eitaa logo
کانال سید مقدام حیدری
788 دنبال‌کننده
939 عکس
239 ویدیو
50 فایل
این‌جا نه با غذا؛ که با یادداشت‌های فاخر پذیرایی می‌شوید. و نه اطلاعات زیاد؛ بل‌که نگاه و زاویه‌ی دید تقدیم حضورتان می‌شود. مدیر و نویسنده‌ی کانال @meqdam
مشاهده در ایتا
دانلود
مراقبت فرمایید که وضعیّت پس از برداشته شدن تحریمها، به واردات بی‌رویّه نینجامد، و بخصوص از «وارد کردن هرگونه مواد مصرفی از آمریکا جدّاً پرهیز شود.» نامه رهبر انقلاب به رئیس‌جمهور درباره تایید مشروط و الزامات اجرای برجام ۲۹ مهرماه ۹۴ ✍سیدامیرحسین حسینی🇮🇷 ✅به افرا بپیوندید: @afra_eco
🔻پی‌آمدهای فرار از جهاد فی سبیل الله 🔸نهج البلاغة) امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّ اَلْجِهَادَ بَابٌ مِنْ أَبْوَابِ اَلْجَنَّةِ فَتَحَهُ اَللَّهُ لِخَاصَّةِ أَوْلِيَائِهِ وَ هُوَ لِبَاسُ اَلتَّقْوَی‌ وَ دِرْعُ اَللَّهِ اَلْحَصِينَةُ وَ جُنَّتُهُ اَلْوَثِيقَةُ فَمَنْ تَرَكَهُ رَغْبَةً عَنْهُ أَلْبَسَهُ اَللَّهُ ثَوْبَ اَلذُّلِّ وَ شَمِلَهُ اَلْبَلاَءُ وَ دُيِّثَ بِالصَّغَارِ وَ اَلْقَمَاءَةِ وَ ضُرِبَ عَلَی‌ قَلْبِهِ بِالْإِسْهَابِ وَ أُدِيلَ اَلْحَقُّ مِنْهُ بِتَضْيِيعِ اَلْجِهَادِ وَ سِيمَ اَلْخَسْفَ وَ مُنِعَ اَلنَّصَفَ. 🔹ترجمه: جهاد درى است از درهاى بهشت، كه خداوند آن را به روى اولياء خاصّ خود گشوده، جهاد جامه پرهيزگارى، زره استوار، و سپر مطمئن خداست. هر كس آن را از باب بى‌اعتنايى ترک كند خداوند بر او جامه‌ی ذلت می‌پوشاند، و غرق در بلا می‌کند، و به ذلّت و خوارى و پستى گرفتار می‌شود، بر دلش پرده‌هاى بى‌عقلى زده می‌شود، و در برابر ضايع كردن جهاد حقوق و منافعش از او گرفته می‌شود، و محكوم به ذلت و خوارى، و محروم از انصاف می‌شود.
2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻شتاب در رابطه برقرار کردن با آمریکا، مرض سیاسی است. 🔸چند دقیقه از درس تفسیر آیت الله جوادی آملی دام ظله.
🔻از چارچوب ولائج رها شویم ✍در این چند ماهِ بعد از جنگ، هر بار با عزیزی گفت‌وگو می‌کردم که با کدام حجت و بینه از مذاکرات حمایت می‌کنی، آن هم با این تعداد بالای سخنان امام شهیدمان در نفی مذاکره، یا حواله به نقل قول فلان مسئول می‌داد، یا استبعاد می‌کرد که فلانی، بخواهد بر خلاف مشی و نظر حضرت آقا کاری کند و حرفی بزند. یا می‌گفت: شیوه‌ی ره‌بری و اعمال حاکمیت در جنگ وجودی مثل شرایط عادی نیست. پس ره‌بری فرصت خطا کردن نمی‌دهد و دیگر برجامی رخ نخواهد داد. 🔸با همین تیپ استدلال‌های ظنّی که دیگر معلوم شد خطاست، بسیاری از ما انقلابی‌ها ده‌ها نص صریح خمینی و خامنه‌ای را کنار زدیم و چسبیدیم به این تحلیل‌های غیر حجّت. آن‌گاه انرژی و قلم و زبان‌مان خرج ماله‌کشیِ کاری شد که ره‌بر ما با آن هم‌راه نبود. 🔹الآن که روشن شد هر صاحب شأن و مقامی، با همه‌ی احترامش محال نیست که دچار خطای محاسباتی شود، با وجود نصوص صریح و واضح از ره‌بر انقلاب که فصل الخطاب است، دیگر تمسّک به نظر دیگران نارواست. بله؛ در منطقة الفراغ که امام امت، درباره‌ی موضوعی سخنی نگفته‌اند، برای رسیدن به تحلیل درست، از این و آن می‌توان استفاده کرد و به ظن قوی رسید. اما آن‌جا که رأی امام انقلاب روشن است، تا رسیدن رأی و نظر بروز شده‌ی بعدی باید به همان تمسک کرد و نظر دیگری را برنگزید. 🔸امام شهید ما مذاکره با آمریکا را به خاطر بدعهدی‌اش ممنوع کردند. مذاکره در سایه‌ی تهدید را هم ممنوع کردند. مذاکره با خصوص دولت ترامپ را هم ممنوع کردند. مذاکره برای مذاکره را که هدفی جز تحمیل نظر آمریکایی‌ها بر ما ندارد هم ممنوع کردند. فرمودند: مذاکره با آمریکا هیچ نفعی برای ما ندارد و هیچ ضرری را دفع نمی‌کند. فرمودند: گیرم هر چه دیکته کنند را انجام دهیم، باز تحریم‌ها را برنمی‌دارند. فرمودند: وقتی خرشان از پل گذشت، برمی‌گردند به ریش شما می‌خندند. فرمودند: شاید بیست سال دیگر اوضاع فرق کند ولی فعلا کار ما با آمریکا همین است. 🔹خب در این مذاکرات پسا جنگ، چه چیزی عوض شده بود؟ تهدید برداشته شده بود؟ ترامپ رفته بود؟ آمریکا دیگر بد عهد نبود؟ آمریکا دیگر تحمیل‌گر نبود؟ بیست سال گذشته بود آیا؟ چه تغییر ماهوی‌‌ای رخ داده بود که راحت دست برداشتیم از این همه نصّ صریح؟! 🔸در روایات اهل بیت(ع) به رفیق، استاد، هم‌دم یا مرادی که انسان اعتماد صددرصدی به او کند و دربست حرفش را بپذیرد، ولیجه می‌گویند. در زیارت جامعه هم آمده است این عبارت. که من به خدا از هر ولیجه‌ای غیر از شما بیزارم. من فقط به شما اعتماد دربست دارم؛ «وَ بَرِئْتُ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى مِنْ أَعْدَائِكُمْ... وَ مِنْ كُلِّ وَلِيجَةٍ دُونَكُم‌»امام صادق(ع) فرمود: علم و معرفت را از سرچشمه‌اش دنبال کنید. از ولیجه‌ها هم بپرهیزید که شما را از خدا دور می‌کنند؛ «اطْلُبُوا الْعِلْمَ مِنْ مَعْدِنِ الْعِلْمِ، وَ إِيَّاكُمْ وَ الْوَلَائِجَ؛ فَهُمُ الصَّادُّونَ عَنِ اللَّهِ.» [الأصول الستة عشر/ص124] 🔹اتفاقا یکی از ویژگی‌های آخر الزمان، همین است که دیگر نمی‌شود به کسی دربست اعتماد کرد و صفر تا صد حرف‌هایش را پذیرفت؛ از بس که احتمال خطاها زیاد می‌شود. امام باقر(ع) فرمود: حتما فتنه‌ای خواهد آمد که در آن اعتبارِ همه‌ی ولیجه‌ها تمام می‌شود، حتی کسانی که در تحلیل‌های‌شان موشکافی می‌کرده‌اند؛ آن‌گاه فقط ما می‌مانیم و شیعیان‌مان. «إِنَّهُ لَا بُدَّ مِنْ أَنْ تَكُونَ فِتْنَةٌ يَسْقُطُ فِيهَا كُلُّ بِطَانَةٍ وَ وَلِيجَةٍ حَتَّى يَسْقُطَ فِيهَا مَنْ كَانَ يَشُقُّ الشَّعْرَ بِشَعْرَتَيْنِ حَتَّى لَا يَبْقَى إِلَّا نَحْنُ وَ شِيعَتُنَا.» [الكافي/ج1/ص370] شاید از عبارت آخر حدیث بتوان چنین برداشت کرد که تن‌ها سخن و تحلیل درست و امن، همان است که بر اساس مذهب شیعه‌ی اثنی عشری، حجت و فصل الخطاب است. 🔸حال که چنین است، نصوص صریح ره‌بری را فقط با نصّی هم‌سنگ، هم‌تراز که صادر شده از امام جامعه است، می‌توان قید و تخصیص زد و احیانا نسخ کرد. با اخبارِ مثلا موثّق و توصیه‌ی فلان مسئول و صلاح‌دید فلان سردار و تحلیل‌های ماله‌محور نمی‌شود از اصول و نصوص فصل‌الخطاب دست برداشت. گر چه همه‌ی این عزیزان ارزش‌مندند و احترام‌شان محفوظ.
إعلان مجلس قراءة مقتل یوم العاشر هيئة خدام الحسن عليه السلام
هدایت شده از شبکه نویسندگان
چه کسانی امروز در تحریرگران قلم زدند؟ ۱ـ نقدی بر موضع اخیر برخی دغدغه‌مندان ✍️مریم رمضان‌قاسم https://farsnews.ir/tahrirgaran/1782139389100516397 ۲ـ عاشورا طلوعِ‌تمدنِ‌آزادگان از دلِ‌مظلومیت ✍️حسین سلطان محمدی https://farsnews.ir/tahrirgaran/1782142998787066459 ۳ـ "یادداشت تفاهم اسلام‌آباد؛ گامی برای مهار بحران یا توافقی معلق بر جزئیات؟" ✍️افسانه حاجیلو https://farsnews.ir/tahrirgaran/1782180976847383271 ۴ـ دیپلماسی مشروط؛ روایت رهبری از توافق و نظارت ✍️علیرضا احمدی قره زاغ https://farsnews.ir/tahrirgaran/1782184388099775856 ۵ـ دیپلماسی رسانه‌ای در عصر جنگ روایت‌ها ✍️ وحید رجب خانی https://farsnews.ir/tahrirgaran/1782189251111871067 ۶ـ یک مُشت داغ ✍️حمید اسماعیل‌زاده https://farsnews.ir/tahrirgaran/1782191978531960746 ۷ـ از محرم تا وطن ✍️ سیده ناهید موسوی https://farsnews.ir/tahrirgaran/1782196796642466864 ۸ـ تمدن اسلامی خاستگاه عزت و کرامت ✍️حسین سلطان محمدی https://farsnews.ir/tahrirgaran/1782200141614209735 ۹ـ از «فریاد در لفافه» تا «صراحت مقتدرانه»؛ روایتی از بلوغ یک ملت در محضر دو امام ✍️ حسین انجدانی https://farsnews.ir/tahrirgaran/1782203001053216261 ۱۰ـ أحلی من العسل ✍️ فاطمه فیروزجایی https://farsnews.ir/tahrirgaran/1782206527014350300 ۱۱ـ صادقانه با شعام ✍️سید مقدام حیدری https://farsnews.ir/tahrirgaran/1782225158840530764 ۱۲ـ خطر بزرگ تحلیلگران؛ آنانکه راه را درست دیدند، اما به کاروان نپیوستند ✍️ناصر قیلاوی زاده https://farsnews.ir/tahrirgaran/1782228844532447728 ۱۳ـ تداوم خط سرخ ولایت ✍️زینب احمدی https://farsnews.ir/tahrirgaran/1782232283425912697 ۱۴ـ تحلیلی بر سه مرحله حکمرانی رهبران انقلاب اسلامی برای تحقق تمدن نوین اسلامی ✍️حآمدو https://farsnews.ir/tahrirgaran/1782234765976420704 شبکه نویسندگان؛ محلی برای نوشتن جمعی https://eitaa.com/writersnetwork
🚩 یالثارات‌الحسین علیه‌السلام ☀️پویش شعر «تشییع خورشید» در قالب کلاسیک و نو سرایش در انواع قالب‌های ادبی با موضوعات زیر: ۱. از خراسان تا خراسان ۲. تأثیر شهادت قائد امّت در ایران و جهان ۳. ویژگی‌های شهید جنگ رمضان ۴. پیوند امّت و رهبری جدید 📌بخش ویژه: قالب دوبیت برای تشییع شهدای جنگ رمضان و قائد شهید با مصراع سوم بنویسید به تابوت شهید رمضان بنویسید به تابوت شهیدان وطن 🌐 بخش بین‌الملل: سرایش شعر در انواع قالب‌ها و زبان‌ها در موضوعات زیر: ۱. ایران اسلامی، اقتدار جهانی ۲. ایران و فلسطین، برنده جام جهانی ۳. از دهم محرم ۶۱ ه‍.ق تا دهم رمضان ۱۴۴۷ ه‍.ق ۴. از اربعین حسینی تا اربعین حسینی خامنه‌ای 🔹علاقمندان تا مراسم روز هفتم رهبر شهید، (روز پنج‌شنبه ۲۵ تیرماه ۱۴۰۵ مصادف با اول صفر ۱۴۴۸ هجری قمری) فرصت دارند آثار خود را برای پویش «تشییع خورشید» به آیدی زیر در ایتا ارسال کنند. @Admin_Tashyeie_KHorshid اطلاعات بیشتر در کانال پویش «تشییع خورشید» 🆔 @Tashyeie_KHorshid 🔹تاریخ برگزاری اختتامیه: روز اربعین خاکسپاری قائد شهید 🔹به ۴۰ تن از شاعران برگزیده به نیت سلامتی و تعجیل در فرج امام زمان (عج)، براساس تشخیص هیئت داوران، برحسب مراتب اشعار، هدایای نفیس و صله‌ اهدا خواهد شد. 📔اشعار این پویش در مجموعه شعری با عنوان «تشییع خورشید» به چاپ خواهد رسید 🇮🇷 شادی روح شهدا، امام شهید (ره) و امام راحل (ره) ۳ شاخه گل صلوات 🌹
آسمان با کهکشان‌هایش سراسر ماتم است باز، طوفانی به پا در جای‌جای عالم است گوشه‌ی گل‌برگ صورت‌های خوبان شبنم است نظم عالم ریخت در هم پیکرش چون در هم است ای فغان شد پاره پاره برگ برگ دفترش از میان نیزه‌ها نشناخت او را خواهرش 🔸🔶🔸🔶🔸 عقرب ساعت به وقت هیئتش دارد شتاب روضه‌اش بر بی‌نهایت درد می‌باشد جواب آب می‌نوشم به یاد ناله‌های آب آب بر سر سرنیزه آن شب چون درآمد آفتاب دید زینب کاروان دیگر ندارد هیچ مرد شد هوای سینه‌اش تاریک و سوت و کور و سرد 🔸🔶🔸🔶🔸 خواهرش رفت و سه روز او بر زمین افتاده بود دورتر جسم یل ام البنین افتاده بود پرچم سقّای طفلان هم‌چنین افتاده بود هم یسار افتاده بود و هم یمین افتاده بود مشک را با چشم‌هایش پاسبانی کرد و تاخت یک صدف با جسم خود بر گوهرِ آن مشک ساخت 🔸🔶🔸🔶🔸 پاره شد آن مشک و بند از بند قلبش پاره شد چاره‌اندیش و علم‌دار سپه بی‌چاره شد جمع انواع مصائب روی هم یک‌باره شد کاروان با رفتن صاحب علم آواره شد چشم زیبای قمر را دشمنش با تیر بست پشت سالار شهیدان خم شد و در هم شکست 🔸🔶🔸🔶🔸 کربلایش وعده‌گاه شیعیان عالم است خیمه‌گاهش پاتق خوبان نسل آدم است هر چه می‌گریم برای غربت زینب کم است گریه‌های مهدی زهرا برای این غم است بنت حیدر بر عبیدالله داخل می‌شود؟! پشت کوه غیرت از این داغ مایل می‌شود 🔸🔶🔸🔶🔸 بار بیعت را حسین از یاوران برداشته در وفاداری ولی هر یاوری گل کاشته دست بیعت را نه؛ سر بر نیزه‌ها افراشته کی چنین یاران خوبی را پیم‌بر داشته عصر عاشورا به آن‌ها باز یک دستور داد گفت: برخیزید یاران... هیچ کس پاسخ نداد 🔸🔶🔸🔶🔸 دل به دریا زد محاسن را به خونش کرد رنگ زندگی دنبالش افتاد و زد او بر مرگ چنگ گفت از ما دور بادا هر چه ذلت هر چه ننگ باز کرد آغوش را بر چوب و تیغ و تیر و سنگ زینت دوش نبی را روی خاک انداختند خاکشان بر سر امام خویش را نشناختند ۱ تیر۱۴۰۵ ✍سید مقدام حیدری
🔻یکی از رذل‌ترین خطبه‌های تاریخ 🔸عَنْ صَعْصَعَةَ قَالَ: قَامَ اَلْأَشْعَثُ بْنُ قَيْسٍ اَلْكِنْدِيُّ لَيْلَةَ اَلْهَرِيرِ فِي أَصْحَابِهِ مِنْ كِنْدَةَ فَقَالَ: 🔹صعصعه گفت: در لیلة الهریر (سخت‌ترین شب جنگ صفین) اشعث بن قیس کندی بلند شد و در میان نیروهایش از قبیله‌ی کنده سخن‌رانی کرد و گفت: 🔸اَلْحَمْدُ لِلَّهِ أَحْمَدُهُ وَ أَسْتَعِينُهُ وَ أُومِنُ بِهِ وَ أَتَوَكَّلُ عَلَيْهِ وَ أَسْتَنْصِرُهُ وَ أَسْتَغْفِرُهُ وَ أَسْتَخِيرُهُ وَ أَسْتَهْدِيهِ وَ أَسْتَشِيرُهُ وَ أَسْتَشْهِدُ بِهِ فَإِنَّهُ مَنْ يَهْدِ اَللَّهُ فَلاَ مُضِلَّ لَهُ وَ مَنْ يُضْلِلْ« فَلاٰ هٰادِيَ لَهُ » وَ أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَللَّهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيكَ لَهُ وَ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ صَلَّی‌ اَللَّهُ عَلَيْهِ. 🔹با حمد و ثنای خدا و سلام و صلوات بر پیام‌بر صلی الله علیه وآله سخنش را آغاز کرد. 🔸ثُمَّ قَالَ: قَدْ رَأَيْتُمْ يَا مَعْشَرَ اَلْمُسْلِمِينَ - مَا قَدْ كَانَ فِي يَوْمِكُمْ هَذَا اَلْمَاضِي وَ مَا قَدْ فَنِيَ فِيهِ مِنْ اَلْعَرَبِ 🔹گفت: آی جماعت مسلمان! دیدید دیروز چگونه گذشت و چه افرادی از عرب از بین رفتند. 🔸فَوَ اَللَّهِ لَقَدْ بَلَغْتُ مِنَ اَلسِّنِّ مَا شَاءَ اَللَّهُ أَنْ أَبْلُغَ فَمَا رَأَيْتُ مِثْلَ هَذَا اَلْيَوْمِ قَطُّ 🔹به خدا سوگند سنی از من گذشته ولی در این عمری که از خدا گرفته‌ام، روزی به سختی امروز ندیده‌ام. 🔸أَلاَ فَلْيُبَلِّغِ اَلشَّاهِدُ اَلْغَائِبَ أَنَّا إِنْ نَحْنُ تَوَاقَفْنَا غَداً إِنَّهُ لِفَنَاءِ اَلْعَرَبِ وَ ضَيْعَةِ اَلْحُرُمَاتِ 🔹این پیام را به همه برسانید که اگر فردا رودررو شدیم و باز جنگیدیم، کارمان به از بین رفتن عرب و هتک حرمت ناموس‌مان خواهد کشید. 🔸أَمَا وَ اَللَّهِ مَا أَقُولُ هَذِهِ اَلْمَقَالَةَ جَزَعاً مِنَ اَلْحَتْفِ وَ لَكِنِّي رَجُلٌ مُسِنٌّ أَخَافُ عَلَی‌ اَلنِّسَاءِ وَ اَلذَّرَارِيِّ غَداً إِذَا فَنِينَا 🔹به خدا قسم من این حرف ها را به خاطر ترس از مرگ نمی‌زنم؛ سنی ازم گذشته و این ریش‌ها را در آسیاب سفید نکردم. من بر زن و بچه‌های‌مان می‌ترسم که بعد از کشته شدن‌مان چه خواهند کرد. 🔸اَللَّهُمَّ إِنَّكَ تَعْلَمُ أَنِّي قَدْ نَظَرْتُ لِقَوْمِي وَ لِأَهْلِ دِينِي فَلَمْ آلُ - « وَ مٰا تَوْفِيقِي إِلاّٰ بِاللّٰهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَ إِلَيْهِ أُنِيبُ» 🔹خدایا تو شاهدی که من صلاح کار کس و کار و هم‌کیشانم را دیدم و سنجیدم و از گفتنش دریغ نکردم. هر چه توفیق است از اوست، به او توکل می‌کنیم و در پیش‌گاهش خاک‌ساری می‌کنیم. 🔸وَ اَلرَّأْيُ يُخْطِئُ وَ يُصِيبُ وَ إِذَا قَضَی‌ اَللَّهُ أَمْراً أَمْضَاهُ عَلَی‌ مَا أَحَبَّ اَلْعِبَادُ أَوْ كَرِهُوا. 🔹در ضمن نظری که آدم می‌دهد گاهی به هدف می‌خورد گاهی به خطا. و اگر خدا چیزی را اراده کرد، انجامش می‌دهد؛ چه بنده‌هایش دوست داشته باشند چه نه. 🔸أَقُولُ قَوْلِي هَذَا وَ أَسْتَغْفِرُ اَللَّهَ اَلْعَظِيمَ لِي وَ لَكُمْ. 🔹سخنم همین بود؛ از خداوند بزرگ برای خودم و شما مغفرت عظیم می‌خواهم. 🔸قَالَ صَعْصَعَةُ: فَانْطَلَقَتْ عُيُونُ مُعَاوِيَةَ إِلَيْهِ بِخُطْبَةِ اَلْأَشْعَثِ 🔹صعصعه گفت: در پی این صحبت، جاسوس‌های معاویه خطبه‌ی اشعث را به او رساندند. 🔸فَقَالَ: أَصَابَ وَ رَبِّ اَلْكَعْبَةِ لَئِنْ نَحْنُ اِلْتَقَيْنَا غَداً لَتَمِيلَنَّ اَلرُّومُ عَلَی‌ ذَرَارِيِّنَا وَ نِسَائِنَا وَ لَتَمِيلَنَّ أَهْلُ فَارِسَ عَلَی‌ نِسَاءِ أَهْلِ اَلْعِرَاقِ وَ ذَرَارِيِّهِمْ وَ إِنَّمَا يُبْصِرُ هَذَا ذَوُو اَلْأَحْلاَمِ وَ اَلنُّهَی‌ اِرْبِطُوا اَلْمَصَاحِفَ عَلَی‌ أَطْرَافِ اَلْقَنَا. 🔹معاویه گفت: به خدای کعبه اشعث به هدف زد. ما اگر فردا رودرروی هم قرار گرفتیم و جنگیدیم، رومی‌ها سراغ زن و بچه‌ی ما خواهند آمد. و ایرانی‌ها به سراغ زن و کودک عراقی‌! این را آدم‌های خردمند و پرمغز می‌فهمند. بروید قرآن‌ها را به نیزه کنید. 📚وقعة صفين، ج١، ص٤٨٠