✅ پيرامون ليلة الرغائب.
اولين شب جمعه ماه رجب با عنوان #ليلة_الرغائب يعني شب بردن ثواب بسيار شهرت يافته است.
مبناي ليلة الرغائب روایتی منسوب به پيامبر اكرم صلی الله علیه و آله و سلم است که در برخی از کتابهاي ادعيه ذكر شده است.
انجام اعمال لیله الرغائب از گذشته در بین عوام اهل سنت رواج داشته و ظاهرا از مجامع سني به فضاي فكري شيعه راه يافته و مشهور شده است.
محدثان و عالمان #شیعه و #سنی نظرات متفاوتی در رابطه با اعتبار این روایت دارند. تا جايي كه برخی از ايشان این روایت را #جعلی دانسته و درنتیجه نماز ليلة الرغائب را هم بدعت میدانند.
برخی ديگر روایت ليلة الرغائب را از نظر سند #ضعیف دانسته، اما خواندن نماز آن را بر اساس قاعده (التسامح في ادلة السنن) جایز دانسته اند!
متأسفانه در سالهای اخیر، بنابر یک سهل انگاري و عدم دقت كافي و يا اعتقاد اشتباه از سوي برخي رسانه ها لیلة الرغائب را به معنای (شب آرزوها) نامگذاری و معرفي کردهاند!!!
اين در حالي است كه روايت لیله الرغائب از دو جهت مورد خدشه قرار گرفته است:
١- از نظر #سند و ماخذ آن. (رجال الحديث و سند شناسي)
٢- از نظر #محتوا و مضمون.( دراية الحديث و متن شناسي).
📚منابع ليلة الرغائب:
اصل اين داستان در منابع روایی اهل سنت بوده و در كتابهاي شیعه تا قبل از اقبال الاعمال سید بن طاووس چنين چيزي به چشم نمي خورد و اولین بار ایشان، این موضوع را در کتاب خود نقل کرده است.
از اين رو بسياري از صاحب نظران احتمال داده اند كه این جريان از منابع اهل سنت به كتابهاي شیعه وارد شده باشد.
ظاهراً در بین اهل سنت، قدیمی ترین منبعی که این روایت را ذکر کرده، کتاب (احیا علوم الدین) #غزالي در قرن پنجم هجری قمری است.
غزالی بعد از ذکر نماز ليلة الرغائب میگوید:
در نظر من این نماز مستحب است، چراکه در طول سالها تکرار شده ... و مردم سرزمین قدس بر آن مواظبت کردهاند و به همین خاطر ترجیح دادم آن را بازگو کنم.
اولین کسی که در بين شيعيان به نقل روايت ليلة الرغائب پرداخته کتاب (مفید العلوم و مبید العموم) منتسب به شخصی به نام محمد بن عباس #خوارزمی است که این روایت را در آنجا بدون ذكر سند و منبع نقل کرده است.
بعد از او سید بن طاووس در کتاب (اقبال الاعمال) و پس از وی ابن باقی منابع شیعی راه یافته است.
📚 رجوع كنيد به :
١- احیا علوم الدین، محمد غزالي، ج١ ص٢٠٣.
٢- مفید العلوم و مبید الهموم، محمد بن عباس خوارزمي، ص ١٧١.
٣- الاقبال بالاعمال الحسنة، سید ابن طاووس، ج ٢ ص ٦٣٢.
٤-اختیار المصباح الکبیر، ابن باقی قرشی، ج ٢ ص ٢٢٩.
٥-منهاج الصلاح فی اختصار المصباح، علامه حلي، ص ٤٥٧.
٦-بحارالانوار، مجلسي، ج٩٥ ص٣٩٥.
٧- البلد الامین و الدرع الحصین، ابراهيم بن علي كفعمي، ص ٦٩.
#کلینیک_پاسخگویی_به_شبهات
🆔 https://eitaa.com/sarbazirani110
6.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ اومدی کانادا باید حمالی کنی!
آره ننه! روزبهروز دارم پیشرفت میکنم، جات خالیه.
صحبتهای «حسین کلاته»، قهرمان پرورشاندام رو که حدود دو سال قبل به کانادا مهاجرت کرده، بشنوید تا هر چی به اسم «بهشت غرب» و «خوشبختی بعد از مهاجرت» توی گوشتون میخونن، دربست باور نکنید!
خیلی جالب و شنیدنیه
#غرب_وحشی
#تمدن_نکبت_غرب
#سرطان_خودتحقیری
#تمدن_زنا_زادگان
#لینیک_پاسخگویی_به_شبهات
🆔 https://eitaa.com/sarbazirani110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ نابودی کشتی آمریکایی توسط یمن قهرمان
اسپوتنیک تصاویری از کشتی آمریکایی که در خلیج عدن هدف حمله قرار گرفته را منتشر کرد.
#کلینیک_پاسخگویی_به_شبهات
🆔 https://eitaa.com/sarbazirani110
اگر سرنوشت ما نوشته شده است پس ما چگونه اختیار داریم و می توانیم سرنوشت خودمان را تعیین کنیم؟.mp3
851.7K
✅ شبهه:
اگر سرنوشت ما نوشته شده است پس ما چگونه اختیار داریم و می توانیم سرنوشت خودمان را تعیین کنیم؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی حفظه الله
#کلینیک_پاسخگویی_به_شبهات
🆔 https://eitaa.com/sarbazirani110
8.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ سوال:
آیا اسلام تناسخ ارواح را قبول دارد؟
دیدگاه اسلام در این رابطه چیست؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی حفظه الله
#کلینیک_پاسخگویی_به_شبهات
🆔 https://eitaa.com/sarbazirani110
✅ شبهه :
آیا کاشت ناخن به درخواست و اصرار شوهر اشکال دارد؟
اگر این کار باعث شود که شوهر از نگاه به نامحرم بینیاز شود و سبب شود در جامعه خود را از گناه حفظ کند بازهم اشکال دارد؟
✅پاسخ :
🔴 کاشت ناخن به خودی خود مشکلی ندارد مثلا مثل شراب نیست که بگوییم از همان اول حرام است.
بلکه مثل راه رفتن است که به خودی خود مشکلی ندارد ولی اگر در راه مسجد باشد ثواب دارد ولی اگر در راه نامحرم باشد، گناه است.
حال کاشت ناخن اگر با مراعات و مواظبت و نگاه داشتن از نامحرم باشد، مشکلی ندارد ولی اگر موجب ارتباط با نامحرم و موجب گناه شود، کار حرامی است. پس در گام اول اگر به قصد گناه و نشان دادن به نامحرم این کار انجام نشود، اشکال ندارد
🔴 در گام دوم چون کاشت ناخن معمولا زینت برای زن حساب می شود، باید از نامحرم پوشیده شود.
🔴 گام سوم: براى وضو و غسل باید ناخن را بردارد هرچند هزینه داشته باشد اما اگر
امکان برطرفکردن آن نیست مثلا دست آسیب می بیند یا هر دلیلی که شخص به این نتیجه می رسد که برداشت آن شدنی نیست مثلا طرف پول ندارد یا هر دلیل دیگه ای و یا رفع آن با مشقت وسختی غیر قابل تحمل همراه بوده و یا ضرر قابل توجهى (مالی، جانی یا هر ضرر دیگری) برای فرد دارد،
این فرد باید در وقت نماز وضو بگیرد و یا اگر غسل به گردن دارد باید غسل را انجام دهد، وضو و غسلها را باید به صورت جبیره انجام دهد (یعنى با دست مرطوب مانع را مسح نماید). و این وضو و غسل جبیره ای کفایت می کند و نماز قضا ندارد
البته در مورد تیمم گرفتن یا وضوی جبیره ای اختلاف فتوا وجود دارد.
لذا از طریق لینک زیر فتوای مرجع تقلید خود را مطالعه فرمایید و مطابق آن عمل کنید
B2n.ir/m43186
🔴 هر وقت بتواند ناخن را بردارد یعنی مشکل برداشتن ناخن برطرف شود، باید ناخن را برداشته و وضو و غسل معمولی انجام دهد.
#کلینیک_پاسخگویی_به_شبهات
🆔 https://eitaa.com/sarbazirani110
✅ سنگ زدن به قبر
برای زیارت کردن قبور در عرف سنت هایی وجود دارد، یکی از این سنت ها زدن سنگ به قبر است که گاه با این دلیل همراه است که مرده صدایمان را بشنود !
و این در حالی است که، در کتاب های حدیثی، روایتی در تأیید این کار وجود ندارند و آنچه كه در روايات به آن اشاره شده است دست گذاشتن روى قبر می باشد.
📚بحارالانوار ج 102 ص 295
📚مفاتيح الجنان، زيارت قبور مومنين، ص 939
#کلینیک_پاسخگویی_به_شبهات
🆔 https://eitaa.com/sarbazirani110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #سواد_رسانه
▪️موج سواری بر خبر فساد چای دبش
▪️آوردن یک واقعیت واضح در کنار چند دروغ (تکنیک "راست-دروغ")
▪️کارشناسان اقتصادی میگویند
▪️استفاده از عدد و ارقام
▪️بیان ادعا توسط یک زن محجبه
همه برای باورپذیرتر کردن دروغ ها
ببینید که یک شیاد رسانه ای بیسواد چگونه راست و دروغ را به خورد مردم میده !
#کلینیک_پاسخگویی_به_شبهات
🆔 https://eitaa.com/sarbazirani110
8.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ شایعه:
تحقیر اعراب توسط شاهنشاه ایران !!!
وقتی سران عرب را پشت خاور بار میزدند.
سال ۱۳۵۰ جشن ۲۵۰۰ ساله ایران، مهمانانی همچون صدام حسین، عمر البشیر، حافظ اسد، یاسر عرفات، ملک حسین، علی عبدالله صالح، زاید بن سلطان اماراتی و... را با کامیون از محل جشن به اقامتگاهشان در تخت جمشید انتقال دادند.
نگاههای زیرچشمی صدام به مرحوم حافظ اسد هم در نوع خود جالب توجه است.
✅ پاسخ:
1⃣ این مطلب یک شایعه است زیرا درسال ۱۳۵۰ برخی از اسامی ذکر شده در شایعه مثل صدام حسین و عبدالله صالح هنوز به قدرت نرسیدهاند. همچنین بهجز ملک حسین از اردن و شیخ زاید از امارات، سایر افراد حاضر در فیلم مثل حافظ اسد ویاسر عرفات جزو مهمانان جشن نبودند.
2⃣ فیلم مربوط به دوازدهمین نشست سران کشورهای عربی در شهریور سال ۱۳۶۱ (۱۹۸۲) به میزبانی مراکش است.
بنابراین فیلم نه مربوط به ایران است ونه جشنهای شاهنشاهی !!!
https://www.asriran.com/fa/news/704155/
3⃣ فرض بگیرید این ادعا حقیقت داشت و این اتفاق در ایران افتاده بود:
آیا این نشان میداد ایران ابرقدرت بوده؟
حال که متوجه شدهاید این اتفاق در مراکش افتاده، آیا بنظر شما مراکش ابر قدرت بوده؟
#خاندان_پلید_و_ایرانسوز_پهلوی_را_تطهیر_نکنید
#چاهزاده_رضا_پهلوی
#جنایات_خاندان_پهلوی
#کلینیک_پاسخگویی_به_شبهات
🆔 https://eitaa.com/sarbazirani110