🚦نامه صدها دانشمند و شخصیت جهانی: توسعه هوش مصنوعی را متوقف کنید
🔸صدها دانشمند از دنیای فنآوری و چهرههای دانشگاهی و با جمعآوری امضا خواستار متوقف شدن توسعه هوش مصنوعی شدند.
🔹چهرههای آشنایی مانند ایلان ماسک، استیو وزنیاک بنیانگذار اپل و یووال نوح هراری مورخ و فیلسوف سرشناس جزو امضاکنندگان این نامه هستند و نسبت به خطرات هوش مصنوعی برای نوع بشر هشدار داده اند.
🔸در نامه مخالفت با توسعه هوش مصنوعی خوداشتغالی و افزایش اطلاعات نادرست بهعنوان دو مورد از نگرانیهای اصلی پیرامون فناوریهای هوش مصنوعی بر شمرده شده است.
🔹در این نامه تاکید شده است که توسعه تکنولوژی هوش مصنوعی چت بات “open _AL” و چت جی بی تی ـ4 ” GPT 4″ باید قابل اثبات و توجیه برای مردم باشد.
🔸در ادامه این نامه آمده است: اگر چنین توقفی به سرعت عملی نشود، دولتها باید وارد عمل شده و روند پروژههای هوش مصنوعی را به حالت تعلیق در آورند.
📲 @savaderesanei
🚦انقلابی فراتر از اینترنت در راه است!
مزایا و معایب هوش مصنوعی و راهکارهای کاهش آسیبهای
🔸به جرئت میتوان مشهورترین هوش مصنوعی این روزها در جهان را «ChatGPT» دانست. این پلتفرم چتباتی مبتنیبر هوش مصنوعی است که به زعم بسیاری از کارشناسان، چهره جهان را به طور کامل دگرگون میسازد.
🔹 #هوش_مصنوعی که یکی از فناوریهای نوظهور است را میتوان بهعنوان یک فناوری که سعی در شبیهسازی استدلال انسان و توانایی کشف معنا، تعمیم و یادگیری از تجربیات گذشته را دارد، تعریف کرد. این فناوری نوظهور که اخیراً سروصدای زیادی در کل دنیا و بهخصوص علاقهمندان به تکنولوژی ایجاد کرده را «جان مککارتی» برای اولینبار در سال ۱۹۵۰ هوش مصنوعی نامید.
📍برای مطالعه مزایا و معایت و راهکارهای کاهش آسیب در برابر هوش مصنوعی، به این لینک مراجعه فرمائید👈
https://b2n.ir/t87225
▫️ #عصر_هوشمندی
📲 @savaderesanei
🚦نگرانی خالق چتجیپیتی از هوش مصنوعی
📍بدترین ترس من این است که ما از جانب فناوری، آسیب قابل توجهی به جهان وارد کنیم.
سم آلتمن، خالق چت جیپیتی
📲 @savaderesanei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦کمکم با عمومی شدن #هوش_مصنوعی اصالت و صحت بسیاری از کلیپها، با تردید مواجه خواهد شد و این میتواند حریم خصوصی و امنیت سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، و... یک جامعه را مختل کند!
📍از همین حالا باید برای ۵ سال دیگه فکری کرد!
📲 @savaderesanei
7.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚦شبیهسازی تقابل ستارگان فوتبال با استفاده از #هوش_مصنوعی
📍قطعا گسترش فناوریهای جدید، تاثیرات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی خود را بر افراد و جوامع مختلف خواهد گذاشت که بخش زیادی از این تاثیرات اجتنابناپذیر است و طبق تجربه تاریخی، تکنولوژی و فناوریهای جدید معمولا قواعد خود را بر ما تحمیل خواهند کرد؛ اما این ما هستیم که باید با اتخاذ رویکرد "ارتباطات توسعه"، مواجههای عالمانه و پیشدستانه با این فناوریهای نوین داشته باشیم تا همچون دهههای اخیر در برابر تحولات تکنولوژیک در حوزه ارتباطات و رسانه غافلگیر نشویم.
📲 @savaderesanei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 چگونه هوش مصنوعی تصاویر را دستکاری میکند ؟
🔹پایگاه فناوری ورج: ابزار هوش مصنوعی جدیدی ساخته شده که با چند کلیک تغییرات قابلتوجهی در تصاویر ایجاد میکند. شما با چند کلیک میتوانید ابعاد یک ماشین را تغییر دهید یا لبخند را به اخم تبدیل کنید یا میتوانید سوژۀ عکس را هم طوری بچرخانید که گویی یک مدل سهبعدی است.
🔹شاید این موضوع برایتان خیلی هیجانانگیز به نظر نرسد اما به نمونهکارهای آن نگاهی بیندازید تا بفهمید هوش مصنوعی چقدر پیشرفتهتر شده است.
📲 @savaderasanei
🚦آيا فرهنگ کافهنشينی میتواند راهحل بحران شبکههای اجتماعی باشد؟
📍کافه از بسیاری جهات نخستین شبکۀ اجتماعی بود
🔸اوضاع رسانههای اجتماعی چندان خوب نیست و همهچیز دربارۀ شیوۀ فعالیت آنها ناگهان مورد بحث و تردید قرار گرفته است. منتقدان مدام از این میگویند که رسانههای اجتماعی حریم خصوصی کاربران را نقض میکنند و اطلاعاتشان را به شرکتهای دیگر میفروشند. یا اینکه با ترفندهای الگوریتمی اخبار را دستکاری میکنند و بین مردم تفرقه میاندازند و دموکراسی را تضعیف میکنند. اگر این رفتارهای رسانههای اجتماعی نادرست هستند پس آنها باید چه کنند؟ چه خبرهایی را باید منتشر کنند؟ الگوی کسبوکارشان باید چگونه باشد؟ اصلاً نقش اجتماعیشان باید چه باشد؟ پاسخ این پرسشها را باید در مفهوم «حوزۀ عمومیِ» یورگن هابرماس، فیلسوف آلمانی، یافت؛ آنجا که میگوید تاریخ حوزۀ عمومیِ جهان غرب ریشه در یک سنت خاص دارد: کافههای قدیم اروپا.
📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:
https://b2n.ir/f89212
▫️ترجمان علوم انسانی
📲 @savaderesanei
🚦۲.۳ هزار میلیارد تومان،درآمد اینفلوئنسرها!
📍سخنگوی سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه مجموع تراکنشهای واریزی برای ۱۲۳ #اینفلوئنسر در سال ۱۴۰۰ بیش از ۲.۳ هزار میلیارد تومان بوده است، گفت: برای این افراد حدود ۱۷ میلیارد تومان مالیات تشخیص داده شده که ۲۳ نفر از اینفلوئنسرها این مالیات را پذیرفتند.
📲 @savaderesanei
🚦فروتنی فکری، دریچهای به سوی گفت و گوهای سازنده در #شبکههای_اجتماعی
📍در نخستین سالهای استفادهی گسترده از اینترنت بسیاری فکر میکردند که آدمها هرچه بیشتر با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، مهربانتر و آگاهتر میشوند و دنیا جای پرصلح و صفاتری خواهد شد.
🔸اکنون در سال ۲۰۲۳ این باور کمی سادهلوحانه به نظر میرسد. حالا بهخوبی میدانیم که اینترنت انسانها را به هم وصل میکند، اما لزوماً همدلی پدید نمیآورد. بهقول ایان لزلی، روزنامهنگار و نویسندهی بریتانیایی: «اینترنت، در بدترین حالت، مثل دستگاه عظیم تولید نفرتِ متقابل میماند.»
🔹در وهلهی نخست، مشکل از جذاببودن مخالفت نشئت میگیرد. بهقول پل گراهام، کارآفرین سیلیکونولی: «مخالفت بیش از موافقتْ مردم را به هیجان میآورد.» آدمها در هنگام مخالفت حرفهای بیشتری برای گفتن دارند و البته در قیاس با موافقت، بهسرعت برانگیخته میشوند. در نتیجه، مطالب یا نظرات ستیزهجویانه بیشتر لایک میخورند و بازتوییت میشوند.
🔺مشکل اما از آنجا آغاز میشود که نظر مخالف را به هویتِ خود یا دیگران گره بزنیم. در این صورت، بهجای آنکه ذهن خود را برای فهم دیدگاه دیگران آماده کنیم، از آن سپری میسازیم و بر دفاع از خویشتن تمرکز میکنیم. [...]
🔺مشکل دیگر ــ و از نظر ما، مهمترین آفت ــ از پرورش نوعی نخوتِ شناختی در شبکههای اجتماعی سرچشمه میگیرد. شواهد نشان میدهد که شیوهی پاداشدهیِ اینترنت بهگونهای است که افراد برآورد نادرستی از میزان داناییِ خود دارند و آن را بهگونهای کاذب دست بالا میگیرند.
🔷زیستمحیطِ اینترنت با پاداشدادن به اتاقهای پژواک و محیطهای همنظر و خودکامروا و تخریب روحیهی پرسشگری و جستوجوی مُجدانهی حقیقت خصلتِ گشودگی به نظرات مخالف را از بین میبَرد.
به عبارت دیگر، اینترنت بر نخوتِ شناختی ما دامن میزند و خیال میکنیم بیش از آنچه میدانیم دانا هستیم. فیدها و الگوریتمهای جهتمندِ شبکههای اجتماعی ما را به درون اتاقهای پژواکی میراند که در آن برای نظرات ما هورا میکشند و نظرات مخالف را دست میاندازند. جماعت دستچینشدهی خودمان ما را، که از چالشهای جدی در امان ماندهایم، تشویق میکنند. بدین ترتیب، کمکم تواناییمان برای خودارزیابیِ دقیق را از دست میدهیم و بهتدریج خودمان را بسیار بیش از آنچه واقعاً هستیم آگاه میدانیم.
📍 اما فروتنی فکری چیست؟
ابتدا باید میان فروتنی، بهطور عام، و فروتنیِ فکری، بهطور خاص، فرق بگذاریم. درحالیکه فروتنی، در معنای عمومی و اخلاقیِ خود، به نگرش انسان در مورد کاستیهای خویش در «تمام حوزهها» بازمیگردد، فروتنیِ فکری عمدتاً به «محدودیتهای شناختی» راجع میشود.
🔸 فروتنی فکری، بهطور ساده و خلاصه، عبارت است از پذیرش محدودیتهای فکریِ خودمان. بدیهی است که فروتنی فکری در این معنا ریشهای دیرینه دارد و تبار آن به جهل سقراطی یا «دانم که ندانم» بازمیگردد. بااینحال، فروتنی فکری، در مقام حوزهای مستقل و متمرکز از پژوهشهای انسانی، مفهومی نو و مدرن به شمار میآید که در دهههای اخیر در مطالعات میانرشتهای بسط و گسترش یافته است. فروتنی فکری مفهومی چندوجهی است و براساس مدلهای گوناگون تعاریفی متفاوت دارد.
🔸با این وصف، میتوان برخی از مؤلفههایی را برشمرد که پژوهشگران کمابیش بر سر آن توافق دارند:
▫️پذیرش اینکه باورها و نظرات ما ممکن است اشتباه باشند؛
▫️آگاهی از خودفریبیِ ذهن و قبول محدودیتهای فکری؛
▫️سعی در پرهیز از حالت تدافعیگرفتن در زمانی که نظراتمان به چالش کشیده میشوند؛
▫️توجه به نظرات دیگران و تأمل بر شواهد تازهای که ممکن است به رد باور کنونی ما بینجامد.
🔺طبق مطالعات انجامشده، کسانی که در آزمونهای فروتنیِ فکری نمرات بالاتری میگیرند به احتمال زیاد در برابر دیدگاههای سیاسی و مذهبیِ مخالف رواداریِ بیشتر و تعصب کمتری از خود نشان میدهند و نسبت به دوستی با اعضای برونگروهی در پلتفرمهای اجتماعی تمایل بیشتری بروز میدهند. همچنین احتمال کمتری دارد که از گروههای مخالف اهریمنسازی کنند یا به آنان انگ نادانی یا شرارت بزنند. بهطورکلی، درحالیکه تفکرِ بسته به تحقیر نظرات و استدلالهای طرف مقابل میانجامد، فروتنی فکری بحثها را بهسوی گفتوگوهای محترمانه سوق میدهد.
📍اما چگونه میتوانیم فروتنی فکری را در خود تقویت کنیم و آن را رواج دهیم؟
1⃣ خالیکردن موقتیِ انبار ذهن
2⃣ تمرین استدلال مخالف
3⃣ قدمنهادن در آن سوی پرچینهایی که طی سالها در پیرامون شخصیت خود ساختهایم.
4⃣ تبدیل باور نادرست
5⃣ هنر توجهکردن به نظرات متفاوت دیگران
6⃣ رفتار توأم با درنگ بهجای رفتار تکانشی
7⃣ ابراز مخالفت در قالبی محترمانه و دوستانه
8⃣ در پی حقیقت باشیم، از زبان هرکس که خارج شود.
▫️ژئوپلیتیک رسانه
📲 @savaderesanei
🚦از رقص سلبریتیها تا حسینیه معلی و خونی بر دست روشنفکرانِ جامعهنشناس
✍ #دکتر_شهاب_اسفندیاری
📍گزارش اخیر آفکام از کاهش تماشای سنتی تلویزیون در بریتانیا خبر میدهد. رفته رفته از تعداد تماشاگرانی که در ساعات پربیننده «پای تلویزیون مینشینند تا ببینند چه نشان میدهد» کاسته میشود و تماشای انتخابی و شخصی بر سکوهای مختلف افزایش مییابد.
🔸البته رسانههای بزرگ خدمت عمومی مانند بیبیسی هم با راهاندازی پلتفرمهای جدید بر بستر اینترنت مانند iPlayer مخاطبان خود در فضای مجازی را افزایش دادهاند. همانطور که در ایران هم تلوبیون سکویی محبوب برای تماشای انتخابی و شخصی برنامههای تلویزیون را فراهم آورده است.
🔹نکته قابل توجه در گزارش آفکام آمار بینندگان مهمترین مناسک تلویزیونی و پربینندهترین برنامههای تلویزیونی در بریتانیا است. در سال ۲۰۲۲ مسابقه فوتبال انگلستان - فرانسه در جامجهانی با ۱۶/۱ میلیون بیننده در رتبهی اول و مراسم تشییع جنازه ملکه با ۱۳/۲ میلیون در جایگاه دوم قرار دارد.
🔸پر بینندهترین برنامهی تولیدی BBC در انگلستان یک مسابقهی رقص سلبریتیها است که ۱۹ سال سابقهی پخش دارد. این برنامه در موفقترین فصل خود ۱۱ میلیون بیننده داشته است. اگر جمعیت بالای ۱۲ سال آن کشور (حدود ۵۷ میلیون نفر) را در نظر بگیریم، این برنامه حدود ۲۰٪ بیننده داشته است.
🔹مقایسهی این آمار با آخرین نظرسنجی در مورد مخاطبان ویژه برنامههای محرم در تلویزیون ایران قابل توجه است. پر بینندهترین برنامهی دههی اول محرم در ایران حسینیهی معلی بود. بر اساس نتایج نظرسنجی ۳۰/۶ ٪ از مردم (بالای ۱۲ سال) تماشاگر این برنامه بودند؛ یعنی حدود ۲۰ میلیون نفر.
🔸این که یک برنامهی مذهبی مانند «حسینیه معلی» سهم مخاطبش از جامعهی ایران بزرگتر از سهم مخاطب یک مسابقهی رقص سلبریتیها از جامعهی بریتانیا است، قاعدتاً برای هر جامعهشناس حقیقتجو و تحلیلگر منصفی باید محل تأمل باشد.
🔹بیگمان جایگاه نهاد دین و گستره و عمق نفوذ آن در این دو جامعه بسیار بسیار متفاوت است. این که افرادی مثل نقل و نبات از «زوال مرجعیت دین»، «دینگریزی»، «افول باورهای مذهبی»، و حتی «فروپاشی اجتماعی» در ایران سخن میگویند بیشتر از جنس «آرزو اندیشی» است.
🔸این که برخی بدون توجه به این تفاوتهای بنیادین در جایگاه و قدرت نهادهای اجتماعی و سازمانهای مدنی و ساختارهای حقیقی قدرت، مطالبهی دگرگونی ناگهانی ساختارهای حقوقی و تحقق یک جامعهی سکولار و بیاعتنا به نهاد دین و ارزشها و هنجارهای آن را طرح میکنند، آرزو اندیشی است.
🔹ظاهراً برخی ترجیح میدهند که «جامعهنشناس» باشند و به ترویج و نشر پیشفرضهای ایدئولوژیک و گزارههای سیاسی خود اکتفا کنند. این رویکرد اگر صرفاً یک تفنن نظری بود اشکالی نداشت. فاجعه آنگاه رخ میدهد که برخی تصویر برساختهی این روشنفکران و جامعهشناسان از جامعه را باور کنند.
🔸آن جوانی که فکر و ذهنش از این تصورات آکنده شده که «دین در حال زوال است»، و «جامعه در حال فروپاشی است»، و «نظام به زودی سقوط میکند»، طبعأ با محاسبات غلط ممکن است خطر کند و وارد میدان مبارزهای خیالی شود که پیروزی در آن خیلی نزدیک و در دسترس به نظر میرسد.
🔹بر این اساس، آنها که چنین تصاویر جعلی از جامعه را برمیسازنند و ترویج میکنند در همهی مصائب و هزینههایی که بر نسل جوان تحمیل شده، شریک و مسئولاند. در مرور وقایع تلخ پائیز سال گذشته، این حقیقت را بیپرده باید گفت که برخی روشنفکران و جامعهشناسان خون بر دستان خود داشتند.
📍پ.ن. ۱:
به قید «برخی» در جملهی آخر لطفاً دقت شود. بودند جامعهشناسان و فعالان اجتماعی و سیاسی که در بحبوحهی همان حوادث تلخ کف خیابانها، هشدار میدادند که این حکومت «پوشالی» نیست و «براندازی» آن نه ممکن است و نه مطلوب. البته شاید این صداها معدود بود و کمی هم دیر.
📍پ.ن.۲:
برخی دوستان نکتهسنج ممکن است بگویند اگر تلویزیون ایران هم رقص سلبریتیها پخش کند چه بسا بیشتر از حسینیه معلی بیننده داشته باشد. به این بزرگواران عرض شود که آفتاب آمد دلیل آفتاب! این که چنان برنامههایی از تلویزیون ایران پخش نمیشود، خود دلیل است بر نفوذ و قدرت نهاد دین.
📲 @savaderesanei
🚦 #فراخوان_مقاله
دومین همایش ملی انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده توسط دانشگاه جامع امام حسین(ع) در تاریخ ۱۴ آذر ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد.
زیرمحورهای تخصصی فضای مجازی و حکمرانی نوین تمدنی:
🔹پیامدهای تمدنی رشد هوش مصنوعی در لایه حکمرانی
🔹فرصتها و تهدیدهای فضای مجازی برای تحقق تمدن نوین اسلامی
🔹 تجربهنگاری شیوه های نوین حکمرانی فضای مجازی در جهان
🔹 بایسته های بازسازی ساختار حکمرانی فضای مجازی در ایران
و... .
🔰علاقهمندان میتوانند از طریق نشانی: http://irhfc.ihu.ac.ir/fa/ مقالات خود را نهایتاً تا تاریخ ۳۰ آبان ماه ۱۴۰۲ به دبیرخانه همایش ارسال نمایند.
🆔 @irhfcconf
🚦 #فراخوان_مقاله
دومین همایش ملی انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده توسط دانشگاه جامع امام حسین(ع) در تاریخ ۱۴ آذر ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد.
زیرمحورهای تخصصی بازسازی انقلابی ساختارها در حوزه فرهنگ و رسانه:
🔹ارائه الگوی مطلوب تنظیمگری رسانهها در ایران
🔹بازطراحی جایگاه نهادهای فرهنگی در ساختار حکمرانی کشور
🔹بایستههای همافزایی و همگرایی رسانههای سنتی و مدرن در جامعه ایران
🔹بازطراحی الگوی حکمرانی رسانهای در افق تحولات فناورانه
و... .
🔰علاقهمندان میتوانند از طریق نشانی: http://irhfc.ihu.ac.ir/fa/ مقالات خود را نهایتاً تا تاریخ ۳۰ آبان ماه ۱۴۰۲ به دبیرخانه همایش ارسال نمایند.
🆔 @irhfcconf