🔰بازسازی بردهداری مدرن در نظام بینالمللی
✍ گزیدهای از جلسه سوم درسگفتار #نوجهان
دکتر #عبدخدایی
🔻نگرش سوم در مطالعات نظم جهانی، که غالبا متفکران مارکسیست آن را مطرح کردهاند، معطوف به مقولهی اقتصاد است. این نگرش بر این نکته تاکید دارد که ماهیت نظمی که در یک فرآیند تاریخی شکل گرفته و و در برههای از زمان خود را در سیمای واقعیتهای محسوس و ملموس جهانی آشکار نموده است، تابع ساختارهای اقتصادی است؛ مهمترین کارکردی هم که نظم جهانی دارد، کارکرد اقتصادی است. طرفداران این رهیافت معتقدند اگرچه بعد ساختاری و فرآیندی در شکلگیری نظام بینالملل حائز اهمیت است، اما مهمترین و تعیینکنندهترین بعد، معطوف به هدفی است که اساسا نظم بهخاطر آن شکل گرفته است. این هدف در نظم فعلی، حفظ و بسط و توسعهی اقتصاد سرمایهداری در جهان است.
🔻اگرچه این نظامِ نو در ظاهر آزادی را برای شهروندانش به ارمغان آورده است، اما در باطن، با حاکمساختن یک سیستم پیچیدهی اقتصادی، کار انسانها را به کالا تبدیل نموده و به استثمار کمدردسرتر این کالای پرارزش میپردازد.تفکر سرمایهداری در دوران مدرن، شکلِ بازسازیشدهی بردهداری سنتی است؛ همانگونهکه در نظام بردهداری قدیم، جان و مال انسانها تحت تملک تعداد محدودی از بردهداران قرار میگرفت، در نظام سرمایهداری نیز «کار» و «تولید» و «ارزشافزوده»ی انسانها در اختیار عدهی معدودی از سرمایهداران جهانی قرار میگیرد.
🔻بهعبارتدیگر، نظام سرمایهداری بهجای اینکه انسان را بهعنوان کالا به اسارت خود درآورد، جنبههای مفید و پرسود انسان، یعنی کار و ارزشافزودهی کار او را در سیستم خود به خدمت گرفت و جنبههای چالشزای او را به خود ایشان وانهاد. ازآنجاییکه در این سیستم جهانی، ثروت و سرمایه و ابزارهای تولید در دست مالکان باقی مانده و انحصار جدیدی را رقم زده است، بردههای آزادشدهای که شهروندان این نظام محسوب میشوند، باز هم ناگزیرند برای تمشیت امور زندگی در استخدام اربابان تغییرچهرهدادهی خود باقی بمانند؛ بیآنکه دست به شورش بزنند یا هزینههای زندگی روزمرهشان را بر آنها تحمیل نمایند.
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔️ @sch_negah
در روزگـــاری بهســر میبریم که روایــتهای متعددی از سرشــت و سرنوشت زن ایــرانی ارائه میشود. زنی پرمــاجرا که میخواهد خودش باشد، و در کشاکش الگــوهای شرق و غرب گــونهی متفاوتی از «حضـــور» و «بودن» را تجربه کند. این که این شخصیت چه هویتــی داشته و در تاریخ بدنبال چه منــزلتی بوده که این همه مـــرارت را به جان خریده، از قصــههای جذاب و کمتر گفته شده تاریخ سرزمیـــن ماست.
بنا به روایتی نقطه شروع زن ایـــرانی معاصر، دوره قاجار است؛ دورهای که به دلیل همزمانی با ورود مدرنیته به زیستجهـــان ایرانیان بخش زیادی از زندگی او را متـــأثر از خود کرده است. زمانی زن ایرانی خواهد توانست جایگاه خود را در جهـــان پرتلاطم کنونی بیابد که روایتی واقعی و مستندتر از آنچه بر او گذشته و در طلبش بوده، ارائــه شود.
#دورهجامـــع
| مستـــوره (۲) |
پیــدا و پنهـــان زن ایــرانی در دوره قاجــار
سرفصـــلها
• درسگفتـــار • ارائـه و تحلیـل آثـار زننگـــار
• نقد دیــدگاه • نقد کتـــاب • نقــد فیـــلم
شروع دوره: ۱۲ تیـــرماه ۱۴۰۲
🎴شیوه اجرا: حضورے و مجازے
🎁 شرکتکننـــدگان بعد از اتمام دوره بصورت رایـــگان در کارگاه مهارتی روایـــتنویسی شرکت خواهند کرد.
✅ با مشــارکت
پایگاه تخصصی عصــر زنــان . دانشــگاه باقـــرالعلوم . مدرســـه فکـــرت . پژوهشـــکده باقـــرالعلوم
لینک ثبــتنــام
http://www.negahschool.ir/product/mastoore-2/
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2450981038C684782fb42
#پروندهبازخوانی
#آثارمنتخبمتفکراناسلامی
شهیدآیتاللهبهشتی:
کارگـــران! کشــاورزان! تحصیلکـــردههای برومنـــد و علاقهمند به اســـلام!
تز اقتصـــادی ما برای بیــــرونبردن جامعه از بنبست فقــــر و محـــرومیت این است که دولت جمهــــوریاسلامی در برابر هر انسانی که میخواهد کار مــــولّد انجام بدهد، وظیفه دارد «سرمــــایه و ابــــزار کار» فراهم کند تا در اختیار او باشد.
#درسگفتــــار
|نظام اقتصـــادی در اسلام(مباحث نظری)|
استاد: حجتالاســــلاموالمسلمین قنبــــریان
تعدادجلسات: ۳ جلسه ۹۰ دقیقهای
شروع: ۴ تیرماه
🎴شیوه برگزاری: حضورے و مجازے
لینک ثبــتنــام
http://www.negahschool.ir/product/nezam-eghtesadi/
🎁 پیش از ثبتنام تخفیفها را ببینید.
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2450981038C684782fb42
در روزگـــاری بهســر میبریم که روایــتهای متعددی از سرشــت و سرنوشت زن ایــرانی ارائه میشود. زنی پرمــاجرا که میخواهد خودش باشد، و در کشاکش الگــوهای شرق و غرب گــونهی متفاوتی از «حضـــور» و «بودن» را تجربه کند. این که این شخصیت چه هویتــی داشته و در تاریخ بدنبال چه منــزلتی بوده که این همه مـــرارت را به جان خریده، از قصــههای جذاب و کمتر گفته شده تاریخ سرزمیـــن ماست.
#درسگفتـــار
| مستـــوره |
پیــدا و پنهـــان زن ایــرانی در دوره قاجــار
شروع: ۱۲ تیـــرماه ۱۴۰۲
🎴شیوه اجرا: حضورے و مجازے
🎁 شرکتکننـــدگان بعد از اتمام دوره بصورت رایـــگان در کارگاه مهارتی روایـــتنویسی شرکت خواهند کرد.
✅ با مشــارکت
پایگاه تخصصی عصــر زنــان . دانشــگاه باقـــرالعلوم . مدرســـه فکـــرت . پژوهشـــکده باقـــرالعلوم
لینک ثبــتنــام
http://www.negahschool.ir/product/mastoore-2/
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2450981038C684782fb42
مطالعه آثار زننگـــار در دوره قاجــار، یعنی ارتباط با تاریـــخ. یعنی نشستن پشت خطـی که در آنسو زنی از عهــــد قاجار با ما به مکالمــه مینشیند. از مهمترین دستـــاوردهای این گفتگوی با زنان تاریخ ایــــران، شکستن ذهنیتی است که تا هماکنـــون زن آن دوره را به عنوان موجــودی درجه دو، بیدستوپا، بیکـــاره و هیچکاره و وابستــه به مرد تصـــویر میکند.
ارائـــه و تحلیل آثار زننگـــار
| مستـــوره |
پیــدا و پنهـــان زن ایــرانی در دوره قاجــار
شروع دوره: ۱۲ تیـــرماه ۱۴۰۲
🎴شیوه اجرا: حضورے و مجازے
🎁 شرکتکننـــدگان بعد از اتمام دوره بصورت رایـــگان در کارگاه مهارتی روایـــتنویسی شرکت خواهند کرد.
✅ با مشــارکت
پایگاه تخصصی عصــر زنــان . دانشــگاه باقـــرالعلوم . مدرســـه فکـــرت . پژوهشـــکده باقـــرالعلوم
لینک ثبــتنــام
http://www.negahschool.ir/product/mastoore-2/
#دورهجامـــعمستـــوره
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2450981038C684782fb42
قلهی تاریــخ اجتمــاعی زنــان در عصــر قاجار، آنجایی نیست که ما برای اولین بار کشــف یا فتح کرده باشیم. پیش از این افراد بسیاری در دامنهی وسیع آن و یا بر فــراز آن ایستادهاند. اما متاسفــانه این تلاشها بدون ایراد نیست.
مهمتــرین اختــلال آنکه زمینی که آنها برای تاختن تاریخ طــراحی کردهاند، هرچند از پروداکشــن عظیمی برخوردار است و همانند تابلویی مینیــاتوری فربهی جزئیات در آن به چشم میآید، اما جامعه ایــرانی در این صحنهپردازی، دیالــوگ تام و کاملی با سنت، دین و تجــدد ندارد.
ارائـــه و نقد دیدگــاه، کتــاب، فیــلم
| مستـــوره |
پیــدا و پنهـــان زن ایــرانی در دوره قاجــار
شروع: ۱۲ تیـــرماه ۱۴۰۲
🎴شیوه اجرا: حضورے و مجازے
🎁 شرکتکننـــدگان بعد از اتمام دوره بصورت رایـــگان در کارگاه مهارتی روایـــتنویسی شرکت خواهند کرد.
✅ با مشــارکت
پایگاه تخصصی عصــر زنــان . دانشــگاه باقـــرالعلوم . مدرســـه فکـــرت . پژوهشـــکده باقـــرالعلوم
لینک ثبــتنــام
http://www.negahschool.ir/product/mastoore-2/
#دورهجــامعمستــوره
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2450981038C684782fb42
بنا به روایتی نقطه شروع زن ایـــرانی معاصر، دوره قاجـــار است؛ دورهای که به دلیل همزمانی با ورود مدرنیته به زیستجهـــان ایرانیان بخش زیادی از زندگی او را متـــأثر از خود کرده است. زمانی زن ایـــرانی خواهد توانست جایگاه خود را در جهـــان پرتلاطم کنونی بیابد که روایتی واقعی و مستندتر از آنچه بر او گذشته و در طلبـــش بوده، ارائــه شود.
#دورهجامـــع
| مستـــوره (۲) |
پیــدا و پنهـــان زن ایــرانی در دوره قاجــار
سرفصـــلها
• درسگفتـــار • ارائـه و تحلیـل آثـار زننگـــار
• نقد دیــدگاه • نقد کتـــاب • نقــد فیـــلم
📌بروشـــور معرفـــی دوره
شروع دوره: ۱۲ تیـــرماه ۱۴۰۲
🎴شیوه اجرا: حضورے و مجازے
🎁 شرکتکننـــدگان بعد از اتمام دوره بصورت رایـــگان در کارگاه مهارتی روایـــتنویسی شرکت خواهند کرد.
✅ با مشــارکت
پایگاه تخصصی عصــر زنــان . دانشــگاه باقـــرالعلوم . مدرســـه فکـــرت . پژوهشـــکده باقـــرالعلوم
لینک ثبــتنــام
http://www.negahschool.ir/product/mastoore-2/
پیش از ثبتنام تخفیفها را ببینید.
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2450981038C684782fb42
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مثل چمـــران بمیـــرید ...
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
🔰جلسه ۵
نامســألـــگــی علـــوم پایــه
🔻وقتی میشنویم که دستهبندی داخلی علوم پایه به علوم محض و علوم کاربردی، در حال حرکت خالصسازی به سمت علوم کاربردی است، قاعدتا احساس میکنیم گوینده خبر در حال هشدار دادن است. اما خطری که گوینده خبر قصد دارد متذکر آن شود، به سادگی شنیدنی نیست.
در شرایط تاریخیای که ما و حتی به طور عمومی کشورهای جهان در آن قرار دارند، صحبت از اینکه ریاضی و فیزیک هم باید صرفا از آن جنبه که به درد زندگی روزمره ما میخورند، ارزشگذاری شوند، حرف نابجایی به نظر نمیرسد. بنابراین چرا باید نگران حذف ریاضی محض، فیزیک محض، شیمی محض و دیگر علوم محض باشیم؟
🔻آیا نگه داشتن دپارتمانهای علوم محض، یک فضیلت فرهنگی یا تمدنی است که ما در تداوم تاریخمان یا در رقابت فرهنگی و تمدنی با دیگر اقوام و تمدنها، باید بدان تن بدهیم؟ یعنی نگهداشتن دپارتمانهای ریاضی محض در دانشگاهها، چیزی شبیه حفاظت از میراث فرهنگی است؟ انگار با زبان بیزبانی گفته باشیم کشوری با مختصات تاریخی ایران، زشت است دپارتمان ریاضی محض نداشته باشد کما اینکه ممکن است درباره دپارتمان فلسفه نیز چنین ملاحظاتی در جریان باشد.
🔰اما این مهم نیست که در واقعیت سیاسی کشور، چه چیزی همچنان علوم محض را زنده نگه داشته است. مهم این است که بدانیم واقعا چرا یک کشور زنده و مستقل، ضرورتا باید به علوم محض اقبال نشان دهد؟ اقبالی که علوم محض را با ملاحظات بیرونی (اعم از مادی یا معنوی) نسنجد بلکه ضرورت علوم محض در تکوین اراده انسان برای برپا ایستادن در جهان را مدنظر داشته باشد.
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه هشتم درسگفتار طرح کلی اندیشه اسلامی
استاد آیتالله میرباقری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
زن در صـــورت تاریخ این سرزمیـــن همیشه غائبـــه!
در سیـــرت تاریخ اما ...
#دورهجامـــع
| مستـــوره (۲) |
پیــدا و پنهـــان زن ایــرانی در دوره قاجــار
http://www.negahschool.ir/product/mastoore-2/
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
مدرسهتـ؋ــکرونوآوری نگاه
#پروندهبازخوانی #آثارمنتخبمتفکراناسلامی شهیدآیتاللهبهشتی: کارگـــران! کشــاورزان! تحصیلکـــر
یادآورے
فــــردا آخرین فرصـــت ثبتنام در درسگفتــــار «بازخوانی کتاب نظام اقتصادی در اسلام» اثر شهید آیتالله دکتر بهشتی است.
بازخـــوانی این کتاب با تدریس استاد قنبـــریان، فرصت مغتمی برای علاقهمندان به آشنـــایی دقیق و علمی با بنیـــانهای اندیشـــههایاقتصادی جمهوری اسلامی و ایدههای اقتصـــادی شهید دکتر بهشتی است.
بروشور-مستوره-3.pdf
3.88M
بروشـــور معرفی #دورهجامـــع
| مستـــوره (۲) |
پیــدا و پنهـــان زن ایــرانی در دوره قاجــار
سرفصـــلها
• درسگفتـــار • ارائـه و تحلیـل آثـار زننگـــار
• نقد دیــدگاه • نقد کتـــاب • نقــد فیـــلم
شروع دوره: ۱۲ تیـــرماه ۱۴۰۲
🎁 شرکتکننـــدگان بعد از اتمام دوره بصورت رایـــگان در کارگاه مهارتی روایـــتنویسی شرکت خواهند کرد.
لینک ثبــتنــام
http://www.negahschool.ir/product/mastoore-2/
پیش از ثبتنام تخفیفها را ببینید.
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2450981038C684782fb42
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#برایدیدن | درسِ تاریـــخ برای «تئوریپـــردازان ســـازش»
برشی از درسگفتار «نظـــمجهانی و عصرپســـاسکولار»
دکتر مجتبی #عبدخدایی
#نظم_وستفالیایی
#نظم_جهانی
#آنارشی
#توازن_قدرت
#سازش
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔️ @sch_negah
مدرسهتـ؋ــکرونوآوری نگاه
بنا به روایتی نقطه شروع زن ایـــرانی معاصر، دوره قاجـــار است؛ دورهای که به دلیل همزمانی با ورود م
#برایمطالعه| چرا مستـــوره، چرا تاریخ اجتمـــاعی زنان عصر قاجـــار؟
▫️با توجه به مواجهـــهی جدی ایـــران با غرب در دوره قاجـــار، نظـــم و صورتبنـــدی پیشیـــن زیستِ جامعهی ایـــرانی با مســـألههای جدیای روبـــرو گشت. بسیـــاری مفاهیم از جمله پیشـــرفت و ترقی، اداره و حکـــومت، قانـــون، آزادی و عـــدالت و برابری، آموزش، زن و... در نظام معنـــایی جدیدی باز تعریف شد، بهگونهای که ادامـــهی ادراکِ نهادینه شده و ادبیـــات گفتمانی ِگذشته نبودند. درنتیجهْ، بررسی و تحلیـــلهای تاریخی از این عصـــر، امکانی را برای مقایسه شرایط و تبییـــن سهم هر کدام از مؤلفههای سنت یا تجدد در مســـائل جامعه فراهم مینماید. در این میان فهمیدن نسبتی که اســـلام با هر کدام از آنها برقـــرار میکند، در دستیابی به نظـــم جدید سازگار با فرهنگ و تاریخ انسان ایـــرانی، بسیار حائـــز اهمیت است.
▫️ در بحث «تاریـــخ اجتماعی زنان» نیز با توجه به ورود مدرنیته به ایـــران که آغازگر تغییرات جدی در زیســـت و عاملیت زنـــان ایرانی بوده، تمرکـــز بر «عصـــر قاجار» بهعنوان نقطه شـــروع صورتبندی جدید، حائـــز اهمیت است و فضای بهتـــری را برای تبیین کنشـــگری زنان و یافتن سهم مؤلفههای اســـاسی هویت انسان ایرانی از جمله اســـلامیت، ایـــرانیت و تجـــدد در سامان جدید زندگی او فراهم خواهد آورد.
ضمن اینکه در باب مسئلهی این روزهای زن ایـــرانی و روایـــتهای متعددی که از ســـرشت و سرنوشت او ارائه میشود، نیاز به مـــرور تجربیـــات زن ایرانی در ادوار گذشته داریم تا با الگـــوهای متکثر و متنوع زیست و عاملیت زن ایـــرانی در تاریخ بیشتر آشنـــا شویم و از جمـــود و تنگنظری در پاسخ به پرسش امـــروز رهایی یابیم.
🔻بنابراین دوره «مستـــوره» که روایتی از «پیدا و پنهان زن ایـــرانی در عصر قاجار» است، درصدد آن است تا با روایـــت زن در بافت نظـــم جنسیتی و در بستر تحـــولات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی، وجـــوه ناپیدای زیست زنانه در این دوره تاریخی را بازگو کرده و به بررسی چگـــونگی تطـــورات رویکردی در توصیف مســـألهها و پاسخهایش در این دوره بپردازد.
لذا در این برنامه که دومین گام از «پرونده تاریخ اجتماعی زنان» است با یک ترسیم کلی از نظم سیـــاسی، اجتماعی و اقتصـــادی، به بررسی موضـــوعات در سه حیطه کلی فرهنـــگ، اقتصاد و سیاست و نظام مسائل ذیل آن خواهیم پرداخت و تلاش خواهیم کرد، روایتی تاریـــخی از زن ایـــرانی در عصـــر قاجـــار ارائه دهیم.
#مستوره
#زن_ایرانی
#عصر_قاجار
#تاریخ_اجتماعی_زنان
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
مدرسهتـ؋ــکرونوآوری نگاه
بنا به روایتی نقطه شروع زن ایـــرانی معاصر، دوره قاجـــار است؛ دورهای که به دلیل همزمانی با ورود م
#برایمطالعه| محـــاق اندیشهورزی، زیر ضـــرب حادثهها
یکی از آسیبهای فضـــای اندیشه و فکری ما این است که زمـــانی با مسئلههای عینی و واقعـــی جامعه نسبت میگیـــرد که تندباد حوادث شروع شده و شیب تند وقـــایع، امکان هرگونه دوراندیشـــی و عمـــقاندیشی را ممتنع ساخته است. در چنین شـــرایطی است که حتی اندیشمنـــدان و عمـــقاندیشان ما نیز برای رســـاندن دیدگـــاههای خود به ناچـــار، به ورطه توئیـــت زدن و تلگـــرافی نوشتن رو میآورند تا بتوانند در بـــازار مکاره اظهارنظـــرهای همهجوری و همهجایی صدای خود را به جایی برســـانند و البته بر فرض رسیدن صدایـــشان، آنچه که به محـــاق میرود اخلاق نقادی و فرهنگ گفتـــگو و منطق اندیشـــهورزی است.
نتیجه چنیـــن وضعیتی در مسئله پـــراهمیت زنـــان و خـــانواده این میشود که همه بهناچـــار به سلب و ایجـــاب طـــرح عفاف و حجابی ناگزیر میشوند که اساساً سقف پروازش یکساله هم نیست و هیچ تصـــویری از آینـــده حجاب در ایران ۱۴۰۳ و نحوه هدایتگـــری حاکمیت دینی در آن نمیدهد، چه برسد به اینکه بخـــواهد در افق تمـــدن نوین اســـلامی پَر بکشد!
در این وضعیتِ روزمَـــرِگی و زودمَرْگی اندیشـــهورزی، خبـــر طراحی و اجـــرای گام دوم #مستـــوره توسط دوستـــان خـــوشفکر و خوشسلیقهی مدرسه تفکـــر و نوآوری #نـــگاه، حقیقتاً جای خوشحـــالی و شکرگزاری دارد. این دوره که روایتـــی از «پیدا و پنهان زن ایـــرانی در عصر قاجار» است، درصدد آن است تا با روایـــت زن در بافت نظـــم جنسیتی و در بستر تحـــولات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی، وجـــوه ناپیدای زیست زنانه در این دوره تاریخی را بازگو کرده و به بررسی چگـــونگی تطـــورات رویکردی در توصیف مســـألهها و پاسخهایش در این دوره بپردازد.
🔹ایکاش سیاستگـــذاران، سیاستورزان و مجـــریان ما این فرمایش رهبـــری در بیانیه گام دوم را خوب فهم می کردند:
«برای برداشتن گـــامهای استـــوار در آینده، باید گذشته را درست شنـــاخت و از تجـــربهها درس گرفت؛ اگر از این راهبـــرد غفلت شود، دروغها به جای حقیقت خواهنـــد نشست و آینـــده مورد تهدیـــدهای ناشناخته قرار خواهـــد گرفت»
✍ #علیمحمــدی
@alimohammadi1389
#مستوره
#عقلانیت_انقلابی
#تاریخ_اجتماعی_زنان
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah