eitaa logo
معیار(صراط الحمید)
1.6هزار دنبال‌کننده
541 عکس
203 ویدیو
11 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم هدف بیان شاخص هایی برمبنای عقل وشرع است تا افرادبا اطمینان خودرا ارزیابی کنندو یا وظیفه خود را به درستی تشخیص دهند ان‌شاءالله در صورت انتقاد یا پیشنهاد یا سوال با ادمین ارتباط بگیرید:09127473862 @hamldakbarl لینک @serathamed منشن
مشاهده در ایتا
دانلود
موضوع : عوامل حفظ زیارت ⬅️به مناسبت زیارت اربعین حسینی،مقالاتی مفید تولید شده، تا زائران عزیز، با معرفت بیشتر ، زیارت را به بهترین وجه تجربه کنند شایسته است همه، در نشر این معارف، تلاش کنند تا در ثواب هدایت شریک باشند،که فلسفه قیام امام، که در متن زیارت اربعین آمده، همین بوده که (و بذل مهجته فیک لیستنقذ عبادک من الجهالة:امام حسین علیه السلام خون قلبش را در راه خدا داد تا بندگانش را از جهالت بیرون بیاورد) اگر زیارت، باعث جهل زدائی از خود و دیگران بشود یعنی زیارت با فلسفه قیام که معرفت و شناخت وظیفه است تطابق دارد اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولید شده توسط حمیداکبری https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : أهداف زیارت در قالب حروف زیارت ⬅️به مناسبت زیارت اربعین حسینی،مقالاتی مفید تولید شده، تا زائران عزیز، با معرفت بیشتر ، زیارت را به بهترین وجه تجربه کنند شایسته است همه، در نشر این معارف، تلاش کنند تا در ثواب هدایت شریک باشند،که فلسفه قیام امام، که در متن زیارت اربعین آمده، همین بوده که (و بذل مهجته فیک لیستنقذ عبادک من الجهالة:امام حسین علیه السلام خون قلبش را در راه خدا داد تا بندگانش را از جهالت بیرون بیاورد) اگر زیارت، باعث جهل زدائی از خود و دیگران بشود یعنی زیارت با فلسفه قیام که معرفت و شناخت وظیفه است تطابق دارد اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولید شده توسط حمیداکبری https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : از امام در زیارت چه بخواهیم؟ به عبارت دیگر : در محضر امام و با واسطه امام از خدا چه بخواهیم؟ ✍مقدمه : به مناسبت زیارت اربعین حسینی،مقالاتی مفید تولید شده، تا زائران عزیز، با معرفت بیشتر ، زیارت را به بهترین وجه تجربه کنند شایسته است همه، در نشر این معارف، تلاش کنند تا در ثواب هدایت شریک باشند،که فلسفه قیام امام، که در متن زیارت اربعین آمده، همین بوده که (و بذل مهجته فیک لیستنقذ عبادک من الجهالة:امام حسین علیه السلام خون قلبش را در راه خدا داد تا بندگانش را از جهالت بیرون بیاورد) اگر زیارت، باعث جهل زدائی از خود و دیگران بشود یعنی زیارت با فلسفه قیام که معرفت و شناخت وظیفه است تطابق دارد ⬅️پاسخ اجمالی :ظرف بخواهیم نه مظروف (ربّ اشرح لی صدری) ⬅️پاسخ تفصیلی : محضر امام مانند آبشاری است که رحمت سرازیر است محل نزول ملائکه است پس هر چقدر ظرف ببریم به همان اندازه مظروف و محتوا به ما می دهند امام حسين عليه السلام فرمودند المعروف بقدر المعرفة إحسان به هر کسی، باید به اندازه معرفت و ظرفیت طرف باشد اگر ظرفیت وجودی من مثلا به اندازه استکان است، به اندازه استکان و اگر لیوان به اندازه لیوان به من عنایت می شود اهل بیت علیهم السلام سجیتکم الکرم و عادتکم الإحسان هستند ظرف همه را پر می کنند، یعنی کسی را دست خالی یا نصف و نیمه بر نمی گردانند پس تلاش کنم ظرف بزرگتر ببرم تا کرم و عنایت بیشتری نصیبم شود هر چقدر ظرف ببریم آش می دهند ⬅️ 2 نکته قابل تأمل: 1️⃣اگر کسی به گوسفند گرسنه شمش طلا بدهد کریم نیست چون کرم باید متناسب با نیاز و ظرفیت باشد پس به گوسفند علوفه می دهد اگر می خواهیم بدانیم چه کرمی به ما می شود بستگی به ماهیت و ظرفیت وجودی ما دارد حقیقت ما چیست؟ برخی ظرف آنان بزرگ اما آبکش است نمیتوانند نگه دارند این افراد حتی از استکان قهوه کمتر بهره می برند 2️⃣برای رسیدن به ظرف بزرگ 2 اقدام لازم است تا به مظروف بیشتر برسیم الف_اصلاح ذهن و فکر: جهان بینی و نگرش خود را تصحیح کنیم و معرفت صحیح به خدا،امام، دین، انسان،مرگ و،،، پیدا کنیم جهل، انسان را کم ظرفیت می کند ب_اصلاح قلب و باطن: درون را از رذائل اخلاقی (کبر، غرور، حسادت، حرص، لجاجت، کینه) خالی کنیم که با وجود رذائل ظرف، کوچک و آلوده است در نتیجه چیز کمی دریافت می کنیم آن هم آلوده می کنیم مثل آب فرات یا زمزم را در استکان قهوه نجس بریزند ✍نتیجه: زائر عزیز، نکند مانند یک بچه، با یک شکلات دل خوش، یا یک اسباب بازی قانع بشویم، اگر ظرف بزرگ شد دیگر دغدغه ما، فقط حوائج مادی نخواهد بود، ظرف بزرگ مصائب را ما رأیت إلّا جمیلا می بیند و فقط دنبال کسب رضایت الهی است اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم حمیداکبری 16/ 11/ 1400 کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
موضوع : 3 پرسش مهم و مؤثر هر زائری برای مدیریت سفر زیارتی خود، با این سه پرسش خود را به چالش بکشد، با تفکر، توسل، و تعامل با علمای ربّانی جواب آن را بیابد تا به بهترین زائر شدن دست بیابد إن شاءالله ⬅️راجع به موضوع زیارت، ،مقالاتی مفید تولید شده، تا زائران عزیز، با معرفت بیشتر ، زیارت را به بهترین وجه تجربه کنند شایسته است همه، در نشر این معارف، تلاش کنند تا در ثواب هدایت شریک باشند،که فلسفه قیام امام، که در متن زیارت اربعین آمده، همین بوده که (و بذل مهجته فیک لیستنقذ عبادک من الجهالة:امام حسین علیه السلام خون قلبش را در راه خدا داد تا بندگانش را از جهالت بیرون بیاورد) اگر زیارت، باعث جهل زدائی از خود و دیگران بشود یعنی زیارت با فلسفه قیام که معرفت و شناخت وظیفه است تطابق دارد اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم 1402/6/5 شلمچه کانال مطالب تولید شده توسط حمیداکبری https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع:وصول به مقام رضایت الهی، محور و مقصود زیارت ✍مقدمه) نکته قابل توجه در زیارت نامه حضرت معصومه سلام الله علیها، تکرار لفظ رضایت هست که نشان تأکید و توجه دادن به این افق و قله است که زائر باید اراده و تلاش کند تا به آن برسد 1⃣ رضایت برای اینکه تسلیم خداست (یعنی انسان نباید از روی کراهت و إجبار فرمان پذیر خدا باشد بلکه عابد عاشق باشد و با رضایت بندگی کند،بندگی ما معمولا از روی شک و انکار و تکبر است! ) وَالتَّسْلِیمِ إِلَى اللّٰهِ راضِیاً بِهِ غَیْرَ مُنْکِرٍ وَلَا مُسْتَکْبِرٍ، 2⃣ رضایت مطلق از معارف دین و سنّت نبوی (بدون هیچ اعتراض و انتقادی تمام آموزه های دینی و قوانین اسلام را بپذیرم، نه آنکه اگر مطلبی درظاهر به نفع من نبود ناراضی باشم و نپذیرم و یا اگر پذیرفتم راضی نباشم، در این صورت این نوع مسلمانی و تسلیم باعث تفرّب الهی نمی‌شود) وَعَلَىٰ یَقِینِ مَا أَتىٰ بِهِ مُحَمَّدٌ وَبِهِ راضٍ، 3⃣ الف_رضایت به تسلیم و، ب_رضایت به تشریعََ(احکام ومعارفی که پیامبر اکرم صلی علی علیه و آله آورده) موجب کسب رضایت خدای سبحان می‌شود نَطْلُبُ بِذٰلِکَ وَجْهَکَ یَا سَیِّدِی اللّٰهُمَّ وَرِضاکَ وَالدَّارَ الْآخِرَهَ، نکته ونتیجه) این فراز از زیارت نامه که 3مرتبه کلمه رضایت تکرار شده، را می توان تفسیر راضیة مرضیة دانست به این بیان که هدف و قله بندگی کسب رضایت خداست که البته بدون رضایت بنده از خدا، تحقق نمی‌شود انسان هم تا با علم و عقل، معرفت کافی را به دست نیاورد به رضایت دست نمی یابد رضایت اول و دوم در زیارت یعنی: (راضیّة:رضایت انسان ازخدا) رضایت سوم یعنی: (مرضیّة:رضایت خدا ازانسان) 💧نتیجه، وخلاصه): معرفت نسبت به خدا،نبیّ= محبت وعشق به آنان= رضایت انسان ازخدا= تسلیم وتبعیت از خدا= رضایت خدا از انسان= محبوب شدن انسان نزدخدا اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم لینک کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed 11/ 3 /1401 قم مقدسه
هدایت شده از حمید اکبری
هدایت شده از حمید اکبری
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع :آداب قرآنی زیارت 1⃣غسل،وضو ولباس پاک وَثِيَابَكَ فَطَهِّرْ(مدّثر4) و لباس (جان و تن) خود را از هر عیب و آلایش پاک و پاکیزه دار. 2⃣راه رفتن متواضعانه وَلَا تَمْشِ فِي الْأَرْضِ مَرَحًا ۖ إِنَّكَ لَنْ تَخْرِقَ الْأَرْضَ وَلَنْ تَبْلُغَ الْجِبَالَ طُولًا(اسراء37) و در زمین، با تکبّر و سرمستی راه مرو که تو هرگز نمی توانی [با قدم هایت] زمین را بشکافی، و هرگز در بلندی قامت نمی توانی به کوه ها برسی. 3⃣ إجازه و إذن ورود يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَدْخُلُوا بُيُوتَ النَّبِيِّ إِلَّا أَنْ يُؤْذَنَ لَكُمْ(أحزاب53) ای کسانی که ایمان آوردید به خانه‌های پیغمبر داخل مشوید مگر آنکه اذنتان دهند 4⃣ سلام دادن يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَدْخُلُوا بُيُوتًا غَيْرَ بُيُوتِكُمْ حَتَّىٰ تَسْتَأْنِسُوا وَتُسَلِّمُوا عَلَىٰ أَهْلِهَا ۚ ذَٰلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ(نور27) ای اهل ایمان! به خانه هایی غیر از خانه های خودتان وارد نشوید تا آنکه اجازه بگیرید، و بر اهل آنها سلام کنید، [رعایت] این [امور اخلاقی] برای شما بهتر است، باشد که متذکّر شوید. 5⃣ نیّت خالص و صادقانه وَقُلْ رَبِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَلْ لِي مِنْ لَدُنْكَ سُلْطَانًا نَصِيرًا(اسراء80) و بگو: پروردگارا! مرا [در هر کار و شغلی] به نیکی وارد کن و به نیکی بیرون آور و برایم از نزد خود نیرویی یاری دهنده قرار ده. 6⃣ دل کندن از تعلّقات إِنِّي أَنَا رَبُّكَ فَاخْلَعْ نَعْلَيْكَ ۖ إِنَّكَ بِالْوَادِ الْمُقَدَّسِ طُوًى(طه12) منم پروردگار تو، نعلین (همه علایق غیر مرا) از خود به دور کن که اکنون در وادی مقدس طوی (و مقام قرب ما) قدم نهاده‌ای. 7⃣آرامش صداوکنترل صوت يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَرْفَعُوا أَصْوَاتَكُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِيِّ وَلَا تَجْهَرُوا لَهُ بِالْقَوْلِ كَجَهْرِ بَعْضِكُمْ لِبَعْضٍ أَنْ تَحْبَطَ أَعْمَالُكُمْ وَأَنْتُمْ لَا تَشْعُرُونَ(حجرات2) ای مؤمنان! صدایتان را بلندتر از صدای پیامبر نکنید، و آن گونه که با یکدیگر بلند سخن می گویید با او بلند سخن نگویید، مبادا آنکه اعمالتان تباه و بی اثر شود و شما تباهی آن را درک نکنید. 8⃣ تکریم و تعظیم امام فَلَمَّا دَخَلُوا عَلَيْهِ قَالُوا يَا أَيُّهَا الْعَزِيزُ مَسَّنَا وَأَهْلَنَا الضُّرُّ وَجِئْنَا بِبِضَاعَةٍ مُزْجَاةٍ فَأَوْفِ لَنَا الْكَيْلَ وَتَصَدَّقْ عَلَيْنَا إِنَّ اللَّهَ يَجْزِي الْمُتَصَدِّقِينَ ﴿یوسف۸۸﴾ پس چون [برادران] بر او وارد شدند گفتند اى عزيز به ما و خانواده ما آسيب رسيده است و سرمايه‏ اى ناچيز آورده‏ ايم بنابراين پيمانه ما را تمام بده و بر ما تصدق كن كه خدا صدقه‏ دهندگان را پاداش مى‏ دهد ✍نکات 1_مانند برادران یوسف، امام را مورد خطاب قرار دهیم(یا ایّها العزیز) 2_حضور فیزیکی در محضر امام برای گرفتن حاجت، لازم است(جئنا) 3_فقر،مرض،بیچارگی وگرفتاری خود را إظهار کنیم(الضر) 4_هدیه(مادی یا معنوی) ،حرکت و گامی برای امام و والدین حضرت، داشته باشیم هر چند ناچیز (بضاعة مزجاة) 5_از شخص کریم،کم نخواهیم(أوف لنا الکیل و تصدق علینا) 9⃣توبه وطلب غفران از امام قَالُوا يَا أَبَانَا اسْتَغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا إِنَّا كُنَّا خَاطِئِينَ(یوسف 97) گفتند: ای پدر! آمرزش گناهانمان را بخواه، بی تردید ما خطاکار بوده ایم 🔟 درخواست و دعای عالی ظرف بخواهیم نه مظروف قَالَ رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي ﴿طه۲۵﴾ گفت پروردگارا سينه‏ ام را گشاده گردان وَيَسِّرْ لِي أَمْرِي ﴿طه۲۶﴾ و كارم را براى من آسان ساز اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم حمیداکبری1402/1/14قم 9⃣ https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع :نشانه هاى مؤمن ✍مقدمه : در روایات، علائمی برای مؤمن بیان شده که در این مقاله به برخی از آنها إشاره می شود، هر کدام از موارد، معیاری است برای ارزیابی و شناخت خود که چه اندازه با اهل ايمان فاصله دارد 1⃣ ترجیح راستگوئی 2⃣ سخن به اندازه علم 3⃣ پرهیز از حرف زدن در مورد دیگران  الإمامُ عليٌّ عليه السلام : علامةُ الإيمانِ أنْ تُؤْثِرَ الصِّدقَ حيثُ يَضرُّكَ علَى الكِذْبِ حيثُ يَنْفعُكَ ، و أنْ لا يكونَ في حديثِكَ فَضْلٌ عن عِلمِكَ ، و أنْ تَتّقي اللّه َ في حديثِ غيرِكَ بحار الأنوار67 / 314 / 49 نشانه ايمان اين است كه اگر جايى راست گفتن به زيان تو و دروغ گفتن به سود تو بود راست گويى را بر دروغ گويى ترجيح دهى، و اينكه بيش از مقدارى كه مى دانى سخنى نگويى و اينكه در سخن گفتن درباره ديگران پرواى خدا داشته باشى. 4⃣ تقوا در خلوت 5⃣ صدقه در تنگ دستی 6⃣ صبر در هنگام مصیبت 7⃣ حلم هنگام غضب 8⃣ صداقت با وجود ترس  الإمامُ زينُ العابدينَ عليه السلام :عَلاماتُ المؤمنِ خَمسٌ : الوَرعُ في الخَلوةِ ، و الصَّدقةُ في القِلّةِ ، و الصَّبرُ عند المصيبةِ ، و الحِلْمُ عنـد الغضـبِ ، و الصِّدقُ عند الخوفِ .[بحار الأنوار : 67 / 293 / 15 .] امام زين العابدين عليه السلام :نشانه هاى مؤمن پنج تاست: پارسايى در خلوت، صدقه دادن در تنگدستى ، شكيبايى در برابر مصيبت، بردبارى هنگام خشم، و راست گويى با وجود بيم و ترس. 9⃣ خداشناسی 🔟 شناخت دوستان خدا 1⃣1⃣شناخت دشمنان خدا الإمامُ الصّادقُ عليه السلام ثلاثٌ مِن علاماتِ المؤمنِ : عِلمُهُ باللّه ِ ، و مَن يُحِبُّ ، و مَن يُبْغِضُ [الكافي : 2 / 126 / 9 .] امام صادق عليه السلام سه چيز از نشانه هاى مؤمن است: شناخت خدا و شناخت دوستان و دشمنان خدا. 2⃣1⃣ تسلیم پروردگار 3⃣1⃣ رضایت از خدا  عنه عليه السلام ـ و قد سُئلَ : بأيِّ شيءٍ يَعلَمُ المؤمنُ بأنّهُ مؤمنٌ ؟ ـ : بالتَّسْليمِ للّه ِ ، و الرِّضا فيما وَردَ علَيهِ مِن سُرورٍ أو سُخْطٍ .[بحار الأنوار : 72 / 336 / 24 .] امام صادق عليه السلام ـ در پاسخ به اين پرسش كه: مؤمن بودن مؤمن با چه چيز شناخته مى شود؟ ـ فرمود : با تسليم در برابر خدا و خشنود بودن به هر غم و شادى كه به او مى رسد. 4⃣1⃣ إقامه51رکعت نماز 5⃣1⃣ زیارت اربعین 6⃣1⃣ انگشتر در دست راست 7⃣1⃣ در سجده پیشانی بر خاک گذاشتن 8⃣1⃣ بلند گفتن بسمله امام حسن عسکری علیه السلام فرمودند: عَلَامَاتُ الْمُؤْمِنِ خَمْسٌ صَلَاةُ الْإِحْدَى وَ الْخَمْسِینَ وَ زِیَارَةُ الْأَرْبَعِینَ وَ التَّخَتُّمُ بِالْیَمِینِ وَ تَعْفِیرُ الْجَبِینِ وَ الْجَهْرُ بِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏. مؤمن پنج نشانه دارد: اقامه 51رکعت نماز (مجموع واجبات و مستحبات)، خواندن زیارت اربعین، انگشتر عقیق در دست راست کردن، در سجده پیشانی بر خاک نهادن و «بسم الله الرحمن الرحیم» را (در نماز) بلند گفتن. وسائل الشیعه جلد ۱۰، صفحه ۳۷۳ ✍نکات 1_هیچ تناقضی بین علائم نیست بلکه هر کدام، به یک زاویه ای از اهل ایمان اشاره دارد 2_ممکن است این‌که اولیاء دین همه علائم را یک جا نگفته اند و فقط چند علامت را در هر روایتی فرموده اند برای آنکه انگیزه عمل را در انسان ایجاد نمایند 3_می توان گفت هر کدام از دسته روایات، به تنهایی قله ها و افق هایی است که با تحقق آن علائم در انسان،زمینه رسیدن به دیگر علائم در انسان پدید می آید اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم روستای کمرود1402/6/11 کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : مقایسه عمل امام حسین علیه السلام و عمل مردم، در زیارت اربعین ✍عملکرد امام حسین 1⃣فَأَعْذَرَ فِي الدُّعَاءِ در دعوتش جای عذرى باقى نگذاشت، 2⃣وَ مَنَحَ النُّصْحَ و از خيرخواهى دريغ نورزيد، 3⃣وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِيكَ و جانش را در راه تو بذل كرد، 4⃣ چهارمین مورد بعد از بیان عملکرد مردم می آید ⬅️ هدف و نتیجه سه عملکرد مذکور امام: لِيَسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَيْرَةِ الضَّلالَةِ تا بندگانت را از جهالت و سرگردانى گمراهى برهاند، ✍عملکرد مردم 1⃣ وَ قَدْ تَوَازَرَ عَلَيْهِ مَنْ غَرَّتْهُ الدُّنْيَا درحالی كه بر عليه امام حسین علیه السلام، به كمك هم برخاستند، كسانیكه دنيا مغرورشان كرد، 2⃣ وَ بَاعَ حَظَّهُ بِالْأَرْذَلِ الْأَدْنَى و بهره واقعى خود را به فرومايه تر و پست ترین چيز، فروختند، 3⃣وَ شَرَى آخِرَتَهُ بِالثَّمَنِ الْأَوْكَسِ و آخرتشان را به كمترين بها به گردونه فروش گذاشتند، 4⃣وَ تَغَطْرَسَ تكبّر كردند 5⃣ وَ تَرَدَّى فِي هَوَاهُ و خود را در دامن هواى نفس انداختند، 6⃣وَ أَسْخَطَكَ وَ أَسْخَطَ نَبِيَّكَ تو را و پيامبرت را به خشم آوردند، 7⃣ أَطَاعَ مِنْ عِبَادِكَ أَهْلَ الشِّقَاقِ وَ النِّفَاقِ وَ حَمَلَةَ الْأَوْزَارِ الْمُسْتَوْجِبِينَ النَّارَ [لِلنَّارِ] و اطاعت كردند از ميان بندگانت،(کسانی را که) الف_اهل شكاف افكنى ب_ و اهل نفاق ج_ و باركشان گناهان سنگين، و سزواران آتش ⬅️ إدامه عملکرد امام 4⃣فَجَاهَدَهُمْ فِيكَ صَابِراً مُحتسبا پس امام، با آنان در راه خدا صابرانه و به حساب پروردگار جهاد كرد، اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم روستای کمرود1402/6/11 کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : معیار و شاخص شناخت اولیاء الهی اميرالمؤمنين عليه السلام إنّ أولياءَ اللّه ِ هُمُ الذينَ 1⃣ نَظَروا إلى باطِنِ الدُّنيا إذا نَظَرَ النّاسُ إلى ظاهِرِها اولیاء خدا همان كسانى هستند كه باطن دنيا را مى نگرند در حالى كه ديگر مردم به ظاهرش چشم دارند، 2⃣ و اشتَغَلوا بآجِلِها إذا اشتَغَلَ النّاسُ بعاجِلِها و به آينده و فرجام دنيا مشغولند در حالى كه ساير مردم به نقد و امروز آن سرگرمند 3⃣ فأماتُوا مِنها ما خَشَوا أن يُميتَهُم ، آنچه را از دنيا كه مى ترسند آنان را نابود كند، نابود مى كنند 4⃣ و تَرَكوا مِنها ما عَلِموا أنّهُ سَيَترُكُهُم ، و آنچه را از دنيا كه مى دانند بزودى آنان را ترك خواهد گفت، ترك مى كنند 5⃣ وَ رأوا استِكثارَ غَيرِهِم مِنها استِقلالاً ، و آنچه را كه ديگران از دنيا زياد و با ارزش مى شمارند اندك و حقيرش مى بينند 6⃣ وَ دَركَهُم لَها فَوتا ، و رسيدن خود به دنیا را از دست دادن [سعادت و رستگارى خويش] مى شمارند. 7⃣ أعداءُ ما سالَمَ النّاسُ دشمن چيزى هستند كه مردم [دنيا طلب] با آن در صلح و سازشند 8⃣ و سِلمُ ما عادَى النّاسُ و در سازش و دوستدار چيزى هستند كه مردم با آن دشمنى مى ورزند! 9⃣ بِهِم عُلِمَ الكِتابُ و بِهِ عَلِموا كتاب [خدا] به وجود آنان شناخته و دانسته مى شود و آنان به آن دانا و عارفند، 🔟 و بِهِم قامَ الكِتابُ و بهِ قاموا كتاب به آنان استوار است و آنان به كتاب استوارند، 1⃣1⃣ لا يَرَونَ مَرجُوّا فَوقَ ما يَرجُونَ ، بالاتر از چيزى كه بدان اميد بسته اند اميدى نمى شناسند 2⃣1⃣و لا مَخُوفا فَوقَ ما يَخافونَ و ترسناكتر از چيزى كه از آن مى ترسند، چيزى را مايه ترس نمى دانند. نهج البلاغة:الحكمة 432 ✍ نکته و نتیجه تلاش کنیم اوّلا اولیاء الهی را که در رأس و قلّه آنان اهل‌بیت علیهم السلام هستند بشناسیم و ثانیا سعی کنیم با توجه به ملاک های مذکور،خود نیز شبیه أولیاء الهی بشویم ان‌شاءالله اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم روستای کمرود1402/6/11 کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : تأمّلی آماری در زیارت اربعین امام حسین 🌷تعداد سلام: 7مرتبه 1⃣السَّلامُ عَلَیٰ وَلِیِّ اللّٰهِ وَحَبِیبِهِ ، 2⃣ السَّلامُ عَلَیٰ خَلِیلِ اللّٰهِ وَنَجِیبِهِ ، 3⃣ السَّلامُ عَلَیٰ صَفِیِّ اللّٰهِ وَابْنِ صَفِیِّهِ ، 4⃣ السَّلامُ عَلَی الْحُسَیْنِ الْمَظْلُومِ الشَّهِیدِ ، 5⃣ السَّلامُ عَلَیٰ أَسِیرِ الْکُرُباتِ وَقَتِیلِ الْعَبَرَاتِ. 6⃣السَّلامُ عَلَیْکَ یَا ابْنَ رَسُولِ اللّٰهِ ، 7⃣ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا ابْنَ سَیِّدِ الْأَوْصِیاءِ 🔥تعداد لعن:4 مرتبه 1⃣فَلَعَنَ اللّٰهُ مَنْ قَتَلَکَ ، 2⃣ وَلَعَنَ اللّٰهُ مَنْ ظَلَمَکَ ، 3⃣ وَلَعَنَ اللّٰهُ أُمَّةً سَمِعَتْ بِذٰلِکَ فَرَضِیَتْ بِهِ؛ 4⃣اللّٰهُمَّ فَالْعَنْهُمْ لَعْناً وَبِیلاً ، وَعَذِّبْهُمْ عَذاباً أَلِیماً. 🕋 تعداد10بار گواهی دادن 1⃣اللّٰهُمَّ إِنِّی أَشْهَدُ أَنَّهُ وَ لِیُّکَ وَابْنُ وَلِیِّکَ ، وَصَفِیُّکَ وَابْنُ صَفِیِّکَ ، الْفَائِزُ بِکَرَامَتِکَ ، أَکْرَمْتَهُ بِالشَّهَادَةِ ، وَحَبَوْتَهُ بِالسَّعَادَةِ ، وَاجْتَبَیْتَهُ بِطِیبِ الْوِلادَةِ، وَجَعَلْتَهُ سَیِّداً مِنَ السَّادَةِ ، وَقَائِداً مِنَ الْقَادَةِ ، وَذَائِداً مِنَ الذَّادَةِ ، وَأَعْطَیْتَهُ مَوَارِیثَ الْأَنْبِیَاءِ ، وَجَعَلْتَهُ حُجَّةً عَلَیٰ خَلْقِکَ مِنَ الْأَوْصِیَاءِ ، 2⃣أَشْهَدُ أَنَّکَ أَمِینُ اللّٰهِ وَابْنُ أَمِینِهِ ، عِشْتَ سَعِیداً، وَمَضَیْتَ حَمِیداً ، وَمُتَّ فَقِیداً ، مَظْلُوماً شَهِیداً ، 3⃣ وَأَشْهَدُ أَنَّ اللّٰهَ مُنْجِزٌ مَا وَعَدَکَ ، وَمُهْلِکٌ مَنْ خَذَلَکَ ، وَمُعَذِّبٌ مَنْ قَتَلَکَ ، 4⃣ وَأَشْهَدُ أَنَّکَ وَفَیْتَ بِعَهْدِ اللّٰهِ ، وَجاهَدْتَ فِی سَبِیلِهِ حَتّیٰ أَتَاکَ الْیَقِینُ ، 5⃣اللّٰهُمَّ إِنِّی أُشْهِدُکَ أَنِّی وَلِیٌّ لِمَنْ والاهُ ، وَعَدُوٌّ لِمَنْ عاداهُ ، بِأَبِی أَنْتَ وَأُمِّی یَا ابْنَ رَسُولِ اللّٰهِ ، 6⃣ أَشْهَدُ أَنَّکَ کُنْتَ نُوراً فِی الْأَصْلابِ الشَّامِخَةِ ، وَالْأَرْحامِ الْمُطَهَّرَةِ ، لَمْ تُنَجِّسْکَ الْجاهِلِیَّةُ بِأَنْجاسِها ، وَلَمْ تُلْبِسْکَ الْمُدْلَهِمَّاتُ مِنْ ثِیابِها ، 7⃣ وَأَشْهَدُ أَنَّکَ مِنْ دَعائِمِ الدِّینِ ، وَأَرْکانِ الْمُسْلِمِینَ ، وَمَعْقِلِ الْمُؤْمِنِینَ ، 8⃣ وَأَشْهَدُ أَنَّکَ الْإِمامُ الْبَرُّ التَّقِیُّ الرَّضِیُّ الزَّکِیُّ الْهادِی الْمَهْدِیُّ ، 9⃣وَأَشْهَدُ أَنَّ الْأَئِمَّةَ مِنْ وُلْدِکَ کَلِمَةُ التَّقْویٰ ، وَأَعْلامُ الْهُدیٰ ، وَالْعُرْوَةُ الْوُثْقیٰ ، وَالْحُجَّةُ عَلَیٰ أَهْلِ الدُّنْیا ، 🔟وَأَشْهَدُ أَنِّی بِکُمْ مُؤْمِنٌ ، وَبِإِیابِکُمْ مُوقِنٌ ، بِشَرایِعِ دِینِی ، وَخَواتِیمِ عَمَلِی ، وَقَلْبِی لِقَلْبِکُمْ سِلْمٌ ، وَأَمْرِی لِأَمْرِکُمْ مُتَّبِعٌ ، وَنُصْرَتِی لَکُمْ مُعَدَّةٌ حَتَّیٰ یَأْذَنَ اللّٰهُ لَکُمْ ، فَمَعَکُمْ مَعَکُمْ لَامَعَ عَدُّوِکُمْ ، صَلَواتُ اللّٰهِ عَلَیْکُمْ ، وَعَلَیٰ أَرْواحِکُمْ وَأَجْسادِکُمْ، وَشاهِدِکُمْ وَغَائِبِکُمْ ، وَظَاهِرِکُمْ وَبَاطِنِکُمْ ، آمِینَ رَبَّ الْعالَمِینَ. 🌷2مرتبه به کار جهادی امام حسین علیه السلام اشاره دارد 1⃣ فجاهدهم فیک صابرا مُحتسبا 2⃣ وجاهدت فی سبیله حتی أتاک الیقین 🌺 2مرتبه معرفی امام به عنوان ولیّ 1⃣ ولیّ الله2⃣ ولیُّک 🌸2مرتبه معرفی امام به عنوان صفیّ 1⃣ صفیّ الله 2⃣صفیّک 🌻7مرتبه امام با عنوان (إبن) معرفی شده است مثلا إبن رسول الله، إبن سیّد الأوصیاء، إبن ولیّک، إبن صفیّک و،،، ✍ نکات: 1_ تکرار، علامت تأکيد و اهمیت مطلب است، باید دقت کرد که چرا روی برخی از عناوین، أهمیت داده شده است مانند ولایت، شهادت،و مجاهدت 2_ تعداد نه مرتبه أشهد در زیارت، به این معنا است که زیارت اربعین یعنی تجدید عهد،و تثبیت عقاید البته یک مرتبه آن اُشهد است نه أشهد که به همان گواهی دادن با یک عبارت ديگر،إشاره دارد 3_با تأمّل در محتوای گواهی دادن ها، در می یابیم که اوّلا مشکل إعتقادی ما چیست؟ و ثانیا اگر مردم به این عقیده و إیمان که در محتوای 9 گانه گواهی ها آمده برسند جامعه جهانی و مدینه فاضله تشکیل خواهد شد 4_7مرتبه سلام همراه با 4 مرتبه لعن آمده،پس إسلام فقط رحمانی، که حسن روحانی و اصلاح طلبان از آن دم می زنند غلط است اسلام در موقع لازم قهر،لعن و عقاب و عذاب هم دارد انبیاء هم بشیر بودند هم نذیر 5_با دقت در تعداد لعن ها، در می یابیم که فقط قاتل ملعون نیست بلکه ظالم(کسانی که کمک و حامی قاتل بودند) و هم چنین راضی به قتل بوده اند حتی اگر در کربلا نبوده اند و حتی اگر سال 61 هجری زندگی نکرده اند اما الآن رضایت به قتل و ظلم به اهل‌بیت علیهم السلام را داشته اند جزء ملعونیند اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم قم مقدسه1399/7/16 کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : نصرت امام عصر علیه السلام چگونه است؟ ✅ مقدمه در زیارت اربعین آمده: (نصرتی لکم مُعدّة)یعنی همین الآن، یاری وکمک من برای شما اهل بیت علیهم السلام آماده است، نصرت و خدمت ما چیست؟ که باید اکنون و همیشه باید فراهم باشد؟ 1⃣تجدیدعهد،با امام عصر اللّٰهُمَّ إِنِّي أُجَدِّدُ لَهُ فِي صَبِيحَةِ يَوْمِي هٰذَا وَمَا عِشْتُ مِنْ أَيَّامِي عَهْداً وَعَقْداً وَبَيْعَةً لَهُ فِي عُنُقِي لَا أَحُولُ عَنْها وَلَا أَزُولُ أَبَداً، 2⃣ دغدغه انتظار و دعا قال مولانا الامام المهدی -عجل الله تعالی فرجه: (اَکْثِرُوا الدُّعاءَ بِتَعْجیلِ الْفَرَجِ، فاِنَّ ذلِکَ فَرَجُکُمْ) برای شتاب در گشایش حقیقی و کامل، بسیار دعا کنید؛ زیرا، همانا، فَرَج شما در آن است. 3⃣ تحصیل کامل معارف 4⃣ تبيين صحیح معارف عَنْ عَبْدِ السَّلَامِ بْنِ صَالِحٍ الْهَرَوِيِّ قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا الْحَسَنِ عَلِيَّ بْنَ مُوسَى الرِّضَا (ع) يَقُولُ رَحِمَ اللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا فَقُلْتُ لَهُ وَ كَيْفَ يُحْيِي أَمْرَكُمْ قَالَ يَتَعَلَّمُ عُلُومَنَا وَ يُعَلِّمُهَا النَّاسَ فَإِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلَامِنَا لَاتَّبَعُونَا. عبدالسلام بن صالح هروی از امام رضا علیه السلام نقل می کند، حضرت می فرمود: رحمت خدا بر کسی باد که دین و ولایت ما را زنده می کند. به حضرت گفته شد: چگونه امر شما را احیا و زنده می کند؟. حضرت فرمودند: علوم ما را یاد گیرد و به مردم بیاموزد؛ زیرا مردم اگر حُسن و حقایق کلام ما را بدانند قطعا از ما پیروی خواهند کرد(عيون أخبار الرضا عليه السلام،ج‏1،ص:307) 5⃣ تقویت پرچم جبهه حق وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُمْ وَآخَرِينَ مِنْ دُونِهِمْ لَا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ يَعْلَمُهُمْ ۚ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ شَيْءٍ فِي سَبِيلِ اللَّهِ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنْتُمْ لَا تُظْلَمُونَ و در برابر آنان آنچه در قدرت و توان دارید از نیرو [و نفرات و ساز و برگ جنگی] و اسبان ورزیده [برای جنگ] آماده کنید تا به وسیله آنها دشمن خدا و دشمن خودتان ودشمنانی غیر ایشان را که نمی شناسید، ولی خدا آنان را می شناسد بترسانید. و هر چه در راه خدا هزینه کنید، پاداشش به طور کامل به شما داده می شود، و مورد ستم قرار نخواهید گرفت. 6⃣ تقوا و پرهیز از گناه وصیتکم التقوی 7⃣ متأدّب به اخلاق وآداب قال العسکری علیه السلام «اتقوا الله وَکُونُوا لَنَا زَیناً ولا تَکُونوا لَنَا شَیناً»تقوای الهی پیشه کنید و مایه افتخار و زینت ما باشید، نه مایه سرشکستگی ما!» بحارالانوار،ج 78،ص372 8⃣ کم خرج و پُر تلاش امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: از طرف من به صعصعه بگویید " « و أنت یرحمک الله ، فلقد کنت خفیف المؤونة ، کثیر المعونة » " [1] خدا ترا رحمت کند ای صعصعه ! تو خوب یار و یاوری برای من بودی ، کم‌ توقع ، کم زحمت ، کم خرج بودی . از آن طرف پرکار ، خدوم و فداکار بودی. 9⃣ جواد،کریم و اهل إیثار قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ(ع ) أَیَجِی‏ءُ أَحَدُکُمْ إِلَی أَخِیهِ فَیُدْخِلُ یَدَهُ فِی کِیسِهِ فَیَأْخُذُ حَاجَتَهُ فَلَا یَدْفَعُهُ؟ فَقُلْتُ: مَا أَعْرِفُ ذَلِکَ فِینَا، فَقَالَ أَبُو جَعْفَرٍ :فَلَا شَیْ‏ءَ إِذاً؛ قُلْتُ فَالْهَلَاکُ إِذاً؟ فَقَالَ : إِنَّ الْقَوْمَ لَمْ یُعْطَوْا أَحْلَامَهُمْ بَعْد؛ ]آیا کسی از شما نزد برادر دینی خود می‌آید که دستش را در کیسه پول او کند و به مقدار حاجتش از پول او بردارد و او از این عمل وی جلوگیریش ننماید؟ راوی گفت عرض کردم چنین کسی را در میان خودمان (با این صفت) نمی‌شناسم، حضرت باقر(علیه السلام ) فرمود: پس در این صورت فضیلت و کمالی برای ایشان نیست، راوی گوید عرض کردم: پس در این حال، بدبخت شده‌اند؟ حضرت فرمود: همانا این جماعت هنوز به عقل و رشد و ظرفیت کامل نرسیده‌اند (زیرا اگر خوبی این صفات را درک کرده بودند آن را در بین خودشان اجراء می‌کردند 🔟نیروی جهادی وإنقلابی منتظر دعوت و تشریفات نیست و ضمن ولایت مداری، آتش به اختیار، خالصانه،با تمام ظرفیت تلاش و خدمت می کند و خود را بدهکار هم می داند، دغدغه حل مشکل و دست گیری دارد 1⃣1⃣ دشمن ستیز و اهل مبارزه با إستکبار 2⃣1⃣ اهل امر به معروف و نهی از منکر ✍نتیجه : هر کسی، در هر نقش و هر لباسی هست بنابر ظرفیت، امکانات و شرایط خود، دغدغه جهاد اقتصادی، فرهنگی،سیاسی، اجتماعی و،،، داشته باشد و اصلا دریغ نکند اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم قم مقدسه 1402/2/8 کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : تأمّلی در دعای اللّهم عرّفنی نفسک ✍مقدمه : شیخ کلینی و غیر او از حضرت صادق(علیه‌السلام) روایت کرده‌اند: که این دعا را تعلیم زراره فرمود که در زمان غیبت و امتحان شیعه بخوانند 1⃣ اَللّهُمَّ عَرِّفْنى نَفْسَكَ، فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى نَفْسَكَ، لَمْ اَعْرِف نَبِيَّكَ؛ .خدایا خود را به من بشناسان، زیرا اگر خود را به من نشناسانی نبیّ ات را نشناخته‌ام، ✍نکات: 1_إمکان معرفت به خدا، نبیّ و امام به دست خداست،. و این توفیق به دست نمی‌آید مگر به عنایت الهی 2_پیامبر شناسی، زمانی تحقّق پیدا می کند که انسان ابتدا خدا شناس باشد، نتيجه این‌که : کسانی که معتقد به پیامبر، نیستند و یا به درستی از پیامبر، تبعیت نکرده اند و نمی کنند یعنی خدا را نشناخته اند 3_علوم دینی (فلسفه، کلام، تفسیر و،،،)که مُتکفل خداشناسی است، اگر ما را پیامبر شناس و امام شناس نکند، اصلا علم خداشناسی نیست، و کسب علم ومعرفت غیر مفید خواهد بود 2⃣ اَللّهُمَّ عَرِّفْنى رَسُولَكَ، فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى رَسُولَكَ، لَمْ اَعْرِفْ حُجَّتَكَ؛ خدایا فرستاده‌ات را به من بشناسان، زیرا اگر فرستاده‌ات را به من نشناسانی حجّتت را نشناخته‌ام ✍نکات: 1_برخی از انبیاء، رسول هم بوده اند،نبى همانند طبیب آگاهى است که در مطب خود آماده پذیرایى بیماران مى باشد; او به دنبال بیماران نمى رود ولى اگر بیمارى به او مراجعه کند از درمانش فروگذارى نمى کند؛ ولى رسول همانند طبیب سیّار است که به همه جا مى رود؛ به شهرها و روستاها و کوه و دشت و بیابان، تا بیماران را شناسایى کند و به مداواى آنها بپردازد؛ در حقیقت او چشمه اى است که به دنبال تشنگان مى رود نه مخزن آبى که تشنگان او را جستجو کنند! 2_کسانی که شیعه نمی شوند و مکتب اهل بیت علیهم السلام را نمی پذیرند و به جای اميرالمؤمنين علیه السلام، مکتب خلفا را حمایت و تبعیت می کنند و خود را سنیّ و مُدّعی پیروی از سنّت پیامبر را دارند در واقع پیامبر را اصلا نشناخته اند! چون پیامبر شناس حقیقی، امام شناس و شیعه می گردد 3⃣ اَللّهُمَّ عَرِّفْنى حُجَّتَكَ، فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى حُجَّتَكَ، ضَلَلْتُ عَنْ دينى، خدایا حجّتت را به من بشناسان، زیرا اگر حجّتت را به من نشناسانی، از دین خود گمراه می‌شوم. ✍ نکات : 1_عدم معرفت به امام، سبب انحراف از دین و ضلالت است 2_دینی که مطابق امام و حجت الهی نباشد اصلا دین نیست 3_أساس و ریشه گمراهی بشر، عدم معرفت به خداست چرا که خداشناسی، انسان را منتهی به پیامبر شناسی و در نهایت به امام شناسی منتقل می کند 4_نتیجه و ثمره معرفت به خدا، نبیّ و امام اینکه باید انسان را دین دار و با تقوا کند اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم روستای کمرود1402/6/12 کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع:معیار قبولی أعمال 1⃣ مُعتقد، ومُلتزم به ولایت و امامت اهل‌بیت امام باقر(علیه السلام) «لَوْ انَّ رَجُلًا قامَ لَیْلُهُ وَ صامَ نَهارُهُ وَ تَصَدَّقَ بِجَمیعِ مالِهِ وَ حَجَّ جَمیعَ دَهْرِهِ وَ لَمْ یَعْرِفْ وِلایَةَ وَلِىِّ اللَّهِ فَیُوالیهِ وَ یَکُونَ جَمیعُ اعْمالِهِ بِدِلالَتِهِ الَیْهِ ما کانَ لَهُ عَلَى اللَّهِ حَقٌّ فى ثَوابِهِ ابَداً»(اگر مسلمانى تمام شب‌ها شب ‌زنده ‌دارى کند و تمام روزها روزه‌دارى نماید و تنها به پرداخت وجوه شرعیّه واجب اکتفا نکند، بلکه تمام اموال و سرمایه‌اش را در راه خدا صدقه بدهد، و در تمام طول عمرش هر ساله به حج برود، ولى اهل ولایت نباشد و «ولىُّ الله» را نشناسد تا ولایتش را به گردن نهد، و اعمالش را طبق دستور او انجام دهد، چنین مسلمانى هرگز انتظار ثواب و پاداش الهى را نداشته باشد 2⃣ عمل بر اساس تقوا إِنَّمَا يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِينَ(مائده27) خدا، تنها از پرهیزگاران می‌پذیرد! رسول خدا (صلى الله علیه وآله) نیز در روایتى فرموده اند: « لَوْ صَلَّیتُمْ حَتَّى تَكُونُوا كَالْأَوْتَارِ وَ صُمْتُمْ حَتَّى تَكُونُوا كَالْحَنَایا لَمْ یقْبَلِ اللَّهُ مِنْكُمْ إِلَّا بِوَرَعٍ»اگر آن قدر نماز بخوانید تا همچون زه كمان شوید و آن قدر روزه بگیرید تا همچون كمان خم شوید، خدا از شما قبول نمى كند ، مگر این كه انسان با ورع باشید. 3⃣ عمل خالصانه(بی ریا) پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود دو صفت است كه خداوند سبحان اعمال را جز با وجود آنها نمي پذيرد، تقوا و اخلاص. صفتان لا يُقبَلُ الله سبحانه الاعمال الّا بهما، التُّقي و الاخلاص. 4⃣ احسان به والدین امام صادق (علیه السلام) فرمود: « من نظر الى أبویه نظر ماقتٍ و هما ظالمان له لم یقبل الله له صلاهً » نماز فرزندانى كه با خشم به پدر و مادر خود نگاه مى كنند قبول نمى شود، گرچه والدین ، نسبت به آنان كوتاهى و ظلمى كرده باشند. 5⃣خوش اخلاقی باهمسر پیامبر اسلام (صلى الله علیه وآله) فرموده است : « من كان له امرئه توذیه لم یقبل الله صلاتها و لاحسنهً من عملها . . . و على الرّجل مثل ذلك»هر كس زن بد رفتار و اذیت كننده اى داشته باشد ، خداوند نماز و كارهاى نیک آن زن را نمى پذیرد . ( مرد نیز همچنین است ) 6⃣ خاضع در مقابل عظمت خدا و تکالیف الهی 7⃣ ترک شهوات برای خدا 8⃣ یادخدا در طول روز 9⃣ تواضع در مقابل مردم 🔟خیرخواهى نسبت به دیگران مانند موارد در روایت: الف_ إطعام گرسنه ب_ پوشاندن عریان ج_ مهربانی با مصیبت دیده د_ پناه دادن غریب امام صادق (علیه السلام) فرموده اند: « قَالَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى إِنَّمَا أَقْبَلُ الصَّلَاهَ لِمَنْ تَوَاضَعَ لِعَظَمَتِى وَ یكُفُّ نَفْسَهُ عَنِ الشَّهَوَاتِ مِنْ أَجْلِى وَ یقْطَعُ نَهَارَهُ بِذِكْرِى وَ لَا یتَعَاظَمُ عَلَى خَلْقِى وَ یطْعِمُ الْجَائِعَ وَ یكْسُو الْعَارِى وَ یرْحَمُ الْمُصَابَ وَ یوْوِى الْغَرِیب» خداوند متعال فرمود : نماز كسى را مى پذیرم كه: در مقابل عظمت من خاضع باشد از خواسته هاى نفسانى به خاطر من خود را دور كند روزش را با یاد من به پایان برد، بر بندگانم بزرگى نفروشد به گرسنه غذا دهد برهنه را بپوشاند به مصیبت دیده مهربانى كند غریب را پناه دهد 1⃣1⃣ پرداخت زکات و حقوق واجب مالی امام رضا (علیه السلام ) مى فرماید: « فَمَنْ صَلَّى وَ لَمْ یزَكِّ لَمْ تُقْبَلْ مِنْهُ صَلَاتُه» هر كس نماز بخواند ولى زكات ( و مالیات اسلامى ) نپردازد، نمازش قبول نمى شود .   2⃣1⃣ كسب مال حلال و مباح على (علیه السلام) خطاب به كمیل فرمود: « یا كُمَیلُ انْظُرْ فِى مَا تُصَلِّى وَ عَلَى مَا تُصَلِّى إِنْ لَمْ یكُنْ مِنْ وَجْهِهِ وَ حِلِّهِ فَلَا قَبُولَ» اى كمیل ! نگاه كن ببین كه در چه چیز نماز مى گزارى و بر روى چه چیز به نماز ایستادى. اگر آن چیزى را كه براى نمازت استفاده مى كنى ، حلال و مباح نباشد، نمازت قبول نیست 3⃣1⃣ حضور قلب در نماز امام باقر (علیه السلام): « عَلَیكَ بِالْإِقْبَالِ عَلَى صَلَاتِكَ فَإِنَّمَا یحْسَبُ لَكَ مِنْهَا مَا أَقْبَلْتَ عَلَیه» در نماز توجه به خدا داشته باش، زیرا از نماز آن مقدار قبول مى شود كه تو به آن توجه دارى 4⃣1⃣ تبرّی نسبت به دشمنان اهل‌بیت   امام زین العابدین (علیه السلام) در پاسخ كسى كه پرسید چه چیزى سبب قبولى نماز است ؟ فرمودند: « وَلَایتُنَا وَ الْبَرَاءَهُ مِنْ أَعْدَائِنَا » ولایت ما اهل بیت، و برائت از دشمنان ما 5⃣1⃣ إیمان به خدا وَ مَنْ یكْفُرْ بِالْإِیمانِ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ )  كسى كه انكار كند آنچه را باید به آن ایمان بیاورد ، اعمال او تباه مى گردد اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم روستای کمرود1402/6/12 کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
عکس جلوی درب رختکن تکیه روستای کمرود نور به همراه تصویر مرحوم پدرم حاج علی عمران اکبری پیر غلام امام حسین علیه السلام1402/6/13 اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
: کانال مطالب تولید شده توسط حمیداکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
کانال مطالب تولید شده توسط حمیداکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
:؟ کانال مطالب تولید شده توسط حمیداکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : تأملی در کلام الإمامُ العسكريُّ عليه السلام :  لَو عَقَلَ أهلُ الدنيا خَرِبَتْ [بحار الأنوار 78/377/3] اگر اهل دنيا عقل خود را به كار مى بستند ، دنيا ويران مى شد [چون به دنيا بى رغبت مى شدند) 1⃣ عقل نمی گوید برای معاش تلاش نکن اما نباید به اندازه‌ی باشد که معاد انسان خراب بشود 2⃣ اگر مردم عاقل باشند بر سر چیز فانی دعوا نمی کردند وقتی دنیا مانند خرابه ای فرض بشود کسی به آن رغبت و حرص ندارد 3⃣ اگر دنیا برای کسانی محل آسایش و رفاه شد و توجهی به امور معنوی نداشتند عاقل نیستند 4⃣اگر دنیای انسانی بهتر از دین داری او بود عاقل نیست 5⃣ اهل دنیا نباش یعنی تو را به دنیا طلبی و دوست داشتن دنیا نشناسند چون دیگر عاقل نخواهی بود 6⃣ کسانی که اهل دنیا را زرنگ و عاقل بداند معنای عقل را نفهمیده و خود او هم عاقل نیست 7⃣ لازم است مسلمانان در علم و فناوری تلاش و پیشرفت کنند تا قوی و عزیز زندگی کنند اما همه چیز باید در خدمت معنویت و کمال و تقرّب الهی باشد و إین عین عقل است چرا که(الدنبا مزرعة ألآخره) 8⃣ دنیا هر چقدر هم به ظاهر، از هر حیث در وضعیت عالی باشد نسبت به آخرت، عاقل آن را خرابه می داند 9⃣ رسالت متولیان فرهنگی و مربیان این است که مردم را اهل تعقل و تفکر کنند تا آخرت آنان آباد شود 🔟 اگر دنیا توسط کسانی با ظلم، حرث و نسل را از بین بردند و خراب شد و یا کسی بدون تلاش و تدبیر و تقوا دنیای خرابی داشت اینگونه خرابی دنیا، مصداق بی عقلی است مراد از خراب شدن و خراب دیدن دنیا توسط عاقل، هدف قرار ندادن و عدم دغدغه نسبت به دنیا است، عاقل با تدبير وتلاش دنیا را وسیله می داند یعنی: (پول را پُل می بیند) اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed صلوات 1401/8/11
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : تأملی در کلام پيامبر صلي الله عليه و آله : النَّظَرُ في ثَلاثَةِ أشياءٍ عِبادَةٌ : النَّظَرُ فِي وَجهِ الوالِدَينِ و فِي المُصحَفِ و فِي البَحرِ ؛  [بحار الأنوارج 10ص 368] پيامبر صلي الله عليه و آله :نگاه كردن به سه چيز عبادت است : به صورت پدر و مادر ، به قرآن و به دريا 1⃣ دایره عبادت، منحصر در نماز، روزه و،، ، نیست 2⃣ ممکن است نظر به این 3مورد اشاره به 3منشأ وعامل حیات باشد الف_والدین عامل حیات مادّی ب_قرآن عامل حیات معنوی ج_بحر(آب)عامل حیات طبیعی 3⃣ نظر به معنای تأمل و بررسی با دقت و تعمق آمده، بنابراین ساده و سطحی از کنار نعمت ها رد نشویم 4⃣ نظر اگر با فی متعدی شود به معنای رسیدگی نیز آمده، بنابراین رسیدگی به این 3عنوان، عبادت است رسیدگی یعنی در مورد حفظ و نگهداری آنان تلاش کافی را داشته باشیم 5⃣ این 3عنوان ممکن است ذکر نمونه های بی شماری از نعمت هاست که انسان از آن غافل است و إلّا هر چیزی آیت خداست 6⃣ نظر به معنای تئوری پردازی است بنابراین در این 3مورد لازم است فکر وپژوهش کرد چرا که زمینه برکات دنیوی و أخروی برای جامعه است 7⃣ شاید در ترتيب نظر وجهی باشد به این معنا که توجه محبت آمیز نسبت به والدین باعث توفیق کسب معنویت (قرآن) و معرفت (بحر) به عنوان خداشناسی می شود 8⃣ هر چیزی از آن جهت که آیت حق است مهم و مقدس است بحر در کنار قرآن، می شود عبادت 9⃣ اگر کسی می خواهد به عبادت های دیگر توفیق یابد باید به این سه عنوان، توجه ویژه داشته باشد 🔟 اگر نظر و توجهی، انسان را به عبودیت و بندگی نکشاند این نگاه عبادت نیست اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی 1401/8/12صلوات
موضوع:انواع مست كننده ها ✍مقدمه : معارف اهل بیت علیهم السلام به انسان این نگاه و جهان بینی صحیح را می دهد که فقط شراب، مستی نمی آورد و مواردی که باعث مستی و بی عقلی انسان می گردد در روایات بیان شده که باید از برخی موارد پرهیز وبعضی را مدیریت و کنترل کرد 1⃣ گناه پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ـ به عبد اللّه بن مسعود ـ فرمود:يابنَ مسعودٍ، اِحذَر سُكرَ الخَطيئةِ؛ فإنَّ لِلخَطيئةِ سُكرا كَسُكرِ الشَّرابِ ، بل هِي أشَدُّ سُكرا مِنهُ يقولُ اللّه ُتعالى«صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فهُم لايَرْجِعُونَ»(بقره،18) اى پسر مسعود! از مستى گناه حذر كن زيرا گناه نيز همچون شراب، مستى مى آورد وبلكه مستى آن شديدتر است . خداوند متعال مى فرمايد «كرانند، گنگانند،كورانند، پس آنان باز نمى گردند». 2⃣شراب3⃣ثروت 4⃣خواب5⃣حاکمیت موقعیت مدیریتی،مسئولیت امام على عليه السلام : السُّكرُ أربَعُ سَكراتٍ:سُكرُ الشَّرابِ،و سُكرُ المالِ،و سُكرُ النَّومِ،و سُكرُ المُلكِ .  مستى چهار گونه است: مستى شراب ، مستى ثروت، مستى خواب و مستى حكومت امیرالمؤمنین (علیه السلام)سكرة الحكومة أسكر من سكر الخمر. 6⃣قدرت ممکن است کسی قدرتی دارد حتی بدون ثروت، و از حاکمیت هم نباشد مثلا طرفداران و مریدانی دارد یا آنکه به کثرت قوم و قبیله یا قدرت بدنی خود و،،،، تکیه دارد! که باعث مستی است 7⃣ علم(غیر مفید)یاعلم مفیدکه بدون خودسازی وعمل باشد! 8⃣مدح وتعریف از إنسان 9⃣ جوانی امام على عليه السلام :  يَنبَغِي للعاقِلِ أن يَحتَرِسَ مِن سُكرِ المالِ ، و سُكرِ القُدرَةِ ، و سُكرِ العِلمِ ، و سُكرِ المَدحِ ، و سُكرِ الشَّبابِ ، فإنَّ لِكُلِّ ذلكَ رِياحا خَبيثةً تَسلُبُ العَقلَ و تَستَخِفُّ الوَقارَ .  سزاوار است كه خردمند از مستى ثروت و مستى قدرت و مستى دانش و مستى ستايش و مستى جوانى پرهيز كند ؛ زيرا هر يك از اين مستيها بادهاى پليدى دارد كه عقل رامى ربايدو وقار را ازبين مى برد . 🔟 خود را غنیّ دیدن نکته: ممکن است کسی مال زیاد دارد اما خود را غنیّ نمی بیند كَلَّا إِنَّ الْإِنْسَانَ لَيَطْغَى حقا كه انسان سركشى مى ‏كند(۶/علق)أَنْ رَآهُ اسْتَغْنَى همين كه خود را بى ‏نياز پندارد(۷/علق) امام على عليه السلام : اِستَعِيذُوا بِاللّه ِمِن سَكرَةِ الغِنى، فإنَّ لَهُ سَكرةً بَعيدَةَ الإفاقَةِ .از مستىِ ثروت به خدا پناه بريد كه مستى آن دير از سر مى پرد 1⃣1⃣غفلت2⃣1⃣غرور امام على عليه السلام : سُكرُ الغَفلَةِ و الغُرورِ أبعَدُ إفاقَةً مِن سُكرِ الخُمُورِ .  مستى غفلت و غرور ، ديرتر از مستى خمر از سر مى پرد 3⃣1⃣ گمراهی و ضلالت امام على عليه السلام : مَن كَثُرَ نِزاعُهُ بالجَهلِ دامَ عَماهُ عَنِ الحَقِّ ، و مَن زاغَ ساءَت عِندَهُ الحَسَنَةُ ، و حَسُنَت عِندَهُ السَّيِّئَةُ ، و سَكِرَ سُكرَ الضَّلالَةِ . هر كه از روى نادانى بسيار بستيزد ، نديدن حق در او دوام يابد و هر كس [از حق ]منحرف شود، خوبى در نظرش بد و بدى در نظرش خوب آيد و از گمراهى ، مست شود . 4⃣1⃣ نعمت های فراوان و مستمر(که به آن دل خوش است) امام على عليه السلام ـ در خطبه اى در بيان پيشامدهاى ناگوار آينده ـ فرمود : ذاكَ حَيثُ تَسكَرُونَ مِن غَيرِ شَرابٍ ، بل مِن النِّعمَةِ و النَّعيمِ . آن ، زمانى خواهد بود كه نه از شراب، بلكه ازنعمت وخوشى مست مى شويد. 5⃣1⃣ بی خبری (بی خیالی وبی تفاوتی) امام على عليه السلام ـ در تشويق كردن مردم به جهاد فرمود اُفٍّ لكم إذا دعوتكم إلى جهادِ عدوِّكُم دارت أعيُنُكم كأنَّكُم من الموت في غَمرةٍ ، و من الذُّهولِ في سَكرة :واى بر شماهنگامى كه شما را به جنگ به دشمنان مى خوانم چشمانتان به دَوَران مى افتد گويى در مرگ فرو رفته و از سكرات آن دست و پا مى زنيد و در نسيان و بيخبرى و سرمستى هستيد 6⃣1⃣ مرگ(وفات) امیرالمؤمنین علیه السلام در توصيف فريب خوردگان [دنيا] ـ فرمود في صِفَةِ المَأخوذِينَ علَى الغِرَّةِ ـ : اجتَمَعَت علَيهِم سَكرَةُ المَوتِ و حَسرَةُ الفَوتِ ، ففَتَرَت لها أطرافُهُم ، و تَغيَّرَت لها ألوانُهُم نهج البلاغة : الخطبة 109 سكرات مرگ و حسرت از دست دادن همه چيز در وجود آنها جمع مى شود و دست و پاهايشان به سستى مى گرايد و رنگ هايشان بر مى گردد :✅قال الصّادِقُ علیه السلام مَنْ سَرَّهُ أَنْ يَنْظُرَ إِلَى اَللَّهِ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ وَ تَهُونَ عَلَيْهِ سَكْرَةُ اَلْمَوْتِ وَ هَوْلُ اَلْمُطَّلَعِ فَلْيُكْثِرْ زِيَارَةَ قَبْرِ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَإِنَّ زِيَارَةَ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ زِيَارَةُ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ هر كس خوش دارد كه روز قيامت ، به خدا بنگرد و سختى هاى مرگ ، و بيم و هراس پس از آن بر او آسان شود،به زيارت قبر حسين عليه السلام فراوان برود.همانا زیارت امام حسین،زیارت رسول خدا صلی الله علیه وآله هست 1401/8/15صلوات https://eitaa.com/serathamed
اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed 1401/8/15