eitaa logo
معیار(صراط الحمید)
1.5هزار دنبال‌کننده
496 عکس
162 ویدیو
9 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم هدف بیان شاخص هایی برمبنای عقل وشرع است تا افرادبا اطمینان خودرا ارزیابی کنندو یا وظیفه خود را به درستی تشخیص دهند ان‌شاءالله در صورت انتقاد یا پیشنهاد یا سوال با ادمین ارتباط بگیرید:09127473862 @hamldakbarl لینک @serathamed منشن
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : ویژگی های پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله در تبلیغ واسباب هدایت و اصلاح مخاطبان ✍مقدمه : إِنَّكَ لَا تَهْدِي مَنْ أَحْبَبْتَ وَلَٰكِنَّ اللَّهَ يَهْدِي مَنْ يَشَاءُ ۚ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ(قصص/56) قطعاً تو نمی توانی هر که را خود دوست داری هدایت کنی، بلکه خدا هر که را بخواهد هدایت می کند؛ و او به هدایت پذیران داناتر است، لَيْسَ عَلَيْكَ هُداهُمْ وَ لكِنَّ اللَّهَ يَهْدِي مَنْ يَشاءُ» «بقره/272» هدايت‌پذيرى مردم بر عهده‌ى تو نيست وخداوند، هر كه را بخواهد، هدايت مى‌فرمايد. پرسش اینکه اگر هدایت به دست خداست پس نقش انبیاء و اوصیای الهی و علماء چیست؟ ✅جواب) همه وسیله هدايت هستند بنابراین باید مانند پيامبر صلي الله عليه و آله عمل کرد ممکن است یکی بشود ابوذر یکی بشودابولهب(به دلیل حقّ انتخاب مخاطب بدون إجبار) ✅عمل پيامبر صلي الله عليه وآله چگونه بود؟اینگونه باشیم 1⃣ اخلاق نیک : فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ ۖ وَلَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ ۖ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ(آل عمران/159) ای پیامبر،پس به مهر و رحمتی از سوی خدا با آنان نرم خوی شدی، و اگر درشت خوی و سخت دل بودی از پیرامونت پراکنده می شدند؛ بنابراین از آنان گذشت کن، و برای آنان آمرزش بخواه،  2⃣تکریم مخاطبان: وَشَاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ ۖ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ(آل عمران /159) و در کارها با آنان مشورت کن، و چون تصمیم گرفتی بر خدا توکل کن؛ زیرا خدا توکل کنندگان را دوست دارد. 3⃣ عمل و ألگوی رفتاری: لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الْآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا(أحزاب /21) یقیناً برای شما در [روش و رفتار] پیامبر خدا الگوی نیکویی است برای کسی که همواره به خدا و روز قیامت امید دارد؛ و خدا را بسیار یاد می کند. 4⃣ تبلیغ صحیح: یعنی معارف دین را به صورت جامع و کامل و متناسب با زمان و نیاز مخاطبان،به گوش مخاطبان می رساند وَمَاعَلَيْنَا إِلَّا الْبَلَاغُ الْمُبِينُ (یس/17) و بر عهده ما جز رساندن آشکار [پیام وحی] نیست. 5⃣ إتمام حجّت: ولقد أهلكنا القرون من قبلكم لمّا ظلموا وجآءتهم رسلهم بالبيّنت وما كانوا ليؤمنوا كذلك نجزى القوم المجرمين.(یونس/13) یقیناً اقوام پیش از شما را هنگامی که ستم ورزیدند، هلاک کردیم، و پیامبرانشان برای آنان دلایل روشن آوردند، ولی آنان بر آن نبودند که ایمان بیاورند؛ این گونه گروه گناهکار را کیفر می دهیم. وَإِنْ يُكَذِّبُوكَ فَقَدْ كَذَّبَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ جَاءَتْهُمْ رُسُلُهُمْ بِالْبَيِّنَاتِ وَبِالزُّبُرِ وَبِالْكِتَابِ الْمُنِيرِ(فاطر/25) اگر تو را تکذیب می کنند [اندوهگین مباش] همانا کسانی هم که پیش از اینان بودند [پیامبران را] تکذیب می کردند، در حالی که پیامبرانشان معجزه های آشکار، و نوشته ها [یی مشتمل بر پند و موعظه و مناجات] و کتاب روشن [که حاوی احکام و قوانین بود] برای آنان آوردند صفحه (اول)ادامه دارد⬅️ https://eitaa.com/serathamed کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی
6⃣.مخاطب شناسی: طبق آیه قرآن سه نوع مخاطب داریم (3تا عین :مخاطب عقلانی، مخاطب عاطفی، مخاطب عصبیت) مبلغ توانا باید برای هر مخاطبی، روش متناسب با او را در نظر بگیرید خدای سبحان به پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله دستور می دهد: ادْعُ إِلَىٰ سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ ۖ وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ ۚ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنْ ضَلَّ عَنْ سَبِيلِهِ ۖ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ(نحل/125) [مردم را] با حکمت و اندرز نیکو به راه پروردگارت دعوت کن، و با آنان به نیکوترین شیوه به بحث [و مجادله] بپرداز، یقیناً پروردگارت به کسانی که از راه او گمراه شده اند و نیز به راه یافتگان داناتر است. 7⃣ بشیر بودن: 8⃣ نذیر بودن: إِنَّا أَرْسَلْنَاكَ بِالْحَقِّ بَشِيرًا وَنَذِيرًا ۚ وَإِنْ مِنْ أُمَّةٍ إِلَّا خَلَا فِيهَا نَذِيرٌ(فاطر/24) یقیناً ما تو را در حالی که مژده دهنده و هشدار دهنده ای، به حق و راستی فرستادیم، و هیچ امتی نبوده مگر آنکه در میان آنان بیم دهنده ای گذاشته است. امیرالمومنین علیه السلام: الفَقيهُ كُلُّ الفَقيهِ مَن لم يُقنِّطِ الناسَ مِن رَحمَةِ اللّه ِ ، و لم يُؤيِسْهُم مِن رَوحِ اللّه ِ ، و لم يُؤَمِّنْهُم مِن مَكرِ اللّه نهج البلاغة، الحكمة 90 امام على عليه السلام : فقيه كامل و واقعى، كسى است كه مردم را از رحمت خدا نوميد نكند، آنان را از فيض درگاهش مأيوس نگرداند و از مكر و عذاب خدا آسوده خاطرشان نسازد 9⃣ استقامت: فاستقم كما امرت و من تاب معك؛وَلَا تَطْغَوْا ۚ إِنَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ(هود/112) پس همان گونه که فرمان یافته ای ایستادگی کن؛ و نیز آنان که همراهت به سوی خدا روی آورده اند [ایستادگی کنند] و سرکشی مکنید که او به آنچه انجام می دهید، بیناست. و شکیبایی کن، و شکیبایی تو جز به توفیق خدا نیست، و بر [گمراهی و ضلالت] آنان [و کارهایی که انجام می دهند] اندوهگین مباش، و از نیرنگی که همواره به کار می گیرند، دلتنگ مشو 🔟 إخلاص: و ما اسئلكم علیه من اجر إن اجری الّا علی رب العالمین(شعراء/145) و من از شما بر ابلاغ رسالتم هیچ پاداشی نمی خواهم، پاداش من فقط بر عهده پروردگار جهانیان است، 1⃣1⃣خدا ترسی و نهراسیدن از غیر خدا(خشیّت وشجاعت): در قرآن در وصف مبلغان دین خدا می‏فرماید: الذین یبلغون رسالات اللّه و یخشونه و لایخشون احداً الا اللّه و كفی بِاللَّهِ حَسِيبًا(أحزاب/39) آنان که همواره پیامهای خدا را به مردم می رسانند و از [عظمت و مقام] او می ترسند و از هیچ کس جز او واهمه ندارند و برای حسابرسی [کار با ارزش اینان] خدا کافی است. 2⃣1⃣ـ فروتنی و تواضع: در قرآن خطاب به پیامبر می‏فرماید: ای پیامبر برای پیروان مؤمن خود، بال مهربانی و فروتنی را بگستران. «واخفض جناحك لمن اتبعك من المؤمنین»(28) 3⃣1⃣ شرح صدر: الم نشرح لك صدرك، آیا ما سینه تو را گشاده قرار ندادیم.» از امیرمؤمنان نقل شده است كه آن حضرت فرمود: من ضاق صدره لم یصبر علی اداء الحق(كسی كه سینه‏اش تنگ شد بر ادای حق تاب نیاورد) اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم صفحه (دوم)1401/8/15 https://eitaa.com/serathamed کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : راهکار تحمّل مصائب یا راه صبر،إستقامت ✍ مقدمه : با تاُملی در کلام امام صادق علیه السلام نکات مهمی استفاده می شود لو يعلم المؤمن ما له من الأجر في المصائب لتمني أنه قرض بالمقاريض امام جعفر صادق علیه السلام : اگر مؤمن پاداشي را كه براي مصيبتها دارد بداند ، آرزو مي كند كه او را با قيچي تكه تكه كنند . اصول كافي،ج3،ص354 1⃣ مصیبت برای مؤمنین ثواب و اجر الهی دارد، یعنی مؤمن در حال مصیبت، دارد عبادت می کند 2⃣(لو) یعنی اگر، پرسش این است که چرا ما را از أجر و نتیجه هر مصیبتی آگاه نکرد؟ جواب آنکه اگر بدانیم برای چه مصیبت می کشیم و یا مصیبت چقدر اجر دارد هنر،و کمال نیست،باید عبد مطیع بود، ربّ رحیم، حکیمانه عمل می کند مصائب، ظالمانه نیست 3⃣ همین اندازه اگر بدانیم که أجر عظیمی در مقابل مصیبت دریافت می کنیم، تحمل مصیبت ها برای ما آسان و ناچیز می گردد 4⃣ آن قدر أجر و پاداش الهی، بزرگ است که از هر مصیبتی حتی از سخت ترین بلایا، باید استقبال کرد (یا سیوف خُذینی) 5⃣ فقر، مرض، همسر و فرزند و همسایه بد و هر مصیبت دیگری در مقایسه با تکه تکه شدن با قيچي!!!،ناچیز است، پس زبان به شکایت از مصائب باز نکنیم وبلکه شاکرباشیم 6⃣ تعبیر مقاریض(قيچي ها) یعنی هجوم انواع بلایا و مشکلات از هر طرف،لذا نباید مؤمنین را نا اُمید و از راه بمانند باید مقاوم و صبور بود، با صبر، ظفر، قطعی است 7⃣ مصائب باعث خالص شدن، قوی شدن و قیمتی شدن مؤمنین می گردد مانند طلا در کوره، که عیار آن بالا می رود، لذا از مشکلات ترس، یأس، غم به دل راه ندهیم 8⃣ هر کسی که محبوب تر است خدای سبحان اراده فرمود که بیشتر، وبهتر أجر ببرد لذا بیشتر از همه مصیبت می بیند لذا هیچ کس مانند پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله اذیت نشد و یا هیچ کس مانند اهل بیت علیهم السلام مخصوصا امام حسین علیه السلام مصیبت ندیدند هر که در این بزم مُقرب تر است جام بلا بیشترش می دهند اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed 1402/7/10 قم مقدسه
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed 1402/7/10قم مقدسه
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
10 راهکار برای آنکه:چه کنیم پیش خدا، نبیّ، امام و مردم محبوب و خواستنی بشویم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
(ع) کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع: آثار و برکات فرزند آوری 1️⃣ مایه افتخار و مباهات پیامبرصلی الله علیه وآله(طبق روایت) 2️⃣ تقویت جامعه مسلمانان و شیعه 3️⃣ سلامتی و نشاط مادر طبق تحقیقات علمی،زنانی که فرزندان بیشتری بیاورند دارای سلامت روحی و جسمی بیشتری برخوردار هستند(لذا در روایت آمده یکی از ویژگی های زن خوب، ولود بودن(زن بسیار زایا) اوست 4️⃣ تربیت بهتر فرزندان برخی به بهانه آنکه قدرت تربیت چند فرزند را نداریم إقدام به فرزند آوری نمی کنند و حال آنکه تعدد فرزندان باعث هم افرایی و هم بازی و الفت یکدیگرند 5️⃣ عدم محرومیت نوه ها از داشتن خاله و دایی، عمو وعمه 6️⃣ توفیق تربیت انسانها دنیا مزرعه آخرت است هر چقدر بتواند باید تلاش کند یکی از بهترین تلاش ها تولید نسل صالح برای تشکیل حکومت جهانی امام زمان علیه السلام 7️⃣ ازدیاد رزق و برکت 8️⃣ باقیات و صالحات 9️⃣مدیریت عمر و وقت ( استفاده صحیح و کامل ازظرفیت ) 0️⃣1️⃣ نصرت ولی عصر ( علیه السلام ) اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم 1402/2/30قم مقدسه کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع. علت امتناع فرزند آوری یا کاهش جمعیت ✅مقدمه با توجه به تأکید معارف دین و توصیه رهبری عزیز، برای تولید نسل و ازدیاد جمعیت، علل امتناع برخی از فرزند آوری تبیین می گردد و سپس نقد می شود، عوامل دو گونه است ✍عوامل اجتماعی: 1⃣ تبلیغات وسیع ومستمر که فرزند کمتر زندگی بهتر که متاسفانه به حدّ باور رسیده است!! 2⃣ عدم حمایت دولت وسیاست کلان ازفرزندان جدید (سوم وچهارم ) 3⃣ عدم توجه مردم به خانواده های پرجمعیت،مانند اجاره ندادن، تمسخر، و،،، ✍عوامل فردی 1⃣ فقر اقتصادی 2⃣ جهل فکری و فرهنگی 3⃣ عجز مدیریتی 4⃣ ترس تربیتی فرزندان ✅ نقد و توصیه هیچ کدام از عوامل مذکور، مانع جدّی وحقیقی فرزند آوری نیست کسی که دارای ایمان قوی و توکل الهی باشد با معرفت دقیق و همت عمیق، دنیا را مزرعه آخرت می بیند و برای تقرب الهی و کسب رضایت خدای سبحان، تلاش لازم را انجام می دهد اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم قم مقدسه1402/2/21 کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع.عوامل تبعیت فرزندان از والدین ✍مقدمه : یکی از پرسش های مهم والدین اینکه چه کنیم فرزندان، از ما تبعیت کنند، بی احترامی نکنند، وحرف بشنوند؟ 1⃣دعا وتوسل استعینوا بالصبر والصلوة ازخدابخواهدکه فرزند متقی داشته باشد 2⃣ والدین حرمت وهیبت خودرا حفظ کنند الف_بایکدیگر اختلاف ودعوا نداشته باشند ب_با فرزند جرّ وبحث نکنند ج_فریاد،توهین وتحمیل نداشته باشند د_از رفتارو گفتار غیر اخلاقی جلوی فرزند پرهیز کنند ه_از سرزنش وملامت بپرهیزند چرا که باعث لج بازی است 4⃣جایگاه والدین رو به فرزند خود بشناسند (با استناد به آیات وروایات) 5⃣ پرهیز از هرکاری که حس دشمنی را در فرزند ایجاد می‌کند اگر فرزند احساس دشمنی کند هر کار نیک و حتی خیر خواهی والدین را دشمنی تفسیر می‌کند وموضع خصمانه می‌گیرد 6⃣تشویق کارهای مثبت وگاهی هدیه دادن .تهادوا تحابوا(هدیه سبب محبت می گردد) 7⃣معاشرت فرزندان با دوستان صالح وداشتن الگوهای مناسب 8⃣ اصلاح رابطه(والدین )با خدا چرا که علی (ع) فرمودند .من اصلح مابینه وبین الله، اصلح الله مابینه وبین الناس (اگر واقعا والدین اهل اطاعت وبندگی خداباشند رابطه خودرا باخدا اصلاح نمایند خدارابطه فرزندان را برآنان اصلاح نماید .قرآن نیز می فرماید .ان الذین آمنوا وعملوا الصالحات سیجعل لهم الرحمن ودّا .ایمان وعمل صالح باعث می‌شود که انسان محبوب همه ازجمله فرزندان شود ودرنتیجه زمینه تبعیت واطاعت آنان فراهم شود 9⃣ احترام، تکریم ومحبت به فرزندان به هرنحو ممکن (هم بازی شدن .وقت گذاشتن .واهمیت دادن وبوسیدن .آغوش گرفتن .نوازش .... 🔟.گاهی باید تذکر وبیان برخی مسائل تربیتی در قالب غیر مستقیم اجرا شود مانند 1_به مشاور مذهبی ارجاع دهد 2_به صورت نامه بگوید 3_ کسی که محبوب ومقبول فرزند است مانند دوستی وفامیلی تذکر را بگوید اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم 96/9/20 قم مقدسه کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع: تقسيم اقسام جهاد درقالب12عنوان باحرف تاء ✍مقدمه: مسأله جهاد در اسلام، اصلی است که با آن مدینه فاضله تشکیل می گردد، جامعه آباد و فقر، ظلم و ضعف و نقص، دفع و رفع می گردد در این مقاله انواع جهاد بیان می شود تا هر کسی بر اساس ظرفیت و موقعیت خود وظیفه جهادی خود را بداند 1⃣جهاد تبیین وظیفه علما، اساتید،معلمان 2⃣جهاد تولید وظیفه کارخانه ها،مهندسان نخبگان، دانشجویان 3⃣جهاد تکثیر(نسل) وظیفه زنان فداکار،ومقاوم 4⃣جهاد تدبیر(صحیح) وظیفه حاکمیت ومسؤلان 5⃣جهاد تحصیل وظیفه دانش آموز، دانشجو 6⃣جهاد تهذیب وتقوا وظیفه همه افراد جامعه 7⃣جهاد تسدید (قویّ شدن،محکم بودن) وظیفه نظامیان، مرزداران 8⃣جهاد توکّل به خدا وظیفه اهل ایمان،مؤمنین 9⃣جهادتکلیف حجاب،حیا وظيفه دختران و بانوان 🔟جهاد تلاش مضاعف وظیفه جوانان،کارگران ،کشاورزان 1⃣1⃣جهادتربیت اسلامی وظيفه والدین برای فرزندان متولیان فرهنگی، مربیان،معلمان و نهادهای فرهنگی مانند صدا و سیما، وزارت إرشاد،آموزش و پرورش، حوزه و دانشگاه 2⃣1⃣جهاد تقسیم اموال وظيفه حاکمیت، ثروتمندان، ومؤمنین (و فی أموالکم حقّ لسّائل و المحروم) ✅ نتیجه و تذکر: برای پیشرفت، قویّ شدن واستقلال نظام اسلامی هر یک باید وظیفه و نقش خود را بشناسد،و با اراده جدیّ، إقدام کند، و نگوید اوّل دیگران یا اوّل جامعه باید درست بشود، نیروی انقلابی و جهادی منتظر بودجه و دستور و تشویق نیست، آتش به اختیار برای نصرت اسلام و مسلمانان تلاش می کند اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم تهران 1401/12/8 کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوغ :راه های همسر یابی ✍مقدمه یکی از پرسش‌های مهم اینکه، افرادی که به هر دلیلی الآن مجرد هستند چگونه توفیق ازدواج و تشکیل خانواده پیدا کنند؟ در این مقاله راهکارهای سریع و آسان إرائه می گردد انشاءالله با عمل به آنها اسباب ازدواج فراهم می گردد 1⃣ امور معنوی الف.اهتمام به واجبات و ترک محرمات (چرا که ازدواج با قشر مذهبی را با ترک مسائل دینی، از دست می دهد) ب. انجام امور مستحبی مانند دعا برای ازدواج . قرائت قران.توسل.نذر.صدقه.نوافل نماز شب 2⃣ مهاجرت الف.گاهی انسان دریک محله و منطقه بدنام زندگی می کند و همین مانع ازدواج او می گردد ب.گاهی محل سکونت عادی شده و همین سبب ناشناخته شدن افراد می گردد یعنی برای آنان ( دختر و پسر دریک محله ) جذابیت لازم برای یکدیگر ندارند. 3⃣ سپردن به واسطه ها،و افراد آگاه و مورد اعتماد مانند روحانی در محله و مسجد، خانم های جلسه ای مطمئن یا افراد معتمد و محل رجوع و حتی مراکز معتبر همسر یابی و اینترنتی 4⃣خواستگاری از سوی خانواده دختر با واسطه قرار دادن و حفظ حیثیت دختر، ب(و اگر لازم شد بدون آنکه خانواده داماد متوجه بشوند که واسطه از طرف خانواده دختر بوده تا عزت دختر حفظ شود) 5⃣ تغییر در ملاک ها و خواسته های غیر منطقی مانند درآمد بالا، شغل خاص، شهر فلان، مدرک فلان و،،، چرا که هر چقدر موضوع انتخاب قید های غیر ضروری بخورد! ،دامنه انتخاب محدود می شود و در نتیجه فرد از ازدواج محروم می گردد 6⃣تغییر و اصلاح رفتار و گفتار ( سبک زندگی ) گاهی برخی ظاهراً شرایط و خانواده خوبی ندارند اما به خاطر اینکه اخلاق و دین و سبک زندگی اسلامی دارند رمینه همسر خوب برایش فراهم می شود 7⃣ اینترنت و از طریق مؤسسات معتبر یا گروه ها یا کانالهای معتبر مجازی( البته با دقت و احتیاط و با نظارت والدین و مشورت با متخصص ) 8⃣ تاسیس مراکز همسر یابی در دانشگاه و مساجد و ... 9⃣ مسافرت مخصوصا اَماکن زیارتی البته خالصانه و مذهبی یا اردوهای راهیان نور 🔟 فعّال در خانه و اجتماع فعالیت و حضور در جامعه (البته با حفظ آداب و حدود شرعی) 1⃣1⃣ آراسته بودن در اسلام، آرایش و زینت داشتن در مقابل نامحرم، نهی شده است اما آراستگی، مُرتب بودن مورد توصیه اسلام است گاهی دختر یا خانواده دختر، وضع ظاهری مناسبی ندارند و لباس، سر و وضع نامرتب باعث دل زدگی خواستگار می گردد 2⃣1⃣ تغییر محل سکونت محل زندگی نامرتب و نامنظم،مثلا کثیف بودن، مکان دور از دسترس،و،،،،مانع ازدواج است می توان با تمییز کردن و یا جا به جا شدن مانند خرید یا رهن و اجاره منزل در جای دیگر، زمینه لازم برای ازدواج فراهم شود اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم قم مقدسه ۹۲/۲/۴ کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : إزدواج آسان ✍مقدمه برای ازدواج آسان،باید مقتضی و زمینه را ایجاد کرد، و از طرفی موانع را هم برطرف کنیم در این مقاله به هر دو بخش، اشاره می گردد 🟢 مُقتضی ازدواج آسان 1⃣ إراده،و دغدغه اگر کسی قصد و نیّت تشکیل خانواده به صورت آسان نداشته باشد و برای مراسم عقد و عروسی برنامه مُفصّل دارد خب هیچ وقت انتظار توفیق إزدواج به موقع و موفق را نبايد داشته باشد (باید تصور و تعریف ما از خوشبختی و شناخت ما از سعادت عوض بشود) 2⃣ مهریه منطقی مثلا همان مهرالسنة یا تساوی در مالکیت در آمد همسر(یعنی هر چه که داماد کسب می کند با همسر شریک باشد) 3⃣ جهیزیه مختصر برخی أثاثیه ابتدای زندگی اصلا لازم نیست و مخارج اضافه است و علاوه بر آنکه جا را إشغال می کند مورد استفاده ضروری هم نیست مانند سرویس چوب،ظرفشویی، آبمیوه گیری،و انواع دستگاههای برقی برا آشپزخانه( اگر لازم شد در طول زندگی خریداری کنند یا والدین، در مناسبت ها فلان أثاث ضروری را هدیه به عروس بدهند 4⃣ حمایت وکمک والدین گاهی والدین دارای منزل وسیع، ماشین مدل بالا، طلا، زمین، پول پس انداز، اما حاضر نیستند با کمی تعدیل و گذشت در زندگی، فرزند خود را موفق به تشکیل خانواده کنند 5⃣ تسهیلات دولتی باید از کسانی که به موقع اقدام به ازدواج می کنند از جهت تحصیل، سربازی، إشتغال، مسکن، و،،، امکانات و شرایط ویژه در نظر بگیرد ⚫️ موانع ازدواج آسان 1⃣ چشمُ هم چشمی وجود تفاخر و تکاثر، رذائل اخلاقی مانند تکبر،غرور، حسادت مانع هستند 2⃣ جشن عقد، عروسی مفصل ولیمه برای إزدواج در اسلام مستحب است اما چه کسی گفته حتما فلان تعداد، یا فلان تالار و،،، باشد اگر قرار باشد جشن و ولیمه مانع ازدواج به موقع هست باید حذف شود، و با تعداد اندک فامیل نزدیک و یک غذای ساده و مختصر انجام شود 3⃣ قیود غیر ضروری باید در انتخاب همسر، کفویت را در نظر گرفت که شامل 1_تدین 2_اخلاق 3_إصالت 4_عقلانیت 5_عزت 6_عفّت، می باشد اما ملاک1_همشهری بودن2_هم سطح علمی3_هم سطح اقتصادی 4_هم سن بودن5_هم سابقه در مجرد بودن یا مطلقه بودن و.،، هیچ یک لازم و ضروری نیست بلکه فقط کمال هست 4⃣ رسم های غلط مثلا1- اول خواهر یا برادر بزرگتر 2_والدین یا یکی از آنها تنها می شوند و نیاز به سرپرستی دارد 3_وفات و مرگ فامیل و،،،، نکته) هیچ کدام مانع منطقی و جدی برای إزدواج به موقع نمی باشد 5⃣ تهاجم فرهنگی روابط غیر شرعی، بدحجابی از یک سو، باعث بی اعتمادی افراد به یکدیگر برای انتخاب همسر می گردد و از سوئی چون نیاز جنسی و عاطفی خود را وقتی خارج از راه عقل وشرع تأمین می کند با إرضای حرام، آسان و قابل دسترس، طبیعی است که ازدواج سخت بشود بنابراین باید خانواده ها و جامعه در بحث محرم و نامحرم و مراعات حجاب، مواظبت کنند چرا که فاصله گرفتن از دستورات دین، او را از عمل به وظیفه که ازدواج باشد باز می دارد و خود را مشغول هوس بازی می کند اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم 1402/3/30 روستای کمرود نور کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع: إمامت=آب حیات ✍مقدمه : قال الکاظم (علیه السلام) در تفسیر آیه30ملک فرمود  قُلْ أَ رَأَیْتُمْ إِنْ أَصْبَحَ ماؤُکُمْ غَوْراً فَمَنْ یَأْتِیکُمْ بِماءٍ مَعِینٍ قَالَ إِذَا غَابَ عَنْکُمْ إِمَامُکُمْ فَمَنْ یَأْتِیکُمْ بِإِمَامٍ جَدِیدٍ. زمانی‌که امام شما غایب شود، کیست [غیر خدا] که برای شما امام تازه‌ای آورد؟ [امام غایب شما را ظاهر کند تا از علومش که چون چشمه‌ی صاف جاریست استفاده کنید]». امام عصر علیه السلام به حاج محمـد علی فشندی تهرانی، فرمودند شیعیان ما به اندازه ی آب خوردنی مــا را نمی‌خواهند. اگر بخواهند، دعــا می کنند و فــرج مــا فرا می رسد. 1⃣ اگر بدانیم امام عصر علیه السلام ، آب حیات است به طرف او حرکت می کنیم 2⃣ گاهی اصلا متوجه نیستیم که تشنه ایم، کأنّه نیاز به آب نداریم 3⃣ عده ای می فهمند تشنه اند اما سراغ چیزهای کاذب و یا حرام برای رفع تشنگی رفته اند 4⃣ گاهی لازم است، بیابان برهوت را طی کرد تا به برکه و چشمه آب رسید، برای رسیدن به امام و حیات باید تلاش و حرکت جدّی داشت 5⃣ برخی آبها گل آلود و یا مسموم یا بدبو هستند نه تنها حیات بخش بلکه باعث ممات می گردد، فقط امام معصوم هست که مایه حیات انسان است 6⃣ سعدی در گلستان: باران که در لطافت طبعش خلاف نیست در باغ لاله روید و در شوره بوم خس یعنی امام عصر علیه السلام، آب بارانی است حیات بخش اما همه زمین ها مانند هم نیستند ظرف ها و قلب ها متفاوت اند آدم های معاند،مغرور، متکبر، لجوج مانند زمین شوره زار و سنگلاخی هستند که از وجود باران و امام معصوم بی بهره اند، ✍نتیجه : امیرالمؤمنین علیه السلام در خطبه 87 نهج‌البلاغه فرمود: « ردوهم ورود الهیم العطاش‏» ; یعنى شتران تشنه را مى‏بینید كه وقتى چشمشان به نهر آب افتاد چگونه مى‏كوشند و مى‏شتابند و از یكدیگر سبقت مى‏گیرند كه خودشان را به نهر آب برسانند، شما هم با قرآن و عترت پیغمبر و جوامع روایى كه گنج‏هاى رحمان‏اند این چنین باشید. بیایید به سوى این منبع آب حیات كه قرآن و عترت است اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed قم مقدسه 1402/7/15
کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : تفاوت نگاه و2نوع تربیت ✍ اگر دو برادر همسان را مثلا به مدت سه سال هر روز به بدترین شکل کتک بزنند و به اولی بگویند کتک خوردنش جزئی از یک تمرین ورزشی است و به دومی هیچ دلیلی برای کتک خوردنش ارائه ندهند، برادر اول بعد از سه سال به ورزشکاری قوی و با اعتماد به نفس بالا، و برادر دوم به انسانی حقیر و سرشار از عقده‌ها و کینه‌ها تبدیل می شود. ✍ کتک خوردن و رنج برای هر دو یکسان است، اما تفاوت در حکمتی است که می تواند به رنج کشیدن‌ «معنا» بخشد. یکی به امید روزهای بهتر رنج می کشد و دیگری با هر ضربه خرُدتر و حقیرتر می شود. ✍اینکه چگونه با سختی‌ها و مشقت‌های زندگی کنار بیاییم و به آن‌ها واکنش نشان دهیم، نهایتاً محصول یک «تصمیم شخصی» است. می‌توانیم تصمیم بگیریم به سختی‌ها و مصائب اجتناب‌ناپذیر زندگی از منظر «معنا و حکمت» نگاه کنیم تا در پسِ هر ضربهٔ روحی و هر لطمهٔ جسمی تنومندتر، مقاوم‌تر و آگاه‌تر بیرون بیاییم یا اینکه تصمیم بگیریم در بهترین حالت یک «قربانی منفعل» با حیاتی پر از غم باشیم. اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : کمال موجودات ✍مقدمه : موجودات عالم در موارد زیر تقسیم می گردد 1⃣ جمادات مانند سنگ و چوب 2⃣ نباتات مانند گل و گیاهان 3⃣ حیوانات مانند گاو و گوسفند 4⃣ موجودات مُکلف الف_إنسان ها ب_ جن ها 5⃣ ملائکه الهی ✍ نکته ای که باید تأمُّل کرد اینکه فکر کنیم که ما حجر(سنگ) و شجر(درخت) نیستیم، هر موجودی برای خود کمالی دارد یعنی اُفق و قُلّه ای دارد 🌷تبیین کمال گروه1⃣ کمال یک صخره سنگ اینکه به کارخانه سنگ تراشی می برند در نهایت می شود سنگ صیقلی و صاف برای نمای ساختمان یا سنگ توالت! ، به هر حال به کمال خود رسید اما ما انسانیم نباید بگذاریم هر جوری ما را بتراشند و از ما هر چه می خواهند بسازند باید خود را دست صنعت کار واقعی بسپاریم امام عصر علیه السلام نحن صنائع الله و الخلق بعد صنائعنا ما اثر صُنع خدا هستیم و در مرحله بعد، مردم به برکت ما، موجود گشته‌اند بگذاریم دین و امام ما را بسازند دیگران تخصص رساندن ما را به کمال واقعی ندارند 🌹تبيين کمال گروه2⃣ کمال مثلا دانه سیب این است که ساقه و سایه و سیب بشود و فلان بذر، گل بدهد و سر سبز بشود برخی از درختان در کارگاه نجاری می شوند درب و پنجره و حتی قایق و کشتی، برخی نیز می شوند چوب هیزم و ذغال برای آتش، به هر کمال این گیاه این بود اما انسان تو قرار است به کجا برسی؟ مانند درخت مُثمر، مفید، اکسیژن بخش، نشاط آفرین و آرامش بخش و در آخر کشتی نجات(مانند قبور اولیاء الهی) و برخی می شوند هیزم جهنم!! فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِي وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ ۖ أُعِدَّتْ لِلْكَافِرِينَ از آتشی بترسید که هیزم آن، بدنهای مردم (گنهکار) و سنگها [= بتها] است، و برای کافران، آماده شده است!(بقره 24) 🌺تبیین کمال گروه3⃣ کمال گاو، وگوسفند اینکه رشد کند، شیر، پشم و گوشت بدهد یا کمال حیوان درنده، و وحشی اینکه خوب بتواند حمله و شکار کند اما کمال ما این نیست که صرفا بدنسازی کنیم و به شکم و شهوت بپردازیم ما خوک و خروس و گرگ و روباه نیستیم، گاهی کمال برخی از آدم ها، می شود کمال یک حیوان اهل ظلم، إسراف، إحتکار، سرقت، زنا، که حیوان این کارها را نمی کند و اگر انجام دهد تکلیفی ندارد و اصلا کمال حیوان در همین کارها است لذا برخی آدم می شوند: وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ كَثِيرًا مِنَ الْجِنِّ وَالْإِنْسِ ۖ لَهُمْ قُلُوبٌ لَا يَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْيُنٌ لَا يُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لَا يَسْمَعُونَ بِهَا ۚ أُولَٰئِكَ كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ ۚ أُولَٰئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَ به یقین، گروه بسیاری از جن و انس را برای دوزخ آفریدیم؛ آنها دلها [= عقلها] یی دارند که با آن (اندیشه نمی‌کنند، و) نمی‌فهمند؛ و چشمانی که با آن نمی‌بینند؛ و گوشهایی که با آن نمی‌شنوند؛ آنها همچون چهارپایانند؛ بلکه گمراهتر! اینان همان غافلانند (چرا که با داشتن همه‌گونه امکانات هدایت، باز هم گمراهند)! (اعراف179) 🌸تبيين کمال گروه4⃣ کمال انسان طبق آیه 24 سوره انفال، رسیدن به حیات طیبه هست، حیات طیبه یعنی إکتفا نکردن به حیات نباتی و حیات حیوانی، پس بی اعتنائی مطلق به دنیا، إنزوا و رهبانیت نظر دین نیست يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَجِيبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُمْ لِمَا يُحْيِيكُمْ ۖ ای اهل ایمان! هنگامی که خدا و پیامبرش شما را به حقایقی که به شما [حیات معنوی و] زندگی [واقعی] می بخشد، دعوت می کنند اجابت کنید اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed 1402/7/15 قم مقدسه
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : ویژگی کودکان ✍مقدمه : به مناسبت روز کودک، در تقویم، حدیثی از پيامبر صلي الله عليه و آله مورد تأمّل قرار می گیرد :اُحِبُّ الصِّبْيانَ لِخَمْسٍ :كودكان را به خاطر پنج چيز دوست مى دارم 1⃣اَلاَْوَّلُ : اَنـَّهُمْ هُمُ الْبَكّاؤونَ اول آن كه بسيار مى گِريند ✍نکات: 1_گریه علامت، رقّت قلب است یعنی قساوت قلب ندارند، نرم دل و مهربانند 2_اهل گریه یعنی عاطفی بودن، و ظلم و زورگوئی نداشتن 2⃣ وَالثّانى : يَتَمَرَّغونَ بِالتُّرابِ دوم آن كه با خاك بازى مى كنند ✍نکات: 1_کودکان اهل تکلّف نیستند 2_متواضع و به دور از غرور و تکبر زندگي می کنند 3_خاک تمییز چه بسا باعث،قویّ شدن بدن کودک برای پیشگیری از بیماری‌ها است 3⃣وَ الثّالِثُ : يَخْتَصِمونَ مِنْ غَيْرِ حِقْدٍ سوم آن كه دعوا كردن آنان همراه با كينه نيست؛ ✍نکات:. 1_کینه مانع اُنس و اُلفت با یکدیگر است و همیشه به فکر إنتقام هست، اما کودکان اهل کینه و کدورت نیست 2_آنچه که انسانها را از هم دور می کند کینه داشتن در دل است 4⃣ وَ الرّابِـعُ : لا يَدَّخِرونَ لِغَدٍ شَيئا چهارم آن كه چيزى براى فردا ذخيره نمى كنند، ✍نکات: 1_کودکان اهل حرص و نگران رزق فردا و آینده نیستند 2_کودکان،دارای توکل قوی هستند 5⃣وَ الْخامِسُ :يُعَمِّرونَ ثُمَّ يُخَرِّبونَ ؛ پنجم آن كه مى سازند و سپس، خراب مى كنند ✍نکات: 1_کودکان دل بستگى ندارند 2_اهل خلّاقیت و پیشرفت هستند 3_تنبلی و کسالت را دوست ندارند و هميشه اهل تلاش هستند [مواعظ العدديّه ،ص۲۵۹] ✍نتیجه : اگر در این پنج صفت مانند کودکان بشویم محبوب پیامبر اعظم خواهیم شد إن شاء الله اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed 1402/7/16 قم مقدسه
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع: تمثیلاتی برای زاهد شدن 1⃣_ میوه وقتی کال و نارس باشد از شاخه جدا نمی شود اما وقتی کاملا رسیده شد آماده جدا شدن است، بستگی دارد کال باشیم یا کامل آدم هایی که به کمال رسیده اند دلبستگی به دنیا ندارند گاهی در سن کم مثل شهدا، از دنیا کنده می شوند 2⃣_زهد یعنی مثل موقعیت برگ زرد در فصل پاییز (در عین آنکه متصل به شاخه است و از درخت بهره مند می شود اما آماده کندن است زاهد از دنیا استفاده می کند اما بسیار کم وبه قدرضرورت و کفاف و در عین وصل به دنیا آماده قطع از آن است 3⃣_زهد مثل ناخن و مو است یعنی پس از رشد وقتی سر ناخن و مو إصلاح می‌شود انسان دردی را متوجه نمیشود با اینکه ناخن و مو متصل به بدن وبهره منداز آن هستند زاهد مثل مو و ناخن در حال اتصال به دنیا و استفاده از زینت و زیبایی اما در حال انقطاع از آن درد و غمی حس نمی کنند(ولا تحزنوا بما فاتکم) 4⃣_زهد یعنی مثل جنین در رحم مادر، که در عین استفاده از موقعیت و رشد لازم هیچ تعلق خاطری به آن فضا ندارد دنیا برای انسانهای زاهد این چنین است 5⃣_زهد یعنی مثل کارمند بانک که ميليارد ها پول را از مشتری می گیرد اما خوشحال نمیشود چون پول را مال خود نمی داند (ولا تفرحوا بما آتاکم) زاهد با إقبال دنیا به سمت او خوشحال نمی شود چون خود را مالک و متعلق آن نمی داند) اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed قم مقدسه 29/ 6/ 1400
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع: عوامل بی أدبی 1⃣_ضعف و نقص عقل لا عقل لمن لا أدب له کسی که ادب ندارد عقل ندارد 2⃣_تکبر: أبی و استکبر ابلیس تکبر کرد ومقابل خدا، بی ادبی کرد 3⃣_عُجب (غرور و خود بینی) 4⃣_حسادت 5⃣_مجالست با بی ادب ها المعاشرة موثرة هم نشینی تأثیر خود را می گذارد 6⃣_حقد(کینه) 7⃣_ضعف معرفت(جهالت وعدم آگاهی)الناس أعداء ما جهلوا 8⃣_ضعف ایمان و تقوا 9⃣_خود را غنیّ دیدن إن إلانسان لیطغی أن رآه إستغنی همانا انسان سرکشی و طغیان میکند هنگامي که خود را (در علم و ثروت و مقام و معنویت و،،،) بی نیاز ببیند 🔟_الگوی نامناسب خانواده و تربيت ناصحیح اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed قم مقدسه 6/ 6 / 1400
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : معیار أرزیابی ذات خود ✍مقدمه : در این مقاله نمونه ها و نشانه های نفس های تربیت شده، وآدمهای رشد یافته بیان می‌شود تا هر کسی خود را با آن شاخص ها ارزیابی کند 1⃣_وقتی با پدرش تماس تلفنی دارد به احترام پدر گوشی به دست ایستاده، و صحبت می کند 2⃣_برخی خانم ها حتی در مواقع تماس تلفنی با نامحرم حجاب را مراعات می کند (با اینکه از جهت شرعی، حجاب وقتی نامحرم حضور ندارد، لزومی ندارد اما مواظبت می کند فکر گناه هم نیاید یعنی عفّت و حیاء در تمام وجودش موج می زند) 3⃣_در تنهایی هم پارچ آب را از یخچال بر نمی دارد سر بکشد (إین یعنی ادب جزء شاکله او شده است با اینکه کسی او را نمی بیند) 4⃣_در خواب هم به نامحرم نگاه نمی کند( شهید مطهری از آیة الله شیخ مرتضی حائری نقل کرده که در خواب هم نگاه به نامحرم نمی کند) در خواب اراده ای نیست اما نوع خواب نمایش باطن و فکر و عمل هر کسی است 5⃣_در نیمه شب هم پشت چراغ قرمز می ایستد با اینکه هیچ کس نیست(این یعنی تقوا و نفس خوب تربیت شده است) 6⃣_به هیچ وجه از الفاظ زشت، استفاده نمی کند، از شنیدن جوک های قبیح به شدت خجالت می کشد 7⃣_در منزل و حتی در حمام، کاملا عریان نمی شود و در برخی نقل ها آمده که جناب سلمان فارسی فرمود که عورت خود را نگاه نمی کرد 8⃣ _نوع نشستن و خوابیدن او رو به قبله است و پای خود را در محضر کتاب و کسی دراز نمی کند 9⃣_هیچ کس را کوچک نمی شمارد و همه را از خود بالاتر می بیند 🔟_سبقت در سلام می گیرد، در هر جای مجلس خالی بود می نشیند، کم حرف می زند و دلسوز و در کارها کمک کار است و از القاب و عناوین خوشش نمی آید اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed قم مقدسه 1402/7/16
موضوع : معیار عقلانیت ✍عوامل إزدیاد عقل 1_تجربه 2_مشغولیت به اُمورمهم 3_سکوت 4_تبعیت از حق ✍عوامل کاهش عقل 1_شهوت 2_معاشرت با جُهال 3_تکبر 4_آرزوهای طولانی اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع: تفاوت صبر و حلم ✍فرق اساسی «حلم» و «صبر» در این است: «صبر» ضدّ و مقابل بی‌تابی و جزع و فزع نمودن است، و در حقیقت حالت خویشتن‌داری در برابر ناملایمات و اموری است که از بیرون بر انسان وارد می‌شود؛ و انسان باید در برابر آن خویشتن‌داری نموده و مشکل را حل کند، که آن یا 1⃣صبر «عَلَی الطَّاعَةِ» است، 2⃣ یا صبر «عِنْدَ الْمُصِیبَةِ» است، 3⃣ یا صبر «عَنِ الْمَعْصِیَة»؛ یعنی یا باید طاعتی را انجام دهد که دشوار است؛ مانند روزه ماه مبارک رمضان، اعتکاف و... . و گاهی مصیبت سختی بر انسان وارد می‌شود که این صبر «عِنْدَ الْمُصِیبَة» است. و گاهی صبرِ «عِند الْمَعْصِیَة»، یعنی صبر در برابر گناه. ✍امّا «حلم» در مقابل خشم و غصب و ضد آنهاست؛ یعنی اگر برای انسان حادثه‌‌ای پیش آمد و او عصبانی نشد، این جزو «صبر» نیست، بلکه جزو «حلم» است. بار سنگین غضبی بر انسان وارد می‌شود، اگر این غضب او را وادار کرد که خلاف بگوید و دست به خلاف بزند، معلوم می‌شود که حلیم نیست، امّا اگر «عند الغضب» حمله و خشم را مهار کرد و این بار سنگین غضب را به دوش کشید، می‌گویند او شخصی حلیم است. - در تعبیرات فارسی می‌گویند بردبار است -. این نظیر صبر نیست؛ لذا «صبر» کاملاً از مسئله «حلم» بیرون است، و «حلم» کاملاً از مسئله «صبر» جدا است. به عبارت دیگر، اگر برای شخص حادثه‌‌ای پیش آمد و او عصبانی شد و با همه فشارها خود را مهار و مدیریت کرد و براساس خشم و عصبانیت خویش عمل نکرد، چنین شخصی حلیم و بردبار است. او خشم خود را مهار و مدیریت می‌کند و در آن حالت رفتار و سخنی ندارد که خلاف حق باشد و موجبات پشیمانی را فراهم آورد. چنین شخصی از درون استوار است. حلیم خشمگین می‌شود ولی مهار خشم خویش را دارد و براساس هیجان و واکنش‌های عاطفی شدید رفتار نمی‌کند، بلکه آتشفشان خشم خود را فرو می‌کشد و براساس عقل و علم رفتار می‌کند، نه بر اساس هیجان و عواطف و احساسات . اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed