شيخ ناصر با حمله به انقلاب اسلامي ايران و بنيانگذار آن، ايرانيان را متهم ميكند كه تشيع را بهانهاي براي فريب دادن مسلمانان قرار دادهاند، همانگونه كه شيعيان، عشق به اهلبيت عليهم السلام را بهانهاي براي نشر افكارشان مورد استفاده قرار ميدهند! وي در سخناني عجیب ميگويد انقلاب ايران، اسلامي نبود چرا كه امام خميني (ره) با هواپيما از فرانسه به عنوان يك كشور كافر وارد ايران شد و ايران در واقع مزدور غرب و آمريكا است!!!ناصر عمر در جسارتي آشكار به شيعيان، آنها را متهم ميكند كه عاشورا را تبديل به روز عزا و ماتم كردهاند، اما در واقع عاشورا روز پيروزي و شادماني است!!! این شیخ افراطی وهابی معتقد است فهماندن این موضوع (مسلمان نبودن ایرانیها) به تمام امت اسلامی، وظیفه علما و طلاب علوم دینی می باشد و تمام افراد امت اسلامی چه زنها و چه مردها این وظیفه را بر دوش دارند و باید برای وضوح این امر برای سایر ملتهای مسلمان تلاش کنند!ناصر عمر در شبکه ماهواره ای وصال که نزدیک به گروه های تکفیری تندرو در سوریه است، از انتقادات وارده به فتوای "جهاد نکاح" گله کرد و گفت: برخی افراد انتقادات شدیدی را به فتواهایی دارند که به برادران مجاهد اجازه جهاد نکاح میدهد، اما جالب است که کسی کشتار صورت گرفته توسط سوریه را به یاد نمیآورد و از آن گله ای نمیکند.
وی همچنين ایران و سوریه را به جنایات اخیر در سوریه متهم کرد و گفت که این دو کشور در تلاش برای تشکیل و پر رنگ کردن هلال شیعی هستند و تمایلی ندارند که سنی ها در منطقه نقشی را ایفا کنند. ناصر العمر در ادامه اظهار داشت که مجاهدین در سوریه می توانند در غیاب زنان مجاهد نامحرم با محارم خود ازدواج کنند.
او اعلام کرد اگر دسترسی به نامحرم آسان نباشد، مجاهدین می توانند با محارم و خواهران خود "عقد نکاح" داشته باشند. پیش از این او از اسارت زنان #شیعی و توزیع آنها بین مجاهدین سخن گفته بود.
@sarbaze110
۲۲ فروردین ۱۳۹۷
گفتني است پس از صدور اين فتوا جهاد با محارم به شکل وسیعي از سوی جبهه النصره در حال اجراست. بر اساس برخي گزارشها، در تعدادی از مناطق تحت تسلط تروریستها، این افراد مرتکب جنایات و رسواییهایی بسیاری با خواهران و مادران خود شدهاند به نحوی که هیچ کس آن را باور نمیکند؛ دلیل آنها این است که بیشتر زنان جهاد نکاح از این مناطق فرار کرده اند و با شدت گرفتن جنگ و افزایش قتل و کشتار دیگر زنی به این مناطق نمی آید.
وی در مقالاتش پیروان مذهب تشیع را به دلیل شکایت از "إبن جبرین"، از ویروس آنفولانزای خوکی خطرناکتر ميداند. "إبن جبرین" از چهره های سرشناس وهابیت در عربستان سعودی چند سال پیش با صدور فتوایی جنجال برانگیز، به قتل رساندن شیعیان را به دلیل کافر بودن، جایز دانسته بود، از همین رو وی زماني كه براي درمان به آلمان سفر کرده بود، از سوی تعدادی از شیعیان عراقی مقیم آلمان مورد شکایت و اعتراض قرار گرفت.شيخ ناصر العمر از جمله مفتيهايي بود که پس از انهدام حرم امامين عسکريين(ع) در سامرا، اين جنايت را به ديگر مفتيان سعودي و اهل سنت تبريک گفت.
پس از انفجار حرمين شريفين امام هادي و امام حسن عسکري (ع)، دفتر وعظ و ارشاد وابسته به دانشکده امام بن سعود وهابي نيز كه به شيخ عمر نزديك است، به ترويج فتواهاي ابن حبرين، ناصر العمر، سفر الحوالي، بارک و الحربي و علماي ديگر وهابي براي نابودي ساير ضريحها و مرقدهاي مقدس شيعيان پرداخت. همچنين گفته ميشود عوامل اين دفتر تاکنون در دهها عمليات وهابيون تکفيري در شهرهاي عراق که به نابودي و انفجار مرقدهاي اوليا و فرزندان رسول اکرم(ص) منجر شده، دست داشتهاند.
منابع آگاه نزديک به دانشگاه «محمد بن سعود» كه ناصر عمر نيز در همانجا درس خوانده و استاد ميباشد، ميگويند، شماري از طلاب در طول چند سال گذشته از کلاسهاي درس غيبت کرده و اقدام به پيوستن به مجموعههاي تروريستي در عراق کردهاند. به گونهاي که نام تعدادي از آنها در ليست کشتههاي درگيريهاي عراق به چشم ميخورد.العمر در فتوايي اعلام كرده است كه دشمنی با حزب الله بر همگان واجب است، زیرا آنها دشمنان همیشگی اهل سنت بوده اند. وی همچنین از عملیات مستمر تروریست ها و افراد مسلح علیه آنچه آن را ماشین کفر و ظلم نظام های سوریه و ایران خواند، ستایش کرده است.العمر از جمله علماي وهابي بود كه به مخالفت با قيام حوثيها عليه دولت يمن در سال 2009-2010 برخاست و به همراه برخي علمای وهابی در بیانیهای فتنه انگیز با حمله به شیعیان یمن، از درگیری مبارزان الحوثی با دولت یمن انتقاد کرد. در این بیانیه ایران به عنوان مسئول این درگیریها معرفی گرديد.
اين در حالي بود كه عربستان براي فروخواباندن قيام حوثيها در يمن مداخله نموده و از دولت يمن پشتيباني به عمل آورد و اين علماي وهابي نه به ايران بلكه بايد به آتشافروزيهاي سعوديها اعتراض ميكردند. در این بیانیه همچنین از مسلمانان خواسته شده بود كه جلوی انتشار مذهب رافضی گرفته شده و تدابیر امنیتی، رسانهای و تبلیغی مورد نظر جهت این کار پیشبینی شود.
@sarbaze110
۲۲ فروردین ۱۳۹۷
در همايشي ضد شيعي كه چندي پيش در رياض با عنوان «مملکت ما ... وحدت ما» با حضور اميران برخي از مناطق عربستان، چهره هاي سياسي و مفتيان سلفي از جمله صالح الفوزان، عبدالله بن جبرين و برخي از چهره هاي مشهور ضد شيعي ديگر برگزار شد، ناصر عمر نيز حضور داشت و به سخنراني عليه شيعيان پرداخت. اين علماي تندروي وهابي در اين همايش به چند جمعبندي رسيدند:
اول: نبايد به شيعيان اجازه داد تا سمت هاي مهمي را در کشور به دست گيرند
دوم: بايد قربة الي الله! با فرزندان شيعه در دانشگاهها سختگيري کرد .
سوم: در صورت لزوم حتي کشتار شيعيان واجب است!
چهارم: لزوم دوري از شيعيان و شيعيان خطر اصلي براي عربستان.
پنجم: هيئت حاکمه کشور عربستان، شيعيان مقيم مناطقي چون القطيف، مدينه منوره و نجران را به اسلام (انديشه سلفي) دعوت کنند و در صورتي که نپذيرفتند آنان را براي پذيرش انديشه سلفي مجبور نمايند!
ششم: نبايد به شيعيان اجازه داد تا در مساجد نماز بخوانند، بايد با آنان برخورد شديد داشت! ناصر العمر به همراه برخي مفتيان مهم ديگر وهابي با صدور فتاوايي خواستار انهدام مراقد مطهره امامان شيعه(ع) شده بودند. اين فتاوا که در پي استفتاي جمعي از دانشجويان دانشگاه وهابي "محمد بن سعود" صادر شد پس از حمله به بارگاه عسکريين(ع) در سامرا، در سطح گستردهاي توزيع و در آن از هر اقدامي براي محو آنچه آثار شرک بويژه در کشور عراق و شهر کربلا خوانده شده، استقبال شده بود. در بخشي از اين فتاوا که از حرم امامان شيعه(ع) به عنوان بتهايي ياد کرده که بايد با خاک يکسان شود، آمده است: حسين از شرک شيعيان به دور است اما حرم او بايد به عنوان اصليترين نماد شرک در عراق ويران شود. در همين راستا نيروهاي امنيتي عراق نقشههاي تروريستي براي تعدي به ضريح امام حسين (ع) و حضرت عباس بن علي (ع)، ضريح امام علي (ع) کشف كردند. گفته ميشود حمله به مقبره حضرت زينب (س) نيز در دستور كار تروريستها بوده است.پس از پيروزي حزب الله در جنگ 33 روزه عليه رژيم صهيونيستي در سال 2006 هرچند كه اين پيروزي حتي بسياري از مخالفان حزب الله بويژه از ميان سلفيها را به تحسين و يا دست كم سكوت واداشت اما العمر همچنان بر طبل مخالفت با حزب الله كوبيد.
وي كه حزب الله را «حزب اللات/ حزب الشيطان» ناميد، گفت: «حزب الله به نمايندگي از اهل سنت در فلسطين مقاومت نميكند، بلكه حزب الله ابزاري است در دست سپاه پاسداران ايران». وي در شبكه الجزيره تصريح كرد: «
#اسرائيل، #آمريكا و #ايران #دشمنان امت اسلامي هستند»
@sarbaze110
۲۲ فروردین ۱۳۹۷
"العجلونی"؛ در اظهاراتش در صفحه "یوتیوپ" عنوان کرد: مشکل مجاهدان این است که درک نمی کنند ما به آخر الزمان نزدیک شده ایم و کار درست این است که با ملک عبدالله ثانی بیعت کنند تا یک حکومت هاشمی تشکیل شود!
ادامه ی اظهارات توهین آمیز مفتی وهابی به فرهنگ #مهدویت
"یاسین العجلونی" از شیوخ #سلفی، طی سخنانی همه مجاهدان! جهان از جمله جبهة النصره، رهبر القاعده "ایمن الظواهری"، جماعت اخوان المسلمین و حماس و .. را به بیعت با پادشاه اردن "ملک عبدالله ثانی" فرا خواند.
"العجلونی"؛ در اظهاراتش در صفحه "یوتیوپ" عنوان کرد: مشکل مجاهدان این است که درک نمی کنند ما به آخر الزمان نزدیک شده ایم و کار درست این است که با ملک عبدالله ثانی بیعت کنند تا یک حکومت هاشمی تشکیل شود!
"العجلونی" تاکید کرد: پادشاه بعد از هشت سال بیت المقدس را فتح می کند و به این ترتیب پادشاهیش به پایان می رسد.
وی تاکید کرد: خلیفه آینده، مسلمانان را برای جنگ با دشمن مشترک آماده خواهد کرد و پادشاه فعلی به احتمال بسیار زیاد همان پدر مهدی منتظر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) است!! او باری دیگر از "الظواهری رهبر القاعده و اخوان المسلمین، خواست به بیعت با پادشاه اردن اقدام کنند و زیر پرچم او جهاد کنند!.
این شیخ وهابی حدود یکسال پیش نیز در اکاذیبی گفته بود: انشاءالله در سال ۱۴۴۶ هجری قمری، یعنی حدودا بعد از ۱۳ سال ما شاهد آزادی کامل بیت المقدس و بازگشت آن به صاحبان اصلی اش یعنی مسلمانان خواهیم بود. و بر اساس روایات موجود، فرزند «ملک عبدالله دوم»، همان "مهدی منتظر” است که در آخرالزمان ظهور خواهد کرد. ما در حال حاضر حکومتی اسلامی که مانند حکومت پیامبر باشد، نداریم. انشاءالله «محمد» فرزند «ملک عبدالله» به خلافت خواهد رسید و همان حکومت اسلامی را بنا خواهد کرد.
@sarbaze110
۲۲ فروردین ۱۳۹۷
حمزه علی یاسین» در تاریخ هفتم بهمن ماه سال ۱۳۷۲ (۲۷ ژانویه ۱۹۹۴) در خانوادهای لبنانی الاصل در شهر “مونترآل” کانادا چشم به جهان گشود. وی پس از آنکه حرمها و اماکن مقدس شیعی در کشور سوریه مورد تهدید گروههای تروریستی ـ تکفیری قرار گرفت؛ به عنوان #مدافع حرم عازم این کشور شد. این #جوان کانادایی لبنانی الاصل سرانجام در روز جمعه سوم مرداد ۱۳۹۳ (۲۵ جولای ۲۰۱۴) به مقام رفیع شهادت نایل آمد.
@sarbaze110
۲۲ فروردین ۱۳۹۷
🔷معنای لغوی و اصطلاحی #تصوف : 🔷
تصوف از باب تَفَعُّل :
1) پوشیدن لباس پشمینه : تَقَمَّصَ
2) صیرورت، صوفی شدن : تَسلُّم، تَهَوُّد ، تَمَجُّس
3) دارا شدن شیء یا صفت : تَاَهّل یا تَاَلَّم
قشیری می گوید: لفظ صوفی جامد و غیر مشتق است.
اغلب محققین واژه صوفی را مشتق می دانند و در رابطه با اشتقاق این واژه می گویند :
✖️1_ « صُفه» : صوفی از صفه مشتق شده است.
عده ای از مسلمانان فقیر صدر اسلام که در صفّه ای واقع در مسجد مدینه ساکن بودند را «اهل صفّه » می گفتند.
اشکال :
اسم منسوب به صفّه ، صُفّی است نه صوفی
✖️2_ صوفانه (گیاهی نازک و کوچکی) : صوفی از صوفانه مشتق شده است.چراکه صوفیه نیز به گیاهان بیابان قناعت می کردند.
اشکال :
نسبت صوفانه می شود صوفانی نه صوفی
✖️3_ صفا : صوفی از صفا مشتق شده است.مراد از آن صفا و پاکی قلب صوفیان است.
اشکال :
نسبت صفا می شود صفوی نه صوفی.
✖️4_ صَفّ : صوفی از صف مشتق شده است زیرا صوفیان نزد خداوند در صف اول قرار دارند.
اشکال :
واژة منسوب به صفّ ، صَفّی خواهد بود نه صوفی
✖️5_ (سوف:Soph ) يونانى بمعنى حكمت و دانش است
كه لفظ فيلسوف مركّب از فيلا) Phila (و سوفيا) sophia بمعنى محبّ و دوستار حكمت نيز از آن ريشه گرفته شده است.
اشکال :
سین یونانی (سیکما) همه جا به معنای سین ترجمه شده استو علی القاعده باید سوفی ترجمه می شد نه صوفی.
✖️6_ صوفی از صوفة القفاء مشتق شده است که به معنای موهای پشت سر است زیرا صوفیه موهای پشت سرشان را بلند می کردند .
اشکال :
ياء نسبت به جزء دوم اضافه می شود و قفوی می شود .
✔️7_ صوف، صوفی از صوف به معنای پشم مشتق شده است . این قول مشهور ترین و صحیح ترین قول است ؛
که خود صوفیه از جمله سراج طوسی پذیرفته اند.
دکتر قاسم غنی در این رابطه می گوید :
حاصل آنکه نزدیکترین قولها به عقل و منطق و موازین لغت این است که صوفی کلمه ایست عربی و مشتق از لغت «صوف» یعنی پشم و وجه تسمیه زهاد و مرتاضین قرون اول اسلام به صوفی آن است که لباس پشمینه خشنی می پوشیده اند و نیز لغت تصوف مصدر باب تفعل است که معنای آن پشمینه پوشیدن است همانطور که «تقمص» به معنای پیراهن پوشیدن است.
💠 کانال ادیان و مذاهب
@sarbaze110
۲۲ فروردین ۱۳۹۷
🔷شخصیت شناسی #اقطاب صوفیه 🔷
نام : طیفور بن عیسی
لقب و کنیه: بایزید بسطامی
مذهب : اهل سنت مالکی مذهب با اعتقاد به حلول و اتحاد(اسلام و عقائد،ص33)
محل سکونت : در بسطام به دنیا آمد و بخشی از عمرش را در شام گذرانید. او همواره نصیحت می کرد که در جایی زندگی کنید که امر به معروف و نهی از منکر دیگران نباشد تا کسی مزاحمتان نشود ! (تذکره الاولیاء، ص11)
نسب : جد او گبری مسلک بود .
متوفی : سال 271 هجری قمری
توضیحات :
وی شطح و طامات فراوانی به زبان می آورد و در تاریخ تصوف به عنوان شیخ شطاح معروف است.
صوفیه برای اینکه اقطاب خود را به امامان تشیع متصل کنند مدعی شده اند که بایزید بسطامی به مدت 30 سال آب آور خانه امام صادق علیه السلام بوده است لکن در پاسخ از این افسانه باید گفت : بیشترین سنی که برای بایزید ذکر شده است 83 سال می باشد و تاریخ وفات او سال 271 بیان شده است بنابراین وی متولد سال 188 قمری بوده است و امام صادق علیه السلام در سال 148 به شهادت رسیده اند. ضمن اینکه در تمام کتب شیعه بایزید بسطامی حتی یک حدیث هم از امامان شیعه نقل نکرده است !
وی دارای استادی هندی به نام ابوعلی سندی بود و ریاضت ها و تعالیم تصوف هندو را از او فرا می گرفت.
شطحیات معروف او عبارتند از :
🚫لا اله الا انا فاعبدونی،زیر عبای من به جز خدای کسی نیست.(تحفه الاخیارص50)
🚫هرشب خداوند از آسمان به زیر می آید و با عاشقان خود سخن می گوید.(تحفه الاخیار ص217)
🚫والله که لوای من از لوای محمد ص در قیامت عظیم تر است.(تذکره الاولیاء ص116)
🚫در قیامت به سبب من آتش جهنم خاموش می گردد.(تحفه الاخیار ص 222)
🚫اولین قدمی که رفتم به عرض خدا رسیدم و عرض خدا را مانند گرگ لب آلوده شکم تهی یافتم.(همان)
🚫خدا را در خواب دیدم گفت بایزید چه می خواهی ؟ گفتم : آن می خواهم که تو می خوهی پس به من گفت: من تو هستم چنانکه تو من هستی.(همان 223)
🚫بایزید می گفت: عرض منم ، لوح منم ، قلم منم، عزرائیل و اسرافیل و میکائیل و جبرائیل و عیسی و موسی و ابراهیم و محمد ص من هستم.(همان 145)
🚫دل من از حب و بغض خالی است در دل من جز محبت خدا ، هیچ چیز دیگر وجود ندارد.
🚫بایزید بسطامی با رفتن به حج مخالف بود و می گفت : هرکه صاحب خانه را بشناسد دیگر چه نیازی به دیوارهای خانه دارد .
🚫خداوند به من گفته است که: بایزید همه بنده اند به جز تو ! (شرح شطحیات ص 78)
مهمترین و معتبرترین منبعی که شطحیات این شیخ شطاح در آن گردآوری شده است کتاب شرح شطحیات روزبهان بقلی می باشد که فصلی را با عنوان( 34 فصل فى شطحيّات أبى يزيد ) باز کرده است. (شرح شطحیات ص 78)
اما با کمال تاسف باید گفت امروزه مرقد این صوفی لامذهب در شهر بسطام زیارتگاه عام و خاص شده است و مردم حوائج خود را از او می طلبند !
💠 کانال ادیان و مذاهب
@sarbaze110
۲۲ فروردین ۱۳۹۷
غایت تمامی عرفان ها = رساندن انسان به خدایی 🔴 اوشو می گوید :
خدا جدا از شما نیست خدا نهایت هستی شماست ... .
مثل یک رقاص که از رقصش جدا نیست در واقع کل هستی خداست .
خداوند در همه جا هست پس چگونه می تواند در آن بت ها نباشد؟ پس او در یک بت سنگی نیز هست .
(آفتاب و سایه ها 175- 175از اوشو راز بزرگ)
🔴 سای بابا :
همه انسان ها جزئی از خدای واحدند ؛
من او (خدا) هستم .
شما همه سلول های زنده ای در بدن خداوندید.
(آفتاب و سایه ها 192 از تعلیمات ساتیا سای بابا) عرفان آمریکایی اکنکار :
هر یک از ما میوه یا یک شاخه از درخت خداییم هر یک از ما جرقه و شراره ای از سوگماد(خدا) هستیم
ما در ذات خود از همان جوهریم که خدای تعالی... ماده چیزی نیست جز روح خدا که به شکل های پاییت تری در آمد... ما خود حقیقت هستیم، حقیقت زنده و تجسم خود خدا... خدا در درون همه چیز وجود دارد... برای خدا هیچ تفاوتی نمی کند که چه کشلی به خود بگیرد.
(آفتاب و سایه ها، محمد تقی فعالی 399)
🔴 یوگا :
ما با پردگار همه جا ناظر و حاضر کی هستیم ، ما اکنون به همان اندازه جزئی از او هستیم که در آینده خواهیم بود.
( آفتاب و سایه ها محمد تقی فعالی 182-186)
🔴 تائو :
انسان مى كوشد تا با ((تائو)) يكى شود، اما نمى تواند. ((تائو)) همه چيز است و هيچ چيز نيست . ((تائو)) همه علت است و هم معلول ، تمام اشياء از ((تائو)) پديد مى آيند و با ((تائو)) زندگى مى كنند و به ((تائو)) باز مى گردند. ((تائو)) طريق ابدى است كه همه مخلوقات از اين راه عبور مى كنند
((تائو)) همه علت است و هم معلول ، تمام اشياء از ((تائو)) پديد مى آيند و با ((تائو)) زندگى مى كنند و به ((تائو)) باز مى گردند.
🔴 حکمای یونان باستان : برمانيدس (متولد ٦٣٤قبل از ميلاد) مي گويد :
شخص خردمند جز به وجود واحد كه كل وجود و وجود كل است، قائل نتواند شد.
فلوطين (متولد ٢٠٤ ميلادي) م يگويد:
خدا کل اشيا است اما هي چيك از اشيا نيست. موجودات جوشش و ترشح ذات اويند. بايد براي رسيدن به اين مطلب از عقل و حس گذشته و به كشف و شهود متوسل شد.
سير حكمت در اروپا، ١٣٧٢ شمسي، ١/15
٨٦/ ٢ . سير حكمت در اروپا، ١٣٧٢ شمسي، ١
٨٦/ ٣ . سير حكمت در اروپا، ١٣٧٢ شمسي
🔴 عرفای ایران باستان :
جهان را در خارج وجودي نيست و هر چه هست همه ايزد است. هستي واجب الوجود است و بس؛ ديگرهمه وهم و خيال است .
ناسخ التواريخ، جلد 8/ ٢٣٨ –ج3/ص237
🔴 دونالد والش از رهبران معنوی عصر جدید چنین می گوید : تو يك وجود سهگانه هستي؛ مركب از جسم، ذهن و روح؛
تو مظهر تجلي خداوند هستي؛
يعني خداوند در تو متجلي گشته است.
(گفتگو با خدا، ج3، ص 134)
🔴 حسینعلی بهاء :
در هیکل من نمی بینی مگر هیکل خدا
در بود و ذات من نیست مگر بود و ذات پروردگار
همانا منم خداوند
کتاب مبین ص 13-17
🔵شهید مطهری در رابطه با غایت عرفان اسلامی چنین می گوید : عرفا همیشه مستی را به آن معنا که خود می گویند بر عقل ترجیح می دهند. توحید نزد آنها معنی دیگری دارد. توحید آنها وحدت وجود است .در این مکتب، انسان کامل در آخر، عین خدا می شود؛ اصلا انسان کامل حقیقی، خود خداست !
انسان کامل / ص168
🔴 شبستری:
وجود خلق و کثرت در نمود است
نه هرچه مى نماید عین بود است
🔴 شاه نعمت الله ولی :
نظرى کن که غیر یک شى نیست گرچه اندر ظهور اشیاء شد
🔴 مولوی :
نماند در میانه هیچ تمییز ، شود معروف و عارف جمله یک چیز
🔴 حلاج :
انا الحق
لیس فی جبتی سوی الله
🔴 بایزید بسطامی :
سبحانی سبحانی ما اعظم شانی
🔴 عطار :
هرکه از وی نَزَد انا الحق سر بود او از جماعت کفار
چو دوئی از میان برخیزد تو نمایی او کند اقرار
من همی گویم همی می شونم نیست در دار غیره دیار
💠 کانال ادیان و مذاهب
@sarbaze110
۲۲ فروردین ۱۳۹۷
🔴تصوف در اصطلاح 🔴 تعریف هایی که تاکنون از معنای اصطلاحی صوفیه ارائه شده است بیش از تعداد مشایخ و اقطاب آنها در طول تاریخ است زیرا گاها اقطاب نیز چندین تعریف متفاوت از ماهیت تصوف ارائه داده اند.
لذا این تعاریف هیچ اصلی از تصوف را برای ما مشخص نمی کند مگر اینکه بگوییم تصوف طریقتی عاری از اصول و قواعد منضبط و مشخص است که در واقع نیز همینگونه است.
این اختلاف و تناقض در تعریف ها ، نشانه مشخص نبودن طریقه تصوف و التقاطی بودن آن می باشد. تصوف یک مذهب خاص و محدود نمی باشد بلکه طریقه ای التقاطی است و از بهم آمیختن عقائد و افکار گوناگون پدید آمده است
به همین جهت حد و حصاری به خود ندیده و همواره در طی قرون و اعصار متمادی با مقتضیات و شرائط و افکار هر دوره ، تغییر شکل داده است .
برخلاف تشیع که هیچگاه از مسیر اصول اساسی خود بیرون نرفته است و همواره یک مذهب خاص و منظم با حدود و ثغور مشخصی بوده است . 🔷یکی از محققین صوفی پژوه به نام مرحوم داود الهامی در رابطه با تعریف تصوف می گوید : تصوف مسلک و روش لغزنده و متغیری است که نقطه شروع آن زهد و پارسایی و نقطه پایان آن عقیده وحدت وجود است و در بین این دو نقطه شروع و پایان تنوع و اقسام رنگهای عقاید گوناگون و مسالک مخصوص فکری و تمایلات رنگارنگ پیدا شده است.
💠 کانال ادیان و مذاهب
@sarbaze110
۲۲ فروردین ۱۳۹۷
🔷شخصیت شناسی #اقطاب صوفیه 🔷
نام : طیفور بن عیسی
لقب و کنیه: بایزید بسطامی
مذهب : اهل سنت مالکی مذهب با اعتقاد به حلول و اتحاد(اسلام و عقائد،ص33)
محل سکونت : در بسطام به دنیا آمد و بخشی از عمرش را در شام گذرانید. او همواره نصیحت می کرد که در جایی زندگی کنید که امر به معروف و نهی از منکر دیگران نباشد تا کسی مزاحمتان نشود ! (تذکره الاولیاء، ص11)
نسب : جد او گبری مسلک بود .
متوفی : سال 271 هجری قمری
توضیحات :
وی شطح و طامات فراوانی به زبان می آورد و در تاریخ تصوف به عنوان شیخ شطاح معروف است.
صوفیه برای اینکه اقطاب خود را به امامان تشیع متصل کنند مدعی شده اند که بایزید بسطامی به مدت 30 سال آب آور خانه امام صادق علیه السلام بوده است لکن در پاسخ از این افسانه باید گفت : بیشترین سنی که برای بایزید ذکر شده است 83 سال می باشد و تاریخ وفات او سال 271 بیان شده است بنابراین وی متولد سال 188 قمری بوده است و امام صادق علیه السلام در سال 148 به شهادت رسیده اند. ضمن اینکه در تمام کتب شیعه بایزید بسطامی حتی یک حدیث هم از امامان شیعه نقل نکرده است !
وی دارای استادی هندی به نام ابوعلی سندی بود و ریاضت ها و تعالیم تصوف هندو را از او فرا می گرفت.
شطحیات معروف او عبارتند از :
🚫لا اله الا انا فاعبدونی،زیر عبای من به جز خدای کسی نیست.(تحفه الاخیارص50)
🚫هرشب خداوند از آسمان به زیر می آید و با عاشقان خود سخن می گوید.(تحفه الاخیار ص217)
🚫والله که لوای من از لوای محمد ص در قیامت عظیم تر است.(تذکره الاولیاء ص116)
🚫در قیامت به سبب من آتش جهنم خاموش می گردد.(تحفه الاخیار ص 222)
🚫اولین قدمی که رفتم به عرض خدا رسیدم و عرض خدا را مانند گرگ لب آلوده شکم تهی یافتم.(همان)
🚫خدا را در خواب دیدم گفت بایزید چه می خواهی ؟ گفتم : آن می خواهم که تو می خوهی پس به من گفت: من تو هستم چنانکه تو من هستی.(همان 223)
🚫بایزید می گفت: عرض منم ، لوح منم ، قلم منم، عزرائیل و اسرافیل و میکائیل و جبرائیل و عیسی و موسی و ابراهیم و محمد ص من هستم.(همان 145)
🚫دل من از حب و بغض خالی است در دل من جز محبت خدا ، هیچ چیز دیگر وجود ندارد.
🚫بایزید بسطامی با رفتن به حج مخالف بود و می گفت : هرکه صاحب خانه را بشناسد دیگر چه نیازی به دیوارهای خانه دارد .
🚫خداوند به من گفته است که: بایزید همه بنده اند به جز تو ! (شرح شطحیات ص 78)
مهمترین و معتبرترین منبعی که شطحیات این شیخ شطاح در آن گردآوری شده است کتاب شرح شطحیات روزبهان بقلی می باشد که فصلی را با عنوان( 34 فصل فى شطحيّات أبى يزيد ) باز کرده است. (شرح شطحیات ص 78)
اما با کمال تاسف باید گفت امروزه مرقد این صوفی لامذهب در شهر بسطام زیارتگاه عام و خاص شده است و مردم حوائج خود را از او می طلبند !
💠 کانال ادیان و مذاهب
@sarbaze110
۲۲ فروردین ۱۳۹۷
غایت تمامی عرفان ها = رساندن انسان به خدایی 🔴 اوشو می گوید :
خدا جدا از شما نیست خدا نهایت هستی شماست ... .
مثل یک رقاص که از رقصش جدا نیست در واقع کل هستی خداست .
خداوند در همه جا هست پس چگونه می تواند در آن بت ها نباشد؟ پس او در یک بت سنگی نیز هست .
(آفتاب و سایه ها 175- 175از اوشو راز بزرگ)
🔴 سای بابا :
همه انسان ها جزئی از خدای واحدند ؛
من او (خدا) هستم .
شما همه سلول های زنده ای در بدن خداوندید.
(آفتاب و سایه ها 192 از تعلیمات ساتیا سای بابا) عرفان آمریکایی اکنکار :
هر یک از ما میوه یا یک شاخه از درخت خداییم هر یک از ما جرقه و شراره ای از سوگماد(خدا) هستیم
ما در ذات خود از همان جوهریم که خدای تعالی... ماده چیزی نیست جز روح خدا که به شکل های پاییت تری در آمد... ما خود حقیقت هستیم، حقیقت زنده و تجسم خود خدا... خدا در درون همه چیز وجود دارد... برای خدا هیچ تفاوتی نمی کند که چه کشلی به خود بگیرد.
(آفتاب و سایه ها، محمد تقی فعالی 399)
🔴 یوگا :
ما با پردگار همه جا ناظر و حاضر کی هستیم ، ما اکنون به همان اندازه جزئی از او هستیم که در آینده خواهیم بود.
( آفتاب و سایه ها محمد تقی فعالی 182-186)
🔴 تائو :
انسان مى كوشد تا با ((تائو)) يكى شود، اما نمى تواند. ((تائو)) همه چيز است و هيچ چيز نيست . ((تائو)) همه علت است و هم معلول ، تمام اشياء از ((تائو)) پديد مى آيند و با ((تائو)) زندگى مى كنند و به ((تائو)) باز مى گردند. ((تائو)) طريق ابدى است كه همه مخلوقات از اين راه عبور مى كنند
((تائو)) همه علت است و هم معلول ، تمام اشياء از ((تائو)) پديد مى آيند و با ((تائو)) زندگى مى كنند و به ((تائو)) باز مى گردند.
🔴 حکمای یونان باستان : برمانيدس (متولد ٦٣٤قبل از ميلاد) مي گويد :
شخص خردمند جز به وجود واحد كه كل وجود و وجود كل است، قائل نتواند شد.
فلوطين (متولد ٢٠٤ ميلادي) م يگويد:
خدا کل اشيا است اما هي چيك از اشيا نيست. موجودات جوشش و ترشح ذات اويند. بايد براي رسيدن به اين مطلب از عقل و حس گذشته و به كشف و شهود متوسل شد.
سير حكمت در اروپا، ١٣٧٢ شمسي، ١/15
٨٦/ ٢ . سير حكمت در اروپا، ١٣٧٢ شمسي، ١
٨٦/ ٣ . سير حكمت در اروپا، ١٣٧٢ شمسي
🔴 عرفای ایران باستان :
جهان را در خارج وجودي نيست و هر چه هست همه ايزد است. هستي واجب الوجود است و بس؛ ديگرهمه وهم و خيال است .
ناسخ التواريخ، جلد 8/ ٢٣٨ –ج3/ص237
🔴 دونالد والش از رهبران معنوی عصر جدید چنین می گوید : تو يك وجود سهگانه هستي؛ مركب از جسم، ذهن و روح؛
تو مظهر تجلي خداوند هستي؛
يعني خداوند در تو متجلي گشته است.
(گفتگو با خدا، ج3، ص 134)
🔴 حسینعلی بهاء :
در هیکل من نمی بینی مگر هیکل خدا
در بود و ذات من نیست مگر بود و ذات پروردگار
همانا منم خداوند
کتاب مبین ص 13-17
🔵شهید مطهری در رابطه با غایت عرفان اسلامی چنین می گوید : عرفا همیشه مستی را به آن معنا که خود می گویند بر عقل ترجیح می دهند. توحید نزد آنها معنی دیگری دارد. توحید آنها وحدت وجود است .در این مکتب، انسان کامل در آخر، عین خدا می شود؛ اصلا انسان کامل حقیقی، خود خداست !
انسان کامل / ص168
🔴 شبستری:
وجود خلق و کثرت در نمود است
نه هرچه مى نماید عین بود است
🔴 شاه نعمت الله ولی :
نظرى کن که غیر یک شى نیست گرچه اندر ظهور اشیاء شد
🔴 مولوی :
نماند در میانه هیچ تمییز ، شود معروف و عارف جمله یک چیز
🔴 حلاج :
انا الحق
لیس فی جبتی سوی الله
🔴 بایزید بسطامی :
سبحانی سبحانی ما اعظم شانی
🔴 عطار :
هرکه از وی نَزَد انا الحق سر بود او از جماعت کفار
چو دوئی از میان برخیزد تو نمایی او کند اقرار
من همی گویم همی می شونم نیست در دار غیره دیار
💠 کانال ادیان و مذاهب
@sarbaze110
۲۲ فروردین ۱۳۹۷
صدای جمهوری اسلامی ایران، با قطع برنامه های عادی خود، اعلام کرد که نوجوانی سیزده ساله با فداکاری زیر تانک عراقی رفته، آن را منفجر کرده و خود نیز به شهادت رسیده است.
امام خمینی رحمه الله در پیامی به مناسبت دومین سال گرد پیروزی انقلاب اسلامی فرمود: «رهبر ما آن طفل سیزده ساله ای است که با قلب کوچک خود، ارزشش از صدها زبان و قلم بزرگ تر است. با نارنجک خود را زیر تانک دشمن انداخت و آن را منهدم نمود و خود نیز شربت شهادت نوشید».
هشتم آبان هر سال، یادآور خاطره رزمنده کوچکی است که با نثار جان خود، بر سرخی و طراوت خون شهیدان انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی افزود. او در نوجوانی به یک باره قله های شرف و غیرت را پیمود که چه بسیار اهل ریاضت و سیر و سلوک، در پیمودن این راه پرفراز و نشیب، بر این رهگذر الهی غبطه می خورند.
شهید محمدحسين فهميده در سال 1346 در قم متولد شد و در محيطي مذهبي و خانوادهاي متدين پرورش يافت. در آستانه انقلاب به واسطه حوادث آن دوران، روح وي نيز مانند ميليونها جوان و نوجوان ديگر کشور، دچار تحولات عظيمي شد و شيفته حضرت امام گردید. شهيد فهميده نوجواني شجاع، فعال، کوشا و خوش برخورد بود و به مطالعه علاقه زيادي داشت. با وجود آنکه به سن تکليف نرسيده بود، نماز ميخواند و همچنين براي والدين خود احترام خاصي قائل بود. شهيد فهميده دوازده ساله بود که حوادث کردستان پس از انقلاب اتفاق افتاد. او که عاشق امام و انقلاب بود خود را به کردستان رساند، اما به دليل سن و سال کمش او را بازگرداندند.
با شروع جنگ تحميلي، در همان روزهاي نخست، تصميم ميگيرد به جبهه برود و با سختي فراوان عازم خرمشهر ميشود و با وجود سن و سال کم به فرماندهان ثابت ميکند که لياقت و شهامت حضور در جبهه را دارد. او در همان مدت کوتاه رشادتهاي فراواني از خود نشان داد. نحوه شهادت: شهيد فهميده به اتفاق دوست شهيدش محمدرضا شمس، در يک سنگر قرار داشتند که در هجوم عراقيها، محاصره ميشوند. محمدرضا شمس، زخمي ميشود و حسين با سختي و زحمت زياد او را به پشت خط ميرساند و به جايگاه قبلي خود برگشته و مشاهده ميکند که 5 تانک عراقي به طرف رزمندگان اسلام هجوم آورده و در صدد محاصره و قتل عام آنانند.
حسين، در حاليکه تعدادي نارنجک به کمر خود بسته بود به طرف تانکها حرکت ميکند . تيري به پاي او ميخورد اما در اراده پولادين او خللي وارد نميکند و در همان حال موفق ميشود که خود را به تانک پيش رو رسانده و با استفاده از نارنجک آنرا منفجر کند. دشمن در اين حال تصور ميکند که حملهاي صورت گرفته و با سرعت تانکها را رها کرده و فرار ميکند؛ در نتيجه، حلقه محاصره شکسته ميشود و پس از مدتي نيروهاي کمکي نيز ميرسند و آن قسمت را از وجود متجاوزين پاکسازي ميکنند. روز شهادت اين شهيد بزرگوار به علت رشادت و شهامت وصف ناپذير اين نوجوان رشيد، روز #بسيج دانشآموزي نامگذاري شده است.
با این کلمات، #حسین فهمیده و فداکاری او در تاریخ پرشکوه سرافرازی های ایران ثبت شد و جاودانه ماند. ا کنون هر نوجوان ایرانی، محمدحسین فهمیده را جاودانه ای می داند که سبب افتخار هر ایرانی است. بقایای پیکر #شهید محمدحسین فهمیده در بهشت زهرای تهران، قطعه 24، ردیف 44، شماره 11، به خاک سپرده شد.
@sarbaze110
۲۲ فروردین ۱۳۹۷