✍️کوروش برارپور
🖊 ایرانِ قدرتمند چگونه ایرانی است؟
بسیاری از حکومتهای تمامیتخواه تاریخ همچون هیتلر، استالین و دیگران بر این باور بودند؛ بهدلیل در اختیار داشتن پیشرفتهترین فناوریهای نظامی بر قدرتمندترین جامعه عصر خویش حکم میرانند! غافل از اینکه در آیندهای نهچندان دور همچون دیگر همتایانشان در تاریخ بشر، درهم خواهند شکست و فرو خواهند ریخت.
نظام جمهوری اسلامی نیز هر از چندگاهی با رونمایی از شهرکهای زیرزمینیِ موشکی و پهپادیاش و تلاش برای گذر از گریز هستهای و همچنین اجرای شوهای رسانهای روی رشد علمیِ تهی از فکر، تفکر و انسان متفکرش در صدد است تا جامعه زیر مدیریتش را یک قدرت نوپدید در منطقه خاورمیانه و جهان معرفی کند!
اما پرسش بحثبرانگیز آن استکه؛ پایهایترین معیارها برای سنجش قدرتمندیِ یک جامعه چیست؟
جامعه قدرتمند، جامعهای است که از شهروندانی قدرتمند برخوردار باشد و قدرتمندیِ شهروندان نیز بر پایهی معیارهای زیر قابل ارزیابی است. بنابراین، شهروند قدرتمند کسی استکه:
1️⃣اراده درازمدت وی بر خواست کوتاهمدت حاکمان جامعه متبوعش غلبهی پایدار داشته باشد
2️⃣از طریق سازوکارهای دموکراتیک قادر به کنترل و مهار حکومت و دولتهای متبوعش باشد
3️⃣برای خود حق اعتراض قایل باشد و در برابر تصمیمهای اشتباه حاکمان نافرمانی و مقاومت مدنی کند
4️⃣در صورت نافرمانی یا مقاومت مدنی در برابر سیاستهای اشتباه حاکمان، از مصونیت قانونی برخوردار باشد
حال پرسش آن استکه؛ برای تبدیل یک جامعه سرکوبشدهای چون ایران به جامعهای قدرتمند، سازوکارهای قدرتمندیاش باید از چه ارکانی برخوردار باشد؟
ایرانِ قدرتمند در مرحله نخست باید دمکراتیک باشد و ایرانِ دموکراتیک نیز بر شش رکن زیر استوار است:
◾️رکن یکم: قانون. مراد از قانون، قانون مدرن است نه واپسگرا یا حکم حکومتی
◾️رکن دوم: نظام کشورداری انتخاباتی آزاد (نه استصوابی)
◾️رکن سوم: احزاب شناسنامهدار(نه قارچی)
◾️رکن چهارم: رسانههای آزاد و مستقل(نه وابسته به حکومت یا سرویسهای جاسوسی بیگانه)
◾️رکن پنجم: NGOها یا سازمانهای مردمنهاد و مردمساخته (نه حکومتساخته یا دولتیشده)
◾️رکن ششم: شبکهها و بخش خصوصی
شرط پایداریِ قدرتمندیِ جامعهی قدرتمند شدهای چون ایران نیز آن استکه شش اصل زیر باید همواره در آن حکمفرما باشد:
۱. اصل آزادی اندیشه، بیان، نشر و انتخاب (Freedom): در ایرانِ قدرتمند؛ مطالبات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، علمی و هنری بصورت آزاد، شفاف و روشن بیان و منتشر میشود
۲. اصل نمایندگیِ آراء(Representation): در ایرانِ قدرتمند؛ همه جریانهای اجتماعی میتوانند در عرصه سیاسی، نماینده داشته باشند
۳. اصل عدالت(Justice): در ایرانِ قدرتمند؛ همه جریانهای سیاسی به نسبت وزن اجتماعیشان(و نه بیشتر) میتوانند در ساختار تصمیمگیری جامعه سهیم باشند
۴. اصل برابری فرصتها(Equality): در ایرانِ قدرتمند؛ فضاهای سیاسی بگونهای ساماندهی میشود که هر اقلیتی بتواند در صورت کسب آراء، به اکثریت تبدیل شود
۵. اصل نهادینهسازی نقد و تفسیر حقیقت: در ایرانِ قدرتمند؛ فرایند نقد و اصلاح نهادینه میشود. بهسخنی دیگر، امکان نقد مطالبات گوناگون و اصلاح ساختارهای معیوبِ سیاسی - حقوقی در جامعه(از طریق رسانههای آزاد و مستقل بعنوان رکن چهارم دمکراسی) تمهید میشود
۶. اصل نهادسازی مدنی برای رشد و یادگیری شهروندان و توسعه اجتماعات شهری و جوامع محلی: در ایرانِ قدرتمند؛ نهادهای تعدیلکننده مطالبات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و محیطزیستی ایجاد میشود که اینها همان نهادهای مدنی یا NGOها بعنوان رکن پنجم دمکراسی، حلقه واسط میان مردم و حاکماناند.
نتیجهگیری
بدیهی است؛ ایرانی که بر شش رکن و شش اصل اشاره شده در بالا استوار نباشد؛ درصورتیکه یکصدهزار کلاهک هستهای، قویترین ارتش جهان و همچنین سرسامآورترین رشد علمی را در اختیار داشته باشد، ولی از شهروندانی قدرتمند برخوردار نباشد، نهتنها قدرتمند نیست بلکه شکنندهترین جامعهی حال و حاضر جهان خواهد بود.
برای قدرتمند شدن ایران؛ به شهروندانی آگاه و توانا و همچنین یک نظام سیاسیِ دموکراتیک (به مفهوم دقیق کلمه) نیاز است.
#صدای_جویا
✍️ محسنحسام مظاهری
🖊 دین موزاییکی و دینداری گزینشگرانه
به بهانهی پدیدهی دیندارانِ بدون حجاب
گزارهی «دین سوپرمارکت نیست» - که این روزها و پیرو اوجگیری چالش حجاب آن را زیاد میشنویم - صرفنظر از سادهانگاری و تقلیل ذاتگرایانهای که در استعمال مفهوم «دین» دارد، یک گزارهی هنجاری است و مربوط به دین رسمی و نهادی. اما آنچه در واقع پدیدار میشود، خوب یا بد، متفاوت با چنین گزارههایی است.
این تفاوت به منطق عرفی و سازوکار اجتماعی تکوین و تغییر الگوهای دینداری برمیگردد. زیرا این دینداراناند که براساس نیاز و ذایقهی خود و متأثر از مجموعه شرایط جامعهی پیرامون و گفتارهای مؤثر دینی در هر برهه، الگوی دینداری خود را انتخاب میکنند و یا حتی میسازند.
در زمانهی ما بهدلایل متعدد و گوناگون ازجمله رشد فردیت، ظهور و توسعهی رسانههای نوین و شبکههای اجتماعی، سهولت دسترسی به اطلاعات و منابع دانش عمومی، افزایش و سرعت تعاملات و ارتباطات، پیدایش پدیدهی سبک زندگی و مصرفگرایی و موارد دیگر، این گزینشگری و ساخت، بهشکلی مضاعف، اولاً ممکنتر و ثانیاً فراگیرتر شده است. و بنابراین شاهد پیدایش الگوهای بسیار متنوعی از دینداری هستیم؛ الگوهایی که ممکن است بعضا با هم تعارضاتی داشته باشند.
گزارههای هنجارین دین نهادی تنها یکی از منابعی است که در مدلهای [جدید] دینداری، برای ساخت / اصلاح / دستکاری از آن استفاده میشود. بهعبارت دیگر، دین [نهادی] نه تنها سوپرمارکت بلکه یکی از سوپرمارکتهایی است که در فرایند تولید الگوهای دینداری محل مراجعه و مصرف دینداران میشود.
یکی از پیامدها و ملزومات این صورتبندی، فقدان تلازم بین همهی گزارههای تعریف دین و دینداری است. درین صورتبندی، دین بهجای یک کل منسجم و بههمپیوسته، منظومهای از اجزای بههممرتبط (اما قابل تفکیک و جابهجایی) است؛ مشابه قطعات لگو. یک دین موزاییکی تکثرپذیر و سیال.
«دیندارانی که حجاب دارند، اما نماز نمیخوانند»؛ «دیندارانی که حجاب ندارند، اما روزه میگیرند»؛ «دیندارانی که نه نماز میخوانند نه حجاب دارند، اما در عزاداری شرکت میکنند» و بینهایت ترکیب دیگر. این واقعیت الگوهای جدید دینداری است. الگوهایی متناسب با انسان امروز و دنیای امروز.
روشن است که اینجا مرجع تعریف و تشخیص دیندار، خود فرد است، نه متولیان رسمی یا برخی دینداران سنتی که بهصرف عدم التزام افراد به یکی از شعارهای دین (مثل حجاب) آنها را «لامذهب» و «بیدین» و بیرون از دایرهی دینداران میشمارند. توجه به این واقعیت است که ما را در استعمال و انتساب صفاتی مثل "مذهبی"/ "غیرمذهبی و "دیندار"/"بیدین" محتاط میکند.
✍️ امید فراغت
🖊 مملکتداری را از اسکاندیناویها یاد بگیرید!
در شمال اروپا منطقهای وجود دارد به نام اسکاندیناوی. کشورهای این منطقه عبارتند از سوئد، نروژ، دانمارک، فنلاند، ایسلند و جزایر فارو. زبان مردم این سرزمینها از ریشه زبان آلمانی است. مردم اسکاندیناوی از نسل جنگجویان وایکینگ هستند که در زمانهای قدیم، با کشتی به سرزمینهای مختلف حمله میکردند و مایملک آنها را غارت میکردند.
گنده لات های شمال اروپا بسیار خرافاتی بودند و خدایان وایکینگی نظیر اودین و گرگ غول آسا فنریر را ستایش میکردند.
وایکینگها اعتقاد داشتند که اگر در جنگ کشته شوند روحشان به والهالا "بهشت وایکینگها" وارد میشود و به همراه سایر جنگجویان افسانهای بر سر یک میز بزرگ چوبی مینشینند و شراب ناب والهالایی مینوشند و میخندند!
بعداز جنگ جهانی دوم که اروپا تقریباً کامل ویران شده بود، صندوق جهانی پول اقدام به پرداخت وام به کشور های اروپایی کرد تا کشور هایشان را بازسازی کنند.
در این میان کشورهای اسکاندیناوی با این پول اقدام به ساخت کتابخانه و ترویج فرهنگ کتابخوانی بین مردم کردند،
تا جایی که چندین بار باعث اعتراض و تذکر صندوق بینالمللی پول به این کشورها شد
اما اسکاندیناوی ها اطمینان خاطر دادند که از این وام برای توسعه زیرساخت های فرهنگی و اجتماعی استفاده میشود.
اکنون نوادگانشان تفاوتهای فاحشی با پدربزرگانشان دارند، که به نوردیکها معروف هستند. نوردیکها آدمهایی آرام و صلح طلب و در عین حال متفکر شناخته میشوند که نه تنها مثل وایکینگها نان کسی را از چنگش در نمیآورند، بلکه با تکیه بر نظام اقتصادی منحصر به فردشان کاری کردهاند که تمام اتباع آنها بدون چشمداشت به مال بقیه، در رفاه کامل زندگی کنند.
مؤسسه لگاتوم هر سال با بررسی عواملی مانند اقتصاد، کارآفرینی، سیستم حکومتی، تحصیلات، بهداشت و سلامت، امنیت فردی و اجتماعی، آزادیهای فردی و سرمایه اجتماعی در بین تمام کشورهای دنیا، لیستی منتشر میکند که خوشحالترین کشورهای دنیا را به ترتیب معرفی میکند.
با نگاهی به این لیست متوجه میشویم از ۶ کشور دنوردیک که نام بردیم، برای مثال در سال ۲۰۱۴، نروژ عنوان اول را دارد، دانمارک چهارم است، سوئد ششم، فنلاند هشتم و ایسلند یازدهم است.
سوال مهم اینکه چگونه مردمی که گرز و شمشیر به دست بودند، به سطحی رسیدهاند که میتوانند کشورهای سردسیر خود را به این خوبی اداره کنند؟
اگر بخواهیم کشوری داشته باشیم که فقر، تبعیض و جهل باعث نشود مردم حق و حقوق شهروندی یکدیگر رعایت نکنند ، باید در تمام سطوح اجتماعی، اقتصادی و سیاسی عدالت برقرار شود، اگر میخواهیم اندیشههای پوسیده از سر مردم ایران جدا شود، باید به تقویت علم روز و دانشگاهها بپردازیم. اگر میخواهیم شیوع یک بیماری مردم را به وحشت نیندازد باید زیر ساختهای نظام سلامت و بهداشت را به خوبی در کشور پیاده کنیم، اگر میخواهیم مردم ایران رفتار بالغی داشته باشند باید به آزادیهای فردی بها بدهیم و در نهایت اداره تمام این امور نیازمند دولتی عقلگراست که بدون شعار دادن، به مردم کشور خدمت کند
سیستمی که دولتهای اسکاندیناوی برای اداره کشورهایشان به کار میبرند چیزی است که به “مدل نوردیک” معروف است که خودشان از آن به عنوان ”سیستم دوستی یا رفاقتی” نام میبرند. بارزترین خصوصیتی که در این سیستم وجود دارد این است که نفع عمومی بر نفع فردی ترجیح داده میشود
در این کشورها، دولت ۴۰ درصد تا ۶۰ درصد از درآمد شما را مشمول مالیات میکند و البته مردم این کشورها بدون هیچ گونه کارشکنی و اعتراضی این مبلغ را دو دستی به دولت تقدیم میکنند، چون میدانند که اگر کارشان به بیمارستان کشید یا به دانشگاه رفتند نیازی نیست پول پرداخت کنند.
اگر شما پول بیشتری در بیاورید باید مالیات بیشتری هم بدهید، بنابراین در این نظام فاصله طبقاتی ایجاد نمیشود و اگر امشب شام مرغ دارند، خیالشان راحت است که بقیه هموطنانشان مثل گربه تا کمر در سطل آشغال فرو نرفتهاند.
فقر که نباشد و هر کسی دستش در جیب خودش باشد، بخش بسیار زیادی از جرم و جنایت هم خود به خود محو میشود و جامعه به امنیت میرسد و مردم فرصت میکنند وقتشان را صرف کارهای مهمتری کنند.
آگاهی یک شبه اتفاق نمیافتد، یا باید تجربه کرد و درونی بشود یا با تفکر عمیق و برنامه ریزی ایجاد میشود. وقتی یکی در بانک سپرده میگذارد یعنی توانمند است و کسی که از بانک وام میگیرد یعنی محتاج است.
بانکها در سوئیس ماهيانه یک درصد جهت حق نگهدارى پول از مشتری دریافت میکنند، ولی سود بانکی از وام گیرندهها نمیگیرد.
اما در بانکهای ايران، ماهيانه سودى حدود ٢٠درصد به سپرده ثروتمندان اضافه میشود، در عوض ٢٨ درصد بهره از وام گیرندگان یعنی محتاجان میگیرد!
✍️محمدباقر تاج الدین
🖊از دین اختیاری تا دین اجباری
✅تصویری که می بینید مربوط به اقامۀ نماز جماعت به امامت آقای حمزه یوسف مسلمان پاکستانی تبار است که اخیراً به مقام وزیر اولی اسکاتلند رسیده است. کشوری که که همانند بسیاری کشورهای دیگر پیروان ادیان مختلف و حتی بی دین ها در آن جا آزاد اَند و هیچ گونه اجباری برای دین و دینداری وجود ندارد. لذا نتیجه این می شود که یک مسلمانی که از کشوری دیگر آمده است در کشوری غیر مسلمان هم به مقام بالایی دست می یابد و هم دین خود را حفظ می کند و این نیست مگر به دلیل وجود دموکراسی. در واقع سخن بر سر این است که در کشورهای دموکراتیک به دلیل وجود آزادی های مدنی و اجتماعی گسترده و عمیق و واقعی شهروندان از روی اختیار و اراده هر آن چه را که به مصلحت خویش می دانند بر می گزینند و انتخاب می کنند و هیچ اجباری برای هیچ امری وجود ندارد.
✳️اما برگردیم به وضعیت ایران خودمان که بیش از چهار دهه است که نه تنها دین را با اجبار نشر و گسترش می دهند بلکه تمام جامعه را مذهب باران کرده اند و نتیجه این شد که اکنون بخش قابل توجهی از ایرانیان به ویژه نسل جدید از دین فراری و گریزان شده اند . تمامی آمارها و مشاهدات و پژوهش ها به خوبی هر چه تمام تر بیان می دارند که نتیجۀ اجباری کردن دین و دینداری خروج بسیاری از دینداران از دین بوده است و هزاران دریغ و درد که دست اندرکاران و مسئولان مربوطه به جای پذیرش واقعیت ها به انکار آن می پردازند و صد البته تقصیر را به گردن آن دیگران نیز می اندازند. یعنی به جای این که بپذیرند راه و روش شان در امور دینی اشتباه و نادرست بوده و به جای تجدید نظر اساسی در بینش و نگرش و روش خود دست به کارها و اقداماتی می زنند که نتایج بسیار بدتری به بار می آورد!!!
❇️بارها گفته شد که جهان مدرن سازکارها و لوازم خاص خودش را دارد و با روش های سنتی هرگز نمی توان جامعه ای مدرن را مدیریت کرد. در امر دین و دینداری نیز وضع به همین گونه است چرا که در صورت در پیش گرفتن روش های غیر دموکراتیک و مغایر با آزادی های انسانی و مدنی نمی توان شهروندان را دیندار کرد و از آنان خواست که آن نوع دینداری ای را بپذیرند که دستوری و رسمی است!!. جامعۀ متکثر به طور قطع و یقین دینداری متکثر را می خواهد و می پذیرد و تنها با یک قرائت و خوانش رسمی و کلیشه ای از دین و آن هم به قوّۀ قهریه و اجبار نمی توان از شهروندان خواست که همچنان دینی باشند و دیندار بمانند. این گونه است که در چنین وضعیتی بسیاری از افراد در دینداری خود تجدید نظر می کنند و یا آن را به کناری می نهند.
✅تنها راه کار عقلانی، اخلاقی و انسانی در این زمینه این است که دست از اجبار و برخوردهای قهرآمیز برداشته شود و با ایجاد فضایی مطمئن و دموکراتیک و پذیرش تغییرات اجتماعی و تکثر و تنوع در سبک زندگی و سبک دینداری به رواداری و مدارای هرچه بیش تر روی آورد تا از این طریق نوعی دینداری همراه با اختیار، پذیرش قلبی، منطبق با سنخ های روانی انسان ها، اخلاقی، مداراجویانه، عاشقانه و خداخواهانه در جامعه نشر و گسترش یابد. بپذیریم که دین اختیاری دین مورد خواست خداوند باری تعالی است و نه دین اجباری!!!
#صدای_جویا
امسال این بهار ندارد هوای پار
بر تن اگر چه کرده بظاهر ردای پار
من مانده ام که همت نوروز نیک پی
آویخت هدیههای خودش را کجای پار
افسوسمیخوریم همیشه بهسالپیش
دشنام واژه ایست بجا از برای پار
بود ابتدا بلا و بلا انتها بلا
هردم افول بود و افول انحنای پار
هر برگ پارِ خاطره ها پاره پاره است
مانده است جای حادثه بر جایجای پار
کو قدرتی که درک کند درد پار را
کو پاک کن که پاک کند رد پای پار
تاریخ هم ندیده پساز قرنها بهخویش
این گونه زخمهای بد از میخهای پار
هرگز بلای پار مبادا بر این دیار
هر گز مباد کشور ما را بلای پار
#یاسر_امجدی
✋
🌙دعای افطار...
خدایا برای تو روزه گرفتیم و بر روزی تو افطار کردیم
#صدای_جویا
#اخبار_کوتاه
#اصفهان
🛑 خدمت رسانی ۵۵ هزار جهادگر بسیج در قالب ٣۵٠٠ گروه جهادی در ایام نوروز/ توزیع یک میلیون بسته معیشتی
🔹سردار زهرایی مسئول سازمان بسیج سازندگی کشور خبر داد:
📍تهیه و توزیع یک میلیون بسته معیشتی در ماه مبارک رمضان توسط قرارگاه های محرومیت زدایی بسیج انجام شده است.
📍همچنین تهیه و توزیع ۳۳۰۰۰ البسه به ارزش ۱۰۰ میلیارد تومان برای محرومان و نیازمندان در ایام نوروز عملیاتی شد.
📍برگزاری مراسم سفرهای افطار در مناطق محروم نیز از دیگر برنامه های این ایام بوده است.
📍عزیمت ۳۵۰۰ گروه جهادی و ۵۵ هزار نفر جهادگر به مناطق محروم و کمتر برخودار در قالب ۳۲ قرارگاه استانی نیز در استانهای مختلف انجام شده و موج خدمت رسانی جهادی در این روزها به برکت روحیه جهادی است
#امیدآفرینی
#پایگاه_خبری_تحلیلی_صدای_جویا
#جویا
#جوینده
#ایران
#اصفهان
#تهران
#خبر
✋
خبرهای چندخطی
🔸افزایش ۵۱ درصدی مراجعه به بیمارستانها در نوروز، از ابتدای سال جدید تاکنون ۳ میلیون و ۷۹۱ هزار و ۹۲۰ بیمار به بیمارستانهای سراسر کشور مراجعه کردهاند.
⛺️چادرخوابی مسافران در مازندران ممنوع شد، اجاره ۲۰ میلیونی ویلا برای هر شب!
🚛تردد کامیونها در روزهای دوازدهم و سیزدهم در شهر تهران ممنوع است
🔸اژهای: بیحجابها مجازات میشوند
🔸معاون اجرایی رییسجمهور: لایحه تعطیلی پنجشنبهها دست مجلس است
🔸آغاز ثبت نام آزمون استخدامی بیش از ۱۲ دستگاه اجرایی از این هفته
🔸 سفیر ایران در عراق: ۱۱میلیارد دلار از محل فروش برق و گاز از عراق طلب داریم
✈️فرود پرواز اصفهان به استانبول در مهرآباد تهران به دلیل نامساعد شدن حال یکی از مسافران
🔸تعطیلی موزهها و اماکن تاریخی در ۱۳ فروردین
🚘خودروهای با قیمت بیش از ۶۰۰ میلیون تومان، حتی اگر خسارت کلی دیده و اسقاطی شوند، مقصر و بیمه گر فقط تا سقف ۶۰۰ میلیون تومان مسئول هستند
🔸امر به معروف شلاقی طالبان؛ ۱۰۰ ضربه شلاق بابت نخواندن نماز تراویج و عدم حضور در مسجد!
🦠 فوت ۲۱ #بیمار_کرونایی و شناسایی ۹۰۲ بیمار جدید در شبانه روز گذشته
🔸آتش جنگ در شمال ایران جدی شد؛ یک سرباز ارمنستانی توسط آذربایجان کشته شد
🔸تدابیر امنیتی در آمریکا در آستانه احضار ترامپ به دادگاه در روز سه شنبه
🔸جان باختن ۱۴ کارگر در پی ریزش معدن طلا در سودان
⚽️ علی فتحاللهزاده از مدیرعاملی استقلال استعفا داد
⚽️ اعلام رأی شکایت دیاباته از استقلال : فیفا: دیاباته تنها یک ماه حقوق معوقه دارد.
⚽️ ضررهای هنگفت در انتظار استقلال با پرداخت نشدن مطالبات استراماچونی
✍️صدیق قطبی
🖊 رمضانیّه
۱. روزه هم مانند هر عبادت دیگری بدون حضور قلب، چندان روشنابخش نیست. حضور قلب یعنی توجه پیوسته به اینکه چرا از خوردن و نوشیدن دست میکشیم و انتظار میرود با این امساک، چه روحیهای در ما تقویت شود؟ هدف از روزه تحصیل تقوا است: «لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ»(بقره:۱۸۳) اگر این حضور قلب و استمرار آگاهی در اوقات روزهداری همراه ما نباشد از روحِ روزه و غایت این فریضه نصیب اندکی خواهیم داشت.
۲. رمضان موسم نزول قرآن است و مؤمنان بیش از هر زمان دیگری، در این ماه با قرآن مأنوساند. اما آنچه مهم است به رنگ قرآن درآمدن است. غرض تدبّر در آیات است و در اثر تدبر به بیداری دست یافتن. تدبّر و تذکّر در گرو این است که خود را مخاطب قرآن بدانیم و نه خوانندهای صِرف که قصدی جز کسب ثواب ندارد. به تعبیر قرآن کسانی از کلام وحی متذکر میشوند که دلی حاضر دارند و چنان گوش میدهند که انگار در حضور خدا هستند و شاهد واقعهی وحی.
۳. پیامبر اسلام در ماه رمضان بیش از هر وقت دیگری بذل و بخشش میکرد. ما، به اشتباه، گمان میکنیم تا در رفاه کامل و ثروتمند نباشیم، نیازی نیست انفاق و بذل مال کنیم. اما به گفته قرآن اهل تقوا در تنگنای مالی و شرایط دشوارِ زندگی نیز از دستگیری و گرهگشایی بازنمیایستند.
۴. کیفیت مهمتر از اعداد و کمیت است. به جای اینکه نگران رَکَعات و دَفَعات باشیم، نگران حضور قلب و تأنی باشیم. یک آیه با حضور و تأنی، بهترست از چند ختم قرآن. هضم کردن و در جان نشاندن یک آیه بهتر از خواندن شتابان و بیکیفیت تمام قرآن است.
۵. روزهداری نباید دستاویزی برای خودبرتربینی و خوارداشتِ دیگران باشد. فراموش میکنیم که هدف از روزه تطهیر جان و کسب رضایت پروردگار است نه خوراک دادن به نفس برتریخواه و دیگرستیز. داوری مختص خداوند داور است و ما گماشته بر دیگران نیستیم.
۶. باید مراقب بود تا روزهداری ما را سختگیر، طلبکار، درشتخوی و تُندمزاج نکند. روزه میگیریم که مهربان و نرمخو و ملایم شویم.
۷. روزهداری حقّ ویژهای برای فرد روزهدار در جامعه ایجاد نمیکند. این توقّع که به احترام روزهداری من روا نیست دیگران چیزی بخورند و بیاشامند، توقعی خودخواهانه است. روزهدار آگاه از یاد نمیبَرَد که حقّ اکراه ندارد و منش دیندارانه او نباید انتخاب آزادانه دیگران را نقض کند یا آنها را در انتخاب سبک زندگی خود دچار تنگنا سازد.
۸. سرشت دین و ایمان با اکراه بیگانه است؛ و سنت خدا است که انسانها به اختیار و آزادانه، خود راه حق را برگزینند و نه با فشار و اکراه بیرونی. بگذاریم هر کسی از سرِ کشش درونی و با رغبت در مناسک و عبادات دینی حاضر شود.
۹. در احوال هم تجسس نکنیم. جز در موارد ضرورت، پرسش از وضع و حال روزهداریِ دیگران شایسته نیست؛ اگر روزه نیستند ممکن است از سر شرم، متوسل به دروغ شوند و تظاهر به روزه کنند. و ما در این دروغ و تظاهر بیتقصیر نیستیم.
۱۰. کسی که روزه نمیگیرد، ممکن است بیمار یا معذور باشد. اگر مطلع شدیم کسی برای سحر بیدار نشده یا در روز رمضان غذا میخورد، حمل بر احسن کنیم و گمان نیک ببریم. این به تقوا و حسن ظن، نزدیکتر است.
۱۱. در حدیث آمده که جز نمازهای فرض، بهتر است باقی نمازها در خانه و خلوت خوانده شود. این رویّه که نمازهای نافله از جمله نماز شب در مسجد برگزار شود و خلوتِ خانهها از رونق نماز بیفتد ظاهراً با توصیه پیامبر(ص) مغایر است.
۱۲. درست است که در حدیث آمده بوی دهان روزهدار را خدا دوست دارد و اما این مژدهی رحمانی مانع از آن نیست که حال دیگران را مراعات کنیم و برای رفع بوی ناخوش دهان مسواک بزنیم یا راهی بیابیم.
۱۳. وقتی در نمازی امامت میکنیم تنها اشتیاق و طاقت روانی و بدنی خود را در نظر نگیریم. بیماران، کودکان، سالمندان و کمتوانان را مراعات کنیم و نماز را کوتاه بخوانیم. اگر طول دادنِ نماز و دعا و قرائت ما سبب فاصله و کناره گرفتن کسانی شود ما مسئولیم.
۱۴. اگر در وضعیتی هستیم که روزه گرفتن به سلامت و تندرستی ما آسیب میزند، نباید به روزه گرفتن اصرار بورزیم. اینکار مغایر با روح شریعت است. اگر میدانیم روزه گرفتن به سلامت ما آسیب میزند و همچنان به روزه گرفتن اصرار بورزیم حقّی را ضایع کرده و ستم روا داشتهایم. روزه گرفتن نباید منجر به تضییع حقّ تن و آسیب دیدن آن شود.
۱۵. در میان آیات مربوط به رمضان، آیهای آمده که ظاهراً ربط مستقیمی به آیات ناظر به احکام روزه ندارد: «و چون بندگان من دربارۀ من از تو بپرسند، من نزديكم و به نداى كسى كه مرا بخواند پاسخ مىدهم.»(بقرة: ۱۸۶) اما پیام این آیهی دلنواز با نظر به سیاق و زمینه بحث این است که رمضان، فصل نیایش و دعا است؛ و دعا، روح و مغز عبادت است.
♦️ورود گردشگران نوروزی به استان اصفهان از مرز ۹ میلیون نفر گذشت
مدیر کل میراث فرهنگی استان:
🔹با توجه به آمار ارسالی به دبیرخانه ستاد اجرایی خدمات سفر استان، از روز ۲۴ اسفندماه سال ۱۴۰۱ تا پایان ۱۱ فروردینماه امسال، بیش از ۹ میلیون و ۹۰ هزار نفر گردشگر و مسافر نوروزی وارد این استان شدند.
🔹بر اساس این آمار، بیش از پنج میلیون و ۱۴۳ هزار نفر نیز از بناهای تاریخی و جاذبههای گردشگری استان بازدید کردهاند که میدان نقشجهان، باغ فین کاشان، باغموزه چهلستون و باغ پرندگان از جمله پربازدیدترین محوطههای تاریخی و گردشگری استان بودند.
🔹در طی این مدت بیش از ۲ میلیون و ۳۰ هزار نفر گردشگر حداقل به مدت یکشب در استان اصفهان اقامت کردهاند که از این تعداد بیش از یک میلیون و ۴۴۰ هزار نفر فقط در شهر اصفهان اقامت داشتهاند.
🔴 آغاز ثبت نام آزمون استخدامی بیش از ۱۲ دستگاه اجرایی از این هفته
ثبتنام برای شرکت در دهمین آزمون استخدامی کشور برای جذب نیرو در بیش از ۱۲ دستگاه اجرایی از هفته جاری آغاز میشود.
دهمین امتحان مشترک فراگیر دستگاههای اجرایی کشور برای جذب نیرو در دستگاههای اجرایی شامل وزارت راه و شهرسازی، پست بانک، شرکت ارتباطات زیرساخت، گمرک جمهوری اسلامی ایران، سازمان پزشکی قانونی کشور، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان تحقیقات، آموزش و توسعه کشاورزی، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، سازمان شیلات ایران، سازمان ملی استاندارد، سازمان ملی بهرهوری، پژوهشکده علوم زمین و برخی از دستگاههای اجرایی استان سیستان و بلوچستان برگزار میشود.
بر این اساس و به منظور ایجاد تسهیلات مناسب برای ثبتنام داوطلبان، دفترچه راهنمای ثبتنام امتحان مذکور از روز سهشنبه ۱۵ فروردین ماه ۱۴۰۲ از طریق وبگاه مرکز آزمون جهاددانشگاهی به نشانی www.hrtc.ir منتشر میشود و ثبتنام این آزمون نیز از روز سهشنبه ۱۵ فروردین آغاز میشود و تا پایان روز یکشنبه ۲۷ فروردین ماه ۱۴۰۲ ادامه دارد.
متقاضیان شرکت در آزمون توجه داشته باشند که این تاریخ به هیچ عنوان تمدید نخواهد شد و ثبتنام پس از اتمام مهلت یاد شده غیرفعال خواهد شد.
داوطلبان متقاضی استخدام میتوانند جهت آگاهی از اطلاعات و جزئیات مربوط به شرایط احراز شغل محلهای استخدام رشتهها مقاطع تحصیلی و سایر شرایط در هر یک از دستگاهها مفاد دفترچه راهنمای آزمون را مطالعه و نسبت به ثبتنام در بازه زمانی یاد شده اقدام کنند.
دهمین امتحان مشترک فراگیر دستگاههای اجرایی روز جمعه ۵ خرداد ماه ۱۴۰۲ برگزار میشود و توضیحات لازم در خصوص تاریخ و نحوه دریافت کارت ورود به جلسه و سایر موارد در دفترچه راهنمای آزمون اعلام میشود.
همچنین تمامی فرآیندهای مربوط به ثبتنام داوطلبان شرکت در دهمین امتحان مشترک فراگیر دستگاههای اجرایی کشور انحصاراً از طریق وبگاه مرکز آزمون جهاددانشگاهی به نشانی www.hrtc.ir انجام میشود.
#صدای_جویا
♦️پایانههای مسافربری اصفهان میزبان بیش از ۳۳۲ هزار مسافر نوروزی بودند
مدیرعامل سازمان پایانههای مسافربری شهرداری اصفهان:
🔹تعداد مسافران ورودی و خروجی پایانههای شهرداری اصفهان طی سفرهای نوروزی ١۴٠٢ تا پایان یازدهم فروردین، ۳۳۲ هزار و ۷۶۹ مسافر ثبت شده است.
✋
شوک سازمان اطلاعات سپاه کرمانشاه به گروههای تجزیهطلب
🔺 با تلاش سربازان گمنام امام زمان (عجل الله) در سازمان اطلاعات سپاه استان کرمانشاه، احدی از عناصر مرتبط با معاندین و گروههای تجزیه طلب در این استان دستگیر شد.
🔹فرد مذکور از مرتبطین اصلی تجزیهطلبان در سطح استان کرمانشاه بوده و در ایام و ماههای منتهی به اغتشاشات در سطح کشور با هدایت تجزیهطلبان خارجنشین اقداماتی از قبیل، تحریک و تهییج جوانان و مردم برای حضور در ناآرامیها، لیدری اغتشاشات خیابانی در سطح مناطق مختلف، ملاقات با برخی عناصر معلومالحال ضدانقلاب در منطقه اقلیم کردستان یک ماه قبل از نا آرامیهای کشور؛ ارسال اخبار، فیلم و تصاویر تجمعات، اغتشاشات و اعتصابات کشور برای شبکههای ماهوارهای ضدانقلاب، مرتکب شده بود.