هدایت شده از سازمان علمی فرهنگی آستان قدس رضوی-نمایندگی قم
• هر فرهنگی جهان اجتماعی مناسب با خود را ایجاد میکند مثلا نقطه محوری فرهنگ اسلامی، توحید است و به همین دلیل فرموده است: قولوا لا اله الا الله تفلحوا؛ و این نگاه توحیدی، تفسیری متفاوتی از عالم به انسان میدهد و هستی سراسر آیات الهی خواهد بود. قرآن و اسلام هم با همین اندیشه پدید آمد.
• فرهنگ بدون نظام معرفتی نمیتواند باشد و اتصال ایمانی و گرم هم باید حامی آن باشد؛ وقتی پیامبر اسلام از جبل النور پایین آمد و در انذر عشیرتک الاقربین بسط یافت هم علی بن ابیطالب(ع) و هم ابوجهل آن را فهمیدند اما یکی ایمان آورد و دیگری مقاومت کرد؛ فرهنگ باید با گوشت و خون کسی که آن معنا را دریافت کرده است، عجین شود؛ حضرت خدیجه(س) وقتی فرهنگ اسلامی را پذیرفت در اقتصاد و تعاملات او هم مؤثر واقع شد.
• مهمترین چیزی که برای مولا علی(ع) مهم بود حفظ اقتدار فرهنگی اسلام بود؛ بنیامیه که ۲۱ سال فرماندهی کفر را در قبال اسلام داشتند و جزء طلقاء قرار گرفتند دنبال از بین بردن اقتدار فرهنگی اسلام بودند و این سیاست را ابوسفیان پیگیری کرد و به امام علی(ع) پیشنهاد داد تا در برابر حوادث سقیفه سکوت نکند و خودش را هم در خدمت امام میداند ولی اگر امام وارد این درگیری میشدند حریم فرهنگی اسلام در هم میشکست و مولا آن را حفظ کردند و فرمودند من اگر از خانه بیرون بیایم حتی صدای اذان هم از ماذنهها شنیده نخواهد شد.
🔶 کانال اطلاع رسانی اخبار و برنامه های سازمان علمی وفرهنگی آستان قدس رضوی- نمایندگی قم👇
🆔@scorazavi
هدایت شده از سازمان علمی فرهنگی آستان قدس رضوی-نمایندگی قم
🟢 چکیده ای از مطالب
🔻 اولین پیش نشست
کنگره بینالمللی نظام نوین جهانی
🔔 نشست تخصصی:
دین و اقتدار فرهنگی و نقش آن
در هندسه جهانی
حجت الاسلام دکتر قائمی نیا
دانشیار پژوهشکده حکمت و دین پژوهی :
• انقلاب اسلامی هویت فرهنگی داشته است ولی چهار دهه است که از اهمیت آن غافل هستیم و از جهت نظری و عملی مشکل آن را حل نکردهایم،ابتدا باید منظور خودمان از فرهنگ را مشخص کنیم و ببینیم قرار است برای تغییر این فرهنگ چه فرایندی را طی کنیم؟ فرهنگ از واژههای متلون است و به همین دلیل هم دائما دچار تغییر میشود؛ ممکن است فرهنگ را به مفهوم جامعهشناسی آن در نظر بگیریم، یعنی فرهنگ، مقولهای بریده و جدا از سیاست و اقتصاد و امثال آن است.
• مشکل اصلی خیلی از مطالعات حوزوی و مباحثات فرهنگی کشور، به خاطر نوسانی است که در مفهوم فرهنگ پیدا شده است؛ فرهنگ در سیاست، قدرت، ورزش، صدا و سیما، قدرت و تعاملات انسان فعال ما یشاء است و در همه جا حضور پیدا و ناپیدا دارد و همهکاره است و امروزه چنین معنایی از فرهنگ وجود دارد.
• فرهنگ درون خودش یک برنامه معنایی دارد و به سبک زندگی و کنشهای اجتماعی معنا میدهد، به سیاست و اقتصاد هم معنا میدهد، بنابراین فرهنگ، گستردهترین پدیده بشری است و به این معنا، هویتها هم نوسان پیدا خواهند کرد. در جامعهشناسی کلاسیک، مرزهای هویتی به نوعی وجود دارد ولی در جامعه مدرن هویت ناپایدار و بیثبات است.
◀️ ادامه مطالب 👇👇
هدایت شده از سازمان علمی فرهنگی آستان قدس رضوی-نمایندگی قم
• ابزارهای دیجیتال مانند موبایل و شبکههای اجتماعی از ارکان مهم جامعه و فضای مجازی هستند، با آمدن وب جهانی، نمیتوان از فرهنگ به معنای سنتی آن صحبت کرد. رکن دیگر جامعه مجازی، سلبریتیها هستند که نقش عمدهای در تعیین فرهنگ جامعه دارند؛ در اوضاع اخیر ملاحظه کردیم که شهدای اخیر یعنی شهدای امنیت، شهدای ترور در فضای مجازی و شهدای فضای سایبری هستند. ما فضای مجازی را هنوز هم جدی نگرفتهایم و خیلی از سلبریتیها در کشتن افراد بیگناه نقشآفرین بودند. موسیقی هم در فضای جدید نقشآفرینی زیادی دارد و گاهی با یک موسیقی ساده، فرهنگ یک جامعه عوض میشود.
• ما باید به معنای عمیقتر فرهنگی منتقل شویم و در این معنا، فرهنگ یک وجودی گسترده دارد و از محدودیتهای سنتی بیرون آمده است و جوامع معنایی را در جامعه مدرن و مجازی رقم میزند و بین فرهنگ در جامعه صنعتی و اطلاعاتی با جامعه مدرن تفاوت بسیار زیادی دارد. من منکر مطالعات فرهنگی روی فلسفه و سنت اسلامی و... نیستم و تاکید دارم که باید این موارد وجود داشته باشد و ما باید قرائت فرهنگی از سنت خود داشته باشیم ولی مهم انتقال از فرهنگ سنتی به معنای مدرن آن است.
◀️ ادامه مطالب👇👇
هدایت شده از سازمان علمی فرهنگی آستان قدس رضوی-نمایندگی قم
• اگر قرار است گشایشی در عرصه فرهنگی صورت بگیرد و دین بتواند با جامعه مدرن ارتباط فرهنگی برقرار کند چند مرحله دارد؛ اول ارائه قرائت فرهنگی از تراث اسلامی اعم از قرآن، روایات و فلسفه و فقه و اخلاق و ...؛ الان فقه ماعمدتا فردگرایانه است و بعد از چهل سال نمیدانیم چه چیز فقهی فرهنگی تولید کنیم و چرا نمیتوانیم ارتباط با فرهنگ برقرار کنیم زیرا نگاه سنتی به فرهنگ داریم.
• مشکل دیگر مطالعات فرهنگی در حوزه، درجا زدن در مقام تعریف است و به مقام تحقق نمینگرند و مباحث کاربردی نمیشود و صرفا یکسری مباحث انتزاعی داریم که وقتی خواستیم صدا و سیما و نهادهای فرهنگی و سینما و ... را مدیریت کنیم این مباحث به درد ما نمیخورد. بنده معتقدم باید الهیات فرهنگی در حوزه تعریف و بحث شود و به همه حوزهها از جمله فقه و فلسفه و... اشراب شود.
• یکی از گامهای مهم در این مسیر داشتن مطالعات فرهنگی بومی متناسب با جامعه ایران است؛ الان در یکی از کشورهای غربی فردی در مورد خودرو از نگاه فرهنگی، کتاب نوشته است و تحلیل جالبی دارد و آن اینکه در جوامع شرقی چون خودرو به مثابه بدن انسانها است وقتی تصادف شود با هم درگیر میشوند؛ ما هم امروز نیازمند چنین مطالعاتی هستیم.
🔶 کانال اطلاع رسانی اخبار و برنامه های سازمان علمی وفرهنگی آستان قدس رضوی- نمایندگی قم👇
🆔@scorazavi
هدایت شده از سازمان علمی فرهنگی آستان قدس رضوی-نمایندگی قم
🟢 چکیده ای از مطالب
🔻 اولین پیش نشست
کنگره بینالمللی نظام نوین جهانی
🔔 نشست تخصصی:
دین و اقتدار فرهنگی و نقش آن
در هندسه جهانی
حجت الاسلام دکتر خیری
دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی :
• مقام معظم رهبری فرمودند قدرت در فرهنگ اسلامی خدمت به انسانیت است؛ براین اساس، حتی اسلام نسبت به قدرت نظامی هم نگاه فرهنگی دارد و آن مقابله با مستکبران است؛ اقتدار فرهنگی برخوداری یک نظام فرهنگی از پایداری، نفوذ و توانایی اثربخشی در سطح ملی و فراملی است که با پذیرش همگانی هم همراه است.
• اقتدار فرهنگی قدرت مبتنی بر ارشاد و معرفتافزایی است یعنی نه آمرانه و نه صرفا اقناعی است، بلکه قدرت تولیدکننده سرمایه اجتماعی است؛ پایه اقتدار در دو چیز است یکی مرجعیت علمی و دیگری سرمایههای فرهنگی است.
• آمارها نشان داد که ایران در حال پیشرفت است و دیدند ایران رهبری هم دارد که مردم را تشویق به پیشرفت میکند بنابراین گفتند چه کنیم تا ترمز آنها را بکشیم لذا اغتشاش ایجاد کردند؛ آن چیزی که نگرانی برای دشمنان ایجاد میکند پیشرفت علمی است.
• در برخی مقالاتی که منتشر شده آمده است ایرانیان سابقه تمدنی دارند و اگر این سابه به خوبی به آنها معرفی شود ظرفیت تمدنسازی دارند و میتوانند به اقتدار در عرصههای مختلف دست یابند.
◀️ ادامه مطالب👇👇
هدایت شده از سازمان علمی فرهنگی آستان قدس رضوی-نمایندگی قم
🟢 چکیده ای از مطالب
🔻 اولین پیش نشست
کنگره بینالمللی نظام نوین جهانی
🔔 نشست تخصصی:
دین و اقتدار فرهنگی و نقش آن
در هندسه جهانی
حجت الاسلام دکتر علی راد
دانشیار دانشگاه تهران :
• باید به این پرسش پاسخ دهیم که آیا هر دین وحیانی حوزه فرهنگ را جزء قلمرو خود میداند یا خیر یعنی آیا دین به صورت مستقیم دخالت ندارد و آن را به عقل موحدان و یا یک امر عرفی واگذار کرده و یا جزء منطقةالفراغ دین است؟ و در این صورت ما براساس اصول حاکم بر آن دین میتوانیم فرهنگ را مدیریت کنیم.
• حدود 15 سال قبل، مقالهای به نام بمب حجاب منتشر و در آن تاکید شد که حجاب به عنوان یک امر فرهنگی، محل نزاع و اختلاف است و در جامعه سنتی مانند ترکیه موفق شدند حجاب را از بدنه اجتماعی جدا کنند؛ یعنی مقولات فرهنگی اینطور است لذا باید نسبت دین و فرهنگ برای ما روشن شود البته پیشفرض ما این است که دین به فرهنگ هم توجه دارد.
• باید به تمایزات انسان مدرن و سنتی توجه لازم را داشته باشیم زیرا اقتدار فرهنگی بدون توجه به مختصات انسان مدرن و نیازهای او صرفا در حد اقتدار شعاری خواهد بود و واقعی نیست، گفت: اگر سخن از اقتدار فرهنگی در سطح جهانی است موضوع ما انسان مسلمان نیست و حتی وقتی مسئله ما انسان فرهنگی است، انسان فرهنگی جهان اسلام هم تنوع دارد و فراتر از آن ما با گونههای مختلف انسانی در سطح دنیا مواجه هستیم و خیلی از مقولات فرهنگی که از نظر ما ضد ارزش است در نزد آنها ارزش است.
◀️ ادامه مطالب👇👇
هدایت شده از سازمان علمی فرهنگی آستان قدس رضوی-نمایندگی قم
• وقتی انسان را به لحاظ انسانشناسی حیوان ناطق بدانیم و یا حی متاله دقیقا دو گفتمان و تعریف متفاوت از انسان خواهیم داشت و انی دو تعریف متفاوت دو فرهنگ مختلف ایجاد میکند. ارائه الگوی اقتدار فرهنگی به لحاظ مدل متنوع خواهد بود.
• زمانی میتوان از اقتدار فرهنگی حرف زد که دچار معضل فرهنگی شده باشیم، به عبارتی چرا الان مباحث فرهنگی برای ما جدی است زیرا احساس میکنیم فرهنگ دینی دچار آسیب و مسئله شده است از این رو رویکرد انتزاعی به فرهنگ، پاسخگوی مسائل امروز ما نخواهد بود. الگوی قرآنی، جمع همگامی و اثرگذاری در داخل و بیرون است اگر دنبال عینیت و تحقق فرهنگ اسلامی هستیم.
• صیانت از اقتدار نیازمند منطق است، همچنین باید ساختار و ادبیاتی نسبت به مقوله تغییر فرهنگی ایجاد کنیم، کما اینکه سیدجمالالدین اسدآبادی بعد از قرون متمادی از نزول این آیه شریفه«إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ» آن را از بعد فردی خارج و ساحت اجتماعی به آن بخشید.
• برای ایجاد انقلاب فرهنگی باید به متغیرهای مؤثر در فرهنگ توجه داشته باشیم، در بحث اقتدار فرهنگی معتقدم اساسا به ویژه آموزههای کتب وحیانی و سنت و سیره پیامبران اولوالعزم ناظر به نیازها و چالشهای فرهنگی انسان معاصر خود بوده است و رویکرد ما به قرآن کریم و سنت و سیره نبوی هم باید اینطور باشد زیرا اگر اسلام قصد داشته به مسائل مورد نیاز انسان معاصرش بیتوجه باشد و صرفا به کلیات ابوالبقاء بپردازد تغییر و تاثیری ایجاد نمیکرد.
◀️ ادامه مطالب👇👇
هدایت شده از سازمان علمی فرهنگی آستان قدس رضوی-نمایندگی قم
• اگر سخن از فتوای فرهنگی داریم یعنی فقه باید الان نسبت به یک چالش فرهنگی پاسخگو باشد؛ به نظر بنده زمانی فقه و فقیه معنا دارد که آن فقیه و آن فقه در حوزه فرهنگ کاملا اشراف فرهنگی داشته باشد؛ اینکه نوعی سکوت در حوزه و دانشگاه نسبت به حوادث اخیر کشور داریم معلول نبود چنین رویکردی است زیرا ما معمولا خوانشی از اسلام را داریم که میگوید چه گفته است ولی نمیگوییم الان چه میگوید.
• اینکه ما منتظر باشیم تا یک چالشی در هر زمینهای از جمله فرهنگی رخ دهد و بعد دنبال درمان آن باشیم، به ین حکمرانی نمیگویند، معمولا ما گرفتار انفعال فرهنگی هستیم؛ سیاستگذاریهایی میشود ولی عمدتا ناظر به گذشته است؛ اگر به اسناد فرهنگی توجه کنیم معمولا به ایران ده سال قبل توجه کرده است نه ایران امروز چه رسد به آینده ایران و فرهنگ جهان اسلام و آینده دنیا.
• جهاد فرهنگی از مطالبات اصلی قرآن کریم است و مقام معظم رهبری هم بر این مسئله توجه فرمودند؛ ما معمولا جهاد را با قتال با کفار یکی میبینیم ولی جهاد لزوما دست به سلاح بدن نیست، بنده معتقدم باید از خوانشهای جبری و نظامی از اسلام اجتناب کنیم تا ویترین معرفی اسلام عجیبن با خشونت در نزد دیگران نشود.
◀️ ادامه مطالب👇👇
هدایت شده از سازمان علمی فرهنگی آستان قدس رضوی-نمایندگی قم
• وظیفه امامت هم جهاد فرهنگی است و ما نیازمند چنین خوانشی از نبوت و امامت هستیم و در نهایت برای اقتدار فرهنگی نیازمند انطباق آموزههای فرهنگی اسلام با مسائل روز هستیم؛ چالشی که الان داریم واگذاری منطق اجرا به غیرنخبگان اسلامشناسی است، ربا را به نهاد بانک واگذار کردهایم و هنوز هم ربا وجود دارد یا یکسری مسائلی را که در اسلام جنبه الزام ندارد ولی ما آن را جرمانگاری میکنیم و عملا اقتدار خودمان را خودمان به چالش میکشیم.
• در الگوی دروندینی قرآن کریم و سنت و سیره نبوی نیازمند بازخوانی دقیق و به روزرسانی مفاهیم آن است، قرآن کریم یک انسان آلوده عصر جاهلی را به انسانی متعالی و کارآمد تبدیل کرد و در الگوی بروندینی هم باید از تجارب بشری در فرهنگهای مختلف استفاده کرده و از طریق مهندسی معکوس از خوبیهای آنها بهره ببریم.
🔶 کانال اطلاع رسانی اخبار و برنامه های سازمان علمی وفرهنگی آستان قدس رضوی- نمایندگی قم👇
🆔@scorazavi
حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی در مراسم بزرگداشت هفته پژوهش و فناوری که با حضور مسئولان و دستاندرکاران بخشهای علمی، فرهنگی و انتشاراتی آستان قدس رضوی در تالار قدس حرم مطهر رضوی برگزار شد، ضمن تبریک هفته پژوهش به تمام پژوهشگران، محققان و جامعه علمی و دانشگاهی کشور، از تلاشهای این قشر در اعتلا و رشد ایران اسلامی تقدیر و اظهار کرد: یکی از مهمترین مسائل پیرامون موضوع پژوهش انطباق آن با مسئله نیازهای روز جامعه است که این امر میتواند نقش تعیین کنندهای در تعالی و رشد جامعه داشته باشد.
وی با اشاره به تأکیدات اسلام در خصوص توجه به تحقیق، تتبع، خردورزی و عقلانیت در امور، تصریح کرد: علمای بزرگ اسلام در طول تاریخ از مسائل مردم فارغ نبودند و در فعالیتهای علمی و پژوهشی خود به این مهم توجه داشتهاند و بدین وسیله از وقوع پدیده های نامطلوب و انحرافات در جامعه پیشگیری و به تحقق اهداف مطلوب اسلامی کمک میکردهاند.
تولیت آستان قدس رضوی با تأکید بر اینکه تحقیقات، پژوهش ها و تألیفات باید ناظر به مسائل روز جامعه باشد، خاطرنشان کرد: اندیشمندان، علما و قشر فرهیخته جامعه اگر بخواهند در قبال جامعه به درستی ایفای نقش کنند باید ابتدا مسائل روز جامعه را بشناسند، پیرامون آن تحقیق و پژوهش انجام دهند و برای آنها راهکار و راه حل ارائه دهند.
حجت الاسلام و المسلمین مروی گفت: امروز با توجه به هجمههای گسترده دشمنان و وسایل ارتباطی نوین، دیگر فرصتی برای پرداختند به پژوهشهای انتزاعی وجود ندارد؛ امروز حتی لحظات برای پاسخگویی به مسائل اهمیت دارد و تعیین کننده است.
وی با اشاره به فعالیتهای علمی علمای بزرگ اسلام برای حفظ جامعه اسلامی و پاسخگویی به مسائل روز، تصریح کرد: مبارزه و تهاجم فرهنگی مستکبران موضوعی است که از صدر اسلام بزرگان دین با آن روبه رو و همواره علما، پژوهشگران و نویسندگان مسلمان با چنین چالش هایی مواجه بودهاند و در برابر آنها ایستادگی و مقاومت کردهاند تا جامعه دینی حفظ گردد.
تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به چالشهای رخ داده در جامعه اسلامی با آغاز غیبت کبری، عنوان کرد: با آغاز غیبت کبری حضرت ولی عصر(عج) جامعه شیعی دچار یک بحران فرهنگی عمیق شد، در آن دوران عده ای برگشته و عده ای دچار گمراهی شدند؛ اما این عالمای راستین دین و زمان شناس بودند که به داد مردم رسیدند و با تألیفات کتب ارزشمند و پاسخگویی به مسائل، جامعه را از تشدد و انحراف نجات دادند.
وی ابراز کرد: تحقیقات، پژوهش ها و تألیفات علمای بزرگ اسلام ناظر به مسائل روز مردم بوده و این رمز موفق آنها در نجات جامعه از بحرانهای فکری است.
حجت الاسلام و المسلمین مروی گفت: امروز دشمنان ارزش ها و فضیلت های اخلاقی، با حربه فرهنگ و با خلق واژه های به ظاهر زیبا و فریبنده به جنگ انسانیت آمده اند و برای رسیدن به اهداف پلید خود از واژههای زیبا و فریبندهای همچون آزادی، حقوق بشر، حقوق زن و غیره استفاده میکنند؛ البته این حربهها منحصر به این عصر نیست و در طول تاریخ همواره راهزنان فضیلت های انسانی از این ابزار استفاده کرده اند.
وی با اشاره به وقایع تاریخی دوران ائمه اطهار(ع)، عنوان کرد: در قرون اولیه اسلام تا زمان امام باقر(ع) مواجهه مستکبران با دین با ابزار شمشیر، مبارزه مسلحانه و جنایت بوده که اوج آن عاشوراست؛ اما پس از دوران امام باقر(ع) دشمنان درمییابند که از این طریق نمیتوانند به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است، برسند زیرا اگر این روش پاسخگو بود باید همزمان با شهادت امام حسین(ع) اسلام نیز دفن میشد.
تولیت آستان قدس رضوی افزود: لذا از دوران امام باقر(ع) به بعد، دشمنان با دین و فضیلت های اخلاقی و انسانی یک مواجه فرهنگی داشتند، بطوریکه در مسجد النبی سران ملحدین، کفار و زندیقها در کنار مرقد مطهر پیغمبر(ص) و در حضور مسلمانان اصل اسلام را منکر میشدند و از حمایت حکومتهای وقت نیز برخوردار بودند.
وی با اشاره به وقایع دوران امام رضا(ع) ابراز کرد: مأمون که نقاب علم دوستی را بر چهره ضد امامتاش کشیده بود؛ بسیاری از کتابهای مغرب زمین را با هدف ترویج فلسفه غربی و افکار الحادی برای به انحراف کشیدن مسیر اسلام ناب که در امامت تبلور داشت، ترجمه و وارد جامعه اسلامی کرد؛ همچنین با برگزاری مناظرات با ادیان مختلف تلاش کرد امام رضا(ع) را با شمشیر فرهنگ و علم به شهادت برساند، در واقع جلسات مناظره به زعم مامون همان گودال قتلگاه عاشورا بود و وقتی در این میدان موفق نشد، دست به شهادت امام علی بن موسی الرضا(ع) زد.
حجت الاسلام و المسلمین مروی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به پشتوانه معنوی و سرمایه بی بدیل نام حضرت رضا(ع) که مراکز علمی و پژوهشی آستان قدس از آن برخوردار هستند، گفت: با توجه به پشتوانه معنوی حضرت رضا(ع) و امکانات علمی و پژوهشی موجود، آستان قدس باید بتواند بر کل کشور تأثیرگذاری فرهنگی داشته باشد.
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه نتایج فعالیتهای علمی و پژوهشی آستان قدس باید در جامعه امتداد داشته باشد؛ گفت: امتداد فرهنگ رضوی و امام رضا(ع) در میان نسل جوان و انتقال پیام انقلاب و ارزش های انقلابی به نسل جدید از بایستههای حوزه پژوهش است؛ فعالیت علمی و پژوهشی آستان قدس در جامعه باید امتداد داشته باشد که نیازمند پویا سازی و اصلاح شیوه ها و استفاده از ظرفیتهای نخبگان و مراکز علمی کشور در این حوزه هستیم.
هفته پژوهش1401 ویرایش اول - Copy.pdf
1.29M
🔶 برنامههای هفته پژوهش ۱۴۰۱ دفتر قم
◾️ کانال اطلاع رسانی اخبار و برنامه های سازمان علمی وفرهنگی آستان قدس رضوی- نمایندگی قم👇
🆔@scorazavi
🔹همایش ملی مرجعیت علمی قرآن🔹
📚 پیش نشست علمی
💬جامعیت تبعی قرآن؛ از نظریه تا تطبیق
👤 ارائه دهنده: حجت الاسلام دکتر علی راد
👤 ناقد: حجت الاسلام والمسلمین محمدصادق یوسفی مقدم
👤 دبیر جلسه: حجت الاسلام والمسلمین سید اسداله موسوی عبادی
📆 پنجشنبه ١۴٠١/۹/۲۴ 🕙 ساعت ١٠ صبح
🏢مکان: قم، چهارراه شهدا، ابتدای صفائیه، پلاک، ۶٠۴، ساختمان سازمان علمی فرهنگی آستان قدس رضوی.
🌐لینک حضور آنلاین:
https://www.skyroom.online/ch/feghahat_aqr/feghahat
🆔 لینک پخش زنده در ایتا
@scorazavi
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
◾️ کانال اطلاع رسانی اخبار و برنامه های سازمان علمی وفرهنگی آستان قدس رضوی- نمایندگی قم👇
🆔@scorazavi
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 گزارش تصویری ۱
🔹همایش ملی مرجعیت علمی قرآن🔹
📚 کرسی علمی ترویجی
💬جامعیت تبعی قرآن؛ از نظریه تا تطبیق
👤 ارائه دهنده: حجت الاسلام دکتر علی راد
👤 ناقدان: حجت الاسلام والمسلمین محمدصادق یوسفی مقدم/ حجت الاسلام دکتر محمدی
👤 دبیر جلسه: حجت الاسلام والمسلمین سید اسداله موسوی عبادی
📆 پنجشنبه ١۴٠١/۹/۲۴ 🕙 ساعت ١٠ صبح
🏢مکان: قم، چهارراه شهدا، ابتدای صفائیه، پلاک، ۶٠۴، ساختمان سازمان علمی فرهنگی آستان قدس رضوی.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
◾️ کانال اطلاع رسانی اخبار و برنامه های سازمان علمی وفرهنگی آستان قدس رضوی- نمایندگی قم👇
🆔@scorazavi
🔶 گزارش تصویری ۲
🔹همایش ملی مرجعیت علمی قرآن🔹
📚 کرسی علمی ترویجی
💬جامعیت تبعی قرآن؛ از نظریه تا تطبیق
👤 ارائه دهنده: حجت الاسلام دکتر علی راد
👤 ناقدان: حجت الاسلام والمسلمین محمدصادق یوسفی مقدم/ حجت الاسلام دکتر محمدی
👤 دبیر جلسه: حجت الاسلام والمسلمین سید اسداله موسوی عبادی
📆 پنجشنبه ١۴٠١/۹/۲۴ 🕙 ساعت ١٠ صبح
🏢مکان: قم، چهارراه شهدا، ابتدای صفائیه، پلاک، ۶٠۴، ساختمان سازمان علمی فرهنگی آستان قدس رضوی.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
◾️ کانال اطلاع رسانی اخبار و برنامه های سازمان علمی وفرهنگی آستان قدس رضوی- نمایندگی قم👇
🆔@scorazavi
1_2401534254.mp3
30.02M
🔶 صوت جلسه
🔹همایش ملی مرجعیت علمی قرآن🔹
📚 کرسی علمی ترویجی
💬جامعیت تبعی قرآن؛ از نظریه تا تطبیق
👤 ارائه دهنده: حجت الاسلام دکتر علی راد
👤 ناقدان:
حجت الاسلام والمسلمین محمدصادق یوسفی مقدم/ حجت الاسلام دکتر محمدی
👤 دبیر جلسه: حجت الاسلام والمسلمین سید اسداله موسوی عبادی
📆 پنجشنبه ١۴٠١/۹/۲۴ 🕙 ساعت ١٠ صبح
🏢مکان: قم، چهارراه شهدا، ابتدای صفائیه، پلاک، ۶٠۴، ساختمان سازمان علمی فرهنگی آستان قدس رضوی.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
◾️ کانال اطلاع رسانی اخبار و برنامه های سازمان علمی وفرهنگی آستان قدس رضوی- نمایندگی قم👇
🆔@scorazavi
🟢 چکیده مطالب
🔻 کرسی علمی ترویجی
جامعیت تبعی قرآن؛ نظریه تا تطبیق
🔹حجتالاسلام والمسلمین دکتر #علی_راد
یکی از مبانی کلامی در امتداد بحث مرجعیت علمی قرآن کریم، اثبات جامعیت قرآن کریم به عنوان یک مبنا در مرجعیت علمی، نقش آفرین است.
وی ابراز کرد: در بحث جامعیت دو نوع جامعیت استقلالی و جامعیت غیر استقلالی یا شرطی وجود دارد، در واقع مفهوم نظریه به یک سیستم و یا مکانیزم علمی منسجم، روشمند، قابل دفاع و توانمند در پاسخگویی به شبهات ناطر به آن اطلاق میشود و اصطلاح تطبیق در این کرسی مقصود ارائه نمونههای کاربردی و کاربستی این نظریه در مقام عمل است.
⏪ ادامه مطالب👇👇
میان جامعیت قرآن از منظر دانش کلام و جامعیت اسلامی رابطه تنگاتنگی وجود دارد و چون دین اسلام به عنوان متن پایه و اساسی کتاب محور است به نظر میرسد سخن از جامعیت قرآن به نوعی سخن از جامعیت اسلام و همچنین در مقام اثبات آن است. در باب جامعیت قرآن نظریههای مختلفی مورد بحث و گفت وگو قرار گرفته است، وجه اشتراک تمامی این نظریهها این است که محققان و قرآنپژوهان پذیرفتهاند که قرآن در حوزه هدایت انسان و تعامل انسان با خود، غیر خود، هستی و خداوند جامعیت دارد که این جامعیت قرآن کریم ریشه در رویکرد کلامی پدیدآوردنده قرآن کریم دارد و هیچ امتناع عقلی بر پدیداری کتابی همانند قرآن وجود ندارد؛ سویه دیگر رویکرد کلامی به جامعیت قرآن پیامد اثبات این جامعیت است که ما می پذیریم آموزههای قرآنی پس از نزول تا روز قیامت از حجیت برخوردار است و میتوان به آن عمل کرد و از قرآن انتظار داشت نسبت به انسان پس از دوره بعثت نبوی پاسخگو باشد؛ سویه دیگر رویکرد کلامی به جامعیت قرآن را تاثیر آن در نوع نگاه مفسران و قرآنپژوهان به قرآن دانست که نگاهی فرازمانی و فرا مکانی به قرآن دارند و چنین مفسری در تفسیر خودش سیمایی زنده به افق دوران خود به نمایش میگذارد. چهره تفسیر در پرتو این مبنای کلامی کاملا دگرگون و تفسیری روزآمد، عصری و متاثر از نیازهای انسان معاصر ارائه خواهد کرد و مخاطبان چنین تفسیری نیز بیشترین بهره را از جامعه خود خواهند داشت.
⏪ ادامه مطالب 👇👇
وجود خلاء جدی در مرجعیت قرآن
با بیان اینکه با مراجعه به تاریخ تفسیر شیعه و اهل سنت در مییابیم که مرجعیت قرآن کریم با خلاء جدی روبرو است، گفت: به این معنی که حضور قرآن به عنوان یک مرجعیت تمام و کمال در دانشهای اسلامی چندان برجسته و پر رنگ نیست و در سبک زندگی مسلمین در بیش از یک هزاره تاریخ ما حضور پر رنگی نمی بینیم و شاید علت عقب ماندگی تمدنی مسلمین در این آسیب باشد.
از جامعیت و مرجعیت قرآن سخنی سهل و ممتنع است و این موضوع سخنی به ظاهر ساده و دشوار و اما در واقعیت سخت است، از همین رو در سطح تئوری و نظر، تبیین جامعیت قرآن ساده و آسان به نظر میرسد و بسیاری نیز داعیهدار جامعیت و مرجعیت قرآن هستند، اما در مقام عمل نشان دادن این مرجعیت در مقام عمل با دشواریهایی روبروست.
⏪ ادامه مطالب👇👇
لزوم بحث جامعیت و مرجعیت علمی قرآن به گفتمان در جریان تفسیر پژوهی
ما امروزه، متناسب به چالشهای انسان دوران مدرن و پسا مدرن، باوجود داشتن مفسران، تفسیری که بتواند این چالشها و نیازهای انسان مدرن را از منظر قرآن تحلیل کند سراغ نداریم، یکی از دلایل آن این است که بحث جامعیت و مرجعیت علمی قرآن هنوز به گفتمان رایج و جدی در جریان تفسیر پژوهی ما تبدیل نشده است. دانشهای ما یا عقلی و یا نقلی است؛ مسئله اختلاف مذاهب در حوزههای فکری و اعتقادی وجود دارد و اختلافات مربوط به الفبای احکام الهی میشود اما مرجعیت قرآن قالب است. جامعیت و مرجعیت اگر بخواهد معنادار باشد باید در ابتدا نظر گاه قرآن را مطرح کند.
ما در بحث جامعیت علمی قرآن چالش چندانی نداریم اما اسلام باید محصور در جامعیت قرآن باشد و نقش قرآن باید برجسته شود.
⏪ ادامه مطلب 👇👇
نظریه جامعیت قرآن را میتوان به دونوع منطقی جامعیت استقلالی و غیر استقلالی که از آن به تبعیت یاد شده است تقسیم کرد، جامعیت استقلالی یا مطلق و مقایسهای و یا نسبی و قیاسی است که به لحاظ خاستگاه و روش متفاوت هستند. نظریه دوم جامعیت قرآن که غیر استقلالی و تبعیت است، در این نظریه هر مفسری امکان دستیابی به جامعیت قرآن را دارد در واقع مولفههای نظریه این است که قرآن تنها و فقط برای شخص رسول خدا(ص) و عترت ایشان جامعیت استقلالی دارد و فقط برای آنان قابل دسترسی است .
این نظریه مدعی است قرآن بدون هیچ واسطه نزد معصومان از جامعیت برخوردار است اما دستیابی غیر اهل بیت (ع) به جامعیت قرآن تنها از طریق روش و مکانیزم قرآنی آن میسر است و در واقع برای دسترسی به جامعیت قرآن باید به سراغ الگوی ثقلینی از اسلام برویم و بدون این الگو دست ما کوتاه و خرما بر نخیل خواهد بود.مبانی این نظریه در دو دسته کلی مبانی نظری یا عقلی و یا نقلی به انضمام شواهد تاریخی بوده و نکته مهم این است که پس از رحلت رسول(ص) باید در دین اسلام یک مکانیزم وجود داشته باشد که انسان پس از رحلت نبوی بتواند از قرآن به عنوان یک منبع اصلی بهرهمند شود.
مفصلترین، دقیقترین و جامعترین روایت اهل بیت(ع) حدیث امام رضا(ع) در مناظره مفصلشان با عالمان اهل سنت خراسان است که اثبات میکنند تنها وارثان معتبر قرآن خود اهل بیت(ع) هستند،
همچنین امام صادق (ع) در بحث جامعیت علمی قرآن گفتمان سازی جدلی کردند.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
◾️ کانال اطلاع رسانی اخبار و برنامه های سازمان علمی وفرهنگی آستان قدس رضوی- نمایندگی قم👇
🆔@scorazavi