eitaa logo
معیار(صراط الحمید)
1.8هزار دنبال‌کننده
581 عکس
228 ویدیو
15 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم هدف بیان شاخص هایی برمبنای عقل وشرع است تا افرادبا اطمینان خودرا ارزیابی کنندو یا وظیفه خود را به درستی تشخیص دهند ان‌شاءالله در صورت انتقاد یا پیشنهاد یا سوال با ادمین ارتباط بگیرید:09127473862 @hamldakbarl لینک @serathamed منشن
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : عوامل سردی روابط خانوادگی و فامیلی ✍مقدمه : سعی کنیم منصفانه، و با قصد اصلاح خود، این مقاله را بخوانیم نه برای انتقاد به دیگران، با تحلیل و ارزیابی رفتارها و گفتارهای اعضای خانواده و افراد فامیل، برخی از عوامل کدورت، نفرت، و دوری از يکديگر را می توان در موارد زیر خلاصه کرد: 1⃣ سوء تفاهم: گمان بد، و قضاوت کردن، بدون آنکه تحقیق کند که واقعیت و حقیقت اصل موضوع چه بوده است 2⃣ توقّع بی مورد: گاهی إنتظارات بی جا و بی اندازه از يکديگر، سبب جدائی و دوری می گردد 3⃣ بُخل در بذل مال: برخی برای آنکه از مال خود خرج نکنند لذا علاقه ای به ایجاد روابط ندارند 4⃣عدم اخلاص در کارها: چون برخی نیّت ها، إلهی نیست و هر کاری را با چُرتکه مادی و دنیوی می سنجیم لذا کار گره می خورد و خود را مُحق و کار درست و دیگران را باطل می دانیم 5⃣ وجود و حضور برخی از افراد در خانواده که بداخلاق، حسود، سخن چین و،،،هستند، آدم های بیکار، کم تقوا، جاهل و لجباز که دنبال اختلاف و انتقام هستند، که البته باید مشکل آنها را حلّ کرد، با تذکر، یا تهدید در صورت لزوم 6⃣ اولویت را نشناختن: گاهی مشغول شدن به کارهای شخصی و روزمرّه، آدم ها را از کارهای مهم تر، غافل می کند، باید فکر کرد که چه وظایف مهمی دارم، برنامه ریزی کرد و با نظم آن را عمل کرد 7⃣ تنبلی و بی حوصله گی گاهی برخی به دلیل سبک زندگی غلط(خواب نامنظم و خوراک نامناسب،کم تحرّکی و،،،) حال رفت و آمد،و انگیزه حتی احوال پرسی و یک تماس تلفنی ساده را هم ندارند 8⃣ تکلّف های غلط: مثلا مُلزم به آوردن کادو ،پخت فلان غذا، میهمانی نوبتی، پذیرایی، میوه خاص و،،، 9⃣ کینه و کدورت سابق 🔟 سبک زندگی غلط الف_بی نظمی در کارها ب_وسواس فکری و عملی ج_مشغولیتهای بی مورد د_تقوا نداشتن، تارک نماز، اهل موسیقی حرام، عدم مراعات محرم و نامحرم ه_اختلاف سلیقه شدید و،،، اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed قم مقدسه 1402/8/18
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع :18آبان روز کیفیت قال رسولُ اللّه صلّی الله علیه و آله إنّ الله يُحبّ إذا عمل أحدكم عملا أن يُتقنه. قطعا محبوب خدای سبحان است، هنگامی که فردی، عملی را انجام می‌دهد آن را صحیح(کامل، تمییز و محکم) انجام دهد ✍با تأمّلی در این فرمایش پیامبر اعظم، نکاتی برداشت می شود 1⃣ حدیث با جمله اسمیه و حرف تأکید (إنّ) بیان شده و این یعنی محتوای خبر،بسیار مهم است 2⃣ راه محبوب خدا شدن تنها این است که انسان، هر کاری که انجام می دهد،صحیح و تمییز انجام دهد 3⃣ هیچ کاری را نباید کوچک و بی اهمیت شمرد، حتی دفن میّت هم باید زیبا و محکم باشد(چون این سخن پیامبر اکرم، در پاسخ فردی بود که گفت چرا برای چیدن لحد قبر و گرفتن شکافها با سنگ و کلوخ، حسّاس و دقیق هستید؟!) 4⃣ کمّیّت، و کثرت عمل اگر کیفیت نداشته باشد ارزشی ندارد 5⃣ کیفیت عمل یعنی عمل بدون نقص و عیب باشد مثلا: الف_در امور معنوی: 1_نیت خالصانه 2_مطابق عقل وشرع ب_در امور مادی: 1_تولید کالای مطلوب 2_جلب رضایت مردم 6⃣ اگر کاری بی کیفیت انجام شود،ممکن است مورد غضب خدا واقع گردد، 7⃣ وقتی برای دفن یک میّت! باید این چنین دقیق، تمییز، و با کیفیت عمل کرد برای امور مهم دیگر مانند نماز، حجاب، حقّ الناس و،،،اهمیت بیشتری دارد 8⃣ أحدکم یعنی نگوییم اوّل جامعه درست شود،هر فردی هر کاری را که به عهده اوست اگر با کیفیت انجام دهد جامعه اصلاح می شود 9⃣ هر کس که خدا او را دوست بدارد مردم نیز او را دوست می دارند پس کارها را با کیفیت انجام بدهیم تا همه ما را دوست داشته باشند(محبوبة فی أرضک و سمائک) 🔟 إذا عمل یعنی انجام کار با کیفیت را همان موقع و حین عمل، انجام دهیم و تأخیر انداختن کار و یا کیفیت بخشیدن به آن کار، در زمان بعدی باعث آفت و بی کیفیت شدن آن خواهد شد مثلا تأخیر نماز از اول وقت آن یا هر عمل دیگر اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed تهران 1402/8/18
موضوع :19 آبان،روز جهانی علم درخدمت صلح و توسعه ✍مقدمه : در تعقیبات نماز عصر یاد می گیریم که: أعوذ بک من علم لاینفع خدایا، از علمی که منفعت ندارد به تو پناه می برم! با تأمّل در این عبارت، نکاتی استفاده می شود 1⃣ هر علمی مفید نیست، اگر علم طبق آیات و روایات باعث خشیت، تواضع، اخلاص و بندگی نشود، علم مفید نیست، حتی اگر علم دین باشد! 2⃣ دانشمندان و یا حاکمانی که مانع صلح و آرامش در جهان هستند هر چند که از حیث علمی، پیشرفته باشند، اما علم آنها غیرمفید و مذموم است 3⃣ منفعت،معیار علم مفید است اما منفعتی که کسب رضایت خدا را به دنبال داشته باشد 4⃣ علم باید باعث پیشرفت و توسعه افراد و جامعه بشود و إلّا علم نیست بلکه جهل و یا علم غیر مفید است 5⃣ آنچه که باید از آن به خدا پناه بُرد، مار و عقرب، گرگ و فلان حیوان درنده نیست بلکه علمی که باعث می شود با آن حرث و نسل را از بین می برند، باید به خدا پناه برد مانند تولید بمب هسته ای، سلاح کشتار جمعی، تولید ویروس کرونا، حملات بیولوژیکی،تولیدمجصولات تراریخته و غیر اُرگانیک 6⃣ علمی که حتی اگر به ظاهر ضرر نداشته باشد چون منفعت ندارد و دانستن آن ضرورتی ندارد، مفید نیست بلکه مُضر است و آن إتلاف سرمایه عُمر است 7⃣ کشورهای به ظاهر توسعه یافته که مُدّعی علم و پیشرفت هستند اما حق وتو دارند اهل ظلم و جنگ هستند، این علم لاینفع است اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع: تأملی در فرازی از دعای ندبه(بنفسی انت) ✍مقدمه : هفت مرتبه جمله (بنفسی انت)در دعای ندبه آمده که جانم به فدایت ای امام عصر 1⃣بِنَفْسِي أَنْتَ مِنْ مُغَيَّبٍ لَمْ يَخْلُ مِنَّا، جانم فدایت، تو پنهان شده‌ای هستی که از میان ما بیرون نیستی 2⃣بِنَفْسِي أَنْتَ مِنْ نازِحٍ مَا نَزَحَ عَنَّا، جانم فدایت، تو دوری هستی که از ما دور نیست 3⃣بِنَفْسِي أَنْتَ أُمْنِيَّةُ شائِقٍ يَتَمَنَّىٰ مِنْ مُؤْمِنٍ وَمُؤْمِنَةٍ ذَكَرا فَحَنَّا، جانم فدایت، تو آرزوی هر مشتاقی که آرزو کند، از مردان و زنان مؤمن که تو را یاد کرده، از فراقت ناله کنند، 4⃣بِنَفْسِي أَنْتَ مِنْ عَقِيدِ عِزٍّ لَايُسامىٰ؛ جانم فدایت، تو هم‌پیمان نیرو و توانی که کسی بر او برتری نگیرد؛ 5⃣بِنَفْسِي أَنْتَ مِنْ أَثِيلِ مَجْدٍ لَايُجارَىٰ جانم فدایت، تو درخت ریشه‌دار سرفرازی که هم‌طرازی نپذیرد 6⃣بِنَفْسِي أَنْتَ مِنْ تِلادِ نِعَمٍ لَاتُضاهىٰ، جانم فدایت، تو نعمت دیرینه‌ای که او را مانندی نیست 7⃣بِنَفْسِي أَنْتَ مِنْ نَصِيفِ شَرَفٍ لَايُساوَىٰ جانم فدایت، تو قرین شرفی که وی را برابری نیست، ✅نکات 🌹1_آیا واقعا حاضریم جان و مال را فدای دین و عصر علیه السلام کنیم یا فقط دعا بر زبان جاری می کنیم؟! 🌺2_در واقع با این بیان در دعا و تکرار می آموزیم که این گونه بشویم یعنی عقاید خود را نسبت به امام عصر علیه السلام یاد بگیریم و به آن ملتزم باشیم 🌻3_باید برای تثبیت و ارتقاء ایمان و اعتقاد، مداوم آن را تکرار کرد برای همین توصيه به دعا شده 🌸4_بنفسی انت یعنی اعلان اینکه من برای ظهور تو همه هستی خود را می دهم 🌼5_ اگر واقعا کسی را دوست داریم باید عاشقانه و خالصانه با او حرف زد بنفسی انت 🌷6_خلاصه محتوا در این فرازهای 7گانه، بیان عقیده باطنی به وجود و حضور انسان کامل وصاحب فدرت وشرافت که سراسر فیض ونعمت است باید ناله و ندبه کرد تا این فراق تمام شود 🌸7_اگر فکر و قلب همه به این باور رسید ظهور اتفاق می افتد انشاءالله اللهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed قم مقدسه 1401/10/23
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع :معیار شاکر و صابر قالَ النَّبِىُّ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله : خِصْلَتَانِ مَنْ كانَتا فيهِ كَتَبَهُ اللّهُ شاكِراً صابِراً ، دو خصلت است ، در هر كس باشد خداوند او را جزء شاكران و صابران حساب خواهد كرد. ⬅️ نگاه به بالاتر از خود در اُمور دینی،و معنوی: مَنْ نَظَرَ فى دينِهِ إلى مَنْ هُوَ فَوْقَهُ فَاقْتَدى بِهِ ، كسى كه در دينش به مافوقش نظر كند و به او اقتدا نمايد ⬅️ نگاه به پایین تر از خود در امور دنیوی: وَنَظَرَ فى دُنْياهُ إلى مَنْ هُوَ دُونَهُ فَحَمِدَ اللّهَ عَلى ما فَضَّلَهُ اللّهُ عَلَيْهِ كَتَبَهُ اللّهُ شاكِراً صابِراً . و در دنيايش به ما دونش نظر كند و خداوند را بر فضلش بر او سپاس گويد، خدا او را به عنوان شاکر و صابر محسوب می کند ⬅️محرومیت از مقام شکر و صبر، اگر دو نگاه مذکور را نداشت: وَمَنْ نَظَرَ فى دينِهِ إلى مَنْ هُوَ دُونَهُ وَنَظَرَ فى دُنْياهُ إلى مَنْ هُوَ فَوْقَهُ فَأسَفَ عَلى ما فاتَهُ مِنْهُ لَمْ يَكْتُبْهُ اللّهُ شاكِراً وَلا صابِراً و كسى كه در دينش به ما دونش نظر كند و در دنيايش به مافوقش نظر كند و بر آنچه مانند مافوقش بدست نياورده تأسف بخورد ، از شاكران و صابران به حساب نيايد ✍ نکات و نتایج : 1⃣ نوع نگاه به دین و دنیا، باعث سعادت و یا شقاوت می شود 2⃣ (کتب الله) یعنی شرافت انسان شاکر و صابر را می رساند که خود خدا،برایش دست به قلم می شود 3⃣ کسی که اهل شکر و صبر بشود زیادت نعمت و بشارت شامل او می گردد 4⃣ هیچ کس نمی‌تواند ادعا کند من در دین بالاترینم که بهانه شود ما فوق ندارم، یا در دنیا پایین ترینم و ما دون ندارم،(تا به آن نگاه کنم تا شاکر و صابر شوم) بنابراین همه باید برای فضل و رحمت الهی، اهل حمد،و عبد خدا بشویم 5⃣ چهار مرتبه واژه (نظر) در روایت،به این معناست که نقش معرفت در سعادت یا شقاوت، اصل اساسی است 6⃣ دو خصلت باید با هم باشد و إلّا شاکر و صابر نمی شود 7⃣ خصلت یعنی باید این دو صفت، در وجود انسان نهادینه شده باشد یعنی یک نگاه مستمر نه مقطعی 8⃣ کسی که در دینداری به پایین تر خود نگاه می کند، دچار خود شیفتگی و در دنیا به بالا دست خود نگاه می کند گرفتار حقارت و ذلّت می شود و اصلا صبر و شکر را نمی تواند درک کند 9⃣ فردی که اهل شکر شد، اهل صبر نیز می گردد و بالعکس هر صابری، شاکر هم هست و علامت آن شکر عملی است که شکایت نمی کند و بلکه به زبان هم شاکر است اللّهُمَّ لَكَ الْحَمْدُ حَمْدَ الشّاکِرينَ لَكَ عَلى مُصابِهِمْ »، یعنی خدایا حمد می‌کنم تو را بر مصیبت‌هایی که بر امام  حسین (علیه السلام ) وارد شد! 🔟 ممکن است منطقی این باشد: گام اول عارف شدن گام دوم شاکر شدن گام سوم صابر شدن اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed قم مقدسه 1402/8/19
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : درس ها و دستاوردهای طوفان الأقصی 1⃣ نمایش اوج توحّش، و رذالت إسرائیل 2⃣ معیار و شاخص شناخت جبهه حق و باطل 3⃣نماد مظلومیت مقتدرانه 4⃣ إثبات دروغگوئی حقوق بشر، سازمان بین الملل و شورای امنيت 5⃣ ترسو بودن حاکمان کشورهای اسلامی در مقابل إستکبار 6⃣ شکست هیمنه إسرائیل 7⃣ إثبات خطرناک بودن إسرائیل برای همه جهان نه فقط مسلمانان 8⃣ بیدار شدن مردم جهان و إتحاد بر علیه إستکبار و ظلم ستیزی 9⃣ صبر و إستقامت ستودنی 🔟 نُصرت إلهی و پیروزی جبهه حق با عدد کم با کمترین امکانات در مقابل جبهه باطل و إستکبارجهانی كَمْ مِنْ فِئَةٍ قَلِيلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثِيرَةً بِإِذْنِ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ مَعَ الصَّابِرِينَ(249بقره) چه بسیار شده که گروهی اندک به یاری خدا بر سپاهی بسیار غالب آمده، و خدا با صابران است. اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed قم مقدسه 1402/8/20
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : إنتخابات و موانع مشارکت حداکثری ✍مقدمه : برای هر کاری باید مقتضی (وعوامل) موجود باشد و موانع آن نیز برطرف شود موانعي که سبب کاهش مشارکت حداکثری می‌شود که البته بايد روشنگری کرد که موارد زیر، واقعا مانع نیستند بلکه فقط بهانه یا شبهه است که باید برطرف شوند 1⃣_يأس و بدبینی : برخی می گویند همه رییس جمهورها در طول انقلاب تا به حال بد در آمدند، یا نمایندگان مجلس مواضع انقلابی و جهادی نداشتند، پس رأی دادن ما فایده ای ندارد! ✍(جواب : حال فعلی افراد ملاک است و شرایط کنونی فرق می کند) 2⃣_یک رأی من چه فایده و أثری دارد؟ ✍(جواب: الف_اگر هر کسی بگوید یک رأی من چه فایده دارد نتیجه کاهش مشارکت هست ب_گاهی حتی یک رأی، با توجه به احراز 50+1 مصداق رأی اکثریت می گردد) 3⃣_ترس از تمسخر و خجالت دیگران که چرا رأی دادی؟! ✍(جواب:یعنی معروف، منکر شده، در حالیکه انجام وظیفه ترس ندارد و ملامت و تمسخر افراد مانع نیست) 4⃣_لجاجت (چون شورای نگهبان، من یا نامزد حزبم را تأیید نکرد رأی نمی دهم)!!! ✍(جواب: وقتی کسی الآن شورای نگهبان را قبول ندارد! چطور می تواند بعد از گرفتن مسئولیت ملتزم به قانون باشد و خوب خدمت کند؟!) 5⃣_رأی نمی دهم چون وضعیت اقتصادی و فرهنگی رضایت بخش نیست ✍(جواب:آیا رای ندهیم وضعیت واقعا بهتر می‌شود؟) 6⃣_جهل و عدم آگاهی از اهمیت مشارکت حداکثری ✍الناس اعداء ما جهلوا و أعدوا لهم ما إستطعتم من قوة 7⃣_فرصت و وقت رأی ندارم!!!! ✍آیا 10 دقیقه وقت گذاشتن برای رأی مشکلی ایجاد میکنه و اصلا اولویتی غیر رأی هست که 4سال نتیجه اش به خودت برمی گردد 8⃣_تنبلی و کسالت : حال و حوصله ندارم ✍ایاک و الکسل (تنبلی باعث محرومیت ومصیبت) 9⃣_از قبل رییس جمهور معلوم هست(حتی با تقلب) پس رأی فایده نداره! ✍(این همه نظارت وفیلتر پس برای چیست؟) 🔟_نباید وارد سیاست شد دین جدای از سَیاست است ✍(کج فهمی از جامعیت دین و عدم تفکیک اسلام حقیقی با سیاسیون بد باعث نتیجه اشتباه است) اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed تهران 12 /2/ 1400
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع :10 پرسش از مردم برای مشارکت حداکثری 1⃣_اگر 100هزار تومان پول داشته باشید پیش هر کسی امانت میگذارید؟ پس چطور نمی خواهید بیت المال را به فردی أصلح بسپارید؟؟!! 2⃣_آیا حاضرید برای ازدواج هر کسی را برای شما انتخاب کنند؟ قبول نکنید هر مسؤولی را برای شما انتخاب کنند ازدواج سرنوشت یک نفر هست انتخاب رئیس جمهور سرنوشت 80میلیون نفر هست 3⃣_آیا أگر یقین دارید کاری حق است مثلا دفاع از جان و مال و خاک و ناموس با تهدید یا تمسخر دیگران دست از حق می کشید؟ مشارکت حداکثری یعنی دفاع از حق 4⃣_وقتی به مسافرت می روید آیا درب منزل را باز می گذارید یا کلید منزل را به دست هر کسی امانت میگذارید؟ پس با رأی ندادن یا رأی سفید یا رأی به غیر اصلح کشور را رها نکن و یا دست هر کسی نده 5⃣_اگر دزد ویا دشمنی چشم طمع به شما داشته باشد چه می کنید؟ رأی ندادن یعنی تقویت طمع دزد و دشمن 6⃣_آیا کسی نیاز به کمک داشته باشد شما هر جقدر که بتوانید کمک نمی کنید؟ رأی دادن یعنی کمک به قدرت کشور و رفع ستم 7⃣_آیا أگر کاری که فرصت آن محدود باشد اما به زودی تکرار نشود مثلا 4سال یک بار اما آثارش مهم باشد نسبت به آن بی تفاوت خواهی بود؟ مانند جا ماندن از پرواز که هزینه سنگینی دارد رأی ندادن يعني 4سال ویا بیشتر خسارت وضرر 8⃣_اگر ثبت‌نام کنند و به همه نه قرعه کشی جوایز نفیسی به طور قطعی بدهند چه می‌کنید؟ با رأی دادن ثبت نامی است برای رسیدن به منافع قطعی و آثار فراوان برای خود و دیگران 9⃣_چقدر حاضرید خرج کنید تا محله و شهر شما امنیت داشته باشد؟ رأی دادن يعني تضمين امنیت کشور 🔟_آیا حاضری به فرزند یا خانواده ات آسیبی برسد؟ رأی ندادن یعنی آسیب زدن به افراد و امنیت کشور اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed تهران 19 /3/ 1400
موضوع : مهارت تبلیغ و إصلاح ✍مقدمه : برای تبلیغ و ارشاد مردم به کار نیک از جمله مشارکت حداکثری و رأی دادن، دو مرحله لازم است 1⃣_مراحل اصلاح و تحول را سیر کند 1_1_اصلاح خود (قوا أنفسکم) 1_2_اصلاح خانواده (و أهلیکم نارا) 1_3_اصلاح خویشاوندان (و أنذر عشیرتک الأقربین) 1_4_اصلاح خلق الله (و للعالمین نذیرا) 2⃣_مخاطب شناسی کند، تا برای هر مخاطبی خوراک و محتوای متناسب با او إرائه شود طبق قرآن سه نوع مخاطب داریم 2_1_عقلانی أدع الی سبیل ربک بالحکمة 2_2_عاطفی (والموعظة الحسنه) 2_3_عنادی (و جادلهم بالتی هی أحسن جدال احسن یعنی ابتدا با عقیده فرد مخالف در ظاهر همراهی کرد و با لوازم همان فکر باطل، او را قانع کرد پس تا مخاطب را نشناسیم محتوا و روش چه بسا ناصحیح خواهد بود هرکسی خودش، خانواده، و خویشاوندان خود را در یابد اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed تهران 18/ 3/ 1400
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع :راه شناخت أصلح ✍مقدمه : گفته می‌شود اصلح باید فلان صفات را داشته باشد حال پرسش این است که از کجا بفهمیم که فلان نامزد صفات اصلح را دارد؟ 1⃣_تخریب دشمن باید نگاه کرد دشمن داخل و خارج چه فردی را تخریب می کند؟ 2⃣_اکثر علماء و اساتید و مذهبی ها و ارزشی ها به چه کسی رأی و نظر دارند 3⃣_ ثمره وکارنامه چند سال أخیر فرد نامزد، چگونه بوده است؟ برنامه داشتن و وعده کافی نیست، آیا تلاش لازم و مفید را داشته است 4⃣_سبک زندگی فرد در امور شخصی چگونه است مرکب و مسکن و مقدار اموال و محل زندگی اوَ،،،، چون کسی که لاکچری زندگی می کند نمی تواند درد مستضعفان را درک کند 5⃣_از نوع مواضع و انتخاب هر کسی درهر چیزی و هر کاری حتی در نوع پوشش و مدل ریش و،،، می‌توان شخصیت افراد را تا حدی شناخت 6⃣_امامین(خمینی و خامنه ای)فرد نامزد را در مسؤولیت های گوناگون و حساس قرار داده باشند معلوم میشود فرد از شایستگی لازم برخوردار هست 7⃣_ امانت داری و صداقت او چقدر است امام صادق علیه السلام فرمود به کثرت صلوة و صیام فرد نگاه نکنید بلکه چقدر ادای امانت و صداقت دارد 8⃣_اخلاق و ادب او چگونه است؟ امیرالمومنین علیه السلام فرمود لا عقل لمن لا أدب له وقتی آداب اسلامی را مراعات نمی کند، عقل مدیریت جامعه را ندارد و شایسته پذیرش مسئولیت ندارد 9⃣_چقدر به ارزش‌های اسلامی اهمیت می‌دهد از آن دفاع می‌کند یا اینکه از بدحجابی و آزادی بی قید حرف می زند و من یعظم شعائر الله فإنها من تقوی القلوب 🔟_عادل باشد گناه کبیره نکند و اصرار بر صغیره نداشته باشد و عدالت خواه در عمل کسی که دروغ می‌گوید توهین و تهمت می زند کم کاری می کند اختلاس می کند بستگان خود را بدون صلاحیت لازم مسؤوليت می دهد فاسق است اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed تهران 21/ 3 /1400
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع :مصلحت عدم برخورد با مفسدین چه توجیهی دارد؟ ✍مقدمه : چرا نظام اسلامی برای اجرای عدالت با همه مفسدان و کسانی که به انقلاب و مردم خسارت زده اند برخورد جدّی و قاطع نمی کند ⬅️پاسخ اینکه: وضعیت مفسدان متفاوت است، عدم برخورد نظام با برخی از مفسدین را می توان اینگونه توجیه کرد 1⃣ برخی از مفسدان، وجودشان مانند موقعیت ترکشی است در بدن جانباز! که کنار نخاع و جای بسیار حساس و خطرناک قرار دارد دست زدن و از بین بردن آن، مساوی با حذف و ازبین رفتن کل نظام و یا فلج شدن فعلاچاره‌ای جز مدارا نیست تا وضعیت آن ترکش و وصله ناجور تغییر کند 2⃣ گاهی یک فرد مریض،به چند بیماری هم زمان مبتلا هست و از آنها رنج می برد عقل حکم می کند به اولویت و ضرورت بپردازد گاهی مشغول شدن به یک درد و مرض در بدن، باعث می شود اصل سلامت یک فرد در معرض خطر باشد مثلا کسی که درد دندان و انسداد قلب دارد نباید به درمان دندان بپردازد نظام اسلامی بعضی مواقع مشغول جراحی های مهمتر می شود و فعلا برخورد با فلان مفسد را ضرورت نمی بیند 3⃣ برخی بیماران، دچار حمله و سکته قلبی و مغزی می شوند پزشک به دردهای دیگر توجهی نمی کند نظامی که دشمنان داخلی و خارجی به آن با اغتشاش با احتکار با تحریم با تهاجم فرهنگی و،،، مورد حمله هست در چنین فضایی نمی توان به پرونده فلان مفسد پرداخت 4⃣ گاهی برخی موارد می بایست از فلان مفسد تخلیه اطلاعات مهم دشمن شود و سرنخ های بیشتری به دست بیاید لذا بررسی پرونده فساد او به ظاهر تأخیر می افتد اما البته در باطن در حال پیگیری و بررسی هست 5⃣ ممکن است برخی موارد با مجازات او، بدهکاری های او به مردم ویا بیت المال، ضایع شود باید صبر کرد تا تمامی اموال پس گرفته شود 6⃣ گاهی فلان مفسد چون سوابق مثبت وخدمات زیادی داشته برخورد با چنین فردی، مردم را به اصل انقلاب و نظام بدبین کند( که مثلا اگر نظام حق هست چرا پس همه رئیس‌جمهورها بد در آمدند!) 7⃣ گاهی یک مفسد، یک فرد نیست بلکه نماد و نماینده یک جریان است و چون طرفداران قابل توجهی دارد برخورد با چنین فردی، باعث فتنه و تزلزل نظام است 8⃣ گاهی برخی موارد هر چند فاسد هستند اما نظام به تخصص و تجربه آنان فعلا نیاز دارد از باب دفع افسد به فاسد هست یعنی حذف آنان نه تنها نفعی برای نظام ندارد بلکه خسارت بیشتری وارد می شود مثلا مهندسی که فقط او می تواند عیب و نقص هواپیما وکشتی یا فلان دستگاه کارخانه ای را رفع کند خب حذف چنین مفسدی، خسارت بیشتر است برای نظام 9⃣ گاهی نیز برخی ملاحظات غیر منطقی مانند نسبت خانوادگی یا هم حزبی و،،، و یا بی تقوایی برخی مسئولان به خاطر دریافت رشوه و یا حتی تهدید، باعث می‌شود که از برخورد با فلان مفسد خودداری کنند 🔟برخی موارد برخورد لازم شده و می شود اما لزومی ندارد مردم بدانند چون آبروی خانواده اش و نظام از بین می رود و یا اطلاع رساني ضعیف بوده و یا اینکه برخورد باید در برخی موارد مرحله ای پیش برود چون مانند حذف تومور مغزی و یا غده سرطانی که امکان برخورد دفعی نیست ✅ البته فرض بر این هست که قوه قضاییه، قوی و عادل باشد و مصلحت سنجی سطحی و سلیقه‌ای نکند موارد مذکور، مثال هایی است که می توان برای حلّ شبهه، پاسخ داد که چرا امثال خاتمی، موسوی، کروبی، روحانی، طبری، بابک زنجانی، زنگنه و،،،، برخورد قاطع قضایی نمی شوند دو نکته اساسی را اضافه کنید 1⃣ تا مردم مطالبه گر جدّی نباشند و به صورت محکم و منطقی نه إغتشاش از حاکمیت نخواهند اتفاقی نمی افتد زمانی امام خمینی توانست بنی صدر را عزل کند که مجلس قویّ او را استیضاح کرد، پس مردم باید مستقیم خودشان از طریق تجمعات قانونی یا غیرمستقیم از طریق انتخاب نمایندگان متعهد ومتخصص دادخواهی کنند فقط نق زدن و غر زدن کافی نیست طرف نه رأی داده نه انتخاب درست داشته،و نه الان اقدام و حرکتی نمی کند توقع دارد همه چیز درست شود اگر مردم حمایت نکنند امام حسن علیه السلام مجبور به صلح می شود علی علیه السلام هم توفیق حکومت موفق پیدا نمی کند و دائما در حال جنگ و فتنه مردم است 2⃣ گاهی به تعبیر رهبر عزیز، فساد إژدهای هفت سر شده، یعنی این گونه نیست که با برخورد با فلان مفسد، کار تمام می شود خب دوران هاشمی َخاتمیَ روحانی فساد ریشه دوانده و بدنه مدیران و کارمندان آن تعهد و تخصص لازم را ندارند خب نمی شود یک دفعه همه را قلع و قمع کرد باید کادر سازی کرد و هر کسی باید دغدغه خدمت به نظام اسلامی را داشته باشد مردم به نحوی ومسئولین به نحوی تا وضعیت اصلاح شود اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed قم مقدسه 1401/10/26