عکس جلوی درب رختکن تکیه روستای کمرود نور به همراه تصویر مرحوم پدرم حاج علی عمران اکبری
پیر غلام امام حسین
علیه السلام1402/6/13
اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
کانال مطالب تولید شده
توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی
https://eitaa.com/serathamed
#إمام_معصوم_یعنی:
کانال مطالب تولید شده توسط حمیداکبری
پاسخگوی حرم رضوی
https://eitaa.com/serathamed
#إمام_علم_إلهی_یعنی
کانال مطالب تولید شده توسط حمیداکبری
پاسخگوی حرم رضوی
https://eitaa.com/serathamed
#إمام_نصب_إلهی:؟
کانال مطالب تولید شده توسط حمیداکبری
پاسخگوی حرم رضوی
https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع :
تأملی در کلام الإمامُ العسكريُّ عليه السلام :
لَو عَقَلَ أهلُ الدنيا خَرِبَتْ
[بحار الأنوار 78/377/3]
اگر اهل دنيا عقل خود را به كار مى بستند ، دنيا ويران مى شد [چون به دنيا بى رغبت مى شدند)
1⃣ عقل نمی گوید برای معاش تلاش نکن اما نباید به اندازهی باشد که معاد انسان خراب بشود
2⃣ اگر مردم عاقل باشند بر سر چیز فانی دعوا نمی کردند وقتی دنیا مانند خرابه ای فرض بشود کسی به آن رغبت و حرص ندارد
3⃣ اگر دنیا برای کسانی محل آسایش و رفاه شد و توجهی به امور معنوی نداشتند عاقل نیستند
4⃣اگر دنیای انسانی بهتر از دین داری او بود عاقل نیست
5⃣ اهل دنیا نباش یعنی تو را به دنیا طلبی و دوست داشتن دنیا نشناسند چون دیگر عاقل نخواهی بود
6⃣ کسانی که اهل دنیا را زرنگ و عاقل بداند معنای عقل را نفهمیده و خود او هم عاقل نیست
7⃣ لازم است مسلمانان در علم و فناوری تلاش و پیشرفت کنند تا قوی و عزیز زندگی کنند اما همه چیز باید در خدمت معنویت و کمال و تقرّب الهی باشد و إین عین عقل است چرا که(الدنبا مزرعة ألآخره)
8⃣ دنیا هر چقدر هم به ظاهر، از هر حیث در وضعیت عالی باشد نسبت به آخرت، عاقل آن را خرابه می داند
9⃣ رسالت متولیان فرهنگی و مربیان این است که مردم را اهل تعقل و تفکر کنند تا آخرت آنان آباد شود
🔟 اگر دنیا توسط کسانی با ظلم، حرث و نسل را از بین بردند و خراب شد و یا کسی بدون تلاش و تدبیر و تقوا دنیای خرابی داشت اینگونه خرابی دنیا، مصداق بی عقلی است مراد از خراب شدن و خراب دیدن دنیا توسط عاقل، هدف قرار ندادن و عدم دغدغه نسبت به دنیا است، عاقل با تدبير وتلاش دنیا را وسیله می داند یعنی:
(پول را پُل می بیند)
اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#عسگری_عقل_دنیا
کانال مطالب تولید شده
توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی
https://eitaa.com/serathamed
صلوات 1401/8/11
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع :
تأملی در کلام پيامبر صلي الله عليه و آله : النَّظَرُ في ثَلاثَةِ أشياءٍ عِبادَةٌ : النَّظَرُ فِي وَجهِ الوالِدَينِ و فِي المُصحَفِ و فِي البَحرِ ؛
[بحار الأنوارج 10ص 368]
پيامبر صلي الله عليه و آله :نگاه كردن به سه چيز عبادت است : به صورت پدر و مادر ، به قرآن و به دريا
1⃣ دایره عبادت، منحصر در نماز، روزه و،، ، نیست
2⃣ ممکن است نظر به این 3مورد اشاره به 3منشأ وعامل حیات باشد
الف_والدین عامل حیات مادّی
ب_قرآن عامل حیات معنوی
ج_بحر(آب)عامل حیات طبیعی
3⃣ نظر به معنای تأمل و بررسی با دقت و تعمق آمده، بنابراین ساده و سطحی از کنار نعمت ها رد نشویم
4⃣ نظر اگر با فی متعدی شود به معنای رسیدگی نیز آمده، بنابراین رسیدگی به این 3عنوان، عبادت است
رسیدگی یعنی در مورد حفظ و نگهداری آنان تلاش کافی را داشته باشیم
5⃣ این 3عنوان ممکن است ذکر نمونه های بی شماری از نعمت هاست که انسان از آن غافل است و إلّا هر چیزی آیت خداست
6⃣ نظر به معنای تئوری پردازی است
بنابراین در این 3مورد لازم است فکر وپژوهش کرد چرا که زمینه برکات دنیوی و أخروی برای جامعه است
7⃣ شاید در ترتيب نظر وجهی باشد به این معنا که توجه محبت آمیز نسبت به والدین باعث توفیق کسب معنویت (قرآن) و معرفت (بحر) به عنوان خداشناسی می شود
8⃣ هر چیزی از آن جهت که آیت حق است مهم و مقدس است بحر در کنار قرآن، می شود عبادت
9⃣ اگر کسی می خواهد به عبادت های دیگر توفیق یابد باید به این سه عنوان، توجه ویژه داشته باشد
🔟 اگر نظر و توجهی، انسان را به عبودیت و بندگی نکشاند این نگاه عبادت نیست
اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#پیامبر_عبادت_والدین
کانال مطالب تولید شده
توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی
1401/8/12صلوات
موضوع:انواع مست كننده ها
✍مقدمه :
معارف اهل بیت علیهم السلام به انسان این نگاه و جهان بینی صحیح را می دهد که فقط شراب، مستی نمی آورد و مواردی که باعث مستی و بی عقلی انسان می گردد در روایات بیان شده که باید از برخی موارد پرهیز وبعضی را مدیریت و کنترل کرد
1⃣ گناه
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ـ به عبد اللّه بن مسعود ـ فرمود:يابنَ مسعودٍ، اِحذَر سُكرَ الخَطيئةِ؛ فإنَّ لِلخَطيئةِ سُكرا كَسُكرِ الشَّرابِ ، بل هِي أشَدُّ سُكرا مِنهُ يقولُ اللّه ُتعالى«صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فهُم لايَرْجِعُونَ»(بقره،18)
اى پسر مسعود! از مستى گناه حذر كن زيرا گناه نيز همچون شراب، مستى مى آورد وبلكه مستى آن شديدتر است . خداوند متعال مى فرمايد «كرانند، گنگانند،كورانند، پس آنان باز نمى گردند».
2⃣شراب3⃣ثروت
4⃣خواب5⃣حاکمیت
موقعیت مدیریتی،مسئولیت
امام على عليه السلام :
السُّكرُ أربَعُ سَكراتٍ:سُكرُ الشَّرابِ،و سُكرُ المالِ،و سُكرُ النَّومِ،و سُكرُ المُلكِ .
مستى چهار گونه است: مستى شراب ، مستى ثروت، مستى خواب و مستى حكومت
امیرالمؤمنین (علیه السلام)سكرة الحكومة أسكر من سكر الخمر.
6⃣قدرت
ممکن است کسی قدرتی دارد حتی بدون ثروت، و از حاکمیت هم نباشد
مثلا طرفداران و مریدانی دارد یا آنکه به کثرت قوم و قبیله یا قدرت بدنی خود و،،،، تکیه دارد! که باعث مستی است
7⃣ علم(غیر مفید)یاعلم مفیدکه بدون خودسازی وعمل باشد!
8⃣مدح وتعریف از إنسان
9⃣ جوانی
امام على عليه السلام :
يَنبَغِي للعاقِلِ أن يَحتَرِسَ مِن سُكرِ المالِ ، و سُكرِ القُدرَةِ ، و سُكرِ العِلمِ ، و سُكرِ المَدحِ ، و سُكرِ الشَّبابِ ، فإنَّ لِكُلِّ ذلكَ رِياحا خَبيثةً تَسلُبُ العَقلَ و تَستَخِفُّ الوَقارَ .
سزاوار است كه خردمند از مستى ثروت و مستى قدرت و مستى دانش و مستى ستايش و مستى جوانى پرهيز كند ؛ زيرا هر يك از اين مستيها بادهاى پليدى دارد كه عقل رامى ربايدو وقار را ازبين مى برد .
🔟 خود را غنیّ دیدن
نکته: ممکن است کسی مال زیاد دارد اما خود را غنیّ نمی بیند
كَلَّا إِنَّ الْإِنْسَانَ لَيَطْغَى
حقا كه انسان سركشى مى كند(۶/علق)أَنْ رَآهُ اسْتَغْنَى همين كه خود را بى نياز پندارد(۷/علق)
امام على عليه السلام :
اِستَعِيذُوا بِاللّه ِمِن سَكرَةِ الغِنى، فإنَّ لَهُ سَكرةً بَعيدَةَ الإفاقَةِ .از مستىِ ثروت به خدا پناه بريد كه مستى آن دير از سر مى پرد
1⃣1⃣غفلت2⃣1⃣غرور
امام على عليه السلام :
سُكرُ الغَفلَةِ و الغُرورِ أبعَدُ إفاقَةً مِن سُكرِ الخُمُورِ .
مستى غفلت و غرور ، ديرتر از مستى خمر از سر مى پرد
3⃣1⃣ گمراهی و ضلالت
امام على عليه السلام :
مَن كَثُرَ نِزاعُهُ بالجَهلِ دامَ عَماهُ عَنِ الحَقِّ ، و مَن زاغَ ساءَت عِندَهُ الحَسَنَةُ ، و حَسُنَت عِندَهُ السَّيِّئَةُ ، و سَكِرَ سُكرَ الضَّلالَةِ .
هر كه از روى نادانى بسيار بستيزد ، نديدن حق در او دوام يابد و هر كس [از حق ]منحرف شود، خوبى در نظرش بد و بدى در نظرش خوب آيد و از گمراهى ، مست شود .
4⃣1⃣ نعمت های فراوان و مستمر(که به آن دل خوش است)
امام على عليه السلام ـ در خطبه اى در بيان پيشامدهاى ناگوار آينده ـ فرمود :
ذاكَ حَيثُ تَسكَرُونَ مِن غَيرِ شَرابٍ ، بل مِن النِّعمَةِ و النَّعيمِ .
آن ، زمانى خواهد بود كه نه از شراب، بلكه ازنعمت وخوشى مست مى شويد.
5⃣1⃣ بی خبری
(بی خیالی وبی تفاوتی)
امام على عليه السلام ـ در تشويق كردن مردم به جهاد فرمود اُفٍّ لكم إذا دعوتكم إلى جهادِ عدوِّكُم دارت أعيُنُكم كأنَّكُم من الموت في غَمرةٍ ، و من الذُّهولِ في سَكرة :واى بر شماهنگامى كه شما را به جنگ به دشمنان مى خوانم چشمانتان به دَوَران مى افتد گويى در مرگ فرو رفته و از سكرات آن دست و پا مى زنيد و در نسيان و بيخبرى و سرمستى هستيد
6⃣1⃣ مرگ(وفات)
امیرالمؤمنین علیه السلام در توصيف فريب خوردگان [دنيا] ـ فرمود في صِفَةِ المَأخوذِينَ علَى الغِرَّةِ ـ : اجتَمَعَت علَيهِم سَكرَةُ المَوتِ و حَسرَةُ الفَوتِ ، ففَتَرَت لها أطرافُهُم ، و تَغيَّرَت لها ألوانُهُم
نهج البلاغة : الخطبة 109
سكرات مرگ و حسرت از دست دادن همه چيز در وجود آنها جمع مى شود و دست و پاهايشان به سستى مى گرايد و رنگ هايشان بر مى گردد
:✅قال الصّادِقُ علیه السلام مَنْ سَرَّهُ أَنْ يَنْظُرَ إِلَى اَللَّهِ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ وَ تَهُونَ عَلَيْهِ سَكْرَةُ اَلْمَوْتِ وَ هَوْلُ اَلْمُطَّلَعِ فَلْيُكْثِرْ زِيَارَةَ قَبْرِ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَإِنَّ زِيَارَةَ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ زِيَارَةُ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ هر كس خوش دارد كه روز قيامت ، به خدا بنگرد و سختى هاى مرگ ، و بيم و هراس پس از آن بر او آسان شود،به زيارت قبر حسين عليه السلام فراوان برود.همانا زیارت امام حسین،زیارت رسول خدا صلی الله علیه وآله هست
#أنواع_مست_کننده
1401/8/15صلوات
https://eitaa.com/serathamed
اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#أنواع_مست_کننده
کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری
پاسخگوی حرم رضوی
https://eitaa.com/serathamed
1401/8/15
✅موضوع :
ویژگی های پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله در تبلیغ واسباب هدایت و اصلاح مخاطبان
✅مقدمه :
إِنَّكَ لَا تَهْدِي مَنْ أَحْبَبْتَ وَلَٰكِنَّ اللَّهَ يَهْدِي مَنْ يَشَاءُ ۚ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ(قصص/56)
قطعاً تو نمی توانی هر که را خود دوست داری هدایت کنی، بلکه خدا هر که را بخواهد هدایت می کند؛ و او به هدایت پذیران داناتر است،
لَيْسَ عَلَيْكَ هُداهُمْ وَ لكِنَّ اللَّهَ يَهْدِي مَنْ يَشاءُ» «بقره/272» هدايتپذيرى مردم بر عهدهى تو نيست وخداوند، هر كه را بخواهد، هدايت مىفرمايد.
پرسش اینکه اگر هدایت به دست خداست پس نقش انبیاء و اوصیای الهی و علماء چیست؟
✅جواب)
همه وسیله هدايت هستند بنابراین
باید مانند پيامبر صلي الله عليه و آله عمل کرد ممکن است یکی بشود ابوذر یکی بشودابولهب(به دلیل حقّ انتخاب مخاطب بدون إجبار)
✅عمل پيامبر صلي الله عليه وآله چگونه بود؟اینگونه باشیم
1⃣ اخلاق نیک با مخاطبان:
فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ ۖ وَلَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ ۖ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ(آل عمران/159)
ای پیامبر!] پس به مهر و رحمتی از سوی خدا با آنان نرم خوی شدی، و اگر درشت خوی و سخت دل بودی از پیرامونت پراکنده می شدند؛ بنابراین از آنان گذشت کن، و برای آنان آمرزش بخواه،
2⃣تکریم مخاطبان:
وَشَاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ ۖ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ(آل عمران /159)
و در کارها با آنان مشورت کن، و چون تصمیم گرفتی بر خدا توکل کن؛ زیرا خدا توکل کنندگان را دوست دارد.
3⃣ عمل و ألگوی رفتاری:
لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الْآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا(أحزاب /21)
یقیناً برای شما در [روش و رفتار] پیامبر خدا الگوی نیکویی است برای کسی که همواره به خدا و روز قیامت امید دارد؛ و خدا را بسیار یاد می کند.
4⃣ تبلیغ صحیح:
یعنی معارف دین را به صورت جامع و کامل و متناسب با زمان و نیاز مخاطبان،به گوش مخاطبان می رساند
وَمَاعَلَيْنَا إِلَّا الْبَلَاغُ الْمُبِينُ
(یس/17)
و بر عهده ما جز رساندن آشکار [پیام وحی] نیست.
5⃣ إتمام حجّت:
ولقد أهلكنا القرون من قبلكم لمّا ظلموا وجآءتهم رسلهم بالبيّنت وما كانوا ليؤمنوا كذلك نجزى القوم المجرمين.
(یونس/13)
یقیناً اقوام پیش از شما را هنگامی که ستم ورزیدند، هلاک کردیم، و پیامبرانشان برای آنان دلایل روشن آوردند، ولی آنان بر آن نبودند که ایمان بیاورند؛ این گونه گروه گناهکار را کیفر می دهیم.
وَإِنْ يُكَذِّبُوكَ فَقَدْ كَذَّبَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ جَاءَتْهُمْ رُسُلُهُمْ بِالْبَيِّنَاتِ وَبِالزُّبُرِ وَبِالْكِتَابِ الْمُنِيرِ(فاطر/25)
اگر تو را تکذیب می کنند [اندوهگین مباش] همانا کسانی هم که پیش از اینان بودند [پیامبران را] تکذیب می کردند، در حالی که پیامبرانشان معجزه های آشکار، و نوشته ها [یی مشتمل بر پند و موعظه و مناجات] و کتاب روشن [که حاوی احکام و قوانین بود] برای آنان آوردند
صفحه (اول)ادامه دارد⬅️
#پیامبر_تبلیغ_إصلاح
کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری
پاسخگوی حرم رضوی
https://eitaa.com/serathamed
6⃣.مخاطب شناسی:
طبق آیه قرآن سه نوع مخاطب داریم(3تا عین :مخاطب عقلانی، مخاطب عاطفی، مخاطب عصبیت)
مبلغ توانا باید برای هر مخاطبی، روش متناسب با او را در نظر بگیرید خدای سبحان به پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله دستور می دهد:
ادْعُ إِلَىٰ سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ ۖ وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ ۚ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنْ ضَلَّ عَنْ سَبِيلِهِ ۖ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ(نحل/125)
[مردم را] با حکمت و اندرز نیکو به راه پروردگارت دعوت کن، و با آنان به نیکوترین شیوه به بحث [و مجادله] بپرداز، یقیناً پروردگارت به کسانی که از راه او گمراه شده اند و نیز به راه یافتگان داناتر است.
7⃣ بشیر بودن:
8⃣ نذیر بودن:
إِنَّا أَرْسَلْنَاكَ بِالْحَقِّ بَشِيرًا وَنَذِيرًا ۚ وَإِنْ مِنْ أُمَّةٍ إِلَّا خَلَا فِيهَا نَذِيرٌ(فاطر/24)
یقیناً ما تو را در حالی که مژده دهنده و هشدار دهنده ای، به حق و راستی فرستادیم، و هیچ امتی نبوده مگر آنکه در میان آنان بیم دهنده ای گذاشته است.
قال امیرالمومنین علیه السلام:
الفَقيهُ كُلُّ الفَقيهِ مَن لم يُقنِّطِ الناسَ مِن رَحمَةِ اللّه ِ ، و لم يُؤيِسْهُم مِن رَوحِ اللّه ِ ، و لم يُؤَمِّنْهُم مِن مَكرِ اللّه
.[نهج البلاغة : الحكمة 90 .]
امام على عليه السلام : فقيه كامل و واقعى، كسى است كه مردم را از رحمت خدا نوميد نكند، آنان را از فيض درگاهش مأيوس نگرداند و از مكر و عذاب خدا آسوده خاطرشان نسازد
9⃣ استقامت:
فاستقم كما امرت و من تاب معك؛وَلَا تَطْغَوْا ۚ إِنَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ(هود/112)
پس همان گونه که فرمان یافته ای ایستادگی کن؛ و نیز آنان که همراهت به سوی خدا روی آورده اند [ایستادگی کنند] و سرکشی مکنید که او به آنچه انجام می دهید، بیناست.
و شکیبایی کن، و شکیبایی تو جز به توفیق خدا نیست، و بر [گمراهی و ضلالت] آنان [و کارهایی که انجام می دهند] اندوهگین مباش، و از نیرنگی که همواره به کار می گیرند، دلتنگ مشو
🔟 إخلاص:
و ما اسئلكم علیه من اجر إن اجری الّا علی رب العالمین(شعراء/145)
و من از شما بر ابلاغ رسالتم هیچ پاداشی نمی خواهم، پاداش من فقط بر عهده پروردگار جهانیان است،
1⃣1⃣خدا ترسی و نهراسیدن از غیر خدا(خشیّت وشجاعت):
در قرآن در وصف مبلغان دین خدا میفرماید:
الذین یبلغون رسالات اللّه و یخشونه و لایخشون احداً الا اللّه و كفی بِاللَّهِ حَسِيبًا(أحزاب/39)
آنان که همواره پیامهای خدا را به مردم می رسانند و از [عظمت و مقام] او می ترسند و از هیچ کس جز او واهمه ندارند و برای حسابرسی [کار با ارزش اینان] خدا کافی است.
2⃣1⃣ـ فروتنی و تواضع:
در قرآن خطاب به پیامبر میفرماید: ای پیامبر برای پیروان مؤمن خود، بال مهربانی و فروتنی را بگستران. «واخفض جناحك لمن اتبعك من المؤمنین»(28)
3⃣1⃣ شرح صدر:
الم نشرح لك صدرك، آیا ما سینه تو را گشاده قرار ندادیم.»
از امیرمؤمنان نقل شده است كه آن حضرت فرمود: من ضاق صدره لم یصبر علی اداء الحق(كسی كه سینهاش تنگ شد بر ادای حق تاب نیاورد)
صفحه (دوم)
اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#پیامبر_تبلیغ_إصلاح
کانال مطالب تولید شده
توسط حمید اکبری
پاسخگوی حرم رضوی
https://eitaa.com/serathamed
1401/8/15صلوات
#وظیفه_جهاد_تبیین
کانال مطالب تولیدشده
توسط حمید اکبری
پاسخگوی حرم رضوی
https://eitaa.com/serathamed
موضوع:اسباب صيقل قلب
✍مقدمه :
قلب، حرم خدای سبحان است نباید آن را آلوده کرد، برای دفع و درمان زنگار قلب، توصیه هایی در روایات شده است
1⃣ زیاد یاد مرگ بودن:
قالَ رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : إنّ هذهِ القُلوبَ تَصدَأُ كما يَصدأُ الحَديدُ إذا أصابَهُ الماءُ . قيلَ : وما جَلاؤها ؟ قالَ : كَثرَةُ ذِكرِ المَوتِ، وتِلاوَةِ القرآنِ
[ كنز العمّال 42130.]
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمود : همچنان كه آهن اگر آب به آن رسد زنگ مى زند، اين دلها نيز زنگار مى بندد. عرض شد: صيقل دادن آنها به چيست؟ فرمود: بسيار به يادمرگ بودن وتلاوت قرآن
2⃣تلاوت (وتدّبر) در قرآن
3⃣ یاد خدا:
رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : جَلاءُ هذهِ القُلوبِ ذِكرُ اللّه ِوتِلاوَةُ القرآنِ
[تنبيه الخواطر: 2/122.]
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : صيقل دهنده اين دلها، ياد خدا و تلاوت قرآن است.
4⃣ شنیدن پند وموعظه:
5⃣شنیدن،خواندن حکمت:
معارف اهل بیت علیهم السلام بهترین حکمت ها است
الإمامُ عليٌّ عليه السلام
أحْيِ قَلبَكَ بالمَوعِظَةِ ... ونَوِّرْهُ بالحِكمَةِ
[ نهج البلاغة :الكتاب31.]
دلت را با موعظه، زنده گردان...و آن را با حكمت، روشنايى بخش.
6⃣ إستغفار:
الإمامُ الصّادقُ عليه السلام
إنَّ للقُلوبِ صَداءً كصَداءِ النُّحاسِ ، فاجلُوها بالاستِغفارِ
[ عدّة الداعي : 249.]
دلها نيز، همچون مس، زنگار مى بندد، پس آنها را با استغفار صيقل دهيد
7⃣ یادآوری نعمت های الهی:
: قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ): «يَصْدَأُ اَلْقَلْبُ، فَإِذَا ذَكَرْتَهُ بِآلاَءِ اَللَّهِ اِنْجَلَى عَنْهُ
قلب زنگار می گیرد هنگامی که نعمت های بی شمار الهی یادآوری شود قلب صیقل داده میشود
8⃣ شنیدن علم مفید:
امیرالمؤمنین (علیه السلام)
عَوِّدْ أُذُنَكَ حُسْنَ اَلاِسْتِمَاعِ وَ لاَ تُصْغِ إِلَى مَا لاَ يَزِيدُ فِي إِصْلاَحِكَ اِسْتِمَاعُهُ فَإِنَّ ذَلِكَ يُصْدِئُ اَلْقُلُوبَ وَ يُوجِبُ اَلْمَذَامَّ.
گوش هایت را به شنیدن مطالب مفید، عادت بده و حرف هایی که سبب رشد و اصلاح انسان نمیشود گوش نسپار چرا که شنیدن سخنان غیر مفید، سبب زنگار قلب ومذمّت انسان می گردد
اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#صیقل_قلب
کانال مطالب تولیدشده
توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی
https://eitaa.com/serathamed
1401/8/18صلوات .