🍃🌺﷽🌺🍃
✨«مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ یَلْتَقیانِ»✨
(الرحمن/۱۹)
🖌این آیه، از آیاتى است که یکی از تفاسیر آن دلالت بر #فضیلت فوقالعاده و جلالت شأن براى #على(علیه السلام) و #زهرا(سلامالله علیها) و فرزندانش حسن و حسین(علیهما السلام) مىکند✨
🌊چرا که على(ع) و فاطمه(س) را تشبیه به دو #اقیانوسى که نشانهی عظمت خـداونــد و منبع برکات، و مبدأ علوم و دانشهاى بسیار، و نشانهی بارز اخلاق کریمه، و جود و سخاوت پاکى و عصمت نموده است.😇💞
👼🏻و فرزندانشان را به جواهرات گرانبها و بىمانندى تشبیه مىکند که
در دل اقیانوس پرورش یافته و به خارج مىرسند، حسن و زیبایى، و جمال ظاهر و باطن، و علم و تقوا و فضیلت، و عصمت در آن جمع است.
📚مکارم شیرازی، پیام قرآن، ج۹، ص۳۳۴
💫واااے! وقتے مےرسـد دریـــا بہ دریـــا دیـدنـے است😍
وجـہ ربالعـالمیــݩ در چشـم زهـــرا دیـدنـے است💌
🎊سالروز پیوند آسمانے حضرت زهرا و امیرالمؤمنین علیهماالسلام بر همهی محبین اهلبیت علیهم السلام گرامی باد.🎊
#شیعیان_علوی_ازدواج_فاطمی
#عشق_پاک
╔═✿❀🌸❀✿════╗
🆔 @seraj_135
╚═══✿❀🌸❀✿══╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
_ فکر کردید به همین راحتیها میشود جلوی آنها ایستاد؟ 😔
_ ما در خواب هم به آنها نمیرسیم...
_ما توانایی ساخت ماشین نداریم چگونه میتوانیم واکسن بسازیم؟😒
_ تخصص ما فقط آبگوشت بزباش است
_ مقاومت بیهوده است باید تسلیم شد
👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻
اینها حرفهای جدیدی نیست. از وقتی مسیر حق بوده منافقان، مومنان را با این حرفها میترساندند.
اما پاسخ مومنان چیست؟⁉️
🍃امام صادق(علیه السلام) : تعجب میکنم از کسی که میترسد و به گفتهی خداوند "حَسبُنا الله وَ نِعمَ الوَکیل" پناه نمیبرد.
راه حق سخت است اما خدا همیشه هست❤😊
#حسبنا_الله_و_نعم_الوکیل
@seraj_135
﷽🍃
-°یــِه کـٰانـٰال تـٰازه تأسیـس مَخـصُوص نـُوجوونـٰا وَ جوونـٰای دَغـدغِه مند🔥📣
~°•
کـٰانـٰالیـ پُر از عـَکـس نـِوشـتهـ 📸📝
~•°
-کـلیـِپ استوریـ 🎞📽️
~°•
-کتـٰاب هـٰا و داستـٰان هایـ پُر طَرفـدار📚
~•°
-°مُسـٰابقهـ 📌📯
و...
ایـنجا مُنتظـرتُـون هستم┓ ☞
@amagha
ســــ🌙ــــراج
﷽🍃 -°یــِه کـٰانـٰال تـٰازه تأسیـس مَخـصُوص نـُوجوونـٰا وَ جوونـٰای دَغـدغِه مند🔥📣 ~°• کـٰانـٰالیـ
یه کانال خوب برای نوجوونا👆🏻👌🏻❤
#داستان_بسیار_زیبا 😍👇🏻
‼️آیا ما زنان سهمی از قرآن نداریم؟‼️
کاروان، راهِ بیابان را در پیش گرفته بود.
🐫🐪🐫🐪🐫🐪🐫🐪🐫🐪🐫🐪
هنوز از آب و آبادی خبری نبود. مرد و زن هر دو بر شتری 🐫سرخ موی نشسته بودند. اسماء گفت؛ پس این راه، کی به پایان می رسد؟!😕
جعفر آن قدر خسته بود که شکایت همسرش را نشنیده گرفت؛ شاید هم خواب بود.
صدای یکنواخت زنگوله 🔔شتر برایش لالایی می گفت. پلک ها رابه سختی گشود.
پیامبر رابه خاطر آورد و دخترش فاطمه را.چقدر آن ها را دوست می داشت.
سعی کرد چهره آنها را به خاطر آورد،امّا اکنون سال ها بود که آنان را ندیده بود؛
از وقتی که همراه همسرش به حبشه هجرت کرد.گذشت سال ها حتّی چهره اقوام نزدیک رادر هاله ای از ابهام فرو می برد.
آیات و سوره هایی که پیش از این شنیده بود، یک یک در ذهنش جان می گرفت.☺️هر چه به مدینه نزدیک تر می شدند، خاطراتشان زنده تر می شد.
اسماءفریاد کشید: جعفر! خانه های مدینه🗣!پیش از آنکه منتظر پاسخی بماند ،
🧕باز فریاد کشید: رسیدیم جعفر، برخیز! رسیدیم.🤩
کاروان کوچک به مدینه رسید.🐫🐪🐫🐪🐫
جعفر و اسماء، حالتِ کبوترانی را داشتند که به آشیانه خود باز گشته اند.🕊🕊
جعفر از خوشحالی سر از پا نمی شناخت؛ امّا اسماء پیش از هر چیزـ حتی پیش از دیدار با اقوام و خویشان ـ در جستجوی خانه ای بود که پیامبر و دخترش در آن بودند. 🏜
با زنان پیامبر دیدار کرد. از آیات و سوره های تازه پرسید؛همچون تشنه ای که به چشمه ای رسیده است🏝، آیاتِ نو را با همه وجود می چشید و در آن ها تأمّل می کرد. امّا باز آرام نداشت و انگار در پی گمشده دیگری بود.
شاید در پی آیه ای بود که هنوز نازل نشده بود، یا سوره ای که می توانست آرام جانش باشد. روبه روی زنان پیامبر ایستاد و گفت: «این آیه ها و سوره ها همه مردانه است؛ آیا ما زنان سهمی از قرآن نداریم؟ سهم ما از قرآن کدام سوره و آیه است؟»🤔🤔
کسی پاسخ نداد. شایدم این پرسش پاسخی نداشت. زنان با تعجّب به اسماء می نگریستند. آنان زنی به جسارت و شجاعت او ندیده بودند. اسماء با همان حال نزد پیامبر آمد.
رودرروی حضرت، ایستاد و با همان سادگی و صراحت همیشگی گفت:
« یا رسول الله همه این آیات و سوره ها درباره مردان است. جهاد درباره مردان است نه زنان. انفاق و بخشش از ثروت مردان است نه زنان. پاداش بُردن هم لابد از آنِ مردان خواهد بود نه زنان. پس ما زنان در زیان و ضرر به سر می بریم؟!»
پیامبر سخنان اسماء را شنید. امّا پاسخی نداد.ساکت بود و به افقی دور دست می نگریست
پیامبر دیده از افق برگرفت. گویی از یک سفر آسمانی باز می گردد.😇 نگاهی به اسماء کرد و آیه هایی را که فرشته وحی آورده بود، با مهربانی بر او خواند:
✨انَّّ المسلمین والمسلمات والمومنین والمومنات والقانتین والقانتات والصادقین والصادقات والصابرین والصابرات والخاشعین والخاشعات والمتصدّقینَ والمتصدّقات والصائمین والصائمات والحافظین فروجهم والحافظات والذّاکرین اللّه کثیراً والذاکرات أَعدّاللّه لهم مغفرهً وَاجراً عظیماً؛✨
🌸«خداوند برای مردان و زنان مسلمان، مردان و زنان با ایمان، مردان و زنان فرمانبردار، مردان و زنان راستگو، مردان و زنان شکیبا، مردان و زنان فروتن، مردان و زنان صدقه دهنده، مردان و زنان روزه دار، مردان و زنان پاکدامن و مردان و زنانی که خدا را بسیار یاد می کنند، آمرزش و پاداشی بزرگ آماده کرده است.»۱🌸
اسماء چند بار آیات را از خاطر خود گذراند و به یکایک کلماتش دل داد. به ده صفتی که خداوند درباره مردان و زنان گفته بود،می اندیشید. 🧐حس می کرد به ساحل آرامش رسیده🌈 و گمشده خویش را یافته است.۲
📌۱. احزاب، آیه 35.
📌۲. عبدالحسین شبستری، اعلام القرآن، ص 95
@seraj_135
ســــ🌙ــــراج
#عالم_ذر ۳ 👆🏻علامه طباطبایی معتقد است گروه اول از روایات چیزی را فهمیده اند و سعی میکنند این فهمشان
#عالم_ذر
#قسمت_آخر
علامه بعد از این نقدها نظر نهایی خودشان را بیان میکنند.
در توضیح نظر ایشان باید گفت :
🔮 ما برای فهم برخی معارف دین که سطحشان بالا است باید خودمان را از قید و بند این دنیا و قوانینش رها کنیم.🌎
🕰ما چون در عالم طبیعت که در بند زمان و مکان هست غرق هستیم سعی میکنیم تمام مسائل را با خصوصیات همین دنیا درک کنیم ولی این درست نیست.
انسان در عین حال که وجود ملکی و مادی دارد که از نطفه شروع میشود و همینطور در زمانهای مختلف رشد و تغییر میکند و در بند زمان و مکان است،👶🏻👧🏻🧕🏻
بعد دیگر و وجود ملکوتی هم دارد. که✨ آن بعد در زمان و مکان نمیگنجد. و کلی تر و وسیعتر است.✨
✅در عالم ملکوت انسان ها از پروردگارشان غایب و منقطع نیستند. و این دنیای مادی است که باعث میشود انسان از پرودگارش محجوب (در حجاب) باشد.❗️
از طرف دیگر این عالم ملکوتی در مرتبهی بالاتری از عالم دنیا و مادیت است. و از همین جهت بر عالم دنیا مقدم است.🔼
(با این حساب آوردن کلمهی اذ که به معنای تقدم است برای چنین عالمی ایرادی ندارد)
👌🏻🌹با ارائه دادن این تفسیر توسط علامه طباطبایی، مشکلات موجود در مورد دو تفسیر دیگر حل شد.
⁉️دیگر این سوال پیش نمیآید که پس چرا آن عهد و پیمان را فراموش کردهایم.
🕯چون این عهد چیزی نیست که مربوط به گذشته باشد که بخواهیم آن را به خاطر بیاوریم یا فراموش کنیم.
😊بلکه وقتی انسان خودش را از مادیات جدا کند در خودش به وضوح این پیمان و ربوبیت خداوند را مشاهده میکند.
🔮نکتهی نهایی اینکه: اینگونه روایات و آیات را باید در طول زمان فهمید نه در عرض آن و هر عالمی را باید در قالب و احکام خودش فهمید نه مقایسهی آن با عالم دنیایی.✨
@seraj_135
قسمت آخر #عالم_ذر از نگاه علامه طباطبایی تقدیم شما عزیزان 👆🏻😊
حتما تمام قسمتها رو مطالعه بفرمایید و برای دوستانتون ارسال کنید.👌🏻
بحث جالب و قابل تاملی هست⚘
به زودی انشاءالله بحث ✨انسانشناسی قرآن✨ رو با محوریت کتاب شهید مطهری شروع خواهیم کرد🤩
❤ دوستانتون رو به کانال دعوت بفرمایید
🍃⚘🍃⚘🍃⚘🍃⚘🍃
https://eitaa.com/seraj_135
🍃⚘🍃⚘🍃⚘🍃⚘🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👌🏻🔬تحقیق علمی دانشمندان در آمریکا نشان می دهد که چگونه بعد از گذشت 1400 سال از نزول قرآن کریم هیچ تغییری در آن به وجود نیامده است و می توان با تفکر بیشتر در آیات قرآن به رموز این آیات که نشانه ای از وجود خداست پی برد.
🔮در این تحقیق چگونگی شکل گیری انسان که از آیات 22 تا 24 از سوره المومنون است، مورد بررسی قرار می گیرد.
@seraj_135
🏴🔶احکام در کلام امام باقر(ع) 🔶🏴
زراره میگوید: از امام محمد باقر(ع) سؤال کردم: شما در مسح پا و سر، تمام سر و پا را مسح نمی کنید، بلکه مسح مقداری از آن را کافی می دانید،
آیا ممکن است بیان کنید که این حکم را چگونه و از کجا بیان می فرمایید؟
امام باقر (ع) با تبسمی☺️ پاسخ داد: این همان مطلبی است که در قرآن کریم آمده است. خداوند می فرماید:...
وامسحوا برؤسکم...؛(۱)
و سرهایتان را مسح کنید.
و نفرموده است:👈 وامسحوا رؤسکم بنابراین وقتی قرآن می گوید:برؤسکم مقداری از مسح سر کافی است و این مطلب از کلمه ب که حرف جارّه است فهمیده می شود و در واقع امام حرف باء را باء تبعیضیّه در نظر گرفته است که دلالت بر جزء از کل می کند.
امام در ادامه فرمود: در عبارت وارجلکم الی الکعبین کلمه ارجل عطف به رؤس است بنابراین می فهمیم که مسح قسمتی از پا برای وضو کافی است و این همان چیزی است که پیامبر اکرم(ص) آن را برای مردم تفسیر کرده بود امّا مردم به سخن ایشان هیچ توجهی نکردند و آن را تباه ساختند.
❇️ ۱ آیه ۶ مائده
❇️ وسایل الشیعه، محمد بن حسن حر عاملی، ج 1، ص290
#شهادت_امام_باقرتسلیت_باد
@seraj_135
❀ ﷽ ❀
📌شایعه در قرآن
#قسمت_اول
قرآن کریم، دربارهی «شایعه» از مسألهی «إفك» سخن به میان آورده و عمل منافقان و ساده اندیشان در جهت ترورشخصیت پیامبر(ص) را بازگو کرده و هشدارهای لازم را ارائه داده است. به نظر میرسد، بیشترین کاربرد کلمهی «إفک»، شایعهای باشد که پای بهتان به عمل فحشا در میان باشد و باعث نگرانی جامعه شود. (مجمعالبیان، ذیل مادهی إفك)
🥇در آیهی ۱۲ سورهی نور میخوانیم:
✨«لَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ ظَنَّ الْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بِأَنْفُسِهِمْ خَيْرًا وَقَالُوا هَٰذَا إِفْكٌ مُبِينٌ»✨
"چرا هنگامیکه این مسأله(شایعهی إفك) را شنیدید، مردان و زنان با ایمان نسبت به خود (وکسانی را که همچون خود آنانند) گمان خیر نبردند و نگفتند این دروغی بزرگ است"؟!
🥈در ادامهی این آیه آمده است:
«...(شایعه گران) چون نتوانستند از طریق #چهار_شاهد مدعای خود را ثابت کنند در پیشگاه خدا در شمار دروغگویان اند». (نور/۱۳)
🥉سپس پروردگار متعال در آیهی ۱۹ همین سوره میفرماید:
«کسانی که دوست دارند تا زشتیها میان مردم باایمان شایع شود، #عذاب دردناکی برای آنان در دنیا و نیز آخرت مقرر شده است...»
✍ نظر شما چیست؟ از این بخش از آیات مربوط به «شایعه» چه نکاتی دریافت میکنید⁉️
#ادامه_دارد...
🆔 @seraj_135
ســــ🌙ــــراج
❀ ﷽ ❀ 📌شایعه در قرآن #قسمت_اول قرآن کریم، دربارهی «شایعه» از مسألهی «إفك» سخن به میان آورده و
شایعه در قرآن 🗣
#قسمت_دوم
🔴نکات بسیاری از آیات ذکر شده دریافت میشود اما در این نوشتار، به اختصار مهمترین اصلهای مربوط به «شایعه پردازی» را ذکر میکنیم:
1⃣ دامن زدن به شايعه و پخش آن، ممنوع است و كسانى كه به دنبال اشاعهی فحشا هستند، نظام اسلامى بايد آنها را #تنبيه كند. همچنین در جامعهى اسلامى بايد روحيهى #حُسن_ظن حاكم باشد. چرا که حُسن ظن، يكى از آثار ايمان است.
2⃣مؤمنان در برابر #آبروى يکدیگر مسئول هستند و حفظ #حريم_معصومین علیهم السلام نیز بر هر مؤمنى واجب است. در برابر شنيدههاى ناروا در مورد افراد مؤمن، سكوت #ممنوع است.
3⃣#تهمت اگر ثابت نشود، گويندهى آن دروغگو محسوب مىشود. هر گونه دروغی را «افک» نمیگویند، دروغی که در جامعه، موجی بیافریند و اذهان را مشوش سازد افک است و دوست داشتن بعضى گناهان، #گناه_كبيره است، مانند ريختن آبروى مؤمن.
📚 منتخب از تفسیر نور، محسن قرائتی، جلد۶، صفحه۱۵۵ و ۱۵۹
🆔 @seraj_135
#عید_قربان
#اسرار_قربانی
🌺🕋عید قربان فرخنده و مبارک باد 🕋🌺
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
📍ماجرای حضرت ابراهیم (ع) و حضرت اسماعیل(ع) که علت نامگذاری این عید به این نام بوده و اینکه قربانی کردن یکی از مناسک مهم حج ابراهیمی است را کمابیش می دانیم.
❓❓❓ اما یک سوال؟؟؟؟🤔🤔
چرا قربانی کردن به عنوان یکی از مناسک حج وعملی عبادی معین شده و
انجام آن واجب است؟ چه سری در این عمل نهفته است؟
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
❇️مقدمه: شارع احکام اسلام خداوند حکیم است، بنابر این تمام قوانین اسلام بر اساس حکمت وضع شده است. با این مقدمه به بیان برخی از اسرار قربانی کردن می پردازیم:
☑️قربانی نماد مبارزه با تعلّقات نفسانی: با مراجعه به داستان حضرت ابراهیم(ع)و دستور خداوند به او برای ذبح فرزندش این نکته قابل توجه هست: خداوند به ذبح فرزند دستور داده که مظهر آمال و آرزوهای انسان بوده و تمامی محبت و عاطفه انسانی در رابطه با فرزند محقق می شود؛ عشق و محبت به فرزند یکی از ارزشهای والای انسانی است، ولی از جنبه تعلقات یکی از ریشه دار ترین تعلقات در وجود اوست. قربانی این موضوع را متذکر می شود که برای رسیدن به قرب الهی عمیق ترین تعلقات وجودی اعم از فرزند، مقام، موقعیت، شغل، آبرو، پول و...باید ریشه کن شوند و قربانی کردن فرزند در داستان حضرت ابراهیم(ع) نماد این ریشه کنی می باشد.
قربانی کردن حاجیان نیز در واقع نوعی جهاد با نفس در جهت زدودن تعلّقات و وابستگیهای دنیایی و مادی و رهایی از زندان مالپرستی و دنیاطلبی است.
☑️کسب تقوا و تقرّب به خداوند: در آیه 37 سوره حج خداوند میفرماید:
«نه گوشتها و نه خونهاى آنها، هرگز به خدا نمیرسد. آنچه به او میرسد،
تقوا و پرهیزگارى شماست...» زیرا اصولاً خدا نیازى به گوشت قربانى ندارد،
چرا که او نه جسم است و نه نیازمند، به بیان دیگر ؛ هدف خداوند از واجب کردن قربانی آن است که حاجیان با پیمودن مدارج تقوا در مسیر یک انسان کامل قرار گیرند و روز به روز به خدا نزدیکتر شوند، همه عبادات کلاسهاى تربیت است.
☑️کمک به مستمندان و اطعام آنان: از آیات قرآن کریم به خوبى استفاده میشود که یکی از اهداف قربانى کردن این است که گوشت آن به مصرفهاى لازم برسد هم قربانى کننده از آن استفاده کند و هم قسمتى را به فقیران نیازمند برساند.
بر اساس این هدف ارزشمند، مسلمانان مجاز نیستند گوشتهاى قربانى را در سرزمین منى بر روى زمین بیندازند تا گندیده شود و یا در زیر خاکها مدفون کنند، بلکه گوشتهای حاصل از قربانی در سرزمین مقدس منی باید در درجه اول به مصرف افراد نیازمند آن سرزمین برسد و اگر نیازمندانى در آن روز و در آن سرزمین پیدا نشوند باید آن را به مناطق دیگر حمل کنند و در اختیار نیازمندان قرار دهند.
❇️ منابع:
📍سایت های: اسلام کوئست
📍ویکی شیعه
🆔@seraj_135
نگاه ما به دنیا چطور است؟
به انسان چگونه؟ 🤔
❓❗️ تا حالا به این فکر کرده ایم که نگاه ما به جهان و تصور ما از انسان و قابلیتها و تواناییهای انسان خیلی میتواند در رفتار ما اثرگذار باشد؟
مثلا کسی که دنیا را فقط ماده میداند که هیچ خالقی ندارد و تصادفی بهوجود آمده
با کسی که برای دنیا خالق و خدایی قائل است...
🤔 تفکرات و رفتار این دو نفر مثل هم است؟
قطعا نه❌
حال که ما مسلمانیم باید بدانیم نگاه قرآن به جهان و انسان چیست ✅
قصد داریم این بحث را از کتاب
✨انسانشناسی قرآن✨ شهید مطهری در کانال ارائه دهیم.
روزهای #پنج_شنبه و #یک_شنبه همراه ما باشید😍
#ادامه_دارد
@seraj_135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ_جذاب
🌴غدیر مولایمان علی علیه السلام در روایت بزرگان اهل سنت
🗓 تنها 5⃣ روز تا غدیر باقیست.
🔊مبلغ غدیر باشیم.
✅پیشنهاد می شود دانلود بفرمایید.
@seraj_135