eitaa logo
معیار(صراط الحمید)
1.8هزار دنبال‌کننده
581 عکس
228 ویدیو
15 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم هدف بیان شاخص هایی برمبنای عقل وشرع است تا افرادبا اطمینان خودرا ارزیابی کنندو یا وظیفه خود را به درستی تشخیص دهند ان‌شاءالله در صورت انتقاد یا پیشنهاد یا سوال با ادمین ارتباط بگیرید:09127473862 @hamldakbarl لینک @serathamed منشن
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : معیار عشق❤️ ✍مقدمه : تفاوت عشق با هوس در دانستن ملاک های عشق دانسته می شود 1⃣_ عاشق دنبال منفعت خود نیست بلکه فقط کار برای معشوق و جلب رضایت اوست (الهی رضاً برضائک) 2⃣_عاشق از سختی کار خسته نمی‌شود اصلا کار را سخت نمی بیند امام حسین علیه السلام بعد از شهادت علی اصغر فرمود هوّن علیّ ما نزل بی أنّه بعین الله 3⃣_عاشق با ملامت دیگران دست از معشوق نمی کشد لایخافون لومة لائم 4⃣_عاشق درد و مصیبت را نمی بیند و اصلا متوجه درد نمی شود تیر از پای حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام بیرون می آورند احساس نمی کند 5⃣_ عاشق بسیار قوی و شجاع است عابس برای دفاع از امام حسین علیه السلام برهنه شد و سعید بن عبدالله جلوی تیر ها سپر شد تا امام نماز بخواند 6⃣_عاشق خدمات خود را محاسبه نمی کند و اصلا کارهایش را به حساب نمی آورد تمام حرف عاشق به معشوق این است (أ وفیت :آیا وفا کردم) این کلام آخرسعید به امام حسین علیه السلام بود، که خود را بدهکار معشوق می داند نه طلبکار عاشق دغدغه جلب رضایت معشوق،را دارد 7⃣_ عاشق با بی اعتنایی معشوق دست از عشق نمی کشد حتی اگر معشوق او را در سختی و اذیت بیأندازد، لذا گفته شد: آنقدر در می زنم این خانه را _تا ببینم روی صاحبخانه را 8⃣_ منشأعشق، عقل و علم است پس از عاشق شدن دیگر کاری به عقل ندارد ابراهیم و اسماعيل علیهما السلام تن به امر خدا می دهند چون عاشق اند و دیگر با چُرتکه عقل و علم به فرمان معشوق نمی کنند چرا که اگر او مورد تأیید عقل و علم شد پس هر چه آن خسرو کند، شیرین بود 9⃣_عاشق اصلا میخواهد در راه معشوق ضرر کند خسارت ببیند و همه چیز خود را برای معشوق می دهد چرا که سر خُمّ می، سلامت بشکست اگر سبوئی 🔟_عاشق به وعده اش عمل می کند هرکار و مسؤلیتی که دارد درست به وظیفه اش عمل می کند و إلا اگر کسی با بهانه خواب رفتن و فراموش کردن و خسته بودن و مانع داشتن و ترافیک و و و سر قرار نباشدباید برود گردو بازی کند (عاشق نمازش را اول وقت می خواند) اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم 1400/6/10قم مقدسه کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی @serathamed
هدایت شده از حمید اکبری
موضوع : کاریکاتور برای دیکتاتور ✅مقدمه : برای دفاع از مرجعیت و به طور خاص از رهبری عزیز کافی است به شرایط مرجع تقلید توجه شود و سپس با وضعیت رهبران دیگر دنیا و مراجع اديان و مذاهب دیگر مقایسه کنیم از مجتهدى باید تقلید کرد که 1⃣ مرد، 2⃣بالغ، 3⃣عاقل، 4⃣ شیعه دوازده امامى، 5⃣حلال‌زاده، 6⃣زنده 7⃣عادل باشد 8⃣ حریص به دنیا نباشد 9⃣ و از مجتهدین دیگر اعلم باشد؛ یعنى در فهمیدن حکم خدا از تمام مجتهدین زمان خود استادتر باشد. ✅ با توجه به شرایط مذکور چند پرسش مهم را مخالفان مرجعیت و رهبری(دشمنان داخلی و خارجی) با عقل و عدل و انصاف پاسخ دهند 1⃣ کدام یک از علماء و رهبران دیگر ادیان و مذاهب در دنیا و همچنین رؤسای دولت ها و حکومت ها چنین شرایط جامعی را دارند؟ 2⃣ اگر برخی از این شرایط را دیگر ادیان دارند آیا مصداق و موردی برای معرفی دارید که واقعا مطابق شرایط باشد؟ مثلا گزارش بسیار زیادی وجود دارد که رهبران ادیان و رؤسای حکومت کودکان و زنان مورد آزار جنسی قرار داده اند!!!! 3⃣ آیا کشورهائی که آزادی جنسی حتی به شکل قانونی دارند (مانند ازدواج با هم جنس، ازدواج سفید) و طبق گزارش خودشان دو سوم و در برخی کشورها مانند فرانسه نصف فرزندان حرام زاده هستند چطور می توانند خود را رهبر و مرجع جهان معرفی کنند؟ 4⃣عدالت، ملکه راسخى است که همواره شخص را به تقوا وامى دارد و عادل کسى است که واجبات را انجام داده و کارهاى حرام را ترک مى کند. از راه هاى شناخت عدالت مى توان به «شهادت دو نفر عادل»، «معاشرت مفید علم یا اطمینان»، «مشهور بودن به عدالت - در صورتى که این شهرت، علم‌آور باشد»، «حسن ظاهر، مواظبت بر احکام شرعى، حضور در جماعت هاى مسلمانان و...» اشاره نمود کدام یک از رهبران جهان و مراجع ادیان چنین شرطی در او محقق هست؟ 5⃣حریص بر دنیا نبوده و در پى دستیابى به اموال دنیوى و ریاست نباشد؛ در غیر این صورت پیروى از وى حرام بوده، بر مردم است که از وى فاصله گیرند. از این رو، خداوند در قرآن، عوام یهود را به خاطر تقلید از دانشمندان دنیاطلب مورد سرزنش قرار داده است. در روایتى آمده که شخصى به حضرت امام صادق علیه السلام عرض کرد: عوام یهود راهى براى شناخت کتابشان (تورات) جز آن‌چه از علمایشان مى شنیدند، نداشتند؛ بنابراین چرا خداوند در کتابش، آنان را به خاطر تقلیدشان از علما، سرزنش مى کند و آیا عوام یهود، جز مانند عوام ما هستند که از فقها و علما تقلید مى کنند؟ حضرت صادق علیه السلام فرمود: ...عوام یهود مى دانستند که عالمانشان به صراحت دروغ مى گویند، مال حرام و رشوه مى خورند، احکام دین را تغییر مى دهند و همچنین به حکم فطرت خویش مى فهمیدند که هر کس چنین اعمالى داشته باشد، فاسق و تبهکار است و نباید گفتار خدا و پیامبرانش را از زبان وى گرفت (یعنى کسى نگوید عوام یهود نمى دانستند که باید گفتار علمایشان را که برخلاف دستورات الهى عمل مى کردند، نپذیرند؛ زیرا این یک مسأله فطرى است و هر کس با عقل و فطرت خویش مى فهمد که نباید سخن یک انسان تبهکار را در احکام دین تصدیق کند). همچنین عوام ما اگر از علمایشان فسق آشکار، تعصب شدید، تزاحم و نزاع بر دنیا و حرام آن را مشاهد کنند اگر از آنان تقلید کنند، همانند عوام یهودند که مورد سرزنش خداوند قرار گرفته اند. اکنون چه کسی شایسته ملامت و تمسخر هست؟مردم جهان چرا از کسانی حمایت و تبعیت می کنند که حریص به دنیا هستند؟!! 6⃣ آیا از مراجع اعلم در شیعه و رهبری اعظم که کارشناسان سیاسی جهان به تک تک جملات ایشان توجه و تحلیل دارند کدام مرجع و رهبر دینی در جهان به نطق او، این چنین توجه می شود؟ ✅ نتیجه 1⃣ دشمن چون حریف عقل و علم رهبری و مرجعیت نیست لذا تخریب می کند 2⃣ دشمن چون خود را ضعیف می بیند ظلم می کند(قال السجاد علیه السلام إنما يَحتاجُ إلی الظلم،الضَّعيفُ) 3⃣ عادت بشر جاهل همین بوده که انبیاء و اولیای الهی را مورد توهین و تمسخر و تهدید قرار می دادند چرا که تکالیف را مانع آزادی بی قید خود می بینند(لیفجر امامه) اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمدوآل محمد حمید اکبری1401/10/18 @serathamed
موضوع،:معیار خیانت امام جواد علیه السلام فرمودند: کَفی بِالمَرءِ خیَانَةً اَن یَکُونَ أمیناً لِلخَوَنَةِ؛ در خیانت یک شخص، همین بس که امین خیانتکاران باشد. بحارالأنوار،ج75،ص363 @serathamed
حمید اکبری: موضوع :معیار دانائی و نادانی  پيامبر صلي الله عليه و آله فرمودند ]کَفی بالْمَرءِ عِلماً أن یَخشَی اللهَ، و کَفی بالْمَرءِ جَهلاً أن یُعجَبَ بنَفسهِ برای عالم بودن آدمی، همین بس است که(در خلوت و در قلب) از عقوبت عمل بترسد، و برای نادانی او همین بس که از خودْ راضی باشد. @serathamed
موضوع :معیارقبولی نماز 1⃣ گناه نکردن و تقوا امام صادق (علیه السلام ) مَنْ اَحَبَّ اَنْ یَعْلَمَ اَقُبِلَتْ صَلاتُهُ اَمْ لَمْ تُقْبَلْ، فَلْیَنْظُرْ هَلْ مَنَعَتْهُ صَلاتُهُ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ؟ فَبِقَدْرِ ما مَنَعَتْهُ قُبِلَتْ مِنْهُ. کسـى که دوست دارد بداند نمازش پذیرفته شده است یا نه، باید ببیند آیا نمازش او را از زشتی‌ها و ناپاکى‌ها دور کرده است؟ پس به اندازه اى که دور کرده باشد، همانقدر از نمازش پذیرفته شده است. بحارالأنوار،ج82،ص198 2⃣خضوع وخشوع در نماز 3⃣ یاد خدا در طول روز 4⃣ ترک تکبر 5⃣ إطعام گرسنه ها 6⃣پوشاندن برهنه ها 7⃣مهربانی به گرفتاران 8⃣پناه دادن به آوارگان خداوند فرمود نماز کسي را مي پذيرم که در پيشگاه عظمت من خشوع کرده و خويش را از شهوات بخاطر من باز دارد و روزش را با ياد من سر کند و بر مخلوقات من تکبر نورزد و گرسنگان را سير و برهنگان را بپوشاند و بر گرفتاران لطف نمايد و آوارگان را پناه دهد. براي چنين آدمي نوري در تاريکيها و بردباري در نادانيها قرار مي دهم و با عزت خود دربرش مي گيرم و فرشتگانم او را حفاظت مي کنند و اگر مرا خواند اجابتش مي کنم و اگر چيزي بخواهد مي دهم و چنين بنده اي نزد من بسان باغهاي بهشت است که حالشان هيچگاه دگرگون نمي شود اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی @serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع :موارد تکبر ممدوح‏ 1⃣ تکبر خدای سبحان؛ از امام صادق (علیه السلام) نقل شده است: «كبريا و بزرگى رداى خداوند است و هر كس بر سر اين ردا با او ستيزه و كشمكش كند، خداوند وى را در آتش سرنگون سازد». نکته قابل ذکر این‌که صفت تکبر در حالی که از غیر خداوند به‌شدت نهی شده است، اما برخی از اقسام تکبر هستند که نه تنها از آنها نهی نشده است، بلکه پسندیده هم می‌باشند و حتی گاهی واجب هستند. 2⃣تکبرنسبت به غیر خدا به معنای بی اعتنایی از هر چه غیر رنگ الهی دارد یعنی انسان نسبت به همه چیز به خاطر خدا بی اعتنا باشد. معنای این تکبر این است که شخص، هیچ موجودی را به جای خدا نمی‌نشاند؛ یعنی او را معبود قرار نمی‌دهد و لو به عبادت کوچک یا مورد توجه قرار دادن، یعنی هیچ موجودی به‌غیر از خدا را شایسته این‌که او را هدف، قبله و مقصد قرار بدهد نمی‌داند. قرآن کریم می‌فرماید: «منزه است ذات پروردگار از این شرک‌هایی که می‌ورزند» 3⃣ تکبر در مقابل کفار هستند نباید در برابر آنها هیچ‌گونه خضوع و فروتنی کرد، بلکه باید بر آنها برتری جست. در برابر کافر نباید به هیچ‌گونه‌ای تواضع کرد؛ زیرا مورد بغض خدا هستند. 4⃣.تکبر در برابر انسان متکبر او که دیگران را کوچک و خوار می‌کند، نبایدمتواضع بود؛ زیرا اولاً: خضوع در برابر متکبر یک نوع ذلت و خواری است که عقلاً و شرعاً ناپسند است و ثانیاً: تواضع برای متکبر سبب جرأت او بر این کار ناشایست می‌شود. چنانچه اگر در برابر او فروتنی نکنند، ممکن است متنبه شده و تکبر را ترک نماید. 5⃣.تکبردر برابر اغنیاء تواضع اگر به ملاحظه ثروت و طمع به مال دنیا از آنها باشد، بسیار مورد نهی آیات و روایات است. 6⃣تکبرتهیدستان بر ثروتمندان از راه تکیه به خدا است که مطلوب می‌باشد؛ به این‌ نحوه که مستمند در برابر ثروتمند تملق‌های گدایانه و افتادگی‌های خسیسانه را ترک و در برابر مالش خضوع نکند، نه این‌که خود را بالاتر و برتر ببیند و تکبر کند. 7⃣ تکبر زنان در برابر نامحرمان امام علی (علیه السّلام)فرمود: «بهترين خصلت‌هاى زنان، بدترين خصلت‌هاى مردان است كه تکبر ورزیدن و ترسو بودن و بخل ورزیدن مى‏باشد …» «هرگاه زنی متكبر باشد، بیگانه را به حریم خود راه نمی‌دهد و اگر بخیل باشد، اموال خود و شوهرش را حفظ می‌كند و چون ترسان باشد، از هر چیزی كه به آبروی او زیان برساند، فاصله می‌گیرد» 8⃣تکبّر در برابر جبّاران، زورگویان، بدعت‌گذاران، عملی پسندیده است و فروتنی در برابر آنان کراهت شدید دارد. اظهار کبر در میدان جنگ با دشمن جایز و مطلوب است؛ ازاین‌روپوشیدن لباس فخر ،مانندحریر وابریشم در جنگ  جایزمی‌باشد. اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی @serathamed
موضوع:معیار منزلت نزد خدا قال امیر المؤمنین علیه السلام مَنْ‏ أَرَادَ مِنْکُمْ‏ أَنْ‏ یَعْلَمَ‏ کَیْفَ‏ مَنْزِلَتُهُ‏ عِنْدَ اللَّهِ‏ فَلْیَنْظُرْ کَیْفَ مَنْزِلَةُ اللَّهِ مِنْهُ عِنْدَ الذُّنُوبِ کَذَلِکَ مَنْزِلَتُه‏؛هر کس از شما که می خواهد جایگاه و منزلت خود را در نزد خداوند بداند، پس باید ببیند که جایگاه و منزلت خداوند در آن هنگام که به گناهی می رسد چگونه است. جایگاه او نزد خداوند تبارک و تعالی، به همان مقدار است که جایگاه خداوند در نزد او است.» بحار الأنوار،ج‏10ص 95. @serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : معیار عزت یا ذلّت نفس (عوامل عزت در احادیث) 1️⃣اطاعت و بندگی:علی علیه السلام فرمود: «اذا طلبت العز فاطلبه بالطاعة(هرگاه جویای عزت شدی، آن را با اطاعت [و پیروی از خدا] بجوی) 2️⃣نماز شب:خداوند می فرماید: «انی وضعت العز فی قیام اللیل والناس یطلبونها فی ابواب السلاطین فلم یجدوه ابدا من عزت را در شب بیداری (و نماز شب) قرار دادم ومردم درخانه پادشاهان(ثروتمندان) به دنبال آن می گردند 3️⃣تقوا:علی علیه السلام فرمود: «من اراد ان یکون اعز الناس فلیتق الله عزوجل;هر کس می خواهد عزیزترین مردم باشد، باید تفوا داشته باشد 4️⃣تلاوت وتدبروتمسک قرآن: امام علی علیه السلام فرمود«ثم انزل علیه الکتاب نورا لاتطفا مصابیحه وشفاء لاتخشی اسقامه وعزا لا تهزم انصاره وحقا لا تخذل اعوانه ومعقلا منیعا ذروته وعزا لمن تولاه[خداوند قرآن را بر او (پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله) نازل فرمود، قرآن نوری است که چراغهای آن خاموش نمی شود شفا دهنده ای است که از بیماریهایش ترسی وجود ندارد و عزت [و قدرتی] است که یارانش شکست ندارند و حقی است که یاری کنندگانش خوار نشوند و پناهگاهی است که قله آن بلند است و عزتی است برای کسی که ولایت آن را بپذیرد 5️⃣ولایت مداری:امام سجاد علیه السلام فرمود: «طاعة ولاة الامر تمام العز; پیروی از صاحبان امر(ائمه اطهار علیهم السلام) تمام عزت است 5️⃣جهاد:امام علی علیه السلام آمده است:«فرض الله الجهاد عزا للاسلام خداوند جهاد را برای عزت یافتن اسلام واجب کرده است» 6️⃣بصیرت و معرفت:امام علی علیه السلام می فرماید: «والجهل ذل; نادانی ذلت و خواری است» 7️⃣انصاف:امام علی علیه السلام می فرماید: «الا انه من ینصف الناس من نفسه لم یزده الله الا عزه; آگاه باشید، کسی که با مردم با انصاف رفتار کند، خداوند بر عزت او خواهد افزود» 8️⃣8- قناعت:علی علیه السلام می فرماید: «القناعة تؤدی الی العزة;قناعت [و بسنده نمودن به آنچه موجود است] عزت را در پی دارد .»و در جایی دیگرفرمودا:قنع تعز;قانع باش تاعزیز شوی 2️⃣1️⃣_عفو:پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: «علیکم بالعفو فان العفو لا یزید العبد الا عزا;عفو و گذشت داشته باشید، زیرا گذشت، جز عزت بر انسان نمی افزاید» 3️⃣1️⃣_صداقت وراستگویی :الصدق عز والکذب عجز; راستگویی مایه عزت و دروغ نشانه عجز و ناتوانی است .» در روایت دیگری می خوانیم: «الصدق عز والجهل ذل;راستی مایه عزت و نادانی مایه ذلت است» 4️⃣1️⃣حلم و بردباری:. امام علی علیه السلام فرمود: «لا عز ارفع من الحلم; هیچ عزتی بالاتر از بردباری نیست » 5️⃣1️⃣توکل الهی:امام حسین علیه السلام فرمود :همانا عزت و بی نیازی بیرون رفتند و به جنبش در آمدند، وقتی به توکل رسیدند همان جا وطن گزیدند اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم لینک کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی @serathamed
موضوع:معیار إنسان مؤدب 1⃣همه را ازخودبهتر ببیند سئِلَ الاْمامُ الْحُسَینُ علیه السلام عَنِ الاْدَبِ، فَقالَ: هُوَ اَنْ تَخْرُجَ مِنْ بَیتِک، فَلا تُلْقِی اَحَداً اِلاّ رَأَیتَ لَهُ الْفَضْلَ عَلَیک. از امام حسین علیه السلام معنای ادب را پرسیدند؟ امام علیه السلام فرمود: ادب عبارت است از اینکه وقتی که از خانه خارج می شوی به هرکسی برخورد می کنی او را برتر از خود بینی.(یعنی همیشه دیگران را از خود بهتر بینی و احترام آنهارا نگهدار 2⃣اخلاق نیک، : عَنْ عَلىٍّ عليه السلام: ثَمَرَةُ الْأدَبِ حُسْنُ الْخُلْقِ  امام على عليه السلام فرمود:: ميوه ادب، خوش اخلاقى است. 3⃣تقوا: عَنْْ عَلىٍّ عليه السلام: اَحْسَنُ الاْدابِ ما كَفَّكَ عَنِ الْمَحارِمِ نيـكوتـريـن ادب، آن است كه تو را از گناهان باز دارد. (يعنى در مقابل خـدا مـؤدب بـاشى) 4⃣رعایت حدود : عَنْ عَلىٍّ عليه السلام: أفْضَلُ الْأدَبِ اَنْ يَقِفَ الاْءنْسانُ عِنْدَ حَدِّهِ وَ لايَتَعَدّى قَدْرَهُ برترين ادب اين است كه انسان در حدّ و مرز خود بايستيد و از اندازه خويش تجاوز نكند. 5⃣پسند نکند برای دیگران آنچه خود نمی پسندد عَنْ الاْءمامِ الْحَسْن الْعَسْكَرى عليه السلام: كَفـاكَ أدَبـاً لِنَفْسِـكَ تَجَنُّبُكَ ما تَكْرَهُ مِنْ غَيْرِكَ  در ادب خودت همين كافى است كه از آنچه از ديگران نمى پسندى اجتناب كنى. 6⃣ پاسخ بهتر در مقابل کار نیک: جاءَتْ جارِيَةٌ لِلْحَسَنِ عليه السلام بِطاقَ رَيْحانٍ فَقالَ لَها: أنْتِ حُرٌّ لِوَجْهِ اللّه ِ، فَقيلَ لَهُ فى ذلِكَ فَقالَ: أدَّبَنَا اللّه ُ تَعالى فَقالَ: «إذا حُييّتُمْ...الآية» وَ كانَ اَحْسَنُ مِنْها إعْتاقُها كنيزى شاخه گلى براى امام حسن عليه السلامآورد، امام بزرگوار فرمود: تو در راه خدا آزاد شدى، گفته شد چرا در مقابل يك شاخه گل او را آزاد كردى؟ فرمود: خداوند ما را تربيت و ادب آموخته است كه فرمود: هنگامى كه بشما هديه اى داده شد شما بهتر از آن را هديه بدهيد وهديه بهتر آزادى او بود. 7⃣شادی نکردن در مقابل غمگین: قـالَ الاْءمامُ أبُو مُحَمَّدٍ الْعَسْكَرىّ عليه السلام: لَيْسَ مِنَ الْأدَبِ إِظْهارُ الْفَرَحِ عِنْدَ الْمَحْزُونِ فرمود: شادمانى كردن پيش اندوهناك، از ادب بـه دور اسـت. 8⃣ شروع اصلاح و تربیت از خودت: عَنْ عَلىٍّ عليه السلام: أفْضَلُ الْأدَبِ ما بَدَأْتَ بِهِ نَفْسَكَ بهترين ادب آن است كه از خودت شروع كنى. 9⃣ بخشش در هنگام عنایت الهی : قـالَ رَسُولُ اللّه ِ صلي الله عليه و آله: إنَّ الْمُـؤْمِنَ يـَأْخـُذُ بِـأدَبِ اللّه ِ عز و جل إذا وَسِعَ عَلَيْهِ إِتَّسَعَ وَ إذا أمْسَكَ عَلَيْهِ أمْسَكَ مؤمن ادب الهى را به كار مى گيرد: هنگامى كه خدا به او گشايش دهد او هم توسعه مى دهد و زمانى كه خدا از او باز داشت، او هم مراعات و امساك مى كند. 🔟 بدون تحقیق حرف نمی زند: عَنْ الصّادِقِ عليه السلام قالَ: مَنْ لَهُ أدَبٌ فَعَلَيْهِ أنْ يَتَثَبَّتَ فيما يَعْلَمُ، وَ مِنَ الْوَرَعِ أنْْ لا يَقـُولَ ما لا يَعْـلَمْ كسى كه ادب دارد بايد در معلومات خود تحقيق و كاوش كند و اقتضاى ورع وپرهيزگارى اين است كه آنچه را نمى داند نگويد اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی @serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع:حیاء های ناپسند 1⃣حیاء از پرسش مسائل مبتلا به ومورد نیاز وتحصیل معارف علی علیه السلام :لایستحی جاهلٌ أن یسأل عمّا لایعلم. کسی که چیزی را که نمی‌داند نباید از فراگرفتن آن حجب و حیا داشته باشد.  (مواعظ عددیّه، ص 158) 2⃣حیاء از بخشش مال اندک: امام علی( علیه السلام ): «از بخشش [مالی] اندک حیا مکن، که نومیدکردن کمترازآن است‏» 3⃣حیاء از خدمت به میهمان: امام علی(ع): ثَلَاثٌ لَا یسْتَحْیی مِنْهُنَّ: خِدْمَةُ الرَّجُلِ ضَیفَهُ، 4⃣حیاء از بلند شدن در مقابل پدر و معلم قِیامُهُ عَنْ مَجْلِسِهِ لِأَبِیهِ وَ مُعَلِّمِهِ، 5⃣حیاء از گرفتن حق خود: طَلَبُ الحَق و اِن قَلّ. امام صادق عليه السلام فرمود سه چیز است که نباید از آن شرم کرد: از جمله خدمت کردن به مهمان، برخاستن از جای خود برای پدر و معلم و درخواست حق خود اگرچه‌اندک باشد. 6⃣حیاءاحمقانه(بدون منطق وعقل وعلم و فکر)  پیامبر (ص) فرمود: الْحَیَاءُ حَیَاءَانِ حَیَاءُ عَقْلٍ وَ حَیَاءُ حُمْقٍ فَحَیَاءُ الْعَقْلِ هُوَ الْعِلْمُ وَ حَیَاءُ الْحُمْقِ هُوَ الْجَهْل‏؛ حیا دو گونه است: حیاء عقل و حیاء حماقت، حیاء عقل،علم است وحیاءحماقت،نادانى است 7⃣حیاء از ضعف،و ذلت امام صادق(علیه‌السلام)الحیاء علی وجهین: فمنه ضعفٌ و منه قوّةٌ و اسلام. منشأ حیا دوگونه است: یکی از روی ضعف و زبونی و دیگری در اثر نیروی اسلام و قوّت ایمانی است. (بحار، ج 78، ص 242) 8⃣حیاء از گفتن نمی دانم علی علیه السلام :لایستحینّ احدٌمنکم اذا سئل عمّا لایعلم أن یقول لاأعلم. اگر از یکی از شما چیزی سؤال کنند که آن را نمی‌داند نباید حیا کند از اینکه بگوید: من نمی‌دانم. (نهج‌البلاغه، ح79) 9⃣ حیاء در مقابل همسر «خَیْرُ نِسَائِکُمُ‏ الَّتِی‏ إِذَا خَلَتْ‏ مَعَ زَوْجِهَا خَلَعَتْ لَهُ دِرْعَ الْحَیَاء» امام صادق عليه السلام فرمود:از بهترین بانوان شما آن‌هایی هستند که هنگام خلوت با شوهر، لباس حیا را برای شوهر از خود دور کند. 🔟حیاء از درخواست از خدا: امام صادق( علیه السلام ): «هیچ چیز در نزد خداوند محبوب‌تر از آن نیست که از او چیزی درخواست شود، پس هیچ‌یک از شما نباید حیا کند از این‌که از رحمت خداوند درخواست کند؛ اگرچه [خواسته او] یک بند کفش باشد» 1⃣1⃣حیاء برای اعمال نیک وانجام وظیفه پیامبر اکرم( صلی الله علیه و آله و سلم ): «هیچ عملی را از روی ریا و خودنمایی انجام مده واز سرحیاء آن‌را رها نکن» 2⃣1⃣حیاء برای تحصیل علم  قَالَ (علیه السلام): أُوصِيكُمْ بِخَمْسٍ لَوْ ضَرَبْتُمْ إِلَيْهَا آبَاطَ الْإِبِلِ لَكَانَتْ لِذَلِكَ أَهْلًا: لَا يَرْجُوَنَّ أَحَدٌ مِنْكُمْ إِلَّا رَبَّهُ؛ وَ لَا يَخَافَنَّ إِلَّا ذَنْبَهُ؛ وَ لَا يَسْتَحِيَنَّ أَحَدٌ مِنْكُمْ إِذَا سُئِلَ عَمَّا لَا يَعْلَمُ أَنْ يَقُولَ لَا أَعْلَمُ؛ وَ لَا يَسْتَحِيَنَّ أَحَدٌ إِذَا لَمْ يَعْلَمِ الشَّيْءَ أَنْ يَتَعَلَّمَهُ؛ وَ عَلَيْكُمْ بِالصَّبْرِ، فَإِنَّ الصَّبْرَ مِنَ الْإِيمَانِ كَالرَّأْسِ مِنَ الْجَسَدِ، وَ لَا خَيْرَ فِي جَسَدٍ لَا رَأْسَ مَعَهُ، وَ لَا [خَيْرَ] فِي إِيمَانٍ لَا صَبْرَ مَعَهُ.(حکمت82)  و آن حضرت فرمود: شما را به پنج برنامه وصيت مى كنم كه اگر براى يافتنش مشقت سفرى سخت را عهده دار شويد هر آينه سزاوار است: احدى از شما جز به پروردگارش اميد نبندد، و جز از گناهش وحشت نكند، و از اعلام «نمى دانم» به وقت پرسش شدن از چيزى كه نمى داند حيا نكند، و از آموختن علمى كه دارا نيست شرم ننمايد. و بر شما باد به شكيبايى، چه اينكه شكيبايى نسبت به ايمان به منزله سر نسبت به بدن است، در بدنى كه سر نيست، و در ايمانى كه شكيبايى نباشد خيرى نيست. اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم لینک کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی @serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع شناسی کلی دعاهای امام سجاد علیه السلام در صحیفه سجادیه : ✍مقدمه یکی از میراث های گرانقدر امام زین العابدین و سید الساجدین علیه السلام، کتاب صحیفه سجادیه،هست که شامل 54 دعا می باشد برای تسهیل در تحقیق، موضوع شناسی شده و تقدیم محبان اهل‌بیت علیهم السلام می گردد 1⃣ خدا شناسی و خداباوری (رابطه شناسی بنده با خدا) دعاهای : 1_ 7_ 6_ 8_ 16 _ 28 _ 32_38_39 _ 42_ 50 _51_ 53 2⃣ خودآگاهی و خودشناسی : دعاهای: 5_9_11_12_13_18_21_23_29_31_35 3⃣ اهمیت خانواده : دعاهای: 24_25 4⃣ امور اجتماعی و جامعه شناسی : دعاهای: 14_19_26 5⃣ ولایت مداری : دعاهای: 2_3_4 6⃣ اهمیت دشمن شناسی : دعاهای : 17 _ 19 7⃣ ضرورت آفت شناسی : دعاهای: 15_ 29_ 30_34_ 54 8⃣ اهمیت موقعیت و زمان شناسی : دعاهای : 40_ 43_ 44_ 45 _ 46_ 47_ 48 اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم حمید اکبری1402/5/8 @serathamed
حمید اکبری: موضوع:نشانه های جاهل راه هائی برای تشخیص جهل در خود و دیگران در روایات بیان شده است 1⃣ دشمنی بدون منطق رأسُ الجَهلِ مُعاداةُ النّاسِ. سرآغاز نادانی، دشمنی با مردم است. غررالحکم و دررالکلم ، ج4 ،ص51 2⃣ پند پذیر نیست الجاهِلُ لا يَرتَدِعُ، وبالمَواعِظِ لا يَنتَفِعُ؛ نادان باز نمى ايستد (هيچ نهى و بازداشتى در او اثر نمى كند) و پند و اندرزها سودش نمى دهد.غررالکلم ج2 ،ص 35 3⃣ورود در کاری بدون توانایی 4⃣تنبلی واز دست دادن فرصت مِنَ الخُرقِ المعاجَلَةُ قَبلَ الإمکانِ و الاَناةٌ بعدَ الفُرصةِ؛ شتاب کردن در کاری پیش از بدست آوردن توانایی و سستی کردن بعد از به دست آوردن فرصت از نادانی است. وسایل شیعه ج14 ، ص84 5⃣گناه کردن(شرّو بدی داشتن) رسول خدا صلی الله علیه و آله: إِنَّ الجاهِلَ مَن عَصَى اللّه  وَإِن كانَ جَميلَ المَنظَرِ عَظيمَ الخَطَرِ؛ نادان كسى است كه نافرمانى خدا كند، اگر چه زيبا چهره و داراى موقعيتى بزرگ باشد. اعلام الدین فی صفات المؤمنین،ص169 اَلعِلمُ اَصلُ كُلِّ خَيرٍ، اَلجَهلُ اَصلُ كُلِّ شَرٍّ؛ دانايى، ريشه همه خوبى‏ها ونادانى ريشه همه بدى‏هاست. دررالکلم،ج1،ح 818 و 819 6⃣ بی حیائی می کند اَلجَهلُ مُميتُ الحياءِ وَ مُخَلِّدُ الشَّقاءِ؛ نـادانى، مايـه مرگ زندگان و دوام بدبختى است. غررالحكم و دررالکلم، ص75 7⃣ إفراط(زیاده روی درکاری) 8⃣تفریط(کوتاهی درهرکاری) لا تَرَی الجاهِلَ اِلّا مُفرِطاً اَو مُفَرِّطاً؛ همیشه جاهل یا افراط گر و تجاوزکار و یا کندرو و تفریط کننده است. منهاج البراعه فی شرح نهج البلاغه ج1 ص 194 9⃣ تکبر امام كاظم عليه ‏السلام : إِنَّ الزَّرعَ يَنبُتُ فِى السَّهلِ وَلايَنبُتُ فِى الصَّفا فَكَذلِكَ الحِكمَةُ تَعمُرُ فى قَلبِ المُتَواضِعِ وَلا تَعمُرُ فى قَلبِ المُتَكَبِّرِ الجَبّارِ، لأِنَّ اللّه  جَعَلَ التَّواضُعَ آلَةَ العَقلِ وَجَعَلَ التَّكَبُّرَ مِن آلَةِ الجَهلِ؛ زراعت در زمين هموار مى رويد، نه بر سنگ سخت و چنين است كه حكمت، در دل هاى متواضع جاى مى گيرد نه در دل هاى متكبر. خداوند متعال، تواضع را وسيله عقل و تكبر را وسيله جهل قرار داده است.تحف العقول، ص 396 🔟شوخی بی جا یابی اندازه مَن كَثُرَ مِزاحُهُ استُجهِلَ؛ هر كس زياد شوخى كند، نادان شمرده مى شود. غررالحکم و درر الکلم ج5، ص183، ح7883 حمید اکبری 3/3 /1401 صفحه (1) @serathamed