eitaa logo
معیار(صراط الحمید)
1.7هزار دنبال‌کننده
564 عکس
216 ویدیو
12 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم هدف بیان شاخص هایی برمبنای عقل وشرع است تا افرادبا اطمینان خودرا ارزیابی کنندو یا وظیفه خود را به درستی تشخیص دهند ان‌شاءالله در صورت انتقاد یا پیشنهاد یا سوال با ادمین ارتباط بگیرید:09127473862 @hamldakbarl لینک @serathamed منشن
مشاهده در ایتا
دانلود
5⃣ مورد لعنت الهی امام صادق عليه السلام فرمود:  لا يَفتَرِقُ رجُلانِ علَى الهِجرانِ إلاّ استَوجَبَ أحَدُهُما البَراءةَ و اللَّعنَةَ ، و رُبَّما استَحقَّ ذلكَ كِلاهُما ، فقالَ لَهُ مُعَتّبٌ : جَعَلَنيَ اللّه ُ فِداكَ ، هذا الظّالِمُ فما بالُ المَظلومِ ؟قالَ : لأنّهُ لا يَدعو أخاهُ إلى صِلَتِهِ و لا يَتَغامَسُ . لَهُ عَن كَلامِهِ ، سَمِعتُ أبي يقولُ : إذا تَنازَعَ اثنانِ فَعازَّ أحَدُهُما الآخَرَ فلْيَرجِعِ المَظلومُ إلى صاحِبِهِ حتّى يَقولَ لِصاحِبِهِ : أي أخِي أنا الظّالِمُ ، حتّى يَقطَعَ الهِجرانَ بَينَهُ و بَينَ صاحِبِهِ ، فإنّ اللّه َ تبارَكَ و تعالى حَكَمٌ عَدلٌ يأخُذُ للمَظلومِ مِن الظّالِمِ . هيچ گاه دو مرد با حالت قهر از يكديگر جدا نشوند، مگر اينكه يكى از آن دو سزاوار بيزارى [خدا و رسولش از او ]و لعنت باشد و چه بسا كه هر دوى آنها سزاوار اين امر باشند. معتّب عرض كرد: خدا مرا فدايتان گرداند، ظالم، درست [كه مستحق اين كيفر است ]اما مظلوم چرا؟حضرت فرمود: براى آنكه برادرش را به آشتى با خود دعوت نمى كند و از سخن او چشم نمى پوشد. شنيدم پدرم مى فرمود: هرگاه دو نفر با هم ستيزه كردند و يكى از آن دو بر ديگرى چيره آمد، بايد آنكه در حقّ او ستم شده نزد آن ديگرى برود و به او بگويد: اى برادر! ستمكار منم، تا قهر و جدايى ميان او و رفيقش برطرف شود؛ زيرا خداوند تبارك و تعالى داورى عادل است و حقّ ستمديده را از ستمگر مى ستاند پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :  6⃣خروج از إسلام و دین لا يَتَهاجَرُ الرّجُلانِ قَد دَخَلا في الإسلامِ إلاّ خَرَجَ أحَدُهُما مِنهُ؛ حتّى يَرجِعَ إلى ما خَرَجَ مِنهُ ، و رُجوعُهُ أن يأتِيَهُ فيُسَلِّمَ علَيهِ  هيچ گاه دو فردى كه به اسلام در آمده اند از يكديگر قهر نكنند، مگر اينكه يكى از آنان از اسلام خارج شود، تا آنكه به سوى آنچه از آن خارج شده است برگردد و بازگشت او به اين است كه نزد آن ديگرى برود و به او سلام كند. پيامبرصلى الله عليه و آله أيُّما مُسلِمَينِ تَهاجَرا فمَكَثا ثَلاثا لا يَصطَلِحانِ إلاّ كانا خارِجَينِ مِن الإسلامِ ، و لَم يَكُن بَينَهُما وَلايَةٌ ، فأيُّهُما سَبَقَ إلى كلامِ أخيهِ كانَ السّابِقَ إلَى الجَنَّةِ يَومَ الحِسابِ . هر دو مسلمانى كه با هم قهر كنند و سه روز به قهر خود ادامه دهند و آشتى نكنند، هر دو از اسلام بيرون روند و ميان آنان هيچ پيوند دينى نباشد و هر كدام از آنان پيش از ديگرى با برادرش حرف بزند، در روز حسابرسى جلوتر به بهشت رود. 7⃣بیزاری امام از قهرکننده امام باقر عليه السلام فرمود  ما مِن مُؤمنَينِ اهتَجَرا فَوق ثَلاثٍ إلاّ وَ بَرِئتُ مِنهُما في الثّالِثَةِ ، فقيلَ لَهُ : يا بنَ رسولِ اللّه ِ ، هذا حالُ الظّالِمِ فما بالُ المَظلومِ ؟ فقالَ عليه السلام : ما بالُ المَظلومِ لا يَصيرُ إلَى الظّالِمِ فيَقولُ : أنا الظّالِمُ ، حتّى يَصطَلِحا ؟! . هيچ دو مؤمنى بيش از سه روز با يكديگر قهر نكردند، مگر اينكه در روز سوم من از آن دو بيزار شدم. عرض شد: يا بن رسول اللّه ! آنكه ظالم و مقصّر است، درست [چون حقّش همين است ]اما مظلوم چرا؟ فرمود: چرا آن مظلوم پيش مقصّر نمى رود و نمى گويد: مقصّر منم، تا آشتى كنند؟ 8⃣شقیّ بودن قهرکننده چنانچه هر کسی که در ماه مبارک از غفران الهی محروم بشود شقیّ محسوب می شود امام رضا عليه السلام ـ به نقل از پدران بزرگوار خود ـفرمود : في أوَّلِ لَيلَةٍ مِن شَهرِ رَمَضانَ يُغَلُّ المَرَدَةُ مِن الشَّياطينِ، و يُغفَرُ في كُلِّ لَيلَةٍ سَبعينَ ألفا ، فإذا كانَ في لَيلَةِ القَدرِ غَفَرَ اللّه ُ بمِثلِ ما غَفَرَ في رَجَبٍ و شَعبانَ و شَهرِ رَمَضانَ إلى ذلكَ اليَومِ إلاّ رجُلٌ بَينَهُ و بَينَ أخيهِ شَحناءُ ، فيَقولُ اللّه ُ عَزَّ و جلَّ : أنظِروا هؤلاءِ حتّى يَصطَلِحوا . در شب اول ماه رمضان شيطان هاى سركش به غل و زنجير بسته مى شوند و در هر شبى هفتاد هزار نفر آمرزيده مى شوند و در شب قدر خداوند به اندازه اى كه در ماه رجب و شعبان و ماه رمضان تا آن هنگام (شب قدر) آمرزيده است، مى آمرزد مگر مردى را كه ميان او و برادرش دشمنى و كينه اى باشد. پس خداوند عزّ و جلّ فرمايد: اينان را بگذاريد (مهلت دهيد) تا زمانى كه با هم آشتى كنند اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم 2⃣ کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
موضوع : پاسخ های حکیمانه امام حسن مجتبی علیه السلام در رابطه با 30پرسش اخلاقی 1⃣ پرسش از زهد؟ قیل لَهُ (علیه‌السلام) مَا الزُّهْدُ؟ قَالَ: الرَّغْبَهُ فِی التَّقْوَى وَ الزَّهَادَهُ فِی الدُّنْیا؛ از امام حسن مجتبی (علیه‌ السلام) پرسیدند: زهد چیست؟ فرمود: دلبستن به پرهیزگارى و دل کندن از دنیا. ✍در قرآن کریم زهد و دل کندن از دنیا این گونه بیان شده است که برای از دست دادن مال دنیا تاسف نخورید و به آن چه به شما داده می شود  دلبسته و شادمان نباشید.[حدید23] 2⃣ پرسش از حلم؟   قِیلَ فَمَا الْحِلْمُ؟ قَالَ: کَظْمُ الْغَیظِ وَ مِلْکُ النَّفْسِ؛ از امام حسن مجتبی (علیه‌ السلام) پرسیده شد حلم چیست؟ فرمود: فرو خوردن خشم و تسلط بر نفس. ✍در قرآن کریم  فروخوردن خشم از اوصاف متقین قرار داده شده است:  «الَّذینَ یُنْفِقُونَ فِی السَّرَّاءِ وَ الضَّرَّاءِ وَ الْکاظِمینَ‏ الْغَیْظَ وَ الْعافینَ عَنِ النَّاسِ وَ اللَّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنینَ؛ متقین کسانی هستند که در توانگرى و تنگدستى، انفاق مى‏ کنند؛ و خشم خود را فرو مى ‏برند؛ و از خطاى مردم درمى ‏گذرند؛ و خدا نیکوکاران را دوست دارد»[آل عمران134 3⃣ پرسش از سداد قِیلَ مَا السَّدَادُ؟ قَالَ: دَفْعُ الْمُنْکَرِ بِالْمَعْرُوفِ؛ از آن حضرت سوال شد سداد (راستى و درستى) چیست؟ فرمود: بدى را با نیکى جلو گرفتن. ✍در قرآن کریم آیاتی وجود دارد که  این سخن امام حسن مجتبی (علیه السلام) از آن ها گرفته شده است. خداوند می فرماید: «ادْفَعْ بِالَّتی‏ هِی أَحْسَنُ السَّیئَهَ نَحْنُ أَعْلَمُ بِما یصِفُونَ؛ بدى را به بهترین راه و روش دفع کن (و پاسخ بدى را به نیکى ده)! ما به آنچه توصیف مى ‏کنند آگاه تریم!»[مؤمنون96] یا در آیه دیگر می فرماید: «أُولئِکَ یؤْتَوْنَ أَجْرَهُمْ مَرَّتَینِ بِما صَبَرُوا وَ یدْرَؤُنَ بِالْحَسَنَهِ السَّیئَهَ وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ ینْفِقُونَ؛ مؤمنان کسانى هستند که بخاطر شکیباییشان، اجر و پاداششان را دو بار دریافت مى ‏دارند؛ و بوسیله نیکی ها بدی ها را دفع مى ‏کنند؛ و از آنچه به آنان روزى داده ‏ایم انفاق مى ‏نمایند»[قصص54] با وجود این دستورات الهی و امامان معصوم بر حسن رفتار با دیگران و حتی پاسخ دادن بدی با خوبی، باز هم بسیاری هستند که دین اسلام را به خشونت گرایی و بد اخلاقی متهم می کنند. 4⃣ پرسش از شرافت؟  قِیلَ فَمَا الشَّرَفُ ؟ قَالَ: اصْطِنَاعُ الْعَشِیرَهِ وَ حَمْلُ الْجَرِیرَهِ؛ از امام حسن مجتبی (علیه‌ السلام) سوال شد شرف چیست؟ فرمود: خوشرفتارى با خویشان و تحمل بزه (دیه یا خونبهائى که به گردن کسى افتاده به عهده گیرند). 5⃣ پرسش از مردانگی؟  قِیلَ فَمَا النَّجْدَهُ؟  قَالَ: الذَّبُّ عَنِ الْجَارِ وَ الصَّبْرُ فِی الْمَوَاطِنِ وَ الْإِقْدَامُ عِنْدَ الْکَرِیهَهِ؛ از آن حضرت سوال شد مردانگى چیست؟ فرمود: دفاع از پناهنده، مقاومت در میدان ها، و اقدام در ناملایمات. ✍انسان مردانه هیچگاه کاری نمی کند که در معرض حقارت و سرزنش قرار گیرد حتی اگر خسارات زیادی متوجه او گردد. یکی از پدیده های اجتماعی مسئله پناهندگی است. و بسیار شده که شخصی از دست دشمن به کسی پناهنده می شود که از او دفاع کند. اما بسیار اتفاق افتاده که پناه جو  توسط کسی که به او پناه برده شده از ترش جانش با نامردی به دشمنش تسلیم گردیده است. این نامردی الان هم حتی از سوی دولتهای کشورهای مختلف انجام می گیرد و پناهنده ها را به دشمنان شان تحویل می دهند. و کسی که تا پای جاند از پناهنده خود دفاع می کند واقعا از صفت مردانگی برخوردارد است. 6⃣ پرسش از بزرگواری؟  قِیلَ فَمَا الْمَجْدُ؟ قَالَ: أَنْ تُعْطِی فِی الْغُرْمِ‏ وَ أَنْ تَعْفُوَ عَنِ الْجُرْمِ؛ از آن حضرت سوال شد بزرگوارى چیست؟ فرمود: پرداخت غرامت و گذشت از جرم. ✍در آیه ای که پیش از این درباره فروبردن خشم بیان شد گذشت از جرم دیگران از بهترین اوصاف مؤمنان قرار داده شده است. در عفو لذتی است که در انتقام یک صدم آن هم نصیب کسی نمی شود. 7⃣ پرسش از مُروّت؟  قِیلَ فَمَا الْمُرُوَّهُ؟ قَالَ: حِفْظُ الدِّینِ وَ إِعْزَازُ النَّفْسِ وَ لِینُ الْکَنَفِ‏  وَ تَعَهُّدُ الصَّنِیعَهِ وَ أَدَاءُ الْحُقُوقِ وَ التَّحَبُّبُ إِلَى النَّاسِ؛ از امام حسن مجتبی (علیه‌ السلام) پرسیده شد مروت (جوانمردى) چیست؟ فرمود: نگهدارى دین، عزیز داشتن نفس، نرم خوئى، احسان دائم، اداى حقوق (برادران) و دوستى با مردم. ✍انسان جوان مرد و با مروت هرگز در حق هیچ کسی حتی در حق دشمن خود خیانت نمی کند و از عمل غیر انسانی بیزار است. اما انسان های بی مروت حتی نسبت به عزیز ترین دوست خود مرتکب خیانت می شوند. اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم 1⃣ روستای کمرود1402/6/23 کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed صفحه اول ⬅️ إدامه دارد
8⃣ پرسش از کرم؟ قِیلَ فَمَا الْکَرَمُ؟ قَالَ: الِابْتِدَاءُ بِالْعَطِیهِ قَبْلَ الْمَسْأَلَهِ وَ إِطْعَامُ الطَّعَامِ فِی الْمَحْلِ؛ از آن حضرت پرسیده شد کرم چیست؟ فرمود: بخشش پیش از درخواست و غذا دادن در قحطى. ✍کرامت یکی از اوصاف ارزنده انسان است. انسان کریم کسی است خصلت بخشندگی دارد و دوست دارد چیزهایی را که دارد به دیگران ببخشد و همچنین در زمان قحطی و مشکلات مالی به کمک دیگران بر می آید. اما کسی که کریم نیست بلکه بخیل و مال اندوز است نه تنها روحیه بخشش ندارد بلکه در هنگام قحطی به احتکار می پردازد تا به پول بیشتری برسد. 9⃣ پرسش از فرومایگی؟ قِیلَ فَمَا الدَّنِیئَهُ؟  قَالَ: النَّظَرُ فِی الْیسِیرِ وَ مَنْعُ الْحَقِیرِ؛ از امام حسن مجتبی (علیه‌ السلام) سوال شد فرومایگى چیست؟ فرمود: خرده‏ بینى، و مضایقه در چیزهاى بى ‏ارزش. 🔟 پرسش از پستی؟  قِیلَ فَمَا اللُّؤْمُ؟ قَالَ: قِلَّهُ النَّدَى وَ أَنْ ینْطَقَ بِالْخَنَا؛ از آن حضرت سوال شد پستى چیست؟ فرمود: خسیسى و بدزبانى. 1⃣1⃣پرسش ازسخاوت؟ قِیلَ فَمَا السَّمَاحُ؟ قَالَ: الْبَذْلُ فِی السَّرَّاءِ وَ الضَّرَّاءِ؛ سوال شد سخاوت چیست؟ فرمود: بخشش در رفاه و تنگدستى. 2⃣1⃣ پرسش از بخل؟ قِیلَ فَمَا الشُّحُّ؟ قَالَ: أَنْ تَرَى مَا فِی یدَیکَ شَرَفاً وَ مَا أَنْفَقْتَهُ تَلَفاً؛ از آن حضرت سوال شد بخل چیست؟ فرمود: آنچه دارى شرف پندارى و آنچه دادى تلف. 3⃣1⃣ پرسش از برادری؟ قِیلَ فَمَا الْإِخَاءُ؟ قَالَ؟ الْإِخَاءُ فِی الشِّدَّهِ وَ الرَّخَاءِ؛ از امام (علیه‌ السلام) سوال شد برادرى چیست؟ فرمود: مساعدت (و مساوات) در سختى و گشایش. 4⃣1⃣ پرسش از ترس؟ قِیلَ فَمَا الْجُبْنُ؟ قَالَ: الْجُرْأَهُ عَلَى الصَّدِیقِ وَ النُّکُولُ عَنِ الْعَدُوِّ؛ سوال شد ترس چیست؟ فرمود: دلیرى با دوست و عقب‏ نشینى از دشمن. 5⃣1⃣پرسش ازبی نیازی قِیلَ فَمَا الْغِنَى؟ قَالَ: رِضَا النَّفْسِ بِمَا قُسِمَ لَهَا وَ إِنْ قَلَّ؛ سوال شد بى‏ نیازى چیست؟ فرمود: رضامندى به قسمت گرچه اندک باشد. اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم 2⃣ روستای کمرود1402/6/23 کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed صفحه دوم ⬅️ إدامه دارد
6⃣1⃣پرسش از نیازمندی؟ قِیلَ فَمَا الْفَقْرُ؟ قَالَ شَرَهُ النَّفْسِ‏ إِلَى کُلِّ شَی‏ءٍ؛ سوال شد نیازمندى چیست؟ فرمود: آزمندى و شیفتگى نفس به هر چیز. 7⃣1⃣ پرسش از جود؟ قِیلَ فَمَا الْجُودُ؟ قَالَ: بَذْلُ الْمَجْهُودِ؛ از امام (علیه‌ السلام) پرسیده شد بخشندگى چیست؟ فرمود: بذل به قدر توانائى. 8⃣1⃣پرسش از جرأت؟ قِیلَ فَمَا الْجُرْأَهُ ؟ قَالَ: مُوَاقَفَهُ الْأَقْرَانِ؛ سوال شد پردلى چیست؟ فرمود: پیکار با هماوران و هم نبردان. 9⃣1⃣ پرسش از دلاوری ‏ قِیلَ فَمَا الْمَنَعَهُ؟ قَالَ: شِدَّهُ الْبَأْسِ وَ مُنَازَعَهُ أَعِزَّاءِ النَّاسِ‏؛ از آن حضرت سوال شد دلاورى چیست؟ فرمود: رزم آورى و درگیرى با نیرومندان. 0⃣2⃣ پرسش از ذلت؟ قِیلَ فَمَا الذُّلُّ؟ قَالَ: الْفَرَقُ عِنْدَ الْمَصْدُوقَهِ؛ سوال شد ذلت چیست؟ فرمود: دلهره به هنگام راستگوئى. 1⃣2⃣ پرسش از حماقت قِیلَ فَمَا الْخُرْقُ؟ قَالَ: مُنَاوَأَتُکَ أَمِیرَکَ وَ مَنْ یقْدِرُ عَلَى ضُرِّکَ‏؛ سوال شد حماقت (یا درشتخوئى) چیست؟ در افتادن با فرمانروا و آن که بر آزار تو تواناست (که نتیجه آن آزار غیر مستقیم به خویشتن است). 2⃣2⃣ پرسش از سربلندی؟ قِیلَ فَمَا السَّنَاءُ؟ قَالَ:  إِتْیانُ الْجَمِیلِ وَ تَرْکُ الْقَبِیحِ؛ سوال شد سربلندى چیست؟ فرمود: انجام زیبائی ها و ترک زشتی ها. 3⃣2⃣ دور اندیشی چیست ‏ قِیلَ فَمَا الْحَزْمُ؟ قَالَ: طُولُ الْأَنَاهِ وَ الرِّفْقُ بِالْوُلَاهِ وَ الِاحْتِرَاسُ مِنْ جَمِیعِ النَّاسِ؛ سوال شد دوراندیشى چیست؟ فرمود: بردبارى فراوان، مدارا با حکمرانان، ملاحظه از همه مردم (عدم اعتماد بر غالب آن ها در امور حساس و مسائل سرى). 4⃣2⃣ محرومیت چیست قِیلَ فَمَا الْحِرْمَانُ؟ قَالَ:  تَرْکُکَ حَظَّکَ وَ قَدْ عَرَضَ عَلَیکَ؛ سوال شد محرومى چیست؟ فرمود: به اقبال روى آورده پشت پا زدن. 5⃣2⃣ سفاهت چیست قِیلَ فَمَا السَّفَهُ؟ قَالَ: اتِّبَاعُ الدُّنَاهِ وَ مُصَاحَبَهُ الْغُوَاهِ؛ سوال شد بی خردى چیست؟ فرمود: پیروى دونان و همدمى گمراهان. 6⃣2⃣ درماندگی در سخن قِیلَ فَمَا الْعِی‏؟  قَالَ: الْعَبَثُ بِاللِّحْیهِ وَ کَثْرَهُ التَّنَحْنُحِ عِنْدَ الْمَنْطِقِ؛ سوال شد درماندگى در سخن چیست؟ به هنگام گفتن با ریش بازى کردن و مرتب سینه صاف کردن. 7⃣2⃣ شجاعت چیست قِیلَ فَمَا الشَّجَاعَهُ؟ قَالَ: مُوَافَقَهُ [مُوَاقَفَهُ] الْأَقْرَانِ وَ الصَّبْرُ عِنْدَ الطِّعَانِ؛ سوال شد شجاعت چیست؟ فرمود: نبرد با اقران و پایدارى در میدان. 8⃣2⃣ تکلف چیست؟ قِیلَ فَمَا الْکُلْفَهُ؟ قَالَ: کَلَامُکَ فِیمَا لَا یعْنِیکَ؛ سوال شد تکلف چیست؟ فرمود: بی هوده سخن گفتن. 9⃣2⃣ بی عقل کیست قِیلَ وَ مَا السَّفَاهُ‏ ؟ قَالَ: الْأَحْمَقُ فِی مَالِهِ الْمُتَهَاوِنُ بِعِرْضِهِ؛ سوال شد نابخرد کیست؟ فرمود: آن که در مال احمق و به آبرو بى ‏اعتنا باشد. 0⃣3⃣ لئامت چیست؟ قِیلَ فَمَا اللُّؤْمُ : قَالَ إِحْرَازُ الْمَرْءِ نَفْسَهُ وَ إِسْلَامُهُ عِرْسَهُ‏؛سوال شد ناکسى چیست؟ فرمود: خود را نگه داشتن، و همسر را واگذاشتن. اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم 3⃣ روستای کمرود1402/6/23 کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed صفحه سوم⬅️پایان مقاله
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع :پیامدهای عادت ✍مقدمه : با تأمّلی در کلام کریم آل الله امام حسن مجتبی سلام الله علیه : العاداتُ قاهِراتٌ ، فَمَنِ اعتادَ شَيئا في سِرِّهِ وخَلَواتِهِ ، فَضَحَهُ في عَلانِيَتِهِ وعِندَ المَلَأِ (تنبيه الخواطر113/2) عـادتها مقهور كننده اند . پس ، هر كس در نهان و خلوتهاى خود به چيزى عادت كند ، همان چيز او را در آشكار و ميان جمع رسوا سازد 1⃣ خدای رحیم، ستّار العیوب است، این انسان است که با عادت به یک کار زشت خود را رسوا می کند 2⃣ توهّم است اگر خیال کنیم، کار خلاف خود را مخفیانه انجام می دهیم و هیچ کس متوجه نمی شود اگر توبه نکنیم، عادت به کاری، بالأخره خود به خود علنی می گردد 3⃣ شخصیت واقعی انسان، همان رفتار و عادتی است که آن را پنهان داشته، با کمی معاشرت یا مسافرت با او ذات خود را، نشان می دهد 4⃣ مواظب باشیم خود را به آداب خوب تربیت و عادت دهیم تا در صورت علنی شدن آن الگو شویم نه آنکه آبروی خود را با آذاب و عادات بد، ببریم 5⃣ تا چه زمانی انسان می تواند در إنزوا باشد؟! خب حضور در اجتماع و جامعه، ضروری است، همین حضور، عادتی را که داشته است ظهور می دهد 6⃣ مؤمن عمل مخفی و عادت او با عمل ظاهری و علنی او، دو گونه نیست اما منافق چون در خلوت، کار و عادت دیگری دارد لذا بالأخره خود را رسوا می کند 7⃣ باید عادت ما عبادت باشد اما عبادت ما عادت نشود چرا که گاهی وظیفه و اُولویّت را در بزنگاه به خاطر عادت غلط، تشخیص نمی دهیم و مشغول عادت خود می شویم که ما را رسوا می کند عبادت عادی یعنی بندگی بدون عشق، یعنی جسم متحرک بدون روح معنویت! 8⃣ عادت چون ملکه و تبدیل به خوی ثابت می گردد، لذا در قبر و قیامت هم همان چیزی را از خود نشان می دهیم که در دنیا بوده ایم یعنی نمی توانیم دروغ بگوئیم،عادتی نکنیم که در قیامت رسوا شویم 9⃣ عادت یک مسأله اجباری و مادر زادی نیست بلکه اختیاری و إرادی هست پس به هر چیزی عادت نکنیم چون رسوا می شویم، و مورد ملامت در دنیا و عقوبت در آخرت خواهد شد 🔟 عادت خوب داریم، عادت بد،اگر عادت خوب هم سبب رسوائی انسان شود، خوب نیست معیار هر عادتی است که سبب کمال و رضایت خدا باشد اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم 1402/6/23روستای کمرود کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : تأُّمُّلی در زیارت نامه امام رئوف علیِ بن موسی الرضا علیه السلام ✍مقدمه یکی از منابع مهم معارف دین، متن زیارت نامه های مأثوره است که از طرف امام معصوم علیه السلام صادر شده است که با فهم و عمل به نکات آن، زمینه کمال و رشد انسان فراهم می گردد،مراحل متن زیارت 1⃣شهادت به توحید 2⃣شهادت به پیامبر صلی الله علیه واله 🌹۴صفت را برای پیامبر شهادت می دهیم(عبد، رسول، سید اولین وآخرین، سیدانبیاء ومرسلین) 3⃣صلوات بر پیامبر اللهم صل علی محمد و آل محمد 🌹٣صفت برای معصوم اول، در صلوات بیان می شود(عبد، رسول، سید خَلق) 4⃣ اللهّمَ صلّ علی ،،،صلاة لایقوی علی اِحصائهاغیرک(صلوات غیرقابل شمارش) 🌹نکته:این نوع صلوات را فقط برای سه معصوم بیان می کنیم (پیامبر اعظم ،حضرت زهرا و امام رضا علیهم السلام) 5⃣ برای همه معصومین علیهم السلام ابتدا اسم و سپس لقب آمده اما برای امام اول ابتدا لقب ( امیرالمؤمنین) و سپس اسم آمده است. 🌹۵ اوصاف و ألقابی که برای امام اول در زیارت آمده(عبدک، اخی رسولک، انتجبته بعلمک، هادی، الدلیل من بعته برسالائک) نکته ۱_.عنوان (دَیّاالدین بعد لک و فصلَ قصائک بین خلقک :وبه عدل خود اورا حاکم دین قراردادی ودارو حکم خوددر میان خلقت معیّن ) فقط برای امام علی علیه السلام، امام حسن علیه السلام،امام حسین علیه السلام و امام سجاد علیه السلامامده است ۲_سلام به امام علی علیه السلام پس از صلوات داده می شود که بدای هیچ معصومی این چنین نیست 6⃣صلوات بر حضرت فاطمه الزهرا سلام الله علیها با ۱۱ عنوان ۱-بنت نبیک ۲.زوجه ولیک۳.ام ّ السبطین ۴.الطهرة۵الطاهره۶.المطهره۷.التقیّه ۸.النقیّه ۹.المرضیّه ۱۰.الزکیّه ۱۱.سیدة نساء اهل الجنه جواد علیه السلام ۴ واژه عبد برای همه غیراز حضرت زهرا سلام الله علیها ،امام حسن علیه السلام .امام حسین علیه السلام .امام عسگری و امام زمان عج الله امده است ۵.واژه پیامبر سید اولین وآخرین سید انبیاءو مرسلین سید خلقک امام حسن علیه السلام و امام حسین علیه السلام سید شباب اهل جنه امام سجاد علیه السلام.سید العابدین حضرت فاطمه الزهرا سلام الله علیها سید نساء اهل الجنة 7⃣صلوات برامام حسن علیه السلام و امام حسین علیه السلام باهم آمده است( شاید به خاطر تذکر این مطلب که مقام و مکتب هردو یکی و جدای از هم نیست ) 8⃣صلوات برامام سجاد علیه السلام 🌹نکته: الف_واژه ( القائم فی خلقک )برای ۱.امام حسن علیه السلام ۲ امام حسین علیه السلام۳ امام سجاد علیه السلام ۴ امام عسگری علیه السلام ۵ امام عصر علیه السلام ب_واژه القائم بعدلک فقط برای امام رضا علیه لسلام آمده ج_واژه القائم بأمرک فقط برای امام جواد علیه السلام د_ واژه عبد برای همه غیر از حضرت زهرا سلام الله علیها ،امام حسن علیه السلام .امام حسین علیه السلام .امام عسگری علیه السلام و امام زمان علیه السلام امده است ه_واژه (سیّد) 1_برای پیامبر اعظم سه مرتبه (سید اولین وآخرین سید انبیاء و مرسلین سید خلقک 2و3_امام حسن علیه السلام و امام حسین علیه السلام(سیدا شباب اهل جنّة) 4_امام سجاد علیه السلام(سید العابدین) 5_حضرت فاطمه الزهرا سلام الله علیها(سیدة نساء اهل الجنة) 9⃣صلوات برامام محمد باقر علیه السلام 🌹٣صفت برای امام پنجم ذکر می کنیم(عبدک، خلقک فی ارضک، باقر علم النبئین) 🔟صلوات برامام صادق علیه السلام نکته: دومرتبه صفت صادق برای امام جعفر صادق علیه السلام آمده است 🌹4 صفت از امام ششم نام می بریم (عبد،ولی، حجت، بارّ) اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم 1⃣ کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed صفحه اوّل⬅️ إدامه دارد
✍ إدامه تأمّلی در زیارت 1⃣1⃣صلوات برامام کاظم ( علیه السلام) 🌹۴صفت اختصاصی بیان شده است(عبدک الصالح، لسانک فی خلقک، الناطق بحکمک، والحجة علی بریّتک) 2⃣1⃣صلوات برای امام رضا علیه السلام 🌹6صفت برای امام هشتم (رضا، مرتضی، عبد، ولیّ دین، قائم به عدل خدا، داعی الی دین خدا و پدران صادق نکته :کلمه ولیّ دینک فقط برای ۱_ امام صادق علیه السلام ۲_ امام رضا علیه السلام ۳_امام هادی علیه السلام آمده است 3⃣1⃣صلوات برامام جواد علیه السلام 🌹۴صفت برای امام نهم (عبدک، ولیِک، القائم بأمرک، الداعی الی سبیلک) 4⃣1⃣صلوات برامام هادی علیه السلام 🌹2صفت برای امام دهم (۱_عبد ۲_ ولی ّدین) 5⃣1⃣صلوات برامام عسگری علیه السلام 🌹6صفت برای امام یازدهم (العامل بامرک، القائم فی خلقک، حجتک المودّی عن نبیّک، الداعی الی طاعتک، المخصوص بکرامتک، شاهدک علی خلقک) ✅ نکته:کلمه القائم فی خلقک وصف مشترک 5 معصوم هست 6⃣1⃣صلوات برامام عصر علیه السلام 🌹نکات: ۱_اسم حضرت برده نشده است ۲_سه صفت برای امام دوازدهم آمده(حجتک، ولیّک، القائم فی خلقک) ۳_صلوات خاصّ(صلاة تامّة نامیة باقیة) ۴_صلوات باعث تعجیل فرج و نصرت امام می گردد( تُغجّل بها فَرَجَه و تنصُرُه بها) ۵_صلوات باعث معیت،با امام می شود(و تَجعلُنا معه فی الدنیا و آلاخره) 7⃣1⃣سپس،بالای سر می نشینی(که خود نشانه ادب است) ۲۱ سلام به امام می دهیم 8⃣1⃣دعاهای بعد از سلام ۱_کسی بدون روا شدن حاجت بر نمی گردد(ولا تَردّنی بغیر قضاء حاجتی) ۲_ زیارت دوباره امام رحمت الهی است (وارحم تَقَلبّی علی قبر ابن اخی رسولک) ۳_ دو جیز باعث تقرب الهی است الف _حبّ و ولایت اهل بیت ( علیه السلام) ب_ برائت از همرازی غیر اهل بیت و همچنین لعنت بود دشمنان اهل بیت و برائت از آنان 9⃣1⃣در قسمت پایین پای حضرت دو ذکر باید گفت الف_دوصلوات ۱ صلی الله علیک ۲ صلی الله علی.روحک_و بدنک. ب_یک لعن بر قاتلین حضرت رضا علیه السلام قتل الله من قتلک بالأیدی والألسُن 🌹نکته : ۱_همه کسانی که با دست ( قلم ، قدرت ) وزبان (بیان )باعث قتل حضرت شده اند ۲_پرونده قتل حضرت باز است و اکنون هم هرکس که با دست و زبان باعث حذف حرف و خطّ امام بشود شامل این نفرین می گردد 0⃣2⃣ لعن در زیارت شامل افراد زیر است :اللهم العن الذین 1_بدّلوا نعمتک 2_واتّهموا نبیّک 3_و جحدوا بآیاتک 4_وسَخِروا بإمامک 5_وحَملوا الناس علی اکتاف آل محّمد ( مردم را بردوش اهل بیت سوار کردند) اللهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجّل فرجهم الحمدلله ربّ العالمین ۹۷/۱/۱۰شب۱۳ رجب مکان توفیق شرح زیارت:حرم رضوی 2⃣ کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed صفحه دوم⬅️پایان مقاله
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع :مواردی که نشستن مطلوب است: 1️⃣کفش پوشیدن نهی رسول الله صلی الله علیه و اله ان یتنعل الرجل و هو قائم.(الفقیه ج 4 ص 4) پیامبر خدا (صلی) از ایستاده کفش پوشیدن نهی فرمود. 2️⃣شانه کشیدن پیامبر گرامی اسلام فرمود درحالتي كه نشسته است سر را شانه كند و در حال ايستاده شانه نكن كه باعث ضعف دل مي شود. و از حضرت امام صادق(ع) روايت شده كه هر كه ايستاده شانه كند صاحب قرض مي شود و از اميرالمؤمنين(ع) روايت شده كه ايستاده شانه كردن باعث فقر و پريشاني مي شود. 3️⃣شلوار پوشیدن در كتاب جامع بزنطى روايت شده است كه هر كه پاجامه( شلوار) را ايستاده بپوشد، تا سه روز حاجتش برآورده نشود. ـ از حضرت امير المؤمنين على عليه السلام روايت شده است كه فرمود: «پوشيدن پاجامه در حال ايستاده، موجب اندوه است».ـ در حديثى ديگر فرمود: «پاجامه را ايستاده ورو به قبله ورو به انسان ديگرى نپوشيد»ـ ودر سخنى ديگر فرمود: «پيامبران پيراهن را پيش از پاجامه مى‌پوشيدند». در كتاب فقه الرّضا آمده است: پاجامه را ايستاده نپوشيد كه موجب هلاكت وزردآب وغم ودرد مى‌شود، بلكه نشسته بپوشيد 4️⃣آشامیدن آب در شب امام صادق(ع) می‌فرمایند: "ایستاده آشامیدن آب در روز، غذا را گوارا می‌سازد و ایستاده آشامیدن آب در شب، زرداب می‌آورد، همچنین فرمودند: "ایستاده آشامیدن آب در روز، مایه قدرت افزون‏تروتن‏درستی بیشتر است 5️⃣غذا خوردن حضرت امیر علیه السلام فرمود رسول خدا صلی الله علیه و آله سر سفره مانند بردگان می‌نشست و به ران چپ خود تکیه می‌داد. به فرموده امام صادق علیه السلام هرگز آن حضرت از آغاز بعثت تا دم مرگ در حال تکیه دادن غذا نخورد، مثل بردگان می‌خورد به خاطر فروتنی در پیشگاه خدا.(یعنی اگر ضرورت نداشت از میز غذا خوری استفاده نشود) 6️⃣جماع(نزدیکی) یا علی! ایستاده با زن خود جماع مکن که آن فعل خَران است و اگر فرزندی به هم رسد مانند خران بر رختخواب بول می کند 7️⃣در هنگام خشم امام باقر علیه السلام فرمود پس هر مردی که در حال ایستاده به خشم آمده بنشیند، زیرا در این صورت به زودی پلیدی شیطان بیرون می رود و اگر نشسته باید بایستد. (وسائل الشیعه، کتاب جهاد النفس، حدیث 536) اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع: شعر فاخر پروین ✍مقدمه به مناسبت روز شعر و ادبیات پارسی یکی از شاهکارهای شاعره،و عارفه جناب پروین اعتصامی با عنوان (گره گشای) تقدیم می شود شایسته است مردم به جای رمّان ها یا اشعار بی محتوا کتاب شعر امثال پروین را بخوانند تا از جهت اعتقادی و اخلاقی اصلاح شوند این شعر یکی از بهترین شعرهای پروین است که پاسخ خیلی از مردم را در برابر مصائب و مشکلات می دهد: 🌷🌸🌼🌻🌺🌹 پیرمردی، مفلس و برگشته بخت روزگاری داشت ناهموار و سخت هم پسر، هم دخترش بیمار بود هم بلای فقر و هم تیمار بود این، دوا میخواستی، آن یک پزشک این، غذایش آه بودی، آن سرشک این، عسل میخواست، آن یک شوربا این، لحافش پاره بود، آن یک قبا روزها میرفت بر بازار و کوی نان طلب میکرد و میبرد آبروی دست بر هر خودپرستی میگشود تا پشیزی بر پشیزی میفزود هر امیری را، روان میشد ز پی تا مگر پیراهنی، بخشد به وی شب، بسوی خانه می آمد زبون قالب از نیرو تهی، دل پر ز خون روز، سائل بود و شب بیمار دار روز از مردم، شب از خود شرمسار صبحگاهی رفت و از اهل کرم کس ندادش نه پشیز و نه درم از دری میرفت حیران بر دری رهنورد، اما نه پائی، نه سری ناشمرده، برزن و کوئی نماند دیگرش پای تکاپوئی نماند درهمی در دست و در دامن نداشت ساز و برگ خانه برگشتن نداشت رفت سوی آسیا هنگام شام گندمش بخشید دهقان یک دو جام زد گره در دامن آن گندم، فقیر شد روان و گفت کای حی قدیر گر تو پیش آری بفضل خویش دست برگشائی هر گره کایام بست چون کنم، یارب، در این فصل شتا من علیل و کودکانم ناشتا میخرید این گندم ار یک جای کس هم عسل زان میخریدم، هم عدس آن عدس، در شوربا میریختم وان عسل، با آب می‌آمیختم درد اگر باشد یکی، دارو یکی است جان فدای آنکه درد او یکی است بس گره بگشوده‌ای، از هر قبیل این گره را نیز بگشا، ای جلیل این دعا میکرد و می‌پیمود راه ناگه افتادش به پیش پا، نگاه دید گفتارش فساد انگیخته وان گره بگشوده، گندم ریخته بانگ بر زد، کای خدای دادگر چون تو دانائی، نمیداند مگر سالها نرد خدائی باختی این گره را زان گره نشناختی این چه کار است، ای خدای شهر و ده فرقها بود این گره را زان گره چون نمی‌بیند، چو تو بیننده‌ای کاین گره را برگشاید، بنده‌ای تا که بر دست تو دادم کار را ناشتا بگذاشتی بیمار را هر چه در غربال دیدی، بیختی هم عسل، هم شوربا را ریختی من ترا کی گفتم، ای یار عزیز کاین گره بگشای و گندم را بریز ابلهی کردم که گفتم، ای خدای گر توانی این گره را برگشای آن گره را چون نیارستی گشود این گره بگشودنت، دیگر چه بود من خداوندی ندیدم زین نمط یک گره بگشودی و آنهم غلط الغرض، برگشت مسکین دردناک تا مگر برچیند آن گندم ز خاک چون برای جستجو خم کرد سر دید افتاده یکی همیان زر سجده کرد و گفت کای رب ودود من چه دانستم ترا حکمت چه بود هر بلائی کز تو آید، رحمتی است هر که را فقری دهی، آن دولتی است تو بسی زاندیشه برتر بوده‌ای هر چه فرمان است، خود فرموده‌ای زان بتاریکی گذاری بنده را تا ببیند آن رخ تابنده را تیشه، زان بر هر رگ و بندم زنند تا که با لطف تو، پیوندم زنند تیشه، زان بر هر رگ و بندم زنند تا که با لطف تو، پیوندم زنند گر کسی را از تو دردی شد نصیب هم، سرانجامش تو گردیدی طبیب هر که مسکین و پریشان تو بود خود نمیدانست و مهمان تو بود رزق زان معنی ندادندم خسان تا ترا دانم پناه بیکسان ناتوانی زان دهی بر تندرست تا بداند کآنچه دارد زان تست زان به درها بردی این درویش را تا که بشناسد خدای خویش را اندرین پستی، قضایم زان فکند تا تو را جویم، تو را خوانم بلند من به مردم داشتم روی نیاز گرچه روز و شب در حق بود باز من بسی دیدم خداوندان مال تو کریمی، ای خدای ذوالجلال بر در دونان، چو افتادم ز پای هم تو دستم را گرفتی، ای خدای گندمم را ریختی، تا زر دهی رشته‌ام بردی، که تا گوهر دهی در تو، پروین، نیست فکر و عقل و هوش ورنه دیگ حق نمی‌افتد ز جوش  اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم قم مقدسه 1402/6/27 کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : تفاوت مادر🧕بافرزند🧑‍🦱 1⃣ مادر دعا کرد تا تو را از خدا بگیرد اما تو،،، 2⃣ مادر دغدغه داشت تا به تو آسیبی نرسد اما تو،،، 3⃣ مادر از خواب و خوراک خود زد تا تو آرامش داشته باشی اما تو،،، 4⃣مادر با عشق و بدون منّت در حق تو إحسان داشت اما تو،،، 5⃣ مادر همه همّ و غمّ او تو بودی اما تو،،، 6⃣ مادر از هستی خود به تو داد حتی از سلامتی خود صرف نظر کرد تا تو دنیا بیایی، تا تو زنده و سالم بمانی اما تو،،، 7⃣ مادر،اُمید، مأمن و پناهگاه تو بود اما تو،،، 8⃣ مادر، همیشه به تو راست گفت اما تو،،، 9⃣ مادر، همیشه از تو دفاع کرد و برای حفط و بودنت جنگید اما تو،، 🔟 مادر از بودنت در کنارش لذت می برد اما تو،،، 1⃣1⃣ مادر ،نازت را می خرید و ناله ات را گوش می کرد اما تو،،، 2⃣1⃣ مادر،تو را منتظر نمی گذاشت و تو را از محبت سیر کرد اما تو،،، 3⃣1⃣ مادر،هیچ وقت تو را تنها نگذاشت حتی از لذت و تفریح و سفر خود با دوستان و فامیل، گذشت اما تو،،، 4⃣1⃣ مادر از یک کار ناچیز تو، تشکر می کند اما تو،،، 5⃣1⃣ مادر،هم بازی و رفیق صادق تو بود اما تو،،، 6⃣1⃣ مادر ،سایه ات بود تا آفتاب تو را نسوزاند اما تو،،، 7⃣1⃣ مادر، مادری خود را به درستی انجام داد، اما تو،،، 8⃣1⃣ مادر نام تو را با احترام صدا می زد علی آقا، فاطمه خانم، اما تو،،،، 9⃣1⃣ مادر، همیشه احوال پرس و نگران حال تو و منتظر تماس تو، اما تو،،، ✍نتیجه مادر،،،،، اما تو،،،،!!!!!! اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم قم مقدسه1402/6/28 کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
کانال مطالب تولیدشده توسط حمیداکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : ملعونین در زیارت نامه إمام رضا علیه السلام ✍مقدمه : در محضر امام رئوف، با آنکه همه فضا، سراسر نور، رحمت، و فضل الهی است اما در زیارت باید یاد بگیریم افرادی مورد لعن و دور از رحمت الهی اند و همین لعن و تبرّی از دشمنان، باعث تقرّب الهی، زائر می گردد لعن در زیارت شامل افراد زیر است: اللهم العن الذین 1⃣_بدّلوا نعمتک ✍ مصادیق نعمت الهی 1_أهل بیت علیهم السلام 2_دین اسلام و شیعه 3_سلامتی 4_امنیت 5_مورد حاجت مردم بوده 6_خوراک و آب سالم تبدیل به غذای غیر اُرگانیک 7_داروهای ناسالم 2⃣_واتّهموا نبیّک ✍مصادیق تهمت 1_نسبت سحر،کذب، جنون و کهانت 2_نسبت هذیان در آخر عمر شریف 3_ مُنکر وحی و تکذیب نُبوّت 3⃣_و جحدوا بآیاتک ✍مصادیق آیات 1_ قرآن کریم 2_عترت پیامبر 3_نماز،حجاب،و،،، 4⃣_وسَخِروا بإمامک ✍مصادیق تمسخر 1_إستهزای نائبان امامت 2_مسخره کردن روحانیت 3_تمسخر ارزشهای دینی 5⃣_وحَملوا الناس علی اکتاف آل محّمد ( مردم را بر دوش اهل بیت سوار کردند) ✍مصادیق سوار کردن یا سوار شدن بر دوش امامت و ولایت 1_حمایت نکردن امامت و موفق نشدن امام برای تشکیل حکومت 2_گناه کردن و بی تقوائی 3_کسانی که مردم را گرفتار فقر، و مشکلات اقتصادی کردند و امام باید هزینه آنها را پرداخت کند ✍نتیجه و نکات: 1_مواظب باشیم ما جزء ملعونین نباشیم 2_اگر کمک امام نیستیم، زحمت خود را بر دوش امام نگذاریم 3_إلقای شبهات باعث می شود افکار مردم نسبت به دین آلوده شود، لذا زحمت امام برای هدايت گری بیشتر می گردد اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم قم مقدسه 1402/6/28 کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺فقط مرض حماقت است که غیرقابل درمان است! «به بهانه حضور رونالدو در ایران» آیت الله جوادی آملی کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع: معیار مؤمن بودن امام رضا علیه السلام لا یَکُونُ الْمُؤْمِنُ مُؤْمِنًا حَتّی تَکُونَ فیهِ ثَلاثُ خِصال: 1ـ سُنَّةٌ مِنْ رَبِّهِ. 2ـ وَ سُنَّةٌ مِنْ نَبِیِّهِ. 3ـ وَ سُنَّةٌ مِنْ وَلِیِّهِ. ✍نکات 1⃣ نصاب ایمان جمع سه سنّت و سیره از خدا، نبیّ و إمام در انسان است 2⃣ کسی که به سنت امام، اهتمام نداشته باشد، حتی اگر سنت خدا ونبیّ را داشته باشد مؤمن نیست 3⃣ سنّت های خدا، نبیّ و امام مکمل هم هستند 4⃣ هر یک از سنت های سه گانه، سرچشمه دیگر سنت های حسنه خواهد بود 5⃣ اگر کسی به این سنت ها دست یافت طعم ایمان را می چشد و در واقع نماینده و مجرای سنت خدا، نبیّ و امام می گردد فَأَمَّا السُّنَّةُ مِنْ رَبِّهِ فَکِتْمانُ سِرِّهِ. امّا سنّت پروردگارش، پوشاندن راز خود است وَ أَمَّا السُّنَّةُ مِنْ نَبِیِّهِ فَمُداراةُ النّاسِ. امّا سنّت پیغمبرش، مدارا و نرم رفتاری با مردم است وَ أَمَّا السُّنَّةُ مِنْ وَلِیِّهِ فَالصَّبْرُ فِی الْبَأْساءِ وَ الضَّرّاءِ. امّا سنّت امامش، صبر کردن در زمان تنگدستی و پریشان حالی است. ✍نکات : 1⃣ کسی که اهل کتمان اسرار خود نباشد مؤمن نیست و اسرار خود شامل مسائل امنیتی و نظامی و اقتصادی و سیاسی و اعتقادی هم می شود 2⃣سنت نبوی مدارا، قُلّه اخلاق و سبب جذب حداکثری مردم به دین می گردد 3⃣ سنت صبر در مجموعه ایمان به منزله سر در بدن است امالی صدوق، ج1،ص 339 اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم 1402/6/28قم مقدسه کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرّحمن الرّحیم موضوع : پاسخ امام رضا علیه السلام به دو پرسش الف_چگونه مورد دعای امام و رضایت او قرار بگیریم؟ ب_چگونه افراد مورد اصلاح و هدایت قرار می گیرند و جذب دین می شوند؟ ✍پاسخ پرسش اوّل: امام رضا علیه السلام فرمود رَحِمَ اللّه ُ عَبْدا اَحیا اَمْرَنا … یَتَعَلَّمُ عُلومَنا وَ یُعَلِّمُهَا النّاسَ، رحمت خدا بر بنده ای که امر ما را زنده کند، دانش های ما را فرا گیرد و به مردم بیاموزد ✍پاسخ پرسش دوّم: فَاِنَّ النّاسَ لَوْ عَلِموا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعونا اگر مردم زیبایی های سخنان ما را می دانستند از ما پیروی می کردند معانی الأخبار،ص 180،ح1 ✍نکات و نتایج : 1⃣ به کاری مشغول باشیم که مورد دعا و رضایت امام قرار گیریم 2⃣ کسب هر علمی مفید نیست علمی مفید است که باعث تربیت و تقوا گردد 3⃣ اگر مردم و مخاطبان هدایت نمی شوند چون مربیان، معلمان، مبلغان، زیبائی های دین را صحیح بیان نکرده اند 4⃣ جامعه ای به قدرت و سعادت می رسد که همه افراد آن دائما در حال تعلّم و تعلیم معارف دین و علم مفید باشند 5⃣ نکته جالب آن‌که تعبیر ( عبد) یعنی هر کسی إحیای امر اهل بیت علیهم السلام داشته باشد عبد حقیقی و در حال بندگی شایسته است 6⃣ اگر حوزه و دانشگاه افراد را اهل تقوا و تبعیت از اهل‌بیت علیهم السلام نکرد یعنی علم مفید را کسب نکرده اند 7⃣ دین و کلمات اهل بیت علیهم السلام همه اش زیبا است هنر مبلغ این است که حرف دین را کجا، و چگونه و چه اندازه بزند به تعبیر آیة الله جوادی، هم حرف خوب بزنیم، هم خوب حرف بزنیم 8⃣ با یک گل هم بهار می شود به اینکه حتی یک نفر با فراگیری دانش اهل بیت علیهم السلام و آموزش آن به دیگران باعت، آبادی افراد و جامعه می گردد اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم قم مقدسه1402/6/29 کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع :آثار و برکات عیادت مریض🍎 ✍مقدمه : جهل یا غفلت نسبت به اهمیت موضوعی انسان را از توفیق برکاتی محروم می کند و گاهی کسالت و یا لجاجت مانع انجام کار مهم می شود از جمله کارهای عالی، عیادت مریض است 1⃣ غرق شدن در رحمت الهی: رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم :  عائِدُ المَريضِ يَخوضُ فِى الرَّحمَةِ؛  عيادت كننده از بيمار، در رحمت خدا غوطه ‏ور مى ‏شود 2⃣ قرار گرفتن در بهشت: رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم :  عائدُ المَريضِ في مَخْرَفَةِ الجنة حتى يَرْجِع‏ عيادت كننده از بيمار، در بستان بهشتی است تا زمانی که باز می گردد 3⃣ استغفار ملائکه برای او: امام صادق عليه‏السلام : مَن عادَ مَريضا شَيَّعَهُ سَبعونَ أَلفَ مَلَكٍ يَستَغفِرونَ لَهُ حَتّى يَرجِعَ إِلى مَنزِلِهِ؛  هر كس به عيادت بيمار برود، هفتاد هزار فرشته او را مشايعت مى ‏كنند و برايش آمرزش مى ‏طلبند تا آن گاه كه به منزل خود برگردد 4⃣ملاقات با خدا: رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم :  إِنَّ اللّه‏َ تعالى يَقولُ يَومَ القيامَةِ: يَابنَ آدَمَ مَرِضتُ فَلَم تَعُدنى! قالَ: يا رَبِّ كَيفَ أَعودُكَ وَأَنتَ رَبُّ العالَمينَ؟! قالَ: أَما عَلِمتَ أَنَّ عَبدى فُلانا مَرِضَ فَلَم تَعُدهُ؟! أَما عَلِمتَ أَنَّكَ لَو عُدتَهُ لَوَجَدتَنى عِندَهُ؟؛ خداى تعالی در روز قيامت مى‏ فرمايد: اى پسر آدم! من بيمار شدم اما عيادتم نكردى؟ عرض مى‏ كند: پروردگارا چگونه تو را عيادت كنم حال آن‏كه تو پروردگار جهانيانى؟ مى‏ فرمايد: مگر ندانستى كه فلان بنده ‏ام بيمار شد و عيادتش نكردى، مگر نمى‏ دانستى كه اگر به عيادتش روى، مرا نزد او مى ‏يابى؟ 5⃣ پاک و بهشتی شدن: پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله ) فرموده است: «هر که مریضى را عیادت کند، منادى‏اى از آسمان او را به اسم ندا کند ... پاک شدى و مسیرت پاک شد، و [با این کار] بهشت را جایگاه خود قرار دادی» 6⃣استجابت دعای مریض درحقش: هر که مریضى را براى خدا عیادت کند، بیمار براى او چیزى از خدا نخواهد جز آنکه خداوند آن را مستجاب نماید 7⃣ درود و دعای ملائكه : رسول گرامی صلّی الله علیه وآله وسلم فرمود: أیُّما مُؤمِنٍ عادَ مَریضاً خاضَ فِی الرَّحْمَةِ فَاِذا قَعَدَ عِنْدَهُ اِسْتَنْقَعَ فیها فَإذا عادَهُ غُدْوَةً صَلّی عَلَیْهِ سَبْعُونَ ألْفَ مَلَکٍ إلی أنْ یُمْسِیَ وَ إنْ عادَهُ عَشِیَّةً صَلّی عَلَیْهِ سَبْعُونَ ألْفَ مَلَکٍ حَتّی یُصْبِحَ. هر مؤمنی که به دیدار بیماری برود در رحمت خدا وارد می‌شود و زمانی‌که نزد آن بیمار بنشیند در خدمت خدا فرو می‌رود. اگر صبحگاهان به عیادت او برود هفتاد هزار فرشته تا شام او را دعا می‌کنند و اگر شامگاهان از وی عیادت کند تا صبح هفتاد هزار فرشته به او دعا می‌کنند اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم 1401/7/20قم مقدسه بیمارستان گلپایگانی کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی صفحه اول⬅️ إدامه دارد
8⃣ یاد آوری مرگ: .پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :  عُودوا المَريضَ و اتبَعوا الجَنازَةَ يُذَكِّرْكُم الآخِرَةَ . به عيادت بيمار برويد و در تشييع جنازه شركت كنيد، كه شما را به ياد آخرت مى اندازد. 9⃣ درک ارزش سلامتی: امام على عليه السلام : كَم دَنِفٍ نَجا، و صَحيحٍ هَوى ! .  اى بسا بيمارى كه نجات يابد و تندرستى كه از پاى درآيد! 🔟 إستجابت دعا قَالَ أَبُو اَلْحَسَنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : إِذَا مَرِضَ أَحَدُكُمْ فَلْيَأْذَنْ لِلنَّاسِ يَدْخُلُونَ عَلَيْهِ فَإِنَّهُ لَيْسَ مِنْ أَحَدٍ إِلاَّ وَ لَهُ دَعْوَةٌ مُسْتَجَابَةٌ وقتی یكی از شما مریض شد دوستان را خبر دهد تا به عیادت او بیایند كه هر یك از آنها یك دعای مستجاب خواهد داشت. (فروع كافی، ج ٣، ص ١١٧) 1⃣1⃣پاک شدن مثل روز تولد: پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم»: مَن سَعی لِمَریضٍ فی حاجةٍ، قضاها أولَمْ یَقضِها خَرَجَ مِن ذُنوبِهِ كَیَومِ وَلَدَتهُ أُمُّهُ! كسی كه به دنبال برآوردن حاجت یك بیماری برود خواه آن حاجت روا گردد یا نگردد همة گناهانش آمرزیده می‌شود همانند روزی كه از مادر متولد شده است! (وسائل، ج ٢، ص ٦٤٣) 2⃣1⃣پاداش عمل هزار ساله: پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم»: مَن عادَ مَریضاً و جَلَسَ عِندَهُ ساعَةً أَجریَ اللهُ لَهُ عَمَلَ اَلفِ سَنَةٍ لایُعصَی اللهُ فیها طَرْفَةَ عَینٍ! هركس از یك بیماری عیادت كند و پاسی نزد او بنشیند خداوند پاداش عمل یك‌هزار سال برایش می‌نویسد كه در كل آن به اندازة ‌یك چشم بر هم زدن معصیت خدا را نكرده باشد! (مستدرك، ج ٢، ص ٧٩) 3⃣1⃣ استغفار ملائکه در قبر او: أيُّما مُؤمِنٍ عادَ مُؤمِناً في اللهِ عَزَّوجَلَّ في مَرَضِهِ، وَكَّلَ اللهُ بِهِ مَلَكاً مِنَ الْعُوّادِ يَعُودُهُ في قَبرِهِ، و يَستَغفِرُ لَهُ إلي يَومِ الْقِيامَةِ. هر مؤمني كه مؤمني ديگر را در هنگام بيماري‌ براي خداوند عزيز و جليل عيادت كند،خداوند فرشته‌اي از فرشتگان عيادت كننده را با او مي‌گمارد كه در قبرش از وي عيادت نمايد و تا روز قيامت براي وي آمرزش بطلبد 4⃣1⃣ اصلاح رذائل اخلاقی : وقتی انسان حال مریضی را ببیند اوّلا آنکه تصمیم می گیرد مواظب سلامتی خود باشد و شکر گزار نعمت سلامتی می شود، وثانیّا اراده و اقدامی برای تغییر و اصلاح خود برمی دارد که ای آدم، تو هم ممکن است در بستر بیماری بیافتی پس اهل کبر، حرص، حسد، لجاجت، غرور و،،،، نباش الحمدلله ربّ العالمین اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم 2⃣ 1401/7/20قم مقدسه بیمارستان گلپایگانی کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed صفحه دوّم
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع :عبرت ها وبرکات دفاع مقدس ✍مقدمه : به مناسبت هفته دفاع مقدس شایسته است از زاویه دیگر به جنگ تحميلي نگاه شود الآن دشمن و تاکتیک آن عوض شده جنگ سخت(نظامی) وجنگ سرد(تقابل سیاسی دولت ها)تبدیل به جنگ نرم (تهاجم فرهنگی و تغییر فکرها) شده است علاوه بر آن دشمنی نفس و شیطان نیز هميشه بوده و هست بنابراین: 1⃣_وقتی فرمانده(امام) گفت آبادان و خرمشهر و،،، باید آزاد شود رزمندگان با توکل بر خدا و ایمان قوی گوش به فرمان دادند الآن هم باید ببینیم دشمن کجا را إشغال کرده تا آن را آزاد کنیم، ببینیم کجا را دارد می زند، آنجا مدافع باشیم (تمرکز وتخریب دشمن بر قرآن، ولایت فقیه،روحانیت، خانواده، حجاب، حیاء، سبک زندگی دینی، غیرت،و،،، است، دشمن با تیلیغات وسیع، سعی در تغییر دستگاه محاسباتی ذهن وفکر، وتشویق به مصرف گرایی، إسراف و فشار اقتصادی، احتکار و،،،است تا ایجاد یأس و فتنه در کشور نماید) باید در این جبهه‌ها، جهادی و انقلابی در میدان باشیم 2⃣_در جنگ، برای شکست دشمن، همه مردم پشتیبان خط مقدم بودند اما الآن ظاهرا اکثر مردم باور ندارند در جنگ بسیار خطرناک تر هستیم دشمن قوی تر شده، با تاکتیک پیچیده تر، نباید تنبل و بی تفاوت باشیم 3⃣_در جنگ ایثار بود از جان و مال گذشتن،الآن شده بخل و بی انصافی و رقابت در جمع مال بیشتر و تفاخر 4⃣_چون جنگ بود کمبودها و مشکلات را تحمل می کردیم خب مگر الان جنگ نیست؟!! چون جنگ را درک نمی کنیم حاضر به تحمّل مصائب آن نیستیم! 5⃣_در جنگ اگر امکان دسترسی به فرمانده نبود فرمان آتش به إختیار بود باید گاهی البته با رعایت اصول (عقل و شرع و قانون) در مقابل دشمن آتش به اختیار عمل کرد الآن در جنگ نرم دشمن هستیم،صرفا با غُر زدن و انتقاد به فلان مسئول (که البته لازم است، اما کافی نیست)آب به آسیاب دشمن نریزیم و دشمن وقتی ضعف و نقص ما را ببیند طمع می کند، اما اگر وحدت و قدرت ما را ببیند مجبور می شود تحریم را بردارد 6⃣_در جنگ برای عملیات موفق ابتدا مواضع و تسلیحات و تاکتیک دشمن شناسایی میشد در جنگ امروز نیز، همان گونه که رهبری فرمود دشمن و روش دشمنی او را باید شناخت (و إلا امکان غلبه بر دشمن نیست) 7⃣_در جنگ مرخصي واستراحت به حدأقل وضرورت بود امروز و الان نیز جای تنبلی و اهمال کاری و استراحت نیست در غیر این صورت هنوز متوجه جنگ نشده ایم!! 8⃣_جنگ تحمیلی را دشمن شروع کرده و ما آن را با عزت و حفظ تمامیت عرضی تمام کردیم امروز نیز اگر ما از تمامیت فکر و فرهنگ و عقیده دفاع نکنیم دشمن به تجاوز نرم خود ادامه می دهد ما باید تمام کنیم از همه عقاید خود دفاع کنیم نه آنکه بگوییم الآن باید به روز باشیم مثلا حالا حجاب نباشد یا نماز نخوانیم و،،،، 9⃣_در جنگ فرماندهان خط مقدم بودند، مردم هم به دنبال آنان، ألآن باید مسؤلین (مربیان،مبلغان متوليان فرهنگی) در خط مقدم جنگ نرم باشند تا مردم هم به معرکه جنگ نرم بیایند الناس علی دین ملوکهم 🔟_اگر در جنگ قوی باشیم دشمن جرأت وجسارت و تهاجم به خود نمی دهد اگر امروز در جنگ نرم دشمن نفوذ داشته معلوم است که ما در فکر و فرهنگ و عقیده و ایمان قوی ظاهر نشدیم (وأعدّوا لهم مااستطعتم من قوّة) اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی قم مقدسه 3/ 7/ 1400 https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع :تأمّلی در کلام امام عسکری علیه السلام ما للعب خلقنا بل للعلم و العباده " ما برای بازی خلق نشدیم بلکه برای علم آموزی و بندگی خدا خلق شدیم" چند نکته در باره این حدیث: 1⃣- هرکاری که انسان را از علم و عبادت باز دارد بازی و لهو و لعب است. 2⃣- علمی که ثمره آن تواضع؛ اخلاص و عبودیت نگردد بازی است. 3⃣- عبادتی که به عبودیت منجر نشود یعنی عبادت بدون ولایت که ثمره آن مخالفت با امام است؛ خود یک بازی است ولو در قالب جهاد باشد. 4⃣- بازی که منجر به عبادت و بندگی خدا شود در واقع بازی نیست بلکه عبادت است. 5⃣- دنیا طبق فرمایش قرآن لعب و بازیست؛ پس مشغول شدن به دنیا انسان را از علم و عبادت باز میدارد. 6⃣- اگر مُشوّق و مُؤیّد بازی باشی ولو خودت بازی نکنی تو هم مشغول بازی و لعبی. 7⃣- کسی که انگیزه و هدفش؛ علم و عبادت باشد نه بازی می کند و نه بازی می خورد و نه بازی می دهد. 8⃣- بین علم و عبادت هم افزائیست.ابتدا علم و معرفت؛ سبب می شود که انسان اهل عبادت شود و عمل و عبادت هم باعث می شود انسان عالمتر شود چرا که در حدیث داریم: " من عمل بما علم علمه الله علم ما لم یعلم" یعنی هرکس به آنچه دانست عمل کرد خدا آنچه که او نمی داند را به او یاد می دهد. قرآن کریم می فرماید اتقوالله و یعلمکم الله"تقوا پیشه کنید خدا هم شما را عالم می کند. وهردو(علم و عبادت) انسان را از لهو ولعب باز می دارد. 9⃣- نیت و انگیزه و هدف عمل مهم است اگر ملاک خودخواهی یا صرفا جلب رضایت مردم باشد نه خدا،!!! پس بازی است یعنی دنبال سوت و کف و تشویق دیگران رفتن است. 🔟- علم و عبادت نباشد می شود عصبیت و عصیان؛ پس بازی، گناه یا زمینه گناه است. باید بازی هم ارتقاء علمی و یا عبادت باشد و الا در جهل می ماند. ✍نتیجه : طبق بیان امام عسگری علیه السلام هر کاری که در این عالم از ما صادر می شود از سه تا (عین) خارج نیست: الف_ یا علم است ب_یا عبادت است ج_یا عبث و عصیان است مثلا اگر انسان می خواهد فیلم یا سریالی ببیند یا ورزش یا تفریح کند و هر کاری می خواهد انجام دهد ملاحظه و تلاش کند کارش رنگ علم و عبادت داشته باشد یعنی ببیند آیا فلان کار، باعث می شود علم (مفید) او زیاد شود یا عبادت خدا حساب می شود، بعد اقدام کند، و إلا انجام ندهد برخی بازی می کنند ولی عبادت است یا علم و برخی عبادت می کنند اما در واقع بازی می کند! ما برای بازی خلق نشدیم، آدم عاقل کاری می کند که کارش هم علم باشد هم عبادت، یعنی اگر عبادتی می کند بهره علمی نیز از عبادت خود می برد مثلا در محتوای نماز و ادعیه تفکر می کند، کسب علم مفید نیز، عین عبادت است اگر هدف تحصیل وعلم، کسب رضایت الهی و تقرب به خدا باشد و ثمره آن اخلاص در عمل، تواضع، عبودیت و خشیت خدا باشد اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed قم مقدسه 99/8/3
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع: مواعظ سایه🌓 ✍مقدمه : انسان عاقل می تواند از هر چیزی درس و عبرت بگیرد،سعدی علیه الرحمه گفت: خیز و غنیمت شمار جنبش باد ربیع ناله موزون مرغ بوی خوش لاله زار برگ درختان سبز پیش خداوند هوش هر ورقی دفتریست معرفت کردگار روز بهارست خیز تا به تماشا رویم تکیه بر ایام نیست تا دگر آید بهار 📚درس ها و عبرت ها 1⃣_هر چقدر بزرگ باشی سایه ات نیز بزرگ خواهد بود⛅️ آدم های کوچک و کم ظرفیت نمیتوان زیر سایه آنها زندگي کرد و معاشرت داشت 2⃣_اگر خورشید به شما نتابد سایه ای نخواهی داشت☀️ اگر ارتباط با امام و عالم ربانی نباشد از سایه معرفت و معویت بی بهره هستی 3⃣_سایه در زیر نگاه خورشید به دنبال تو می آید⛹‍♂ اعمال تو نیز در پی تو خواهد آمد 4⃣_اگر سایه ات را دنبال کنی هیچ وقت به آن نمی رسی و اگر پشت به سایه کنی به دنبالت می آید حتی اگر با سرعت بخواهی از او دور شوی⛹‍♀ دنیا نیز مثل سایه است اگر دنبالش نباشی خودش می آید أميرالمؤمنين علیه السلام علیک بالاخره تأتک الدنیا صاغرة دغدغه آخرت داشته باش دنیا خودش ذلیلانه و سر به زیر به محضرت می آید 5⃣_دود سیاه هم، سایه دارد اما مطبوع و مطلوب نیست ابر هم سایه دارد ببین در ذیل چه سایه ای هستی؟ ☂🔥 مرید چه مرامی هستی؟ و یا خودت برای دیگران چه نوع سایه ای؟ 6⃣_همه هستی و وجود سایه وابسته به صاحب سایه است و اصلا قوام و استقلالی ندارد همیشه همراه صاحبش هست💧 موقعیت انسان نسبت به خدا (از حیث استقلال) مانند سایه است پس چرا غرور و تکبر و نافرمانی؟! تو محتاجی، و فقیری و اصلا وجود ما عین فقر و نیاز، پس دنبال خالقت باش 7⃣_سایه هر آنچه هستی را نشان میدهد اگر انسان باشد سایه انسان و اگر حیوان زیر نور باشد سایه حیوان🐆 قیامت برخی خوک و سگ و روباه و مورچه و،،، محشور می شوند سایه حقیقت ذات آنها ظاهر می شود 8⃣__اندازه سایه ات بستگی به موقعیت تو با خورشید دارد هر چقدر نزدیک و بالای سرت باشد سایه کوتاه تر است🌔🌕 هر چقدر امام در زندگی بالای سر ما و نزدیکتر باشدهمه وجود ما میشود نور بدون حاشیه وسایه 9⃣_صاخب سایه از سایه خود بهره ای ندارد و اصلا نسبت به سایه خود سلطه و مالکیتی ندارد😂 چه بسیار اموالی که مثل سایه کنار ماست اما از آن هیچ بهره ای نمی بریم! 🔟_همیشه سایه ات سبب خدمت برای دیگران نیست گاهی که سایه خود و خانه غیر اصولی که ساخته ام خیانت است و مانع بهره مند شدن از نور و آفتابی که دیگران لازم دارد میشوم🖤 گاهی اموال و اولاد و هر چیزی که مثل سایه من منتسب به من است مانع بهره مندشدن دیگران ازنور وهدایت است 1⃣1⃣_سایه هر چیز را میتوان ساخت کافیست که جلوی نورباشی اما بالأخره سایه است نمیشه به آن اعتمادو امید داشت☁️ 2⃣1⃣_سایه بی سرو صدا هم زمان با صاحب سایه شکل می گیرد مواظب باشیم فرزندان ما آیینه تمام نما و سایه رفتار و گفتار ما هستندبی سر و صدا!!! 🤫 ببین چه سایه ای از خود نشان می دهی 3⃣1⃣_برخی هم در زیارت اربـعین اباعبدالله الحسین علیه السلام، برای زائران سایه می شدند 😭 می گفت من چیزی ندارم برای ارباب خرج کنم اما هیکلم می تواند سایه برای زائر بشود😭 ✍ از خود بپرس چقدر سایه داری چقدر سایه ات به درد خانواده، جامعه و دین می خورد ظلّ ممدود باشیم یعنی مثل هوای بهشتی سایه ای مستمر، مطبوع و خنک برای دین و دنیای مردم اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed قم مقدسه18/ 6 /1400
29.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed