eitaa logo
سواد رسانه‌ای
2.3هزار دنبال‌کننده
159 عکس
120 ویدیو
20 فایل
سواد رسانه‌ای؛ لازمه‌ی مواجهه‌ی هوشمندانه و ایمن با رسانه‌ها 📍این کانال توسط #اندیشکده_فرهنگ_و_رسانه پشتیبانی می‌شود مدیر کانال: @hossein_kia
مشاهده در ایتا
دانلود
🚦لازمه هر #اقناعی، #جلب_توجه مخاطب است! 🔸تبلیغات میدانی یک رستوران ژاپنی در آمریکا، به شیوه نینجاها! 📲 @savaderesanei
🚦قیصر! کجایی که غیرتت را بردند!؟!!! 🔸اغلب فیلم‌های جشنواره فجر امسال علیرغم سردرگمی و پراکنده‌گویی در دو نقطه مشترک هستند: یکی از این نقاط این است که اغلب این آثار به مفهوم واقعی کلمه و از لحاظ سینمایی اساسا نیستند، دوم اینکه به روابط غیراخلاقی و نامشروع در بها می‌دهند. در واقع می‌توان گفت که این دسته از فیلمسازان به‌طور حیرت آوری همانقدر که از مفهوم فیلم و سینما دور شده‌اند، ولع عجیبی در پرداختن روابط به اصطلاح غیرافلاطونی میان زنان و داستان‌های خود دارند و کنشگران این نوع روابط را درمثبت‌ترین جایگاه فیلم‌هایشان قرار می‌دهند. 🔺در اغلب این فیلم‌ها و ایرانی به سخره و مضحکه کشیده می‌شود.گویا پس از نزدیک به نیم قرن از فیلمی مانند که اساسش بر غیرت و تعصب قرار داشت که در داستانش دختری به دلیل هتک حرمت، می‌کرد، برادر بزرگ برای مقابله جوانمردانه با این آبروریزی و حیثیت برباد رفته، به قتل می‌رسید و برادر کوچکتر به انتقام خون برادر و خواهرش برمی‌خاست، دیگر چنین واژه‌هایی که از عمق ایرانی/اسلامی می‌آید، در این سینما معنایی ندارد. 🔸همچنانکه سال گذشته در فیلمی به اسم توسط داوران شبه روشنفکر و آوانگارد و البته مدیران جشنواره خشونت طلبی معنا گردید! شاید از نظر آن داوران و مدیران، مردان فیلم‌های ما باید کاملا اخته شده باشند و معنای خیانت هم به «احترام به خواسته همسر» تغییر یابد. 🔸مثلا در فیلم ، همه اعضای یک خانواده به نحوی بر سر پسر بازگشته از ژاپن خود کلاه گذاشته‌اند، از پدر، مادر، خواهر، شوهر خواهر و ... در میانه این گردابی که آن خانواده بی‌مسئولیت برای پسر تدارک دیده‌اند، تنها نجات غریق یک «هرجایی» و فاحشه لوطی است! 🔸در فیلم ، روابط نامعلومی در گذشته میان کاراکتر اصلی فیلم با مردی برقرار بوده که در چیدن پرتقال‌های باغات شمال رقیب او محسوب می‌شود. این موضوع در برخی دیالوگ‌ها رو می‌شود، از جمله سقط یک بچه و سوال رقیب زن از اینکه چرا بعد از آن با یک بچه تهرون ازدواج کرده! 🔸در فیلم که ادعای فیلم نوآر دارد و یکی از عناصر فیلم نوآر هم «زن اغواگر» به شمار می‌رود، شخصیت اصلی، هم عشق برادر مقتولش را غر زده و هم به همسر یا نامزد خود خیانت کرده، ضمن آنکه همان زن اغواگر هم به شوهر سابق یا امروزی خود خیانت می‌کند، هم به عشق به قتل رسیده‌اش و هم به عشق جدیدش! 🔸در فیلم خانواده، ناغافل هوویی بر سر زن اولش آورده و حالا بر سر وجه المصالحه قرار دادن دخترش در یک گروکشی ناموسی، با همسر اولش درگیر است! 🔸در فیلم ، بالاخره معلوم نمی‌شود که کاراکتر اصلی فیلم، فرزند کیست؟ پسر فردی که ظاهرا پدرش بوده یا فرزند مردی که بزرگش کرده و عشق اول مادرش ؟! 🔸در فیلم هم کاراکتر اصلی، یک بچه سرراهی است که مادرش در یک بحران روحی، رهایش کرده و حالا در رویای بازیگری در یک سلمانی کار می‌کند. 🔸در فیلم ، کاراکتر اصلی به زندان می‌رود و معلوم نمی‌شود زنش یا نامزدش یا عشقش (که ماهیت آن هم روشن نیست!) در مدت زندان وی، کجا به سر برده که حتی به مادرش نیز سر نزده، تا آنجا که در بخشی از فیلم به زبان می‌آید و به همان زن یا نامزد و یا دوست دخترش می‌گوید «چرا برای من باید همیشه مشخص باشد که کجا هستم ولی تو جواب نمی‌دهی که در این مدت کجا بوده‌ای؟» 🔸در فیلم هم که بازار کلاهبرداری و شارلاتانیسم و کازینو بازی و قمار و عرق خوری داغ است دیگر تنها موضوعی که در این میان محلی از اعراب ندارد، روابط اخلاقی و مشروع است و اصلا معلوم نیست کی با کیست! آن هم در یکی از پروژه‌های ساخت و ساز این مملکت! مثل که افراد، زن‌ها را از روی دست هم می‌زنند و یا در حتی زن نیکوکار و رییس بنیاد خیریه هم برای مرد داستان، مرتب عشوه‌های شتری می‌آید! 🔸در فیلم نیز زنی با دو شوهر سابق و امروزش زندگی می‌کند و غیرت و تعصب شوهر امروزش را به سخره می‌گیرد. غیرت و تعصبی که در فیلم‌های دیگر نیز هربار به گونه‌ای به مضحکه گرفته می‌شود. ✍ 📲 @savaderesanei
🚦آیا ما به نیاز داریم؟ عصر جدید یا عصر ابتذال شعارهای فرهنگی؟ 🔺نقدی بر تقلید صداوسیما از برنامه‌های سرگرمی‌محور غربی 🔸برنامه استعدادیابی که این شب‌ها از شبکه سه پخش می‌شود؛ به دلیل تاثیرگذاری، نقطه‌ی عطفی در تلویزیون ایران محسوب می‌شود. برنامه‌ای که نمونه‌های اصلی آن، سال‌های سال در شبکه‌های سرگرمی جهان پخش می‌شده و همواره مورد استقبال توده‌ی مردم قرار می‌گرفته است. که بیش از هر چیز را تداعی می‌کند، یک کپی تمیز از ارائه کرده، تا مخاطب جای دیدن آمریکا از شبکه‌ی من‌وتو، تلویزیون خودمان را تماشا کند. 🔸این یعنی ما قبول کردیم آن‌ها راه درستی برای جذب مخاطب دارند؛ و این یک شکست تمام عیار است. این یعنی چهل سال پس از انقلاب، شعارهای ما در حوزه‌ی فرهنگ شکست خورده و ما از کسانی کپی می‌کنیم که آن‌ها را با نام امپریالیسم، کاپیتالیسم و استکبار، انکار می‌کنیم. ما در حالی از علوم انسانی اسلامی سخن می‌گوییم که تلویزیون، برنامه‌های پر مخاطب غربی را کپی می‌کند. از گلزار تا همین تا و... . ما در عمومی‌ترین وجه فرهنگ، یعنی تلویزیون رسمی، سرگرمی غربی را نشان می‌دهیم و مردم را تشویق می‌کنیم مثل آن‌ها جهان را نگاه کنند، اما در شعارهای فرهنگی ژست ضد آن را می‌گیریم. 🔸ما غرب را می‌خواهیم، عین آن عمل می‌کنیم، اما مدام آن را به باد ناسزا می‌گیریم. ما اندیشه‌ی فلسفی غربی را، که بسیار بالنده و پویا و تاثیرگذار است، کنار می‌گذاریم، اما فرهنگ غربی را در قالب وطنی تکثیر می‌کنیم. ما سریال‌های ترکیه‌ای را تقبیح می‌کنیم، اما سریال‌هایی با عشق مثلثی می‌سازیم. ما در مبتذل‌ترین شکل غرب گرفتاریم، و خوبی‌های آن را پس می‌زنیم. اندیشه‌شان را منحط می‌دانیم و برنامه‌هایشان را عین به عین تقلید می‌کنیم. حال آنکه ما به فلسفه‌ی غربی احتیاج داریم تا با استفاده از آن جهان فکری‌مان را رو به جلو پیش‌ برانیم. 🔸اما می‌توانیم در فرم و محتوا خلاق‌تر باشیم که نیستیم. این نئولیبرالیسم رسوخ کرده در مدیران به ظاهر انقلابی ماست. این تعارف ماست که با خودمان داریم. ساختن یک جامعه‌ی مصرفی تمام‌عیار. «عصر جدید» نماد ورود ما به عصر جدیدی است که فقط در آن ظاهر را حفظ می‌کنیم، اما بی‌وقفه فرهنگ غرب و نه اندیشه‌اش را در ذهن مردم پمپاژ می‌نماییم. عصر جدید، به‌رغم خوبی ساختاری‌اش، نقطه‌ی عطف فریاد تزویر و ریاکاری سیاست‌های فرهنگی ماست! ✍ 📲 @savaderesanei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦مدیر داره درباره دسترسی‌های گوگل در گوشی ما توضیح میده 🔸تقریبا هرکاری که می‌کنیم رو متوجه میشن😳 🔺 📲 @savaderesanei
🚦۳۸٪ کاربران اینترنت خاورمیانه در ایران هستند 📊 طبق آمار تعداد کاربران اینترنت در کشور بیش از ۵۷ میلیون برآورد شده. این عدد بیشتر از مجموع کاربران در چهار کشور بعدی فهرست یعنی عربستان، عراق، امارات و یمن است. ▫️کانال پایشگر 📲 @savaderesanei
🚦 🔸امروزه کلید مواجهه ی درست با رسانه ها داشتن برخواسته از فهم درست تکنیک ها و مهارت های رسانه ای است 📲 @savaderesanei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦قدرت جادویی نرم افزارها در خلق آنچه صاحبان رسانه ها می خواهند 💻 📎آگاهانه پای رسانه ها بنشینیم 📲 @savaderesanei
🚦استعداد‌یابی و قربانیانش «احسان علیخانی» دقیقا در جدید چه کار می‌کند؟ 🔸۱- چه‌وقت نیاز به مسابقه‌های استعدادیابی پیدا می‌کنیم؟ وقتی قفس آهنین مدرنیته (به‌تعبیر ماکس وبر) و فرآیندهای آموزشی و تحصیلی مدرن، جایی به امور خارج از «چارچوب متصلب مدرنیته» نمی‌دهند و فهم سامان‌بخشیدن به سایر شئون حیاتی انسان را ندارند. در این وضع است که به جایی خارج از سازوکارهای رسمی نیاز است تا امیدها ناامید نشود همچنان‌که به بلیت‌های بخت‌آزمایی نیاز است تا کورسویی از امید در کار باشد. اما این امید تا چه حد جدی و حقیقی است امید و هیجان و استعدادی که در این برنامه‌هاست، چه چیزی را تحکیم خواهد کرد؟ 🔸۲-کدام استعدادها هستند که توان طرح خود را دارند؟ آیا ا‌ستعدادهایی که وضع و افقی غیر از مدرنیته را دنبال می‌کنند و با چارچوب‌های تنگ آموزشی مدرن کنار نمی‌آیند؟ نه. شرکت‌کنندگان باید بتوانند در وقتی محدود، عموم مخاطبان را سرگرم کنند و موجب کسالت (حتی چند دقیقه) نباشند. اما این مقدار از سرگرمی‌سازی کافی نیست و هر کسی از سرگرمی‌سازان، شایستگی برنده شدن ندارد و باید رقابتی در کار باشد تا این صنعت سرگرمی، از هر حرارت ممکنی استفاده کرده باشد. ادعای «استعدادیابی» برای چنین صنعتی، زیاده «بزرگ و نامربوط» است. سرگرمی‌سازان، ابزار دست «صنعت سرگرمی‌سازی»ای هستند که بر زمینه فشارها و ناخواستنی‌های مدرنیته (یا شبه‌مدرنیته)، بر درک عمومی و اجمالی از «قفس آهنین» استوار شده است. عموم هم خواه‌ناخواه برای فرار از «فشار روزمرگی» در عالمی که ناگزیر «در حال توسعه» است، برای گریز از «کسالت‌ها» و «ملالت‌ها»ی ملازم با فرآیندهای توسعه، به‌دنبال سرگرمی می‌روند؛ تا شاید چیزی ببینند که از «boring» و «boredom» دائمی، قدری خلاص شوند. 🔸۳-«ترحم به آن مستعدان» و «دلسوزی برای آنان» و «خارج از قانون و معیار داوری کردن»، از لوازم چنین برنامه‌ای خواهد بود. چرا؟ چون عموم با اینها «سرگرم» می‌شوند و می‌توانند به خارج از سازوکارهای رسمی مدرن، امیدوار باشند و اگر نه، چطور عیوب و فشارهای مدرنیته و مدرنیزاسیون را تحمل کنند؟ آیا بر مدرنیته و مدرنیزاسیون نخواهند شورید؟ آیا به ذبح استعدادهای ریز و درشت در «قفس آهنین» معترض نخواهند شد؟ آیا در آن صورت «وضع موجود» به خطر نخواهد افتاد؟ 🔸۴- می‌توانند داورانی شایسته برای «عامه‌پسندی» باشند. سلبریتی‌ها عامه‌پسندند و عامه‌پسندی را خوب دریافته‌اند. سلبریتی‌ها نمادهای گریز از ملال مدرنیزاسیون و گریزاندن خلایق از تأمل و تفکر در «چرایی این ملال» هستند. اشکال کردن به «متخصص نبودن» سلبریتی‌ها، اشکال بجایی نیست. برای چنین صنعتی و برای چنان غرضی، باید داوران، «هرچه سلبریتی‌‌تر» و «با مزاعم همگانی آشناتر» و «در مزاعم همگانی مضمحل‌تر و محلول‌تر» باشند. منطق برنامه‌های الگو (نه برنامه‌های رونویسی شده) چنین اقتضا می‌کند. 🔺۵-آنچه ما را رهایی و نجات تواند بخشید، جایی در چنین برنامه‌ای نخواهد داشت. در چند دقیقه‌ای که هر شرکت‌کننده در این برنامه فرصت دارد تا خود را عرضه کند، هیچ مطلب مهم، اساسی و روشنگر، طرح تواند شد؟ آیا این برنامه ما را به سمت افقی دیگر و به سوی حل چیزی سوق خواهد داد یا « » را به‌کار خواهد گرفت تا ما را هرچه بیشتر نسبت به قفس آهنین و قربانیان آن، خودمان و دیگران، بی‌حس کند؟ از آن «صدها استعداد شرکت‌کننده» هیچ‌کدام از آن «قفس مدرن و معقول و سفت و سخت»، نجات نخواهد یافت. نه بازندگان و نه حتی برندگان. در این میان آن استعداد حقیقی که می‌تواند کاری از پیش ببرد یا مشکلی را حل کند یا افقی را نشان دهد یا... نه در چنان سیستم مدرنیزه ای جایی خواهد داشت و نه در چنین «استعدادیابی»هایی. ✍ ▫️کانال نقد سینما 📲 @savaderesanei
🚦 🔸شاید بتوان از ایرادات جدی به ساختار و فرم برنامه عصر جدید چشم‌پوشی کرد، از تدوین بسیار ضعیف برنامه گرفته تا رای‌های سلیقه‌ای، احساسی و غیرتخصصی از داورانی که بررسی سوابق همه آن‌ها نشان می‌دهد یقینا گزینه مناسبی برای آن صندلی‌ها نیستند! 🔺اما باید توجه کرد، برنامه‌ای که از یک طرف، زاییده‌ی رسانه‌های غربی است و از طرف دیگر، از حیث ایده، جنس محتوا و ماهیت شکل‌گیری آن کاملا مطابق با تفکر، جهان‌بینی و فرهنگ اصیل غربی است نمی‌تواند کارکرد فرهنگیِ درستی در جامعه ایران اسلامی داشته باشد. 🔸چیزی که در عمل می‌توان آن را در محتوای ارائه شده از سوی شرکت کنندگان و ملاک‌های ارزیابی داوران که گاهی آن را بر زبان آورده‌اند مشاهده کرد؛ چیزی که مخاطب را هیجان‌زده کند، به وجد آورد، شگفت‌‌زده کند و...، یعنی هرکاری جز کردن! 🔺البته اگر به تأثیرات پنهان پیام اعتقادی داشته باشیم (که متاسفانه بحث ارتباطات غیرکلامی و تاثیر پنهان پیام معمولا مورد توجه مدیران و سیاست‌گذاران سیمای جمهوری اسلامی نیست و هرگز در این چهل سال نتوانسته‌اند از عهده مدیریت آن برآیند!) خواهیم دید که این برنامه اثرات جبران ناپذیری در لایه‌ی فکری_فرهنگی جامعه خواهد داشت. 🔸به عنوان مثال، چند شاخص اصلی رفتاری که نمود بیرونی دارد و می‌توان وصف دینی به آن داد عبارت است از اینکه، اولا داشته باشد و موجب یاد خدا شود که نقطه مقابل آن، رفتاری است که موجب غفلت خود و اطرافیان شود. دوما اینکه نباشد، یعنی چیزی که برای دنیا و آخرت ما فایده‌ای داشته باشد. سوما اینکه و نتیجه‌ی شهوت دیده شدن نباشد. چهارما اینکه مستلزم حرام یا نباشد و... 🔺حال اگر استعداد را خنثی تعریف کنیم و به معنی آمادگی داشتن و سرعت کافی داشتن برای طی مسیر بدانیم، باید دید این استعداد در راستای چه کاری دارد صرف می‌شود، در مسیر انسان است یا صرفا به آن نگاه می‌شود؟! 🔸نمود رفتاری استعدادی که برنامه عصر جدید به دنبال کشف آن است، بیشتر جنبه سرگرمی دارد که آن شرکت کننده را مدتهاست دچار غفلت کرده و برای مخاطب هم تذکری ندارد و متاسفانه در بسیاری از مواقع لغو است! و خودنمایی که از اصول رفتاری تمدن غرب است، از موارد دیگری است که حتی بارها شرکت کنندگان آن را به عنوان هدف خود از شرکت در مسابقه معرفی کرده‌اند. متاسفانه در این برنامه مدام الگوهای تربیتی به والدین و الگوهای رفتاری به جوانان عرضه می‌شود که می‌توان آن‌ها را ترویج مکروه دانست! روزگاری حافظ خردسال قرآن کریم (محمدحسین طباطبایی) الگویی بود که به خانواده‌ها عرضه می‌شد ولی حالا... 📍در کل می‌توان را نوعی از سرگرمی غربی دانست که در راستای تضعیف فرهنگ ایرانی و اسلامی است، یک سرگرمی غفلت‌آور و لغو که با محور قرار دادن شهوت دیده شدن در انسان، ترویج مکروه می‌کند و شیوه ارزش‌گذاری و ذائقه‌سازی آن کاملا منطبق بر است، چیزی که من اسم آن را می گذارم! 🔰فرازی از دعای بیستم صحیفه ی سجادیه: 《وَاكْفِنى ما يَشْغَلُنِى الاْاهْتِمامُ بِهِ، وَاسْتَعْمِلْنى بِما تَسْئَلُنى غَداً عَنْهُ، وَاسْتَفْرِغْ اَيّامى فيما خَلَقْتَنى لَهُ: مرا از هرکار که پرداختن به آن از پرداختنم به تو باز می‌دارد، بی‌نیاز گردان و به کاری برگُمار که در روز باز پسین از من خواهی و روزهای عمر مرا در کاری که مرا برای آن آفریده‌ای مصروف دار》 ✍ 📲 @savaderesanei
🚦 #سبک_زندگی_مجازی 📍در چه شرایطی باید از گذاشتن عکس و فیلم کودک در #فضای_مجازی و #شبکه‌های_اجتماعی خودداری کرد؟! ✍ #دکتر_علیرضا_سفیدچیان (روانپزشک) 📲 @savaderesanei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦شوخی شرکت مرسدس بنز با فرشته مرگ! 🔸استفاده از تکنیک‌های اقناع: 🔺با به رسانه‌ها، مراقب تفکر و باورهای خود باشیم! 📲 @savaderesanei
🚦انتشار عمومی و رایگان یادگیری و تدریس 📍لینک دریافت فایل ها👇 https://t.me/savaderasanei/1876
🚦هر 60 ثانیه در فضای مجازی چه رخ می دهد؟ سال ۲۰۱۹ 📲 @savaderesanei
🚦محدودیت سالن‌های سینما برای فیلم‌های ۱۸+ 🔹دستورالعمل جدید درجه‌بندی سنی فیلم‌های سینمایی توسط سازمان سینمایی ابلاغ شد و از امروز لازم‌الاجراست. 🔹در این آیین‌نامه تصریح شده است برای فیلم‌هایی با درجه‌بندی ۱۸+ مدیران سینما مکلف به جلوگیری از ورود افراد زیر ۱۸ سال به سالن هستند. 📍اگرچه در اجرا این طرح کاملا مضحکه اما واقعا چندوقته ذهنم درگیر شده که بعد از چهل سال عمر انقلاب، سینمای ایران چه مسیری رو طی کرده که فرم و محتوای فیلم ها به گونه‌ای شده که باید رده‌بندی ۱۸+ گذاشت برای فیلم‌ها!!!! یعنی رسما با تایید محتوای مبتذل، به جای جلوگیری از ساخت و پخش اینجور فیلم‌ها، بخشی از مخاطب رو از دیدنش منع می‌کنیم که اتفاقا تجربه نشون داده باعث ولع بیشتر در مخاطب میشه!!! 📲 @savaderesanei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦برخی از تبلیغات به قدری در قدرتمند هستن که کمتر مخاطبی تحت تاثیر آن قرار نمی گیرد! 🔸یک تبلیغ خلاق و خوش ریتم از آئودی که دوست دارید چندین و چند بار ببینید‌. 📍در این تبلیغ که با موضوع محافظت از خطرات ناگهانی ساخته شده، آئودی به خوبی با استفاده از "دیوونه‌های بی‌احتیاط" که ممکن است هر زمانی برای شما خطر ایجاد کنند، تکنولوژی آئودی یا Clown Proof را به عنوان راه حل معرفی می کند. 🔹تکنیک اقناعی (ایجاد گره ذهنی و سپس ارایه راه حل) 📲 @savaderesanei
🚦انسانِ از خودگریزان در جامعه‌ی مصرف انبوه؛ به بهانه‌ی تبلیغ "اکستنشن تهرانی" در فضای مجازی 🔸از نظر "پی‌یر بوردیو"، جامعه‌شناس فرانسوی، در دوران مدرن، "مصرف"، تنها ارضاکننده‌ی نیازهای بشر و پاسخی به نیازهای زیستیِ او نیست، بلکه "مصرف" به منزله‌ی زیست در نظامی متشکل از نشانه‌ها، نمادها، ایده‌ها و ارزش‌هاست که بخش بزرگی از این نشانه‌ها و ارزش‌ها در خودِ فرایندِ مصرف، تولید می‌شوند. 🔸جامعه‌ی مصرفِ انبوه، جامعه‌ی آرمانیِ سرمایه‌داریِ متاخر بوده و دستیابی به این مدینه‌ی فاضله جز از طریق جایگزینی "مِیل"های کاذب با "نیاز"های واقعیِ انسان امکانپذیر نمی‌شود. 🔸 این جایگزینی نیز جز از طریق دستکاریِ نظامِ ارزشیِ انسان و وارد کردن او به دنیایی از نمادها و نشانه‌ها و ارزش‌های جدید ممکن نیست. 🔸"تبلیغات" ابزارِ ورود به این دنیای جدید و نظام ارزشی نوین است. ابزاری که تداوم‌بخشِ روند "غفلت" از نیازهای واقعی در دنیایی واژگون است. دنیایی که در آن: ابر و باد و مه و خورشید و فلک درکارند تا تو نانی به کف آری و به غفلت بخوری 🔸کالاها در این نظام، به مدد تبلیغات نه تنها ارزشی فراتر از شی و منزلتی انسانی پیدا می‌کنند، بلکه در جایگاه پیامبری و الوهی، گاه و بی‌گاه آیات خود را بر پیروان خود می‌خوانند. 🔸just do it- nike فقط انجامش بده(نایک)، 🔸Impossible Is Nothing- adidas غیر ممکن وجود ندارد(آدیداس)، 🔸make.believe- sony باورش کن(سونی)، 🔸Be more human- reebok بیشتر انسان باش(ریباک) 🔸live the moment now-pepsi در لحظه زندگی کن(پپسی) 🔸در الهیاتِ مصرف یکی از ویژگی‌های اساسیِ انسان، "از خود بیگانگی" و "از خود گریزانی" است. 🔸 انسانِ از خودگریزانِ جامعه‌ی مصرفِ انبوه، همواره به دنبال ترمیم و اصلاحِ خود با معیارهای ارائه شده در نظام ارزشیِ شکل گرفته توسط رسانه‌ها و تبلیغات است. 🔸 دایره‌ی این اصلاح و ترمیم از چگونگیِ وضعیتِ حمل و نقل و اقامت و پوشش تا ویژگی‌های طبیعیِ بدن او را در بر می‌گیرد. 🔸او همواره از وضعیت خود ناراضی بوده و مضطرب و افسرده به دنبال راهی برای التیام دردِ نقصان‌های بی‌انتهای خویش است. 🔸تعجبی نیست اگر در جامعه‌ی غیرتولیدی و مصرفِ ‌مضاعف ایران، به طور طبیعی تمرکز پیامبرانِ مصرف بر خوانش آیات خود در حوزه‌ی خدماتی چون کاشت و داشت و برداشت مو و زیبایی باشد. 🔸 این یادداشت کوتاه به بهانه‌ی تبلیغ خدمات زیباییِ "اکستنشن تهرانی" نوشته شد( که آن را در لینک انتهای یادداشت می‌توانید ببینید). 🔸میزان ابتذالِ موجود در این دست تبلیغات نشان از گرفتاری جامعه‌ی ایرانی در عمیق‌ترین و مبتذل‌ترین لایه‌های نظام سرمایه‌داری یعنی جامعه‌ی مصرفِ انبوهِ بدون تولید است. 🔸فرهنگ برآمده از این نظام معنایی که خود محصول مناسبات اقتصادیِ رایج در چنین جامعه‌ای است تنها به واژگونی مفاهیمی چون زیبایی ختم نخواهد شد و این مناسبات اقتصادی تا جایگزینی تمام مفاهیم ارزشی و بنیادین انسان ایرانی پیش خواهد رفت. ✍ 📲 @savaderesanei https://www.instagram.com/p/BxuZ4PsnQoM/?igshid=12xzq5hamkc7l
🚦غیررسمی و بی‌دردسر 📍گزارش صبح‌نو از پست‌های شبه‌تبلیغاتی سلبریتی‌ها 🔹سبک فعالیت بخشی از بازیگران و در صفحات شخصی‌شان در شبکه‌های اجتماعی خصوصا در بحران‌ها و اتفاقات فراگیر ملی، توجه بسیاری را به خود جلب کرده‌ به‌طوری که تبعات واقعی آن‌ها بیرون از فضای مجازی دامان بسیاری از مردم را گرفته است. با این حال فعالیت‌های محدود به اظهار نظرهای شاذ آن‌ها باقی نمانده است. کثرت انواع در صفحات سلبریتی‌ها نشان می‌دهد که نوع تعامل آنان با دنبال‌کنندگان صفحات‌شان تغییر کرده است. 🔸از حدود ۸ میلیون نفری که یک خانم بازیگر چهل‌وچندساله را در اینستاگرام دنبال می‌کنند، دست‌کم باید چندهزار نفری باشند که وقتی عکس پر از آرایش او را با لباسی می‌بینند، ترغیب شوند که بدانند کدام مزون لباسش را طراحی کرده، کدام سالن زیبایی، طراحی گریمش را انجام داده و کیف و کفش و سایر لوازمش را از کجا تهیه کرده است. این انگیزه کافی را برای نزدیک شدن صاحبان این مشاغل به جهان «سلبریتی‌ها» تأمین می‌کند و بالطبع سلبریتی‌ها هم از عواید مالی این تبلیغات استقبال می‌کنند و هم از تجمل چندساعتی خاص و خوش‌ترکیب بودن. 🚨ترفند تبلیغ در متن زندگی 🔸«به مناسبت عید فطر برای عزیزانم سورپرایز دارم» و به‌دنبال آن چندبار اضافه کردن شناسه یک «برند جواهرآلات» به همراه عکسی از حضور در فروشگاه این آرم تجاری. چنین پست‌هایی حاوی مقادیر قابل توجهی از همین ترفندها هستند و یکی از فعال‌ترین سلبریتی‌ها در این حوزه است. تصویری از چهره پر از آرایش خانم بازیگر که روی آن لوگوی استودیوی تصویربرداری به همراه طراح گریم ثبت شده است، قرار گرفتن این مدل پست‌ها در میان انبوهی از پست‌هایی که بازتاب‌دهنده فعالیت‌های روزمره، علایق، خستگی‌ها و نظرات صاحب صفحه هستند، برای دنبال‌کنندگان این تصور را ایجاد می‌کند که این تبلیغات نیز به‌طور انگیخته انجام می‌شوند و این واقعیتی است که پشت نقاب واقعی بودن، پنهان می‌شود. 📍سلبریتی-مدیران، از آرایشگری تا مشاوره خانواده! 🔸پست‌های مشابهی در صفحه از همین ترفند استفاده می‌کنند. مثلاً تصویری از چهره خانم بازیگر درحالی که به دوردست‌ها خیره شده به همراه نوشته‌ای منتشر شده است: A lot of problems in the world, would disappear if we talk to each other instead of about each other...! اما خواننده ناآشنا با این ترفند ممکن است از توضیحات تکمیلی پست تعجب کند؛ «حمیدی» در ادامه یک عکاس و یک آرایشگر را در زیر همین پست منشن کرده است. البته اگر وارد صفحه این آرایشگر بشوید، خواهید دید که بسیاری از دیگر بازیگران هم با او همکاری داشته‌اند. از همین جا زنجیره تبلیغات به هم متصل می‌شود و البته زنجیره تحقیقات هم! ، و هم در تبلیغ برای این آرایشگر سهیم‌اند و نکته هم شاید در همین نام آخر نهفته باشد؛ در موسسه‌ای فرهنگی و هنری که«بهاره رهنما» مدیریت می‌کند و از آموزش شاهنامه‌خوانی و نقالی به کودکان تا مشاوره روان‌شناسی به خانواده‌ها و تا آموزش آرایشگری فعالیت دارد. 📍تبلیغات از نوع مردانه 🔸اگرچه زنان همیشه فرصت‌های بالقوه بیشتری برای قرار گرفتن در جایگاه سوژه تبلیغاتی را دارند اما داستان به صفحات خانم‌های ختم نمی‌شود. ، بازیگری که این روزها نام او بیش از پیش می‌درخشد، در تعداد قابل توجهی از پست‌هایش برای یک طراح لباس تبلیغ می‌کند. هم گهگداری از مربی بدنسازی خود پست‌هایی منتشر می‌کند؛ «داشتن مربی خوب نعمتِ. داشتن رفیق خوب به بهِ» اما نشان دادن صفحه مربی مربوطه در انتهای پست را دیگر نمی‌توان فقط به‌حساب رفاقت و مربیگری گذاشت. ، دیگر بازیگری است که برای طراح لباس و اکسسوری خودش تبلیغ می‌کند اما این تبلیغ را در لفافه تشکر از مخاطبان یا بهانه‌های دیگر می‌پیچد تا از ترفند رایج این روزهای سلبریتی‌ها برای همکاری با فعالان تجاری باز نمانده باشد. 🔸اوج‌گیری این سبک فعالیت‌ها در صفحات شخصی برخی بازیگران در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که رویکرد آنان به شکل تعامل با دنبال‌کنندگان‌شان به‌مرور زمان تغییر کرده است. آنان حالا مخاطبان‌شان را مصرف‌کنندگان بالقوه‌ای می‌دانند که بدون توجه به رسمی یا غیررسمی بودن تبلیغ، به سراغ برندها خواهند رفت و در نتیجه رشد کسب‌وکار این تجارت‌ها، مقادیری هم نصیب تبلیغ‌کنندگان خواهد شد. این شیوه تبلیغات البته این حسن را هم دارد که باتوجه به حواشی، انتقادها و محدودیت‌های تبلیغ‌کنندگان رسمی کالاها و برندهای تجاری، برای سلبریتی دردسری هم ایجاد نمی‌کند و البته با تأثیر ناخودآگاه بر دنبال‌کنندگان صفحات از طریق الگوسازی تجمل، فروش بالاتری را هم میسر می‌کند. ▫️نقد سینما 📲 @savaderessnei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦روند ظهور، رشد و افول شبکه‌های اجتماعی مختلف از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۸ ! 📍در یک دقیقه، روند فعالیت میلیاردها انسان در طول ۱۵ سال در شبکه های اجتماعی را مرور کنید!! 📲 @savaderesanei
🚦شرکت ادوبی (Adobe)با همکاری محققان حوزه‌ی هوش مصنوعی دانشگاه برکلی، موفق به ساخت ابزاری جدید برای کشف عکس‌ها‌ی دستکاری شده و قابلیت بازگشت عکس به حالت خام آن، شدند. این ویژگی که به ابزار Liquify اضافه می‌شود باعث کاهش خبر‌ها و #شایعه‌ های بی‌اساس وب خواهد شد. #نگاه_انتقادی_به_رسانه‌ها 📲 @savaderesanei
🚦 #خطای_دید 🔸وقتی حتی نمی‌توانیم به چشمان خودمان اعتماد کنیم، چطور به اخبار، تصاویر و کلیپ های فضای مجازی اعتماد می کنیم؟! 📍#نگاه_انتقادی_به_رسانه_ها ▫️گوی‌های موجود در تصویر همگی یکرنگ هستند! 📲 @savaderesanei
🚦هر صفحه‌ای در باز کنید، چشمتان می‌افتد به ژست‌هایی تصنعی، قهوه‌هایی تزیین‌شده، یا لابد غذاهایی رنگ‌وارنگ. اما حالا دیگر دوران این عکس‌ها به سر رسیده. اواسط سال ۲۰۱۸ بود که کارشناسانِ اینستاگرام فهمیدند ذائقۀ بصری کاربران دارد تغییر می‌کند و آن عکس‌هایی ویروسی می‌شوند که ناگهانی‌تر، صمیمی‌تر و شلخته‌تر باشند. حتی بررسی‌ها نشان می‌دهند بعضی اینفلوئنسرهای باهوش عمداً جلوی پس‌زمینه‌ای کثیف می‌ایستند و با نوری نامناسب عکس می‌اندازند تا موقعیتشان طبیعی‌تر جلوه کند. گویا نمی‌شود با سلیقۀ یک سال پیش همچنان در اینستاگرام پیشرفت کرد! ▫️ترجمان علوم انسانی 📲 @savaderesanei
🚦استفاده از گوشی‌های هوشمند قبل از خواب موجب مختل کردن فرآیند خواب و آرامش شما خواهد شد. برای اینکه خواب راحتری داشته باشید و دچار بی خوابید نشید، حتما در ساعات پایانی شب، فیلتر نور آبی گوشی خود را فعال کنید! 📲 @savaderesanei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦تبلیغ دستیار اورژانسی فولکسن واگن با تمرکز بر تکنیک اقناعی 📲 @savaderesanei
🚦اضافه بارِ اطلاعاتی 📍امروزه با حجم وسیعی از اطلاعات گوناگون در رسانه‌ها مواجه هستیم که بدون دسته‌بندی خاصی و درهم به ذهن مخاطبان وارد می‌شود. به ویژه از طریق شبکه‌های اجتماعی که سرشار است از محتواهای غیر‌ضروری و سطحی که هیچ کمکی در تحلیل و درک درست مسائل به مخاطب نمی‌دهد. 📍تحلیل درست و جامع، مستلزم مطالعه‌ی دقیق و عمیق، صرف زمان و دوری از سوگیری‌های احتمالی است. اما کسانی که غرق در استفاده از شبکه‌های اجتماعی هستند و رژیم رسانه‌ای درستی در انتخاب منابع مطالعاتی خود ندارند، به تدریج قدرت تفکر عمیق و انتقادی را از دست می‌دهند و تبدیل به مخاطبانی می‌شوند که به راحتی و با شواهد و استدلال‌های سطحی چیزی را می‌پذیرند و فرآیند copy -paste هرگونه محتوایی را به طور مداوم در فضای مجازی تکرار می‌کنند. 📲 @savaderesanei