eitaa logo
سازمان علمی فرهنگی آستان قدس رضوی-نمایندگی قم
769 دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
230 ویدیو
23 فایل
ارتباط با ادمین
مشاهده در ایتا
دانلود
22.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🖥 کلیپ گزارشی همایش خوانش تمدنی تاریخ و سیره حضرت زهرا(س) 🗓 زمان: پنجشنبه ۲۳ آذرماه ۱۴۰۲، ساعت ۸:۳۰ الی ۱۲ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈ ◾️ کانال اطلاع رسانی اخبار و برنامه های سازمان علمی وفرهنگی آستان قدس رضوی- نمایندگی قم👇 🆔@scorazavi
🎙 چکیده ای از بیانات خانم دکتر بختیاری 🔳 همایش خوانش تمدنی تاریخ و سیره حضرت زهرا(س) 🔻 شناسایی الگوی انگاره¬ای مستشرقان نسبت به حضرت فاطمه(س): رهیافت فراترکیب به سبب تعلق حضرت فاطمه زهرا (س) به خاندان نبوت و پیامبر اسلام(ص) و نیز جایگاه ایشان در اندیشه شیعه به عنوان مادر امامان، مطالعات زیادی پیرامون ایشان در میان محققان مسلمان و غیر مسلمان انجام شده است. مستشرقان غیر مسلمان نیز به پژوهش درباره حضرت فاطمه (س) با انگیزه¬های مختلف و از طریق بهره گیری از برخی داده های تاریخی و با استناد به تعدادی منابع علمی و تاریخی علاقمندی نشان داده اند.آنان داده های تاریخی را به روشهای متداول جمع و یافته¬های خود را اعلام کرده اند. این موارد پژوهشی را می¬توان از نوشته¬های آنان استخراج و استنباط نمود. هدف اصلی پژوهش حاضر پی بردن به عوامل و مؤلفه¬های انگیزه¬ای یا پیشایندهای انگاره¬ای و دریافت عوامل موثر بر این پیشایندها، یافتن مؤلفه¬هایی انگاره¬ای آنان و سرانجام منابع مورد استناد مستشرقان است. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈ ◾️ کانال اطلاع رسانی اخبار و برنامه های سازمان علمی وفرهنگی آستان قدس رضوی- نمایندگی قم👇 🆔@scorazavi
51.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 کلیپ کامل سخنرانی خانم دکتر بختیاری ✅ همایش خوانش تمدنی تاریخ و سیره حضرت زهرا(س) 🔻 شناسایی الگوی انگاره ای مستشرقان نسبت به حضرت فاطمه(س) •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈ ◾️ کانال اطلاع رسانی اخبار و برنامه های سازمان علمی وفرهنگی آستان قدس رضوی- نمایندگی قم👇 🆔@scorazavi
🎙 چکیده ای از بیانات دکتر مریجی 🔳 همایش خوانش تمدنی تاریخ و سیره حضرت زهرا(س) 🔻 وجوه تمدنی قرآن از دیدگاه حضرت زهرا سلام الله علیها انسان موجودی کمال است،به خوبی می داند که رسیدن به این مطلوب بهره گیری از ابزار و مقدماتی است که جامعه و زندگی گروهی از مهم ترین اسباب و مقدمات آن است به همین جهت زندگی جمعی را برگزیده تا بتواند از آن به عنوان ظرف ظهور و فعلیت رسیدن قوه کمالی که در فطرتش نهاده شده استفاده نماید؛از طرفی تشکیل جامعه نیز وابسته به مقدمات و شرایطی است که بنیادی ترین آن فرهنگ است چون تنها در پرتو فرهنگ است که زندگی جمعی و جامعه محقق خواهد شد.فرهنگ خود از سه بخش: شناختی،سازمانی و فنی تشکیل شده است.تمدن در یک معنی بخش فنی و سازمانی فرهنگ است که با بروز و ظهور خود به نوعی بخش شناختی فرهنگ را نیز در جامعه به منصه ظهورمی رساند. بخش شناختی هر فرهنگ، در حقیقت بخشی بنیادی آن است که سایر بخش ها را تحت الشعاع خود قرار داده و مستقیم و یا غیر مستقیم موجب پدیداری آن می شود. صدیقه کبری سلام الله علیها، در ابتدای خطبه فدکیه خود با صراحت اشاره می کند که قرآن کریم به عنوان چراغ هدایت الهی،آن بخش شناختی فرهنگ تغذیه نموده و مسیرتشکیل تمدن هموار می سازد؛.... •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈ ◾️ کانال اطلاع رسانی اخبار و برنامه های سازمان علمی وفرهنگی آستان قدس رضوی- نمایندگی قم 👇 🆔@scorazavi
52.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 کلیپ کامل سخنرانی حجت‌الاسلام دکتر مریجی ✅ همایش خوانش تمدنی تاریخ و سیره حضرت زهرا(س) 🔻 وجوه تمدنی قرآن از دیدگاه حضرت زهرا سلام الله علیها •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈ ◾️ کانال اطلاع رسانی اخبار و برنامه های سازمان علمی وفرهنگی آستان قدس رضوی- نمایندگی قم 👇 🆔@scorazavi
🎙 چکیده ای از بیانات حجت‌الاسلام دکتر مطهری 🔳 همایش خوانش تمدنی تاریخ و سیره حضرت زهرا (س) 🔻 شهادت نگاری فاطمی در منابع اندلسی نگاه دانشمندان اندلسی به جریان شهادت حضرت زهرا(س) از اهمیت خاصی برخوردار است. اگر چه با صراحت از شهادت آن حضرت یاد نکرده‌اند اما به گونه‌های دیگری آن را پرداخته‌اند. برای پاسخگویی به این پرسش که شهادت حضرت فاطمه(س) چگونه در منابع اندلسی منعکس شده است، این فرضیه مطرح می‌شود که سه رویکرد در منابع دیده می‌شود، برخی رویکرد انکاری داشته و تنها به رحلت آن حضرت اشاره کرده‌اند. برخی دیگر با داشتن رویکرد انکاری و تلاش برای طبیعی جلوه دادن شهادت ایشان که با لفظ «توفیت» از آن یاد کرده‌اند، از نارضایتی حضرت زهرا(س) و وصیت به دفن شبانه و نیز جلوگیری از ورود برخی افراد بر جنازه آن حضرت خبر داده‌اند. بعضی هم مانند ابن جزی غرناطی بدون اشاره به رحلت یا شهادت حضرت فاطمه(س) در نام بردن از فرزندان ایشان بعد از حسنین(ع) از سقط شدن محسن یاد کرده است. در رویکرد سوم علیرغم نام نبردن از شهادت حضرت فاطمه(س) در مباحثی دیگر مانند زندگانی امیرالمؤمنین(ع) به جزئیاتی اشاره کرده که در کنار نهادن آنها شهادت حضرت زهرا(س) را نشان می‌دهد. خبرهایی رفتن خلیفه دوم با آتش به سوی خانه فاطمه و تهدید به آتش زدن، آرزوهای خلیفه اول در پایان عمرش که ای کاش خانه فاطمه را نمی‌گشودم.... •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈ ◾️ کانال اطلاع رسانی اخبار و برنامه های سازمان علمی وفرهنگی آستان قدس رضوی- نمایندگی قم 👇 🆔@scorazavi
48.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 کلیپ کامل سخنرانی حجت‌الاسلام دکتر مطهری ✅ همایش خوانش تمدنی تاریخ و سیره حضرت زهرا (س) 🔻 شهادت نگاری فاطمی در منابع اندلسی •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈ ◾️ کانال اطلاع رسانی اخبار و برنامه های سازمان علمی وفرهنگی آستان قدس رضوی- نمایندگی قم 👇 🆔@scorazavi
🎙 چکیده ای از بیانات حجت الاسلام دکتر قرائتی 🔳 همایش خوانش تمدنی تاریخ و سیره حضرت زهرا (س) 🔻 بازتاب فرهنگ فاطمی در نام گذاری مساجد در گستره تمدن اسلامی قال الله تعالی: «لا تَقُمْ فيهِ أَبَداً لَمَسْجِدٌ أُسِّسَ عَلَى التَّقْوى‏ مِنْ أَوَّلِ يَوْمٍ أَحَقُّ أَنْ تَقُومَ فيهِ فيهِ رِجالٌ يُحِبُّونَ أَنْ يَتَطَهَّرُوا وَ اللَّهُ يُحِبُّ الْمُطَّهِّرينَ» قال رسول الله(ص): «اذا رایتم الرجل یعتاد المسجد فاشهدوا له بالایمان» مساجد و معابد نه تنها خانه های خدا در زمین بلکه میراث دار تاریخ و سیره انبیاء(ع) و اوصیای الهی در هدایت و دعوت به حیات طیبه مادی و معنوی امت ها بوده اند. مساجد در کنار عواملی چون منابعی چون قرآن کریم و سنت نبوی(ص) خواهد توانست علاوه بر پی ریزی امت واحده اسلامی، زمینه ساز هم اندیشی اجتماعی و تمدنی ادیان الهی گردد. آنچه نقش معابد و مساجد را به ویژه در این سالها که افراط گرایی دینی و مذهبی، تصویری بدوی و نابخردانه از آموزه های دینی ترسیم نموده است، متمایز می سازد، تاکید بر هویت مشترک الهی و معنوی در بسترهای اجتماعی بواسطه تاکید بر نمادها و اماکن مشترک است. چه اینکه منشاء بسیاری از مناقشات دینی و مذهبی نه اختلاف نظرهای صرفا علمی و مباحث نظری، بلکه گسست تمدنی و اجتماعی ادیان الهی و فرق اسلامی و البته سودجویی فرصت طلبان بوده است. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈ ◾️ کانال اطلاع رسانی اخبار و برنامه های سازمان علمی وفرهنگی آستان قدس رضوی- نمایندگی قم 👇 🆔@scorazavi
51.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 کلیپ کامل سخنرانی حجت الاسلام دکتر قرائتی ✅ همایش خوانش تمدنی تاریخ و سیره حضرت زهرا (س) 🔻 بازتاب فرهنگ فاطمی در نام گذاری مساجد در گستره تمدن اسلامی •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈ ◾️ کانال اطلاع رسانی اخبار و برنامه های سازمان علمی وفرهنگی آستان قدس رضوی- نمایندگی قم 👇 🆔@scorazavi
🎙 چکیده ای از بیانات خانم دکتر طیبی 🔳 همایش خوانش تمدنی تاریخ و سیره حضرت زهرا (س) 🔻 بازخوانی جایگاه و نقش مادری در تمدن اسلامی با تکیه بر واژه «نسائنا» چشم انداز ترسیم شده از ناحیه اهل بیت(ع) برای آینده مطلوب بشریت، ایجاد تمدن اسلامی در سطح جهانی است. عدالت اجتماعی، همگرایی و انسجام و پیوستگی که از شاخصه های اصلی تمدن است، در این تمدن باشکوه رخ می نماید و جمعیت و همگرایی از عناصر تأثیرگذار در ایجاد و شکوفایی آن خواهد بود. جایگاه و نقش مادر با توجه به جایگاه مادر در پیدایی جمعیت، انتقال صفات نسلهای پیشین به نسلهای پسین و تربیت انسان متعالی به عنوان یکی از علل تمدن ساز، و نه علت تامّه در ایجاد تمدن نوین اسلامی حائز اهمیت و در شاخصه همگرایی قابل بازخوانی است. تحقیق حاضر با استفاده از کُد قرآنی «نسائنا» در آیه مباهله در صدد بازخوانی نقش مادری در تمدن اسلامی است. در جریان تاریخی- قرآنی مباهله خداوند به پیامبر(ص) فرمود: فَمَنْ حَاجَّكَ فيهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكاذِبين، هر گاه بعد از علم و دانشى كه(در باره مسيح) به تو رسيده، (باز) كسانى با تو به محاجّه و ستيز برخيزند، به آنها بگو: «بياييد ما فرزندان خود را دعوت كنيم، شما هم فرزندان خود را؛ ما زنان خويش ..... •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈ ◾️ کانال اطلاع رسانی اخبار و برنامه های سازمان علمی وفرهنگی آستان قدس رضوی- نمایندگی قم👇 🆔@scorazavi
50.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 کلیپ کامل سخنرانی خانم دکتر طیبی ✅ همایش خوانش تمدنی تاریخ و سیره حضرت زهرا (س) 🔻 بازخوانی جایگاه و نقش مادری در تمدن اسلامی با تکیه بر واژه « قرآنی نسائنا» •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈ ◾️ کانال اطلاع رسانی اخبار و برنامه های سازمان علمی وفرهنگی آستان قدس رضوی- نمایندگی قم👇 🆔@scorazavi