eitaa logo
سواد رسانه‌ای
2.4هزار دنبال‌کننده
273 عکس
214 ویدیو
21 فایل
سواد رسانه‌ای؛ لازمه‌ی مواجهه‌ی هوشمندانه و ایمن با رسانه‌ها
مشاهده در ایتا
دانلود
🚦دوتا از قابلیت‌های جالب گوشی‌های اندرویدی که شاید از وجود اونا بی‌اطلاع بودید 📍برای عکس گرفتن لازم نیست قفل گوشی را باز کنید: در گوشی‌‌های سامسونگ با دوبار کلیک بر روی کلید پاور بدون نیاز به باز کردن قفل وارد دوربین گوشیتون میشید. و این کار در گوشی‌های شیائومی با دو بار کلیک بر روی ولوم کم ، امکان پذیر است. 📍هنگام ورود به خانه، قفل گوشی را به صورت خودکار باز کنید: گوشی هوشمند شما دارای قابلیتی به نام Smart Lock است که قفل صفحه را در مکان‌های خاص یا زمانی که به دستگاه‌های خاصی مثلا خودرو متصل می‌شود، غیرفعال می‌کند. برای فعال کردن آن، کافیه به تنظیمات / امنیت / پیشرفته / قفل هوشمند بروید و این قابلیت را تنظیم کنید. 📲 @savaderesanei
سواد رسانه‌ای
🚦راه‌های تشخیص ربات‌ها، اکانت‌های جعلی و ترول‌ها 📍متن کامل را از اینجا بخوانید 📲 @savaderesanei
🚦چگونه ربات‌ها و ترول‌ها در شبکه‌های اجتماعی فریب می‌دهند؟ 📍ابتدا ربات‌ها از طریق ، رفتار کابران اینترنتی را شبیه‌سازی می‌کنند تا انتشار اخبار جعلی طبیعی به نظر برسد. به طور مثال در توئیتر، ربات‌ها تعاملات اجتماعی را تقلید کرده و شبیه اکانت‌های واقعی، طبیعی جلوه می‌کنند و سبب می‌شوند مردم آنها را کاربر عادی ببینند. 🔸یکی از ترفندهای این ربات‌ها، پرسیدن سوال در توئیت‌ اکانت‌های بانفوذ و پرفالور است تا نظرشان را به خود جلب کنند و با تبادل نظر با آنها و سایر کاربران، اعتمادسازی کنند. حتی آنها فراتر از این، با نوشتن مطالبی با موضوع‌های پرطرفدار، بحث ایجاد می‌کنند تا در الگوریتم ترندینگ جایگاهی پیدا کنند. 🔺ربات‌ها حتی می‌توانند محبوبیت مصنوعی ایجاد کنند و یک شخص یا جنبش را تاثیرگذار کرده و تقویت کنند. به طور نمونه تاثیرگذاری بر سیاست از جمله انتخابات و یا حتی تاثیرگذاری بر بازارهای مالی. ربات‌ها حتی تلاش می‌کنند دیگران را ساکت کنند، هرزنامه پخش می‌کنند و حملات فیشینگی دارند. 🔹تعداد دقیق ربات‌ها مشخص نیست اما تخمین زده می‌شود بین ۵ تا ۱۵ درصد از حساب‌های کاربران شبکه‌های اجتماعی را تشکیل می‌دهند و آنقدر واقعی به‌نظر می‌رسند و مردم به‌گونه‌ای به آنها واکنش نشان می‌دهند که گویی کاربران واقعی هستند! 📍چگونه ربات‌ها به انتشار اخبار جعلی کمک می‌کنند؟ 🔸ربات‌ها، اخبار جعلی را ابتدا با جست‌وجو و بازیابی اطلاعات غیرمجاز در وب منتشر می‌کنند؛ سپس به طور مداوم در سایت‌های رسانه‌های اجتماعی پست می‌کنند و با استفاده از موضوع‌های پرطرفدار و هشتگ‌ها، به‌عنوان استراتژی‌های اصلی برای دستیابی به مخاطبان گسترده‌تر، محتوای غیرقانونی را پخش می‌کنند که در بسیاری از موارد به انتشار اخبار جعلی کمک می‌کند. 🔺آنها به «گفتن» یا «توئیت کردن» اخبار جعلی ادامه می‌دهند و از همان اطلاعات نادرست برای پاسخ دادن به پست‌های کاربران واقعی رسانه‌های اجتماعی یا اظهار نظر در مورد آنها استفاده می‌کنند و مردم به دلیل احساساتی بودن در انتشار این اخبار جعلی به ربات‌ها کمک می‌کنند. 🔸بر اساس تحقیقات انجام شده، بیشتر احتمال دارد که مردم اخبار جعلی را به اشتراک بگذارند تا اخبار درست و واقعی! چون مردم در تشخیص اخبار درست مشکل دارند. مردم بر این باورند که توانایی تشخیص خبر واقعی از جعلی را دارند و به خود اعتماد دارند و همین اعتماد فراتر از باور، سبب شده اخبار جعلی در رسانه‌های اجتماعی بیشتر به اشتراک گذاشته شود؛ به‌گونه‌ای که در توئیتر ۷۰ درصد بیشتر از داستان‌های واقعی، اخبار جعلی را بازنشر می‌کنند و این را می‌توان به حساب تازگی خبر و عطش مردم گذاشت 🔹ربات‌ها پس از القاء خبر نادرست به جای درست، به گروه‌های پنهان کوچکی از مردم اجازه می‌دهند اطلاعاتی را که از دستور کارشان پشتیبانی می‌کند، در مقیاس بزرگ تبلیغ کنند. ربات‌ها محتوای خود را در نتایج جست‌وجو، سبد خرید مردم و به بالای فیدهای خبری هدایت می‌کنند تا آنجایی که می‌توانند در انتخابات کشورها هم موثر باشند. ▫️ایرنا 📲 @savaderesanei
🚦انتقاد وحید جلیلی از سلبریتیزم در صداوسیما 📍در مراسم رونمایی از شبکه رویا وحید جلیلی در سخنانی خطاب به دانشجویان اظهار کرد: 🔸سازمان صداوسیما به عنوان رسانه ملی جامعه ایران نیازمند تکاپوها و ابتکارات تازه است. شما نسبت به همه اولی هستید که درباره ابتکار فکر کنید. 🔸ابتکار صرفاً کاری حرفه‌ای و فنی نیست و نیازمند ذوق و منظومه فکری است. نیاز داریم ذوق ما و تکنیک ما کمک کند کارهای انجام نشده را کشف کنیم. 🔹سلبریتیزم سخیف که صداوسیما در مواردی به آن ابتلا شده و امروز عوارض و عواقب آن را می‌بینیم و اقتضا می‌کند در دو حوزه کار مهم انجام دهیم یعنی در نسبت با جمهور و نخبگان. وقتی از جمهور مردم حرف می‌زنیم حواسمان باشد نگاهمان رسانه زده و فضای مجازی زده نباشد. جمعه گذشته دوستان دیدند تصاویری از روستاهای کشور که راهپیمایی ۱۳ آبان در آن برگزار شد و فردی با اسب و تراکتور راهپیمایی می‌کند. در بسیاری از اینها نه دوربین و نه تریبونی و نه بازنمایی رسانه‌ای وجود دارد. این منظره بیش از چند دهه در صداوسیمای جمهوری اسلامی سانسور شده بود. اما به ذهن کسی خطور هم نکرده بود که نسبت به این سانسور وسیع انتقاد کند یا حتی توییت بزند. 🔺یکی از اتفاقاتی که باید رخ دهد این است که مستضعفین که قابلیت‌های اجتماعی و فرهنگی آنها دیده نشده و جدی نگرفته شده جدی گرفته شود. 🔸ترمیم رابطه با جمهور به این معناست یعنی رها شدن از تصویری که رسانه‌های دشمن می‌خواهند القا کنند. 🔹سرفصل دیگر صحبت نخبگان هستند. ما بیست سال پیش نه ماهواره‌ای پرتاب کرده بودیم و نه در زیست فناوری شخصیت‌هایی مثل شاهوردی، بهاروند، پروانه فرزانه و.. را نداشتیم. امروز خود عده‌ای پرشور اعلام می‌کنند که سرنوشت جنگ‌های اروپایی را هم سلاح‌های ایرانی محقق می‌کند. 🔺سینما را نگاه کنید هرچه ایران بیشتر پیشرفت کرده است تصویر ایران مفلوک تر شده است. حالا باید سهم چنین افرادی را به آنتن برسانیم و موفقیت‌ها نمایش داده شود تا تلاش‌ها و موفقیت‌ها را بیشتر کند. "نبض صداوسیما" 📲 @savaderesanei
🚦متاورس می‌تواند ابزار شستشوی مغزی باشد! 📍دیلی میل ـ کارشناسان هشدار می‌دهند که دولت‌ها می‌توانند با محدود کردن آنچه کاربران در دنیای مجازی تجربه می‌کنند، مانند آنچه که توسط مارک زاکربرگ بنیانگذار شرکت متا تبلیغ می‌شود، عموم مردم را به نوعی شستشوی مغزی دهند و به تسلط عمومی برسند. 🔸برایان شوستر(Brian Shuster) که ۱۷ سال تجربه در حوزه پژوهش متاورس دارد و همچنین دنیای دیجیتالی خود به نام اوترورس(Utherverse) را ایجاد کرده است، به دیلی میل گفت که نسخه دیستوپیایی یا ویران‌شهری متاورس اگر برای ایجاد تسلط عمومی استفاده شود، اتفاق خواهد افتاد. 🔹ویران‌شهر(Dystopia) یک جامعه یا سکونتگاه خیالی در داستان‌های علمی–تخیلی است که در آن ویژگی‌های منفی، برتری و چیرگی کامل دارند و زندگی در آن دلخواه هیچ انسانی نیست. این جوامع معمولاً زمانی از یک جامعه را نشان می‌دهند که به نابودی و هرج ‌و مرج رسیده‌ است. این جوامع در زمان‌هایی بد و شوم ترسیم می‌شوند. با این تعریف، یک جامعه پاد-آرمانی نقطه‌ی مقابل و وارونه‌ی یک جامعه آرمانی(آرمان‌شهر) است. آرمان‌شهرها جوامعی خیالی هستند که در آنها همه‌چیز مثبت و ایده‌آل است. ترسیم یک جامعه پادآرمان و بدزمانه توسط نویسندگان آینده‌گرا معمولاً به‌ منظور هشدار به مردم در مورد ادامه یا افزایش چیرگی برخی معضلات اجتماعی صورت می‌گیرد. 🔺شوستر می‌گوید: این[متاورس] گسترش نهایی «اتاق پژواک» رسانه‌های اجتماعی کنونی است که در آن افراد به طور طبیعی تمایل دارند با دیگرانی که دیدگاه‌های خود را به اشتراک می‌گذارند ارتباط برقرار کنند. بنابراین این دیدگاه‌ها تقویت می‌شوند و کاربران تمایل دارند(به اشتباه) به این نتیجه برسند که این دیدگاه‌ها مورد موافقت عمومی هستند. 📍برای خواندن متن کامل روی لینک کلیک کنید: isna.ir/xdMHZT ▫️ایسنا 📲 @savaderesanei
🚦 تا همینجا جایگزین دوربین، تقویم، ساعت مچی و رومیزی و... شما شده؛ دیگه اجازه ندید جای و رو بگیره! 📲 @savaderesanei
🚦قبل از فروش گوشیتون این کد رو حتما بزنید: *2767*3855# 🔸این کد کلیه اطلاعات موجود توی گوشیتون رو پاک میکنه. 📍چون بعضی از نرم‌افزارها میتونن اطلاعات پاک شده رو ریکاوری کنن، بخاطر اینکه نگرانی انتشار اطلاعات رو نداشته باشین حتما از این کد استفاده کنین 📲 @savaderesanei
🚦احتمالا براتون پیش اومده که یهویی و خیلی بی‌دلیل تو اینستاگرام دسترسی‌هاتون مسدود بشه یا به‌اصطلاح «اکشن‌بلاک» بشید؛ یعنی نه بتونید پستی رو لایک کنید نه کامنتی بذارید. برای این‌که این اتفاق براتون نیفته، این محدودیت‌ها رو باید رعایت کنید. 📲 @savaderesanei
🚦رونمایی از نقش آفرینان در جنگ جهانی رسانه‌ای 1401 📍اتفاقات ماه‌های گذشته در کشور از یک طراحی رسانه‌ای چندلایه و فرابخشی پرده برداشت. باشگاه "عملیات تأثیر جهانی" تاریخچه عملیات تأثیر از بستر فضای مجازی (Online Influence Operations) به دو دهه می‌رسد و مجریان این عملیات در کلان مقیاس تنها ایالات متحده و روسیه می‌باشند که یک باشگاه بسته و محدود در را شامل می‌شود. در مقیاس گروهکی نیز داعش و منافقین تلاش‌هایی را انجام داده و می‌دهند اما از انسجام و استمرار برخوردار نیستند. عملا نقش آفرینان و عاملان انسانی و غیرانسانی این “جنگ جهانی رسانه‌ای” را باید شناخت و آنها را دسته‌بندی کرد. 🔸الف) نقش‌آفرینان ساختاری ▫️1- بیگ تک‌ها: پنج شرکت اصلی که بر بازار فناوری و تبادل اطلاعات، استیلای کامل دارند از چهار طریق ۱.در اختیار قراردادن خدمات خاص، ۲.ارائه راه‌های دورزدن اینترنت، ۳.تحلیل کلان داده (Big Data) و نیز ۴.الگوریتم‌های گزینش و نمایش محتوا بر افکار عمومی تأثیرگذاری کردند. ▫️2- میکروبلاگینگ‌ها: عدم اعمال سیاست مقابله با محتوای خشن، آسیب‌رسان و دستکاری (Manipulation ) در شبکه‌های کوتاه نوشت بخصوص توییتر به گونه‌ای اتفاق افتاد که آنها مرامنامه‌های قبلی در این خصوص را کنار گذاشتند و عامدانه بر ضد سیاست‌های اعلام شده خود حرکت کردند. ▫️3- کمپ پ‌های سایبری: کمپ‌های سایبری عملا "صدای جمعی جعلی" تولید می‌کنند و به صورت همگرا به کنشگری علیه اهداف از پیش تعیین شده می‌پردازند. (کمپ لیبرتی، لندن، ریاض و تل آویو) 🔸ب) نقش‌آفرینان خط‌دهی کننده و جهت‌ده ▫️4- نیوز روم‌ها: اتاق خبر 5 شبکه ماهواره‌ای (۳ شبکه از لندن و دو شبکه امریکایی) با برجسته‌سازی عامدانه خبرهای سیاه و حذف سایر اخبار باعث هدایت ذهنی و تغییر اولویت‌بندی شناختی و عاطفی در بینندگان شد. ▫️5- اکانت‌های اجاره‌ای: اکانت‌های چهره‌ها صورتحساب خود را نه در اشل قیمت‌های تبلیغی داخلی بلکه در مقیاس رقم‌های بین‌المللی و با صورتحساب دلاری به سفارش دهندگان واگذار کردند. خانم مهناز افشار رسما از واگذاری حساب خود به تواناتک امریکا پرده برداشت. 🔸ج) نقش‌آفرینان در ایجاد فشار و تخریب ▫️6- هکرها و هکتیویست‌ها : انونیموس یک گروه هکری است که در این مدت به فعالیت علیه زیرساخت‌ها و پایگاه‌های اطلاعاتی و اطلاع‌رسانی کشور اقدام کرد. از سوی دیگر هکتیویسم که از دو واژه هک و اکتیویسم گرفته شده به معنی استفاده نادرست از فناوری برای اهداف اجتماعی یا سیاسی است. Doxing یا افشای هویت مرتبطان و عاملان نظام، یکی از راهبردهای اصلی آنان در ماه‌های گذشته برای زیر فشار قراردادن نیروهای میدانی بود. ▫️7- ترول‌ها: اوباش مجازی که یا بر اساس سازماندهی (Troll farms: مزارع ترول‌ها) یا بر اساس کینه شخصی به صورت گروهی به مدافعان نظام، ساکتین یا افراد منتقد حمله و آنها را تهدید و تحقیر می‌کنند. ▫️8-  سی‌جی‌ها: خبرفرست‌های میدانی با الگوگیری از مدل شهروند خبرنگاران (Citizen Journalists) به عنوان بازوی رسانه‌ای کف خیابان نسبت به ارسال محتوا برای رسانه‌های خارجی اقدام به جریان‌سازی خبری کردند. 🔸د) نقش‌آفرینان در جریان‌سازی جعلیi ▫️9- فیکرها: آژانس‌های تولید انبوه اخبار جعلی که در حجم گسترده سفارش می‌گیرند یکی از ارکان جنگ جهانی رسانه‌ای اخیر بود. فیکرهای خرد نیز وارد میدان شده و بر اساس الگوی جلب توجه مبتنی بر خبر متفاوت و تازه به نقش آفرینی پرداختند. ▫️10- اَستروتِرفرها: "مردم نمایان" کاربران اجیرشده‌ای هستند که به صورت هدایت شده و با منبع و جهت‌دهی پنهان در بین دیگر کاربران حضور پیدا می‌کنند و سعی می‌کنند، خواسته‌ها و گفته‌های خود را به عنوان خواسته مردم جا بزنند. ▫️11- کامنتِرها: ورود جدی و همه جانبه “کامنت گذاران حرفه‌ای" به صفحات باعث شکل‌گیری نوعی از مارپیچ سکوت شد به گونه‌ای که هیچکس نتواند و حتی نخواهد خارج از موج ایجاد شده فکر و یا صدایی بلند کند. ▫️12- ربات‌ها: حساب‌های کاربری دارای زیست رباتیک که با ویژگی‌های ۱. تازه ایجاد شده ۲. دنبال کننده کم‌تعداد ۳. فقدان "درج نظر" شناخته می‌شوند اصولا به عنوان ریتر و شبکه انتشار گفته‌های دیگران شناخته می‌شوند. این ربات‌ها در توسعه خشم و بازنشر مطالب خشونت‌بار ایفای نقش کردند. ▫️13- "صحنه‌زنان": معمولا با فحاشی به نیروهای انتظامی و نظامی در‌صدد واکنش‌گیری بودند و فیلم‌هایی از کف میدان ضبط کردند. 🔸ه) نقش‌آفرینان در همراه‌سازی عمومی ▫️14- سلبریتی‌های قرمز و زرد: سلبریتی‌های قرمز با کارویژه تولید خشم و نفرت و سلبریتی‌های زرد با کارویژه همراهی با موج ایجاد شده به ایفای نقش پرداختند. 📝 یادداشت تحلیلی از 📲 @savaderesaneij
سواد رسانه‌ای
🚦رونمایی از نقش آفرینان در جنگ جهانی رسانه‌ای 1401 📍اتفاقات ماه‌های گذشته در کشور از یک طراحی رسان
🚦رونمایی از نقش‌آفرینان در جنگ جهانی رسانه‌ای 1401 : ▫️15- مجری-مدل‌های شبکه‌های ماهواره‌ای:ن حضور ۲۱ مجری و عامل انسانی که هر کدام به صورت جداگانه به کنشگری می‌پرداختند عملا نسل جدیدی از کنش ترکیبی بین شبکه و مجری را پیاده‌سازی و اجرا کرد. ▫️16- سی‌جی‌ها: محتواسازان (content generators) با آموزش تهیه کوکتل مولوتف تا حمله به نیروهای انتظامی و نیز آرت استودیوها با تولیدات هنری وک موسیقایی نقش ویژه‌ای در آموزش براندازی و گسترش موج عمومی داشتند. ▫️17- آمپلی فایرها: انتقال صدای داخلی به عرصه جهانی از طریق چهره‌های بین‌المللی ممکن می‌باشد. باید صدای داخل ایران به صورت تشدیدشده به فضای جهانی منتقل می‌شد. خابی لیم، شارون استون، بلا حدید، ابرو گوندش و .. در این دسته قرار می‌گیرند. ک ▫️18- کمپین‌ها: کمپین ایجاد شرم‌ساری، کمپین تحریم میهن و اسنپ و دیجی کالا، کمپین عمامه پرانی، کمپین بایکوت کردن سلبریتی‌های همراه نظام، کمپین بایکوت جام جهانی و ... در این مدت سعی داشت تا با یارگیری در لایه‌های مختلف اجتماع نسبت به ایجاد یک جریان و تبدیل آن به جنبش فعالیت نماید. 📍جمع‌بندی: نقص، ضعف، تعلل و بدعملی توانست روزنه نفوذ ایجاد کند و یک خطا را به فاجعه تبدیل کند. نباید از زمینه‌های داخلی که فرصت را برای فعال شدن کنشگران متخاصم فراهم کرد غافل شد. بازطراحی در میدان رسانه با زمینه‌کاوی علل کم‌توانی و کم‌رمقی نهاد رسانه در کشور نیاز است. آنچه در مطلب بالا و پنج دسته از نقش آفرینان گفته شد عملا یک نقشه هجوم است که امکان بکارگیری در عملیات‌های رسانه‌ای پیش‌رو را دارد. تهیه لجستیک و عقبه رزم رسانه‌ای همسان تاکتیک‌های عملیاتی و کنشگران قهار و ماهر مهم و حیاتی است. باید طرح مطلوب را ترسیم و ضعف‌های موجود را ترمیم کرد. شهید حاج قاسم سلیمانی به ما یاد داد میزان فرصتی که در بحران‌ها وجود دارد در خود فرصت‌ها نیست. ✍ 📲 @savaderasanei
🚦پاسخ حمله رسانه‌ای، رسانه‌‎ایست 📍لزوم توجه به استفاده از تجربه «اگر بزنی، می‌خوری» در عرصه رسانه و اقتصاد 🔸چهل و اندی سال از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی می‌گذرد و تجربه ثابت کرده است دشمنان این مرز و بوم، لحظه به لحظه درصدد آسیب‌رسانی به ما بوده‌اند. انقلاب ما انواع حملات نظامی، تروریسم، تهاجم فرهنگی، محاصره اقتصادی و ... را تجربه کرده است. در این سال‌ها با مقاومت مردم و حکومت برای انقلابشان یکی پس از دیگری این دسیسه‌ها مرتفع شده و حتی به سمت خودشان بازگشته است. 🔹حالا ما به میزانی از بازدارندگی نظامی رسیده‌ایم که کسی جرات حمله یا تهدید نظامی علیه این کشور و این انقلاب را ندارد. ایالات متحده دیگر می‌داند که اگر به صورت نظامی بزند، می‌خورد. این یک تجربه موفق و آزمایش‌شده در برابر دشمن است. از این رو، دشمن ناامید از حمله نظامی، تمرکز خود را بیشتر روی اقتصاد و فرهنگ این کشور گذاشته است. به نظر می‌رسد تجربه ما در زمینه نظامی و راهبرد «اگر زدی می‌خوری» در زمینه‌های دیگر هم قابل استفاده باشد. 🔸در حوزه رسانه و فرهنگ، این انقلاب همیشه مورد هجمه دشمن بوده است اما چند ماهی است که این حملات به اوج خود رسیده و آسیب‌های جدی را مخصوصا برای نسل جدید انقلاب به دنبال داشته است. در لزوم داشتن ساختار دفاعی مناسب در این زمینه شکی نیست و ما باید بتوانیم با تبیین جهادگونه این حملات را دفع کنیم. اما اگر دشمن بداند بر اساس همان راهبرد، اگر بزند می‌خورد، یک قدرت بازدارندگی در حوزه رسانه خواهیم داشت. 🔹دشمنان این نظام هر کدام نقاط ضعف بزرگی برای استفاده به لحاظ رسانه‌ای دارند. به طور مثال انگلستان و عربستان سعودی حکومت‌هایی دیکتاتور و پادشاهی و خانوادگی دارند. دموکراسی در ایالات متحده خلاءهای بزرگی مانند رای‌گیری الکترال، دو حزبی بودن و... دارد. کشورهای غربی و اروپایی تاریخچه سیاهی در دوران استعمار دارند که بعضا تا هم‌اکنون ادامه دارد. اساس رژیم صهیونیسیتی نامشروع بوده و تناقضات آشکاری در دین‌داری و حکومت‌‌داری دارد. لذا گسل‌های اجتماعی و فرهنگی دشمن بیشتر از گسل‌های ایران نباشد، کمتر نیست. هر چند امپراطوری رسانه‌ای دست آنهاست ولی اینطور بدون تلفات حمله کردن، آنها را هر لحظه گستاخ‌تر از قبل خواهد کرد. 🔺به نظر می‌رسد ما نیازمند ساختارها و سازمان‌ها و شبکه‌های منسجم رسانه‌ای بیشتری با زبان‌های دشمن (عبری، انگلیسی، فرانسوی، عربی و...) هستیم که با آنها مقابله کنیم. همچنین لازم است برنامه‌ریزی محتوایی و ساختاری شبکه‌های موجودمان مانند پرس تی‌وی، العالم و ... را تهاجمی‌تر تدارک ببینیم و برای افکار عمومی کشورهای دشمن در فضای مجازی‌شان نقشه داشته باشیم. 🔸از سوی دیگر، تجربه جنگ روسیه و اوکراین نشان داد، در زمینه اقتصادی نیز همین راهبرد راهگشاست. دشمن باید بداند اگر تحریم کند خودش هم ضرر می‌کند.ما ابزارهای بزرگی در این زمینه داریم که از آنها استفاده نمی‌کنیم. مثلا تنها با استفاده از ابزار کنترل قیمت نفت و گاز می‌توانیم عنان دشمن را به دست گیریم. 📍ما مجبوریم در چندین جبهه همزمان بجنگیم و نباید از این اتفاق واهمه داشته باشیم، چرا که اگر نزنیم، می‌خوریم. ✍محمد جواد نوروزی اقبالی 📲 @savaderesanei
🚦لزوم توجه به رسانه‌ی سلبریتی‌ها و بازداشت‌شدگان اغتشاشات اخیر 🔸این روزها افرادی توسط قوه قضائیه بازداشت می‌شوند و بعد از تفهیم اتهام و طی مراحلی با قرار وثیقه آزاد می‌شوند و یا در بازداشت می‌مانند. تشخیص این موضوع نیز با قاضی پرونده است اما به نظر می‌رسد توجه به یک نکته بتواند در طی کردن روند قضایی پرونده این افراد کمک‌کننده باشد. 🔹اکثر این افراد جزو کسانی هستند که در دعوت مردم به آشوب‌ها، اغتشاشات و اعتراضات غیر مدنی بسیار موثر بوده‌اند. (اعم از سلبریتی و غیره) بعضاً آرزویشان این بوده و هست که برای لحظاتی هم که شده بازداشت شوند! چرا؟! مشخص است بازداشت آن‌ها مصادف است با رشد چند ده برابری، بلکه چند صد برابری رسانه‌شان. برابر است با ایجاد یک اعتبار اجتماعی عجیب و غریب برای آن فرد که تا پیش از این در مخیله‌اش خطور هم نمی‌کرده پس بدیهی است که خیلی از افراد دوست دارند پیشگام این موج باشند! (هر چند برخی نیز بدون توجه به بزرگ شدن رسانه، پس از بازداشت چنین برایشان ایجاد می‌شود) 🔺حتی برخی برای پُز دادن که ما خیلی جلودار هستیم و ... مدام اسکرین از گوشی‌هایشان را پخش می‌کنند که مثلاً private number به ما زنگ زده و ... 🔸اما بعد؛ وقتی فردی اینقدر رسانه را خوب بلد است و از قضا از هر فرصتی برای رشد رسانه‌اش استفاده می‌کند، عدم توجه به رسانه‌ی او در جرایم قضایی چه معنی می‌دهد؟! دقت کنیم شروین حاجی پور پیش از انتشار موزیک ویدئویِ رسانه‌ای ۲۰۰ هزار نفره داشت. با انتشار آن ویدئو و وایرال شدنش حدود ۵۰۰ هزار نفر شد و بعد از بازداشتش در کمتر از سه، چهار روز با یک رسانه ۲.۴ میلیون نفری روبرو شد!! درست مثل اتفاقی که برای امثال حسین رونقی در این روزها افتاده. 🔹رسانه امروز مهم‌ترین ابزار این جنس افراد است و ما کمترین توجهی به آن نداریم. رسانه‌ی همین افراد، یک قاتل به اسم که در مشهد دو نفر را با قمه کشته، تبدیل به قهرمان ملی می‌کند! این یعنی ما در کار را ناقص دیده‌ایم و چه در فهم آن، چه در تقنین، چه در اجرا و چه در مقام نظارت و برخورد قضایی با اختلال روبرو هستیم. مثال بزنم (همه‌ی این افراد در قوه قضائیه پرونده داشته‌اند) 👈 حسن آقامیری یکی از سردمداران این قصه بود، بلد بود چطور مردم را تهییج کند، یأس‌پاشی کند و رسانه‌اش را رشد بدهد. لگد می‌زند و رشد می‌کند! و باز هم لگد و باز هم رشد!! 👈 صادق زیباکلام لگد می‌زند و رشد می‌کند و باز هم لگد و باز هم رشد! 👈 محمود صادقی لگد می‌زند و رشد می‌کند و باز هم لگد و باز هم رشد! 👈 شاهین صمدپور، سیامک قاسمی و ... حتی بعضاً افرادی در بازداشت هستند اما رسانه‌هایشان فعال است و در حال لگد زدن هستند! این دیگر نوبر است!! به عنوان مثال به رسانه‌های توماج صالحی و مصطفی تاج‌زاده نگاهی بیندازیم!! یا بعضاً افرادی در بازداشت هستند ولی خانواده‌هایشان به اعتبار آن فرد، یک شبه رسانه‌دار می‌شوند!! نمونه بارزش حسن رونقی است! 🔺اگر جسارت نیست حکم این افراد نیز باید متناسب با جرمی که مرتکب شده‌اند باشد وگرنه چند روزی بازداشت و بعد آزادی او را تبدیل به قهرمان ملی خواهد کرد. حتی اگر آزاد هم نشود قهرمان می‌شود!! شاید اینکه این جنس افراد برای چندین سال ممنوع‌المنبر، ممنوع‌الرسانه و ممنوع‌الخروج شوند، حداقل کاری باشد که در مواجهه با آن‌ها می‌توان انجام داد. پازلی که هر بخشش نباشد کار ناقص می‌ماند! (این افراد رسانه را بسیار خوب می‌شناسند و هنر رسانه‌داری دارند و بُردشان قطعاً از شاعران زمان پیامبر بیشتر است!) 🔸این کار هم غیر معمول نیست! دو سال پیش یادتان می‌آید ایالات متحده با ترامپ چه کرد؟! او را دستگیر نکردند اما صفحه او با نزدیک به ۱۰۰ میلیون نفر در توییتر بسته شد و تا همین ماه گذشته اجازه ورود او به توییتر را ندادند!! این یعنی یک حکم متناسب با اندازه جرم فردی که امنیت کشور را می‌خواسته به خطر بیندازد. آنجا به توییتر نامه زدند، اینجا از خود فرد خواستهj شود صفحه‌اش را حذف کند و ... (البته این موضوع جزئیات فنی دارد که باید از صاحب‌نظران مشورت گرفته شود!) 🔹این جنس افراد رگ حیات و ممات‌شان رسانه‌هایشان می‌باشد و از قضا با همین رسانه هم درآمد دارند و هم مملکت را به آشوب می‌کشند که البته برای مردمی که اثر این کار را نمی‌دانند، خیلی ملموس نیست که یک صفحه توییتر، یک پیج اینستا یک کانال تلگرام می‌تواند از یک تیربار وسط میدان انقلاب کشنده‌تر باشد. برای این افراد رسانه‌هایشان مهم‌تر از خودشان است!!! 📍به نظر می‌رسد عدم توجه به این موضوع ما را با مشکلاتی به مراتب بزرگ‌تر از آنچه امروز شاهد آن هستیم روبرو خواهد کرد. مشکلاتی پیچیده‌تر در آینده‌ای نه چندان دور ... ✍ 📲 @savaderesanei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦 یکی از حوزه‌هایی است که در دهه‌های اخیر مورد غفلت جدی واقع شده‌ و عملا حاکمیت جمهوری اسلامی بر آن اعمال نمی‌شود. فارغ از حرام یا حلال بودن انواع موسیقی‌ها، عدم مواجهه سلبی و ایجابی درست و برنامه نداشتن برای بهره‌مندی و مدیریت عرصه موسیقی‌های رسمی و غیررسمی، این حوزه را به یکی از پاشنه‌ آشیل‌های سبک زندگی در جامعه تبدیل کرده‌ است که تمرکز اصلی آن بر کودکان، نوجوانان و جوانان قرار داد. 📍این کلیپ کوتاه، جهت آشنایی مختصر با گروه است که تنها یکی از محصولات پرمصرف در سبد موسیقی سنین زیر ۲۵ سال محسوب می‌شود. 👈عضو شوید 📲 @savaderasanei
🚦لشکرکشی تمام‌قد رسانه‌ای علیه ملت ایران 🔸این وقایع چند وجه تمایز نسبت‌ به حوادث پیشین داشت که با توجه به آنها می‌توان اصطلاح لشکرکشی را به آن اطلاق کرد. در دوره‌های قبل، ما شخصی‌سازی پیام‌ها را نداشتیم، در این دوره، ما با مرحله شخصی‌سازی پیام‌ها در بستر سکّوها و شبکه‌های اجتماعی مواجه بودیم. برای افراد یک جامعه با هدف خاص؛ پیام شخصی تولید و ارسال شد. 🔹استفاده دشمن از هوش مصنوعی برای استنباط و استخراج سناریوهای رسانه‌ای در دوره‌های پیشین به این شکل نبود. در حوادث اخیر، برخی از توصیه‌ها به اغتشاشگران از طریق تحلیل داده‌های بزرگ و با بهره‌برداری از ابزارهای هوش مصنوعی انجام می‌شد. دشمن در مواردی هم در فریفتن بخش کوچکی از جامعه موفق عمل کرد. میزان استفاده از به‌اصطلاح انسان-رسانه‌ها یعنی افرادی که قبلاً روی آنها کار شده بود و خود به‌مثابه رسانه شده بودند، بسیار متکثر بود؛ برای مثال، مدل‌های تبلیغاتی، خواننده‌هایی که برخی از آنها حتی یک‌بار هم نام ایران را نشنیده‌اند یا حتی برخی از شخصیت‌های مشهور خارجی و افرادی که حوزه‌ فعالیتشان ارتباطی به ما ندارد و اساساً هیچ شناختی از موضوعات سیاسی هم ندارند، برای این منظور به استخدام گرفته شدند. 🔺نظرسازی یا نظریه‌سازی و استفاده بسیار گسترده از ربات‌ها برای تولید و توزیع تصنعی محتواها، برای برجسته‌کردن و انبوه‌سازی (ترند) مطالب و محتواهای رسانه‌ای، از دیگر اقدامات دشمن بود. حجم اجاره کردن یا ایجاد حساب‌های کاربری جدید برای هشتگ‌سازی، برجسته‌سازی و انبوه‌سازی یا به تعبیر دقیق‌تر و علمی‌تر، توده‌سازی پیام در فضای مجازی در حوادث گذشته به این شکل سابقه نداشت. توده‌سازی پیام ممکن است با انواع و اقسام ابزارهای انسانی و غیرانسانی رخ دهد، یعنی بخشی از ابزارهایی که مطالب خاصی را می‌پسندیدند و بازنشر (لایک و ریتوئیت) و باز ارسال می‌کنند افراد واقعی نیستند، بلکه ما با انبوهی از ربات‌ها، برنامه‌ها و انسان‌ها مواجه هستیم. فرماندهان ارشد و محتوایی این لشکر رسانه‌ای، شبکه‌های ماهواره‌ای و شبکه‌های شناخته‌شده بین‌المللی بودند. چراکه آنها تجربه بسیار بیشتری برای انگاره‌سازی، بازنمایی و کار روی ایران دارند. ایران تنها کشوری در دنیاست که به طور خاص بیش از ۲۰۰ شبکه ماهواره‌ای علیه آن فعالیت می‌کنند. این کار می‌تواند به ایجاد تور مخاطب، تحقق پیام ۳۶۰ درجه و انبوه‌سازی کمک کند. 🔸فرماندهان فناورانه این عصر، شرکت‌های بزرگ فناوری اطلاعات بودند که اطلاعات کاربران را در اختیار داشتند و رفتار آن‌ها را زیر نظر داشتند و متناسب با آخرین تحلیل‌هایشان از رفتارها و احساسات جامعه، توصیه‌هایی را ارائه می‌کردند. برخی از آنها هم قواعد و سیاست‌های اعلامی خود را -که طبعاً این شرکت‌های بزرگ سیاست‌های حرفه‌ای را اعلام و تلاش می‌کنند تا آن‌را اجرا کنند- زیر پا گذاشتند و قواعدشان را اجرا نکردند، یعنی به طور کامل وارد میدان شدند. پیاده‌نظام‌ها یا سربازان‌شان را هم کسانی که از تجمعات کوچک فیلم تهیه و ارسال می‌کردند، ذیل مطلب خاصی نظر می‌گذاشتند، اقدام به هک برخی حساب‌ها و تولید اخبار جعلی ‌کرده و فوتوشاپ‌کارهایی که تصاویر جعلی می‌ساختند یا اکانت اجاره می‌کردند، تشکیل می‌دادند. 🔹این اغتشاشات دچار خلأ نظری بود، یعنی یک نظریه، اندیشه یا تئوری مقبول جریان‌ساز نداشت. این مسئله‌ای است که اندیشکده‌های مخالف جمهوری اسلامی نیز به‌صراحت آن را بیان کرده‌اند. یکی از ابزارهای پرکردن خلأ ایدئولوژیک، رسانه است، یعنی با تزریق تصویر و احساس تلاش می‌شود خلأ تئوری جبران شود، تاجایی که کسی به سراغ اندیشه و نظریه اساسی حرکت نرود. به آن معنا که آنقدر ذهن‌ها دریافت‌کننده متراکم و متوالی خبر، متن، تصویر، پیام و ... شود که کسی از چیستی این حرکت، چرایی، هدف نهایی و اصول آن، فلسفه این شرارت‌ها، آشوب‌ها، آتش‌سوزی‌ها و خشونت‌ها نپرسد. 🔺در این شرایط ذهن فرصت نمی‌کند که یک سؤال عمیق‌تر بپرسد یا مطالبه کند. دشمن می‌گوید احساس تزریق کنیم تا فضا احساسی شود، هیجان تزریق کنیم تا آدم‌ها هیجانی شوند و هیجان‌های خودشان را تخلیه کنند. بخش کوچکی از نوجوانان ما که درگیر این ماجرا شدند، ممکن است مصرف‌کننده این قبیل فناوری‌های ارتباطی، رسانه‌ای و سرگرمی شده باشند. اما خوشبختانه از عمده نوجوان‌های ما در مدارس، مساجد و عرصه‌های اجتماعی و عرصه‌های ملی و معنوی حضور فعالانه‌ای دارند. نباید با بی‌توجهی به یک طیف برچسب بزنیم. بخشی از نوجوانان که در قبال آن‌ها کم‌کاری کرده‌ایم، گرفتار این رسانه‌ها شده‌اند؛ بنابراین دشمن یک خلأ ایدئولوژیک را با انبوه‌سازی یا توده‌سازی پیام‌ها پر می‌کند. 🎙 📍ادامه متن مصاحبه👇 https://khl.ink/f/51468 📲 @savaderasanei
🚦جنگ جهانی رسانه‌ای؛ فقر سواد رسانه‌ای 🔸نحوه تاثیر این جنگ رسانه‌ای ابتدا بصورت تاثیر رفتاری است  که  اولین مرحله این نوع تأثیر، فعال و یا منفعل ساختن مخاطبان است. دیدن و شنیدن پیام‌های وسایل ارتباط جمعی ممکن است باعث تغییرات مهمی در رفتار اشخاص شود و سپس تاثیر شناختی شکل می گیرد  که تأثیر رسانه‌ها تحت برخی شرایط ایمان، باورها، دیدگاه‌ها و مشخصات روحی و شخصیت مخاطب را دگرگون می‌سازد و باعث تغییر تفکر آنها در مورد امور اجتماعی و‌ سیاسی می‌شود و مرحله آخر تاثیر عاطفی  است که رسانه‌ها و فضای مجازی می‌توانند احساسات مخاطبان را در قبال مسائل مختلف و ...عوض کنند و افکار عمومی را تحت نفوذ خود در آورند. اگر به اغتشاشات اخیر بنگریم این مراحل تحت یک جنگ جهانی رسانه ای علیه ایران صورت پذیرفت که آسیب شناسی این جنگ بسیار مهم تلقی می شود. برای شروع راه حل این مشکل داشتن یک الزام تلقی می شود زیرا تمامی سرورهای خارج از ایران بوده و‌ هرگونه مبارزه با اینگونه تحمیل قدرت و سلیقه در واقع امکانپذیر نمی باشد. 🔹هدف اصلی استراتژیکی دشمن از  زمان پس از انقلاب اسلامی بخصوص دهه اخیر، ناامید کردن اقشار مختلف مردم بخصوص جوانان و نخبگان با بزرگنمایی مشکلات و کاستی ها و کوچک نمایی دستاوردها و افتخارات بوده است. به طور کلی رسانه های بیگانه حقایق را وارونه جلوه می‌دهند و تلاش می‌کنند با نشان دادن پاره ای از واقعیت، نظرات و دیدگاه های خود را در قالبی پوشیده در داخل گزارش‌ها و متن و‌‌ تحلیل محتوا ها ارائه کنند. و با بردن ذهنِ افکار عمومی به دورترین نقطه از واقعیت و برجسته نشان دادن اطلاعات و اخبار‌ در راستای گفتمان مورد نظر آنها، در کنار استفاده از تکنیک‌های عملیات روانی همچون پررنگ کردن حاشیه‌ها و چشم‌پوشی از حقایق، یکی از اصلی‌ترین راهبردهای این رسانه‌ها است که این روش مستلزم تببین سواد رسانه ای می باشد و باید خیلی جدی در مقابل این جنگ جهانی رسانه ای علیه کشورمان اقدامات لازم صورت گیرد. 🔸به طور کل دشمنان آن چیزی که میخواهند ما بدانیم را در رسانه های خود ارائه می کنند نه حقیقت را... بعنوان مثال کشورمان امسال نیز جز رکوردداران مصرف انرژی(اسراف این نعمت خدادادی با توجه به قیمت ناچیز) در جهان هست در حالیکه بسیاری از مردم اروپا رو به زغال سنگ و چوب و پوشیدن لباس گرم در منزلشان آورده اند اما این حقیقت در هیج جا بیان نمیشود! و این بحران خود را سر میپوشانند و یا رسانه های معاند اعلام می کنند(بمباران خبری) فلان شهر در اختیار مردم معترض می باشد اما در حقیقت فقط تعدای افراد گول خورده همراه معاندین آموزش دیده در یک یا چند قسمت شهر دست به تخریب زده اند. اساسا چرا باید هر چیزی که در رسانه ها بخصوص فضای مجازی دیدیم باور کنیم؟ آنهم بدون صحت سنجی؟ ▫️انجمن سواد رسانه‌ای ایران 👈عضو شوید 📲 @savaderasanei
🚦چطور در شبکه‌های اجتماعی بهتر گفت‌و‌گو کنیم؟ 📍نباید از مخالفت با دیگران بترسیم یا بپرهیزیم؛ باید روش درستِ مخالفت‌کردن را بیاموزیم 🔸در دنیای حیوانات، وقتی تعارض منافعی پیش می‌آید، دو راه‌حل بیشتر وجود ندارد: جنگ یا گریز. خیلی وقت‌ها در رویارویی‌های انسانی هم از همین قاعده پیروی می‌کنیم. مثلاً وقتی در محیط کار موضوعی پیش می‌آید که شدیداً با آن مخالفیم، یا باید بحث‌وجدلی پرحرارت را به جان بخریم که ممکن است باعث عصبانیت و کدورت شود، یا باید حرفمان را بخوریم و برای حفظ همکاری و روحیۀ تیمی سکوت کنیم. اما محققانی که مدت‌ها دربارۀ جدل‌های انسانی مطالعه کرده‌اند، معتقدند راه‌های دیگری هم وجود دارد.                                         📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید: https://tarjomaan.com/barresi_ketab/10282/ 🔹وقتی با کسی بحث می‌کنیم، باید به این فکر کنیم او چگونه می‌تواند هم‌زمان هم ذهنش را تغییر دهد و هم‌ تصویر اجتماعی خود را حفظ کند یا حتی ارتقا ببخشد. اغلب، انجام این کار حین منازعه دشوار است. در لحظۀ منازعه نظر فرد بیش از قبل و بعد منازعه با هویتش گره می‌خورد (نویسنده‌ای به نام راشل کاسک بحث و گفت‌و‌گو را «لحظه‌ای بحرانی» می‌داند که «فرد [در آن لحظه] خود را تعریف می‌کند»). با‌این‌حال، اگر به طرف مقابل نشان دهیم به او گوش می‌دهیم و به دیدگاهش احترام می‌گذاریم، احتمال این که فرد بعداً تغییر موضع دهد، افزایش می‌یابد. اگر و هر زمان که فرد مقابل تغییر موضع داد، نباید سرزنشش کنیم که از ابتدا با ما موافق نبوده‌ است. جالب است بدانیم در بحث‌هایی که دو سر بحث کاملاً با یکدیگر مخالفند، سرزنش‌کردن طرف مقابل به کرات اتفاق می‌افتد. سرزنش‌کردن سبب می‌شود فرد مقابل به‌سختی نظرش را تغییر دهد. به خاطر داشته باشیم، آن‌ها که نظرشان را تغییر می‌دهند به چیزی دست می‌یابند که ما به آن دست نمی‌یابیم: . ▫️ترجمان علوم انسانی 📲 @savaderesanei
🚦جنگ شناختی و ترور سکوهای مرجع سه‌گانه 📍در معرفت شناسی و علوم شناختی، اساس مباحث، حول مفهوم "اعتبار" می‌چرخد. اینکه مکانیزم، منبع، مبنا و دلیل اعتبار یک گزاره و پیام چیست، شناسی را شکل می‌دهد. 🔸در جنگ شناختی که را بعنوان مخاطب خود می‌بیند، تلاش بر اعتبارزایی یا است. به تعبیر دیگر یا جعل و خلق اعتبار برای اقناع افکار عمومی صورت می‌گیرد یا ترور اعتبار و دلیل‌خاص در دستور کار افسران جنگ شناختی قرار دارد. 🔹اما این اعتبارآفرینی یا اعتبارزدایی چگونه محقق می‌شود و چگونه در فرایند اقناع افکارعمومی عمل می‌کند؟ برای پاسخ به این سوال باید توجه داشت که مکانیزم اعتبار، ذیل یک مثلث شناختی تعریف می‌شود که در ادامه تبیین می‌شود. 1⃣سکوهای مشروع: عموم جوامع جهت اقناع افکارعمومی از سکوهای سیاسی و نهادهای قانونی بهره می‌برند. ساختارهای رسمی انتخابی یا انتصابی که ذهنیت سازی، فرهنگ سازی و راهبردسازی را در راستای مدیریت افکارعمومی، صورت می‌دهند. مثل مرگ بر دیکتاتور، تخریب قانون و یونیفرم نظامی و رسانه‌ملی را بر اساس "مشروعیت زدایی" یا "ترور اعتبار مشروع" می توان ترجمه کرد.(مرجعیت سیاسی) 2⃣سکوهای معقول: حلقه واسط میان حاکمیت و مردم را نخبگان، اِلیت‌ها و روشنفکران اجتماعی تشکیل می‌دهند. در واقع آنچه که اعتبار قانونی را تکمیل می‌کند، عقلانیت و است و لایه های اعتبار را مقاوم تر می‌کند. توهین به دین و دانش و حوزه و دانشگاه را در همین راستا می‌توان تفسیر نمود.(مرجعیت علمی) 3⃣سکوهای مقبول: باید اذغان داشت که ذهنیت سازی، فرهنگ سازی و اقناع در غیاب چهره‌ها و قهرمان‌ها و مشاهیر به جاده‌ای صعب العبور و ماموریتی ناممکن شبیه است. در واقع ساختارها بدون شخصیت‌های مقبول و چهره‌های مشهور، امکان امتداد ضعیفی دارند. سکوهای اثر فرهنگی، نظامی، هنری و ورزشی هر سیستمی محسوب می‌شوند. توهین و تخریب سردار سلیمانی، علما و اساتید محبوب، تحت فشارگذاشتن اهالی ورزش و هنر را نیز می‌توان ذیل این محور، طبقه‌بندی کرد.(مرجعیت فرهنگی_اجتماعی) 🔸اعتبارزدایی از مرجعیت‌های سه گانه، نتیجه ای جز اختلال در فرایند شناختی جامعه و در مکانیزم اقناع افکارعمومی نخواهد داشت. با این اوصاف و درحالیکه دشمن، قدرت سخت موشکی_پهبادی کشور ما را متوازن با امکانات خودش احساس می‌کند، قدرت نرم ما را توسط اینستاگرام و تلگرام و توییتر به چالش می‌کشد. 📍در واقع سکوهای مرجع مشروع و معقول و مقبول ما را ترور می‌کند تا از جانب افکارعمومی با تردید و تقابل مواجه شود. وقتی اعتبار، ترور شد اقناع هم دچار ابهام و چالش می‌شود و در ادامه نیز میان نظام و جامعه صورت گرقته و اعتماد، حمایت و مردم سالاری بتدریج تحلیل می‌رود. ✍ 👈عضو شوید 📲 @savaderesanei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦 تبلیغات مدرن؛ مصرف‌گرایی با چاشنی سادگی 📍 🔸مینیمالیستی که از خانه‌های طراحی و سالن‌های مُد سرچشمه می‌گیرد نه برای فقرا است و نه برای طبقه متوسط؛ در حقیقت سبک زندگی مدرن و مختص برخی ثروتمندانی است که دوست دارند متفاوت باشند و ژست سادگی بگیرند! 👈عضو شوید 📲 @savaderesanei
🚦دروغ‌های الهام‌بخش: پشت پردۀ اقتصاد جديد اينفلوئنسری 📍وسوسه‌های جذاب اینفلوئنسری هر روز جوانان بیشتری را به خود جذب می‌کند، اما ثروت موعود معمولاً نصیب آدم‌های دیگری می‌شود 🔸در قرن اخیر، احزاب سیاسی و برندها هزینۀ بسیار زیادی کرده‌اند تا توجه ما را به خود جلب کنند و بر تصمیم‌هایمان اثر بگذارند. اما این روزها، دستۀ جدیدی از شیادان اختیار توجه ما را در دست گرفته‌اند. اینفلوئنسرهایی که هزاران یا حتی میلیون‌ها دنبال‌کننده دارند شبکه‌های اجتماعی خود را به بیلبوردهای تبلیغاتی زنده یا شهر فرنگی تبدیل می‌کنند که افراد باید برای دیدنشان اشتراک بخرند، و به این طریق از دنبال‌کنندگان خود کسب درآمد می‌کنند. این شبه‌حرفه تا همین ده سال پیش تقریباً وجود نداشت، اما حالا کایلی جنر، که پردرآمدترین اینفلوئنسر است، می‌تواند فقط با گذاشتن یک پست در اینستاگرام ۲/۱ میلیون دلار درآمد کسب کند. رسانه‌های اجتماعی انگیزۀ سودآوری را وارد زندگی‌های اجتماعی‌مان کرده‌اند و بر رفتارهایمان تأثیر عمیقی گذاشته‌اند. درست از وقتی که دانشگاه را ترک کردم، همۀ آن وعده و وعیدهای اقتصادی که به نسل هزارۀ طبقۀ متوسط داده بودند دود شده و به هوا رفته است. در سال ۲۰۰۸، من دانشجوی کارشناسی اقتصاد بودم و تازه داشتم یاد می‌گرفتم که رونق و رکود اقتصادی چطور از بین می‌روند. اما همه‌مان می‌دانیم که کمی بعد چه اتفاقی افتاد: اقتصاد جهانی سقوط کرد. نقشه‌هایی که برای کارشناسی ارشد کشیده بودم جلوی چشمم رنگ باخت و دهۀ بعد مطابق وعده‌هایی که در دهۀ قبلش داده شده بود پیش نرفت. وقتی دستمزدها کاهش یافت و فرصت‌های شغلی کم شد، مخارج مصرف‌کنندگان بالا رفت و بدهی‌های شخصی سر به فلک گذاشت. و این تازه قبل از آن بود که کووید-۱۹ از راه برسد و پول درآوردن از خانه به تنها راه ممکن بدل شود. در چنین اوضاع و احوالی است که «اینفلوئنسربودن» حرفۀ پذیرفتنی و موفقی به نظر می‌رسد، حرفه‌ای که سبک زندگی تجملیِ بالقوه‌ای مهیا می‌کند و میزان درآمدش کمتر در جایی ثبت می‌شود. همین که دستتان بیاید چطور باید توجه آدم‌ها را به خودتان جلب کنید، هم محصول هستید و هم فروشنده، و می‌توانید از خودتان کسب درآمد کنید.                                         📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید: https://tarjomaan.com/barresi_ketab/10722/ ▫️ترجمان علوم انسانی 👈عضو شوید 📲 @savaderesanei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦نکاتی که داخل این کلیپ دیده و شنیده میشه، علاوه بر نشان دادن ولنگاری و فضای مجازی، ضعف شدید در خانواده‌ها رو نمایان میکنه. 🔸پس باید توجه داشت که راه‌اندازی و تکمیل شبکه ملی اطلاعات، ارتقا پیام‌رسان بومی، فیلترینگ و... فقط جنبه سخت‌افزاری این مشکلات رو پوشش میده و همزمان باید برای رفع آسیب‌ها و مشکلات فرهنگی و تربیتی در خانواده‌ها و نسل جدید به صورت جدی برنامه‌ریزی کرد. 📍قبول کنیم که نمیشه همه تقصیرات اوضاع و احوال فرهنگی_اجتماعی جوانان و نوجوانان رو تقصیر فضای مجازی بذاریم، اونجا بستری فراهمه اما ضعف اصلی در آموزش‌های رسمی و غیررسمی فرهنگی و تربیتی در خانواده، مدرسه، دانشگاه و جامعه هست! 👈عضو شوید 📲 @savaderesanei
🚦نبرد آنلاین پنتاگون علیه ایران 📍بررسی پرونده فعالیت سنتکام علیه ایران در رسانه‌های اجتماعی 🔸کیت کلنبرگ ، روزنامه‌نگار تحقیقی مشهور اهل بریتانیا، اخیراً طی یادداشتی کوتاه با عنوان «رمزگشایی از جنگ آنلاین پنتاگون علیه ایران» ، در وبگاه مجله تحلیلی «The Crandle»، به بررسی ابعادی پنهان از اعتراضات اخیر ایران پرداخته است. وی در نوشتار خود مدعی شده که بازوهای مسئول آنلاین وابسته به پنتاگون، طی سال‌های اخیر همواره نوعی نبرد روانی را با استفاده از ابزارهای خود در رسانه‌های اجتماعی، علیه ایران، پیگیری کرده است. 🔹وی معتقد است که بخش قابل‌توجهی از کمپین اطلاعات نادرست آنلاین و تلاش‌های سازمان‌یافته برای ایجاد در رسانه‌های اجتماعی، از سوی ، معطوف به ایران شده است و در گزارش خود به بررسی اهم اقدامات خصمانه صورت‌گرفته از سوی این نهاد نظامی، به‌عنوان بازوی اجرایی در غرب آسیا و در قبال ایران، پرداخته است: 🔺عملیات یادشده، به مدت پنج سال، به زبان فارسی و در سکوهای متعددی ازجمله توییتر، فیس‌بوک، اینستاگرام، یوتیوب و حتی تلگرام در جریان بوده است. 🔺بخشی از ابزارهای یادشده، وبگاه‌های خبری تولیدکننده و بازنشردهنده اخبار رسانه‌های شاخص بودند. کانال یوتیوبِ رسانه‌هایِ مذکور حجم بالایی از ویدیوهای کوتاه را منتشر کرده و امیدوار بودند که با محتوای ارگانیک اشتباه گرفته شده و در سایر شبکه‌های اجتماعی به‌صورت ویروسی منتشر شوند. 🔺روبات‌ها و ترول‌های پنتاگون از تکنیک‌ها و رویکردهای روایی متفاوتی در تلاش برای تأثیرگذاری بر ادراک و ایجاد تعامل میان کاربران استفاده می‌کردند. 🔺با بررسی وقایع، می‌توان استدلال کرد که این فعالیت‌ها، بخشی از برنامه کلان در میان طیف خاکستری و میانه‌رو جامعه ایران بوده است. 🔺انتشار و داده‌های نادرست در مورد وقایع و نشر شایعات، اصلی‌ترین روش به‌کار گرفته‌شده در این عملیات محسوب می‌شود. 🔺ردپای وابسته به آمریکا در وقایعی چون سقوط هواپیمای پرواز ٧٥٢، جنگ روسیه و اوکراین، حمایت ایران از جبهه مقاومت و ناآرامی‌های اخیر کشور، کاملاً مشهود و قابل‌مشاهده است. 🔺عملیات یادشده، علاوه بر تمرکز بر وقایع داخلی ایران، شایعاتی ازجمله حضور نیروهای نظامی ایران در افغانستان جهت سرکوب اعتراضات، اجبار مهاجران افغان مقیم ایران به حضور در میان نظامیان مستقر در سوریه جهت مقابله‌ با‌ داعش و نفوذ سپاه در کشور عراق را نیز در بر دارد. ▫️زاویه 📲 @savaderesanei
🚦سه لایه جنگ شناختی و تحلیل تغییرات اجتماعی 📍شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که تغییرات اجتماعی چگونه اتفاق می‌افتد. چگونه ذهنیت مردم جامعه عوض می‌شود و با تغییر نسلی، یک نگاه و و از واقعیت‌ها و تاریخ و جغرافیا پیدا می‌کنند. باید اذعان نمود که در ساحت‌های مختلف به عوامل مختلف بستگی دارد و به اصطلاح، چندعاملی و (multifactorial) است. 🔸اما اگر از زاویه دید و جنگ‌های سایبری بخواهیم نگاهی به تغییرات نرم اجتماعی داشته باشیم، چنین فرایند سه گانه‌ای را می‌توان متصور بود: 1⃣ لایه اطلاعات (information): این سطح از جنگ شناختی با تکیه بر بمباران خبری، شایعات و فضاسازی و با هدف (public opinion) شکل می‌گیرد. در واقع دامنه و پهنای داده‌ها افزایش پیدا می‌کند و عمق داده‌ها در سطح پایینی قرار می‌گیرد و با تلاش در ، وضعیت شناختی جامعه هدف را مختل یا وارونه می‌کند و در حالت ناپایدار و هیجانی قرار می‌دهد. (نفوذ در جریان مطبوعات و شبکه‌های اجتماعی و خبری) 2⃣ لایه ذهنیت‌ها (common sense): این سطح از جنگ شناختی، مربوط به اطلاعات سطحی جامعه نیست. بلکه متوجه اطلاعات پایدار و به اصطلاح و عقل عرفی جامعه می‌شود. در جامعه شناسی از این سطح با عنوان شعور مشترک (common sense) یاد می‌شود. در روانشناسی نیز مفهوم با این واژه قرابت دارد که به داده‌ها و اطلاعات درونی‌سازی شده و رسوب‌یافته در ذهن اطلاق می‌شود. جنگ شناختی در این سطح با هدف فرهنگ‌سازی و و الگوی‌های شناختی جامعه هدف سر و کار دارد. (نفوذ در جریان فرهنگ و هویت و فیلم‌سازی و سبک زندگی) 3⃣ لایه معرفت‌ها (knowledge): ایستگاه مبنایی جنگ شناختی، الگوهای بنیادین و معرفت‌شناسی جامعه هدف است. مثلا و اندیشکده‌ها و دانشگاه‌های یک جامعه را به لحاظ پارادایمی، از عقل‌گرایی به تجربه‌گرایی و از هستی‌شناسی به زبان‌شناسی تنزل می‌دهند. یا از طریق تکنولوژی و تلویزیون و رسانه و با غلبه تصویر به تعبیر مارشال مک لوهان، را بر جامعه مسلط می‌کنند. (نفوذ در جریان تولید باور و علم و دانش) 📍اهداف لایه‌های شناختی 🔹در لایه اول، مامور جنگ شناختی به دنبال است و در لایه دوم جنگ شناختی در پی است و لایه سوم نیز با هدف یا و خلق واقعیت طراحی و تدوین و راهبری می‌شود. 📍ابزار لایه‌های شناختی 🔸لایه اول، است و با مطبوعات و شبکه‌های اجتماعی، دستکاری و مهندسی می‌شود. لایه دوم بوده و بتدریج از طریق فیلم و سریال و سبک زندگی، ذهنیت جامعه هدف و ناخودآگاه اجتماعی و به تعبیری دیگر (common sense)، تغییر پیدا می‌کند. 🔸لایه سوم نیز بوده و بتدریج در ساحت تخصصی، از عقل‌گرایی و محوریت وحی‌ به سمت تجربه‌گرایی و شبه علم‌ها و نامعرفت‌ها تغییر وضعیت می‌دهد. در سطح عمومی نیز معرفت شبکه‌ای و داده‌بنیاد و و پرتکرار و تعمیم یافته مجازی، اعتبار پیدا می‌کند و جایگزین معرفت و باورهای مستدل و معقول (باور صادق موجه) می‌شود. ✍ 📲 @savaderesanei
🚦درآمد‌ از کجاست؟! 📲 @savaderesanei
سواد رسانه‌ای
🚦نبرد آنلاین پنتاگون علیه ایران 📍بررسی پرونده فعالیت سنتکام علیه ایران در رسانه‌های اجتماعی 🔸کیت ک
🚦نبرد آنلاین پنتاگون علیه ایران 📍کیت کلنبرگ که عموماً در آثارش به بررسی نقش سرویس‌های اطلاعاتی در شکل‌دهی به سیاست و ادراک اجتماعی می‌پردازد، نویسنده مقاله‌ای با همین موضوع در وبگاه مجله تحلیلی «The Crandle» است. وی در نوشتار کوتاه خود به بررسی ادعای نقش نهادهای نظامی و امنیتی ایالات‌متحده آمریکا در ناآرامی‌های اخیر ایران، می‌پردازد. 🔸تنها چند روز پس از آغاز ناآرامی‌های ناشی از درگذشت مهسا امینی، در تاریخ ١٦ سپتامبر، «واشنگتن‌پست» طی گزارشی فاش کرد که پنتاگون، با استفاده از توان حساب‌های کاربری ترول و روبات‌های ستاد فرماندهی مرکزی ایالات‌متحده ، تلاش گسترده‌ای را برای تأثیرگذاری روانی بر ایران، آغاز کرده است. این در حالی است که با افشای این اطلاعات، رسانه‌های اجتماعی شاخص، متعاقباً مدعی مسدودسازی حساب‌های کاربری مرتبط با این جریان شدند. 🔹این حساب‌های کاربری طی تحقیقات مشترکی از سوی شرکت تحقیقاتی رسانه‌های اجتماعی «Graphika» و «مرکز رصد اینترنت استنفورد» ، کشف شدند. از حساب‌های کاربری یادشده به‌عنوان بخشی از عملیات پنج‌ساله نفوذ پنهان جریان غرب‌گرا در ایران، یاد می‌شود. بر اساس ادعای مطرح‌شده از سوی کلنبرگ، گزارش یادشده پس از انتشار در اواخر ماه اوت سال جاری، کمترین میزان پوشش رسانه‌ای را از سوی مطبوعات انگلیسی‌زبان دریافت کرد. با وجود این، گزارش مذکور، آشکارا مورد توجه بسیاری از متخصصان قرار گرفت و سبب بروز نگرانی‌های عمیق در بالاترین سطوح دولت ایالات‌متحده آمریکا شد. 🔺درحالی‌که «واشنگتن‌پست» به شکل مفتضحانه‌ای مدعی رنجش و ناراحتی دولت آمریکا از این اشتباه فاحش سنتکام و تضعیف ارزش‌های اخلاقی آمریکایی در جریان این پویش بود؛ به نظر می‌رسد که مشکل واقعی، اصل افشای کمپین مذکور است. 📍عملیات سنتکام علیه ایران 🔸حوزه جغرافیایی فعالیت سنتکام شامل ایران نیز می‌شود و کلنبرگ، معتقد است که با توجه به موقعیت دیرینه جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یک دشمن کلیدی برای ایالات‌متحده آمریکا، شاید تعجب‌آور نباشد که بخش قابل‌توجهی از آنلاین و تلاش‌های سازمان‌یافته برای ایجاد در رسانه‌های اجتماعی، از سوی این واحد، معطوف به ایران شده است. 🔹بر اساس مدعای مطرح‌شده از سوی برخی متخصصان، ایجاد چندین رسانه ساختگی جهت انتشار محتوا به زبان فارسی، یک استراتژی کلیدی است که توسط متخصصان نیروهای مسلح ایالات‌متحده آمریکا، به کار گرفته می‌شود؛ بنابراین، پویش یادشده، به زبان فارسی در سکو‌های متعددی شامل توییتر، فیس‌بوک، اینستاگرام، یوتیوب و حتی تلگرام در جریان بوده است. در بسیاری از موارد نیز روزنامه‌نگاران و کارشناسان جعلی با دنبال‌کنندگان غیرواقعی فراوان در پلتفرم‌های یادشده، بخشی از پروژه سنتکام بوده‌اند. 🔺وبگاه مجله تحلیلی «The Crandle» به برخی از رسانه‌های یادشده اشاره کرده است. به‌عنوان‌مثال، رسانه‌ای موسوم به «فهیم نیوز» با ادعای ارائه اخبار و اطلاعات دقیق در مورد رویدادهای ایران، به‌طور برجسته پست‌هایی را منتشر می‌کرد که بر اساس آن‌ها، نظام سیاسی ایران تمام تلاش خود را برای سانسور و فیلتر کردن اینترنت به کار گرفته است و در نتیجه، منابع یادشده اثرگذار و معتبر تلقی شده و از همین رو، خوانندگان باید به منابع آنلاین مراجعه و اعتماد کنند. 🛡بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که این رسانه در مقیاس کلان با تکیه بر مغالطه، با استفاده از مسئله عدم اعتماد عمومی به رسانه‌های رسمی و حاکمیتی کشور، تلاش جمهوری اسلامی ایران برای قطع دسترسی کاربران به رسانه‌های غربی را گواه بر حق و صحیح بودن اخبار منتشرشده از این رسانه‌ها اعلام می‌کرد. 🔹علاوه بر این، رسانه دیگری به نام «دریچه نیوز» نیز در طول دوره فعالیت خود مدعی شده است که یک وب‌سایت مستقل و غیروابسته به گروه‌ها و جریان‌های سیاسی است که خود را متعهد به ارائه اخبار بدون سانسور و بی‌طرفانه به ایرانیان داخل و خارج از کشور می‌داند. این رسانه در عمل رویکرد انتشار محتوای مخرب علیه انقلاب اسلامی و نهادهای نظامی کشور را اتخاذ کرد. 🔺بررسی‌های صورت‌گرفته نشان می‌دهد که کانال یوتیوب رسانه‌های یادشده حجم بالایی از ویدیوهای کوتاه را منتشر می‌کردند و امیدوار بودند که با محتوای ارگانیک اشتباه گرفته شوند و در سایر شبکه‌های اجتماعی به‌صورت ویروسی انتشار یابند! ▫️زاویه 📲 @savaderesanei
🚦وب 3 چیست؟ 🔸وب 3 می‌تواند امکان دسترسی به اینترنتی آزاد که کمتر تحت کنترل شرکت‌های بزرگی مثل گوگل و فیسبوک باشد و دسترسی به آن نیز نسبت به اینترنت کنونی راحت‌تر باشد، فراهم کند. در این مطلب شما را با Web 3.0 آشنا می‌کنیم. 👇 https://dgto.ir/2how ‌‌‌📲 @savaderesanei
🚦اینستاگرام و خرده سلبریتی‌ها 🔸رسانه‌ها نقش مهمی در خلق و برجسته سازی شهرت دارند. افراد مشهور را نیز می‌توان به گروه‌های مختلفی تقسیم‌بندی کرد: گروه نخبگان و متخصصان علمی، مذهبی و سیاسی؛ گروه سلبریتی‌های مشهور مانند فعالان حوزه ادبی، هنری و ورزشی؛ و گروه دیگر کسانی هستند که به واسطه رسانه‌ها و کمپانی‌ها به شهرت رسیده‌اند. 📍 قهرمانان اغلب خیالی زندگی روزمره هستند؛ یعنی کسانی که می‌خواهند از زندگی روزانه شان عرصه نمایش بسازند. 🔹نظام ستارگی سنتی، که تا پیش ازاین بر سلسله مراتب و هنجارهای خاص رسانه‌های جمعی مبتنی بود، اکنون دچار تحول شده است و رسانه‌های اجتماعی، به ویژه اینستاگرام، نقشی بنیادی در ستاره‌سازی دارند. از تبعات این تحول ورود افراد معمولی به جرگه ستارگان است. 🔺درواقع، اینستاگرام شهرت و ستارگی را دموکراتیزه کرده است. لذا در بازنمایی و برجسته‌سازی چهره های مشهور گروه نخبگان، سلبریتی‌های مشهور و سلبریتی شده‌ها، رسانه‌های جمعی نقش بنیادی دارند و شبکه‌های اجتماعی ابزاری برای استفاده چهره‌ها از شهرت هستند؛ درحالیکه خرده سلبریتی‌های اینترنتی شهرت خود را صرفا از طریق شبکه‌های اجتماعی و به طور خاص از اینستاگرام به دست آورده اند. 📲 @savaderesanei