فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘تکنیک های عملیات روانی
▫️منفور سازی
👤 @savaderesanei |
🔘مایکروسافت از MatterGen رونمایی کرد؛ هوش مصنوعی مولد برای طراحی مواد جدید
▪️به گفته مایکروسافت این هوش مصنوعی میتواند پارادایم جدیدی در مهندسی مواد ایجاد کند.
▪️براساس اعلام مایکروسافت و مقاله منتشرشده در نیچر، MatterGen سیستم هوش مصنوعی پیشرفتهای است که میتواند مواد جدید را با کیفیت بالا توسعه دهد. برخلاف رویکردهای مرسوم، سیستم جدید از زاویه دیگری به توسعه مواد میپردازد. «ساتیا نادلا»، مدیرعامل مایکروسافت، نیز درباره این دستاورد در لینکدین گفت: «مدل MatterGen ما از هوش مصنوعی مولد برای ایجاد ترکیبات جدید با ویژگیهای خاص و دقت بیسابقهای استفاده میکند.»
👤 @savaderesanei |
23.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘هوش مصنوعی، امتداد هوش اجتماعی
▫️ آیتالله میرباقری:
▪️همچنان که فنّاوریها بهمنزلۀ قوای منفصل انسان هستند و مقیاس تصرف او را در طبیعت تغییر میدهند، هوش مصنوعی هم امتداد هوش اجتماعی است و تابع آن عمل میکند.
👤 @savaderesanei |
🔘والدین گرامی نشانههای اولیه اعتیاد اینترنتی کودکان را بشناسید
▪️نشانههای اعتیاد به اینترنت در کودکان به رفتارها و علائم قابل مشاهده و اغلب مداوم مربوط میشود که نشان میدهد کودک احتمالا بیش از حد از اینترنت استفاده کند.
👤 @savaderesanei |
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘اسکرول کردن بیهدف در شبکههای اجتماعی به مغز آسیب میزند
▫️«اندرو هوبرمن»، عصبشناس و پادکستر آمریکایی، میگوید اسکرول کردن بیهدف در شبکههای اجتماعی میتواند با ایجاد تغییرات شدید در سطح دوپامین، به مغز آسیب برساند.
👤 @savaderesanei |
🔘تهدیدات گیم استریمرها برای نوجوانان چیست؟
▪️اعتیاد به بازیهای ویدئویی: نوجوانان ممکن است بیش از حد به تماشا یا بازی کردن بازیهایی که استریمرها پوشش میدهند، علاقهمند شوند و این میتواند منجر به اعتیاد به بازیها شود که تأثیر منفی بر سلامت روانی، تحصیلات و روابط اجتماعی آنها بگذارد.
▫️قرار گرفتن در معرض محتوای نامناسب: برخی از استریمرها ممکن است زبان نامناسب، خشونت، یا محتوای جنسی را در استریمهای خود نشان دهند که برای سنین نوجوان مناسب نیست.
▪️تعاملات آنلاین نامناسب: چتهای زنده در پلتفرمهای استریمینگ میتوانند محلی برای تعاملات نامناسب یا آزار و اذیت آنلاین باشند. نوجوانان ممکن است با افراد ناشناسی مواجه شوند که رفتارهای نامناسبی از خود نشان دهند.
▫️تأثیر بر سبک زندگی و انتظارات: استریمرهای موفق اغلب سبک زندگی لوکس یا موفقیتهای مالی را به نمایش میگذارند که ممکن است انتظارات غیرواقعی در نوجوانان ایجاد کند یا آنها را به سمت ترک تحصیل یا دنبال کردن یک کاریر غیرواقعبینانه در گیمینگ سوق دهد.
▪️مسائل حریم خصوصی: به اشتراک گذاشتن اطلاعات شخصی یا شرکت در چتها میتواند منجر به نقض حریم خصوصی شود و حتی خطرات امنیتی را به همراه داشته باشد.
▫️تأثیر بر خواب و سلامتی: تماشای استریمها به خصوص در شبها میتواند به الگوهای خواب آسیب بزند و بر سلامت کلی نوجوانان تأثیر منفی بگذارد.
▪️برای کاهش این تهدیدات، والدین و نوجوانان باید با هم همکاری کنند تا محدودیتهای زمانی برای استریمینگ تعیین کنند، از فیلترهای محتوا استفاده کنند، و در مورد تعاملات آنلاین آگاهی داشته باشند. همچنین، آموزش در مورد استفاده مسئولانه از اینترنت و بازیهای ویدئویی میتواند بسیار مفید باشد.
👤 @savaderesanei |
22.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘 تشخیص شایعه از واقعیت در فضای مجازی
▪️ کارشناسان معتقدند...
▪️ به گزارش شاهدان عینی...
▪️ دانشمندان کشف کردند...
▪️ پژوهش ها حاکی از آن است که...
▪️ تیم تحقیقاتی دکتر چوآنگ در توکیو...
▪️ شبکه آلن نیوز فرانسه...
▪️ اگه ایرانی هستی اینو منتشر کن...
▪️ اگه اینو منتشر نکنی، تا شب خبر بدی می شنوی...
و ....
▫️ اینترنت و گوگل منبع نیست
مراقب داستان سازی های تخیلی باشیم
👤 @savaderesanei |
🔘معرفی DeepSeek:
▪️مدلهای هوش مصنوعی پیشرفته و مقرونبهصرفهDeepSeek، یک استارتاپ چینی در حوزه هوش مصنوعی، با انتشار گزارش جدید خود از مدلهای DeepSeek-R1 رونمایی کرده است. این مدلها با استفاده از تکنیکهای نوآورانه یادگیری تقویتی، مرزهای توانایی استدلال را جابهجا کردهاند.
▪️مدلهای جدید DeepSeek تحت مجوز MIT ارائه میشوند و از طریق API این شرکت با هزینهای بسیار کمتر نسبت به OpenAI در دسترس هستند. با این حال، نگرانیهایی درباره سانسور محتوای تولیدشده توسط این مدلها وجود دارد.
👤 @savaderesanei |
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘سواد رسانهای
▫️لزوم مراجعه به چند منبع معتبر برای صحتسنجی محتوا
▫️لزوم هوشیاری نسبت به سوگیری رسانه
👤 @savaderesanei |
🔘حفظ امنیت در فضای مجازی
▫️از رمز عبور قوی استفاده کنید.
▪️از یک گذرواژه سخت استفاده کنید که حاوی حروف بزرگ و کوچک، اعداد و نمادها باشد.
▫️از نام کاربری و رمز عبور یکسان برای تمام حسابهای آنلاین استفاده نکنید.
▪️گذرواژه را تا هر چند وقت یکبار که می توانید تغییر دهید، اما حداقل هر سه ماه این کار را انجام دهید.
▫️گذرواژه و یا اطلاعات کاربری خود را به اشتراک نگذارید. برخی کلاهبرداری ها از طریق ایمیل هایی انجام می گیرد که به نظر میرسد از یک مرکز معتبر فرستاده شدهاست و اطلاعات کاربری را درخواست میکند. ارائه دهندگان خدمات اینترنت، بانکها، کارتهای اعتباری و شرکتهای معتبر اینترنتی هرگز با مشتریان تماس نمیگیرند تا نام کاربری و گذرواژه را درخواست کنند!
▪️هرگز روی لینک های ایمیل شده که اطلاعات شناسایی را درخواست می کنند، کلیک نکنید. فورا با موسسه مربوطه تماس بگیرید تا موضوع را گزارش کنید.
👤 @savaderesanei |
🔘ویژگی جنگ هیبریدی
▪️سه ویژگی مهم جنگ هیبریدی که امروزه روابط بینالملل را تحت الشعاع خود قرار داده و آن را شکل میدهد:
1️⃣نخست، عدم قطعیتی که جنگ هیبریدی را احاطه کرده است،در واقع جدا کردن "جنگ از صلح" و اثبات اینکه چه کسی یا حاکمیت هایی پشت حمله قرار دارند را بسیار دشوار و حتی غیر ممکن می سازد.
2️⃣دوم، تنوع تاکتیک ها برای بهره برداری هوشمندانه از «آسیب پذیری» دولت ها و در نهایت، اهداف این تاکتیک ها که ظاهراً به دنبال تضعیف ارزش های دشمن و مشروعیت نظام های سیاسی هستند.
3️⃣سوم، بی ثباتی و نه پیروزی قطعی یک هدف نهایی و تاثیرگذار است.
👤 @savaderesanei |
🔘جنگ شناختی و استعمار پلتفرمی
▪️جنگ شناختی به عنوان سلاح افکار عمومی با هدف دستکاری گفتمان عمومی توسط عناصر خارجی تعریف میشود که به دنبال تضعیف وحدت اجتماعی یا آسیب رساندن به اعتماد عمومی به نظام سیاسی، بی ثبات سازی و عادی سازی موضوعات متضاد با ارزشها و هنجارهای یک کشور هستند، در این جنگ پاشیدن بذر بی اعتمادی بر روی افکار عمومی از اهداف اصلی به حساب می آید.
▪️ جنگ شناختی تلاش می کند ادراکات و سپس رفتار مردم را تغییر دهد، ادراک محصول شناخت است که «مکانیسمی» است که تلاش می شود در این جنگ از آن بهره ببریم.
▪️برای درک جنگ شناختی، شروع با مفهوم شناخت مفید است، که احتمالاً به عنوان «فرایند ذهنی کسب و درک دانش، که متضمن مصرف، تفسیر و درک اطلاعات است» تعریف میشود (اتول، 2020). در نتیجه، یک درک ممکن این است که حوزه شناختی شامل «ادراک و استدلالی است که در آن مانور با بهرهبرداری از محیط اطلاعاتی برای تأثیرگذاری بر باورها، ارزشها و فرهنگ افراد، گروهها و/یا جمعیت به هم پیوسته حاصل میشود».
▪️ بر اساس تفسیر حوزه شناختی ارائه شده در بالا، پل اوتول (2020) جنگ شناختی را به عنوان "مانورهایی در حوزه شناختی برای ایجاد یک ادراک از پیش تعیین شده در بین مخاطبان هدف به منظور کسب مزیت نسبت به طرف دیگر" تعریف می کند.
▪️ با توجه به تعاریف بالا بستر این جنگ در حال حاضر در سطح کشور ما که دشمن می تواند بر روی ادراک و رفتار سرمایه اجتماعی کشور تاثیرگذاری حداکثری داشته باشد سرویسهای فضای مجازی عمدتا خارجی است که متاسفانه کاملا رهاشده و بدون هیچ گونه ضابطهای مجری این جنگ شدهاند.
▪️ در شرایط کنونی اتفاق دیگری که در کشور ما رخ داده و بسیار آزاردهنده است تجربه عجیب #استعمار_پلتفرمی در سال ۲۰۲۳ است که تقریبا در هیچ کدام از کشور های پیشرفته آنرا در این سطح نمیبینیم.
▪️ تجربه اتحادیه اروپا مخصوصا از سال ۲۰۱۲ و پس از افشاگریهای اسنودن که بخشی از مقابله این اتحادیه ضد جنگ شناختی-ترکیبی آمریکاییهاست اکنون در برابر ماست: راه اندازی شبکه اروپایی با هدف جلوگیری از سرقت دادههای اروپاییها توسط پلتفرمهای آمریکایی(جلوگیری از شنود NSA و جاسوسی GCHQ(مصاحبه مرکل))، تصویب قوانین GDPR، آنتی تراست و اخیرا DMA برای جلوگیری از این استعمار پلتفرمی و...
▪️ نکته آخر اینجاست که پلتفرمهای پرمخاطب خارجی حاضر در کشور ما یعنی همان بستر جنگ شناختی در حال اجرای طرح صیانت خودشان در کشور بدون هیچ مانعی هستند و حال این سوال از مخالفان قانونمند شدن فضای مجازی در داخل مطرح است که در برابر این میزان خسارت به سرمایه اجتماعی کشور بخصوص کودکان و نوجوانان، ولنگاری، بی قانونی، سانسور ارزشهای مردم ایران در این پلتفرمها پیشنهادشان غیر از تخریب دلسوزان و برچسب زنی و حملات کور به آنان چیست؟
✍️سید علیرضا آلداود
👤 @savaderesanei |