#ریحانه_خدا 🧕🏻
❌داستان از این قراره که این خانوم،کشفحجاب میکنن و با موهاشون شهرو زیبا میکنن،چند وقت بعد،یکی که خیلی از زیبایی شهر خوشش اومده،میخواسته بدستش بیاره.
🟡متاسفانه شهر رو بیش از حد زیبا کردید،براتون مشتری پیدا شده ،
‼️کجاش عجیبه؟
به کانال ✧سِـدْرَةُ الْمُنْتَهـے✧ بپیوندید👇
https://eitaa.com/sedrat_almontaha
پاسخگویی به نظرات ناشناس شما👇
https://eitaa.com/pasokhgooyi_sedrat_almontaha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ریحانه_خدا 🧕🏻
🔻یه آزمایش اجتماعی حجاب دیگه ببینیم باهم...
🔸این خانم بازیگر با سه پوشش متفاوت و با هرکدام،۱۰ دقیقه کنار خیابون وایمیسته تا واکنشها رو ببینه.
📌پ.ن:چند!!
۱۵۰ بدم!!
دورت بگردم!!
چقدر بامزه وایستادی!!
میشه شمارتونو داشته باشم!!
بیا بالا!!
و...
📌پ.ن:قضاوت مثل همیشه با شما...
به کانال ✧سِـدْرَةُ الْمُنْتَهـے✧ بپیوندید👇
https://eitaa.com/sedrat_almontaha
پاسخگویی به نظرات ناشناس شما👇
https://eitaa.com/pasokhgooyi_sedrat_almontaha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تحلیل_راهبردی 📝
📍صوت لو رفته از مسیحعلینژاد در دانشگاه "سکرمنتو" آمریکا
🖇وقتی میگیم همه جریانات پاییز ۱۴۰۱،توطئه و فتنه و تحریک دشمن بوده،خواهشاً نگید؛توهم توطئهاست.
➕و بشنوید صحبتهای دکتر یامینپور رو در این مورد
به کانال ✧سِـدْرَةُ الْمُنْتَهـے✧ بپیوندید👇
https://eitaa.com/sedrat_almontaha
پاسخگویی به نظرات ناشناس شما👇
https://eitaa.com/pasokhgooyi_sedrat_almontaha
#ریحانه_خدا 🧕🏻
▪️سایت پابمد در مقاله ای پیرامون تاثیر حجاب اسلامی بر روی افسردگی در زنان می نویسد:
● برخی از فمنیست های غربی می گویند که [داشتن] حجاب یک عمل ناراحتکننده است که تاثیرات منفی ای مثل ایجاد افسردگی بر روی زنان دارد، این مقاله این فرضیه را با الگویی جهانی، از طریق ۱۹۴ نفر از زنان مسلمان آمریکایی می آزماید. نتیجه آنالیزها از فرضیه فمنیست های غربی [مبنی بر ناراحت کننده بودنحجاب برای زنان] حمایت نکرد. نه تنها حجاب با افسردگی بیشتر مرتبط نبود، بلکه حجاب با افسردگی کمتر ارتباط داشت. به بیان دیگر حجاب [اسلامی] یکعامل محافظت کننده دربرابر افسردگی است.
📌پ.ن:دیگه من حرفی ندارم...
به کانال ✧سِـدْرَةُ الْمُنْتَهـے✧ بپیوندید👇
https://eitaa.com/sedrat_almontaha
پاسخگویی به نظرات ناشناس شما👇
https://eitaa.com/pasokhgooyi_sedrat_almontaha
#شایعه_ممنوع 🚫
🖇نکته رو گرفتین؟!
📌پ.ن:نکته اینجاست که اسنپ اصولاً دربسته و فقط یه مسافر میتونه سوار بشه.البته بعید نیست تو شهر آرزوهای بعضیا،اسنپم حالت عادیشو از دست بده😅خواهشا یه جوری دروغ بگید که ما نفهمیم.
📌پ.ن:یه نکتهای:آقا اگه اصن یه زن محجبه همچین حرفی زده باشه، دلیل میشه که کلا همهی محجبهها اینطورین یا اسلام همچین دینیِ؟!یه ذره تفکر لازمه اینجا...
به کانال ✧سِـدْرَةُ الْمُنْتَهـے✧ بپیوندید👇
https://eitaa.com/sedrat_almontaha
پاسخگویی به نظرات ناشناس شما👇
https://eitaa.com/pasokhgooyi_sedrat_almontaha
#سایر_موارد 🪧
📈قیمت روزانهی دلار قبل از اغتشاشات vs بعد از اغتشاشات
📌پ.ن:من فکر میکردم دردشو از سطلآشغال آتیش زدن،اقتصاد باشه...
به کانال ✧سِـدْرَةُ الْمُنْتَهـے✧ بپیوندید👇
https://eitaa.com/sedrat_almontaha
پاسخگویی به نظرات ناشناس شما👇
https://eitaa.com/pasokhgooyi_sedrat_almontaha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#اونوَرِ_آبی ⤴️
🔸برنامه ای که مدتهاست مردان غربی را در فضای زشت و توهین آمیزی قرار میدهد و به آنها میگوید پدر فرزندان خانه خودشان هستند یا نه!
📌پ.ن:فقط چهرهی ریلکس اون زن رو نگاه کن...
📌پ.ن:اگه "لجنزار" جایی غیر از اینجاست؛بگید لااقل منم باخبر بشم.
به کانال ✧سِـدْرَةُ الْمُنْتَهـے✧ بپیوندید👇
https://eitaa.com/sedrat_almontaha
پاسخگویی به نظرات ناشناس شما👇
https://eitaa.com/pasokhgooyi_sedrat_almontaha
📢امروز یه بحث داریم درمورد #خدا_شناسی
⁉️از راه علمی،وجود خداوند رو اثبات کردیم،(راههای اثبات علمی بیشتری هم وجود داره.)حالا آیا وجود خدا رو از لحاظ منطقی و فلسفی هم میشه اثبات کرد؟!
✏️امروز در قالب یه بحث #خدا_شناسی ، به این سوال جواب میدیم.منتظر باشید...
📍راستی!مباحث #خدا_شناسی و #معرفی_ادیان_و_مذاهب و #دین_رحمت و #خاندان_عصمت که روزهای قبل توی کانال قرار گرفت رو دیدی؟
از دستشون نده😉(از هشتکها استفادهکن؛مباحث قبل رو پیدا میکنی)
نظراتتون رو درمورد موضوع بحثها یا پستها بهم بگین و اگه سوالی درموردشون براتون پیشمیاد حتما بپرسین تا پاسخ بدم.
به کانال ✧سِـدْرَةُ الْمُنْتَهـے✧ بپیوندید👇
https://eitaa.com/sedrat_almontaha
پاسخگویی به نظرات ناشناس شما👇
https://eitaa.com/pasokhgooyi_sedrat_almontaha
#خدا_شناسی ✨🌈
💬بحث پنجم:اثبات منطقی و فلسفی وجود خدا
🔹برای اثبات وجود خداوند؛شبهات و استدلالات مطرح برای رد وجود خدا را بیان کرده و پاسخ میدهیم.
⁉️چگونه می شود وجود شرّ و رنج در جهان هستی را با وجود خدایی که ادعا می شود؛قادر،عالم و خیرخواه
مطلق است؛وفق داد؟(استناد به:مسئله شرّ،ارائه شده توسط اپیکور،فیلسوف یونانی)
⬅️ابتدا مسئله شر را بطور کامل بررسی می کنیم.اپیکور می گوید:"آیا خدا خواهان جلوگیری از شرّ است اما قادر نیست؟پس قادر مطلق نیست.آیا قادر است ولی خواهان نیست؟پس بدخواه است.آیا هم قادر است و هم خواهان؟پس شرّ از کجا می آید؟آیا نه قادر است و نه خواهان؟پس چرا او را خدا گوییم؟"
⬅️طبق برهان شرّ،چون شرّ وجود دارد؛یا خدا وجود ندارد یا صاحب سه ویژگی مذکور در شبهه نیست پس لایق پرستیدن نمی باشد.
⬅️طبق تعریف فلاسفه ای چون "ابنسینا"،"ملاصدرا"و"زنوزی"،شرّ نقطه مقابل خیر است و خیر چیزی است که از لحاظ فطرت و طبیعت مورد طلب اشیاء است.شرّ طبق رایج ترین تقسیم بندی موجود،دو قسم دارد:
1⃣طبیعی:حوادث و بلایای طبیعی که موجب مرگ،آسیب و درد و رنج انسان ها و موجودات می شود.
مثال:زلزله- سیل- قحطی- آتشفشان- بیماری و...
2⃣اخلاقی:افعال قبیح و صفات رذیله انسان ها که موجب آزار و اذیت انسان ها و موجودات می شود.
مثال:قتل- غارت- جرح- خشونت- دزدی- خیانت- تهمت- دروغگویی- بخل- حسد و...
📌پ.ن:ادامه دارد...
به کانال ✧سِـدْرَةُ الْمُنْتَهـے✧ بپیوندید👇
https://eitaa.com/sedrat_almontaha
پاسخگویی به نظرات ناشناس شما👇
https://eitaa.com/pasokhgooyi_sedrat_almontaha
#خدا_شناسی ✨🌈
💬ادامه بحث پنجم:اثبات منطقی و فلسفی وجود خدا
⬅️طبق تعاریف ذکر شده،پاسخ های مختلفی دربرابر مسئله شرّ بیان شده است:
1⃣شرّ نسبی است.نسبی بودن شرّ به دو صورت بیان می شود:۱)شرّ وجود مستقل ندارد و یک امر اضافی است که از نسبت بین اشیاء و موجودات پدید می آید،مانند نیش مار که برای انسان مارگزیده شرّ است(زیرا موجب جراحت، بیماری یا حتی مرگ می شود.)اما برای خود مار خیر است(زیرا وسیله دفاعی اوست.).دیگر شُرور را هم به این شکل می توان
تفسیر کرد.برای مثال شُرور طبیعی مانند زلزله و آتشفشان برای بقای زمین،لازم و خیر است اما برای انسانی که از آن صدمه می بیند،شرّ است.۲)شرّ در نگاه جزئینگرانه افراد شکل می گیرد ولی در نگاه کلی نگرانه به کل نظام هستی،شرّی وجود ندارد. در این تعریف،خیر یا شرّ بودن حوادث نسبت به فرد یا کل تغییر می کند.آگوستین(فیلسوف مسیحی رومی)معتقد است؛امری می تواند برای فردی شرّ محسوب شود درحالی که در قیاس با کل یا موجودات دیگر،خیر است.در این صورت نمی توان شر مطلق را یافت زیرا هر امری در نسبتی کلی تر خیر خواهد بود اگرچه برای افراد شرّ باشد.
📌پ.ن:ادامه دارد...
به کانال ✧سِـدْرَةُ الْمُنْتَهـے✧ بپیوندید👇
https://eitaa.com/sedrat_almontaha
پاسخگویی به نظرات ناشناس شما👇
https://eitaa.com/pasokhgooyi_sedrat_almontaha
#خدا_شناسی ✨🌈
💬ادامه بحث پنجم:اثبات منطقی و فلسفی وجود خدا
2⃣شرّها ملازم ماده و جهان ماده هستند.طبق نظر ابن سینا،شرّ طبیعی در عالم ماده جاری است زیرا ماده قابلیت پذیرش نظام کامل را ندارد. صدرالمتألهین می گوید:"شرّ لازمه عالم ماده است که سبب تضاد و تنازع و تکامل عالم ماده می شود."به اعتقاد ملاصدرا،شرّ سبب تضاد می شود و تضاد سبب حصول تکامل خواهد شد.در نقد این دیدگاه بیان
می شود:چرا خداوند قادر،عالم و خیرخواه، عالم ماده را بدون نیاز به تلازم شرّ نیافریده است؟اما در پاسخ می توان گفت:این فرض امکان وقوعی ندارد چون ایجاد تنها دو ماده در یک فضا به علت ویژگی ذاتی ماده که اشغال فضاست؛تضاد و تزاحم میان آن دو بر سر فضا ایجاد خواهد کرد.فقط درصورتی شرّی در جهان طبیعی نخواهد بود که ماده از عالم
طبیعت برچیده شود!!!!
📌پ.ن:ادامه دارد...
به کانال ✧سِـدْرَةُ الْمُنْتَهـے✧ بپیوندید👇
https://eitaa.com/sedrat_almontaha
پاسخگویی به نظرات ناشناس شما👇
https://eitaa.com/pasokhgooyi_sedrat_almontaha
#خدا_شناسی ✨🌈
💬ادامه بحث پنجم:اثبات منطقی و فلسفی وجود خدا
3⃣ریشه شُرور اخلاقی در جهان،اراده و اختیار انسان هاست.این انسان ها هستند که به علت سوءاختیار،مرتکب شر اخلاقی می شوند.آگوستین معتقد است:"اراده شر از آن حیث که اراده است؛خیر است و از آن جهت که دقیقاً آنچه که باید باشد،نیست؛شر است."افعال اخلاقی خیر هنگامی ارزش پیدا می کنند که از روی اختیار باشند و فرد درحالی خیر را برگزیند که قابلیت انتخاب شر را نیز داشته است.پس اختیار و اراده که ویژگی خاص انسان ها بین موجودات است، خیر است اما اگر به سوءاراده تبدیل شود،شر خواهد بود.طبق تعریفی منطقی انسان،"جسم نامی حساس متحرک بالإراده ناطق" است.اراده ویژگی خاص انسانی است که اگر از او گرفته شود،او از قالب انسان خارج شده و به حیوان بدل خواهد شد. تحقق انتخاب منفی گرچه شر است اما الزمه فعل اختیاری انسان است و بدون وجود اختیار،فعل خیر معنا
ندارد.پلنتینگا می گوید:"در کل مجموعه جهانی با انسان مختار و شُرور بهتر از جهانی فاقد اختیار و شر است."در نقد این نگاه،فیلسوفانی از جمله"جی.ال.مکی و"آنتونی فلو" چنین می گویند:چه اشکالی داشت که خداوند انسان های مختاری را میآفرید که از روی اختیار خیر را انتخاب کنند؟در اینصورت کمال انسانی که اختیار است حفظ میشد و در عین حال،شری در جهان نبود.در پاسخ این افراد باید گفت:موجودی که نحوه خلقتش به گونه ای باشد که حوزه انتخابش فقط حیطه خیرات است، افعال خیر او ارزشی ندارد زیرا مختار است اما مختار به انتخاب افعالی از بین افعال خیر. انجام فعل خیر زمانی ارزشمند است که فعل شر انجام نشده ای در مقابلش باشد.
📌پ.ن:ادامه دارد...
به کانال ✧سِـدْرَةُ الْمُنْتَهـے✧ بپیوندید👇
https://eitaa.com/sedrat_almontaha
پاسخگویی به نظرات ناشناس شما👇
https://eitaa.com/pasokhgooyi_sedrat_almontaha
#خدا_شناسی ✨🌈
💬ادامه بحث پنجم:اثبات منطقی و فلسفی وجود خدا
4⃣مسئله شرّ به خاطر نگاه انسانوارِ انسان به خداوند پدید آمده است. یعنی انسان،خداوند را موجودی تصور می کند که ادراکات،اوصاف و منظرهایی شبیه خودش دارد.پس آنچه که انسان خیر یا شرّ میپندارد،از نظر خداوند هم همانگونه است.اما اگر انسان خداوند را بعنوان خالق جهان هستی پذیرفت؛ قبول کرده است که خدا از او برتر است زیرا همیشه خالق برتر از مخلوق بوده است.خدایی که کیهان بی نهایت را آفریده؛ خودش برتر از بی نهایت است و چون خالق یکتا است،هیچ موجودی شبیه او نیست و او هم شبیه هیچ موجودی نیست.خداوند خیرخواه مطلق است اما آنچه او خیر
می بیند؛احتمال دارد که از نظر انسان شرّ باشد.انسان لذت و شادی را خیر می بیند اما خداوند کمال را.
📌پ.ن:ادامه دارد...
به کانال ✧سِـدْرَةُ الْمُنْتَهـے✧ بپیوندید👇
https://eitaa.com/sedrat_almontaha
پاسخگویی به نظرات ناشناس شما👇
https://eitaa.com/pasokhgooyi_sedrat_almontaha
#خدا_شناسی ✨🌈
💬ادامه بحث پنجم:اثبات منطقی و فلسفی وجود خدا
5⃣خداوند در جهان نقش فاعلیت دارد.نقش فاعلیت خدا در جهان به دو صورت متصور است:۱)مستقیم:فاعلیت هر فعلی که تحققش وابسته به چیزی غیر از اراده خداوند نیست و صرف تحقق اراده الهی برای تحقق آن کافی است.مانند:خلق عالم امر-موجودات غیر مادی-بهشت و جهنم-ماده اولیه جهان
۲)غیرمستقیم:فاعلیت هر فعلی که غیر از اراده و فعل خداوند،امور و اراده های دیگری برای تحقق آن فعل لازم اند. مانند:دریافت روزی موجودات-تبدیل دانه به گیاه-...
(*نکته:خداوند می تواند در همه امور بلااستثناء،فاعلیت مستقیم داشته باشد.حتی اموری که به فاعلیت غیر مستقیم او بستگی دارد.(معجزه)اما طبق خواست خداوند نباید هر فعلی توسط فاعلیت مستقیم خدا انجام شود.در آنصورت همه افعال مطلقاً منسوب به خداست و خلقت جهانی که فاعل افعالش فقط خداوند باشد،بی هدف است.*)
✏️در شُرور طبیعی خداوند فاعل غیرمستقیم است یعنی او،زمین و تمام قوانین طبیعی حاکم بر آن مانند قانون جاذبه،قوانین حرکت،قوانین فیزیکی،قوانین شیمیایی حاکم بر مواد و تجزیه و ترکیب آنها را خلق کرده است اما بعد از خلقت جهان مادی به همراه قوانین آن،حوادث طبیعی آن از جمله سیل،زلزله، آتشفشان،قحطی و... علاوه بر اراده خداوند،به علت عللی طبیعی و کاملاً علمی و عقلی اتفاق می افتد که از لحاظ علم قابل توجیه است.
📌پ.ن:ادامه دارد...
به کانال ✧سِـدْرَةُ الْمُنْتَهـے✧ بپیوندید👇
https://eitaa.com/sedrat_almontaha
پاسخگویی به نظرات ناشناس شما👇
https://eitaa.com/pasokhgooyi_sedrat_almontaha
#خدا_شناسی ✨🌈
💬ادامه بحث پنجم:اثبات منطقی و فلسفی وجود خدا
✏️برای مثال زلزله و آتشفشان برای تخلیه فشار و مواد مذاب درون زمین لازم است.بارش باران هم امری طبیعی است که دلایل علمی اثبات شدهای دارد و طبق همان دلایل و به دلیل عوامل طبیعی و انسانی،در برخی مناطق کمتر باریده و قحطی به دنبال دارد و در برخی مناطق نیز بیش از حد معمول می بارد و سیل را به همراه دارد.در شُرور اخلاقی هم نقش خداوند،فاعلیت غیر مستقیم است. ذکرشد که علت شُرور اخلاقی،اراده و اختیار انسان هاست.نقش فاعلیت مستقیم خداوند در رخداد این شُرور،فقط خلق موجودی مختار و عاقل است که قدرت تشخیص خیر و شرّ را دارد و قدرت انتخاب را نیز به او داده است.اگر خداوند بخواهد؛قادر به جلوگیری از انتخاب شرّ انسان هاست اما این چیزی جز سلب اختیار و در نتیجه سلب انسانیت از انسان نیست.اگر بنابراین بود که اختیار از موجود مختار گرفته شود،از ابتدا مختار آفریده نمی شد.پس چون اراده مستقیم خدا به خلق موجودی مختار به نام انسان بوده است؛هیچ گاه
خودش از انتخاب شرّ توسط انسان جلوگیری مستقیم نخواهد کرد.
📌پ.ن:ادامه دارد...
به کانال ✧سِـدْرَةُ الْمُنْتَهـے✧ بپیوندید👇
https://eitaa.com/sedrat_almontaha
پاسخگویی به نظرات ناشناس شما👇
https://eitaa.com/pasokhgooyi_sedrat_almontaha
#خدا_شناسی ✨🌈
💬ادامه بحث پنجم:اثبات منطقی و فلسفی وجود خدا
⁉️اگر خداوند وجود دارد و عالم،قادر و خیر مطلق است؛چرا خود را از مخلوقاتش پنهان می کند و آنها را برای یافتن خود،در مشقت و سختی قرار میدهد؟(استناد به:برهان اختفای الهی ارائه شده توسط تئودور درینج)
⬅️ابتدا برهان اختفای الهی را تشریح می کنیم.معتقدان به این برهان می گویند:"اگر خدا وجود داشته باشد؛قادر،عالم و خیر محض است.اگر او قادر مطلق باشد؛می تواند هرکار ممکنی را انجام دهد.اگر او عالم مطلق باشد؛نسبت به تمام گزاره های صادق،علم دارد.اگر خیر مطلق باشد؛هنگامی که می داند که طالبان
صادق برای یافتن او و درک حضورش به چه رنج های جانکاهی گرفتارند(چون عالم محض است)؛خود را به نحو بدون ابهامی آشکار می کند(چون قادر محض است).اما خدا بر طالبان صادق خود به نحو بدون ابهامی آشکار نیست.بنابراین او
خیر محض نیست.پس خدایی وجود ندارد.(چون اگر وجود داشته باشد؛باید خیر محض باشد)."
⬅️پاسخ های مختلفی در برابر برهان اختفای الهی بیان می شود:
1⃣افراد معتقد به این برهان،وجود خدا را با استدلالات حسگرایانه رد می کنند.درواقع معتقدند که چون درک وجود خدا از قوه ی حواس انسان خارج است؛پس وجود ندارد.درحالی که این برهان حسگرایانه،چون استدلال دارد،برخلاف ظاهرش،امری غیرحسی است.اساساً استدلال های منطقی، الفاظ و گزاره ها از حیطه حس و تجربه خارج اند و اثبات مسئلهای با استفاده از آنها،اثبات غیرحسی است.معتقدان به برهان اختفا، با استدلال هایی وجود خدا را رد می کنند؛ در عین حال،ادعای رد حسگرایانه وجود او را دارند که دو ادعای متناقض است.
📌پ.ن:ادامه دارد...
به کانال ✧سِـدْرَةُ الْمُنْتَهـے✧ بپیوندید👇
https://eitaa.com/sedrat_almontaha
پاسخگویی به نظرات ناشناس شما👇
https://eitaa.com/pasokhgooyi_sedrat_almontaha
#خدا_شناسی ✨🌈
💬ادامه بحث پنجم:اثبات منطقی و فلسفی وجود خدا
✏️اگر ملاک شناخت ما از دنیا،حس و تجربه باشد؛باید در وجود برهان اختفا شک کرد زیرا امری غیرحسی است.از طرفی اگر بیان کنندگان برهان اختفا،برهان خود(که امری غیرحسی است)را بپذیرند؛باید وجود خدا را هم باور کنند زیرا آن هم مسئله ای غیرحسی است.در غیر این صورت،درگیر استدلالی خودمتناقض شده اند.زیرا برهان غیرحسی خود را می پذیرند اما وجود ذاتی که وجودش بصورت غیرحسی هم اثبات می شود را د می کنند.
2⃣در خودِ پدیده هایی که با حس و تجربه درک می شوند؛می توان پدیده های نامحسوسی را نیز یافت.(مانند خود قوه حس و وهم).اگر این قوا قابل حس بودند؛باید با قوه حسی دیگری احساس می شدند که مستلزم دور یا تسلسل باطل است.پس زمانی که از خود محسوسات می توان امر نامحسوسی را انتزاع نمود؛اساساً باید به وجود امور نامحسوس دیگر
از جمله وجود خدا و وجود عقل،پی برد.همانگونه که به عقیده ابن سینا،خصوصیاتی مانند:عشق،ترس، نفرت،خشم و... در عین اینکه موجودند؛محسوس نیستند.
3⃣فولکیه(متفکر و فیلسوف فرانسوی)درباره برهان اختفای الهی می گوید:"اگر مدافعان این برهان،آنچنان ارزش بشر را پایین میآورند و وی را برای شناخت،تنها محتاج حس می دانند،باید او را در شمار حیوانات قرار دهند.این درحالی است که اگر حس به تنهایی برای شناخت کافی بود؛حیواناتی که دارای دستگاه حواسی شبیه انسان هستند؛باید می توانستند به علوم و حرفههای انسانی دست یابند."
📌پ.ن:ادامه دارد...
به کانال ✧سِـدْرَةُ الْمُنْتَهـے✧ بپیوندید👇
https://eitaa.com/sedrat_almontaha
پاسخگویی به نظرات ناشناس شما👇
https://eitaa.com/pasokhgooyi_sedrat_almontaha
#خدا_شناسی ✨🌈
💬ادامه بحث پنجم:اثبات منطقی و فلسفی وجود خدا
4⃣برخی فلاسفه منابع شناخت بشری را شامل "طبیعت"،"عقل" و"دل" می دانند.از منظر این فلاسفه،ابزار شناخت از طریق
طبیعت،حس و تجربه،شناخت از طریق عقل،استدلالهای منطقی و شناخت از طریق دل،پاکی و تصفیه نفس است.هر پدیده ای منبع شناخت مختص به خود را دارد.برای مثال منبع درک مفاهیم انتزاعی،عقل است و با حس و تجربه به دست نمی آید.خداوند از طریق شناخت عقلی (استدلالهای علمی و منطقی اثبات وجودش)و همچنین شناخت قلبی
و دلی،حضور خود را برای بشر آشکار مینماید.نکته مهم این است که مدافعان برهان اختفای الهی،برچه اساس منبع شناخت را منحصر در حس و تجربه می دانند؟
5⃣همه ابزار ادراکی و احساسی ما محدود هستند.برای مثال چشم ما فقط قادر به تشخیص طیف مرئی طول موجهای موجود است؛یا گوش ما فقط گستره خاصی از اصوات را درک می کند و امواج صوتی قبل و بعد از آن برایش قابل درک
نیست.محدودیت خاصیت ماده است.ماده در زمان و مکان محدود است.اما اگر وجود خدا را پذیرفتیم؛یعنی خالقی را که زمان و مکان و تمام طیف رنگ ها و همه امواج صوت و فراصوت و فروصوت را آفریده است؛را باور داریم.در اینصورت چگونه انتظار داریم با ابزار مادی ادراک،خدایی که عوالم مادی و غیرمادی را آفریده است؛درک کنیم؟
📌پ.ن:ادامه دارد...
به کانال ✧سِـدْرَةُ الْمُنْتَهـے✧ بپیوندید👇
https://eitaa.com/sedrat_almontaha
پاسخگویی به نظرات ناشناس شما👇
https://eitaa.com/pasokhgooyi_sedrat_almontaha