eitaa logo
سید عبدالحسین لاری رحمه الله علیه
64 دنبال‌کننده
52 عکس
5 ویدیو
4 فایل
کانال ترویج آثار و اندیشه های مترقّی فقیه مجاهد آیت الله العظمی سید عبدالحسین لاری رحمه الله علیه .
مشاهده در ایتا
دانلود
✴️ سید عبدالحسین لاری (ره) ✴️ 🔶 گلچینی از کتاب اکسیر السعاده فی اسرار الشهاده اثر ارزشمند آیت الله العظمی سید عبدالحسین لاری (ره) شبهه دوم: 🔷اقتحام ائمه علیهم‏السلام در خوردن سموم و انداختن خودشان در هلاكت كاری عبث و بیهوده بوده و مستلزم جهل و غفلت آنان است. 🔷جواب : 👈اولاً، این اقتحام‏ها مثل اقتحام پیامبر صلی‏ الله‏ علیه‏ و‏آله و سایر انبیا و اوصیا است در جنگ‏ها و غزوات و جهادها، با علم به كشته شدن؛ 👈ثانیا، از القای نفس در هلاكت در صورتی نهی شده كه آن عبث باشد؛ امّا اگر القای نفسِ فانی باعث تحصیلِ حیات جاودانی مثل هلاك و اهلاك در راه خدا به جهت تعظیم حرمات الله و اعزاز دین خدا و ... و وجوب حفظ بیضه اسلام باشد، دیگر عبث نیست، ولو این‏كه توقف داشته باشد بر كشته شدن تمام مردم حتّی نفوس نبی و امام صلی‏ الله‏ علیه‏ و‏آله ؛ 👈ثالثا، این نوع شربِ سموم و جنگ‏ها بر وجه اكراه و اجبار است كه «لولم یشربه سرّالقُتل جهارا». 📚 منبع : کتاب اکسیر السعاده فی اسرار الشهاده @sayyedelari
16.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✴️سید عبدالحسین لاری(ره)✴️ 🔷سید عبدالحسین لاری(ره)الگویِ امام خمینی(ره) جهت تشکیل حکومت و نظام اسلامی ایران 🕋 لارستان و سابقه ۱۲۰ ساله اقامه نماز جمعه 📍به مناسبت پنجم مرداد ماه سالروز اقامه اولین نماز جمعه در ایران پس از انقلاب اسلامی 📌 تدوین:کانون فرهنگی تربیتی شهداء لارستان @sayyedelari
✴️ سید عبدالحسین لاری (ره) ✴️ 📚 گلچینی از کتاب ارزشمند اکسیر السعاده فی اسرار الشهاده 🔶شبهه سوم: 👈چرا شهادت امام حسین علیه‏السلام از سایر شهادت‏های انبیا و ائمه علیهم‏ السلام برتری یافته و تخصیص خورده و مصیبت آن حضرت در هر سال و هر عید و هر جمعه و هر روز و ساعت تجدید می‏شود؟ 👈🔶جواب: همان سرّی كه در تكرار عبادات و تجدید روزه در هر روز و طهارت و نماز در هر آنی است، همان سرّ در تجدید مصیبت سیدالشهداست ؛ علاوه بر این‏كه یادآوری مصایب آن حضرت ... «إنّ تذكّر شهادته و مذاكرة مصابه أوّل كلّ عبادة، و آخر كلّ سعادة، و باطن كلّ شهادة، و ظاهر كل سیادةٍ، و مفتاح كل كرامة و منهاج كل و سلامةٍ، و سلامة كل ظلامة، و مصباح كلّ ظلمة، و رأس كل حرمة، و طیب رائحة كل روح و ریحان، و حیاة كل ایمان، و حصن حصین كل امنٍ و أمانِ، رغم أنف كلّ شیطان، و روح و ریحان كلّ زمان و مكان، و مطفئلهب النیران، و أرجح مرجّحات المیزان، و أقوی أسباب‏الجنان، و سبب كلّ إطاعة، و داعی كلّ ذی طاعة، و فضیلة كلّ جمعة، و شرف كلّ جماعة، و منهاج كلّ غایة، و محاسن كلّ عنایة، و اكسیرُ كلّ معرفة، و بصیرة و هدایة من البدایة إلی‏النهایة، و سرّ كلّ حكمة، و حكمة كلّ كلمة...5». @sayyedelari
✴️ سید عبدالحسین لاری (ره) ✴️ 💠 گلچینی از اشعار مرحوم آیت الله العظمی سید عبدالحسین لاری ( ره ) در رثای حضرت سید الشهداء علیه السلام 🔶 ولا یوم کیوم مصاب الحسین( ع) 🔶لکل مصاب هو اعظم ناسخ هیچ روزی مانند روز مصیبت حسین علیه السلام نیست ، مصیبت حسین علیه السلام بر هر مصیبتی فائق آمده است 🔷فقد احاطوا به من کل جانب 🔷بآلاف رمی السهام الفواضخ از هر طرف حضرت را احاطه کردند با هزاران شمشیر برنده شکافنده 🔶فیستغیث فلا یغاث اغاثه 🔶الا بسّل السیوف السوالخ یاری می طلبید ولی یاری نمی شد جز باشمشیر های از غلاف در آمده آخته 📚منبع : مجموعه اشعار مرحوم سید لاری در مجموعه آثار چاپ کنگره بزرگداشت صفحه ۳۰۹ @sayyedelari
🔰معرفی کتاب معارف السلمانی آیت الله العظمی سید عبدالحسین لاری ره
۱ – المعارف السلمانی بمراتب الخلفاء الرّحمانی «المعارف السلمانی بمراتب الخلفاء الرّحمانی» به قلم سید عبدالحسین نجفی لاری (۱۲۶۲ ـ ۱۳۴۲ ق/ ۱۳۰۳ ش) است. این مرجع شیعه و مجاهد بزرگ، دو رساله دربارۀ علم امام تألیف کرده است: یکی همین مقاله است و دیگری رساله دوم همین مجموعه است. در این رساله چند مسأله مهم درباره علم امام را به بحث گذاشته است. 🔶۱ـ۱ـ کمیت و کیفیت علم امام : مؤلف در ابتدای مقاله به کمیت و کیفیت علم امام می پردازد، می گوید: مراد از عموم کمیت علم امام، علم او به ما کان و ما یکون تا روز قیامت است. او روایاتی که نفی کنندۀ برخی از علم ها از ائمه علیهم السلام است را معارض با روایات متواتره ای می داند که علم ما کان و ما یکون را برای امامان ثابت می کنند. او سرانجام روایات مثبت علم عام را بر روایات نافی ترجیح می دهد. مؤلف در ادامه می نویسد: مراد از روایات نافی عموم علم امام، نفی تعمیم علم امام دربارۀ موضوعاتی است که منجر به جهل به حکم الهی نشود. او مشهور علمای امامیه را مثبت عموم کمیت و فعلیت علم امام می داند و نافیان فعلیت علم امام را برخی از معاصرین از جمله صاحب حقائق الاصول و از گذشتگان شیخ صدوق را معرفی می کند که قائل به سهو النبی صلی الله علیه وآله و سلم است و نافی سهو النبی را غالی می داند. البته مؤلف تأکید می کند که مراد صدوق از سهو، سهو در تبلیغ رسالات الهی و سهوی که به اختلال عقلی منتهی می شود نمی باشد. 🔶۲ـ۱ـ منشأ اختلاف در علم امام : مؤلف در بخشی دیگر از این رساله، منشأ اختلاف در علم امام را در نوع برداشت از آیات و روایات و نفی و اثبات و عموم و خصوص آن ها می داند و در ادامه به صورت مبسوط به ذکر آیات و روایات مثبت و نافی عمومیت علم امام می پردازد؛ آنگاه به راه های علاج اختلاف نصوص فوق با استدلال به آیات و روایات و استنباط های عقلی اشاره می کند، و سپس به شواهد جمع بین روایات پرداخته آن شواهد را در چهار دسته کلی: الف) قراین معیّنه قویه، ب) مرجحات دلالی، ج) مرجحات سندی، د) مرجحات معتضد به یکی از ادله اربعه۱ تقسیم می کند. 🔶در بخش دیگر این رساله، ذیل بیان مرجحات دال بر عمومیت علم امام. اجماع محدثین، فقها و متکلمین دربارۀ عصمت امام را دلیل بر عدم سهو النبی دانسته، می گوید: آنچه از کتاب های مختلف علمای امامیه و کتب حدیثی اربعه، به صراحت برداشت می شود رَد اخبار مربوط به سهو است، او با تمسک به اجماع امامیه بر عصمت، روایت ذی الشمالین درباره سهو النبی را مخالف با عقل دانسته و باطل می شمارد. علاوه بر اینکه می گوید: کتاب های اصول اعتقادی ما اعتقاد به عصمت پیامبر و امام را از سهو و نسیان واجب می دانند. مؤلف پس از طرح مسأله سهو و منافی دانستن آن با علم امام و استناد به آراء و نظرات بسیاری از چهره های شاخص امامیه وارد بحث عصمت شده، به علت ارتباط وثیقی که بین عصمت و علم امام قائل است، بحث عصمت را مستدل دنبال می کند. دلیل عمده عصمت را قاعده لطف برمی شمارد، که موافق با نصوص نقل شده در این رابطه است و استفاده می کند که کامل ترین مخلوق خدا یعنی امام باید کامل ترین صفات را مانند عصمت دارا باشد. این همان فعلیت علم و عموم کمیت علم امام است که ما در صدد اثبات آن هستیم. 🔶او می افزاید: اگر از قاعده لطف اصل امامت و عصمت و تنزیه امام از جمیع کاستی های خلقی و اخلاقی ثابت می شود، به طریق اولی فعلیت و عمومیت علم امام را می توان ثابت کرد. 🔶۳ـ۱ـ شبهات علم امام : مؤلف در ادامه به صورت مفصل به ذکر شبهات مربوط به علم امام و جواب و نقد آنها می پردازد که از جمله این شبهات، قول شیخ صدوق مبنی بر جواز سهو النبی صلی الله علیه وآله و سلم است که به تفصیل با روشی اجتهادی این سخن را پاسخ داده است. ۴ـ۱ـ حکم فقهی اعتقاد به علم امام : از ویژگی های این رساله سخن پایانی آن است که درباره حکم فقهی اعتقاد به علم امام است که همانند مباحث گذشته به صورت استدلالی به آن پرداخته شده و رساله به انجام رسیده است. @sayyedelari
🔰 مقاله ای کوتاه در تحقیق علم امام از مرحوم آیت الله العظمی سید عبدالحسین لاری ره
ر ساله وجیزه فی کمّیه علم الامام وکیفیته : این مقاله کوتاه نیز به قلم سید عبدالحسین نجفی لاری به رشته تحریر درآمده است. وی در این رساله از عمومیت و فعلیت علم امام دفاع می کند، حصولی بودن علم امام را در برابر حضوری بودن علم خداوند متعال می داند و همچنین ارادی بودن علم امام را مستلزم جهل فعلی می خواند و در اثبات نظر خویش از ادله اربعه به اختصار نمونه هایی می آورد. در خاتمه نیز به این شبهه که چرا امام با وجود علم به شهادت به محل شهادت می رود و با وجود علم به مسموم بودن، چیز مسمومی را می خورد، در حالی که القاء در تهلکه است، می پردازد و در پاسخ می گوید: القاء در تهلکه که در لسان آیات از آن نهی شده است، تهلکه عبث و سفهی است وگرنه هلاک و اهلاک در راه خدا به خاطر تعظیم حرمات الهی و تسلیم و رضای به قضای الهی از اعظم قربات و فرائض است.   @sayyedelari
🔰 راز بزرگ سید الشهدا علیه السلام در کلام مرحوم آیت الله العظمی رحمه الله علیه : ✴️ راز بزرگ و وجه اتمّ و علت اعم این است که حسین علیه السلام در هر یک از هجرت هایش و مجاهدت هایش و صبر و تحملش و بلیّات و تبلیغاتش و ترویجات و احتجاجاتش و سائر عبادات و طاعاتش با آن عبودیت ، به گوهری که کُنه آن ربوبیت و خصوصیات خصائص نبوی و وصوی است دست یافت ، پس خلیفه خداوند در خلافت و ریاست و سلطنت شد و از وحدانیت خداوند و فردانیتش تنهایی و یکّه بودن و غربت را برگزید و از رحمانیش رحمت و محبت در قلوب مومنین 📚 اکسیر السعاده فی اسرار الشهاده ص ۱۶۳/کنگره بزرگداشت آیت الله العظمی سید عبدالحسین لاری (ره)/ ترجمه متن عربی @sayyedelari
🔰 حضرت علیه السلام به الهی در کلام مرحوم آیت الله العظمی سید لاری رحمه الله علیه @sayyedelari
💠شباهت وجود مقدس امام حسین به انبیاء الهی در کلام سید لاری 🔶 ❇️و (امام حسین علیه السلام ) از حضرت صفوت را به ارث برد ❇️ و از سجود ملائکه بر آدم احیانا زیارت پی در پی و دائمی ملائکه و انبیاء و اولیاء و سجود بر تربتش و گریه بر مصیبتش و قرار دادن امامت در نسل آن حضرت و شفا در خاک آن حضرت و استجابت دعا زیر گنبد و پایین آمدن فرشته ها برای یاری اش و ماندن بر قبر آن حضرت دائما و مستداما به ارث برد ❇️ و ( حضرت سید الشهدا)از خروج آدم از بهشت اخراج از دار امانش و بهشتش حرم الله و حرم رسول خدا به ارث برد ❇️حضرت سید الشهدا علیه السلام از نبی الله دعوتگری و سوز و گداز دعوت را به ارث برد آن هنگام که حضرت نوح به قومش فرمود : 🔸 قال رب انی دعوت قومی لیلا و نهارا فلم یزدهم دعائی الا فرارا 🔸و انی کلما دعوتهم لتغفر لهم جعلوا اصابعهم فی اذانهم و استغشوا ثیابهم و اصروا و استکبروا استکبارا 🔸 و مکروا مکرا کبارا و قالوا لا تذرن الهتکم و لا تذرن ودا و لا سواعا و لا یغوث و یعوق و نسرا 🔶و رسول خدا صلوات الله علیه و آله به واسطه همین مشابهت اهل بیت علیهم السلام با نوح علیه السلام ) فرمود : مثل اهل بیتی مثل من رکبها نجا و من تخلف عنها غرق 🔶و (امام حسین علیه السلام) از خلیل دوستی و متابعت در دین به ارث برده است 🔶 و از کلیم کلیمیت در مواضع بسیار همچنان که اجابت شد موسی و هارون همچنان که خداوند متعال فرمود قد اجیبت دعوتکما . این سان امام حسین علیه السلام نیز اجابت شد بقوله تعالی : لبیک لبیک عبدی و انت فی کنفی و کلما قلت قد سمعناه صوتک تشتاقه ملائکتی فحسبک الصوت قد علمناه سلنی بلا رغبه و لا رهب و لا تخف اننی انا الله 🔶و از علیه السلام روح الله تمام ویژگی هایش پس همچنان که حضرت عیسی علیه السلام بیمار پیسی را شفا می داد و نابینا را بینا و مرده را زنده می کرد به اذن خدا ، همچنین از خصائص امام حسین علیه السلام این است که در تربتش شفای از هر درد و تحت قبه اش استجابت دعا و در شهادتش زنده شدن حق و مردن باطل و اهل الباطل به ابلغ وجه و اتم و اعم و اهم است و هم چنان که از خصائص عیسی این بود که نبیّ و حصور و بود و از دنیا مال و اهل و فرزندان را انتخاب نکرد امام حسین علیه السلام نیز افضل و اعظم این حقایق را داشت به اینکه او امامی مظلوم بود و من قتل مظلوما فقد جعلنا لولیه سلطانا فلا یسرف فی القتل و اینکه او بخشید جمیع آنچه خدا برای او داده بود از اهل و مال و و فرزندان در راه خدا و اعزاز دین و احیای شریعت سید المرسلین . 🔶و از محمد صلی الله علیه و آله حبیب الله جمیع خصائصش پس حضرت سیدالشهدا به جدش پیغمبر اکرم (ص) نزدیک است به اندازه قاب قوسین یا نزدیک تر ، آنقدر که درباره او فرمود : حسین منی و انا من حسین آنچنان که از خصائص جدش و پدرش صلوات الله علیهما پدری جمیع امت است او نیز پدری امت را دارد تا اینکه او ابا عبدالله نامیده شد 🔶 و از ولایت عامه و ریاست تامه به ارث برد پس در او هست کل اوصاف کریمه و مصائب عظیمه و انفاس سلیم و خطبه العمیم و حجج قائمه مقیمه و راه قویم و مستقیم او در روز عاشورا مانند ضرب پدرش در روز خندق برتر از عباده ثقلین بلکه فائق آمد فضلش با آن عبودیتش فضل عالمین جمیعا به خاطر اخبار خداوند متعال از احوالش به آدم تا اسوه عالمیان باشد و اسوه تمام مردمان باشد و مایه غبطه اهل همم باشد و مایه مباهات و فخر عرب و عجم باشد تا اینکه ملک مقربی نماند و نبی مرسلی نماند و عالم و جاهلی نماند و هیچ پست و اهل فضلی و هیچ مومن صالح و فاجر طالحی نیست جز اینکه شناساند به او بزرگی کارش و کرامت جایگاهش و بزرگی منزلتش در هر صاحب شانی به اندازه شانش ..... 📚 اکسیر السعاده فی اسرار الشهاده ص ۱۶۳/کنگره بزرگداشت آیت الله العظمی سید عبدالحسین لاری (ره)/ ترجمه متن عربی @sayyedelari