eitaa logo
معیار(صراط الحمید)
1.5هزار دنبال‌کننده
496 عکس
162 ویدیو
9 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم هدف بیان شاخص هایی برمبنای عقل وشرع است تا افرادبا اطمینان خودرا ارزیابی کنندو یا وظیفه خود را به درستی تشخیص دهند ان‌شاءالله در صورت انتقاد یا پیشنهاد یا سوال با ادمین ارتباط بگیرید:09127473862 @hamldakbarl لینک @serathamed منشن
مشاهده در ایتا
دانلود
6⃣ در دعا سه مرتبه کلمه ففر بیان شده و مستقیم برای رفع فقر درخواست شده 1_أللهم أغن کل فقیر 2_سدّ فقرنا بغناک 3_و أغننا من الفقر وپنج مرتبه غیر مستقیم به مسأله فقر اشاره شده (1_جائع2_عریان3_مدین4_مکروب 5_غریب)همه از مصادیق فقراء هستند بنابراین 8مرتبه اشاره به مسأله فقر، هشداری با تأکید است چرا که: امام علی(ع) خطاب به فرزندش امام حسن‌ مجتبی(ع) می‌فرماید: «فرزندم کسی‌که به فقر دچار شود به چهار خصلت مبتلی می‌شود، ضعف در یقین، نقصان در عقل، سستی در دین، کم‌حیایی در چهره، پس از فقر به خدا پناه می‌بریم» لذا دعا تنها کافی نیست بلکه اقدام عملی برای دفع و رفع فقر لازم است 7⃣ فقر فقط نیاز مادی نیست بلکه : فقر معرفتی، فقر محبتی، فقر معنوی را نیز شامل می شود 8⃣ عریان فقط کسی نیست که لباس ندارد بلکه کسی که همسر ندارد نیز عریان است قرآن کریم می فرماید : هُنَّ لِباسٌ لَکُمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُنَّ؛ زنان لباس و پوشش برای شما مردان هستند و شما مردان پوشش و لباس برای زنانتان هستید.(بقره، آیه187) یا کسی که لباس حیاء ندارد نیز عریان است حتی اگر به ظاهر لباس و حجاب داشته باشد 9⃣ دو مرتبه به مشکل دین(قرض و بدهی) اشاره شده الف _اللّٰهُمَّ اقْضِ دَيْنَ كُلِّ مَدِينٍ، ب_اللّٰهُمَّ اقْضِ عَنَّا الدَّيْنَ پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند: لا همّ إلّا همّ الدّین و لا وجع إلّا وجع العین؛غمى چون غم قرض نیست و دردى چون درد چشم نیست. صفحه (2) ادامه دارد صلواتhttps://eitaa.com/serathamed
🔟 مکروب(اندوه گین) مصاديق زیادی دارد(مانند فقیر، مریض، اسیر، مدین و،،،) اما در رأس همه افراد غمگین امام عصر علیه السلام هستند به دو دلیل: الف_کوتاهی و گناهان محبان و شیعیان ب_ظلم و استکبار وبی عدالتی در جهان بنابراین : فرج و رفع غم حضرت،با ترک گناهان ما و ظهور آقا برای اجرای عدالت در جهان است هم‌چنین در اللهّمَ ردّ کلّ غریب، یکی از غرباء امام عصر علیه السلام هست بنابراین: در این دعا درکنار مبدأ(اللهّمَ)ومعاد(القبور) به مسأله امامت(مکروب، غریب) و عدالت(اصلاح کل فاسد) نیز اشاره دارد (یعنی درس عقاید در قالب دعای کوتاه) 1⃣1⃣ غریب فقط دور از وطن نیست وَ عَلَى غُرَبَاءِ اَلْمُؤْمِنِينَ وَ اَلْمُؤْمِنَاتِ بِالرَّدِّ إِلَى أَوْطَانِهِمْ سَالِمِينَ غَانِمِينَ بِحَقِّ مُحمد و آله أجمعین مصادیق دیگر غرباء: عنه صلى الله عليه و آله : الغُرَباءُ في الدنيا أربَعةٌ : قرآنٌ في جَوفِ ظالِمٍ ، و مَسجِدٌ في نادي قَومٍ لا يُصَلّى فيهِ ، و مُصحَفٌ في بَيتٍ لا يُقرَأُ فيهِ ، و رَجُلٌ صالِحٌ مَع قَومِ سوءٍ پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : غريبان دنيا چهارند:1: قرآنى كه در حافظه ستمگر است،2_ مسجدى كه در محلّه اى باشد و مردم در آن نماز نخوانند، 3_مصحفى كه در خانه اى باشد و خوانده نشود و4_ مرد پرهيزگارى كه در ميان مردمانى بد به سر مى برد. 5_ علمای ربانی: قال أمير المؤمنين علي عليه السلام: "الْعُلَمَاءُ غُرَبَاءُ لِكَثْرَةِ الْجُهَّالِ" به خاطر تعداد زیاد جاهل، علماء در أقلیت و غربت هستند عيون الحكم و المواعظ: 52،  6_مؤمن: قَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: اَلْمُؤْمِنُ فِي اَلدُّنْيَا غَرِيبٌ لاَ يَجْزَعُ مِنْ ذُلِّهَا وَ لاَ يَتَنَافَسُ أَهْلَهَا فِي عِزِّهَا أبو جعفر عليه السّلام : قَدْ أَفْلَحَ اَلْمُؤْمِنُونَ أ تدري من هم قلت أنت أعلم قال قد أفلح المؤمنون المسلمون إن المسلمين هم النجباء فالمؤمن غريب فطوبى للغرباء 7_فقیر قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : اَلْفَقْرُ يُخْرِسُ اَلْفَطِنَ عَنْ حُجَّتِهِ وَ اَلْمُقِلُّ غَرِيبٌ فِي بَلَدِهِ 8_ امام حسین علیه السلام مخضب شيبك بدمائك، و أنت وحيد غريب بارض كربلاء اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا قَتِيلَ اَلظَّمَاءِ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا غَرِيبَ اَلْغُرَبَاءِ صفحه (3)ادامه دارد صلوات https://eitaa.com/serathamed
2⃣1⃣ اللهّمَ فک کل اسیر اسیر فقط کسی نیست که در بند دشمن داخل زندان است الف_عقل اسیر نفس امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود كَمْ مِنْ عَقْلٍ أَسِيرٍ تَحْتَ هَوَى أَمِيرٍ چه بسا عقل كه اسير فرمانروايى هوس(نفس) است ب_مرد یا زن با تقوا اسیر همسر بد ج_مردم اسیر دست مدیر ومسئول جاهل یا ظالم د_هر کسی که اسیر شهرت یا شهوت یا ثروت یا منصب یا هر نوع علاقه مندی ها 3⃣1⃣ در هیچ کاری از امور مسلمین شایسته نیست فسادی باشد جامعه مسلمانان باید در مسائل اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی نسبت به دیگر جوامع قوی تر و سالم تر باشند تا مستکبران طمع نکنند اللهّمَ أصلح کل فاسد من امور المسلمین 4⃣1⃣ اللهّمَ إشف کل مریض مرض فقط جسمی نیست برخی روان آنان و برخی قلب آنان مریض است (فی قلوبهم مرض) کسی که داری کبر، عجب، حرص، حسد است مریض است 5⃣1⃣اللّٰهُمَّ غَيِّرْ سُوءَ حالِنا بِحُسْنِ حالِكَ زمانی حال انسان خوب می شود که به حال الهی تبدیل بشود(حسن حالک) حال الهی یعنی مانند خدا اهل عفو، اهل جود و کرم، اهل رحمت و محبت بشویم آن وقت واقعا حال ما خوب خواهد شد 6⃣1⃣إِنَّكَ عَلَىٰ كُلِّ شَىْءٍ قَدِيرٌ. همه درخواست ها از خداست چرا که فقط او قدیر مطلق است پس باید از او استعانت و توفیق خواست حمید اکبری 9رمضان1443 صفحه (4) پایان صلواتhttps://eitaa.com/serathamed
موضوع : الحمدلله در دعای افتتاح🌙🤲 نکته الف) 18 مرتبه الحمدلله در دعا آمده که فقط در 4مورد، متعلق حمد ذکر شده و 14مورد آن مطلق آمده است نکته ب) در 14 مورد هم که متعلق حمد ذکر نشده، از صفت بعد الحمدلله معلوم می‌شود که حمد برای خدا به چه علت آمده مثلا وقتی گفته می شود الحمدلله الذی هدانا یعنی حمد برای هدايت است که خدا توفیق آن را به ما داده است نکته ج) می توان دعای افتتاح را تعلیم توحید و تحمید دانست چرا که فضای غالب دعا از یگانگی خدا و صفات خدا و حمد خدا حکایت می کند نکته د) امام در قالب دعا و بیان حمد های متعدد می آموزد که علاوه بر معتقد شدن به معنای دعا، عمل و سبک زندگي ما نیز، با محتوای دعا تطابق کند مواردی که متعلق حمدآمده:🤲 1⃣حمد برای همه نعمت ها الْحَمْدُ لِلّٰهِ بِجَمِيعِ مَحامِدِهِ كُلِّها، عَلَىٰ جَمِيعِ نِعَمِهِ كُلِّها 2⃣ حمد برای حلم خدا الْحَمْدُ لِلّٰهِ عَلىٰ حِلْمِهِ بَعْدَ عِلْمِهِ، 3⃣حمد برای عفو خدا وَالْحَمْدُ لِلّٰهِ عَلَىٰ عَفْوِهِ بَعْدَ قُدْرَتِهِ، 4⃣حمد برای طول بردباری خدا وَالْحَمْدُ لِلّٰهِ عَلَىٰ طُولِ أَناتِهِ فِى غَضَبِهِ وَهُوَ قادِرٌ عَلَىٰ مَا يُرِيدُ مواردی که حمد،مطلق آمده:🤲 1⃣الْحَمْدُ لِلّٰهِ الَّذِى لَمْ يَتَّخِذْ صاحِبَةً وَلَا وَلَداً (حمد برای یگانگی خدا) 2⃣الْحَمْدُ لِلّٰهِ الَّذِى لَامُضادَّ لَهُ فِى مُلْكِهِ، وَلَا مُنازِعَ لَهُ فِى أَمْرِهِ. (حمد برای قدرت مطلق خدا) 3⃣الْحَمْدُ لِلّٰهِ الَّذِى لَاشَرِيكَ لَهُ فِى خَلْقِهِ، وَلَا شَبِيهَ لَهُ فِى عَظَمَتِهِ(حمد برای شریک و شبیه نداشتن خدا) 4⃣الْحَمْدُ لِلّٰهِ الْفاشِى فِى الْخَلْقِ أَمْرُهُ وَحَمْدُهُ، الظَّاهِرِ بِالْكَرَمِ مَجْدُهُ، الْباسِطِ بِالْجُودِ يَدَهُ، الَّذِى لَاتَنْقُصُ خَزائِنُهُ، وَلَا تَزِيدُهُ كَثْرَةُ الْعَطاءِ إِلّا جُوداً وَكَرَماً(حمد برای فرمان الهی و هچنین حمد برای حمد،وحمدبرای جود وکرم الهی) 5⃣الْحَمْدُ لِلّٰهِ مالِكِ الْمُلْكِ، مُجْرِى الْفُلْكِ، مُسَخِّرِ الرِّياحِ، فالِقِ الْإِصْباحِ، دَيَّانِ الدِّينِ، رَبِّ الْعالَمِينَ(حمد برای مالکیت، ربوبیت و مدیریت الهی) 6⃣الْحَمْدُ لِلّٰهِ خالِقِ الْخَلْقِ، باسِطِ الرِّزْقِ، فالِقِ الْإِصْباحِ، ذِى الْجَلالِ وَالْإِكْرامِ وَالْفَضْلِ وَالْإِنْعامِ ، الَّذِى بَعُدَ فَلا يُرىٰ، وَقَرُبَ فَشَهِدَ النَّجْوىٰ، تَبارَكَ وَتَعالىٰ(حمد برای خالقیت و رازقیت خدا) 7⃣الْحَمْدُ لِلّٰهِ الَّذِى لَيْسَ لَهُ مُنازِعٌ يُعادِلُهُ، وَلَا شَبِيهٌ يُشاكِلُهُ، وَلَا ظَهِيرٌ يُعاضِدُهُ، قَهَرَ بِعِزَّتِهِ الْأَعِزَّاءَ، وَتَواضَعَ لِعَظَمَتِهِ الْعُظَماءُ، فَبَلَغَ بِقُدْرَتِهِ مَا يَشاءُ؛(حمدبرای قاهریت وغالب بودن خدا برهرکسی وهرچیزی) 8⃣الْحَمْدُ لِلّٰهِ الَّذِى يُجِيبُنِى حِينَ أُنادِيهِ، وَيَسْتُرُ عَلَىَّ كُلَّ عَوْرَةٍ وَأَنَا أَعْصِيهِ، وَيُعَظِّمُ النِّعْمَةَ عَلَىَّ فَلَا أُجازِيهِ (حمد برای استجابت دعا وپوشش گناه وقطع نکردن نعمت) 9⃣الْحَمْدُ لِلّٰهِ الَّذِى لَايُهْتَكُ حِجابُهُ، وَلَا يُغْلَقُ بابُهُ، وَلَا يُرَدُّ سائِلُهُ، وَلَا يُخَيَّبُ آمِلُهُ (حمد برای محجوب بودن خدا و باز بودن درب رحمت الهی وامید) 🔟الْحَمْدُ لِلّٰهِ الَّذِى يُؤْمِنُ الْخائِفِينَ، وَيُنَجِّى الصَّالِحِينَ ، وَيَرْفَعُ الْمُسْتَضْعَفِينَ، وَيَضَعُ الْمُسْتَكْبِرِينَ، وَيُهْلِكُ مُلُوكاً وَيَسْتَخْلِفُ آخَرِينَ، (حمد برای إیمنی از خدا و نجات صالحین و هلاکت مستکبران) 1⃣1⃣ وَالْحَمْدُ لِلّٰهِ قاصِمِ الْجَبَّارِينَ، مُبِيرِ الظَّالِمِينَ، مُدْرِكِ الْهارِبِينَ، نَكالِ الظَّالِمِينَ، صَرِيخِ الْمُسْتَصْرِخِينَ، مَوْضِعِ حاجاتِ الطَّالِبِينَ، مُعْتَمَدِ الْمُؤْمِنِينَ(حمد برای جزاء دادن و خوار کردن ظالمان وفریاد رسی خدا) 2⃣1⃣ الْحَمْدُ لِلّٰهِ الَّذِى مِنْ خَشْيَتِهِ تَرْعَدُ السَّماءُ وَسُكَّانُها، وَتَرْجُفُ الْأَرْضُ وَعُمَّارُها، وَتَمُوجُ الْبِحارُ وَمَنْ يَسْبَحُ فِى غَمَراتِها؛(حمد برای خشیت وخوف الهی) 3⃣1⃣الْحَمْدُ لِلّٰهِ الَّذِى هَدانا لِهٰذا وَمَا كُنَّا لِنَهْتَدِىَ لَوْلَا أَنْ هَدَانا اللّٰهُ(حمد برای هدایت شدن) 4⃣1⃣ الْحَمْدُ لِلّٰهِ الَّذِى يَخْلُقُ وَلَمْ يُخْلَقْ، وَيَرْزُقُ وَلَا يُرْزَقُ، وَيُطْعِمُ وَلَا يُطْعَمُ، وَيُمِيتُ الْأَحْياءَ، وَيُحْيِى الْمَوْتىٰ، وَهُوَ حَيٌّ لَايَمُوتُ، بِيَدِهِ الْخَيْرُ، وَهُوَ عَلَىٰ كُلِّ شَىْءٍ قَدِيرٌ(حمد برای قدرت نمائی خدا در خلقت، در رزق، در حیات دادن) حمید اکبری 10رمضان1443صلواتhttps://eitaa.com/serathamed
موضوع :فضائل علی علیه السلام در دعای افتتاح 1⃣ امیرالمؤمنین اللّٰهُمَّ وَصَلِّ عَلَىٰ عَلِيٍّ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ، 2⃣ وصی پیامبر (وَصِيِّ رَسُولِ رَبِّ الْعالَمِينَ) 3⃣ عبدالله (عَبْدِكَ) 4⃣ ولیّ اللّه (وَوَ لِيِّكَ) 5⃣ برادر رسول‌الله (وَأَخِي رَسُولِكَ) 6⃣ حجة اللّه (وَحُجَّتِكَ عَلَىٰ خَلْقِكَ) 7⃣ آیة الله الکبری(وَآيَتِكَ الْكُبْرىٰ) 8⃣ خبر بزرگ( وَالنَّبَاَ الْعَظِيمِ) حمید اکبری 1402/1/3 علیه السلام صلواتhttps://eitaa.com/serathamed
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنرانی حمید اکبری
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنرانی عوامل محبوبیت پیش امام زمان علیه السلام
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع :آرزوهای پس از مرگ آرزویی که انسان بعد از مرگ می‌کند و در قرآن ذکر شده است: 1⃣ يَا لَيْتَنِیٖ كُنْتُ تُرَابًا؛ ﺍی ﮐﺎﺵ خاک می‌بودم. (ﺳﻮﺭه نبأ‏، آیه ۴۰) 2⃣ يَا لَيْتَنِي قَدَّمْتُ لِحَيَاتِیٖ؛ ﺍی ﮐﺎﺵ برای آخرت خود چیزی پیش می‌فرستادم.(سوره فجر، آیه ۲۴) 3⃣ يَا لَيْتَنِیٖ لَمْ أُوتَ كِتَابِيَهْ؛ ﺍی ﮐﺎﺵ نامه اعمالم برایم داده نمی‌شد. (ﺳﻮﺭه حاﻗﺔ، آیه ۲۵) 4⃣ يَا وَيْلَتَىٰ لَيْتَنِیٖ لَمْ أَتَّخِذْ فُلَانًا خَلِيلًا؛ ﺍی ﮐﺎﺵ فلان انسان را به دوستی نمی‌گرفتم. ‏(ﺳﻮﺭه فرﻗﺎﻥ، آیه ۲۸) 5⃣ يَا لَيْتَنَا أَطَعْنَا اللَّهَ وَأَطَعْنَا الرَّسُولَ؛ ﺍی ﮐﺎﺵ فرمانبرداری الله و رسولش صلی الله علیه و آله و سلم را می‌کردیم. ‏ (ﺳﻮﺭه أﺣﺰﺍﺏ، آیه ۶۶) 6⃣ يَا لَيْتَنِی اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِيلًا؛ ﺍی ﮐﺎﺵ راه و روش رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم را تعقیب می‌کردم. ‏ (ﺳﻮﺭه فرﻗﺎﻥ، آیه ۲۷) 7⃣ يَا لَيْتَنِیٖ كُنتُ مَعَهُمْ فَأَفُوزَ فَوْزًا عَظِيمً؛ ﺍی ﮐﺎﺵ من هم با آنها می‌بودم، حال کامیابی بزرگ حاصل می‌کردم. ‏ (ﺳﻮﺭه نساء، آیه ۷۳) 8⃣ يَا لَيْتَنِیٖ لَمْ أُشْرِكْ بِرَبِّی أَحَدًا؛ ﺍی ﮐﺎﺵ با رب خود کسی را شریک نمی‌آوردم. ‏(ﺳﻮﺭه کهف، آیه ۴۲) 9⃣ يَا لَيْتَنَا نُرَدُّ وَلَا نُكَذِّبَ بِآيَاتِ رَبِّنَا وَنَكُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِين؛ ﺍی ﮐﺎﺵ راهی پیدا شود که دوباره به دنیا برگردیم و نشانی‌های رب خود را انکار نکنیم و از جمله مؤمنین شویم‏. (ﺳﻮﺭه أﻧﻌﺎﻡ، آیه ۲۷) اینها آرزوهایی هستند که انسان بعد از مرگ دارد در حالیکه در آن زمان، دیگر فرصتی برای جبران وجود ندارد؛ پس امروز به فکر باشیم.
سلام علیکم موضوع :عوامل عدم پذیرش هدايت چرا عده ای از حاکمیت جریان و جبهه حق حمایت نمی کنند و ناراحت اند؟!! 1_محدودیت محدود نشدن برای انجام خلاف و گناه (لیفجر امامه) 2_لجاجت الللجاجة تسل الرای 3_جهالت الناس اعداء ما جهلوا 4_ خباثت آلوده گناه است ومذاقش عوض شده‌ 5_رفاقت( با أشرار) مجالسةالأشرارتورث سوء الظن بالأخیار 6 _خجالت( و شماتت و حماقت) حیای احمقانه دارد نگران تمسخر ديگران هست زیر بار حق نمی رود 7_حسادت چشم دیدن نعمت را دردست دیگران ندارد 8_رذالت کسی که شخصیت پستی دارد و برای خود حرمت و کرامت قائل نیست از شر او ایمنی نیست و حق را نمی پذیرد 9_مداومت (و عادت بر. گناه و آلودگی) ثم کان عاقبة الذین أسائوا السوئا أن کذبوا بآیات الله و کانوا بها یستهزئون (روم/10) 10_ریاست (خلافت وحاکمیت) تکبر و حب مقام و دنیا مانع پذیرش حق است خمید اکبری 29/ 3/ 1400 صلوات
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
1⃣ به مناسبت سالروز ازدواج حضرت اُمّ المؤمنین خديجه کبری سلام الله علیها، کارگاه مهارت ازدواج توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی تقدیم می گردد کانال مطالب تولیدشده https://eitaa.com/serathamed
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
2⃣ به مناسبت سالروز ازدواج حضرت اُمّ المؤمنین خديجه کبری سلام الله علیها، کارگاه مهارت ازدواج توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی تقدیم می گردد کانال مطالب تولیدشده https://eitaa.com/serathamed
موضوع:أنواع مست كننده ها مقدمه : معارف اهل بیت علیهم السلام به انسان این نگاه و جهان بینی صحیح را می دهد که فقط شراب، مستی نمی آورد و مواردی که باعث مستی و بی عقلی انسان می گردد در روایات بیان شده که باید از برخی موارد پرهیز وبعضی را مدیریت و کنترل کرد 1⃣ گناه پيامبرصلى الله عليه و آله فرمود:يابنَ مسعودٍ، اِحذَر سُكرَ الخَطيئةِ؛ فإنَّ لِلخَطيئةِ سُكرا كَسُكرِ الشَّرابِ ، بل هِي أشَدُّ سُكرا مِنهُ يقولُ اللّه ُتعالى«صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فهُم لايَرْجِعُونَ»(بقره،18) اى پسر مسعود! از مستى گناه حذر كن زيرا گناه نيز همچون شراب، مستى مى آورد وبلكه مستى آن شديدتر است . خداوند متعال مى فرمايد «كرانند، گنگانند،كورانند، پس آنان باز نمى گردند». 2⃣شراب3⃣ثروت4⃣خواب 5⃣حاکمیت(موقعیت مدیریتی) امام على عليه السلام :السُّكرُ أربَعُ سَكراتٍ:سُكرُ الشَّرابِ،و سُكرُ المالِ،و سُكرُ النَّومِ،و سُكرُ المُلكِ .  مستى چهار گونه است: مستى شراب ، مستى ثروت، مستى خواب و مستى حكومت امیرالمؤمنین (علیه السلام)سكرة الحكومة أسكر من سكر الخمر. 6⃣قدرت ممکن است کسی قدرتی دارد حتی بدون ثروت، و از حاکمیت هم نباشد مثلا طرفداران و مریدانی دارد یا آنکه به کثرت قوم و قبیله یا قدرت بدنی خود و،،،، تکیه دارد! که باعث مستی است 7⃣ علم(غیر مفید)یاعلم مفیدکه بدون خودسازی وعمل باشد! 8⃣مدح وتعریف دیگران از إنسان(بایدخیلی مواظب بود) 9⃣ جوانی امام على عليه السلام :  يَنبَغِي للعاقِلِ أن يَحتَرِسَ مِن سُكرِ المالِ ، و سُكرِ القُدرَةِ ، و سُكرِ العِلمِ ، و سُكرِ المَدحِ ، و سُكرِ الشَّبابِ ، فإنَّ لِكُلِّ ذلكَ رِياحا خَبيثةً تَسلُبُ العَقلَ و تَستَخِفُّ الوَقارَ .  سزاوار است كه خردمند از مستى ثروت و مستى قدرت و مستى دانش و مستى ستايش و مستى جوانى پرهيز كند ؛ زيرا هر يك از اين مستيها بادهاى پليدى دارد كه عقل رامى ربايدو وقار را ازبين مى برد . 🔟 خود را غنیّ دیدن نکته: ممکن است کسی مال زیاد دارد اما خود را غنیّ نمی بیند كَلَّا إِنَّ الْإِنْسَانَ لَيَطْغَى حقا كه انسان سركشى مى ‏كند (۶/علق) أَنْ رَآهُ اسْتَغْنَى  همين كه خود را بى ‏نياز پندارد (۷/علق) امام على عليه السلام : اِستَعِيذُوا بِاللّه ِ مِن سَكرَةِ الغِنى ، فإنَّ لَهُ سَكرةً بَعيدَةَ الإفاقَةِ .  از مستىِ ثروت به خدا پناه بريد ، كه مستى آن دير از سر مى پرد 1⃣1⃣غفلت2⃣1⃣غرور امام على عليه السلام : سُكرُ الغَفلَةِ و الغُرورِ أبعَدُ إفاقَةً مِن سُكرِ الخُمُورِ .  مستى غفلت و غرور ، ديرتر از مستى خمر از سر مى پرد 3⃣1⃣ گمراهی و ضلالت امام على عليه السلام : مَن كَثُرَ نِزاعُهُ بالجَهلِ دامَ عَماهُ عَنِ الحَقِّ ، و مَن زاغَ ساءَت عِندَهُ الحَسَنَةُ ، و حَسُنَت عِندَهُ السَّيِّئَةُ ، و سَكِرَ سُكرَ الضَّلالَةِ . هر كه از روى نادانى بسيار بستيزد ، نديدن حق در او دوام يابد و هر كس [از حق ]منحرف شود، خوبى در نظرش بد و بدى در نظرش خوب آيد و از گمراهى ، مست شود . 4⃣1⃣ نعمت های فراوان و مستمر(که به آن دل خوش است) امام على عليه السلام در مورد پیشامدهای ناگوار آینده ذاكَ حَيثُ تَسكَرُونَ مِن غَيرِ شَرابٍ ، بل مِن النِّعمَةِ و النَّعيمِ . آن ، زمانى خواهد بود كه نه از شراب، بلكه ازنعمت وخوشى مست مى شويد. 5⃣1⃣ بی خبری(بی خیالی وبی تفاوتی) امام على عليه السلام ـ در تشويق كردن مردم به جهاد فرمود اُفٍّ لكم إذا دعوتكم إلى جهادِ عدوِّكُم دارت أعيُنُكم كأنَّكُم من الموت في غَمرةٍ ، و من الذُّهولِ في سَكرة :واى بر شماهنگامى كه شما را به جنگ به دشمنان مى خوانم چشمانتان به دَوَران مى افتد گويى در مرگ فرو رفته و از سكرات آن دست و پا مى زنيد و در نسيان و بيخبرى و سرمستى هستيد 6⃣1⃣ مرگ(وفات) امیرالمؤمنین علیه السلام در توصيف فريب خوردگان [دنيا] ـ فرمود في صِفَةِ المَأخوذِينَ علَى الغِرَّةِ ـ : اجتَمَعَت علَيهِم سَكرَةُ المَوتِ و حَسرَةُ الفَوتِ ، ففَتَرَت لها أطرافُهُم ، و تَغيَّرَت لها ألوانُهُم  .[نهج البلاغة : الخطبة 109] سكرات مرگ و حسرت از دست دادن همه چيز در وجود آنها جمع مى شود و دست و پاهايشان به سستى مى گرايد و رنگ هايشان بر مى گردد :✅قال الصّادِقُ علیه السلام مَنْ سَرَّهُ أَنْ يَنْظُرَ إِلَى اَللَّهِ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ وَ تَهُونَ عَلَيْهِ سَكْرَةُ اَلْمَوْتِ وَ هَوْلُ اَلْمُطَّلَعِ فَلْيُكْثِرْ زِيَارَةَ قَبْرِ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَإِنَّ زِيَارَةَ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ زِيَارَةُ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ هر كس خوش دارد كه روز قيامت ، به خدا بنگرد و سختى هاى مرگ ، و بيم و هراس پس از آن بر او آسان شود ، به زيارت قبر حسين عليه السلام فراوان برود. همانا زیارت امام حسین،زیارت رسول خدا صلی الله علیه وآله هست
موضوع: تأملی در دعای يَا عَلِىُّ يَا عَظِيمُ، 1⃣ ابتدا هشت صفت خدا را نام می بریم 1_علیّ2_عظیم3_غفور4_رحیم 5_رب العظیم6_الذی لیس کمثله شیء7_سمیع8_بصیر (يَا عَلِىُّ يَا عَظِيمُ، يَا غَفُورُ يَا رَحِيمُ، أَنْتَ الرَّبُّ الْعَظِيمُ الَّذِى لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَىْءٌ وَهُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ،) 2⃣ سپس هشت توصیف از ماه رمضان بیان می کنیم (1_وَهٰذَاشَهْرٌعَظَّمْتَهُ2_وَكَرَّمْتَهُ3_وَشَرَّفْتَهُ4_وَفَضَّلْتَهُ عَلَى الشُّهُورِ،5_وَهُوَ الشَّهْرُ الَّذِى فَرَضْتَ صِيامَهُ عَلَىَّ،6_وَهُوَ شَهْرُ رَمَضانَ الَّذِى أَنْزَلْتَ فِيهِ الْقُرْآنَ هُدىً لِلنَّاسِ وَبَيِّناتٍ مِنَ الْهُدىٰ وَالْفُرْقانِ7_وَجَعَلْتَ فِيهِ لَيْلَةَ الْقَدْرِ 8_وَجَعَلْتَها خَيْراً مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ) 3⃣ ویژگی های قرآن در دعا 1_ هدیً للناس2َ_وبیّنات من الهدی3_والفرقان 4⃣ بعد از8صفت خدا و8صفت ماه، از خدا طلب می کنیم فَيا ذَا الْمَنِّ وَلَا يُمَنُّ عَلَيْكَ مُنَّ عَلَىَّ بِفَكاكِ رَقَبَتِى مِنَ النَّارِ فِى مَنْ تَمُنُّ عَلَيْهِ وَ أَدْخِلْنِى الْجَنَّةَ بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ.ای (ای صاحب مهر و محبت که بر تو منّتی گذاشته نشود، بر من به آزادی از آتش منّت نه در جمع آنان که بر آن‌ها منّت نهی و وارد بهشتم گردان، ای مهربان‌ترین مهربانان) 5⃣ قله همه دعاها، در ماه مبارک، نجات از عذاب است الف) دعای مجیر:أجرنا من النار یا مجیر ب) دعای جوشن:خلصنا من النار یا ربّ ج) دعای یا عظیم:فکاک رقبتی من النار نتيجه ونکته) انسان به دلیل کفران نعمت وکثرت گناه مستحق عذاب است اما منّت و عنایت الهی سبب نجات از عذاب است(منّ علیّ بفکاک رقبتی من النار) صلوات/حمید اکبری 14ماه مبارک رمضان1443 https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : موانع علاقه چرا گاهی نسبت به چیزی یا کسی یا کاری إقبال و اقدامی نداریم؟! 1⃣ جهل الناس اعداء ما جهلوا عدم آگاهی و شناخت کافی از شخصی یا موضوعی، باعث می‌شود انسان نسبت به چیزی یا کاری یا کسی میل و انگیزه نداشته باشد مثلا چون میگو را نمی‌شناسد و صرفا به خاطر قیافه زشتش نمی خورد اما با اطلاع از آثار میگو آن را طلب میکند 2⃣ تنبلی و کسالت گاهی چون لوازم کاری، حرکت و تلاش و نظم می خواهد او علاقه مند نمی شود چون حال پذیرش مسئولیت و تلاش را ندارد 3⃣ بخل مثلا به میهمانی رفتن علاقه ندارد چرا که از مال خود به کسی ندهد 4⃣ ترس برخی برای اینکه از مشکلات و پیامدهای آن می ترسند ذوق و شوقی برای آن چیز پیدا نمی کنند و علاقه پیدا نمی‌کند 5⃣ قیاس مقايسه یکی از موانع علاقه است هر چیزی را باید به اندازه ظرفیت و تناسب خودش سنجید و نمره داد نه با دیگران و إلا هر چیزی یا کسی در مقایسه با غیر آن منفی می گیرد بلکه باید دید خود فرد نمره قبولی را در حدّ خود دارد یا خیر؟ یا فلان موضوع یا مسأله را با مجموع محاسن و معایب همان کار ببیند نه با دیگر موضوعات که ارتباطی ندارند 6⃣عدم توجه به عیب خود اگر بفهمیم و ببینیم که چه ضعف و نقص هایی خود داریم دیگر عیوب دیگران به چشم نمی آید تا سلب علاقه و انگیزه شود یا دیگر موضوعات نیز در کنار خوبی ها، بدی هائی هم دارد 7⃣ اراده قویّ نداشتن کسی که نیت و قصد کاری ندارد اقبال و علاقه ای در او شکل نمی گیرد باید بخواهد و همّت کند 8⃣شکست و تجربه تلخ برخی برای اینکه تجربه بدی از چیزی داشته اند انگیزه ندارند، درحالیکه نباید تعمیم داد 9⃣ لجاجت گاهی علاقه هست اما نمی خواهد و میخواهد مخالفت کند 🔟 عدم اخلاص وقتی کاری را ببیند نفعی و نامی از او نيست،لذا علاقه ای نشان نمی‌دهد فقط شهوت و شهرت خود را می بیند اما اگر بلند نظر بود رضایت خدا ملاک بود نه نفس نسبت به هر اقدامی هر چند سخت و مکروه اقبال پیدا می کند مثل اباعبدالله الحسین علیه السلام می فرماید هوّن علیّ بما نزل بی أنّه بعین الله (برای من هر مصیبتی آسان است چون خدا می بیند) اگر فکر ونیت الهی باشد به شهادت ویا هر کاری که وظیفه اوست علاقه مند می گردد اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم لینک کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed 1400/5/1 قم مقدسه
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع :چگونه اهل دعا بشویم؟ 🤲 1⃣_توجه به فقر و ضعف انسان که محتاج است 2⃣_ تفکر در اینکه به غیر خدا اصلا نمیشه تقاضا کرد چون غیر خدا همه فقیر و ضعیف و بلکه عین فقر هستند 3⃣_معاشرت با دوستان صالح و اهل دعا 4⃣_حضور در اماکن مقدس (مسجد ومزار أئمه علیهم السلام و مؤمنین ) 5⃣_أنس با قرآن و روایات مخصوصا مطالب مربوط به دعا 6⃣_با تأمل در مضامين أدعیه انگیزه دعا ایجاد می شود 7⃣_کتاب دعای مناسب(از لحاظ چاپ و ترتیب دعا) 8⃣_دعا برای غیر (چرا که برای او صد برابر طبق روایت همان دعا درخواست می شود) 9⃣_دعا را مختصر و به همان اندازه که حال و توجه دارد بخواند حتی به هر زبانی که می خواهد 🔟_توجه به اینکه دعا خود عبادت است و حتما نتیجه دارد در دنیا و آخرت اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed مشهد مقدس 99/8/26
موضوع : امام عصر علیه السلام در دعای افتتاح🤲 🌙🌹 1⃣ در اولین مورد برای حضرت در ضمن أَئِمَّةِ الْمُسْلِمِينَ صلوات و درود از خدا طلب می کنیم وَصَلِّ عَلَىٰ أَئِمَّةِ الْمُسْلِمِينَ،،،، وَالْخَلَفِ الْهادِي الْمَهْدِيِّ، حُجَجِكَ عَلَىٰ عِبادِكَ، وَأُمَنائِكَ فِى بِلادِكَ صَلاةً كَثِيرَةً دائِمَةً؛ 2⃣ در مرتبه دوم مستقل برای امام عصر علیه السلام صلوات از خدا طلب میکنیم اللّٰهُمَّ وَصَلِّ عَلَىٰ وَليِّ أَمْرِكَ الْقائِمِ الْمُؤَمَّلِ، وَالْعَدْلِ الْمُنْتَظَرِ، 3⃣ صفت قائم دو مرتبه برای حضرت ذکر شده الف_الْقائِمِ الْمُؤَمَّلِ ب_وَالْقائِمَ بِدِينِكَ این تکرار، تأکید و تذکری به همه است که حضرت قائم است (قائم است یعنی قوام دین به دست حضرت است که با قیام، اهداف انبیاء که تأمین سعادت دنیا و آخرت است تحقق پیدا می کند) بنابراین شأن حضرت را با مطالبات سطحی و جزئی و شخصی پایین نیاوریم 4⃣ تعبیر العدل المنتظر که به صورت مصدر (عدل) آمده و نگفت عادل، برای این است که وجود حضرت، عین عدل است که شدت عدالت را می رساند و فراگیری آن در همه جا و برای همه افراد جاری می‌شود 5⃣ دو دعای ویژه برای حضرت الف_وَحُفَّهُ بِمَلائِكَتِكَ الْمُقَرَّبِينَ، او را در حمایت فرشتگان مقرّبت قرار ده. ب_ وَأَيِّدْهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ يَا رَبَّ الْعالَمِينَ . و به روح‌القدس حمایتش کن ای پروردگار جهانیان. 6⃣ بیان رسالت امام عصر علیه السلام در قالب طلب و دعا الف_اللّٰهُمَّ اجْعَلْهُ الدَّاعِىَ إِلىٰ كِتابِكَ(خدایا او را دعوت‌کننده به کتابت) ب_وَالْقائِمَ بِدِينِكَ،(وقیام‌کننده به آئینت قرار ده) ج_ اسْتَخْلِفْهُ فِى الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفْتَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِ،(او را جانشین خود روی زمین گردان، چنان‌که پاکان پیش از او را جانشین خویش قرار دادی،) د_ مَكِّنْ لَهُ دِينَهُ الَّذِى ارْتَضَيْتَهُ لَهُ(دینی را که برایش پسندیده‌ای به دست او پابرجا بدار) ه_أَبْدِلْهُ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِ أَمْناً، يَعْبُدُكَ لَايُشْرِكُ بِكَ شَيْئاً( ترسش را به امنیت تغییر ده تا با اخلاص کامل تو را بپرستد) 2پرسش مهم 1_علت ترس حضرت چیست؟ قطعا ترس حضرت به خاطر عدم شجاعت نیست بلکه ترس از نپذیرفتن هدایت توسط مردم و یا خوف کشتن حضرت توسط مخالفان قبل از ظهوربود 2_مراد از اینکه امام عصر علیه السلام شرک نمی ورزد یعنیَ چه؟ مگر قبل از ظهور، عبادت حضرت آلوده به شرک بود؟ پاسخ اینکه الف_قبل از ظهور نیز عبادت حضرت خالصانه بود اما آشکارا نبود اما بعد از ظهور بدون ترس، عبادت خدا علنی می شود ب_عدم امنیت، باعث می شود،ذهن انسان متوجه و ممحض در عبادت نباشد و مشغول به غیر عبادت مثلا دغدغه حفظ جان بشود ج_مراد اینکه امام عصر علیه السلام باعث می شود که جامعه از شرک و آلودگی پاک شود صفحه(1) حمیداکبری/صلوات https://eitaa.com/serathamed
7⃣دعاهایی برای حضرت و انصار او: 1_اللّٰهُمَّ أَعِزَّهُ وَأَعْزِزْ بِهِ، خدایا، توانمندش بدار و به دیگران توسط او توانمندی بده 2_وَانْصُرْهُ وَانْتَصِرْ بِهِ، و یاری‌اش کن و به دیگران از سوی او یاری ده نکته مهم دعای 1و2) اگر جامعه عزت و نصرت الهی می خواهد باید امام عصر علیه السلام، عزیز و مورد نصرت باشد اگر امام اطاعت نشود جامعه ذلیل و بی یاور خواهد بود 3_وَانْصُرْهُ نَصْراً عَزِيزاً، و یاری‌اش ده، یاری پیروزمندانه 4_وَافْتَحْ لَهُ فَتْحاً يَسِيراً، و پیروزی آسان برایش بگشا 5_وَاجْعَلْ لَهُ مِنْ لَدُنْكَ سُلْطاناًنَصِيراً و از پیش خود برای او سلطنتی پیروزی آفرین قرار ده 6_اللّٰهُمَّ أَظْهِرْ بِهِ دِينَكَ وَسُنَّةَ نَبِيِّكَ حَتَّىٰ لَايَسْتَخْفِىَ بِشَىْءٍ مِنَ الْحَقِّ مَخافَةَ أَحَدٍ مِنَ الْخَلْقِ خدایا، به وسیله او دینت و روش پیامبرت را آشکار کن تا چیزی از حق، از ترس احدی از مردم پنهان نماند نکته مهم از دعای ششم) قبل از ظهور حضرت، ظرفیت و مصلحت نبود تمام حق گفته شود چون عقول اسیر نفوس هستند یعنی جامعه آن قدر استحاله شده که منکر، معروف شده و دیگر جایی برای بیان معروف و حق نیست بخاطر ترس از مخالفت یا فتنه 8⃣ شاخصه های دولت و حکومت کریمه امام عصر علیه السلام اللّٰهُمَّ إِنَّا نَرْغَبُ إِلَيْكَ فِى دَوْلَةٍ كَرِيمَةٍ خدایا، به‌سوی تو مشتاقیم برای یافتن دولت کریمه‌ای 1_ تُعِزُّ بِهَا الْإِسْلامَ وَأَهْلَهُ، اسلام و اهلش را به آن(دولت کریمه) توانمند گردانی 2_وَتُذِلُّ بِهَا النِّفاقَ وَأَهْلَهُ، و نفاق و اهلش را به وسیله آن خوار سازی 3_وَتَجْعَلُنا فِيها مِنَ الدُّعاةِ إِلَىٰ طاعَتِكَ، وَالْقادَةِ إِلىٰ سَبِيلِكَ، ما را در آن دولت از دعوت‌کنندگان به‌سوی طاعتت و رهبران به‌سوی راهت قرار دهی 4_وَتَرْزُقُنا بِها كَرامَةَ الدُّنْيا وَالْآخِرَةِ؛ و کرامت دنیا و آخرت را از برکت آن روزی‌ ما کنی؛ صفحه(2) حمیداکبری/صلوات https://eitaa.com/serathamed
9⃣ آثار وجودی امام غصرعلیه السلام برای جامعه و انسان ها 1_اللّٰهُمَّ الْمُمْ بِه شَعَثَنا(،خدایا، پریشانی ما را به یاری او جمع کن) 2_وَاشْعَبْ بِهِ صَدْعَنا(و پراکندگی ما را به او وحدت بخش) 3_وَارْتُقْ بِهِ فَتْقَنا(و گسیختگی ما را با او پیوند ده) 4_وَكَثِّرْ بِهِ قِلَّتَنا(و اندک ما را به او زیاد کن) 5_وَأَعْزِزْ بِهِ ذِلَّتَنا(و خواری ما را به او عزّت ده) 6_وَأَغْنِ بِهِ عائِلَنا،(و تنگدستی ما را به او توانگری بخش) 7_وَاقْضِ بِهِ عَنْ مَُغْرَمِنا(و بدهی ما را از برکت او ادا کن) 8_وَاجْبُرْ بِهِ فَقْرَنا(و تهیدستی ما را به مدد او جبران فرما) 9_وَسُدَّ بِهِ خَلَّتَنا(و جدایی و دو دستگی ما را به او برطرف کن) 10_وَيَسِّرْ بِهِ عُسْرَنا(و دشواری کار ما را به او آسان گردان) 11_وَبَيِّضْ بِهِ وُجُوهَنا(و روی ما را به دیدار او سپید کن) 12_ وَفُكَّ بِهِ أَسْرَنا(و اسیران ما را به یاری او آزاد گردان) 13_وَأَنْجِحْ بِهِ طَلِبَتَنا(و درخواست‌های ما را به حق او برآور) 14_وَأَنْجِزْ بِهِ مَواعِيدَنا(وعده‌های ما را به ظهور او تحقق بخش) 15_وَاسْتَجِبْ بِهِ دَعْوَتَنا( و دعایمان را به خاطر او اجابت کن) 16_وَأَعْطِنا بِهِ سُؤْلَنا( کن و خواسته‌هایمان را به‌حق او عطا فرما) 17_ وَبَلِّغْنا بِهِ مِنَ الدُّنْيا وَالْآخِرَةِ آمالَنا(و ما را به یاری او به آرزوهای دنیا و آخرتمان برسان) 18_وَأَعْطِنابِهِ فَوْقَ رَغْبَتِنا(و بالاتر از آرزویمان را به ما اعطا کن) يَا خَيْرَ الْمَسْؤُولِينَ، وَأَوْسَعَ الْمُعْطِينَ( ای بهترین خواسته شدگان و گشاده‌دست‌ترین بخشندگان) 19_اشْفِ بِهِ صُدُورَنا(سینه‌های ما را به او شفا بخش) 20_ وَأَذْهِبْ بِهِ غَيْظَ قُلُوبِنا(و کینه‌ی دل‌هایمان را به او برطرف کن) 21_ وَاهْدِنا بِهِ لِمَا اخْتُلِفَ فِيهِ مِنَ الْحَقِّ بِإِذْنِكَ(و ما را به مدد او به آنچه که از حق در آن اختلاف افتاده به اذن خود راهنمایی فرما) ، إِنَّكَ تَهْدِى مَنْ تَشاءُ إِلىٰ صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ(همانا تو هرکه را بخواهی به راه راست هدایت می‌کنی) 22_وَانْصُرْنا بِهِ عَلَىٰ عَدُوِّكَ وَعَدُوِّنا إِلٰهَ الْحَقِّ آمِينَ(و به وسیله‌ی او ما را بر دشمنان خود و دشمنان خویش یاری ده، ای معبود حق، آمین) صفحه(3) حمیداکبری/صلوات https://eitaa.com/serathamed