بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع : شناخت قمار
✍ مقدمه :
راه تشخیص بازی قمار چیست؟و کدام بازی قمار و حرام است؟
✍جواب اینکه :
در عُرف مؤمنین،أبزار و وسایل بازی دو گونه است:
1⃣الف_به عنوان وسیله قمار ساخته و یا شناخته شده است
یعنی آن وسیله بازی را صرفا و یا غالبا در بُرد و باخت و گرفتن پول یا کالا از بازنده با شرط بندی، مورد استفاده قرار گیرد مانند پاسور
👈حُکم این نوع وسیله :
قطعا حرام است حتی اگر بازی با آن بدون شرط بندی و قمار باشد و صرفا به عنوان سرگرمی و بازی فکری باشد
💧تبصره:
اگر ابزاری، قبلا به عنوان قمار بوده، اما در عُرف مؤمنین از ماهیت قمار بیرون آمده باشد، اگر شرط بندی نشود، و فقط برای بازی و سرگرمی باشد هیچ اشکالی ندارد مانند شطرنج
2⃣ب_به عنوان وسیله قمار ساخته و یا شناخته نمی شود
یعنی آن وسیله بازی، صرفا و یا غالبا برای بازی و سرگرمی باشد مانند توپ فوتبال
👈حُکم این نوع وسیله :
حلال و جایز است،البته اگر بدون شرطبندی مورد استفاده قرار گیرد،
💧تبصره :
چند بازی و ورزش را اسلام، برای تقویت نیروی جهادی، قمار و شرط بندی در آن را جایز شمرده است
شنا، أسب دوانی و تیراندازی
اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#قماربازی
روستای کمرود1402/5/23
کانال مطالب تولید شده
توسط حمید اکبری
پاسخگوی حرم رضوی
https://eitaa.com/serathamed
موضوع :کلیدها در دین
✍ مقدمه :
در احادیث، عناوینی با وصف مفتاح بیان شده، یعنی هر قفلی کلید خودش را دارد تا باز شود،
1⃣ صدقه،🔑 رزق
قال الصّادق علیه السلام
أَنَّ لِكُلِّ شَيْءٍ مِفْتَاحاً وَ مِفْتَاحَ اَلرِّزْقِ اَلصَّدَقَةُ
هارون بن عيسى گويد: امام صادق عليه السّلام به فرزندش محمّد فرمود: پسرم! از اين هزينه زندگى نزد تو چقدر اضافه مانده است؟ عرض كرد: چهل دينار. امام صادق عليه السّلام فرمود: آن را صدقه بده. فرزند امام عرض كرد: اضافه فقط همين چهل دينار است. امام صادق عليه السّلام فرمود: چهل دينار را صدقه بده؛ زيراكه خداوند جاىگزين مىكند. آيا نمىدانى كه هرچيزى را كليدى است و كليد روزى صدقه است. آن را صدقه بده. فرزند امام صدقه داد، هنوز ده روز نگذشته بود كه از جايى مبلغ چهار هزار دينار به امام رسيد. حضرتش فرمود: فرزندم! ما چهل دينار براى خداوند داديم، خداوند چهار هزار دينار به ما عنايت فرمود.
2⃣ مدارا،🔑صواب
قال اميرالمؤمنين علیه السلام
اَلرِّفْقُ مِفْتَاحُ اَلصَّوَابِ
3⃣ دعا،🔑 رحمت،و درهای بهشت
أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَقُولُ: إِنَّ اَلدُّعَاءَ يَرُدُّ اَلْقَضَاءَ اَلْمُبْرَمَ بَعْدَ مَا أُبْرِمَ إِبْرَاماً فَأَكْثِرْ مِنَ اَلدُّعَاءِ فَإِنَّهُ مِفْتَاحُ كُلِّ رَحْمَةٍ وَ نَجَاحُ كُلِّ حَاجَةٍ وَ لاَ يُنَالُ مَا عِنْدَ اَللَّهِ إِلاَّ بِالدُّعَاءِ فَإِنَّهُ لَيْسَ مِنْ بَابٍ يَكْثُرُ قَرْعُهُ إِلاَّ أَوْشَكَ أَنْ يُفْتَحَ لِصَاحِبِهِ.
فَمَا هَذَا اَلدُّعَاءُ إِلاَّ مِفْتَاحُ أَبْوَابِ اَلْجِنَانِ وَ مَغَالِيقِ أَبْوَابِ اَلنِّيرَانِ وَ مُسْتَنْزِلُ اَلْأَرْزَاقِ وَ جَالِبٌ عَلَى عَبِيْدِ اَللَّهِ وَ إِمَائِهِ رِضَاءَ اَلْمُهَيْمِنِ اَلْخَلاَّقِ فَأَبَوْا وَ قَالُوا نَحْنُ لاَ نَسِيرُ إِلاَّ عَلَى اَلْأَرْضِ فَأَوْحَ
4⃣ غضب،🔑هر شرّ
قال الصّادق علیه السلام
: اَلْغَضَبُ مِفْتَاحُ [كُلِّ] شَرٍّ
5⃣ شراب،🔑هر شرّ
أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ قَالَ: اَلْغِنَاءُ عُشُّ اَلنِّفَاقِ وَ شُرْبُ اَلْخَمْرِ مِفْتَاحُ كُلِّ شَرٍّ وَ شَارِبُ اَلْخَمْرِ مُكَذِّبٌ بِكِتَابِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لَوْ صَدَّقَ كِتَابَ اَللَّهِ حَرَّمَ حَرَامَهُ .امام صادق عليه السّلام فرمود: نغمهسرائى و ترنّم آشيانه نفاق و دو روئيست،و خوردن شراب كليد هر شرّيست، و ميگسار مكذّب كتاب الهى است،اگر آن را تصديق داشت البتّه از آنچه حرام فرموده دورى ميگزيد.
6⃣ آرزو،🔑هر رنج
اَلرَّغْبَةُ مِفْتَاحُ اَلنَّصَبِ
آرزو كليد رنجها است
7⃣ خشیت،🔑هرحکمت
رَسُولَ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) يَقُولُ: اَلتَّوْحِيدُ ثَمَنُ اَلْجَنَّةِ ، وَ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ وَفَاءُ شُكْرِ كُلِّ نِعْمَةٍ، وَ خَشْيَةُ اَللَّهِ مِفْتَاحُ كُلِّ حِكْمَةٍ، وَ اَلْإِخْلاَصُ مِلاَكُ كُلِّ طَاعَةٍ.
8⃣ نرم خوئی🔑رزق
أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : مَنْ عَبَدَ اَللَّهَ بِغَيْرِ عِلْمٍ كَفَرَ مِنْ حَيْثُ لاَ يَعْلَمُ أَلاَ وَ إِنَّ اَلْأَدَبَ حُجَّةُ اَلْعَقْلِ وَ اَلْعِلْمَ حُجَّةُ اَلْقَلْبِ وَ اَلتَّلَطُّفَ مِفْتَاحُ اَلرِّزْقِ.
9⃣ زبان🔑هر خیر، شرّ
إِنَّ هَذَا اَللِّسَانَ مِفْتَاحُ خَيْرٍ وَ مِفْتَاحُ شَرٍّ فَاخْتِمْ عَلَى فَمِكَ كَمَا تَخْتِمُ عَلَى ذَهَبِكَ وَ عَلَى وَرِقِكَ يَا بَاغِيَ اَلْعِلْمِ إِنَّ هَذِهِ اَلْأَمْثَالَ يَضْرِبُهَا اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لِلنّٰاسِ وَ مٰا يَعْقِلُهٰا إِلاَّ اَلْعٰالِمُونَ .
🔟 أهل بیت علیهم السلام،🔑فهم قرآن
نَحْنُ مِفْتَاحُ اَلْكِتَابِ فَبِنَا نَطَقَ اَلْعُلَمَاءُ
اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
صفحه اول 1402/5/29 #مفتاح_کلیدها
https://eitaa.com/serathamed
کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی
1⃣1⃣ عقل🔑کارها
قال اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فِي خَبَرٍ طَوِيلٍ: وَ بِالْعَقْلِ يَكْمُلُ وَ هُوَ دَلِيلُهُ وَ بَصَرُهُ وَ مِفْتَاحُ أَمْرِهِ.
2⃣1⃣ خمس🔑رزق و پاک شدن گناهان
وَ لاَ تَحْرِمُوا أَنْفُسَكُمْ دُعَاءَنَا مَا قَدَرْتُمْ عَلَيْهِ فَإِنَّ إِخْرَاجَهُ مِفْتَاحُ رِزْقِكُمْ وَ تَمْحِيصُ ذُنُوبِكُمْ
يكى از تجار فارس كه از پيروان امام رضا عليه السلام بود، بآن حضرت نامه نوشت و در باره خمس اجازه خواست. حضرت باو نوشت: « بِسْمِ اَللّٰهِ اَلرَّحْمٰنِ اَلرَّحِيمِ »همانا خدا وسعت دهنده و كريم است، در مورد عمل و كار ضامن ثوابست و در تنگى ضامن غم و اندوه [در مورد مخالفت ضامن كيفر و مجازات] هيچ مالى حلال نيست جز از راهيكه خدا آن را حلال كرده و خمس موجب كمك ماست بر دين ما و عيالات ما و پيروان ما و آنچه ميبخشيم و آبروئى كه ميخريم از كسانى كه از قهر و زورش ميترسيم،(مانند پولهائى كه براى حفظ آبروى خود بغير مستحقين ميدهيم) پس آن را از ما دريغ نداريد و تا ميتوانيد خود را از دعاى ما محروم نكنيد. زيرا دادن خمس كليد روزى شما و مايه پاك شدن گناهان شماست و چيزيست كه براى روز بيچارگى خود آماده ميكنيد. و مسلمان كسى است كه بعهدى كه خدا با او كرده وفا كند، مسلمان آن نيست كه با زبان بپذيرد و با دل مخالفت كند و السلام.
3⃣1⃣ کسالت، و إضطراب🔑هر شرّ
مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ لاِبْنِهِ يَا بُنَيَّ إِيَّاكَ وَ اَلْكَسَلَ وَ اَلضَّجَرَ فَإِنَّهُمَا مِفْتَاحُ كُلِّ شَرٍّ إِنَّكَ إِنْ كَسِلْتَ لَمْ تُؤَدِّ حَقّاً وَ إِنْ ضَجِرْتَ لَمْ تَصْبِرْ عَلَى حَقٍّ.
اى پسرك من بر تست كه احتراز كنى از كاهلى و اضطراب در قول كه آنها كليد هر شرند، زيرا كه اگر كاهلى پيشه كردى اداء حق نميتوانى كردن، و اگر اضطراب را شيوه ساختى صبر بر حق نميتوانى آوردن
4⃣1⃣ گریه🔑رحمت الهی
اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ قَالَ: اَلْبُكَاءُ مِنْ خَشْيَةِ اَللَّهِ مِفْتَاحُ اَلرَّحْمَةِ وَ عَلاَمَةُ اَلْقَبُولِ وَ بَابُ اَلْإِجَابَةِ
فرمود:گريهى از خوف خدا كليد رحمت پروردگار و علامت قبولى اعمال و اجابت دعاست.
5⃣1⃣ هدیه🔑حاجت خواهی
نِعْمَ مِفْتَاحُ اَلْحَاجَةِ اَلْهَدِيَّةُ
6⃣1⃣ بی تدبیری🔑فقر
أمیرالمؤمنین علیه السلام
سُوءُ التَّدْبِيرِ مِفْتَاحُ الْفَقْرِ.
تدبیر بد (مدیریت نادرست) كلید فقر و تهی دستی است.
اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
صفحه دوّم 1402/5/29
#مفتاح_کلیدها
https://eitaa.com/serathamed
کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع :
ویژگی های پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله در تبلیغ واسباب هدایت و اصلاح مخاطبان
✍مقدمه :
إِنَّكَ لَا تَهْدِي مَنْ أَحْبَبْتَ وَلَٰكِنَّ اللَّهَ يَهْدِي مَنْ يَشَاءُ ۚ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ(قصص/56)
قطعاً تو نمی توانی هر که را خود دوست داری هدایت کنی، بلکه خدا هر که را بخواهد هدایت می کند؛ و او به هدایت پذیران داناتر است،
لَيْسَ عَلَيْكَ هُداهُمْ وَ لكِنَّ اللَّهَ يَهْدِي مَنْ يَشاءُ» «بقره/272» هدايتپذيرى مردم بر عهدهى تو نيست وخداوند، هر كه را بخواهد، هدايت مىفرمايد.
پرسش اینکه اگر هدایت به دست خداست پس نقش انبیاء و اوصیای الهی و علماء چیست؟
✅جواب)
همه وسیله هدايت هستند بنابراین
باید مانند پيامبر صلي الله عليه و آله عمل کرد ممکن است یکی بشود ابوذر یکی بشودابولهب(به دلیل حقّ انتخاب مخاطب بدون إجبار)
✅عمل پيامبر صلي الله عليه وآله چگونه بود؟اینگونه باشیم
1⃣ اخلاق نیک :
فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ ۖ وَلَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ ۖ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ(آل عمران/159)
ای پیامبر،پس به مهر و رحمتی از سوی خدا با آنان نرم خوی شدی، و اگر درشت خوی و سخت دل بودی از پیرامونت پراکنده می شدند؛ بنابراین از آنان گذشت کن، و برای آنان آمرزش بخواه،
2⃣تکریم مخاطبان:
وَشَاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ ۖ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ(آل عمران /159)
و در کارها با آنان مشورت کن، و چون تصمیم گرفتی بر خدا توکل کن؛ زیرا خدا توکل کنندگان را دوست دارد.
3⃣ عمل و ألگوی رفتاری:
لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الْآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا(أحزاب /21)
یقیناً برای شما در [روش و رفتار] پیامبر خدا الگوی نیکویی است برای کسی که همواره به خدا و روز قیامت امید دارد؛ و خدا را بسیار یاد می کند.
4⃣ تبلیغ صحیح:
یعنی معارف دین را به صورت جامع و کامل و متناسب با زمان و نیاز مخاطبان،به گوش مخاطبان می رساند
وَمَاعَلَيْنَا إِلَّا الْبَلَاغُ الْمُبِينُ
(یس/17)
و بر عهده ما جز رساندن آشکار [پیام وحی] نیست.
5⃣ إتمام حجّت:
ولقد أهلكنا القرون من قبلكم لمّا ظلموا وجآءتهم رسلهم بالبيّنت وما كانوا ليؤمنوا كذلك نجزى القوم المجرمين.(یونس/13)
یقیناً اقوام پیش از شما را هنگامی که ستم ورزیدند، هلاک کردیم، و پیامبرانشان برای آنان دلایل روشن آوردند، ولی آنان بر آن نبودند که ایمان بیاورند؛ این گونه گروه گناهکار را کیفر می دهیم.
وَإِنْ يُكَذِّبُوكَ فَقَدْ كَذَّبَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ جَاءَتْهُمْ رُسُلُهُمْ بِالْبَيِّنَاتِ وَبِالزُّبُرِ وَبِالْكِتَابِ الْمُنِيرِ(فاطر/25)
اگر تو را تکذیب می کنند [اندوهگین مباش] همانا کسانی هم که پیش از اینان بودند [پیامبران را] تکذیب می کردند، در حالی که پیامبرانشان معجزه های آشکار، و نوشته ها [یی مشتمل بر پند و موعظه و مناجات] و کتاب روشن [که حاوی احکام و قوانین بود] برای آنان آوردند
صفحه (اول)ادامه دارد⬅️
#تبلیغ_سیره_پیامبر
https://eitaa.com/serathamed
کانال مطالب تولید شده
توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی
6⃣.مخاطب شناسی:
طبق آیه قرآن سه نوع مخاطب داریم
(3تا عین :مخاطب عقلانی، مخاطب عاطفی، مخاطب عصبیت)
مبلغ توانا باید برای هر مخاطبی، روش متناسب با او را در نظر بگیرید خدای سبحان به پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله دستور می دهد:
ادْعُ إِلَىٰ سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ ۖ وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ ۚ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنْ ضَلَّ عَنْ سَبِيلِهِ ۖ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ(نحل/125)
[مردم را] با حکمت و اندرز نیکو به راه پروردگارت دعوت کن، و با آنان به نیکوترین شیوه به بحث [و مجادله] بپرداز، یقیناً پروردگارت به کسانی که از راه او گمراه شده اند و نیز به راه یافتگان داناتر است.
7⃣ بشیر بودن:
8⃣ نذیر بودن:
إِنَّا أَرْسَلْنَاكَ بِالْحَقِّ بَشِيرًا وَنَذِيرًا ۚ وَإِنْ مِنْ أُمَّةٍ إِلَّا خَلَا فِيهَا نَذِيرٌ(فاطر/24)
یقیناً ما تو را در حالی که مژده دهنده و هشدار دهنده ای، به حق و راستی فرستادیم، و هیچ امتی نبوده مگر آنکه در میان آنان بیم دهنده ای گذاشته است.
امیرالمومنین علیه السلام:
الفَقيهُ كُلُّ الفَقيهِ مَن لم يُقنِّطِ الناسَ مِن رَحمَةِ اللّه ِ ، و لم يُؤيِسْهُم مِن رَوحِ اللّه ِ ، و لم يُؤَمِّنْهُم مِن مَكرِ اللّه
نهج البلاغة، الحكمة 90
امام على عليه السلام : فقيه كامل و واقعى، كسى است كه مردم را از رحمت خدا نوميد نكند، آنان را از فيض درگاهش مأيوس نگرداند و از مكر و عذاب خدا آسوده خاطرشان نسازد
9⃣ استقامت:
فاستقم كما امرت و من تاب معك؛وَلَا تَطْغَوْا ۚ إِنَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ(هود/112)
پس همان گونه که فرمان یافته ای ایستادگی کن؛ و نیز آنان که همراهت به سوی خدا روی آورده اند [ایستادگی کنند] و سرکشی مکنید که او به آنچه انجام می دهید، بیناست.
و شکیبایی کن، و شکیبایی تو جز به توفیق خدا نیست، و بر [گمراهی و ضلالت] آنان [و کارهایی که انجام می دهند] اندوهگین مباش، و از نیرنگی که همواره به کار می گیرند، دلتنگ مشو
🔟 إخلاص:
و ما اسئلكم علیه من اجر إن اجری الّا علی رب العالمین(شعراء/145)
و من از شما بر ابلاغ رسالتم هیچ پاداشی نمی خواهم، پاداش من فقط بر عهده پروردگار جهانیان است،
1⃣1⃣خدا ترسی و نهراسیدن از غیر خدا(خشیّت وشجاعت):
در قرآن در وصف مبلغان دین خدا میفرماید:
الذین یبلغون رسالات اللّه و یخشونه و لایخشون احداً الا اللّه و كفی بِاللَّهِ حَسِيبًا(أحزاب/39)
آنان که همواره پیامهای خدا را به مردم می رسانند و از [عظمت و مقام] او می ترسند و از هیچ کس جز او واهمه ندارند و برای حسابرسی [کار با ارزش اینان] خدا کافی است.
2⃣1⃣ـ فروتنی و تواضع:
در قرآن خطاب به پیامبر میفرماید: ای پیامبر برای پیروان مؤمن خود، بال مهربانی و فروتنی را بگستران. «واخفض جناحك لمن اتبعك من المؤمنین»(28)
3⃣1⃣ شرح صدر:
الم نشرح لك صدرك، آیا ما سینه تو را گشاده قرار ندادیم.»
از امیرمؤمنان نقل شده است كه آن حضرت فرمود: من ضاق صدره لم یصبر علی اداء الحق(كسی كه سینهاش تنگ شد بر ادای حق تاب نیاورد)
اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
صفحه (دوم)1401/8/15
#تبلیغ_سیره_پیامبر
https://eitaa.com/serathamed
کانال مطالب تولید شده
توسط حمید اکبری
پاسخگوی حرم رضوی
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع :مخاطب شناسی:
✍مقدمه :
اگر متناسب با سلائق و روحیه مخاطب، خوراک متناسب، داده نشود نتیجه لازم و مطلوب گرفته نمی شود
در باک ماشین بنزینی نمی شود گازوئیل ریخت یا گاز زد و انتظار روشن شدن وحرکت داشت
طبق آیه قرآن سه نوع مخاطب داریم
(در قالب3تا عین :
مخاطب عقلانی،
مخاطب عاطفی،
مخاطب عنادی، و عصبیّت)
مُبلغ توانا، و مُربّی هوشمند، باید،إبتداء نوع مخاطب را شناسایی کند،و بعد برای هر مخاطبی، روش و خوراک متناسب با او را در نظر بگیرد
❇️ أنواع مخاطب، مطابق بیان قرآن از سوی خدای حکیم:
خدای سبحان به پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله دستور می دهد:
ادْعُ إِلَىٰ سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ ۖ وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ ۚ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنْ ضَلَّ عَنْ سَبِيلِهِ ۖ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ(نحل/125)
[مردم را] با حکمت و اندرز نیکو به راه پروردگارت دعوت کن، و با آنان به نیکوترین شیوه به بحث [و مجادله] بپرداز، یقیناً پروردگارت به کسانی که از راه او گمراه شده اند و نیز به راه یافتگان داناتر است.
✍نتیجه :
إنسان ها سه گروه اند
1⃣ مخاطب عقلانی:
برای این گروه باید مطالب را با دلیل عقلی، و با برهان، واستذلال بیان کرد و نباید مثلا با موعظه و دستور، نماز، حجاب، انقلاب اسلامی، و،،، را برای او توضیح داد چون نمی پذیرد، لذا قرآن برای این گروه می فرماید :بالحکمة
2⃣ مخاطب عاطفی :
گروهی از آدمها، روحیه عاطفی و إحساسی در آنها غلبه دارد و دارای قلب نرم تری هستند، این گروه با یک پند، یک شعر، یک داستان، یک خاطره شهید یک آیه و روایت، هدایت می شوند لذا قرآن برای این گروه می فرماید : والموعظة الحسنة
3⃣مخاطب عنادی،عصبی:
گروهی از آدم ها، دارای تعصّب و لجاجت هستند و بر باور غیر منطقی و جاهلی خود، إصرار دارند، این گروه را باید إبتدا با عقیده و فکر باطل آنها به ظاهر تأييد و همراهی کرد و سپس با لوازم همان عقیده باطلشان، آنان را محکوم کرد مانند همان کاری که حضرت ابراهیم در مقابل قومش، انجام داد، که خورشید، ماه، ستاره را می پرستیدند، لذا قرآن برای این گروه می فرماید:و جادلهم بالتی هی أحسن
❇️دو نکته مهم
💧1_ممکن است آیه، در مقام ترتیب باشد یعنی اول با استدلال بعد با موعظه و در آخر با جدال أحسن
💧2_منافاتی ندارد که برای یک مخاطب هر سه روش به کار گرفته شود بستگی دارد وضعیت مخاطب در کدام حالت غلبه دارد
اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
کمرود نور1402/5/29
#مخاطب_شناسی_تبلیغ
https://eitaa.com/serathamed
کانال مطالب تولید شده
توسط حمید اکبری
پاسخگوی حرم رضوی
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع:
آثار رفتن به مساجد
1⃣ نوری در پیش او در قیامت
قال رسولالله (صلی الله علیه و آله ): «مَنْ مَشی مِنْکُمْ فی ظُلَمِ اللَّیْلِ اِلَی الْمَساجِدِ مَشی بِالنُورِ التّامِّ یَوْمَ الْقِیامَةِ یَسْعی بَیْنَ یَدَیْهِ»
کسی که در ظلمت شب (برخیزد و) روانة مسجد شود، در روز قیامت همراه انوار درخشانی که در پیشاپیش او شتابان در حرکتند قدم خواهد برداشت. (شهابالاخبار، ص 178)
2⃣ هر گامی 10حسنه
3⃣هرگامی محو 10 گناه
4⃣هرگامی ترفیع 10 درجه
رسولالله (صلی الله علیه و آله ): «مَنْ مَشی إلی مَسْجِدٍ مِنْ مَساجِدِ اللّهِ، فَلَهُ بِکُلِ خُطْوَةٍ خَطاها حَتّی یَرْجِعَ إلی مَنْزِلِهِ، عَشْرُ حَسَناتٍ، وَ مُحِیَ عَنْهُ عَشْرُ سَیِّئاتٍ، وَ رُفِعَ لَهُ عَشْرُ دَرَجاتٍ»
هرکس به سوی مسجد گام بردارد، در برابر هر گامی 10 حسنه برایش ثبت و 10 گناهش پاک و ده درجه و منزلت او (در بهشت) بالا میرود. (وسائل، ج 3، ص 483)
5⃣ مهمان خداست
امام صادق (علیه السلام ): «قال اللهُ تبارکَ و تعالی اِنَّ بُیُوتِی فِی الْأَرْضِ اَلْمَسَاجِدُ، فَطُوبَی لِعَبْدٍ تَطَهَّرَ فِی بَیْتِهِ ثُمَّ زَارَنِی فِی بَیْتِی أَلا إِنَّ عَلَیالْمَزُورِ کَرَامَةَ الزَّائِرِ»
خدای تبارک و تعالی میفرماید: مساجد خانههای من در زمیناند، خوشا به حال بندهای که در خانهاش خود را طاهر کند (وضو بگیرد) و بعد مرا در خانهام زیارت کند، اینجا دیگر بر میزبان است که مهمان خود را گرامی بدارد. (ثوابالاعمال، ص 69)
6⃣ جلب رضایت خدا
امیرالمومنین (علیه السلام ): «اَلجَلسةُ فیالجامعِ خَیرٌلی مِنَ الجَلسةِ فیالجَنّةِ، لأَنَّ الجنَّةَ فیها رِضی نَفسی وَ الجامِعُ فیهِ رِضی ربّی»
جلوس من در مسجد از سکونت در بهشت برایم بهتر است، زیرا اقامت من در بهشت موجب خوشنودی من است، اما بودن من در مسجد موجب رضا و خوشنودی خداست. (وسائل، ج3، ص 482)
7⃣ ورود به مجلس انبیاء
زسولالله (صلی الله علیه و آله ): «اَلمَساجِدُ مَجالِسُ الأنبیاء علیالسلام»
مساجد، محفل انبیا (علیهم السلام ) است. (مستدرک، ج 3، ص 363)
8⃣ ورود به خانه متقین
رسولالله (صلی الله علیه و آله ): «الْمَساجِدُ بُیوتُ الْمُتَّقین»
مساجد، خانه پرهیزگاران است. (مستدرک، ج 3، 363)
9⃣ بازار مغفرت
🔟 بهشتی شدن
رسولالله (صلی الله علیه و آله ): «اَلمَساجِدُ سُوقٌ مِنْ اَسْواقِ الـآخِرَةِ، قِراها اَلْمَغْفِرَةُ وَ تُحْفَتُها الْجَنَّةُ»
مساجد بازاری از بازارهای آخرت هستند، پذیرایی آن مغفرت و تحفهاش بهشت است.مستدرک،ج3،ص361
اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
روستای کمرود #مسجد
صفحه اول 1402/5/31
کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی
https://eitaa.com/serathamed
1⃣1⃣ آرامش
2⃣1⃣ راحتی و آسایش
3⃣1⃣ عبور از صراط
رسولالله (صلی الله علیه و آله ): «مَنْ کانَتِ الْمَساجِدُ بَیتَهُ ضَمِنَ اللهُ لَهُ الرَّوحَ وَ الرّاحَةَ وَ الْجَوازَ عَلَی الصّراطِ»
کسی که مسجد خانه او باشد (مرتب به مسجد تردد کند) خداوند، آسایش و کامیابی او و عبور از صراط را برایش ضمانت کرده است.
(مستدرک، ج 3، ص 363)
4⃣1⃣ در حال عبادت
رسولالله (صلی الله علیه و آله ): «اَلْجُلُوسُ فِیالْمَسْجِدِ لِإنْتِظارِ الصَّلوةِ عِبادَةٌ مالَمْ یُحْدِثْ. قیلَ یا رسولَ الله وَ مَا الْحَدَثُ؟
قالَ اَِلاِغْتِیابُ»
جلوس در مسجد در انتظار نماز تا زمانی که حدثی از انسان سرنزند برایش عبادت است، عرض شد یا رسولالله! حدث کدام است؟ فرمودند غیبت کردن.
(اصول کافی،ج 3،ص60)
5⃣1⃣ دفع بلایا
6⃣1⃣پیداکردن برادردینی
امام صادق (علیه السلام ): «لَا یَرْجِعُ صَاحِبُ الْمَسْجِدِ بِأَقَلَّ مِنْ إِحْدَی ثَلَاثِ خِصَالٍ: إِمَّا دُعَاءٌ یَدْعُو بِهِ یُدْخِلُهُ اللَّهُ بِهِ الْجَنَّةَ وَ إِمَّا دُعَاءٌ یَدْعُو بِهِ فَیَصْرِفُ اللَّهُ عَنْهُ بَلَاءَ الدُّنْیَا وَ إِمَّا أَخٌ یَسْتَفِیدُهُ فِی اللَّهِ»
کسیکه اهل مسجد باشد حداقل یکی از این سه بهره نصیب او میشود: دعائی که خدا او را سزاوار بهشت کرده، بلائی که از او دفع شده یا یک برادر دینی قسمت او شده که برای رضای خدا از او بهرهمند میشود.
(وسائل، ج 3، ص477)
7⃣1⃣ سلامت جسمانی
امام باقر (علیه السلام ): «مَنْ رَدَّ رِیقَهُ تَعْظِیماً لِحَقِّ الْمَسْجِدِ جَعَلَ اللّهُ رِیقَهُ صِحَّةً فی بَدَنِهِ وَعُوفِی مِنْ بَلوی فی جَسَدِهِ»
کسی که به پاس حرمت مسجد آب دهان خود را فرو برد (و در مسجد نیندازد) خداوند همان بزاقش را عامل سلامتی تن او قرار میدهد و عوارض جسمانی وی را برطرف میکند. (وسائل، ج 7، ص 499)
8⃣1⃣عدم شکایت مسجد
رسولالله (صلی الله علیه و آله ): «یَجیءُ یَومَ القِیامَةِ ثَلاثَةٌ یَشکونَ: المُصحَفُ وَالمَسجِدُ وَ العِترَةُ»
روز قیامت سه نَفر میآیند و (از امت) شکایت میکنند: یکی قرآن، دیگری مسجد و دیگر عترت و اهل بیت من هستند. (وسائل، ج 3، ص 484)
9⃣1⃣ نورانی شدن قبر
رسولالله (صلی الله علیه و آله ): «مَنْ أَحَبَّ أَنْ لَایُظْلَمَ لَحَدُهُ فَلْیُنَوِّرِ الْمَسَاجِدَ»
هر کس دوست دارد قبرش تاریک و ظُلُمانی نباشد، مساجد را روشنائی دهد. (مستدرک، ج 3، ص 385)
0⃣2⃣ مورد غبطه أموات
رسولالله (ص): «ما مِن یَومٍ إلاّ و مَلَکٌ یُنادی فِیالمَقابِر: مَن تَغبِطونَ؟ فَیقولونَ: «أهلَ المَساجِدِ؛ یُصَلّونَ و لا نَقدِرُ و یصومُونَ و لا نَقدِرُ»
روزی بر اهل قبور نمیگذرد مگر مَلکی آنها را ندا میکند: شما چه کسی را غبطه میخورید و او را آرزو میکنید؟ میگویند: غبطه و آرزوی ما مسجدیان هستند، آنها نماز میخوانند و ما نمیتوانیم بخوانیم، آنها روزه میگیرند و ما نمیتوانیم روزه بگیریم و... (مستدرک، ج3، ص 463)
اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
روستای کمرود #مسجد
صفحه دوم 1402/5/31
کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی
https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع :مسجد کجاست؟
✍ مقدمه :
برای شناخت ماهیت مسجد و کارکرد آن، باید به روایت مراجعه کرد تا با تعریف صحیح، کامل آن را تعظیم کنیم
❇️ چیستی مساجد:
1⃣ محل جلوس أنبیاء
قال رسولالله (صلی الله علیه و آله ): «اَلمَساجِدُ مَجالِسُ الأنبیاء علیهم السلام»
مساجد، محفل انبیا (ع) است. (مستدرک، ج 3، ص 363)
2⃣ بیت و خانه متقین
رسولالله (صلی الله علیه و آله ): «الْمَساجِدُ بُیوتُ الْمُتَّقین»
مساجد، خانه پرهیزگاران است. (مستدرک، ج 3، 363)
3⃣ بازار آخرت
رسولالله (صلی الله علیه و آله ): «اَلمَساجِدُ سُوقٌ مِنْ اَسْواقِ الـآخِرَةِ، قِراها اَلْمَغْفِرَةُ وَ تُحْفَتُها الْجَنَّةُ»
مساجد بازاری از بازارهای آخرت هستند، پذیرایی آن مغفرت و تحفهاش بهشت است
مستدرک، ج 3، ص361
✍نتیجه 3 روایت :
1_متقین مانند انبیاء در مسجد، جلوس و بیتوته دارند و بلکه هم درجه انبیاء در این زمینه محسوب خواهند شد
2_کسی که بدون عذر و علت، اهل مسجد نیست، تقوای لازم را ندارد
3_برای کسب و تجارت معنوی پُر سود باید به بازار آن رفت که مساجد هستند
4_ مسجد جای کار مادی، گناه، حرف و حرکت لغو، لهو نیست چرا که محل جلوس انبیاء و بیت متقین است
رسولالله (صلی الله علیه و آله ): «کُلُ جُلوسٍ فِی المَسجِدِ لَغوٌ إلّا ثَلاثَةً: قِراءَةُ مُصَلٍّ أو ذِکرُاللهِ أو سائلٌ عَن عِلمٍ»
هر جلوسی در مسجد جز برای این سه چیز لغو و تباه است: نماز خواندن یا ذکر خدا گفتن یا فرا گرفتن علوم و معارف الهی.
(بحار، ج 77، ص86)
اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
روستای کمرود #مسجد
1402/5/31
کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی
https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع : آسیب های نگه داشتن سگ در منزل
1⃣ عدم ورود ملائکه
عَن أَبِی رَافِع قَالَ: جَاءَ جِبرَئِیل إِلَى النَبِی(صلی الله علیه و آله ) فَاستَأذَن عَلَیهِ- فَأذن لَهُ، فأبطأ، فأخذ رِدَاءَه فَخرجَ- فَقَالَ: قَد أذنا لَکَ- قَالَ: أَجل وَ لَکنا لا ندخل بَیتَاً فیه کَلب و لا صوره- فَنظروا فإذا فِی بَعضِ بُیُوتِهِم جرو-.
از ابى رافع نقل کردهاند که گفت: جبرئیل بر رسول خدا(ص) نازل شد، و اجازه ورود خواست، رسول خدا(ص) به وى اجازه داد، اما جبرئیل وارد نشد، ناگزیر رسول خدا(ص) رداى خود را گرفت و بیرون شد و فرمود: ما به تو اجازه ورود دادیم؟ جبرئیل گفت: بله، و لیکن ما فرشتگان به خانهاى که در آن سگ و یا مجسمه باشد داخل نمىشویم. رسول خدا(ص)- که گویا تا آن لحظه از وجود سگ در خانه خبر نداشت- نظر کرد و دید که در بعضى از مرافق خانه ایشان توله سگى وارد شده.
2⃣ کاسته شدن عمل
عَنْ زُرَارَه عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ(علیه السلام ) قَالَ: مَا مِنْ أَحَدٍ یَتَّخِذُ کَلْباً إِلَّا نَقَصَ فِی کُلِّ یَوْمٍ مِنْ عَمَلِ صَاحِبِهِ قِیرَاطٌ.
زراره از امام صادق(ع) نقل می کند: کسی سگی را نگهداری نمی کند مگر اینکه هر روز از عمل او کاسته می شود.
3⃣ خیر نداشتن
قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ(علیه السلام ): لَا خَیْرَ فِی الْکَلْبِ إِلَّا کَلْبَ الصَّیْدِ أَوْ کَلْبَ مَاشِیَه.
امیرالمؤمنین(ع) فرمودند: خیری در نگهداری سگ نیست، به جز سگ شکاری و سگ گلّه.
4⃣ جدا بودن سکونت
عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ(ع) قَالَ: لَا تُمْسِکْ کَلْبَ الصَّیْدِ فِی الدَّارِ إِلَّا أَنْ یَکُونَ بَیْنَکَ وَ بَیْنَهُ بَابٌ.
امام صادق(ع) فرمود: سگ شکاری را در خانهات نگهداری مکن مگر اینکه بین تو و او دربی باشد.(محل زندگی او جدا باشد
5⃣ کراهت داشتن نماز
وَ قَالَ الصَّادِقُ(علیه السلام ): لَا تُصَلِّ فِی دَارٍ فِیهَا کَلْبٌ إِلَّا أَنْ یَکُونَ کَلْبَ صَیْدٍ، وَ أَغْلَقْتَ دُونَهُ بَاباً، فَلَا بَأْسَ، وَ إِنَّ الْمَلَائِکَه لَا تَدْخُلُ بَیْتاً فِیهِ کَلْبٌ وَ لَا بَیْتاً فِیهِ تَمَاثِیلُ وَ لَا بَیْتاً فِیهِ بَوْلٌ مَجْمُوعٌ فِی آنِیَه.
امام صادق(ع) فرمود: نماز مگذار در خانه ای که در آن سگ است مگر اینکه سگ صید باشد، و دربی برویش بسته شود ، در این صورت اشکالی ندارد
6⃣ شأن مسلمان نیست
عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ(علیه السلام ): قَالَ یُکْرَهُ أَنْ یَکُونَ فِی دَارِ الرَّجُلِ الْمُسْلِمِ الْکَلْبُ.
امام صادق(ع) فرمود: ناپسند است در خانه مرد مسلمان سگ باشد
✍ نکات :
1_همه انواع سگ ها نجس هستند و فرقی بین زینتی و شکاری و نگهبانی و،،، نیست
2_هر چند برخی سگ ها، بسیار وفادار و دارای منافعی هستند اما مجوز نمی شود که مراعات نظافت، بهداشت و طهارت را نداشته باشیم
3_سگ با شستن قابل طهارت نیست حتی اگر رو به قبله هم ذبح شود، پوست آن نجس و قابل استفاده نیست بر خلاف شیر، روباه، گرگ
4_مسلمان عاقل با داشتن سگ، خود را از ورود ملائکه به منزل و کم شدن اعمال نیک، محروم نمی کند
5_سگ نگهدار، غالبا اهل رعایت بهداشت، نظافت و طهارت نیست و زندگی همراه با نجاست و انواع میکروب ها و آلودگی ها دارد با سگ دارها هم نباید معاشرت کرد
6_ غیر از مشکلات نجاست و انواع آلودگي ها، صدای زشت و ناهنجار و مستمر آن، باعث برهم زدن آرامش و سلب امنیت همه است و مسلمان سبب آزار کسی نمی شود
7_نباید محبت و وفاداری سگ باعث شود که انسان خود را از ازدواج، فرزند آوری، تولید،کار مفید، باز بماند، و به آن دلخوش کند!
مسلمان عاقل، با سگ بازی تفریح نمی کند بلکه با لذت حلال مفید، خود را آماده برای تجارت وعبادت می کند
اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
روستای کمرود #سگ
1402/6/1
کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی
https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع :
اصول و خلاصه اخلاق
قالَ الاْمامُ الباقر عَلَیْه السلام :«ثَلاثَةٌ مِنْ مَکارِمِ الدُّنْیا وَ الاْخِرَةِ: أَنْ تَعْفُوَ عَمَّنْ ظَلَمَکَ، وَ تَصِلَ مَنْ قَطَعَکَ، وَ تَحْلُمَ إِذا جُهِلَ عَلَیْکَ.»
امام باقر علیه السلام می فرمایند: سه چیز از مکارم دنیا و آخرت است:
1⃣ گذشت کنى از کسى که به تو ستم کرده است.
2⃣ بپیوندى به کسى که از تو بریده است.
3⃣ و بردبارى ورزى در وقتى که با تو به نادانى برخورد شود.
✍ نکات:
1_عفو،صله رحم،و حلم، باعث دفع و رفع همه رذائل اخلاقی است
2_ممکن است ترتیب منطقی در حدیث باشد به این بیان که اگر عفو از ظالم، باعث صلح و صله رحم می گردد، و همین صله باعث می گردد که تحمل نسبت به جاهل، به خاطر حفظ پیوند فامیل، وحدت،و پیشگیری از اختلاف بشود
3_جالب و جذاب اینکه مکارمی مانند عفو، صله رحم و حلم، حتی در آخرت هم، مفید و فضیلت است
4_فقدان هر یک از سه فضیلت مذکور، زمینه فتنه و فساد در خانواده و اجتماع خواهد بود
بحارالانوار ج ۷۵، ص۱۷۳
اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
روستای کمرود #أخلاق
1402/5/2
کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی
https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع :
معیار سعادت و شقاوت
«عَنْ أَبِی عَبْدِ اللهِ(ع) قَالَ: مَنْ أَرَادَ الله بِهِ الْخَیْرَ قَذَفَ فِی قَلْبِهِ حُبَّ الْحُسَیْنِ (ع) وَ حُبَّ زِیَارَتِهِ وَ مَنْ أَرَادَ الله بِهِ السُّوءَ قَذَفَ فِی قَلْبِهِ بُغْضَ الْحُسَیْنِ (ع) وَ بُغْضَ زِیَارَتِهِ؛کامل الزیارات: 142؛
حضرت امام صادق علیه السلام میفرماید:کسی که خداوند خیر او را بخواهد، در قلب او محبّت به امام حسین(علیه السلام ) و علاقه به زیارت ایشان را در قلب او قرار می دهد و اگر خداوند بدیِ بنده خود را بخواهد، بغض و کینه امام حسین(علیه السلام ) و زیارت ایشان را در دل او قرار می دهد.»
✍نکات:
1⃣_هر چقدر عشق به امام حسین علیه السلام و زیارت حضرت بیشتر، میزان دریافت خیر و فضل الهی بیشتر خواهد بود
2⃣_خدا برای بنده ای، بد نمی خواهد، اما عده ای باید فکر کنند چه عقبه و عملی داشته اند که از عشق به أبا عبد الله الحسین علیه السلام، کم برخوردار یا بی بهره اند!؟
3⃣_بدی از این بدتر که انسان خود را از سفینة النجاة محروم کند؟!
سه گروه محروم و مغروق اند
الف_از کشتی جلو بزنند
ب_از کشتی عقب بمانند
ج_سوار کشتی اند اما به کشتی آسیب بزنند، با عقیده باطل و عمل ناپسند آبروی مذهب شیعه و امامت را ببرند
این گروه، شیعه انگلیسی و مسلمان آمریکائی و داعشی هستند
4⃣_اگر بخواهیم خیر، فضل و رحمت الهی شامل خود، خانواده و جامعه بشود باید تمام تلاش متولیان فرهنگی،مربیان، ومبلغان این باشد که با معرفی صحیح امام حسین علیه السلام، عشق به امام را در دلها نهادینه کنند
5⃣_یکی از راه های متقن و سریع نجات و اصلاح افراد ناصالح اینکه، آنان را به زیارت امام حسین علیه السلام تشویق، و زمینه لازم را برای حضور در راهپیمایی اربعين فراهم کنیم
اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
روستای کمرود 1402/5/2
#زیارت_حسین_سعادت
کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی
https://eitaa.com/serathamed