eitaa logo
معیار(صراط الحمید)
1.5هزار دنبال‌کننده
497 عکس
165 ویدیو
10 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم هدف بیان شاخص هایی برمبنای عقل وشرع است تا افرادبا اطمینان خودرا ارزیابی کنندو یا وظیفه خود را به درستی تشخیص دهند ان‌شاءالله در صورت انتقاد یا پیشنهاد یا سوال با ادمین ارتباط بگیرید:09127473862 @hamldakbarl لینک @serathamed منشن
مشاهده در ایتا
دانلود
حلقهء صالحین با مربیگری حاج آقا اکبری قرارگاه فرهنگی مسجد الزهرا(س)
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : راه کارهای رغبت به قرائت قرآن 1️⃣دعا و توسل ‌‌‌َ_إستعینوا بالصبروالصلوة _دعای قبل از تلاوت 2️⃣هدیه قرائت به اولیای دین 3️⃣کوتاه خواندن و درحدّ توانائی_فاقرئوا ما تیسّر 4️⃣ نظم درزمان خاص وحتی مکان مناسب رغبت و انگیزه قرائت، مضاعف می شود مثلا بعد هر نماز 5⃣ فهم وتدیر در بخشی از آیات تلاوت شده، ایجاد رغبت می کند 6️⃣ با این نگاه تلاوت کند که خالق او بی واسطه با او می خواهد صبحت کند 7️⃣قرآن با خظ زیبا و رنگ و قطع مناسب باشد در جذب انسان مؤثر است 8️⃣شنیدن صوت های قاریان ممتاز وشرکت در مجالس قرآنی 9️⃣ خواندن روایاتی که اهمیت وآثار قرائت را بیان می کند 0️⃣1️⃣تشویق افراد توسط والدین و مربیّان قرآن 1⃣1⃣ قرآن با ترجمه روان و گویا مانند ترجمه استاد حسین انصاریان ✅ تذکر اگر متدینین با محبت، تکریم وادب واحترام با یکدیگرمخصوصا با نوحوان وجوانان برخوردکنندرغبت ایجاد می شود ✍این مقاله در جواب پرسش پسرم(محمد حسین عزیز) نوشته شد اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی قم مقدسه ۹۶/۲/۲۵ https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : أنواع خواب ها ✍مقدمه: خواب انعکاس اعمال و افکار طول روز ماست به قول بزرگی یکی از راه های شناخت خود اینکه ببیند اکثرا چه خواب هایی می بیند؟! 1⃣خواب رحمانی خواب های معنوی، مانند زیارت رفتن، قرائت قرآن و انجام کار خیر و،،، 2⃣ خواب شیطانی معمولا خواب های جنسی، کابوس، شلوغو،،، از این نوع هستند ✅ نکته هر کدام از خواب ها(رحمانی، شیطانی) سه دسته اند الف_ خواب هایی که عین واقع هستند یعنی در خارج از خواب اتفاق می أفتد که به اصطلاح رؤیای صادقه می گویند مانند خواب حضرت ابراهیم علیه السلام برای ذبح اسماعیل علیه السلام ب_خواب هائی که خبر از یک حقیقت است واقعیت بیرونی ندارد مانند خواب یوسف علیه السلام که 11ستاره به او سجده کرده اند ج_أضغاث احلام خواب های پیچیده وبه ظاهر غیر منطقی! مانند خواب پادشاه مصر که هفت گاو لاغر هفت گاو چاق را خورده اند بنابراین : شش گونه خواب ممکن است انسان ببیند ✅ نتیجه همه خواب ها تعبیر دارند، اما تعیین اینکه این خواب، کدام یک از خوابهای 6گانه هست کار هرکسی نیست مخصوصا خوابهای أضغاث احلام، چرا که فرد مُعبّر باید از چند نشانه از خواب عبور کند تا به حقیقت ماجرا برسد اما به طور کلی،خواب حجت نیست مگر آنکه چند بار تکرار شود و یا با اسم و علامت، آدرس داده شود مانند خواب برخی برای کشف شهدای گمنام یا خواب میّت برای ادای حقّ الناس با نشانه ✍چند تذکر مهم 1_دانستن تعبیر خواب، استحباب و اولویتی ندارد، لذا اصرار بر تعبیر خواب نداشته باشد 2_بهتر است صدقه داد و توکل به خدا کرد 3_خواب را به هر کسی نگوید، مگر عالم ربّانی 4_سعی کند خواب را حمل بر خیر و به بهترین وجه تعبیر نماید حتی اگر خواب، ظاهرا بد باشد ⬅️نکته مهم اینکه خواب یکی از راه های اسباب هدایت و یا عقوبت انسان است می تواند از خواب، درس و عبرت بگیرد اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed 1402/2/17 قم مقدسه
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع:اسباب صيقل قلب🖤 ✍مقدمه : قلب، حرم خدای سبحان است نباید آن را آلوده کرد، برای دفع و درمان زنگار قلب، توصیه هایی در روایات شده است 1⃣ زیاد یاد مرگ بودن: قالَ رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : إنّ هذهِ القُلوبَ تَصدَأُ كما يَصدأُ الحَديدُ إذا أصابَهُ الماءُ . قيلَ : وما جَلاؤها ؟ قالَ : كَثرَةُ ذِكرِ المَوتِ، وتِلاوَةِ القرآنِ [ كنز العمّال 42130.] پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمود : همچنان كه آهن اگر آب به آن رسد زنگ مى زند، اين دلها نيز زنگار مى بندد. عرض شد: صيقل دادن آنها به چيست؟ فرمود: بسيار به ياد مرگ بودن و تلاوت قرآن. 2⃣ تلاوت (وتدّبر) در قرآن: 3⃣ یاد خدا: رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : جَلاءُ هذهِ القُلوبِ ذِكرُ اللّه ِوتِلاوَةُ القرآنِ [تنبيه الخواطر: 2/122.] پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : صيقل دهنده اين دلها، ياد خدا و تلاوت قرآن است. 4⃣ شنیدن پند وموعظه: 5⃣ شنیدن و خواندن حکمت: معارف اهل بیت علیهم السلام بهترین حکمت ها است الإمامُ عليٌّ عليه السلام : أحْيِ قَلبَكَ بالمَوعِظَةِ ... ونَوِّرْهُ بالحِكمَةِ [ نهج البلاغة :الكتاب31.] امام على عليه السلام : دلت را با موعظه، زنده گردان...و آن را با حكمت، روشنايى بخش. 6⃣ إستغفار: الإمامُ الصّادقُ عليه السلام : إنَّ للقُلوبِ صَداءً كصَداءِ النُّحاسِ ، فاجلُوها بالاستِغفارِ [ عدّة الداعي : 249.] امام صادق عليه السلام : دلها نيز، همچون مس، زنگار مى بندد، پس آنها را با استغفار صيقل دهيد 7⃣ یادآوری نعمت های الهی: : قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ): «يَصْدَأُ اَلْقَلْبُ، فَإِذَا ذَكَرْتَهُ بِآلاَءِ اَللَّهِ اِنْجَلَى عَنْهُ قلب زنگار می گیرد هنگامی که نعمت های بی شمار الهی یادآوری شود قلب صیقل داده می‌شود 8⃣ شنیدن علم مفید: امیرالمؤمنین (علیه السلام) عَوِّدْ أُذُنَكَ حُسْنَ اَلاِسْتِمَاعِ وَ لاَ تُصْغِ إِلَى مَا لاَ يَزِيدُ فِي إِصْلاَحِكَ اِسْتِمَاعُهُ فَإِنَّ ذَلِكَ يُصْدِئُ اَلْقُلُوبَ وَ يُوجِبُ اَلْمَذَامَّ. گوش هایت را به شنیدن مطالب مفید، عادت بده و حرف هایی که سبب رشد و اصلاح انسان نمی‌شود گوش نسپار چرا که شنیدن سخنان غیر مفید، سبب زنگار قلب ومذمّت انسان می گردد اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم قم مقدسه 1401/8/18 کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : تعجب های معصومین صلوات الله علیهم اجمعین ✍مقدمه : تعجب علامت این است که از فردی کاری خلاف هنجار،و عقل صورت گرفته است که انتظار چنین رفتاری از او نمی رفت، یعنی باید از این عناوین پرهیز کرد تا موجب تعجب و ناراحتی انسان کامل نشویم 1⃣ مُتکبّر قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : عَجِبْتُ لاِبْنِ آدَمَ أَوَّلُهُ نُطْفَةٌ وَ آخِرُهُ جِيفَةٌ وَ هُوَ قَائِمٌ بَيْنَهُمَا وِعَاءً لِلْغَائِطِ ثُمَّ يَتَكَبَّرُ. قال السجاد عَلَيْهِ السَّلاَمُ: عَجِبْتُ لِلْمُتَكَبِّرِ اَلْفَخُورِ اَلَّذِي كَانَ بِالْأَمْسِ نُطْفَةً وَ هُوَ غَداً جِيفَةٌ 2⃣ شک در مورد خدا وَ عَجِبْتُ كُلَّ اَلْعَجَبِ لِمَنْ شَكَّ فِي اَللَّهِ وَ هُوَ يَرَى خَلْقَهُ 3⃣ شک در مورد معاد وَ عَجِبْتُ كُلَّ اَلْعَجَبِ لِمَنْ أَنْكَرَ اَلنَّشْأَةَ اَلْأُخْرَى وَ هُوَ يَرَى اَلنَّشْأَةَ اَلْأُولَى 4⃣ اُمید به ثواب بدون عمل وَ عَجِبْتُ كُلَّ اَلْعَجَبِ لِمَنْ عَمِلَ لِدَارِ اَلْفَنَاءِ وَ تَرَكَ اَلْعَمَلَ لِدَارِ اَلْبَقَاءِ وَ كَانَ إِذَا أَتَاهُ اَلسَّائِلُ يَقُولُ مَرْحَباً بِمَنْ يَحْمِلُ لِي زَادِي إِلَى اَلْآخِرَةِ 5⃣ غفلت از مرگ عن الرّضا عليه السلام : كان فيه بِسْمِ اَللّٰهِ اَلرَّحْمٰنِ اَلرَّحِيمِ عَجِبْتُ لمَنْ اَيْقَنَ بِالْمَوْتِ كَيْفَ يَفْرَحُ 6⃣ حرص و مال اندوزی وَ عَجبْتُ لِمَنْ اَيْقَن بِالقَدَرِ كَيْفَ يَحْزَنُ 7⃣ اعتماد و تکیه به دنیا وَ عَجبْتُ لِمَنْ رَاَى الدْنيٰا وَ تَقَلُّبَهٰا بِاَهْلِهٰا كَيْف يَركن الَيْهٰا وَ يَنْبغي لِمَنْ عَقلَ عَنِ اللّه اَنْ لاٰ يَتَّهِم اللّٰه في قَضٰائِهِ وَ لاٰ يَسْتبَطُئه في رِزْقهِ. 8⃣ بی تابی از بیماری فِي كِتَابِ اَلتَّوْحِيدِ بِإِسْنَادِهِ إِلَى عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ مَسْعُودٍ أَنَّهُ قَالَ: بَيْنَا نَحْنُ عِنْدَ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ إِذْ تَبَسَّمَ فَقُلْتُ لَهُ: مَا لَكَ يَا رَسُولَ اَللَّهِ ؟ قَالَ: عَجِبْتُ مِنَ اَلْمُؤْمِنِ وَ جَزَعِهِ مِنَ اَلسُّقْمِ، وَ لَوْ يَعْلَمُ مَا لَهُ فِي اَلسُّقْمِ مِنَ اَلثَّوَابِ لَأَحَبَّ أَلاَّ يَزَالَ سَقِيماً حَتَّى يَلْقَى رَبَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ. 9⃣ نگران دیر رسیدن رزق وَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : فِي قَوْلِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ كٰانَ تَحْتَهُ كَنْزٌ لَهُمٰا قَالَ وَ اَللَّهِ مَا كَانَ مِنْ ذَهَبٍ وَ لاَ فِضَّةٍ وَ مَا كَانَ إِلاَّ لَوْحاً فِي كَلِمَاتٍ أَرْبَعٍ إِنِّي أَنَا اَللّٰهُ لاٰ إِلٰهَ إِلاّٰ أَنَا وَ مُحَمَّدٌ رَسُولِي عَجِبْتُ لِمَنْ أَيْقَنَ بِالْمَوْتِ كَيْفَ يَفْرَحُ قَلْبُهُ وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَيْقَنَ بِالْحِسَابِ كَيْفَ يَضْحَكُ سِنُّهُ وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَيْقَنَ بِالْقَدَرِ كَيْفَ يَسْتَبْطِئُ اَللَّهَ فِي رِزْقِهِ وَ عَجِبْتُ لِمَنْ يَرَى اَلنَّشْأَةَ اَلْأُولَى كَيْفَ يُنْكِرُ اَلنَّشْأَةَ اَلْآخِرَةَ. 🔟 گناه کردن مسلمان ةِ عَنِ اَلرِّضَا عَنْ آبَائِهِ عَنِ اَلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ عَلَيْهِمُ اَلسَّلاَمُ أَنَّهُ قَالَ: وُجِدَ لَوْحٌ تَحْتَ حَائِطِ مَدِينَةٍ مِنَ اَلْمَدَائِنِ فِيهِ مَكْتُوبٌ أَنَا اَللَّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ أَنَا وَ مُحَمَّدٌ نَبِيِّي عَجِبْتُ لِمَنْ أَيْقَنَ بِالْمَوْتِ كَيْفَ يَفْرَحُ وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَيْقَنَ بِالْقَدَرِ كَيْفَ يَحْزَنُ وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اِخْتَبَرَ اَلدُّنْيَا كَيْفَ يَطْمَئِنُّ إِلَيْهَا وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَيْقَنَ اَلْحِسَابَ كَيْفَ يُذْنِبُ اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed قم مقدسه 1402/3/10 صفحه اول⬅️ إدامه دارد
سعدیا دی رفت و فردا همچنان موجود نیست در میان این و آن ، فرصت شمار امروز را
موضوع : ماهیت انسان در قالب سه تا میم بدبو ✍مقدمه : امام معصوم، إنسان کامل، برای هدایت و تنظیم هوای نفس و دفع یا رفع رذائل اخلاقی شناسنامه انسان را اینگونه معرفی می کند قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : عَجِبْتُ لاِبْنِ آدَمَ أَوَّلُهُ نُطْفَةٌ وَ آخِرُهُ جِيفَةٌ وَ هُوَ قَائِمٌ بَيْنَهُمَا وِعَاءً لِلْغَائِطِ ثُمَّ يَتَكَبَّرُ. 1⃣ منی(مایع بدبو) 2⃣ مدفوع (گاز بدبو) 3⃣ مردار (جامد بدبو) ✍نتیجه : کسی که مبتلا به کبر، غرور، حسد، کینه، لجاجت، حرص و،،، هست نفهمیده که اول و وسط و آخرش سه تا میم نجس، بدبو، و زشت است اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed 1402/10/3 قم مقدسه
1⃣1⃣تعجب از نااُمیدی قال اميرالمؤمنين علیه السلام عجبت لمن يقنط، و معه الاستغفار. و فيه أيضا : الفقيه كلّ الفقيه من لم يقنّط النّاس من رحمة اللّه 2⃣1⃣ خمیازه در نماز 3⃣1⃣ نگران غذای فردا 4⃣1⃣. خنده مغرورانه يَا أَحْمَدُ عَجِبْتُ مِنْ ثَلاَثَةِ عَبِيدٍ عَبْدٌ دَخَلَ فِي اَلصَّلاَةِ وَ هُوَ يَعْلَمُ إِلَى مَنْ يَرْفَعُ يَدَيْهِ وَ قُدَّامَ مَنْ هُوَ وَ هُوَ يَنْعُسُ وَ عَجِبْتُ مِنْ عَبْدٍ لَهُ قُوتُ يَوْمٍ مِنَ اَلْحَشِيشِ أَوْ غَيْرِهِ وَ هُوَ يَهْتَمُّ لِغَدٍ وَ عَجِبْتُ مِنْ عَبْدٍ لاَ يَدْرِي أَنِّي رَاضٍ عَنْهُر أَمْ سَاخِطٌ عَلَيْهِ وَ هُوَ يَضْحَكُ ان.اى احمد!از سه بنده در شگفتم:۱-بنده‌اى كه بنماز مى‌ايستد و مى‌داند دستها را بسوى كى بلند مى‌كند و پيش رويش كيست و حال اينكه او چرت مى‌زند. ۲-در شگفتم از بنده‌اى كه غذاى امروزش از گياه و غير آن است و او غذاى فردا را اهميت مى‌دهد.۳-در شگفتم از بنده‌اى كه نمى‌داند من از او خوشنودم يا خشمناك و او مى‌خندد 5⃣1⃣ عدم پرهیز از گناه 6⃣1⃣ اخلاق نداشتن وَ قَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: عَجِبْتُ لِأَقْوَامٍ يَحْتَمُونَ اَلطَّعَامَ مَخَافَةَ اَلْأَذَى كَيْفَ لاَ يَحْتَمُونَ اَلذُّنُوبَ مَخَافَةَ اَلنَّارِ وَ عَجِبْتُ مِمَّنْ يَشْتَرِي اَلْمَمَالِيكَ بِمَالِهِ كَيْفَ لاَ يَشْتَرِي اَلْأَحْرَارَ بِمَعْرُوفِهِ فَيَمْلِكَهُمْ ثُمَّ قَالَ إِنَّ اَلْخَيْرَ وَ اَلشَّرَّ لاَ يُعْرَفَانِ إِلاَّ بِالنَّاسِ فَإِذَا أَرَدْتَ أَنْ تَعْرِفَ اَلْخَيْرَ فَاعْمَلِ اَلْخَيْرَ تَعْرِفْ أَهْلَهُ وَ إِذَا أَرَدْتَ أَنْ تَعْرِفَ اَلشَّرَّ فَاعْمَلِ اَلشَّرَّ تَعْرِفْ أَهْلَهُ. در شگفتم از كسانى كه پرهيز از غذا مى‌نمايند تا دچار ناراحتى نشوند چطور پرهيز از گناه ندارند تا دچار آتش نشوند.و در شگفتم از كسى كه بنده و برده‌ها را با پول ميخرد ولى آزار مردم را با كمك و لطف خود نمى‌خرد كه مالك آنها شود.سپس فرمود خوبى و بدى شناخته نميشود مگر بوسيله مردم وقتى ميخواهى خوبى را بشناسى كار خوب بكن خوبان را خواهى شناخت و وقتى بخواهى بدى را بشناسى كار بد بكن بدكاران را خواهى شناخت. 7⃣1⃣تعجب از قضاو بلا تَبَسَّمَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَقَالَ أَ لاَ تَسْأَلُونِّي مِمَّ ضَحِكْتُ قَالُوا بَلَى يَا رَسُولَ اَللَّهِ قَالَ عَجِبْتُ لِلْمَرْءِ اَلْمُسْلِمِ لاَ يَقْضِي اَللَّهُ لَهُ اَلْقَضَاءَ إِلاَّ كَانَ خَيْراً لَهُ وَ إِنَّهُ لَيَكُونُ لِلْعَبْدِ عِنْدَ اَللَّهِ مَنْزِلَةٌ لاَ يَبْلُغُهَا إِلاَّ بِإِحْدَى خَصْلَتَيْنِ إِمَّا بِمَرَضٍ فِي جِسْمٍ أَوْ بِذَهَابِ مَالٍ 8⃣1⃣فراموش کردن مرگ قال اميرالمؤمنين علیه السلام عَجِبْتُ لِمَنْ نَسِيَ اَلْمَوْتَ وَ هُوَ يَرَى مَنْ يَمُوتُ 9⃣1⃣ کلام بیهوده قال اميرالمؤمنين علیه السلام عَجِبْتُ لِمَنْ يَتَكَلَّمُ فِيمَا إِنْ حُكِيَ عَنْهُ ضَرَّهُ وَ إِنْ لَمْ يُحْكَ عَنْهُ لَمْ يَنْفَعْهُ. 0⃣2⃣ إنسان بی رحم عَجِبْتُ لِمَنْ يَرْجُو فَضْلَ مَنْ فَوْقَهُ كَيْفَ لاَ يَرْحَمُ مَنْ دُونَهُ اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed قم مقدسه 1402/3/10 صفحه دوّم⬅️ إدامه دارد
1⃣2⃣ تنبل و بی دغدغه عَجِبْتُ لِمَنْ عَرَفَ دَوَاءَ دَائِهِ فَلاَ يَطْلُبُهُ وَ إِنْ وَجَدَهُ فَلاَ يَتَدَاوَى بِهِ. 2⃣2⃣ نترسیدن از خدا عَجِبْتُ لِمَنْ يَعْجِزُ عَنْ دَفْعِ مَا عَرَاهُ كَيْفَ يَقَعُ لَهُ اَلْأَمْنُ مِمَّا يَخْشَاهُ. عجب دارم از كسيكه از دفع آنچه كه بر وى فرود ميآيد (از بيمارى و حوادث) ناتوان است چگونه از كسيكه از او ميترسد در ايمنى واقع ميگردد (و اين نيست مگر از ضعف ايمان دربارۀ مرگ). 3⃣2⃣ تعجب از بخیل عَجِبْتُ لِلْبَخِيلِ يَسْتَعْجِلُ اَلْفَقْرَ اَلَّذِي مِنْهُ هَرَبَ وَ يَفُوتُهُ اَلْغِنَى اَلَّذِي إِيَّاهُ طَلَبَ فَيَعِيشُ فِي اَلدُّنْيَا عَيْشَ اَلْفُقَرَاءِ وَ يُحَاسَبُ فِي اَلْآخِرَةِ حِسَابَ اَلْأَغْنِيَاءِ 4⃣2⃣بی اعتناء به آخرت عَجِبْتُ لِعَامِرٍ دَارَ اَلْفَنَاءِ وَ تَارِكٍ دَارَ اَلْبَقَاءِ 5⃣2⃣تعجب ازبلا ندیدن وَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: دُعِيَ اَلنَّبِيُّ إِلَى طَعَامٍ فَلَمَّا دَخَلَ إِلَى مَنْزِلِ اَلرَّجُلِ نَظَرَ إِلَى دَجَاجَةٍ فَوْقَ حَائِطٍ قَدْ بَاضَتْ فَوَقَعَتِ اَلْبَيْضَةُ عَلَى وَتِدٍ فِي حَائِطٍ فَثَبَتَتْ عَلَيْهِ وَ لَمْ تَسْقُطْ وَ لَمْ تَنْكَسِرْ فَتَعَجَّبَ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ مِنْهَا فَقَالَ لَهُ اَلرَّجُلُ أَ عَجِبْتَ مِنْ هَذِهِ اَلْبَيْضَةِ فَوَ اَلَّذِي بَعَثَكَ بِالْحَقِّ مَا رُزِئْتُ شَيْئاً قَطُّ فَنَهَضَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ لَمْ يَأْكُلْ مِنْ طَعَامِهِ شَيْئاً وَ قَالَ مَنْ لَمْ يُرْزَأْ فَمَا لِلَّهِ فِيهِ مِنْ حَاجَةٍ . 6⃣2⃣ تعجب از ترسو امام صادق (علیه السلام) عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لاَ يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لاَ يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَّ حَسْبُنَا اَللّهُ وَ نِعْمَ اَلْوَكِيلُ 7⃣2⃣تعجب از اندوهگین عَجِبْتُ لِمَنِ اِغْتَمَّ كَيْفَ لاَ يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَّ لا إِلهَ إِلاّ أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ اَلظّالِمِين 8⃣2⃣مورد مکر وحیله عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لاَ يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اَللّهِ إِنَّ اَللّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ 9⃣2⃣ طلب کننده دنیا عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ اَلدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لاَ يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى ما شاءَ اَللّهُ لا قُوَّةَ إِلاّ بِاللّهِ امام صادق عليه السلام فرمود: شگفتم آيد از كسي كه از چهار چيز مي هراسد چرا به چهار چيز پناهنده نميشود: شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمي برد بفرموده خداي عزُو جل / حسبنا الله و نعم الوكيل / خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبي است زيرا شنيدم خداي جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد: بواسطه نعمت و فضلي كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد بازگشتند و هيچ بدي بآنان نرسيد و شگفتم در كسي كه اندوهناك است چرا پناه نمي برد بفرموده خداي عز و جل: / لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين / زيرا شنيدم خداي عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مومنين را هم چنين ميرهانيم و در شگفتم از كسي كه حيله اي در باره او بكار رفته چرا بفرموده خداي تعالي پناه نمي برد / و افوض امري الي الله ان الله بصير بالعباد / : كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداي بزرگ و پاك بدنبالش مي فرمايد خداوند او را از بديهايي كه در باره او بحيله انجام داده بودند نگه داشت و در شگفتم از كسي كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداي تبارك و تعالي( / ما شا الله لا قوه الا بالله / )(آنچه خدا خواست همان است و نيرويي جز به ياري خداوند نيست)زيرا شنيدم خداي عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مي بيني ولي اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد(و كلمه : عسي در اين آيه بمعناي اميد تنها نيست بلكه بمعناي اثبات و تحقق يافتن است). 0⃣3⃣دنبال گم گشته عَجِبتُ لِمَن يَنشُدُ ضالَّتَهُ و قَد أضَلَّ نَفسَهُ فلا يَطلُبُها ! .[غرر الحكم : 6266.] امام على عليه السلام : در شگفتم از كسى كه گمشده خود را مى جويد، امّا خويشتن را گم كرده و آن را نمى جويد اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed قم مقدسه 1402/3/10 صفحه سوّم⬅️پایان مقاله
موضوع : خلاصه مقاله موارد تعجب حضرات معصومین علیهم السلام ✍ تفصیل مقاله را در سه صفحه در کانال من جستجو بفرمایید👇 https://eitaa.com/serathamed 1⃣تعجب از مُتکبّر 2⃣شک در مورد خدا 3⃣شک در مورد معاد 4⃣ثواب خواه بدون عمل 5⃣ غفلت از مرگ 6⃣ حرص و مال اندوزی 7⃣إعتماد و تکیه به دنیا 8⃣بی تابی از بیماری 9⃣نگران دیر رسیدن رزق 🔟 گناه کردن مسلمان 1⃣1⃣ تعجب از نااُمیدی 2⃣1⃣خمیازه در نماز 3⃣1⃣ نگران غذای فردا 4⃣1⃣ خنده مغرورانه 5⃣1⃣ عدم پرهيز از گناه 6⃣1⃣ اخلاق نداشتن 7⃣1⃣ قضا و بلا نداشتن 8⃣1⃣ فراموشی مرگ 9⃣1⃣ کلام لغو، بیهوده 0⃣2⃣ إنسان بی رحم 1⃣2⃣ تنبل و بی دغدغه 2⃣2⃣ نترسیدن از خدا 3⃣2⃣ تعجب از بخیل 4⃣2⃣بی إعتناء به آخرت 5⃣2⃣تعجب از بلاندیدن 6⃣2⃣ تعجب از ترسو 7⃣2⃣تعجب از اندوهگین 8⃣2⃣مورد مکر و حیله 9⃣2⃣طلب کننده دنیا 3⃣0⃣ دنبال گم گشته کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed 1402/10/3 قم مقدسه
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : تمثیلات مسیح ✍مقدمه : ضمن تبریک میلاد حضرت عیسی علیه السلام، توفیق شد احادیث این پیامبر بزرگ الهی مطالعه شد و جالب آنکه احادیثی که در قالب مثال آمده، تفکیک شده و در این مقاله تقدیم می گردد 1⃣ بنده دنیا مثل چراغ يا عَبيدَ الدُّنيا! إنَّما مَثَلُكُم كَمَثَلِ السِّراجِ يُضيئُ لِلنّاسِ ويُحرِقُ نَفسَهُ؛ اى بندگان دنيا! مثَل شما چون چراغ باشد كه به مردم روشنايى دهد ، امّا خود را بسوزانَد 2⃣ دین کامل مانند درخت مُثمر إنَّ الشَّجَرَةَ لاتَكمُلُ إلاّبِثَمَرَةٍ طَيِّبَةٍ كَذلِكَ لايَكمُلُ الدِّينُ إلاّ بِالتَّحَرُّجِ عَنِ المَحارِمِ ؛ درخت كامل نمى شود مگر با ميوه اى گوارا . همچنين دين دارى كامل نمى شود مگر با دورى از حرام ها 3⃣ دنیا مانند پُل الدُّنيا قَنطَرَةٌ فاَعبُروها و لا تَعمُرُوها ؛ دنيا پل است؛ از آن بگذريد و آبادش مسازيد 4⃣ نگاه آلوده مانند بذر إيّاكُم و النَّظَرَ إلَى المَحذوراتِ ؛ فإنّها بَذرُ الشَّهَواتِ و نَباتُ الفِسقِ. از نگاه كردن به آنچه منع شده است بپرهيزيد؛ زيرا كه آن بذرِ شهوت ها و نهال گناه است 5⃣ دعاگو مانند غریق فيما وَعَظَ اللّهُ بِهِ عيسى عليه السلام: يا عيسى، اُدعُني دُعاءَ الحَزينِ الغَريقِ الّذي لَيسَ لَهُ مُغِيثٌ ... و لا تَدْعُني إلاَّ مُتَضَرِّعا إلَيَّ و هَمُّكَ هَمّاً واحِدا، فَإنَّكَ مَتى تَدْعُني كَذلِكَ أجَبتُكَ. از جمله اندرزهاى خداوند متعال به عيسى عليه السلام است كه: اى  عيسى! مرا چون شخص اندوهگين و در حال غرق كه فريادرسى ندارد، بخوان،،، مرا جز با خوارى و زارى و خلوص مخوان، كه هر گاه با چنين حالى مرا بخوانى اجابتت كنم 6⃣طعم و مزه ایمان خالص مانند آرد و نان خالص يا عَبيدَ السَّوءِ، نَقُّوا القَمْحَ و طَيِّبوهُ و أدِقّوا طَحْنَهُ تَجِدوا طَعْمَهُ و يَهْنِئْكُم أكْلُهُ، كذلكَ فأخْلِصوا الإيمانَ و أكْمِلوهُ تَجِدوا حَلاوَتَهُ و يَنْفَعْكُم غِبُّهُ. امام كاظم عليه السلام: مسيح عليه السلام فرمود: اى بندگان بد! گندم را پاك و تميز كنيد و خوب آردش نماييد، تا طعم آن را خوب بچشيد و گوارايتان گردد. همچنين ايمان را خالص و كامل گردانيد، تا شيرينى آن را بيابيد و سرانجامش شما را سود رساند. 7⃣ فکر زنا و گناه مانند دود آتش در اتاق تمییز عَنْ المسیحِ عَلَيهِ السَّلام قَالَ: إِنَّ مُوسَى نَبِيَّ اللَّهِ ع أَمَرَكُمْ أَنْ لَا تَزْنُوا وَ أَنَا آمُرُكُمْ أَنْ لَا تُحَدِّثُوا أَنْفُسَكُمْ بِالزِّنَا فَضْلًا عَنْ أَنْ تَزْنُوا فَإِنَّ مَنْ حَدَّثَ نَفْسَهُ بِالزِّنَا كَانَ كَمَنْ أَوْقَدَ فِي بَيْتٍ مُزَوَّقٍ فَأَفْسَدَ التَّزَاوِيقَ الدُّخَانُ وَ إِنْ لَمْ يَحْتَرِقِ الْبَيْتُ حضرت عیسی علیه السلام  فرمود: موسى بن عمران به شما امر كرد كه زنا نكنيد و من به شما امر مي كنم كه فكر زنا را در خاطر نياوريد چه رسد به عمل زنا زيرا آن كه فكر زنا كند مانند كسى است كه در عمارت زيبا و مزينى آتش روشن كند دودهاى تيره آتش زيبائيهاى عمارت را خراب مي كند اگر چه عمارت آتش نگيرد يعنى فكر گناه خواه ناخواه در قلب مردم تيرگى ايجاد مي كند و به صفا و پاكى دل آنها ضربه مي زند گر چه مرتكب آن گناه نشوند 8⃣ دانش و کردار مانند آب و خاک راست  مى گويمتان : كِشت ، نيكو نمى شود ، مگر با آب و خاك . همچنين ايمان نيكو نمى شود ، مگر به دانش وكردار 9⃣عدم شکر مانند عقوبت گناه اى دانش پژوه! بدان هر نعمتى كه از شكرش درمانى ، به منزله گناهى است كه بر آن بازخواست شوى 🔟 دل فروتن مانند زمین نرم راست مى گويمتان : به راستى كه زراعت ، در دشت خاكىِ هموار مى رويد ، نه بر سنگلاخ . همچنين حكمت در دلِ فروتن پرورش مى يابد و در دلِ متكبّرِ زورگو پرورش نمى يابد 1⃣1⃣ حکمت مانند ستارگان راست مى گويمتان : همه مردم ، ستارگان را مى نگرند ، ولى كسى به وسيله آنها راه نمى يابد ، مگر آن كس كه گذرگاه ها و منازلشان را بداند . همچنين شما حكمت را مى آموزيد ؛ ولى از ميان شما ، جز آن كس كه به حكمت عمل كند ، از آن هدايت نمى پذيرد 2⃣1⃣ وضو برای غضب مانند آب برای آتش راست مى گويمتان : آب ، آتش را خاموش مى كند . همچنين ، بردبارى خشم را خاموش مى كند. 3⃣1⃣ دنیا طلب مانند خوردن آب دریا حكايت دنياطلب، حكايت نوشنده آب درياست كه هرچه بيشتر بنوشد ، تشنه تر مى شود تا عاقبت ، او را بكشد اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed 1402/10/4 قم مقدسه
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع :سال روز رودکی ✍مقدمه : ابوعبدالله جعفر بن محمد بن حکیم بن عبدالرحمن بن آدم متخلص به رودَکی (فارسی‌تاجیکی: Рӯдакӣ) و مشهور به استاد شاعران (زادهٔ ۴ دی ۲۳۷، رودَکی – درگذشتهٔ ۳۱۹، پَنجَکِنت) نخستین شاعر مشهور پارسی‌سرای ایرانی در دورهٔ سامانی در سدهٔ چهارم هجری قمری و استاد شاعران این سده در ایران است. در اشعار رودکی با باور به ناپایداری و بی‌وفایی جهان، اندیشهٔ غنیمت‌شمردن فرصت، شادی و شادنوشی روبه‌رو می‌شویم. ✍یک نمونه رباعی رودکی گر بر سر نفس خود امیری، مردی بر کور و کر ار نکته نگیری، مردی مردی نبود فتاده را پای زدن گر دست فتاده‌ای بگیری، مردی اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed 1402/10/4 قم مقدسه
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع:چرا باران نمی بارد؟ ✍ مقدمه : در این مقاله، طبق آیات و روایات، عواملی که مانع نزول باران هست مورد بررسی قرار می‌گیرد 1⃣دروغ حاکمان ومسئولان امام رضا عليه السلام هرگاه حاکمان دروغ بگویند باران نمی‌بارد. میزان الحکمه ج۳ص۲۸۶ 2⃣ بُغض و کینه با هم 3⃣ خیانت در امانت 4⃣قطع رحم و میهمانی 5⃣ بی اعتنائی به نماز 6⃣إمتناع از پرداخت زکات رسول خدا صلی الله علیه و آله: هميشه امتم در خوشى و خوبى باشند تا زمانى كه با هم دوستى كنند و بهم هديه دهند و امانت را بپردازند و از حرام دورى كنند و از مهمان پذيرائى كنند و نماز را برپا دارند و زكات را بدهند، چون‏ انجام ندهند گرفتار قحطى و خشكسالى شوند. بحارألانوار، ج16ص۲۵۱ 7⃣کم فروشی،حرام خواری پيغمبر اكرم (ص) فرمود: هيچ مردمى عهدشكن نشدند مگر اينكه دشمن آنها بر آنها مسلّط گرديد و هيچ قومى ظلم نكردند مگر اينكه كشتار در بين آنها زياد شد. و هيچ قومى از پرداخت زكات امتناع نكردند مگر اينكه از آمدن باران ممنوع شدند. و در ما بين آنها عمل منافى عفّت و فحشاء ظاهر نشد مگر اينكه در ميان آنها مرگ مفاجات شيوع پيدا كرد. و هيچ قومى كم فروشى نكردند مگر اينكه به خشكسالى مبتلا شدند. ارشاد القلوب صفحه۲۸۳ 8⃣ظلم و ستم مسئولان حضرت رسول (ص) فرمود: هر گاه زمامدار ستم كند باران كم مى‏شود و هر گاه اهل ذمّه را فريب دهند و نيرنگ بازى كنند دشمنانشان بر آنان آشكار گردد و هر گاه كارهاى زشت و ناپسنديد آشكار شود زمين لرزه ايجاد شود و هر گاه امر بخوبى و معروف و پيشگيرى از محرّمات كم شود محرمات مباح شمرده شود همانا گناه بجاى ثواب و ثواب بجاى گناه قرار گيرد بعد انديشه كنند پس از فكر و انديشه پشيمانى و بازگشت است. نهج الفصاحه صفحه۱۹۷ 9⃣ شرک و گناهان متعدد خداوند متعال در قرآن به زیبایی به این اصل اشاره می‏کند که: « وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُواْ وَاتَّقَواْ لَفَتَحْنَا عَلَیْهِم بَرَکَاتٍ مِّنَ السَّمَاء وَالأَرْضِ» (اعراف،‌96)؛‌ و اگر مردم شهرها ایمان آورده و به تقوا گراییده بودند، قطعاً برکاتی از آسمان و زمین بر ایشان می‏گشودیم 🔟 عدم توسل به اهل‌بیت علیهم السلام امام رضا(ع) می فرماید: اذا نزلت بکم شدیدة فاستعینوا بنا ؛ هرگاه برای شما پیشآمد سختی روی داد از ما کمک و یاری بجویید ⬅️ شبهه : اگر گفته شود پس چرا کشورهای اروپایی و غیر مسلمان، باران قطع نمی شود و از شدّت بارش قاره سبز نام دارد؟! ✍ جواب شبهه : 1_سنّت الهی استدراج خدا به برخی مهلت و درجه می دهد تا بیشتر غرق در دنیا و غافل شوند تا بدتر عذاب شوند 2_امتحان الهی ولنبلونّکم،،،وبشّر الصابرین 3_آنجا هم مسلمان وجود دارد و یا درست به اسلام عمل می کنند 4_هیچ یک از فقر و غنا، دلیل خوب بودن یا بد بودن نیست 5_خدا عذاب اهل ایمان را در دنیا می دهد چرا که عذاب آخرت بسیار سخت تر است اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed 1402/10/4قم مقدسه
موضوع : خلاصه مقاله مانع بارش باران 1⃣دروغ حاکمان و مسئول 2⃣ بُغض و کینه با هم 3⃣ خیانت در امانت 4⃣قطع رحم و میهمانی 5⃣ بی اعتنائی به نماز 6⃣إمتناع از پرداخت زکات 7⃣کم فروشی،حرامخواری 8⃣ظلم و ستم مسئولان 9⃣شرک و گناهان متعدد 🔟عدم توسل به اهل‌بیت علیهم السلام اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : درباره زلزله و علت وقوع زمین لرزه ✍مقدمه : به مناسبت روز ملّی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی روایات ائمه در مورد علت وقوع زلزله و نحوه پیشگیری از وقوع آن در ذیل آورده شده است: 1⃣ کاهش دعا رسول خدا (ص): هرگاه دعا اندک شود، بلا نازل گردد. (مستدرك الوسائل:ج 5 ص 179 ح 5616) 2⃣ آواز خوانی زنان 3⃣ زنا و رابطه نامشروع 4⃣ ربا خواری 5⃣ شکار در بیت الله 6⃣مردان ابریشم بپوشند 6⃣مساحقه(زن با زن) 7⃣ لواط(مرد با مرد) رسول خدا(ص): از [وقوع] غرق [يا دفن] شدن و مسخ و زلزله چاره اي نيست! عرض كردند: اي رسول خدا! آيا در اين امت؟ فرمود: آري، هنگامي كه زنان خوانندگي كنند، و زنا را حلال شمارند، و ربا خورند، و شكار در حرم را حلال گردانند، و لباس ابريشم پوشند، و مردان به مردان و زنان به زنان بسنده كنند (هم جنس بازي كنند). ( مستدرك الوسائل: ج 6 ص 188 ح 6737) 8⃣علنی شدن گناهان رسول خدا(ص): هر گاه بنده پنهاني گناه كند، جز گنه كار را اسيب نرساند. و هرگاه آشكارا آن را انجام دهد و مورد نكوهش قرار نگيرد، همه را آسيب رساند. ( وسائل الشيعة (آل البيت : ج 9 ص 31 ح 11448) 9⃣ درس و عبرت امام صادق (ع):« اي مفضل! بينديش اگر کسي گفت: چرا اين زمين مي لرزد؟ (در پاسخ) به او گفته شود: زلزله و مانند آن، پند و هشدارهايي است که مردم را تهديد مي کند تا رعايت کنند و از گناهان دست بردارند». ميزان الحكمة: ج 1ص 59 🔟 عذاب کافران رسول خدا (ص) :« در امت من زلزله اي رخ مي دهد که در آن ده هزار، بيست هزار، سي هزار نفر نابود مي شوند. (خداوند) آن را براي پرهيز کاران پند، براي مومنان رحمت، و براي کافران عذاب قرار مي دهد». ( كنز العمال: ج 41 ص 567 ح 39615 اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed 1402/10/5 قم مقدسه
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع: درس هائی از زندگي اُمّ البنین سلام الله علیها ✍مقدمه : نباید به تقویم تاریخ صرفا با دیدن ولادت یا وفات نام آوران، إکتفاء کرد بلکه باید درس و عبرت گرفت چرا که به تعبیر رهبری عزیز، تاریخ یعنی شرح حال ما، در زمان گذشته، پس باید بفهمیم کجا ایستاده ایم و زیر پرچم چه کسی هستیم و در چه مسیری حرکت می کنیم؟ 1⃣ در ازدواج و انتخاب همسر نمی گوید من با فردی که 4تا بچه دارد ازدواج نمی کنم بلکه وقتی دختری ببیند مردی با اخلاق و متدین هست قبول کند خوشبخت خواهد شد حتی اگر به عنوان همسر دوم یا مردی که همسرش وفات کرده یا طلاق گرفته، البته اگر دارای اخلاق، دین، اصالت و عقل بود دیگر به مسائل غیرضروری توجه نکند چرا که از ازدواج محروم می شود و یا ازدواج نامطلوبی خواهد داشت(اگر صرفا سنّ وثروت و زیبایی را در نظر بگیرد) 2⃣ نقش مادر، در تربیت نسل صالح نقش مهم و اساسی است اُمّ البنین 4 دسته گل تربیت کرد 3⃣ محبّت و خدمت نسبت به اهل بیت علیهم السلام، سبب سعادت و محبوبیت انسان می شود مانند أمّ البنین سلام الله علیها که محبوب همه محبان اهل‌بیت علیهم السلام شد 4⃣ در فرزند آوری کوتاهی نکنیم،اُمّ البنین مادر 4فرزند بود(تکثیر نسل شیعه) 5⃣ محور در تربیت فرزندان، محبّت و خدمت به اهل بیت علیهم السلام باشد، محبت به اهل‌بیت علیهم السلام باعث تربیت و هدایت فرزندان است 6⃣ زندگی را ساده، بدون تشریفات پیش ببریم وظیفه زن آرامش برای همسر،وظیفه مرد آسایش در حدّ توان هست 7⃣ فرزندان ما آیینه تمام نمای رفتار و گفتار والدین مخصوصا مادر هست 8⃣ احترام و ادب زن نسبت به همسر واطرافیان، باعث می شود فرزندان نسبت به پدر وبا یکدیگر با احترام و ادب رفتار نمایند 9⃣ در محبّت و خدمت به همسر، به دین، به اهل بیت علیهم السلام خود را بدهکار بدانیم نه طلبکار اگرهمسری، مادری، و هر کاری اگر برای خدا و بر اساس وظیفه باشد دیگر توقع و کدورت پیش نمی آید اُمّ البنین سلام الله علیها از دادن 4 فرزند و خدمت به دین و امامت، پشیمان یا طلبکار نیست 🔟 سعادت در سبک زندگی سالم و مورد تأیید عقل و شرع هست نه قضاوت و پسند مردم اُم البنین سلام الله علیها اعتنائی به قضاوت و ملامت مردم نداشت اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم سلام الله علیها کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed 1401/10/15قم مقدسه @serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : روز تکریم مادران شهدا  پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) َ يَقُولُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَنَا خَلِيفَتُهُ‏ فِي‏ أَهْلِهِ‏ وَ مَنْ أَرْضَاهُمْ فَقَدْ أَرْضَانِي وَ مَنْ أَسْخَطَهُمْ فَقَدْ أَسْخَطَنِي‏  خداوند می فرماید من جانشین شهید در خانواده او هستم، هر کس رضایت آنها را جلب کند رضایت مرا جلب کرده و هر کس آنها را به خشم آورد مرا به خشم آورده است. صحیفة الرضا (ع): 92؛عنه البحار:97 / 13 ✍ نکات 1⃣ مقام شهید آن قدر بالاست که خود خدا جانشین شهید در خانواده اش می شود! 2⃣ راه شهید، راه خدا و راه هدايت است که خدا جانشین شهید شده است 3⃣ کسی که به خانواده و مادر شهید، بی اعتنائی و یا توهین و تمسخر داشته باشد یعنی به خدا اهانت کرده است 4⃣ خانواده شهدا، محور رضایت و غضب الهی هستند پس خیلی باید مواظب باشیم 5⃣ یکی از راه‌های رسیدن به حاجت و هدایت، اینکه نسبت به خانواده شهدا تکریم و توجه ویژه داشته باشیم 6⃣ هر فردی که خود را فدای دین کند، چنان عزّتی می یابد که حتی خانواده اش نیز دارای مقام عالی می گردند 7⃣ ممکن است کسی از حیث نسبی خانواده شهدا باشد اما از اهل شهید نیست مانند فرزند نوح علیه السلام و بالعکس، پس هر کسی می تواند جزء اهل شهید باشد و در نتیجه باید همه محبان شهدا را تکریم کرد چرا که محور رضایت خدا هستند اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed قم مقدسه 1402/10/6
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع: معیار إنسان مؤدب ✍مقدمه : به مناسبت وفات مادر أدب، طبق روایات، معیارهائی برای أدب جمع آوری شده،تا هر کس خود را ارزیابی کند که چقدر مؤدّب است؟ و ممکن است خود یا کسی را مؤدّب بدانیم در حالیکه طبق معیار، اصلا مُؤدّب نیست! 1⃣همه را ازخودبهتر ببیند سئِلَ الاْمامُ الْحُسَینُ علیه السلام عَنِ الاْدَبِ، فَقالَ: هُوَ اَنْ تَخْرُجَ مِنْ بَیتِک، فَلا تُلْقِی اَحَداً اِلاّ رَأَیتَ لَهُ الْفَضْلَ عَلَیک. از امام حسین علیه السلام معنای ادب را پرسیدند؟ امام علیه السلام فرمود: ادب عبارت است از اینکه وقتی که از خانه خارج می شوی به هرکسی برخورد می کنی او را برتر از خود بینی.(یعنی همیشه دیگران را از خود بهتر بینی و احترام آنهارا نگهدار 2⃣ اخلاق نیک،: عَنْ عَلىٍّ عليه السلام: ثَمَرَةُ الْأدَبِ حُسْنُ الْخُلْقِ  امام على عليه السلام فرمود:: ميوه ادب، خوش اخلاقى است. 3⃣ تقوا: عَنْْ عَلىٍّ عليه السلام: اَحْسَنُ الاْدابِ ما كَفَّكَ عَنِ الْمَحارِمِ نيـكوتـريـن ادب، آن است كه تو را از گناهان باز دارد. (يعنى در مقابل خـدا مـؤدب بـاشى) 4⃣ رعایت حدود : عَنْ عَلىٍّ عليه السلام: أفْضَلُ الْأدَبِ اَنْ يَقِفَ الاْءنْسانُ عِنْدَ حَدِّهِ وَ لايَتَعَدّى قَدْرَهُ برترين ادب اين است كه انسان در حدّ و مرز خود بايستيد و از اندازه خويش تجاوز نكند. 5⃣ پسند نکند برای دیگران آنچه خود نمی پسندد عَنْ الاْءمامِ الْحَسْن الْعَسْكَرى عليه السلام: كَفـاكَ أدَبـاً لِنَفْسِـكَ تَجَنُّبُكَ ما تَكْرَهُ مِنْ غَيْرِكَ  در ادب خودت همين كافى است كه از آنچه از ديگران نمى پسندى اجتناب كنى. 6⃣ پاسخ بهتر در مقابل کار نیک: جاءَتْ جارِيَةٌ لِلْحَسَنِ عليه السلام بِطاقَ رَيْحانٍ فَقالَ لَها: أنْتِ حُرٌّ لِوَجْهِ اللّه ِ، فَقيلَ لَهُ فى ذلِكَ فَقالَ: أدَّبَنَا اللّه ُ تَعالى فَقالَ: «إذا حُييّتُمْ...الآية» وَ كانَ اَحْسَنُ مِنْها إعْتاقُها كنيزى شاخه گلى براى امام حسن عليه السلامآورد، امام بزرگوار فرمود: تو در راه خدا آزاد شدى، گفته شد چرا در مقابل يك شاخه گل او را آزاد كردى؟ فرمود: خداوند ما را تربيت و ادب آموخته است كه فرمود: هنگامى كه بشما هديه اى داده شد شما بهتر از آن را هديه بدهيد وهديه بهتر آزادى او بود. 7⃣شادی نکردن در مقابل غمگین: قـالَ الاْءمامُ أبُو مُحَمَّدٍ الْعَسْكَرىّ عليه السلام: لَيْسَ مِنَ الْأدَبِ إِظْهارُ الْفَرَحِ عِنْدَ الْمَحْزُونِ فرمود: شادمانى كردن پيش اندوهناك، از ادب بـه دور اسـت. 8⃣ شروع اصلاح و تربیت از خودت: عَنْ عَلىٍّ عليه السلام: أفْضَلُ الْأدَبِ ما بَدَأْتَ بِهِ نَفْسَكَ بهترين ادب آن است كه از خودت شروع كنى. 9⃣ بخشش در هنگام عنایت الهی : قـالَ رَسُولُ اللّه ِ صلي الله عليه و آله: إنَّ الْمُـؤْمِنَ يـَأْخـُذُ بِـأدَبِ اللّه ِ عز و جل إذا وَسِعَ عَلَيْهِ إِتَّسَعَ وَ إذا أمْسَكَ عَلَيْهِ أمْسَكَ مؤمن ادب الهى را به كار مى گيرد: هنگامى كه خدا به او گشايش دهد او هم توسعه مى دهد و زمانى كه خدا از او باز داشت، او هم مراعات و امساك مى كند. 🔟 بدون تحقیق حرف نمی زند: عَنْ الصّادِقِ عليه السلام قالَ: مَنْ لَهُ أدَبٌ فَعَلَيْهِ أنْ يَتَثَبَّتَ فيما يَعْلَمُ، وَ مِنَ الْوَرَعِ أنْْ لا يَقـُولَ ما لا يَعْـلَمْ كسى كه ادب دارد بايد در معلومات خود تحقيق و كاوش كند و اقتضاى ورع وپرهيزگارى اين است كه آنچه را نمى داند نگويد اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed ویرایش1402/10/6قم
موضوع : آسیب شناسی هدیه دادن ✍مقدمه : قطعا طبق روایات هدیه باعث محبت و رفع کدورت می گردد،اما با توجه به مشاهدات میدانی و مشاوره های متعدد، چیزی که قرار است باعث محبت بشود سبب نفرت شده، پس باید آسیب شناسی کرد 1⃣ هدیه دادن مستحب اما غیبت پشت کسی که هدیه نمی دهد حرام است 2⃣ اگر هدیه از روی کراهت داده شود اصلا برای هدیه گیرنده برکت ندارد 3⃣ هدیه دادن به این نیت که هدیه ای بعد از آن دریافت کند کاسبانه و ذلیلانه است و مخلصانه نیست 4⃣ توقع هدیه اگر باعث کاهش میهمانی یا قطع رحم شود اصلا مطلوب نیست چون صله رحم واجب و هدیه دادن مستحب است 5⃣ هدیه ای که عزّت انسان را از بین می برد مثلا هدیه کالای استفاده شده و دست دوم یا هدیه ای که مورد استفاده هدیه گیرنده نیست اصلا ارزش ندارد و بهتر است در این صورت هدیه ندهد قال اميرالمؤمنين علیه السلام اگر به برادر مسلمان خود هديه اى دهم كه به كارش آيد، خوشتر است نزد من از اينكه همانند آن هديه صدقه دهم. لَأن اُهدِيَ لأخِي المُسلِمِ هَدِيَّةً تَنفَعُهُ أحَبُّ إلَيَّ مِن أن أتَصَدَّقَ بمِثلِها 6⃣ مقایسه هدیه های یکدیگر، چشم و هم چشمی و پی گیری اینکه چه کسی، چه هدیه ای آورده! حقارت و ذلّت افراد را می رساند 7⃣ اگر هدیه ای که باعث اختلاف بین همسران و عدم رضایت همسر،و تزلزل خانواده بشود نه تنها مطلوب نیست بلکه ضدّ ارزش است 8⃣ اگر قرار باشد هدیه گیرنده، هدیه را پست و ناچیز بداند، هدیه را نگیرد یا پس دهد، بهتر است هدیه به چنین شخصی که شخصیت و معرفت ندارد هدیه داده نشود 9⃣ اگر بنا باشد هدیه دادن برای ساکت کردن هدیه گیرنده و اطرافیان او یا هدیه با منّت گذاشتن و یا تفاخر همراه هست چیزی جز خسارت نیست 🔟 هدیه را فقط پول نقد یا یک کالا ندانیم بلکه طبق روایات اصلاح عیب کسی یا گفتن حکمتی یا انجام کاری نیز، هدیه و بلکه بهترین هدیه است ✍ بهترین هدیه ها 🌷1_حکمت و هدایت پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :  إنّ أفضَلَ الهَدِيَّةِ أو أفضَلَ العَطِيَّةِ ، الكَلِمَةُ مِن كلامِ الحِكمَةِ يَسمَعُها العَبدُ ثُمّ يَتَعَلَّمُها ، ثُمّ يُعَلِّمُها بهترين هديه يا بهترين عطا ، سخن حكيمانه اى است كه آدمى آن را بشنود و ابتدا خود آن را ياد بگيرد و سپس [به ديگران] ياد دهد( كنز العمّال : ۲۸۸۹۱) 🌹2_موعظه و نصیحت: امام على عليه السلام :  نِعمَ الهَدِيَّةُ المَوعِظَةُ  خوب هديّه اى است اندرز ( غرر الحكم : ۹۸۸۴) 🌺3_ بیان عیوب برای إصلاح قال الصادق عليه السلام أحَبُّ إخواني إلَيَ مَن أهدى إلَيَ عُيوبي. الكافي ج 2 ص 639 ح 5 دوست داشتنى ترينِ دوستان من ، كسى است كه عيب هايم را به من هديه دهد 🌸4_إرائه فضائل اخلاقی 4_1_صبر و شکیبائی 4_2_مقام رضایت 4_3_زُهد و بی رغبتی به دنیا و عدم وابستگی 4_4_اخلاص داشتن 4_5_یقین 4_6_توکل الهی جاءَ جَبرئيلُ عليه السلام للنَّبيِّ صلى الله عليه و آله فقالَ : يا رسولَ اللّه ِ، إنّ اللّه َ تباركَ و تعالى أرسَلَني إلَيكَ بهَدِيَّةٍ لَم يُعطِها أحَدا قَبلَكَ ، قالَ رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : قلتُ : و ما هِي ؟ قالَ : الصَّبرُ و أحسَنُ مِنهُ . قلتُ : و ما هُو ؟ قال : الرِّضا و أحسَنُ مِنهُ . قلتُ : و ما هو ؟ قال : الزُّهدُ و أحسَنُ مِنهُ . قلتُ : و ما هو ؟ قال : الإخلاصُ و أحسَنُ مِنهُ . قلتُ : و ما هو ؟ قال : اليَقينُ و أحسَنُ مِنهُ . قلتُ : و ما هو ؟ قالَ جَبرئيلُ : إنّ مَدرَجَةَ ذلكَ التَّوكُّلُ علَى اللّه ِ عَزَّ و جلَّ ، فقلتُ : و ما التَّوكُّلُ علَى اللّه ِ عَزَّ و جلَّ ؟ فقالَ : العِلمُ بأنَّ المَخلوقَ لا يَضُرُّ و لا يَنفَعُ و لا يُعطي و لا يَمنَعُ ، و استِعمالُ اليَأسِ مِن الخَلقِ  جبرئيل عليه السلام نزد پيامبر آمد و عرض كرد : اى رسول خدا! خداوند تبارك و تعالى مرا با هديّه اى سوى تو فرستاده است كه قبل از تو آن را به هيچ كس نداده است. رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: گفتم: آن چيست؟ جبرئيل گفت: شكيبايى و بهتر از آن. گفتم: آن ديگر چيست؟ گفت: خشنودى و بهتر از آن. گفتم: آن چيست؟ گفت: زهد و بهتر از آن. گفتم: آن چيست؟ گفت: اخلاص و بهتر از آن. گفتم: آن چيست؟ گفت: يقين و بهتر از آن. گفتم: آن چيست؟ جبرئيل گفت: پلكان آن توكّل بر خداوند عزّ و جلّ است. گفتم: توكّل بر خداوند عزّ و جلّ چيست؟ گفت: دانستن اين نكته كه مخلوق نه زيانى مى زند نه سودى مى رساند نه چيزى مى دهد و نه جلو چيزى را مى گيرد و چشم اميد بر كندن از مردم است(بحار الأنوار:۷۷/۲۰/۴) اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed 1402/10/6 قم، تهران
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع :بهترین هدیه ها 🌷1_حکمت و هدایت پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :  إنّ أفضَلَ الهَدِيَّةِ أو أفضَلَ العَطِيَّةِ ، الكَلِمَةُ مِن كلامِ الحِكمَةِ يَسمَعُها العَبدُ ثُمّ يَتَعَلَّمُها ، ثُمّ يُعَلِّمُها بهترين هديه يا بهترين عطا ، سخن حكيمانه اى است كه آدمى آن را بشنود و ابتدا خود آن را ياد بگيرد و سپس [به ديگران] ياد دهد( كنز العمّال : ۲۸۸۹۱) 🌹2_موعظه و نصیحت: امام على عليه السلام :  نِعمَ الهَدِيَّةُ المَوعِظَةُ  خوب هديّه اى است اندرز ( غرر الحكم : ۹۸۸۴) 🌺3_ بیان عیوب برای إصلاح قال الصادق عليه السلام أحَبُّ إخواني إلَيَ مَن أهدى إلَيَ عُيوبي. الكافي ج 2 ص 639 ح 5 دوست داشتنى ترينِ دوستان من ، كسى است كه عيب هايم را به من هديه دهد 🌸4_إرائه فضائل اخلاقی 4_1_صبر و شکیبائی 4_2_مقام رضایت 4_3_زُهد و بی رغبتی به دنیا و عدم وابستگی 4_4_اخلاص داشتن 4_5_یقین 4_6_توکل الهی جاءَ جَبرئيلُ عليه السلام للنَّبيِّ صلى الله عليه و آله فقالَ : يا رسولَ اللّه ِ، إنّ اللّه َ تباركَ و تعالى أرسَلَني إلَيكَ بهَدِيَّةٍ لَم يُعطِها أحَدا قَبلَكَ ، قالَ رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : قلتُ : و ما هِي ؟ قالَ : الصَّبرُ و أحسَنُ مِنهُ . قلتُ : و ما هُو ؟ قال : الرِّضا و أحسَنُ مِنهُ . قلتُ : و ما هو ؟ قال : الزُّهدُ و أحسَنُ مِنهُ . قلتُ : و ما هو ؟ قال : الإخلاصُ و أحسَنُ مِنهُ . قلتُ : و ما هو ؟ قال : اليَقينُ و أحسَنُ مِنهُ . قلتُ : و ما هو ؟ قالَ جَبرئيلُ : إنّ مَدرَجَةَ ذلكَ التَّوكُّلُ علَى اللّه ِ عَزَّ و جلَّ ، فقلتُ : و ما التَّوكُّلُ علَى اللّه ِ عَزَّ و جلَّ ؟ فقالَ : العِلمُ بأنَّ المَخلوقَ لا يَضُرُّ و لا يَنفَعُ و لا يُعطي و لا يَمنَعُ ، و استِعمالُ اليَأسِ مِن الخَلقِ  جبرئيل عليه السلام نزد پيامبر آمد و عرض كرد : اى رسول خدا! خداوند تبارك و تعالى مرا با هديّه اى سوى تو فرستاده است كه قبل از تو آن را به هيچ كس نداده است. رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: گفتم: آن چيست؟ جبرئيل گفت: شكيبايى و بهتر از آن. گفتم: آن ديگر چيست؟ گفت: خشنودى و بهتر از آن. گفتم: آن چيست؟ گفت: زهد و بهتر از آن. گفتم: آن چيست؟ گفت: اخلاص و بهتر از آن. گفتم: آن چيست؟ گفت: يقين و بهتر از آن. گفتم: آن چيست؟ جبرئيل گفت: پلكان آن توكّل بر خداوند عزّ و جلّ است. گفتم: توكّل بر خداوند عزّ و جلّ چيست؟ گفت: دانستن اين نكته كه مخلوق نه زيانى مى زند نه سودى مى رساند نه چيزى مى دهد و نه جلو چيزى را مى گيرد و چشم اميد بر كندن از مردم است(بحار الأنوار:۷۷/۲۰/۴) اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed 1402/10/6 قم، تهران
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : سوادآموزی ✍مقدمه : به مناسبت سال روز تشکیل نهضت سوادآموزی توسط امام خمینی در سال 1358 مقاله انواع سواد تقدیم می شود تعریف امروزی از سواد با گذشته بسیار متفاوت است.بر اساس تعریف یونسکو (سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد) فردی باسواد محسوب می‌شود که بتواند با استفاده از توانمندی‌های ۱۲‌گانه، تغییرات مثبتی در زندگی شخصی و اجتماعی خود ایجاد کند. 1⃣ سواد عاطفی سواد عاطفی یعنی بدانیم در هر شرایطی از عواطف و احساسات خود چگونه استفاده کنیم تا کیفیت زندگی‌مان افزایش پیدا کند 2⃣سواد ارتباطی سواد ارتباطی یعنی بتوانیم از طریق شناخت و به‌کارگیری همه روش‌های کلامی و غیر کلامی مانند زبان بدن و نوع نگاه، با دیگران ارتباط موثر برقرار کنیم 3⃣سواد انرژی یکی از انواع سواد توانایی شناخت منابع انرژی، استفاده بهینه و مدیریت مصرف انرژی محسوب می‌شود 4⃣سواد سلامتی افراد باید با بهره‌مندی از سواد سلامتی بتوانند نیازهای تغذیه‌ای، روش زندگی سالم، پیشگیری، کنترل و مدیریت بیماری و مشکلات جسمی را بشناسند 5⃣سواد مالی سواد مالی کمک می‌کند تا بتوانیم سرمایه، زمان و پول خود را بهتر مدیریت کنیم. 6⃣سواد تحلیلی توانایی تجزیه و تحلیل یکی از انواع سواد و نوعی رویکرد آموزشی است که افراد را تشویق می‌کند با دید انتقادی مسائل را دنبال کنند، بتوانند در مواقع مهم با دسته‌بندی اطلاعات، تحلیل و اولویت‌بندی آن‌ه به یک نتیجه برسند و تصمیم درستی بگیرند. 7⃣سواد رسانه ای در دنیایی که با هجوم اطلاعات و رسانه‌ه روبرو هستیم، برای اینکه بتوانیم مخاطب فعال پیام‌های رسانه‌ای باشیم، باید بتوانیم هر پیام را تجزیه تحلیل کنیم. هر پیام رسانه‌ای ۵ پرسش کلیدی دارد: فرستنده چه کسی است؟ محتوای پیام چیست؟ (هدف و انگیزه پیام چیست؟) قالب پیام چیست؟ مخاطب پیام چیست؟ بافت فرهنگی و تاریخی پیام چیست؟ مخاطب دارای سواد رسانه ای می‌تواند این پرسش‌ها و پاسخ آن‌ها را مشخص کند. مخاطبی که از این نوع سواد برخوردار است، صرفا شنونده و بیننده نیست بلکه هوشمند، خلاق و در درک معنای هر اثر رسانه ای توانمند است. همچنین می‌تواند پیام‌های غلط یا دروغ‌های رسانه‌ای را تشخیص دهد. 8⃣سواد رایانه ای سواد رایانه‌ای یعنی بتوانیم از کامپیوتر و وسایل دیجیتال برای برطرف کردن نیازهای روزانه استفاده کنیم. استفاده از اینترنت، کار با نرم‌افزارهای ساده و مقدماتی، کار با موبایل و وسایل الکترونیکی، انجام کارهای مانند ارسال ایمیل و نوشتن متن از جمله کارهایی هستند که در دنیای امروز هر فردی باید بتواند از عهده آن‌ها بربیاید. 9⃣سواد نژادی و قومی برای اینکه بتوانیم بدون تعصب و پیش‌فرض ارتباطی بر اساس احترام با دیگران برقرار کنیم، 🔟 سواد بوم شناختی افراد بسیاری را می‌بینیم که با وجود تحصیلات یا سطح مالی مناسب، در جنگل آتش روشن می‌کنند، زباله خود را از پنجره ماشین بیرون می‌اندازند و نسبت به جداسازی زباله خشک و تر یا میزان مصرف لوازم پلاستیکی بی تفاوت هستند. بنابراین انتظار می‌رود هر فرد باسوادی در دوران کنونی بتواند عوامل خطرساز برای طبیعت را بشناسد و نسبت به نقش و اثر خود بر طبیعت آگاه باشد 1⃣1⃣سواد علمی سواد علمی دیگر به معنای خواندن و نوشتن یا داشتن مدرک دانشگاهی نیست. داشتن سواد علمی به معنای اشراف بر تعریف علم، روش‌های علمی و توانایی استفاده از داده‌های علمی، بحث و حل کردن مسائل با استفاده از راهکارهای علمی است 2⃣1⃣سواد تربیتی سواد تربیتی به معنای اطلاع و درک مفهوم فرزندپروری، روش‌های تربیتی و داشتن دانش و پایه‌های ذهنی لازم برای تربیت فرزندان شایسته و توانمند است. شایستگی به این مفهوم که از سلامت روانی و روشن‌بینی لازم برای شناخت خود، برخورد با دیگران، روحیه همکاری، همدلی، مسئولیت‌پذیری، معاشرت و احترام به دیگران برخوردار باشند. ✍ضرورت یادگیری انواع سواد در زندگی چیست؟ با استفاده از انوع سواد می‌توان به شناخت بالاتری از خود، دیگران و دنیا دست پیدا کرد و از تمام منابع اطلاعات و دانش در جهت حل مسئله و تصمیم‌گیری صحیح در زندگی، مدیریت روابط درون فردی و بین فردی استفاده کرد. فردی که از مولفه‌های مختلف سواد بهره‌مند باشد، می‌تواند تغییرات مثبت، پایدار و موثر در زندگی خود و اطرافیانش ایجاد کند اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed تهران 1402/10/7