💠💠 روچیلدها در آرزوی حکومت جهانی یهود (7)
✡️ سال 1991: سهم رسانهها
1️⃣ #دیوید_راکفلر (از وابستگان خاندان روچیلد) در کنفرانس #بیلدربرگ که در تاریخ ششم تا نهم همین سال در بادن- بادن (Baden- Baden) آلمان برگزار میشود، مطلب ذیل را بیان میکند:
2️⃣ «ما از مدیران واشینگتن پست، نیویورک تایمز، مجله تایم و دیگر نشریات معتبر که درجلسات ما حضور به هم میرسانند و تقریباً چهل سال است که با بصیرت به وعدههایشان پایبند هستند، کمال تشکر را داریم. اگر فعالیتهای ما در این سالها در معرض جنجال رسانهای و دید عموم قرار میگرفت، غیرممکن بود که بتوانیم طرحهای خود را پیش ببریم؛ اما حالا جهان پیچیدهتر شده، آمادهی خیزش به سمت #حکومت_جهانی است. به طور قطع، حاکمیت فراملیتی نخبگان روشنفکر و بانکداران در سطح جهان -نسبت به حق حکومت بر خود که در قرنهای گذشته حاکم بوده- ارجح است.»
📚 منبع: كتاب صهیونیسم در مسیر سلطه، نوشته: اندرو کارینگتن هیچکاک، برگردان: محمدیاسر فرحزادی، تهران: نشر ساقی، چاپ اول، ص191
@sarbaze110
⬇️⬇️⬇️⬇️
✡ #یهودیان #تاویل و #تفسیر ندارند و فقط ظاهر آیات #تورات را بررسی میکنند
در تورات خدای #یهوه فرزند دارد
👇
🔴در #کتاب_مقدس #یهودیان موارد فراوانی از نسبت دادن فرزند به خدا دیده می شود.
(1) مواردی که در آنها «فرزندان خدا» عنوانی برای موجودات #ماورایی است؛ (2) مواردی که به محبت خدا به بنی اسرائیل یا افرادی پارسا اشاره دارد؛ (3) مواردی که به پادشاه بنیاسرائیل (داوود یا فردی از خاندان وی) اشاره میشود.
«پسران خدا دختران آدمیان را دیدند که نیکومنظرند.... و پسران خدا به دختران آدمیان درآمدند» (سفر پیدایش 6: 2 و4).
«ای فرزندان خدا [=پسران الیم]، خداوند را توصیف کنید. جلال و قوت را برای خداوند توصیف نمایید» (مزامیر 1:29).
הבוןקדםייתושבחתאבתימלאכיאבניאלים (خداوند را تسبیح کنید ای دختران #فرشتگان و پسران الیم).
#اسرائیل پسر و نخست زادۀ من است(خروج 22:4)؛ «شما پسران یهوه خدای خود هستید» (تثنیه 1:14)؛
«در مکانی که به ایشان گفته می شد شما قوم من نیستید، در آنجا گفته خواهد شد پسران خدای حی می باشید» (هوشع 10:1).
#یهوه به #داوود میگوید :«من برای او مانند پدر خواهم بود و او برای من مانند پسر خواهد بود» (کتاب دوم #سموئیل 14:7).
😳«خداوند گفت تو پسر من هستی؛ امروز تو را تولید کردم» (مزامیر 7:2).
✅⬅️اینها اصلا تاویل برانگیز نیست مگر اینکه نژاد پرستی و برگزیدگی قومی را در برهه ای از تاریخ نشان دهد.ولی آیا پیامبری که زنای محصنه میکند میشود فرزند خدا؟
در تورات و سنتهای شفاهی هیچ پیامبری در بنی اسرائیل این آیات را تاویل و تفسیر و معنای استعاری نکرده است
«و خداوند دو #لوح سنگ مکتوب شده به انگشت خدا را به من داد.»
این یعنی حضرت موسی دست خط خدا را هم دیده
⬅️از طرفی تورات #افعال و #اعضایی انسان گونه برای خداوند مطرح کرده است و از سوی دیگر به کمالاتی #فرا_انسانی برای خداوند و از جمله یگانگیش و شبیه و نظیر نداشتن او اشاره نموده است.
🔴آیا این الفاظ دارای معانی استعاری و مجازیند با باید بر همان معنی ظاهری حمل شوند؟ آیا اطلاق آن کمالات با توجه به متعالی بودن خداوند به همان معانی است که بر ما انسانها اطلاق می شود یا خیر، آن اوصاف به مفهومی برتر از فهم ما به حضرتش منسوب می گردد. یا اساسا اطلاق آن #کمالات به معنایی غیر از آنچه که ما از آنها تلقی می کنیم وصف خداوند قرار می گیرند؟
@sarrbaz110
@sarbaze110
🔺🔺🔺🔻🔻🔻🔻
✡اصطلاح « #زلم_موت» که در تورات به کار برده شده، طبق بررسیهای نوینی که به عمل آمده، دقیقا به مفهوم شکل و کپی و تصویر است.
🔴برخی از #یهودیان که به واسطه همزیستی با #کنعانیان، در پاره ای مسائل مذهبی از آنان تقلید کرده، به خدایان « #بعل» معتقد شده و بعل پرستی را به جای ایمان به یهوه برگزیده بودند.
🔴کتاب #حوبوت_ها_لبابوت نوشته #بحیه در اواخر قرن یازدهم میلادی است که درسرقسطه اسپانیا تالیف شده است. بحیه در این کتاب به گروهی از افراد متقی در میان یهودیان اشاره کرده که قائل به تجسیم خداوند هستند
#ابراهیم بن داوود در کتابشامونوت رمه که در سال 1168 م. در طلیطلهانتشار یافت، گفته است که: «اعتقاد مردم عادی که عادت دارند از مفهوم عمومی خدا تبعیت کنند، این است که خدا جسم است، چه برآنند که هر کس جسم نداشته باشد وجود ندارد.»
✡کلماتی در #تورات وجود دارد با این مضمون که خدا انسان را شبیه خود خلق کرده است و نتیجه این مطلب، آن است که خدا شبیه انسانهاست: «پس خدا آدم را به صورت خود آفرید.» «و خدا گفت: آدم را به صورت ما و موافق و شبیه ما بسازیم.» «هر که خون انسان ریزد، خون وی به دست انسان ریخته می شود، زیرا خدا انسان را به صورت خود ساخت.»
✅خدایی وابسته به مکان که صعود میکند:
«و چون #خدا از سخن گفتن با وی فارغ شد، از نزد #ابراهیم صعود فرمود.»
⬅️ #یهوه خدایی نادان و بی خرد هست که از آفرینش موجودات پشیمان میشود😳
😱«خداوند پشیمان شد که انسان را بر زمین ساخته بود.»
😱«و خداوند پشیمان شده بود که شاول را براسرائیل پادشاه ساخته بود.»
🔴آیا میشه صفت پشیمانی را استعاری و تاویلی و تفسیری توجیه کرد؟
✡ #یهوه خدایی است که در آسمانها قصر داره و از آن بالا به زمین نگاه میکنه و جایگاهی در زمین نداره مثل #غول_لوبیای_سحرآمیز یا اگر در زمین هست در آسمان نیست .
😐«خداوند از آسمان بر بنی آدم نظر انداخت تا ببیند که آیا فهیم و طالب خدایی هست.»
😳«لیکن خداوند نشسته است تا ابد الاباد.. .» «اوست که بر کره زمین نشسته است.»
⬅️این گزارشها درباره خداوند متکی بر یک تجسم کاملا مادی و انسانی از خداست.
✡دین #یهود، دینی توحیدمحور بوده است که به تدریج تعابیر انسانوار در توصیف خداوند توسط مؤلفان بشری در آن رسوخ یافته است. برخی الهیدانان برجسته یهودی سعی در توجیه این عبارات دارند تا آنها را تأویل نمایند؛ به گونهای که با تنزیه خداوند منافات نداشته باشد.در این رابطه سخنی از پیامبران #بنی_اسرائیل نیست که دست خدا به قدرت خدا اشاره دارد یا این قبیل مسائل ⬅️پس تفسیر علمای یهود تفسیر به رای هست و در تضاد کامل با تورات وجسم انگاشتن خدا از ادبیات یونان وارد تورات شده است.
@sarrbaz110
@sarbaze110
🔻🔻
🔻🔻🔻🔻🔺🔺
🔴 #فیلون_اسکندرانی (45-20ق.م) معتقد است فلسفه یونانی و سنت یهودی یک حقیقت واحد قابل درک است و باید با تأویل کلمات تورات، معانی و عناصر فلسفه یونانی را با آموزه های تورات و سنتهای یهودی تلفیق نمود (کاپلستون، 1375، ج1، ص528-527).
✳️ #یهودیان در اواخر قرن چهارم قبل از میلاد تحتتأثیر همین فرهنگ، تورات را به زبان یونانی ترجمه کردند. فرهنگ سنتی یهود تحت نفوذ فرهنگ یونانی بسیاری از ویژگیهای خود را از دست داد و خود را با فرهنگ یونانی تطبیق داد. ترجمه تورات به زبان #یونانی در اسکندریه و در زمان سلطنت بطلیموس دوم (285-246ق.م) توسط 72 عالم #یهودی صورت پذیرفت. این ترجمه معروف به " #سبعینیه" است که یهودیان یونانی برای آن به اندازه متن عبری ارزش قائل بودند (سیار، 1380، ص52-51).
✳️تعابیر انسانوار در #الهیات یهود نقش محوری دارد. به همین جهت در طول تاریخ برخی الهیدانان یهود تلاش کردند در جهت تنزیه حقتعالی، این آموزهها را تأویل نمایند.
✳️ #تورات پا را از این هم فراتر گذاشته و تمثل خدا به شکل انسان بر موسی را بیان میکند؛ به گونه ای که موسی با خدا سخن گفته و حتی نظارهگر حرکت خدا از پشت سر میباشد (کتاب مقدس، سفر خروج، باب33، آیات23-11). ظاهر این آیات نشان میدهد پروردگار در جایی که موسی بود، نازل میشود و با او چهرهبهچهره سخن میگوید (ناصر، 2005، ص101).
✳️تصور انسانانگارانه از خدا در جهان شرک و #عهد_کهن امری کاملاً عادی بوده است. بنابراین اینکه گاهی خدا مانند دوست بر ابراهیم ظاهر شود و حتی صورتی انسانی به خود گیرد، دور از ذهن نبود. شاید یکی از مهمترین دلایل اینگونه برداشتها، یونانی شدن فرهنگ یهود باشد.
در تورات برای آنکه خواننده متوجه جسمانیت خدا نشود گاف های زیادی میبینیم
در جایی به #جسمانیت خدا اشاره شده اما یک قرن بعد در ترجمه به جای واژه خدا فرشته قرار داده میشود
«وقتی موسی گله های خود را به سوی کوه حوریب راند، فرشته خدا از میان بوته در شعله آتش به او نمودار شد و نگریست ... . خداوند وقتی دید موسی به آن طرف رفته، از میان بوته او را صدا زد و گفت: ای موسی! موسی گفت: اینک من حاضرم. خدا گفت: به اینجا نزدیک نشو، نعلین خود را درآور؛ زیرا جایی که ایستادهای، زمین مقدسی است. سپس گفت: من خدای پدرت ابراهیم و خدای اسحاق و خدای یعقوبم. موسی روی خود را پوشاند؛ زیرا که از نگریستن به خدا ترسید» (کتاب مقدس، سفر خروج، باب3، آیات6-1).
✳️در این فقره آیات ملاحظه میکنیم فرشته خدا و خود خدا به صورت مترادف بهکار رفتهاند؛ زیرا در آیه دوم میگوید «فرشته خدا از میان شعله #آتش بر موسی نمودار شد» و از آیه چهارم به بعد، همان کسی که در میان شعله آتش است و نمیسوزد، خداست که با #موسی شروع به سخن گفتن میکند. موسی از نگریستن به خدا میترسد؛ همان خدایی که خدای #ابراهیم، #اسحاق و #یعقوب است (مایلز، 2008، ص135).
@sarrbaz110
@sarbaze110
🔺🔺🔺🔺
🔻🔻🔻🔻
🔴 #درصورتیکه ظاهر این #داستان بدون #تأویل مورد تأیید قرار گیرد، باید گفت #تورات نهتنها تمثل خدا، بلکه تجسد او را مورد تأیید قرار داده است؛ چراکه تمثل تنها در صورتی است که موجود آسمانی در ادراک انسان به شکلی مادی متمثل شود. اما اگر قرار باشد موجودی مجرد بهصورت کاملاً محسوس و ملموس درآید، باید پذیرفت که او مجسم شده است. تنها در صورتی میتوان از تمثل در داستان یعقوب دفاع کرد که همه ماجرا در ظرف نفس یعقوب اتفاق افتاده باشد؛ مانند حالتی که در #رؤیا و #مکاشفه رخ میدهد. البته باید یادآور شد که برخی گفتهاند در داستان یعقوب، #فرشته خدا #تمثل یا #تجسم یافته است، نه خود خدا.
✡خداوند یک بار دیگر بر #یعقوب تمثل یافته و خود را نشان داد: «یعقوب تنها ماند و شخصی تا طلوع فجر با او #کشتی گرفت و وقتی دید که نمیتواند بر یعقوب پیروز شود، کف ران او را لمس کرد و ران یعقوب سست شد. سپس آن مرد گفت: مرا رها نما؛ زیرا که صبح طالع است. یعقوب گفت: تو را رها نمیکنم تا مرا برکت دهی. آن شخص گفت: اسم تو چیست و او گفت: یعقوب. آن مرد گفت: ازاین پس نامت یعقوب نیست، بلکه #اسرائیل است؛ چون همانطور که بر خدا غالب آمدی، بر مردم نیز غلبه مییابی. سپس #یعقوب از او سؤال کرده و گفت: مرا از نام خود آگاه ساز. گفت: چرا اسم مرا میپرسی و او را در آنجا برکت داد و #یعقوب آن مکان را #فنیئل (صورت ال) نامید و گفت: زیرا خدا را روبهرو دیدم و جانم رستگار شد» (کتاب مقدس، سفر پیدایش، باب32، آیات31-24). یعقوب فهمید که حریف او کسی جز خود "ال" نبوده است (آرمسترانگ، 1385، ص41).
#ال یا #اییل یا #الوهیم همان #یهوه هست
@sarrbaz110
@sarbaze110
🔻🔻🔻🔻🔻🔻
🔺🔺🔺🔻🔻🔻🔻
✳️«و هنگامی که #ابرام نودونه ساله بود، خداوند بر ابراهیم ظاهر شد... و وقتی #تکلم خدا با ابراهیم تمام شد، از نزد او صعود کرد و بالا رفت» (کتاب مقدس، سفر پیدایش، باب17، آیات22-1). این آیات، ظاهر شدن خدا و گفتگوی او با ابراهیم را نشان میدهد؛ به گونهای که ابراهیم صدای خدا را میشنود (ناصر، 2005، ص66).
⬅️ #ظهور_خدا بر #ابراهیم در بلوطستان #موره است: «خداوند بر ابراهیم ظاهر شده، گفت که این زمین را به ذریه تو خواهم داد و او را در آنجایی که خدا بر او ظاهر شده بود، #مذبحی ساخت» (کتاب مقدس، سفر پیدایش، باب12، آیات7-6).
🔴 #ابراهیم در گرمای روز بر در خیمه خود نشسته بود؛ ناگهان متوجه شد که سه مرد به طرفش میآیند. از جا برخاست و به استقبال آنها شتافت. ابراهیم رو به زمین نهاد و گفت: ای سروران! تمنا میکنم اندکی توقف کرده، در زیر سایه این درخت استراحت کنید. من میروم و برای شستن پاهای شما آب میآورم؛ لقمه نانی نیز خواهم آورد تا بخورید و قوت بگیرید و بتوانید به سفر خود ادامه دهید. شما مهمان من هستید.
آنها گفتند: «آنچه گفتی بکن». آنگاه #ابراهیم با شتاب به خیمه برگشت و به ساره گفت: عجله کن! چند نان از بهترین آردی که داری بپز. سپس خودش به طرف گله دویده، یک گوساله خوب گرفت و به غلام خود داد تا هرچه زودتر آن را آماده کند. طولی نکشید که ابراهیم مقداری کره و شیر و کباب برای مهمانان خود آورد و جلو آنها گذاشت و درحالیکه آنها مشغول خوردن بودند، زیر درختی در کنار ایشان ایستاد ... . خداوند پس از پایان گفتگو با ابراهیم، از آنجا رفت و ابراهیم به خیمه اش بازگشت (سفر پیدایش ، باب18، آیات33-1).
🔴 #یهودیان با اینکه ب#ا تجسد مخالفاند، اما متون مورد قبول آنها تمثل خداوند بهصورت انسان- بلکه در برخی موارد #تجسد- را تأیید میکند.
🔴 #ابراهیم به اطراف نگریسته بود و سه بیگانه را دیده بود که در گرمترین وقت روز به چادر او نزدیک میشدند. او با ادب و تواضع خاص مردم خاورمیانه به آنان اصرار نمود که بنشینند و استراحت کنند، درحالیکه جهت تهیه غذا برای آنها به بیرون شتافت. در ضمن گفتگو بهطور کاملاً طبیعی معلوم گردید که یکی از این مردان کسی جز خدای او نبود و دو مرد دیگر فرشته هستند. بهنظر نمیرسد هیچکس از این #انکشاف متعجب باشد (آرمسترانگ، 1385، ص39-38).
یعنی حضرت #ابراهیم خدا را در شکل محدود به شکل انسان دیده هست
این موضوع یعنی دیدن با چشم سر نه دیدن به چشم دل
نه تنها حضرت #ابراهیم بلکه حضرت #ساره هم آنها را دیده 😳
🔴 #تورات در قصه ابراهیم بصراحت #ظهور خدا به شکل بشر را مطرح میکند و میگوید: دو فرشته و خدا در هیئت سه مرد بر ابراهیم تمثل یافتند و چون ابراهیم خدا را از بین سه مرد میشناسد، شتابان بهسوی او حرکت کرده و سر تعظیم فرود میآورد و او را با لقب «ای سرور و مولایم» مورد خطاب قرار میدهد. سپس هنگام پذیرایی، #ابراهیم در غذا خوردن مهمانان شرکت نمیکند و به تماشای خدا در حین تناول غذا میپردازد. پس خداوند با ابراهیم به گفتگو مینشیند، درحالیکه صدای مکالمه آنها برای سارا که پشت خیمه بود، قابل شنیدن است (ملوحی، 2001، ص68).
✡برخی #الهیدانان براساس تفسیر #عرفانی معتقدند: سه پیمانه آرد کنایه از #عقل، #حس و #جسم است. در واقع ابراهیم میخواهد با تقدیم این سه پیمانه، به کنایه بگوید که ما باید بهوسیله #عقل، #احساسات و #جسم خود به خدا تقرب جوییم؛ عقل با ذکر مداوم خدا، حواس پنجگانه با حفظ خود از #محرمات، و جسم با انجام #روزه، #نماز، #عبادات و #خدمت_به_خلق. #گوسفندی که ابراهیم برای مهمانان قربانی میکند، در واقع کنایه از #فدیه کردن هوا و هوس انسان به خاطر رضای خداست (زکّار، 2007، ص139-138).
🔺🔺🔺
@sarrbaz110
@sarbaze110
🔻🔻
🔺🔺🔺🔺🔻🔻🔻
🔴برخی #مفسران #عهد_عتیق مدعی اند در ماجرای #کشتی_یعقوب، این شخص خداست که با جسم خود ظاهر شده است؛ اگرچه #تورات به صراحت از ذکر اسم خدا خودداری میکند، ولی ظاهر آن نشان میدهد که این شخص، بدون شک خدا بوده است (ملوحی، 2001، ص276).
✡لقبی که #خدا بعد از مغلوب شدن در کشتی به یعقوب میدهد، " #اسرائیل" بهمعنای کسی که با خدا کشتی گرفت و مراد از " #فنیئل"، چهره خداست. برخی نیز معتقدند اسرائیل بهمعنای عقلی است که میتواند خدا را ببیند و در حقیقت #اسرائیل کسی است که استحقاق دارد خدا بر او ظاهر شود. بنابراین میبینیم خدا به شکل یک انسان بر #یعقوب تمثل یافته و تمام طول شب تا طلوع فجر با او کشتی میگیرد (بار، 1990، ص144).
✡ «پس #یعقوب در خواب دید که نردبانی روی زمین برپا گشته که سرش به آسمان میخورد و اینک فرشتگانِ خدا از آن بالا و پایین میرفتند و اینک خداوند بر آن ایستاده، گفت: من خداوند، خدای پدرت #ابراهیم و #اسحاقم» (همان، باب28، آیات13-12).
🔴برخی #مفسران معتقدند خدا کاملاً به شکل ملموس بر #یعقوب ظاهر شد، خود را نشان داد و وعده خود را تکرار نمود (مایلز، 2008، ص108).
ولی آیا پیامبری در بنی اسرائیل این آیات تورات را اینگونه تفسیر کرده ؟جواب خیر هست .
🔴برخی #الهیدانان #یهودی در تأویل این عبارات معتقدند نور خدا بر ابراهیم ظاهر شد و با او سخن گفت، نه ذات خدا (سالم، 2009، ص224).
اما در ظاهر متن ما تتاقضات زیادی با اصل آیه #تورات میبینیم
🔴برخی مفسران معاصر کتاب مقدس، یکی از این سه مهمان را خدای حقیقی میدانند که به همراهی دو فرشته به دیدن ابراهیم میآید: «کاملاً معلوم است یکی از این سه نفر، خدای حقیقی است که خود را به صورت انسان ظاهر میکند؛ خدایی که لباس جسم پوشیده و به صورت انسان ظاهر شد. برای خدا هیچ چیز غیرممکن نیست. خدا میتواند بهصورت فرشته یا انسان ظاهر شود. به هرحال آن دو مرد میروند و خدا بیشتر با ابراهیم میماند و سخن میگوید. اینجا ابراهیم به خودش اجازه میدهد که بیشتر با خدا چانه بزند»
⬅️با وجود تصویر تنزیهی #یهود از خدا، با آیاتی در عهد عتیق مواجه میشویم که صفات انسانی چون لمس کردن، نشستن، دارای چهره و اعضای انسانی، ظاهر شدن بر #انبیا را به خدا نسبت میدهد (همان، باب1، آیه10؛ همان، اشعیا، باب40، آیه22؛ همان، سفر خروج، باب33، آیات20و23؛ همان، حزقیل، باب1، آیه3؛ همان، زکریا، باب4، آیه14؛ همان، سفر تثنیه، باب32، آیه40؛ همان، سفر پیدایش، باب3، آیات9-8) و با این کار، هم #تشبیه را به خداوند نسبت داده است و هم #تمثل او به صورت انسانی را تأیید میکند.
🔴 #یهودیان به خدای یگانه و منزه از تجسیم معتقدند؛ درعینحال خدای #یهود، خدایی شخصی و انسانوار است که گاه بر بنده خود، ابراهیم، ظاهر میشود و گاه با یعقوب کُشتی میگیرد.
✡در منابع یهود از #انسانانگاری خدا با عنوان « #آنتروپومورفیسم» یا Anthropomorphism بهمعنای نسبت دادن خصیصه های #روانشناختی یا شکل #فیزیکی و انسانی به خدا تعبیر شده است(1945, p.188 Berenbaum,&Skolink)
خدایی که می رود یعنی زمانی در جایی هست و زمانی در جایی نیست و الان خدا نمی دونه و آگاه نیست که #ابراهیم به خیمه برگشته یا خیر
⬅️این آیه را نمیشود تاویل و تفسیر کرد بلکه خدا را انسان واره فرض کرده
✡ #یهودیان معتقدند خداوند به ندرت و فقط در موارد ضروری و برای تقویت ایمان انبیا بر آنها ظاهر میشود (مجمع الکنائس، 1973، ج1، ص178).
یعنی رویت خدا به چشم چیزی که #حزقیال_نبی و #دانیال_نبی نقل کرده اند…
@sarrbaz110
@sarbaze110
⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️