eitaa logo
صرف و نحو کاربردی
3.9هزار دنبال‌کننده
45 عکس
2 ویدیو
12 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم ❓سؤال: @ArefAshrafian @mojtaba1843 :⁦انتقاد و پیشنهاد🖊 @ArefAshrafian 🎓زیر نظر رئیس مرکز مدیریت حوزه‌های خراسان جنوبی 📝 گروه بـَـحث_جَنجالے_طَلبگے: eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba 🏫 مدرسه علمیه رضویه بیرجند
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨ قواعد 🌱 4⃣ توضیح ادغام ممتنع کانال صرف و نحو کاربردی 👇🏻👇🏻👇🏻 ┏━📚📖━━━━━━━━┓    http://eitaa.com/joinchat/1190592517C28f7625ccc ┗━━━━━━━━📚📖━┛
هدایت شده از صرف و نحو کاربردی
🖌 در زبان عربی، سه باب همیشه لازم هستند؛ یعنی مفعول به نمی‌گیرند. 1⃣ باب فَعُلَ یَفْعُلُ (از ثلاثی مجرد) 2⃣ باب اِنفعال (از ثلاثی مزید) 3⃣ باب تَفَعْلُلْ (از رباعی مزید) کانال صرف و نحو کاربردی👇🏻👇🏻 ┏━📚📖━━━━━━━━┓    http://eitaa.com/joinchat/1190592517C28f7625ccc ┗━━━━━━━━📚📖━┛
در لغت عرب کلماتی هستند که دائماً نقش مفعول مطلق می‏پذیرند و فعل آنها هم واجب الحذف است. «حَمداً»، «حقّاً»، «قَطعاً»، «سَمعاً»، «طَاعةً»، «شُکراً»، «هَنیئاً»، «یَقیناً»، «بَتَّةً»، «ألبتَّةً»، «سُبحَانَ»، «مَعاذَ»، «تبّاً»، «بُعداً»، «سَقیاً»، «رَعیاً»، «حَتماً»، «جِدّاً»، «عُرفاً»، «أیضاً»، «مَعاذَ اللهِ»، «لَبَّیکَ»، «سَعدَیکَ»، «عَجَباً»، «آهاً»، «عَفواً»، «صِراحةً»، «مَهْلاً»، «حجّاً مبروراً»، «سعیاً مشکوراً»، «سفراً میموناً»، «حنانَیكَ»، «دَوالَیكَ»، «حتماً». کانال صرف و نحو کاربردی👇🏻👇🏻 ┏━📚📖━━━━━━━━┓    http://eitaa.com/joinchat/1190592517C28f7625ccc ┗━━━━━━━━📚📖━┛
🔵 ی کلمه‌ی «ذهب» همراه با انَّ الْمُتَّقِينَ ذَهَبُوا بِعَاجِلِ الدُّنْيَا وَ آجِلِ الْآخِرَة در تعبیر «ذهب بـ» ، حرف باء به معنای تعدیه بالمعنی الأخص است. معنای «ذهب بـ» هم به معنای رفتن نیست بلکه به معنای بردن است. معنای جمله هم این است که «متقین سود دنیای عاجل و آخرت آجل را بردند.» 🔻حالا این ترجمه‌ها را نگاه کنید: ❌ترجمه‌ی آقای دشتی: پرهيزكاران از دنياى زودگذر به سلامت گذشتند و آخرت جاودانه را گرفتند! ❌ آقای آقامیرزایی: پرهيزگاران رفتند با شتاب از دنيا و از آخرت بهره‏مند شدند! ❌آقای بهشتی: پرهيزكاران با سود اين جهان و بهره آن جهان از جهان بيرون شتافتند! ترجمه فیض الاسلام و برخی دیگر از مترجمان دقیق‌تر است: ✅ آقای فیض الإسلام: پرهيزكاران (سود) دنياى گذرنده و (سود) آخرت آينده را بردند.
کانال صرف و نحو کاربردی👇🏻👇🏻
┏━📚📖━━━━━━━━┓    http://eitaa.com/joinchat/1190592517C28f7625ccc ┗━━━━━━━━📚📖━┛
هدایت شده از صرف و نحو کاربردی
🖋 | در آیه هفتم از سوره مبارکه فرقان: "وَ قَالُوا مَالِ هَذَا الرَّسُولِ یَأکُلُ الطَّعَامَ و..." 👈 می‌بینیم که لام جاره از مجرور خود جدا شده و به ما استفهامیه متصل شده است. 💢 این یکی از اشتباهات رسم الخط در کریم است که کاتبان وحی آن را _ به دلیل صورت نگرفتن تحریف در کلام خداوند _ تصحیح نکرده‌اند. 🆑 @sarf_v_nahve
هدایت شده از صرف و نحو کاربردی
⚠️ "ك" همیشه اسم نیست ‼️ 💠 حرفی است که در آخرِ به بعضی از اسم‌های اشاره می‌آید تا نشان دهد مخاطبِ اشاره چه افرادی هستند. 📝مثال: ذَٰلِكُمَا مِمَّا عَلَّمَنِي رَبِّي آن(=تعبیر خواب) ﺍﺯ چیز هایی ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﻣﻦ ﺁﻣﻮﺧﺘﻪ ﺍﺳﺖ. (۳۷ یوسف) 📍در این جا، حضرت یوسف، برای دو زندانی، به تعبیر خواب اشاره می‌کنند. پس مشارٌ إليه، «تعبیر خواب» است و مخاطب در این اشاره، دو نفر زندانی است که «کُما» بر آن دلالت می‌کند. مثال بعدی: ذَٰلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ آن(=جهاد در راه خدا) ﺑﺮﺍی ﺷﻤﺎ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ. مشارٌ إلیه: جهاد در راه خدا مخاطب(کُمْ): مسلمانان 👉🏻 @sarf_v_nahve 👈🏻
هدایت شده از صرف و نحو کاربردی
🍃صرف أفْعَل : أخْضَرُ (مفرد مذکّر) أخْضَرانِ (مثنّای مذکّر) خُضْرٌ (جمع مذکّر (غالباً به‌صورت جمع مکسّر) ) خَضْراءُ (مفرد مؤنّث) خَضْراوانِ (مثنّای مؤنّث) خَضْراواتٍ (جمع مؤنّث) 💠 eitaa.ir/sarf_v_nahve
هدایت شده از صرف و نحو کاربردی
✅ مواضعی که واجب است ضمیر بصورت "منفصل" بیاید 👇🏻 1⃣ زمانی‌که محصورفیه باشد. 👈🏻 اَمَرَ اَلَّا تَعبُدُوا اِلَّا اِیَّاهُ 2⃣ زمانی‌که برعاملش مقدم شود. 👈🏻 اِیَّاكَ نَعبُدُ 3⃣ زمانی‌که مبتدا باشد. 👈🏻 هُوَ الاَوَّلُ وَ الآخِرُ 4⃣ زمانی‌که عاملش محذوف باشد. 👈🏻 اِیَّاكَ وَالکِذب 5⃣ زمانی‌که عاملش حرف نفی باشد. 👈🏻 مَا هُنَّ اُمَّهَاتِهِم 6⃣ زمانی‌که میان ضمیر و عاملش فاصله شود. 👈🏻 یُخرِجُونَ الرَّسُولَ وَ اِیَّاکُم 🆔 @sarf_v_nahve 🎉
✍🏻تفاوت مفعول به لفظی ومفعول به معنوی 🍀مفعول به لفظی: درجمله حقیقتاً نقش مفعول به دارد و ظاهر است، مانند:«رأیتُ زیداً» 🌱مفعول به معنوی: درجمله حقیقتاً مفعول به وجود ندارد، بلکه کلمه ای پیش از آن است که معنای فعل می دهد مانند«هذا بَعلي شیخاً»، (بَعلي) در لفظ خبر است، ولی درمعنی مفعول‌به با واسطه برای مدلول اسم اشاره‌ی «هذا» (فعل أُشیرُ) است. لذا معنی این گونه است: «أُشیرُ إلی بعلي شیخاً» (اشاره می‌کنم به شوهرم درحالی که پیر است.) کانال صرف و نحو کاربردی👇🏻👇🏻👇🏻 ┏━📚📖━━━━━━━━┓    http://eitaa.com/joinchat/1190592517C28f7625ccc ┗━━━━━━━━📚📖━┛
✍🏻 منصوب به نزع خافض 🍀اسم منصوبی است که عاملش فعل لازم یامتعدی است و به علت حذف منصوب شده است مثال «ذهبتُ الشامَ» اصل آن «ذهبتُ إلی الشامِ» نزع درلغت به معنای کندن وجدا کردن است خافض، صفت مشبهه بر وزن اسم فاعل به معنای جر دهنده است. از نظر معنا معادل جارّ است. نام دیگر ،«مفعول منه» یا «منصوب علی التوسّع» است. کانال صرف و نحو کاربردی👇🏻👇🏻👇🏻 ┏━📚📖━━━━━━━━┓    http://eitaa.com/joinchat/1190592517C28f7625ccc ┗━━━━━━━━📚📖━┛
✍🏻اقسام منصوب به نزع خافض بر دو قسم است: صریح و مؤوّل ♦️صریح مانند «تَوجّهتُ مکّةَ» اصل آن «تَـوجّهتُ إلی مکّةَ» «سَکَنتُ البیتَ» اصل آن «سَکَنتُ فی البیتِ» ♦️مؤوّل به صریح گاهی حرف جرِ پیش از مصدر مؤوّل از «أنَّ» و دو معمولش یا «أن» وفعل و فاعل، ساقط می‌شود و مصدر مزبور، به عنوان منصوب به نزع خافض، محلّاً منصوب می‌شود؛ مانند: «أَوَ عَجِبتُم أن جاءَکُم ذِکْرٌ مِن رَبّکم» اصل آن⏪«مِن أَن جاءَکُم» تأویل⏪«مَجیئَکم ذِکرٌ» کانال صرف و نحو کاربردی👇🏻👇🏻👇🏻 ┏━📚📖━━━━━━━━┓ http://eitaa.com/joinchat/1190592517C28f7625ccc ┗━━━━━━━━📚📖━┛