eitaa logo
معیار(صراط الحمید)
1.5هزار دنبال‌کننده
496 عکس
162 ویدیو
9 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم هدف بیان شاخص هایی برمبنای عقل وشرع است تا افرادبا اطمینان خودرا ارزیابی کنندو یا وظیفه خود را به درستی تشخیص دهند ان‌شاءالله در صورت انتقاد یا پیشنهاد یا سوال با ادمین ارتباط بگیرید:09127473862 @hamldakbarl لینک @serathamed منشن
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : فلسفه نام گذاری روز نهم ذی الحجه به عرفه 1⃣عرفه : اعتراف به گناه اینکه مردم از این جایگاه و در این سرزمین به گناه خود اعتراف و توبه می‌کنند. ـ2⃣عرفه یعنی صبر بعضی دیگر هم آن را جهت تحمل صبر و رنجی میدانند که برای رسیدن به آن باید متحمل شد ؛ چرا که یکی از معانی «عرف» صبر و شکیبایی و تحمل است 3⃣عرفه :معرفت و تعلیم ⬅️الف_تعلیم مناسک حج آنگاه که جبرئیل علیه السلام مناسک حج را به حضرت ابراهیم علیه السلام می‌آموخت، چون به عرفه رسید به او گفت : «عرفت؟» یعنی «یاد گرفتی؟» و او پاسخ داد آری عَرِفتُ، عَرِفتُ (شناختم، شناختم).لذا به این نام خوانده شد ⬅️ب_تعلیم أذکار و شناساندن آن به حضرت آدم در عرفات توسط جبرئیل مطابق روایتی از  امام صادق عليه السلام وقتی جدّ اعلای ما حضرت آدم (ع) از باغ بهشتی به زمین فرود آمد، چهل روز هر بامداد بر فراز کوه صفا با چشم گریان در حال سجده بود. جبرئیل (ع)، فرود آمد و پرسید: ـ چرا گریه می کنی، ای آدم؟ ـ چرا نگریم در حالیکه از جوار خداوند به این دنیا فرود آمده ام؟ ـ به درگاه خدا توبه کن و بسوی او بازگرد. ـ چگونه ؟ جبرئیل در روز هشتم ذیحجه آدم را به منی برد، آدم شب را در آنجا ماند و صبحگاهان عازم صحرای عرفات شد. جبرئیل هنگام خروج از مکه، احرام بستن و لبیک گفتن را به او آموخت و چون عصر روز عرفه فرا رسید، آدم  را به غسل فرا خواند و پس از نماز عصر، او  را به وقوف در عرفات دعوت کرد و کلماتی را که از پروردگار دریافت کرده بود به وی تعلیم داد، این کلمات عبارت بودند از: سبحانک اللهم و بحمدک لا اله الا انت علمت و ظلمت نفسی واعترفت بذنبی اغفر لی انک انت الغفور الرحیم ⬅️ ج_ تعلیم قرآن و معارف توسط پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله: دامنه کوه عرفات در زمان صدر اسلام، کلاس صحرایی پیامبر اسلام (ص) بود و بنا به گفته برخی مفسرین آخرین سوره قرآن در صحرای عرفات بر پیامبر (ص) نازل شد و پیامبر آنرا به مردم و شاگردانش تعلیم فرمود. ✍رسول گرامی اسلام (ص) در چنین روزی سخنان تاریخی خود را در اجتماع عظیم و با شکوه حجاج بیان داشت: ... ای مردم سخنان مرا بشنوید! شاید دیگر شما را در این مکان ملاقات نکنم. 🌺1_شما به زودی بسوی خدا باز می گردید.در آن جهان به اعمال نیک و بد شما رسیدگی می شود. 🌼2_ به شما توصیه می کنم هرکس امانتی نزد اوست به صاحبش برگرداند.  🌸3_ای مردم بدانید ربا در آئین اسلام ، حرام است. 🌻4_ از پیروی شیطان بپرهیزید. 🌷5_ به شما سفارش می کنم که به زنان نیکی کنید زیرا آنها امانتهای الهی در دست شما هستند و با قوانین الهی بر شما حلال شده اند. 🌷6_من در میان شما دو چیز به یادگار می گذارم که اگر به آن دو چنگ زنید گمراه نمی شوید، یکی کتاب خدا و دیگری سنت و (عترت) من است. 🌻7_هر مسلمانی با مسلمان دیگر برادر است و همه مسلمانان جهان با یکدیگر برادرند 🌺8_ و چیزی از اموال مسلمانان بر مسلمانی حلال نیست مگر اینکه آنرا به رضایت به  دست آورده باشد اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عَجَّلَ فرجهم حمید اکبری1402/4/7 روستای کمرود نور مازندران https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع :حکمت قرائت سوره أعلی و سوره شمس در نماز عید 1⃣ دو بار (قد أفلح) تکرار شده الف_قدافلح من تزکّی(اعلی14) ب_قد أفلح من زکّیها(شمس9) نکته: 1_تکرار در دو سوره علامت تاکید و اهمیت تزکیه را می رساند 2_حرف تاکید( قد) و فعل ماضی در هر دو آیه به معنای تحقق حتمی فلاح برای کسی که اهل تزکیه است (جمله با لعل و فعل مضارع نیامده است) 2⃣ دو بار(أشقی)تکرار شده 1)یتجنّبها الأشقی(أعلی11) 2)إذإنبعث أشقیها(شمس12) 3⃣ أشقی در مقابل یخشی سَيَذَّكَّرُ مَنْ يَخْشَى ﴿۱۰﴾ آن كس كه ترسد بزودى عبرت گيرد وَيَتَجَنَّبُهَا الْأَشْقَى ﴿۱۱﴾ و نگون‏بخت‏ خود را از آن دور مى دارد نکته) هرکس که اهل پند وعبرت از تذکرات دین نباشد باید بداند أشقی هست نه شقی!! 4⃣ أشقیها بعد از طغویها كَذَّبَتْ ثَمُودُ بِطَغْوَاهَا ﴿۱۱﴾ [قوم] ثمود به سبب طغيان خود به تكذيب پرداختند إِذِ انْبَعَثَ أَشْقَاهَا ﴿۱۲﴾ آنگاه كه شقى‏ ترينشان بر[پا] خاست نکته)در سوره علق علت طغیان انسان اینگونه بیان شده: كَلَّا إِنَّ الْإِنْسَانَ لَيَطْغَى ﴿۶﴾ حقا كه انسان سركشى مى ‏كند أَنْ رَآهُ اسْتَغْنَى ﴿۷﴾ همين كه خود را بى ‏نياز پندارد نتیجه) کسی که خود را غنی (در علم و ثروت و،،،،) ببیند أشقی است نه شقی!! 5⃣ طغیان سبب تکذیب أرزشها كَذَّبَتْ ثَمُودُ بِطَغْوَاهَا ﴿شمس۱۱﴾ [قوم] ثمود به سبب طغيان خود به تكذيب پرداختند اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم حمیداکبری عیدفطر1443 https://eitaa.com/serathamed
موضوع َ تأمّلی در دعای قنوت نماز عید 1⃣ ابتدا خدا را با 8 عنوان توصیف می کنیم 1و2_اللّهُمَّ اَهْلَ الْکِبْرِیاَّءِ وَالْعَظَمَهِ 3و4_وَاَهْلَ الْجُودِ وَالْجَبَرُوتِ 5و6_وَاَهْلَ الْعَفْوِ وَالرَّحْمَهِ، 7و8_وَاَهْلَ التَّقْوی وَالْمَغْفِرَهِ خدایا ای اهل بزرگی و عظمت و ای شایسته بخشش و قدرت و ای شایسته عفو و رحمت، و ای شایسته تقوی و آمرزش 2⃣ دو مرتبه( أسألک) آمده الف_ اَسْئَلُکَ بِحَقِّ هذَا الْیَومِ،،، ب_اَللّهُمَّ اِنّی اَسْئَلُکَ،،. 3⃣ دو کارکرد عید(فطر یا قربان) الف_جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمینَ عیداً ب_وَلِمُحَمَّدٍ صَلَّی اللّهُ عَلَیْهِ وَ الِهِ ذُخْراً وَشَرَفاً وَمَزِیْداً(و برای محمد صلی الله علیه و آله ذخیره و شرف و فزونی مقام) 4⃣3درخواست در(أسألک)اوّل،: الف_اَنْ تُصَلِّیَ عَلی مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ ب_وَاَنْ تُدْخِلَنی فی کُلِّ خَیْرٍ اَدْخَلْتَ فیهِ مُحَمَّداً وَ الَ مُحَمَّدٍ ج_وَاَنْ تُخْرِجَنی مِنْ کُلِّ سُوَّءٍاَخْرَجْتَ مِنْهُ مُحَمَّداًوَالَ مُحَمَّدٍصَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلَیْهِمْ 5⃣محتوای دعا در(أسألک)دوم: اَللّهُمَّ اِنّی اَسْئَلُکَ الف_خَیْرَ ما سَئَلَکَ مِنْهُ عِبادُکَ الصّالِحُونَ (بهترین چیزی را که درخواست کردند از تو بندگان شایسته ات) ب_وَاَعُوذُ بِکَ مِمَّا اسْتَعاذَ مِنْهُ عِبادُکَ الْمُخلَصونَ(و پناه برم به تو از آنچه پناه بردند از آن بندگان مخلصت) 6⃣هفت مرتبه نام پیامبر أعظم در دعا ذکر میشود(برای آنکه الگو و اسوه است) 7⃣ نکات دعای قنوت🤲 1_برای استجابت دعا إبتدا أسماء وصفات خدارابیان کنیم 2_ شروع دعا و درخواست اول، صلوات بر پیامبر و آل او را در نظر بگیریم 3_ملاک انتخاب و عمل انسان در هر کاری باید ورود و خروج پيامبر و آل او، درآن کار باشد 4_أدخلت و أخرجت یعنی درس توحید که عنایت و توفیق عمل را فقط از خدا بدانیم و از خدا بخواهیم 5_اول شوال فقط برای اهل اسلام، عید است کسانی که در مقابل خدا اهل اطاعت وتسلیم بودند نه کسانی که بدون عذر نماز و روزه را ترک کردند 6_برخی زمانها هم حق و حرمت پیش خدا دارند باید آن فرصت ها را غنیمت شمرد (بحق هذا الیوم) 7_برای پیامبر به دلیل عصمت،عید نیست چون ایشان گناهی نکرد تا عود کند پس برای او اول شوال ترفیع درجه است(ذُخْراً وَشَرَفاً وَمَزِیْداً) 8_خدا اهل تقوا است چند احتمال معنایی دارد الف _خدا طالم نیست ب_نباید خدا مورد نافرمانی قرارگیرد ج_آنجه که دسنور خدا و رضایت الهی است تقواست نه مطابق نفس 9_بهترین ها را بخواهیم (خیر ما سألک منه) 10_صالحون و مخلصون، که مصداق أکمل آنان اهل البیت علیهم السلام هستند معیار و الگو هستند نه هر بازیکن و بازیگری اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم حمیداکبری29رمضان1443 https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : عید حقیقی ✍با تأملی در کلام امیرالمؤمنین علیه السلام، عید حقیقی،مورد تعریف و تصریح، واقع شده است کُلَّ یَومٍ لَا یُعصَیَ اللهُ تَعالَی فِیهِ فَهُوَ یَومُ عِیدٍ «هر روزی که در آن معصیت خدا نشود و گناهی انجام نگیرد آن روز عید است 1⃣ چه بسا روزهايي به نام عید، جشن می گیریم اما چون همراه با معصیت هست عید نیست 2⃣ممکن است روز مصیبت کسی،به دلیل مرگ عزیزی یا مریضی و مشکلات دیگر عید باشد، اگر در آن روز معصیت نکرده باشد 3⃣ عید از ریشه عود به معنای بازگشت است،بازگشت به فطرت و طهارت 4⃣ اسلام می خواهد هر روز ما عید و بدون معصیت باشد(کلّ یوم) 5⃣ روز بدون گناه یعنی روز نشاط روز آرامش، روز شادی 6⃣ تعبیر(هو عید) یعنی حصر به این معنا که فقط عید روز بدون گناه هست نه هیچ روز دیگر 7⃣عید فطر، قربان وغدیر هم به جهت آنکه بستر برگشت مردم به فطرت و طهارت فراهم شده است عید است و إلّا در این اعیاد هم کسی گناه کند برای او عید نیست 8⃣ ملاک و محورعیدبودن کسب رضایت الهی است پس قهرمانی، عروسی، مناسبت های ملی و،،، اگر برای خدا و بندگی خدا باشد باید جشن گرفت 9⃣ بدبخت کسی است که یک بار و یک روز عید را یعنی روزی بدون گناه را تجربه نکرده است 🔟 سبک زندگی اسلامی یعنی برنامه ریزی در هر کاری به گونه ای باشد که حق الله و حق الناس در آن ضایع نشود تا همیشه در عید زندگی کنیم و عبدالله شویم اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم حمیداکبری1402/1/1 https://eitaa.com/serathamed
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تاثیر خطای یک نفر در عملکرد دیگران..گناه یک شخص درجامعه مانند این صحنه است.. بی تفاوت نباشیم. https://eitaa.com/serathamed
1⃣2⃣. نتیجه جدال اَلمِراءُ یفْسِدُ الصَّداقَهَ القَدِیمَهَ وَ یحِلِّلُ العُقْدَهَ الوَثیقَهَ وَ اَقَلُّ ما فیه اَنْ تَکُونَ فیها الْمُغالَبَهُ وَ الْمُغالَبَهُ اُسُّ اَسْبابِ القَطِیعَهِ؛ (بحارالانوار، ج۷۵، ص ۳۶۹) جدال، دوستی قدیمی را تباه می‌کند و پیوند اعتماد را می‌گشاید و کمترین چیزی که در آن است، غلبه بر دیگری است که آن هم سبب جدایی است. 2⃣2⃣. درک لذت در کاستی اَلسَّهَرُ اَلَذُّ لِلْمَنامِ وَ الجُوعُ یزِیدُ فی طِیبِ الطَّعامِ؛ (بحارالانوار، ج۷۵، ص ۳۷۹) شب بیداری، خواب را لذت بخش‌تر، و گرسنگی گوارایی غذا را زیاد می‌کند. 3⃣2⃣. اسیر زبان راکِبُ الحَروُنِ اَسیرُ نَفْسِهِ، وَ الجاهِلُ اَسِیرُ لِسانِهِ؛ (بحارالانوار، ج۷۵، ص ۳۶۹) کسی که بر اسب سرکش سوار است، اسیر هوای نفس خویش و نادان اسیر زبان خوش است. 4⃣2⃣. تصمیم قاطع اَذْکُرْ حَسَراتِ التَّفْرِیطِ بِاَخْذِ تَقْدیمِ الْحَزْمِ؛ (بحارالانوار، ج۷۵، ص ۳۷۰) افسوس خوردن کوتاهی در انجام دادن کار را، با تصمیم‌گیری قاطع جبران کن. 5⃣2⃣. خشم و کینه‌توزی اَلْعِتابُ مِفْتاحُ الثِّقالِ وَ العِتابُ خَیرٌ مِنَ الحِقدِ؛ (بحارالانوار، ج۷۵، ص ۳۶۹) سرزنش و تندی کلید کم مهری است، و سرزنش بهتر از کینه توزی است. 6⃣2⃣. ظهور مقدّرات المقادیرُ تُرِیکَ ما لم یخْطُرْ بِبالِکَ؛ (اعلام الدین، ص۳۱۱) مقدرات چیزهایی را بر تو نمایان می‌سازد که به فکرت خطور نکرده است. 7⃣2⃣. خودخواهان مغضوب مَنْ رَضِی عَنْ نَفْسِهِ کَثُرَ السَّاخِطُونَ علیه؛ (بحارالانوار،ج۷۵،ص ۳۶۸) هر که از خود راضی باشد، خشم‌گیران بر او زیاد خواهند بود. 8⃣2⃣. تباهی فقر اَلْفَقْرُ شِرَّهُ النَّفْسِ وَ شِدَّهُ الْقُنُوطِ؛ (بحارالانوار،ج۷۵،ص۳۶۸.) فقر مایه آزمندی نفس و سبب ناامیدی زیاد است. 9⃣2⃣ اهمیت اخلاص لو سَلَکَ النّاسُ وادِیاً وسیعاً لَسَلَکْتُ وادِی رَجُلٍ عَبَدَ اللهَ وَحْدَهُ خالصاً؛ (بحارالانوار،ج۶۷، ص۱۱۲) اگر مردم به راه‌های گوناگون روند، من به راه کسی که تنها خدا را خالصانه می‌پرستد، خواهم رفت. 0⃣3⃣. آشکار نکردن برنامه‌ها اِظْهارُ الشی قبل اَنْ یسْتَحْکِمَ مُفْسِدَهٌ له؛ (تحف العقول، ص۴۵۷) آشکار کردن هر کاری پیش از آنکه به سامان برسد، آفت آن کار است. صفحه سوم اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم حمید اکبری1402/4/13قم https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : تعداد لعن و گروه های ملعونین در زیارت اميرالمؤمنين در روز عید غدیر توسط امام هادی علیه السلام 1⃣ ظالمان ألا لعنة الله علی الظّالمین 2⃣ إنکار ولایت و امامت فلعن الله جاهد ولایتک بعد الإقرار و ناکث عهدک بعد المیثاق 3⃣ حلال شمردن بی احترامی به اميرالمؤمنين و غصب حقّ فلعن الله مستحلّی الحُرمة منک و ذائدی الحق عنک 4⃣ پایین آوردن شأن اميرالمؤمنين علیه السلام فلعن الله من ساواک بمن ناواک تو را با مردم جاهل که از تو دور بودند مساوی کردند 5⃣ همانند دانستن علی علیه السلام با دیگران لعن الله من عدل بک من فرض الله علیک ولایتک همانند شمردن علی علیه السلام با کسی که ولایت علی علیه السلام بر آن کس را خدا واجب کرد 6⃣ معارضه و مقابله با اميرالمؤمنين علیه السلام فالعن من عارضه و إستکبر و کذّب و کفر کسی که با علی علیه السلام معارضه و مخالفت کند 7⃣ قاتلان انبیاء و اوصیاء اللّهم العن قتلة أنبیائک و أوصیاء أنبیائک بجمیع لعناتک 8⃣ غاصب حقّ اميرالمؤمنين علیه السلام و العن من غصب ولیّک حقّه و أنکر عهده و جحده بعد الیقین و إلإقرار بالولایة 9⃣ قاتلان و ظالمان به اميرالمؤمنين علیه السلام اللّهم العن قتلة اميرالمؤمنين و من ظلمه و أشیاعهم و أنصارهم 🔟 ظالمان و قاتلان امام حسین علیه السلام اللّهم العن ظالمی الحسین و قاتلیه و المتابعین عدوّه و ناصریه و الرّاضین بقتله و خاذلیه لعنا وبیلا 1⃣1⃣ اولین ظالم در حقّ اهل بیت علیهم السلام اللّهم العن أوّل ظالم ظلم آل محمد و مانعیهم حقوقهم 2⃣1⃣ اولین ظالم و غاصب در حق اهل بیت علیهم السلام اللّهم خُصّ أوّل ظالم و غاصب لآل محمد باللعن اللّهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم حمید اکبری1402/4/15 روستای کمرود نور https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : تأمّلی در زیارت اميرالمؤمنين علیه السلام در روز عید غدیر ✍مقدمه این زیارت 25صفحه است که توسط امام هادی علیه السلام به ما رسیده و به آن توصیه شده، با تدبّر در این زیارت شناخت عمیق و دقیقی از امیرالمؤمنین علیه السلام پیدا می کنیم چرا که امام را امام توصیف و تعریف کرده است و ده ها آیه در آن برای إثبات امامت و فضیلت امیرالمؤمنین علیه السلام إستناد شده، در این مقاله از نگاه آماری به زیارت پرداخته شده تا اهمیت برخی موضوعات بهتر نشان داده شود 1⃣ تعداد سلام: 9مرتبه الف_یک مرتبه به پیامبر صلی الله علیه و آله ب_8 مرتبه به اميرالمؤمنين علیه السلام 2⃣ تعداد لعن: 12مرتبه 3⃣ تعداد فضائل اميرالمؤمنين با حذف تکرار: حدودا 205 مورد 4⃣ دو مرتبه امیرالمؤمنین علیه السلام، به عنوان (دین) معرفی شده الف_دین الله القویم ب_الدّین القویم 5⃣ دو مرتبه اميرالمؤمنين علیه السلام به عنوان( المخصوص) معرفی شده است الف_المخصوص بمدحة الله، المخلص لطاعة الله، لم تبغ بالهدی بدلا و لم تشرک بعبادة ربّه احدا ب_أنت المخصوص بعلم التنزیل و حکم التأویل و نضّ الرسول و لک المواقف المشهودة و المقامات المشهورة و الأیّام المذکورة 6⃣ لفظ اميرالمؤمنين: 8 مرتبه آمده است 7⃣ صراط مستقیم: که اميرالمؤمنين، مصداق آن معرفی شده :4 مرتبه اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : فلسفه و حکمت تکریم ویژه نسبت به سادات 1⃣ آیه شریفه مودّت «... بگو: من هیچ پاداشى از شما بر رسالتم درخواست نمى‏کنم جز دوست ‏داشتن نزدیکانم [اهل بیتم‏].شوری، 23. ریشه اصلی احترام به سادات، آیه شریفه مودّت است که در مرتبه اول و به طور مستقیم، اهل بیت و عترت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله ) را شامل شده و سادات را  که فرزندان با واسطه حضرت زهرا (سلام الله علیها ) بوده و نسب آنان به یکی از ائمه اطهار (علیهم السلام ) می رسد، نیز شامل می شود. 2⃣همچنین در روایات، سفارشات فراوانی به احترام و اکرام به سادات شده است، که در این جا، به برخی اشاره می شود: 1. پیامبر اکرم (ص) فرمود:«چهار دسته را روز قیامت شفاعت کنم، هر چند با گناه اهل دنیا به صحرای محشر حاضر شوند: آن که اولاد مرا یاری کند. آن که از اموالش به اولاد تنگدستم کمک کند. کسی که با زبان و قلب، آنان را دوست بدارد و آن که تلاش کند در انجام حوائج و نیازهای افرادی از ذریه ام که تبعید شده و یا رانده شده اند».ثقة الاسلام کلینی،الکافی، ج4، ص 60، 2. پیامبر اکرم (ص):« اکرام کنید خوبان ذریه مرا از براى خدا و بدان ایشان را براى من». تفسیر روان جاوید، ج1، ص 523. امام صادق (ع) فرمود:«هر گاه روز قیامت شود منادى فریاد می زند که، اى گروه مردمان! خاموش باشید که همانا محمّد (ص) سخن می گوید. مردم خاموش می شوند؛ پیامبر حرکت مى‏ کند و می فرماید: اى گروه مردمان! هر کس براى او در پیش من دستى و منّتى و نیکى هست باید حرکت کند تا جبران کنم. می گویند چه دست و چه منّت و چه نیکى است براى ما بلکه تمام این ها براى خدا و رسولش بر تمام مردمان است. می فرماید: هر کس یکى از فرزندان مرا پناه داده، نیکى به او کرده، او را از برهنگى پوشیده، او را گرسنه بوده، سیر کرده باید حرکت کند تا جبران کنم. پس بلند می شوند مردمى که این کردار را انجام داده‏اند. پس ندا از پیشگاه خداى جلّ و علا می رسد که، اى محمّد! حبیب من! پاداش آنان را به تو واگذار کردم در هر کجاى بهشت که می خواهى آنان را جاى ده. پس آنان را در وسیله جا می دهد مکانى که محمّد و آل محمّد را مى‏بینند».وسائل الشیعه، ج 16، ص 333. ✍نتیجه اگر کسی شخصی را دوست داشته باشد منتسبین به او را هم دوست خواهد داشت و مورد احترام قرار می دهد، و همین یعنی احترام و یاد پیامبر اسلام و گرامی داشت اهداف آن حضرت. اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم حمید اکبری1402/4/17قم https://eitaa.com/serathamed
موضوع : راه کارهای رسیدن به خیر دنیا و آخرت امام کاظم علیه السلام: وَاللّه‏ِ ما اُعطِىَ مُومِنُ قَطَّ خَیرَ الدُّنیا وَالآخِرَةِ، اِلاّ 1⃣ بِحُسنِ ظَنِّهِ بِاللّه‏ِ عَزَّوَجَلَّ وَ رَجائِهِ لَهُ 2⃣ وَ حُسنِ خُلقِهِ 3⃣ وَالکفِّ عَنِ اغتیاب المُؤمِنینَ به خدا قسم خیر دنیا و آخرت را به مؤمنى ندهند مگر به سبب حسن ظن و امیدوارى او به خدا و خوش اخلاقى اش و خوددارى از غیبت مؤمنان. بحارالأنوار، ج 6، ص 28، ح29 https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : تأمّلی در بیان امام کاظم علیه السلام مَن لَم یجِد لِلاساءَةِ مَضَضّا لَم یکن عِندَهُ لِلاِحسانِ مَوقعٌ کسی که مزه رنج و سختی را نچشیده ، نیکی و احسان در نزد او جایگاهی ندارد. بحارالانوار، جلد78،ص333 1⃣ فلسفه برخی بلاها، و مصیبت ها، آن است که قدر و مزه نعمتها را بفهمیم و شکرگذار بشویم 2⃣ در تربیت فرزندان، بر آوردن پی در پی خواسته های آنان، إشتباه محض است نباید آنان را دائما در ناز و نعمت قرار داد چرا که دیگر هیچ إحسان و خدمتی را، نمی بینند، تلاش و زحمت والدین نمودی ندارد و حتی جسور و طلبکار می گردند 3⃣ کسی که اهل رنج، مصیبت، فقر، درد و مرض نبوده، نمی تواند مشکلات مردم را بفهمد و دغدغه ای برای حلّ آن ندارد مثلا فلان مسئول، مسئولیتی که مردم به او احسان کرده اند را نمی بیند، چرا که دائم همیشه در نعمت و حقوق نجومی بوده اما مثل شهید رجائی که قبلا چون دست فروش بوده، مشکلات را دیده، اهل خدمت و دارای فهم نعمت است و خوبیها و موقعیت خوب را قدر دان هست 4⃣ برخی اعتراض های برخی مردم، در خواست منطقی نیست، گاهی خدمات وسیع، و سریع و مستمرنظام اسلامی، برای برخی شهرها، محلات و برخی افراد باعث می شود آنان، خدمات جدید و خبرهای مهم پیشرفت برایشان عادی و معمولی باشد، مثلا برخی خدمات زمان شاه یا برخی کشورها را مثال می زنند و برایشان جذاب است برای آنکه بسیار در رنج و عذاب بوده اند و با دیدن یک خدمت هر چند کوچک، خوشحال و قدر دان عافیت می گردند دلیلش آنکه، خوبی ها را در کنار بدیها می بینند اما در نظام اسلامی برخی افراد و برخی مناطق کمتر و بلکه اصلا مشکلات نداشته اند و دائم خدمات نظام شامل آنها شده لذا خوبیها و موقعیت و پیشرفت انقلاب اسلامی برای آنها، جایگاهی ندارد 5⃣ برای درک إحسان باید بدی ها و مشکلات سابق را برای خود و دیگران یاد آوری کرد به قول فُضیل عیاض، با آویزان کردن پوستین و تن پوش کهنه خود در دفتر کار خود می گفت : پوستینت را یادآورإی عیاض چرا که با یادآوری بدبختیها، اکنون با غرق نعمت شاکر خواهیم شد نه شاکی 6⃣ غالبا افرادی که معترض و یا اهل طغیان هستند کمتر از همه مشکلات و مصائب را درک کرده اند چرا که دائم در رفاه و راحتی بوده نه در جنگ بوده و نه فقر یا مرض داشته لذا همیشه طلبکار و هیچ خدمت و پیشرفتی را حساب نمی کند و دائم نق می زند و همیشه بدبین و بیشتر از همه است 7⃣ اگر خیرها را نمی بینیم و دائم هر چیزی را شرّ و بدی می بینیم چون مشکلات را ندیده ایم و یا یادمان رفته و إلا قدر عافیت را می دانستیم 8⃣ نابرده رنج، نه اهل سپاس در مقابل احسان است و نه اهل إحسان به دیگران! چون احسان را احسان نمی بیند نه خوبی را می بیند و نه خوبی می کند 9⃣ انسان زمانی مطیع می شود که محسن و احسان را بشناسد بنابراین جامعه ای اهل دین و بندگی می شوند که معرفت و شناخت آنها اصلاح بشود هر چقدر جهل به نعمت و مُنعم بیشتر باشد، جرم و جنایت بیشتر، چرا که درکی از احسانهائی که به او شده و می شود ندارد 🔟 برای عده ای باید تلخی و سختی را ایجاد کرد آنان که اصلا نچشیده اند و تجربه کمبودها را نداشته اند و برای برخی، مصائب و مشکلات را یاد آوری کرد چرا که یادشان رفته، لذا بسیار خوب است که گاهی برای خود ریاضت های شرعی ایجاد کنیم در خوردن، در خوابیدن، در خدمت و حضور در اردوهای جهادی، تا قدر نعمت، سلامت، امنیت و خوبیها را بدانیم اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجّل فرجهم حمید اکبری1402/4/18قم https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : أقسام آدم ها مردم به شش گروه تقسیم می شوند قالَ عَلِىُّ بْنُ الْحُسَيْنِ ‏عليه السلام: اَلنَّاسُ فى زَمانِنا عَلى سِتِّ طَبَقاتٍ، اَسَدٍ، وَ ذِئْبٍ، وَ ثَعْلَبٍ، وَكَلْبٍ، وَ خِنْزِيرٍ، وَ شاةٍ، مردم در روزگار ما به شش گروه تقسيم مى‏ شوند 1- شير 2- گرگ 3- روباه 4- سگ 5- خوك 6- و گوسفند 1⃣فَاَمَّا الْاَسَدُ، فَمُلُوكُ الدُّنْيا يُحِبُّ كُلُّ واحِدٍ مِنْهُمْ اَنْ يَغْلِبَ وَلا يُغْلَبَ، اما شيران، همان زمامداران دنيا هستند كه هر يك از آنها دوست دارد بر ديگرى غلبه كند و از كسى شكست نخورد 2⃣وَ اَمَّا الذِّئْبُ، فَتُجَّارُكُمْ يَذُمُّونَ اِذَا اشْتَرَوْا وَ يَمْدَحُونَ اِذا باعُوا، گرگها همان بازرگانان شما هستند كه هرگاه مى ‏خواهند كالايى را بخرند از آن بدگويى مى‏ كنند و هرگاه مى ‏خواهند بفروشند از آن تعريف مى كنند 3⃣وَ اَمَّا الثَّعْلَبُ، فَهؤُلاءِ الَّذِينَ يَأْكُلُونَ بِاَدْيانِهِمْ، وَلا يَكُونُ فى قُلُوبِهِمْ ما يَصِفُونَ بِاَلْسِنَتِهِمْ، روباه ‏ها همان كسانى هستند كه از طريق دين خود، روزى مى ‏خورند و به آنچه مى‏ گويند در دل اعتقادى ندارند 4⃣ وَ اَمَّا الْكَلْبُ، يَهِرُّ عَلَى النَّاسِ بِلِسانِهِ، وَ يَكْرَهُهُ النَّاسُ مِنْ شَرِّ لِسانِهِ، سگ‏ ها كسانى هستند كه با زبان خود، بر مردم پارس مى ‏كنند و مردم از شر زبانشان از آنها كراهت دارند 5⃣وَ اَمَّا الْخِنْزِيرُ،فَهؤُلاءِ الْمُخَنَّثُونَ وَ اَشْباهُهُمْ لا يُدْعَوْنَ اِلى فاحِشَةٍ اِلاَّ اَجابُوا، خوك ‏ها افراد بى مبالاتى هستند (كه حالات و اطوار زنان را از خود بروز مى ‏دهند) و امثال آنها از آنان دعوت به فحشايى نمى ‏شود مگر اينكه قبول مى ‏كنند 6⃣وَ اَمَّا الشَّاةُ، فَالَّذِينَ تُجَرُّ شُعُورُهُمْ وَ يُؤْكَلُ لُحُومُهُمْ، وَ يُكْسَرُ عَظْمُهُمْ، فَكَيْفَ تَصْنَعُ الشَّاةُ بَيْنَ اَسَدٍ وَ ذِئْبٍ وَ ثَعْلَبٍ وَ كَلْبٍ وَ خِنْزِيرٍ؟ و گوسفند ها، كسانى هستند كه موهاى آنها را مى ‏چينند و گوشت‏هاى آنها را مى‏ خورند و استخوان‏هاى آنها را مى ‏شكنند و از يك گوسفند، در ميان عده ‏اى شير و گرگ و روباه و سگ و خوك چه كارى ساخته است. اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجّل فرجهم https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : علم بهتر است یا ثروت؟" ✍ مقدمه: جمعیت زیادی دور اميرالمؤمنين (علیه السلام) حلقه زده بودند. مردی وارد مسجد شد و در فرصتی مناسب پرسید:یا علی! سؤالی دارم. علم بهتر است یا ثروت؟ حضرت پاسخ او را دادند و جالب آنکه این پرسش، ده مرتبه از سوی ده نفر مطرح شد و حضرت به هر یک جوابی غیر از جواب فرد قبلی داد 1⃣ علم بهتر است؛ زیرا علم میراث انبیاست و مال و ثروت میراث قارون و فرعون و هامان. 2⃣ علم بهتر است؛ زیرا علم تو را حفظ می‌کند، ولی مال و ثروت را تو مجبوری حفظ کنی. 3⃣علم بهتر است؛ برای شخص عالم دوستان بسیاری است، ولی برای ثروتمند دشمنان بسیار. 4⃣ علم بهتر است؛ زیرا اگر از مال انفاق کنی کم می‌شود؛ ولی اگر از علم انفاق کنی و آن را به دیگران بیاموزی بر آن افزوده می‌شود. 5⃣ علم بهتر است؛ زیرا مردم شخص پولدار و ثروتمند را بخیل می‌دانند، ولی از عالم و دانشمند به بزرگی و عظمت یاد می‌کنند. 6⃣ علم بهتر است؛ زیرا ممکن است مال را دزد ببرد، اما ترس و وحشتی از دستبرد به علم وجود ندارد. 7⃣ علم بهتر است؛ زیرا مال به مرور زمان کهنه می‌شود، اما علم هرچه زمان بر آن بگذرد، پوسیده نخواهد شد. 8⃣ علم بهتر است؛ برای اینکه مال و ثروت فقط هنگام مرگ با صاحبش می‌ماند، ولی علم، هم در این دنیا و هم پس از مرگ همراه انسان است 9⃣ علم بهتر است؛ زیرا مال و ثروت انسان را سنگدل می‌کند، اما علم موجب نورانی شدن قلب انسان می‌شود. 🔟علم بهتر است؛ زیرا ثروتمندان تکبر دارند، تا آنجا که گاه ادعای خدایی می‌کنند، اما صاحبان علم همواره فروتن و متواضع‌اند. ✍ فریاد هیاهو و شادی و تحسین مردم مجلس را پر کرده بود. سؤال کنندگان، آرام و بی‌صدا از میان جمعیت برخاستند، هنگامی‌که آنان مسجد را ترک می‌کردند، صدای امام را شنیدند که می‌گفت: اگر تمام مردم دنیا همین یک سؤال را از من می‌پرسیدند، به هر کدام پاسخ متفاوتی می‌دادم کشکول بحرانی، ج۱،ص۲۷ اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : ویژگی های میثم 1⃣ جزء أصحاب سرّ اميرالمؤمنين علیه السلام 2⃣ سخنران فصیح 3⃣ مُفسّر قرآن و شاگرد اميرالمؤمنين علیه السلام 4⃣ راوی حدیث در عصر پیامبر صلی الله علیه و آله 5⃣ عاشق اميرالمؤمنين 6⃣ مقاوم و صبور 7⃣ آزاد شده اميرالمؤمنين 8⃣ شهید در راه عشق به اهل بیت علیهم السلام اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجّل فرجهم حمیداکبری1402/4/19قم https://eitaa.com/serathamed
راه کارهایی برای ترویج مخاطبان عزیز برای دستیابی به مطالب تولید شده با موضوع حجاب(توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی) به این کاانال مراجعه بفرمایید👇 https://eitaa.com/serathamed فهرست موضوعات راجع به حجاب را در کانال معیار(صراط الحمید)، جستجو کنید 1⃣ عوامل بی غیرتی 2⃣ عوامل بد حجابی 3⃣ ده مثال در اهمیت حجاب 4⃣ راه کار ترویج حجاب 5⃣ دلائل عقلی عفاف و حجاب 10مورد 6⃣ فلسفه حجاب در آیات و روایات11مورد
بسم الله الرحمن الرحیم مخاطبان عزیز سلام علیکم در هفته امر به معروف برای دستیابی به مطالب تولید شده با موضوع (توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی) به این کانال مراجعه بفرمایید👇 https://eitaa.com/serathamed فهرست موضوعات راجع به را درکانال <معیار(صراط الحمید)> جستجو کنید 1⃣ پیامدهای ترک امر به معروف 2⃣ أهمیت وجایگاه أمر به معروف 3⃣ جایگاه آمران به معروف و نهی کنندگان از منکر در روایات 4⃣ راه کارهای امر به معروف عملی 5⃣ موانع امر به معروف و نهی از منکر ✍تذکر و توصیه بسیار مناسب است هر کسی مخصوصا مربیان، معلمان و مبلغان با توجه به اهمیت امر به معروف، موضوعات مذکور را در ایام تبلیغ مخصوصا در محرم و صفر در مجالس و منابر خود مطرح نمایند اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم https://eitaa.com/serathamed
مخاطبان عزیز سلام علیکم برای دستیابی به مطالب تولید شده با موضوع (توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی) به این کانال مراجعه بفرمایید👇 https://eitaa.com/serathamed فهرست موضوعات راجع به را در کانال <معیار(صراط الحمید)> جستجو کنید 1⃣ متهم در بی دینی 2⃣ زیبائی های دین 3⃣ معیار بی دینی 4⃣ خلاصه معرفت به دین 5⃣ معیار دین داری 6⃣ ترتیب فروع دین 7⃣ موانع فهم دین 8⃣ فضائل در قالب رذائل 9⃣ فلسفه احکام و معارف 🔟 پیامدهای برداشت غلط از دین
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : إستحاله فرهنگی ✍ مقدمه رهبر حکیم انقلاب اسلامی، در دیدار طلااب (1402/4/21)فرمودند اگر در حوزه از اهمیت تبلیغ غفلت شود، دچار استحاله فرهنگی می‌شویم، فرهنگ و سبک زندگی اسلامی که مطابق عقل و شرع هست تبدیل به زندگی حیوانی می شود و محور اومانیسم (إنسان گرائی، خود خواهی و شهوت پرستی) است و رضایت خدا و خدا محوری ملاک نیست، در این مقاله به برخی از مصادیق استحاله فرهنگی، که غرب از انسانیت به حیوانیت وحشی عبور کرده می پردازیم 1⃣ إطفاء و إرضاء شهوت 1_خود ارضائی 2_هم جنس گرائی 3_زنا ( إزدواج سفید) 4_حیوان خواهی 2⃣ خوراک ناسالم 1_گوشت خوک و خرچنگ 2_خوردن سوسک وحشرات 3_محصولات غیر طبیعی 4_گوشت حیوانات غیرحلال 5_گیاه خواری وترک گوشت 6_حرام خواری و دزدی 3⃣ آشامیدنی ناسالم 1_شراب 2_انواع نوشابه ها 3_قهوه زیاد و بی جا 4⃣ تفریحات ناسالم 1_جشن گوجه یا پرتقال 2_گاو بازی و حیوان آزاری 3_إرتباط عاطفی با نامحرم 4_رقص،موسیقیهای حرام 5_بازی های لغو مجازی 6_پرداختن به لهو و لعب 7_نگهداری سگ و گربه 5⃣ إسراف و تبذیر 1_در مصرف آب و برق وگاز 2_در خوراک 3_در لباس 6⃣ وضعیت خراب معماری 1_ساختمان های چند طبقه 2_آشپزخانه أُپن و باز 3_نزدیک نبودن مسجد 7⃣لباس،پوشش نامناسب 1_بد حجابی و بی حجابی 2_لباس های رنگ جیغ 3_لباس های تنگ و کوتاه 4_لباس های پاره و نمایان 8⃣ بد اخلاقی و بی ادبی 1_نسبت به والدین 2_نسبت به همسایه 3_نسبت به همسر وفرزند 9⃣ فرو پاشی خانواده 1_تک فرزندی 2_ارتباط زن با چند مرد 3_ترک ازدواج(سلبریتی ها) 🔟 إقتصاد بیمار و فلج 1_بانک داری ربوی 2_مسابقه و قرعه کشی 3_ شرکت های هرمی 1⃣1⃣ أمنیت ناپایدار 1_تهاجم به زنان وکودکان 2_حمل سلاح سرد و گرم 3_دزدی از اموال ومغازه ها 2⃣1⃣ ظلم و بی عدالتی 1_محوریت آقازاده ها 2_الگو شدن سلبریتی ها 3_زندگی لاکچری خواص 4_فرار مالیاتی ثروتمندان 5_بی توجهی به محرومان 6_تفاوت در احکام قضایی 7_نحوه إستخدام،و إشتغال ✍خلاصه ونتیجه: اگر مُنکر،تبدیل به معروف شدو عقل، اسیر نفس شدو شیطان جای شرع نشست یعنی استحاله فرهنگی اتفاق افتاده است اگر به موقع و متناسب، تبلیغ اسلام ناب صورت نگیرد به قول امام و رهبری توجه ویژه به موضوع «استحاله فرهنگی و‌ قبح زدایی از گناهان بزرگ» که اگر اتفاق بیفتد، اسلام سیلی می خورد. تبلیغ علمی و عملی وظیفه طلاب و بعد همه اقشار جامعه است مثلا والدین آموزش معارف دین، نماز، حجاب، محبت به اهل بیت علیهم السلام را داشته باشند گاهی به جای دفاع، به دستور رهبری ضرورت تبلیغ تهاجمی نسبت به جبهه لیبرال دموکراسی در غرب است، که در ایران نیز نفوذ کرده، و البته تهاجم به معنای اردوکشی خیابانی، ایجاد فتنه و دوقطبی کردن جامعه نیست، بلکه حمله به اصول و مبانی اهل باطل هست به صورت صحیح و صریح اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم حمید اکبری1402/4/22قم https://eitaa.com/serathamed
کانال حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
کانال حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
کانال حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed