eitaa logo
سراج الهدے
176 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
124 ویدیو
4 فایل
رستگارے در گرو تربیتـــــ روح و روان است. با ما همراه باشید...
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از گلشن راز
دلت گر به راه خطا مایل است ترا دشمن اندر جهان خود دل است هرآن‌کس که در دلش بغض علی است از او خوارتر در جهان زار کيست؟ نباشد مگر بی پدر دشمنش که یزدان به آتش بسوزد تنش فردوسی ره @golshaneraaz
📖 بررسی علت حکم فقهی دشنام دهنده به پیامبر 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 حکم قتل، از کدام باب فقهی است؟ آنچه از بیان فقهای بزرگوار استفاده می‌شود، این است که خودِ عنوان «سبّ النبی» موجب کشتن سب کننده است، خواه عنوان دیگری بر او صدق کند و یا صدق نکند؛ چنان که محقق حلّی در شرایع فرموده : «هر که پیامبر را دشنام دهد، برای شنونده جایز است که او را بکشد».[8] امّا شهید ثانی در بحث دشنام به امامان حکم قتل سب کننده به پیامبر را از باب ارتداد دانسته و فرموده: «ملحق کردن سایر پیامبران به حکم پیشین ـ حکم ساب النبی ـ بسیار قوی است؛ چرا که بزرگداشت مقام شامخ آنها، یکی از ضروریات دین است. پس دشنام دادن به آنها، ارتدادی است آشکار».[9] فقهای اهل سنت، دشنام دهنده به پیامبر بزرگوار اسلام را مرتد وکافر می‌دانند؛ اما با این فرق که برخی از آنان معتقدند اگر توبه کرد، توبه‌اش تأثیری در جلوگیری از کشته شدنش ندارد[10] و برخی دیگر همانند ابوحنیفه، با این که حکم ارتداد را بر چنین شخصی جاری می‌کنند، امّا به نظر آنها نخست باید او را توبه داد، پس اگر توبه نکرد، کشته خواهد شد. سید مرتضی در کتاب الإنتصار که به مخالفانِ مسئله اشاره می‌کند، می‌نویسد: «ابوحنیفه گوید: هر که پیامبر را دشنام دهد یا از او عیب جویی کند و مسلمان بود، مرتد خواهد شد». ادامه دارد ... منبع: سایت آیه های انتظار "۶" @SerajalHoda
♦🔸 تالار پرسمان مهدويون ☀ استاد گرامی سرکار خانم سراج ( ۹۶ / ۱۱ / ۳ ) 🔹💠 سوال 💠🔹 سلام علیکم و رحمه الله با توجه به آیه والذین امنوا اشد حبا لله چکار کنیم تا شویم؟ 💎 پاسخ 🌺✨🌿✨🌸✨🌿✨🌺 🌿 سلام علیک و رحمت الله مقدمه .....👇👇👇 از دیدگاه قرآن کریم محبّت خدا و اولیای خدا نیرومندترین انگیزه‌ای است که در برابر همه گناهان و جاذبه‌های منحرف کننده به انسان استقامت، ایستادگی و پایداری می‌دهد تا بر آن‌ها پیروز و مسلط شود. و اما ...👇👇 برای ظهور عشق الهی در قلب دو نوع توجه و عمل ، نیازست : الف : شناخت ب : رفع موانع الف . در این راستا راه ساده تحصیل این محبّت‌ها، اندیشیدن درباره نعمت‌ها، لطف‌ها و توجهاتی است که به انسان مبذول داشته است. برای انسان‌هایی که به فکر صعود و تعالی هستند، زمینه‌های بسیاری برای اندیشه وجود دارد که لازم است فکر خویش را در آن‌ها به کار گیرند. نکته...👇👇 کسانی که معرفتشان کامل‌تر و روحشان لطیف‌تر است، باید درباره حضور خداوند بیندیشند و به این حقیقت که او ناظر است و به همه کارهای ما آگاهی دارد، توجه خویش را متمرکز کنند. توجه...👇 در یک حدیث قدسی آمده است که خدای متعال خطاب به حضرت موسی فرمود: «یا مُوسی حَبِّبْنی اِلی خَلْقی»، مرا در دل خلق محبوب کن و چنان کن که آنان مرا دوست بدارند. موسی از خداوند پرسید: چگونه؟ و خداوند در پاسخ به او فرمود: نعمت‌های مرا یادآوری‌شان کن و مورد توجهشان قرار بده. این فطرت انسان است که هر کس به وی احسان می‌کند، در دل خویش نسبت به او محبّت ورزد؛ چرا که انسان بنده احسان است و احسان فطرت انسان را بیدار می‌کند و محبّت خدا را که در فطرت وی ریشه دارد برمی‌انگیزد. رفع موانع محبت از قلب ..‌‌👇 ب . درباره موانع محبت الهی نیز باید گفت: در درجه اول، هر نوع محبّت استقلالی به غیر خدا، مزاحم با محبّت خدا خواهد بود: «مَّا جَعَلَ اللَّهُ لِرَجُلٍ مِّن قَلْبَیْنِ فِی جَوْفِهِ؛ خداوند برای هیچ کس بیش از یک دل در درون او قرار نداده است» محبّت شدید به غیر خدا می‌تواند مانع محبّت خدا و عامل خودداری از عمل به وظایف الهی شود. البته منظور این نیست که غیر خدا را دوست نداشت بلکه ، حدّ نصابی برای محبّت خدا تعیین شده که لازم است محبّت انسان به خدا غالب باشد بر محبّت وی نسبت به اشیای دیگر؛ چنانکه فرموده است: «وَالَّذِینَ آمَنُواْ أَشَدُّ حُبًّا لِّلّهِ» . محبت مخلوق هیچ‌گاه نباید مؤمن را از عمل به مقتضای محبّت خالق بازدارد: «لا طاعة لمخلوق فی معصیة الخالق». محبّت به غیر خدا آثاری دارد که در مواردی با آنچه که مقتضای محبّت خداست، متعارض و غیر قابل جمع است و چنانکه در این موارد محبّت غیر خدا شدید تر باشد، محبّت خدا را ضعیف‌تر و آثار آن را معدوم می‌کند. البته بحث تفصیل بیشتری دارد که فعلا صرف نظر میشود . تبصره ....👇👇 به بیان ساده به این نکته توجه بفرمایید ...👇👇 علاوه بر شناخت نظری ، اطاعت و فرمانبری از حق متعال (انجام اوامر و ترک نواهی) سبب معرفت میشود ، اولا معرفت محبت را میزاید ، ثانیا محبت سبب انجام وظایف و اعمال بر اساس عشق و محبت میگردد، ثالثا موفق باشید 🌿 🌺✨🌿✨🌸✨🌿✨🌺 @SerajalHoda
📖 بررسی علت حکم فقهی دشنام دهنده به پیامبر 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 حکم قتل، از کدام باب فقهی است؟ به فرض که سخن شهید ثانی را در مورد مرتد دانستن سب کننده پیامبر بپذیریم، امّا این مسئله را درباره کافری که پیامبر را دشنام داده، نمی‌توان پذیرفت؛ 🔻 چرا که ارتداد بر او صدق نمی‌کند، بلکه درباره او باید گفت که دشنام دهندۀ ـ مسلمان یا کافر ـ به یکی از پیامبران باید کشته شود و این حکم، به این جهت است که باید حرمت تمام پیامبران، به ویژه حضرت محمد(ص)، در جامعه بشری محفوظ باشد ⬅️ و اگر کسی مرتکب خلافی بشود، باید کشته گردد؛ چنانکه شخص پیامبر(ص) دستور داد تا دو زن آوازه‌خوانی را که پیامبر را هجو می‌کردند و یا مردی را که از طایفه هذیل بود و پیامبر را دشنام می‌داد، به قتل برسانند. ادامه دارد ... منبع: سایت آیه های انتظار "۷" @SerajalHoda
📖 بررسی علت حکم فقهی دشنام دهنده به پیامبر 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 علت این حکم ✅ از آنجا که تمام پیامبران، به ویژه پیامبر بزرگوار اسلام از یک سو، پاک و منزه از عیب و نقص هستند و عصمت و قداست خاصی دارند و از سوی دیگر، باید مقام و منزلت این سفیران الهی در جوامع محفوظ بماند، بدین جهت هیچکس در هر پست و مقامی که باشد، حق اهانت و عیب‌جویی و تمسخر و تحقیر پیامبران را ندارد. ⬅️ و به گفته برخی از بزرگان، علت و انگیزه صدور این حکم، به این سبب است که : دشنام دادن به پیامبر(ص)، تجاهر و تظاهر به کفر و بی‌دینی است و این کار، کوچک شمردن و تحقیر دین و پایه‌های آن است.[12] ⬅️ اگر کسی پرده دری کرد و حرمت پیامبر(ص) را در نزد دیگران شکست و آن حضرت را مورد تمسخر و استهزا قرار داد و به عیب جویی وی پرداخت، باید تأدیب شود تا دیگری جرئت چنین حرمت شکنی را پیدا نکند. ادامه دارد ... منبع: سایت آیه های انتظار "۸" @SerajalHoda
📖 بررسی علت حکم فقهی دشنام دهنده به پیامبر 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 ✅این حکم الهی آن قدر محکم و ثابت است که در فتح مکه همه مشرکان و حتی ابوسفیان مشمول عفو شدند؛ 🔻🔻 امّا چند نفر از جمله دو زن آوازه‌خوانی که با آواز خود، پیامبر را هجو و استهزا می‌کردند، هرگز مورد عفو و بخشش قرار نگرفتند، بلکه پیامبر(ص) دستور داد تا این چند نفر را در هر کجا هستند، گر چه پشت پرده کعبه هم پنهان شده‌ باشند، به قتل برسانند. ادامه دارد ... منبع: سایت آیه های انتظار "۹" @SerajalHoda