eitaa logo
سازمان علمی فرهنگی آستان قدس رضوی-نمایندگی قم
768 دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
230 ویدیو
23 فایل
ارتباط با ادمین
مشاهده در ایتا
دانلود
220109_2121.mp3
81.14M
🔹 صوت جلسه رونمایی کتاب فهرست خطی کشاف 🎙حجت‌الاسلام رضا مختاری 🎙حجت‌الاسلام سیدصادق اشکوری 🎙 عبدالکریم کرمانی 🎙دکتر حسن آبادی 🗓 یکشنبه ۷ بهمن ۱۴۰۳ ⏰ ساعت ۱۵:۳۰ 🕌 آدرس: قم، چهار راه شهدا- ابتدای خیابان صفائیه،سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی- سالن شیخ طوسی •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈ 🔹 کانال اطلاع رسانی اخبار و برنامه های سازمان علمی وفرهنگی آستان قدس رضوی- نمایندگی قم 👇 🆔@scorazavi
🔰 چکیده مطالب ارائه شده حجت‌الاسلام دکتر سید نقی موسوی در همایش سیره امام کاظم علیه السلام؛ مقاومت و استکبار ستیزی: 🔸 سیدنقی موسوی، معاون پژوهشی دانشگاه فرهنگیان، ششم بهمن ماه در همایش سیره «امام کاظم(ع)؛ مقاومت و استکبارسیتزی» که از سوی دفتر قم سازمان علمی فرهنگی آستان قدس رضوی برگزار شد، با بیان اینکه حضرت زندان‌های مختلفی را تحمل و الگویی از مبارزه و مقاومت را علیه طاغوت زمان خود طراحی کردند، گفت: ایشان همه تلاش خود را به کار گرفتند تا مدینه را به پایگاهی برای مرجعیت فکری، تربیتی و فرهنگی تبدیل و به خصوص در ایام حج، عضوگیری و کادرسازی کنند و طوری شاگرد تربیت کنند که توان مناظره و مباحثه کلامی و فقهی و ... داشته باشند. 🔸 تلاش دوم ا مام پایه‌ریزی شبکه ارتباطی و تشکیلات مخفی و زیرزمینی به نام وکالت و ایجاد روابط با شیعیان از این طریق بوده است که کارکردهایی چون رد و بدل کردن نامه، دریافت وجوهات و پاسخ به شبهات و سؤالات آنان داشته است؛ بیش از ۹۰ توقیع و مکاتبه از آن حضرت باقی مانده است. امام با این شبکه‌سازی تلاش کردند تا پایگاه اقتصادی و معیشتی برای شیعه ایجاد کنند و این تلاش حضرت هم تحکیم و هم گسترش جریان تشیع بود، اضافه کرد: تلاش حضرت برای تربیت شاگردان هم عمدتاً کادرسازی برای تربیت سیاسی بود تا کسانی مانند علی بن یقطین را در بدنه قدرت به نفع شیعه قرار دهند همچنین تلاش حضرت برای خنثی‌سازی برخی دغل‌بازی‌های خلفای عباسی که در این خصوص، حضرت با زیرکی ماجرای فدک را پیش کشیدند. 🔸 ادامه مطالب 👇🏻👇🏻👇🏻
🔸 دکتر موسوی افزود: مقاومت منفی و تلاش مبارزه‌ای حضرت حتی در درون زندان هم وجود داشت؛ حضرت مقاومت و سرسختی و پایداری در رسیدن به توحید و راه حق را ترسیم کردند که در یک سطح تربیت فردی منجر به تربیت اخلاقی افراد بود؛ به هر حال سیاست کلی حضرت، مبارزه و مقاومت با دشمنان بود. 🔸 معاون پژوهشی دانشگاه فرهنگیان با اشاره به مفهوم مقاومت و سطوح آن، اظهار کرد: مقاومت را می‌توان یک پدیده روان‌شناسی و نفسانی دانست زیرا مقاومت در نظام روانی انسان نوعی تلاش برای تعادل‌جویی است که در انواع روان‌شناسی‌ها اعم از انسان‌گرا و رفتارگرا و ... وجود دارد و انسان برای آرامش روانی خود نیازمند استقامت است که در زبان دین هم در قالب واژگانی چون صبر و ... متجلی است. 🔸 در کافی نقل شده است که سزاوار است کودک عرامه داشته باشد، لسان‌العرب آن را بازیگوشی و شلوغ‌کاری و شیطنت کودک معنا کرده است؛ علامه مجلسی ثانی هم در تفسیر این روایت شریف آورده است بازیگوشی و مدرسه‌گریزی و ... است تا کودک بتواند رواداری و خودکنترلی و استقامت و حلم و صبر برای خود ایجاد کند و یاد بگیرد. 🔸 هم در ادبیات امام کاظم(ع) و هم مجموعه روایات، مقاومت هم درونی و هم بیرونی و در برابر شیاطین جنی و انسی است یعنی هم بعد اجتماعی ـ تربیتی و هم فردی و دگرسازی دارد. بعد فردی، آن است که انسان تک‌کنش در اجتماع مقاومت کند ولی مقاومت گروهی زمانی است که شبکه ایجاد می‌شود؛ امام(ع) در شرایط خفقان‌آمیزی مقاومت جمعی و شبکه‌ای ایجاد کردند که این تشخص کار بسیار بزرگی است زیرا جبهه متحد وفاداران به توحید و ولایت ایجاد کرده بودند. 🔸 ادامه مطالب 👇🏻👇🏻👇🏻
🔸 دکتر موسوی با بیان اینکه تلاش دیگر امام اهتمام برای استفاده از این گفتمان در ادبیات تربیتی موجود بود، ادامه داد: روایت دنیای مدرن و پسامدرن از انسان، اومانیستی و خداانگار است؛ در این انسان‌خداانگاری کودک قرار است در سیاه‌چاله نفس خود زندانی شود آن هم با شعار آزادی، حقوق بشر و رهابخشی آموزش و پرورش؛ شعار آموزش و پرورش مدرن، تلاش کرده است تا داوری و قضاوت کودک را در چارچوب نفسانیت و اومانیسم طبقه‌بندی کند و سرابی از آزادی و عدالت‌جویی را ایجاد کند. 🔸 آموزش و پرورش مدرن به تبع علوم اجتماعی و انسانی مدرن اجازه نمی‌دهد انسان به چیزی فراتر از تربیت مدرن تن بدهد و به تعبیر دقیق‌تر دست آهنین زیر دستکش مخملین لیبرالیسم و اومانیسم قرار دارد و به انسان اجازه نمی‌دهد به غیر از لیبرالیست پایان تاریخی به چیز دیگری ایمان بیاورد به تعبیر دقیق‌تر نوعی از مقاومت کشی و ستیزی در ادبیات مدرن و پست مدرن قابل مشاهده است. 🔸 دکتر موسوی با بیان اینکه این کار در زیر چتر قدرت نهادهای بین‌المللی از یونسکو گرفته تا صندوق بین‌المللی پول در حال انجام است، گفت: تلاش تمدن غربی این است که خرده‌فرهنگ‌ها و مقاومت فرهنگی و تمدنی و مقاومت ملت‌ها از بین رفته و همه تحت لوای آمریکایی‌سازی و جهانی‌سازی یکدست شوند؛ این ایده جهان‌شهری ناقص هم در این راستا توصیه می‌شود. 🔸 ادامه مطالب 👇🏻👇🏻👇🏻
🔸 ایشان تأکید کرد: چنین وضعیتی برنمی‌تابد که غزه در دو وجب جا مقاومت کند؛ در این شرایط تلاش آموزش و پرورش مدرن آن است که صلح را آموزش دهد ولی صلح با رویکرد و تعریف خودش و صلحی که به نفع او است؛ آموزش رواداری یعنی اینکه به دگرباشان و همجنس‌گراها اجازه بروز و ظهور داده شود ولی گفتمان مقاومت امام حسین(ع) و مبارزه با ظلم و ستم نباید رواج یابد. تزاحم اجتماعی ایجاد می‌کنند ولی تا جایی که به نفع آنان است یعنی کودک در فضای مجازی حضور دارد ولی هوش مقاومتی و مبارزه‌ای ندارد. 🔸 معاون پژوهش دانشگاه فرهگنیان با بیان اینکه انقلاب اسلامی این چرت غرب را پاره کرد، تصریح کرد: هم چرت نظریه‌ پردازان انقلاب‌ها و هم چرت فلاسفه دنیا از رویکرد امام پاره شد؛ آن چه از سیره امام کاظم(ع) و امامین انقلاب برمی‌آید آن است که می‌توان از نظریه تربیت مقاومتی سخن بگوییم خصوصاً ثمرات گفتمان سال ۱۳۵۷ که در غزه و لبنان باید آن را ببینیم. 🔸 دکتر موسوی بیان کرد: مرز تمایز تربیت مقاومتی در ادبیات امامین انقلاب با ادبیات وارداتی پست‌مدرن که برخی در دهه ۷۰ آن را مطرح و حلواحلوا می‌کردند که این ادبیات آزادانه است و چه و چه در خودمحورانه بودن این ادبیات بود در حالی که در چارچوب نظریه امامین انقلاب، انسان به مثابه خلیفه الهی است. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈ 🔹کانال اطلاع رسانی اخبار و برنامه های سازمان علمی وفرهنگی آستان قدس رضوی- نمایندگی قم 👇 🆔@scorazavi
🔰 چکیده مطالب ارائه شده حجت‌الاسلام دکتر ناصر رفیعی در همایش سیره امام کاظم علیه السلام؛ مقاومت و استکبار ستیزی: 🔸 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی؛ رئیس مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی جامعه‌ المصطفی(ص)، ۶ بهمن ماه در همایش «سیره امام کاظم(ع)؛ مقاومت و استکبارستیزی» که توسط سازمان علمی فرهنگی آستان قدس رضوی، دفتر قم برگذار شد، گفت: مرحوم حمیری داستانی را از سن ۵ سالگی امام کاظم(ع) نقل کرده است؛ ایشان فرمود گروهی از یهودیان خدمت پدرم آمدند و گفتند که ما در تورات خواندیم که خدا به فرزندان ابراهیم کتاب و نبوت و امامت داد چرا برای شما اینطور نیست و دیگران حاکم هستند و مسئولیت دارند و شما ندارید؛ پدرم چشمانش پر از اشک شد و فرمود: تا بوده اینطور بوده است که حق امنای الهی غصب و به آنان ظلم شده است و بندگان شاکر خداوند هستند؛ قرآن هم فرموده است: إِنَّ الَّذِينَ يَكْفُرُونَ بِآيَاتِ اللَّهِ وَيَقْتُلُونَ النَّبِيِّينَ بِغَيْرِ حَقٍّ وَيَقْتُلُونَ الَّذِينَ يَأْمُرُونَ بِالْقِسْطِ مِنَ النَّاسِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذَابٍ أَلِيمٍ. 🔸 در مورد رویکرد مقاومتی و استکبارستیزی امام کاظم(ع) چند نکته قابل ذکر است؛ اول برخورد مستقیم با حکام جور؛ ایشان در طول دوران امامت با چند خلیفه مواجه بود که عمدتا هم با هارون الرشید هم دوره بودند. هارون در اوایل خلافت ملاقاتی با امام(ع) داشت و از ایشان پرسید شما که هستید و امام جواب دادند من پیشوای دل‌های مردم هستم و شما پیشوای جسم مردم که این جواب کاملا سیاسی است. 🔸 ادامه مطالب 👇🏻👇🏻👇🏻
🔸 دکتر رفیعی بیان کرد: نقل شده است که هارون دل درد شدیدی گرفت و هر پزشکی آوردند جواب نگرفت لذا نزد امام رفتند تا برای او دعا کنند؛ امام دعا فرمودند: اللّهم کما أریته ذلّ معصیته، فأره عزّ طاعتی؛ خدایا همانطور که ذلت معصیت را به او چشاندی طعم اطاعت ما را هم به او بچشان؛ خود این دعا سیاسی است. 🔸 استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: در بازدیدی که امام از یک عمارت ساخته شده توسط هارون داشتند فرمودند این عمارت ظالمین است چرا که برای استفاده شخصی ساخته بودند؛ امام فرمودند باید مردم از آن استفاده کنند نه اینکه شخصی باشد. باز در نقل آمده است وقتی هارون خواست امام کاظم(ع) را دستگیر کند خود را به پیامبر(ص) منتسب کردند و جایگاه خود را گوشزد فرمودند. 🔸 نفی همکاری اطرافیان و یاران امام با دربار را یکی دیگر از مبارزات امام علیه حکام طاغوت برشمرد و گفت: امام خطاب به یکی از یارانش که برای دربار کار می‌کرد فرمودند ای زیاد مرا اگر از یک بلندی پرت کنند که قطعه قطعه شوم بیشتر از این دوست دارم که برای یکی از این افراد کار کنم البته امام چند مورد را مستثنی کردند؛ یکی اینکه کسی مانند ابن یقطین در دربار کار کند و مشکلاتی را از مردم برطرف کند. نمونه دیگر هم داستان صفوان است که امام ایشان را از همکاری با هارون منع فرمودند با اینکه این همکاری در حد کرایه‌دادن شتر بود. 🔸 ادامه مطالب 👇🏻👇🏻👇🏻
🔸 استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه گونه سوم مبارزاتی امام با حاکمان تاویل آیاتی است که جنبه ظلم‌ستیزی دارد، افزود: بنده ۲۷۵ روایت از امام کاظم(ع) در مورد مبارزه با ظلم و حاکمان ظالم یافتم که در ذیل آیات بیان شده است؛ از جمله آیه ۵۸ نساء؛ مَنْ يَشْفَعْ شَفَاعَةً حَسَنَةً يَكُنْ لَهُ نَصِيبٌ مِنْهَا ۖ وَمَنْ يَشْفَعْ شَفَاعَةً سَيِّئَةً يَكُنْ لَهُ كِفْلٌ مِنْهَا ۗ وَكَانَ اللَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ مُقِيتًا؛ که امام در ذیل آن فرمودند: منظور از امانات ما ائمه(ع) هستیم البته منظور تاویل و جری و تطبیق از طریق الغای خصوصیت است. 🔸 وی افزود: آیه دیگر؛ أَلَمْ تَرَوْا أَنَّ اللَّهَ سَخَّرَ لَكُمْ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ وَأَسْبَغَ عَلَيْكُمْ نِعَمَهُ ظَاهِرَةً وَبَاطِنَةً ۗ وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يُجَادِلُ فِي اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَلَا هُدًى وَلَا كِتَابٍ مُنِيرٍ؛ است؛ براساس فرمایش امام ذیل این آیه، نعمت‌های دیدنی ظاهری هستند؛ حضرت فرمودند مراد از نعمت باطنی حضرت حجت است و ما نعمت ظاهری هستیم؛ از امام در مورد فاحشه در آیه؛ قُلْ إِنَّمَا حَرَّمَ رَبِّيَ الْفَوَاحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ وَالْإِثْمَ وَالْبَغْيَ بِغَيْرِ الْحَقِّ وَأَنْ تُشْرِكُوا بِاللَّهِ مَا لَمْ يُنَزِّلْ بِهِ سُلْطَانًا وَأَنْ تَقُولُوا عَلَى اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ، پرسیدند و ایشان فرمودند قرآن یک ظاهر و یک باطنی دارد و هر چه خدا گفته که حرام است ظاهر است و مراد از باطن، حاکمان جور هستند. 🔸 ادامه مطالب 👇🏻👇🏻👇🏻
🔸 رئیس مجتمع آموزش عالی سیره و تاریخ جامعه المصطفی(ص) با بیان اینکه هارون از امام پرسید که چرا به شما فرزندان رسول‌الله(ص) می‌گویند زیرا اعراب فرزندان دختر را به جد نسبت نمی‌دادند، امام آیات ۸۵ و ۸۶ سوره انعام را خواندند که نام ده پیامبر(ص) در آن آمده است، گفت: در این آیات عیسی(ع) به ذریه ابراهیم نسبت داده شده است و می‌دانیم عیسی از طریق مادر به ابراهیم(ع) می‌رسند؛ یا در آیه؛ وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُ مَا زَكَىٰ مِنْكُمْ مِنْ أَحَدٍ أَبَدًا وَلَٰكِنَّ اللَّهَ يُزَكِّي مَنْ يَشَاءُ ۗ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيم. 🔸 چهارده هزار روایت تفسیری داریم که نیمی از آن تاویلی و باطنی است یعنی آیه از مفهوم مستقیم بیرون نمی‌رود و با الغای خصوصیت، ما تفسیر باطنی می‌کنیم. در ذیل آیه فرمودند منظور از فضل الله، رسول الله و منظور از رحمت امیرمؤمنان(ع) است. 🔸 دکتر رفیعی با اشاره به روش دیگر امام کاظم(ع) در استکبارستیزی، افزود: روش دیگر امام(ع)، مسئله توسعه معنایی امامت و تاکید بر جایگاه و شرایط امام بود و اینکه کسی نمی‌تواند جای امام را بگیرد؛ مثلا از امام(ع) نقل است که هر کسی بر امام خود مقدم شود و یا امام غیر مفترض‌الطاعه را مقدم کند با یک حاکم ستمگری دست دوستی دراز کند با خدا در افتاده است و خدا او را در جهنم می‌اندازد و هیچ عملی از او مقبول نیست. 🔸کسی باید حکومت قبول کند که چند ویژگی دارد؛ اول اینکه هر چه بپرسند بلد باشد یعنی علم و آگاهی داشته باشد و هارون اینطور نبود؛ دوم وقتی همه عاجز هستند او بتواند سخن بگوید و بتواند در همه مسائل مشورت بدهد. 🔸 ادامه مطالب 👇🏻👇🏻👇🏻
🔸 امام کاظم(ع) شمشیر، قرآن و لباس خشنی در منزل داشتند که به تعبیر رهبر انقلاب شمشیر نماد جهاد است، مصحف نماد فرهنگ و لباس خشن نماد زهد، یکی از راویان می‌گوید من وقتی این سه را دیدم قصد کردم ایشان را تمسخر کنم ولی هنوز چیزی بر زبان نیاورده بودم فرمودند: اجتنبوا کثیرا من الظن؛ در منزل دیگری قصد کردم تا معذرت‌خواهی کنم باز آیه دیگری مبنی بر مغفرت فرمودند یعنی باز ذهن بنده را خواندند. 🔸 با اینکه هارون دولتی قوی داشت ولی فقر زیادی در جامعه وجود داشت؛ امام از ۹ طریق یعنی موقوفات، خمس و زکات و صدقات و ... دریافت مالی داشتند و یکسری کیسه درست کرده بودند و در آن‌ها از صد تا هزار دینار قرار می‌دادند و آن را بین فقرا تقسیم می‌کردند و این سیره موسی بن جعفر(ع) معروف بوده است و می‌گفتند هر کسی این سره را دریافت می‌کرد از فقر نجات یافته بود. 🔸 عیسی بن محمد می‌گوید مزرعه‌ای داشتم که ملخ زد و از بین رفت و من زانوی غم در بغل گرفتم؛ امام کاظم(ع) به من فرمودند که درآمد این زراعت چقدر بوده است و گفتم ۱۲۰ دینار ولی امام ۱۵۰ دینار با دو شتر به این فرد بخشید؛ امام به این فرد فرمود در مصیبت زمین نخورید و از همان جا بلند شوید و شروع کنید؛ در کربلا همه چیز از دست رفت ولی حضرت زینب(س) تسلیم نشد. 🔸 دکتر رفیعی استکبارستیزی امام کاظم(ع) را در ۵ محور بیان کرد؛ برخورد صریح و مستقیم با حاکمان جور؛ نفی همکاری با حکام جور، دستگیری از فقرا، توسعه تاویل و معنای آیات قرآن و توسعه معنایی امامت و تاکید بر این مقوله. ••••✾•🌿🌺🌿•✾••• 🔹 سازمان علمی فرهنگی آستان قدس رضوی- نمایندگی قم 👇 🆔@scorazavi
🌸🍃 اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ 🍃🌸 بخوان به نام پروردگارت كه آفريد السَّلامُ عَلَيْكَ يَا رَسُولَ اللّٰهِ السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْبَشِيرُ النَّذِيرُ السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا السِّراجُ الْمُنِيرُ السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا السَّفِيرُ بَيْنَ اللّٰهِ و َبَيْنَ خَلْقِهِ 🍃🌺مبعث، بهاری‏ ترین فصل گیتی، فصل شکفتن گل سرسبد بوستان رسالت و نوید تزکیه انسان ‏های شایسته از زشتی‏ ها و شکوفا شدن گل‏ های ایمان و جاری کننده چشمه رحمت، پاکیزگی و عدالت در گلستان جان ها و انفجار نور و ظهور ارزش ‏ها و نزول قرآن و تولد اسلام عزیز و پایه‏ گذار حکومت صالحان در عرصه گیتی بر همگان مبارک باد 🌺🍃 ۲۷ رجب فرخنده سالروز بعثت نبی الرحمه، پیامبر خاتم حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم بر همه مسلمانان جهان مبارک باد. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈ 🔹 کانال اطلاع رسانی اخبار و برنامه های سازمان علمی وفرهنگی آستان قدس رضوی- نمایندگی قم 👇 🆔@scorazavi
🔰 چکیده مطالب ارائه شده حجت‌الاسلام دکتر حمید پارسانیا در همایش سیره امام کاظم علیه السلام؛ مقاومت و استکبار ستیزی: 🔸 حجت‌الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا؛ رئیس دفتر قم سازمان علمی فرهنگی آستان قدس رضوی، ۷ بهمن در دومین روز از همایش «سیره امام کاظم(ع)؛ مقاومت و استکبارستیزی» که از سوی این دفتر برگزار شد با بیان اینکه امام کاظم(ع) دو دهه در زندان بودند و مقاومت کردند و در نهایت هم به شهادت رسیدند، گفت: امام(ع) در ورای فرهنگ و جامعه اسلامی، مسیر مقاومت فرهنگی و معرفتی را در تعامل با شیعیان هموار کردند. ائمه نور واحد هستند گرچه در مقطعی مانند امام علی(ع) عمل می‌کنند و در مقطعی آتش‌بس و در مقطعی قیام. 🔸 ریاست دفتر قم با اشاره به روایتی از امام کاظم(ع) که هشام آن را نقل کرده است، افزود: امام کاظم(ع) بر اساس روایتی در کافی کلینی، خطاب به هشام بر عقل و ساحت‌های آن تاکید مکرر فرموده‌اند؛ امام(ع) در سده دوم این حدیث را فرمودند؛ در سده اول بنی‌امیه حاکم بودند و فرهنگ خاصی را نهادینه کردند. بنی‌امیه در نظام قبیلگی عرب محوریتی داشتند و کانون مقاومت در برابر اسلام و پیامبر(ص) بودند و سال هشتم هجری و در فتح مکه اسلام آوردند و تا آن روز در باطل خود مقاومت کردند و البته اسلام هم تعامل مناسبی با آنان داشت و بعضا امتیازات بیشتری هم به آنان عطا شد. 🔸 ادامه مطالب 👇🏻👇🏻👇🏻