eitaa logo
سازمان علمی فرهنگی آستان قدس رضوی-نمایندگی قم
749 دنبال‌کننده
2.9هزار عکس
218 ویدیو
23 فایل
ارتباط با ادمین
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ پایان مروری بر پنل اول از سری پیش نشست های کنگره بین‌المللی سید مرتضی 👆👆👆👆 🆔 @qomislamic
| بی تو بهار قسمت مردم نمی‌شود هادی اگر تویی که کسی گم نمی‌شود 📍صحن انقلاب اسلامی 🆔 @qomislamic
⭕️ گروه کلام و اندیشه اسلامی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی با همکاری دانشکده شیعه شناسی واحد دانشگاه ادیان و مذاهب در مشهد برگزار می کند. 💡نشست های تخصصی شیعه شناسی: ✅ نشست اول: تکفیر گرایی جهادی والگوی تاریخی آن؛ 🎤ارائه: حجت‌الاسلام دکتر شریعتمداری 🗓 دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۰/ ساعت ۱۰:۳۰ ✅ نشست دوم: علم امام از نگاه اندیشمندان معاصر 🎤ارائه:حجت الاسلام دکتر نادم 🗓دوشنبه ۱۸ بهمن۱۴۰۰/ ساعت ۱۲:۳۰ ✅ نشست سوم: پرداخت نظریه امامت اثنی عشری در « الغیبه» نعمانی؛ 🎤 ارائه: دکتر جاودان 🗓 سه شنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۰/ ساعت ۱۰:۳۰ ✅ نشست چهارم: جریان شناسی مذهبی زیدیه وجنبش انصارالله یمن؛ 🎤ارائه: دکتر موسوی نژاد 🗓 سه شنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۰/ ساعت ۱۲:۳۰ ✅ نشست پنجم: تشیع و تصوف نزد اندیشمندان قرن هشتم؛ 🎤 ارائه: حجت الاسلام دکتر غفوری نژاد 🗓 چهارشنبه ۲۰ بهمن۱۴۰۰/ساعت:۱۰:۳۰ 🔗 لینک ورود به جلسه 🌐 webinar.aqr.ir/bnd #️⃣ 🆔 @qomislamic
⏪ به بهانه نزدیک شدن به ۱۳ رجب سالروز برگزاری کنگره سیده مرتضی علم الهدی؛ مروری بر پیش نشست های برگزار شد این کنگره خواهیم داشت. پنل اول دو روز گذشته مرور شد؛ هم اکنون نشست های پنل دوم تقدیم خواهد شد👇👇👇 ⭕️ کنگره بین‌المللی 〽️ "سیدمرتضی ره، علم الهدی" 📚 پنل دوم: آثار و اندیشه های قرآنی سیدمرتضی(ره) 〽️ نمایندگی بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی؛ در این پنل 6 نشست علمی در قالب وبینار برگزار نمود. ✳️ موضوعات: 1️⃣ «سیدمرتضی (ره) و نظریه صرفه» 2️⃣ «درآمدی بر نظریه تفسیری سیدمرتضی(ره)» 3️⃣ «سید مرتضی (ره) و آموزه نسخ قرآن» 4️⃣ «بازخوانی دفاع سیدمرتضی (زه) از ساحت پیامبران» 5️⃣ «سید مرتضی (ره) و قواعد تفسیر قرآن» 6️⃣ «مبانی و روش تفسیری سید مرتضی (ره)» #️⃣ 🆔 @qomislamic
⏪ به بهانه نزدیک شدن به ۱۳ رجب سالروز برگزاری کنگره سیده مرتضی علم الهدی؛ مروری بر پیش نشست های برگزار شد این کنگره خواهیم داشت👇👇👇 ⬇️ پنل دوم / نشست اول ⬇️ ⭕️ کنگره بین‌المللی 〽️ "سیدمرتضی ره، علم الهدی" 📚 پنل دوم: آثار و اندیشه های قرآنی سیدمرتضی(ره) ❇️ نشست اول 📌 «سیدمرتضی (ره) و نظریه صرفه» 🎙 حجت الاسلام دکتر علی نصیری 🗓 سه شنبه / 2 دی ٩٩ ⏰ ساعت ١٠:٠٠ #️⃣ 🆔 @qomislamic
1_1450239540.mp3
18.12M
⏪ به بهانه نزدیک شدن به ۱۳ رجب سالروز برگزاری کنگره سیده مرتضی علم الهدی؛ مروری بر پیش نشست های برگزار شد این کنگره خواهیم داشت👇👇👇 🎧 صوت نشست اول از پنل دوم ⭕️ کنگره بین‌المللی 〽️ "سیدمرتضی ره، علم الهدی" 📚 پنل دوم: آثار و اندیشه های قرآنی سیدمرتضی(ره) ❇️ نشست اول 📌 «سیدمرتضی (ره) و نظریه صرفه» 🎙 حجت الاسلام دکتر علی نصیری 🗓 سه شنبه / 2 دی ٩٩ #️⃣ 🆔 @qomislamic
⏪ به بهانه نزدیک شدن به ۱۳ رجب سالروز برگزاری کنگره سیده مرتضی علم الهدی؛ مروری بر پیش نشست های برگزار شد این کنگره خواهیم داشت👇👇👇 ⬇️ پنل دوم / نشست نشست دوم ⬇️ ⭕️ کنگره بین‌المللی 〽️ "سیدمرتضی ره، علم الهدی" 📚 پنل دوم: آثار و اندیشه های قرآنی سیدمرتضی(ره) ❇️ نشست دوم 📌 «درآمدی بر نظریه تفسیری سیدمرتضی(ره)» 🎙 حجت الاسلام دکتر علی راد 🗓 سه شنبه / ۲ دی ٩٩ ⏰ ساعت ۱۸:۰۰ #️⃣ 🆔 @qomislamic
1_1450251069.mp3
26.25M
⏪ به بهانه نزدیک شدن به ۱۳ رجب سالروز برگزاری کنگره سیده مرتضی علم الهدی؛ مروری بر پیش نشست های برگزار شد این کنگره خواهیم داشت👇👇👇 🎧 صوت نشست دوم از پنل دوم ⭕️ کنگره بین‌المللی 〽️ "سیدمرتضی ره، علم الهدی" 📚 پنل دوم: آثار و اندیشه های قرآنی سیدمرتضی(ره) ❇️ نشست دوم 📌 «درآمدی بر نظریه تفسیری سیدمرتضی(ره)» 🎙 حجت الاسلام دکتر علی راد 🗓 سه شنبه / ۲ دی ٩٩ #️⃣ 🆔@qomislamic
⏪ به بهانه نزدیک شدن به ۱۳ رجب سالروز برگزاری کنگره سیده مرتضی علم الهدی؛ مروری بر پیش نشست های برگزار شد این کنگره خواهیم داشت👇👇👇 ⬇️ پنل دوم / نشست نشست سوم ⬇️ ⭕️ کنگره بین‌المللی 〽️ "سیدمرتضی ره، علم الهدی" 📚 پنل دوم: آثار و اندیشه های قرآنی سیدمرتضی(ره) ❇️ نشست سوم 📌 «سیدمرتضی(ره) و آموزه نسخ قرآن» 🎙 دکتر محسن قاسم‌پور راوندی 🗓 چهارشنبه / ۳ دی ۹۹ ⏰ ساعت 10:00 #️⃣ 🆔 @qomislamic
1_1450258745.mp3
15.47M
⏪ به بهانه نزدیک شدن به ۱۳ رجب سالروز برگزاری کنگره سیده مرتضی علم الهدی؛ مروری بر پیش نشست های برگزار شد این کنگره خواهیم داشت👇👇👇 🎧 صوت نشست سوم از پنل دوم ⭕️ کنگره بین‌المللی 〽️ "سیدمرتضی ره، علم الهدی" 📚 پنل دوم: آثار و اندیشه های قرآنی سیدمرتضی(ره) ❇️ نشست سوم 📌 «سیدمرتضی(ره) و آموزه نسخ قرآن» 🎙 دکتر محسن قاسم‌پور راوندی 🗓 چهارشنبه / ۳ دی ۹۹ #️⃣ 🆔 @qomislamic
⏪ به بهانه نزدیک شدن به ۱۳ رجب سالروز برگزاری کنگره سیده مرتضی علم الهدی؛ مروری بر پیش نشست های برگزار شد این کنگره خواهیم داشت👇👇👇 ⬇️ پنل دوم / نشست نشست چهارم ⬇️ ⭕️ کنگره بین‌المللی 〽️ "سیدمرتضی ره، علم الهدی" 📚 پنل دوم: آثار و اندیشه های قرآنی سیدمرتضی(ره) ❇️ نشست چهارم 📌 «بازخوانی دفاع سیدمرتضی (ره) از ساحت پیامبران» 🎙 حجت الاسلام دکتر سید محمود مرویان حسینی 🗓 چهارشنبه / ۳ دی ۹۹ ⏰ ساعت 18:00 #️⃣ 🆔 @qomislamic
1_1450265166.mp3
25.78M
⏪ به بهانه نزدیک شدن به ۱۳ رجب سالروز برگزاری کنگره سیده مرتضی علم الهدی؛ مروری بر پیش نشست های برگزار شد این کنگره خواهیم داشت👇👇👇 🎧 صوت نشست چهارم از پنل دوم ⭕️ کنگره بین‌المللی 〽️ "سیدمرتضی ره، علم الهدی" 📚 پنل دوم: آثار و اندیشه های قرآنی سیدمرتضی(ره) ❇️ نشست چهارم 📌 «بازخوانی دفاع سیدمرتضی (ره) از ساحت پیامبران» 🎙 حجت الاسلام دکتر سید محمود مرویان حسینی 🗓 چهارشنبه / ۳ دی ۹۹ 🆔 @qomislamic
⏪ به بهانه نزدیک شدن به ۱۳ رجب سالروز برگزاری کنگره سیده مرتضی علم الهدی؛ مروری بر پیش نشست های برگزار شد این کنگره خواهیم داشت👇👇👇 ⬇️ پنل دوم / نشست نشست پنجم ⬇️ ⭕️ کنگره بین‌المللی 〽️ "سیدمرتضی ره، علم الهدی" 📚 پنل دوم: آثار و اندیشه های قرآنی سیدمرتضی(ره) ❇️ نشست پنجم 📌 «سید مرتضی(ره) و تفسیر قواعد قرآن» 🎙 دکتر امیر احمد نژاد 🗓 شنبه / ۶ دی ۹۹ ⏰ ساعت ۱۰:۰۰ #️⃣ 🆔 @qomislamic
1_1450271207.mp3
24.6M
⏪ به بهانه نزدیک شدن به ۱۳ رجب سالروز برگزاری کنگره سیده مرتضی علم الهدی؛ مروری بر پیش نشست های برگزار شد این کنگره خواهیم داشت👇👇👇 🎧 صوت نشست پنجم از پنل دوم ⭕️ کنگره بین‌المللی 〽️ "سیدمرتضی ره، علم الهدی" 📚 پنل دوم: آثار و اندیشه های قرآنی سیدمرتضی(ره) ❇️ نشست پنجم 📌 «سید مرتضی(ره) و تفسیر قواعد قرآن» 🎙 دکتر امیر احمد نژاد 🗓 شنبه / ۶ دی ۹۹ #️⃣ 🆔 @qomislamic
⏪ به بهانه نزدیک شدن به ۱۳ رجب سالروز برگزاری کنگره سیده مرتضی علم الهدی؛ مروری بر پیش نشست های برگزار شد این کنگره خواهیم داشت👇👇👇 ⬇️ پنل دوم / نشست نشست ششم ⬇️ ⭕️ کنگره بین‌المللی 〽️ "سیدمرتضی ره، علم الهدی" 📚 پنل دوم: آثار و اندیشه های قرآنی سیدمرتضی(ره) ❇️ نشست ششم 📌 «مبانی و روش تفسیری سید مرتضی(ره)» 🎙 دکتر عبدالهادی فقهی زاده 🗓 شنبه / ۶ دی ۹۹ ⏰ ساعت ۱۸:۰۰ #️⃣ 🆔 @qomislamic
1_1450276851.mp3
20.9M
⏪ به بهانه نزدیک شدن به ۱۳ رجب سالروز برگزاری کنگره سیده مرتضی علم الهدی؛ مروری بر پیش نشست های برگزار شد این کنگره خواهیم داشت👇👇👇 🎧 صوت نشست ششم از پنل دوم ⭕️ کنگره بین‌المللی 〽️ "سیدمرتضی ره، علم الهدی" 📚 پنل دوم: آثار و اندیشه های قرآنی سیدمرتضی(ره) ❇️ نشست ششم 📌 «مبانی و روش تفسیری سید مرتضی(ره)» 🎙 دکتر عبدالهادی فقهی زاده 🗓 شنبه / ۶ دی ۹۹ #️⃣ 🆔 @qomislamic
✅ پایان مروری بر پنل دوم از سری پیش نشست های کنگره بین‌المللی سید مرتضی 👆👆👆👆 🆔 @qomislamic
🔴 بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی - دفتر قم با مشارکت اداره امور پژوهشکدگان فارابی دانشگاه تهران و با همکاری دبیرخانه هیات حمایت از کرسی های نظریه پردازی٬ نقد و مناظره برگزار می کند. 🟪 کرسی ترویجی: امام جواد علیه السلام و استنطاق قرآن- مورد مطالعه: حدیث(.... و ما كان للّٰه لم يقطع) 🎤 ارائه دهنده: حجت‌الاسلام دکتر علی راد 🔎 ناقدان: 🔹دکتر احمد حاجی ده آبادی 🔹دکتر حامد دژ آباد 🗓 چهارشنبه شنبه / ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ ⏰ ساعت: ۱۰:۳۰ 🔗 لینک ورود به جلسه 🌐 webinar.aqr.ir/qom و 🌐instagram.com/qomislamic و 🌐aparat.com/qomislamic/live و 🌐https://heyatonline.ir/heyat/3546 #️⃣ 🆔 @qomislamic
✅ گزارش تصویری 🔴 بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی - دفتر قم با مشارکت اداره امور پژوهشکدگان فارابی دانشگاه تهران و با همکاری دبیرخانه هیات حمایت از کرسی های نظریه پردازی٬ نقد و مناظره برگزار می کند. 🟪 کرسی ترویجی: امام جواد علیه السلام و استنطاق قرآن- مورد مطالعه: حدیث(.... و ما كان للّٰه لم يقطع) 🎤 ارائه دهنده: حجت‌الاسلام دکتر علی راد 🔎 ناقدان: 🔹دکتر احمد حاجی ده آبادی 🔹دکتر حامد دژ آباد 🗓 چهارشنبه شنبه / ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ ⏰ ساعت: ۱۰:۳۰ #️⃣ 🆔 @qomislamic
1_1461066407.mp3
24.4M
🎧 صوت نشست 🔴 بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی - دفتر قم با مشارکت اداره امور پژوهشکدگان فارابی دانشگاه تهران و با همکاری دبیرخانه هیات حمایت از کرسی های نظریه پردازی٬ نقد و مناظره برگزار می کند. 🟪 کرسی ترویجی: امام جواد علیه السلام و استنطاق قرآن- مورد مطالعه: حدیث(.... و ما كان للّٰه لم يقطع) 🎤 ارائه دهنده: حجت‌الاسلام دکتر علی راد 🔎 ناقدان: 🔹دکتر احمد حاجی ده آبادی 🔹دکتر حامد دژ آباد 🗓 چهارشنبه شنبه / ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ ⏰ ساعت: ۱۰:۳۰ #️⃣ 🆔 @qomislamic
🔷 بیست و هشتمین جلسه هیات امنای ستاد هماهنگی فعالیت های مهدوی برگزار شد. این جلسه امشب به ریاست حجت الاسلام «حسن رحیمیان»، تولیت مسجد مقدس جمکران برگزار گردید. اعضای هیأت امناء عبارتند از: آستان قدس رضوی، مسجد مقدس جمكران، موسسه آینده روشن، مركز تخصصی مهدویت، بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج)، مهدیه تهران و مهدیه های سراسر كشور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه های علمیه، مجمع جهانی اهل بیت(ع)، جامعه المصطفی(ص) العالمیه، سازمان صدا و سیما، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها و ستاد مردمی اجتماعات مهدوی. حجت الاسلام دکتر علی راد به نمایندگی از آستان قدس رضوی در این جلسه حضور داشت. 🔶 ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ . 🆔 @qomislamic
🔴 گزیده ای از کرسی ترویجی: امام جواد علیه السلام و استنطاق قرآن- مورد مطالعه : حدیث(.... و ما كان للّٰه لم يقطع) . علی راد (دانشیار دانشگاه تهران ) . 🗓 چهارشنبه شنبه / ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ ⏰ ساعت: ۱۰:۳۰ 🆔 @qomislamic
🔴 چکیده بر پایه مفاد آیه «وَالسَّارِقُ وَالسَّارِقَةُ فَاقْطَعُوا أَيْدِيَهُمَا» (مائده/38) در فقه اسلامی دو گفتمان موازی در تعیین محدوده قطع دست سارق شکل گرفته است؛ قطع چهار انگشت منشعب از کف دست رأی گفتمان مشهور در فقه شیعه و اهل سنّت است. گفتمان اقلیت با ادعای اجمال و اطلاق «َأيْدِيَهُمَا» یا تنظیر آن با آیه «فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَأَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ» به آرای متفاوتی چون قطع دست از مفصل مچ, آرنج, شانه گرائیده است. تبار تاریخی گفتمان اقلیت به فتاوای برخی از صحابه و خوارج نخستین در صدر اسلام می¬رسد و تا قرن دوم هجری به عنوان یک نگره فقهی طرفدارانی داشته است. در آغازه قرن سوم هجری امام جواد (ع) افزون بر سنّت دلیل قرآنی جدیدی را بر ادله گفتمان مشهور افزود و سستی رأی گفتمان اقلیت را آشکار ساخت. امام جواد (ع) آیه «وأَنَّ الْمَساجِدَ لِلَّهِ ... » را تبیین «فَاقْطَعُوا أَيْدِيَهُمَا» دانست و آموزه « ... وما كان لله لم يقطع» را از تلفیق مفاهیم این دو آیه استنباط کرد. حدیث امام جواد (ع) در منابع روایی شیعه و اهل سنّت فقط در تفسیر عیاشی (320ق) گزارش شده است؛ از این رو حدیث مذکور دچار تفرد در نقل است که در کنار آسیب ارسال سند بر وجوه ضعف آن افزوده و سبب اعراض اکثر فقیهان امامیه از استناد به محتوای آن در مقام فتوا شده است. مساله اصلی این مقاله تبیین دلالت و اعتبار سنجی مصدری و محتوایی این حدیث است و برایند آن دفاع از اعتبار این حدیث علی رغم تفرد و ارسال سند آن است. کلید واژه: امام جواد(ع), استنطاق قرآن, حدیث « ... وما كان لله لم يقطع», متفردات عیاشی, نقد تفاسیر امامیه. 🆔 @qomislamic
🔴 نتیجه ارسال و تفرد نسخه موجود از کتاب التفسیر عیاشی در نقل حدیث استنطاق امام جواد (ع) با توجه به ادله تاریخی و تراث پژوهی قابل جبران بوده و انگاره تضعیف یا جعل آن مردود است. محتوای حدیث استنطاق با سایر احادیث امامیه همسویی تام را دارد و در قطع انگشتان سارق از کف دست کاملاً موافق با سنّت امامیه و اهل سنّت در گفتمان مشهور است. عدم استناد فقیهانی چون شیخ طوسی به این حدیث دلایل خاص خود را دارد و به مفهوم عدم اعتبار این حدیث از نگاه شیخ طوسی نیست و فتاوای خود شیخ طوسی نیز همسوی با محتوای حدیث استنطاق است. سایر فقهای سندگرای امامیه نیز علی رغم مناقشه, دلالت آن را هم سوی با احادیث معتبر دانسته اند. تمایز محتوایی حدیث استنطاق با سایر احادیث بیانگر حکم قطع دست سارق, در روش تبیینی آن است که این روایت در این مساله منحصر به فرد است. تبیین این حدیث از دلالت آیه «وَ أَنَّ الْمَساجِدَ لِلَّهِ فَلا تَدْعُوا مَعَ اللَّهِ أَحَداً » و کارکرد تفسیری آن برای آیه «وَالسَّارِقُ وَالسَّارِقَةُ فَاقْطَعُوا أَيْدِيَهُمَا...» مبتنی بر دو اصل اصالت تعابیر قرآنی و مکانیزم ترابط درونی آیات با یکدیگر بوده و توجه به قواعد سیاق, واژه پردازی, تاریخی نگری در آن رعایت شده است. بر پایه این حدیث کلمه الْمَساجِدَ در آیه «وَ أَنَّ الْمَساجِدَ لِلَّهِ فَلا تَدْعُوا مَعَ اللَّهِ أَحَداً » به مواضع هفتگانه بدن انسان هنگام سجده اشاره دارد که یکی از آنها دو کف دست است که چهار انگشتان اصلی بدان متصل است و انگشت ابهام از آنها فاصله دارد و نقطه اتصال آنها با یکدیگر متفاوت است. معادل این مفهوم از المساجد کلمه البراجم در کاربردهای ادب جاهلی است که در متون قطع دست سارق از آن برای اشاره به مقدار قطع استفاده شده است. از کاوش در اکثر منابع ادب عربی اعم از شعر و لغت, منابع تاریخی, جوامع روایی, آثار تفسیری, کتابهای طب اسلامی این نتیجه به دست آمد که براجم به نقاط اتصال چهار انگشت اصلی به کف دست اطلاق می شود که هنگام مشت کردن دست نمایان می ¬وند و انگشت ابهام داخل در آنها نیست. هم چنین در فقه اسلامی دوره صحابه و تابعان در بحث طهارت, بیع, دیات و حدود از این واژه به همین معنای رایج در ادب عربی استفاده شده است. گزارشهای تاریخی گویای این مهم هستند که در دوره جاهلی قطع دست سارق از ناحیه براجم بوده است و جای تردید نیست که در دوره نزول قرآن نیز همین رسم و حد میان اعراب رایج بوده است و قرآن نیز با استناد به فهم و آگاهیهای مخاطب به تفصیل جزئیات قطع نپرداخته است ضمن اینکه در روایات نیز بر همین قطع چهار انگشت اصلی از ناحیه کف دست تصریح شده است. در نتیجه براجم داخل در کلمه الْمَساجِدَ در آیه «وَ أَنَّ الْمَساجِدَ لِلَّهِ فَلا تَدْعُوا مَعَ اللَّهِ أَحَداً » نیست و لذا قطع دست سارق باید از براجم باشد تا الْمَساجِدَ به معنای اعضای هفتگانه بدن انسان از جمله دو کف دست که حق انحصاری خداوند از بدن انسان است, قطع نگردد. این تبیین از کلمه المساجد در موافق با ادله ادبی, تاریخی, قرآنی, روایی است. بر اساس بخش نخست روایت امام جواد (ع) رأی گفتمان اقلیت صحابه و خوارج در بریدن دست سارق از مچ یا آرنج و شانه سارق که هم چنان نزد برخی از قضات عصر عباسی رواج داشت, مردود است زیرا آلوده به قیاس است که با ظنونات غیر معتبر و شک به فتوا می پرداختند و از مرجعیت دینی و علمی اهل بیت (ع) روی گردان بودند و از روی جهل یا عناد خود را با آنان که وارثان قرآن و دانایان ممتاز بی نظیر اسلام شناسی بودند, مقایسه می کردند. در بخش دوم روایت, امام جواد (ع) با نگاهی جامع به قرآن و با ارجاع به سنّت نبوی, حکم قطع دست سارق از ناحیه کف دست را از آیه «وَ أَنَّ الْمَساجِدَ لِلَّهِ فَلا تَدْعُوا مَعَ اللَّهِ أَحَداً » استنباط کردند و در واقع آیه مذکور را در پاسخ گویی به این مساله که تبدیل به چالش فقها وقضات دربار عباسی شده بود, به نطق در آورده و حاضران در آن جلسه و مخاطبان در تاریخ را به طراوت و جاودانگی قرآن رهنمون کردند؛ پُر واضح است که چنین استنباطی از قرآن نشانه دانش سرشار و احاطه اهل بیت (ع) بر قرآن و مقاصد عالی آن دارد که بی هیچ هدر رفت زمان برای درنگ و تفکر مرسوم عالمان, بدون بررسی یا مطالعه پیشین و بدون مشورت با غیر بلافاصله بعد از طرح پرسش یا مواجهه با چالش, نظرگاه قرآن را درباره آن بیان می کنند؛ این است تفاوت ذهن و دانش معصوم با غیر معصوم که امامیه مستندات فراوان در این زمینه دارد و بر پایه آن بر حقانیت و شایستگی امامان خویش برای مرجعیت دینی در تمامی ابعاد آن تاکید می ورزد. 🆔 @qomislamic