eitaa logo
كلمه سواء|د.محمدصادق احمدی
49.4هزار دنبال‌کننده
744 عکس
392 ویدیو
1 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم تَعَالَوْا إِلَىٰ كَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ ✍ د.محمدصادق احمدی ▪️عضو هیات علمی دانشگاه ▫️روابط بین‌الملل ▫️مطالعات منطقه ▫️جامعه‌شناسی دین 📌حمایت مالی از کانال 👇 6219861800001231 @msahmadi1
مشاهده در ایتا
دانلود
پارادوکس بازدارندگی ایران 💡 مفهوم سنتی بازدارندگی در ادبیات نظامی بر سه ضلع «اعتبار تهدید» (Credibility)، «توانمندی عملیاتی» (Capability) و «صراحتِ پیام» (Communication) استوار است. با این حال، ارزیابی کنش‌گری ایران از دوران پس از ترور شهید سلیمانی تا تحولات اخیر در جبهه غرب آسیا، حاکی از وجود پدیده‌ای فراتر از چارچوب‌های کلاسیک است؛ پدیده‌ای که می‌توان آن را «شکاف بازدارندگی» نامید و تحلیل آن نیازمند واکاوی چندلایه است: ۱. چالش اعتبار تهدید (Credibility): ایران در سال‌های اخیر الگویی از پاسخ‌های «کنترل‌شده و محدود» را در پیش گرفته است؛ الگویی که در حمله به عین‌الاسد و عملیات‌های «وعده صادق ۱ و ۲» به وضوح دیده شد. اگرچه این رویکرد از منظر مدیریتِ نردبانِ تنش، واکنشی عقلانی به نظر می‌رسد، اما در نزد دشمن، به معنای «تعیین سقف برای پاسخ» تفسیر شده است. این ادراک باعث شده است که «باورپذیری تهدیدِ» ایران، نه به عنوان یک اراده‌ی قاطع برای رویارویی همه‌جانبه، بلکه به عنوان واکنشی قاعده‌مند و سقف‌دار ارزیابی شود. ۲. معما و ابهام در توان اعمال قدرت (Capability): ظرفیت‌های نظامی ایران (موشکی، پهپادی و نفوذ منطقه‌ای) برای دشمن کاملاً شناخته‌شده است. با این حال، عدم بهره‌گیری از تمامِ پتانسیلِ ضربه در نقاط حساس، این پرسش را ایجاد کرده که آیا ایران آگاهانه خویشتنداری می‌کند یا با محدودیت‌های فنی روبروست؟ فارغ از علت واقعی، نتیجه‌ی عملیاتی آن در محاسبات دشمن، تقلیلِ احتمالِ وقوع یک «پاسخِ فلج‌کننده» بوده که مستقیماً بر ضعف بازدارندگی تأثیر می‌گذارد. ۳. گسست در انتقال پیام (Communication): یکی از نقاط آسیب‌پذیر در راهبرد کنونی، شکاف میان «ادبیاتِ اعلامی» (مانند شعارهای انتقام سخت) و «واقعیت‌های عملیاتی» است. وقتی خروجیِ عمل، با سطحِ کلامیِ تهدید فاصله دارد، «پیامِ بازدارنده» نزد حریف مخدوش می‌شود. اگرچه ممکن است منطق حاکم بر این رفتار، پیشگیری از جنگ گسترده و حفظ منافع ملی باشد، اما از دریچه نظریه بازدارندگی، این رویکرد موجب شده است که کنش‌های ایران برای دشمن «پیش‌بینی‌پذیر» و «قابل‌مدیریت» جلوه کند. این ادراک، بزرگترین آسیب به قدرت بازدارندگی است؛ چرا که دشمن را به این باور می‌رساند که می‌تواند با پذیرش هزینه‌های محدود، از مرزهای قرمز عبور کرده و بدون ترس از واکنشِ غیرقابل‌کنترل، به فعالیت‌های خود ادامه دهد.👇👇 🚨 ایران در حال اصلاح است: ۱. هر حرکتی از دشمن را پاسخ می‌دهد. ۲. اقدام پیش‌دستانه می‌کند؛ زدن هلیکوپتر، ضربات از جنوب لبنان... ۳. عمق، شیوه عملکرد و ابعاد تهدید را دگرگون ساخته است با واردات جنگ‌افزار نظامی جدید، ضربه سایبری مانند حنظله که از هک، شناسایی تا اجرای عملیات را برعهده گرفت و... @sava110
💡 کنگو حدود هفتاد درصد از کبالت مورد نیاز دنیا را تولید می‌کند. این جدا از استخراج مقدار معتنابهی کولتان از منابع این کشور است. نیجر حدود پنجاه درصد از اورانیوم مورد نیاز نیروگاه‌های اتمی فرانسه را تامین می‌کند. نیجریه ذخایر قابل توجهی نفت خارج از مدیریت آمریکا از خلیج بیافرا استخراج می‌کند. فهرست منابع معدنی و فسیلی قاره آفریقا از حوصله این نوشته خارج است. به تدریج بخش‌هایی از سیاست آفریقایی غرب و نسبتش با جنگ ایران را خواهم نوشت. 📍اجمالا اینکه جنگ و نسل‌کشی کنگو جهت استفاده کبالت در باتری لیتیومی است، همین گوشیهای هوشمند و... رژیم صهیونی با درک صحیح از شیوه نیاز غرب به آفریقا، از دو دهه پیش به بازیگر موثری در قاره تبدیل شده و سعی دارد از ضعف دولت‌ها یا شبه دولت‌ها در این قاره بیشترین استفاده را ببرد. 🚨 ردپای رژیم از مصر تا مراکش، از سودان تا سنگال و در جنوب از کنگو تا آفریقای جنوبی قابل مشاهده است. ادامه دارد.... به کلمه سواء بپیوندید @sava110
🇨🇳 چین: از کاهش وابستگی به نفت تا ضربه زیست‌محیطی به هند!چین در حال ساخت بزرگترین نیروگاه برق آبی جهان: نیروگاه ۶۰ گیگاواتی مدوگ، یک ابرپروژه ۱۶۸ میلیارد دلاری که باید ۳۰۰ تراوات ساعت معادل بیش از نیمی از مصرف برق سالانه آلمان، برق تولید کند. تنها تصاویر ماهواره‌ای توسط روزنامه هندلس‌بلات گردآوری شده است. ‌این پروژه با مقاومت چندین گروه، از جمله سازمان‌های محیط زیستی و گروه‌های حقوق بشری تبتی و به ویژه با مخالفت کشورهای پایین دست رود براهماپوترا ، هند و بنگلادش روبرو شده است. @sava110
8.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
چرا مردم روز به روز فقیرتر میشوند؟ ۱. سیستم ذخیره کسری: بانکها فقط ۱۰٪ پول شما را نگه میدارند و بقیه را وام میدهند (خلق پول جدید). ۲. اثر کانتیلون: ثروتمندان این پول جدید را زودتر گرفته و دارایی میخرند. وقتی پول به ما میرسد، ‌ قدرت خریدمان را بلعیده است! امام خمینی: ‌آنهایى که دم از اقتصاد مى زنند و زیربناى همه چیز را اقتصاد مى دانند از باب اینکه انسان را نمى دانند یعنى چه، خیال مى کنند که انسان هم یک حیوانى است که همان خورد و خوراک است! منتها خورد و خوراک این حیوان با حیوانات دیگر یک فرقى دارد. این چلوکباب مى خورد؛ او کاه مى خورد؛ اما هر دو حیوانند. اینهایى که زیربناى همه چیز را اقتصاد مى دانند اینها انسان را حیوان مى دانند. حیوان هم همه چیزش فداى اقتصادش است. زیربناى همه چیزش [است ] الاغ هم زیربناى همه چیزش اقتصادش است. اینها انسان را نشناختند اصلًا که چه هست ... زیربنا توحید است.» (صحیفه امام خمینی ج۹ ص ۴۵۰) @sava110
🚨 فعلاً! جنگ بزرگ در راه است، خیلی بزرگ‌تر! 🚀 از فرسته‌های(پست) قبل بخوانید. با هشتگ مشخص شده است. ✍️ آخرین زنجیره از اقدامات ائتلاف آمریکایی که ذیل سناریوی جنگ غیراتمی جای می‌گیرد، شیوه تعامل با ایران🇮🇷 است. 🇨🇳 سان تزو می‌گوید: «در جایی به دشمن حمله کن که آماده نیست و ازجایی ظاهر شو که انتظارش راندارد.» 🇺🇸 آمریکا طی یکسال دوبار این کار را کرد! یعنی دقیقا در میانه مذاکره و ارسال پیام خیرخواهانه به ایران حمله کرد. پس چرا باید امروز خام ترامپ شد؟ 💡 یعنی باید حقیقتا این مصاحبه‌ها که در آن‌ها ترامپ از حق ایران برای مالکیت پول خود می‌گوید، یا از حق طبیعی ایران برای داشتن مقداری موشک می‌گوید؛ بپذیریم؟ 👈 به نظرم معقول‌تر این خواهد بود که نظر سان‌تزو را بپذیریم: «در جایی به دشمن حمله کن که آماده نیست و ازجایی ظاهر شو که انتظارش راندارد.» 📌 بازی آمریکا🇺🇸 با ایران🇮🇷 ۱. اخلال جدی در روند حکمرانی ایران بر تنگه هرمز و اجازه ندادن به تثبیت این روند. ۲. تجهیز دوباره و پرحجم تجزیه‌طلبان بلوچ و کرد. ۳. ترانزیت سلاح از شمال غربی و جنوب شرقی به داخل کشور. حجم «کشف» نشان از گستردگی توزیع دارد. فقط در یک فقره بیش از پنج هزار لباس رسمی سپاه و سلاح سازمانی در تهران کشف شد. در یک فقره دیگر از سی ماشین شوتی در بزرگراه قم به تهران از ۳۰ ماشین، دو ماشین طی درگیری مسلحانه متوقف شد! و... ۴. دلجویی از اردوغان صرفا برای رفع مانع است. ترامپ به تصریح اذعان کرد که چون اجلاس ناتو در ترکیه بوده و به احترام اردوغان شرکت کرده و امتیازات جدی به او داده است شامل فروش موتور f15 و f16 ... ۵. عصبانیت از سران رژیم بخاطر صبوری نکردن و همراهی نکردن در پرونده لبنان، که پس از شیرفهم شدن سران رژیم، طی توافقی ظاهری با سران دست‌نشانده لبنانی، رژیم صهیونی وارد بازی آمریکا شده و فعلاً پلن b را برای حزب‌الله فعال کرد تا به بازی بزرگ‌تر با ایران آسیب نرسد. ۶. علی‌رغم برنامه یکسال گذشته ابتدا نرخ بهره را ثابت نگاه داشت و صرفاً در رسانه اعلان کرد نرخ بالا خواهد رفت، تا برغم تورم، ارزش طلا را پایین نگاه دارد و به بازی چین ضربه وارد کند. از این طریق سعی در فاصله دادن منافع چین از ایران دارد. ۷. با زدن زیرساخت‌های انرژی روسیه، نقطه ضعف جنگ چهل روزه که منجر به تنفس نفتی روسیه شد را از بین برده است و این رویه را ادامه می‌دهد. همین امر سبب نزدیکی دوباره ناتو به او شده است. ۸. اعراب(بویژه امارات، کویت، بحرین) هم به جهت غافل‌گیری ایران و هم به جهت مصونیت در برابر حملات اولیه سکوت کرده یا مسیر دیپلماسی را پیش گرفته‌اند. ۹. علاوه بر آنچه مستقلاً راجع به انصارالله گفته شد، چند روزی است نیروهایی تحت حمایت سعودی هجوم به انصارالله را آغاز کرده‌اند. 💡بر اساس شواهد و قرائن موجود، آمریکا در حال پیش‌برد طرح نظامی است که با احتمال بالا غیراتمی است، دست‌کم تا امروز شواهد این شکل حمله را تایید می‌کند. 🚨 ایران مسیر ضربه زدن به آمریکا را آموخته و این عریانی پادشاه را همه در دنیا دیدند. از نظر آمریکا باید این بساط جمع بشود. در رابطه با منطق بازی آمریکا با ایران طی مدت آتش‌بس و همچنین طی دو جنگ اخیر در فایل صوتی توضیحاتی خواهم داد. در ادامه سناریوی اتمی را هم طرح خواهم کرد. ادامه دارد.... به کلمه سواء بپیوندید @sava110
تحولات اخیر تنگه هرمز بار دیگر نشان داد که ایران این گذرگاه را یک اهرم راهبردی می‌داند، نه صرفاً یک مسیر کشتیرانی. پیام تهران روشن است: هرمز فقط در چارچوب ترتیبات مورد نظر ایران قابل استفاده خواهد بود. اقدامات میدانی اخیر نیز نشان داد که ایران همچنان اشراف عملیاتی خود را بر تنگه حفظ کرده و از آن به‌عنوان ابزار فشار در معادلات منطقه‌ای بهره می‌برد. در مقابل، تحرکات محدود آمریکا بیش از آنکه موازنه را تغییر دهد، از تداوم ناتوانی واشنگتن در مهار این برتری حکایت دارد. در مجموع، هرمز همچنان یکی از مهم‌ترین اهرم‌های فشار ایران در برابر آمریکا و متحدانش باقی مانده است. @sava110
1.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞️ اربکان از نفوذ یهود می‌گوید🇮🇱 «من می‌خواهم به حج بروم؛ برای رسیدن به این هدف چه باید بکنم؟ من از طریق خطوط هوایی ترکیه یا خطوط هوایی عربستان سعودی پرواز می‌کنم. برای اینکه خطوط هوایی ترکیه یا خطوط هوایی عربستان سعودی در فرودگاه‌های بین‌المللی فعالیت کنند، باید عضو یاتا باشند. یاتا سازمانی وابسته به خانواده راکفلر است. برای عضویت، فرد مجبور است 9٪ از قیمت بلیط را به راکفلرها بپردازد. این بدان معناست که من نمی‌توانم از اینجا بدون پرداخت 9٪ از هزینه بلیط به حج بروم. بسیار خب، من با هواپیما نمی‌روم؛ من با کشتی می‌روم! اما برای اینکه یک کشتی در آب‌های آزاد حرکت کند، باید از لویدز مجوز بگیرد. لویدز موسسه‌ای وابسته به خانواده روچیلد است و در آنجا نیز 9٪ هزینه پرداخت می‌شود. به وضعیت این دنیا نگاه کنید: من می‌خواهم به حج بروم، اما حتی نمی‌توانم خانه‌ام را بدون پرداخت 9٪ از هزینه‌های سفرم به یهودیان ترک کنم.» @sava110
2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
دیروز، بورکینافاسو، به رهبری ابراهیم ترائوره، قطع تمام روابط دیپلماتیک با فرانسه را اعلام کرد و آن را به تأمین مالی داعش در ساحل متهم کرد. "اول آنها داعش را ایجاد می‌کنند و سپس می‌گویند که برای جنگ با آنها می‌آیند... این بازی باید پایان یابد." @sava110
صهیونیست‌ها خیلی جدی به شما نگاه می‌کنند و می‌گویند این شخص بومی خاورمیانه است. @sava110
گاهی یاد دوران شیخ فضل‌الله نوری میفتم... گاهی حس می‌کنم شاید بدتر از اون دوران باشه. @sava110
🚨 فعلاً! جنگ بزرگ در راه است، خیلی بزرگ‌تر! 🚀 از فرسته‌های(پست) قبل بخوانید. با هشتگ مشخص شده است. ✍️ چرا جنگ احتمالی غیراتمی است؟ اخیرا مطلبی از آقای ایزدی منتظر شد که برخی را نگران حمله اتمی کرد. گمانم لازم باشد در رابطه با حمله اتمی محدود یا تاکتیکی یا غیر آن چند نکته اینجا یادداشت کنم. 🚨 نشانه‌هایی که برای حمله اتمی توسط ترامپ یا پنتاگون علنی شده است: ۱. درز مصاحبه جاسوس خبرنگار با اندرو هاگ، مدیر تضمین هسته‌ای شیمیایی پنتاگون و توضیح نحوه عملکرد پروتکل بمب هسته‌ای در ایالات متحده. ۲. بازنشر مقاله‌ای در همین زمینه توسط ترامپ در تروث سوشال. ۳. مقایسه‌هایی که ترامپ خود را به سلف خود تشبیه کرده است: مونرو و ترومن که این دومی برای ایجاد ثبات جهانی از بمب هسته‌ای بهره برد. ۴. تهدید صریح در مصاحبه تلویزیونی توسط ترامپ. ۵. شرایط جامعه جهانی که در حال بازنگری در روابط و بازتعریف ائتلاف‌های جدید و عبور رسمی از جهان تک‌قطبی است و ترامپ گمان می‌کند که شاید با دکترین ترومن بتواند نظم سابق را بازیابد. ۶. پست ترامپ: بمب هسته‌ای با عبارت نوشته شده روی بمب "از توجه شما به این موضوع سپاسگزارم!" ۷. ترامپ در پستی دیگر، کلیپی از سریال The West Wing را در تروث سوشال به اشتراک گذاشت؛ این سکانس رئیس‌جمهور آمریکا را نشان می‌دهد که برای آغاز جنگ استدلال می‌کند و اعلام می‌کند: اگر یک آمریکایی، هر آمریکایی کشته شود، آمریکا با پاسخ متناسب باز نمی‌گردد، بلکه با فاجعه‌ای کامل بازمی‌گردد! 📍عملیاتی شدن این تهدید ملاحظاتی را در اتاق جنگ آمریکا به همراه دارد از این قرار: ۱. برای وقوع این سناریو نیازی به آشوب داخلی یا زنجیره ترور نیست! تا اینجا مردم مبعوث شده با حفظ خیابان امکان ایجاد آشوب داخلی و حمله متعارف را از دشمن سلب کرده‌اند. ۲. دشمن نیز بدون برنامه عملیاتی حساب شده، تمامی اقدامات تا پیش از تهدید هسته‌ای را انجام داده است. حتی پیاده سازی نیرو و سرپل‌گیری را نیز در اصفهان تست کرد و موفق نشد. او با خطای محاسباتی برای خود برگ برنده‌ای جز هسته‌ای برای بازی باقی نگذاشته است. ۳. انجام عملیات هسته‌ای موفق باید دستکم ده تا بیست برابر بمباران ژاپن باشد تا آمریکا را به هدفش برساند. چرا؟ پراکندگی توان دفاعی، آفندی، زیرساختی و جمعیتی ایران و وسعت جغرافیایی امکان عملیات هسته‌ای موفق با حجم پایین را منتفی می‌کند. ۴. سیاست ابهام هسته‌ای و سرنوشت نامعلوم ۱۱۳ کیلوگرم پلوتونیوم مفقود شده در اوکراین+ امکان وجود چند بمب حاصل تعاملات ایران، پاکستان و کره= ممکن است منجر به محو رژیم و غیرقابل کنترل شدن هرگونه واکنش ایران باشد. ۵. نتیجه جنگ هسته‌ای ممکن است سقوط ایران نباشد، بلکه تولد قدرت جدیدی با هزینه بالا باشد. ۶. ایران محاسبات آمریکا و رژیم را اصلاح می‌کند و اکنون در همین مسیر قرار دارد با تهدید و اراده شلیک.(در فرسته بعدی اقدامات ایران را مفصل می‌نویسم) ۷. مشروعیت تغییر راهبرد هسته‌ای ایران 🇮🇷: ۷.۱ محسن رضایی: ممکن است از ان پی تی خارج شویم، راهی را که آمدید برگردید. اگر محاصره ادامه داشته باشد آن را می‌شکنیم. ۷.۲ هشدار آیت الله اعرافی راجع به تغییر فقه سیاسی دکترین هسته‌ای ۸. فقدان مشروعیت حمله اتمی آمریکا ۸.۱ جو کنت: ۱۸ سازمان اطلاعاتی آمریکا، همگی اتفاق نظر دارند که ایران در حال ساخت سلاح هسته‌ای نبود. ۸.۲ ملونی: تا جایی که می‌دانم، تا کنون نه کشور به سلاح هسته‌ای دست یافته‌اند و فقط یکی از آن‌ها از آن استفاده کرده است. آن هم ایالات متحده آمریکا. ۸.۳ طبق نظرسنجی‌ها امروز بزرگترین تهدید جهانی از نگاه بیشتر کشورها آمریکاست. 💡 مهم‌ترین دلیل عدم روی آوردن آمریکا به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای «تبدیل مهم‌ترین نظم بخش دنیا به بزرگترین تهدید امنیت جهانی» است. ۹. طی چهار ماه گذشته جسد چهارده دانشمند هسته‌ای در آمریکا پیدا شده است. 🚨با توجه به برخی ملاحظاتی که ذکر شد، حرکت به سمت حمله اتمی نمی‌تواند گزینه مناسبی باشد: ۱. بیش از آمریکا، برای ایران دستاورد خواهد داشت. ۲. منجر به تخریب بالا از طرفین خواهد شد. ۳. منجر به تغییرات بنیادین در نظام بین‌الملل خواهد شد. ادامه دارد.... به کلمه سواء بپیوندید @sava110