حمید اکبری:
عوامل تقرّب الهی در زیارتنامه حضرت معصومه سلام الله علیها(4 حرف ت)
1️⃣تولّی:(أتقرّب إلی اللّه بحبّکم) (محبّت نسبت به14معصوم علیهم السلام)
2️⃣تبرّی:(والبرائة من اعدائکم)(دشمنی با دشمنان اهل بیت علیهم السلام)
3️⃣تسلیم:(والتسلیم إلی اللّه راضیا به) (نسبت به احکام الهی همراه با رضایت)
4️⃣تصدیق:(والیقین ما أتی به محمد) (یقین و عقیده به معارف الهی و سنت نبوی)
حمید اکبری10/ 3 /1401
@serathamed
حمید اکبری:
موضوع:رضایت محور زیارت
مقدمه) نکته قابل توجه در زیارت نامه حضرت معصومه سلام الله علیها، تکرار لفظ رضایت هست که نشان تأکید و توجه دادن به این افق و قله است که زائر باید اراده و تلاش کند تا به آن برسد
1⃣ رضایت برای اینکه تسلیم خداست
(یعنی انسان نباید از روی کراهت و إجبار فرمان پذیر خدا باشد بلکه عابد عاشق باشد و با رضایت بندگی کند،بندگی ما معمولا از روی شک و انکار و تکبر است! )
وَالتَّسْلِیمِ إِلَى اللّٰهِ راضِیاً بِهِ غَیْرَ مُنْکِرٍ وَلَا مُسْتَکْبِرٍ،
2⃣ رضایت مطلق از معارف دین و سنّت نبوی
(بدون هیچ اعتراض و انتقادی تمام آموزه های دینی و قوانین اسلام را بپذیرم، نه آنکه اگر مطلبی درظاهر به نفع من نبود ناراضی باشم و نپذیرم و یا اگر پذیرفتم راضی نباشم، در این صورت این نوع مسلمانی و تسلیم باعث تفرّب الهی نمیشود)
وَعَلَىٰ یَقِینِ مَا أَتىٰ بِهِ مُحَمَّدٌ وَبِهِ راضٍ،
3⃣ الف_رضایت به تسلیم و، ب_رضایت به تشریعََ(احکام ومعارفی که پیامبر اکرم صلی علی علیه و آله آورده) موجب کسب رضایت خدای سبحان میشود
نَطْلُبُ بِذٰلِکَ وَجْهَکَ یَا سَیِّدِی اللّٰهُمَّ وَرِضاکَ وَالدَّارَ الْآخِرَهَ،
نکته ونتیجه)
این فراز از زیارت نامه که 3مرتبه کلمه رضایت تکرار شده، را می توان تفسیر راضیة مرضیه دانست به این بیان که هدف و قله بندگی کسب رضایت خداست که البته بدون رضایت بنده از خدا، تحقق نمیشود
انسان هم تا با علم و عقل، معرفت کافی را به دست نیاورد به رضایت دست نمی یابد
رضایت اول و دوم در زیارت یعنی:
(راضیّة:رضایت انسان ازخدا)
رضایت سوم یعنی:
(مرضیّة:رضایت خدا ازانسان)
خلاصه)
معرفت نسبت به خدا ونبیّ=
محبت وعشق به آنان=
رضایت انسان ازخدا=
تسلیم وتبعیت=
رضایت خداازانسان=
محبوب شدن انسان نزد خدا
حمید اکبری11/ 3 /1401
@serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع: خطر انقلاب، هویت زدائی از سوی دشمن
✍مقدمه :
رهبر حکیم انقلاب امام خامنه ای فرمودند :
نگذارید از انقلاب، هویّت زدايی کنند وحقیقت انقلاب را واژگون کنند
باطرح 2پرسش مهم وجواب آن به این دغدغه رهبری در این مقاله پاسخ داده شد، و إلّا انقلاب،مُنقلب و واژگون خواهد شد
✅پرسش اولَ:
چگونه دشمن،ازانقلاب،هويّت زدایی می کند؟
✅پرسش دوّم،:
چگونه می شود جلوی هویّت زدائی دشمن را گرفت؟
🔐جواب پرسش اولَ(چگونگی هویت زدایی انقلاب اسلامی توسط دشمنان داخلی وخارجی
☀️نکتهَ:اگر تاکتیک دشمن و روش دشمنی را نشناسیم نمی توانیم دفاع و مقابله کنیم و حتی ممکن است فریب دشمن رابخوریم وسربازخودی دشمن شویم
1⃣ إلقاء اینکه اصل انقلاب
(وتغییر رژیم شاه)اشتباه بوده
2⃣ رژیم پهلوی هم خدماتی داشته مانند راه آهن و جاده هراز و،،،
3⃣ هویدا نگذاشت چیزی گران بشود
اما در انقلاب هر سال تورّم!
4⃣ آزادی حق هر انسانی است که در زمان شاه بیشتر بود!
5⃣ سیاست جدای از دین است وأصلا نبایدروحانیت( امام ورهبری و،،،)در حکومت دخالت کنند
6⃣ شاه با همه دنیا، از جمله آمریکا ارتباط داشت و ما تحریم نبودیم اما نظام اسلامي در تحریم است وتوانایی ارتباط با جهان را ندارد
7⃣ مردم ألآن، دین و روحانیت را نمی خواهند(پس دلیلی بر حفظ و ادامه انقلاب نیست)
8⃣ اگر انقلاب کارآمد بود چرا اکثر ریاست جمهوری آن و عدّه ای از مسئولان ومدیران نظام، اختلاس کردهاند و یا فرزندان آنان در خارج اند
9⃣ اگر نظام و انقلاب، حق بود چرا برخی از روحانیون (مانندبرخی ازمراجع و اساتيد سطوح عالی در حوزه و دانشگاه) با نظام و رهبری مخالفت می کنند
🔟 امام خمینی که معصوم نبود و حتی به وعده هایش عمل نکرد مثل رایگان بودن آب و برق(البته نسبت دروغ به امام است)
1⃣1⃣ اگر انقلاب، سالم و کارآمد بود، همه دنیا بر علیه ایران بسیج نمی شد در جنگ تحمیلی وتا اکنون
2⃣1⃣ انقلاب اول خوب بود اما الآن کارآمد نیست (مثلا به دلیل گرانی)پس نباید مردم از انقلاب حمايت کنند
3⃣1⃣ انقلاب و نظام اسلامی، هیچ نفعی برای مردم نداشت و اصلا چه دستاوردی داشت
4⃣1⃣ چرا نخبگان حاضر به خدمت در ایران نیستند و به اصطلاح فرار مغزها صورت می گیرد
5⃣1⃣ قبل از قیام امام عصر علیه السلام هر قیام وپرچمی باطل است
6⃣1⃣ حاکمیت ولایت فقیه، همان دیکتاتوری است
7⃣1⃣ حقوق بشری و حقوق شهروندی در ایران مراعات نمی شود
8⃣1⃣ فساد سیستمی در حاکمیت نظام اسلامی است(البته غلط و نسبت غیر منصفانه است)
9⃣1⃣ با افراد فاسد که مشهور و خودی هستند برخورد نمیشود اما با عموم جامعه به خاطر مسأله جزئی برخورد می شود(إلقای بی عدالتی در حکمرانی)
0⃣2⃣ غرب پیشرفت کرده و ایران کشوری جهان سومی وعقب افتاده است
و انقلاب اسلامی، مانع پیشرفت کشور شده!!
1⃣2⃣ نظام اسلامی و انقلاب َتروریسم و خشن است و وجود او برای انسان ها و جهان صلاح نیست(انقلاب مانع امنیت است سپاه و نیروی انتظامی سلاح را بر زمین نمی گذارد، یاایران چرا موشک دارد نباید انرژی هسته ای داشته باشد و،،!
✍نتيجه
موارد مذکور، برخی از مصادیق مهم تاکتیک دشمن، برای هویت زدائی از انقلاب است که به آن اشاره شد
اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#انقلاب_هویت_دشمن
قم مقدسه 14/ 3 /1401
صفحه (1)
@serathamed
حمید اکبری:
🔐جواب پرسش دوّم:
چگونه جلوی هویّت زدائی انقلاب توسط دشمن رابگیریم؟
1⃣ تبيين صحیح انقلاب و دستاوردهای آن مخصوصا برای نسل هایی که انقلاب را درک نکرده اند(کتاب صعود 40ساله)
2⃣ تبيين فساد رژیم پهلوی و مقایسه آن با نظام اسلامی
3⃣ مقایسه انقلاب اسلامی با دیگر انقلاب ها(مانند انقلاب فرانسه و شوروی و،،،)
4⃣ استنادبه سخنان علماء وشهدا در اهمیت دادن به انقلاب و پشتیبانی از ولایت فقیه (مانند قاسم سلیمانی و،،،
5⃣ معرفی کتاب های مفید
مانند خاطرات اطرافیان شاه مثل خاطرات حسین فردوست،أشرف،و،،،
(برای نشان دادن اهمیت انقلاب)
6⃣ اهتمام به امور معنوی را در مردم ایجاد کنیم(هر نهادی و هر کسی به اندازه خود مسئولیت دارد)
7⃣ امید دادن به مردم نسبت به آینده انقلاب وپیشرفت و پیروزی انقلاب اسلامی (البته واقعی نه عوام فریبی)
8⃣ انتخاب درست مسئولین در انتخابات و حمایت و تشکر از کسانی که پرتلاش بوده اند
9⃣ مدیریت ایمان و گرایش مذهبی مردم به انجام عمل صالح و امور عبادی (با استفاده از هنر، شعر، سینما، سرودو،،،
همان کاری که امام خمینی کرد
🔟 مطالبه گری صحیح و قانونی توسط مردم از حقوق قانونی وشرعی خود، و برخورد جدّی وقاطع حاکمیت با فساد و مفسدین حتی با افرادصاحب نام وخانواده وآشنایان آنها(باعث دلگرمی مردم وحمایت آنان از انقلاب می گردد)
1⃣1⃣ فاصله نداشتن مسئولین و مدیران از مردم در امور اقتصادی و اجتماعی (مردم مسئول را هم رنگ و بلکه خادم خود بدانند دیگر هویّت انقلاب ازبين نمی رود هر چند دشمن تلاشهایی ضد هویّت انقلاب بکند)
2⃣1⃣ گزارش دادن کارهایی که واقعا انجام گرفته تا مردم بدانند و پاسخگو بودن مسئولین به صورت مستمر (همیشه در معرض مردم باشند مانند روش احمدی نژاد(دوره اول) ورئیسی(حال فعلی)
3⃣1⃣ اقتصاد مردم، تا حدّ امکان درست شود(ایجاد اشتغال، تناسب در پرداخت حقوق ومزایا و،،،)
4⃣1⃣ اهداف انقلاب و نسبت آن با حکومت ولی عصر علیه السلام تبیین شود(مثلا گفته شود ما با عدالت واقعی خیلی فاصله داریم و اصلا کسی به غیر از امام زمان علیه السلام نمی تواند اما انقلاب به آن قله و افق در حرکت است، بستگی به نوع انتخاب و حرکت و تلاش ما مردم دارد
5⃣1⃣ چهره بزک کرده و به ظاهر سفید و آرام غرب(آمریکا و اروپا و،،،) وکشورهای مدعی را به مردم نشان دهیم که سبک زندگی آنان مسأله خانواده، فرهنگ و اقتصاد، جایگاه زن، انتخابات و،،، چگونه است و چقدر انقلاب و نظام اسلامی و رهبری عزیز ما با آنها چقدر در جای بالاتری هستیم
نکته و نتیجه)
هر چند وضعیت امروز ما شایسته انقلاب اسلامی و حق مردم نیست اما باید تبيين کنیم، و همه تلاش لازم را انجام دهیم تا انقلاب با سرعت و سلامت به سعادت ظهور و حاکمیت حضرت ولی عصر علیه السلام برسیم انشاءالله
ناامید کردن مردم به تعبیر رهبری، گناهی نابخشودنی است
حمید اکبری 15/ 3 /1401
صفحه (2)
@serathamed
حمید اکبری:
موضوع:تأملی در کلام امیرالمؤمنین علیه السلام
الْمَرْأَةُ شَرٌّ كُلُّهَا، وَشَرُّ مَا فِيهَا أَنَّهُ لاَ بُدَّ مِنْهَا!
تمامى وجود زن (زنان تربيت نايافته) شرّ است و بدترين چيزى كه در اوست اين كه از وجودش چاره اى نيست.
✅مقدمه:
شارحان نهج البلاغه غالبا دو توجیه در مورد این بیان گفته اند
الف_سند روایت مخدوش است
ب_جهت ونسبت روایت به یک زن خاص (عايشه) است نه همه زنان
اما با فرض صحت روایت، و شامل بودن همه زنان نسبت به روایت می توان جور دیگری این حکمت را تفسیر کرد
1⃣شرّ یعنی عدم(فقدان و نبود وجود)چنانچه در فلسفه گفته شده است
بنابراین زن شرِ است یعنی
زن اگر نباشد، زندگی بی معنا است
مانند اینکه نور نباشد تاریکی است
2⃣ هر وجودی در جهان، از روی حکمت طراحی شده، مثلا نیش عقرب
خب عقرب، پا، چشم واعضای دیگر هم دارد نمی توان گفت :نیش عقرب بد و شرّ است و پای عقرب مثلا خوب است اگر نیش نباشد عقرب ناقص است همانطور که اگر پا نداشته باشد ناقص است
زن نیز عضو و جزئی از عالم خلقت است اگر نباشد جهان ناقص است
نباید گفت وجود پا، بهتر از وجود نیش در عقرب است
محمود شبستری زیبا گفت:
جهان چون زلف و خط و خال و ابروست
که هر چیزی به جای خویش نیکوست
پس اگر زن شرِ است مانند موقعیت نیش در بین اعضای بدن عقرب است و این عیب نیست بلکه یکی از اعضای مهم عقرب است
در مجموعه عالم، زن عضو اساسی و مهم عالم است و اصلا وجودش برای حیات کلّ، لازم است مثل وجود نیش برای عقرب
3⃣ اگر کسی با موجودی مواجه میشود و به ظاهر آن را زشت یا مضر می داند چون با منافع محدود خود می سنجد مثلا می گوید چرا خدا سوسک را آفرید در حالیکه سوسک در مجموع طبیعت، وجودش ضروری است
پس نباید گفت زن باعث گناه هست پس وجود زن را ضرر و شرّ دانستن، از نوع نگاه سطحی و عرفی است که امیرالمؤمنین علیه السلام با لسان مردم بیان می کند به عبارت دیگرَ:
شاید حضرت می خواهد بفرماید
حتی اگر زن به ظنّ شما َشرّ است باز هم وجود این شرّ، عین خیر است جرا که نباید نفع شخصی را دید وجود زن در جهان هستی لازم است و اگر نباشد شرّ است نباید گفت چرا عقرب نیش دارد چون نیش او را با منافع خود فقط مقایسه نکنیم
نکته
تفاوت تفسیر شماره 2 با 3اینکه
در مورد2، نیش عقرب را با دیگر اعضای عقرب ببینیم
در مورد 3،نیش عقرب را با دیگر حیوانات و انسانها ببینیم
4⃣ وقتی وجود چیزی، در جائی بسیار لازم و حسّاس باشد گفته میشود مواظب باش شرّ، نشود، این یعنی آن قطعه، یا آن عضو، یا آن فرد، نبودش
باعث از کار افتادن کلّ است
پس زن شرّ، است یعنی هويّت او نسبت به مرد، در این جهان بسیار حسّاس وحیاتی است و نباید نسبت به جایگاه و حقوق او، بی تفاوت بود و إلاّ کلّ هستی، به هم می خورد
مثل اینکه قطعه ای در مجموعه موتور اتومبیل(مانند پمپ روغن) یا عضوی در مجموعه بدن(مانند کلیه، کبد) شرّ است یعنی حیاتی و حسّاس است اگر بی توجهی یا بی احتیاطی نسبت به آن شود، شرّ، (ضرر، خطر) دارد
5⃣ دو بار کلمه شرّ، تکرار شده،
و این عبارت را نباید عرفی معنا کرد(قوز بالای قوز)
بلکه به معنای ریاضی و منطقی باید معنا کرد(منفی در منفی می شود مثبت)
پس شرّ اول(وجود زن)
به همراه شرّ دوم(از وجودش چاره ای نیست) نتیجه ای که می دهد اینکه :وجود زن در مجموع، مثبت است و فقط به بخش های منفی آن نگاه نکنیم
6⃣ شاید یک معنای زیبای دیگر بتوان گفت اینکه کلام دارای کنایه باشد
مثل اینکه گفته شود اهل بیت علیهم السلام فقط یک نقص دارند آن هم اینکه مخلوق هستند (خب اینکه عیب نیست)
اینکه گفته شود:
عیب و شرّ زن، فقط این است که چاره ای نیست جز با وجود زن، این جمله نه تنها عیب نیست بلکه فضیلتی برای آنان محسوب می شود
7⃣ زن شرّ، است یعنی وجودش مانع اقدام هر کاری برای انسان است یعنی همان معنایی که در عرف به کار می بریم مثلا کسی می گوید چون همسرم یا دخترم هست، شرّ شده، یعنی مانع دارم که با خانم دیگری باشم، شرّ به این معناست که زن، باعث کنترل و مدیریت مرد است یا مثال دیگر:
غالبا انسان در مقابل زن، رفتار و گفتاری که در مقابل مرد دارد را انجام نمی دهد می گوید اینجا زن هست حرمت نگه می دارد پس وجود زن در صحنه، باعث کنترل شد و مانع فساد و فتنه، اما در لسان عرفی گفته میشه :شرّ شد یعنی اگر زن اینجا نبود می دانستم با تو چه کنم
پس این شرَّ، عین حسن و خیر است
8⃣واژۀ «شر» را به زشتی و بدی معنا نکرده، بلکه به دردسر و افزایش مسئولیت ترجمه کنیم. چنین معنایی از «شر» در متون اسلامی بسیار به چشم میخورد، مانند این آیه از قرآن: «إِذا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعاً»، یعنی انسان هر وقت که دچار دردسری شد، ناله و فریادش بلند میشود.
ضرب المثلی فارسی وجود دارد که «زن و بچّه دردسرند و بى دردسر هم نمىتوان زندگى کرد» یا «زن بلا است و هیچ خانهای بدون بلا مباد»!
حمید اکبری17/ 3 /1401قم
@serathamed
حمید اکبری:
شیخ مفید در کتاب خویش، پیام جامع، آموزنده و جالبی را از امام رضا علیهالسلام آورده است. امام(ع) این پیام را به وسیله حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) به شیعیان و دوستداران اهل بیت(ع) فرستادهاند
بسم الله الرحمن الرحیم
یا عبدالعظیم!
أبلغْ عنّی أولیائی السلامَ وقل لهم:
ای عبدالعظیم! سلام گرم مرا به دوستدارانم برسان و به آنان بگو
1⃣أن لا یجعلوا للشیطان على أنفسهم سبیلاً،(در دلهای خویش برای شیطان راهی نگشایند.)
2⃣ومُرْهم بالصدق فی الحدیث
وآنان رابه راستگویی درگفتار
3⃣وأداء الأمانة،(و أدای امانت)
4⃣ومُرْهم بالسکوت(سکوت حکیمانه و حرف زدن به جا وبه اندازه)
5⃣وترک الجدال فیما لایَعْنیهم،
ترک درگیری و جدال در کارهای بیهوده و بی فایده فراخوان
6⃣وإقبالِ بعضهم على بعض
و به صله رحم و رفت و آمد با یکدیگر
7⃣والمُزاوَرة،( و رابطه گرم و دوستانه با هم دعوت کن)
✅ نتیجه این هفت عمل، باعث جلب رضایت امام ونزدیک شدن به اوست
فإنّ ذلک قربة إلیّ
. چرا که این(هفت)کار باعث تقرب به خدا و من و دیگر اولیاء اوست
8⃣ولا یشغلوا أنفسهم بتمزیق بعضهم بعضاً،(دوستان ما نباید فرصتهای گرانبهای زندگی و وقت ارزشمند خود را به دشمنی با یکدیگر تلف کنند)
✅نتیجه عمل نکردن مورد8:
فإنّی آلیتُ على نفسی أنّه مَن فعل ذلک وأسخط ولیّاً من أولیائی دعوتُ الله لِیعذّبه فی الدنیا أشدّ العذاب، وکان فی الآخرة من الخاسرین
(من با خود عهد کردهام که هر کس مرتکب اینگونه امور شود یا به یکی از دوستانم و رهروانم خشم کند و به او آسیب رساند از خدا بخواهم که او را به سختترین کیفر دنیوی مجازات کند و در آخرت نیز اینگونه افراد از زیانکاران خواهند بود.)
. وعرِّفْهم أنّ الله قد غفر لمحسنهم، وتجاوز عن مسیئهم، إلاّ مَن أشرک به أو آذى ولیّاً من أولیائی أو أضمر له سوءً، فإنّ الله لا یغفر له حتّى یرجع عنه، فإنْ رجع وإلاّ نُزع رُوح الإیمان عن قلبه، وخرج عن ولایتی، ولم یکن له نصیب فی ولایتنا، وأعوذ بالله من ذلک.
(به دوستان ما توجه ده که خدا
💚نیکوکرداران آنان را مورد بخشایش خویش قرار داده
🖤 و بدکاران آنان را جز، آنهایی که بدو شرک ورزند و یا یکی از دوستان ما را برنجانند و یا در دل نسبت به آنان کینه بپرورند، همه را مورد عفو قرار خواهد داد اما از آن سه گروه نخواهد گذشت و آنان را مورد بخشایش خویش قرار نخواهد داد.
جز اینکه از نیت خود بازگردند و اگر از این اندیشه و عمل زشت خویش بازگردند، مورد آمرزش خواهند بود اما اگر همچنان باقی باشند،(نتيجه توبه نکردن دوستان بد اهل بیت علیهم السلام) :
1⃣خداوند روح ایمان را برای همیشه از دل آنان خارج ساخته
2⃣ و از ولایت ما نیز بیرون خواهد برد
3⃣واز دوستی ما اهل بیت(ع) نیز بی بهره خواهند بود و من از این لغزشها به خدا پناه می برم.)
✅ نتیجه اینکه سه گروه از دوستان اهل بیت علیهم السلام مورد عفو خدا قرار نمی گیرند مگر آنکه توبه کنند
1⃣ شرک (یعنی عقیده و عمل او با توحید و یکتایی مدیریت اداره عالم توسط خدای سبحان منافات دارد)
2⃣ رنجاندن دوستان اهل بیت علیهم السلام
3⃣ کینه داشتن نسبت به محبّان اهل بیت علیهم السلام و انسانهای صالح
✅ نکته و نتیجه مهم:
رنجاندن و کینه داشتن نسبت به مؤمنین و محبّین اهل بیت علیهم السلام همانندِ شرک به خدای سبحان است!!!
حمید اکبری1401/8/8صلوات
@serathamed
حمید اکبری:
موضوع :
تأملی در در کلام الإمامُ الْحَسَنِ الْعَسْکَری – علیه السلام – :
مَنْ لَمْ یَتَّقِ وُجُوهَ النّاسِ
لَمْ یَتَّقِ اللهَ
«بحارالأنوار، ج ۶۸، ص ۳۳۶»
کسی که در مقابل مردم بی باک باشد و رعایت مسائل اخلاقی و حقوق مردم را نکند، تقوای الهی را نیز رعایت نمی کند.
1⃣ یکی از نشانه های تقوای الهی، اینکه در مقابل ومنظر مردم مراعات ادب و حیاء واخلاق را داشته باشد
2⃣ یکی از معانی وجه در لغت عربی، به معنای بزرگ قوم یا صاحب مقام و منزلت آمده، بنابراین شاید معنای روایت این باشد:کسی که حرمت بزرگترهاو بزرگان از مردم را نگه نمی دارد تقوای الهی ندارد
3⃣ وجه به معنای صورت و چهره هم آمده، در این حدیث ممکن است چهره کنایه از آبرو و مفام انسان باشد بنابراین هر کسی که آبرو و چهره انسانی را حفظ نکند تقوا ندارد
4⃣ ممکن است وجه به معنای چهره، کنایه از افراد شاخص و شخصیت ها باشند که اگر کسی حرمت آنان را حفظ نکند تقوا ندارد
5⃣ وجوه جمع وجه به معنای گونههای مختلف نیز آمده، بنابراین معنای حدیث اینکه اگر کسی بین مردم فرق بگذارد (یعنی ارزش گذاری آدم ها را به رنگ پوست، پول، محل تولد، شغل و،.،، بداند)و برخی را حقیر بشمارد تقوا ندارد(چرا که شاید اواز اولیای الهی باشد)
6⃣ وجه به معنای دیدگاه(رأی و نظر) نیز آمده بنابراین ممکن است معنای حدیث این باشد کسی که خود رأی( مغرور، متکبر) باشد وبه دیدگاه و مشورت ونظرات مثبت وصحیح مردم توجهی ندارد تقوا ندارد
7⃣ وجه به معنای قصد و نیّت نیز آمده،بنابراین ممکن است معنای حدیث این باشد کسی که بدون آنکه قصد و نیّت دیگران را بداند قضاوت کند تقوا ندارد چرا که دچار سوء ظن و تهمت شده است
8⃣ وجه به معنای خشنودی و رضایت نیز آمده، بنابراین معنای حدیث اینکه کسی که اسباب ناراحتی و نارضایتی مردم را فراهم کند تقوا ندارد
9⃣ وجه به معنای مواجه شدن نیز آمده، بنابراین کسی که نسبت به حوائج مردم دغدغه ندارد و اهتمام به حل مشکل آنان ندارد بی تقوا و حتی مسلمان نیست
🔟 بی توجهی به عقیده و سلیقه مردم عامل تفرقه و فتنه است و هر حرف و حرکتی خلاف وحدت، بی تقوایی است
و هر کاری نسبت به امور مردم در راستای رضایت الهی نباشد بی تفوایی است
حمید اکبری1401/8/10صلوات
@serathamed
حمید اکبری:
موضوع : تأملی در حدیث امام صادق عليه السلام
🌹مقدمه
این حدیث در دیدار زنان با رهبری،در حسینیه امام خمینی نصب شده بود
أکثَرُ الخَیرِ فِی النِّساء» | من لا یحضره الفقیه، ج۳، ص۳۸۵.
امام صادق (علیهالسلام) فرمودند: «بیشتر خوبیها در زنان است.»
1⃣ در مقایسه خیر مرد و زن نسبت به خانواده و جامعه،غالبا زنان سهم بیشتری در خیردارند
2⃣ اگر مردی هم منشأء خیر و برکت برای جامعه میشود به دلیل تربیت و دامن پاک مادر اوست
3⃣ اگر خانواده و جامعه بخواهد پر از خیر و برکت بشود باید به حُرمت وحقوق زنان توجه ویژه شود
اگر زن مورد عنایت و محبت واقع شود با تمام وجود، به رسالت همسری و مادری مشغول می شود و همین عشق، منشأء خیرات می شود
4⃣ کسانی که از ازدواج، برای مسأله اقتصادی پرهیز می کنند باید بدانند حضور زن در خانه باعث جلب برکت و نعمت فراوان هست به شرط آنکه اسراف نکنند
5⃣ وجود و حضور زن، برکت است
پس از گرفتن زن برای پسرها و یا آوردن فرزندان متعدد مخصوصا به عنایت الهی فرزندان دختر امتناع نکنیم
6⃣باید زن و دختر بدانندکوثر و خیر کثیر هستند نباید اجازه دهند کسی با فکر و سبک زندگی غربی مانع این خیر و برکت آن ها بشوند به اسم آزادی، وجود زن باعث شرّ، وضرر بشود
7⃣ احتمال دارد أکثر، فعل امر(صیغه7) و الخیر، مفعول باشد در این صورت معنای حدیث میشود :
(خیر،وبرکت رادر زنان، زیادکن)
مراد کلام با این معنا چند احتمال دارد
الف_دعا و طلب خیر از خدا برای زنان
ب_سعی کن نسبت به زنان تلاش و توجه ویژه داشته باش(عنایت بیشتر به زنان داشته باشید)
ج_خیر را در زنان، زیاد کن یعنی زیاد بدان (تا سبب بی مهری به آنان نشود)
8⃣ اگر خانواده و جامعه ای خیر،وبرکت ندارد احتمال دارد شاید زنان نقش و وظیفه خود را درست انجام نمی دهند که خیر کمرنگ شده است
9⃣ نه همه زنان از همه مردان بلکه گاهی خیر یک زن از هزار مرد بهتر و بیشتر است
قال رسول اللَّه صلی الله علیه و آله و سلم: الْامْرَأَةُ الصَّالِحَةُ خَیرٌ مِنْ الْفِ رَجُلٍ غَیرِ صالحٍ وَایما امْرَأةٍ خَدَمَتْ زَوْجَها سَبْعَةَ ایامٍ اغْلَقَ اللَّهُ عَنْها سَبْعَةَ ابْوابِ النَّارِ وَفَتَحَ لَها ثَمانِیةَ ابْوابِ الْجَنَّةِ تَدْخُلُ مِنْ ایها شاءَتْ
زن صالحه از هزار مرد غیرصالح بهتر است و هرزنی که یک هفته کارهای همسرش را به انجام رساند، خداوند هفت در دوزخ را براو می بندد و هشت در بهشت را بر وی می گشاید تا از هرکدام که خواست داخل شود.
🔟 غیر از خیر در عالم نیست، شرّی اگر هست به خاطر نگاه غلط و سبک زندگی ماست دنیا محل مسابقه است که بیشترین خیر را داشته باشیم زنان که با عطیه الهی منشأء خیر هستندنباید خود را از خیر رسانی محروم کنند مانع خیر شدن،خود مصداق شرّ است خیر زنان مثل آرامش خانواده، تکثیر نسل، صله أرحام با خانواده خود و همسر و،،،
اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری
پاسخگوی حرم رضوی👇
@serathamed
قم مقدسه 1401/10/18