بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع : توسل به امام زمان علیه السلام
همه جا بروم به بهانه تو
که مگر برسم در خانه تو
همه جا دنبال تو می گردم
که تویی درمان همه دردم
یا ابا صالح مددی مولا
نشوم به جز از تو گدای کسی
بی ولای تو من نکشم نفسی
که تو لیلای من مجنونی
همه هست من دلخونی
یا ابا صالح مددی مولا
اگرم نبود دل لایق تو
نظری که دلم شده عاشق تو
به خدا هستی همه هستم
به تو دل بستم به تو دل بستم
یا ابا صالح مددی مولا
دل خود زده ام گره بر در تو
چه شود که رسم بر محضر تو
من نا قابل به تو دل بستم
نکشی دامان خود از دستم
یا ابا صالح مددی مولا
همه درد و غمم، تو دوای منی
تو صفای صفا، تو منای منی
تو گل زیبای منی مهدی (عج)
تو مه شبهای منی مهدی (عج)
یا ابا صالح مددی مولا
تاریخ شهادت امام سجاد(ع)
در مورد تاریخ شهادت ایشان نقل های مختلفی وجود دارد.
1⃣ بر اساس نقل مشهور 12 محرم سال 95 هجری قمری
2⃣ و بنا به روايتی دیگر 25 محرم سال 95 هجری قمری به عنوان سالروز شهادت حضرت امام زين العابدين(علیه السلام ) ذکر شده است
3⃣ 18 محرم سال 95 هجری قمری نیز در برخی نقل ها آمده است.
4⃣ نوزدهم محرم
5⃣ دوم صفر
6⃣ اول محرم
7⃣ 22 محرم
✍علل تعدد و اختلاف
1_تاکتیک دشمن برای آنکه شیعیان، شهادت و مکتب امامت را فراموش کنند
2_ضعف و نقص خط که بدون نقطه و إعراب بود
3_شهادت را ممکن است از شروع شدّت بیماری،حساب کرده اند
4_چه بسا تدبیر اصحاب با اشاره اهلبیت علیهم السلام به این کار إقدام کرده اند تا فرصت بیشتری برای إقامه عزا و إرائه مکتب امامت فراهم گردد
اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری
پاسخگوی حرم رضوی
https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع : حکم دعای غیرعربی در قنوت نماز
✍دو نظر در بین مراجع وجود دارد
1⃣ جایز است
1_مقام معظم رهبری
مانع ندارد.
2_آیتالله سیستانی
بعد از ذکر یا دعای عربی مثل صلوات، به فارسی نیز دعا کنید.
3_آیتالله بهجت (ره):
جایز است و قنوت محقق میشود.
2⃣ قنوت مُحقق نمی شود، اما مُبطل نماز هم نیست
آیتالله گلپایگانی (ره)
آیتالله صافی گلپایگانی
آیتالله مکارم شیرازی
آیتالله نوری همدانی
آیتالله وحید خراسانی
آیتالله فاضل لنکرانی (ره)
اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری
پاسخگوی حرم رضوی
https://eitaa.com/serathamed
مشهد رضوی 1403/5/9
ImamSajad.pdf
4.79M
ImamSajad.pdf
بسم الله الرحمن الرحیم
زندگی نامه زین العابدین
امام سجاد علیه السلام
اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری
پاسخگوی حرم رضوی
https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع : آثار بی تفاوتی
در مقابل ظلم و ظالم
✍مقدمه
امام على عليه السلام ـ در سفارش به حسنين عليهما السلام ـ نوشت :
كُونا لِلظَّالِمِ خَصما و للمَظلومِ عَونا
خصم ستمگر و يار ستمديده باشيد .
( نهج البلاغة : الكتاب ۴۷ )
در این مقاله سرنوشت کسانی که نسبت به مظلومین غزّه و فلسطین و هر مظلومی در هر جای دنیا بی تفاوت و چه بسا مُؤیّد ظلم باشد، مورد بررسی قرار گرفته است، گاهی بی تفاوتی و یا تأیید ظلم محدود است مثلا مادر شوهر می بیند پسرش به عروسش ظلم می کند چیزی نمی گوید و گاهی دایره ظلم گسترده و کلان است رأی بیجا، رأی ندادن، رأی باطل دادن همه ظلم به همه مردم و کوتاهی در امانت نظام اسلامی است
1⃣ظالم و گناه ظلم
امام حسین(علیه السلام)
«أَیُّهَا النّاسُ؛ إِنَّ رَسُولَ اللّهِ(صلى الله علیه وآله) قالَ: «مَنْ رَأى سُلْطاناً جائِراً مُسْتَحِلاًّ لِحُرُمِ اللهِ، ناکِثاً لِعَهْدِ اللهِ، مُخالِفاً لِسُنَّةِ رَسُولِ اللهِ، یَعْمَلُ فِی عِبادِاللهِ بِالاِثْمِ وَ الْعُدْوانِ فَلَمْ یُغَیِّرْ عَلَیْهِ بِفِعْل، وَ لاَ قَوْل، کانَ حَقّاً عَلَى اللهِ أَنْ یُدْخِلَهُ مَدْخَلَهُ»
(اى مردم! پیامبر خدا(ص) فرمودند: «هر کس سلطان ستمگرى را ببیند که حرام خدا را حلال شمرده، پیمان الهى را شکسته و با سنّت رسول خدا مخالفت ورزیده، در میان بندگان خدا به ستم رفتار مى کند; و او با زبان و کردارش با وى به مخالفت بر نخیزد، سزاوار است خداوند او را در جایگاه آن سلطان ستمگر (دوزخ) بیاندازد».
2⃣کافر و خروج از إسلام
پيامبر صلي الله عليه و آله : مَنْ اَصْبَحَ لا يَهْتَمُّ بِاُمورِ الْمُسْلِمينَ فَلَيْسَ مَنْهُمْ وَ مَنْ سَمِعَ رَجُلاً يُنادى يا لَلْمُسْلِمينَ فَلَمْ يُجِبْهُ فَلَيْسَ بِمُسْلِمٍ؛
هرکس صبح كند و به امور مسلمانان همّت نورزد، از آنان نيست و هر كس فرياد كمك خواهى كسى را بشنود و به كمكش نشتابد، مسلمان نيست
3⃣مضطرب،سلب آرامش
امام على عليه السلام :
إيّاكَ و الظُّلمَ؛ فَمَن ظَلَمَ كَرُهَت أيّامُهُ .
زنهار از ستمگرى ؛ زيرا هر كه ستم كرد ، روزگارش ناگوار شد .
( غرر الحكم : ۲۶۳۸ )
4⃣ دچار نکبت و گرفتار
امام على عليه السلام :
إيّاكَ و الظُّلمَ؛ فإنّهُ يَزُولُ عَمَّن تَظلِمُهُ و يَبقى علَيكَ .
زنهار از ستمگرى ؛ زيرا ستم ، از كسى كه به او ستم كنى زايل مى شود و [وزر و وبالش ]بر تو باقى مى ماند .
( غرر الحكم : ۲۶۴۳ )
5⃣ محرومیت از بهشت
امام على عليه السلام :
إيّاكَ و الجَورَ؛ فإنَّ الجائرَ لا يَرِيحُ رائحةَ الجَنَّةِ .
از بيدادگرى بپرهيز ، كه بيدادگر بوى بهشت را استشمام نمى كند .
( غرر الحكم : ۲۶۷۰ )
6⃣ محرومیت از نعمتها
امام على عليه السلام :
لَيسَ شَيءٌ أدعى إلى تَغييرِ نِعمَةِ اللّه ِ و تَعجِيلِ نِقْمَتِهِ مِن إقامَةٍ على ظُلمٍ؛ فإنّ اللّه َ سَميعُ دَعوَةِ المُضطَهَدِينَ (المَظلومِينَ)، و هُو للظالِمينَ بِالمِرصادِ .
در زوال نعمت خدا و شتاب بخشيدن به خشم و انتقام او ، هيچ چيز كارگرتر از ستمگرى نيست ؛ زيرا خداوند دعاى ستمديدگان را مى شنود و همواره در كمين ستمگران است
7⃣ کوتاهی در عمر
امام على عليه السلام :
مَن ظَلَمَ قُصِمَ عُمرُهُ .
هر كه ستم كند، عمرش شكسته شود.
( غرر الحكم : ۷۹۴۰ )
8⃣خدا از او انتقام می گیرد
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : خداوند عزّ و جلّ مى فرمايد :
و عِزَّتي و جلالِي لأَنتَقِمَنَّ مِن الظّالِمِ في عاجِلِهِ و آجِلِهِ، و لأنتَقِمَنَّ مِمَّن رَأى مَظلوما فَقَدَرَ أن يَنصُرَهُ فلَم يَنصُرْهُ
به عزّت و جلالم سوگند كه از ستمگر در دنيا و آخرت به طور قطع انتقام مى گيرم ، و از كسى هم كه ستمديده اى را ببيند و بتواند ياريش رساند و نرساند ، بى گمان انتقام مى گيرم .
( كنز العمّال : ۷۶۴۱ )
9⃣محشور شدن با ظالم
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
إذا كانَ يَومُ القِيامَةِ نادى مُنادٍ : أينَ الظَّلَمَةُ و أعوانُهُم ؟ مَن لاقَ لَهُم دَواةً، أو رَبَطَ لَهُم كِيسا ، أو مَدَّ لَهُم مُدَّةَ قَلَمٍ ،فَاحشُرُوهُم مَعَهُم .
چون روز قيامت شود ندا دهنده اى ندا دهد : «كجايند ستمگران و ياران آنها؟ همان كسانى كه دواتى براى آنان ليقه كرده ، يا سرِ كيسه اى را براى آنان بسته ، يا قلمى براى آنان در مركّب فرو برده اند . اينان را نيز با ستمگران محشور كنيد» .
🔟 تحت ظلم قرار میگیرد
امام صادق عليه السلام :
مَن عَذَرَ ظالِما بظُلمِهِ سَلَّطَ اللّه ُ علَيهِ مَن يَظلِمُهُ، فإن دَعا لَم يُستَجَبْ لَهُ ، و لَم يَأجُرْهُ اللّه ُ على ظُلامَتِهِ .
هركه براى ستمِ ستمكاران عذر و بهانه بتراشد (آن را توجيه كند) خداوند كسى را بر او مسلّط گرداند كه ستمش كند و آن گاه اگر دعا كند دعايش مستجاب نشود و خداوند براى ستمى كه بر او مى رود نيز اجر و پاداشى به او ندهد
اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری
پاسخگوی حرم رضوی
@serathamed
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع : روضه مُصوّر
کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری
پاسخگوی حرم رضوی
https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع :اشعار روضه
امام سجاد علیه السلام
✍روضه اول
درد بسیار، مداوا گریه
ارث جامانده زهرا گریه
روزها ناله و شب ها گریه
آب می خورد، ولی با گریه
گریه بر آب وضویش می ریخت
خون دل بر سر و رویش می ریخت
گریه بر شاه شهیدان خوب است
گریه بر کشته ی عریان خوب است
گریه بر دامن طفلان خوب است
گریه بر آن لب و دندان خوب است
خواسته هر سحرش گریه کند
در فراق پدرش گریه کند
گریه بر ناله آن مادرها
گریه بر گریه آن دخترها
گریه بر غارت انگشترها
گریه بر وا شدن معجرها
رنگ مهتاب، زمینش می زد
دیدن آب، زمینش می زد
گریه بر ناقه نشسته سخت است
گریه با پیکر خسته سخت است
گریه با بال شکسته سخت است
گریه با گردن بسته سخت است
گریه خوب است که هر شب باشد
گریه بر چادر زینب باشد
آن که را هست پیاده نکشید
تشنه را بر لب باده نکشید
طفل را این همه ساده نکشید
ذبح را آب نداده........
هیچ کس آب به گودال نبرد
پدرم ذبح شد و آب نخورد
آمد و دید تنی افتاده
کشته بی کفنی افتاده
شه بی پیرهنی افتاده
پاره پاره بدنی افتاده
همه پروانه و شمعش کردند
بوریا آمد و جمعش کردند
آمد و دید کنارش پر نیست
بدن افتاده ولیکن، سر نیست
چند انگشت، و انگشتر نیست
این حسین است ولی دیگر نیست
بس که با نیزه قلیلش کردند
ذبح کردند قتیلش کردند
✍روضه دوم
وقت باران داغِ چشم تر عذابم میدهد
آب مینوشم غمِ حنجر عذابم میدهد
شیرخواره سیر باشد زود خوابش میبرد
از عطش بیخوابی اصغر عذابم میدهد
مجلس ختم جوان رفتم دلم آتش گرفت
یاد تشییع تن اکبر عذابم میدهد
روی دست من اثر از حلقههای آهن است
این کبودیهای بر پیکر عذابم میدهد
کاش غارت میشد از روی سرم عمامهام
بر سرم جامانده خاکستر عذابم میدهد
از در دروازه تا بازار ساعتها گذشت
این شلوغیهای هر مَعبر عذابم میدهد
شامیان در پیش من حرف از کنیزی میزدند
التماس چشم آن دختر عذابم میدهد
داغ چوب خیزران و مجلس شوم شراب
از تمام داغها بدتر عذابم میدهد
خطبه را بالعن بر جدم علی آغاز کرد
چون به مسجد میروم منبر عذابم میدهد
هرچه آمد بر سر ما از بلای شام بود
قتلگاه اصلی ما کوچههای شام بود
✍روضه سوم
نالهی واعطاشا بر جگرش میافتاد
آب می دید به یاد قمرش می افتاد
بی سبب نیست که از جملهی بکائون است
اشک از گوشهی چشمان ترش میافتاد
شیرخواره بغل تازه عروسی میدید
یاد لالای رباب و پسرش میافتاد
با دلی خون شده میگفت که الشام الشام
تا به بازار مدینه گذرش میافتاد
جلوی پای سکینه دم دروازهی شهر
از روی نیزه علمدار سرش می افتاد
میشکست آینهی صبر و غرورش را زجر
تا به جان اسراء با کمرش میافتاد
روضهی گم شدن و دفن رقیه میخواند
تا به صحراء و خرابه نظرش میافتاد
گوسفندی جلویش ذبح که میشد یاد
حنجر کند و گلوی پدرش میافتاد
وای از آن لحظه که از لای حصیری کهنه
قطعههای پدرش دور و برش میافتاد
✍روضه چهارم
خیال کن که پر از زخم، پیکرت باشد
شکسته در غل و زنجیرها پرت باشد
خیال کن هدف سنگهای کوفه و شام
به روی نیزه سر دو برادرت باشد
فقط تو باشی و هشتاد و چار ناموست
و جملههای "حواست به معجرت باشد"
خیال کن حَرمت بیپناه مانده و بعد
به روی نی سر سردار لشگرت باشد
کنار عمهی سادات، یکطرف شمر و
سنان و حرمله هم، سمت دیگرت باشد
خیال کن که علی باشی و به مثل علی
دو دست بسته کماکان مقدرت باشد
یزید باشد و بزم شراب باشد و وای
به تشت زر سر بابا برابرت باشد
و بدتر از همه اینکه میان بزم شراب
نگاه باشد و باشیّ و خواهرت باشد
و باز از همه بدتر که مدت سیسال
تمام آن جلوی دیدهی ترت باشد
به اشک حضرت سجاد میخورم سوگند
که دیده هر چه که گفتیم، باورت باشد
شاعر:مهدی_مقیمی
✍روضه پنجم
شامیان خنده به زخم جگر ما نزنید
ساز با ناله ی ذرّیه ی زهرا نزنید
سر مردان خدا را به سر نیزه زدید
مرد باشید دگر سنگ به زنها نزنید
به زنان بر سر بازار اگر سنگ زدید
دختران را به کنار سر بابا نزنید
علی و فاطمه در جمع شما اِستادند
پیش چشم علی و فاطمه ما را نزنید
به اسیری که بود در غل و زنجیر زدید
به یتیمی که دویده است به صحرا نزنید
رقص شادی جلو محمل زینب نکنید
پای سر بریده به زمین پا نزنید
بگذارید برای شهدا گریه کنیم
خنده بر داغ دل سوخته ی ما نزنید
کشتن فاطمه بین در ودیوار بس است
تازیانه به تن زینب کبری نزنید
به تماشای سر پاک حسین آمده اید
اینقدر دست به هنگام تماشا نزنید
سخن «میثم» دل سوخته را گوش کنید
دوستان غیر در خانه ی مولا نزنید
غلام رضا سازگار
✍شعر روضه ششم
https://eitaa.com/serathamed/2562
اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری
پاسخگوی حرم رضوی
https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم
إنّا لله و إنّا إلیه راجعون
اسماعیل هنیه
شهادتت هنیئا لکم
✍إسرائیل، إسماعیل(هنیه)فرمانده حماس را شهید کرد، ان شاء الله إسماعیل (قائانی)فرمانده نیروی قدس، اسرائیل را نابود خواهد کرد
اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری
پاسخگوی حرم رضوی
https://eitaa.com/serathamed
✍شعر روضه ششم
بیمار، غیرِ شربتِ اشک روان نداشت
در دل هزار درد و توانِ بیان نداشت...
یک گل نداشت باغ و به آتش کشیده شد
جز آه در بساط، دگر باغبان نداشت
یکسر به خاک ریخت گل و غنچه، شاخ و برگ
دیگر ز باغِ عشق، نصیبی خزان نداشت
ماهی که آفتاب از او نور میگرفت
جز ابرِ خشکِ دیده، به سر، سایبان نداشت
دانی به کربلا ز چه او را عدو نکشت؟
تا کوفه، زنده ماندنِ او را گمان نداشت
از تب ز بس که ضعف به پا چیره گشته بود
میخواست بگذرد ز سرِ جان، توان نداشت
علی انسانی
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع :
بایسته های ورود به مسجد
✍مقدمه :
قال اميرالمؤمنين علیه السلام : الفَقيهُ كُلُّ الفَقيهِ مَن لم يُقنِّطِ الناسَ مِن رَحمَةِ اللّه ِ ، و لم يُؤيِسْهُم مِن رَوحِ اللّه ِ ، و لم يُؤَمِّنْهُم مِن مَكرِ اللّه ِ .[نهج البلاغة : الحكمة 90 .]
امام على عليه السلام : فقيه كامل و واقعى، كسى است كه مردم را از رحمت خدا نوميد نكند، آنان را از فيض درگاهش مأيوس نگرداند و از مكر و عذاب خدا آسوده خاطرشان نسازد
با توجه به روایت مذکور برداشت غلط از حدیث زیر نشود که باعث یأس و ترک مؤمنین از آمدن به مسجد شود بلکه روایت ذیل می خواهد تراز مؤمن مسجدی را نشان بدهد
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : خداوند عزّ و جلّ به من وحى فرمود كه :
يا أخا المُرسَلِينَ ، يا أخا المُنذِرِينَ ، أنذِرْ قَومَكَ أن لا يَدخُلُوا بَيتا مِن بُيُوتِي إلاّ
1_ بقُلوبٍ سَلِيمَةٍ
2_ و ألسُنٍ صادِقَةٍ،
3_ و أيدٍ نَقِيَّةٍ ،
4_ و فُروجٍ طاهِرَةٍ،
5_ و لا يَدخُلُوا بَيتا مِن بُيوتِي و لأَِحَدٍ مِن عِبادِي عِندَ أحَدٍ مِنهُم ظُلامَةٌ فإنّي ألعَنُهُ ما دامَ قائما بينَ يَدَيَّ يُصَلِّي حتَّى يَرُدَّ تلكَ الظُّلامَةَ إلى أهلِها .
اى از تبار پيامبران! اى از تبار هشدار دهندگان! به مردم خود هشدار ده كه به خانه اى (مسجد) از خانه هاى من قدم نگذارند ، مگر با دلهايى پاك و سالم و زبانهايى راستگو و دستهايى پاكيزه و عورتهايى پاك. و نيز هيچ يك از بندگان من كه مظلمه اى به گردن دارد قدم در هيچ يك از خانه هاى من نگذارد ؛ زيرا تا زمانى كه در پيشگاه من به نماز و نيايش ايستاده است ، پيوسته نفرينش كنم ، مگر آن گاه كه آن مظلمه را به صاحبش برگرداند .
( تفسير نور الثقلين : ۵/۵۰۰/۲۴)
✍ نکات و نتایج:
1⃣ مسجد، بیت الله هست و حُرمت دارد پس از مؤمن مسجدی انتظار می رود مواظب باشد قلب سالم از رذائل اخلاقی و یا زبان دروغگو، و یا دست دزدی، و دامن آلوده نداشته باشد
2⃣ نباید گفت چون فعلا قلب، زبان، دست و دامن من آلوده است پس مسجد نروم بلکه روایت را اینگونه ببینیم که من مسجدی الگو و زیر ذرّه بین جامعه هستم، از من مسجدی روا نیست که آلوده باشم
3⃣ ممکن است انسان اهل مسجد و یا اهل تلاوت قرآن باشد اما مورد لعنت خدا و قرار دارد چرا که قلب، زبان، دست و دامن او پاک نیست و باعث تمسخر مسجد و قرآن شده است
4⃣ آنچه باعث جلب رضایت و رحمت الهی می گردد اینکه مدیون کسی نباشم و از حیث مالی و آبروئی حقّ کسی را ضایع نکرده باشم
5⃣ ظلم فقط اختلاس ميلياردی یا قتل یا زنا نیست گاهی بازی با احساسات کسی کرده ام و یا مانع خیری شده ام و در نتیجه با اینکه اهل مسجد و نماز هستم اما از رحمت خدا دورم و مورد لعنت الهی هستم
6⃣ ممکن است تفسیر ترتیب در حدیث اینگونه باشد که قلب سالم از رذائل أخلاقی سبب زبان صادق و صداقت باعث تجارت سالم و دست پاک و لقمه حلال انسان را از آلودگی دامن حفظ می کند
7⃣ خدای سبحان برای حقّ النّاسِ هیچ ملاحظه ای ندارد و با قدرت در دفاع از حقّ النّاسِ بر می آید حتی اگر کسی حقّ الله را انجام دهد مثلا اهل مسجد و إقامه نماز باشد اما هیچ تقرّبی برای انجام تکالیف حقّ الهی ندارد
اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری
پاسخگوی حرم رضوی
https://eitaa.com/serathamed
1403/5/11مشهد رضوی
رُوي أن أعرابيا سأل الإمام الحسين بن علي ( عليه السَّلام ) حاجة .
قال : سمعت جدك يقول : اذا سألتم حاجة فاسألوها من أوجه اربعة : إما عربيا شريفا ، أو مولى كريما ، أو حامل القران ، أو صاحب الوجه الصبيح .
أما العرب فشرفت بجدك و أما الكرم فدأبكم و سيرتكم ، و أما القرآن ففي بيوتكم نزل ، و أما الوجه الصبيح فاني سمعت رسول الله ( صلى الله عليه وآله ) يقول : اذا أردتم أن تنظروا إليَّ فانظروا الى الحسن و الحسين ( عليهما السَّلام ) .
فقال الحسين ( عليه السَّلام ) : ما حاجتك ؟
فكتبها على الارض .
فقال الحسين ( عليه السَّلام ) : سمعت أبي عليا ( عليه السَّلام ) : يقول : قيمة كل امرء ما يحسنه ، و سمعت جدي يقول : المعروف بقدر المعرفة ، فأسألك عن ثلاث مسائل ، إن أحسنت في جواب واحدة فلك ثلث ما معي ، و إن أجبت عن ثنتين فلك ثلثا ما عندي ، و إن أجبت عن الثلاثة فلك كل ما عندي .
و قد حُمل الى الحسين صرة مختومة من العراق .
فقال : سَل و لا قوة الا بالله .
فقال ( عليه السَّلام ) : أي الاعمال أفضل ؟
قال الاعرابي : الإيمان بالله .
قال : فما نجاة العبد من الهلكة ؟
قال : الثقة بالله .
قال : فما يزين المرء ؟
قال : علم معه حلم .
قال : فان أخطأ ذلك ؟
قال : فمالٌ معه كَرم .
قال : فان أخطأ ذلك ؟
قال : فَقْرٌ معه صبر .
قال : فان أخطأ ذلك ؟
قال : فصاعقة من السماء فتحرقه .
فضحك الحسين ( عليه السَّلام ) و رمى بالصرة اليه
✍اعرابي بر حسين (ع) وارد شد و گفت: از جدت شنيدم كه مي گفت هر وقت سئوال كرديد از يكي از چهار كس طلب حاجت كنيد
1- عربي شريف
2- مولايي كريم
3- حامل قرآن
4- صاحب جمال زيبا.
اما عرب بوسيله شما شرافت پيدا كرده و اما كرم سيره شما است (سجيتكم الكرم) و اما قرآن در خانه ي شما نازل شده و اما جمال زيبا از پيامبر شنيده ام مي فرمود هر وقت خواستيد مرا نگاه كنيد به روي حسن و حسين عليهماالسلام نگاه كنيد.
امام فرمود حاجت تو چيست؟ عرب نياز خود را بر زمين نوشت امام فرمود: از جدم شنيده ام (المعروف بقدر المعرفة) عطايا به مقدار درك و شناخت انسان بايد باشد و پدرم علي (ع) فرموده (قيمة كل امرء ما يحسنه) ارزش هر مرد بقدر كردار درك او است.
من از تو سه مسأله مي پرسم اگر يكي را جواب دادي يك سوم خواسته ي تو را مي دهم و اگر دو تا را جواب دادي دو ثلث را مي دهم و اگر همه را جواب دادي همه ي مال را مي دهم. عرب گفت: بپرس اگر دانستم جواب مي گويم مال را مي گيرم و اگر ندانستم ياد مي گيرم
امام فرمود كدام يكي از اعمال افضل است گفت: (الايمان بالله) امام فرمود: نجات بنده از هلاكت با چيست؟ عرب گفت: (الثقة بالله): اعتماد به خدا است) امام: زينت بنده چيست؟ عرب: (علم معه حلم: دانش كه همراه با بردباري باشد) امام: اگر آن نشد؟ عرب: (مال معه كرم: ثروت همراه با جود سخا. امام: اگر آن هم نشد؟ عرب: «فصاعقة تحرقه: صاعقه آسماني بيايد او را بسوزاند) امام از خوشحالي خنديد يك كيسه طلا كه همراه داشت همه را به او داد [1] و اين روايت در صفحات قبل از بحار با اضافه انگشتر نقل شده ولكن صدر روايت متفاوت است و از سخنان حسين (ع) است لا تطلب من الجزاء الا بقدر ما صنعت و لا تفرح الا بما قلت من طاعة الله و لا تتناول الا بما رئيت لنفسك له اهلا از يارانت اميدوار مباش مگر به مقداري كه عمل كردي و خورسند مباش به طاعت مگر بمقدار آنچه موفق شده اي به كاري دست نزن مگر اينكه به آن اهليت داشته باشي.