بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع : راه های رسیدن به زیارت مطلوب، و مقبول
✍ مقدمه :
به مناسبت زیارت اربعین حسینی،مقالاتی مفید تولید شده، تا زائران عزیز، با معرفت بیشتر ، زیارت را به بهترین وجه تجربه کنند
شایسته است همه، در نشر این معارف، تلاش کنند تا در ثواب هدایت شریک باشند،که فلسفه قیام امام، که در متن زیارت اربعین آمده، همین بوده که (و بذل مهجته فیک لیستنقذ عبادک من الجهالة:امام حسین علیه السلام خون قلبش را در راه خدا داد تا بندگانش را از جهالت بیرون بیاورد)
اگر زیارت، باعث جهل زدائی از خود و دیگران بشود یعنی زیارت با فلسفه قیام که معرفت و شناخت وظیفه است تطابق دارد
1️⃣زیارت مُودّع
انسان هر عملی که انجام می دهد به نیت آخرین عمل انجام دهد آخرین دعا، آخرین نماز، آخرین زیارت (هر چند ممکن باشد چند بار مشرف شود هر بار به نیت آخرین زیارت باشد(طبق قاعده إذا صلیت صلّ صلوة المُودّع)
2️⃣ نیابت از دیگران
مخصوصا از طرف انبیاء، اولیاء، علماء شهداء و اموات( بسیار در درک زیارت مؤثر است)
3️⃣ اهداء مادی ومعنوی:
زائر برای والدین امام و خود امام مانند تقدیم ثواب قرآن و نماز و صدقه و هر کار خیر به نیت اهداء به امام انجام دهد، أئمه اطهار، سجیِتکم الکرم هستند، حالا اگر کسی برای این خانواده کاری انجام دهد، حتما فیض بیشتری می برد
4️⃣ تعدد زیارت
زائر نباید خود را خسته کند به جای آنکه مثلا 4ساعت با حالت خستگی و بیکاری در حرم باشد
3 مرتبه سحر وظهر و عشاء به حرم مشرف شود تا علاوه بر درک نماز جماعت از تعدد زیارت همراه با کیفیت بهره مند شود
5️⃣ تنوع زیارت:
زائر سعی کند هر بار از متون و زیارات متعدد همراه با تدبر استفاده کندمثلا
1_ دعای عالیه المضامین
(آخر مفاتیح الجنان)
2_زیارت جامعه کبیره
3_زیارت امین الله
4_زیارت مخصوص امامی که مورد زیارت است
6️⃣ تفکر در حرم:
اینکه در چه وضعی هستم وظیفه ام چیست؟
از خود بپرسد:
قبل زیارت چگونه بوده ام؟
حین زیارت، چگونه باشم؟
بعد زیارت، چطوری بشوم؟
7️⃣ توبه:
پشیمانی از کوتاهی ها
و تصمیم جدی برای اصلاح و تغییر
8️⃣تجدید عهد با امام :
بیعت دوباره با امام و اعلام وفاداری و تبعیت
9️⃣خدمت به زائران امام
خدمت به زائران، بسیار در درک زیارت مطلوب مطلوب، مؤثر است
🔟مراعات آداب زیارت(در مفاتیح مثل غسل و لباس پاکیزه و معطر و آهسته قدم برداشتن) و مشغول اذکار
همچون إستغفار صلوات و تسبیحات اربعه
⏸️حذف موانع توجه به امام
هر چیزی و هر کاری که تمرکز زیارت را خراب می کند از بین برود مانند کسالت یا توجه به مغازه ها یا،،،،
اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
حمیداکبری15/ 11/ 1400
#زیارت
کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی
https://eitaa.com/serathamed
موضوع:
:آسیب شناسی زیارت
مقدمه:
به مناسبت زیارت اربعین حسینی،مقالاتی مفید تولید شده، تا زائران عزیز، با معرفت بیشتر ، زیارت را به بهترین وجه تجربه کنند
شایسته است همه، در نشر این معارف، تلاش کنند تا در ثواب هدایت شریک باشند،که فلسفه قیام امام، که در متن زیارت اربعین آمده، همین بوده که (و بذل مهجته فیک لیستنقذ عبادک من الجهالة:امام حسین علیه السلام خون قلبش را در راه خدا داد تا بندگانش را از جهالت بیرون بیاورد)
اگر زیارت، باعث جهل زدائی از خود و دیگران بشود یعنی زیارت با فلسفه قیام که معرفت و شناخت وظیفه است تطابق دارد
🚨اگر به موانع و آفت های احتمالی در زیارت توجه نشود، زائر بهره لازم را از زیارت نمی برد
1⃣ جهل و جهان بینی غلط:
شناخت ضعیف از مقام امامت و عدم آگاهی لازم از اهداف زیارت، آسیب جدی است چه بسا با کمی سختی و مواجه شدن با مشکل و یا نگرفتن حاجت، بی صبری می کند وحتی به کفرگوئی می رود!!
یا اینکه توجه لازم را به امام ندارد
2⃣عدم اهتمام به واجبات ونپرداختن به اولویت ها:
امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود
كارهاى مستحب اگر به واجبات زيان برساند موجب قرب به خدا نمى شود»; (لاَ قُرْبَةَ بِالنَّوَافِلِ إِذَا أَضَرَّتْ بِالْفَرَائِضِ)
مانند،:
1_ترجیح پیاده روی(در وقت نماز) و یا حتی حضور در بازار بر نماز اول وقت در حرم یا مسجد
2_عدم مراعات محرم و نامحرم
3_خروج غیر قانونی از مرز
4_ورود بدون غسل (جنابت یا حیض) در حرم یا مسجد
3⃣ إتلاف عمر و سوء مدیریت در وقت:
1_خواب زیاد در هتل ها یا مواکب
2_ حضور طولانی در بازار و از دست دادن حضور در حرم
4⃣ اسراف و تبذیر:
متأسفانه بسیار مشاهده می شود زائر در آب و نان و غذا اسراف می کند و با حرص و طمع غذا می گیرد اما استفاده کامل نمی کند و قطعا باعث غضب امام می گردد(الباطل ما اسخطتموه)
إنّ المبذرین کانوا اخوان الشیاطین
5⃣ فراهم کردن اسباب غفلت:
مانند موبایل،شوخی بی جا وبی اندازه و هر چیزی که انسان را به خود مشغول می کند و از توجه به امام باز می دارد حتی مطالعه کتاب غیر مفید، یا همراهی با رفقای غیر صالح
6⃣عدم رعایت بهداشت وکم توجهی به نظافت فردی و محیط زیست :
درست است که زیارت ابا عبدالله عليه السلام فرق می کند اما منافاتی ندارد که آراسته و تمییز باشیم
7⃣ بی نظمی:
هر عملی که به جا و به اندازه انجامِ نشود بی نظمی است که انسان را از اهداف باز می دارد
باید برای خواب و خوراک و،،، برنامه منطقی داشته باشد
8⃣ عدم رعایت حقّ الناس:
الف_قبل از زیارت اگر حق النّاسی به عهده دارد جبران کند
موسى بن عمير از پدرش نقل مى كند كه امام حسین (عليه السلام) (در روز عاشورا) به من فرمود:
«نادِ أَنْ لا يُقْتَلَ مَعي رَجُلٌ عَلَيْهِ دَيْنٌ وَ نَادِ بِها فِي الْمَوالي فَإِنّي سَمِعْتُ رَسُولَ اللّهِ(صلى الله عليه وآله) يَقُولُ: مَنْ ماتَ وَ عَلَيْهِ دَيْنٌ أُخِذَ مِنْ حَسَناتِهِ يَوْمَ الْقِيامَةِ»؛ (ميان همه يارانم اعلام كن هر كس دَيْنى بر عهده دارد با من كشته نشود ؛ زيرا كه من از رسول خدا(صلى الله عليه وآله) شنيدم فرمود: «هر كس از دنيا برود و دَيْنى بر ذمّه داشته باشد، از حسنات وى در فرداى قيامت برداشته مى شود»)
ب_ در سفر زیارت دچار حق الناس نشود مانند
1_صداهای بلند
2_نماز و دعا در محل رفت و آمد
3_إشغال طولاني محل نماز و زیارت
4_ایجاد فشار یا جلو زدن ار صف در زیارت
5_نماز نشسته خواندن به خاطر فقدان صندلی و مهر را به پیشانی چسباندن برای سجده(در حالیکه ضرورت ندارد)
9⃣ عدم توجه به کیفیت زیارت و عبادت :
باید با خضوع و خشوع، در متن زیارت و دعا تدبّرکند تا بهره کافی ببرد
🔟کسالت و تنبلی:
قال الباقر (علیه السلام ): "إیَّاکَ وَ الْکَسَلَ وَ الضَّجَرَ فَإِنَّهُمَا مِفْتَاحُ کُلِّ شَرٍّ ... مَنْ کَسِلَ لَمْ یُؤَدِّ حَقّاً وَ مَنْ ضَجِرَ لَمْ یَصْبِرْ عَلَى حَقٍّ
از تنبلى و بى حوصلگى بپرهیز، زیرا که این دو کلید هر بدى مىباشند و کسى که تنبل باشد حقى را ادا نکند و کسى که بى حوصله باشد بر حق شکیبایى نورزد.
❇️نتیجه :
زائر با شناخت آسیب ها، نباید فرصت را از دست بدهد و با اراده و همت جدّی بهترین استفاده را از زیارت ببرد
اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
حمید اکبری 18/ 6/ 1401
#زیارت
کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی
https://eitaa.com/serathamed
موضوع :
عوامل حفظ زیارت
✍فلسفه قیام امام حسین علیه السلام ،در متن زیارت اربعین آمده،این بوده که (و بذل مهجته فیک لیستنقذ عبادک من الجهالة:امام حسین علیه السلام خون قلبش را در راه خدا داد تا بندگانش را از جهالت بیرون بیاورد)
اگر زیارت، باعث جهل زدائی از خود و دیگران بشود یعنی زیارت با فلسفه قیام که معرفت و شناخت وظیفه است تطابق دارد،بنابراین هدف زیارت، کسب معرفت و رضایت خداست و مهم تر، حفظ طهارت به دست آمده از زیارت است
اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#زیارت
کانال مطالب تولید شده
توسط حمیداکبری
پاسخگوی حرم رضوی
https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع : أهداف زیارت در قالب حروف زیارت
اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#زیارت
کانال مطالب تولید شده توسط حمیداکبری پاسخگوی حرم رضوی
https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع :
از امام در زیارت چه بخواهیم؟
به عبارت دیگر :
در محضر امام و با واسطه امام از خدا چه بخواهیم؟
⬅️پاسخ اجمالی :ظرف بخواهیم نه مظروف
(ربّ اشرح لی صدری)
⬅️پاسخ تفصیلی :
محضر امام مانند آبشاری است که رحمت سرازیر است محل نزول ملائکه است پس هر چقدر ظرف ببریم به همان اندازه مظروف و محتوا به ما می دهند
امام حسين عليه السلام فرمودند
المعروف بقدر المعرفة
إحسان به هر کسی، باید به اندازه معرفت و ظرفیت طرف باشد
اگر ظرفیت وجودی من مثلا به اندازه استکان است، به اندازه استکان و اگر لیوان به اندازه لیوان به من عنایت می شود
اهل بیت علیهم السلام سجیتکم الکرم و عادتکم الإحسان هستند ظرف همه را پر می کنند، یعنی کسی را دست خالی یا نصف و نیمه بر نمی گردانند
پس تلاش کنم ظرف بزرگتر ببرم تا کرم و عنایت بیشتری نصیبم شود
هر چقدر ظرف ببریم آش می دهند
⬅️ 2 نکته قابل تأمل:
1️⃣اگر کسی به گوسفند گرسنه شمش طلا بدهد کریم نیست چون کرم باید متناسب با نیاز و ظرفیت باشد پس به گوسفند علوفه می دهد
اگر می خواهیم بدانیم چه کرمی به ما می شود بستگی به ماهیت و ظرفیت وجودی ما دارد
حقیقت ما چیست؟
برخی ظرف آنان بزرگ اما آبکش است نمیتوانند
نگه دارند این افراد حتی از استکان قهوه کمتر بهره می برند
2️⃣برای رسیدن به ظرف بزرگ 2 اقدام لازم است تا به مظروف بیشتر برسیم
الف_اصلاح ذهن و فکر:
جهان بینی و نگرش خود را تصحیح کنیم و معرفت صحیح به خدا،امام، دین، انسان،مرگ و،،، پیدا کنیم
جهل، انسان را کم ظرفیت می کند
ب_اصلاح قلب و باطن:
درون را از رذائل اخلاقی (کبر، غرور، حسادت، حرص، لجاجت، کینه)
خالی کنیم که با وجود رذائل ظرف، کوچک و آلوده است
در نتیجه چیز کمی دریافت می کنیم آن هم آلوده می کنیم مثل آب فرات یا زمزم را در استکان قهوه نجس بریزند
✍نتیجه:
زائر عزیز، نکند مانند یک بچه، با یک شکلات دل خوش، یا یک اسباب بازی قانع بشویم، اگر ظرف بزرگ شد دیگر دغدغه ما، فقط حوائج مادی نخواهد بود، ظرف بزرگ مصائب را ما رأیت إلّا جمیلا می بیند و فقط دنبال کسب رضایت الهی است
اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
حمیداکبری 16/ 11/ 1400
#زیارت
کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی
https://eitaa.com/serathamed
موضوع :
3 پرسش مهم و مؤثر
هر زائری برای مدیریت سفر زیارتی خود، با این سه پرسش خود را به چالش بکشد، با تفکر، توسل، و تعامل با علمای ربّانی جواب آن را بیابد تا به بهترین زائر شدن دست بیابد إن شاءالله
اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
1402/6/5 شلمچه
#زیارت
کانال مطالب تولید شده توسط حمیداکبری پاسخگوی حرم رضوی
https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع:وصول به مقام رضایت الهی، محور و مقصود زیارت
✍مقدمه)
نکته قابل توجه در زیارت نامه حضرت معصومه سلام الله علیها، تکرار لفظ رضایت هست که نشان تأکید و توجه دادن به این افق و قله است که زائر باید اراده و تلاش کند تا به آن برسد
1⃣ رضایت برای اینکه تسلیم خداست
(یعنی انسان نباید از روی کراهت و إجبار فرمان پذیر خدا باشد بلکه عابد عاشق باشد و با رضایت بندگی کند،بندگی ما معمولا از روی شک و انکار و تکبر است! )
وَالتَّسْلِیمِ إِلَى اللّٰهِ راضِیاً بِهِ غَیْرَ مُنْکِرٍ وَلَا مُسْتَکْبِرٍ،
2⃣ رضایت مطلق از معارف دین و سنّت نبوی
(بدون هیچ اعتراض و انتقادی تمام آموزه های دینی و قوانین اسلام را بپذیرم، نه آنکه اگر مطلبی درظاهر به نفع من نبود ناراضی باشم و نپذیرم و یا اگر پذیرفتم راضی نباشم، در این صورت این نوع مسلمانی و تسلیم باعث تفرّب الهی نمیشود)
وَعَلَىٰ یَقِینِ مَا أَتىٰ بِهِ مُحَمَّدٌ وَبِهِ راضٍ،
3⃣ الف_رضایت به تسلیم و، ب_رضایت به تشریعََ(احکام ومعارفی که پیامبر اکرم صلی علی علیه و آله آورده) موجب کسب رضایت خدای سبحان میشود
نَطْلُبُ بِذٰلِکَ وَجْهَکَ یَا سَیِّدِی اللّٰهُمَّ وَرِضاکَ وَالدَّارَ الْآخِرَهَ،
نکته ونتیجه)
این فراز از زیارت نامه که 3مرتبه کلمه رضایت تکرار شده، را می توان تفسیر راضیة مرضیة دانست به این بیان که هدف و قله بندگی کسب رضایت خداست که البته بدون رضایت بنده از خدا، تحقق نمیشود
انسان هم تا با علم و عقل، معرفت کافی را به دست نیاورد به رضایت دست نمی یابد
رضایت اول و دوم در زیارت یعنی:
(راضیّة:رضایت انسان ازخدا)
رضایت سوم یعنی:
(مرضیّة:رضایت خدا ازانسان)
💧نتیجه، وخلاصه):
معرفت نسبت به خدا،نبیّ=
محبت وعشق به آنان=
رضایت انسان ازخدا=
تسلیم وتبعیت از خدا=
رضایت خدا از انسان=
محبوب شدن انسان نزدخدا
اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#زیارت #رضایت
لینک کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی
https://eitaa.com/serathamed
11/ 3 /1401 قم مقدسه
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع :آداب قرآنی زیارت
1⃣غسل،وضو ولباس پاک
وَثِيَابَكَ فَطَهِّرْ(مدّثر4)
و لباس (جان و تن) خود را از هر عیب و آلایش پاک و پاکیزه دار.
2⃣راه رفتن متواضعانه
وَلَا تَمْشِ فِي الْأَرْضِ مَرَحًا ۖ إِنَّكَ لَنْ تَخْرِقَ الْأَرْضَ وَلَنْ تَبْلُغَ الْجِبَالَ طُولًا(اسراء37)
و در زمین، با تکبّر و سرمستی راه مرو که تو هرگز نمی توانی [با قدم هایت] زمین را بشکافی، و هرگز در بلندی قامت نمی توانی به کوه ها برسی.
3⃣ إجازه و إذن ورود
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَدْخُلُوا بُيُوتَ النَّبِيِّ إِلَّا أَنْ يُؤْذَنَ لَكُمْ(أحزاب53)
ای کسانی که ایمان آوردید به خانههای پیغمبر داخل مشوید مگر آنکه اذنتان دهند
4⃣ سلام دادن
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَدْخُلُوا بُيُوتًا غَيْرَ بُيُوتِكُمْ حَتَّىٰ تَسْتَأْنِسُوا وَتُسَلِّمُوا عَلَىٰ أَهْلِهَا ۚ ذَٰلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ(نور27)
ای اهل ایمان! به خانه هایی غیر از خانه های خودتان وارد نشوید تا آنکه اجازه بگیرید، و بر اهل آنها سلام کنید، [رعایت] این [امور اخلاقی] برای شما بهتر است، باشد که متذکّر شوید.
5⃣ نیّت خالص و صادقانه
وَقُلْ رَبِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَلْ لِي مِنْ لَدُنْكَ سُلْطَانًا نَصِيرًا(اسراء80)
و بگو: پروردگارا! مرا [در هر کار و شغلی] به نیکی وارد کن و به نیکی بیرون آور و برایم از نزد خود نیرویی یاری دهنده قرار ده.
6⃣ دل کندن از تعلّقات
إِنِّي أَنَا رَبُّكَ فَاخْلَعْ نَعْلَيْكَ ۖ إِنَّكَ بِالْوَادِ الْمُقَدَّسِ طُوًى(طه12)
منم پروردگار تو، نعلین (همه علایق غیر مرا) از خود به دور کن که اکنون در وادی مقدس طوی (و مقام قرب ما) قدم نهادهای.
7⃣آرامش صداوکنترل صوت
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَرْفَعُوا أَصْوَاتَكُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِيِّ وَلَا تَجْهَرُوا لَهُ بِالْقَوْلِ كَجَهْرِ بَعْضِكُمْ لِبَعْضٍ أَنْ تَحْبَطَ أَعْمَالُكُمْ وَأَنْتُمْ لَا تَشْعُرُونَ(حجرات2)
ای مؤمنان! صدایتان را بلندتر از صدای پیامبر نکنید، و آن گونه که با یکدیگر بلند سخن می گویید با او بلند سخن نگویید، مبادا آنکه اعمالتان تباه و بی اثر شود و شما تباهی آن را درک نکنید.
8⃣ تکریم و تعظیم امام
فَلَمَّا دَخَلُوا عَلَيْهِ قَالُوا يَا أَيُّهَا الْعَزِيزُ مَسَّنَا وَأَهْلَنَا الضُّرُّ وَجِئْنَا بِبِضَاعَةٍ مُزْجَاةٍ فَأَوْفِ لَنَا الْكَيْلَ وَتَصَدَّقْ عَلَيْنَا إِنَّ اللَّهَ يَجْزِي الْمُتَصَدِّقِينَ ﴿یوسف۸۸﴾
پس چون [برادران] بر او وارد شدند گفتند اى عزيز به ما و خانواده ما آسيب رسيده است و سرمايه اى ناچيز آورده ايم بنابراين پيمانه ما را تمام بده و بر ما تصدق كن كه خدا صدقه دهندگان را پاداش مى دهد
✍نکات
1_مانند برادران یوسف، امام را مورد خطاب قرار دهیم(یا ایّها العزیز)
2_حضور فیزیکی در محضر امام برای گرفتن حاجت، لازم است(جئنا)
3_فقر،مرض،بیچارگی وگرفتاری خود را إظهار کنیم(الضر)
4_هدیه(مادی یا معنوی) ،حرکت و گامی برای امام و والدین حضرت، داشته باشیم هر چند ناچیز (بضاعة مزجاة)
5_از شخص کریم،کم نخواهیم(أوف لنا الکیل و تصدق علینا)
9⃣توبه وطلب غفران از امام
قَالُوا يَا أَبَانَا اسْتَغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا إِنَّا كُنَّا خَاطِئِينَ(یوسف 97)
گفتند: ای پدر! آمرزش گناهانمان را بخواه، بی تردید ما خطاکار بوده ایم
🔟 درخواست و دعای عالی
ظرف بخواهیم نه مظروف
قَالَ رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي ﴿طه۲۵﴾
گفت پروردگارا سينه ام را گشاده گردان
وَيَسِّرْ لِي أَمْرِي ﴿طه۲۶﴾
و كارم را براى من آسان ساز
اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
حمیداکبری1402/1/14قم
#زیارت_آداب 9⃣
https://eitaa.com/serathamed
12.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#رقیه_روضه_سازگار
کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی
https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع :نشانه هاى مؤمن
✍مقدمه :
در روایات، علائمی برای مؤمن بیان شده که در این مقاله به برخی از آنها إشاره می شود، هر کدام از موارد، معیاری است برای ارزیابی و شناخت خود که چه اندازه با اهل ايمان فاصله دارد
1⃣ ترجیح راستگوئی
2⃣ سخن به اندازه علم
3⃣ پرهیز از حرف زدن در مورد دیگران
الإمامُ عليٌّ عليه السلام :
علامةُ الإيمانِ أنْ تُؤْثِرَ الصِّدقَ حيثُ يَضرُّكَ علَى الكِذْبِ حيثُ يَنْفعُكَ ، و أنْ لا يكونَ في حديثِكَ فَضْلٌ عن عِلمِكَ ، و أنْ تَتّقي اللّه َ في حديثِ غيرِكَ
بحار الأنوار67 / 314 / 49
نشانه ايمان اين است كه اگر جايى راست گفتن به زيان تو و دروغ گفتن به سود تو بود راست گويى را بر دروغ گويى ترجيح دهى، و اينكه بيش از مقدارى كه مى دانى سخنى نگويى و اينكه در سخن گفتن درباره ديگران پرواى خدا داشته باشى.
4⃣ تقوا در خلوت
5⃣ صدقه در تنگ دستی
6⃣ صبر در هنگام مصیبت
7⃣ حلم هنگام غضب
8⃣ صداقت با وجود ترس
الإمامُ زينُ العابدينَ عليه السلام :عَلاماتُ المؤمنِ خَمسٌ : الوَرعُ في الخَلوةِ ، و الصَّدقةُ في القِلّةِ ، و الصَّبرُ عند المصيبةِ ، و الحِلْمُ عنـد الغضـبِ ، و الصِّدقُ عند الخوفِ .[بحار الأنوار : 67 / 293 / 15 .]
امام زين العابدين عليه السلام :نشانه هاى مؤمن پنج تاست: پارسايى در خلوت، صدقه دادن در تنگدستى ، شكيبايى در برابر مصيبت، بردبارى هنگام خشم، و راست گويى با وجود بيم و ترس.
9⃣ خداشناسی
🔟 شناخت دوستان خدا
1⃣1⃣شناخت دشمنان خدا
الإمامُ الصّادقُ عليه السلام
ثلاثٌ مِن علاماتِ المؤمنِ : عِلمُهُ باللّه ِ ، و مَن يُحِبُّ ، و مَن يُبْغِضُ
[الكافي : 2 / 126 / 9 .]
امام صادق عليه السلام
سه چيز از نشانه هاى مؤمن است: شناخت خدا و شناخت دوستان و دشمنان خدا.
2⃣1⃣ تسلیم پروردگار
3⃣1⃣ رضایت از خدا
عنه عليه السلام ـ و قد سُئلَ : بأيِّ شيءٍ يَعلَمُ المؤمنُ بأنّهُ مؤمنٌ ؟ ـ : بالتَّسْليمِ للّه ِ ، و الرِّضا فيما وَردَ علَيهِ مِن سُرورٍ أو سُخْطٍ .[بحار الأنوار : 72 / 336 / 24 .]
امام صادق عليه السلام ـ در پاسخ به اين پرسش كه: مؤمن بودن مؤمن با چه چيز شناخته مى شود؟ ـ فرمود : با تسليم در برابر خدا و خشنود بودن به هر غم و شادى كه به او مى رسد.
4⃣1⃣ إقامه51رکعت نماز
5⃣1⃣ زیارت اربعین
6⃣1⃣ انگشتر در دست راست
7⃣1⃣ در سجده پیشانی بر خاک گذاشتن
8⃣1⃣ بلند گفتن بسمله
امام حسن عسکری علیه السلام فرمودند:
عَلَامَاتُ الْمُؤْمِنِ خَمْسٌ صَلَاةُ الْإِحْدَى وَ الْخَمْسِینَ وَ زِیَارَةُ الْأَرْبَعِینَ وَ التَّخَتُّمُ بِالْیَمِینِ وَ تَعْفِیرُ الْجَبِینِ وَ الْجَهْرُ بِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ.
مؤمن پنج نشانه دارد: اقامه 51رکعت نماز (مجموع واجبات و مستحبات)، خواندن زیارت اربعین، انگشتر عقیق در دست راست کردن، در سجده پیشانی بر خاک نهادن و «بسم الله الرحمن الرحیم» را (در نماز) بلند گفتن.
وسائل الشیعه جلد ۱۰، صفحه ۳۷۳
✍نکات
1_هیچ تناقضی بین علائم نیست بلکه هر کدام، به یک زاویه ای از اهل ایمان اشاره دارد
2_ممکن است اینکه اولیاء دین همه علائم را یک جا نگفته اند و فقط چند علامت را در هر روایتی فرموده اند برای آنکه انگیزه عمل را در انسان ایجاد نمایند
3_می توان گفت هر کدام از دسته روایات، به تنهایی قله ها و افق هایی است که با تحقق آن علائم در انسان،زمینه رسیدن به دیگر علائم در انسان پدید می آید
اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#علائم_مؤمن
روستای کمرود1402/6/11
کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی
https://eitaa.com/serathamed