eitaa logo
🌷مسجد سبقت درخیرات🌷
217 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
749 ویدیو
149 فایل
📢 🕌 یک مسجد مجازی! ارائه محتواهایی از تفسیر آیات قرآن، درس اخلاق و شیوه بهتر زندگانی، شرح و توضیح دعاها و احادیث معصومان همراه با آيت الله دکتر حيدري فر (حفظه الله) مفسِّر قرآن مجيد و استاد حوزه و دانشگاه ارتباط با ما: @sebqat_14
مشاهده در ایتا
دانلود
💚با عرض سلام و ادب محضر ميهمانان "سبقت در معنويت"🕋 از همراهي شما در ماه معظم شعبان تشكر مي كنيم🍃🌹🍃 ✳️شرح به فقرات پاياني خود رسيده است و إن شاء الله تا فردا شرح آخرين فقره را خدمتتان ارسال خواهيم كرد.✳️ آنچه در اين مسجد مشاهده مي كنيد از صوت و عكس و فيلم و متن، همه و نو هستند.🍏🍎 🐬سعي بر اين است كه در اين به بهترين نحو از شما كنيم تا احساس خستگي نكنيد. ✍🏻نظرات شما براي پيشرفت و رونق مسجد، بسيار مفيد خواهد بود پس ما را از نظرات خيرخواهانه ي خويش بي نصيب مگذاريد. إن-شاءالله در ماه مبارك با برنامه هاي متنوع و زيباتري خدمتتان خواهيم بود🙏🏻 🤝از شما براي و اين حركت معنوي، استقبال مي-كنيم.🤝 اميدواريم شما عزيزان🌼 و خانواده هاي محترمتان، 🍃💐🍃در عافيت و سلامت باشيد.🙏🏻 از استاد بزرگوار، نيز كمال قدرداني را داريم.🌺🍃🌺 جهت ارتباط با خادمتان👈👈👈@malek89👉👉👉
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍🏻بسم الله الرحمن الرحيم ✳️«الهِي لَمْ يَكُنْ لِي حَوْلٌ فَانْتَقِلُ بِهِ عَنْ مَعْصِيَتِكَ إِلّا فِي وَقْتٍ ايْقَظْتَنِي لِمَحَبَّتِكَ». خدايا من از خودم هيچ قدرتي ندارم كه خودم را از بازدارم و از قلمرو معصيت، به قلمرو راه پيدا كنم مگر اينكه تو دستم را بگيري و به سبب محبّتي كه به تو دارم از خواب غفلت، بيدارم كني« وَ كَما ارَدْتَ انْ أَكُونَ كُنْتُ»، پس من هم همانطوري كه مي¬خواهي، انجام وظيفه كنم؛ «فَشَكَرْتُكَ بإدْخالِي فِي كَرَمِكَ»، من هم تشكر مي كنم كه دستم را گرفتي و در قلمرو وارد كردي؛ «وَ لِتَطْهِيرِ قَلْبِي مِنْ أَوْساخِ الْغَفْلَةِ عَنْكَ» و قلبم را از چرك¬ها و پيرايه¬هاي پاك كردي. 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃@sebqat14
✅در اين فقره، يكي از مهمترين مباني ديني و عقيدتي ما كه از آيات و روايات و ادعيه و ¬ها استفاده مي¬شود، بيان شده است؛ اينكه انسان هرگونه و و بندگي كه مي كند به لطف و توفيق الاهي است البته از اين جهت كه انسان موجودي است و همراه با اراده و اختيار آفريده شده است راه اطاعت و بر او باز است و👈 به فرموده¬ي مرحوم ، «انسان اگر بخواهد انسان باشد، بايد مختار باشد وگرنه يا ملك مي شود يا حيوان»؛ مهترين ويژگي انسانيتِ انسان-كه موجودي ممتاز از ديگر موجودات است-اختيارداري اوست؛ در ملائكه تعقل و تفكر است ولي غريزه نيست، در حيوان فهم و انديشه نيست اما غريزه است؛ پس اگر انسان بخواهد موجودي ممتاز باشد -💫به قول عليه السلام فرمودند: خدا ملائك را آفريد تا همه عبادت و بندگي بودند اطاعت و بندگي كه براساس فهم و معرفت و تعقل و تفكر باشد، از طرفي حيوانات را آفريده بود كه اين¬ها همه و و بخور و بخواب بودند كه در حوزه ي عبادت و اطاعت نيستند. 🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟@sebqat14
✅در ملائك شهوت و غضب نيست و در حيوانات معرفت و تعقّل و انديشه نيست ولي خداي منان موجودي برتر آفريد و هر دو ويژگي را در آن قرار داد، هم معرفت و آگاهي و شناخت را و هم شهوت و غضب را در او به وديعت نهاد و بر اين اساس يك ميدان جهاداكبري در نفس و درون وجود انسان مهيا كرد كه 👈👈انسان با توجه به اين دو ويژگي كه دارد مي تواند به جايي و كمالي برسد كه حتي ملك مقرّب(جناب جبرئيل عليه السلام) بگويد:✳️ «يا محمد(صلي الله عليه و آله)، لو دَنَوتُ ُ أَنْمُلَةً لَاحْتَرَقَتُ» يعني تا سدرة المنتهي جناب جبرئيل با پيامبر اكرم صلي اله عليه و آله رفت، از آن به بعد را نتوانست، همراهي كند؛ هر چه جناب رسول خدا به جناب جبرئيل فرمود كه بيا با هم برويم و مرا تنها مگذار، گفتند كه من نمي¬توانيم بالاتر از اين بيايم؛ پس "رسد آدمي به جايي كه به جزء خدا نبيند" يعني انسان بر اساس ويژگي هاي وجودي و معرفت و اراده و انتخاب و مشيّتي كه دارد مي¬تواند به جايي برسد كه به كمال مطلق نزديك شود. 🧠🧠🧠🧠❓❓❓❓🔐 @sebqat14
✅ اين جمله اشاره به اين قضيّه است«الهِي لَمْ يَكُنْ لِي حَوْلٌ فَانْتَقِلُ بِهِ عَنْ مَعْصِيَتِكَ إِلّا فِي وَقْتٍ ايْقَظْتَنِي لِمَحَبَّتِكَ». 1️⃣اولاً‌ انسان، موجودي مختار است و 2️⃣ثانياً همه¬ي نعمت¬ها و توفيق همه¬ي عبادت¬ها و اطاعت¬ها از خداست. كه خدايا من در قلمروي معصيت تو گام گذاشتم و قدرت و توانايي ندارم كه خودم را از حوزه¬ي معصيت جدا كنم مگر اينكه تو مرا از اين غفلت بيدار كني و بيداري من هم در مسير دوستي تو باشد؛ مرا ازخواب غفلت بيدار كني تا محبوبي جزء تو نداشته باشم. 🔐🔐🔐🔐🔐🔐🔐🔐🔐🔐 @sebqat14
ذات-اقدس-ربوبي 💚💚عزيزان من،💚💚 مي¬دانيد كه در عالَم محبوب¬هاي زيادي وجود دارد اما تنها محبوبي كه ماندگار است و ماندگار است و ماندگار، فقط ذات اقدس ربوبي است.«كُلُّ مَن عَليها فانٍ و يَبقي وَجهُ رَبِّكَ ذوالجلال و الإكرام»، 👈👈در اين آيه فرموده است «كُلّ مَن عَليها فانٍ» و نفرمود« كُلُّ مَن عَليها يفني»، فعل مضارع نيست كه كه در آينده فاني باشند، بلكه «فانٍ» اسم فاعل است يعني الآن هيچ و فاني است نه اينكه در آينده فاني خواهد شد. يعني در جهان هستي، جزء خداي منان هيچ قدرتي وجود ندارد، اين همان توحيد افعالي است كه يكي از مباني مهم كلامي و ديني مكتب اهل بيت است كه در عالم هيچ قادري جزء او نيست «لا مؤثر في الوجود إلّا هو». 🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜 @sebqat14
✍🏻پس خدايا اگر در مسير دوست داشتن من، ‌اين توفيق را به من داده¬اي تا تو را دوست داشته باشم يعني محبوبي به خوبي تو پيدا كنم كه ماندگار باشد و اين دوستي سبب بيداري من باشد و به گونه¬اي زندگي كنم كه تو مي¬خواهي✳️« وَ كَما ارَدْتَ انْ أَكُونَ كُنْتُ»، اين مقامِ خيلي بلندي است كه، انسان رنگ خدايي بپذيرد و در مسير خواسته¬هاي الاهي قرار بگيرد. ✅ما دو داريم: يكي دلم مي¬خواهد و ديگري خدا مي¬خواهد-براي تشبيه معقول به محسوس-اگر در دست نگاه كنيم،‌ خدا خواسته¬ها نوشته است چون اصحاب اليمين، يمن و بركت و اصحاب هستند و اگر در دست نگاه كنيم، دل خواسته ها و هوس خواسته ها نوشته است چون اصحاب شمال، اصحاب مشقّت و و اصحاب عذاب هستند؛ پس هر وقتي مي¬خواهيم تصميمي بگيريم و كاري انجام دهيم به دستان خود نگاه كنيم، ‌ببينيم كه در در مسير دست راستمان قرار مي¬گيرد يا در مسير دست چپ؛ اگر در مسير دست راستمان قرار گرفت، «كما أردتَ أن أكونَ كنتُ» مي¬شود، يعني هر طوري كه مي¬خواهد و دوست دارد، من هم همان كار را انجام مي¬دهم. ✋✋✋✋✋✋✋✋ @sebqat14
🙏🏻حالا كه اين نعمت و توفيق را به من داده اي كه فقط به تو دل ببندم و حقيقي من، تو باشي و به غير تو دل نبندم، معلوم است كه مرا در حوزه¬ي خودت وارد كرده¬اي و من هم به اين عنوان كه نعمت و توفيق، محبت خودت را به من دادي،«فَشَكَرْتُكَ بإدْخالِي فِي كَرَمِكَ» از تو تشكر مي¬كنم به خاطر اينكه مرا در محدوده¬ي كرامت خودت وارد كردي و جزء بندگانت خوب قرار دادي كه بتوانم تو را دوست داشته باشم، يعني اجازه¬ي دوست داشتن به من دادي. «وَ لِتَطْهِيرِ قَلْبِي مِنْ أَوْساخِ الْغَفْلَةِ عَنْكَ» و مي¬كنم به خاطر اينكه قلب مرا پاك كردي؛ اوساخ جمع وسخ، به معناي چرك و آلودگي است.🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻 @sebqat14
غفلت 💚عزيزان من، يكي از ويروس هاي حساس و خطرناك است، الآن ما با ويروس درگير هستيم، ببينيد چقدر مراقبت مي¬كينم-در خانه بمانيم و ترددهاي غيرضروري را حذف كنيم و مواد شوينده استفاده كنيم و ماسك بزنيم و دستانمان و كالاهايمان را ضدعفوني كنيم و...-همه ي اين مراقبت ها به خاطر يك ويروس جسم است كه ريه¬ها را از بين مي¬برد اما ويروس غفلت،‌ خيلي شديدتر و بدتر است چرا كه روح را از بين مي¬برد، از خداست« وَ نَفَخْتُ فيهِ مِنْ رُوحي‏»؛ همه¬ي انسان ها يك نعمت بزرگي به نام روح¬الله در اندرون خود دارند، اگر كنند و اين روح را كه پاك و پاكيزه از خدا گرفته¬اند، پاك و پاكيزه به خدا تحويل دهند، مي¬شوند«يا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِي إِلى‏ رَبِّكِ راضِيَةً مَرْضِيَّةً فَادْخُلِي فِي عِبادِي وَ ادْخُلِي جَنَّتِي‏» خيلي بزرگي است، دو طرفه، هم خدا راضي است و هم انسان، چون هم انسان امانت¬دار خوبي بوده است و هم اينكه خدا مولاي خوبي بوده است، هر دو راضي هستند، خدا مي فرمايد من روح را به تو امانت دادم كه پاك و پاكيزه نگه¬داري و حالا كه مراقبت كردي من از تو مي¬كنم؛ يكي از صفات خداست كه در پايان آيه¬ي مربوط به صفا و مروه آمده است كه✳️ « إِنَّ اللَّهَ شاكِرٌ عَلِيم‏». @sebqat14
✅ويروس را چگونه زائل كنيم؟ غفلت را با توجه به خدا ميشود زائل كرد چون غفلت يعني بي¬توجهي از خدا؛ خدا رحمت كند شيخنا الاستاذ المرشد، آية الله رضوان الله تعالي عليه را، مي فرمودند كه:✳️«عوامل غفلت دست خود شما نيست»، يعني غفلت از بيرون مي¬آيد، بالاخره افكار و انديشه ها و گرايش هاي مختلف و دوست¬داشتن هاي مختلف سبب مي¬شود كه عوامل غفلت در وجود انسان حضور و ظهور پيدا كند اما مي¬فرمودند: ✳️«نگه داشتن آن¬ها دست خود شماست» شما مي¬توانيد با عوامل غفلت كنار بياييد و دوست شويد، پذيرايي كنيد و آن¬ها درون جان خود نگه داريد در اين صورت، غفلت ادامه پيدا مي¬كند اما مي¬توانيد با آنها مبارزه كنيد و آن عوامل را از دورن و قلب خود بيرون كنيد؛ بله بايد بدانيد كه همه ي اينها بايد به حول و قوه¬ي خدا باشد، فقط توجهتان به اين باشد كه از خدا بخواهيد تا خدا كمكتان كند تا عوامل غفلت را از جانتان بيرون كنيد. 🙏🏻از خداي منان مي¬طلبيم كه توفيق مبارزه با ويروس غفلت و رسيدن به ياد خدا و ساحل امن الاهي در سايه ي ذكر الاهي به همه ي ما عنايت بفرمايد به بركت صلوات بر محمّد و آل محمّد(اللهمّ صلّ‌علي محمّد و آل محمّد و عجِّل فرجهم).🙏🏻 @sebqat14
✍🏻بسم الله الرّحمن الرّحيم ✳️«إِلَهِي هَبْ لِي قَلْباً يُدْنِيهِ مِنْكَ شَوْقُهُ وَ لِسَاناً يَرْفَعُهُ إِلَيْكَ صِدْقُهُ وَ نَظَراً يُقَرِّبُهُ مِنْكَ حَقُّه‏»بارخدايا، به من قلبي بده كه مالامال از شوق ولبريز از محبّت تو باشد و مرا به تو نزديك كند و زباني به من بده كه با صداقت بالا رود و نظري(حقيقت¬بيني) به من عنايت كن، كه همان حقيقتش مرا به تو نزديك كند. در اين فقره از مناجات، سه درخواست دارد: 1️⃣يكم قلب مالامال از شوق خدا، 2️⃣دوم لسان سراسر صداقت و 3️⃣سوم توجّه و نظر به حقيقتي كه او را مي¬تواند به سوي خدا نزديك كند. معلوم مي شود كه اين سه حاجت، حاجتهاي بسيار مهمي هستند كه امام عليه السلام در اين مقام آن را عرضه مي¬كند. ♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️ @sebqat14
✅كلمه¬ي قلب با «يدنيه منك شوقه» به كار رفته است يعني قلبي كه مركز شوق است از اين معلوم مي¬شود كه قلب، 🌼در كابردهاي وحياني-آيات و روايات- دو نوع كاربرد دارد: 🧠يكي به عنوان مركز ادراكات انساني و ❤️ديگري مركز احساسات انساني است يعني قلب، دو كار براي انسان انجام مي دهد يكي كار معرفتي و نظري و ديگري كار احساسي و گرايش. 💚❤️💚🧠💚❤️💚🧠💚❤️💚🧠💚❤️🧠💚❤️💚 @sebqat14
✳️در اين فقره آمده است كه« إِلَهِي هَبْ لِي قَلْباً يُدْنِيهِ مِنْكَ شَوْقُهُ»، قلبي كه مالامال از تو باشد و من به وسيله¬ي اين قلب به تو نزديك شوم. چگونه مي¬شود انسان مالامال از شوق خدا باشد؟ معلوم است، انسان به لحاظ ، يك سلسله ويژگي هايي دارد يكي از اين ويژگي هاي فطري، است؛ يعني و است كه متعلّق آن گاهي خود انسان است و گاهي غير انسان. حالا آن قلبي كه مالامال از عشقِ ثروت باشد و مالامال از محبّت به و و و رياست و موقعيت و حتّي و باشد، انسان را از خدا دور مي كند. @sebqat14
🌺 اما آن قلبي كه فقط و فقط مالامال از عشق و به خدا باشد، انسان را به خدا نزديك مي¬كند، معلوم مي شود هر چيزي جزء خدا و مهر خدا، انسان را از خدا دور مي كند.🌺 @sebqat14
✳️«وَ لِسَاناً يَرْفَعُهُ إِلَيْكَ صِدْقُهُ» و زباني به من بده كه صدق گفتارش همواره به سوي تو شود و بالا بيايد، معلوم مي شود كه اعمال انسان بالا مي رود، «يَرْفَعُهُ إِلَيْكَ»؛ حالا اينجا اگر لسان گفته شده، به عنوان نمونه است؛ اعمال انسان پرواز مي كنند اما بر اساس مباني ديني، هيچوقت اعمال بدون عامل نمي كنند براساس خطوط كلي و محكمات و آموزه هاي و روايي، عمل عامل را رها نمي كند و اگر سقوط باشد عمل و عامل با هم سقوط مي كنند و اگر صعود و پرواز باشد هر دو با هم پرواز مي كنند.✳️ «إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ وَ الْعَمَلُ الصَّالِحُ يَرْفَعُه‏» يعني در حقيقت يك سكوي پرواز براي -موحِّد وجود دارد كه مي تواند به عالم ملكوت پرواز كند، يكي از آن سكوها، صداقت است كه با آن مي تواند به سوي ملكوت پرواز كند و ملكوتي شود. 🕊🕊🕊🕊🕊🕊🕊🕊🕊🕊🕊🕊🕊🕊 @sebqat14
✅بيان جالبي در سوره¬ي توبه وجود دارد«يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ كُونُوا مَعَ الصَّادِقين‏» در اينجا ابتدا فرمان تقوا و مراقبت است و بعد همراهي هميشگي با صادقان است؛ 📚مفسران ارجمند-مرحوم علامه -فرموده¬اند كه سه مرحله دارد: 1️⃣صدق در انديشه، 2️⃣صدق در انگيزه و3️⃣ صدق در عمل؛ مصداق اتمّ و انحصاريِ صادقيني كه، هم در انديشه و بينش و هم در انگيزه و گرايش و هم در عمل و كنش و واكنش، تامّ و محضّ داشته باشند، وجود قدسي صلوات الله عليهم اجمعين هستند. 👈در نتيجه انساني كه اين مناجات، «وَ لِسَاناً يَرْفَعُهُ إِلَيْكَ صِدْقُهُ» را مي-خواند، مي-خواهد هم سفري و هم پروازي داشته باشد و براي ملكوتي شدن راه و وسيله¬اي مي¬خواهد و آن صداقت است. ✋✋✋✋✋✋✋ @sebqat14
✅صداقت، معناي خاصي دارد، ‌در انديشه و انگيزه و عمل مباني متفاوتي دارد كه همه يك حقيقت هستند، صداقت يعني منطبق بودن با واقع، در انديشه يعني معتقد بودن به انديشه¬ي درست، صداقت در انگيزه يعني درستي اين نيّت و گرايش و صداقت در گفتار يعني درستي اين سخن و صداقت در رفتار يعني اين رفتاري درست است كه منطبق با متن است و هيچ غلطي در آن وجود ندارد. @sebqat14
🕊🌟تنها راه تقرّب به ✳️«وَ نَظَراً يُقَرِّبُهُ مِنْكَ حَقُّه‏» و يك حقيقت¬بيني به من بده كه سبب شود من به وسيله ي آن به تو برسم؛ در اين فقره نيز قصد ملكوتي شدن و به عالَم دارد تا به خدا نزديك شود، با توجّه به اين كه در اين فقرات بحث از تقرّب به است،‌ در آخرين آيه از سوره¬ي مباركه¬ي علق ✅«كَلاَّ لا تُطِعْهُ وَ اسْجُدْ وَ اقْتَرِب‏»✅، كه سجده واجب هم دارد، تنها راه نزديك شدن شديد به خدا، سجده است؛ قُرب يعني نزديك شدن و اقتراب يعني قرب بيشتر و شديدتر؛ براي اينكه انسان بتواند تقرّب بيشتري به ذات أقدس ربوبي داشته باشد، تنها راهش است. 🕋🕋🕋🕋🕋🕋🕋🕋 @sebqat14
✍🏻نزديك¬ترين حالت انسان به 📚از ذوات قدسي عليهم السلام، امام صادق و امام عليه السلام رسيده است كه فرموده اند: ✳️« أَقْرَبُ مَا يَكُونُ الْعَبْدُ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ هُوَ سَاجِد»؛ البته در برخي روايات « و هو باكٍ» نيز ذكر شده است، سجده¬اي كه همراه با شوق و طلب ديدار با يار باشد. به اين خاطر نزديك ترين حالت است كه حالت قيام حالت كسرت است؛ انسان در حالت ، هم خودش را مي بيند و هم اطراف خود را، لذا تمركز و توجّه ندارد و در حالت ركوع حالت نيم كسرت است كه هم خودش را نيمه مي بيند در اين صورت نيز اسبابي براي تمركززدايي وجود دارد و هم نيمه¬ي اطراف را اما در حالت سجده نه خود را مي بيند و نه اطراف خود را در اين صورت ديگر چيزي براي وجود ندارد. بنابراين مستقيماً با مناجات مي كند. 🙏🏻از خداي منان مي طلبيم توفيق ملكوتي شدن و پرواز به عالم ملكوت و دريافت حقايق ملكوتي به همه¬ي ما عنايت بفرمايد و ما را براي ورود به ميهماني ماه مبارك رمضان، ميهماني با عظمت خداي منان، مهيا بفرمايد به بركت صلوات بر محمّد و آل محمّد(اللهمّ صلّ علي محمّد و آل محمّد و عجّل فرجهم).🙏🏻 @sebqat14
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا