🔴 زرتشتی بااخلاصی که در ساخت مسجد اعظم سهیم شد
آیت الله علوی بروجردی:
آقای لرزاده مهندس و معمار مسجد اعظم بودند. ایشان میگفتند: «ما هنگام بناکردن مسجد اعظم، به آب نیاز پیدا کردیم؛ چون آب در قم کم بود، تصمیم گرفتیم چاه آبی بزنیم که از آن آب در مصارف مسجد استفاده کنیم.» لرزاده از معماران بسیار خبره بودند، یعنی میکوشیدند کارشان را اساسی و درست انجام دهند. این تلاش و اهمیتدادن به کار، سفارش آقا امیرالمؤمنین علیهالسلام است. از حضرت رسول صلیالله علیه و آله و سلم هم روایت شده که مؤمن وقتی کاری انجام میدهد، آن را محکم و اساسی انجام دهد. آقای لرزاده میگفتند: «برای چاهزدن تحقیق کردیم که کدام مؤسسه و چه کسانی هستند که این چاه آب را بهتر از دیگران میزنند و اصول را میدانند و با فنّش آشنا هستند. بنگاه آبیاری جمشید یگانگی و پسران را که دفترشان اول خیابان سعدی بود، به ما معرفی کردند. نزد آنها رفتیم و موضوع را مطرح کردیم. آنجا فهمیدیم که اینها زرتشتی هستند. نگران شدیم که اگر الان در زمینی که آیتالله بروجردی برای ساخت مسجد وقف کردهاند، برای چاه زدن داخل این مسجد از زرتشتیها کمک بگیریم، حتماً به ما اعتراض میکنند. در واقع از یک طرف کار اینها اصولی و دقیق بود. از طرف دیگر هم محذور این معنا را داشتیم. خدمت آیتالله بروجردی رسیدم و موضوع را گفتم. ایشان گفتند چرا معطل کردید؟ بیایند و چاه را بزنند. زرتشتی هستند که باشند! ایشان اجازه دادند زرتشتیها بیایند و داخل مسجد اعظم چاه بزنند. و چاه خوبی هم زدند. پس از اتمام کار، از آنها صورتحساب خواستیم و از کارشان هم تعریف کردیم و خواستیم مخارج را بگویند. اما آنها امروز و فردا میکردند. در نهایت یک روز خودم به دفترشان پیش خود جمشید یگانگی رفتم که آن وقت مدیرعامل آنجا بود. به او گفتم چرا صورتحساب نمیدهید؟ گفت من دلم میخواهد یک بار خدمت آیتالله بروجردی برسم و ایشان را ببینم و بعد صورتحساب بدهم. تا این را گفت، با خودم فکر کردم آیتالله بروجردی نمیپذیرند. نگران بودم که آیتالله بروجردی بگویند نه لازم نیست بیایند، اینها زرتشتی هستند. در قم خدمت آیتالله بروجردی رفتم و موضوع را گفتم. ایشان گفتند چرا او را با خودت نیاوردی؟ به او بگو بیاید. خوشحال شدم و به آقای یگانگی هم که گفتم، بسیار خوشحال شد. چند روز بعد با هم به منزل آیتالله بروجردی رفتیم. وارد شدیم، در اتاقی که آیتالله بروجردی جلوس کرده بودند، عدهای از علما و بزرگان هم بودند. مرحوم آیتالله بروجردی چهرۀ پُرهیبتی داشتند. هیبت ایشان آقای یگانگی را گرفت و با یک اشتیاقی به حالت دویدن به سمت آیتالله بروجردی رفت. ایشان نشسته بودند و نمیتوانستند بلند شوند. آقای یگانگی روی زمین افتاد و صورت ایشان را در دست گرفت و محاسن و دستهایشان را بوسید. وقتی هم که نزد ایشان نشسته بود، دستان آیتالله بروجردی را گرفته بود و رها نمیکرد. وقتی آقای یگانگی رفت که صورت ایشان را ببوسد، آیتالله بروجردی نه صورت برگرداندند و نه چهره در هم کشیدند. با همان لبخند از او استقبال کردند و دست خود را هم که این زرتشتی گرفته بود، از دست او بیرون نکشیدند. ایشان به آقای یگانگی گفتند من از شما تشکر میکنم. چاهی که در مسجد زدید، خیلی خوب بود و آب خوبی هم داده. برای ما زحمت کشیدید، اما چرا هزینهاش را به ما اعلام نمیکنید و صورت حساب نمیدهید؟ آقای یگانگی به آیتالله بروجردی گفتند من آمدهام خدمت شما که تقاضایی کنم؛ اینجا برای خدا مسجد است. شما دارید آن را میسازید. به من اجازه میدهید به اندازۀ این چاه در ساختن این مسجد و معبد شما سهیم باشم؟ آیتالله بروجردی بلافاصله گفتند قبول میکنم. آیتالله بروجردی بهراحتی از افراد پول نمیگرفتند یا این کارها را سریع نمیپذیرفتند. بعضیها که میخواستند به مسجد کمک کنند، اگر پولشان سهم امام بود، نمیپذیرفتند و میگفتند باید تبرع باشد. گاهی که پولی به ایشان میدادند، ایشان میگفتند باید در پاکت بگذارید و بدهید. شما به دست امام زمان پول میدهید. بسیار مقید به این نکات بودند. اما در ماجرای مسجد اعظم، تا این زرتشتی گفت من میخواهم شریک باشم، ایشان بلافاصله پذیرفتند. آقای یگانگی بسیار خوشحال شد و دست ایشان را دوباره بوسید./ ۳
🔴 واکنش آیتالله بروجردی به ماجرای بوسیدهشدن امام موسی صدر توسط راهبهای در لبنان
آیت الله علوی بروجردی:
امام موسی صدر بسیار خوش چهره و خوش قدوقامت و خوشلباس و خوشبیان بود و امتیازات فراوان داشت. ایشان برایم چنین نقل کردند که: «آیتالله بروجردی ما را به لبنان فرستادند. لبنان هم کشوری است که از پیروان بیشتر ادیان در آنجا زندگی میکنند. من را به صومعهای که متعلق به خواهران روحانی بود، برای سخنرانی دعوت کردند. خواهران راهبه همه نشسته بودند. رئیس آن صومعه هم یک پیرزن بسیار محترمی بود که در بین آنها نشسته بود. سخنرانی من خیلی جذاب شد. بعد از اتمام سخنرانی، این رئیس صومعه بلند شد و با هیجان به سمت من آمد و بغلم کرد و من را بوسید.» به هر حال آقای صدر روحانی مسلمان شیعه و معروفی بودند و اصحاب رسانه هم در آن مجلس حضور داشتند و از این صحنه عکس گرفته بودند. کسانی هم در لبنان مخالف آقای موسی صدر بودند. بعداً عکسها را به آیتالله بروجردی نشان دادند که چشم شما روشن! این نمایندۀ شما در لبنان در آغوش این خانم مسیحی رفته و یکدیگر را بوسیدهاند. آیتالله بروجردی به این عکسها اعتنا نکردند. برخی از علمای آنجا که با موسی صدر مخالف بودند، از لبنان به قم خدمت آیتالله بروجردی رسیدند و گفتند: چرا بابت عکسها آقای صدر را هیچ توبیخی نکردید. آیتالله بروجردی به آنها گفتند: «من از شما پرسشهایی دارم. وقتی آقای موسی صدر سخنرانیاش تمام شد، آن خانم سمت آقای موسی صدر آمد یا آقای صدر سراغ آن خانم رفت؟!» آنها گفتند: «نه، آقای موسی صدر پشت تریبون بود. آن خانم بااشتیاق و با حالت دو پیش آقای صدر آمد.» ایشان گفتند: «وقتی این خانم او را بوسید، اگر ایشان روی خود را به آن سمت میکرد یا دست رد به سینۀ آن خانم میزد، آیا هتک آن خانم لازم میآمد یا نه؟ شنیدهام که آن خانم در بین مسیحیها زن محترمی است.» آنها گفتند: «نه. لازم میآمد و به آن خانم برمی خورد.» ایشان فرموده بودند: «اگر آن خانم هتک میشد، موجب وهن این لباس ما و وهن شیعه میشد یا نمیشد؟» آنها منصفانه گفته بودند میشد. ایشان فرموده بودند:«آقای موسی صدر کار درستی کرده است و خلافی مرتکب نشده.» / ۶
🔴 حضور پیروان سایر ادیان در مساجد و اماکن متبرکه هتک حرمت نیست
آیت الله علوی بروجردی:
در دین اسلام کافر نباید به قرآن دست بزند و حتی مسلمانان هم نباید بدون وضو به قرآن دست بزنند و از این کار نهی شدهاند و و لمس قرآن بیضو، هتک قرآن محسوب میشود. لذا این کسی که یهودی هست یا نصرانی هست این میآید داخل مسجد میشود این را ببینید کلمات فقها چون هتک مسجد است اگر هتک نباشد
اخیراً رئیسجمهور فرانسه به عراق آمد و در شهر کاظمین برای ادای احترام به حرم کاظمین رفت. در عراق هم مرجع بزرگی مثل آیتالله سیستانی هستند. اما ایشان نه یک کلمه اعتراض کردند و نه اعلامیه دادند و نه محکوم کردند. لذا ورودشان به داخل حرم و مساجد هتک نیست. پیروان ادیان دیگر برای ادای احترام وارد مجالس ما میشوند و اشکالی هم وارد نیست.
رئیس زرتشتیان، موبد موبدان، به ایران آمد و در مجلس عزاداری امام حسین علیهالسلام سخنرانی هم کرد. ما هم از او استقبال کردیم. در مجلس روضۀ آیتالله بروجردی در بروجرد، یهودیها هم شرکت میکردند و در کنار ایشان مینشستند.
ما باید این احکام را بازنگری کنیم. الان ما مسلمانان در کنار بقیۀ انسانها زندگی میکنیم. بسیاری از آنها همدین ما نیستند. حتی متدین به دین ابراهیمی هم نیستند، بلکه بودایی یا هندو هستند. علما اینها را نجس نمیدانند، بلکه برایشان قذارت معنوی قائلاند. مضافاً اینکه ممکن است در آداب اخلاقی و رعایت حقوق ما، آنها بسیار مقیدتر و بهتر از مسلمانها عمل کنند. ما حق نداریم به آنها و هویتشان یا به کشورشان هتاکی کنیم. آنها هم جهات انسانی دارند. / ۷
🔴 ضرورت بازنگری در فقه/ مسلمانی که با شک به مسیحیت گروید مرتد نیست/ حق نداریم کسی را که به خدا معتقد نیست بکشیم
آیت الله علوی بروجردی:
در عراق آیتالله سیستانی مرجع هستند. ایشان با ایزدیها چگونه رفتار میکنند؟ ایشان نسبت به آنها چقدر حساسیت نشان میدهند؟ آیا چون مسلمان و شیعه نیستند، و دینشان ابراهیمی نیست، اجازه میدهند داعش آنها را بکشد و دخترانشان را به اسارت ببرد؟! آیتالله سیستانی گفتند هیچ وقت چنین نمیکنیم و چون در داخل مملکت ما هستند، باید حقوقشان را حفظ کنیم.
بعضی از آقایان در داخل ایران این مسائل را در حق بهائیها برنمیتابند. بهائیها حداقل به یک چیزی معتقدند، ما داخل ایران کسانی داریم که به هیچ چیز معتقد نیستند. آیا باید آنها را بکشیم؟!
ما حق نداریم کسانی را که در کشورمان به دنیا آمدهاند، حتی اگر به خدا هم معتقد نیستند، بکشیم یا از کشور بیرونشان کنیم. اینها هم حقوقی دارند. حتی قانون اساسی جمهوری اسلامی هم این حقوق مدنی را به رسمیت شناخته است. اینها هم حق زندگی دارند. حق کار و ازدواج و تحصیل در این کشور را دارند. حق دارند گذرنامه بگیرند و رفت و آمد داشته باشند. چرا نباید حقوق شهروندی داشته باشند؟
ما باید در فقه خود بازنگری کنیم و آن هویت واقعی فقه را تشخیص بدهیم. امروز در دنیای دیگری زندگی میکنیم. من حتی نظراتی در باب ارتداد دارم. اینطور نیست که تا کسی امامان و آقا رسول الله صل الله علیه و آله و سلم را رد کرد، او را بکشیم. سب داستانی دیگر است. اما در این خصوص هم باید مصلحت را در نظر گرفت. اگر جوانی هنوز تردیدهایی داشته باشد و بگوید هنوز به خدا معتقد نیست و میخواهد تحقیق کند، حق نداریم او را مرتد یا نجس بدانیم. اتفاقاً این شک از نظر من مقدس است.
اگر برای مثال این شک او را به مسیحیت رهنمون شد، مرتد محسوب نمیشود و نباید او را کشت. طبق روایات، جهود معنایش این است که کسی حق و واقع را بفهمد و ایمان داشته باشد، اما از روی دشمنی مقابله کند. چنین شخصی را مرتد میدانیم. / ۸
🔴 مردم روحانیون را باعث و بانی مشکلات میدانند/ علی(ع) هم میتوانست مخالفان خود را با نیروهای امنیتی بازداشت کند و اعتراف بگیرد
آیت الله علوی بروجردی:
کشور ما درگیر مشکلات اقتصادی است. بسیاری از مردم هم باعث و بانی این مشکلات را روحانیان میدانند و لذا به روحانیت نظر خوبی ندارند و حتی به ائمه علیهمالسلام هم گاهی انتقاداتی دارند. اما آیا باید تکتک آنها را بکشیم؟!
خوارج، علیبنابیطالب علیه السلام با آن عظمت را کافر خطاب میکردند. زمانی که ایشان خلیفه بودند، و نه در زمان بیست و پنج سال خانهنشینیشان، در میان خطبۀ نماز جمعۀ ایشان، یکی از خوارج به حضرت گفت: «قتل هذا الرجل ما افقه!» یعنی خدا او را مرگ بدهد! چقدر قشنگ حرف می زند! چون امیرالمؤمنین علیهالسلام بسیار فصیح و بلیغ صحبت میکردند، این خارجی خوشش آمده بود. حضرت فرمود کاری با او نداشته باشید، او نظر خودش را گفته است. ما باید روش علی بن ابیطالب علیهالسلام را یاد بگیریم و به مردم هم بیاموزیم. حضرت میتوانستند همۀ آنها را زندانی کنند، اما تا زمان جنگ نهروان چنین نکردند.
آیا علی بن ابیطالب علیهالسلام نمیتواستند در مملکت تحت قدرت خودشان، از طریق نیروهای امنیتی تکتکشان را دستگیر و زندانی و آنها را مجبور به اعتراف کنند؟ میتوانستند، اما نکردند. حضرت فرصت دادند تا عده و عده تهیه کنند و مکانی را در داخل مملکت علیبنابیطالب علیهالسلام به عنوان جبهۀ جنگ انتخاب کنند. خوارج در مکانی مستقر شدند و تمرین جنگ کردند. حضرت فرمودند وقتی آماده شدید، به من خبر بدهید. امروز در دنیا کدام حکومت به مخالفانش اجازه میدهد، در گوشهای از کشورش عده و عده تهیه کنند، افراد بگیرند و برای جنگ با او آماده شوند؟! اما علیبنابیطالب علیهالسلام صبر کردند. بعد از مدتی خوارج اعلام آمادگی کردند. تعداد لشکریان حضرت بین پنج تا هفت هزار نفر بود. یاران حضرت گفتند تعداد خوارج کم است. اجازه بدهید یکیدو ساعته کارشان را تمام کنیم. اما حضرت حدود سه ماه معطل کردند و هر روز به جای جنگ با آنها گفت وگو و آنها را دعوت به بحث کردند. بسیاری از آنها از عقیدۀ خود برگشتند و در نهایت در سپاه خوارج فقط پانصد تا ششصد نفر بیشتر نماندند. آن عدۀ باقیمانده با حضرت وارد جنگ شدند. یک عده کشته شدند، یک عده مجروح شدند، بعضی از آنها فرار کردند. حضرت فرمودند: «کشتگان آنها را دفن و کفن کنید؛ اینها مسلمان هستند؛ آنهایی را که مجروح هستند، معالجه کنید و بعد از معالجه آزادند. برای آزادی از آنها پول نگیرید. آنها اسیر نیستند. آنهایی را که فرار کردهاند، به قصد کشتن تعقیب نکنید.» این رفتار علی بن ابیطالب علیهالسلام با کسی است که معاند است و سبش میکند. / ۹
🔴 احکام کتب ضلال موضوعیت ندارد/ حق حاکم است که مردم از او انتقاد کنند
آیت الله علوی بروجردی:
الان شرائط زمانی تفاوت کرده و دیگر احکام کتب ضلال موضوع ندارد. چون وقتی ما از کتب ضلال حرف می زدیم، علتش این بود که بین اجتماع مسلمانان شبهه ایجاد میکرد و باعث گمراهی میشد و ما میگفتیم نباید باشند. امروز موبایلها قابلیت دارند که تمام آثار مکتوب از هر مذهبی و از هر شخصی را نشان دهد. اینجا دیگر موضوع کتب ضلال چیست؟ پس الان وظیفۀ ما تفاوت کرده و باید به جای کوبیدن دیگران و لعن سنی و مسیحی و… فقط اندیشۀ خودمان را عرضه کنیم و بگوییم چه داریم، علیبنابیطالب چه دارد و… .
وجود مقدس علی بن موسیالرضا علیهالسلام میفرمایند: «رحم الله عبدا احیا امرنا فقلت له: وکیف یحیى امرکم؟ قال: یتعلم علومنا ویعلمها الناس فإن الناس لو علموا محاسن کلامنا لاتبعونا». ما نیاز نیست شیعهسازی کنیم یا مسیحی را مسلمان کنیم، ما باید معارف ائمه علیهمالسلام، نهج البلاغه، صحیفۀ سجادیه و رسالۀ حقوق امام سجاد علیهالسلام را عرضه کنیم. باید اینها را بشناسانیم. دنیا از حق مردم، حق آزادی بیان، حق انتقاد از حاکم و… میگوید، رساله حقوق امام سجاد علیهالسلام میگوید این حق مردم نیست، بلکه انتقاد کردن حق حاکم بر مردم است که «النصیحه الائمه للمسلمین». یعنی این حق را حاکم دارد که مردم باید او را نصیحت کنند و این خیلی عجیب است. ما باید این سخن را به دنیا عرضه کنیم.
از سید جمالالدین اسدآبادی نقل شده که در اروپا اسلام را دیدم، اما مسلمان نبود؛ اما در کشورهای اسلامی مسلمان هست، اما اسلام نیست. آنطور که دروغ در آن جوامع غربی قبح دارد، متأسفانه در بین ما ندارد. باز جملهای سید جمال دارد که میگوید: «الاسلام محجوب بالمسلمین». یعنی کاش این مسلمانها نبودند! چون وقتی ما این معارف اسلام را نشر میدهیم، چون جاذب است مردم میپذیرند. اما به ما مسلمانها که نگاه میکنند، میگویند اگر این دین خوب بود چرا اینها اینگونه هستند؟!
لذا شیعه به سبب منطقی که دارد، افراد را جذب میکند. بسیاری از بزرگان و کسانی که در دل عربستان وهابی بودند، شاهدیم که شیعه شدهاند و با چه شرایطی به قم آمدهاند تا معارف اهل بیت علیهمالسلام را یاد بگیرند. اما وقتی به ما شیعیان نگاه میکنند، میگویند چرا کشور اینها اینگونه است؟! چرا اینقدر فقیرند؟! چرا اینقدر خطا میکنند؟! چرا دروغ میگویند و چرا هیچ برنامهای ندارند؟!
امیدوارم که جوانان مسلمان ما آگاهی پیدا کنند و به من مسلمان شیعه یا حتی به من روحانی مسلمان نگاه نکنند، بلکه به علیبنابیطالب بنگرند. ممکن است من در مسیر علیبنابیطالب علیهم السلام نباشم. جوانان باید علی را بشناسند و تبعیت کنند؛ حسین را بشناسند و تبعیت کنند. حتی گاندی هندی هم به امام حسین علیهالسلام معتقد بود. جرج جرداق مسیحی به علیبنابیطالب علیهالسلام معتقد بود و کتاب صوت العداله الانسانیه را نگاشت. بانوان باید به فاطمه زهرا سلاماللهعلیها نگاه کنند، به مجاهدات ایشان، به خطبۀ فدکیۀ ایشان، به خطبۀ بین مهاجر و انصار؛ به حضرت زینب کبری سلاماللهعلیها بنگرند. ولی به من نگاه نکنند و عمل من را ملاک نگیرند. بلکه در آن معیارهای اساسی دقت کنند. / ۱۰
«در این کشور همه احساس میکنند که کلاه سرشان رفتهاست و بنابراین فکر میکنند که حق دارند سر دیگران کلاه بگذارند.»
📕 روح پراگ | ایوان کلیما
#تلنگرانہ
🌱ازآیتاللهبھجتپرسیدند↓
برایزیادشدنمحبت،نسبتبه
امامزمان"عـج"چهکنیم؟!
ایشونفرمودند :
﴿گناهنکنیدونمازاولوقتبخوانید﴾ :)
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#تلنگرانہ
دنیا بازیچه ای بیش نیست
۞وَمَا هَٰذِهِ ٱلۡحَيَوٰةُ ٱلدُّنۡيَآ إِلَّا لَهۡوٞ وَلَعِبٞۚ وَإِنَّ ٱلدَّارَ ٱلۡأٓخِرَةَ لَهِيَ ٱلۡحَيَوَانُۚ لَوۡ كَانُواْ يَعۡلَمُونَ۞
{سوره عنکبوت آیه ۶۴}♡
و اين زندگى دنيا جز سرگرمى و بازى نيست و بى ترديد سراى آخرت، همان زندگى [واقعى و ابدى است؛ اگر اينان معرفت دانش داشتند دنيا را به قيمت از دست دادن آخرت برنمى گزيدند....
▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️
از هفته آینده بازار گوشت قرمز به ثبات میرسد!
مدیرکل نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی:
▪️با توجه به افزایش تقاضا در بازار و نیاز بازار وزارت جهاد کشاورزی با همکاری شرکت پشتیبانی امور دام و بخش خصوصی برای تنظیم بازار گوشت، اقدام به ثبت سفارش و واردات گوشت قرمز کرد.
▪️گوشت قرمز از هفته آینده با نظارت دقیق دامپزشکی وارد کشور میشود و امیدواریم با واردات این محصول به کشور و توزیع آن در بازار قیمتها هم تعدیل شود.
➖➖➖➖➖➖
▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️
✨ ﷽ ✨
🗒 چھـارشنبـہ ؛ ۲۴ خـرداد ۱۴۰۲ شمسـۍ
💠 ۲۵ ذیالقعـده ۱۴۴۴ هجـرے قمـرے
💠 ۱۴ ژوئـن ۲۰۲۳ میــلادے
📿 ذڪر روز ؛ ۱۰۰ مـرتبـہ:
یـا حَـیُّ یا قَیّـوم
▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️
ایران در روزی که گذشت؛
🗓 ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
▪️وزیر اقتصاد اظهار امیدواری کرد در هفتههای آینده شاهد آزادسازی منابع ایران در کشورهایی مثل کرهجنوبی باشیم.
▪️«عباس علیآبادی» با ۱۸۷ رای موافق، ۵۸ مخالف و ۸ رای ممتنع نمایندگان مجلس به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت انتخاب شد.
▪️شاخص کل بورس با رشد ۹ هزار واحدی به عدد ۲ میلیون و ۱۵۵ هزار واحد رسید.
▪️هفت ماه پس از افتتاح رسمی راه آهن خاش_زاهدان و فعالیت قطار باری در این مسیر، نخستین قطار مسافری هم روی ریل رفت.
▪️پیکر شهید مدافع امنیت محمد قنبری در ایذه تشییع و در روستای چلسرخ صیدون باغملک تشییع و به خاک سپرده شد.
▪️پیکر شهید سجاد امیری، بسیجی حافظ امنیت تشییع و در گلزار شهدای کرمانشاه به خاک سپرده شد. او ۲۱ خرداد در درگیری با اشرار مسلح به شهادت رسید.
▪️درپیِ انتشار برخی مطالب خلاف واقع از سوی شقایق دهقان، دادستانی تهران علیه او اعلام جرم کرد/هنگامه شهیدی به اتهام نشر اکاذیب رایانهای احضار و تفهیم اتهام شد.
▪️براثر سقوط از پلهبرقی در ایستگاه متروی شهید بهشتی تهران ۱۸ نفر مصدوم و ۹ نفر از آنها به مراکز درمانی منتقل شدند.
▪️وزارت بهداشت: موارد جدید ابتلا به کرونا: ۲۳ نفر؛ کل بیماران شناساییشده: ۷۶۱۲۲۳۴ نفر؛ بهبودیافتگان: ۷۳۶۷۶۴۰ نفر؛ جانباختگان جدید: ۱ و مجموع فوتشدگان: ۱۴۶۲۸۹ تن
▪️با حکم وزیر ورزش و جوانان شهرام عظیمی سرپرست فدراسیون شطرنج شد.
▪️تیم ملی فوتبال در اولین دیدار مسابقات کافا ۶ _۱ مقابل افغانستان به پیروزی رسید.
▪️تیم کشتی آزاد نوجوانان ایران با کسب ۶ نشان طلا، سه نقره و یک برنز بر سکوی نخست رقابتهای قهرمانی آسیا ایستاد.
▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️
جهان در روزی که گذشت؛
🗓 13 ژوئن 2023
▪️امضای ۱۹ سند همکاری میان ایران و ونزوئلا در حضور روسای جمهور دو کشور/رئیسجمهوری: مبادلات تجاری ایران و ونزوئلا در گام اول به ۱۰ و سپس به ۲۰ میلیارد دلار افزایش مییابد/اعطای نشان افتخار ملی ونزوئلا به رئیسی/رئیسجمهوری ونزوئلا؛ به ژنرال سلیمانی ادای احترام میکنم و سردیس او را در مقبره سیمون بولیوار نصب خواهیم کرد/احیای خط تولید دو خودروساز ایرانی در ونزوئلا.
▪️شهادت جوان فلسطینی در یورش نظامیان صهیونیست به نابلس/عملیات ضد صهیونیستی در شمال کرانه باختری، چهار شهرک نشین زخمی شدند.
▪️در پی سقوط بالگرد نظامیِ آمریکا در شمال شرقی سوریه، ۲۲ نظامی زخمی شدند.
▪️در حمله با خودرو به عابران در ناتینگهام انگلیس سه تن کشته و سه نفر زخمی شدند.
▪️زمین لرزهای به قدرت ۵.۶ ریشتر مناطق مختلف پاکستان از جمله پایتخت این کشور را به لرزه درآورد.
📌چند خبر کوتاه
🔹آمریکا: بحرین احتمالاً به زودی روابط دیپلماتیک با ایران را از سر میگیرد
🔹آمریکا دسترسی ایران به وجوه خود در عراق را تایید کرد
🔹رئیس کل گمرک:گمرک پس از نفت و مالیات، سومین منبع درآمدی کشور
🔹شورای رقابت: فروش محصولات شرکت بهمنموتور در بورس کالا تخلف است و باید متوقف شود.
🔹رییس کمیسیون اقتصادی مجلس:
عرضه خودرو در بورس براساس ضوابط قانونی موجود امکان پذیر است و هیچ منع قانونی ندارد.
#نبض_بازار
✍️محسن_برهانی
🖊 زنان شیء نيستند
♦️عدم رعايت حجاب جرمی است که مشمول تبصره ماده ۶۳۸ تعزیرات است و جزای نقدی یا جایگزین حبس برای آن تعیین شده است.
♦️گویا برخی این میزان مجازات را کافی نمیدانند و تلاش دارند از این ماده عدول کرده و با استناد به ماده ۶۴۰ تعزیرات افرادی مانند بازیگران را به دادسرا کشانده و سپس با کیفرخواست عازم دادگاه نمایند. این ماده مقرر میدارد: «اشخاص ذیل به حبس از سه ماه تا یک سال و جزای نقدی از یک میلیون و پانصد هزار ریال تا شش میلیون ریال و تا 74 ضربه شلاق یا به یک یا دو مجازات مذکور محکوم خواهند شد: …
3 - هر کس اشیاء فوق (هر چیز که عفت و اخلاق عمومی را جریحه دار نماید) را به نحوی از انحاء منتشر نماید یا آنها را به معرض انظار عمومی بگذارد.
تطبیق رفتار افراد و بازیگرانی که حجاب را در انظار رعایت نمیکنند مشمول ماده فوق نمیباشد چرا که:
🔺اولاً قانونگذار به صراحت عدم رعایت حجاب در معابر و انظار عمومی را در تبصره ماده ۶۳۸ را جرمانگاری کرده است. با چنین صراحتی معنا ندارد حضور یک بازیگر در یک مراسم بدون حجاب شرعی را مشمول ماده دیگری بدانیم.
🔺ثانیاً موضوع این بند «اشیاء» است. عرف به زنان و موها و گردن زنان، اطلاقِ شیء نمینماید. بارها گفته شد که در شناخت مفهوم و تطبیق مصداق، عرف است که حاکم میباشد و عرف به هیچوجه به زنان شیء نمیگوید. نمیتوان نگاه فلسفی به موضوع کرد و گفت هر موجودی نوعی شیء است چرا که در فهم قانون و حتی فهم روایات، قضاوت عرف ملاک است و نه قضاوت فلسفی با دقت عقلی.
🔺ثالثاً اشیائی که موضوع این جرم هستند اشیائی هستند که عفت و اخلاق عمومی را جریحهدار میکند. عفت و اخلاق عمومی یعنی کدهای رفتاری مورد قبول جامعه و جریحهدارشدن یعنی این کدها بنحوی مورد نقض قرار گیرد که جامعه از این نقض برآشفته شود. حاکم و قاضی در این جریحهدار شدن چیست؟ قطعاً عرف متوسط محلی که چنین رفتاری در آن ارتکاب یافته است، ملاک است. آیا در تهران کسی که با کلاه در جایی حاضر شود یا ده سانت پاچه شلوارش بالاتر از مچ بیاید، عفت و اخلاق عمومی جریحهدار میشود؟ اشتباه از جایی شروع میشود که:
▪️به اشتباه رفتار خلاف شرع را باعث جریحهدار شدن عفت واخلاق عمومی بدانیم. در حالیکه نسبت شرع با عفت و اخلاق عمومی، عموم و خصوص من وجه است و نه تساوی.
▪️اشتباه دوم اینکه قاضی تصور کند او محور عرف است و بهترین احرازکننده عرف در حالیکه عرف امری خارجی است و باید با مراجعه به متوسط جامعه، آن را احراز کرد نه اینکه در گوشهای نشست و با اعتماد به سقف یا با مراجعه به بخشی از همفکران یا اقلیتی از جامعه، درک خود را عین عرف دانست.
🔺رابعاً نسبت بین حکم و موضوع مانند نسبت بین علت و معلول است. باید موضوع بصورت یقینی احراز شود تا حکم بر آن بار گردد. وقتی حاکم عرف بود باید به عرف مراجعه کرد و اگر بخشی از عرف بگوید فلان رفتار عفت و اخلاق عمومی را جریحهدار مینماید و بخشی دیگر از عرف بگوید جریحهدار نمیکند یعنی موضوع از نظر عرفی احراز نشده و اختلافی است پس موضوع احراز نشده است بنابراین نمیتوان حکم را بر موضوع مشکوک بار نمود.
♦️قواعدی مانند درء و اصل برائت و تفسیر قوانین کیفری به نفع متهم و تفسیر مضیّق قوانین کیفری ستون فقرات حقوق کیفری است و هرگونه تردیدی مانع از محکومیت است و هرگاه دوران امر بین مجازات اقل و مجازات اکثر و یا عنوان اشدّ و عنوان اخفّ شد، این قواعد اقتضای جریان برائت نسبت به اشد و اکثر دارد. قطعاً عنایت بیشتر به این قواعد، به کاهش رنجهای ملت منجر خواهد شد.
📌جهت تکمیل مطلب از لحاظ پژوهشی، پیشنهاد میشود که سه مقاله زیر به قلم نگارنده در این ارتباط مطالعه شود:
۱- عرف و مؤلفههای قانونی و مادی تشکیلدهنده جرم، ۱۳۹۲، مجله حقوق اسلامی: اینجا
۲- نقش عرف در تحلیل مؤلفه روانی جرم و عوامل زوال مسؤولیت کیفری، ۱۳۹۲، مجله پژوهشهای حقوق جزا و جرمشناسی: اینجا
۳- مصداقشناسی موضوعات در حقوق کیفری ایران، ۱۳۹۶، مجله فقه و مبانی حقوق اسلامی: اینجا
حمایت کمیته امداد اصفهان از ۲هزار زن باردار و شیرده دچار سوءتغذیه
کمیته امداد استان اصفهان امسال به ۲ هزار زن نیازمند باردار و شیرده مبتلا به سوءتغذیه خدمت رسانی می کند.
به گزارش روابط عمومی و اطلاع رسانی کمیته امداد، هادی بنایی معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی(ره) استان اصفهان، با اشاره به اینکه سوءتغذیه مادر مهمترین علت تولد نوزاد کم وزن است، اظهار داشت: اجرای برنامه های حمایتی و ارائه سبدهای غذایی مقوی و مغذی با هدف ارتقای سطح سلامت تغذیه ای زنان باردار و شیرده دچار سوءتغذیه بی بضاعت به منظور پیشگیری از تولد نوزادان کم وزن است.
هادی بنایی با بیان اینکه در این برنامه، امسال حمایت از ۲ هزار زن باردار و شیرده مبتلا به سوءتغذیه قرار دارد، ادامه داد: ابتلاء به سوءتغذیه مادر باردار و شیرده با داشتن یکی از شاخصه های کمخونی، وزن کمتر از ۴۵ کیلوگرم در قبل از بارداری، وزن گیری نامطلوب دوران بارداری براساس جدول میزان افزایش وزن، بارداری دوقلویی و بیشتر مشخص می شود.
وی کمک به بهبود تغذیه مددجویان تحت حمایت را از برنامه های اجرایی این نهاد برای ارتقاء سلامت آنان خواند و افزود: با همکاری دانشگاه علوم پزشکی، شبکه بهداشت و کمیته امداد استان طرح بهبود تغذیه برای مددجویان باردار و شیرده و مادران نیازمند ۵ دهک اول جامعه اجرا می شود.
معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد استان اصفهان از شارژ ماهانه بن کارت غیرنقدی سرپرست خانوار برای طرح بهبود تغذیه مادران باردار و شیرده خبر داد و گفت: زنان باردار از ابتدای ماه چهارم حاملگی تا ۶ ماه پس از زایمان و به مدت ۱۲ ماه تحت پوشش قرار داده می شوند و ماهیانه مبلغ ۳۵۰ هزار تومان برای حمایت از مادران نیازمند و بهبود تغذیه آنان به حساب سرپرست خانوار واریز می شود.
انتهای پیام/
✋
«دحوالارض، نسیم رحمت الهی»
🔴امشب شب «دحوالارض» و فردا بیست و پنجم ذیالقعده، روز «دحوالارض» و روز گسترش یافتن زمین از محل خانه کعبه است که برای اهل معنی و صاحبان سير و سلوك، يكى از روزهای مهم سال است لذا ضمن گرامیداشت این شب و روز بزرگ، به نکاتی اشاره می کنیم؛
♦️فرصتهای ویژه معنوی در زندگی بشر، نعمتهای مغتنمی هستند که جسم و روح انسان را نوازش داده و موجبات شادمانی و آرامش بشریت در دنیا و آخرت میشوند؛ چنانچه رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: «انَّ لِرَبِّکُمْ فی ایامِ دَهْرِکُمْ نََفَحاتٌ فَتَعَرَّضُوا لَها»: *«همانا در طول زندگی شما، نسیمهای رحمتی از سوی پروردگارتان میوزد؛ پس به هوش باشید تا خود را در معرض آنها قرار دهید»* (کافی، ج٣، ص٢١٢)
♦️بیشک یکی از این نسیمهای رحمت الهی در طول سال، شب و روز دحوالارض است که برای اهل مراقبت اهمیت ویژهای داشته و دارد، ولی متأسفانه کمتر مورد توجه عامه مردم قرار گرفته و بسیاری از مؤمنین به دلیل عدم آگاهی و شناخت لازم نسبت به این هدیه بزرگ الهی، خود را از این فرصت طلایی محروم مینمایند؛ لذا بر آن شدیم که در این مجال کوتاه در حد امکان از «دحوالارض» و عظمت و اعمال و احکام آن سخن بگوئیم؛
*✍️ دحوالارض، زمانی است که خداوند به جهان خاکی، حیات بخشیده و زمین را از زیر کعبه گسترانیده و پس از آنکه تمام سطح کره زمین به مدت طولانی در زیر آب فرو رفته بود، حضرت حق، اراده نمود تا کره زمین را برای زندگی انسان و سایر موجودات مهیا نماید؛ از این رو، بخشهایی از زمین، شروع به خشک شدن نمود تا کم کم به شکل امروزین درآمد و طبق روایات اسلامی، اولین نقطهای که از زیر آب سر برآورد، مکان کعبه شریف و بیتاللّه الحرام بود که مفسران، آیه ٣٠ سوره نازعات «وَالْأَرْضَ بَعْدَ ذَٰلِكَ دَحَاهَا» را به همین واقعه تفسیر نمودهاند و همچنین بر همین اساس شهر مكه را «اُمُّ الْقُرا» يعنی مادر همه آبادیها دانستهاند.*
✅ البته گذشته از واقعه دحوالارض، رویدادهای بزرگ دیگری نیز بر شرافت این شب و روز افزوده است که در روایات به چند مورد از آنها اشاره شده است:
⬅️ روز میلاد شیخ الانبیاء حضرت ابراهیم (علیه السلام)؛
⬅️ روز میلاد حضرت عیسی مسیح (علیه السلام)؛
⬅️ روز ساخت کعبه توسط حضرت ابراهیم و اسماعیل (علیه السلام) به همراهی حضرت جبرئیل (علیه السلام) و نصب سنگ حَجَرالاَسود؛
⬅️ خروج رسول اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) از مدینه به همراه هزاران نفر به سوی مکه، به قصد حجتالوداع؛
⬅️ روز قیام قائم آل محمد (عجل الله تعالی فرجه الشریف) طبق برخی روایات؛
✍️ همچنین در این روز پرفضیلت، اعمال ويژهای در روایات توصیه شده است که عبارتند از:
1️⃣ احیاء و شب زندهداری در شب دحوالارض که برابر با عبادت صد سال است؛
2️⃣ روزه گرفتن در روز دحوالارض که از چهار روزی است که در تمام سال به فضیلت روزه گرفتن، ممتاز است و در روایت آمده که هر کس این روز را روزه بدارد، روزهاش کفاره هفتاد سال میباشد؛
3️⃣ غسل روز دحوالارض که بسیار فضیلت دارد؛
4️⃣ خواندن دو رکعت نماز در وقت چاشت (اول بالا آمدن آفتاب) که در هر رکعت بعد از «حمد»، پنج مرتبه سوره «الشمس» خوانده و بعد از سلام نماز بگوید: «لاحَوْلَ وَلا قُوَّةَ إِلا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ»، سپس دعا کند و بخواند «یَا مُقِیلَ الْعَثَرَاتِ أَقِلْنِی عَثْرَتِی یَا مُجِیبَ الدَّعَوَاتِ أَجِبْ دَعْوَتِی یَا سَامِعَ الْأَصْوَاتِ اسْمَعْ صَوْتِی وَ ارْحَمْنِی وَ تَجَاوَزْ عَنْ سَیِّئَاتِی وَ مَا عِنْدِی یَا ذَا الْجَلالِ وَ الْإِکْرَامِ»
5️⃣ خواندن دعایی است که شیخ در «مصباح» فرموده: «اللَّهُمَّ دَاحِیَ الْکَعْبَةِ وَ فَالِقَ الْحَبَّةِ...»؛ که انشاالله با مراجعه به کتاب شریف مفاتیحالجنان، این دعا را به صورت کامل بخوانید؛
6️⃣ بهجا آوردن زیارت حضرت رضا (علیه السلام) که یکی از بهترین و با فضیلتترین اعمال مستحبی در این روز است.
همچنین در روایات آمده که در این شب و روز، هزار هزار رحمت الهی نازل میشود و اگر در آن، گروهی به ذكر خدا بپردازند، خداوند حاجتشان را پيش از آنكه متفرق شوند برآورده میسازد. «انشاالله»
📚 وسایل الشیعه، ج٨، ص١٨٢؛ و مفاتیح الجنان، اعمال ذیالقعده.
✅ کانالجامع #خبری، #تحلیلی، #صدای_جویا
♦کشف ۱۹ دستگاه ماینر قاچاق در برخوار
فرمانده انتظامی شهرستان برخوار:
🔹 ۱۹ دستگاه ماینر قاچاق به ارزش ۶ میلیارد ریال در عملیات مأموران انتظامی این فرماندهی کشف شد.
🔹درپی دریافت اخباری مبنی بر استفاده غیر قانونی از دستگاه های استخراج ارز دیجیتال در یکی از کارگاه های سطح شهرستان، بررسی موضوع در دستور کار پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی شهرستان برخوار قرارگرفت.
🔹مأموران پس از تحقیقات میدانی و اطمینان از صحت خبر ضمن هماهنگی با مرجع قضائی به محل مذکور اعزام و در بازرسی از این کارگاه موفق شدند تعداد ۱۹دستگاه استخراج رمز ارز دیجیتال را کشف کنند.
🔴۱۵۰ هزار میلیارد تومان به بازار باز تزریق شد
سکوت مطلق در بازار بین بانکی
▪️بر اساس گزارش بانک مركزی، با افزایش نسبی نیاز بانکها به وجوه نقد در هفته جاری، میزان تزریق پول بانک مرکزی در بازار باز بار دیگر در قله تاریخی خود ایستاد. از سوی دیگر اما روند نزولی میزان مداخله بانک مرکزی در بازار بین بانکی، این هفته نیز ادامه یافت و تنها یک بانک نیاز خود به منابع نقد را از این طریق برآورده کرد.
▫️مجموع سفارشهای ارسالی بانکها در عملیات بازار باز این هفته با افزایشی چهار هزار میلیارد تومانی نسبت به هفته گذشته مواجه شد و به بیش از ۱۵۶ هزار میلیارد تومان رسید. بانک مرکزی نیز در پاسخ به این نیازها، ۱۵۰ هزار میلیارد تومان در بازار باز پول تزریق کرد؛ رقمی که برای دومین هفته متوالی وارد این بازار شد و بالاترین میزان پولپاشی در تاریخ عملیات بازار باز محسوب میشود.|تجارتنيوز
🔹 بر اساس تبصره 14قانون بودجه کشور، توزیع گاز مایع به صورت الکترونیکی امکان پذیر است.
🔸بدینوسیله متقاضیان محترم می بایست وارد سامانه سدف به نشانی newtejaratasan.niopdc.ir شوند و درخواست خود را ثبت نام نمایند.
🔸برای دریافت سهمیه گاز LPGخودرو نیز به سامانه https://irngv.mimt.gov.ir مراجعه و ثبت نام نمایند.