eitaa logo
سازمان علمی فرهنگی آستان قدس رضوی-نمایندگی قم
757 دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
209 ویدیو
23 فایل
ارتباط با ادمین
مشاهده در ایتا
دانلود
1_2192610273.pdf
443.1K
گزارش مکتوب ش ۵۸ کنگره بین‌المللی علامه طباطبایی؛ سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی دفتر قم ؛ (نشست ۶۳ مرکز تخصصی کلام اسلامی و تفسیر واحد کرمانشاه) 🔸 علامه طباطبایی و نظریه غرر قرآن 🔹با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر ✍ تنظیم: سرکار خانم ندا سلوی، دانشجوی ارشد دانشکده علوم و معارف قرآن کرمانشاه 🔶 کانال اطلاع رسانی اخبار و برنامه های سازمان علمی وفرهنگی آستان قدس رضوی- نمایندگی قم👇 🆔@scorazavi
🟢 چکیده مطالب 🔻 پنجاه و هشتمین پیش نشست کنگره بین المللی علامه طباطبایی 🔸 علامه طباطبایی و نظریه غرر قرآن 🔹حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مقدمه نقطه‌های آغاز بحث از غرر قرآن در سده اخیر بحث سبک و نظم قرآن و چگونگی نظم درونی آیات مورد نظر قرآن پژوهان قرار گرفته و همچنین خاو‌رشناسان به این موضوع پرداختند و نظم در قرآن از قرن دوم ردیابی شده است. چالش اصلی نظریه نظم و تناسب قرآن، اثبات چگونگی نظم قرآن کریم است، موردنقل و دگراندیشی قرار گرفته است مثلاً زیر آیات تحدی نقد یهود مطرح است چرا قرآن مثل تورات نیست چه کتابی است که خدا بر رسول شما نازل کرده و از آن ایراد می‌گرفتند و برای عربها همجنین سوال بودکه کلمات قرآن مطابق با شعر عربی نیست. تاکنون نظریه های متنوعی برای کشف نظم و ساختار قرآن ارائه شده که به دو گونه ی خطی و فراخطی می توان آن را تقسیم کرد سبک خطی مثل داستان ها مثل رمان ها که یک توالی نظم مکتوب در آنها وجود دارد جملات در امتداد یک خط مستمر ادامه پیدا می کند، خط عمودی چینش بنایی ، آیات کتاب تورات اینگونه هست یعنی هم به صورت افقی و هم به صورت عمودی و مستمر هستش. اما آیا متن قرآن اینگونه هست؟ خیر سبک نگارش قرآن با سبک بشر تناسبی نداشته است و شعر نیست نثرنیست نسج نیست و کتاب نیست قرآن قرآن است. الگوهای مطرح شده در این زمینه که اقتباسی از ریخت‌شناسی متن گرفته است مثل سبک حلقوی در نقطه مقابل سبک خطی در ارتباط حلقه وار متن با یکدیگر قرار دارد که تشخیص آن برای زبردستان مقدور است ◀️ ادامه مطالب 👇👇
معیارهای علامه در گزینش آیات غرر قرآن: یک: جامعیت آیات در موضوع خود از جامعیت محتوا برخوردار باشند و نیاز به مراجعه به آیات دیگر نباشد دو: بلاغی و بیانی و اعجاز ادبی از یک ظرافت و دقت برخوردار باشند ،سه: توحیدی بودن محتوای آیات غرر است و شاخصه ای بسیار مهم. پس با توجه به معنای اصطلاحی ماهیت تعریف را تقدیم می کنیم تعریف اصطلاحی آیات در تفاسیر امامیه المیزان و تسنیم در دوران معاصر آیات غرر از جمله محکمات قرآن هستند از برجستگی خاص محتوایی بر قرارند. نظریه علامه در یکی دو بعد : هم در بحث ساختارشناسی متن قرآن کارامد هست و هم در حوزه تفسیر انقلابی برپا کرده است. برای درک نظر غرر علامه باید با این سری مفاهیم آشنا باشیم. علامه در تفسیر المیزان از تعبیر من غرر الایات استفاده کرده است. این تعبیر ۱۲ بار در جلد ۲، ۱۱، ۱۲، ۱۳، ۱۴، ۱۵، ۱۶، ۱۷، ۱۸ سه بار در جلد ۱۹ و یک بار در جلد 20 تکرار شده و جای سوال نیز باقی است که چرا در مجلدهای ۳ تا ۱۰ این تعبیر به کار نرفته و میزان پراکندگی از جلد ۲ شروع می‌شود؟! ◀️ ادامه مطالب👇👇
کارکرد غرر در تفسیر علامه طباطبائی روش تفسیر علامه روش تفسیری قرآن به قرآن است حداقل در تفسیر المیزان غرر کارکرد چند سویه دارد و کاربردهای متنوعی دارد یک سویه و کارکردش به سان قاعده تفسیری است، ما در تفسیر قرآن یک آیه مفسر داریم و یک آیه مفسر یا آیات مفسر آیه ی مفسر آیات دیگر را تفسیر می‌کند . آیات مفسر عمده جزء غرر هستند چون جامعیت محتوایی دارند. کارکرد دیگر در تفسیر المیزان بسان یک نظریه تفسیری است. کارکرد دیگر در نظر ریخت شناسی و ساختار شناسی متن است . غره ی آن سوره نقش مهمی در بیان غرض آن سوره دارد جهان اسلام و تاریخ تفسیر مدیون علامه هستند. این است که شاگرد ایشان شهید مطهری می فرمایند: شاید صدسال فهمیدن تفسیر المیزان طول بکشد و عروس حضرت قرآن فقط زیبایی های خودش را برای علامه نمایان کرده. عروس حضرت قرآن نقاب آنگه براندازد که دارالملک ایمان را مجرد بیند از غوغا عجب نبود که از قرآن نصیبت نیست جز نقشی که از خورشید جز گرمی نیابد چشم نابینا ما نمی‎بینیم فکر نمی‎کنیم؛ اما علامه دیده و در پرتو این دیدن فهمیده، علامه خود را ذبح کرد و هرچه داشت در پرتو قرآن ذبح کرد. ◀️ ادامه مطالب👇👇
کارکردهای نظریه غرر علامه در مطالعات قرآن پژوهی اعم از فهم و تفسیر قرآن کریم: ۱_تأسیس سبک تفسیری جدید در تفسیر قرآن امروزه به لحاظ سبک شناسی سه سبک رایج است دو سبک آن که خیلی مشهور است سبک تفسیر ترتیبی و تفسیر موضوعی و اخیراً تفسیر تنزیلی است. می شود سبک دیگری را بر پایه نظریه علامه در حوزه مطالعات تفسیری از نظر سبک شناسی مطرح کرد در آن تفسیر قرآن کریم بر اساس الگو و نظریه غرر است. ۲_ در مطالعات محکمات و متشابهات ما چالش های جدی داریم. معمولا در بحث متشابهات قاعده مشهور ارجاع متشابهات به محکمات است. نظریه علامه در حقانیت تأویل محکمات و متشابهات هم کار آمد است وقتی که در متشابهات درون سوره ای کاملا می شود رفع تشابه کند یا می توان محکم محکم الآیات هم در تفسیر قرآن استفاده کرد. ۳_بازشناسی هندسه و نظام ارتباطی ارگانیک آیات یک سوره ما به جد نیازمند محسوس سازی و عینی سازی نظم آیات هستیم. ◀️ ادامه مطالب👇👇
بر پایه نظریه غرر علامه سوره یوسف یک نقطه کانونی و گرانیگاه دارد سایر آیات در پرتو و مدار این سوره در حال چرخش اند و آن آیه ۲۱ یوسف است، در این سوره چالش های حضرت یوسف را بیان میکند:۱-دام برادرانش بود که حتی نقشه قتل او را کشیدند و او را فروختند اما سکوت کرد.۲-چالش دوم دام زلیخا بود که باز هم امر الهی قالب شد و حضرت یوسف از آن سربلند بیرون آمد.۳- چالش سوم ضیافت زنان دربار بود که بعد از ۱۲ سال در ذهن حضرت یوسف مانده بود که باز هم یوسف از این دام رهانیده شد . و یوسف در نهایت به صدارت و وزارت رسید و شخص اول امپراطوری مصر شد طوریکه همگان در مقابل او حتی آن برادران، حتی آن زنان ، حتی آنانی که در کنعاند و ... بر ایشان سجده کردند. ۴_ کارآمدی در حل معضلات قرآنی و تفسیر آیات مشکله=توجه به غرر ۵_ دستیابی به وجه جدیدی از اعجاز قرآن در ساختار و محتوا اعجاز مبتنی به غرر ۶_کار آمد تشخیص غرض سوره ۷_ کارآمد در تشخیص شاکله و هویت سوره ۸_کارآمد در اثبات توقیفی بودن ترتیب آیات موجود در یک سوره 🔶 کانال اطلاع رسانی اخبار و برنامه های سازمان علمی وفرهنگی آستان قدس رضوی- نمایندگی قم👇 🆔@scorazavi
🍀 السلام علیک یا زینب الکبری 🍀 🌹 خجسته سالروز ولادت با سعادت عقیله بنی هاشم، بزرگ مبلغ و میراث دار قیام عاشورا، اسوه صبر و طهارت و تقوا، حضرت زینب کبری سلام الله علیها بر تمامی شیعیان مبارک باد 🌹 🌺 روز پرستار بر همه پرستاران و مدافعان سلامت مبارک باد 🌺 🔶 کانال اطلاع رسانی اخبار و برنامه های سازمان علمی وفرهنگی آستان قدس رضوی- نمایندگی قم👇 🆔@scorazavi
20.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎦 چهلمین مجله خبری؛ تصویری علم و فرهنگ رضوی 🔶 کانال اطلاع رسانی اخبار و برنامه های سازمان علمی وفرهنگی آستان قدس رضوی- نمایندگی قم👇 🆔@scorazavi
🏴 السلام علیک ایتها الصدیقة 🏴 الشهيدة فاطمة الزهرا ▫️اللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَة وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها وَ سِرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فیها بِعَدَدِ ما اَحَاطَ بِهِ عِلْمُکَ ⚫ بارپروردگارا؛ درود فرست بر فاطمه و پدر بزرگوارش و همسر گرامی‌اش و فرزندان عزیزش [و آن رازی که در وجود او به ودیعه نهادی]، به تعداد آنچه دانش تو بر آن احاطه دارد. 🏴 فرا رسیدن سالروز شهادت بزرگ بانوی مدافع ولایت و اولین شهیده ولایت و امامت، ام ابیها حضرت صدیقه شهیده فاطمه زهرا سلام الله علیها و ایام فاطمیه بر همه شیعیان و محبان آن حضرت تسلیت باد. ◾️ کانال اطلاع رسانی اخبار و برنامه های سازمان علمی وفرهنگی آستان قدس رضوی- نمایندگی قم👇 🆔@scorazavi
📚 علمی ترویجی 💬 قلمرو و ساختار فقه بین الملل 👤 ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر مسعود راعی 👤 ناقد: حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ حمید درایتی 👤 دبیر جلسه: حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید محسن سلطانی 📆 شنبه ١۴٠١/٠٩/١٩ ساعت ١٠ صبح 🏢مکان: قم، چهارراه شهدا، ابتدای صفائیه، پلاک، ۶٠۴، ساختمان سازمان علمی فرهنگی آستان قدس رضوی. 🌐لینک حضور آنلاین: https://www.skyroom.online/ch/feghahat_aqr/feghahat 🆔 لینک پخش زنده در ایتا @scorazavi •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ◾️ کانال اطلاع رسانی اخبار و برنامه های سازمان علمی وفرهنگی آستان قدس رضوی- نمایندگی قم👇 🆔@scorazavi
کرسی علمی ترویجی قلمرو و ساختار فقه بین المللی شنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۱
کرسی علمی ترویجی قلمرو و ساختار فقه بین المللی شنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۱
کرسی علمی ترویجی قلمرو و ساختار فقه بین المللی شنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۱
🔘 گزارش تصویری 📚 کرسی علمی ترویجی 💬 قلمرو و ساختار فقه بین الملل 👤 ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر مسعود راعی 👤 ناقد: حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ حمید درایتی 👤 دبیر جلسه: حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید محسن سلطانی 📆 شنبه ١۴٠١/٠٩/١٩ ساعت ١٠ صبح 🏢مکان: قم، چهارراه شهدا، ابتدای صفائیه، پلاک، ۶٠۴، ساختمان سازمان علمی فرهنگی آستان قدس رضوی. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ◾️ کانال اطلاع رسانی اخبار و برنامه های سازمان علمی وفرهنگی آستان قدس رضوی- نمایندگی قم👇 🆔@scorazavi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 صوت جلسه 📚 کرسی علمی ترویجی 💬 قلمرو و ساختار فقه بین الملل 👤 ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر مسعود راعی 👤 ناقد: حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ حمید درایتی 👤 دبیر جلسه: حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید محسن سلطانی 📆 شنبه ١۴٠١/٠٩/١٩ ساعت ١٠ صبح 🏢مکان: قم، چهارراه شهدا، ابتدای صفائیه، پلاک، ۶٠۴، ساختمان سازمان علمی فرهنگی آستان قدس رضوی. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ◾️ کانال اطلاع رسانی اخبار و برنامه های سازمان علمی وفرهنگی آستان قدس رضوی- نمایندگی قم👇 🆔@scorazavi
◾️ کانال اطلاع رسانی اخبار و برنامه های سازمان علمی وفرهنگی آستان قدس رضوی- نمایندگی قم👇 🆔@scorazavi
به بهانه سالگرد تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی بازخوانی دیدگاه های مقام معظم رهبری در ۱۵ آذر ۱۴۰۱ پیرامون شورای عالی انقلاب فرهنگی تقدیم می کنیم. در انتها به همین مناسبت بخش هایی از نشست علمی دفتر سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در ۳ آذر ۱۴۰۱ با موضوع دین و اقتدار فرهنگی نیز تقدیم می شود. 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی با رهبر انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر ۱۵ آذر ۱۴۰۱(سه‌شنبه) در دیدار اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، هدایت فرهنگی کشور را، شأن و نقش اصلی این شورا خواندند و با اشاره به ضرورت بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور گفتند: شورای‌عالی انقلاب فرهنگی باید با رصد و شناخت دقیق ضعفها و گزاره‌های غلط فرهنگی در عرصه‌های مختلف، راه‌حل‌های عالمانه‌ای برای رواج گزاره‌های صحیح و پیش‌بَرنده، ‌ارائه کند. ادامه👇👇
رهبر انقلاب اسلامی در ابتدای سخنان خود نکته‌ای را در مورد شورای‌عالی انقلاب فرهنگی بیان کردند و با اشاره به حضور افراد برجسته و نخبه و صاحب‌نظر در این شورا گفتند: با وجود غنا و تراز بالای افراد حاضر در این شورا، اما هویت جمعی شورای‌عالی به تناسب اعضای آن، بروز لازم را ندارد و لازم است تأثیرگذاری شورا در مسائل فرهنگی کشور تقویت شود، البته اعضاء شورا اشتغالات دیگری نیز دارند و این توقع وجود ندارد که اعضا از کارهای اصلی خود باز بمانند اما انتظار این است که برای امور مربوط به شورا وقت مناسب و کافی گذاشته شود. ایشان با طرح این سؤال که شأن و وظیفه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی چیست، گفتند: مهمترین نقش و وظیفه این شورا، هدایت فرهنگی کشور و جامعه است. ادامه 👇👇
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه شیوه هدایت فرهنگی دستگاههای رسمی با هدایت فرهنگی تشکل‌های مردمی متفاوت است، گفتند: شورای‌عالی انقلاب فرهنگی می‌تواند با هدایت صحیح هزاران تشکل مردمی که در کارهای فرهنگی متنوع و گسترده‌ای فعالیت دارند، زمینه‌ساز شکل‌گیری حرکت عمومی در مقوله‌های مهمی همچون گسترش فرهنگ قناعت و عدم اسراف شود. ایشان ایجاد چنین حرکت‌های عمومی برای فرهنگ‌سازی و یا اصلاح فرهنگ‌های غلط را بخشی از مهندسی فرهنگی دانستند و در مورد هدایت دستگاههای فرهنگی دولتی، افزودند: در مورد دستگاههایی همچون فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، سازمان تبلیغات و صداوسیما، هدایت فرهنگی، فقط با ابلاغ سندهای تحول امکان‌پذیر نمی‌شود بلکه باید این سندها محقق و اجرایی شوند و ضمانت اجرای آنها هم حضور رؤسای سه قوه در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی است. ادامه 👇👇
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: اینکه ساختار باید بازسازی انقلابی شود به این علت است که انقلاب اسلامی بواسطه رهبری امام(ره) و حرکت مردم، معجزه‌گر بود و با روحیه تهاجمی خود بنیان‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و گزاره‌های غلط حاکم بر اذهان مردم را تغییر داد. رهبر انقلاب اسلامی، با اشاره به فرهنگ «ما نمی توانیم» به عنوان یکی از گزاره‌های غلط حاکم بر جامعه‌ی قبل از انقلاب اسلامی گفتند: انقلاب با سازندگی و حرکت‌های خلاقانه این ذهنیت را به تدریج تغییر داد که نتیجه آن انجام کارهای بزرگی همچون ساخت سدها، نیروگاهها، بزرگراهها، تجهیزات صنایع نفت و گاز و بسیاری از زیرساختها به‌دست متخصصان جوان داخلی بود. ادامه 👇👇
رهبر انقلاب اسلامی فرهنگ «شیفتگی به غرب» و حتی استفاده از لغات فرنگی را یکی دیگر از گزاره‌های فرهنگی غلط حاکم بر جامعه دانستند که انقلاب اسلامی موجب تغییر این گزاره نادرست و تبدیل آن به فرهنگ «اعتراض به غرب» شد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، تغییر فرهنگ «خودپسندی و شهرت» به فرهنگ «ایثار و از خودگذشتگی» را نمونه تأثیرگذاری فرهنگی انقلاب اسلامی بر زندگی شخصی افراد برشمردند و خاطرنشان کردند: با وجود تغییر بسیاری از بنیان‌های غلط اما عوامل مختلف به مرور زمان موجب تضعیف روحیه تهاجمی انقلاب می‌شود که باید این موضوع مورد مراقبت و رصد جدی قرار گیرد تا دوباره آن بنیان‌های غلط سر بر نیاورند. ایشان افزودند: می‌توان به کمک پایه‌های فکری انقلاب و جوانان فعال، آن فرهنگ و روحیه انقلابی را بار دیگر تجدید کرد و یک حرکت عظیم فرهنگی بوجود آورد. ادامه 👇👇
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای این موضوع را یکی از کارهای اساسی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی دانستند و گفتند:‌ شورا باید برای تحقق این موضوع، فکر و کار و برنامه‌ریزی کند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رصد دائم تغییراتِ معمولاً پنهان فرهنگی و علاج به موقع آنها را از ملزومات بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور برشمردند و افزودند: اگر در فهم مستمر این تغییرات و ممانعت از اثرگذاری منفی آنها دچار ضعف و عقب‌ماندگی شویم حتماً جامعه دچار خسارت خواهد شد که آشفتگی فرهنگی یا افتادن زمام امور فرهنگی کشور به دست دیگران مهمترینِ این خسارات است. ایشان مهندسی صحیح فرهنگی را کاری بنیانی برای اصلاح ساختار فرهنگی خواندند و گفتند: هوشیاری دائم، شناخت دقیق ضعفهای فرهنگی در عرصه‌هایی نظیر اجتماع، سیاست، خانواده، سبک زندگی و دیگر عرصه‌ها و تلاش برای دستیابی به راه‌حل‌های عالمانه برای رفع نقاط ضعف و ترویج گزاره‌های صحیح فرهنگی، از الزامات اساسی مهندسی فرهنگی کشور است. ادامه 👇👇
رهبر انقلاب،‌ مهندسی فرهنگی را موجب روشن شدن تکالیف دستگاههای مختلف از جمله آموزش و پرورش، صداوسیما، آموزش عالی،‌ مراکز مرتبط با جوانان و همچنین تشکل‌های مردمی دانستند و افزودند: اگر اینگونه دستگاهها دچار غفلت از وظایف مهم خود شوند، جامعه ضرر فراوانی خواهد کرد. ایشان احیای گزاره ضرورت پیشرفت علمی را نیازی مبرم خواندند و با اشاره به نتایج درخشانِ رواج گزاره عبور از مرزهای دانش در دو دهه قبل افزودند: جهش علمی و جهش فناوری از جمله آثار پُر برکت آن حرکت بزرگ بود که باید استمرار یابد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: دانشگاهها، مراکز علمی و تحقیقاتی و دستگاههای مرتبط، پیشرفت و جهش علمی را سرلوحه جدی کار قرار دهند تا کشورمان از قافله علم عقب نیفتد. در ابتدای این دیدار، رئیس‌جمهور در سخنانی مأموریت اصلی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی را ساماندهی عرصه‌های علم و فرهنگ دانست و با اشاره به نهایی شدن سند تحول این شورا، از اقدامات انجام شده در دوره جدید از جمله پیگیری بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی گزارشی بیان کرد. ◾️ کانال اطلاع رسانی اخبار و برنامه های سازمان علمی وفرهنگی آستان قدس رضوی- نمایندگی قم👇 🆔@scorazavi
چکیده‌ای از نشست علمی دین و اقتدار فرهنگی که در ۳ آذر ۱۴۰۱ در دفتر سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در قم برگزار گردید به مناسبت ۱۹ آذر تقدیم می گردد. 👇👇👇