eitaa logo
معیار(صراط الحمید)
1.5هزار دنبال‌کننده
496 عکس
162 ویدیو
9 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم هدف بیان شاخص هایی برمبنای عقل وشرع است تا افرادبا اطمینان خودرا ارزیابی کنندو یا وظیفه خود را به درستی تشخیص دهند ان‌شاءالله در صورت انتقاد یا پیشنهاد یا سوال با ادمین ارتباط بگیرید:09127473862 @hamldakbarl لینک @serathamed منشن
مشاهده در ایتا
دانلود
شرور کیست؟ مواظب مجالست خود باشیم @serathamed
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ها و ظرفیت ها کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⃣ کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⃣ کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
موضوع :معیار دین داری🕋 1⃣ تقوا قال اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : لاَ دِينَ لِمَنْ لاَ وَرَعَ لَهُ 2⃣تقیّه گاهی لازم است برای حفظ جان یا اصل اسلام و مذهب افکار، عقاید، احکام، وافعال خود را إظهار نکنیم یک حرف حق، اگر به جا و به اندازه گفته نشود سبب فتنه و فساد است قَالَ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : لاَ دِينَ لِمَنْ لاَ تَقِيَّةَ لَهُ وَ إِنَّ اَلتَّقِيَّةَ لَأَوْسَعُ مِمَّا بَيْنَ اَلسَّمَاءِ وَ اَلْأَرْضِ. 3⃣عدم إطاعت از گناه کار 4⃣ عدم نسبت دروغ و باطل به خدا 5⃣ منکرنشدن آیه ای از آیات خدا الإمامُ الباقرُ عليه السلام : لا دِينَ لِمَن دانَ بطاعةِ مَن عَصَى اللّه َ ، ولا دِينَ لِمَن دانَ بِفِريَةِ باطلٍ على اللّه ِ ، ولا دِينَ لِمَن دانَ بجُحُودِ شَيءٍ مِن آياتِ اللّه[ الكافي2/373/4] امام باقر عليه السلام : هر كه ملتزم به اطاعت از معصيت كار شود ، دين ندارد ، هر كه ملتزم به نسبت دروغ و باطلى به خدا شود ، دين ندارد و هركه ملتزم به انكار آيه اى از آيات خدا شود دين ندارد 6⃣ مروّت (مردانگی و جوانمردی) الإمامُ الكاظمُ عليه السلام : لا دِينَ لِمَن لامُرُوَّةَ لَهُ[تحف العقول389] امام كاظم عليه السلام : كسى كه مردانگى و انسانيّت ندارد دين ندارد . 7⃣حبِّ و بغض برای دین عنه عليه السلام : كُلُّ مَن لم يُحِبَّ على الدِّينِ ولم يُبغِضْ على الدِّينِ فلا دينَ لَهُ [الكافي2/127/16] امام صادق عليه السلام : هر كه به خاطر دين ، حبّ و بغض نداشته باشد ، دين ندارد 8⃣پای بندی به عهد عنه عليه السلام : لادِينَ لِمَن لاعَهدَله .[بحار الأنوار84/252/47] امام صادق عليه السلام : كسى كه پايبند عهد و پيمان نيست دين ندارد . 9⃣عدم پذیرش ولایت حاکم ستمگر الإمامُ الصّادقُ عليه السلام : لا دِينَ لِمَن دانَ بولايةِ إمامٍ جائرٍ لَيسَ مِنَ اللّه ِ[بحار الأنوار 72/135/19 ] امام صادق عليه السلام : كسى كه خود را به ولايت (حاكميت) پيشواى ستمگر غير خدايى ملتزم كند ، دين ندارد 🔟حیاء در روایتی از پیامبر اکرم (ص)«اَلْحَياءُ هُوَ الدينُ كُلُّهُ» حیا کل دین است : امام حسن مجتبی (علیه السلام) وَ عَنْهُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ أَنَّهُ قَالَ: لاَ أَدَبَ لِمَنْ لاَ عَقْلَ لَهُ وَ لاَ مُرُوَّةَ لِمَنْ لاَ هِمَّةَ لَهُ وَ لاَ حَيَاءَ لِمَنْ لاَ دِينَ لَهُ 1⃣1⃣ عقل پيامبر صلي الله عليه و آله :اِنَّما يُدْرَكُ الْخَيْرُ كُلُّهُ بِالْعَقْلِ، وَ لا دينَ لِمَنْ لا عَقْلَ لَهُ؛ همه خوبى ها با عقل شناخته مى شوند و كسى كه عقل ندارد، دين ندارد. 2⃣1⃣ ادب عنه عليه السلام :لا عَقلَ لِمَن لا أدَبَ لَهُ 3⃣1⃣ شکاک بدبین به خدا و اولیای دین و همه افراد الإمامُ عليٌّ عليه السلام : المُرتابُ لا دِينَ لَهُ[غرر الحكم 1014] امام على عليه السلام : كسى كه شك دارد، دين ندارد 4⃣1⃣پذیرش امر به معروف و موعظه الإمامُ الباقرُ أو الإمامُ الصّادقُ عليهما السلام : لا دِينَ لِمَن لا يَدِينُ اللّه َ بِالأمرِ بالمَعروفِ و النهيِ عن المُنكَـرِ .[بحارالأنوار100/86/59] امام باقر عليه السلام يا امام صادق عليه السلام : كسى كه با امر به معروف و نهى از منكر از خدا اطاعت نكند، دين ندارد 5⃣1⃣ عدم تقویت باطل و دشمن الإمامُ الباقرُ أو الإمامُ الصّادقُ عليهما السلام : لا دِينَ لِمَن دانَ اللّه َ بتَقويَةِ باطِلٍ ، و لا دِينَ لِمَن دانَ اللّه َ بطاعةِ الظالِمِ .[الأمالي للمفيد:184/7] امام باقر عليه السلام يا امام صادق عليه السلام : كسى كه تقويت باطل را، دين خدا داند ، دين ندارد و كسى كه اطاعت از ستمگر را جزء دين خدا داند، دين ندارد 7⃣1⃣ عدم هوا پرستی امیرالمؤمنین (علیه السلام) لاَ دِينَ مَعَ هَوًى 8⃣1⃣ عدم إدعای رؤیت خدا در خواب امام صادق (علیه السلام) وَ قِيلَ لَهُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ إِنَّ رَجُلاً رَأَى رَبَّهُ فِي مَنَامِهِ فَمَا يَكُونُ ذَلِكَ فَقَالَ ذَلِكَ رَجُلٌ لاَ دِينَ لَهُ إِنَّ اَللَّهَ تَعَالَى لاَ يُرَى فِي اَلْيَقَظَةِ وَ لاَ فِي اَلْمَنَامِ وَ لاَ فِي اَلدُّنْيَا وَ لاَ فِي اَلْآخِرَةِ 9⃣1⃣پرداخت زکات (وحقوق واجب دینی مثل خمس) قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : خَطَبَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ خُطْبَةَ اَلْوَدَاعِ قَالَ فِي خُطْبَتِهِ أَيُّهَا اَلنَّاسُ أَدُّوا زَكَاةَ أَمْوَالِكُمْ أَلاَ فَمَنْ لَمْ يُزَكِّ فَلاَ صَلاَةَ لَهُ وَ لاَ دِينَ لَهُ وَ لاَ صَوْمَ لَهُ وَ لاَ حَجَّ لَهُ وَ لاَ جِهَادَ لَهُ 0⃣2⃣ امانت دار امیرالمؤمنین (علیه السلام) لاَ أَمَانَةَ لِمَنْ لاَ دِينَ لَهُ 1⃣2⃣ صبر وَ قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : أَيُّهَا اَلنَّاسُ عَلَيْكُمْ بِالصَّبْرِ فَإِنَّهُ لاَ دِينَ لِمَنْ لاَ صَبْرَ لَهُ. 2⃣2⃣گمراه کننده، حیله گر ومکارنباشد امیرالمؤمنین (علیه السلام) لاَ دِينَ لِخَدَّاعٍ. حمید اکبری 1/ 7/ 1401 صلوات@serathamed
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
موضوع :40 نکته تربیتی در حدیث کساء ✅بِسَنَدٍ صَحيحٍ عَنْ جابِرِ بْنِ عَبْدِاللَّهِ الاَنْصاري عَنْ فاطِمَةَ الزَّهْراءِ عَلَيهَا السَّلامُ بِنْتِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّي اللَّهُ عَلَيهِ وَآلِهِ قالَ سَمِعْتُ فاطِمَةَ اَنَّها قالَتْ دَخَلَ عَلَيَّ اَبي رَسُولُ اللَّهِ في بَعْضِ الْأَيَّامِ 🌷نکته ها 1⃣ سر زدن پدر به خانه دخترش بدون دعوت(برای صله رحم منتظر دعوت یا نوبت نباشیم) 2⃣ نباید گفت باید حتما اول فرزند یا فرد کوچکتر منزل بزرگتر برود 3⃣ رفت و آمد هم نباید هر روز باشد تا میزبان به زحمت بیأُفتد، می فرماید بعض الأیام ✅فَقالَ السَّلامُ عَلَيْكِ يا فاطِمَةُ، فَقُلْتُ عَلَيْكَ السَّلامُ 🌹نکته ها: 1⃣ مستحب وسنّت است، اوّل وارد شونده سلام کند 2⃣ تا سلام نکردیم کلامی آغاز نکنیم 3⃣ والدین اسم فرزند را ذکر می کند(یا فاطمه)چون بار عاطفی و محبّت آمیز دارد اما أدب این است که فرزند نباید اسم والدین را بگوید مثلا حضرت زهرا سلام الله علیها می فرماید :أبی رسول‌الله یا امام حسن و امام حسین علیهما السلام می‌فرمایندیا أُمّاه 4⃣ مستحب و سنت اینکه در جواب سلام، علیک را مقدم کنیم ✅قالَ اِنّي اَجِدُ في بَدَني ضُعْفاً، فَقُلْتُ لَهُ اُعيذُكَ بِاللَّهِ يا اَبَتاهُ مِنَ الضُّعْفِ، 🌻نکته ها: 1⃣ والدین یا میهمان در منزل فرزند خود تکلُّف و تعارفی نداشته باشند 2⃣ احتمال دارد ضعف پیامبر اعظم از روی گرسنگی نیست بلکه ضعف برای سنگینی رسالت معرفی اصحاب کساء و هدایت است(به قرینه جواب حضرت زهرا سلام الله علیها) 3⃣ برای ضعف (سختی و مشکلات) به خدا پناه ببریم و به او توکل کنیم ✅فَقَالَ يا فاطِمَةُ ايتيني بِالْكِسآءِ الْيَماني فَغَطّيني بِهِ، فَاَتَيْتُهُ بِالْكِسآءِ الْيَماني فَغَطَّيْتُهُ بِهِ،ای فاطمه برایم کساء یمانی را بیاور و مرا بدان بپوشان من کساء یمانی را برایش آوردم و او را بدان پوشاندم 🌸 نکته ها: 1⃣ أمر والدین را سریع گوش کنیم(حرف ف=بدون فاصله‌) 2⃣ گاهی به فرزندان، کار و مسئولیت بدهیم علاوه بر نوعی اظهار محبّت، در شخصیت و رشد فرزند بسیار مؤثر است 3⃣ کار والدین را ضمن سرعت و بدون فاصله، مستقیم خودمان به عهده بگیریم به خدمت کار یا واسطه واگذار نکنیم ✅وَصِرْتُ اَنْظُرُ اِلَيْهِ، وَاِذا وَجْهُهُ يَتَلَأْلَؤُ كَاَنَّهُ الْبَدْرُ في لَيْلَةِ تَمامِهِ وَكَمالِهِ و هم‌چنان بدو می‌نگریستم و در آن حال چهره‌اش همانند ماه شب چهارده می‌درخشید. 🌼 نکته ها: 1⃣فرزندان بامحبت به چهره والدین خودنگاه کنند نه بغض 2⃣ والدین هم با چهره گشاده و با محبت باشند 3⃣ چهره مُربّی باید نورانی باشد تا سبب جذب بشود صفحه اول🖕/صلوات حمید اکبری1401/10/30 کانال من@serathamed
✅فَما كانَتْ اِلاَّ ساعَةً وَاِذا بِوَلَدِيَ الْحَسَنِ قَدْ اَقْبَلَ، وَقالَ السَّلامُ عَلَيْكِ يا اُمَّاهُ، فَقُلْتُ وَعَلَيْكَ السَّلامُ يا قُرَّةَ عَيْني وَثَمَرَةَ فُؤادي، پس ساعتی نگذشت که دیدم فرزندم حسن وارد شد و گفت سلام بر تو ای مادر گفتم: بر تو باد سلام ای نور دیده‌ام و میوه دلم 🌹نکته ها 1⃣ همانطور که قبلا گفته شد ادب اقتضا می‌کند که نباید والدین را به اسم صدا کنیم (فرمود یا أمًاه) آن هم با حرف ندا که احترام مضاعف است (فزق است بین گفتن مادر و مادرجان) 2⃣ والدین با فرزند خود با محبت صحبت کنند به او شخصیت بدهند 3⃣ در جواب سلام، خوش روئی و تکریم بیشتر داشته باشیم ✅فَقالَ يا اُمَّاهُ اِنّي اَشَمُّ عِنْدَكِ رآئِحَةً طَيِّبَةً، كَاَنَّها رآئِحَةُ جَدّي رَسُولِ اللَّهِ، فَقُلْتُ نَعَمْ اِنَّ جَدَّكَ تَحْتَ الْكِسآءِ گفت: مادرجان من در نزد تو بوی خوشی استشمام می کنم گویا بوی جدم رسول خدا است گفتم: آری همانا جد تو در زیر کساء است 🌸 نکته ها: 1⃣ پيامبر همیشه خوش بو بودند مراعات بهداشت و نظافت مخصوصا در بین خانواده لازم است 2⃣ نباید رابطه ها، کم رنگ شود بچه ها بوی پیامبر را می شناسند و به آن عادت کرده اند این یعنی ارتباط باید مستمر باشد (خیلی دیر از حال هم خبر داریم!رنگ وبوی هم را فامیل ها فراموش کرده اند) 3⃣ نسبت به مسائل پیرامون بی تفاوت نباشیم باب گفتگو را با خانواده و والدین باز کنیم (امام با استشمام بو، باب گفتگو را باز می‌کند، گفتگو یعنی ارتباط گیری و صمیمیت، لذا منزوی نباشیم) ✅فَاَقْبَلَ الْحَسَنُ نَحْوَ الْكِسآءِ، وَقالَ السَّلامُ عَلَيْكَ يا جَدَّاهُ يا رَسُولَ اللَّهِ، اَتَاْذَنُ لي اَنْ اَدْخُلَ مَعَكَ تَحْتَ الْكِسآءِ، فَقالَ وَعَلَيْكَ السَّلامُ يا وَلَدي وَيا صاحِبَ حَوْضي، قَدْ اَذِنْتُ لَكَ، فَدَخَلَ مَعَهُ تَحْتَ الْكِسآءِ، 🌼 نکته ها: 1⃣ بدون اجازه وارد جائی نشویم 2⃣ تعبیر (دخل معه)نشان می دهد که پیامبر صلی الله علیه و آله، از زیر کساء بیرون آمد و بعد با امام حسن علیه السلام با هم وارد شدند، این یعنی از وارد شونده به خوبی استقبال کنیم 3⃣ بزرگترها با احترام و عاطفی و با تکریم با کوجکترها و فرزندان خود گفتگو کنند صفحه دوم🖕/صلوات حمید اکبری 1401/11/1 کانال من@serathamed
✅فَما كانَتْ اِلاَّ ساعَةً وَاِذا بِوَلَدِيَ الْحُسَيْنِ قَدْ اَقْبَلَ، وَقالَ السَّلامُ عَلَيْكِ يا اُمَّاهُ، فَقُلْتُ وَعَلَيْكَ السَّلامُ يا وَلَدي وَيا قُرَّةَ عَيْني وَثَمَرَةَ فُؤادي، فَقالَ لي يا اُمَّاهُ اِنّي اَشَمُّ عِنْدَكِ رآئِحَةً طَيِّبَةً، كَاَنَّها رآئِحَةُ جَدّي رَسُولِ اللَّهِ صَلَّي اللَّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ فَقُلْتُ نَعَمْ اِنَّ جَدَّكَ وَاَخاكَ تَحْتَ الْكِسآءِ، فَدَنَي الْحُسَيْنُ نَحْوَ الْكِسآءِ، وَقالَ السَّلامُ عَلَيْكَ يا جَدَّاهُ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا مَنِ اخْتارَهُ اللَّهُ، اَتَاْذَنُ لي اَنْ اَكُونَ مَعَكُما تَحْتَ الْكِسآءِ، فَقالَ وَعَلَيْكَ السَّلامُ يا وَلَدي وَيا شافِعَ اُمَّتي، قَدْ اَذِنْتُ لَكَ فَدَخَلَ مَعَهُما تَحْتَ الْكِسآءِ 🌹نکته ها: 1⃣ در جواب سلام امام حسین علیه السلام، حضرت زهرا سلام الله علیها، ولدی را هم اضافه می‌کند اما برای امام حسن علیه السلام فقط قرّة عینی و ثمرة فؤادی می فرماید، شاید غیر از نشان دادن شدّت علاقه،تعلیم این مطلب تربیتی است که به فرزند گوچکتر، توجه بیشتری داشته باشیم چرا که نیاز بیشتری برای احساس شخصیت وتکریم دارد(البته این مسألا در مورد معصوم نیست بلکه در مقام آموزش ما هستند) 2⃣ چرا امام حسین به امام حسن علیه السلام، سلام نکردند سه توجیه وجود دارد الف_ممکن است دقایقی پیش بیرون منزل با هم بودند لذا دلیلی نداشت که سلام کند ب_ادب این است که وقتی نوه و پدر وبزرگ کنار هم هستند به بزرکتر سلام کند و همین نکته تربیتی است ج_شاید السلام علیک یا من اختاره، سلام جداگانه به امام حسن علیه السلام باشد یعنی یک سلام به پیامبر و یک سلام هم به برادر 3⃣ اگر هر دو سلام امام به پیامبر باشد که ظاهر هم همین است این شدت علاقه را می رساند یعنی اینکه اگر کسی را دوست داریم به خوبی إظهار کنیم ✅فَاَقْبَلَ عِنْدَ ذلِكَ اَبُوالْحَسَنِ عَلِيُّ بْنُ اَبي طالِبٍ، وَقالَ السَّلامُ عَلَيْكِ يا بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ، فَقُلْتُ وَعَلَيْكَ السَّلامُ يا اَبَا الْحَسَنِ وَ يا اَميرَ الْمُؤْمِنينَ فَقالَ يا فاطِمَةُ اِنّي اَشَمُّ عِنْدَكِ رائِحَةً طَيِّبَةً كَاَنَّها رآئِحَةُ اَخي وَابْنِ عَمّي رَسُولِ اللَّهِ، فَقُلْتُ نَعَمْ ها هُوَ مَعَ وَلَدَيْكَ تَحْتَ الْكِسآءِ، فَاَقْبَلَ عَلِيٌّ نَحْوَ الْكِسآءِ، وَقالَ السَّلامُ عَلَيْكَ يا رَسُولَ اللَّهِ، اَتَاْذَنُ لي اَنْ اَكُونَ مَعَكُمْ تَحْتَ الْكِسآءِ، قالَ لَهُ وَعَلَيْكَ السَّلامُ يا اَخي يا وَصِيّي وَخَليفَتي وَصاحِبَ لِوآئي، قَدْ اَذِنْتُ لَكَ فَدَخَلَ عَلِيٌّ تَحْتَ الْكِسآءِ، 🌺 نکته ها: 1⃣ زن و شوهر با تکریم و احترام به يکديگر، سلام وخطاب کنند(نگاه کنید یا بنت رسول‌الله، یا امیرالمومنین) 2⃣ مرد در گفتگو گاهی، اسم همسرش را بدون القاب بگوید این نشان از اظهار عشق و نزدیکی است(یا فاطمه) صفحه سوم🖕/صلوات حمید اکبری 1401/11/1 کانال من@serathamed
حمید اکبری: حمید اکبری: موضوع:تأملی در دعای ماه رجب(يَا مَنْ أَرْجُوهُ لِكُلِّ خَيْرٍ) ✅مقدمه: در این دعا 4مرتبه(یا من)پنج مرتبه کلمه إعطاء، و4مرتبه واژه سئوال با مشتقات آن آمده است 🌹يَا مَنْ أَرْجُوهُ لِكُلِّ خَيْرٍ، ای آن‌که هر خیری را از او امید دارم 1⃣ باید به کسی امیدوار بود که هم بداند و هم بتواند هر خیر و هر حاجتی را بدهد 2⃣ اگر برخی حاجتها گرفته نمی‌شود چون خیر نیست 🌺وَآمَنُ سَخَطَهُ عِنْدَ كُلِّ شَرٍّ، و از خشمش در هر شرّی ایمنی جویم، 1⃣ هر کسی غیر از خدا قدرتش محدود است لذا توانائی دفع و رفع شرّ را ندارد 2⃣ هر شرّی ممکن است تجلّی خشم خدا باشد 🌻يَا مَنْ يُعْطِى الْكَثِيرَ بِالْقَلِيلِ، ای آن‌که در برابر عبادت اندک مزد بسیار عطا می‌کند، 1⃣ بنده حتی اگر عبادت کند حقّی پیدا نمی کند آنجه خدا می دهد إعطاء و فضل است 2⃣خداعلیم وکریم است که عمل قلیل ما را می بینید و مضاعف می بخشد 🌸 يَا مَنْ يُعْطِى مَنْ سَأَلَهُ، ای آن‌که به هرکه از او بخواهد می‌بخشد، 1⃣ طلب حاجت فقط از خدا، نشان از معرفت شخص دارد 2⃣ اگر کسی طلب هم نکند خدا عطا می کند پس اگر طلب و دعائی باشد به طریق اولی و با فضل و عنایت بیشتری می بخشد 🌼 يَا مَنْ يُعْطِى مَنْ لَمْ يَسْأَلْهُ وَمَنْ لَمْ يَعْرِفْهُ تَحَنُّناً مِنْهُ وَرَحْمَةً، ای آن‌که به هرکه از او بخواهد می‌بخشد، ای آن‌که به هرکه از او نخواهد و او را نشناسد نیز می‌بخشد، عطایش از روی مهربانی و رحمت است، 1⃣ انسان ها چند دسته اند الف_اهل دعا نیستند ب_اهل معرفت نیستند ج_اهل دعا واهل معرفت نیستند د_اهل دعا بدون معرفت ه_اهل دعا با معرفت خدای کریم و رحیم به همه اعطاء می کند 2⃣ تحنُّن و رحمة یعنی بنده هیچ استحقاقی ندارد هر چه هست فضل و محبت خداست 🌷 أَعْطِنِى بِمَسْأَلَتِى إِيَّاكَ جَمِيعَ خَيْرِ الدُّنْيا وَجَمِيعَ خَيْرِ الْآخِرَةِ، با درخواستم از تو، همه‌ی خیر دنیا و خیر آخرت را به من عطا کن 1⃣ در درخواست یاد بگیریم همه خیر دنیا و همه خیر آخرت را بخواهیم از کریم کم نخواهیم 2⃣ دنیا بد نیست اگر خیر و برکت باشد و تو را آماده آخرت کند 🌹وَاصْرِفْ عَنِّى بِمَسْأَلَتِى إِيَّاكَ جَمِيعَ شَرِّ الدُّنْيا وَشَرِّ الْآخِرَةِ، و با درخواستم از تو همه شر دنیا و شر آخرت را بازگردان، 1⃣علت آنکه بر سر شرّ آخرت جمیع نیامده الف_به قرینه جمیع قبلی، حذف شده ب_ممکن است همه چیز دنیا برای کسی شرّ باشد اما همه چیزآخرت،ماهیت آن شرّنیست 2⃣ جلب نعمت و در خواست خیر، از خدا کافی نیست باید دفع شرً را هم بخواهیم چون خیری که با شرّ همراه باشد خیر نیست 🌻فَإِنَّهُ غَيْرُمَنْقُوصٍ مَا أَعْطَيْتَ وَزِدْنِى مِنْ فَضْلِكَ يَا كَرِيمُ. زیرا آنچه را تو عطا کردی کاستی ندارد و از احسانت بر من بیفزای ای کریم 1⃣ هر چه خدا داده کامل است نگاه و خیال غلط ماست که از خدا طلبکاریم و شکایت داریم، گمان کم بودن ونقص نعمتها را داریم 2⃣ زدنی یعنی خدایا اول خودم را زیاد کن به من ظرفیت بده تا بتوانم قدر و شکر آن را انجام بدهم 🌷يَا ذَا الْجَلالِ وَالْإِكْرامِ، يَا ذَا النَّعْماءِ وَالْجُودِ، يَا ذَا الْمَنِّ وَالطَّوْلِ، حَرِّمْ شَيْبَتِي عَلَى النَّارِ.ای دارای بزرگی و رأفت و محبت، ای دارای بخشش و جود، ای دارای عطا و کرم، محاسنم را بر آتش دوزخ حرام کن. 1⃣ برای درخواست از خدا و دعا، ابتدا باید مدح و حمد خدا کنیم 2⃣ مهم ترین درخواست از خدا نجات از جهنم است، ریش یعنی خدایا آبرویم را نبر و بدنم را عذاب نکن حمید اکبری 1401/11/2 صلوات@serathamed
حمید اکبری: موضوع : عناصر جهاد تبیین ✅مقدمه: باتوجه به وجوب فوری وعینی جهاد تبیین، توسط رهبری عزیز، لازم هست هرکسی که در مقام تبیین قرار می گیرد،باید به موارد زیر توجه داشته باشدتا زمینه تأثیر و إقناع مخاطب فراهم شود 1⃣ علم و آگاهی لازم نسبت به موضوع و مسأله ای که طرح می کند، اگر مطالعه و اطلاع کافی ندارد نباید وارد بحث شود چون دفاع غلط، ضد تبیین است وبیشتر به اسلام و انقلاب ضربه می زند 2⃣ پرهیز از بیان مصادیق و مواردی که ذو وجهین هست و چه بسا همان مورد استناد خصم نیز قرار می‌گیرد چنانچه امیرالمؤمنین علیه السلام به ابن عباس فرمود با قرآن با خوارج وارد بحث نشو، چرا که همان آیه را به نفع خود و بر علیه تو إستناد می کنند 3⃣ نذیر بودن غیر از تهدید و تحکّم است فقط در مواردی که لازم هست هشدار دهنده باشیم 4⃣ طرح پرسش های متعدد و مرتبط با موضوع بحث از مخاطبان شبیه سخنرانی رهبری در خراسان شمالی در مورد سبک زندگی که به طرح سؤالات متعدد پرداختند سائل در علم منطق نسبت به مُجیب غلبه دارد، همین روش(پرسش از مخاطب) نوعی تبیین است که مخاطب را درگیر و باعث تفکر و تذکر او می گردد 5⃣پرهیز از هر رفتار و گفتاری که سبب تمسخر و توهین به مخاطب می‌شود، اگر مخاطب موردتکریم و رعایت ادب قرار نگیرد جلسه تبیین را خراب و یا ترک می کند 6⃣ پرهیز از دادن اطلاعات (آمار، آدرس و منابع)غیر موثق و غیر مستند، چرا که اگر خلاف واقع در بیاید اعتماد مخاطب سلب می شود و به دیگر حرف های حتی حق توجهی ندارد 7⃣ اجازه دادن به مخاطب برای طرح سؤال و پرهیز از خطابه یک طرفه مانند پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله،برای مخاطبان أذُن باشیم 8⃣ نرم خوئی و اخلاق حسنه در رفتار و گفتار، اگر صبر و سعه صدر نداشته باشیم تبيين بحث تحت الشعاع و أبتر قرار می گیرد 9⃣ تعیین موضوع و مسأله و خارج نشدن از آن (پرهیز از طرح موضوعات گوناگون وفرعی و غیر مرتبط که مانع روشن شدن بحث اصلی می شود و علاوه بر روشن نشدن بحث، ممکن است مخاطبان گمان کنند که شما تسلط بر بحث ندارید که موضوع را عوض کردید وحوصله وعلاقه مخاطبان را برای شنیدن از بین می رود که ضد جهاد تبیین هست 🔟 پذیرش وقبول نقد صحیحی که مخاطبان نسبت به موضوع می کنند اگر نقد پذیر نباشیم همه تلاش ها در تبیین بی ثمر خواهد شد، وقتی مخاطب ببیند شما منطقی و منصف هستید تلاش شما در تبيين مؤثر خواهد بود 1⃣1⃣ جهادگر تبيين باید مخاطب شناس باشد قرآن مخاطبان را سه گروه معرفی می‌کند (3تا عین) 1_عقلانی 2_عاطفی3_عصبیّت لذا به تناسب هر مخاطبی، روش و تاکتیک خاصی دارد ادعُ إِلىٰ سَبيلِ رَبِّكَ بِالحِكمَةِ وَالمَوعِظَةِ الحَسَنَةِ ۖ وَجادِلهُم بِالَّتي هِيَ أَحسَنُ ۚ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن سَبيلِهِ ۖ وَهُوَ أَعلَمُ بِالمُهتَدينَ﴿نحل۱۲۵﴾ با حکمت و اندرز نیکو، به راه پروردگارت دعوت نما! و با آنها به روشی که نیکوتر است، استدلال و مناظره کن! پروردگارت، از هر کسی بهتر می‌داند چه کسی از راه او گمراه شده است؛ و او به هدایت‌یافتگان داناتر است. 2⃣1⃣ جهادگر تبیین باید علاوه بر تسلط به پاسخ حلّی گوناگون، جواب های نقضی هم داشته باشد جواب نقضی یعنی ذکر موارد و مصادیقی که پرسش مخاطب را تخریب می کند مثلا مخاطب می گوید آزادی نیست!؟ می گوییم اگر آزادی نبود شما راحت الان با آزادی کامل نمی توانستید حرف خود را بزنید 3⃣1⃣ تعریف صحیح لغوی و اصطلاحی از موضوع و مسأله مورد بحث(مثلا کلمه اصلاح طلب یا اصول گرا، معلوم شودمراد شما از این کلمه چیست) چرا که تا با مخاطبان ، به یک تعریف و تصور مشترک نسبت به موضوعی نرسیم تبیین تحقق پیدا نمی‌کند ✅توصیه و تذکر : بسیار مفید و لازم است که کتاب مناظرات اهل بیت علیهم السلام با افراد متعدد و یا کتاب های متنوع مناظرات علماء مانند شب های پیشاور مورد مطالعه قرار گیرد جهادگر تبيين باید علاوه بر 1⃣تسلط علمی و داشتن مواد(معارف و مسائل)صحیح و مستند (مانند قرآن و احادیث و تاریخ و مباحث جریان شناسی و مسائل روز جهان، آمار و مستندات موثق مثل کتاب صعود 40ساله،یا کتاب خاطرات درباریان شاه) 2⃣باید مهارت إرائه و روش تبیین را هم داشته باشد حمید اکبری1401/9/8صلوات (جهادتبیین یعنی تولید محتوا) @serathamed
موضوع: تأملی در تعقیبات نمازظهر ✅ فراز اول دعا لا إِلهَ إِلّا اللَّهُ الْعَظِيمُ الْحَلِيمُ، لا إِلهَ إِلّا اللَّهُ رَبُّ الْعَرْشِ الْكَرِيمُ، اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ، 🌹نکات: 1⃣ دو مرتبه لا اله الا الله 2⃣ دو مرتبه ربّ رب العرش و رب العالمین 3⃣ ذکر پنج صفت خدا العظیم، الحلیم،الکریم و دو مرتبه رب که ذکر شد 4⃣ بعد از تکرار توحید و توجه به صفات خدا، منتهی به حمد خدا می شویم 5⃣ بین صفت حلیم و عظیم که کنار هم آمده اند و ایضا بین کریم و عرش عظیم ارتباط وجود دارد(خدای بی همتا که با عظمت وقدرت هست اهل حلم وکرم هم است)یعنی ایجاد خوف و رجاء درکنار هم ✅ فراز دوم: اَللّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ 1⃣ مُوجِبَاتِ رَحْمَتِكَ، 2⃣ وَ عَزَائِمَ مَغْفِرَتِكَ، 3⃣ وَ الْغَنِيمَةَ مِنْ كُلِّ بِرٍّ، 4⃣ وَ السَّلامَةَ مِنْ كُلِّ إِثْمٍ، 🌹نکته در فراز دوم چهار چیز از خدا درخواست می کنیم رحمت،مغفرت، بهره مندی از هر خوبی و سالم ماندن از هر گناهی ✅فراز سوم: اللّٰهُمَّ 1⃣لاتَدَعْ لِي ذَنْبًا إِلّاغَفَرْتَهُ 2⃣ وَ لا هَمًّا إِلّا فَرَّجْتَهُ، 3⃣ وَ لا سُقْماً إِلّا شَفَيْتَهُ، 4⃣ وَ لا عَيْباً إِلّا سَتَرْتَهُ، 5⃣ وَ لا رِزْقاً إِلّا بَسَطْتَهُ، 6⃣ وَ لا خَوْفاً إِلّا آمَنْتَهُ، 7⃣ وَ لا سُوءً إِلّا صَرَفْتَهُ، 8⃣ وَ لا حَاجَةً هِيَ لَكَ رِضاً وَ لِيَ فِيهَا صَلاحٌ إِلّا قَضَيْتَهَا، نه حاجتی که تو را در آن رضایت و مرا در آن مصلحت است مگر اینکه روا کنی‌ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ، آمِينَ رَبَّ الْعَالَمِينَ. 🌹نکات الف_هشت عنوان از خدا طلب می کنیم 1_بخشش گناهان 2_برداشتن همه غم ها 3_شفا و درمان مرض ها 4_پوشاندن همه عیب ها 5_گشایش در رزق 6_ایمنی از هر ترسی 7_خلاصی از هر بدی 8_گرفتن حوائج ب_حاجت باید همراه با رضایت خدا و مصلحت انسان باشد ج_با تامل در دعا یاد می گیریم که چگونه دعا کنیم و چه چیزهایی را از خدا بخواهیم حمید اکبری 1401/11/5 صلوات@serathamed
موضوع: تأملی در تعقیبات نمازعصر ✅ فراز اول طلب غفران از خدا با ذکر 8صفت از صفات الهی أَسْتَغْفِرُ اللّٰهَ الَّذِى 1⃣ لَاإِلٰهَ إِلّا هُوَ2⃣ الْحَىُّ 3⃣ الْقَيُّومُ 4⃣الرَّحْمٰنُ 5⃣الرَّحِيمُ، 6⃣ذُو الْجَلالِ 7⃣وَالْإِكْرامِ، ✅فراز دوم: اظهار ندامت همراه با ویژگی های بنده گناهکار که اینگونه باید در حال توبه باشد وَ أَسْألُهُ أَنْ يَتُوبَ عَلَىَّ تَوْبَةَ 1⃣ عَبْدٍ2⃣ ذَلِيلٍ 3⃣خاضِعٍ 4⃣فَقِيرٍ، 5⃣بَائِسٍ 6⃣مِسْكِينٍ 7⃣ مُسْتَكِينٍ 8⃣مُسْتَجِيرٍ، 9⃣لَايَمْلِكُ لِنَفْسِهِ نَفْعاً وَلَا ضَرَّاً وَلَا مَوْتاً وَلَا حَيَاةً وَلَا نُشُوراً. ✅ فراز سوم: پناه بردن به خدا از چند چیزی که غالبا انسانها در آن ضعف و نقص دارند و در معرض خطر و ضرر هستند اللّٰهُمَّ إِنِّى أَعُوذُ بِكَ 1⃣مِنْ نَفْسٍ لَاتَشْبَعُ، 2⃣وَمِنْ قَلْبٍ لَايَخْشَعُ، 3⃣وَمِنْ عِلْمٍ لَايَنْفَعُ، 4⃣وَمِنْ صَلاةٍ لَاتُرْفَعُ، 5⃣وَمِنْ دُعاءٍ لَايُسْمَعُ، ✅ فراز چهارم: درخواست، دعا وطلب حاجت اللّٰهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُكَ 1⃣ الْيُسْرَ بَعْدَ الْعُسْرِ، 2⃣وَالْفَرَجَ بَعْدَ الْكَرْبِ، 3⃣وَالرَّخاءَ بَعْدَ الشِّدَةِ، ✅فراز پنجم: 1⃣قدر دانی از خدا اللّٰهُمَّ مَا بِنَا مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنْكَ، 2⃣ذکر توحید لَاإِلٰهَ إِلّا أَنْتَ، 3⃣طلب غفران أَسْتَغْفِرُكَ 4⃣إظهار ندامت و توبه وَأَتُوبُ إِلَيْكَ خدایا هر آن نعمتی که در دست ماست از سوی توست، معبودی جز تو نیست، از تو بخشش گناهانم را می‌خواهم و به‌سوی تو باز می‌گردم. حمیداکبری 1401/11/5 صلوات @serathamed
موضوع :تأملی در دعای فرج ✅ اگر پرسیده شود چرا فرج و ظهور اتفاق نمی‌افتد پاسخ این است که به این وضعیت، که در فراز اول دعاست باور نکرده ایم لذا اقدامی نمی کنیم باید با ایمان وعقیده یقینی، اعتراف کنیم که: 1⃣إِلٰهِى عَظُمَ الْبَلاءُ، خدایا گرفتاری بزرگ شد 2⃣ وَبَرِحَ الْخَفاءُ، وپوشیده آشکار گشت 3⃣وَانْكَشَفَ الْغِطاءُ، و پرده کنار رفت 4⃣وَانْقَطَعَ الرَّجاءُ، و امید قطع شد 4⃣وَضاقَتِ الْأَرْضُ، و زمین تنگ شده 5⃣ وَمُنِعَتِ السَّماءُ، و از خیرات آسمان دریغ شده ✅ ممکن است کسی ادعا کند که من به 5عنوان مذکور یقین دارم پس چرا فرج نمی‌شود؟ پاسخ در ادامه دعاست چون یا به خاطر جهل یا غفلت یا لجاجت یا کبر و غرور به غیر خدا توکل و امید داریم مانند تکیه به علم و مدرک یامقام وموقعیت یا ثروت ویا اعتماد به مستکبران و،،،، در حالی‌که فقط باید گفت: 1⃣وَأَنْتَ الْمُسْتَعانُ، و پشتیبان، فقط تویی 2⃣ وَ إِلَيْكَ الْمُشْتَكىٰ، وشکایت تنهابه سوی توست 8⃣وَعَلَيْكَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاءِ . در سختی و آسانی فقط بر تو اعتماد است، ✅ منزلت اهل بیت علیهم السلام از کجا فهمیده می‌شود؟ پاسخ این است که اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ أُولِى الْأَمْرِ الَّذِينَ فَرَضْتَ عَلَيْنا طاعَتَهُمْ، وَعَرَّفْتَنا بِذَلِكَ مَنْزِلَتَهُمْ، خدایا! بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست آن صاحبان فرمانی که اطاعتشان را بر ما واجب کردی و به این سبب مقامشان را به ما شناساندی، (با امر خدا به اطاعت از امام، فهمیده می‌شود که دارای جایگاه ویژه (علم الهی و عصمت) هستند بنابراین: فَفَرِّجْ عَنّا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلاً قَرِيباً كَلَمْحِ الْبَصَرِ أَوْ هُوَ أَقْرَبُ پس به حق ایشان به ما گشایش ده، گشایشی زود و نزدیک همچون چشم بر هم نهادن یا زودتر، ✅هیچ مکتبی غیر از سنت نبوی و علوی نمی تواند برنامه جامع و کاملی را برای حل مشکلات بشر ارائه کند لذا: يَا مُحَمَّدُ يَا عَلِىُّ، يَا عَلِىُّ يَا مُحَمَّدُ اكْفِيانِى فَإِنَّكُما كافِيانِ، وَانْصُرانِى فَإِنَّكُما ناصِرانِ .ای محمّد و ای علی، ای علی و ای محمّد، مرا کفایت کنید که تنها شما کفایت‌کنندگان من می‌باشید و یاری‌ام دهید که تنها شما یاری‌کنندگان من هستید، ✅ اکنون فرج فقط به دست، خاتم اوصیاء امام عصر علیه السلام هست لذا باید گفت : يَا مَوْلانا يَا صاحِبَ الزَّمانِ، الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ، أَدْرِكْنِى أَدْرِكْنِى أَدْرِكْنِى، السَّاعَةَ السَّاعَةَ السّاعَةَ، الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ، يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطَّاهِرِينَ.ای مولای ما ای صاحب زمان، فریادرس، فریادرس، فریادرس، مرا دریاب، مرا دریاب، مرا دریاب، اکنون، اکنون، اکنون، با شتاب، با شتاب، با شتاب، ای مهربان‌ترین مهربانان به حق محمّد و خاندان پاک او. حمیداکبری 1401/11/6 صلوات @serathamed
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا