📸داوری چهارمین جشنواره محصولات روابط عمومی های آستان قدس رضوی
💻 Sco.razavi.ir
╔══════════╗
🆔 @sco_razavi
╚══════════
#گفتگو
🔰زائر واقعی امام رضا(ع) باشیم یا زائر صوری؟
✍🏻یکی از آداب توصیه شده در زیارت مقبول امام رضا(ع) شبیه شدن زائر به امام(ع) و تلاش برای رسیدن به چنین شباهتی است؛ در این میان، توجه به چراییِ شهرت حضرت ثامنالحجج(ع) به «رضا» و رهاورد آراسته شدن زائر حضرت(ع) به این وصف میتواند زیارتهای ما را از صرف مجموعهای از آداب خارج کرده و طعم زیارت واقعی را به ما بچشاند.
از این رو، در گفتوگو با آیتالله حسن رمضانی، استاد سطوح عالی حوزه علمیه و استاد برجسته عرفان و صاحب آثاری همچون «حدیث سهر» به تأثیر تقویت روحیه "رضا" در "زائر" بر "زیارت مقبول" پرداختهایم که تقدیم حضورتان میشود.
✅جزئیات بیشتر در👇🏻
https://b2n.ir/x07983
💻 Sco.razavi.ir
╔══════════╗
🆔 @sco_razavi
╚══════════
✍🏻 یکی از مقامات عالی انسان در سیر تکامل و عروجی او، مقام رضاست، یعنی رضایتمندی از آنچه در مسیر انجام وظیفه و عبودیت برای انسان رقم بخورد بدون آنکه مخالفت و اعتراضی داشته باشد.
حضرت ثامنالحجج(ع) این ویژگی را در بالاترین حد داشتند و در مقام عبودیت به آنچه برایشان در مسیر بندگی رخ میدهد، راضی بودند و این مصداق تعبیر قرآنیِ «رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ» است، یعنی هم خدا از آنها راضی است و هم آنها از خدا راضیاند و برای خدا تعیین تکلیف نمیکنند و به هر چه برایشان رقم بزند، راضیاند.
باور و رفتار اینها تعبیر این شعر باباطاهر است که میگوید: «یکی درد و یکی درمان پسندد/ یکی وصل و یکی هجران پسندد/ من از درمان و درد و وصل و هجران/ پسندم آنچه را جانان پسندد».
💬حضرت علیبن موسیالرضا(ع) نماد این حقیقت هستند، چنانکه اهلبیت(ع) همه چنین وصفی دارند.
نقل است امام باقر(ع) در ملاقات جابربن عبداللهانصاری در بستر بیماری پرسیدند: حالت چطور است؟ وی عرض کرد: در حالیام که مرگ را از زندگی و فقر را از غنا و بیماری را از سلامت بیشتر دوست دارم (وی فکر میکرد بهترین پاسخ ممکن را داده است) اما حضرت باقرالعلوم(ع) در پاسخ وی فرمودند: اما ما اهلبیت(ع) اینگونه نیستیم بلکه اگر خدا برایمان مرگ را مقدر کرده باشد، همان را میخواهیم و اگر حیات را، حیات را، اگر غنا را بخواهد آن را میپسندیم و اگر فقر بخواهد، فقر را. این است مقام رضا در عبودیت.
💬امام رضا(ع) این حقیقت را به منصه ظهور رساندهاند و کسی هم که به زیارت ایشان مشرف میشود باید این حقیقت را درک کند و مدنظر داشته باشد، وگرنه زائر صوری امام مهربانیها میشود نه زائر واقعی ایشان.
╔══════════╗
🆔 @sco_razavi
╚══════════
📍چطور میتوان در مسیر این شبیه شدن به امام رضا(ع) وارد شد و پیش رفت؛ آیا صرفاً تمایل قلبی کافی است یا باید راهی دیگر را پیمود؟
💬گام نخست در این مسیر، آشنایی زائر با مزور (زیارتشونده) است، یعنی زائر باید به افکار، اعمال، رفتار و اخلاق امام رضا(ع) علم و معرفت داشته باشد و با معرفت در این مسیر قدم بگذارد، پس از آن از خدا درخواست توفیق کند تا همانطور که در ظاهر و با آداب خاص به زیارت مشرف میشود در باطن هم زیارت واقعی امام رئوف(ع) نصیبش شود و به استقبال از افکار، اعمال، اخلاق و سیره عملی امام(ع) برود؛ طی این طریق به زائر کمک میکند زائر واقعی حضرت علیبن موسیالرضا(ع) شود نه زائر صوری ایشان.
📍آیا میتوان در بستر زیارت امام رضا(ع) مسیری را که عارفان میپیمایند، طی کرد؟ زیارت و علم و آراستگی به مقام رضای حضرت(ع) در پیمودن این مسیر چه تأثیری دارد؟
💬حقیقت عرفان هم رسیدن به این قله است که قرآن فرمود: «رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ»؛ آیات ۲۷ تا ۳۰ سوره مبارکه فجر که میفرماید: «يا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِي إِلی رَبِّكِ راضِيَةً مَرْضِيَّةً فَادْخُلِي فِي عِبادِي وَ ادْخُلِي جَنَّتِي» نقشه و تابلو این راه است و سیر و سلوک را نشان میدهد.
💬خدای متعال به نفسی که به مرتبه اطمینان و آرامش رسیده خطاب میکند به سوی من بازگرد و در زمره بندگان ویژه به بهشت من وارد شو «وَ ادْخُلِي جَنَّتِي» این جنت، فنا و بقای در خدا و لبّ عرفان رسیدن به این مقام و مرتبه است. در مقام زیارت حضرت رضا(ع) باید این هدف را در نظر داشته باشیم و این قله را نیت کنیم تا به آن نائل شویم.
📍خادمی امام رضا(ع) چه کیفیتی دارد و چطور میتوان در ساحت این خادمی وارد شد؟
💬خدمت به ساحت قدسی امام رئوف(ع) و زائران حرم ایشان دو گونه است؛ یکی آنکه در ظاهر صورت خدمت دارد و دیگری به خدمتهای باطنی بازمیگردد؛ برخی به واسطه شغل و پست سازمانیشان در جرگه خادمان آستان قدس رضوی قرار گرفتهاند و لباس خادمی بر تن دارند؛ برخی دیگر با عشق و علاقه شخصی و با عنوان خادم افتخاری در این مسیر وارد شدهاند.
💬اما نوع دیگر از خدمت و خادمی حضرت ثامنالائمه(ع)، باطنی است و به حس خیرخواهی برای زائران امام رضا(ع) بازمیگردد، یعنی حتی اگر لباس خادمی چه رسمی چه افتخاری بر تن فرد نباشد؛ اما زائران حضرت ثامنالائمه(ع) را دوست دارد، خیرخواه آنهاست و زائران امام(ع) را احترام میکند و درصدد رفع نیازهای آنها برمیآید؛ اینگونه هم میتوان در جرگه خادمان حضرت شمسالشموس(ع) وارد شد.
💬امید است همه ما با الهام از سیره امام مهربانیها(ع) و الگوگیری از رأفت رضوی اینگونه نام خود را در جرگه خادمان حضرت(ع) ثبت کنیم.
╔══════════╗
🆔 @sco_razavi
╚══════════
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺در جامعه ایمانی افراد نسبت به یکدیگر بی تفاوت نیستند
🎙حجت الاسلام صاحبقرانی
📍حرم مطهر امام رضا علیهالسلام
💻 Sco.razavi.ir
╔══════════╗
🆔 @sco_razavi
╚══════════
🔹بررسی زمينههای همكاری دانشگاه و اداره كل آموزش و پرورش
زمینههای همکاری دانشگاه و اداره کل آموزش و پرورش استان در ملاقات رئیس دانشگاه بینالمللی امام رضا علیهالسلام با مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی بررسی شد.
🗣دکتر شوشتری، مدیر کل آموزش و پرورش استان:
💬تعامل آموزش و پرورش با دانشگاه بینالمللی امام رضا علیهالسلام، فرصت مغتنمی برای پیوند بیشتر با نهاد آستان قدس رضوی و برخورداری دانشآموزان و معلمان از این ظرفیت عظیم در چارچوب اردوهای راهیان پیشرفت است.
✅جزئیات بیشتر در👇🏻
imamreza.ac.ir
💻 Sco.razavi.ir
╔══════════╗
🆔 @sco_razavi
╚══════════
📣 مسابقه کتابخوانی وارث شروع شد
📗عقیله (انتشارات بهنشـر)
📘مقتل حسینی نوجوان (انتشارات معـارف)
📙پرنده در گودال (انتشارات جمـکران)
این مسابقه به همت پاتوق کتاب و مشارکت ۳ انتشارات خوب و معتبر کشور در سطح ملی از ۱۴مرداد تا اربعین ۱۴۰۲ برگزار میشود.
📌 با ارسال کد قرعهکشی و پاسخ سوالات در قرعهکشی شرکت کنید
📚 کتابهای مسابقه را از اینجا👇تهیه کنید:
🔻فروشگاه اینترنتی پاتوق کتاب و بهنشر
www.patoghketab.ir
www.behnashr.com
🔻کتابفروشیهای پاتوق کتاب، بهنشر، مسجد جمکران
🔻ارسال عدد ۵ به ۳۰۰۰۸۵۸۵
🎁 بخش شیرین جوایز 🎁
۲۰۰میلیون ریال جوایز نقدی
۱۵کمک هزینه سفر اربعین و مشهد مقدس
۳جایزه متبرک و ویژه از طرف حرم مطهر امام رضا(ع)
۶ هندزفری بلوتوثی
۵ اسکوتر
🗓 قرعه کشی «۱۵ کمک هزینه سفر اربعین و مشهد» بصورت هفتگی در فروشگاههای پاتوق برگزار میشود.
📆 قرعه کشی نهایی: ۱۱ مهرماه همزمان با میلاد پیامبر اعظم، حضرت محمد مصطفی(ص)
💻 Sco.razavi.ir
╔══════════╗
🆔 @sco_razavi
╚══════════
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺🕊برمشام جسم و جانم میرسد بوی رضا...
🗣خواننده محلی: غلامحسین غفاری
🔺 تهیه شده در: موسسه آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی
💻 Sco.razavi.ir
╔══════════╗
🆔 @sco_razavi
╚══════════
#گفتگو
🔰بررسی بایستههای تبلیغ دینی در عصر کنونی |نظام اولویتها رعایت نشود تبلیغ آسیبزا خواهد شد
عضو هیئت علمی گروه قرآنپژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی معتقد است از آنجا که تبلیغ دین از روی متن و محتوای دین صورت میگیرد، پس شرط اول تبلیغ این است که محتوا درست فهمیده شود تا در ادامه بدون غرض و به نحو صحیح منتقل شود.
💬حجتالاسلام دکتر محمد عابدی تأکید میکند تبلیغ دین بایدها و نبایدهای فراوانی دارد که فهم آنها به تأثیرگذاری تبلیغ کمک خواهد کرد.
💬وی با بیان اینکه دین پیامبر اکرم(ص) آخرین دین و جاودانه است و تا لحظهای که حتی یک نفر روی کره زمین وجود دارد، ادامه پیدا خواهد کرد، میگوید: دین جاودانه، نیاز به مبلغانی دارد که بتوانند تا پایان دنیا آن را معرفی و تبلیغ کنند؛ اما نکته مهم این است تبلیغ از روی متن و محتوای دین صورت میگیرد، پس شرط اول تبلیغ این است محتوا درست فهمیده شود تا در ادامه بدون غرض و به نحو صحیح منتقل شود.
💬بر اساس آیات قرآن کریم، پیامبر اکرم(ص) صلاحیتدارترین فرد است که این محتوا را از خدای متعال دریافت کرد، معصومانه فهمید و معصومانه ابلاغ و تبیین کرد.
💬اولیترین افراد پس از پیامبر(ص)، ائمه و اهلبیت(ع) هستند که به خاطر عصمت و طهارتشان که آیه تطهیر بر آن دلالت دارد، میتوانند درست بفهمند و پس از آن بزرگواران، به ترتیب افرادی که تناسب با ائمه(ع) در عدالت، تقوا، بصیرت و آگاهی دارند، در این مسیر قرار می گیرند.
✅بیشتر بخوانید👇🏻
https://b2n.ir/z65879
💻 Sco.razavi.ir
╔══════════╗
🆔 @sco_razavi
╚══════════
📍شناخت عمیق از مبانی دین، بر مبلغان دینی لازم است
✍🏻عضو هیئت علمی گروه قرآنپژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به آیه۱۲۲ سوره توبه بیان میکند: تفقه در دین و شناخت عمیق از مبانی دین، بر مبلغان دینی لازم است. در این آیه آمده شایسته نیست مؤمنان همگی به سوی میدان جهاد کوچ کنند چرا از هر گروهی از آنان، طایفهای کوچ نمیکند و طایفهای در مدینه بماند تا در دین و معارف و احکام اسلام آگاهی یابد و هنگام بازگشت به سوی قوم خود، آنها را بیم دهد؟ شاید از مخالفت فرمان پروردگار بترسند و خودداری کنند. همه این موارد نشان میدهد تبلیغ در انحصار پیامبر(ص) نیست ولی تحت مدیریت پیامبر(ص) است و باید مدیریت ایشان بر این تبلیغ حاکم باشد تا تبلیغ به اهداف و فلسفه خود برسد.
💬نهادها باید به سمتی بروند که بتوانند با نگاه اجتماعی و نه صرفاً فردی، سیره معصومین(ع) را در القای مطالب کشف کرده، آنها را از حالت فردی درآورند و منطق تبلیغ آنها را کشف و به صورت آییننامههای تبلیغی مطرح کنند.
💬این نکته در قرآن کریم هم ریشه دارد. از جدال احسن تا بحث تبیین، مواجهه با وجدان افراد و... آیات متعددی داریم. در آیات قرآن کریم آمده «هَلْ یسْتَوی الذینَ یعْلَمُونَ والذینَ لا یعْلَمُون» آیا کسانی که میدانند و کسانی که نمیدانند، مساوی هستند؟ میبینید خود قرآن و البته به تبع آن، پیامبر(ص) و ائمه(ع) از شیوههای روانشناختی و تلطیف قلوب و روشهای اخلاقی، اقناعی و عقلی برای رساندن محتوای دین به مردم و کشاندن آنان به سمت خداوند و دور کردن از بدیها و زشتیها و منکرات استفاده میکردند.
💬تمام زندگی ائمه(ع) آکنده از روشهای مختلف تبلیغی است. آنان در این مسیر، سعه صدر بالا و ظرفیت تحمل بسیار خوبی داشتند، چون به محتوای تبلیغ و هدفشان از تبلیغ ایمان داشتند. در چنین صورتی نادیده گرفتن توهینهای مخاطبان یا تطمیعها و تهدیدهای گروههای مؤثر و افراد بانفوذ سیاسی، اجتماعی و اقتصادی، تبلیغ آنان را متوقف نمیکرد و تبلیغ را در فرصت مناسب، به بهترین شیوه و با متناسبترین روشها با حال و هوای جامعه و مخاطب انجام میدادند.
💬به طور نمونه امام حسین(ع) در کربلا با وجود آن همه هجمه نظامی و سیاسی و تعصبات قبیلگی و جهل انباشته مردم، وارد عرصه عملی برای تبلیغ دین شد. نماز ظهر عاشورای حضرت، به میان معرکه آوردن فرزند کوچک حضرت(ع) و... همگی دارای آثار و پیامدهای تبلیغی بود که متناسب با شرایط و فهم مخاطب انجام شد.
گفته شده بیش از ۲۰نفر از نیروی دشمن در سایه همین تبلیغ، تبیین و نصیحت خیرخواهی حضرت به لشکر امام پیوستند. یا امام سجاد(ع) متناسب با فضا و امکانات آن زمان در قالب دعا و مناجات به تبلیغ دین پرداخت. در سیره سایر ائمه(ع) نیز شیوههای تبلیغی متفاوتی را شاهد هستیم.
╔══════════╗
🆔 @sco_razavi
╚══════════
📍مبلغ دینی باید به محتوایی که تبلیغ میکند ایمان داشته باشد
✍🏻این قرآنپژوه با اشاره به آیه ۶۷ سوره مائده بیان میکند: در این آیه آمده «یا اَیُّهَا الرَّسولُ بَلِّغْ ما اُنْزِلَ اِلَیْکَ مِنْ رَبِّک» ای پیامبر آنچه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده بهطور کامل به مردم ابلاغ کن و اگر چنین نکنی رسالت او را انجام ندادهای. «بلّغ» یعنی «برسان». مبلغ، رساننده است و تبلیغ، یک رسانه. رساندن و ابزار تبلیغ و رسانه هم متناسب با وضعیتهای مختلف فرق میکند.
💬یکی از مؤلفههای اصلی تبلیغ که اگر آنها نباشند، تبلیغ شکل نمیگیرد نرمافزار و محتوای قوی تبلیغ است. مانند پیامها یا معارف سیاسی، اقتصادی و... قرآن یا محتواهای موردنیاز جامعه در راستای آموزهها و معارف دین. پس از این موضوع، مسئله مبلغ و همینطور مخاطب و ابزارهای تبلیغی در ساختار تبلیغی مهم است و باید در مورد هر کدام به تنهایی سخن گفت.ا
💬مبلغ دینی باید به محتوایی که تبلیغ میکند، ایمان داشته باشد. او باید بداند تبلیغ با خاستگاه دین، با انواع تبلیغات جامعه و نظامهای سرمایهداری متفاوت است و اگر خود مبلغ ایمان نداشته باشد، تبلیغ شکست میخورد یا دچار انحراف میشود. اخلاص در مبلغ و انجام تبلیغ خالصانه و آمادگی پرداخت هزینههای تبلیغ از دیگر ویژگیهای یک مبلغ است.
💬مبلغ باید شجاع باشد و نان به نرخ روز نخورد و از هیچ کس هراسی به دل نداشته باشد؛ البته این به معنای بیبرنامه و بدون مدیریت وارد میدان شدن نیست. در ادامه آیه «یا اَیُّهَا الرَّسولُ بَلِّغْ ما اُنْزِلَ اِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ» آمده: «وَ اِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النّاسِ» یعنی خداوند تو را از آسیبهای مردم حفظ میکند.
این آیه توضیح میدهد مبلغ -حتی رسول اکرم(ص)- نباید از آنچه تبلیغ میکند، ترس داشته باشد. او باید آزادانه تبلیغ خود را انجام دهد و ترس از موقعیت، مقام، شغل و... سبب انجام ندادن تبلیغ نشود. باید نگاه توحیدی داشته باشد و بداند در محضر خدا تبلیغ میکند و اگر نیاز باشد خداوند قدرت یاری رساندن و دفع خطرها را دارد و اگر هم با همه تدبیرها و ملاحظات، خطری متوجه مبلغ شد، به تبلیغش پشت نمیکند.
💬همانطور که اشاره کردم، در رأس تمام این موارد، نظام تبلیغی و به تبع آن، مبلغ باید نگاهی توحیدی داشته باشد؛ باید خدا را از جان بپذیرد و اعتقاد داشته باشد خداوند پشتیبان او است و او را رها نخواهد کرد.
💬اگر نظام تبلیغ بر اساس وحدانیت خداوند طراحی نشود و بدون هندسه توحیدی و بر اساس نسخهبرداریهای ناشیانه و ناآگاهانه از نظامهای تبلیغی غیرتوحیدی و حتی سکولار و یا ضددینی باشد -که متأسفانه در بخشی از نظام آموزشی و تبلیغی چنین است- دیگر سخن گفتن از بینش، نگرش و انگیزه توحیدی مبلغ به عنوان یک فرد بیمعناست.
💬یکی دیگر از مباحث مهم، «اولویتشناسی» است؛ نظام تبلیغی و مبلغ باید درک کند اولویت جامعه چیست. ممکن است مسائل اجتماعی متعددی وجود داشته باشد و مبلغ متوجه نظام اولویتها نشود و سراغ مسائلی با اولویت پایینتر برود که در نتیجه آن، هم خود و هم مردم را گرفتار اولویتهایی کند که اولویت اول جامعه نیستند.
💬نکته دیگر، توانایی هماهنگی است؛ مبلغ باید درک کند چه میزان از قدرت خود را برای اولویت اول و همینطور اولویتهای بعدی صرف کند.
╔══════════╗
🆔 @sco_razavi
╚══════════
📍نظام اولویتها رعایت نشود تبلیغ آسیبزا خواهد شد
✍🏻علاوه بر بینش، آگاهی و بصیرت مبلغ به عنوان یک فرد، لازم است در مرتبه بالاتر، نهاد، نظام تبلیغی کلان کشور و به تبع آن زیرمجموعههای نظام کلان تبلیغی، مراکزی مانند سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت ارشاد، صداوسیما و... به صورت دقیق اولویتشناسی داشته باشند تا بتوانند اولویتها را به مبلغان به عنوان افراد حاضر در میدان تبلیغ و زیرمجموعه منتقل کنند. اگر نظام اولویتها در جامعه رعایت نشود، تبلیغ بهشدت برای اصل دین آسیبزا خواهد شد.
💬بهطور نمونه اگر در جامعه حجاب خارج از وزن و اولویتش تبلیغ شود، آسیب خواهد دید و مثلاً اگر نظام تبلیغ باور داشت وزن و اولویت حجاب در جامعه پایین است، ابتدا باید برای بالا بردن اولویت آن برنامهریزی و پس از رسیدن به سطح مورد نظر، برای آن تبلیغ کند.
💬درواقع مبلغ و مغزهای تبلیغی و نیز نهادهایی که در هندسه نظام فرهنگی در مرحله پیش از تبلیغ قرار دارند، باید ابتدا «وضعیتسازی» کنند، یعنی بتوانند اولویتی را در جامعه تولید و یا اولویتهای آن را جابهجا کنند.
برای مثال اگر از لحاظ دینی اولویت اول، مبارزه با بیماریهای اعتقادی یا اقتصادی مثل رباخواری، رشوه و فساد است اما آنچه در جامعه اولویت دارد امر دیگری است، اینجا نهاد تبلیغی باید بتواند اولویت را تبدیل کند که متأسفانه گویی در جامعه امروز چنین هماهنگیهایی بین دستگاههای فرهنگی، متولی خاص و مسئولی ندارد.
💬نهاد تبلیغی و مبلغان باید توان جابهجایی اولویت مطابق با نیازهای جامعه و نظام اسلامی را داشته باشند. همه شاهدیم در جامعه امروز مواردی که نباید اولویت اول جامعه باشند به زور رسانههای داخلی و خارجی و فضای مجازی تبدیل به اولویتهای اول کشور شدهاند.
╔══════════╗
🆔 @sco_razavi
╚══════════
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺آیا عبادتی مثل زیارت را میشود به نیابت از کسی دیگه انجام داد؟
🎙 حجتالاسلام مجتبی الهی خراسانی
📍 حرم مطهر امام رضا علیه السلام
#آداب_زیارت
💻 Sco.razavi.ir
╔══════════╗
🆔 @sco_razavi
╚══════════
هم زمـان با روزخبـرنگـار و صـدسـالگــی انـتـشـار روزنـامـه آزادی
و در یکـصد و هفـتادوپـنجمـین برنامـه سهشــنبههـای علمـی و فـرهـنـگی آستان قدس رضـوی
✅ با همکاری رادیو زیارت، از روزنـامه آزادی با نیم قرن محلی نگاری رونمایی میشود
🎙سخنرانان:
آقای هادی افشار صفوی، مدير شبکه سراسری راديو زيارت
و خانم جمیله جهانی کارشناس مطبوعات آستان قدس رضوی
(همراه با پخش زنده در استوديو راديو زيارت)
زمان: سهشنبه 17 مرداد 1402 محرم 1445، ساعت 10
📍محل برگزاری: امام خمينی 25، مجتمع فرهنگی صبا، ساختمان راديو زيارت
💻 Sco.razavi.ir
╔══════════╗
🆔 @sco_razavi
╚══════════
🔰جهاد تبیین در کلام امام صادق (عَلَیهِ السَّلامُ):
✍🏻ششمین پیشوای دین در رابطه با نقش اصلی علمای دین می فرماید:
💬دانشمندان پیروان ما، همانند مرزدارانی هستند که در برابر لشکر ابلیس صف کشیدهاند و از حمله آنها به افرادی که قدرت دفاع از خود را ندارند جلوگیری می کنند.
آگاه باشید هرکس از شیعیان ما، خود را به این مرزداری برگمارد، مقامش از کسانی که با رومیان جهاد کردهاند هزار هزار بار بالاتر است؛ بدان جهت که این مرزدار، از دین دوستان ما دفاع میکند، در صورتی که آنان از بدن ایشان دفاع می کند.»
📗بحارُ الأَنوار، ج 2، ص 5 - اَلأِحتجاج طبرسی، ج 2، ص 155.
#سیره_پیشوایان
💻 Sco.razavi.ir
╔══════════╗
🆔 @sco_razavi
╚══════════
🔹با حضور مدیران موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی در دانشگاه بینالمللی امام رضا علیهالسلام،
زمینههای همکاری پژوهشی و آموزشی موسسه، دانشگاه و شرکت صنایع غذایی آستان قدس رضوی بررسی و بر توسعه این همکاریها تاکید شد.
متن کامل این خبر در وبگاه دانشگاه در دسترس است👇
🌐 imamreza.ac.ir
💻 Sco.razavi.ir
╔══════════╗
🆔 @sco_razavi
╚══════════
روایت قصههای کوتاه مجالس عزای حسینی در «قصههای روضه» به چاپ سوم رسید
🔹 کتاب «قصههای روضه» از انتشارات بهنشر روایتگر قصههای پر شمار و کوتاه مجالس عزای حسینی و معجزۀ عشق به امام حسین(ع) است که به تازگی چاپ سوم آن روانه بازار نشر شد؛ این کتاب در سه فصل به قلم بیژن شهرامی حاوی ۱۸۵ قصه خیلی کوتاه و واقعی پیرامون روضه امام حسین (ع) و یاران بزرگوارشان و تداعیگر مجالس عزای حسینی است.
🔹 در فصل اول نویسنده سراغ منابع دست اول و مهم رفته و حکایتهایی را از روضهخوانی جبرئیل تا مرثیهخوانی دعبل بیان میکند. در فصل دوم داستانها از زبان روحانیون و عالمان برجسته شیعه میرزا جواد آقا تبریزی، میرزا محمدحسن شیرازی و شهید مطهری و... نقل میشوند. در فصل سوم داستانها از زبان واعظان، مداحان و هنرمندان بیان میشوند و حکایت دلدادگیها و ارادتها از زبان این گروه نقل میشوند.
🔹 یکی از ویژگیهای مهم و خوب قصههای روضه، مختصر بودن آن است. داستانهای این کتاب در نهایتِ اختصار بیان شدهاند و نویسنده بی هیچ مقدمهچینیِ اضافی و شاخ و برگ دادنهای دیگر، به سراغ اصل ماجرا رفته است و با قلمی روان و ساده، داستانها را بیان میکند؛ اگرچه راویانِ داستانها و شخصیتهای اصلیِ قصهها متفاوتند، بیژن شهرامی تلاش کرده است تا زبانِ روایتش، یکدست باشد و مسائلی نظیر زمانِ دور و گذشته و یا معاصر و نیز شخصیتهای بسیار متفاوت قصهها، بر یکدستی و نحوۀ بیانش اثر نگذارد.
yun.ir/u368j5
💻 Sco.razavi.ir
╔══════════╗
🆔 @sco_razavi
╚══════════
#گفتگو
🔰راهبردهایی برای جذب جوانان به مساجد در گفتوگو با پژوهشگر دینی
🕌مسجد کانونی برای تربیت و پرورش نسل جوان/مطالعه مبلغان میتواند مساجد را غنی کند
✍🏻جوانان بهعنوان آیندهسازان جامعه اسلامی از بزرگترین سرمایههای کشور به شمار میروند و تلاش برای توسعه آگاهیهای دینی آنان از اهمیت بسزایی برخوردار است.
💚یکی از مکانهایی که میتواند شخصیت جوان را مطابق آموزههای دینی بارور کرده و روح خداجویی و عدالتخواهی را در اعماق وجود آنان ریشهدار کند، مسجد است. مسجد کانون انسانسازی است و لازم است راهکارهای جذب جوانان و هدایت آنان به مسجد شناسایی شود.
🔖در گفتوگو با حجتالاسلام سید باقر علمالهدی، رئیس مجتمع آموزش عالی تخصصی حضرت قاسم بن الحسن(ع) راهکارهای جذب جوانان به مساجد و غنیسازی منابر را بررسی کردیم که در ادامه میخوانید.
✅بیشتر بخوانید👇🏻
https://b2n.ir/b78157
💻 Sco.razavi.ir
╔══════════╗
🆔 @sco_razavi
╚══════════