eitaa logo
معیار(صراط الحمید)
1.8هزار دنبال‌کننده
585 عکس
227 ویدیو
14 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم هدف بیان شاخص هایی برمبنای عقل وشرع است تا افرادبا اطمینان خودرا ارزیابی کنندو یا وظیفه خود را به درستی تشخیص دهند ان‌شاءالله در صورت انتقاد یا پیشنهاد یا سوال با ادمین ارتباط بگیرید:09127473862 @hamldakbarl لینک @serathamed منشن
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : معیار و شاخص شناخت اولیاء الهی اميرالمؤمنين عليه السلام إنّ أولياءَ اللّه ِ هُمُ الذينَ 1⃣ نَظَروا إلى باطِنِ الدُّنيا إذا نَظَرَ النّاسُ إلى ظاهِرِها اولیاء خدا همان كسانى هستند كه باطن دنيا را مى نگرند در حالى كه ديگر مردم به ظاهرش چشم دارند، 2⃣ و اشتَغَلوا بآجِلِها إذا اشتَغَلَ النّاسُ بعاجِلِها و به آينده و فرجام دنيا مشغولند در حالى كه ساير مردم به نقد و امروز آن سرگرمند 3⃣ فأماتُوا مِنها ما خَشَوا أن يُميتَهُم ، آنچه را از دنيا كه مى ترسند آنان را نابود كند، نابود مى كنند 4⃣ و تَرَكوا مِنها ما عَلِموا أنّهُ سَيَترُكُهُم ، و آنچه را از دنيا كه مى دانند بزودى آنان را ترك خواهد گفت، ترك مى كنند 5⃣ وَ رأوا استِكثارَ غَيرِهِم مِنها استِقلالاً ، و آنچه را كه ديگران از دنيا زياد و با ارزش مى شمارند اندك و حقيرش مى بينند 6⃣ وَ دَركَهُم لَها فَوتا ، و رسيدن خود به دنیا را از دست دادن [سعادت و رستگارى خويش] مى شمارند. 7⃣ أعداءُ ما سالَمَ النّاسُ دشمن چيزى هستند كه مردم [دنيا طلب] با آن در صلح و سازشند 8⃣ و سِلمُ ما عادَى النّاسُ و در سازش و دوستدار چيزى هستند كه مردم با آن دشمنى مى ورزند! 9⃣ بِهِم عُلِمَ الكِتابُ و بِهِ عَلِموا كتاب [خدا] به وجود آنان شناخته و دانسته مى شود و آنان به آن دانا و عارفند، 🔟 و بِهِم قامَ الكِتابُ و بهِ قاموا كتاب به آنان استوار است و آنان به كتاب استوارند، 1⃣1⃣ لا يَرَونَ مَرجُوّا فَوقَ ما يَرجُونَ ، بالاتر از چيزى كه بدان اميد بسته اند اميدى نمى شناسند 2⃣1⃣و لا مَخُوفا فَوقَ ما يَخافونَ و ترسناكتر از چيزى كه از آن مى ترسند، چيزى را مايه ترس نمى دانند. نهج البلاغة:الحكمة 432 ✍ نکته و نتیجه تلاش کنیم اوّلا اولیاء الهی را که در رأس و قلّه آنان اهل‌بیت علیهم السلام هستند بشناسیم و ثانیا سعی کنیم با توجه به ملاک های مذکور،خود نیز شبیه أولیاء الهی بشویم ان‌شاءالله اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم روستای کمرود1402/6/11 کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : تأمّلی آماری در زیارت اربعین امام حسین 🌷تعداد سلام: 7مرتبه 1⃣السَّلامُ عَلَیٰ وَلِیِّ اللّٰهِ وَحَبِیبِهِ ، 2⃣ السَّلامُ عَلَیٰ خَلِیلِ اللّٰهِ وَنَجِیبِهِ ، 3⃣ السَّلامُ عَلَیٰ صَفِیِّ اللّٰهِ وَابْنِ صَفِیِّهِ ، 4⃣ السَّلامُ عَلَی الْحُسَیْنِ الْمَظْلُومِ الشَّهِیدِ ، 5⃣ السَّلامُ عَلَیٰ أَسِیرِ الْکُرُباتِ وَقَتِیلِ الْعَبَرَاتِ. 6⃣السَّلامُ عَلَیْکَ یَا ابْنَ رَسُولِ اللّٰهِ ، 7⃣ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا ابْنَ سَیِّدِ الْأَوْصِیاءِ 🔥تعداد لعن:4 مرتبه 1⃣فَلَعَنَ اللّٰهُ مَنْ قَتَلَکَ ، 2⃣ وَلَعَنَ اللّٰهُ مَنْ ظَلَمَکَ ، 3⃣ وَلَعَنَ اللّٰهُ أُمَّةً سَمِعَتْ بِذٰلِکَ فَرَضِیَتْ بِهِ؛ 4⃣اللّٰهُمَّ فَالْعَنْهُمْ لَعْناً وَبِیلاً ، وَعَذِّبْهُمْ عَذاباً أَلِیماً. 🕋 تعداد10بار گواهی دادن 1⃣اللّٰهُمَّ إِنِّی أَشْهَدُ أَنَّهُ وَ لِیُّکَ وَابْنُ وَلِیِّکَ ، وَصَفِیُّکَ وَابْنُ صَفِیِّکَ ، الْفَائِزُ بِکَرَامَتِکَ ، أَکْرَمْتَهُ بِالشَّهَادَةِ ، وَحَبَوْتَهُ بِالسَّعَادَةِ ، وَاجْتَبَیْتَهُ بِطِیبِ الْوِلادَةِ، وَجَعَلْتَهُ سَیِّداً مِنَ السَّادَةِ ، وَقَائِداً مِنَ الْقَادَةِ ، وَذَائِداً مِنَ الذَّادَةِ ، وَأَعْطَیْتَهُ مَوَارِیثَ الْأَنْبِیَاءِ ، وَجَعَلْتَهُ حُجَّةً عَلَیٰ خَلْقِکَ مِنَ الْأَوْصِیَاءِ ، 2⃣أَشْهَدُ أَنَّکَ أَمِینُ اللّٰهِ وَابْنُ أَمِینِهِ ، عِشْتَ سَعِیداً، وَمَضَیْتَ حَمِیداً ، وَمُتَّ فَقِیداً ، مَظْلُوماً شَهِیداً ، 3⃣ وَأَشْهَدُ أَنَّ اللّٰهَ مُنْجِزٌ مَا وَعَدَکَ ، وَمُهْلِکٌ مَنْ خَذَلَکَ ، وَمُعَذِّبٌ مَنْ قَتَلَکَ ، 4⃣ وَأَشْهَدُ أَنَّکَ وَفَیْتَ بِعَهْدِ اللّٰهِ ، وَجاهَدْتَ فِی سَبِیلِهِ حَتّیٰ أَتَاکَ الْیَقِینُ ، 5⃣اللّٰهُمَّ إِنِّی أُشْهِدُکَ أَنِّی وَلِیٌّ لِمَنْ والاهُ ، وَعَدُوٌّ لِمَنْ عاداهُ ، بِأَبِی أَنْتَ وَأُمِّی یَا ابْنَ رَسُولِ اللّٰهِ ، 6⃣ أَشْهَدُ أَنَّکَ کُنْتَ نُوراً فِی الْأَصْلابِ الشَّامِخَةِ ، وَالْأَرْحامِ الْمُطَهَّرَةِ ، لَمْ تُنَجِّسْکَ الْجاهِلِیَّةُ بِأَنْجاسِها ، وَلَمْ تُلْبِسْکَ الْمُدْلَهِمَّاتُ مِنْ ثِیابِها ، 7⃣ وَأَشْهَدُ أَنَّکَ مِنْ دَعائِمِ الدِّینِ ، وَأَرْکانِ الْمُسْلِمِینَ ، وَمَعْقِلِ الْمُؤْمِنِینَ ، 8⃣ وَأَشْهَدُ أَنَّکَ الْإِمامُ الْبَرُّ التَّقِیُّ الرَّضِیُّ الزَّکِیُّ الْهادِی الْمَهْدِیُّ ، 9⃣وَأَشْهَدُ أَنَّ الْأَئِمَّةَ مِنْ وُلْدِکَ کَلِمَةُ التَّقْویٰ ، وَأَعْلامُ الْهُدیٰ ، وَالْعُرْوَةُ الْوُثْقیٰ ، وَالْحُجَّةُ عَلَیٰ أَهْلِ الدُّنْیا ، 🔟وَأَشْهَدُ أَنِّی بِکُمْ مُؤْمِنٌ ، وَبِإِیابِکُمْ مُوقِنٌ ، بِشَرایِعِ دِینِی ، وَخَواتِیمِ عَمَلِی ، وَقَلْبِی لِقَلْبِکُمْ سِلْمٌ ، وَأَمْرِی لِأَمْرِکُمْ مُتَّبِعٌ ، وَنُصْرَتِی لَکُمْ مُعَدَّةٌ حَتَّیٰ یَأْذَنَ اللّٰهُ لَکُمْ ، فَمَعَکُمْ مَعَکُمْ لَامَعَ عَدُّوِکُمْ ، صَلَواتُ اللّٰهِ عَلَیْکُمْ ، وَعَلَیٰ أَرْواحِکُمْ وَأَجْسادِکُمْ، وَشاهِدِکُمْ وَغَائِبِکُمْ ، وَظَاهِرِکُمْ وَبَاطِنِکُمْ ، آمِینَ رَبَّ الْعالَمِینَ. 🌷2مرتبه به کار جهادی امام حسین علیه السلام اشاره دارد 1⃣ فجاهدهم فیک صابرا مُحتسبا 2⃣ وجاهدت فی سبیله حتی أتاک الیقین 🌺 2مرتبه معرفی امام به عنوان ولیّ 1⃣ ولیّ الله2⃣ ولیُّک 🌸2مرتبه معرفی امام به عنوان صفیّ 1⃣ صفیّ الله 2⃣صفیّک 🌻7مرتبه امام با عنوان (إبن) معرفی شده است مثلا إبن رسول الله، إبن سیّد الأوصیاء، إبن ولیّک، إبن صفیّک و،،، ✍ نکات: 1_ تکرار، علامت تأکيد و اهمیت مطلب است، باید دقت کرد که چرا روی برخی از عناوین، أهمیت داده شده است مانند ولایت، شهادت،و مجاهدت 2_ تعداد نه مرتبه أشهد در زیارت، به این معنا است که زیارت اربعین یعنی تجدید عهد،و تثبیت عقاید البته یک مرتبه آن اُشهد است نه أشهد که به همان گواهی دادن با یک عبارت ديگر،إشاره دارد 3_با تأمّل در محتوای گواهی دادن ها، در می یابیم که اوّلا مشکل إعتقادی ما چیست؟ و ثانیا اگر مردم به این عقیده و إیمان که در محتوای 9 گانه گواهی ها آمده برسند جامعه جهانی و مدینه فاضله تشکیل خواهد شد 4_7مرتبه سلام همراه با 4 مرتبه لعن آمده،پس إسلام فقط رحمانی، که حسن روحانی و اصلاح طلبان از آن دم می زنند غلط است اسلام در موقع لازم قهر،لعن و عقاب و عذاب هم دارد انبیاء هم بشیر بودند هم نذیر 5_با دقت در تعداد لعن ها، در می یابیم که فقط قاتل ملعون نیست بلکه ظالم(کسانی که کمک و حامی قاتل بودند) و هم چنین راضی به قتل بوده اند حتی اگر در کربلا نبوده اند و حتی اگر سال 61 هجری زندگی نکرده اند اما الآن رضایت به قتل و ظلم به اهل‌بیت علیهم السلام را داشته اند جزء ملعونیند اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم قم مقدسه1399/7/16 کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : نصرت امام عصر علیه السلام چگونه است؟ ✅ مقدمه در زیارت اربعین آمده: (نصرتی لکم مُعدّة)یعنی همین الآن، یاری وکمک من برای شما اهل بیت علیهم السلام آماده است، نصرت و خدمت ما چیست؟ که باید اکنون و همیشه باید فراهم باشد؟ 1⃣تجدیدعهد،با امام عصر اللّٰهُمَّ إِنِّي أُجَدِّدُ لَهُ فِي صَبِيحَةِ يَوْمِي هٰذَا وَمَا عِشْتُ مِنْ أَيَّامِي عَهْداً وَعَقْداً وَبَيْعَةً لَهُ فِي عُنُقِي لَا أَحُولُ عَنْها وَلَا أَزُولُ أَبَداً، 2⃣ دغدغه انتظار و دعا قال مولانا الامام المهدی -عجل الله تعالی فرجه: (اَکْثِرُوا الدُّعاءَ بِتَعْجیلِ الْفَرَجِ، فاِنَّ ذلِکَ فَرَجُکُمْ) برای شتاب در گشایش حقیقی و کامل، بسیار دعا کنید؛ زیرا، همانا، فَرَج شما در آن است. 3⃣ تحصیل کامل معارف 4⃣ تبيين صحیح معارف عَنْ عَبْدِ السَّلَامِ بْنِ صَالِحٍ الْهَرَوِيِّ قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا الْحَسَنِ عَلِيَّ بْنَ مُوسَى الرِّضَا (ع) يَقُولُ رَحِمَ اللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا فَقُلْتُ لَهُ وَ كَيْفَ يُحْيِي أَمْرَكُمْ قَالَ يَتَعَلَّمُ عُلُومَنَا وَ يُعَلِّمُهَا النَّاسَ فَإِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلَامِنَا لَاتَّبَعُونَا. عبدالسلام بن صالح هروی از امام رضا علیه السلام نقل می کند، حضرت می فرمود: رحمت خدا بر کسی باد که دین و ولایت ما را زنده می کند. به حضرت گفته شد: چگونه امر شما را احیا و زنده می کند؟. حضرت فرمودند: علوم ما را یاد گیرد و به مردم بیاموزد؛ زیرا مردم اگر حُسن و حقایق کلام ما را بدانند قطعا از ما پیروی خواهند کرد(عيون أخبار الرضا عليه السلام،ج‏1،ص:307) 5⃣ تقویت پرچم جبهه حق وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُمْ وَآخَرِينَ مِنْ دُونِهِمْ لَا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ يَعْلَمُهُمْ ۚ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ شَيْءٍ فِي سَبِيلِ اللَّهِ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنْتُمْ لَا تُظْلَمُونَ و در برابر آنان آنچه در قدرت و توان دارید از نیرو [و نفرات و ساز و برگ جنگی] و اسبان ورزیده [برای جنگ] آماده کنید تا به وسیله آنها دشمن خدا و دشمن خودتان ودشمنانی غیر ایشان را که نمی شناسید، ولی خدا آنان را می شناسد بترسانید. و هر چه در راه خدا هزینه کنید، پاداشش به طور کامل به شما داده می شود، و مورد ستم قرار نخواهید گرفت. 6⃣ تقوا و پرهیز از گناه وصیتکم التقوی 7⃣ متأدّب به اخلاق وآداب قال العسکری علیه السلام «اتقوا الله وَکُونُوا لَنَا زَیناً ولا تَکُونوا لَنَا شَیناً»تقوای الهی پیشه کنید و مایه افتخار و زینت ما باشید، نه مایه سرشکستگی ما!» بحارالانوار،ج 78،ص372 8⃣ کم خرج و پُر تلاش امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: از طرف من به صعصعه بگویید " « و أنت یرحمک الله ، فلقد کنت خفیف المؤونة ، کثیر المعونة » " [1] خدا ترا رحمت کند ای صعصعه ! تو خوب یار و یاوری برای من بودی ، کم‌ توقع ، کم زحمت ، کم خرج بودی . از آن طرف پرکار ، خدوم و فداکار بودی. 9⃣ جواد،کریم و اهل إیثار قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ(ع ) أَیَجِی‏ءُ أَحَدُکُمْ إِلَی أَخِیهِ فَیُدْخِلُ یَدَهُ فِی کِیسِهِ فَیَأْخُذُ حَاجَتَهُ فَلَا یَدْفَعُهُ؟ فَقُلْتُ: مَا أَعْرِفُ ذَلِکَ فِینَا، فَقَالَ أَبُو جَعْفَرٍ :فَلَا شَیْ‏ءَ إِذاً؛ قُلْتُ فَالْهَلَاکُ إِذاً؟ فَقَالَ : إِنَّ الْقَوْمَ لَمْ یُعْطَوْا أَحْلَامَهُمْ بَعْد؛ ]آیا کسی از شما نزد برادر دینی خود می‌آید که دستش را در کیسه پول او کند و به مقدار حاجتش از پول او بردارد و او از این عمل وی جلوگیریش ننماید؟ راوی گفت عرض کردم چنین کسی را در میان خودمان (با این صفت) نمی‌شناسم، حضرت باقر(علیه السلام ) فرمود: پس در این صورت فضیلت و کمالی برای ایشان نیست، راوی گوید عرض کردم: پس در این حال، بدبخت شده‌اند؟ حضرت فرمود: همانا این جماعت هنوز به عقل و رشد و ظرفیت کامل نرسیده‌اند (زیرا اگر خوبی این صفات را درک کرده بودند آن را در بین خودشان اجراء می‌کردند 🔟نیروی جهادی وإنقلابی منتظر دعوت و تشریفات نیست و ضمن ولایت مداری، آتش به اختیار، خالصانه،با تمام ظرفیت تلاش و خدمت می کند و خود را بدهکار هم می داند، دغدغه حل مشکل و دست گیری دارد 1⃣1⃣ دشمن ستیز و اهل مبارزه با إستکبار 2⃣1⃣ اهل امر به معروف و نهی از منکر ✍نتیجه : هر کسی، در هر نقش و هر لباسی هست بنابر ظرفیت، امکانات و شرایط خود، دغدغه جهاد اقتصادی، فرهنگی،سیاسی، اجتماعی و،،، داشته باشد و اصلا دریغ نکند اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم قم مقدسه 1402/2/8 کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : تأمّلی در دعای اللّهم عرّفنی نفسک ✍مقدمه : شیخ کلینی و غیر او از حضرت صادق(علیه‌السلام) روایت کرده‌اند: که این دعا را تعلیم زراره فرمود که در زمان غیبت و امتحان شیعه بخوانند 1⃣ اَللّهُمَّ عَرِّفْنى نَفْسَكَ، فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى نَفْسَكَ، لَمْ اَعْرِف نَبِيَّكَ؛ .خدایا خود را به من بشناسان، زیرا اگر خود را به من نشناسانی نبیّ ات را نشناخته‌ام، ✍نکات: 1_إمکان معرفت به خدا، نبیّ و امام به دست خداست،. و این توفیق به دست نمی‌آید مگر به عنایت الهی 2_پیامبر شناسی، زمانی تحقّق پیدا می کند که انسان ابتدا خدا شناس باشد، نتيجه این‌که : کسانی که معتقد به پیامبر، نیستند و یا به درستی از پیامبر، تبعیت نکرده اند و نمی کنند یعنی خدا را نشناخته اند 3_علوم دینی (فلسفه، کلام، تفسیر و،،،)که مُتکفل خداشناسی است، اگر ما را پیامبر شناس و امام شناس نکند، اصلا علم خداشناسی نیست، و کسب علم ومعرفت غیر مفید خواهد بود 2⃣ اَللّهُمَّ عَرِّفْنى رَسُولَكَ، فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى رَسُولَكَ، لَمْ اَعْرِفْ حُجَّتَكَ؛ خدایا فرستاده‌ات را به من بشناسان، زیرا اگر فرستاده‌ات را به من نشناسانی حجّتت را نشناخته‌ام ✍نکات: 1_برخی از انبیاء، رسول هم بوده اند،نبى همانند طبیب آگاهى است که در مطب خود آماده پذیرایى بیماران مى باشد; او به دنبال بیماران نمى رود ولى اگر بیمارى به او مراجعه کند از درمانش فروگذارى نمى کند؛ ولى رسول همانند طبیب سیّار است که به همه جا مى رود؛ به شهرها و روستاها و کوه و دشت و بیابان، تا بیماران را شناسایى کند و به مداواى آنها بپردازد؛ در حقیقت او چشمه اى است که به دنبال تشنگان مى رود نه مخزن آبى که تشنگان او را جستجو کنند! 2_کسانی که شیعه نمی شوند و مکتب اهل بیت علیهم السلام را نمی پذیرند و به جای اميرالمؤمنين علیه السلام، مکتب خلفا را حمایت و تبعیت می کنند و خود را سنیّ و مُدّعی پیروی از سنّت پیامبر را دارند در واقع پیامبر را اصلا نشناخته اند! چون پیامبر شناس حقیقی، امام شناس و شیعه می گردد 3⃣ اَللّهُمَّ عَرِّفْنى حُجَّتَكَ، فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى حُجَّتَكَ، ضَلَلْتُ عَنْ دينى، خدایا حجّتت را به من بشناسان، زیرا اگر حجّتت را به من نشناسانی، از دین خود گمراه می‌شوم. ✍ نکات : 1_عدم معرفت به امام، سبب انحراف از دین و ضلالت است 2_دینی که مطابق امام و حجت الهی نباشد اصلا دین نیست 3_أساس و ریشه گمراهی بشر، عدم معرفت به خداست چرا که خداشناسی، انسان را منتهی به پیامبر شناسی و در نهایت به امام شناسی منتقل می کند 4_نتیجه و ثمره معرفت به خدا، نبیّ و امام اینکه باید انسان را دین دار و با تقوا کند اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم روستای کمرود1402/6/12 کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع:معیار قبولی أعمال 1⃣ مُعتقد، ومُلتزم به ولایت و امامت اهل‌بیت امام باقر(علیه السلام) «لَوْ انَّ رَجُلًا قامَ لَیْلُهُ وَ صامَ نَهارُهُ وَ تَصَدَّقَ بِجَمیعِ مالِهِ وَ حَجَّ جَمیعَ دَهْرِهِ وَ لَمْ یَعْرِفْ وِلایَةَ وَلِىِّ اللَّهِ فَیُوالیهِ وَ یَکُونَ جَمیعُ اعْمالِهِ بِدِلالَتِهِ الَیْهِ ما کانَ لَهُ عَلَى اللَّهِ حَقٌّ فى ثَوابِهِ ابَداً»(اگر مسلمانى تمام شب‌ها شب ‌زنده ‌دارى کند و تمام روزها روزه‌دارى نماید و تنها به پرداخت وجوه شرعیّه واجب اکتفا نکند، بلکه تمام اموال و سرمایه‌اش را در راه خدا صدقه بدهد، و در تمام طول عمرش هر ساله به حج برود، ولى اهل ولایت نباشد و «ولىُّ الله» را نشناسد تا ولایتش را به گردن نهد، و اعمالش را طبق دستور او انجام دهد، چنین مسلمانى هرگز انتظار ثواب و پاداش الهى را نداشته باشد 2⃣ عمل بر اساس تقوا إِنَّمَا يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِينَ(مائده27) خدا، تنها از پرهیزگاران می‌پذیرد! رسول خدا (صلى الله علیه وآله) نیز در روایتى فرموده اند: « لَوْ صَلَّیتُمْ حَتَّى تَكُونُوا كَالْأَوْتَارِ وَ صُمْتُمْ حَتَّى تَكُونُوا كَالْحَنَایا لَمْ یقْبَلِ اللَّهُ مِنْكُمْ إِلَّا بِوَرَعٍ»اگر آن قدر نماز بخوانید تا همچون زه كمان شوید و آن قدر روزه بگیرید تا همچون كمان خم شوید، خدا از شما قبول نمى كند ، مگر این كه انسان با ورع باشید. 3⃣ عمل خالصانه(بی ریا) پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود دو صفت است كه خداوند سبحان اعمال را جز با وجود آنها نمي پذيرد، تقوا و اخلاص. صفتان لا يُقبَلُ الله سبحانه الاعمال الّا بهما، التُّقي و الاخلاص. 4⃣ احسان به والدین امام صادق (علیه السلام) فرمود: « من نظر الى أبویه نظر ماقتٍ و هما ظالمان له لم یقبل الله له صلاهً » نماز فرزندانى كه با خشم به پدر و مادر خود نگاه مى كنند قبول نمى شود، گرچه والدین ، نسبت به آنان كوتاهى و ظلمى كرده باشند. 5⃣خوش اخلاقی باهمسر پیامبر اسلام (صلى الله علیه وآله) فرموده است : « من كان له امرئه توذیه لم یقبل الله صلاتها و لاحسنهً من عملها . . . و على الرّجل مثل ذلك»هر كس زن بد رفتار و اذیت كننده اى داشته باشد ، خداوند نماز و كارهاى نیک آن زن را نمى پذیرد . ( مرد نیز همچنین است ) 6⃣ خاضع در مقابل عظمت خدا و تکالیف الهی 7⃣ ترک شهوات برای خدا 8⃣ یادخدا در طول روز 9⃣ تواضع در مقابل مردم 🔟خیرخواهى نسبت به دیگران مانند موارد در روایت: الف_ إطعام گرسنه ب_ پوشاندن عریان ج_ مهربانی با مصیبت دیده د_ پناه دادن غریب امام صادق (علیه السلام) فرموده اند: « قَالَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى إِنَّمَا أَقْبَلُ الصَّلَاهَ لِمَنْ تَوَاضَعَ لِعَظَمَتِى وَ یكُفُّ نَفْسَهُ عَنِ الشَّهَوَاتِ مِنْ أَجْلِى وَ یقْطَعُ نَهَارَهُ بِذِكْرِى وَ لَا یتَعَاظَمُ عَلَى خَلْقِى وَ یطْعِمُ الْجَائِعَ وَ یكْسُو الْعَارِى وَ یرْحَمُ الْمُصَابَ وَ یوْوِى الْغَرِیب» خداوند متعال فرمود : نماز كسى را مى پذیرم كه: در مقابل عظمت من خاضع باشد از خواسته هاى نفسانى به خاطر من خود را دور كند روزش را با یاد من به پایان برد، بر بندگانم بزرگى نفروشد به گرسنه غذا دهد برهنه را بپوشاند به مصیبت دیده مهربانى كند غریب را پناه دهد 1⃣1⃣ پرداخت زکات و حقوق واجب مالی امام رضا (علیه السلام ) مى فرماید: « فَمَنْ صَلَّى وَ لَمْ یزَكِّ لَمْ تُقْبَلْ مِنْهُ صَلَاتُه» هر كس نماز بخواند ولى زكات ( و مالیات اسلامى ) نپردازد، نمازش قبول نمى شود .   2⃣1⃣ كسب مال حلال و مباح على (علیه السلام) خطاب به كمیل فرمود: « یا كُمَیلُ انْظُرْ فِى مَا تُصَلِّى وَ عَلَى مَا تُصَلِّى إِنْ لَمْ یكُنْ مِنْ وَجْهِهِ وَ حِلِّهِ فَلَا قَبُولَ» اى كمیل ! نگاه كن ببین كه در چه چیز نماز مى گزارى و بر روى چه چیز به نماز ایستادى. اگر آن چیزى را كه براى نمازت استفاده مى كنى ، حلال و مباح نباشد، نمازت قبول نیست 3⃣1⃣ حضور قلب در نماز امام باقر (علیه السلام): « عَلَیكَ بِالْإِقْبَالِ عَلَى صَلَاتِكَ فَإِنَّمَا یحْسَبُ لَكَ مِنْهَا مَا أَقْبَلْتَ عَلَیه» در نماز توجه به خدا داشته باش، زیرا از نماز آن مقدار قبول مى شود كه تو به آن توجه دارى 4⃣1⃣ تبرّی نسبت به دشمنان اهل‌بیت   امام زین العابدین (علیه السلام) در پاسخ كسى كه پرسید چه چیزى سبب قبولى نماز است ؟ فرمودند: « وَلَایتُنَا وَ الْبَرَاءَهُ مِنْ أَعْدَائِنَا » ولایت ما اهل بیت، و برائت از دشمنان ما 5⃣1⃣ إیمان به خدا وَ مَنْ یكْفُرْ بِالْإِیمانِ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ )  كسى كه انكار كند آنچه را باید به آن ایمان بیاورد ، اعمال او تباه مى گردد اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم روستای کمرود1402/6/12 کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
عکس جلوی درب رختکن تکیه روستای کمرود نور به همراه تصویر مرحوم پدرم حاج علی عمران اکبری پیر غلام امام حسین علیه السلام1402/6/13 اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
: کانال مطالب تولید شده توسط حمیداکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
کانال مطالب تولید شده توسط حمیداکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
:؟ کانال مطالب تولید شده توسط حمیداکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : تأملی در کلام الإمامُ العسكريُّ عليه السلام :  لَو عَقَلَ أهلُ الدنيا خَرِبَتْ [بحار الأنوار 78/377/3] اگر اهل دنيا عقل خود را به كار مى بستند ، دنيا ويران مى شد [چون به دنيا بى رغبت مى شدند) 1⃣ عقل نمی گوید برای معاش تلاش نکن اما نباید به اندازه‌ی باشد که معاد انسان خراب بشود 2⃣ اگر مردم عاقل باشند بر سر چیز فانی دعوا نمی کردند وقتی دنیا مانند خرابه ای فرض بشود کسی به آن رغبت و حرص ندارد 3⃣ اگر دنیا برای کسانی محل آسایش و رفاه شد و توجهی به امور معنوی نداشتند عاقل نیستند 4⃣اگر دنیای انسانی بهتر از دین داری او بود عاقل نیست 5⃣ اهل دنیا نباش یعنی تو را به دنیا طلبی و دوست داشتن دنیا نشناسند چون دیگر عاقل نخواهی بود 6⃣ کسانی که اهل دنیا را زرنگ و عاقل بداند معنای عقل را نفهمیده و خود او هم عاقل نیست 7⃣ لازم است مسلمانان در علم و فناوری تلاش و پیشرفت کنند تا قوی و عزیز زندگی کنند اما همه چیز باید در خدمت معنویت و کمال و تقرّب الهی باشد و إین عین عقل است چرا که(الدنبا مزرعة ألآخره) 8⃣ دنیا هر چقدر هم به ظاهر، از هر حیث در وضعیت عالی باشد نسبت به آخرت، عاقل آن را خرابه می داند 9⃣ رسالت متولیان فرهنگی و مربیان این است که مردم را اهل تعقل و تفکر کنند تا آخرت آنان آباد شود 🔟 اگر دنیا توسط کسانی با ظلم، حرث و نسل را از بین بردند و خراب شد و یا کسی بدون تلاش و تدبیر و تقوا دنیای خرابی داشت اینگونه خرابی دنیا، مصداق بی عقلی است مراد از خراب شدن و خراب دیدن دنیا توسط عاقل، هدف قرار ندادن و عدم دغدغه نسبت به دنیا است، عاقل با تدبير وتلاش دنیا را وسیله می داند یعنی: (پول را پُل می بیند) اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed صلوات 1401/8/11
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : تأملی در کلام پيامبر صلي الله عليه و آله : النَّظَرُ في ثَلاثَةِ أشياءٍ عِبادَةٌ : النَّظَرُ فِي وَجهِ الوالِدَينِ و فِي المُصحَفِ و فِي البَحرِ ؛  [بحار الأنوارج 10ص 368] پيامبر صلي الله عليه و آله :نگاه كردن به سه چيز عبادت است : به صورت پدر و مادر ، به قرآن و به دريا 1⃣ دایره عبادت، منحصر در نماز، روزه و،، ، نیست 2⃣ ممکن است نظر به این 3مورد اشاره به 3منشأ وعامل حیات باشد الف_والدین عامل حیات مادّی ب_قرآن عامل حیات معنوی ج_بحر(آب)عامل حیات طبیعی 3⃣ نظر به معنای تأمل و بررسی با دقت و تعمق آمده، بنابراین ساده و سطحی از کنار نعمت ها رد نشویم 4⃣ نظر اگر با فی متعدی شود به معنای رسیدگی نیز آمده، بنابراین رسیدگی به این 3عنوان، عبادت است رسیدگی یعنی در مورد حفظ و نگهداری آنان تلاش کافی را داشته باشیم 5⃣ این 3عنوان ممکن است ذکر نمونه های بی شماری از نعمت هاست که انسان از آن غافل است و إلّا هر چیزی آیت خداست 6⃣ نظر به معنای تئوری پردازی است بنابراین در این 3مورد لازم است فکر وپژوهش کرد چرا که زمینه برکات دنیوی و أخروی برای جامعه است 7⃣ شاید در ترتيب نظر وجهی باشد به این معنا که توجه محبت آمیز نسبت به والدین باعث توفیق کسب معنویت (قرآن) و معرفت (بحر) به عنوان خداشناسی می شود 8⃣ هر چیزی از آن جهت که آیت حق است مهم و مقدس است بحر در کنار قرآن، می شود عبادت 9⃣ اگر کسی می خواهد به عبادت های دیگر توفیق یابد باید به این سه عنوان، توجه ویژه داشته باشد 🔟 اگر نظر و توجهی، انسان را به عبودیت و بندگی نکشاند این نگاه عبادت نیست اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی 1401/8/12صلوات