eitaa logo
معیار(صراط الحمید)
1.5هزار دنبال‌کننده
496 عکس
162 ویدیو
9 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم هدف بیان شاخص هایی برمبنای عقل وشرع است تا افرادبا اطمینان خودرا ارزیابی کنندو یا وظیفه خود را به درستی تشخیص دهند ان‌شاءالله در صورت انتقاد یا پیشنهاد یا سوال با ادمین ارتباط بگیرید:09127473862 @hamldakbarl لینک @serathamed منشن
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنرانی عوامل محبوبیت پیش امام زمان علیه السلام
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع :آرزوهای پس از مرگ آرزویی که انسان بعد از مرگ می‌کند و در قرآن ذکر شده است: 1⃣ يَا لَيْتَنِیٖ كُنْتُ تُرَابًا؛ ﺍی ﮐﺎﺵ خاک می‌بودم. (ﺳﻮﺭه نبأ‏، آیه ۴۰) 2⃣ يَا لَيْتَنِي قَدَّمْتُ لِحَيَاتِیٖ؛ ﺍی ﮐﺎﺵ برای آخرت خود چیزی پیش می‌فرستادم.(سوره فجر، آیه ۲۴) 3⃣ يَا لَيْتَنِیٖ لَمْ أُوتَ كِتَابِيَهْ؛ ﺍی ﮐﺎﺵ نامه اعمالم برایم داده نمی‌شد. (ﺳﻮﺭه حاﻗﺔ، آیه ۲۵) 4⃣ يَا وَيْلَتَىٰ لَيْتَنِیٖ لَمْ أَتَّخِذْ فُلَانًا خَلِيلًا؛ ﺍی ﮐﺎﺵ فلان انسان را به دوستی نمی‌گرفتم. ‏(ﺳﻮﺭه فرﻗﺎﻥ، آیه ۲۸) 5⃣ يَا لَيْتَنَا أَطَعْنَا اللَّهَ وَأَطَعْنَا الرَّسُولَ؛ ﺍی ﮐﺎﺵ فرمانبرداری الله و رسولش صلی الله علیه و آله و سلم را می‌کردیم. ‏ (ﺳﻮﺭه أﺣﺰﺍﺏ، آیه ۶۶) 6⃣ يَا لَيْتَنِی اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِيلًا؛ ﺍی ﮐﺎﺵ راه و روش رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم را تعقیب می‌کردم. ‏ (ﺳﻮﺭه فرﻗﺎﻥ، آیه ۲۷) 7⃣ يَا لَيْتَنِیٖ كُنتُ مَعَهُمْ فَأَفُوزَ فَوْزًا عَظِيمً؛ ﺍی ﮐﺎﺵ من هم با آنها می‌بودم، حال کامیابی بزرگ حاصل می‌کردم. ‏ (ﺳﻮﺭه نساء، آیه ۷۳) 8⃣ يَا لَيْتَنِیٖ لَمْ أُشْرِكْ بِرَبِّی أَحَدًا؛ ﺍی ﮐﺎﺵ با رب خود کسی را شریک نمی‌آوردم. ‏(ﺳﻮﺭه کهف، آیه ۴۲) 9⃣ يَا لَيْتَنَا نُرَدُّ وَلَا نُكَذِّبَ بِآيَاتِ رَبِّنَا وَنَكُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِين؛ ﺍی ﮐﺎﺵ راهی پیدا شود که دوباره به دنیا برگردیم و نشانی‌های رب خود را انکار نکنیم و از جمله مؤمنین شویم‏. (ﺳﻮﺭه أﻧﻌﺎﻡ، آیه ۲۷) اینها آرزوهایی هستند که انسان بعد از مرگ دارد در حالیکه در آن زمان، دیگر فرصتی برای جبران وجود ندارد؛ پس امروز به فکر باشیم.
سلام علیکم موضوع :عوامل عدم پذیرش هدايت چرا عده ای از حاکمیت جریان و جبهه حق حمایت نمی کنند و ناراحت اند؟!! 1_محدودیت محدود نشدن برای انجام خلاف و گناه (لیفجر امامه) 2_لجاجت الللجاجة تسل الرای 3_جهالت الناس اعداء ما جهلوا 4_ خباثت آلوده گناه است ومذاقش عوض شده‌ 5_رفاقت( با أشرار) مجالسةالأشرارتورث سوء الظن بالأخیار 6 _خجالت( و شماتت و حماقت) حیای احمقانه دارد نگران تمسخر ديگران هست زیر بار حق نمی رود 7_حسادت چشم دیدن نعمت را دردست دیگران ندارد 8_رذالت کسی که شخصیت پستی دارد و برای خود حرمت و کرامت قائل نیست از شر او ایمنی نیست و حق را نمی پذیرد 9_مداومت (و عادت بر. گناه و آلودگی) ثم کان عاقبة الذین أسائوا السوئا أن کذبوا بآیات الله و کانوا بها یستهزئون (روم/10) 10_ریاست (خلافت وحاکمیت) تکبر و حب مقام و دنیا مانع پذیرش حق است خمید اکبری 29/ 3/ 1400 صلوات
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
1⃣ به مناسبت سالروز ازدواج حضرت اُمّ المؤمنین خديجه کبری سلام الله علیها، کارگاه مهارت ازدواج توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی تقدیم می گردد کانال مطالب تولیدشده https://eitaa.com/serathamed
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
2⃣ به مناسبت سالروز ازدواج حضرت اُمّ المؤمنین خديجه کبری سلام الله علیها، کارگاه مهارت ازدواج توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی تقدیم می گردد کانال مطالب تولیدشده https://eitaa.com/serathamed
موضوع:أنواع مست كننده ها مقدمه : معارف اهل بیت علیهم السلام به انسان این نگاه و جهان بینی صحیح را می دهد که فقط شراب، مستی نمی آورد و مواردی که باعث مستی و بی عقلی انسان می گردد در روایات بیان شده که باید از برخی موارد پرهیز وبعضی را مدیریت و کنترل کرد 1⃣ گناه پيامبرصلى الله عليه و آله فرمود:يابنَ مسعودٍ، اِحذَر سُكرَ الخَطيئةِ؛ فإنَّ لِلخَطيئةِ سُكرا كَسُكرِ الشَّرابِ ، بل هِي أشَدُّ سُكرا مِنهُ يقولُ اللّه ُتعالى«صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فهُم لايَرْجِعُونَ»(بقره،18) اى پسر مسعود! از مستى گناه حذر كن زيرا گناه نيز همچون شراب، مستى مى آورد وبلكه مستى آن شديدتر است . خداوند متعال مى فرمايد «كرانند، گنگانند،كورانند، پس آنان باز نمى گردند». 2⃣شراب3⃣ثروت4⃣خواب 5⃣حاکمیت(موقعیت مدیریتی) امام على عليه السلام :السُّكرُ أربَعُ سَكراتٍ:سُكرُ الشَّرابِ،و سُكرُ المالِ،و سُكرُ النَّومِ،و سُكرُ المُلكِ .  مستى چهار گونه است: مستى شراب ، مستى ثروت، مستى خواب و مستى حكومت امیرالمؤمنین (علیه السلام)سكرة الحكومة أسكر من سكر الخمر. 6⃣قدرت ممکن است کسی قدرتی دارد حتی بدون ثروت، و از حاکمیت هم نباشد مثلا طرفداران و مریدانی دارد یا آنکه به کثرت قوم و قبیله یا قدرت بدنی خود و،،،، تکیه دارد! که باعث مستی است 7⃣ علم(غیر مفید)یاعلم مفیدکه بدون خودسازی وعمل باشد! 8⃣مدح وتعریف دیگران از إنسان(بایدخیلی مواظب بود) 9⃣ جوانی امام على عليه السلام :  يَنبَغِي للعاقِلِ أن يَحتَرِسَ مِن سُكرِ المالِ ، و سُكرِ القُدرَةِ ، و سُكرِ العِلمِ ، و سُكرِ المَدحِ ، و سُكرِ الشَّبابِ ، فإنَّ لِكُلِّ ذلكَ رِياحا خَبيثةً تَسلُبُ العَقلَ و تَستَخِفُّ الوَقارَ .  سزاوار است كه خردمند از مستى ثروت و مستى قدرت و مستى دانش و مستى ستايش و مستى جوانى پرهيز كند ؛ زيرا هر يك از اين مستيها بادهاى پليدى دارد كه عقل رامى ربايدو وقار را ازبين مى برد . 🔟 خود را غنیّ دیدن نکته: ممکن است کسی مال زیاد دارد اما خود را غنیّ نمی بیند كَلَّا إِنَّ الْإِنْسَانَ لَيَطْغَى حقا كه انسان سركشى مى ‏كند (۶/علق) أَنْ رَآهُ اسْتَغْنَى  همين كه خود را بى ‏نياز پندارد (۷/علق) امام على عليه السلام : اِستَعِيذُوا بِاللّه ِ مِن سَكرَةِ الغِنى ، فإنَّ لَهُ سَكرةً بَعيدَةَ الإفاقَةِ .  از مستىِ ثروت به خدا پناه بريد ، كه مستى آن دير از سر مى پرد 1⃣1⃣غفلت2⃣1⃣غرور امام على عليه السلام : سُكرُ الغَفلَةِ و الغُرورِ أبعَدُ إفاقَةً مِن سُكرِ الخُمُورِ .  مستى غفلت و غرور ، ديرتر از مستى خمر از سر مى پرد 3⃣1⃣ گمراهی و ضلالت امام على عليه السلام : مَن كَثُرَ نِزاعُهُ بالجَهلِ دامَ عَماهُ عَنِ الحَقِّ ، و مَن زاغَ ساءَت عِندَهُ الحَسَنَةُ ، و حَسُنَت عِندَهُ السَّيِّئَةُ ، و سَكِرَ سُكرَ الضَّلالَةِ . هر كه از روى نادانى بسيار بستيزد ، نديدن حق در او دوام يابد و هر كس [از حق ]منحرف شود، خوبى در نظرش بد و بدى در نظرش خوب آيد و از گمراهى ، مست شود . 4⃣1⃣ نعمت های فراوان و مستمر(که به آن دل خوش است) امام على عليه السلام در مورد پیشامدهای ناگوار آینده ذاكَ حَيثُ تَسكَرُونَ مِن غَيرِ شَرابٍ ، بل مِن النِّعمَةِ و النَّعيمِ . آن ، زمانى خواهد بود كه نه از شراب، بلكه ازنعمت وخوشى مست مى شويد. 5⃣1⃣ بی خبری(بی خیالی وبی تفاوتی) امام على عليه السلام ـ در تشويق كردن مردم به جهاد فرمود اُفٍّ لكم إذا دعوتكم إلى جهادِ عدوِّكُم دارت أعيُنُكم كأنَّكُم من الموت في غَمرةٍ ، و من الذُّهولِ في سَكرة :واى بر شماهنگامى كه شما را به جنگ به دشمنان مى خوانم چشمانتان به دَوَران مى افتد گويى در مرگ فرو رفته و از سكرات آن دست و پا مى زنيد و در نسيان و بيخبرى و سرمستى هستيد 6⃣1⃣ مرگ(وفات) امیرالمؤمنین علیه السلام در توصيف فريب خوردگان [دنيا] ـ فرمود في صِفَةِ المَأخوذِينَ علَى الغِرَّةِ ـ : اجتَمَعَت علَيهِم سَكرَةُ المَوتِ و حَسرَةُ الفَوتِ ، ففَتَرَت لها أطرافُهُم ، و تَغيَّرَت لها ألوانُهُم  .[نهج البلاغة : الخطبة 109] سكرات مرگ و حسرت از دست دادن همه چيز در وجود آنها جمع مى شود و دست و پاهايشان به سستى مى گرايد و رنگ هايشان بر مى گردد :✅قال الصّادِقُ علیه السلام مَنْ سَرَّهُ أَنْ يَنْظُرَ إِلَى اَللَّهِ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ وَ تَهُونَ عَلَيْهِ سَكْرَةُ اَلْمَوْتِ وَ هَوْلُ اَلْمُطَّلَعِ فَلْيُكْثِرْ زِيَارَةَ قَبْرِ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَإِنَّ زِيَارَةَ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ زِيَارَةُ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ هر كس خوش دارد كه روز قيامت ، به خدا بنگرد و سختى هاى مرگ ، و بيم و هراس پس از آن بر او آسان شود ، به زيارت قبر حسين عليه السلام فراوان برود. همانا زیارت امام حسین،زیارت رسول خدا صلی الله علیه وآله هست
موضوع: تأملی در دعای يَا عَلِىُّ يَا عَظِيمُ، 1⃣ ابتدا هشت صفت خدا را نام می بریم 1_علیّ2_عظیم3_غفور4_رحیم 5_رب العظیم6_الذی لیس کمثله شیء7_سمیع8_بصیر (يَا عَلِىُّ يَا عَظِيمُ، يَا غَفُورُ يَا رَحِيمُ، أَنْتَ الرَّبُّ الْعَظِيمُ الَّذِى لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَىْءٌ وَهُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ،) 2⃣ سپس هشت توصیف از ماه رمضان بیان می کنیم (1_وَهٰذَاشَهْرٌعَظَّمْتَهُ2_وَكَرَّمْتَهُ3_وَشَرَّفْتَهُ4_وَفَضَّلْتَهُ عَلَى الشُّهُورِ،5_وَهُوَ الشَّهْرُ الَّذِى فَرَضْتَ صِيامَهُ عَلَىَّ،6_وَهُوَ شَهْرُ رَمَضانَ الَّذِى أَنْزَلْتَ فِيهِ الْقُرْآنَ هُدىً لِلنَّاسِ وَبَيِّناتٍ مِنَ الْهُدىٰ وَالْفُرْقانِ7_وَجَعَلْتَ فِيهِ لَيْلَةَ الْقَدْرِ 8_وَجَعَلْتَها خَيْراً مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ) 3⃣ ویژگی های قرآن در دعا 1_ هدیً للناس2َ_وبیّنات من الهدی3_والفرقان 4⃣ بعد از8صفت خدا و8صفت ماه، از خدا طلب می کنیم فَيا ذَا الْمَنِّ وَلَا يُمَنُّ عَلَيْكَ مُنَّ عَلَىَّ بِفَكاكِ رَقَبَتِى مِنَ النَّارِ فِى مَنْ تَمُنُّ عَلَيْهِ وَ أَدْخِلْنِى الْجَنَّةَ بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ.ای (ای صاحب مهر و محبت که بر تو منّتی گذاشته نشود، بر من به آزادی از آتش منّت نه در جمع آنان که بر آن‌ها منّت نهی و وارد بهشتم گردان، ای مهربان‌ترین مهربانان) 5⃣ قله همه دعاها، در ماه مبارک، نجات از عذاب است الف) دعای مجیر:أجرنا من النار یا مجیر ب) دعای جوشن:خلصنا من النار یا ربّ ج) دعای یا عظیم:فکاک رقبتی من النار نتيجه ونکته) انسان به دلیل کفران نعمت وکثرت گناه مستحق عذاب است اما منّت و عنایت الهی سبب نجات از عذاب است(منّ علیّ بفکاک رقبتی من النار) صلوات/حمید اکبری 14ماه مبارک رمضان1443 https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : موانع علاقه چرا گاهی نسبت به چیزی یا کسی یا کاری إقبال و اقدامی نداریم؟! 1⃣ جهل الناس اعداء ما جهلوا عدم آگاهی و شناخت کافی از شخصی یا موضوعی، باعث می‌شود انسان نسبت به چیزی یا کاری یا کسی میل و انگیزه نداشته باشد مثلا چون میگو را نمی‌شناسد و صرفا به خاطر قیافه زشتش نمی خورد اما با اطلاع از آثار میگو آن را طلب میکند 2⃣ تنبلی و کسالت گاهی چون لوازم کاری، حرکت و تلاش و نظم می خواهد او علاقه مند نمی شود چون حال پذیرش مسئولیت و تلاش را ندارد 3⃣ بخل مثلا به میهمانی رفتن علاقه ندارد چرا که از مال خود به کسی ندهد 4⃣ ترس برخی برای اینکه از مشکلات و پیامدهای آن می ترسند ذوق و شوقی برای آن چیز پیدا نمی کنند و علاقه پیدا نمی‌کند 5⃣ قیاس مقايسه یکی از موانع علاقه است هر چیزی را باید به اندازه ظرفیت و تناسب خودش سنجید و نمره داد نه با دیگران و إلا هر چیزی یا کسی در مقایسه با غیر آن منفی می گیرد بلکه باید دید خود فرد نمره قبولی را در حدّ خود دارد یا خیر؟ یا فلان موضوع یا مسأله را با مجموع محاسن و معایب همان کار ببیند نه با دیگر موضوعات که ارتباطی ندارند 6⃣عدم توجه به عیب خود اگر بفهمیم و ببینیم که چه ضعف و نقص هایی خود داریم دیگر عیوب دیگران به چشم نمی آید تا سلب علاقه و انگیزه شود یا دیگر موضوعات نیز در کنار خوبی ها، بدی هائی هم دارد 7⃣ اراده قویّ نداشتن کسی که نیت و قصد کاری ندارد اقبال و علاقه ای در او شکل نمی گیرد باید بخواهد و همّت کند 8⃣شکست و تجربه تلخ برخی برای اینکه تجربه بدی از چیزی داشته اند انگیزه ندارند، درحالیکه نباید تعمیم داد 9⃣ لجاجت گاهی علاقه هست اما نمی خواهد و میخواهد مخالفت کند 🔟 عدم اخلاص وقتی کاری را ببیند نفعی و نامی از او نيست،لذا علاقه ای نشان نمی‌دهد فقط شهوت و شهرت خود را می بیند اما اگر بلند نظر بود رضایت خدا ملاک بود نه نفس نسبت به هر اقدامی هر چند سخت و مکروه اقبال پیدا می کند مثل اباعبدالله الحسین علیه السلام می فرماید هوّن علیّ بما نزل بی أنّه بعین الله (برای من هر مصیبتی آسان است چون خدا می بیند) اگر فکر ونیت الهی باشد به شهادت ویا هر کاری که وظیفه اوست علاقه مند می گردد اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم لینک کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed 1400/5/1 قم مقدسه
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع :چگونه اهل دعا بشویم؟ 🤲 1⃣_توجه به فقر و ضعف انسان که محتاج است 2⃣_ تفکر در اینکه به غیر خدا اصلا نمیشه تقاضا کرد چون غیر خدا همه فقیر و ضعیف و بلکه عین فقر هستند 3⃣_معاشرت با دوستان صالح و اهل دعا 4⃣_حضور در اماکن مقدس (مسجد ومزار أئمه علیهم السلام و مؤمنین ) 5⃣_أنس با قرآن و روایات مخصوصا مطالب مربوط به دعا 6⃣_با تأمل در مضامين أدعیه انگیزه دعا ایجاد می شود 7⃣_کتاب دعای مناسب(از لحاظ چاپ و ترتیب دعا) 8⃣_دعا برای غیر (چرا که برای او صد برابر طبق روایت همان دعا درخواست می شود) 9⃣_دعا را مختصر و به همان اندازه که حال و توجه دارد بخواند حتی به هر زبانی که می خواهد 🔟_توجه به اینکه دعا خود عبادت است و حتما نتیجه دارد در دنیا و آخرت اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed مشهد مقدس 99/8/26
موضوع : امام عصر علیه السلام در دعای افتتاح🤲 🌙🌹 1⃣ در اولین مورد برای حضرت در ضمن أَئِمَّةِ الْمُسْلِمِينَ صلوات و درود از خدا طلب می کنیم وَصَلِّ عَلَىٰ أَئِمَّةِ الْمُسْلِمِينَ،،،، وَالْخَلَفِ الْهادِي الْمَهْدِيِّ، حُجَجِكَ عَلَىٰ عِبادِكَ، وَأُمَنائِكَ فِى بِلادِكَ صَلاةً كَثِيرَةً دائِمَةً؛ 2⃣ در مرتبه دوم مستقل برای امام عصر علیه السلام صلوات از خدا طلب میکنیم اللّٰهُمَّ وَصَلِّ عَلَىٰ وَليِّ أَمْرِكَ الْقائِمِ الْمُؤَمَّلِ، وَالْعَدْلِ الْمُنْتَظَرِ، 3⃣ صفت قائم دو مرتبه برای حضرت ذکر شده الف_الْقائِمِ الْمُؤَمَّلِ ب_وَالْقائِمَ بِدِينِكَ این تکرار، تأکید و تذکری به همه است که حضرت قائم است (قائم است یعنی قوام دین به دست حضرت است که با قیام، اهداف انبیاء که تأمین سعادت دنیا و آخرت است تحقق پیدا می کند) بنابراین شأن حضرت را با مطالبات سطحی و جزئی و شخصی پایین نیاوریم 4⃣ تعبیر العدل المنتظر که به صورت مصدر (عدل) آمده و نگفت عادل، برای این است که وجود حضرت، عین عدل است که شدت عدالت را می رساند و فراگیری آن در همه جا و برای همه افراد جاری می‌شود 5⃣ دو دعای ویژه برای حضرت الف_وَحُفَّهُ بِمَلائِكَتِكَ الْمُقَرَّبِينَ، او را در حمایت فرشتگان مقرّبت قرار ده. ب_ وَأَيِّدْهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ يَا رَبَّ الْعالَمِينَ . و به روح‌القدس حمایتش کن ای پروردگار جهانیان. 6⃣ بیان رسالت امام عصر علیه السلام در قالب طلب و دعا الف_اللّٰهُمَّ اجْعَلْهُ الدَّاعِىَ إِلىٰ كِتابِكَ(خدایا او را دعوت‌کننده به کتابت) ب_وَالْقائِمَ بِدِينِكَ،(وقیام‌کننده به آئینت قرار ده) ج_ اسْتَخْلِفْهُ فِى الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفْتَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِ،(او را جانشین خود روی زمین گردان، چنان‌که پاکان پیش از او را جانشین خویش قرار دادی،) د_ مَكِّنْ لَهُ دِينَهُ الَّذِى ارْتَضَيْتَهُ لَهُ(دینی را که برایش پسندیده‌ای به دست او پابرجا بدار) ه_أَبْدِلْهُ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِ أَمْناً، يَعْبُدُكَ لَايُشْرِكُ بِكَ شَيْئاً( ترسش را به امنیت تغییر ده تا با اخلاص کامل تو را بپرستد) 2پرسش مهم 1_علت ترس حضرت چیست؟ قطعا ترس حضرت به خاطر عدم شجاعت نیست بلکه ترس از نپذیرفتن هدایت توسط مردم و یا خوف کشتن حضرت توسط مخالفان قبل از ظهوربود 2_مراد از اینکه امام عصر علیه السلام شرک نمی ورزد یعنیَ چه؟ مگر قبل از ظهور، عبادت حضرت آلوده به شرک بود؟ پاسخ اینکه الف_قبل از ظهور نیز عبادت حضرت خالصانه بود اما آشکارا نبود اما بعد از ظهور بدون ترس، عبادت خدا علنی می شود ب_عدم امنیت، باعث می شود،ذهن انسان متوجه و ممحض در عبادت نباشد و مشغول به غیر عبادت مثلا دغدغه حفظ جان بشود ج_مراد اینکه امام عصر علیه السلام باعث می شود که جامعه از شرک و آلودگی پاک شود صفحه(1) حمیداکبری/صلوات https://eitaa.com/serathamed
7⃣دعاهایی برای حضرت و انصار او: 1_اللّٰهُمَّ أَعِزَّهُ وَأَعْزِزْ بِهِ، خدایا، توانمندش بدار و به دیگران توسط او توانمندی بده 2_وَانْصُرْهُ وَانْتَصِرْ بِهِ، و یاری‌اش کن و به دیگران از سوی او یاری ده نکته مهم دعای 1و2) اگر جامعه عزت و نصرت الهی می خواهد باید امام عصر علیه السلام، عزیز و مورد نصرت باشد اگر امام اطاعت نشود جامعه ذلیل و بی یاور خواهد بود 3_وَانْصُرْهُ نَصْراً عَزِيزاً، و یاری‌اش ده، یاری پیروزمندانه 4_وَافْتَحْ لَهُ فَتْحاً يَسِيراً، و پیروزی آسان برایش بگشا 5_وَاجْعَلْ لَهُ مِنْ لَدُنْكَ سُلْطاناًنَصِيراً و از پیش خود برای او سلطنتی پیروزی آفرین قرار ده 6_اللّٰهُمَّ أَظْهِرْ بِهِ دِينَكَ وَسُنَّةَ نَبِيِّكَ حَتَّىٰ لَايَسْتَخْفِىَ بِشَىْءٍ مِنَ الْحَقِّ مَخافَةَ أَحَدٍ مِنَ الْخَلْقِ خدایا، به وسیله او دینت و روش پیامبرت را آشکار کن تا چیزی از حق، از ترس احدی از مردم پنهان نماند نکته مهم از دعای ششم) قبل از ظهور حضرت، ظرفیت و مصلحت نبود تمام حق گفته شود چون عقول اسیر نفوس هستند یعنی جامعه آن قدر استحاله شده که منکر، معروف شده و دیگر جایی برای بیان معروف و حق نیست بخاطر ترس از مخالفت یا فتنه 8⃣ شاخصه های دولت و حکومت کریمه امام عصر علیه السلام اللّٰهُمَّ إِنَّا نَرْغَبُ إِلَيْكَ فِى دَوْلَةٍ كَرِيمَةٍ خدایا، به‌سوی تو مشتاقیم برای یافتن دولت کریمه‌ای 1_ تُعِزُّ بِهَا الْإِسْلامَ وَأَهْلَهُ، اسلام و اهلش را به آن(دولت کریمه) توانمند گردانی 2_وَتُذِلُّ بِهَا النِّفاقَ وَأَهْلَهُ، و نفاق و اهلش را به وسیله آن خوار سازی 3_وَتَجْعَلُنا فِيها مِنَ الدُّعاةِ إِلَىٰ طاعَتِكَ، وَالْقادَةِ إِلىٰ سَبِيلِكَ، ما را در آن دولت از دعوت‌کنندگان به‌سوی طاعتت و رهبران به‌سوی راهت قرار دهی 4_وَتَرْزُقُنا بِها كَرامَةَ الدُّنْيا وَالْآخِرَةِ؛ و کرامت دنیا و آخرت را از برکت آن روزی‌ ما کنی؛ صفحه(2) حمیداکبری/صلوات https://eitaa.com/serathamed
9⃣ آثار وجودی امام غصرعلیه السلام برای جامعه و انسان ها 1_اللّٰهُمَّ الْمُمْ بِه شَعَثَنا(،خدایا، پریشانی ما را به یاری او جمع کن) 2_وَاشْعَبْ بِهِ صَدْعَنا(و پراکندگی ما را به او وحدت بخش) 3_وَارْتُقْ بِهِ فَتْقَنا(و گسیختگی ما را با او پیوند ده) 4_وَكَثِّرْ بِهِ قِلَّتَنا(و اندک ما را به او زیاد کن) 5_وَأَعْزِزْ بِهِ ذِلَّتَنا(و خواری ما را به او عزّت ده) 6_وَأَغْنِ بِهِ عائِلَنا،(و تنگدستی ما را به او توانگری بخش) 7_وَاقْضِ بِهِ عَنْ مَُغْرَمِنا(و بدهی ما را از برکت او ادا کن) 8_وَاجْبُرْ بِهِ فَقْرَنا(و تهیدستی ما را به مدد او جبران فرما) 9_وَسُدَّ بِهِ خَلَّتَنا(و جدایی و دو دستگی ما را به او برطرف کن) 10_وَيَسِّرْ بِهِ عُسْرَنا(و دشواری کار ما را به او آسان گردان) 11_وَبَيِّضْ بِهِ وُجُوهَنا(و روی ما را به دیدار او سپید کن) 12_ وَفُكَّ بِهِ أَسْرَنا(و اسیران ما را به یاری او آزاد گردان) 13_وَأَنْجِحْ بِهِ طَلِبَتَنا(و درخواست‌های ما را به حق او برآور) 14_وَأَنْجِزْ بِهِ مَواعِيدَنا(وعده‌های ما را به ظهور او تحقق بخش) 15_وَاسْتَجِبْ بِهِ دَعْوَتَنا( و دعایمان را به خاطر او اجابت کن) 16_وَأَعْطِنا بِهِ سُؤْلَنا( کن و خواسته‌هایمان را به‌حق او عطا فرما) 17_ وَبَلِّغْنا بِهِ مِنَ الدُّنْيا وَالْآخِرَةِ آمالَنا(و ما را به یاری او به آرزوهای دنیا و آخرتمان برسان) 18_وَأَعْطِنابِهِ فَوْقَ رَغْبَتِنا(و بالاتر از آرزویمان را به ما اعطا کن) يَا خَيْرَ الْمَسْؤُولِينَ، وَأَوْسَعَ الْمُعْطِينَ( ای بهترین خواسته شدگان و گشاده‌دست‌ترین بخشندگان) 19_اشْفِ بِهِ صُدُورَنا(سینه‌های ما را به او شفا بخش) 20_ وَأَذْهِبْ بِهِ غَيْظَ قُلُوبِنا(و کینه‌ی دل‌هایمان را به او برطرف کن) 21_ وَاهْدِنا بِهِ لِمَا اخْتُلِفَ فِيهِ مِنَ الْحَقِّ بِإِذْنِكَ(و ما را به مدد او به آنچه که از حق در آن اختلاف افتاده به اذن خود راهنمایی فرما) ، إِنَّكَ تَهْدِى مَنْ تَشاءُ إِلىٰ صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ(همانا تو هرکه را بخواهی به راه راست هدایت می‌کنی) 22_وَانْصُرْنا بِهِ عَلَىٰ عَدُوِّكَ وَعَدُوِّنا إِلٰهَ الْحَقِّ آمِينَ(و به وسیله‌ی او ما را بر دشمنان خود و دشمنان خویش یاری ده، ای معبود حق، آمین) صفحه(3) حمیداکبری/صلوات https://eitaa.com/serathamed
🔟 شکایت به خدا از وضع موجود 1_اللّٰهُمَّ إِنَّا نَشْكُو إِلَيْكَ فَقْدَ نَبِيِّنا صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَآلِهِ( خدایا، از نبود پیامبرمان که درودهای تو بر او و خاندانش) 2_وَغَيْبَةَ وَ لِيِّنا(و از ناپیدایی مولایمان) 3_وَكَثْرَةَ عَدُوِّنا(و بسیاری دشمنانمان) 4_وَقِلَّةَ عَدَدِنا(و کمی نفراتمان) 5_وَشِدَّةَ الْفِتَنِ بِنا(و سختی فتنه‌هائی که گریبان‌گیر ما شده) 6_وَتَظاهُرَ الزَّمانِ عَلَيْنا( و از جریان زمان بر زیانمان به درگاه تو شکایت می‌آوریم) فَصَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ( برمحمّد وخاندانش درود فرست) 1⃣1⃣ 6عنوان برای راه تحقق موارد 6گانه مذکور🖕 وَأَعِنَّا عَلىٰ ذٰلِكَ(و ما را در برابر این همه این امور یاری فرما) 1_ بِفَتْحٍ مِنْكَ تُعَجِّلُهُ(به گشایشی از سوی خود که زود برسانی) 2_ وَبِضُرٍّ تَكْشِفُهُ( و بدحالی که آن را برطرف کنی) 3_وَنَصْرٍ تُعِزُّهُ(و پیروزی با عزّت که آن را برایمان قرار دهی) 4_وَسُلْطانِ حَقٍّ تُظْهِرُهُ(و سلطنت حقی که آشکارش فرمایی) 5_وَرَحْمَةٍ مِنْكَ تُجَلِّلُناها(و به رحمتی که از سویت ما را فراگیرد) 6_وَعافِيَةٍ مِنْكَ تُلْبِسُناها(و به سلامتی کاملی که از سویت ما را)برحمتک یا أرحم الراحمین نتیجه و نکته مهم: در5مورد(1فتح،2نصر، 3سلطان حق4رحمت5عافیت) از موارد 6گانه مراد امام عصر علیه السلام هست که با ظهور ایشان اتفاق می افتد انشاءالله وقتی نصر، فتح، عافیت، رحمت و سلطان حق که همان امام عصرعلیه السلام هستند اگر بیایند مورد2(وَبِضُرٍّ تَكْشِفُهُ:گرفتاری و بدحالی ما که آن رابرطرف کنی)محقق میشود صفحه (4) حمید اکبری 13ماه مبارک رمضان1443/صلوات https://eitaa.com/serathamed
موضوع : درس هایی از طبیعت 1⃣نظم هر فعالیتی وهر چیزی، به موقع و به اندازه 2⃣آرامش بخش و شادی آفرین 3⃣حرکت و تلاش و رشد 4⃣مفید و منفعت رسان 5⃣ نمایش زیبائی خدا آشغال تولید نمی کند و هر چیزی سریع و صحیح در چرخه طبیعت قرار دارد خالق را زیبا نشان دهیم 6⃣عدم اسراف (طبیعت دور ریز ندارد) 7⃣کمک به یکدیگر و رفع نیاز هم 8⃣قوی بودن (و إلا مورد، ظلم و حذف میشوی) 9⃣کریم و اهل بخشش 🔟متواضع و تابع در مقابل فوانین الهی برگ درختان سبز هر ورقش دفتری است معرفت کردگار فکر کنیم عبرت بگیریم عمل کنیم حمید اکبری1400/1/13 صلواتhttps://eitaa.com/serathamed
موضوع :معیارإسراف ومُسرف ✅مقدمه رهبری عزیز مُکرّر راجع به سبک زندگی غلط، اسراف و تجمل‌گرایی، تذکر دادند، لازم است راجع به ملاک و مصداق اسراف از نگاه دین بررسی شود با تأمّل در آیات و روایات در باب إسراف می توانیم به دو دسته تقسیم کنیم الف _معیار وملاک اسراف ب_مصادیق إسراف و مُسرف در این مقاله به ملاک های إسراف پرداخته می شود 1⃣ حلال شمردن حرام الهی 2⃣ ریختن خون مردم مسبب جراحت یا قتل أفراد عن الباقر علیه السلام: المسرفون هم الذین یستحلون المحارم و یسفکون الدماء. امام باقر علیه السلام فرمود: اسراف کنندگان کسانی هستند که محرمات «گناهان » را جایز می شمارند و دست به خونریزی می زنند. 3⃣بخشش در راه معصیت عن ابی جعفر علیه السلام و قوله عز و جل: «و الذین اذا انفقوا لم یسرفوا و لم یقتروا» و الاسراف الانفاق فی المعصیة فی غیر حق. در تفسیر علی بن ابراهیم قمی و در روایت ابی الجارود از امام باقر علیه السلام نقل شده که حضرت در مورد آیه «و الذین اذا انفقوا لم یسرفوا و لم یقتروا» فرمودند: بخشش در راه معصیت و بناحق، اسراف است. 4⃣ سخاوت بیش از حدّ عن ابی محمد العسکری علیه السلام: ان للسخآء مقدارا فان زاد علیه فهو سرف.سخاوت اندازه ای دارد، چنانچه از حد بگذرد، اسراف محسوب می شود قال علی علیه السلام: الا و ان اعطاء المال فی غیر حقه تبذیر و اسراف و هو یرفع صاحبه فی الدنیا و یضعه فی الاخرة و یکرمه فی الناس و یهینه عند الله. بخشش های بی جا مال و ثروت، اسراف و زیاده روی محسوب می شود و بخشنده آنرا در دنیا بالا می برد و در آخرت او را پائین می آورد، او را در بین مردم بزرگ جلوه می دهد، و نزد خدا خوار و سبک می کند.نهج البلاغه، خطبه 126 5⃣ إتلاف و ازبین بردن مال 6⃣ ضرر رساندن به بدن قال الصادق علیه السلام: انما الاسراف فیما اتلف المال و اضر بالبدن. قیل: فما الاقتار؟ قال: اکل الخبز و الملح و انت تقدر علی غیره. امام صادق علیه السلام فرمود: اسراف آنست که انسان مالش را از بین ببرد و به بدنش صدمه بزند «مثل سیگار کشیدن » عرض شد پس اقتار چیست؟ فرمود: اینست که غذایت نان و نمک باشد در صورتیکه قدرت داری غذای مناسبتری بخوری 7⃣سبک زندگی مافوق شأن عن ابی عبدالله علیه السلام قال:للمسرف ثلاث علامات یشتری ما لیس له و یلبس ما لیس له و یاکل ما لیس له.:امام صادق علیه السلام فرمود:اسراف کننده را سه نشانه است:چیزهائی را می خرد و می پوشد و می خورد که در شان او نیست 8⃣ خروج از إعتدال قال امیرالمؤمنین علیه السلام القصد مثراة و السرف مثواة. اعتدال در خرج کردن «میانه روی » موجب فراوانی مال و ثروت و اسراف باعث تباهی و نابودی آن است. 9⃣ هر کار غیر معروف عن علی علیه السلام: الاسراف مذموم فی کل شیئ الا فی افعال الخیر. زیاده روی در همه موارد بجز در کارهای نیک مورد نکوهش واقع شده است. کان فی وصیة رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم لعلی علیه السلام: ... و اما الصدقة فجهدک حتی تقول قد اسرفت و لم تسرف پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم به حضرت علی علیه السلام وصیت فرمود: ... اما در دادن صدقه، کوشش کن تا جائیکه گمان بری اسراف کرده ای و حال آنکه اسراف نیست «یعنی در صدقه دادن اسراف معنا ندارد» 🔟 عملکرد غیر عقلانی وصیة الامام موسی بن جعفر علیه السلام لهشام: یا هشام، جنود العقل و الجهل ... القصد و الاسراف. امام کاظم علیه السلام در وصیت خود به هشام فرمودند: یکی از لشگریان عقل میانه روی و یکی از لشگریان جهل زیاده روی است حمیداکبری1402/1/15 مشهد/سحر13ماه مبارک صلواتhttps://eitaa.com/serathamed
موضوع: مصادیق إسراف ومُسرف ✍مقدمه: رهبری عزیز مُکرّر راجع به سبک زندگی غلط، اسراف و تجمل‌گرایی، تذکر دادند، لازم است راجع به ملاک و مصداق اسراف از نگاه دین بررسی شود با تأمّل در آیات و روایات در باب إسراف می توانیم مطالب را به دو دسته تقسیم کنیم الف _معیار وملاک اسراف ب_مصادیق إسراف و مُسرف در این مقاله به مصادیق إسراف پرداخته می شود تا معلوم شود مصداق إسراف چیست؟ و مُسرف کیست؟ 1⃣ دور ریختن باقیمانده آب لیوان عن ابی عبدالله علیه السلام قال: ادنی الاسراف هراقة فضل الاناء و ابتذال ثوب الصون و القاء النوی. امام صادق علیه السلام فرمود: پائین ترین مرتبه اسراف عبارتست از: 1- دور ریختن آبی که از آشامیدن اضافه آمده است. 2⃣ اینکه لباس کار و لباس بیرونی، یکی باشد. 3⃣ دور انداختن هسته خرما پس از خوردن خرما «چون از هسته خرما ماده غذائی برای شتران تهیه می شد 4⃣ دور ریختن نیم خورده میوه  انه نظر الصادق علیه السلام الی فاکهة قد رمیت من داره لم یستقص اکلها فغضب و قال: ما هذا ان کنتم شبعتم فان کثیرا من الناس لم یشبعوا فاطعموه من یحتاج الیه. نقل شده است که امام صادق علیه السلام مشاهده کرد میوه ای را نیم خورده از خانه بیرون انداخته اند، خشمگین شد و فرمود اگر شما سیر هستید خیلی از مردم گرسنه اند خوب بود آنرا به نیازمندیش می دادید 5⃣ دور ريختن ریز دانه‌های سفره قال امیرالمؤمنین علیه السلام: کلوا ما سقط من الخوان فانه شفآء من کل داء باذن الله عز و جل لمن اراد ان یستشفی به. امیرمؤمنان علیه السلام فرمود: آنچه را که از سفره افتاده بردارید و بخورید، زیرا آن دوای هر دردی است که خدا بخواهد آن را التیام بخشد برای کسی که به نیت شفاء بخورد 6⃣ خوردن بعد سیری عن النبی صلی الله علیه و آله و سلم: یا علی اربعة یذهبن ضیاعا،: الاکل علی الشبع و السراج فی القمر و الزرع فی السبخة و الصنیعة عند غیر اهلها. از پیامبر گرامی نقل شده که به علی علیه السلام فرمود: چهار چیز هدر می رود: 1- خوردن بعد از سیری 7⃣2 روشن کردن چراغ در مهتاب «و جائی که روشن است » 8⃣3- زراعت در زمینی که شوره زار است. 9⃣4- نیکی کردن به کسی که لایق آن نیست 🔟 دور ریختن زیادی (حتی) آب رودخانه قال الصادق علیه السلام: من شرب من ماء الفرات و القی بقیة الکوز خارج الماء فقد اسرف. امام صادق علیه السلام فرمود: کسی که آبی را از نهر فرات «گوارا» برای خوردن بردارد و بعد از نوشیدن، زیادی آنرا بیرون بریزد اسراف کرده است. ✅نکته و نتیجه إسراف منحصر به این مصادیق نیست بلکه این موارد در بیان معصوم علیه السلام، هشداری است که الف_هر چیزی و هر کاری که مثل آن موارد باشد اسراف است مثلا مراد فقط دور ریختن هسته خرما نیست بلکه هر هسته میوه ای را شامل می شود ب_طبق قاعده قیاس اولویت، وقتی پایین ترین حدّ اسراف این موارد مذکور هست به طریق اولی، بیشتر از این حدّ اسراف هست مثلا میوه سالم، را دور می ریزد، آب خوردن را برای شستشوی ماشین یا باغچه استفاده می کندو،،، !!!! حمیداکبری1402/1/15 صلواتhttps://eitaa.com/serathamed
موضوع : پیامدهای إسراف 1⃣ غضب امام عصر علیه السلام و خدای سبحان روی انه نظر الصادق علیه السلام الی فاکهة قد رمیت من داره لم یستقص اکلها فغضب و قال: ما هذا ان کنتم شبعتم فان کثیرا من الناس لم یشبعوا فاطعموه من یحتاج الیه. نقل شده است که امام صادق علیه السلام مشاهده کرد میوه ای را نیم خورده از خانه بیرون انداخته اند، خشمگین شد و فرمود: اگر شما سیر هستید خیلی از مردم گرسنه اند خوب بود آنرا به نیازمندیش می دادید. 2⃣ خروج از إیمان قال ابو عبدالله علیه السلام: صفة المؤمن... لا یبذر و لا یسرف بل یقتصد. امام صادق علیه السلام فرمود: انسان مؤمن اسراف و زیاده روی نمی کند بلکه میانه روی را پیشه خود می سازد. 3⃣کار شیطانی عن کتاب ابی محمد العسکری علیک بالاقتصاد و ایاک و الاسراف فانه من فعل الشیطنة. امام حسن عسگری علیه السلام به محمد بن حمزه نامه ای نوشته و او را به ثروت و بی نیازی مژده داده و به او فرمود: بر تو باد میانه روی و پرهیز از اسراف زیرا اسراف از کارهای شیطانی است. 4⃣فقر و تنگدستی قال ابو عبدالله علیه السلام: یا عبید،ان السرف یورث الفقر و ان القصد یورث الغنی. امام صادق علیه السلام به عبید فرمود: اسراف و زیاده روی باعث فقر و تنگدستی می گردد و میانه روی موجب ثروت و بی نیازی می شود 5⃣ از بین رفتن نعمت عن موسی بن جعفر علیه السلام: و من اقتصد و قنع بقیت علیه النعمة و من بذر و اسرف زالت عنه النعمة. امام موسی بن جعفر علیه السلام فرمودند: کسی که در زندگی میانه روی و قناعت ورزد، نعمت او باقی می ماند و آنکه با ریخت و پاش و اسراف زندگی کند نعمتش از بین می رود 6⃣ بی برکتی قال ابو عبد الله علیه السلام: ان مع الاسراف قلة البرکة. امام صادق علیه السلام فرمود: همانا اسراف با کمی برکت همراه است. 7⃣خواری در آخرت و نزد خدا قال علی علیه السلام: الا و ان اعطاء المال فی غیر حقه تبذیر و اسراف و هو یرفع صاحبه فی الدنیا و یضعه فی الاخرة و یکرمه فی الناس و یهینه عند الله. امام علی علیه السلام فرمود: بخشش های بی جا مال و ثروت، اسراف و زیاده روی محسوب می شود و بخشنده آنرا در دنیا بالا می برد و در آخرت او را پائین می آورد، او را در بین مردم بزرگ جلوه می دهد، و نزد خدا خوار و سبک می کند. 8⃣ بی توجهی و بی مهری قال علی علیه السلام: ذر السرف فان المسرف لا یحمد جوده و لا یرحم فقره. امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: زیاده روی و اسراف را ترک کن زیرا بخشش اسراف کار مورد ستایش نیست و تنگدستی او هم مورد ترحم واقع نمی شود. 9⃣مرگ بر مُسرف قال علی علیه السلام: ویح المسرف ما ابعده عن صلاح نفسه و استدراک امره. امام علی علیه السلام فرمود: وای بر اسراف کار که چه قدر از مصلحت خویش و رسیدگی به کار خود دور است. 🔟 محرومیت از هدایت ان الله لا یهدی من هو مسرف کذاب.   خداوند اسراف کار دروغگو را هدایت نمی‌کند
موضوع:تأملی در دعای سحر🤲 1⃣ این دعا دارای 44مرتبه اللهّمَ إنی أسألک و 2مرتبه أسألک(جمعا46مرتبه أسألک) این تکراریعنی اعلام فقر مطلق عبد در مقابل غنی مطلق 2⃣ با 23عنوان خدا را یاد و بواسطه آن اسم وصفت از خدا درخواست می کنیم 1_بهاء2_جمال 3_جلال4_عظمة 5_نور 6_رحمت 7_کلمات8_کمال 9_اسماء10_عزت 11_مشیّت12_قدرت 13_علم14_قول15_مسائل 16_شرف17_سلطان18_مُلک 19_عُلُوّ20_منّ21_آیات 22_شأن 23_ جبروت 4⃣ این دعا با اللهّمَ شروع و با یا الله تمام می شود (جالب اینکه اللهم در اصل و معنا یا ألله بوده) یعنی ابتدا و انتهای دعا یک ذکر است 5⃣ 44 مرتبه کلمه (کل) آمده در هر فرازی برای هر عنوان 2بار(کل) تکرار شده( این نشان تأکید است که هیچ ضعف و نقصی از خدا نیست) بلکه همه چیز او کامل و محکم و زیبا و حکیمانه است آن هم به احسن و بهترین وجه، وهر عیب و مشکل و مصیبت ازماست در حقیقت باید دعای سحر را تفسیر کلام زینب سلام الله علیها دانست که فرمود مارأیت إلّا جمیلا 6⃣ 21جمله دعا هم آهنگ و با یک چینش یکسان ترتیب یافته، اما جمله آخر (فراز22) تفاوت دارد یعنی خالی از أفعل تفضیل و صفت مشبهه آمده است مانند(أبهاء بهيّ، اجمل جمیل، أجلّ جلیل و،،،،) 7⃣ آخرین فراز دعای سحر اللّٰهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُكَ بِما أَنْتَ فِيهِ مِنَ الشَّأْنِ وَالْجَبَرُوتِ وَأَسْأَلُكَ بِكُلِّ شَأْنٍ وَحْدَهُ وَجَبَرُوتٍ وَحْدَها، اللّٰهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُكَ بِما تُجِيبُنِى بِهِ حِينَ أَسْأَلُكَ فَأَجِبْنِى يَا اللّٰهُ. خدایا از تو درخواست می‌کنم به‌حق آنچه از مقام و قدرت که در آنی و از تو می‌خواهم به‌حق هر مقام به تنهایی و به‌حق هر قدرت به تنهایی، خدایا از تو درخواست می‌کنم به‌حق آنچه اجابت می‌کنی مرا به آن هنگامی که از تو درخواست می‌کنم پس مرا اجابت کن ای خدا. نکات: الف_در این فراز دو عنوان (شأن و جبروت) را واسطه درخواست قرار می دهیم اما در فرازهای(21مورد)قبل هر کدام یک عنوان مطرح بود ب_شأن و جبروت خدا را هر کدام مستقل وبه تنهایی برای درخواست خود بیان می کنیم(وَأَسْأَلُكَ بِكُلِّ شَأْنٍ وَحْدَهُ وَجَبَرُوتٍ وَحْدَها،)یعنی هر یک برای اجابت کافی است 9⃣ دو احتمال در عبارت(اللّٰهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُكَ بِما تُجِيبُنِى بِهِ حِينَ أَسْأَلُكَ) 1_مراد از (بما تجیبنی به) عناوین23 مورد باشد که در دعا ذکر شد 2_مراد اسم اعظم خاص الهی باشد 🔟 نکته لطیف دعا: عبارت (حین أسألک) بعد از (إنّی أسألک) است (هنگام دعا اگر انسان با اخلاص همراه با ذکر اسماء و صفات الهی خدا را بخواند مورد اجابت و عنایت الهی قرار می گیرد انشاءالله حمید اکبری/صلوات 27ماه رمضان1443 https://eitaa.com/serathamed