بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع:حیاء های ناپسند
1⃣حیاء از پرسش مسائل مبتلا به ومورد نیاز وتحصیل معارف
علی علیه السلام :لایستحی جاهلٌ أن یسأل عمّا لایعلم.
کسی که چیزی را که نمیداند نباید از فراگرفتن آن حجب و حیا داشته باشد.
(مواعظ عددیّه، ص 158)
2⃣حیاء از بخشش مال اندک:
امام علی( علیه السلام ): «از بخشش [مالی] اندک حیا مکن، که نومیدکردن کمترازآن است»
3⃣حیاء از خدمت به میهمان:
امام علی(ع): ثَلَاثٌ لَا یسْتَحْیی مِنْهُنَّ: خِدْمَةُ الرَّجُلِ ضَیفَهُ،
4⃣حیاء از بلند شدن در مقابل پدر و معلم
قِیامُهُ عَنْ مَجْلِسِهِ لِأَبِیهِ وَ مُعَلِّمِهِ،
5⃣حیاء از گرفتن حق خود:
طَلَبُ الحَق و اِن قَلّ.
امام صادق عليه السلام فرمود سه چیز است که نباید از آن شرم کرد: از جمله خدمت کردن به مهمان، برخاستن از جای خود برای پدر و معلم و درخواست حق خود اگرچهاندک باشد.
6⃣حیاءاحمقانه(بدون منطق وعقل وعلم و فکر)
پیامبر (ص) فرمود: الْحَیَاءُ حَیَاءَانِ حَیَاءُ عَقْلٍ وَ حَیَاءُ حُمْقٍ فَحَیَاءُ الْعَقْلِ هُوَ الْعِلْمُ وَ حَیَاءُ الْحُمْقِ هُوَ الْجَهْل؛ حیا دو گونه است: حیاء عقل و حیاء حماقت، حیاء عقل،علم است وحیاءحماقت،نادانى است
7⃣حیاء از ضعف،و ذلت
امام صادق(علیهالسلام)الحیاء علی وجهین: فمنه ضعفٌ و منه قوّةٌ و اسلام.
منشأ حیا دوگونه است: یکی از روی ضعف و زبونی و دیگری در اثر نیروی اسلام و قوّت ایمانی است. (بحار، ج 78، ص 242)
8⃣حیاء از گفتن نمی دانم
علی علیه السلام :لایستحینّ احدٌمنکم اذا سئل عمّا لایعلم أن یقول لاأعلم.
اگر از یکی از شما چیزی سؤال کنند که آن را نمیداند نباید حیا کند از اینکه بگوید: من نمیدانم. (نهجالبلاغه، ح79)
9⃣ حیاء در مقابل همسر
«خَیْرُ نِسَائِکُمُ الَّتِی إِذَا خَلَتْ مَعَ زَوْجِهَا خَلَعَتْ لَهُ دِرْعَ الْحَیَاء»
امام صادق عليه السلام فرمود:از بهترین بانوان شما آنهایی هستند که هنگام خلوت با شوهر، لباس حیا را برای شوهر از خود دور کند.
🔟حیاء از درخواست از خدا:
امام صادق( علیه السلام ): «هیچ چیز در نزد خداوند محبوبتر از آن نیست که از او چیزی درخواست شود، پس هیچیک از شما نباید حیا کند از اینکه از رحمت خداوند درخواست کند؛ اگرچه [خواسته او] یک بند کفش باشد»
1⃣1⃣حیاء برای اعمال نیک وانجام وظیفه
پیامبر اکرم( صلی الله علیه و آله و سلم ): «هیچ عملی را از روی ریا و خودنمایی انجام مده واز سرحیاء آنرا رها نکن»
2⃣1⃣حیاء برای تحصیل علم
قَالَ (علیه السلام): أُوصِيكُمْ بِخَمْسٍ لَوْ ضَرَبْتُمْ إِلَيْهَا آبَاطَ الْإِبِلِ لَكَانَتْ لِذَلِكَ أَهْلًا:
لَا يَرْجُوَنَّ أَحَدٌ مِنْكُمْ إِلَّا رَبَّهُ؛ وَ لَا يَخَافَنَّ إِلَّا ذَنْبَهُ؛ وَ لَا يَسْتَحِيَنَّ أَحَدٌ مِنْكُمْ إِذَا سُئِلَ عَمَّا لَا يَعْلَمُ أَنْ يَقُولَ لَا أَعْلَمُ؛ وَ لَا يَسْتَحِيَنَّ أَحَدٌ إِذَا لَمْ يَعْلَمِ الشَّيْءَ أَنْ يَتَعَلَّمَهُ؛ وَ عَلَيْكُمْ بِالصَّبْرِ، فَإِنَّ الصَّبْرَ مِنَ الْإِيمَانِ كَالرَّأْسِ مِنَ الْجَسَدِ، وَ لَا خَيْرَ فِي جَسَدٍ لَا رَأْسَ مَعَهُ، وَ لَا [خَيْرَ] فِي إِيمَانٍ لَا صَبْرَ مَعَهُ.(حکمت82)
و آن حضرت فرمود: شما را به پنج برنامه وصيت مى كنم كه اگر براى يافتنش مشقت سفرى سخت را عهده دار شويد هر آينه سزاوار است:
احدى از شما جز به پروردگارش اميد نبندد، و جز از گناهش وحشت نكند، و از اعلام «نمى دانم» به وقت پرسش شدن از چيزى كه نمى داند حيا نكند، و از آموختن علمى كه دارا نيست شرم ننمايد.
و بر شما باد به شكيبايى، چه اينكه شكيبايى نسبت به ايمان به منزله سر نسبت به بدن است، در بدنى كه سر نيست، و در ايمانى كه شكيبايى نباشد خيرى نيست.
اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#حیاء
لینک کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی
@serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع شناسی کلی دعاهای امام سجاد علیه السلام در صحیفه سجادیه :
✍مقدمه
یکی از میراث های گرانقدر امام زین العابدین و سید الساجدین علیه السلام، کتاب صحیفه سجادیه،هست که شامل 54 دعا می باشد برای تسهیل در تحقیق، موضوع شناسی شده و تقدیم محبان اهلبیت علیهم السلام می گردد
1⃣ خدا شناسی و خداباوری
(رابطه شناسی بنده با خدا)
دعاهای :
1_ 7_ 6_ 8_ 16 _ 28 _ 32_38_39 _ 42_ 50 _51_ 53
2⃣ خودآگاهی و خودشناسی :
دعاهای: 5_9_11_12_13_18_21_23_29_31_35
3⃣ اهمیت خانواده :
دعاهای:
24_25
4⃣ امور اجتماعی و جامعه شناسی :
دعاهای:
14_19_26
5⃣ ولایت مداری :
دعاهای:
2_3_4
6⃣ اهمیت دشمن شناسی :
دعاهای :
17 _ 19
7⃣ ضرورت آفت شناسی :
دعاهای:
15_ 29_ 30_34_ 54
8⃣ اهمیت موقعیت و زمان شناسی :
دعاهای :
40_ 43_ 44_ 45 _ 46_ 47_ 48
اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
حمید اکبری1402/5/8
@serathamed
حمید اکبری:
موضوع:نشانه های جاهل
راه هائی برای تشخیص جهل در خود و دیگران در روایات بیان شده است
1⃣ دشمنی بدون منطق
رأسُ الجَهلِ مُعاداةُ النّاسِ.
سرآغاز نادانی، دشمنی با مردم است.
غررالحکم و دررالکلم ، ج4 ،ص51
2⃣ پند پذیر نیست
الجاهِلُ لا يَرتَدِعُ، وبالمَواعِظِ لا يَنتَفِعُ؛
نادان باز نمى ايستد (هيچ نهى و بازداشتى در او اثر نمى كند) و پند و اندرزها سودش نمى دهد.غررالکلم ج2 ،ص 35
3⃣ورود در کاری بدون توانایی
4⃣تنبلی واز دست دادن فرصت
مِنَ الخُرقِ المعاجَلَةُ قَبلَ الإمکانِ و الاَناةٌ بعدَ الفُرصةِ؛
شتاب کردن در کاری پیش از بدست آوردن توانایی و سستی کردن بعد از به دست آوردن فرصت از نادانی است.
وسایل شیعه ج14 ، ص84
5⃣گناه کردن(شرّو بدی داشتن)
رسول خدا صلی الله علیه و آله:
إِنَّ الجاهِلَ مَن عَصَى اللّه وَإِن كانَ جَميلَ المَنظَرِ عَظيمَ الخَطَرِ؛
نادان كسى است كه نافرمانى خدا كند، اگر چه زيبا چهره و داراى موقعيتى بزرگ باشد.
اعلام الدین فی صفات المؤمنین،ص169
اَلعِلمُ اَصلُ كُلِّ خَيرٍ، اَلجَهلُ اَصلُ كُلِّ شَرٍّ؛
دانايى، ريشه همه خوبىها
ونادانى ريشه همه بدىهاست.
دررالکلم،ج1،ح 818 و 819
6⃣ بی حیائی می کند
اَلجَهلُ مُميتُ الحياءِ وَ مُخَلِّدُ الشَّقاءِ؛
نـادانى، مايـه مرگ زندگان و دوام بدبختى است.
غررالحكم و دررالکلم، ص75
7⃣ إفراط(زیاده روی درکاری)
8⃣تفریط(کوتاهی درهرکاری)
لا تَرَی الجاهِلَ اِلّا مُفرِطاً اَو مُفَرِّطاً؛
همیشه جاهل یا افراط گر و تجاوزکار و یا کندرو و تفریط کننده است.
منهاج البراعه فی شرح نهج البلاغه ج1 ص 194
9⃣ تکبر
امام كاظم عليه السلام :
إِنَّ الزَّرعَ يَنبُتُ فِى السَّهلِ وَلايَنبُتُ فِى الصَّفا فَكَذلِكَ الحِكمَةُ تَعمُرُ فى قَلبِ المُتَواضِعِ وَلا تَعمُرُ فى قَلبِ المُتَكَبِّرِ الجَبّارِ، لأِنَّ اللّه جَعَلَ التَّواضُعَ آلَةَ العَقلِ وَجَعَلَ التَّكَبُّرَ مِن آلَةِ الجَهلِ؛
زراعت در زمين هموار مى رويد، نه بر سنگ سخت و چنين است كه حكمت، در دل هاى متواضع جاى مى گيرد نه در دل هاى متكبر. خداوند متعال، تواضع را وسيله عقل و تكبر را وسيله جهل قرار داده است.تحف العقول، ص 396
🔟شوخی بی جا یابی اندازه
مَن كَثُرَ مِزاحُهُ استُجهِلَ؛
هر كس زياد شوخى كند، نادان شمرده مى شود. غررالحکم و درر الکلم ج5، ص183، ح7883
حمید اکبری 3/3 /1401
صفحه (1)
@serathamed
حمید اکبری:
1⃣1⃣باعث فساد وگمراهی
اَلعَقلُ يَهدى و َيُنجى، و َالجَهلُ يُغوى وَ يُردى؛
عقل راهنمايى مى كند و نجات مى دهد و نادانى گمراه مى كند و نابود مى گرداند.غرر الحکم و درر الکلم،ص51
2⃣1⃣ صبور نیست
على عليه السلام :
زكوةُ العَقلِ احتِمالُ الجُهّالِ؛
زكات عقل تحمّل نادانان است.
غرر الحکم و درر الکلم ص 56
3⃣1⃣ دارای عزّت نیست
على عليه السلام :
اَلصِّدقُ عِزٌّ وَالجَهلُ ذُلٌّ؛
راستى عزّت است و نادانى ذلّت.
تحف العقول، ص 356
4⃣1⃣ لجاجت
پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم:
إِيَّاكَ وَ اللَّجَاجَةَ فَإِنَّ أَوَّلَهَا جَهْلٌ وَ آخِرَهَا نَدَامَة
از لجاجت و لجبازی بپرهیز که آغاز آن نادانی و فرجام آن پشیمانی است
5⃣1⃣حیای غیر منطقی
قال النبی صلی الله علیه وآله وسلّم:الحیاءُ حیاءان، حیاءُ عقلٍ وحیاء حُمْقٍ، وحیاء العقل العلم وحیاءُ الحُمقِ الجهل.
حیاءِ عقل آن است که انسان از روی عقل احساس حیاء کند، مثل حیاء در هنگام ارتکاب گناه، و یا حیاء در مقابل کسانی که احترامشان لازم است و این حیاء، علم است یعنی رفتاری عالمانه میباشد.
و حیاء جهل آن است که از پرسیدن و یادگرفتن یا از عبادتکردن و امثال آن، حیاء کند (مثل کسانی که در بعضی محیطها، از نماز خواندن، خجالت میکشند) و این حیاء، رفتاری جاهلانه است.
6⃣1⃣واعظ غير متّعظ
عنه عليه السلام : كَفى بِالمَرءِ جَهلاً أن يُنكِرَ عَلَى النّاسِ ما يَأتي مِثلَهُ
امام على عليه السلام : در نادانى انسان همين بس كه بر مردم كارهايى را خُرده بگيرد كه مانند آنها را خود انجام مى دهد.
5⃣1⃣ دارای عجب(مغرور، ازخود راضی)پيامبر صلي الله عليه و آله فرمودند
]کَفی بالْمَرءِ عِلماً أن یَخشَی اللهَ،
و کَفی بالْمَرءِ جَهلاً أن یُعجَبَ بنَفسهِ
برای عالم بودن آدمی، همین بس است که(در خلوت و در قلب) از عقوبت عمل بترسد، و برای نادانی او همین بس که از خودْ راضی باشد.
6⃣1⃣ نشناختن عیب خود:
امیرالمومنین علیه السلام:
مرد را همين زيركي بس، كه عيب هاي خود را بشناسد؛ در ناداني مرد همين بس، كه عيب هاي خويش را نشناسد.
كََفَي بِالمَرءِ كَيِّساً أَن يَعرِفَ مَعَايِبَهُ، كَفَي بِالمَرءِ جَهلاً أَن يَجهَلَ عَيبَهُ.
غرر الحكم، حدیث 7040
7⃣1⃣ نشناختن جایگاه خود:
الإمامُ عليٌّ عليه السلام : العالِمُ مَن عَرَفَ قَدرَهُ ، و كَفى بِالمَرءِ جَهلاً ألاّ يَعرِفَ قَدرَهُ
امام على عليه السلام : عالم كسى است كه قدر و منزلت خود را بشناسد و آدمى را همين نادانى بس كه منزلت خود را نشناسد.
8⃣1⃣ خودپسند
كَفي بِالْمَرءِ فِقهاً إذا عَبَدَ اللهَ، و كَفي بِالْمَرءِ جَهلاً إذا اُعجِبَ بِرَأيِهِ.
براي دانايي آدمي، كافي است كه بندگيِ خدا كند و براي ناداني، بس است كه شيفته رأي خود باشد.كنز العمّال،ح28801
9⃣1⃣ أنس و ألفت نمی گیرد:
امام على عليه السلام :اَلْعَقْلُ حَيْثُ كانَ آلِفٌ مَاْلوفٌ ؛
عقل هر كجا باشد، انس گيرنده و الفت پذيراست
.غررالحكم،ح۱۲۵۱
0⃣2⃣ انجام گناه بدتر ازفاجر:
اَثْنى قَوْمٌ بِحَضْرَتِهِ صلي الله عليه و آله عَلى رَجُلٍ حَتّى ذَكَروا جَميعَ خِصالِ الْخَيْرِفَقالَ رَسولُ اللّه ِ صلي الله عليه و آله: كَيْفَ عَقْلُ الرَّجُلِ؟ فَقالوا: يا رَسولَ اللّه ِ نُخْبِرُكَ عَنْهُ بِاجْتِهادِهِ فِى الْعِبادَةِ وَ اَصْنافِ الْخَيْرِ تَساَلُنا عَنْ عَقْلِهِ؟! فَقالَ صلي الله عليه و آله: اِنَّ الاَْحْمَقَ يُصيبُ بِحُمْقِهِ اَعْظَمَمِنْ فُجورِ الْفاجِرِ، وَ اِنَّما يَرْتَفِعُ الْعِبادُ غَدا فِى الدَّرَجاتِ وَ يَنالونَ الزُّلْفى مِنْ رَبِّهِ عَلى قَدْرِ عُقولِهِم؛
گروهى در حضور پيامبر اسلام، مردى را ستايش كردند و همه ويژگى هاى خوب رابرايش بر شمردند. رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمودند: «عقل او چگونه است؟». گفتند: «اى رسول خدا! ما از جديت او در عبادت و ديگر خوبى ها سخن مى گوييم و شما از عقل اومى پرسيد؟». فرمودند: نادان از روى نادانى به زشتى هايى بزرگ تر از زشتى هاى انسان گنهكار دست مى زند. همانا بندگان به ميزان عقلشان در روز قيامت به درجه بالاتر نائل وبه پروردگارشان نزديك مى شوند.[تحف العقول، ص ۵۴]
حمید اکبری 4/ 3 /1401
صفحه (2)
@serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع : فلسفه حجاب در آیات و روایات
1⃣پیشگیری از اذیّت وتجاوز:
(تابلو نشدن برای نگاه آلوده)
يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ ۚ ذَٰلِكَ أَدْنَىٰ أَنْ يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ ۗ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا(احزاب/59)
ای پیامبر! به همسرانت و دخترانت و همسران کسانی که مؤمن هستند بگو: چادرهایشان را بر خود فرو پوشند [تا بدن و آرایش و زیورهایشان در برابر دید نامحرمان قرار نگیرد.] این [پوشش] به اینکه [به عفت و پاکدامنی] شناخته شوند نزدیک تر است، و در نتیجه [از سوی اهل فسق و فجور] مورد آزار قرار نخواهند گرفت؛ و خدا همواره بسیار آمرزنده و مهربان است.
2⃣ حجاب زکات زیبایی:
امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) می فرمایند: زکات زیبایی پاکدامنی است.
(میزان الحکمه، ج 4، ص 226)
3⃣ آرامش و حال خوب:
امير المؤمنين علي عليه السلام : صِيانَةُ المَرأةِ أنعَمُ لِحالِها وَ أدوَمُ لِجَمالِها ؛ ۵۸۲۰
محفوظ داشتن زن ، به حال او مفيدتر ، و براى زيبايى اش پايدارتر است
4⃣ دوام زیبایی و دلربایی:
حدیث قبلی (غررالحکم ح۵۸۲۰)
5⃣ باعث سعادت وخوشبختی:
پیامبر اکرم (صلیالله علیه و آله):زنان خود را با پوشش اندام و جسم ، از دیدار نامحرمان باز دارید که زنان هرچه پوشیده تر باشند سعادتمند تر هستند
(سفینه البحار ، ج ۲ ، ص ۲۹۸)
6⃣ پیشگیری از تحریک مردان:
حضرت رسول اکرم (صلیالله علیه و آله) و سلم): یکی از گروهی که وارد جهنم می شوند زنان بدحجابی هستند که برای فتنه و فریب مردان خود را آرایش و زینت می کنند .
(کنزالعمال ، ج ۱۶ ، ص ۳۸۳)
7⃣ حفظ ایمان وحیاء:
امام علی (عليه السلام ) در وصیت خود به امام حسن (علیه السلام ) فرمودند:
با پوشش و حجابی که برای همسرانت قرار میدهی، چشم آنان را از هوس و حرام بازمیداری، چرا که حجاب برای آنها ثبات بیشتری به ارمغان می آورد. از خروج بیحساب و بیرویه زنان جلوگیری کن، زیرا مفاسدی دارد؛ و اگر میتوانی، کاری کن که همسرانت غیر از تو را نشناسند و با مردان رفت و آمد نداشته باشند.
8⃣ شبیه نشدن به کفار:
در حدیث قدسی آمده است :به بندگانم بگوئیدبه لباس دشمنانم در نیایند و خود را شبیه دشمنان من نکنند که در این صورت آنها هم دشمنان من خواهند بود
9⃣ فاصله نگرفتن فرشتگان:
پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند:
خداوند شما را از عریان شدن نهی کرده است پس شرم کنید از فرشتگانی که همراه شما هستندگرامیانی که از شما جدا نمی شوند مگر هنگام قضای حاجت وخلوت کردن باهمسر
🔟 جلوگیری از نفوذ شيطان:
حضرت علي(عليهالسلام) مي فرمايند: وقتي كسي عريان شود، شيطان به او نظر مياندازد و در او طمع مي كند؛ پس خود را بپوشانيد.
1⃣1⃣ حفظ عزّت و حرمت:
پيامبر صلي الله عليه و آله فرمود: لباسی بپوش که انگشت نمای مردم نشوی و عزت واحترامت هم محفوظ بماند.
اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#حجاب
کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی
https://eitaa.com/serathamed
قم مقدسه 18/ 2/ 1401
حمید اکبری:
موضوع :
دلایل عقلی عفاف و حجاب
1⃣ مطابق فطرت انسان :
الف_حیاء و عفاف در انسان مطابق فطرت و خلقت خدای حکیم است
ب_مخالفت با فطرت و حکمت الهی، حماقت و جهالت است
نتیجه)عدم إلتزام به حجاب صحیح و کامل، خلاف حکمت و مخالفت با فطرت الهی است
2⃣ دفع ضرر محتمل:
الف_بد حجابی، موجب ضرر است ضررهائی مانند:
1_ضرر عقوبت أخروی
2_ضرر تزلزل خانواده ها
3_ضرر فتنه و فساد جامعه
4_ضررضایع کردن حقوق أفراد
5_ضرر إسراف درأموال وعمر
6_ضرر سقوط آبروی اجتماعی
ب_دفع ضرر حتی احتمالی، نزد هر عاقلی واجب است
نتیجه)کسی که بد حجاب است عاقل نیست چون دفع ضرر، حتی احتمالی نزد هر عاقلی، ضروری است
3⃣ شکر منعم:
الف_ تشکر از کسی که به ما نعمت و عنایت داشته است لازم است
ب_بد حجابی، خلاف فرمان کسی است که به ما لطف کرده است
نتیجه)بدحجابی، ناشکری و عصیان در مقابل خداست (نمک می خورد نمکدان می شکند!!!)
وَ قَالَ (علیه السلام): لَوْ لَمْ يَتَوَعَّدِ اللَّهُ عَلَى مَعْصِيَتِهِ، لَكَانَ يَجِبُ أَلَّا يُعْصَى شُكْراً لِنِعَمِهِ(حکمت 290 نهج البلاغه.)
امیر المؤمنین علیه السلام فرمود: اگر خدا بر گناهان وعده عذاب هم نمى داد، لازم بود به خاطر سپاسگزارى از نعمت هايش نافرمانى نشود
4⃣ مدیریت تزاحم حقوق :
الف_هر انسانی تا جایی که به حقوق دیگران مزاحمت نکند آزاد است
ب_بد حجابی، تجاوز به حقوق افراد مذهبی است که آنها را محدود می کند و بلکه از همه سلب امنیت و آرامش می کند
نتیجه)بد حجاب، یک شهروند متجاوز است چرا که برای آزادی خود، آزادی و حقوق دیگران را نادیده میگیرد
5⃣ توکل الهی:
الف_ فقط خدای قدیر هست که باید به آن مطلقا توکل کرد
"و من یتوکل علی الله فهو حسبه"(طلاق/3)
هرکس بر خدا توکل نماید، خدا او را کفایت میکند
ب_تکیه و اعتماد به هر چیزی و هر کسی، محکوم به شکست است(مانند تکیه به بد حجابی یا آرایش ونمایش زیبایی!!)
مَثَلُ الَّذِينَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِ اللَّهِ أَوْلِيَاءَ كَمَثَلِ الْعَنْكَبُوتِ اتَّخَذَتْ بَيْتًا وَإِنَّ أَوْهَنَ الْبُيُوتِ لَبَيْتُ الْعَنْكَبُوتِ لَوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ ﴿۴۱﴾
داستان كسانى كه غير از خدا دوستانى اختيار كرده اند همچون عنكبوت است كه خانه اى براى خويش ساخته و در حقيقت اگر مى دانستند سست ترين خانه ها همان خانه عنكبوت است (عنکبوت/۴۱)
نتيجه) اگر کسی به أنگیزه جلب منفعت، بدحجاب میشود مانند:
1_جلب توجه (کمبود محبت)
2_جلب خواستگار
3_استخدام(زمینه إشتغال)و،،،
قطعا به نتیجه مطلوب نمی رسد چرا که همیشه بدیل بهتر و رقیب قوی تری هست که مانع می شود که افراد و اهداف مورد نظرش به او توجه کنند چرا که کسی با بدحجابی بدتر و آرایش غلیظ تری به میدان رقابت آمده است
(نو که آمد به بازار،
کهنه میشه دل آزار)
حمید اکبری 18/ 2/ 1401
صفحه (1)
@serathamed
حمید اکبری:
6⃣ غیرت:
الف_غیرت مرد نشان ایمان است چنانچه خدای سبحان ونبیّ اکرم صلی الله علیه و آله نیز مطابق روایت غیور هستند
امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود:
وَ غَيْرَةُ الرَّجُلِ إِيمَانٌ وَ غَيْرَةُ الْمَرْأَةِ كُفْرٌ
«غيرت مرد، ايمان و غيرت زن، كفر است.»
ب_کسی که غیرت ندارد، دیّوث است
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: هر مردی که همسرش آرایش کند و از منزل با حالت آرایش کرده خارج شود دیوث است، و هر کس او را دیوث بنامد گناه نکرده است. و چنانچه زنی با چهرهی آرایش کرده و عطر زنان از منزلش خارج شود، و شوهرش نیز به این کار او راضی و خشنود باشد، با هر گامی که زن با این حالت بر میدارد، برای شوهرش خانهای در آتش جهنم بنا میشود(بحار الانوار،جلد100ص249)
نتيجه) اگر هر کسی دوست دارد همسرش فقط به او فکر کند و قلب همسر، از محبت دیگران خالی باشد
نباید بی غیرت و ديُّوث باشد و اگر زن نگران است که شوهرش به یکی میل و ارتباطی بگیرد پس نبایدقلب و نظر مردی غیر همسر خود را به خود با بدحجابی و آرایش وهرنوع رفتار و گفتاری جلب کند چون خودخواهی و حتی روسپی گری(هرزگی جنسی) است
7⃣ قضاوت و تهمت:
الف_ هیچ کس، در مورد هر کسی حق قضاوت و تهمت ندارد
ب_ و هیچ کس هم، نباید خود را در معرض تهمت و قضاوت قرار دهد
قال النبی صلی الله علیه و آله
اتقوا من مواضع التهم یعنی از جاهایی که ممکن است به شما تهمت و افترا بزنند، دوری کنید.»
نتیجه) اگر کسی به حجاب کامل، مقیّد نبود خود را در معرض قضاوت منفی قرار داد و نمی تواند بگوید برایم مهم نیست برای آنکه آبرو و اعتبار اجتماعی را از دست می دهد و اعتمادی به او نمی کنند
8⃣ کرامت انسان:
الف_ هر کسی که برای خود شأن و شخصیت و احترامی قائل نباشد، وجود او برای جامعه ضرر و خطر دارد
قال الامام علی النقی (علیهالسلام):«مَنْ هانَتْ عَلَیْهِ نَفْسُهُ فَلا تَأْمَنْ شَرَّهُ»
«کسی که خود را پست شمارد، از شرّ او در امان مباش»
ب_کسی که برای دیگران موجب ظلم و ضرر است فردی ضعیف و حقیر است
قال السجاد علیه السلام :إنَّما يحتاج إلى الظُّلم الضَّعيف
فقط کسی که ضعیف است محتاج ظلم به دیگران است
نتیجه) کسی که با بدحجابی و رفتار و پوشش ناهنجار،افکار و قلوب را آلوده می کند و آزادی و امنیت روانی دیگران را سلب می کند اهل ظلم و ضرر وفردی ضعیف وحقیراست
9⃣ قیمت انسان:
الف_ارزش انسان، بهشت است
قال الكاظم عليه السلام: «أما انَّ أَبْدانَكُمْ لَيْسَ لَها ثَمَنٌ الّا الجَنَّةَ، فَلا تَبيعوها بِغَيْرِها».(تحف العقول، ص410)
امام كاظم عليه السلام مىفرمايد: «آگاه باشيد! بدنهاى شما جز بهشت بهايى ندارد، به چيز ديگرى نفروشيد».
ب_قیمت هر کس به میزان علاقه و انتخاب او، معلوم می شود
امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: قِيمَةُ كُلِّ امْرِئٍ مَا يُحْسِنُهُ ؛ ارزش هر كسى به چيزى است كه آن را خوب مى داند»(حکمت 81)
نتيجه) کسی که بدحجابی و بزک کردن را خوب می داند ارزشش همین قدر است دیگرتوقع بهشت نکندقیمتی ندارد
🔟 برهان حکمت :
الف _ هر دستوری که از حکیم، صادر شده باشد باید اطاعت کرد
ب_خدا حکیم است و دستور به حجاب و عفاف داده است
نتیجه) بدحجابی یعنی رفتار خلاف حکمت، در حالی که حتی اگر طبیب معمولی توصیه کند ما گوش می کنیم
قَالَ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : يَا عِبَادَ اَللَّهِ أَنْتُمْ كَالْمَرْضَى وَ رَبُّ اَلْعَالَمِينَ كَالطَّبِيبِ فَصَلاَحُ اَلْمَرْضَى فِيمَا يَعْمَلُهُ اَلطَّبِيبُ وَ يُدَبِّرُهُ لاَ فِيمَا يَشْتَهِيهِ وَ يَقْتَرِحُهُ أَلاَ فَسَلِّمُوا اَللَّهَ أُمُورَكُمْ تَكُونُوا مِنَ اَلْفَائِزِينَ(؛ بندگان خدا! شما به منزله بيماران مىباشيد و پروردگار جهان به منزله طبيب، پس صلاح مريض و مصلحت او در آن دستوراتى است كه طبيب براى وى تشخيص مىدهد، نه در آن چيزهايى كه مريض علاقه دارد و پيشنهاد مىنمايد. بنابراين تسليم فرمان خدا شويد تا به پيروزى و كاميابى دست يابيد)عدة الداعى، ص 37.
حمید اکبری 8شوّال1443
صفحه (2)
@serathamed
حمید اکبری:
موضوع، : عوامل بدحجابی👩💼
مقدمه:برای اصلاح و درمان بدحجابی ابتدا باید ریشه و درد را پیدا کرد و إلا صرفا با توصیه و نسخه متعدد بدون توجه به علل آن شایدوضع بدترشودعوامل عبارت انداز:
1⃣جهالت🐑
(نسبت به اهمیت و آثار حجاب)
قال علی عليه السلام الناس اعداء ما جهلوا
مردم نسبت به چیزی که شناخت ندارند بی میلی و دشمنی می کنند
الف_جهل نسبت به اهمیت و آثار حجاب
ب_جهل نسبت به وضعیت (مقام و جایگاه) انسان
ج_جهل به وظیفه(وتکلیف) انسان
د_جهل نسبت به عذاب بدحجابی
2⃣ لجاجت🌵
(مخالفت با دین و مذهب و جنگ با مؤمنین و ارزشها)
قال علی عليه السلام اللَّجاجُة بذر الشر
لجبازی ریشه و زمینه شر و فتنه است
(البته نباید با سرزنش یا سخت گیری بی مورد زمینه لجاجت را فراهم کرد)
3⃣ عقده محبت ♥️
نیازمند وتشنه نگاه و محبت دیگران است
4⃣ تربیت و عادت 👨👩👧👧
در شرايط و محیط و خانواده خوبی نبوده و این چنین تربیت وعادت کرده است
5⃣ نقص ایمان وضعف عقیده
امام صادق عليه السلام فرمود لباس نازک و بدن نما نپوشید زیرا چنین لباسی نشانه سستی و ضعف ایمان است🕋
6⃣ضعف شخصیت و ذلت نفس
با وضع خاص(بدحجابی)می خواهد تفاخر و تکبر کند و برای خود حرمت وکرامتی ندارد🍐
امام هادی علیه السلام می فرماید: مَنْ هَانَتْ عَلَيْهِ نَفْسُهُ فَلَا تَأْمَنْ شَرَّهُ کسی که برای خودش شخصیت قائل نیست، از شر او ایمن نباش.
7⃣تبعیت از همسر یا پدر یا کار فرما ومافوق در محل کار!!!! 🙋♀
حجاب حدود الهی است و هیچ کسی و هيچ چیزی نباید مانع حجاب باشد
و اطاعت از کسی تا زمانی واجب است که با احکام الهی تزاحم نداشته باشد
8⃣جذب خواستگار!!!!💔
کسی که برای بدحجابی و آرایش(و صرفا زیبائی ظاهری) مورد انتخاب شود قطعا زندگی پایدار نیست چون با زیبایی فرد دیگری متوجه او می شود
نو که آمد به بازار کهنه میشه دل آزار
9⃣ الگو گیری نامناسب👡
1_افراد مشهور(سلبریتی)
2_مدل ها و مانکن ها
3_فراگیر شدن بدحجابی
4_محیط بد و آلوده
5_ عادی شدن قبح بدحجابی
6_تبلیغات و تهاجم فرهنگی
🔟 معاشرت و رفاقت با دوستان ناصالح🐍
امام على علیه السلام:لاتصحب الشریر فان طبعک یسرق من طبعه شرا و انت لاتعلم
با مردم شریر و فاسد رفاقت نکن که طبیعت تو به طور ناآگاه بدى را از آنها مى دزدد و تو بى خبرى.
1⃣1⃣غفلت از مرگ و معاد🔥
رسولُ اللّه صلی الله علیه و آله:
أکثِروا مِن ذِکرِ هادِمِ اللَّذّاتِ، فقیلَ: یا رسولَ اللّه، فما هادِمُ اللَّذّاتِ؟ قالَ: المَوتُ، فإنّ أکیَسَ المؤمنینَ أکثَرُهُم ذِکرا للمَوتِ، وأشَدُّهُم لَهُ استِعدادا.
ویران کننده خوشیها و لذتها را فراوان یاد کنید. عرض شد: ای رسول خدا، ویران کننده خوشیها چیست؟ فرمود: مرگ؛ زیرکترین مؤمنان کسی است که مرگ را بیشتر یاد کند و برای آن آمادهتر باشد.
2⃣1⃣نبودن لباس مناسب👚 (کمبود مانتوی جلوبسته و بلند یا چادر ارزان در بازار)
3⃣1⃣ محیط و فضای ضد حجاب👗
4⃣1⃣تبلیغ وتهاجم فرهنگی👢
5⃣1⃣فقر ومشکل اقتصادی🥄
نکته مهم)
هیچ کدام از موارد مذکور، علت منطقی برای ترک حجاب نیست اما مربیان و متولیان فرهنگی ابتدا باید عوامل بدحجابی را بشناسند وبعد متناسب با مرض و درد، دارو تجویز کنند
حمید اکبری 20/ 2/ 1401
موضوع:معیارمشاورخوب؟
با چه افرادی مشورت نکنیم؟
1⃣ دروغگو:
قال امیرالمومنین علیه السلام لاتَستَشِرِ الكَذّابَ فَإِنَّهُ كَالسَّرابِ يُقَرِّبُ عَلَيكَ البَعيدَ و يُبَعِّدُ عَلَيكَ القَريبَ؛
با دروغگو مشورت نكن، چون دروغگو، مانند سراب ، دور را در نظرت نزديك نشان مى دهد و نزديك را دور.
غررالحکم ص442
2⃣خائن:
«پیامبرصلیالله علیه و آله:
المُستشارُ مُؤتَمنٌ.
كسی كه با او مشورت میكنند باید شخص امین و با صداقت باشد. (الشهاب فیاَلحِكمِ و الآداب، ص ٥٦)
3⃣بی تقوا :
«امام باقر(علیهالسلام)»:
اِستَشِرْ فی اَمرِكَ الّذینَ یَخشَونَ اللهَ.
در امور خودت با افراد خداشناس، کسانی که از خدا میترسند مشورت کن. (تحفالعقول، ص ٣٠٢)
4⃣جاهل:
«امیرالمؤمنین علیهالسلام»:
مُشاوَرَةُ الجاهِلِ المُشفِقِ خَطَرٌ.
مشورت کردن با آدم دلسوز ولی جاهل و نادان برای انسان خطراتی دارد. (غرر، ص ١٨٣)
5⃣نوجوان(بی تجربه) :
«امیرالمؤمنین علیهالسلام»:
رَأیُ الشّیخِ أَحَبُّ اِلیَّ مِن جَلَدِ الغُلامِ.
رأی و نظر یک آدم کهنسال در نزد من از صلابت و توانمندی یک جوان مطلوبتر است. (نهجالبلاغه، کلمة ٨٦)
«اميرالمؤمنين عليهالسلام»:
أفضَلُ مَن شاوَرتَ ذوالتجارِبِ.
بهترين افراد مشاور براي تو اشخاص باتجربه هستند. (فهرستغرر، ص ۱۸۳)
6⃣ترسو:
«امام رضا(علیهالسلام)»:
لاتُشاوِرْ جَباناً فَاِنَّهُ یُضَیِّقُ عَلیكَ المَخرَجَ وَ لاتُشاوِرِالبَخیلَ فَاِنَّه یَقصُرُ بِكَ عَن غایَتِكَ.
با آدمهای ترسو و بخیل هیچوقت مشورت نکن. آدم ترسو حَلّ مُعضلات را برایت مشکل میگیرد و آدم بخیل تو را از هدفت باز میدارد. (مواعظ صدوق، ص ١٠٩)
7⃣بخیل:
پایان حدیث قبل
8⃣غیر متخصص:
«امام صادق(علیهالسلام)»:
المَشوَرةُ لاتكونُ اِلاّ بِحدودِها فَمَن عَرفَها بِحدوُدِها، وَ اِلاّ كانَت مَضَرَّتُها علیالمُستَشیرِ اَكثرَ مِن مَنفَعَتِها!
مشورت کردن، شرایط و حدودی دارد، مشاوری که با شرایط آن آشنا باشد نتیجة مثبت و مطلوبی خواهد داشت وگرنه ضرر آن برای مشورتخواه بیش از منفعتش خواهد بود! (بحار، ج ٧٥، ص ١٠٦
9⃣حریص:
«پیامبرصلیالله علیه و آله:
لاتُشاوِرْ حریصاً فَاِنّهُ یُزَیِّنُ لَكَ شَرَّ هُما.
(در کارهای خود) با آدم حریص و طمّاع مشورت مکن. او به جای برترین نظریات بدترین آنها را برایت زیبا و مطلوب جلوه میدهد.(بحار،ج٧٥،ص٩٩)
🔟 بدخواه:(منفعت و مصلحت مشورت خواه را در نظر نگیرد خودخواه باشد نه خیر خواه)امام موسیبنجعفرعلیه السلام
مُشاوَرَةُ العاقِلِ النّاصِحِ یُمنٌ وَ بَرَكَةٌ وَ رُشدٌ وَ تَوفیقٌ مِنَ الله.
مشورت کردن با آدم خردمند و خیرخواه باعث یُمن و برکت و راه یافتن به مقصود و یک توفیق الهی است. (تحفالعقول، ص ٤٢٠)«امام جعفرصادق(علیهالسلام)»:
شاوِر فی اُمورِك ممّا بَقتَضی الدّینُ مَن فیه خَمسُ خِصالٍ: عَقلٌ و عِلمٌ و تَجرِبَةٌ وَ نُصحٌ و تَقوی.
در کارهای خود به مقتضای دستورات دینی با کسی مشورت کن که دارای این پنج خصلت باشد: عقل سلیم، علم و بینش، تجربه، حسّ خیرخواهی و تقوی. (مواعظ عددیه، ص ١٦٢)
1⃣1⃣عدم دور اندیشی:
خَيرُ مَن شاوَرتَ ذَوُوا النُّهى وَالعِلمِ و َاولُو التَّجارِبِ و َالحَزمِ؛
بهترين كسى كه با او مشورت كنى كسى است كه صاحب عقل و علم و تجربه ها و دورانديشى باشد.
شرح آقا جمال خوانسارى بر غرر الحكم و درر الكلم ج3، ص428، ح4990
2⃣1⃣ کسی که مورد تأییدتو نباشد:
قال الصّادِقُ عليه السلام : لا تُشاوِرْ مَن لا يُصَدِّقُهُ عَقلُكَ ، و إن كانَ مَشهورا بالعَقلِ و الوَرَعِ .امام صادق عليه السلام : با كسى كه انديشه ات او را قبول ندارد، مشورت مكن ، هر چند به خردمندى و پارسايى شهرت داشته باشد
3⃣1⃣زنان:
(در امور کلان و حکمرانی)
قال علی عليه السلام :اِیّاکَ وَ مُشاوَرَةَ النِّساءِ فَاِنَّ رَأْیَهُنَّ اِلی اَفْن، وَ عَزْمَهُنَّ اِلی وَهْن«از مشورت با زنان خودداری کن زیرا اندیشه ایشان ناتوان و اراده شان سست و ضعیف است (نامه 31نهج البلاغه)
نکته:
1_غالباچون زنان عواطف قوی تری دارند
2_گرایش به زینت در آنان بیشتر است
نتيجه : در انتخاب و مشورت جزئی و سطحی نگر عمل می کنند البته اگر زنی با علم و عقل و تجربه نظر دهد باید از مشورت او بهره مند شد و فرقی بین زن و مرد نیست
روایت به امثال عايشه می خورد که باعث جنگ جمل شد
حمید اکبری2/ 12/ 1400
صلوات/ #مشاوره_شورا
@serathamed
حمید اکبری:
موضوع :مواردی که کفایت خدا برای انسان ضمانت شده است
1⃣تفقه (فهم دین)، :
قال النبی صلى الله عليه و آله : مَن تَفَقَّهَ في دِينِ اللّه ِ كَفاهُ اللّه ُ هَمَّهُ و رَزَقَهُ مِن حَيثُ لا يَحتَسِبُ
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هر كه در راه آموختن و فهميدن دين خدا بكوشد، خداوند خواهش و روزى او را، از جايى كه گمانش را هم نمى برد تأمين كند.
2⃣ توجه کامل به فرمان خدا:
قالَ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله: مَن انقَطَعَ الى اللّهِ كَفاهُ كُلَّ مَؤونَةٍ وَمَن انقَطَعَ الى الدُّنيا وَكَلَهُ اللّهُ الَيها.
كسى كه (از همه بريد و) به خدا رو آورد، خداوند تمام مشكلاتش را حل مىكند و كسى كه (خدا را رها كند) و به دنيا رو آورد، خداوند وى را به همان دنيا وامىگذارد.بحارالانوار، ج 77، ص 178
3⃣ اهتمام به آخرت:
قال علی عليه السلام :مَنْ کَانَتْ هِمَّتُهُ آخِرَتَهُ کَفَاهُ اللَّهُ هَمَّهُ مِنَ الدُّنْیَا
هرکس همتش به آخرتش باشد، خداوند او را از دنیا هم کفایت میکند
4⃣ اصلاح رابطه بین خود و خدا:
قال رسول الله صلّی الله علیه و آله :مَن أحسَنَ ما بَينَهُ و بَينَ اللّه ِ كَفاهُ اللّه ُ ما بَينَهُ و بَينَ الناسِ
هركه رابطه ميان خود و خدا را نيكو گرداند ، خداوند آنچه را ميان او و مردم است كفايت كند
5⃣ طلب و کسب رضایت الهی :
قال الحسین علیه السلام :مَنْ طَلَبَ رِضَا اللهِ بِسَخَطِ النَّاسِ كَفَاهُ اللَهُ أُمُورَ النَّاسِ؛ وَمَنْ طَلَبَ رِضَا النَّاسِ بِسَخَطِ اللَهِ وَكَلَهُ اللَهُ إلَي النَّاسِ
كسی كه رضای خدا را طلب كند، گرچه همراه با ناراحتی و غضب مردم باشد، خداوند او را از امور مردم كفايت ميكند(خدا او را بس است). و كسي كه رضا و پسند مردم را طلب كند، اگرچه به غضب و سَخط خداوند منتهی شود، خداوند امور او را به مردم واگذار می کند.»
6⃣عمل برای دین:
قال علی عليه السلام :مَنْ عَمِلَ لِدِينِهِ، كَفَاهُ اللَّهُ أَمْرَ دُنْيَاهُ
هركس براى دين خود كار كند خداوند كار دنيايش را سامان مى بخشد»
7⃣ بندگی خدا:
قال علی عليه السلام :مَن أصبح و همومه هَمٌّ واحد، کفاه اللّه هموم الدنیا والآخرة» کسى که همهى تلاش و همتش بندگى خدا باشد، خداوند خواستههاى دنیا و آخرتش را برآورده مىکند.
8⃣تلاوت و تدبر سوره تغابن:
قال الرّسول (صلی الله علیه و آله)- مَنْ قَرَأَ هَذِهِ السُّورَهًَْ(التغابن) دَفَعَ اللَّهُ عَنْهُ مَوْتَ الْفَجْأَهًْ وَ مَنْ قَرَأَهَا وَ دَخَلَ عَلَی سُلْطَانٍ یَخَافُ بَأْسَهُ کَفَاهُ اللَّهُ شَرَّهُ.
پیامبر (صلی الله علیه و آله)- هرکس این سوره تغابن را بخواند، خداوند مرگ ناگهانی را از او دور خواهد کرد، و هرکس این سوره را بخواند و بر پادشاهی که بیم خشم او را داشته باشد وارد شود، خداوند او را از شرّ آن سلطان در امان نگه خواهد داشت.
9⃣ توکل به خدا:
قال الجواد علیه السلام :«من وثّق باللّه اراه السرور، و من تـوکّل عـلی اللّه کـفاه الامور، و الثقة باللّه حصن لا یتحصّن فیه إلاّ المؤمن، و التّوکّل علی اللّه نجاة من کلّ سوء و حرز من کلّ عـدوّ »
هـرکس به خداوند اعتماد کند، خدا شادمانی را به او بنمایاند و هرکس به خدا توکل کـند، خـدا امـورش را کفایت میکند. اعتماد به خدا، دژی است که تنها مؤمن در آن محافظت میشود و توکل به خدا، نـجات یافتن از هر بدی و در امان ماندن از هر دشمنی میباشد.»
قال رسول الله صلى الله عليه و آله :
مَنْ تَوَكَّلَ عَلَى اللّه كَفاهُ مَؤنَتَهُ وَرِزْقَهُ مِنْ حَيْثُ لايَحْتَسِبُ؛
هر كس به خدا توكل كند، خداوند هزينه او را كفايت مى كند و از جايى كه گمان نمى برد به او روزى مى دهد.
كنزالعمال،ج3،ص103،ح5693
🔟 ذکر حسبی الله،،،صبح،عصر
قال النبي ﷺ: من قال حين يصبح وحين يمسي: حسبي الله لا إله إلا هو عليه توكلت وهو رب العرش العظيم سبع مرات كفاه الله تعالى ما أهمه من أمور الدنيا والآخرة
هر کس در هنگام صبح و عصر ذکر (حسبي الله لا إله إلا هو عليه توكلت وهو رب العرش العظيم) را هفت مرتبه بگوید
خدا او را در امور دنیا و آخرت کفایت می کند
حمید اکبری 14/ 12/ 1400
@serathamed
حمید اکبری:
موضوع:تأملی درکلام امام سجادعلیه السلام
إنَّ الْمَعْرِفَةَ، وَ كَمالَ دینِ الْمُسْلِمِ تَرْكُهُ الْكَلامَ فیما لایُغْنیهِ، وَ قِلَّةُ ریائِهِ، وَ حِلْمُهُ، وَ صَبْرُهُ، وَ حُسْنُ خُلْقِهِ.
همانا معرفت و كمال دین مسلمان در گرو رها كردن سخنان و حرفهایی است كه به حالش سودی ندارد. همچنین از ریاء و خودنمایی دوری جستن و در برابر مشكلات زندگی بردبار و شكیبا بودن و نیز دارای اخلاق پسندیده و نیك سیرت بودن است.
تحف العقول: ص ۲۰۲، بحارالانوار: ج ۲، ص ۱۲۹، ح ۱۱.
1⃣ بدون معرفت، دین انسان به کمال نمی رسد(إنَّ الْمَعْرِفَةَ، وَ كَمالَ دینِ الْمُسْلِمِ) واو تفسیری است
2⃣ ترک کلام بیهوده نشان معرفت و بلوغ در دین انسان است
تَرْكُهُ الْكَلامَ فیما لایُغْنیهِ،
3⃣ کسی که ریا می کند در معرفت و دین ضعیف است( قِلَّةُ ریائِهِ)
4⃣حلم و صبر نتیجه معرفت و دین کامل است
فرق حلم و صبر در روایت زیر روشن میشود قال السجاد علیه السلام :
ما مِنْ جُرْعَةٍ أحَبُّ إلی اللّهِ مِنْ جُرْعَتَیْنِ: جُرْعَةُ غَیْظٍ رَدَّها مُؤمِنٌ بِحِلْمٍ، أوْ جُرْعَةُ مُصیبَةٍ رَدَّها مُؤمِنٌ بِصَبْرٍ.
نزد خداوند متعال حالتی محبوبتر از یكی از این دو حالت نیست: حالت غضب و غیظی كه مؤمن با بردباری و حلم از آن بگذرد و دیگری حالت بلا و مصیبتی كه مؤمن آن را با شكیبائی و صبر بگذراند.
مستدرك الوسائل:ج۲ص۴۲۴ح ۲۱
حلم درحالت غضب و درمقابل رفتار بد
و صبر در حالت بلا و در مقابل مصیبت است
5⃣ انسانی که بد اخلاق است دینش کامل نیست و معرفت او ناقص است(حُسْنُ خُلْقِهِ.)
6⃣شايد تعبیر قلة ریا برای این باشد که اخلاص ناب در هر جا و همیشه بسیار مشکل است اما کسی که دارای معرفت است از ریای کمتری برخوردار است و بیشتر اعمالش خالصانه است و همین اندازه(قلة ریا) نیز رسیدن به کمال دین برای توده مردم است
7⃣ شاید از سیاق و ترتیب کلام امام چنین برداشت کرد که معرفت صحیح باعث کمال دین و کمال دین باعث ترک کلام بیهوده و ترک کلام باعث تقویت اخلاص و ترک ریا باعث حلم و حلم باعت صبر و صبر نیز باعث خوش اخلاقی انسان است
8⃣ ثمره معرفت اگر ترک کلام بیهوده و ترک ریا و رسیدن به حلم و صبر و اخلاق نباشد اصلا معرفت نیست حتی اگر بالاترین مدارج علمی را داشته باشد
9⃣ سنجش معرفت صحیح و دین کامل به میزان فاصله با عناوین مذکور در روایت است هر چقدر اخلاق نیکو تر، صبور تر، حلیم تر، مخلص تر و کم حرف تر باشد به همان میزان عالم تر و متدین تر خواهد بود
🔟شروع سلوک، ترک کلام بیهوده و کمال و قله دینداری رسیدن به اخلاق نیک است
حمید اکبری 16 /12/ 1400
@serathamed
حمید اکبری:
موضوع : نماز مانند چیست؟
1⃣مانند سر انسان:
قال النبی صلی الله علیه و آله :موضع الصلوه من الدین کموضع الرأس من الجسد
جایگاه نماز در دین ، مانند جایگاه سر در بدن است( کنز العمال ، ج ۷، حدیث ۱۸۹۷۲)
2⃣چهره دین:
قال علی علیه السلام : لکل شی ء وجه و وجه دینکم الصلاه
هر چیز دارای سیماست ، سیمای دین شما نماز است(بحار الانوار، ج ,۸۲ ص ۲۲۷)
3⃣پرچم اسلام
قال النبی صلی الله علیه و آله :علم الاسلام الصلاه
نماز، پرچم اسلام است .( کنز العمال ج ۷،ص,۲۷۹ ح۱۸۸۷)
4⃣علامت ایمان ( ونشانه)
قال النبی صلی الله علیه و آله :علم الایمان الصلوه
علامت و نشانه ایمان نمازاست .
( شهاب الاخبار، ص ۵۹ )
5⃣نور مؤمن
قال النبی صلی الله علیه و آله : الصلوه نور المؤمن نماز نور مؤمن است .
( شهاب الاخبار، ص .۵۰ نهج الفصاحه ، ص ۳۹۶ )
6⃣عمود دین
قال علی عليه السلام : الله ، الله فی الصلوه ، فانها عموددینکم
خدا را، خدا را درباره نماز، چرا که ستون دین شماست .
( نهج البلاغه ، نامه ها، ص ۴۷
7⃣کلید بهشت
قال النبی صلی الله علیه و آله : الصلوه مفتاج الجنه
نماز کلید بهشت است .
( نهج الفصاحه ، حدیث ۱۵۸۸ )
8⃣ستون خیمه
قال النبی صلی الله علیه و آله : مثل الصلاه مثل عمود الفسطاط، اذا ثبت العمودثبتت الاطناب و الاوتاد و الغشاء، و اذا انکسر العمود لم ینفع وتد و لا طنب و لاغشاء
مثل نماز مانند مثل ستون خیمه است ، هرگاه ستون ثابت باشد طنابها و میخهاو پرده ها ثابت و سودمند خواهند بود و هرگاه ستون بکشند و در هم فرو ریزد، نه میخ نافع است و نه ریسمان سودی دارد و نه پرده ای اثری خواهد داشت .
( من لایحضره الفقیه ، ج ۱، شماره ۶۳۹
9⃣سفره الهی
قال النبی صلی الله علیه و آله : الا ان الصلاه مأدبه الله فی الارض قد هنأهالاهل رحمته فی کل یوم خمس مرات
آگاه باشید نماز سفره گسترده خدا در زمین است که خداوند آن را روزی پنج بار برای اهل رحمتش (افراد شایسته رحمت ) گوارا نموده است .
( مستدرک الوسایل ، ج ۱، ص ۱۷۰
🔟نیکوترین صورت
قال الرضا علیه السلام : ان الصلوه احسن صوره خلقها الله
به درستی نماز نیکوترین صورتی است که خدا آن را خلق کرد.
( جامع احادیث الشیعه ، ج ۴، ص ۵۰
1⃣1⃣عطیه وهدیه خدا به انسان
قال الرضا علیه السلام : (الصلوه ) صله الله للعبد بالرحمه
نمازعطیه و احسانی است از طرف خداوند برای بنده ، که از راه رحمت و عنایت بخشنده است .
( بحار الانوار، ج ,۸۴ ص ۲۴۶ )
2⃣1⃣ترازو
قال النبی صلی الله علیه و آله : الصلواه میزان
نماز وسیله سنجش است .
( پرتوی از اسرار نماز، ص ۸۰
3⃣1⃣نگهبان الهی در زمین
صادق (ع ) : ان الصلوه حجزه الله فی الارض
همانانماز نگهبان الهی در زمین است .
( بحار الانور، ج ,۷۸ ص ۱۹۹
4⃣1⃣فرش قبر
قال النبی صلی الله علیه و آله : الصلاه انس فی قبره و فراش تحت جنبه و جواب لمنکر و نکیر
نماز مونس (نمازگزار) در قبر، فراش نیکو در زیرش ،و پاسخ نمازگزار برای نکیر و منکر می باشد.
( بحار الانوار، ج ,۸۲ ص ۲۳۲ )
5⃣1⃣ زاد و توشه
قال النبی صلی الله علیه و آله :الصلاه زاد للمؤمن من الدنیا الی الاخره
نماز زاد و توشه مؤمن در دنیا برای آخرت می باشد.
( بحار الانوار، ج ,۸۲ ص ۲۳۲ )
6⃣1⃣ دژ محکم خدا
امام على عليه السلام:
اَلصّلاةُ حِصْنُ الرَّحْمنِ وَ مَدْحَرَةُ الشَّيطانِ.
نماز، دژ محكم خداوند مهربان و وسيله راندن شيطان است
7⃣1⃣ رودخانه
پيامبر اکرم صلى الله عليه وآله:
لَو كانَ عَلى بابِ دارِ اَحَدِكُمْ نَهْرٌ فَاغْتَسَلَ فى كُلِّ يَوْمٍ مِنْهُ خَمْسَ مَرّاتٍ أكانَ يَبْقى فى جَسَدِهِ مِنَ الدَّرَنِ شَىْءٌ؟ قُلنا: لا. قالَ: فَاِنَّ مَثَلَ الصَّلاةِ كَمَثَلِ النَّهْرِ الْجارى، كُلَّما صُلِّىَ صَلاةٌ كَفَّرَتْ ما بَينَهُما مِنَ الذُّنوبِ.
اگر بر درِ خانه يكى از شما جويى بود و هر روز پنج بار خود را در آن مى شست، آيا در بدن وى چركى باقى مى ماند؟ گفتيم: نه. فرمودند: پس براستى نماز، مانند همان جوى روان است كه هرگاه به جا آورده شود، گناهان ميان دو نماز را پاك مى كند
8⃣1⃣ سلاح مؤمن
بر (ص ) : الصلاه سلاح علی الکافر
نماز سلاح مؤمن علیه کافراست .
( بحار الانوار، ج ,۸۲ ص ۵۶و ۲۳۱ )
9⃣1⃣ ریزش برگ درختان
علی (عليه السلام ) : و انها لتحت الذنوب حت الورق
نمازگناهان را مانند ریزش برگ درختان فرو می ریزد.
( نهج البلاغه ، خطبه ۱۹۹
0⃣2⃣ کوبیدن درب
قال النبی صلی الله علیه و آله : ا اباذر! مادمت فی الصلاه فانک تقرع باب الملک الجبار و من یکثر قرع باب الملک فانه یفتح له
ای ابوذر! تاهنگامی که در نماز هستی درب خانه ملک جبار را می کوبی ، و هر کس درب خانه ملک را بسیار بکوبد، به رویش باز می شود.
1⃣2⃣خانه اخلاص
قال الباقرعلیه السلام :الصلاه بیت الاخلاص
نماز (حقیقی وکامل ) جایگاه و خانه اخلاص است .
میزان الحکمه ، ج ۵، ص .۳۷۵
حمید اکبری 23/ 12 /1400
@serathamed