🚨 #فرزانگان_قفقاز - [۱۹ و ۲۰]
🔻ابراهیم شیروانی (...... - زنده به ۱۲۷۲ ق)
آیتالله شیخ ابراهیم شیروانی از فقهای اصولی نجف اشرف بود. وی در سال ۱۲۷۲ ق از تألیف مبانی الفقه در دو جلد فارغ شده است. شیخ آقا بزرگ تهرانی احتمال داده که وی گویا از محضر شیخ محمد حسن نجفی (صاحب جواهر) بهره برده است.[۱]
🔻 ابراهیم شیروانی (...... - زنده به ۱۰۳۱ ق)
شیخ ابراهیم شیروانی فرزند سلطان عبدالجلیل شیروانی از کاتبان عهد صفوی است که استنساخ آثار زیر در ردیف کارهای ایشان قرار دارد:
۱. استنساخ مشرق الشمسين و اکسیر السعادتين، اثر شیخ بهایی (درگذشته ۱۰۳۰) رجب ۱۰۳۱ ق در اردبیل؛[۲]
۲. استنساخ ارشاد الاذهان الى أحكامالايمان، اثر علامه حلی (درگذشته ۷۲۶ ق) به خط نسخ در سال ۱۰۳۰ ق.[۳]
📚 پ.ن.
۱. اعيانالشيعة، ج ۲، ص ۱۴۴؛ كرامالبررة، ج ۱، ص ۵؛ معارفالرجال، ج ۱، ص ۲۷؛ المفصل في تاريخالنجف الأشرف، ج ۶، ص ۴۳۰.
۲. الذريعة، ج ۲۱، ص ۵۱.
۳. فهرستگان نسخههای خطی ایران (فنخا)، ج ۳، ص ۵۰.
📘 منبع: فرزانگان قفقاز، عادل مولایی، ص ۵۱ و ۵۲.
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
🚨 دیانت در نسخۀ لیبرالهای مذهبی -بخش اول
✍️ #مهدی_جمشیدی
۱. لیبرالهای مذهبی، هویّت پیچیدهای دارند: تودرتو و چندلایهاند و همچون یک متنِ ناخواسته، محمل تأویلهای متعدّد قرار میگیرند و برداشتهای متفاوت را برمیتابند. هر کسی میتواند از زاویهای و به اعتباری به آنها بنگرد و فهم خاصی را ارائه کند. اما حقیقت این است که اینان، باطن «دین» را به نفع «تجدّد»، مصادرهبهمطلوب میکنند و پوستهای بیخاصیّت و شعاری و ظاهری از دین را به عوام عرضه میکنند تا نشان بدهند که میان دین و تجدّد، جمع کردهاند. عوام نیز که دلبستۀ دین هستند و البته به دلیل غربزدگی تاریخی، بیشوکم نیز سودای تجدّد دارند، فریب اینان را میخورند و «نسخۀ متناقض»شان را میپذیرند. نخستین نسل از لیبرالهای مذهبی، در روشنفکران دورۀ مشروطه متولّد شد و اینجا، نقطۀ آغاز روایت لیبرالی از اسلام بود. التقاط در رویکرد متمایل به عالَم تجدّد، در این برهۀ تاریخی تحقّق یافت و به یکی از چالشهای معرفتیِ جامعۀ ایران تبدیل شد.
۲. اگر از تحوّلات و تطوّرات نیم قرنِ پس از این بگذریم، به نهضت آزادی و مهدی بازرگان میرسیم که ظهورشان در دولت موقت، در عمل و عین نشان داد که لیبرالهای مذهبی، چه اوصاف و احکامی دارند. اینان، چنان مسألهدار و زاویهمند شدند که امام خمینی، چارهای جز حذف و طردشان ندید و قاطع در برابر حضور و حیاتشان در حاکمیّت ایستاد. نسخههای «اصلاحی» و «اعتدالی» از لیبرالیسم مذهبی، در دهههای بعدی سر از خاک التقاط بیرون آورد و برخلاف بازرگان که منتقدِ حاشیهنشین و غیررسمی بود، اینان به عرصۀ «قدرت رسمی» راه یافتند و دههها، نهادهای اصلی و عمدۀ حاکمیّت را در اختیار گرفتند. بهاینترتیب، مرزهای هویّتیای که امام خمینی در دهۀ شصت بر آنها اصرار میورزید، بهتدریج درهمشکسته شدند و اختلاط سیاسی در ساحت قدرت رسمی به وقوع پیوست؛ چنانکه یکی از بحرانهای نظام جمهوری اسلامی در دهههای گذشته، نزاع دامنهدار و دشوار بر سر «تداوم هویّت انقلاب» و ایستادن در مقابل خط «استحاله» و «مسخ» آن بوده است.
۳. در ترکیب لیبرالهای مذهبی، مسألهای که در نسبت با عوام موضوعیّت دارد، همین لفظ مذهبی است. لیبرالها، چهرۀ عریان ندارند و آشکارا، منطق سکولار خویش را بیان نمیکنند، بلکه نقاب دیانت بر چهره دارند و حتی با ادبیات دینی، تجدّد را به جامعه القا میکنند. اگر میان «وجه لیبرالی» و «وجه دینی»، تفکیک و تمایز ایجاد کنیم و مجال ترکیب و تلفیق ندهیم، نقشۀ اجتماعی اینان، فرو خواهد ریخت. پس باید در پی واسازی و تجزیه بود و تعارضهای درونی و تضادهای نهفته را در برابر دیدۀ عوام نهاد تا پوشش تزویر، برافتد؛ از جمله باید نسبت هویّتیِ آنها را با عاشورا فهم کرد.
۴. لیبرالهای مذهبی، «انقلاب حسین» را میستایند، اما برای اکنون، «انقلاب» و «انقلابیگری» را برنمیتابند و نسخۀ اصلاح میپیچند. میگویند انقلاب، سرنوشت نامشخص دارد و طرحی است که به دلیل وسعت آرمانها، محاسبهناپذیر است. به تبعیّت از کارل پوپر، بر این باور هستند که انقلاب، وعدۀ بهشت میدهد اما در عمل، جهنم میآفریند. ازاینرو، باید از انقلاب بر حذر بود و دچار خاماندیشی و بلندپروازی نشد. اگر هم جامعهای، سودایی شد و هوس انقلاب در سر پرورانید و انقلابش نیز به سرانجام رسید، باید انقلاب را یک «نقطه» و «لحظه» بداند و بیدرنگ پس از این، انقلاب و انقلابیگری را کنار بنهد و از «نهضت» به «نهاد» عبور کند. نظریۀ «نظام انقلابی»، خیال اندر خیال است و هیچگاه میان انقلاب و نظام، همافقی و همنشینی پدید نمیآید. باید میان این دو، یکی را انتخاب کرد و دیگری را وانهاد. و اقتضای عقل و ضرورت زمانه این است که «آرمانخواهیِ انقلابی» را به فراموشی بسپریم و یک «نظام واقعبین» را صورتبندی کنیم. ایدئولوژی انقلابی، فقط تا هنگامۀ وقوع انقلاب، کارکرد دارد و پس از آن، با سر به دیوار سختِ واقعیّت برمیخورد و انقلابیها در اثر این حادثه، درمییابند که منطق انقلابی، فقط به کار ویرانکردن نظم سیاسی میآید و نمیتوان با منطقی که انقلاب میکنند، حکومت کنند. راه «حکومت» از «انقلاب» جداست و نظریۀ نظام انقلابی، خیالپردازیِ شبهنظری است. بهاینترتیب، باید «سرمایۀ انقلابی» را نیز کنار نهاد و به «سرمایۀ اجتماعی» رو آورد. باید در پی «عادیسازی» بود؛ به این معنی که وضع انقلابی، اضطراری و موقتی و نابخردانه است و نباید در آن ماندگار شد، بلکه باید شتابان، به سوی وضع عادی و بهنجار حرکت کرد و رویکردها و انگیزهها و اندیشههای انقلابی را به تاریخ سپرد. باید «نظام» و «اصلاح» را جایگزین «انقلاب» کرد و از انقلاب، یک خاطرۀ تاریخیشدۀ استثنایی ساخت. واقعۀ کربلا نیز با همۀ عظمتش، یک استثناست که قابل اقتباس و اخذ نیست.
ادامه دارد...
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
🚨 رسانه مهربان و الهام از نمد جنگ ایران با اسرائیل برای باکو هم کلاه دوخت!!
🔻 ینیمساوات به نقل از والاستریت ژورنال آمریکا نوشت در سفر شویگو به تهران، ايران پیشرفتهترین سامانه دفاع هوایی را از روسیه خواسته و مسکو در حال تدارک راههای ارسال اين سامانه به ايران است. ینیمساوات بهطور غیرمستقیم وانمود کرده که ممکن است اين سامانه از طریق جمهوری آذربایجان به ايران منتقل شود، اما همین رسانه ضدایران با خباثت اين احتمال را مطرح کرده است که سرگئی شویگو، دبیر شورای عالی امنیت ملی روسيه پس از ترور شهید هنیه در تهران، پایتخت ایران را ناامن دانسته و برای شب ماندن خود را به باکو رسانده است!!
🔸 ینیمساوات نوشت اين احتمال هم وجود دارد که باکو در مذاکرات منطقهای برای جلوگیری از جنگ ايران و اسرائیل مشارکت داده میشود!!
🔗 مرجع
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
🚨 "کارشناسان" باکو عقدهها و آمال خود را از زبان اسرائیل بیان میکنند!!
🔻 قدیر اصلان، کارشناس سیاسی در باکو در برنامه تیویمساوات گفت: "مأموریت شماره یک نتانیاهو پاک کردن ایران از روی زمین است!!"
🔗 مرجع
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
🚨 "تیوی مساوات" باکو شرححال رهبر جدید حماس را آنگونه که رژیم صهیونیستی نوشت، منتشر کرد!
🔻 این رسانه باکو و همچنين سایر رسانههای باکو در شرححال #یحیی_سنوار، این مبارز قهرمان فلسطین را "قاتل بیرحم" که حتی به فلسطینیهای مظنون به همکاری با اسرائیل رحم نمیکند و همجنسبازان را بیرحمانه میکشد، معرفی کردند و نوشتند: "در سال ۲۰۰۸، در حالیکه او در حال گذراندن دوران محکومیت خود بود، پزشکان اسرائیلی برای نجات جان او تومور مغزی او را جراحی کردند و در آوردند. سینوار ۲۲ سال از دوران محکومیت خود را سپری کرد و در میان ۱۰۲۶ زندانی آزاد شده در سال ۲۰۱۱ با سرباز اسرائیلی گیلاد شلیت که به مدت ۵ سال در گروگان حماس بود، مبادله شد!!"
🔗 مرجع
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
🚨 موذیگری باکو و ایروان برای گشایش "دالان زنگزور"!!
🔻 ینیمساوات باکو به نقل از سرگئی ملکونیان، تحلیلگر مرکز تحلیلی APRI ارمنستان در گفتگو با "رادیو آزادی" آمریکا از حصول توافق مقدماتی باکو و ایروان برای واگذاری امنیت "دالان زنگزور" (دالان تورانی ناتو در جنوب ارمنستان و جمهوری آذربایجان در نزدیکی مرز ایران!!) به "فرونتکس" (مرزبانی و ساحلبانی اتحادیه اروپا) یا سازمانی مشابه آن خبر داد!!
🔸 این توافق احتمالی در حالی است که طرح موذیانه دالان زنگزور بهعلت برهم زدن ژئوپلتیک منطقه برای ایجاد تنگناهای امنیتی و اقتصادی و نظامی و سیاسی برای ایران، با مخالفت جدی ایران مواجه است و اخیراً کوپرکین، سفیر روسیه در ایروان نیز گفت: ایجاد دالان زنگزور در دستور کار قرار ندارد!!
🔸 اما، غرب و ترکیه و رژیم صهیونیستی و وابستگان فکری آنها در داخل ایران تحت عناوین مختلف بر اجرای طرح دالان زنگزور تأکید دارند!
🔗 مرجع
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
🚨 بیانیه حزبالله درباره انتخاب السنوار: ترور رهبران مقاومت شکست خورده است
🔻 بیانیه حزبالله لبنان:
🔹 انتخاب السنوار از نوار غزه تحت محاصره تأکیدی است بر اینکه اهداف دشمن صهیونیستی از ترور و شهادت رهبران مقاومت شکست خورده و راه به جایی نبرده است.
🔹 این انتخاب پیامی قوی و قاطع به دشمن صهیونیستی و آمریکا و دیگر همپیمانان آن است مبنی بر اینکه حماس در تصمیمگیریهایش کاملاً یکپارچه و متحد، در اصول خود قاطع و در پایبندی به گزینههای اصلی خویش ثابت است.
🔹 انتخاب السنوار در این بازه زمانی مهم و در بحبوحه جنگ، ایمان و اراده امت و ملتهای منطقه به یکچارچهسازی تلاشها و اصرار بر ادامه راه مقاومت تا آزادسازی کامل این سرزمین را افزایش خواهد داد.
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 اقدام زیبای هرکول ایرانی در خداحافظی کشتیگیر ایرانیالاصل جمهوری اذربایجان از دنیای حرفهای
🔻 صباح شریعتی کشتیگیر ایرانی که برای باکو کشتی میگرفت، در ردهبندی کشتی المپیک به امین میرزاده باخت و از دنیای ورزش قهرمانی خداحافظی کرد.
🔹در لحظات پایانی هم او تنها بود و کسی از اعضای کادرفنی آذربایجان، کنارش نبود. تا اینکه میرزاده و حسن رنگرز به روی تشک آمدند تا در زمان خداحافظی شریعتی کنارش باشند. میرزاده او را روی دوش برد تا دور تشک بگرداند.
🔹او رفت برای آذربایجان کشتی بگیرد اما در آخرین ثانیهها این هموطنانش بودند که همراهیاش کردند. خبری از آذربایجانیها نبود! و حقیقت همین چیزی بود که مشاهده کردید.
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
31.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚨 بیز حسرتدیک سن عراقدا (به سبک من ایرانم و تو عراقی)
#اربعین
🎙 مداح: حاج ظاهر میرزوی
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
86.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚨 مستند عجیب شهادت رئیس جمهور عزیز
شهید آیةالله رئیسی
را از دســت نــدهــیــد
🔺 رژیم خبیث جمهوری آذربایجان را بیشتر بشناسیم
👈 📣 انـــتــشـــار حـــداکـــثــری 📣 👉
#ترور_بیپاسخ
#ترور_شهید_رئیسی
#دولت_خبیث_باکو
📌 #ارسالی_کاربران
🚨 دیپلماسی و مذاکره حماس
🔺 #کاریکاتور بسیار زیبای دیپلماسی حماس در مقابله با رژیم موقت و منحوس صهیونیستی بعد از انتخاب #یحیی_سنوار به جای شهید #اسماعیل_هنیه
✍️ اثری از کاریکاتوریست یمنی #کمال_شرف
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
🚨 آسمان و ریسمانبافی برای جعل پایههای یهودی و خزری برای پیشینه تاریخی جمهوری آذربایجان!!
🔻 سایت ۵۲۵ (متعلق به رشاد مجید، دبیر و معاون اتحادیه نویسندگان و رئیس شورای مطبوعات جمهوری آذربایجان)، مقالهای با عنوان "بابک، نخستین حکمران آذربایجان: ملک اربنگ" به قلم طالح شاهسوارلی (طالح بهمعنای: بدکار، تبهکار، فاسد، مخبط، بدعمل، بدکردار، ولگرد، بیسامان - هویتزدایی از مردمان شمال ارس موجب این نوع نامگذاریها شده است) منتشر کرد که در این مقاله ضمن تلاش مضحک و عالم مآبی سبک جمهوری آذربایجان برای ترکسازی بابک خرم دین، او را نخستین حکمران "دولت بزرگ آذربایجان" قلمداد و این دولت خیالی را دارای پایههای اخذ شده از قوم وحشی یهودی شده خزر معرفی کرده و قوم وحشی یهودی شده خزر را نیز "امپراطوری خزر" نامیده است!
🔸 طالح شاهسوارلی بابک را رئیس یک امپراطوری بزرگ فرض و ادعا کرده است: "بابک با امپراتوریهای بیزانس و خزر روابط دیپلماتیک برقرار کرد و سلسلههای فئودال محلی با نفوذ را متحد خود کرد!!! او اسلام را در کشورش حذف کرد، دین خرم را گسترش داد و لشکریان عرب را شکست داد. بابک بهعنوان رئیس دولت که برای اولینبار در تاریخ دارای اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، نظامی، فرهنگی و... است. منطقه آذربایجان را ایجاد کرد!!!"
🔸 این جاعل تاریخ و هویت در جمهوری آذربایجان بهمنظور انکار هویت ایرانی بابک و ترکسازی او میافزاید: "اگر جمعیتشناسی منطقه را در آن زمان تجسم کنیم، بابک از نظر تئوریک میتواند یک عرب، یک یهودی، یک ترک یا آلبانیایی با توجه به اصالت قومی خود باشد!!!"
🔸 " تاریخنویس" جمهوری آذربایجان علت دستگیر و کشته شدن بابک توسط افشین، فرمانده ترک نیروی اعزامی خلیفه عباسی را نیز به نفع قوم یهودی خزر تحریف کرده و قطع شدن حمایت یهودیان خزری را عامل شکست بابک دانسته و نوشته است: "دلیل اصلی شکست بابک از دست دادن حمایت نظامی، سیاسی و مالیاش از امپراتوری خزر است. معتصم برخلاف اسلاف خود ابتدا قدرت را از دولت آذربایجان سلب کرد و با امپراتوری خزر قرارداد دوستی و تجارت منعقد کرد و حمایت از بابک را از شمال قطع کرد. حال آنکه دولت ملک بابک بهعنوان یک نهاد بر اساس سنتهای دولت خزر شکل گرفته بود!"
🔸 هویتتراش آذربایجانی همچنین برای جعل هویت دلخواه نظام پانترکیست - صهیونیست باکو از بابک و آذربایجان مجدداً با بیمنطقی، تمام تأکید کرده است: "یک ترک آزاده اهل مراغه با عنوان «تارکان» به تعبیر امروزی ژنرال ارتش ارتش بابک بود. این امر مسلماً تأیید میکند که سیستم نظامی بابک براساس سنتهای نظامی خزرها استوار بود!!!"
🔸 طالح شاهسوارلی همچنین با سوءاستفاده از احساسات مذهبی شیعی و امام حسینی مردم جمهوری آذربایجان، بابک را "قهرمان سر بریده" قلمداد کرده و نوشته است: "پس از شکنجه و اعدام بابک توسط معتصم عباسی، سر او را بریده و به خراسان فرستادند. جسد بیسر در منطقه نیزاری در نزدیکی منطقه "مجلس شورته" سامرا که بعدها به «کنیسه؟! بابک» معروف شد، به دار آویخته شد. به نظر ما با انجام تحقیقات باستانشناسی در آن منطقه میتوان استخوانهای بابک را در آنجا کشف کرد!! در نهایت تعدادی از پسران بابک به دست عباسیان کشته شدند، اما برخی از پسران کوچکتر او به دلیل عدم صدور فتوا از سوی ابوداوود معتزی جان سالم به در بردند. یکی از آنها توسط معتصم به همراه مادرش - همسر بابک از خانوادهای ثروتمند - به سرزمین مادریاش - آذربایجان فرستاده شد. این امر باعث شده که نسب بابک در آذربایجان تا به امروز ادامه یافته باشد!"
🔺 مطالعه کامل این مقاله بهاصطلاح علمی گرچه خیلی عذابآور است، برای درک فرایند هویتسازی ترکی - یهودی و انکار هویت ایرانی مردمان شمال ارس توسط جاعلان هویت و تاریخ آذربایجان ضروری است!
🔗 مرجع [1]، [2]
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
🚨 پیام فرمانده کل سپاه به «یحیی سنوار» رئیس جدید دفتر سیاسی حماس
🔻 فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی:
🔹 برادر عزیز و مجاهد نستوه جناب آقای حاج یحیی ابراهیم سنوار زید عزهالعالی، خبر انتصاب جنابعالی به ریاست دفتر سیاسی جنبش اسلامی، مردمی و جهادی حماس از سوی اعضای رشید و بصیر شورای رهبری مقاومت فلسطین، چونان باران رحمت و انوار حیات بخشی بود که پس از شهادت اسوه تقوی و جهاد و ابوالشهدا حاج #اسماعیل_هنیه دل مؤمنان و موحدان و مجاهدان را تسکین داد و دشمن جنایتکار صهیونیستی و حامیان بیشرم آن را در نگرانی شدید فرو برد.
🔹 این انتخاب نشان داد اگر مردی پس از سالها مجاهدت مخلصانه، ندای ارجعی رب الارباب را عاشقانه و مشتاقانه لبیک گوید، پرچم پر افتخار مجاهدت او بر زمین نمیافتد و مجاهد مخلص و بصیر دیگری راه او را قویتر ادامه میدهد.
🔹 جنابعالی که از درس آموختگان مکتب مجاهدان و عصاره شهیدان عظیمالشان بزرگ هستید، به حول و قوه الهی با پشتیبانی ملت بزرگ فلسطین و همراهی امت اسلام، تداومبخش راه شهیدان و مجاهدان و تحققبخش وعده آزادی کامل فلسطین عزیز با مرکزیت قدس شریف خواهید بود.
🔹 اینجانب و سایر برادران جهادی شما در سپاه پاسداران به تأسی از قرآن کریم و پیامبر عظیمالشان (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) و رهنمودهای حضرت امام خميني (رحمهالله) و تحت رهبری حضرت امام خامنهای دامت برکاته، مثل همیشه از هیچ کمکی به شما و سایر مجاهدان مقاوم دریغ نخواهیم کرد و آن را بهعنوان فریضهای پر افتخار نصبالعین خواهیم داشت.
🔹 رجاء واثق دارم جهاد کنونی فرزندان فلسطین بهخصوص مردان و زنان غزه عزیز که با صبر و استقامتشان معادلات جهان را به نفع امت اسلام تغییر دادهاند، با مدیریت قوی شما به نتیجه برسد و ریشه رژیم جنایتکار صهیونیستی بهزودی از خاک مقدس فلسطین کنده شود.
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۳۱۲
↩️ شامل آیات ۹۵ تا آخر سوره مبارکه #مریم و آیات ۱ تا ۱۲ سوره مبارکه #طه
🔻 پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) میفرمایند:
«اَفضَلُ العِبادَةِ قَراءَةُ القُرآنِ»؛
برترین عبادت، خواندن قرآن است.
📚 (مجمع البیان ۱/۱۵)
🎙 استاد پرهیزگار
🏷 #قرآن #ترتیل #قرآن_کریم #تلاوت #شهریار_پرهیزگار #سوره_مریم #سوره_طه
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
🚨 #فرزانگان_قفقاز - [۲۱]
🔻ابراهیم قفقازی سالیانی (...... - ۱۳۴۳ ق)
آیتالله شیخ ابراهیم (محمد ابراهیم) قفقازی سالیانی در سالیان از شهرهای قفقاز به دنیا آمد. تحصیلات اولیه را در زادگاهش فراگرفت و سپس به تبریز رفت و به فراگیری علوم دینی همت گماشت. وی پس از آن به نجف اشرف مهاجرت نمود و به تکمیل دروس پرداخت و از محضر بزرگان علم و عمل حوزه مقدسه نجف اشرف همچون آیات عظام: سید حسین کوهکمری، آخوند ملا محمد فاضل ایروانی، میرزا حبیبالله رشتی، میرزا محمد حسین خلیلی تهرانی و شیخ محمد حسن مامقانی کسب فیض کرد. او در سایه تلاش و کوشش به مقام بلندی از علم و دانش دست یافت و گروهی از طلاب علوم دینی از محضرش استفاده میکردند.
ایشان دارای اجازه روایی از آیتالله مامقانی، آیتالله سید محمد کاظم یزدی و آیتالله آخوند ملا محمد کاظم خراسانی بوده است.
آیتالله شیخ ابراهیم قفقازی مرجع تقلید گروهی از مسلمانان آذربایجان و منطقه قفقاز بود و در ایوان مرتضوی در حرم مطهر علوی به اقامه جماعت میپرداخت. متأسفانه هیچ اثر علمی از ایشان به چاپ نرسیده و شیخ آقا بزرگ تهرانی احتمال داده که شاید آثار ایشان در پیش دامادش آیتالله حاج سید عبدالحجت ایروانی (شرح حال ایشان به شماره ۳۴۴ خواهد آمد) باشد. شایسته یادآوری است کتابخانه مهم مرحوم آیتالله ایروانی که حاوی کتابهای نفیس خطی و چاپی بود، بعد از وفات ایشان توسط فرزندش آیتالله سید عبدالمجید ایروانی به تهران منتقل گردید و هماکنون از وضعیت آنها اطلاعی در دست نیست.
معظمله در ۲۳ ربیعالآخر ۱۳۴۳ق (۱۹۲۵م) در شهر مقدس نجف دیده از جهان فرو بست و در یکی از حجرههای شمالی صحن مطهر علوی به خاک سپرده شد.[۱]
📚 پ.ن.
۱. اعيان الشيعة، ج ۵، ص ۱۵۱؛ نقباء البشر، ج ۱، ص ۴؛ تنقيحالمقال المقدمة ق ۱، ص ۳۲۶؛ الاجازةالكبيرة، ص ۱۵۰؛ معجمالمؤلفين، ج ۱، ص ۷۸؛ معجم رجالالفكر والادب فی النجف، ج ۲، ص ۸۹۷؛ المفصل فی تاريخ النجفالاشرف، ج ۹، ص ۲۱۹؛ مشاهير المدفونين فی الصحن العلوى الشريف، ص ۲۰.
📘 منبع: فرزانگان قفقاز، عادل مولایی، ص ۵۲ و ۵۳.
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
🚨 دیانت در نسخۀ لیبرالهای مذهبی -بخش دوم
✍️ #مهدی_جمشیدی
۱. موضع اخیر محمدجواد ظریف در رسانۀ ملی که در آن، سخن از ضریبدهی به غیرشیعیان در امر حاکمیّت به میان آورد، شاهدی دیگری بر رویکرد ساختارشکنانۀ لیبرالهای مذهبی است. چیزی شبیه همین موضع در دولت پهلوی نیز به وقوع پیوست و قرار شد بر اساس مصوبۀ دولت، زینپس هر یک از نمایندگان، به کتاب مقدس خودش قسم بخورد؛ طرحی که در ظاهر، موجّه به نظر میرسید، اما امام خمینی، آشکارا و قاطع در برابر آن ایستاد و آن را نقطۀ آغاز «از رسمیّت انداختن مذهبِ رسمی کشور» دانست. در حقیقت نیز، دولت پهلوی، چنین سودایی در سر داشت و میخواست با تکثّر دینی در لایۀ سیاسی و حاکمیّتی، اسلام را تحقیر و تضعیف کند و تفوّق و تسلّط را از آن سلب نماید. مخالفت بنیانیِ امام خمینی با این طرح، یکی از ریشههای شکلگیری انقلاب اسلامی بود. امروز نیز بهجای «سیاست هویّت»، رهیافت مقابلش که «سیاست تمایز» است، در دستورکار قرار گرفته و لیبرالهای مذهبی تلاش میکنند، وجهِ دینی و شیعیِ جمهوری اسلامی را هرچه بیشتر، کمرنگ و رقیق سازند. در واقع، امر دینی در ساحت رسمی، در حال ازدسترفتن و خنثیشدن است و دیانت، در نقطۀ «بازگشت به حریم خصوصی» قرار گرفته است. سکولاریسم، در چنین فضا و موقعیّتی، جان میگیرد و معنا پیدا میکند.
۲. در ایران، هیچگاه شکاف دینی و مذهبی، فعّال و مؤثر نبوده و چنین نیست که این رویکردِ لیبرالهای مذهبی، پاسخی به تضادها و اصطکاکهای برانگیخته و تشدیدشدۀ دینی و مذهبی باشد، بلکه مسأله این است که توقع و نارضایتی، از سوی لیبرالهای مذهبی در این لایهها، ایجاد و تقویت میشد. جامعۀ ایران، وجهِ غالبِ شیعی داشته و این وجه، طبیعی و خودجوش بوده و از متن یک انتخاب اجتماعیِ وجدانی و ارادی برخاسته است. در دورۀ پس از انقلاب نیز بر اساس همین وضع اجتماعی، حاکمیّت و نیروهای سیاسی آن، صورتبندی شد. در طول دهههای گذشته نیز اتفاق جدیدی رخ نداده است، جز اینکه لیبرالهای مذهبی در برهههای انتخاباتی و با هدف جذب آرای لایههای دینی و مذهبی، «حس محرومیّتِ سیاسی» را در آنها دمیدهاند و وعدههای ساختارشکنانه دادهاند. تعبیر ساختارشکنانه، بدین جهت است که اینان، نظم سیاسیِ کنونی را برنمیتابند و میخواهند نسبتهای متفاوت و برونگرایانهای در آن به وجود بیاورند. آنچه که لیبرالهای مذهبی در سر دارند، این است که در بلندمدّت، از «نظم سیاسیِ جمهوری اسلامی» به سوی «نظم سیاسیِ لبنان» حرکت کنند و به بهانۀ تکثّر و تعدّد مذهبی و دینی، حاکمیّت را متناسب با وضع اجتماعیِ خیالیِ خویش، بازصورتبندی نمایند. به باور اینان، اگر حزبالله در لبنان، یک اقلیّت سیاسی و دینی است، اکنون نظام جمهوری اسلامی نیز در چنین موقعیّتی قرار گرفته است و باید برای جلوگیری از تضادها و اصطکاکهای مذهبی و دینی، داوطلبانه به سوی قدرتدهی به نیروهای مذهبی و دینی دیگر برود. این در حالی است که نه جامعۀ ایران و نه جمهوری اسلامی، هیچیک شباهتی با آنچه که در لبنان میگذرد، ندارند و کاربست منطق سیاسیِ لبنان در ایران، تنازل و تقلیل موهوم است. در ایران، اکثریّت مطلق از آنِ شیعیان است و پیروان مذاهب و ادیان دیگر نیز، وضع سیاسی را موجّه میدانند و اگر لیبرالهای مذهبی، «تحریکگری سیاسی» را کنار بنهند، ضرورتی برای تغییر عاملیّتی در نظام سیاسی وجود نخواهد داشت.
۳. نظریۀ دولت وحدت ملّی، مبتنی بر پیشفرضهای ناصوابی دربارۀ جامعه و حاکمیّت در ایران است. نخستین خطا این است که جامعۀ ایران، دچار قهر و گسست و شکاف شده است و راه علاج آن نیز این است که دیگریها و اغیار، به حاکمیّت راه یابند. در نظر آنها، ما با یک جامعۀ بهشدّت متکثّر و ناهمساز و چندپاره و تکهتکه روبرو هستیم که دیگر نمیتوان پیرامون روایتهای حاکمیّتی و رسمی، آنها را در کنار هم نشانید، بلکه باید قدرت را توزیع و تقسیم کرد و به هر یک از لایهها، نصیب و بهرهای از قدرت اعطا نمود. اینان از وحدتِ ازدسترفته سخن میگویند و راهحلشان نیز بازآرایی ساختار سیاسی است. این فهم غلط از وضع اجتماعی، «گرۀ اجتماعیِ خیالی» را به «گرۀ سیاسیِ واقعی» تبدیل میکند و بیثباتی و عدمتمرکز و حس محرومیّتِ فزاینده میآفریند. وحدت ملّی، یک سخن غلطانداز برای پنهان نگهداشتن طرحی است که در آن، تشیع بهتدریج از «اعتبار» و «تفوّق» تهی میشود و در عرض ادیان و مذاهب دیگر مینشیند و در نهایت نیز، دین به «متغیّر بیمنزلت» در سیاستِ نظام جمهوری اسلامی تبدیل خواهد شد. این مرحلۀ پایانی، همان «سکولاریسم» است که اگر طرح اینان به جریان افتد، چهبسا در کمتر از یک دهه، تحقّق یابد.
ادامه دارد...
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 مستند روز کم آب ارس | Arazın Dayaz Günü
✍️ نویسنده و کارگردان: محسن هادی
🎥 تصویربردار: شایان حامد
🎶 آهنگساز: بابک خادمی
🔹 دانلود و تماشای فیلم کامل در سایت:
🔻
🔗 https://www.ziaossalehin.ir/fa/node/52192
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
🚨 برخی از کشورهای بهاصطلاح مسلمانان، ناجی اقتصادی رژیم صهیونیستی هستند!
🔻نواف التکوری، رئیس انجمن علمای #فلسطين:
🔹 تعجب میکنم که چگونه کامیونهای مواد غذایی و دارو و شاید اسلحه از #اردن بهسمت رژیم صهیونیستی عبور میکنند و دهها جوان برای مقابله با آن نمیمیرند تا مانع ورودشان شوند!
✍️ از همان ابتدای جنگ حماس با رژیم کودککش برخی از کشورهای بهاصطلاح مسلمان، از حامیان رژیم صهیونیستی بودند، از جمله عربستان سعودی، اردن، مصر، امارات متحده عربی، بحرین، جیبوتی، مغرب، سودان و موریتانی و هماکنون بزرگترین حامیان یا بهعبارتی ناجیان اقتصادی صهیونیستها، «ترکیه، امارات، اردن، مصر، آذربایجان و قزاقستان» هستند!!!
🎨 طرح: #کمال_شرف
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزهای جهنمی در سرزمینهای اشغالی؛ رژیم صهیونیستی در هراس از انتقام ایران و افزایش وحشت پس از سخنان آتشین سیّد مقاومت!
🔻 «نیر دفوری» خبرنگار کانال 12 اسرائیل:
🔸 ایران و حزبالله از بلاتکلیفی، ترس و وحشتی که اینجا در اسرائیل کاشتهاند بسیار خوشحال هستند!
🔻 «اوهاد حمو» تحلیلگر سیاسی کانال 12 اسرائیل:
🔸 سیدحسن نصرالله بهترین تحلیلگر مسائل اسرائیل در خاورمیانه است؛ او ما را خوب میشناسد و چشمان نیم میلیارد نفر به اوست تا واقعیت را برایشان توضیح دهد!
🔻 «ایتان دافیدی»، رئیس شورای شهرک صهیونیستی مرگلیوت:
🔸 ما در برابر حزبالله تسلیم شدهایم؛ ببینید به کجا رسیدیم، کل کشور از خانه بیرون نمیآیند چون حزبالله ما را تهدید میکند! همه منتظرند ببینند نصرالله با ما چه میکند! این به روحیه ملّی و امنیت کشور لطمه میزند!
🔻 «آلون بن دیوید» تحلیلگر نظامی کانال 13:
🔸 تهدید پهپادها چالشی مهم و جدی است؛ یک پهپاد کل یک شهر را در حالت ترس فرو میبرد! باید اعتراف کرد که راه حل مناسبی برای مسأله پهپادها نداریم!
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 وجوه چهارگانه ارزیابی ترور شهید هنیه از منظر حقوق بین الملل
↩️ گذار رژیم صهیونیستی از تروریسم دولتی به جنون تروریسم دولتی
🔻 #دکتر_احمد_کاظمی استاد حقوق بینالملل دانشگاه در گفتگو با دیدار نیوز با تسلیت شهادت مجاهد بزرگ و نستوه فلسطینی شهید اسماعیل هنیه گفت در ارزبابی اقدام تروریستی و سبعانه رژیم صهیونیستی از منظر حقوق بین الملل ۴ نکته قابل ارزیابی هست:
نکته اول؛ ترور شهید #اسماعیل_هنیه در تهران، و نقض حاکمیت کشور میزبان، نقض فاحش منشور سازمان ملل به ویژه ماده ۲ در خصوص احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها و نقض قواعد آمره حقوق بین الملل و تعهدات عام الشمول کشورها میباشد. این اقدام مصداق بارز نقض صلح و امنیت بین المللی هست اما شورای امنیت به دلیل حمایت آمریکا، انگلستان و فرانسه از جنایات رژیم صهیونیستی در جلوگیری از نقض و تهدید صلح و امنیت بینالمللی ناتوان میباشد. نشست شورای امنیت نیز این موضوع را نشان داد.
نکته دوم؛ شهید اسماعیل #هنیه به عنوان نخست وزیر سابق فلسطین و رهبر حماس با گذرنامه دیپلماتیک و به عنوان مهمان رسمی و با دعوت رسمی تهران برای شرکت در مراسم تحلیف حضور داشت. بنابراین ترور ایشان نقض فاحش کنوانسیون ۱۹۷۵ سازمان ملل در خصوص حمایت از اشخاص تحت حمایت بین المللی میباشد. طبیعتا تعاریف یک جانبه و غیرحقوقی تابعان حقوق بینالملل یا کشورها از تروریسم، خللی در اجرای این کنوانسیون در خصوص اشخاص تحت حمایت بین المللی ایجاد نمیکند. این کنوانسیون از جمله بسترهای حقوقی برای تعقیب حقوقی اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی میباشد.
.....
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
🚨 رسانه باکو: پزشکیان از رهبر ایران خواست از حمله تلافیجویانه به اسرائیل جلوگیری کند!
🔻 ینیمساوات به نقل از ادعای تلویزیون ضدایرانی اینترنشنال که تبلیغات رژیم صهیونیستی ضدایران را بهعهده دارد، نوشت: پزشکیان ابراز نگرانی کرده که حمله ایران به اسرائیل، ریاست جمهوری او را در ابتدای کار با مشکل مواجه میکند و پاسخ اسرائیل نیز زیرساختهای ایران را تخریب و اقتصاد کشور را فلج میکند!!
🔸 ینیمساوات که خود نیز به تبلیغات رژیم صهيونيستي در جمهوری آذربایجان مشغول است، افزود: "کارشناسان معتقدند جنگ ایران و اسرائیل که عمدتاً با حمله هوایی قابل تحقق است، میتواند به آغاز جنگ جهانی سوم منجر شود. به همین خاطر، کشورهای جهان از طرفین پایان دادن به تنش در منطقه و جهان را میخواهند!!"
🔗 مرجع
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۳۱۳
↩️ شامل آیات ۱۳ تا ۳۷ سوره مبارکه #طه
🔻 پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) میفرمایند:
«اَلقَلبُ الَّذی لَیسَ فیهِ شَیءٌ مِنَ القُرآنِ کَالبَیتِ الخَرِبِ»؛
قلبی که در آن چیزی از قرآن نباشد، همچون خانه ویران است.
📚 (کشفالاسرار میبدی ۷/۴۰۵)
🎙 استاد پرهیزگار
🏷 #قرآن #ترتیل #قرآن_کریم #تلاوت #شهریار_پرهیزگار #سوره_طه
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
🚨 #فرزانگان_قفقاز - [۲۲]
🔻ابراهیم گنجوی (۱۲۸۲ - ۱۳۲۱ ق)
حافظ کل قرآن کریم، شیخ ابراهیم گنجوی فرزند شیخ حسن، عالمی فاضل و ادیبی بارع بود که در سال ۱۲۸۲ ق (۱۸۶۵م) در شهر گنجه دیده به جهان گشود. دروس مکتبخانهای اعم از قرائت قرآن، بوستان، گلستان، نصابالصبیان و دیگر کتب متداول مکتبخانههای وقت قفقاز را نزد پدر و دیگر مکتبداران فرا گرفت و سپس مقدمات و سطوح عالی علوم دینی را نزد عالمان دیار خود، از آن جمله ملاحسین گنجوی آموخت. او بعد از آن حوزه درسی تشکیل داد و به تدریس علوم اسلامی پرداخت و در کنار آن به وعظ، ارشاد و اقامه جماعت و انجام دیگر خدمات دینی همت گمارد. وی طبع ادبی و شعری داشت و با تخلص شیخ و ناصح به فارسی و ترکی شعر میسرود. از آثار او می توان به کتاب تاریخ مقدس اشاره نمود.
سرانجام آن عالم بزرگوار در سال ۱۳۲۱ق (۱۹۰۳م) دارفانی را وداع گفت و پیکرش در صحن امامزاده گنجه به خاک سپرده شد.[۱]
📚 پ.ن.
۱. دانشمندان آذربایجان، ص ۴۵۶؛ فرهنگ سخنوران، ج ۲، ص ۷۴۱؛ موسوعة مؤلفيالامامية، ج ۱، ص ۲۴۳؛ الذريعة، ج ۹ (القسم الثالث)، ص ۸۷۹. مصاحبه با نوادگان معظمله و روحانیون محل.
📘 منبع: فرزانگان قفقاز، عادل مولایی، ص ۵۲ و ۵۳.
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
99.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚨 مستند گرگهای خاکستری؛
↩️ چگونگی حمایت سیا و ناتو از تشکیل یک گروه افراطی در اوج جنگ سرد
🔻 این مستند اطلاعات گستردهای پیرامون شبکه گرگهای خاکستری از اروپا تا ترکیه ارائه میدهد و افزون بر آن به نقش سیاستهای جهانی در تشکیل یک گروه افراطی خشن، اشاره دارد.
⬇️ موضوعاتی که با کلیک روی اعداد مستقیماً آن بخش را تماشا کنید:
0:00 معرفی
0:53 گرگهای خاکستری لیندزی اسنل را هدف قرار میدهند
2:12 ما با گرگهای خاکستری تماس میگیریم
3:36 سفر به آلمان برای صحبت با عضو سابق
4:46 ایدئولوژیهای راست افراطی ترکیه و پیوندهای آنها با سیا/ناتو
7:13 تلقین جوانان ترک
8:32 تداوم ناسیونالیسم در ترکیه
10:21 هدف ترکیه از کردها و ارمنیها
12:16 ممنوعیت و ادامه گرگهای خاکستری در اروپا
📌 لیندزی یک خبرنگار آمریکایی است که به دلیل تهیه مستند یا گزارش از فعالیتهای ترکیه در تحریک افراطگرایی در اروپا، قفقاز جنوبی و سوریه تحت تعقیب حکومت این کشور قرار گرفت. وی نخستین خبرنگاری بود که خبر مربوط به اعزام تروریستهای تکفیری به قراباغ کوهستانی را در قالب گردانهایی که از سوی ارتش ترکیه سازماندهی شده بودند منتشر کرد.
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
🚨 دیانت در نسخۀ لیبرالهای مذهبی -بخش سوم
✍️ #مهدی_جمشیدی
۱. روشن است که مهمترین فلسفۀ وجودی دولت اسلامی، «استقرار دین در جامعه» است و متدیّنان باید دولت را به خدمت غایات دینی بگمارند و اندیشۀ توحیدی را در لایۀ ساختاری و رسمی، تحقّق ببخشند. بااینحال، لیبرالهای مذهبی وقتی در قدرت قرار میگیرند، تکالیف حاکمیّتی خویش را در وجه عام و سختافزاری خلاصه میکنند و از اجرا و استقرار شریعت در جامعه پروا دارند. اینان در ظاهر، مدعی هستند که نباید دین را با تکیه بر زور و قهر و غلبه بر جامعه حاکم نمود و دین را دولتی کرد و مجال انتخاب و اختیار را از جامعه گرفت، اما این گزارهها، واقعی نیستند و پشتصحنۀ مواضع آنها را بیان نمیکند. حقیقت این است که لیبرالهای مذهبی معتقدند چون بخش عمدهای از جامعه، مایل به اجرای شریعت در جامعه نیست، دولت نباید خود را در برابر خواست اینان قرار بدهد و بدنۀ اجتماعیاش را دچار ریزش کند. ازاینرو، باید به بهانههای مختلف، شریعت را کنار بگذارد و جامعه را با انتخابهای فرهنگیاش رها کند. پس سخن نهانی و ناگفتۀ اینان، نگرانی از تقابل فرضیِ با جامعه و سوختن بدنۀ اجتماعیشان است، نه نحوه و کیفیّت اجرای شریعت در جامعه. بحث دربارۀ «روشها»، غلطانداز و بیراهه است و لیبرالهای مذهبی، در اصلِ «ارزشها» و امکان و ظرفیت اجتماعیِ تحققشان، تردید دارند. در واقع، میخواهند به نام دولت اسلامی بر جامعه حکومت کنند، اما از تحقق اسلام در جامعه بگریزند. لیبرالهای مذهبی، دههها در قدرت بودند، اما هیچگاه روشها و سازوکارها و مسیرهایی که خود را متمایل به آنها نشان میدهند، دنبال نکردند و نشان ندادند که چگونه شریعت را در جامعه مستقر میکنند؛ بلکه برخلاف اقتضای ذاتیِ دولت اسلامی عمل کردند و به نیروها و جریانهای مسألهدار و انحرافی میدان دادند. سیاست فرهنگیِ لیبرالهای مذهبی، «تساهلوتسامح» است که به معنی رهاسازی جامعه از لحاظ فرهنگی و مجالدادن به هویّتهای معارض برای تسخیر جامعه است. دورۀ حاکمیّت لیبرالهای مذهبی در تجربۀ اصلاح و اعتدال، دوره نفوذ و رخنۀ فرهنگی بوده است، نه پیشروی فرهنگی در چهارچوب روشهای خلاقانه.
۲. لیبرالهای مذهبی، خواستههای فرهنگی جامعه را نمایندگی نمیکنند، بلکه خواستهها را تولید و به جامعه القاء میکنند و آنگاه مدعی میشوند که نگاه و رویکردشان، برآیند بخشی از جامعه است. مسأله نیز همین است که بخشهای مهمی از جامعه، دستخوش روایتپردازیها و مجعولات و تحریفهای لیبرالهای مذهبی شده و طوطیوار، گفتههای تلقینی آنها را تکرار میکند. اینکه آیتالله خامنهای با صراحت و گزندگی تمام، از نیروهای تجدّدی در سطح نخبگانی به عنوان «خواصِ جلّال» یاد کردند و آنها را تهدید عمده دانستند، به دلیل همین خصوصیّت اثرگذاریشان است. جامعۀ ایران به طور طبیعی و فطری، در مدار هویّتی خویش است و به راهی میرود که اقتضای تاریخ انقلابی است، اما در این میان، نیروهای تجدّدی با گفتارهای وسوسهانگیز و شبههافکن، جامعه را دچار تلاطم و بیثباتی میکنند و ارادۀ انقلابیِ جامعه را رقیق میسازند. دراینحال، جامعه احساس میکند که میخواهد و انتخاب کرده، اما حقیقت آن است که بهصورت ناخودآگاه، به بازیچۀ لیبرالهای مذهبی فروکاهیده شده و مطالبۀ ساختارشکنانه و تجدّدی آنها را تکرار میکند. بهاینترتیب، اگر بگوییم که بخش عمدۀ مسأله، «بازی روایی» و «ساختشکنی ذهنی» است، سخنی به گزاف نگفتهایم. جریان تحریف، ذائقهیابی نمیکند و در پی شناسایی ارادۀ جامعه نیست، بلکه در طول دهههای گذشته، همواره کوشیده که به جامعه، خط و جهت تجدّدی بدهد و در برابر گفتمان اسلامی و انقلابی، دکان بگشاید و معارضه کند.
۳. در مقابل، ما نیز باید به سراغ مبادیِ تفکر معارض رفته و ریشهها و سرچشمههای فتنههای روایی و هویتی را شناسایی کنیم. علتالعلل، خواص جلّال هستند و اگر در همان ابتدای روایتپردازیهای معارض، فعّال و صریح در میدان باشیم و واسازی و مقابله و منهدم کنیم، ارادههای تجدّدی در عمق جامعه نفوذ نمیکنند و کار بر ما دشوار نمیشود. به بیان استاد مطهری، تجربههای تاریخی نشان میدهند که همواره، فساد و تباهی و انحراف، از لایۀ بالایی جامعه به تودهها و عامّه راه یافته است. این سرآمدان و شهرهگان سیاسی و فکری هستند که بر اراده و خواست جامعه اثر میگذارند و بنیانهای تفکّر انقلابی را در ذهنیّت جامعه، متزلزل میسازند. ما اکنون در مرحلۀ «بازسازی انقلابی ساختار ذهنیِ جامعه» قرار داریم و باید برای این کلانمسأله، چارهاندیشی کنیم؛ درحالیکه قدرت در اختیار لیبرالهای مذهبی قرار گرفته و ازاینجهت، با چالش مواجه شدهایم. باید عرصۀ عمومی را دریافت و تحوّل را از جامعه آغاز کرد، اما در عین حال، باید خاستگاههای تولید بحران هویّتی را نقطهزنی کرد.
ادامه دارد...
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫