eitaa logo
معیار(صراط الحمید)
1.7هزار دنبال‌کننده
564 عکس
216 ویدیو
12 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم هدف بیان شاخص هایی برمبنای عقل وشرع است تا افرادبا اطمینان خودرا ارزیابی کنندو یا وظیفه خود را به درستی تشخیص دهند ان‌شاءالله در صورت انتقاد یا پیشنهاد یا سوال با ادمین ارتباط بگیرید:09127473862 @hamldakbarl لینک @serathamed منشن
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : تعریف اصطلاحات فقهی مربوط به ماه مبارک ✍مقدمه: هر یک از عناوین زیر مربوط به موضوع خاص و مقدار خاص است که باید دقت کرد 1⃣ فطریه:هر نفر یک صاع 👤وظیفه چه کسی؟ کسی که مخارج سال خود و افرادتحت تکلفش رادارد یا با کسب وکاربه دست می آورد ⚖مقدار: تقریبا 3کیلو برنج یا گندم یا خرما یا ماکارونی و مانند آن یا پول آن به قیمت روز ⏰زمان و مهلت پرداخت: الف_قبل نماز عید برای کسانیکه نماز عید می خوانند ب_تا قبل از ظهر برای کسی که نماز عید نمی خواند 2⃣ فدیه:جایگزین ثواب روزه 👤وظیفه چه کسی؟ 1_پیر ناتوان از روزه 2_مبتلا به بیماری تشنگی 3_زن باردار نزدیک زایمان 4_زن شیرده، روزه ضررباشد ⚖مقدار:یک مُد طعام 750گرم گندم و مانند آن ⏰زمان و مهلت پرداخت: نباید طوری باشد که بگویند کوتاهی می کند اما هر زمانی که حساب می کند باید قیمت روز باشد 3⃣کفّاره افطارعمدی رمضان 👤وظیفه چه کسی؟ کسی که بدون عذر، روزه نگیرد ⚖مقدار: یکی از 3 موارد الف_آزاد کردن یک برده ب_روزه60 روز(30روزمستمر) ج_‌ إطعام 60 فقیر(متعدد) ⏰زمان و مهلت انجام: نباید طوری باشد که بگویند کوتاهی می کند اما هر زمانی که حساب می کند باید قیمت روز باشد 4⃣کفاره افطار با کار حرام 👤وظیفه چه کسی؟ کسی که با کار حرام، مانند شراب، زنا، استمناء و،،، روزه را باطل کند ⚖مقدار: باید هر سه مورد قبلی را با هم انجام دهد ⏰زمان و مهلت پرداخت: نباید طوری باشد که بگویند کوتاهی می کند اما هر زمانی که حساب می کند باید قیمت روز باشد 5⃣کفّاره افطارقضای رمضان 👤وظیفه چه کسی؟ کسی که بعد از ظهر، روزه قضای خود را باطل کند ⚖مقدار: دو مرحله دارد الف_ غذا دادن به 10 فقیر (هرکدام به اندازه 750گرم) ب_ اگرکفاره بالا را نمی تواند 3روز پی در پی روزه بگیرد ⏰زمان و مهلت پرداخت: نباید طوری باشد که بگویند کوتاهی می کند اما هر زمانی که حساب می کند باید قیمت روز باشد 6⃣کفّاره تأخیر 👤وظيفه چه کسی؟ کسی که قضای روزه ماه رمضان را تا ماه رمضان بعدی بدون عذر ترک کند ⚖مقدار:یک مُد طعام ⏰زمان و مهلت پرداخت: نباید طوری باشد که بگویند کوتاهی می کند اما هر زمانی که حساب می کند باید قیمت روز باشد اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم لینک کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed مشهدمقدس1402/2/1 سی اُم ماه مبارک رمضان
موضوع : خلاصه تعریف وتفاوت اصطلاحات مالی ✅مقدمه هدف از این مقاله، شناخت آسان مسائل فقهی و ايجاد انگیزه در مخاطبان برای عمل و أدای حق الله و حق الناس 1⃣ خمس: هر کسی که درآمد و کسب دارد(زن یا مرد، مجرد یا متأهل، فقیر یا غنیّ)بعد از یک سال، اگر بر أساس1_ مایحتاج و 2_شأن خود، خرج کرد،یک پنجم باقیمانده آن را باید به عنوان خمس،پرداخت کند 2⃣ زکات: به9چیز(شتر،گاو،گوسفند،طلا، نقره،خرما،کشمش، گندم، جو) که در رساله مراجع، نصاب و مقدار آن ذکر شده، زکات تعلّق می گیرد 3⃣ قرض: به همان مقدار قرض، حق پس گرفتن دارد و بیش از آن ربا و حرام است 4⃣ صدقه: قلکهایی که متولی خاص دارد مانند کمیته امداد، نمی توان از پول آن به فقیر داد 5⃣ هدیه: در4مورد پس گرفتن هدیه جایز نیست1_فامیل نسبی2_به نیّت الهی داده شده 3_از بین رفتن هدیه4_تبدیل شدن هدیه به چیز دیگر 6⃣ نفقه: مخارج5چیز(خوراک،پوشاک، سفر، درمان و إسکان) زن مطابق شأن و عُرف، بر عهده شوهر است، لذا دادن پول ماهیانه، واجب نیست 7⃣ مهریه: همان مقدار که در هنگام عقد، شرط شده است بر مرد واجب است 8⃣ نذر مالی اگر نذر با صیغه شرعی خوانده شود پرداخت آن لازم است مگر آنکه پدر به فرزند یا نذر زن با حقوق همسر تزاحم داشته باشد 9⃣ لُقطه(مال پیدا شده) اگر مال پیدا شده، علامت دارد به صاحب آن برگردد اگر نشانه ندارد، اگر قیمت آن از 50هزار بیشتر باشد باید تا یک سال، اعلامیه بزند وبعد برای خود بردارد البته پول آن را صدقه دهد 🔟 فطریه: کسی که مخارج سال خود و افرادتحت تکلفش رادارد یا با کسب وکاربه دست می آوردتقریبا 3کیلو برنج یا گندم یا خرما یا ماکارونی و مانند آن یا پول آن به قیمت روز قبل نماز عید پرداخت کند حمید اکبری 1402/2/1 صلوات/30ماه مبارک https://eitaa.com/serathamed
ماه مبارک رمضان کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
موضوع : چگونه حالت معنوی ماه مبارک را تا ماه رمضان آینده حفظ کنیم در قالب 8میم بیان شده است اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : تأملی در تکبیرات عید فطر اللّٰهُ أَكْبَرُ اللّٰهُ أَكْبَرُ لَاإِلٰهَ إِلّا اللّٰهُ وَاللّٰهُ أَكْبَرُ اللّٰهُ أَكْبَرُ وَ لِلّٰهِ الْحَمْدُ، الْحَمْدُ لِلّٰهِ عَلَىٰ مَا هَدانا، وَلَهُ الشُّكْرُ عَلَىٰ مَا أَوْلانا.(او را سپاس بر آنچه به ما ارزانی داشت.) 1⃣ چهار مرتبه الله اکبر 2⃣ هفت مرتبه ذکر الله 3⃣ دو مرتبه حمد خدا 4⃣ کلمه توحید (لا اله الا الله) در بین 4 تکبیر(الله اکبر) قرار گرفته و شاید در مقام بیان عظمت توحید باشد که اگر الله، اکبر است پس هیچ معبودی جزء الله نیست 5⃣ نتیجه الله اکبر، لا اله الا الله و نتیجه لا اله الا الله، الله اکبر است 6⃣ هر دو حمد درمتن،حصر را می رساند یعنی هر حمدی فقط بايد برای خدا باشد 7⃣ تحت هدايت الهی واقع شدن، بزرگترین نعمتی است که باید حمد خدا کرد و هیچ نعمتی به اندازه هدایت، وتقرب الهی ارزشمند نیست 8⃣در باره ارتباط و تفاوت شکر با حمد دیدگاه هایی مطرح شده که دو نمونه ذکر می شود: الف. شکر در برابر نعمت خاصّی با زبان، قلب و دیگر اعضای بدن انجام می گیرد؛ در این صورت، حمدِ با زبان یکی از مصادیق شکر محسوب می شود. ب. حمد، ستایش نیکو و زیبا به قصد تعظیم در برابر نعمت و غیر نعمت بوده، حال آن که شکر سپاسی است به قصد تعظیم در برابر نعمت 9⃣ اگر ایمان و اعتقاد حقیقی به الله اکبر و لا اله الا الله،باشد انسان را حامد و شاکر الهی می گرداند 🔟 نتیجه ماه مبارک، باید انسان را اهل تکبیر(الله اکبر) و تهلیل (لا اله الا الله) کند و نشان آن اینکه اهل حمد و شکر شود هر چقدر اطاعت ضعیف تر، یعنی توحید در انسان ناقص تر است و هر چیزی غیر خدا برایش بزرگ است ✍ نتیجه: چقدر عبادت ماه مبارک رمضان ما را به توحید رساند به اینکه بفهمم خدا بزرگتر از آن است که توصیف شود، نه آنکه خدا بزرگتر از فلان است مُوحّد واقعی، اهل حمد وشکر الهی دائمی است اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم https://eitaa.com/serathamed 1402/2/مشهد مقدس
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع:کدگذاری کلمه فطر ✍ فاء یعنی: 1⃣ فکر و فهم وظیفه 2⃣ فناء شدن در راه خدا 3⃣فرشته خو،فرمان پذیر 4⃣فروتنی در برابر فقراء ✍ طاء یعنی: 1⃣ طراوت درجسم،روح 2⃣طاهر،طائر قدسی شدن 3⃣ طلیعه طاعت وبندگی 4⃣طردشیاطین،طلب عفو ✍ راء یعنی: 1⃣رهایی ازإسارت نفس 2⃣ رشدمعنوی، معرفتی 3⃣رفافت باخدا،نبیّ،إمام 4⃣رضایت الهی داشتن اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم https://eitaa.com/serathamed 1402/2/مشهد مقدس
موضوع : رفراندوم حقیقی ✅ مقدمه : گقته می شود که مردم دین گریز شده اند یا نظام اسلامی را نمی خواهند بی حجابی و آزادی مطلق را می خواهند ✅جواب و توضیح : اگر کسی اهل لجاجت یا جهالت نباشد،امروز مردم با همه بی عدالتی ها، با همه گرانی ها، با همه کمبودها و در عین آنکه انتقاد و اعتراض به وضع موجود دارند اما دموکراسی و رفراندوم را به نمایش گذاشته اند قطعا رحمت ونصرت الهی بر این مردم جاری خواهد شد این حضور میلیونی یعنی مردم نظام اسلامی و ولایت فقیه را می خواهند و باعث ناراحتی و ناامیدی دشمن شده است اصلاح طلبان فاسد، سلبریتی های فاسق و بدخواهان فاجر،قطعا چشم دیدن این إقبال مردمی را ندارند خدایا دشمنان داخلی و خارجی نظام اسلامی را ذلیل ومحو بگردان انشاءالله حمید اکبری مصلی تهران https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : تشبیه آدم ها حتما با تأمل بخوانید: *دنیا یک خانه بزرگ است و آدمها هر کدام مانند یکی از وسایل خانه هستند:* ⬅️*بعضی کارد هستند* تیز ، برنده و بیرحم. ⬅️*بعضی کبریت هستند* و آتش به پا میکنند. ⬅️*بعضی کتری هستند* و زود جوش میآورند. ⬅️*بعضی تابلوی روی دیوار هستند،* بود و نبودشان تاثیری در ماهیت خانه ندارد. ⬅️*بعضی قاشق چایخوری هستند،* و فقط کارشان بر هم زدن است. ⬅️*بعضی رادیو هستند* و فقط باید بهشان گوش کرد. ⬅️*بعضی تلویزیون هستند،* و بدجور نمایش اجرا میکنند. اینها را فقط باید نگاه کرد. ⬅️*بعضی قابلمه هستند،* برایشان فرقی نمیکند محتوای درونشان چه باشد ، فقط پر باشند کافیست. ⬅️*بعضی قندان هستند،* شیرین و دلچسب. ⬅️*بعضی دیگر نمکدان،* شوخ و بامزه. ⬅️*بعضی یک بوفه شیک هستند،* ظاهری لوکس و قیمتی دارند ، اما در باطن تکه چوبی بیش نیستند. ⬅️*بعضی سماور هستند،* ظاهرشان آرام ، ولی درونشان غوغایی برپاست. ⬅️*بعضی یک توپ هستند،* از خود اختیاری ندارند و به امر دیگران اینطرف و آنطرف میروند. ⬅️*بعضی یک صندلی راحتی هستند،* میشود روی آن لم داد ، ولی هرگز نمیتوان به آنها تکیه کرد. ⬅️*بعضی کلاه هستند،* گاهی گذاشته و گاهی برداشته میشوند ولی در هر دو صورت فریبکارند. ⬅️*بعضی چکش هستند،* و کارشان کوبیدن و ضربه زدن و خرد کردن است. ⬅️*بعضی ترازو هستند،* عادل و منصف ، حرف حق را میزنند ، حتی اگر به ضررشان باشد. ⬅️*عده ای تنگ بلورین آب هستند،* پاک و زلال اینها نهایت اعتمادند. ⬅️*برخی آینه اند،* صاف صیقلی بدون کوچکترین خط و خش ، اینها انتهای صداقت‌ند. ⬅️*عده ای، چتر هستند،* یک سایبان مطمئن در هجوم رگبار مشکلات. ⬅️*عده ای دیگر لباس گرم هستند،* در سرمای حوادث ، تن پوشی از جنس آرامش. ⬅️*عده ای مثل شمع،* میسوزند و تمام میشوند ، ولی به اطرافیان نور و گرما و آرامش میدهند. ✍ مهم این است که : «ببینیم ما در زندگی نقش کدام یک از این وسائل خانه را بازی می‌کنیم»،* اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : علّت دشمنی با آمریکا؟؟؟ (به مناسبت واقعه طبس) ✍مقدمه: عده ای می پرسند چرا ما نباید با دنیا و آمریکا مذاکره کنیم تا مردم از این وضعیت اقتصادی نجات پیدا کنند و اصلا چرا جنگ و مرگ بر آمریکا؟ چرا صلح و آشتی نه؟ ✍پاسخ آنکه بنای نظام اسلامی دشمنی با دنیا نیست و دنیا هم فقط آمریکا نیست هر کشوری که احترام به ملت ایران بگذارد امنیت و منفعت مردم ایران را در نظر بگیرد، حتی آمریکا با او تعامل خواهیم داشت اما آمریکا اهل مذاکره منطقی نیست و شرایط خود را می خواهد تحمیل کند 1⃣ چون سابقه تهاجم نظامی متعدد با ملّت و کشور ایران دارد و در صدد جبران خسارت و توبه بر نیامد 2⃣ تحریم ظالمانه و تصرف غاصبانه أموال کشور 3⃣ تهاجم فرهنگی و جنگ نرم بر علیه مذهب و ملت (ایران هراسی، اسلام هراسی) 4⃣ توقع خلع سلاح و ناتوانی کشور از داشتن قدرت نظامی قوی مانند موشک سازی 5⃣ حق وتو و زورگویی مطلق که هیچ کس در جهان حق رأی مخالف ندارد 6⃣ حمله به کشورها و دخالت در امور همه و ايجاد نا أمنی و دزدی از منابع آنها مانند نفت و معادن 7⃣ سلب امنیت و ایجاد بحران اقتصادی و تورّم، 8⃣ ظلم حتی به کشورهای بی دفاع و مردم مظلوم، زنان و کودکان ومانند بی رحمی به مریض ها که نیاز به داروی خاص دارند 9⃣ مانع تولید و پیشرفت کشورها، که نباید به إستقلال علمی و مالی برسند مانند علم نانو، انرژی پاک و،،، 🔟 حمایت از دولت ها و افراد ظالم و مستکبر مانند اسرائیل، عربستان،و،،، اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم لینک کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed 1402/2/5 قم مقدسه
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع: نمایش قدرت الهی در قرآن(به مناسبت طبس) ✍ مقدمه: خدا قدیر است یعنی چه؟ قرآن نمونه هایی از قدرت خود را به نمایش می گذارد که به برخی از آنها اشاره می‌شود 1⃣ زنده شدن مقتول بنی اسرائیل توسط عضوی از گاو 2⃣ بیرون آمدن ناقه صالح و فرزندش از دل کوه 3⃣ زنده شدن چهار پرنده که توسط ابراهیم مخلوط و به 4سو پراکنده شده بود 4⃣ نجات ابراهیم از درون آتش 5⃣ فرزند دار شدن همسر زکریا و همسر ابراهیم در سن پیری و با آنکه نازا بودند 6⃣ بچه دار شدن مریم سلام الله علیها بدون همسر 7⃣ ورود موسی و همراهان به نیل و به کنار رفتن آب 7⃣ نصرت ملائکه الهی در جنگ بدر 8⃣ زنده شدن عُزیر بعد از صدسال 9⃣ خواب طولاني اصحاب کهف 🔟 نابودی اصحاب فیل با ابابیل اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم لینک کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed 1402/2/5 قم مقدسه
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : أسباب نشاط و شادابی 1⃣ بوی خوش و عطر 2⃣ عسل مرغوب 3⃣ سوار کاری (شاید بتوان رانندگی برای تفریح و مسافرت البته به اندازه و به جا را هم اضافه کرد) 4⃣ نگاه به سبزه و طبیعت امام على عليه السلام: اَلطّيبُ نُشْرَةٌ، وَ الْعَسَلُ نُشْرَةٌ، وَ الرُّكُوبُ نُشْرَةٌ، وَ النَّظَرُ اِلَى الْخُضْرَةِ نُشْرَةٌ؛ [عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج 2، ص 40، ح 126.] بوى خوش، عسل، سوارى و نگاه كردن به سبزه، شادى آورند 5⃣ ذکر لا حول و لا قوة إلا بالله الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :إذا حَزَنكَ أمرٌ مِن سُلطانٍ أو غَيرِهِ فأكْثِرْ مِن قَولِ : «لا حَولَ و لا قُوّةَ إلاّ باللّهِ» ؛ فإنَّها مِفتاحُ الفَرَجِ ، و كَنزٌ مِن كُنوزِ الجَنّةِ 6⃣ لباس نرم ومناسب ثلاث یفرح بِهن الجسم ویربو: الطیب و اللباسُ اللین و شرب العسل 3 بدن با سه چیز شاداب و پروریده میشود: بوی خوش و لباسی ملایم و نوشیدن عسل 7⃣ داروی نظافت (نوره) قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : اَلنُّورَةُ نُشْرَةٌ وطَهُورٌ لِلْجَسَدِ. 8⃣ شستن سر با گل خطمی أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: غَسْلُ اَلرَّأْسِ بِالْخِطْمِيِّ 9⃣ کوتاه کردن سبیل عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: ذَكَرْنَا الْأَخْذَ مِنَ الشَّارِبِ فَقَالَ نُشْرَةٌ وَ هُوَ مِنَ السُّنَّةِ. 🔟 ملاقات با برادران دینی و قال عليه السلام: ملاقاة الإخوان نشرة و تلقيح للعقل و إن كان نزرا قليلا 1⃣1⃣ پیاده روی 2⃣1⃣ شنا و إستحمام 3⃣1⃣ خوردن(به موقع و در حال گرسنگی و غذای مفید) 3⃣1⃣ آشامیدن آب و نوشیدنی های مُقوی 4⃣1⃣ نزدیکی با همسر 5⃣1⃣ مسواک زدن 6⃣1⃣ گفتگو با آدم های با معرفت و معنویت أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: اَلنَّشْوَةُ فِي عَشَرَةِ أَشْيَاءَ اَلْمَشْيُ وَ اَلرُّكُوبُ وَ اَلاِرْتِمَاسُ فِي اَلْمَاءِ وَ اَلنَّظَرُ إِلَى اَلْخُضْرَةِ وَ اَلْأَكْلُ وَ اَلشُّرْبُ وَ اَلنَّظَرُ إِلَى اَلْمَرْأَةِ اَلْحَسْنَاءِ وَ اَلْجِمَاعُ وَ اَلسِّوَاكُ وَ مُحَادَثَةُ اَلرِّجَالِ . اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed قم مقدسه 1402/2/5
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع: درس هایی از جریان ورود مسلم بن عقیل به کوفه و شهادت او ✍مقدمه : حضرت مسلم بن عقیل 15ماه رمضان سال 60 هجری از مکه به کوفه فرستاده شد، 5شوال به کوفه رسید(20روز)، پس از دو ماه و چهار روز اقامت مسلم بن عقیل در كوفه، و در روز چهارشنبه نهم ذى حجّه-روز عرفه- سال 60 هجری به شهادت رسید 1⃣ هر کس با نماینده و نائب امام،همراهی کند با امام هم همراهی می کند و إلا خیلی نامه نوشته اند و إدعای معیت دارند 2⃣ففط یک زن در کوفه، به مسلم پناه می دهد، یعنی جوانمردی و مردانگی به جنسیت نیست 3⃣ ترور نکردن ابن زیاد قرار شد ابن زیاد که به عیادت شریک در خانه هانی می آید مسلم، ابن زیاد را مخفیانه ترور کند اما نکرد شريك بن أعور رو به مسلم کرد و گفت: «چرا به وعده ات عمل نکردی و خونش را نريختى؟» مسلم گفت: «به دو سبب، اول اين كه هانى خوش نداشت كه در خانه اش خونی ریخته شود و ديگر حديثى بود كه از رسول خدا(ص)نقل شده و آن اینکه: ايمان، غافل كشى را روا نمى‏دارد و مؤمن در غافل گيرى و بی خبری بر کسی نمی تازد.» 4⃣ سوء استفاده از مسؤولیت، موقعیت، منصب و انتساب عالی به اهل بیت علیهم السلام، ممنوع 5⃣ اکثریت معیارحق نیست پس از تهدید و تطمیع ابن زیاد، همه دور مسلم را خالی کردند 6⃣ نگران و دغدغه برای امام مسلم علت اشک خود بعد از اسارت را این گونه بیان می کند :اما به خدا قسم، بی تابی ام براى خودم نیست، بلکه براى حسينی است كه به خاطر نامه من به سوی کوفه رهسپار گردیده است. 7⃣متشرع و با تقوا هر گاه مسلم می خواست آب بنوشد، آب از خون لبان زخمی اش، رنگین می شد. وقتى براى بار سوم، ظرف را پر از آب كرد و خواست بنوشد، دندانهاى پیشین مسلم در ظرف افتاد. پس مسلم از نوشیدن آب صرف نظر کرد و گفت: «سپاس خدای  را که اگر اين آب، روزی ام بود، آن را می نوشيدم.»یعنی نباید ضرورت تشنگی یا هر چیزی، ما را به حرام وا دارد 8⃣ مراعات حق الناس مسلم در وصیت خود به عمرسعد گفت: «[اول اینکه] از زمانی كه به كوفه وارد شده ام، 700 درهم بدهكارم؛ آن را ادا كن. [دوم اینکه] جنازه ام را از ابن زياد، تحويل بگير و به خاك بسپار؛ [و سوم اینکه] پیکی را به سوى حسين(ع) بفرست تا او را [از پیمان­شکنی مردم کوفه باخبر ساخته از میانه راه] برگرداند. 9⃣نقش خواص بی بصیرت به تحریک ابن زیاد وپس از  سخنان سران قبایل، یاران مسلم رفته رفته پراکنده شدند و او را تنها گذاشتند. به گونه ای که با فرا رسیدن شب، جز 30 نفر کسی با او نماند، پس مسلم به همراه همین گروه اندک، به سوی مسجد حرکت کرد. پس از اقامه نماز، مسلم و یارانش به سمت دروازه کنده حرکت کردند هنوز به دروازه کنده نرسیده بودند که بیشتر یارانش پراکنده شدند و  تنها 10 نفر با او باقی ماندند و چون به محله کنده رسیدند، دیگر کسی با او باقی نمانده بود تا راه را به او بنمایاند. پس تنها و سرگردان، در کوچه های كوفه می گشت تا اینکه به  خانه های طایفه بنی جَبَله (از قبيله كِنْده) و به درِ خانه زنى به نام طوعه رسيد. 🔟مواظب نفوذی ها باشیم معقل غلام ابن زیاد هم با مسلم بن عوسجه رفت و آمد می کرد تا اینکه سرانجام موفق شد، مسلم بن عقیل را در منزل هانی ملاقات کند. پس از این ملاقات، معقل عبیدالله را از مخفیگاه مسلم مطلع ساخت. معقل گفت:قصد کردم که با این 3 هزار درهم با مردی از اهل بیت(ع) دیدار نمایم که شنیدم چندی است وارد کوفه شده است تا به این طریق با فرزند رسول خدا(ص) بیعت نمایم؛ اما کسی را نمی شناسم که مرا به سوی او راهنمایی کند چندی قبل در مسجد نشسته بودم که عده ای با هم می گفتند: «این مرد از او اطلاعی دارد»، پس به خدمت شما آمدم تا این مال را بگیرید و مرا نزد دوستتان راهنمایی کنید تا با او بیعت کنم و اگر می­خواهید قبل از دیدار با او از من بیعت بگیرید.» 1⃣1⃣ به هر خبری اعتماد نکنیم هم در جریان ورود عبیدالله به کوفه و هم در گزارش سلامت هانی در دارالاماره، اگر دقت و بصیرت بود و تحقیق می شد کار به اینجا نمی رسید 2⃣1⃣ مقاومت نداشتن اگر 5هزار مرد جنگی از قبیله مذحج،که در دفاع از هانی دار الاماره را محاصره کرده بودند مقاومت می کردند ابن زیاد تسلیم می شد و کربلایی اتفاق نمی افتاد اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجّل فرجهم حمید اکبری 1402/2/6 لینک کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
موضوع : راه کار تولید فکر ✅ مقدمه آدم ها چند دسته اند الف _عدّه ای اصلا اهل تفکر نیستند ب_برخی اهل فکر هستند اما جزئی و محدود و سطحی ج_افراد معدودی هستند که تولید فکر می کنند، برای هر چیزی معیار حقی دارند و تحلیل عمیق دارند مانند تعبیر رهبری راجع به آیةالله مصباح که فرمود ایشان، تولید فکر می کرد پرسش این است که چگونه اهل فکر بلکه تولید فکر بشویم؟ تولید فکر ،یعنی اساس فکر دیگر و ایجاد منبع و معیار تفکرجدیدبرای خود،و دیگران 1⃣ دعا و درخواست الهی 2⃣ توسّل به اهل بیت(ع) 3⃣ إخلاص در علم و عمل 4⃣ تفوا الهی پرهیز از گناه 5⃣ تدبُّر در قرآن و روایات 6⃣حضور درمیدان و مردم 7⃣نگاه سیستمی و پازلی 8⃣ إرتباط با علمای ربّانی 9⃣مطالعه کتابهای مفید 🔟 دغدغه کمک به دین 1⃣1⃣ تمرکز و أندیشه 2⃣1⃣ تقیّد به مستحبات 3⃣1⃣ تصميم وعزم جدّی 4⃣1⃣تضارب آراء ونقدفکر ✅ نتيجه و خلاصه: به تعبیر شهید مطهری، دستگاه فکر، مثل کارخانه ای هست که تا به آن مواد اولیه نرسد، محصولی نمی دهد، اگر بخواهیم اهل فکر متعالی و یا مهارت تولید فکر بشویم باید مواد عالی به دستگاه ذهن بدهیم و آن از راه غیرمعرفت صحیح و معنویت و حضور در میدان جهاد تبيين، امکان پذیر نیست،چرا که با موادضعیف،فکر مفیدی تولید نمی شود حمید اکبری 1402/2/7 صلوات/ https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : مدفونین مشهور و منسوب به خاندان عصمت در قبرستان بقیع درشهرمدینه ✍مقدمه: ائمه بقیع چهار تن از امامان دوازده‌گانه هستند و مرقد آنان در گذشته بارگاه و بقعه‌ای در کنار بقعه‌های بقیع داشته که در ۱۳۴۴ق در جریان تخریب بقیع به دستور وهابیان از بین رفته‌است. 1⃣امام حسن بن علی علیه السلام (شهادت ۵۰ق) 2⃣امام سجاد علیه السلام (شهادت ۹۵ق) 3⃣امام باقر علیه السلام (شهادت ۱۱۴ق) 4⃣امام صادق علیه السلام (شهادت ۱۴۸ق) 5⃣عقیل بن ابی‌طالب (درگذشته قبل از واقعه حره ۶۳ق) 6⃣عبدالله بن جعفر بن ابی‌طالب(درگذشته میان ۸۰ق تا ۹۰ق) 7⃣همسران پیامبر،(غیر از خدیجه که در گورستان ابوطالب مکه مدفون است و میمونه): جویریه، ام‌سلمه، زینب بنت جحش، زینب بنت خزیمه، سوده، حفصه، صفیه، ام‌حبیبه، عایشه 8⃣فاطمه بنت اسد مادر امیرالمؤمنین(درگذشته۴ق) 9⃣ام‌البنین همسر امیرالمؤمنین (درگذشته ۱۳جمادی الثانی/ سال نامشخص 🔟ام فروة مادر امام صادق (علیه السلام ). 1⃣1⃣حسن مثنی (زنده در ۸۵ق) (از نوادگان پیامبر) 2⃣1⃣ابراهیم بن محمد صلی الله علیه و آله 3⃣1⃣حلیمه دایه (مادر رضاعی پیامبر اعظم ) اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم لینک کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed قم مقدسه 1402/2/8
موضوع:معیارمشاورخوب؟ ✍مقدمه : به مناسبت روز شوراها، و روز روانشناس،بایسته است از نگاه دین بررسی شود که با چه افرادی مشورت نکنیم؟ چرا که اعتماد به هر شورا و مشاوری چه بسا، مشکل دو چندان خواهد شد 1⃣ دروغگو: قال امیرالمومنین علیه السلام لاتَستَشِرِ الكَذّابَ فَإِنَّهُ كَالسَّرابِ يُقَرِّبُ عَلَيكَ البَعيدَ و يُبَعِّدُ عَلَيكَ القَريبَ؛ با دروغگو مشورت نكن، چون دروغگو، مانند سراب ، دور را در نظرت نزديك نشان مى دهد و نزديك را دور. غررالحکم ص442 2⃣ خائن: «پیامبرصلی‌الله علیه و آله: المُستشارُ مُؤتَمنٌ. كسی كه با او مشورت می‌كنند باید شخص امین و با صداقت باشد. (الشهاب فی‌اَلحِكمِ و الآداب، ص ٥٦) 3⃣ بی تقوا : «امام باقر(علیه‌السلام)»: اِستَشِرْ فی اَمرِكَ الّذینَ یَخشَونَ اللهَ. در امور خودت با افراد خداشناس، کسانی که از خدا می‌ترسند مشورت کن. (تحف‌العقول، ص ٣٠٢) 4⃣ جاهل: «امیرالمؤمنین علیه‌السلام»: مُشاوَرَةُ الجاهِلِ المُشفِقِ خَطَرٌ. مشورت کردن با آدم دلسوز ولی جاهل و نادان برای انسان خطراتی دارد. (غرر، ص ١٨٣) 5⃣ نوجوان(بی تجربه): «امیرالمؤمنین علیه‌السلام»: رَأیُ الشّیخِ أَحَبُّ اِلیَّ مِن جَلَدِ الغُلامِ. رأی و نظر یک آدم کهنسال در نزد من از صلابت و توانمندی یک جوان مطلوب‌تر است. (نهج‌البلاغه، کلمة ٨٦) «اميرالمؤمنين عليه‌السلام»: أفضَلُ مَن شاوَرتَ ذوالتجارِبِ. بهترين افراد مشاور براي تو اشخاص باتجربه هستند. (فهرست‌غرر، ص ۱۸۳) 6⃣ ترسو: «امام رضا(علیه‌السلام)»: لاتُشاوِرْ جَباناً فَاِنَّهُ یُضَیِّقُ عَلیكَ المَخرَجَ وَ لاتُشاوِرِالبَخیلَ فَاِنَّه یَقصُرُ بِكَ عَن غایَتِكَ. با آدم‌های ترسو و بخیل هیچ‌وقت مشورت نکن. آدم ترسو حَلّ مُعضلات را برایت مشکل می‌گیرد و آدم بخیل تو را از هدفت باز می‌دارد. (مواعظ صدوق، ص ١٠٩) 7⃣ بخیل: پایان حدیث قبل 8⃣ غیر متخصص: «امام صادق(علیه‌السلام)»: المَشوَرةُ لاتكونُ اِلاّ بِحدودِها فَمَن عَرفَها بِحدوُدِها، وَ اِلاّ كانَت مَضَرَّتُها علی‌المُستَشیرِ اَكثرَ مِن مَنفَعَتِها! مشورت کردن، شرایط و حدودی دارد، مشاوری که با شرایط آن آشنا باشد نتیجة مثبت و مطلوبی خواهد داشت وگرنه ضرر آن برای مشورت‌خواه بیش از منفعتش خواهد بود! (بحار، ج ٧٥، ص ١٠٦ 9⃣ حریص: «پیامبرصلی‌الله علیه و آله: لاتُشاوِرْ حریصاً فَاِنّهُ یُزَیِّنُ لَكَ شَرَّ هُما. (در کارهای خود) با آدم حریص و طمّاع مشورت مکن. او به جای برترین نظریات بدترین آن‌ها را برایت زیبا و مطلوب جلوه می‌دهد.(بحار،ج٧٥،ص٩٩) 🔟 بدخواه:(منفعت و مصلحت مشورت خواه را در نظر نگیرد خودخواه باشد نه خیر خواه)امام موسی‌بن‌جعفرعلیه السلام مُشاوَرَةُ العاقِلِ النّاصِحِ یُمنٌ وَ بَرَكَةٌ وَ رُشدٌ وَ تَوفیقٌ مِنَ الله. مشورت کردن با آدم خردمند و خیرخواه باعث یُمن و برکت و راه یافتن به مقصود و یک توفیق الهی است. (تحف‌العقول، ص ٤٢٠)«امام جعفرصادق(علیه‌السلام)»: شاوِر فی اُمورِك ممّا بَقتَضی الدّینُ مَن فیه خَمسُ خِصالٍ: عَقلٌ و عِلمٌ و تَجرِبَةٌ وَ نُصحٌ و تَقوی. در کارهای خود به مقتضای دستورات دینی با کسی مشورت کن که دارای این پنج خصلت باشد: عقل سلیم، علم و بینش، تجربه، حسّ خیرخواهی و تقوی. (مواعظ عددیه، ص ١٦٢) 1⃣1⃣عدم دور اندیشی: خَيرُ مَن شاوَرتَ ذَوُوا النُّهى وَالعِلمِ و َاولُو التَّجارِبِ و َالحَزمِ؛ بهترين كسى كه با او مشورت كنى كسى است كه صاحب عقل و علم و تجربه ها و دورانديشى باشد.  شرح آقا جمال خوانسارى بر غرر الحكم و درر الكلم  ج3، ص428، ح4990 2⃣1⃣ کسی که مورد تأییدتو نباشد: قال الصّادِقُ عليه السلام : لا تُشاوِرْ مَن لا يُصَدِّقُهُ عَقلُكَ ، و إن كانَ مَشهورا بالعَقلِ و الوَرَعِ .امام صادق عليه السلام : با كسى كه انديشه ات او را قبول ندارد، مشورت مكن ، هر چند به خردمندى و پارسايى شهرت داشته باشد 3⃣1⃣زنان: (در امور کلان و حکمرانی) قال علی عليه السلام :اِیّاکَ وَ مُشاوَرَةَ النِّساءِ فَاِنَّ رَأْیَهُنَّ اِلی اَفْن، وَ عَزْمَهُنَّ اِلی وَهْن«از مشورت با زنان خودداری کن زیرا اندیشه ایشان ناتوان و اراده شان سست و ضعیف است (نامه 31نهج البلاغه) نکته: 1_غالباچون زنان عواطف قوی تری دارند 2_گرایش به زینت در آنان بیشتر است نتيجه : در انتخاب و مشورت جزئی و سطحی نگر عمل می کنند البته اگر زنی با علم و عقل و تجربه نظر دهد باید از مشورت او بهره مند شد و فرقی بین زن و مرد نیست روایت به امثال عايشه می خورد که باعث جنگ جمل شد اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم لینک کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed 1400/12/2قم مقدسه
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع: أهمیت وآثار کار و کارگر ✍مقدمه : به مناسبت روز کارگر، مناسب است از نگاه دین، اهمیت کار و کارگر مورد بررسی قرار گیرد 1⃣ کفاره گناهان پيامبر صلى‏ الله ‏عليه‏ و‏ آله : إِنَّ مِنَ الذُّنُوبِ ذُنُوباً لَا يُكَفِّرُهَا صَلَاةٌ وَ لَا صَدَقَةٌ قِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ فَمَا يُكَفِّرُهَا قَالَ الْهُمُومُ فِي طَلَبِ الْمَعِيشَة بعضی از گناهان به وسیله نماز و صدقه هم آمرزیده نمی شوند. سوال شد یا رسول الله!پس چه چیز موجب آمرزش آن است؟ فرمود : جدیت و تلاش در طلب معیشت 2⃣ 9قسمت از عبادت پیامبرصلی الله علیه و آله الْعِبَادَةُ عَشَرَةُ أَجْزَاءٍ تِسْعَةُ أَجْزَاءٍ فِي طَلَبِ الْحَلَال عبادت ده جز است که نه جز آن در کار و تلاش برای به دست آوردن روزی حلال است 3⃣معنای حقیقی اطاعت امیرالمؤمنین علیه السلام طاعة اللّه سبحانه لا يجوزها الا من بذل الجد و استفرغ الجهد به طاعت خدای سبحان دست نیابد مگر کسی که تلاش کند و نهایت کوشش خود را به کار گیرد 4⃣غافل نبودن از یاد خدا امیرالمومنین علیه السلام كَفَى بِالْمَرْءِ غَفْلَةً أَنْ يَصْرِفَ هِمَّتَهُ فِيمَا لَا يَعْنِيه‏ از غفلت برای آدمی همین بس که همتش را در آنچه به کارش نمی آید ، صرف کند 5⃣توازن دراُمور دنیا وآخرت امام مجتبی علیه السلام و اعمل لدنياك كأنّك تعيش أبدا و اعمل لآخرتك كأنّك تموت غدا برای دنیایت چنان کار کن که گویا برای همیشه (در این دنیا) خواهی بود. و برای آخرتت (نیز چنان) سعی و تلاش کن که گویا فردا از این دنیا خواهی رفت 6⃣ نجات از هر شرّ وبدی امام محمد باقر علیه السلام إِيَّاكَ وَ الْكَسَلَ وَ الضَّجَرَ فَإِنَّهُمَا مِفْتَاحُ كُلِّ شَر از تنبلی و بی حوصلگی بپرهیز ، زیرا که این دو کلید هر بدی می باشند 7⃣محبوب خدا،نبیّ وإمام امام کاظم علیه السلام إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى لَيُبْغِضُ الْعَبْدَ النَّوَّامَ إِنَّ اللَّهَ لَيُبْغِضُ الْعَبْدَ الْفَارِغ خداوند دشمن بنده ای است که زیادمی خوابدو بیکار است امام باقر علیه السلام إِنِّي لَأُبْغِضُ الرَّجُلَ أَوْ أُبْغِضُ لِلرَّجُلِ أَنْ يَكُونَ كَسْلَاناً [كَسْلَانَ‏] عَنْ أَمْرِ دُنْيَاهُ وَ مَنْ كَسِلَ عَنْ أَمْرِ دُنْيَاهُ فَهُوَ عَنْ أَمْرِ آخِرَتِهِ أَكْسَلُ من مردی را که در کار دنیایش تنبل باشد مبغوض میدارم و کسی که در کار دنیا تنبل باشد ، در کار آخرتش تنبل تر است 8⃣حفظ عقل و رشدعقلانی امام صادق علیه السلام ترك التجاره ينقص العقل رها کردن کسب و کار ، عقل را کم می کند 9⃣ عزیز وبی نیاز ازمردم امام صادق علیه السلام مَنْ طَلَبَ التِّجَارَةَ اسْتَغْنَى عَنِ النَّاس هر کس دنبال تجارت رود از مردم بی نیاز می شود. 🔟بالاتر از جهاد نظامی امام رضا علیه السلام : إِنَّ الَّذِي يَطْلُبُ مِنْ فَضْلٍ يَكُفُّ بِهِ عِيَالَهُ أَعْظَمُ أَجْراً مِنَ الْمُجَاهِدِ فِي سَبِيلِ اللَّه کسی که دنبال روزی می رود تا آبروی خود و خانواده اش را حفظ کند اجر و پاداشش از رزمنده ای که در راه خدا جنگ می کند بیشتر است. امام صادق علیه السلام يَا هِشَامُ إِنْ رَأَيْتَ الصَّفَّيْنِ قَدِ الْتَقَيَا فَلَا تَدَعْ طَلَبَ الرِّزْقِ فِي ذَلِكَ الْيَوْم اگر در خط مقدم جبهه ، درگیری شروع شد ، باز هم کار کردن و طلب روزی را در آن روز ترک نکن(یعنی کسب معاش حلال با جهاد نظامی قابل جمع است وتنافی ندارد) 1⃣1⃣مجاهدت در راه خدا امام صادق علیه السلام الْكَادُّ عَلَى عِيَالِهِ كَالْمُجَاهِدِ فِي سَبِيلِ اللَّه کسی که خود را برای روزی خانواده اش به زحمت می اندازد و کار می کند مانند رزمنده ایست که در راه خدا می جنگد. اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم لینک کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed 1402/2/10 قم مقدسه
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع: معیار کیفیت کسب وکار مطلوب ( 11عنوان با حرف تاء) 1⃣تصميم،عزم وهمّت جدّی امیرالمؤمنین علیه السلام كُنْ بَعِيدَ الْهِمَمِ إِذَا طَلَبْتَ كَرِيمَ الظَّفَرِ إِذَا غَلَبْت هر گاه در پی چیزی هستی ، بلند همت باش و آن گاه که چیره شدی ، در پیروزی کریم باش 2⃣ تلاش و ترک تنبلی امیرالمؤمنین علیه السلام عَلَيْكُمْ بِالْجِدِّ وَ الِاجْتِهَادِ وَ التَّأَهُّبِ وَ الِاسْتِعْدَاد بر شما باد به تلاش و سخت کوشی و مهیا شدن و آماده شدن مَنْ دَامَ كَسَلُهُ خَابَ أَمَلُه کسی که پیوسته تنبلی کند ، در رسیدن به آرزویش ناکام ماند مِنْ سَبَبِ الْحِرْمَانِ التَّوَانِي یکی از عوامل محرومیت سستی (در کار ) است ضَادُّوا التَّوَانِيَ بِالْعَزْم با عزم و اراده به جنگ سستی بروید 3⃣ تخصص و تجربه 4⃣ تعهد و تقوا 5⃣ تعامل مثبت و اخلاقی امام صادق علیه السلام : كُلُّ ذِي صِنَاعَةٍ مُضْطَرٌّ إِلَى ثَلَاثِ خِصَالٍ يَجْتَلِبُ بِهَا الْمَكْسَبَ وَ هُوَ أَنْ يَكُونَ حَاذِقاً بِعَمَلِهِ مُؤَدِّياً لِلْأَمَانَةِ فِيهِ مُسْتَمِيلًا لِمَنِ اسْتَعْمَلَهُ هر اهل فنی برای موفقیت در کسب و کار خود به سه مطلب نیازمند است : تخصص و باهوشی در فن و حرفه مورد نظر؛ امین باشد و در کار و مال مردم ، امانت و درستی را حفظ کند. با کارفرما و صاحب کار ، خوش برخورد و خوش قلب باشد. تحف العقول ص ۳۲۲ 6⃣ تداوم اَلنَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أَفْضَلُ اَلْعَمَلِ أَدْوَمُهُ وَ إِنْ قَلَّ برترین عمل،کاری است که هر چند کم اما مستمر باشد 7⃣ تسدید و تکمیل قال رسول الله صلّی الله علیه و آله «إن الله تعالی یحب إذا عمل إحدکم عملا إن یتقنه» «خداوند تعالی دوست دارد که هرگاه فردی از شما کاری کند آن را محکم ( و بی‌عیب) انجام دهد» 8⃣ ترس نداشتن امیرالمؤمنین علیه السلام إِذَا هِبْتَ أَمْراً فَقَعْ فِيهِ فَإِنَّ شِدَّةَ تَوَقِّيهِ أَعْظَمُ مِمَّا تَخَافُ مِنْه هر گاه از کاری ترسیدی ، خود را به کام آن بینداز ، زیرا ترس شدید از آن کار ، دشوارتر و زیان بار تر از اقدان به آن کار است 9⃣ توسط در امور و کارها پیامبرصلّی الله علیه و آله بهترین هر چیز و هر کار، حدّ میانه آن است: «خیر الأمور أوساطها(نه إفراط نه تفریط) 🔟تمام شدن به خیر،نیکی پيامبر صلى الله عليه و آله : مِلاكُ العَمَلِ خَواتيمُهُ پيامبرخداصلى الله عليه و آله ملاك كار،فرجام آن است 1⃣1⃣ترک دنیا(دل نبستن) قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : خير العمل أن تفارق الدنيا ولسانك رطب من ذكر الله اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم لینک کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed 1402/2/10قم مقدسه
موضوع : معیار بی دینی ✅مقدمه : در منابع دینی ويژگى هاى كسانی كه دين ندارند اشاره شده و هدف، هشداری است به افرادی که گمان می کنند دین دارند اما بی دین و لامذهب هستند و اکتفا به اینکه من قلبم پاک هست و یا کمک به نیازمند می کنم برای دین داری کافی نیست 1⃣ انسان غیر عاقل قال رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : إنّما يُدرَكُ الخيرُ كُلُّهُ بالعقلِ ، و لا دِينَ لِمَن لا عَقلَ له همانا با خِردمندى، به همه خوبيها مى توان رسيد و كسى را كه خِرد نيست، دين نيست 2⃣رفتارمورد پسندحاکمیت،به گونه ای که خدا را غضبناک کند عنه صلى الله عليه و آله : مَن أرضى سُلطاناً بما يُسخِطُ اللّه َ خَرَجَ مِن دِينِ اللّه ِ عزّ و جلّ كسى كه براى خشنود كردن حكمرانى ، كارى كند كه خداوند به خشم آيد، از دين خداوند عزّ و جلّ خارج شده است 3⃣ عدم ایمان ویقین الإمامُ عليٌّ عليه السلام : المُرتابُ لا دِينَ لَهُ كسى كه شك دارد، دين ندارد 4⃣ إطاعت از معصیت کار 5⃣ نسبت باطل به خدا 6⃣ إنکار آیه ای از آیات  الإمامُ الباقرُ عليه السلام : لا دِينَ لِمَن دانَ بطاعةِ مَن عَصَى اللّه َ ، و لا دِينَ لِمَن دانَ بِفِريَةِ باطلٍ على اللّه ِ ، و لا دِينَ لِمَن دانَ بجُحُودِ شَيءٍ مِن آياتِ اللّه ِ هر كه ملتزم به اطاعت از معصيت كار شود ، دين ندارد ، هر كه ملتزم به نسبت دروغ و باطلى به خدا شود ، دين ندارد ، هركه ملتزم به انكار آيه اى از آيات خدا شود دين ندارد 7⃣ تقویت باطل را دین بداند 8⃣ اطاعت ستمگر را دین بداند  الإمامُ الباقرُ أو الإمامُ الصّادقُ عليهما السلام : لا دِينَ لِمَن دانَ اللّه َ بتَقويَةِ باطِلٍ ، و لا دِينَ لِمَن دانَ اللّه َ بطاعةِ الظالِمِ امام باقر عليه السلام يا امام صادق عليه السلام : كسى كه تقويت باطل را، دين خدا داند ، دين ندارد و كسى كه اطاعت از ستمگر را جزء دين خدا داند، دين ندارد 9⃣عدم قبول امر ونهی الهی  الإمامُ الباقرُ أو الإمامُ الصّادقُ عليهما السلام : لا دِينَ لِمَن لا يَدِينُ اللّه َ بِالأمرِ بالمَعروفِ و النهيِ عن المُنكَـرِ امام باقر عليه السلام يا امام صادق عليه السلام : كسى كه با امر به معروف و نهى از منكر از خدا اطاعت نكند، دين ندارد 🔟 قبول حاکمیت غیرالهی  الإمامُ الصّادقُ عليه السلام : لا دِينَ لِمَن دانَ بولايةِ إمامٍ جائرٍ لَيسَ مِنَ اللّه ِ كسى كه خود را به ولايت (حاكميت) پيشواى ستمگر غير خدايى ملتزم كند ، دين ندارد 1⃣1⃣ عهد شکن  عنه عليه السلام : لا دِينَ لِمَن لا عَهدَ له امام صادق عليه السلام كسى كه پايبند عهد و پيمان نيست دين ندارد. 2⃣1⃣ عدم حبّ و بغض دینی  عنه عليه السلام : كُلُّ مَن لم يُحِبَّ على الدِّينِ و لم يُبغِضْ على الدِّينِ فلا دينَ لَهُ امام صادق عليه السلام : هر كه به خاطر دين ، حبّ و بغض نداشته باشد ، دين ندارد 3⃣1⃣عدم مُروّت،مردی (جوانمردی،خیرخواهی، ایثار)  الإمامُ الكاظمُ عليه السلام  لا دِينَ لِمَن لا مُرُوَّةَ لَهُ كسى كه مردانگى و انسانيّت ندارد دين ندارد الإمامُ الرِّضا عليه السلام : لا دِينَ لِمَن لا وَرَعَ لَهُ كسى كه پارسايى ندارد، دين ندارد 4⃣1⃣ خیانت در امانت امام صادق (علیه السلام) لاَ دِينَ لِمَنْ لاَ عَهْدَ لَهُ وَ لاَ إِيمَانَ لِمَنْ لاَ أَمَانَةَ لَهُ وَ لاَ صَلاَةَ لِمَنْ لاَ زَكَاةَ لَهُ وَ لاَ زَكَاةَ لِمَنْ لاَ وَرَعَ لَهُ. 5⃣1⃣ بی حیاء و بی عفت امام صادق عليه السلام لَا إِیمَانَ لِمَنْ لَا حَیَاءَ لَهُ ؛ کسی که حیا ندارد ایمان ندارد حمید اکبری 1402/2/10 صلوات / https://eitaa.com/serathamed
موضوع : ملکوت گناهان ✅مقدمه: هر گناهی،واقعیت باطنی دارد که در منابع دین به برخی از آنها اشاره شده، که در برزخ و قیامت آشکار می‌شود، البته اولیای الهی در همین دنیا آن را می بینند 1⃣ ماهیت مدح فاجر پیامبرصلى الله علیه و آله إذا مُدِحَ الفاجِرُ اهتَزَّ العَرشُ و غَضِبَ الرَّبُّ هرگاه بدکار ستوده شود،عرش بلرزد و پروردگار به خشم آید 2⃣ماهیت نیّت بد،وخوب عبدالله بن موسی بن جعفر(ع) گفت: از پدرم امام کاظم(ع) پرسیدم: دو فرشته که مامور ثبت اعمال نیک و بد انسان هستند، آیا از نیت انسان، هنگام گناه یا کار نیک اطلاع دارند یا نه؟ امام کاظم علیه السلام فرمودند: آیا بوی چاه و فاضلاب و بوی خوش، یکسان است؟ گفتم: خیر. امام فرمود: هنگامی که انسان، نیت کار نیک کند نفسش خوش بو می‌شود (و فرشته مامور آگاهی می‌یابد) و اگر کار نیک را انجام داد؛ زبانش، قلم فرشته و آب دهانش مرکب او می‌شود و آن را ثبت می‌کند و هنگامی که اراده گناه کند، نفسش بدبو می‌گردد (و فرشته مامور، آگاهی می‌یابد‌) و اگر گناه را انجام داد؛ زبانش قلم و آب دهانش مرکب شده و آن را می‌نویسد. 3⃣ ماهیت رشوه روایت است که روزی اشعث بن‌قیس (که از منافقان کوردل و دشمنان سرسخت علی(ع) بود) تصمیم گرفت با ترفندهای مرموز، خود را به امیرمومنان علی(ع) نزدیک کرده و به گمان باطل خود شاید بتواند از بیت‌المال بهره بیشتری ببرد، حلوایی آماده کرد و شب هنگام به در خانه علی(ع) آمد و کوبه در را به صدا درآورد؛ علی(ع) در را گشود و او حلوا را تقدیم کرد اما علی(ع) از آن حلوا اظهار نفرت کرد. آن حضرت(ع) پس از قصه عقیل، این داستان را این گونه بیان می‌کند: شبی در کوبه را زدند و او حلوایی را آورد که گویا آن را با زهر مار خمیر کرده بود، به او گفتم: آيا این حلوا، بخشش است یا زکات و یا صدقه؟ زکات و صدقه بر ما خاندان حرام است 4⃣ماهیت غیبت مؤمن بعضی از شما غیبت بعضی نکند آیا کسی از شما دوست دارد که گوشت برادر مرده‌اش را بخورد؟ از آن کراهت دارید. پس از خدا بترسید، که خدا توبه‌پذیر مهربان است. در روایات مربوط به تجسم اعمال است که: الغیبه ادام کلاب اهل النار؛ غیبت غذای سگ‌های جهنم است. از امام حسین(ع) روایت است که اگر کسی در زندگی غیبت و بدگویی پشت سر مردم داشته باشد، هویت او به صورت سگی در خواهد آمد و روز قیامت به شکل سگ وارد صف محشر می‌شود. این سگ را به جهنم می‌برند و آنجا گرسنه می‌شود، آن غیبت‌هایی که در دنیا کرده بود، به صورت گوشت گندیده و گوشت مرده‌ای درمی‌آید و او باید آنها را بخورد. سگ جهنم کیست؟ در جواب این پرسش امام حسین(ع) می‌فرماید: کسی که غیبت کند و شخصیت دیگران را بکوبد 5⃣ماهیت تهمت تهمت زدن، قلب را تاریک کرده و ایمان را از آن زایل می‌کند. امام صادق(ع) فرمودند: «اذا اتهم المؤمن اخاه انماث الایمان من قلبه کما ینماث الملح فی‌الماء؛ همین که مؤمن برادر خود را تهمت زند، ایمانش از دلش زدوده شود (آب می‌شود)، چون نمک در آب 6⃣ماهیت ربا فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ ۖ (279بقره) پس اگر ترک ربا نکردید آگاه باشید که به جنگ خدا و رسول او برخاسته‌اید پیامبر اکرم(ص) در سخنانی به حضرت علی(ع) فرمود: «در ربا هفتاد گناه است که آسان‌ترین آنها مانند زنا با محارم در خانه خدا است. یک درهم ربا در نزد خداوند بزرگ‌تر است از هفتاد بار زنا با محارم در خانه خدا». امام باقرعلیه السلام فرمود: «یک درهم ربا نزد خداوند بدتر از چهل بار زنا کردن است» 7⃣ ماهیت کلی گناهان پرسش این است که چگونه از بوی ناخوش و گند گناه رهایی یابیم و آثار و تبعات آن با ما نباشد؟ در پاسخ به این پرسش امیرمؤمنان علی(ع) از پیامبر گرامی(ص) نقل می‌فرماید که آن حضرت فرمود: تعطروا بالاستغفار لا تفضحنکم روائح الذنوب؛ با استغفار، خود را معطر و خوشبو کنید تا بوی متعفن گناهان شما را رسوا نسازد امام علی(ع) نیز فرمودند: استغفار، روزی را زیاد می‌کند. (غررالحکم، ج 2، ص 252) و پیامبر (ص) نیز می‌فرماید: کسی که زیاد استغفار کند خداوند از هر اندوهی برایش گشایشی فراهم کند و از هر تنگنایی راه خروجی و از جایی که گمان ندارد روزی‌اش دهد. (تحف‌العقول، ص 250) حمید اکبری 1402/2/10 صلوات / https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : معلم کیست؟ ✍مقدمه : با توجه به 12 اَردیبهشت، سال‌روز شهادت علامه مرتضی مطهری و نام گذاری بسیار عالی این روز به نام معلم،لازم است معلمان خود را از نگاه دین بشناسیم و تکلیف خود را در مقابل آنان بدانیم 1⃣ خدای سبحان عَلَّمَ الْإِنْسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ 2⃣ انبیاء الهی 3⃣ اهل بیت علیهم السلام 4⃣ علمای ربّانی العلماء ورثة الانبیاء 5⃣ والدین عزیز 6⃣ مُربیّان و مُعلمان 7⃣ رفقای صالح 8⃣ تعلیم وتربیت نفس یعنی هر کس باید، در طول و عرض همه معلمان مذکور، با تعقل وتفکر، معلم خود باشد 9⃣ طبیعت،سیر در خلقت برگ درختان سبز، هر ورقش دفتری است معرفت کردگار نکته جالب):14مرتبه تأکید در سیر و سفر برای یادگیری از طبیعت و تاریخ الف_هفت مرتبه سیروا در قرآن آمده یعنی تشویق به مسافرت و مطالعه در طبیعت و تاریخ ب_هفت مرتبه أفلم یسیروا یعنی چرا در سیر و حرکت قرار نمی گیرید؟! 🔟 عمل دشمنان دین مانند گفتار لقمان حکیم که در پاسخ پرسش(أدب از که آموختی)؟ گفت :از بی ادبان یعنی از شیاطین و بدکاران، درس بگیریم و مخالف آنها، عمل کنیم یعنی می شود ابلیس و دشمنان دین را نیز معلم بدانیم و معکوس عمل کنیم ✍ نکته و نتیجه : فَلْيَنْظُرِ الْإِنْسَانُ إِلَىٰ طَعَامِهِ پس انسان باید به خوراکش با تأمل بنگرد(عبس24) انسان بايد به غذاى خود بنگرد كه آيا از حلال است يا حرام، ديگران دارند يا ندارند، نيروى بدست آمده از آن در كجا صرف مى‌شود و اين غذا چگونه بدست آمده است؟ امام باقر عليه السلام در ذيل آيه‌ «فَلْيَنْظُرِ الْإِنْسانُ إِلى‌ طَعامِهِ» فرمودند: انسان بنگرد كه علم خود را از چه كسى مى‌گيرد، و طعام را شامل طعام معنوى دانستند مواظب باشیم از چه علمی و از چه معلمی، دانش فرا می گیریم چون هر علمی، مفید نیست أعوذ بک من علم لاینفع پس به هر خبری، هر کلاسی، هر کانالی، هر کتابی، هر آدمی، اعتماد نکنیم، باید علم صحیح و مفید باشد که ثمره آن طبق روایت، إخلاص، تواضع و با تقوا شدن هست اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم لینک کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed 1402/2/12 قم مقدسه