eitaa logo
سرائر | مجله دین و روحانیت
578 دنبال‌کننده
106 عکس
43 ویدیو
8 فایل
توجه: درج اخبار و مطالب به معنای تأیید محتوای آن از سوی سرائر نیست ارتباط با مدیر کانال (سیدیاسر تقوی): @t_sedyaser کانال شخصی مدیر: @sedyaser
مشاهده در ایتا
دانلود
📜سیل گلستان و لزوم نقش آفرینی روحانیت/ گزارش میدانی یک طلبه از وضعیت منطقه سیل زده ترکمن‌صحرا 🔻محمد وکیلی: 🔹چند روز بعد از وقوع سیل ویرانگر و‌بسیج تمام امکانات لشگری و کشوری عازم شهر آق قلا می شوم. با اسفاده از تراکتورهایی که در سطح شهر تردد می کنند گشتی می زنم، خدمات ناهماهنگ و ‌خودجوش مردم از هر سو وارد شهر شده است. به چند مسجد سری میزنم، غیر از چند روحانی اهل سنت، متاسفانه نهادهای حوزوی حضور قابل توجهی ندارند و یا حضور و فعالیتشان تحت پرچم و بنر مشخصی صورت نمیگیرد، تا بتوان طلاب و روحانیونی که آماده خدمت رسانی هستند را بسیج کند لذا در تماسهایی که با روحانیون مختلف داشتم علیرغم آمادگیشان برای کمک، نمیتوانم راهنمایی قابل توجهی کنم. 🔹از آق قلا که هم اکنون آماج انواع خدمات و امدادهاست به سمت روستای صحنه و قرنجیک راه می افتم، متاسفانه در این روستاها هم خبری از فعالیت نیست به ویژه اینکه این روستاها اگر چه زیر آماج سیل رفته اند اما در موقعیت اضطراری قرار دارند و اضطراب و نگرانی نسبت به رسیدن سیل، آرامش را از مردم ربوده است. در چنین شرایطی حضور روحانیت می تواند نقش بسیاری در ایجاد آرامش مردم ایفا کند. 🔹نماز ظهر را در مسجد و‌حوزه علمیه اهل سنت روستای قرنجیک می خوانم و همزمان با خود فکر میکنم که چنین مسجد و‌حوزه علمیه ای به دلیل داشتن حوزه علمیه و‌ مسجد بزرگ و فراخ، و نیز دسترسی سریع و راحت به دههای روستای شهرهای آق قلا، سیمین شهر، گمیشان و نیز دهها روستای اطرف این شهرها میتواند پایگاه عملیات روحانیت شیعه و سنی جهت مساعدت به روستاهای سیل زده باشد، اما چنین ظرفیتی خالی مانده است. 🔹از قرنجیک سمت روستای یامپی راه می افتم، روستایی که به همت روستاییانش دور تا دور روستا حصارهای خاکی ایجاد شده و انباشت آب پشت دروازه های روستا، شرایطی بحرانی را بر روستا حاکم کرده است، با چند نفر از رئیس شورای روستا و امام جماعت اهل سنت روستا که گفتگو می نشینم، همگی از رشادت مردم به ویژه جوانان روستا می گویند که چند شبانه روز است با رشادت و از خودگذشتی مشغول حفاظت از روستا هستند. زنها و‌کودکان در طبقه دوم حوزه علمیه روستا اسکان یافته اند. مسئولان روستا از نرسیدن امکانات امدادی مثل بیل مکانیکی و لودر و کیسه های گونی و پلاستیک که می تواند نقش حیاتی در جلوگیری از ورود سیلاب به روستا ایفا کند، به شدت گله دارند، پای صحبتهایشان مینشینم و فقط گوش می دهم. در چنین شرایطی حضور یک روحانی برایشان فرصتی می شود برای ترکیدن بغضها و گلایه ها از نرسیدن امدادهایی که قبل از گرفتاری در سیل لازم است. 🔹بعد از غروب آفتاب راهی گمیشان میشوم، راه ورودی شهر برای عبور آب تخریب شده است، با مردمی که پشت دروازه شهر اجتماع کرده اند و باز به صورت خود خوش سعی میکنند به امداد مردمی که در داخل شهر گرفتار شده اند بشتابند. ساعت از یازده شب گذشته است اما طی این ساعات هیچ نیروی امدادی دولتی و غیردولتی و نظامی و انتظامی حتی در یک سرباز حضور ندارد. مورد سوال و پرسش مردم قرار میگیرم که یک روحانی شیعه در دل این شب سرد در اینجا چه می کند و مسئولان و امدادگران کجا هستند؟ برایشان توضیح میدهم که مسئولیتی ندارم و فقط به عنوان یک حوزوی برای کمک آماده ام. پیگیر مسئولان و مدیران بحران شهرستان می شوم. بعد از ساعتی پیگیری موفق می شوم به صورت تلفنی با مدیر بحران شهرستان صحبت کنم و فریادهای مردم را به او منتقل کنم، پاسخی که دریافت میگنم این است که فرمانداری گفته تا قبل از ظهر فردا نمی توانیم کمکی کنیم. ساعت دو نصفه شب خود را به فرمانداری شهرستان بندرترکمن می رسانم و آقای فرماندار را خسته و بیخواب در اتاق جلسه پیدا میکنم و وضعیت را تشریح می کنم و حرف مردم را منتقل میکنم و از فرمانداری خارج می شوم. هنوز از فرمانداری فاصله نگرفته ام که ماشینهای نیروی انتظامی و سپاه و هلال احمر به سمت گمیشان به راه افتاده اند. 🔹نزدیک اذان صبح است که به خانه برمیگردم تا بعد از چند ساعت استراحت، به سراغ روستاهای دیگری بروم. @saraeer
🔺روزنامه سازندگی در ویژه‌نامه نوروزی خود، سال 1397 را سال اوج‌گیری اندیشه‌های نوتفکیکی با محوریت «مهدی نصیری» دانسته است @saraeer
📜کشورهای اسلامی در مقابل تجاوز به جولان سکوت نکنند 🔻پیام آیت الله نوری همدانی در واکنش به تصمیم غیرقانونی آمریکا در به رسمیت شناختن حاکمیت رژیم صهیونیستی بر بلندی های جولان: 🔹اقدام غیر انسانی ایالات‌متحده آمریکا در به رسمیت شناختن بلندی های جولان برای رژیم نامشروع اسرائیل نشان از اوج دیوانگی و خباثت حاکمیت این کشور مستکبر است. 🔹آمریکا هیچگاه به هیچ قراردادي و حاکمیت ملت‌ها پایبند نبود و مروج ظلم و ستم و فساد و جنایت در منطقه می‌باشد و با حمایت از رژیم جعلی صهیونیست می‌خواهد نفوذ خود را در منطقه گسترش دهد اما باید بدانند این جبهه مقاومت است که روز به روز در منطقه عزتمندتر می‌شود و سوریه و فلسطین مقاوم تر از گذشته در مقابل این توطئه خطرناک می‌مانند. 🔹ما ضمن محکوم کردن این اقدام از کشور های اسلامی و سازمان های بین المللی می‌خواهیم در مقابل این تجاوز سکوت نکرده و آن را محکوم نمایند. @saraeer
🔻کانال تلگرامی منسوب به دفتر آیت الله شبیری زنجانی: 🔹مؤمنین مجاز هستند یک سوم سهم مبارک امام (علیه السلام) را در کمک به نیازهای آسیب دیدگان سیل مصرف نمایند. @saraeer
📜ارتداد خفی«2» 🔻جواد شريفی در کانال تلگرامی خود نوشت: 🔹در آغازین روزهای 97 بود که در واکنش به خبر طلبه پیانیست، یادداشت ارتداد خفی را نگاشتم و بر حسب تجربه مستقیم خودم از زیست در حوزه علمیه مدعی شدم که نرم‌های عقیدتی و رفتاری که حوزه علمیه از طلاب مطالبه می‌کند برای بسیاری قانع‌کننده نیستند و همین امر موجب بروز بعضی رفتارها در طلاب می‌شود که سنخیتی با کارکردهای طلبگی‌شان ندارد؛ اما در پوششی از توجیهات مقدس انجام می‌پذیرد. در آن نوشته، سه گانۀ مدرنیته، علوم انسانی و جهانی شدن را علت این پدیده دانستم. 🔹از آن هنگام تاکنون افزون بر تأییدهای بسیار، نقدهای بسیاری نیز شنیدم که گذشته از بجا یا نابجا بودن بسیاری‌شان، هر یک مرا به مطالعه و تأمل بیشتر واداشت. در حالی که آن عوامل سه‌گانه همه از جنس عوامل بیرونی بودند، در مطالعات اخیرم متوجه یک عامل دیگر شدم که از درون حوزه علمیه، به این ارتداد خفی دامن می‌زند. 🔹به عقیده گئورک(جرج) زیمل جامعه شناس نامدار آلمانی، میان "اندازه یک سازمان دینی" و "نوع آموزه‌هایش" همبستگی متقابل وجود دارد. بدین معنا که سازمان‌های دینی کوچک نسبت به سازمان‌های بزرگ‌تر، راحت‌تر می‌توانند پیروان خود را به پیروی از نرم‌های عقیدتی و رفتاری تخطی‌ناپذیر و انعطاف‌ناپذیر وادارند. هر اندازه که یک سازمان دینی گسترده‌تر، جهانی‌تر و غیرشخصی‌تر شود، زمینه برای تخطی از عقاید و هنجارهای خودش را هموارتر می‌کند و همچنان که طرفدارانش بیشتر می‌شود، از خلوص و صلابت آن کاسته می‌شود. یک سازمان کوچک، مبتنی بر یک شکل و نظام خاص از عقیده و رفتار، پیروان خود را تربیت می‌کند. بزرگ‌تر شدن گروه و سازمان، یعنی تکثر و تنوع بیشتر در آن. این تکثر و تنوع، شکل و نظام انحصاری پیشین در عقیده و رفتار را از بین نمی‌برد ولی بدیل‌های بسیاری در عرض آن می‌آفریند. این گذار از شکل و نظام "یگانه" به "چندگانه" می تواند به "فروپاشی شکل و نظام" تعبیر شود. 🔹حوزه علمیه پس از انقلاب اسلامی درهای خود را به روی حجم وسیعی از متقاضیان تحصیل علوم دینی گشود و تاکنون نیز کمابیش بر همین رویه است. ضمن آن که بیشتر مدارس علوم دینی(نه همه‌شان) فیلترهای مناسبی برای گزینش بهترین نیروها از میان متقاضیان انبوه ندارند. گذشته از اینکه حوزه علمیه به دل‌گرمی حمایت‌های مالی جمهوری اسلامی، سیاست جذب حداکثری طلبه را در پیش گرفته است، مطابق آن چه زیمل به ما نشان می‌دهد، بزرگتر شدن سازمان روحانیت و نهاد حوزه علمیه، با تکثر و تنوع گسترده‌ای که در مجموعه اعضای خودش پدید می‌آورد، در نهایت به تهدیدی درونی برای موجودیت خودش تبدیل می‌شود. زیرا تنوعی که در نتیجه جذب گسترده طلبه پیش می‌آید، آن یگانه شکل و نظام مطلوب و بایسته (از نظر زعیمان و مدیران حوزه) را با آفریدن اشکال و نظامات متعدد دیگری تهدید می‌کند و اشکال و نظامات جدیدی که ممکن است بر عقیده و رفتار طلبه‌ها حاکم شوند، الزاما با معیارهای دین رسمی و مدرسی خوانایی ندارند. (که تعبیر ژورنالیستی ارتداد خفی را برای همین وضعیت، اصطلاح کردم.) خفی بودن این پدیده نیز _که بر آن تأکید دارم_ بدان معناست که دست کم تا چندسال آینده، طلابی از این دست، به خودابرازیِ جدی و قابل‌توجهی اقدام نخواهند کرد. علت را نیز عمدتا باید در امکانات مادی حوزه های علمیه از قبیل شهریه و معافیت تحصیلی و... جست. @saraeer
📜سریالِ تاریخیِ انقلابی و غیرانقلابی/ از زیدیه تا شاهان صفوی؛ از نواب صفوی تا امروزی‌ها 🔻رسول جعفریان: 🔹 مرور بر تحولات نزدیک به یک سال اخیر در قم، تقابل دو طرز فکر را نشان می‌دهد. عده‌ای که بر اساس شعارهای خودشان، طرفدار انقلابی ماندن حوزه هستند، و باز عده‌ای که به گفته همین گروه، سکولار یا غیرانقلابی‌اند و گویی نسبت به انقلاب بی‌تفاوت هستند. به نظرم، این وضع تا حدی شبیه چیزی است که زمان آیت‌الله بروجردی و رابطه وی با فدائیان اسلام بوده است. ممکن است دقیقا تطبیق نکند اما به نظر می‌رسد همان است. پیش از آن هم، اگر سری به مشروطه بزنیم، دو گروه در میان روحانیون هستند. گروهی که طرفدار مشروطه و انقلابی ـ طرفدارِ انقلابِ مشروطه ـ هستند و دوست دارند دین و سیاست را به هم نزدیک کنند؛ و از آن جمله "سید حسن مدرس" از نسل دوم عالمان مشروطه‌خواه است و البته یک دمکرات به تمام معناست، و گروه دیگر که با مشروطه درافتادند، آن را غیرشرعی خواندند و از آن فاصله گرفتند و غیرانقلابی بودند. البته آن تقسیم‌بندی، کاملا منطبق بر آنچه که امروز مطرح می‌شود؛ یا زمان آقای بروجردی بود؛ نیست. 🔹اگر بخواهیم نگرش علی شریعتی را درباره تشیع علوی و صفوی مرور کنیم، باز نوعی تجربه انقلابی و غیرانقلابی از این زاویه داریم. تشیع علوی از نگاه او یک تشیعِ انقلابی است، و تشیع صفوی، تشیعی که غیرانقلابی است. البته تشیع صفوی، به زعم او، با دستگاه صفوی ساخت و پاخت کرده و از نظر او نمونه آن هم علامه مجلسی بوده که در بطن دولتِ صفوی با منصب شیخ الاسلامی، ستایشگر شاهان صفوی بود. شریعتی در این باره، سعی کرده است تا جنبه‌های مختلف این انقلابی‌گری در مذهب را نشان دهد. از نظر او مذهبِ تشیع و باورهای آن، و نیز مهدویت و جز آن مانند مساله عاشورا و حسین، زینب و زهرا (سلام‌الله علیهم اجمعین) هم مصداق تشیع انقلابی هستند اما خواجه نصیر و مجلسی و غیره انقلابی نیستند، چون با سلاطین مغول و صفوی کنار آمدند. یادمان هست که امام خمینی هم که انقلابی بود، یک جوری از اقدام آن عالمان در نزدیکی به سلاطین دفاع کرد. 🔹این تشیع انقلابی و غیرانقلابی را یک جور دیگر هم در عمق تاریخ شیعه می توان دنبال کرد؛ تشیع زیدی و تشیع امامی. راستش اگر تاریخ را درست بخوانیم، تشیع زیدی تشیع انقلابیِ شمشیر به‌دستِ علوی بود که هر روز قیامی به راه می‌انداخت و رهبر آن زید، منتقد برادرزاده‌اش امام صادق (علیه الصلاة و السلام) بود که نشسته و فقط حدیث نقل می‌کند! در مقابل، امامان شیعه بعد از کربلا، دست‌کم در ظاهر کار سیاسی نکردند، علاوه که اصلا کار انقلابی به معنای آنچه که در کربلا بود یا در قیام‌های زیدی نداشتند. [می‌دانم در این باره نظرات مختلف است.] بعدها از نظر سیاسی، در باره لزوم قیام علیه سلطان جور، گفته می‌شد که زیدیه، «یری السیف» یعنی انقلابی بودند؛ جمله‌ای که درباره غالبِ فرقِ خوارج هم گفته می‌شد اما امامیه، در داخل بغداد و شهرهای اصلی که در اختیار سنیان بود، زندگی کرده و انقلابی نبودند. درباره روش علمای شیعه، هم می‌توان گفت: شیخ مفید، سید مرتضی و شیخ طوسی هیچ‌کدام قیامی نکردند. خواجه نصیر و علامه حلی و علمای حله که تقریبا با حکومت‌های وقت، و به طور خاص مغول کنار آمدند. علامه در چندین کتاب خود، از سلطانِ وقت مغول ستایش می‌کند. البته می شود گفت آنها پنهانی مبارزه می‌کردند اما این را باید بیشتر در جهت حفظ تشیع اعتقادی و فکری دانست؛ نه کار سیاسی. در شیعه یک حرکت به نام سربداران هم بود که تشیع فقاهتی نبودند، ضمن این که از شهید اول خواستند یک متن فقهی برای آنها بنویسد. آنها بیشتر صوفی‌مسلک بودند. 🔹وقتی دولت صفویه آمد، فقها دو گروه شدند. آن وقت که اول کار بود، برخی به شاه اسماعیل و طهماسب نزدیک شدند، و اینها را می‌شود تا حدودی انقلابی خواند، برخی آنها را همچنان سلطان جور انگاشتند و کنار ماندند که شیخ ابراهیم قطیفی از آنهاست. کرکی خود و اعقابش همه تا آخر صفوی در کنار شاهان صفوی بودند. در تمام دوره قاجار هم علما و مجتهدان بزرگ، نگاه مثبت و همکاری داشتند، و در این اواخر، از زمان تنباکو به بعد، قدری مشکل پیش آمد که آثارش در مشروطه ظاهر شد و باز انقلابی و غیرانقلابی مطرح گردید. 🔹شاید به عنوان آخرین مورد بشود به تفاوت روش مراجع نجف درباره دخالت در سیاست، با رفتار و باور برخی از مراجع ایران از نظر انقلابی بودن و غیرانقلابی بودن گذاشت. من در این باره فعلا اصراری ندارم. به هر حال، خواستم قدری درباره این تجربه انقلابی و غیرانقلابی در میان روحانیون توضیح داده باشم. امیدوارم وضع را مبهم‌تر نکرده باشم. علاوه که سعی کردم؛ و دست کم دلم می‌خواست موضعی نداشته باشم. 🔸کانال فرید مدرسی @saraeer
📜ماجرای عزل آقای منتظری 🔻کانال روزنه منتشر کرد: 🔹آیت‌الله امینی همشهری و دوست دیرینه آقای منتظری٬ در خاطراتش(ص۲۵۳/۲۵۵)، پس از تبیین فضای دوران قائم‌مقامی٬ به اقدامات انتقادبرانگیز آقای منتظری، و تلاش‌های امام برای اصلاح رویه آقای منتظری پرداخته، و آنگاه به تشریح ماجرای عزل پرداخته است؛ 🔹من و دوستان به‌ویژه سران عالی‌رتبه‌ی کشور از نگرانی‌های امام نسبت به موضع‌گیری‌های آقای منتظری اجمالا باخبر و ناراحت بودیم؛ ولی با توجه به اوضاع و شرایط زمان، احتمال عزل ایشان را از قائم‌مقامی، آن‌هم باسرعت و قاطعیت اصلا نمی‌دادیم، و تحقق آن برای‌مان یک امر غیر منتظره و شگفت‌آور بود. 🔹تصمیم جدی امام به عزل آقای منتظری این‌گونه به اطلاع ما رسید: در روزهای اول فروردین ۶۸ آیت‌الله مشکینی به من زنگ زد که امام به وسیله‌ی حاج‌احمدآقا پیام مهمی را برای هیئت رئیسه خبرگان فرستاده. شما و آقای مومن و آقای طاهری خرم‌آبادی هرچه زودتر به منزل من بیایید تا در این‌باره مشورت کنیم. من به اتفاق آقایان به منزل آقای مشکینی رفتیم. ایشان گفتند حاج‌احمدآقا به وسیله‌ی تلفن با من تماس گرفت و گفت: امام به من فرموده که به شما بگویم خبرگان را برای تشکیل اجلاس دعوت کنید و هیئت رئیسه هم نزد من بیایند تا بگویم چه کنند؟ منظور امام برای ما روشن بود، و از شنیدن آن و عواقبش وحشت‌زده شدیم. پس از بحث و مشورت بدین نتیجه رسیدیم که باید در این امر مهم و حساس با آقای هاشمی رفسنجانی تماس بگیریم و مشورت کنیم.» 🔹[جلسه با حضور آقایان مشکینی٬ خامنه ای٬ محمد مومن و طاهری خرم‌آبادی در دفتر آقای هاشمی تشکیل شد]؛ ما جریان پیام امام را در امر به دعوت خبرگان برای تشکیل اجلاسیه خبرگان مطرح کردیم. آقای هاشمی رفسنجانی گفت چندی است که امام در رابطه با عزل آقای منتظری از قائم‌مقامی تصمیم گرفته و یکی‌دو مرتبه به من فرموده که مسئله‌ی آقای منتظری را تمام کنید؛ ولی من چون از عواقب آن می‌ترسیدم، با التماس و خواهش از ایشان خواستم در این اقدام عجله نکند، شاید در آینده راه حل بهتری پیدا شود. ولی امام قبول نکرد و فرمود من تصمیم خودم را گرفته‌ام، هر چه زودتر قضیه را تمام کنید. تا اینکه امروز (۱۳۶۸/۱/۶) خبردار شدم، خودش شخصا وارد عمل شده و در رابطه با عزل آقای منتظری نامه‌ای نوشته و برای من فرستاده تا به همراه آقای خامنه‌ای ببریم قم و تحویل آقای منتظری بدهیم. یک نسخه‌ی آن را هم به صداوسیما فرستاده تا در رادیو خوانده شود؛ ولی من به حاج‌احمدآقا گفتم: «به صداوسیما بگویید نامه را نخواند تا ما خدمت امام برسیم و حرف‌مان را بزنیم. خواندن نامه دیر نمی‌شود.» 🔹پس از توضیحات آقای هاشمی، جلسه وارد دستور شد... بحث‌وگفت‌وگوها چندین ساعت طول کشید. در نهایت بدین نتیجه رسیدیم که لازم است قبل از هر اقدامی خدمت امام برسیم، نظرات‌مان را عرضه بداریم و کسب تکلیف کنیم. 🔹در حدود ساعت ۹:۳۰ بود که خدمت امام مشرف شدیم. در ابتدا آقای هاشمی سخن را آغاز کرد، با لحن ملتمسانه گفت: «ما همیشه به هنگام بروز مشکلات و معضلات، خدمت شما شرف‌یاب می‌شدیم و در حل آن از جناب عالی کمک می‌گرفتیم. اکنون در رابطه با نامه‌ای که برای آقای منتظری نوشته‌اید و امکان دارد برای نظام مشکلاتی به وجود بیاورد، شرف‌یاب شده‌ایم. تقاضای ما این است که در پخش آن عجله نکنید، شاید در آینده راه حل بهتری پیدا شود. در تشکیل مجلس خبرگان هم تعجیل نفرمایید؛ اجازه بدهید اطراف و جوانب کار را خوب بررسی کنیم و خدمت شما عرضه بداریم، آنگاه هر چه بفرمایید عمل می‌کنیم.» بعد از آن آقای خامنه‌ای، سپس آقای مشکینی درباره‌ی همین مطلب سخنانی را عرضه داشتند. امام که آثار اندوه بر چهره‌ی ربانی‌اش آشکار بود، فرمود: «من در اطراف و جوانب این کار خوب فکر کرده‌ام و تصمیم گرفته‌ام. دیگر حرف ندارد. من از اول با انتخاب ایشان مخالف بودم، ولی نخواستم در کار خبرگان دخالت کنم. من گفته بودم نامه را در اخبار بخوانند، ولی در این‌باره کوتاهی شد. اگر اصرار کنید می‌گویم همین حالا بخوانند. من گفته‌ام عکس او را از ادارات پایین بیاورند. تشکیل مجلس خبرگان هم ضرورتی ندارد، من خودم او را خلع می‌کنم؛ چون اگر خبرگان او را عزل کنند معنایش این است که انتخاب سابق آنها کار درستی بوده، در صورتی که من از اول مخالف این کار بودم.» آنگاه به آقایان خامنه‌ای و هاشمی فرمود: «شما هم لازم نیست نامه را برای ایشان به قم ببرید، آن را به وسیله‌ شخص دیگری می‌فرستم. شما هم دیگر برای دیدار ایشان به قم رفت‌وآمد نکنید.». در همین جلسه آقای هاشمی از امام درخواست کرد: «لحن نامه طوری باشد که به جنبه‌ی حوزوی آقای منتظری لطمه‌ای وارد نشود.» امام در جواب، سخنان تندی فرمود که با توجه به برخی مصالح و ملاحظات از ذکر آنها معذورم. بدین صورت جلسه با یاس و نگرانی پایان یافت. @saraeer
🔺آیت الله سیدصادق شیرازی ضمن ابراز همدردی با سیل‌زدگان به مقلدان خود اجازه داد از وجوهات شرعی برای کمک به سیل‌زدگان اختصاص دهند @saraeer
🔺سیدابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه در سفری به قم با آیت الله نوری همدانی دیدار و گفتگو کرد @saraeer
📜طلبه باید برای انتخاب استاد آزاد باشد/ اگر مرحوم آقای مطهری در قم می ماند شاید موفقیت بالا‌تری داشت 🔻آیت الله شبیری زنجانی در دیدار علیرضا اعرافی، مدیر حوزه های علمیه: 🔹ساختار مدرسه‌ای برای دروس سطح عالی حوزه‌های علمیه، نامناسب و باعث «خاموش شدن استعدادهای طلاب» میشود. ممکن است کسی بیان زید یا عمرو را نپسندد. چرا باید سر درس او بنشیند. طلبه باید برای انتخاب استاد آزاد باشد و محدود نباشد. محدودیت، استعداد را از بین می برد. 🔹علمای سابق نسبت به طلاب مستعد اهتمام ویژه‌ای داشتند اما الان برخی از طلبه‌های مستعد به خاطر مشکلات مالی از درس و تحقیق باز می مانند. مرحوم آقای مطهری به خاطر مشکل مالی از قم به تهران رفت. ممکن است بگوییم از او در تهران استفاده شد؛ اما با این استعدادی که ایشان داشت، اگر در قم می ماند شاید موفقیت بالا‌تری داشت. @saraeer
📜حدود ۱۰۰۰ آیه از آیات قرآن کریم در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی و محیط زیست است 🔻علی محمود زاده مدیر مرکز تحقیقات کشاورزی و محیط زیست اسلامی در گفتگو با حوزه: 🔹حدود ۱۰۰۰ آیه از آیات قرآن کریم در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی و محیط زیست است. اهمیت این آیات وقتی روشن می شود که نه تنها با نصّ ظاهر و صریح قرآن ارتباط دارد بلکه مثل مسائل دیگر با یک مفهوم اخذ شده ای از یک آیه ای که در گوشه ای از قرآن استخراج و استنباط می شود. این است که بحث محیط زیست کاملا روشن و صریح است. 🔹باید دید از این فراوانی آیات و روایات چه استفاده های در زمینه محیط زیست و منابع طبیعی می توان استخراج کرد. در حاضر مرکز تحقیقات کشاورزی و محیط زیست اسلامی از سال ۹۴ تا به امروز با چهار گروه علمی بنام های گروه فقه و حقوق، گروه تاریخ و تمدن، گروه قرآن و حدیث و گروه اخلاق مشغول این فعالیت است. @saraeer
🔻علیرضا اعرافی در بازدید از مدرسه علمیه جهانگیرخان قم: 🔹در کشورهای غربی و در دانشگاه های بزرگ دانشجویان پس از ورود به این مرکز علمی حس می کنند که وارد یک دانشگاه با تاریخ بزرگ شده اند و خود را در این فضا تعریف می کنند؛ موسوعه جامع برای ترسیم و تدوین و تحلیل تاریخ حوزه های علمیه مورد نیاز است که بنده نیز به شدت به دنبال تولید این اثر فاخر هستم. @saraeer
📜گام دوم، گام عدالتخواهی 🔻سایت مباحثات از محمدصابر صادقی منتشر کرد: 🔹...نگارنده بر این باور است که بعضی از چارچوب‌های درون عدالت‌طلبی باید تحت عنوان ابزار عدالت‌طلبی به اجماع برسد. مثلا آنکه اگر کسی نقد مورد به مورد کرد او را تخطئه نکنیم، چرا که مصداق و سطحی از عدالت را مطالبه کرده است و راه را بر دزدان آسوده از نظارت همگانی می‌بندد و یکی از مصادیق عمل به روایت «کلکم راع» می‌باشد، یا اگر عدالت را مسئله‌محور و یا کلان پیگیری کرد، او را هم تکریم و ارج نهیم چرا که با اصلاح یک روند و یا قانون کلان، می‌توان به مصادیق بسیار زیاد عدالت دست یافت و این دو مکمل هم هستند، هرچند اگر با هم مناظره کنند و همدیگر را در ربودن گوی عدالت‌طلبی به کم‌کاری متهم سازند، نفس رقابت در اجرای عدالت و تمنای آن به نفع عدالت تمام خواهد شد. 🔹از دیگر چارچوب‌های عدالت‌طلبی، احترام به نظام اجتماعی و احترام به مراجع قانونی است و در مسیر عدالت‌طلبی می‌شود با همین راه‌کار، مراجع قانونی و نظام اجتماعی را هم به عدالت نزدیک کرد و اصلاح نمود و در مسیر اصلاح و تعدیل ساختارها به ابزارهای غیرعادلانه متوسل نشد؛ ندیدن خوبی‌ها و پیروزی‌ها را هم باید به جریان ضد عدالت‌طلبی تلقی کنیم و همچنین یأس‌آفرینی و ترویج نامیدی را؛ 🔹در این بین یادمان باشد که با فریب‌ها سَر عدالت‌خواهی بریده نشود و خود در این بین صاحب منفعت نباشیم؛ مردم با عدالت‌خواهی پویا و امیدوارتر خواهند بود تا با توجیه‌ها و لاپوشانی‌ها. عدالت‌خواهی باید به یک فرهنگ نرم‌خو اما با پشتوانه محکم تبدیل بشود. عدالت‌خواهی باید در همه ساحات اجتماع پیگیری شود و نه یک بعدی و جناحی. البته واضح است که اگر کسی بخواهد قوانین اصلی و ارکان قانون اساسی و «عقلانیت‌های پایه» این سرزمین را رد کند دیگر او عدالت‌خواه درون یک نظام نیست، بلکه عدالت‌خواهی‌ است که با براندازی به دنبال مطلوب خویش است. 🔹عدالت و تقابل‌گرایی، یکی از آفت‌های عدالت‌گرایان و البته منتقدان آنهاست؛ ترسیم دوگانه‌های تقابلی، عدالت را به محاق می‌برد و آن را بی‌اثر می‌کند، عدالت در مواجهه با دوگانه‌های غیرواقعی، خود تبدیل به بی‌عدالتی می‌شود و برخلاف هویت خود عمل می‌کند؛ از دو گانه‌های غلط و رهزن، دوگانه عدالت و ولایت می‌باشد، اینکه کدام تقدم دارد و یا کدام اصالت دارد؟ این دو گانه به این دلیل غلط است که اگر در عدالت، ولایت نباشد، خود خروج از حق و عدل است و از طرفی تصور ولایت بدون عدالت هم یک تصویر خیالی و از اساس ناقص و باطل است؛ باید توجه داشت که پذیرش ولایت حق و حق‌مداران خود یک حق و عدل است و اجرا و تنفیذ عدالت در جامعه به قدر وسع در ذیل ولایت نیز عدلی دیگر؛ عدالت بر گرد حق می‌چرخد و ولایت از اهم حق‌هاست. برپایی توحید در جامعه، مهمترین رویکرد عدالت‌طلبانه و اساسی‌ترین عدل متصور است. 🔹عدالت و شِبه عدل؛ از مواضع حساس و رهزن عدالت‌طلبی، افتادن در قیاس با شبه عدل‌هایی است که بسیار پُر زرق و برق و فریبنده می‌باشند؛ گاه مساوات را به جای عدل جا می‌زنند و گاه نظم اجتماعی؛ اما خشکِ تهی از اخلاق را با عدل مملو از معنویت قیاس می‌کنند؛ ما اگر در مسیر انقلاب‌مان به آن آرمان مطلوب خود نرسیده باشیم، ترجیح دارد بر حرکت بر مدار نظم و عدل مدرنِ بی‌خدا. عدل در منظومه انقلاب اسلامی بر مدار حق و قوانین رب‌العالمین می‌چرخد و با عقل منّور به نور وحی همخوان است. 🔹عدالت و اجتهاد، از حساس‌ترین و پیچیده‌ترین مسائل تبیین و اجرای عدالت است؛ در هر کلان مسئله و ریز موضوعی، عدالت نیاز به تبیین و سپس اجرای حکیمانه دارد؛ تعریف عدالت و سنجش عدل در هر موضوعی نیاز به تشخیص و اجتهاد دارد، بنابراین، موافقان و مخالفان آن تشخیص می‌توانند به نفی و یا اثبات آن از آن جهت که عدل هست یا نیست بپردازند؛ از همین روی استناد به سیره اهل‌بیت(ع)، کتاب و سنت، خود نیاز به اجتهادی دارد که در مقابل آن می‌تواند اجتهادهای مخالفی وجود داشته باشد؛ به نظر می‌رسد در این باب تنها راه چاره، تمسک به قول والی جامعه و اجتهاد اوست واِلّا، اختلاف در تعیین حدود و ثغور عدالت، تبدیل به نزاع‌های بی‌پایانی خواهد شد که با عدالت‌ورزی رابطه تناقض دارد. 🔸متن کامل این یادداشت را اینجا بخوانید: http://mobahesat.ir/18480 @saraeer
📜دموکراسی باعث رواج حرف مفت می شود 🔻در گفتاری با عنوان «چرا در جلسات و مهمانی های عمومی و خصوصی حرف مفت زیاد می زنیم؟» که کانال «مصطفی ملکیان» از وی منتشر کرده آمده است: 🔹دومین عامل اجتماعی، دموکراسی است. در دموکراسی از شهروندان خواسته می‌شود که در مسائل مختلف اظهارنظر کنند و این سبب رواج حرف مفت‌گویی می‌شود. البته دموکراسی به ضرورت عملی چاره‌ای جز رجوع به نظر همگان ندارد و به لحاظ حقوقی برای همه حق سخن قائل است، اما این بدان معنا نیست که افراد به لحاظ اخلاقی نیز می‌توانند راجع به هر چیز حرف بزنند. در حالی که باید میان حقوق و اخلاق تمایز گذاشت. @saraeer
📜اجازه و کمک‌های حوزوی جهت امداد به سیل‌زدگان 🔻اطلاعیه دفتر آیت الله صافی گلپایگانی: 🔹در پى واقعه تاسف بار سيل در نقاط مختلف كشور، حضرت ايت الله العظمى صافى مد ظله العالى ضمن اظهار همدردى باحادثه ديدگان عزيز ، اجازه فرمودند كه مومنين محترم مجاز به پرداخت از ثلث سهم مبارك امام عليه السلام به سيلزدگان تمامى مناطق، ميباشند. 🔻آیت الله مکارم شیرازی در درس خارج امروز: 🔹ما نیز در راستای کمک به سیل زدگان،250 میلیون تومان در مرحله اول کمک کرده و امروز هم 100 میلیون تومان واریز خواهیم کرد و امیدواریم دیگران هم به اندازه توان خود کمک نمایند. 🔻خبرگزاری رسا: 🔹آیت الله نوری همدانی مبلغ 100 میلیون تومان از طریق کمیته امداد به سیل زدگان کمک کرد. @saraeer
📜بین «عدالت طلبی فرمالیستی» و «عدالت طلبی آنارشیستی» راه سومی نیز وجود دارد 🔻مهدی نصیری در کانال خود نوشت: 🔹اخیرا بین عده ای از جوانان عدالتخواه و فساد ستیز گفتگوهایی قلمی بر سر این موضوع در گرفته که آیا عدالت مقدم است و یا ثبات و امنیت نظام و کشور. به نظر می رسد اغلب کسانی که از تقدم امنیت و ثبات و اصلاح ساختارها حرف می زنند و مثلا از دست گذاشتن بر مصادیق و سوژه های مشخص و ذی نفوذ انتقاد می کنند، عدالت طلبی مورد نظرشان بیشتر به یک عدالتخواهی فرمالیستی شبیه است که بیشتر هوای ویترین نظام را دارند و نه مبارزه جدی و فراگیر و بدون مماشات با مفسدان. 🔹بدیهی است با چنین عدالتخواهی ای الیگارش های متولد شده و اکنون قدرقدرت شده و نفوذ کرده در جناحهای اعتدالی و اصولگرا و اصلاح طلب، با خیالی نسبتا راحت به رانت خواری و چپاولگری خود ادامه می دهند؛ همان طور که متاسفانه تاکنون اغلب چنین بوده است. و اما این اشکال به عدالتخواهان آن سوی این منازعه قلمی نیز وارد است که آن گونه که باید بر مساله حفظ نظم و امنیت کشور و انسجام جامعه که امری بسیار مهم است و هیچ فضیلتی حتی عدالت و حتی مقابله با شرک و دفاع از توحید نمی تواند بر آن تقدم پیدا کند، توجه و تاکید ندارند و گویا اگر همه چیز فرو بریزد نیز باکشان نیست. 🔹بدون آن که بخواهم همه اعضای این طیف از عدالتخواهان را تخطئه و متهم کنم اما بعضا می توان یک پوپولیسم شیفته قدرت را که مدتی نیز بر مسند بوده و طعم شیرین ریاست و قدرت را چشیده است در آن دید. اما مساله این است که گزینه های ما در موضوع عدالت و فساد ستیزی منحصر به دو نوع عدالت خواهی فرمالیستی و آنارشیستی نیست و نوع سومی از عدالت خواهی نیز متصور و ممکن است. این عدالت خواهی ترکیبی است از مبارزه بی ملاحظه و در عین حال سنجیده و شالوده نشکن با مفسدان از هر جناح و همزمان تلاش برای اصلاح ساختاری در حد امکان. 🔹بله امنیت و ثبات بر عدالت تقدم دارد اما باید بدانیم که این تقدم نمی تواند برای همیشه و بیش از چهل سال ادامه پیدا کند. چنین تداومی می تواند خود به عامل بی ثباتی و نا امنی و سلب مشروعیت از نظام منجر شود و بالاخره باید در جایی و نقطه ای چنگال عدالت، حلقوم مفسدان را و البته نه تنها سلطان سکه و قیر را و بلکه دیگر سلاطین فاسدِ دارای لابی های قدرتمند و ذی نفوذ در نظام و جناحهای گوناگون سیاسی را نیز بفشارد و اژدهای هفت سر فساد را از نفس بیاندازد. 🔹امیدهای زیادی با انتصاب آیت الله رییسی به ریاست قوه قضاییه در این جهت ایجاد شده است. هم نظام و هم شخص آقای رییسی آزمونی سخت و فرصتی نه چندان طولانی را در پیش رو دارند. @saraeer
🔺تصویر کمک طلبه‌ی شیعه به روحانی سیل‌زده اهل‌سنت مورد توجه کاربران فضای مجازی قرار گرفت @saraeer
🔺علی صافی اصفهانی در پاسخ به چند سوال پیرامون بدعت و خانقاه ها: متأسفانه برخی از حوزویان ما که ته مانده های جام های یونانیان و بودائیان را مستانه می نوشند فهمیده یا نفهمیده از این جریان قویا حمایت و تبعیت می کنند و تمامی فرهنگ غنی دینی ما را خلاصه کرده اند در تعلیمات وهمی و نابهنجار مولوی و ابن عربی و آخوند صدرا @saraeer
🔺فرید مدرسی از دیدار خود با آیت الله سبحانی و توصیه ایشان می‌گوید @saraeer
1_55627338.pdf
5.44M
🔺علی کشوری که مدیریت شورای خودجوش الگوی اسلامی پیشرفت را عهده‌دار است برنامه سال ۹۸ این‌ مجموعه را منتشر کرد @saraeer
📜برخی اخبار حوزه درباره سیل 🔻آیت الله صافی گلپایگانی در دیدار ستاد مردمی کمک به سیل زدگان: 🔹اگر می توانستم خودم در صحنه برای کمک رسانی به سیل زدگان حاضر می شدم، وضعیت خیلی سخت است. هر چه کوتاهی شود برای ما ننگ و عیب است. 🔻آیت الله سبحانی در نامه ای خطاب به مؤمنین: 🔹آنچه لازم است اینکه همه افراد در حد امکان، در کمک رسانی به این خانواده ها سهیم باشند، خواه خدمت کوچک، خواه خدمت بزرگ. مسلما خدمات همه ما، ذخیره آخرت ماست. من به وسیله همین نامه از همه آقایان در داخل و خارج از کشور استدعا می کنم به هر نحوی که می توانند در این کمک رسانی شرکت کنند و ندای یا للمسلمین عملا پاسخ بگویند. 🔻مدیر حوزه های علمیه خوزستان: 🔹مدارس علمیه استان خوزستان، برای کمک به مناطق سیل زده و اعزام گروه های جهادی، به کلی تعطیل هستند و هیچ گونه درس و بحثی در آنها برگزار نمی شود. تاکنون بیش از ۱۰۰ گروه جهادی برای فعالیت های اجرایی و عملیاتی و ۵۰ گروه تبلیغی، برای یاری مردم آسیب دیده، به مناطق سیل زده و کمپ های اسکان، اعزام شده‌اند. 🔻سیدمحمد مهدی حسینی همدانی، نماینده ولی فقیه در استان البرز در مراسم بدرقه 44 طلبه جهادگر: 🔹مدیریت حوزه علمیه، جواز تعطیلی دروس را در حوزه‌های علمیه شهرستان‌ها، جهت خدمت‌رسانی به مناطق سیل‌زده داده است. تا امروز طلاب کرجی به‌صورت خودجوش برای خدمت‌رسانی عازم مناطق مختلف آسیب‌دیده شده بودند؛ اما امروز این گروه از طلاب و روحانیون با انسجام بیشتری به سمت منطقه‌ای در خوزستان خواهند رفت که بتوانند به لرستان هم خدماتی را داشته باشند. 🔻حجت سالاری مکی، مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی: 🔹در ایام تعطیلات نوروزی امسال 90 نفر از طلاب و روحانیون در قالب پنج دوره به اردوی جهادی مناطق سیل‌زده اعزام شدند. حوزویان و مدارس علمیه خراسان شمالی در مناطق سیل‌زده ساخت 50 واحد مسکونی را تقبل کرده‌اند. در این راستا مدارس علمیه و گروه‌های جهادی طلاب و روحانیان استان اعلام آمادگی کرده‌اند تا 50 واحد مسکونی تخریب شده در مناطق سیل‌زده را با هماهنگی کمیته امداد و سپاه به سامان برسانند. 🔹گزارش مبسوط از امدادرسانی روحانیون و نهادهای حوزوی به مناطق سیل زده شیراز را اینجا بخوانید: http://hawzahnews.com/detail/News/487458 @saraeer
📜مشارکت آیت الله نوری همدانی در نوسازی مناطق سیل زده 🔻محمدحسن شمس، مسئول دفتر آیت الله نوری همدانی: 🔹آیت‌الله نوری همدانی ساخت ۲۰ واحد مسکونی روستایی، ۱۰۰ سرویس بهداشتی، ۱۰۰ بسته لوازم خانگی که شامل شش کالای اساسی اعم از فرش، گاز، تلویزیون، یخچال و ماشین لباسشویی و همچنین ساخت ۳ خانه بهداشت، ۳ مدرسه شش کلاسه را برای سیل‌زدگان تقبل کردند. بیش از این نیز معظم‌له ۱۰۰ میلیون تومان کمک نقدی از طریق کمیته امداد امام به سیل‌زدگان اختصاص و استفاده از یک سوم از سهم مبارک امام (عج) را برای کمک به آنان اجازه داده بودند. @saraeer
🔻اطلاعیه دفتر آیت الله جوادی آملی: 🔹در پی وقوع حادثه تلخ جاری شدن سیل در نقاط مختلف کشور، آیت الله العظمی جوادی آملی اجازه فرمودند که مومنین، می توانند ثلث سهمین مبارکین را به سیل زدگان تمامی مناطق، پرداخت نمایند @saraeer
📜محمدباقر صدر، ده درصد مطالعه است و نود درصد فکر 🔻سیدمنذر حکیم: 🔹شهید صدر کسی بود که نه مدرسه رسمی رفته بود. نه دانشگاهی رفته بود؛ اما از علوم روز، بالاترین اطلاعات را داشت. چون جستجوگر بود. روشمندی و پشتکار از نبوغ بسیار مهم‌تر است. آدمی که روش حل مسئله را پیدا کند و باپشتکار به آن برسد، لازم نیست نابغه باشد تا به این مرحله برسد. شهید صدر پشتکار فوق‌العاده‌ای داشت. یکی از شاگردان ایشان می‌گفت یک روز از شهید صدر پرسیدم شما روزی چند ساعت کار علمی می‌کنید؟ ایشان فرمودند: سؤال شما غلط است. باید این‌گونه بپرسید که چگونه کار می‌کنید؟ روش را از من بپرس و کاری به کمیت نداشته باش. 🔹همه مراکز ما- چه در آموزش و چه در پژوهش – به کمیت بیش از کیفیت، بها داده و می‌دهند. آسیب کمیت گرایی و حجم نگری بسیار جدی است. این شخص می‌گفت: به استاد عرض کردم ببخشید سؤالم را اصلاح می‌کنم، شما چگونه کار می‌کنید؟ ایشان فرموده بودند: محمدباقر صدر مساوی است با ده درصد مطالعه و نود درصد فکر کردن. ولی ما نود درصد مطالعه می‌کنیم و شاید ده درصد هم فکر نکنیم. لذا نتیجه معکوس می‌شود. علت موفقیت شهید صدر همین نکته است. «لعلکم تتفکرون» «لعلکم تعقلون». این عبارات را باید در قرآن رصد کرد. این مهم‌ترین ویژگی و شاه‌کلید موفقیت شهید صدر است. اصلاً کل زندگی ایشان بر اساس تحقیق و تفکر استوار بود. 🔸شبکه اجتهاد @saraeer
🔺تجمع طلاب و فضلای حوزه علمیه در حمایت از سپاه در فیضیه در حالی برگزار شد که محسن اراکی (استاد سطح خارج حوزه)، سیدمفید حسینی کوهساری (مسئول مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه) و تعدادی از اساتید و طلاب با لباس سبز پاسداری در این تجمع حاضر شدند. @saraeer