eitaa logo
پایگاه تحلیلی صراط
7.9هزار دنبال‌کننده
4.5هزار عکس
2.9هزار ویدیو
67 فایل
پایگاه خبری تحلیلی #صراط رسانه حوزه و روحانیت انقلابی www.seratzanjan.ir راه ارتباطی_ارسال سوژه: @masir1403 صفحه اینستاگرام: https://www.instagram.com/serat_ir1/
مشاهده در ایتا
دانلود
جنگ جمل.pdf
4.26M
📖 ♨️ به‌مناسبت سالروز وقوع ؛ ۱۰ جمادی‌الاولی سال ۳۶. جنگی از که در حدّفاصل ظهر تا غروب آفتاب به وقوع پیوست. 📗 فصل سیزدهم از کتاب (مروری بر زندگی و سیره‌ی سیاسی امیرالمؤمنین علیه‌السلام از منظر حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای مدّظلّه‌العالی) با موضوع «جنگ جمل، رویارویی با ناکثین» 💢 سرفصل‌ها: ▫️ پیچیدگی و عظمت فتنه‌ی جمل ▪️ راه تشخیص حق از باطل در فتنه‌های بزرگ ▫️ قاطعیّت بی‌نظیر امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) ▪️ جنایت‌های عجیب فتنه‌گران در بصره ▫️ درگیریِ سران فتنه برای امامت جماعت! ▪️ سربلندیِ کوفیان در فتنه‌ی جمل ▫️ اتمام‌حجّت امام (ع) با سران و اصحاب فتنه ▪️ شجاعت علوی در میدان جنگ ▫️ روشنگریِ فکری در خطّ مقدّم جبهه ▪️ سلاح زبیر در دست امام (ع) ▫️ نحوه‌ی برخورد با عایشه پس از شکست ▪️ نقش باند اموی در فتنه‌ی جمل ▫️ دعوتِ روشنگرانه به حقّ ▪️ اوّلین اقدام امام (ع) پس از پیروزی ▫️ منطق محاسباتیِ امیرالمؤمنین (ع) در تحلیل فتنه ▪️ شیوه‌ی پاسخ امام (ع) به اشکالات و شبهات ▫️ لغزش بزرگان خواصّ در فتنه و عذرخواهی از امام @qom_khamenei_ir @serat_zanjan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سالروز شهادت جانگداز حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها تسلیت باد. 📎 با ظهور اسلام زمينه تولد بشر فراهم گشت. بشري كه اولاً: با شوق حضور، نظر به آسمان دارد و مي خواهد با عالم قدس تماس بگيرد. ثانياً: با «الله» يعني با اسم جامع الهي مي خواهد آشنا شود، تا بتواند تمام اوصاف متعارض با اوصاف الهي را بشناسد و ظلمات آخرالزمان را كه همة حجاب هاي ظلماني را به صحنه مي آورد، پاره كند. ولي با حذف اهل البيت(ع) كه صورت تامّ چنين حضور و چنين مقصدي بودند، همه چيز واژگون شد و ما بيش از هزارسال است كه در واژگونگي اسلام به سر مي بريم، و با برگشت جهان اسلام به فاطمه(س) اين واژگونگي هرچه سريع تر تغيير خواهد كرد، و ظهور انقلاب اسلامي شروع مبارك آن برگشت است و ماية اميدواري، كه گويا تاريخ در حال تغيير مسير است و امروز بيش از ديروز فاطمه(س) نقش آفرين خواهد بود. و همچنان كه مقام معظم رهبري«حفظه الله تعالي» فرمودند: در عين تأكيد بر حقانيت غدير هرگز نبايد واقعة غدير را وسيلة اختلاف بين شيعه و سني نمود، سخنان فاطمه زهرا(س) نيز نبايد وسيلة اختلاف بين جهان اسلام شود، بلكه بايد رهنمود و هشيارباشي براي احياء هرچه بيشتر جهان اسلام باشد. استاد . @serat_zanjan
امام جمعه تبریز در چند سال اخیر با حضور خود در این شهر و برخی اقداماتش، به یکی از مردمی‌ترین و محبوب‌ترین شخصیت‌های کشور تبدیل شده است. 🔹حجت الاسلام آل‌هاشم امام جمعه‌ای است که سرزده از بیمارستان و درمانگاه گرفته تا خوابگاه دانشجویی را برای گفت‌وگو با مردم انتخاب می‌کند و برای شنیدن صدای مردم، خودش برای حمل‌ونقل از ناوگان عمومی همچون اتوبوس و تاکسی استفاده می‌کند. اشتیاق مردم نسبت به این شخصیت ها حاکی از این حقیقت است که حضور پدرانه روحانیت در کنار مردم و غرق نشدن در فضای اداری، از عناصر اصلی بقا انگیزه اسلامی و انقلابی در جامعه است. 🔹درباره راز محبوبیت امام جمعه تبریز بخوانید: 🌐http://serat-zanjan.ir/post/62 @serat_zanjan
نفوذیهای حوزوی چه شکلی اند؟ قسمت اول 🔹بر اساس تجربه ذی قیمت گام اول انقلاب اسلامی، طیف های مختلفی را شامل اند و از شگردهای متنوعی استفاده می‌کنند. گاه مثل با هیبت آخوندی تلاش می‌کنند خط نفوذ را پی بگیرند، گاه به سبک ! گاهی مثل و با ریش و هیئت حزب اللهی وارد می‌شوند، گاه مثل با کروات و ریش تراشیده و هیئت روشنفکری. 🔹نفوذشناسی کار آسانی نیست؛ بدون مستند و قرائن قطعی نمیتوان و نباید قضاوت نابجا کرد اما فرار به جلو و نعل وارونه نفوذیها نیز نباید موجب شود که حزب اللهی ها از انذار امام و رهبری مبنی بر شناخت و شناساندن خط نفوذ، غفلت کنند. 🔹نادیده گرفتن خطر نفوذیها در عصر مشروطه، نتایج تلخی را به بار آورد؛ موجب بدبینی سران روحانیت از یکدیگر و موجب جدایی طیفی از آنها از جنبش مشروطه شد و در این آب گل آلود، راه برای روشنفکران غربزده باز شد و آنها بالانشین نهضت مشروطه شدند و خود را لقب دادند و بزرگانی مانند شیخ فضل الله را بعد از ترور شخصیتی، در دل پایتخت به دار آویختند! و فضا را آنچنان علیه ایشان منفی جلوه دادند که عده ای پای پیکر آن شهید کف زدند و رقصیدند و به پیکر جسارت کردند و شوربختانه، برخی از بزرگان حتی از اظهار تاسف هم استنکاف ورزیدند! تا مدتها بعد که غبارها فرونشست و حوزه متوجه شد که روشنفکران غربگرا چه کلاهی بر سر علما گذاشته‌اند. @serat_zanjan
مجموعه عکس نوشته نفوذی های حوزه چه شکلی اند؟ قسمت اول @serat_zanjan
42.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹️گفتمان مقاومت مساله ای نبود که در سالهای اخیر شکل گرفته باشد بلکه اساس انقلاب در تقابل با دو جریان باطل غرب و شرق گرفت و از ابتدا جریان غرب گرا تمایلی به مطرح شدن و بولد شدن این تز و رویکرد از انقلاب نداشتند. 🔺️تعبیر عامدانه واژه ۵۷ توسط ضدانقلاب با هدف محدود سازی تِز اصلی انقلاب (یعنی فرهنگ مقاومت) به همان برهه تاریخی طراحی شده است که متاسفانه برخی از روشنفکران داخلی به عملی شدن آن دامن می زنند. 🔹️لذا رهبر معظم انقلاب برخلاف این جریان از ابتدا از هر تریبونی برای تقویت جریان مقاومت بهره بردند و خطر انحراف از اصول مکتبی امام (ره) را دغدغه مندانه هشدار دادند. #انحراف#مکتب_امام @serat_zanjan
درسوگ 📎حجت الاسلام مرتضي آقا تهراني كه سال ها در آمريكا به تحصيل و فعاليت مذهبي مشغول بوده است، يكي از خاطرات دوران تحصيل خود را چنين بيان مي كند: «دانشگاه بينگهمتون كه در ايالت نيويورك قرار دارد،سالانه يك سمينار فلسفي برگزار مي كند و از فيلسوفان بزرگ دنيا دعوت مي شود تا با شركت در اين مراسم، به ارائه ي مقاله و كنفرانس علمي بپردازند.ارائه مقاله و كنفرانس در اين سمينار، داراي ارزش علمي براي اساتيد خواهد بود. چه اينكه در مجلات علمي دانشگاه به چاپ مي رسد و جزو فعاليت هاي علمي به حساب مي آيد.حدود 14 يا 15 سال پيش، از حضرت آيت الله دعوت شد تا دراين سمينار حضور يافته و كنفرانس علمي داشته باشند. اين سمينار توسط چيرمن دپارتمان فلسفه ي دانشگاه ، جناب آقاي پرفسور آنتوني پرويس و پرفسور پرويز مروج اداره مي شد. حضرت آيت الله مصباح نيز دعوت اين دانشگاه را پذيرفته و در روز مقرر حدود 20 دقيقه به ارائه ي كنفرانسي راجع به فلسفه ي ملاصدرا پرداخت. اين كنفرانس بلافاصله توسط پروفسور مروج به زبان انگليسي ترجمه مي شد. كنفرانس آيت الله مصباح آن قدر براي شركت كنندگان جالب و اثرگذار بود كه به طور ممّتد و مفصل براي ايشان دست مي زدند. در کانال 👇 @Serat_zanjan
درسوگ 📎 پروفسور آنتوني پرويس(چيرمن دانشگاه و رئيس سمينار) كه به شدت تحت تأثير كنفرانس آيت الله مصباح قرار گرفته بودند، از شركت كنندگان تقاضا كرد كه در صورت امكان يكي از آنها وقت خود را به آيت الله مصباح بدهد تا بحث ديگري از فلسفه ي اسلامي را ارائه دهند. يكي از حاضران در جلسه نيز با وجود ارزش علمي كنفرانس در اين سمينار، بلافاصله وقت خود را به آيت الله مصباح داد و ايشان نيز بحث خود را ادامه دادند. بحث استاد مجدداً بسيار مورد توجه شركت كنندگان واقع شد. اين ماجرا گذشت تا اينكه سالها بعد، در اوج حملاتي كه به آيت الله مصباح در روزنامه هاي دوم خردادي صورت مي گرفت، روزي آقاي پرويس كه استاد راهنماي بنده بود، به من گفت: مرتضي! من سابقاً فكر مي كردم كه اين حق توحّشي كه آمريكايي ها از برخي كشورها و به ويژه ايران مي گرفتند، اشتباه است. اما الان نظرم عوض شده است و معتقدم كه اين حق توحّش را بايد بگيرند! گفتم چرا چنين اعتقادي پيدا كرده ايد؟! گفت: مگر در كشور شما چند نفر مثل آيت الله مصباح وجود دارد كه مطبوعات داخلي خودتان اين همه به ايشان حمله و اهانت مي كنند؟ من متحير ماندم كه چه پاسخي به او بدهم. گفتم: نويسندگان اين نوع جرايد به واقع نماينده ي مردم ايران نيستند و از علم و دانش بهره اي ندارند؛ از همه گذشته، فكر مي كنم تعهدي به دين و وطن خود ندارند. @serat_zanjan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◾️آیت الله مصباح یزدی دژ مستحکم دفاع از اندیشه‌های دینی و انقلابی بود بخشی از پیام سردار سرتیپ پاسدار اسماعیل قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مناسبت ارتحال آیت الله محمد تقی مصباح یزدی: ▫️ضایعه جبران ناپذیر رحلت فقیه برجسته، حکیم، متفکر و فیلسوف گرانقدر حضرت آیت الله محمد تقی مصباح یزدی (رضوان الله علیه) را به محضر امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و ملت شریف ایران، حوزه های علمیه و بیت محترم و فرزندان گرامی ایشان، تسلیت و تعزیت عرض می نمایم. ▫️آن عالم مجاهد و عارف پرهیزکار سنگربان و دژ مستحکم دفاع از مبانی و اندیشه های دینی و انقلابی بود و در طول سالیان متمادی در ارائه خدمات علمی و فرهنگی، بر مبنای خدامحوری و ولایتمداری ثابت قدم ماند موسسه امام خمینی (ره) و کتب ارزشمند، یادگار ماندگار و صدقات جاریه علمی آن دانشمند بزرگ است. https://eitaa.com/serat_zanjan
چرا برخی را بر نمی تابند؟ در هیچ یک از برهه های تاریخی این حجم وسیع از دشمنی ها نسبت به ایران مشاهده نشده و علت اصلی آن شدت گرفتن درگیری انقلاب با نظام و جریان سلطه بوده است. اصل این انقلاب در تقابل با ظلم و استکبار شکل گرفت و امروز استمرار آن در جریان و جبهه مقاومت ، چه در ایران و چه در منطقه ،موجب دشمنی هرچه بیشتر مستکبرین جهانی شده است. با ابن حال برخی از غرب گرایان در نظر دارند این جریان را در مقابل منافع ملی مردم جلوه داده و انقلاب و مردم را نسبت به این اصل لاینفک، سرد و سست کنند در حالیکه منافع ملی فارغ از توجه به هویت ملی امری پوشالی بوده و جز ذلت و حقارت،پیامدی نخواهد داشت. @serat_zanjan
پیام تسلیت یا ؟! ⛔ در طی چند روز اخیر بمناسبت ارتحال علامه مصباح یزدی یادداشتی از فردی که گرایش ویژه ای به جریان غربگرا دارد منتشر شده و در آن از رویکرد علامه مصباح یزدی و انقلاب اسلامی سخنانی به میان آمده است. 🔹️ این یادداشت که بیشتر صبغه ی شعری دارد "أعذبها أکذبها" مملو از اشتباهات فکری و تاریخی است و این مختصر گنجایش نقد و بررسی همه ی آن را ندارد. 🔹️به جهت اینکه در این یادداشت به انقلاب و رهبر معظم انقلاب و علامه مصباح یزدی اتهامات ناروایی وارد شده، به نقد و بررسی این یادداشت می پردازد. 🔻جهت مطالعه مطلب و تحلیل روی لینک زیر کلیک کنید.⬇️ https://eitaa.com/serat_zanjan @serat_zanjan
پایگاه تحلیلی صراط
پیام تسلیت یا #تخریب_نامه_انقلاب؟! ⛔ در طی چند روز اخیر بمناسبت ارتحال علامه مصباح یزدی یادداشتی از
⛔️ پیام تسلیت یا ؟! 🔹️درقسمتی از یادداشت فرد مذکور آمده است؛ "برداشتم این است که مرحوم استاد مصباح بعد الفتح انقلابی تر نشد بلکه این انقلاب بود که بعد الفتح،مصباحی تر شد...انقلاب نیز به تدریج به سوی همان اهداف راه سپرد و خدمات شایانی به اندیشه ها و آرمانهای عقیدتی مرحوم آقای مصباح کرد" 🔹️اما چند مطلب بسیار مهمی که در این یادداشت به آن پرداخته شده؛ اتهامات ناروا به انقلاب و رهبرمعظم انقلاب در مورد تحریف آرمانها و اهداف انقلاب از خط اصلی اش یعنی"عدالت اقتصادی و سیاسی" به خط فکری استاد مصباح"مسائل عقیدتی و ذهنی محض"(به زعم نویسنده)می باشد. 🔹️برای هر شخصی که به مقداری اندک با مبانی اسلام و انقلاب آشنایی داشته باشند این مطلب روشن است که هدف اصلی اسلام و انقلاب "تربیت انسان موحد و جامعه انسانی توحیدمحور" است؛ و بقیه امور و از جمله تشکیل حکومت اسلامی و تامین عدالت اقتصادی و سیاسی و...همگی مقدمه ای برای تحقق این هدف متعالی می باشند. 🔹️این هدف والا برخلاف تصور اشتباه نویسنده یادداشت؛ بصورت مکرر در سخنان حضرت امام خمینی"رضوان الله تعالی علیه"بازتاب داشته است و ما بصورت نمونه یک مورد را ذکر میکنیم: 🔻امام خمینی (ره): "تمام مسائلی که هست، ما می‌خواهیم دست ظالمها را کوتاه کنیم ان شاء الله و می‌خواهیم که قدرتها را سرکوب کنیم و پایشان را از این بلاد مسلمین کوتاه کنیم ان شاء الله. همه اینها مقدّمه این است که یک آرامشی در این بلاد پیدا بشود و دنبال این آرامش یک سیر روحی پیدا بشود، یک هدایت به سوی خدا پیدا بشود؛آن چیزی که اساس است، سیر الی الله است، توجه به خداست، همه عبادات برای اوست. همه زحمات انبیا از آدم تا خاتم برای این معنا هست که سیر الی الله باشد. شکستن بت نفس که بالاترین بتهاست دنبال او شکستن بتهای دیگر"(۱) ⛔ اتهام کذب دیگری که نویسنده مطرح می کند؛ این است که رهبر فعلی انقلاب خط امام خمینی را تحریف کرده و به ناحق از اندیشه های و فعالیت های استاد مصباح یزدی حمایت کامل کرده است؛ در حالیکه امام خمینی هیچ تمایلی به اندیشه های آقای مصباح نداشته و طبعا از افکار و اندیشه های و فعالیت های ایشان نیز هیچ حمایتی نکرده است؛ در حالیکه طبق گزارش خبرگزاری حوزه از آیت الله رجبی،قائم مقام موسسه امام خمینی؛حضرت امام از ابتدای آشنایی خود با این موسسه از آن حمایت های مالی و معنوی منحصر بفردی کرده است.(۲) 🔹️ایشان در این یادداشت از انقلابیونی "که خود نیز داخل در این طیف اند" نام می برد که آمال و آرزوهای خود را بر باد رفته یافته و از این تحریف عظیم و وضع موجود در فغان و فریاد هستند اما به ناحق ضد انقلاب پنداشته می شوند؛ در حالیکه اینان در حقیقت انقلابیون صادق بوده و مخالفانشان(رهبری و علامه مصباح و...)ضد انقلاب واقعی هستند و همه این تقصیرها نه برگردن استاد مصباح ها و مجاهدین بعدالفتح است و نه تقصیر انقلابیون صادق؛ بلکه تقصیر سکاندار انقلاب است که خط انقلاب را از ریل اصلی تغییر داده و در ریل منحرف مصباحی ها قرار داده است!! 🔻 پاورقی؛ ۱.صحیفه امام ج19 ص47 ۲. آیت الله رجبی: این مؤسسه در سال 1354 با هدف کارآمدی‌سازی و روزآمدی فضلای حوزه در پاسخگویی به نیازهای دینی و فرهنگی ،تربیت محققان صاحب‌نظر در علوم انسانی و تولید علوم انسانی اسلامی با عنوان بخش آموزش مؤسسه در راه حق آغاز به فعالیت کرد،پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1359 آیت الله مصباح یزدی گزارشی از برنامه‌های مؤسسه به محضر امام راحل  ارائه و حضرت امام بر توسعه برنامه‌ آموزشی موسسه تأکید و تأمین بودجه آن را بر عهده گرفتند. در سال 1364 با تأسیس بخش پژوهش و دایر کردن رشته‌های تخصصی علوم انسانی با رویکردی انتقادی،فعالیت‌های مؤسسه تحت عنوان بنیاد فرهنگی باقرالعلوم علیه‌السلام و در سال 1370 به عنوان یک نهاد حوزوی به نام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌ ادامه یافت حضرت امام خمینی تا پایان عمر شریف خویش مؤسسه را از حمایت مادی و معنوی خود بهره‌مند ساخت و علاوه بر تأمین بودجه بخش آموزش مؤسسه، جهت توسعه مؤسسه دستور در اختیار قراردادن زمین برای ساختمان مؤسسه را به تولیت وقت آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها صادر  کردند و پس از رحلت حضرت امام(ره) خلف صالح ایشان،مقام معظم رهبری راه امام عزیز را در حمایت‌های مادی و معنوی از مؤسسه ادامه دادند و با افتتاح ساختمان مؤسسه در سال 1374 آیت الله مصباح یزدی را به ریاست مؤسسه منصوب کردند. https://eitaa.com/serat_zanjan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
"نامه غیرمحترمانه هاشمی به امام(ره)" 🔹️وقتی هاشمی امام را به عافیت طلبی متهم کرد! 🔹️در قسمتی از این نامه آمده است: ⛔"...آیا رواست که به خاطر اجرای نظرات جنابعالی باشیم و و جنابعالی در مقابل اینها بگیرید؟ آیا بودن و را می‌پسندید؟" 🔹️در مقابل عملیات بت سازی جریان غرب گرا از شخصیت هاشمی رفسنجانی، از متن كامل نامه غیر محترمانه هاشمي به امام خميني(ره) در 25 بهمن 59 پرده بر می دارد. 🔻جهت مطالعه متن نامه روی لینک زیر کلیک کنید.⬇️ 🌐 https://eitaa.com/serat_zanjan @serat_zanjan
نامه غیرمحترمانه هاشمی به امام(ره) وقتی هاشمی امام را به عافیت طلبی متهم کرد! [ص ۱ از ۲] ⭕️متن كامل نامه هاشمي به امام خميني در 25 بهمن 1359: بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم امام و رهبر و مرجع تقلید عزیز و معظم به نظر می‌رسد در ملاقاتهای معمولی، به خاطر کارهای زیاد و خستگی جنابعالی، فرصت کافی برای طرح و بحث مطالبی اساسی که داریم به دست نمی‌آید، ناچار چیزهائی که تذکرش را وظیفه تشخیص می‌دهم تحت عنوان: «النصیحه لائمه المؤمنین» در این نامه بنویسم؛ خواهش می‌کنم توجه فرمائید و در ملاقات بعدی جواب لطف کنید: ۱- یکسال پیش پس از انتخابات ریاست جمهوری نامه‌ای به خدمتتان نوشتیم که نسخه‌ای از آن ضمیمه این نامه است. شما در بیمارستان قلب بستری بودید و ملاحظه حال شما مانع تقدیم نامه گردید، خواهش دارم، اول نامه را ملاحظه نمائید و سپس این یکی را. ۲- احساس می‌کنم که روابط و ما با جنابعالی، صورت به خود می‌گیرد و در طرح و بحث مطالب –من جمله خوف از اینکه جنابعالی سیاسی و تلقی کنید- به وجود آمده و من خائفم که این حالت بار باشد. ۳- تبلیغات متمرکز مخالفان –که از مقام رسمی و تریبونهای رسمی در رُل مخالف و اقلیت سخن می‌گویند- و و عام جنابعالی و سکوت و ملاحظات ما که علل موضع‌گیریها را روشن نکرده‌ایم، وضعی به وجود آورده که خیلی‌ها خیال می‌کنند ما و طرف ما بر سر قدرت اختلاف داریم و دو طرف را متساویاً مقصر یا قاصر یا ... می‌دانند. ما برای حفظ آرامش نمی‌توانیم مطالب واقعی خودمان را بگوئیم و جنابعالی هم که را از و درآورید. خود شما می‌دانید که ، دنباله نظرات قاطع شما از اول انقلاب تا به امروز است، بعد از پیروزی معمولاً ما در اینگونه موارد داشتیم و جنابعالی مخالف بودید، اما شما را با اجرا می‌کردیم؛ شما اجازه ورود افراد تارک‌الصلوة یا متظاهر به فسق را در کارهای مهم نمی‌دادید، شما روزنامه آیندگان و ... تحریم می‌کردید، شما از حضور در ادارات مانع بودید، شما از وجود موسیقی و زن بی‌حجاب در رادیو تلویزیون جلوگیری می‌کردید؟ همین‌ها موارد اختلاف ما با آنها است. آیا رواست که به خاطر اجرای نظرات جنابعالی باشیم و و جنابعالی در مقابل اینها بگیرید؟ آیا بودن و را می‌پسندید؟ البته اگر مصلحت می‌دانید که مقام رهبری در همین موضع باشد و سربازان خیر و شر جریانات را تحمل کنند، ما از جان و دل حاضر به پذیرش این مصلحت هستیم، ولی لااقل به خود ما بگوئید. آیا رواست که همه گروه دوستان ما به اضافه اکثریت مدرسین و فضلاء قم و ائمه جمعه و جماعات و ... در یک طرف اختلاف و شخص آقای بنی صدر در یک طرف و جنابعالی موضع ناصح بی‌طرف داشته باشید؟ مردم چه فکر خواهند کرد؟ و بعداً تاریخ چگونه قضاوت می‌کند؟ ۴- ما جایز نمی‌دانیم که میدان را برای حریف خالی بگذاریم و مثل بعضی از همراهان سابق، بگیریم و به اصطلاح و و ، به خاطر حفاظت از در می‌مانیم و از مشکلات، مخالفتها و تهمتها نمی‌هراسیم و به جنابعالی ایمان داریم، ولی در نظر رهبر برایمان مشکل است. مگر اینکه بفرمائید، همین ابهام صلاح است. احتمال اینکه این ابهام در رابطه با خطوط سیاسی و فکری جاری و خطی که در ارتش تعقیب می‌شود، آثار نامطلوبی در تاریخ انقلابمان بگذارد، وادارم کرد به عنوان وظیفه روی این مطالب، صراحت و تأکید داشته باشم و امیدوارم این را . ۵- قبل از انتخابات ریاست جمهوری، به شما عرض کردیم که بینش آقای بنی‌صدر مخالف بینش است که ما برای اجرای آن تلاش می‌کنیم و اکنون هم بر همان نظر هستیم و شما فرمودید ریاست جمهوری مقام سیاسی است و کاری دستش نیست؛ امروز ملاحظه می‌فرمائید که چگونه در کار کابینه و ... می‌تواند کارشکنی کند و چگونه با استفاده از مقام، مجلس و دولت و نهادهای انقلابی را تضعیف می‌کنند و ما فقط می‌توانیم دفاع کنیم؛ چون تضعیف متقابل را با گفتن نواقص رئیس جمهور صلاح نمی‌دانیم و همان دفاع هم مشاجره تلقی می‌شود و بحق مورد مخالفت جنابعالی قرار می‌گیرد و آتش بس می‌دهید و خودتان هم دفاع لازم را نمی‌فرمائید که: اختلاف دو بینش است که یک طرف مصداق اسلامش غضنفرپور و سلامتیان و سعید سنجابی و طرف دیگر رجائی و گنابادی و منافی و موسوی و ... می‌باشند. @rozaneebefarda 👇 @Serat_zanjan
🔻ادامه متن كامل هاشمی به امام خمينی [ص ۲ از ۲] ۶- در خصوص جنگ و فرماندهی ارتش، مطالب و احتمالات زیادی داریم. فرماندهی به خاطر ناهماهنگی و وحشت از نیروهای خالص اسلامی، مایل است نیروهای غیر اسلامی را در حاکم کند –که منافع مشترک پیدا کرده‌اند- و نیروهای خالص دینی را یا منزوی و یا منفصل نماید. خلبان شیرودی که سمبل ایمان و شجاعت و تلاش است، در پادگان ابوذر به من می‌گفت که امروز ایمان می‌جنگد نه تخصص و می‌خواهند دست مؤمنان را کوتاه کنند، ایشان همراه و همرزم خلبان شهید کشوری و خلبان شهید آشوری است. وحشت داشت و به من گفت پیامش را به شما بگویم و ضبط هم شده؛ احتمال اینکه مدیران جنگ به علل سیاسی طالب طولانی شدن جنگ باشند، وجود دارد و این احتمال تکلیف‌آور است. احتمالاً آقای بنی‌صدر به منظور تضعیف دولت و شاید –بعضی‌ها هم باشند- برای اجرای منویات آمریکا و ... مخصوصاً کمبود مهمات و اسلحه قابل توجه است. در این مورد لازم است، جنابعالی سریعاً فکری بفرمائید و بهتر است در یک جلسه طولانی و محرمانه با دوستان مورد اعتماد ارتشی نظیر صیاد شیرازی، نامجو، سلیمی، شیرودی و ... با حضور ماها در خدمتتان بحث و تصمیم‌گیری شود. ۷- ما «حزب جمهوری اسلامی» را با مشورت با شخص جنابعالی و گرفتن قول مساعدت و تأیید غیر مستقیم –من شخصاً در مدرسه علوی با شما در این باره مذاکره کردم- تأسیس کردیم و با توجه به اینکه قانون اساسی، تعداد احزاب را پذیرفته فکر می‌کنیم یک حزب اسلامی قوی برای تداوم انقلاب و حکومت اسلامی ضرورت دارد و جنابعالی هم روزهای اول در تهران و قم مکرراً تأیید فرمودید –ممکن است کرده باشید- و اکنون اعتبار حزب از نفوذ شما تغذیه می‌شود –غیر مستقیم- ولی رنگ حمایت از روزهای اول کمتر شده. میل داریم لااقل در جلسات خصوصی نظر صریحی بفرمائید. اگر مایلید ما حزب را کنار بگذاریم، و اگر لازم می‌دانید که حزب بماند و اگر همین‌گونه که عمل می‌فرمائید، مصلحت است ما را قانع کنید تا ما هم دوستان حزبی را قانع کنیم. ۸- اینجانب که جنابعالی را مثل جانم دوست دارم و روی زمین کسی را صالح‌تراز شما سراغ ندارم، گاهی به ذهنم خطور می‌کند که و شما را قرار داده و و لازم را –که از ویژگیهای شما در هدایت انقلاب بوده- در موارد فوق‌الذکر ضعیف‌تر از گذشته نشان می‌دهید، بسیاری از مردم هم متحیریند که چرا امام قاطع و صریح در این مسائل سرنوشت‌ساز . خدای نخواسته اگر روزی شما نباشید و این تحیر بماند، چه خواهد شد؟ واقعاً و حقاً ما انتظار داریم در مقام رهبری و مرجع تقلید اگر تعدیلی در شیوه حرکت ما لازم می‌دانید صراحتاً امر بفرمائید که مطیعیم؛ ما که از رسانه‌های جمعی بشنویم، احضار کنید و امر بفرمائید. ۹- آخرین مطلب –که در ترتیب مطالب جایش اینجای نامه نیست- اینکه ما پس از پیروزی آقای بنی‌صدر برای اینکه ایشان خیالش از جانب ما راحت باشد، ایشان را به ریاست شورای انقلاب برگزیدیم و به جنابعالی پیشنهاد نیابت فرماندهی کل قوای ایشان را دادیم که سریعاً تصمیم بگیرند و کار کنند، اما ایشان به اینها هم قانع نشد و مرتباً کمبودها را متوجه ما می‌کرد و می‌گفت: «من می‌خواهم کار کنم ولی نمی‌گذارند»، در مرکز قدرت بود و دیگران را مقصر معرفی می‌کرد و امروز هم می‌بینید نقش اقلیت مخالف را. پس چه باید کرد؟ با سپاس و معذرت. اکبر هاشمی_۲۵/۱۱/۱۳۵۹ 🔶حاشیه ۱)اگر هاشمی در سال ۸۸، نامه غیرمحترمانه بدون سلام و والسلام را نوشت و بر شعله ور شدن آتش فتنه دامن زد، او قبلا در سال ۵۹ نامه غیرمحترمانه مذکور را نوشته است و در مواردی شخص امام عزیز را زیر سوال برده است. ۲)اختلاف نظر با ولی فقیه مجاز است اما برای ابراز آن، کاربست ادبیات نامناسب و متضمن تعابیر زننده و تند، بایسته نیست. ۳)هاشمی در این نامه امام را رسما به آسایش طلبی، بی خطی و قیافه بی طرفی گرفتن، تحت تاثیر قرار گرفتن از دیگران، ضعف در صراحت و قاطعیت، و... متهم ساخته است. ۴)بهترین دلیل بر اثبات بی توجهی امام به فشارهای دیگران، همین نامه است. امام هرگز زیر بار هاشمی که انتظار حمایت و تایید مطلق از امام بود، نرفت. ۵)هاشمی متاخر، چه نسبتی با شعارهای سال ۵۹ دارد؛ در مورد همکاری با افراد متظاهر به فسق، زنان بی‌حجاب و از همه مهمتر، اسلام فقاهتی! ۶) این حضرات که به خود جرات می‌دهند برای ولی فقیه تعیین تکلیف کنند، چطور خود حدافل ظرفیت را برای پذیرش نقد نداشتند؟ انحصارطلبی ها و تلاش برای بستن دهان منتقدان، از رویه های ثابت سیاست ورزی هاشمی و مریدان سیاسی او مانند بوده است. @rozaneebefarda @Serat_zanjan