پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 گزارش تصویری ۱
🏴 نشست علمی 🏴
جهاد تبیین در حیات سیاسی حضرت زهرا (س)
👥 ارائه کنندگان:
🔸سرکار خانم دکتر معصومه ظهیری.
🔸حجت الاسلام والمسلمین پور امینی.
🔸حجت الاسلام دکتر ایزدهی.
🔻 زمان:
🗓 یکشنبه ۴ دیماه ۱۴۰۱
⏰ ساعت: ۱۲ - ۹
🏢 قم - چهار راه شهدا ابتدای خیابان صفائیه ساختمان سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی - سالن شیخ طوسی
🔶 کانال اطلاع رسانی اخبار و برنامه های سازمان علمی وفرهنگی آستان قدس رضوی- نمایندگی قم👇
🆔@scorazavi
🔶 گزارش تصویری ۲
🏴 نشست علمی 🏴
جهاد تبیین در حیات سیاسی حضرت زهرا (س)
👥 ارائه کنندگان:
🔸سرکار خانم دکتر معصومه ظهیری.
🔸حجت الاسلام والمسلمین پور امینی.
🔸حجت الاسلام دکتر ایزدهی.
🔻 زمان:
🗓 یکشنبه ۴ دیماه ۱۴۰۱
⏰ ساعت: ۱۲ - ۹
🏢 قم - چهار راه شهدا ابتدای خیابان صفائیه ساختمان سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی - سالن شیخ طوسی
🔶 کانال اطلاع رسانی اخبار و برنامه های سازمان علمی وفرهنگی آستان قدس رضوی- نمایندگی قم👇
🆔@scorazavi
1_2542273805.mp3
37.2M
🔶 صورت جلسه
🏴 نشست علمی 🏴
جهاد تبیین در حیات سیاسی حضرت زهرا (س)
👥 ارائه کنندگان:
🔸سرکار خانم دکتر معصومه ظهیری.
🔸حجت الاسلام والمسلمین پور امینی.
🔸حجت الاسلام دکتر ایزدهی.
🔻 زمان:
🗓 یکشنبه ۴ دیماه ۱۴۰۱
⏰ ساعت: ۱۲ - ۹
🏢 قم - چهار راه شهدا ابتدای خیابان صفائیه ساختمان سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی - سالن شیخ طوسی
🔶 کانال اطلاع رسانی اخبار و برنامه های سازمان علمی وفرهنگی آستان قدس رضوی- نمایندگی قم👇
🆔@scorazavi
هدایت شده از سازمان علمی فرهنگی آستان قدس رضوی-نمایندگی قم
🔅🔅 نشست نقد و بررسی 🔅🔅
کتاب ماجرای دشت مرموز
👥 ارائه کنندگان:
🔸نویسنده: محمد میرکیانی
🔸کارشناس و منتقد: مهدی کاموس
🔸دبیر نشست: علی باباجانی
🔻 زمان:
🗓 چهارشنبه ۷ دیماه ۱۴۰۱
⏰ ساعت: ۱۲ - ۹:۳۰
🏢 قم - چهار راه شهدا ابتدای خیابان صفائیه ساختمان سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی - سالن شیخ طوسی
🌐 لینک حضور در جلسه
https://www.skyroom.online/ch/feghahat_aqr/sco
🆔 لینک پخش زنده در ایتا
@scorazavi
#نشست_تخصصی
🔶 کانال اطلاع رسانی اخبار و برنامه های سازمان علمی وفرهنگی آستان قدس رضوی- نمایندگی قم👇
🆔@scorazavi
هدایت شده از سازمان علمی فرهنگی آستان قدس رضوی-نمایندگی قم
🟥 هفتمین پیش نشست همایش بین المللی مخطوطات مشرق زمین
⚫ تصحیح معیار دستنویس های اسلامی الگوها و آسیب ها
📝 ضرورت و اهمیت تصحیح متون شیعی
🎙حجت الاسلام والمسلمین رضا مختاری
📝 آسیب شناسی تصحیح متون
🎙 جناب دکتر علی میر انصاری
📝 شیوه های تصحیح پژوهشگران خارجی نسخ خطی اسلامی
🎙 جناب آقای نوشاد رکنی
📝 نگاهی به پیشینه تصحیح متون در موسسات فرهنگی آستان قدس رضوی
🎙 جناب آقای سید محسن ناجی نصر آبادی
📝 دبیر علمی
🎙 حجتالاسلام دکتر علی راد
🗓 پنجشنبه ۸ دیماه ۱۴۰۱
🕰 ساعت: ۱۲ - ۹
🔍 آدرس: قم چهارراه شهدا ابتدای خیابان صفائیه؛ ساختمان سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی
🖥 لینک ورود به جلسه:
🌐https://www.skyroom.online/ch/feghahat_aqr/sco
🆔 لینک پخش زنده در ایتا
@scorazavi
🔶 کانال اطلاع رسانی اخبار و برنامه های سازمان علمی وفرهنگی آستان قدس رضوی- نمایندگی قم👇
🆔@scorazavi
🔶 بازتاب خبری۱
🏴 نشست علمی 🏴
جهاد تبیین در حیات سیاسی حضرت زهرا (س)
👥 ارائه کنندگان:
🔸سرکار خانم دکتر معصومه ظهیری.
🔸حجت الاسلام والمسلمین پور امینی.
🔸حجت الاسلام دکتر ایزدهی.
🔻 زمان:
🗓 یکشنبه ۴ دیماه ۱۴۰۱
⏰ ساعت: ۱۲ - ۹
🏢 قم - چهار راه شهدا ابتدای خیابان صفائیه ساختمان سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی - سالن شیخ طوسی
🔗 لینک متن کامل خبر
https://b2n.ir/n63735
🔶 کانال اطلاع رسانی اخبار و برنامه های سازمان علمی وفرهنگی آستان قدس رضوی- نمایندگی قم👇
🆔@scorazavi
🔶 بازتاب خبری۲
🏴 نشست علمی 🏴
جهاد تبیین در حیات سیاسی حضرت زهرا (س)
👥 ارائه کنندگان:
🔸سرکار خانم دکتر معصومه ظهیری.
🔸حجت الاسلام والمسلمین پور امینی.
🔸حجت الاسلام دکتر ایزدهی.
🔻 زمان:
🗓 یکشنبه ۴ دیماه ۱۴۰۱
⏰ ساعت: ۱۲ - ۹
🏢 قم - چهار راه شهدا ابتدای خیابان صفائیه ساختمان سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی - سالن شیخ طوسی
🔗 لینک متن کامل خبر
https://b2n.ir/h26471
🔶 کانال اطلاع رسانی اخبار و برنامه های سازمان علمی وفرهنگی آستان قدس رضوی- نمایندگی قم👇
🆔@scorazavi
🔶 بازتاب خبری۳
🏴 نشست علمی 🏴
جهاد تبیین در حیات سیاسی حضرت زهرا (س)
👥 ارائه کنندگان:
🔸سرکار خانم دکتر معصومه ظهیری.
🔸حجت الاسلام والمسلمین پور امینی.
🔸حجت الاسلام دکتر ایزدهی.
🔻 زمان:
🗓 یکشنبه ۴ دیماه ۱۴۰۱
⏰ ساعت: ۱۲ - ۹
🏢 قم - چهار راه شهدا ابتدای خیابان صفائیه ساختمان سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی - سالن شیخ طوسی
🔗 لینک متن کامل خبر
https://b2n.ir/s52836
🔶 کانال اطلاع رسانی اخبار و برنامه های سازمان علمی وفرهنگی آستان قدس رضوی- نمایندگی قم👇
🆔@scorazavi
🔶 چکیدهای از مطالب
نشست علمی
جهاد تبیین در حیات سیاسی حضرت زهرا (س)
👇👇👇👇
🔶 کانال اطلاع رسانی اخبار و برنامه های سازمان علمی وفرهنگی آستان قدس رضوی- نمایندگی قم👇
🆔@scorazavi
🔶 چکیدهای از مطالب
نشست علمی
جهاد تبیین در حیات سیاسی حضرت زهرا (س)
🏴 حجت الاسلام والمسلمین پور امینی
◾️ همه واقفیم حضرت زهرا(س) نماد همه فضیلتهاست، چون پاره تن پیامبر اکرم(ص) است. ایشان در خلق و خوی و منش شباهت تام با پدرشان داشتند. شخصیتی به نام ابوالقاسم طبرانی از محدثان قرن چهارم چند مجموعه حدیثی دارد، در یکی از مجموعهها، حدیثی را با این مضمون از عایشه نقل میکند که من بین افراد، کسی را با فضیلتتر از فاطمه(س) جز پدرش ندیدم. این اقرار از فردی که طیف گستردهای از اهل سنت تلاششان این بود که او را به عنوان برترین زن معرفی کنند یک اقرار قابل توجهی است؛
◾️ وقتی دوران بعثت و قرون منتهی به بعثت را نگاه میکنیم چه در جزیره العرب و چه در مناطقی که ادعای تمدنی داشتند، یک جاهلیت جنسیتی را شاهد هستیم. در این جوامع زن از پیکره اجتماع خارج بود. تنها حقی که برای زن قائل بودند این بود که او را از شرایط مورد نیاز یک جامعه تلقی میکردند. همچنان که جامعه به مسکن نیاز دارد به زن هم نیاز دارد. زن مثل اسیری تلقی میشد که باید از او استفاده کرد. معمولا زن از حقوق عمومی که میتوانست از آن سود ببرد محروم میشد. اگر قرار بود حقی برایش قائل شوند حقی بود که نفعی هم برای مرد داشت. مثلا در ایران در عصر ساسانی نگاه کالاانگارانه به زن داشتند و زن به راحتی خرید و فروش میشد.
▪️ ادامه دارد 👇👇
▪️ وقتی شما این نگاه طفیلی را در آن عصر شاهدید طبیعی است که میشود این نگاه را در دو مدل به تصویر کشید. شهید مرتضی مطهری در حماسه حسینی وقتی حماسهآفرینی زنان را مطرح میکنند به همین مدل اشاره دارند. وضعیت اجتماعی زن در این دو مدل مطرح است؛ یک، زن بدون نقش اجتماعی و صرفا یک شی باارزش که هیچ نقشی در ساختن جامعه و تاریخ ندارد. در مدل دوم زن دارای نقش است ولی شی بیارزش است، یعنی زن میتواند عامل موثر در تاریخ باشد ولی نه به عنوان یک شخص باارزش. نقش ایفا میکند ولی به قیمت گسست بین حریم زن و مرد و دیگر خبری از آن گوهر گرانبها نیست.
▪️ مدلی که اسلام ارائه کرد این بود که زن نه باارزش و بدون نقش باشد و نه بانقش و بیارزش بلکه زن میتواند عفیف و باارزش باشد، در عین حال در متن زندگی هم باشد. زن میتواند در سنگر خانواده باشد و وظیفه تربیت فرزندان را ایفا کند، در عرصه اجتماعی و سیاسی هم حضور برجستهای داشته باشد. شهید مطهری از این مدل سوم تعبیر میکنند به زن دارای نقش اجتماعی و شخص باارزش و در ادبیات رهبر معظم انقلاب به عنوان الگوی سوم مطرح میشود.
◾️ ادامه دارد 👇👇
◾️ حضرت زهرا(س) یک الگوی تراز برای همه زنان هستی است، نه فقط برای شیعیان و مسلمانان بلکه برای هر کسی که دنبال یافتن هویت زنی است که هم بتواند نقشآفرین باشد و هم جایگاه خودش را ایفا کند.
◾️ این زن الگو به خصوص در مقطع دوران دهساله حیات پدر در مدینه منوره نقش یک مبلغ دین را ایفا میکرد. در صفآرایی نمادین کفر و اسلام در قضیه مباهله حضور پیدا کرد. در عرصه ایثار و از خودگذشتگی در منقبت ایشان سوره هل اتی نازل شد. در تجلیل از پیشکسوتان جهاد و فضیلت هم نقشآفرینی میکردند و هر هفته دو روز به احد میرفتند و حماسههای رزمندگان اسلام را روایت میکردند. در بحث دفاع از امامت امیرالمومنین(ع) نیز نقش جدی ایفا کردند. غیر از خطبه و دیدار با زنان در مدینه، راوی نقل میکند که حضرت کنار قبر شهدای احد گریه میکردند. به ایشان عرض کردم آیا از پدرتان درباره جریان خلافت سفارشی دارید یا ندارید؟ ببینید چه تبلیغات غیر منصفانهای در روزهای بعد از پیامبر(ص) اتفاق افتاد که بعضیها مسئله خلافت را به راحتی فراموش کردند و گفتمانی که پیامبر(ص) در ۲۳ سال مطرح کردند به راحتی فراموش شد. حضرت در پاسخ گفتند آیا غدیر خم را فراموش کردید؟ راوی گفت نه ولی چرا علی(ع) از حقش دفاع نکرد؟ در آن هنگام حضرت فرمود مثل علی(ع) مثل کعبه است که باید مردم به سوی او بیایند.
🔶 کانال اطلاع رسانی اخبار و برنامه های سازمان علمی وفرهنگی آستان قدس رضوی- نمایندگی قم👇
🆔@scorazavi
🔶 چکیده مطالب
نشست علمی
جهاد تبیین در حیات سیاسی حضرت زهرا (س)
◾️ دکتر خانم معصومه ظهیری
▪️ خداوند" انسان" خلق کرد و خیلی از مباحث که در قرآن مطرح شده است به جنس تعلق نمیگیرد، بلکه به انسان تعلق میگیرد. پس خلقت، خلقت یکسان و مساوی است. در آیاتی که به اجر و مزد و کرامت تعلق دارد به زن و مرد یکسان نگاه میشود. همچنین آیاتی که به موضوعاتی مثل تقوا میپردازد فراجنسیتی نگاه میکند و به ارزش کار و مدلی که انسان خود را به آن مزین میکند توجه میکند. در تمام «ان الله یحب» و «لایحب» که در قرآن آمده و میگوید خدا کدام دسته از انسانها را دوست دارد یا دوست ندارد به زن و مرد یکسان نگاه میشود و اختصاص به جنس ندارد.
▪️ خداوند یک عده نخبگان را در نظام تکوین آفرید و به آنها برتریهایی داد: «إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا». باید این امتیاز داده شود تا آنها را به عنوان الگو و اسوه مطرح کنیم و دیگران به آنها اقتدا کنند. حضرت زهرا(س) هم جزء همین برگزیدگان است که خلقتش در نظام تکوین هم متفاوت است. این برای این است که نیمی از پیکره جامعه الگویی از جنس خودشان داشته باشند که برایشان قابل اعتماد و قابل اتکا باشد. به همین جهت محبت پیامبر(ص) به حضرت زهرا(س) از جنس محبت پدر به دخترش نبود بلکه از باب معرفی جایگاه ایشان بود. تکرار این مسئله از باب معرفی حضرت زهرا(س) به مردم بود. اینکه پیامبر(ص) ایشان را میبویید و میبوسید به همین جهت بود. پس حضرت زهرا(س) یک انسان ویژه و برگزیده است.
🔶 ادامه دارد 👇👇
◾️ نکته دیگر اینکه انسانهای خوب ذوابعاد هستند. نه باید آنها را قدسی کنیم و نه حصر زمانی و مکانی کنیم و نه اینکه آنها را در ابعاد خاصی معرفی کنیم. در مورد شخصیت حضرت فاطمه(س) برخی کنارهگیری و عزلت ایشان را برجسته میکنند، برخی حیات اجتماعی و سیاسی ایشان را مطرح میکنند، برخی فاطمه(س) را در کنار علی(ع) و پیامبر(ص) و فرزندانش معرفی میکنند. همه اینها فاطمه(س) است ولی ایشان یک وجود مستقلی دارد که میتواند برای انسانها قابل اتکا باشد. چرا انسانها میتوانند متعلق به یک تاریخ و تحولآفرین در آن تاریخ باشند یا چرا میتوانند در امتداد تاریخ مفهوم و معنا پیدا کنند و تاریخ در قبال آنها زبان و گویش پیدا کند؟
◾️ در جایگاههایی که خلا تاریخی داریم یعنی جایی که پیامبری یا امامی ظهور و بروزش در جامعه به برهه دیگری از تاریخ سپرده شده یا به دلیل شرایط خفقان، مدل رفتاری که برای او تعریف شده است متفاوت است، اینجا گویا خداوند علمداری را به زنان جامعه سپرده است. جریان هاجر در کنار کعبه و جوشیدن زمزم و سعی میان صفا و مروه یا داستان مادر حضرت موسی نمونههایی از این مسئله است. به عنوان نمونه دیگر، حضرت خدیجه نخستین بانوی ایمانآور به پیامبر(ص) بود که همراهی او در جهاد اقتصادی درخشان است و الا در دیگر ابعاد هم به عنوان مجاهد معرفی میشود. خود علنی کردن ایمان و ظهور و بروز ارزشها یکی از ابعاد جهاد ایشان است. این مقدمه دوم بحث بنده بود.
🔶 ادامه داد👇👇
◾️ جهاد دشوار است. جهاد ممکن است آفندی باشد، ممکن است پدافندی و دفاعی باشد. ممکن است فرهنگی و اخلاقی باشد. بعضی از زندگی پیامبران جهاد بود ولی جهاد با رذائل اخلاقی که در جامعه رواج پیدا میکرد. انبیا دائما در حال جهاد و کوشش و کار سخت بودند. گاهی جامعه از ارزشها سر باز میزد و گاهی ارزشها در جامعه استمرار پیدا نمیکرد. پیامبر اسلام توانست دین خود را توسعه بدهد ولی استمرار این حرکت نیاز به جهاد داشت یا خیر؟ پس از ایشان مردم از ولایت رویکردان شدند. به همین دلیل عنصر محوری حرکت حضرت زهرا(س) در حرکت جهادی خودشان، پیرامون دفاع از ولایت بود.
◾️ ما چند چیز را در جامعه تاثیرگذار میدانیم یکی علم و آموزش و آگاهی و دیگری خانواده و پرورش نسل صالح و سالم و تاثیرگذار که خلاهای جامعه را پر کند. حضرت زهرا(س) از این جهت ذوابعاد است. اگر بخواهیم عوامل تاثیرگذاری ایشان در حیات خودشان را ذکر کنیم باید بگوییم حلقه اتصال نبوت و امامت به نسل ایشان برمیگردد. مراقبتهای ایشان موجب نخبهپروری شد و جریان امامت در خانواده ایشان شکل گرفت. از حیث نسل، جهاد حضرت ارتباط بین نبوت و امامت است. مورد دوم خود وجود حضرت است که ادامهدهنده نبوت و امامت است چون خیر کثیر است.
🔶 کانال اطلاع رسانی اخبار و برنامه های سازمان علمی وفرهنگی آستان قدس رضوی- نمایندگی قم👇
🆔@scorazavi
🔶 چکیده مطالب
نشست علمی
جهاد تبیین در حیات سیاسی حضرت زهرا (س)
حجت الاسلام دکتر سجاد ایزدهی
◾️ جهاد تبیین واژهای است که این روزها زیاد میشنویم، ابتدا توضیحی درباره خود این واژه عرض کنم. ممکن است ما تصوری از جهاد داشته باشیم که ناظر به جنگ در معرکه مسلحانه باشد. مراد ما از جهاد تبیین قطعا قتال نیست. اگر در واژگان قرآن نگاه کنیم چهار نوع واژگان داریم: جهاد، قتال، حرب، قتل. هر کدام از این واژگان با هم فرق میکند.
◾️ جهاد به معنای بذل جهد است یعنی تمام تلاش را به کار گرفتن. این خلاصه معنای جهاد است. جنگها از زمانهای گذشته تا امروز متحول شدند. در یک زمان جنگ به معنای مبارزه کردن با شمشیر بود. بعدها ابزار جنگ متحول شد و شمشیر جایش را به تفنگ و تفنگ جایش را به موشک داد. درست است که جهاد به معنای بذل جهد و توان برای مقابله با دشمن در زمین جنگ است اما روال بشر به اینجا رسیده که جنگها فقط اختصاص به جنگ مسلحانه نداشته باشند.
🔶 ادامه دارد 👇👇
◾️ دشمنی که هشت سال با ما جنگید و نتوانست یک وجب از خاک ما را اشغال کند، امروزه فهمیده جنگ میتواند تغییر ماهیت بدهد لذا به جنگ فردی و جنگ دیپلماسی و جنگ اقتصادی و رسانهای روی آورده است. امروز فضای جنگ غیر از فضای جنگهای گذشته است. در زمان حاضر جنگ مسلحانه زمانی صورت میگیرد که جنگهای دیگر تمام شده باشد. وقتی میشود با چند تا رسانه ذهن مردم را اسیر کرد چرا رو به تفنگ بیاورند. جنگها متناسب با زمانه تغییر کرده است، ابزار جنگ تغییر کرده، روش جنگ تغییر کرده. امروز جنگ هست ولی شکل گذشته را ندارد. ما در فضای جنگ ترکیبی قرار داریم. جهاد یعنی با دشمن مقابله کنی. با این توصیف، جهاد ابتدایی به معنای بذل جهد و طاقت در مقابل دشمن همواره وجود دارد. من همواره در قبال دشمن باید جهاد کنم. این جهاد زمان خاصی ندارد.
🔶 ادامه دارد 👇👇
◾️ رویکردهای جهاد متفاوت است. من باید تمام تلاشم را برای مقابله با دشمن به کار بگیرم، چه با مال، چه با حضور در جبهه و چه با حمایت با لسان. آیه قرآن که چه بسا مستند جهاد تبیین قرار گرفته است این آیه است که میفرماید: «فَلَا تُطِعِ الْكَافِرِينَ وَجَاهِدْهُمْ بِهِ جِهَادًا كَبِيرًا؛ پس از كافران اطاعت مكن و با [الهام گرفتن از] قرآن با آنان به جهادى بزرگ بپرداز». حرف «به» در این آیه محل کلام است. جهاد به واسطه چه باشد؟ مشهور میگویند جهاد به واسطه قرآن و دین و معرفت منظور است. بر اساس این آیه من باید در مقابل کفار جهاد انجام بدهم، جهاد بزرگ. این جهاد ضرورتا به معنای معرکه جنگ نیست. امیرالمومنین(ع) در بیانی میفرمایند: با مال و نفس و زبانتان جهاد کنید. در بیان دیگری میفرمایند اولین کار در جهاد، جهاد با دست و رفتار است، بعد جهاد با زبان و بعد جهاد با قلوب. امروزه اگر جهاد با سیف یا جهاد سخت بر مردان واجب باشد اما جهاد تبیین یا جهاد به معنای زبانی و قلمی قطعا اختصاص به مردان ندارد، اگر نگوییم در مقام توزیع سهم زنان بیشتر است.
◾️ امروزه اگر بحثی در خصوص ادعای پوشالی انقلاب به ذهن برخی خطور کرده، میگویند سنخش زنانه است. دلیل اینکه چرا این انقلاب زنانه است این است که جامعه ما همواره برای زنان حرمت قائل میشود و در مقابل آنها کرنش میکند. اگر سنخ مبارزه امروز زنانه شد، اگر موضوعش به زن اختصاص داده شد، جایگاه زنان در این بحث هم اولویت دارد و هم اولیت. یعنی در مقابله با جنبشی که چه بسا خیال انقلاب دارد صف اول باید زنان باشند، چون آنها میتوانند این هویت را ارائه کنند.
🔶 ادامه دارد 👇
◾️اگر قرار باشد شخصیتی مثل حضرت زهرا(س) را تحلیل و بررسی کنیم که این شخصیت ولو فرازمانی و مکانی ولی از آن جهت که در ظرف زمانی و مکانی زندگی میکند باید نگاه کرد مسئله آن شخصیت چه بوده است و با چه مسئلهای مواجهه بوده و این رفتار و کردار و بیان برای حل چه مشکلی بوده است. اگر بخواهیم مسئله حضرت زهرا(س) را بیان کنیم بزرگترین مشکل و مسئله ایشان انحراف جامعه از مسیر خودش بود. مسئله اول ایشان درگذشت پیامبر(ص) نبود بلکه انحراف اسلام از جایگاه خودش بود. ما با یک فضایی مواجه هستیم که پیامبر(ص) رحلت کردند و طبعا مشکلات روحی شدید برای انسان به وجود میآید. مضاف بر آن پس از مدتی جریان سقیفه شکل میگیرد. در این هنگام مسئله این است؛ اسلام علوی دارد به اسلام اموی تبدیل میشود و نوع نگاه عوض میشود که خود این امر، مبتنی بر نفاقهای پیشینی است. در همان زمان جنگهای رده وجود دارد. در این شرایط تصمیمگیری خیلی سخت است.
◾️ در این فضا حضرت زهرا(س) جهاد تبیین میکند. در خطبه فدکیه استدلال به آیه قرآن میکند و بحث منحرف شدن از مسیر را مطرح میکنند. ایشان کاملا مسلط و جهتدار خطبه را ایراد میکنند و ایراد چنین خطبهای کار هر کسی نیست. اگر هر کسی بود شروع به گریه و زاری میکرد ولی ایشان بسیار محکم استدلال قرآنی میآوردند و با اسلام استدلال میکنند. علاوه بر آن ایشان با گریههای مدام، پس از رحلت پیامبر(ص) عاطفه مردم را تحریک میکنند تا مردم به عقلانیت برسند. این گریه نماد اعتراض بود لذا در معرض دید این کار را میکردند تا مردم ببینند.
🔶 کانال اطلاع رسانی 🆔@scorazavi