eitaa logo
معیار(صراط الحمید)
1.7هزار دنبال‌کننده
564 عکس
216 ویدیو
12 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم هدف بیان شاخص هایی برمبنای عقل وشرع است تا افرادبا اطمینان خودرا ارزیابی کنندو یا وظیفه خود را به درستی تشخیص دهند ان‌شاءالله در صورت انتقاد یا پیشنهاد یا سوال با ادمین ارتباط بگیرید:09127473862 @hamldakbarl لینک @serathamed منشن
مشاهده در ایتا
دانلود
موضوع:معیارمشاورخوب؟ ✍مقدمه : به مناسبت روز شوراها، و روز روانشناس،بایسته است از نگاه دین بررسی شود که با چه افرادی مشورت نکنیم؟ چرا که اعتماد به هر شورا و مشاوری چه بسا، مشکل دو چندان خواهد شد 1⃣ دروغگو: قال امیرالمومنین علیه السلام لاتَستَشِرِ الكَذّابَ فَإِنَّهُ كَالسَّرابِ يُقَرِّبُ عَلَيكَ البَعيدَ و يُبَعِّدُ عَلَيكَ القَريبَ؛ با دروغگو مشورت نكن، چون دروغگو، مانند سراب ، دور را در نظرت نزديك نشان مى دهد و نزديك را دور. غررالحکم ص442 2⃣ خائن: «پیامبرصلی‌الله علیه و آله: المُستشارُ مُؤتَمنٌ. كسی كه با او مشورت می‌كنند باید شخص امین و با صداقت باشد. (الشهاب فی‌اَلحِكمِ و الآداب، ص ٥٦) 3⃣ بی تقوا : «امام باقر(علیه‌السلام)»: اِستَشِرْ فی اَمرِكَ الّذینَ یَخشَونَ اللهَ. در امور خودت با افراد خداشناس، کسانی که از خدا می‌ترسند مشورت کن. (تحف‌العقول، ص ٣٠٢) 4⃣ جاهل: «امیرالمؤمنین علیه‌السلام»: مُشاوَرَةُ الجاهِلِ المُشفِقِ خَطَرٌ. مشورت کردن با آدم دلسوز ولی جاهل و نادان برای انسان خطراتی دارد. (غرر، ص ١٨٣) 5⃣ نوجوان(بی تجربه): «امیرالمؤمنین علیه‌السلام»: رَأیُ الشّیخِ أَحَبُّ اِلیَّ مِن جَلَدِ الغُلامِ. رأی و نظر یک آدم کهنسال در نزد من از صلابت و توانمندی یک جوان مطلوب‌تر است. (نهج‌البلاغه، کلمة ٨٦) «اميرالمؤمنين عليه‌السلام»: أفضَلُ مَن شاوَرتَ ذوالتجارِبِ. بهترين افراد مشاور براي تو اشخاص باتجربه هستند. (فهرست‌غرر، ص ۱۸۳) 6⃣ ترسو: «امام رضا(علیه‌السلام)»: لاتُشاوِرْ جَباناً فَاِنَّهُ یُضَیِّقُ عَلیكَ المَخرَجَ وَ لاتُشاوِرِالبَخیلَ فَاِنَّه یَقصُرُ بِكَ عَن غایَتِكَ. با آدم‌های ترسو و بخیل هیچ‌وقت مشورت نکن. آدم ترسو حَلّ مُعضلات را برایت مشکل می‌گیرد و آدم بخیل تو را از هدفت باز می‌دارد. (مواعظ صدوق، ص ١٠٩) 7⃣ بخیل: پایان حدیث قبل 8⃣ غیر متخصص: «امام صادق(علیه‌السلام)»: المَشوَرةُ لاتكونُ اِلاّ بِحدودِها فَمَن عَرفَها بِحدوُدِها، وَ اِلاّ كانَت مَضَرَّتُها علی‌المُستَشیرِ اَكثرَ مِن مَنفَعَتِها! مشورت کردن، شرایط و حدودی دارد، مشاوری که با شرایط آن آشنا باشد نتیجة مثبت و مطلوبی خواهد داشت وگرنه ضرر آن برای مشورت‌خواه بیش از منفعتش خواهد بود! (بحار، ج ٧٥، ص ١٠٦ 9⃣ حریص: «پیامبرصلی‌الله علیه و آله: لاتُشاوِرْ حریصاً فَاِنّهُ یُزَیِّنُ لَكَ شَرَّ هُما. (در کارهای خود) با آدم حریص و طمّاع مشورت مکن. او به جای برترین نظریات بدترین آن‌ها را برایت زیبا و مطلوب جلوه می‌دهد.(بحار،ج٧٥،ص٩٩) 🔟 بدخواه:(منفعت و مصلحت مشورت خواه را در نظر نگیرد خودخواه باشد نه خیر خواه)امام موسی‌بن‌جعفرعلیه السلام مُشاوَرَةُ العاقِلِ النّاصِحِ یُمنٌ وَ بَرَكَةٌ وَ رُشدٌ وَ تَوفیقٌ مِنَ الله. مشورت کردن با آدم خردمند و خیرخواه باعث یُمن و برکت و راه یافتن به مقصود و یک توفیق الهی است. (تحف‌العقول، ص ٤٢٠)«امام جعفرصادق(علیه‌السلام)»: شاوِر فی اُمورِك ممّا بَقتَضی الدّینُ مَن فیه خَمسُ خِصالٍ: عَقلٌ و عِلمٌ و تَجرِبَةٌ وَ نُصحٌ و تَقوی. در کارهای خود به مقتضای دستورات دینی با کسی مشورت کن که دارای این پنج خصلت باشد: عقل سلیم، علم و بینش، تجربه، حسّ خیرخواهی و تقوی. (مواعظ عددیه، ص ١٦٢) 1⃣1⃣عدم دور اندیشی: خَيرُ مَن شاوَرتَ ذَوُوا النُّهى وَالعِلمِ و َاولُو التَّجارِبِ و َالحَزمِ؛ بهترين كسى كه با او مشورت كنى كسى است كه صاحب عقل و علم و تجربه ها و دورانديشى باشد.  شرح آقا جمال خوانسارى بر غرر الحكم و درر الكلم  ج3، ص428، ح4990 2⃣1⃣ کسی که مورد تأییدتو نباشد: قال الصّادِقُ عليه السلام : لا تُشاوِرْ مَن لا يُصَدِّقُهُ عَقلُكَ ، و إن كانَ مَشهورا بالعَقلِ و الوَرَعِ .امام صادق عليه السلام : با كسى كه انديشه ات او را قبول ندارد، مشورت مكن ، هر چند به خردمندى و پارسايى شهرت داشته باشد 3⃣1⃣زنان: (در امور کلان و حکمرانی) قال علی عليه السلام :اِیّاکَ وَ مُشاوَرَةَ النِّساءِ فَاِنَّ رَأْیَهُنَّ اِلی اَفْن، وَ عَزْمَهُنَّ اِلی وَهْن«از مشورت با زنان خودداری کن زیرا اندیشه ایشان ناتوان و اراده شان سست و ضعیف است (نامه 31نهج البلاغه) نکته: 1_غالباچون زنان عواطف قوی تری دارند 2_گرایش به زینت در آنان بیشتر است نتيجه : در انتخاب و مشورت جزئی و سطحی نگر عمل می کنند البته اگر زنی با علم و عقل و تجربه نظر دهد باید از مشورت او بهره مند شد و فرقی بین زن و مرد نیست روایت به امثال عايشه می خورد که باعث جنگ جمل شد اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم لینک کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed 1400/12/2قم مقدسه
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع: أهمیت وآثار کار و کارگر ✍مقدمه : به مناسبت روز کارگر، مناسب است از نگاه دین، اهمیت کار و کارگر مورد بررسی قرار گیرد 1⃣ کفاره گناهان پيامبر صلى‏ الله ‏عليه‏ و‏ آله : إِنَّ مِنَ الذُّنُوبِ ذُنُوباً لَا يُكَفِّرُهَا صَلَاةٌ وَ لَا صَدَقَةٌ قِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ فَمَا يُكَفِّرُهَا قَالَ الْهُمُومُ فِي طَلَبِ الْمَعِيشَة بعضی از گناهان به وسیله نماز و صدقه هم آمرزیده نمی شوند. سوال شد یا رسول الله!پس چه چیز موجب آمرزش آن است؟ فرمود : جدیت و تلاش در طلب معیشت 2⃣ 9قسمت از عبادت پیامبرصلی الله علیه و آله الْعِبَادَةُ عَشَرَةُ أَجْزَاءٍ تِسْعَةُ أَجْزَاءٍ فِي طَلَبِ الْحَلَال عبادت ده جز است که نه جز آن در کار و تلاش برای به دست آوردن روزی حلال است 3⃣معنای حقیقی اطاعت امیرالمؤمنین علیه السلام طاعة اللّه سبحانه لا يجوزها الا من بذل الجد و استفرغ الجهد به طاعت خدای سبحان دست نیابد مگر کسی که تلاش کند و نهایت کوشش خود را به کار گیرد 4⃣غافل نبودن از یاد خدا امیرالمومنین علیه السلام كَفَى بِالْمَرْءِ غَفْلَةً أَنْ يَصْرِفَ هِمَّتَهُ فِيمَا لَا يَعْنِيه‏ از غفلت برای آدمی همین بس که همتش را در آنچه به کارش نمی آید ، صرف کند 5⃣توازن دراُمور دنیا وآخرت امام مجتبی علیه السلام و اعمل لدنياك كأنّك تعيش أبدا و اعمل لآخرتك كأنّك تموت غدا برای دنیایت چنان کار کن که گویا برای همیشه (در این دنیا) خواهی بود. و برای آخرتت (نیز چنان) سعی و تلاش کن که گویا فردا از این دنیا خواهی رفت 6⃣ نجات از هر شرّ وبدی امام محمد باقر علیه السلام إِيَّاكَ وَ الْكَسَلَ وَ الضَّجَرَ فَإِنَّهُمَا مِفْتَاحُ كُلِّ شَر از تنبلی و بی حوصلگی بپرهیز ، زیرا که این دو کلید هر بدی می باشند 7⃣محبوب خدا،نبیّ وإمام امام کاظم علیه السلام إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى لَيُبْغِضُ الْعَبْدَ النَّوَّامَ إِنَّ اللَّهَ لَيُبْغِضُ الْعَبْدَ الْفَارِغ خداوند دشمن بنده ای است که زیادمی خوابدو بیکار است امام باقر علیه السلام إِنِّي لَأُبْغِضُ الرَّجُلَ أَوْ أُبْغِضُ لِلرَّجُلِ أَنْ يَكُونَ كَسْلَاناً [كَسْلَانَ‏] عَنْ أَمْرِ دُنْيَاهُ وَ مَنْ كَسِلَ عَنْ أَمْرِ دُنْيَاهُ فَهُوَ عَنْ أَمْرِ آخِرَتِهِ أَكْسَلُ من مردی را که در کار دنیایش تنبل باشد مبغوض میدارم و کسی که در کار دنیا تنبل باشد ، در کار آخرتش تنبل تر است 8⃣حفظ عقل و رشدعقلانی امام صادق علیه السلام ترك التجاره ينقص العقل رها کردن کسب و کار ، عقل را کم می کند 9⃣ عزیز وبی نیاز ازمردم امام صادق علیه السلام مَنْ طَلَبَ التِّجَارَةَ اسْتَغْنَى عَنِ النَّاس هر کس دنبال تجارت رود از مردم بی نیاز می شود. 🔟بالاتر از جهاد نظامی امام رضا علیه السلام : إِنَّ الَّذِي يَطْلُبُ مِنْ فَضْلٍ يَكُفُّ بِهِ عِيَالَهُ أَعْظَمُ أَجْراً مِنَ الْمُجَاهِدِ فِي سَبِيلِ اللَّه کسی که دنبال روزی می رود تا آبروی خود و خانواده اش را حفظ کند اجر و پاداشش از رزمنده ای که در راه خدا جنگ می کند بیشتر است. امام صادق علیه السلام يَا هِشَامُ إِنْ رَأَيْتَ الصَّفَّيْنِ قَدِ الْتَقَيَا فَلَا تَدَعْ طَلَبَ الرِّزْقِ فِي ذَلِكَ الْيَوْم اگر در خط مقدم جبهه ، درگیری شروع شد ، باز هم کار کردن و طلب روزی را در آن روز ترک نکن(یعنی کسب معاش حلال با جهاد نظامی قابل جمع است وتنافی ندارد) 1⃣1⃣مجاهدت در راه خدا امام صادق علیه السلام الْكَادُّ عَلَى عِيَالِهِ كَالْمُجَاهِدِ فِي سَبِيلِ اللَّه کسی که خود را برای روزی خانواده اش به زحمت می اندازد و کار می کند مانند رزمنده ایست که در راه خدا می جنگد. اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم لینک کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed 1402/2/10 قم مقدسه
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع: معیار کیفیت کسب وکار مطلوب ( 11عنوان با حرف تاء) 1⃣تصميم،عزم وهمّت جدّی امیرالمؤمنین علیه السلام كُنْ بَعِيدَ الْهِمَمِ إِذَا طَلَبْتَ كَرِيمَ الظَّفَرِ إِذَا غَلَبْت هر گاه در پی چیزی هستی ، بلند همت باش و آن گاه که چیره شدی ، در پیروزی کریم باش 2⃣ تلاش و ترک تنبلی امیرالمؤمنین علیه السلام عَلَيْكُمْ بِالْجِدِّ وَ الِاجْتِهَادِ وَ التَّأَهُّبِ وَ الِاسْتِعْدَاد بر شما باد به تلاش و سخت کوشی و مهیا شدن و آماده شدن مَنْ دَامَ كَسَلُهُ خَابَ أَمَلُه کسی که پیوسته تنبلی کند ، در رسیدن به آرزویش ناکام ماند مِنْ سَبَبِ الْحِرْمَانِ التَّوَانِي یکی از عوامل محرومیت سستی (در کار ) است ضَادُّوا التَّوَانِيَ بِالْعَزْم با عزم و اراده به جنگ سستی بروید 3⃣ تخصص و تجربه 4⃣ تعهد و تقوا 5⃣ تعامل مثبت و اخلاقی امام صادق علیه السلام : كُلُّ ذِي صِنَاعَةٍ مُضْطَرٌّ إِلَى ثَلَاثِ خِصَالٍ يَجْتَلِبُ بِهَا الْمَكْسَبَ وَ هُوَ أَنْ يَكُونَ حَاذِقاً بِعَمَلِهِ مُؤَدِّياً لِلْأَمَانَةِ فِيهِ مُسْتَمِيلًا لِمَنِ اسْتَعْمَلَهُ هر اهل فنی برای موفقیت در کسب و کار خود به سه مطلب نیازمند است : تخصص و باهوشی در فن و حرفه مورد نظر؛ امین باشد و در کار و مال مردم ، امانت و درستی را حفظ کند. با کارفرما و صاحب کار ، خوش برخورد و خوش قلب باشد. تحف العقول ص ۳۲۲ 6⃣ تداوم اَلنَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أَفْضَلُ اَلْعَمَلِ أَدْوَمُهُ وَ إِنْ قَلَّ برترین عمل،کاری است که هر چند کم اما مستمر باشد 7⃣ تسدید و تکمیل قال رسول الله صلّی الله علیه و آله «إن الله تعالی یحب إذا عمل إحدکم عملا إن یتقنه» «خداوند تعالی دوست دارد که هرگاه فردی از شما کاری کند آن را محکم ( و بی‌عیب) انجام دهد» 8⃣ ترس نداشتن امیرالمؤمنین علیه السلام إِذَا هِبْتَ أَمْراً فَقَعْ فِيهِ فَإِنَّ شِدَّةَ تَوَقِّيهِ أَعْظَمُ مِمَّا تَخَافُ مِنْه هر گاه از کاری ترسیدی ، خود را به کام آن بینداز ، زیرا ترس شدید از آن کار ، دشوارتر و زیان بار تر از اقدان به آن کار است 9⃣ توسط در امور و کارها پیامبرصلّی الله علیه و آله بهترین هر چیز و هر کار، حدّ میانه آن است: «خیر الأمور أوساطها(نه إفراط نه تفریط) 🔟تمام شدن به خیر،نیکی پيامبر صلى الله عليه و آله : مِلاكُ العَمَلِ خَواتيمُهُ پيامبرخداصلى الله عليه و آله ملاك كار،فرجام آن است 1⃣1⃣ترک دنیا(دل نبستن) قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : خير العمل أن تفارق الدنيا ولسانك رطب من ذكر الله اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم لینک کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed 1402/2/10قم مقدسه
موضوع : معیار بی دینی ✅مقدمه : در منابع دینی ويژگى هاى كسانی كه دين ندارند اشاره شده و هدف، هشداری است به افرادی که گمان می کنند دین دارند اما بی دین و لامذهب هستند و اکتفا به اینکه من قلبم پاک هست و یا کمک به نیازمند می کنم برای دین داری کافی نیست 1⃣ انسان غیر عاقل قال رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : إنّما يُدرَكُ الخيرُ كُلُّهُ بالعقلِ ، و لا دِينَ لِمَن لا عَقلَ له همانا با خِردمندى، به همه خوبيها مى توان رسيد و كسى را كه خِرد نيست، دين نيست 2⃣رفتارمورد پسندحاکمیت،به گونه ای که خدا را غضبناک کند عنه صلى الله عليه و آله : مَن أرضى سُلطاناً بما يُسخِطُ اللّه َ خَرَجَ مِن دِينِ اللّه ِ عزّ و جلّ كسى كه براى خشنود كردن حكمرانى ، كارى كند كه خداوند به خشم آيد، از دين خداوند عزّ و جلّ خارج شده است 3⃣ عدم ایمان ویقین الإمامُ عليٌّ عليه السلام : المُرتابُ لا دِينَ لَهُ كسى كه شك دارد، دين ندارد 4⃣ إطاعت از معصیت کار 5⃣ نسبت باطل به خدا 6⃣ إنکار آیه ای از آیات  الإمامُ الباقرُ عليه السلام : لا دِينَ لِمَن دانَ بطاعةِ مَن عَصَى اللّه َ ، و لا دِينَ لِمَن دانَ بِفِريَةِ باطلٍ على اللّه ِ ، و لا دِينَ لِمَن دانَ بجُحُودِ شَيءٍ مِن آياتِ اللّه ِ هر كه ملتزم به اطاعت از معصيت كار شود ، دين ندارد ، هر كه ملتزم به نسبت دروغ و باطلى به خدا شود ، دين ندارد ، هركه ملتزم به انكار آيه اى از آيات خدا شود دين ندارد 7⃣ تقویت باطل را دین بداند 8⃣ اطاعت ستمگر را دین بداند  الإمامُ الباقرُ أو الإمامُ الصّادقُ عليهما السلام : لا دِينَ لِمَن دانَ اللّه َ بتَقويَةِ باطِلٍ ، و لا دِينَ لِمَن دانَ اللّه َ بطاعةِ الظالِمِ امام باقر عليه السلام يا امام صادق عليه السلام : كسى كه تقويت باطل را، دين خدا داند ، دين ندارد و كسى كه اطاعت از ستمگر را جزء دين خدا داند، دين ندارد 9⃣عدم قبول امر ونهی الهی  الإمامُ الباقرُ أو الإمامُ الصّادقُ عليهما السلام : لا دِينَ لِمَن لا يَدِينُ اللّه َ بِالأمرِ بالمَعروفِ و النهيِ عن المُنكَـرِ امام باقر عليه السلام يا امام صادق عليه السلام : كسى كه با امر به معروف و نهى از منكر از خدا اطاعت نكند، دين ندارد 🔟 قبول حاکمیت غیرالهی  الإمامُ الصّادقُ عليه السلام : لا دِينَ لِمَن دانَ بولايةِ إمامٍ جائرٍ لَيسَ مِنَ اللّه ِ كسى كه خود را به ولايت (حاكميت) پيشواى ستمگر غير خدايى ملتزم كند ، دين ندارد 1⃣1⃣ عهد شکن  عنه عليه السلام : لا دِينَ لِمَن لا عَهدَ له امام صادق عليه السلام كسى كه پايبند عهد و پيمان نيست دين ندارد. 2⃣1⃣ عدم حبّ و بغض دینی  عنه عليه السلام : كُلُّ مَن لم يُحِبَّ على الدِّينِ و لم يُبغِضْ على الدِّينِ فلا دينَ لَهُ امام صادق عليه السلام : هر كه به خاطر دين ، حبّ و بغض نداشته باشد ، دين ندارد 3⃣1⃣عدم مُروّت،مردی (جوانمردی،خیرخواهی، ایثار)  الإمامُ الكاظمُ عليه السلام  لا دِينَ لِمَن لا مُرُوَّةَ لَهُ كسى كه مردانگى و انسانيّت ندارد دين ندارد الإمامُ الرِّضا عليه السلام : لا دِينَ لِمَن لا وَرَعَ لَهُ كسى كه پارسايى ندارد، دين ندارد 4⃣1⃣ خیانت در امانت امام صادق (علیه السلام) لاَ دِينَ لِمَنْ لاَ عَهْدَ لَهُ وَ لاَ إِيمَانَ لِمَنْ لاَ أَمَانَةَ لَهُ وَ لاَ صَلاَةَ لِمَنْ لاَ زَكَاةَ لَهُ وَ لاَ زَكَاةَ لِمَنْ لاَ وَرَعَ لَهُ. 5⃣1⃣ بی حیاء و بی عفت امام صادق عليه السلام لَا إِیمَانَ لِمَنْ لَا حَیَاءَ لَهُ ؛ کسی که حیا ندارد ایمان ندارد حمید اکبری 1402/2/10 صلوات / https://eitaa.com/serathamed
موضوع : ملکوت گناهان ✅مقدمه: هر گناهی،واقعیت باطنی دارد که در منابع دین به برخی از آنها اشاره شده، که در برزخ و قیامت آشکار می‌شود، البته اولیای الهی در همین دنیا آن را می بینند 1⃣ ماهیت مدح فاجر پیامبرصلى الله علیه و آله إذا مُدِحَ الفاجِرُ اهتَزَّ العَرشُ و غَضِبَ الرَّبُّ هرگاه بدکار ستوده شود،عرش بلرزد و پروردگار به خشم آید 2⃣ماهیت نیّت بد،وخوب عبدالله بن موسی بن جعفر(ع) گفت: از پدرم امام کاظم(ع) پرسیدم: دو فرشته که مامور ثبت اعمال نیک و بد انسان هستند، آیا از نیت انسان، هنگام گناه یا کار نیک اطلاع دارند یا نه؟ امام کاظم علیه السلام فرمودند: آیا بوی چاه و فاضلاب و بوی خوش، یکسان است؟ گفتم: خیر. امام فرمود: هنگامی که انسان، نیت کار نیک کند نفسش خوش بو می‌شود (و فرشته مامور آگاهی می‌یابد) و اگر کار نیک را انجام داد؛ زبانش، قلم فرشته و آب دهانش مرکب او می‌شود و آن را ثبت می‌کند و هنگامی که اراده گناه کند، نفسش بدبو می‌گردد (و فرشته مامور، آگاهی می‌یابد‌) و اگر گناه را انجام داد؛ زبانش قلم و آب دهانش مرکب شده و آن را می‌نویسد. 3⃣ ماهیت رشوه روایت است که روزی اشعث بن‌قیس (که از منافقان کوردل و دشمنان سرسخت علی(ع) بود) تصمیم گرفت با ترفندهای مرموز، خود را به امیرمومنان علی(ع) نزدیک کرده و به گمان باطل خود شاید بتواند از بیت‌المال بهره بیشتری ببرد، حلوایی آماده کرد و شب هنگام به در خانه علی(ع) آمد و کوبه در را به صدا درآورد؛ علی(ع) در را گشود و او حلوا را تقدیم کرد اما علی(ع) از آن حلوا اظهار نفرت کرد. آن حضرت(ع) پس از قصه عقیل، این داستان را این گونه بیان می‌کند: شبی در کوبه را زدند و او حلوایی را آورد که گویا آن را با زهر مار خمیر کرده بود، به او گفتم: آيا این حلوا، بخشش است یا زکات و یا صدقه؟ زکات و صدقه بر ما خاندان حرام است 4⃣ماهیت غیبت مؤمن بعضی از شما غیبت بعضی نکند آیا کسی از شما دوست دارد که گوشت برادر مرده‌اش را بخورد؟ از آن کراهت دارید. پس از خدا بترسید، که خدا توبه‌پذیر مهربان است. در روایات مربوط به تجسم اعمال است که: الغیبه ادام کلاب اهل النار؛ غیبت غذای سگ‌های جهنم است. از امام حسین(ع) روایت است که اگر کسی در زندگی غیبت و بدگویی پشت سر مردم داشته باشد، هویت او به صورت سگی در خواهد آمد و روز قیامت به شکل سگ وارد صف محشر می‌شود. این سگ را به جهنم می‌برند و آنجا گرسنه می‌شود، آن غیبت‌هایی که در دنیا کرده بود، به صورت گوشت گندیده و گوشت مرده‌ای درمی‌آید و او باید آنها را بخورد. سگ جهنم کیست؟ در جواب این پرسش امام حسین(ع) می‌فرماید: کسی که غیبت کند و شخصیت دیگران را بکوبد 5⃣ماهیت تهمت تهمت زدن، قلب را تاریک کرده و ایمان را از آن زایل می‌کند. امام صادق(ع) فرمودند: «اذا اتهم المؤمن اخاه انماث الایمان من قلبه کما ینماث الملح فی‌الماء؛ همین که مؤمن برادر خود را تهمت زند، ایمانش از دلش زدوده شود (آب می‌شود)، چون نمک در آب 6⃣ماهیت ربا فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ ۖ (279بقره) پس اگر ترک ربا نکردید آگاه باشید که به جنگ خدا و رسول او برخاسته‌اید پیامبر اکرم(ص) در سخنانی به حضرت علی(ع) فرمود: «در ربا هفتاد گناه است که آسان‌ترین آنها مانند زنا با محارم در خانه خدا است. یک درهم ربا در نزد خداوند بزرگ‌تر است از هفتاد بار زنا با محارم در خانه خدا». امام باقرعلیه السلام فرمود: «یک درهم ربا نزد خداوند بدتر از چهل بار زنا کردن است» 7⃣ ماهیت کلی گناهان پرسش این است که چگونه از بوی ناخوش و گند گناه رهایی یابیم و آثار و تبعات آن با ما نباشد؟ در پاسخ به این پرسش امیرمؤمنان علی(ع) از پیامبر گرامی(ص) نقل می‌فرماید که آن حضرت فرمود: تعطروا بالاستغفار لا تفضحنکم روائح الذنوب؛ با استغفار، خود را معطر و خوشبو کنید تا بوی متعفن گناهان شما را رسوا نسازد امام علی(ع) نیز فرمودند: استغفار، روزی را زیاد می‌کند. (غررالحکم، ج 2، ص 252) و پیامبر (ص) نیز می‌فرماید: کسی که زیاد استغفار کند خداوند از هر اندوهی برایش گشایشی فراهم کند و از هر تنگنایی راه خروجی و از جایی که گمان ندارد روزی‌اش دهد. (تحف‌العقول، ص 250) حمید اکبری 1402/2/10 صلوات / https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : معلم کیست؟ ✍مقدمه : با توجه به 12 اَردیبهشت، سال‌روز شهادت علامه مرتضی مطهری و نام گذاری بسیار عالی این روز به نام معلم،لازم است معلمان خود را از نگاه دین بشناسیم و تکلیف خود را در مقابل آنان بدانیم 1⃣ خدای سبحان عَلَّمَ الْإِنْسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ 2⃣ انبیاء الهی 3⃣ اهل بیت علیهم السلام 4⃣ علمای ربّانی العلماء ورثة الانبیاء 5⃣ والدین عزیز 6⃣ مُربیّان و مُعلمان 7⃣ رفقای صالح 8⃣ تعلیم وتربیت نفس یعنی هر کس باید، در طول و عرض همه معلمان مذکور، با تعقل وتفکر، معلم خود باشد 9⃣ طبیعت،سیر در خلقت برگ درختان سبز، هر ورقش دفتری است معرفت کردگار نکته جالب):14مرتبه تأکید در سیر و سفر برای یادگیری از طبیعت و تاریخ الف_هفت مرتبه سیروا در قرآن آمده یعنی تشویق به مسافرت و مطالعه در طبیعت و تاریخ ب_هفت مرتبه أفلم یسیروا یعنی چرا در سیر و حرکت قرار نمی گیرید؟! 🔟 عمل دشمنان دین مانند گفتار لقمان حکیم که در پاسخ پرسش(أدب از که آموختی)؟ گفت :از بی ادبان یعنی از شیاطین و بدکاران، درس بگیریم و مخالف آنها، عمل کنیم یعنی می شود ابلیس و دشمنان دین را نیز معلم بدانیم و معکوس عمل کنیم ✍ نکته و نتیجه : فَلْيَنْظُرِ الْإِنْسَانُ إِلَىٰ طَعَامِهِ پس انسان باید به خوراکش با تأمل بنگرد(عبس24) انسان بايد به غذاى خود بنگرد كه آيا از حلال است يا حرام، ديگران دارند يا ندارند، نيروى بدست آمده از آن در كجا صرف مى‌شود و اين غذا چگونه بدست آمده است؟ امام باقر عليه السلام در ذيل آيه‌ «فَلْيَنْظُرِ الْإِنْسانُ إِلى‌ طَعامِهِ» فرمودند: انسان بنگرد كه علم خود را از چه كسى مى‌گيرد، و طعام را شامل طعام معنوى دانستند مواظب باشیم از چه علمی و از چه معلمی، دانش فرا می گیریم چون هر علمی، مفید نیست أعوذ بک من علم لاینفع پس به هر خبری، هر کلاسی، هر کانالی، هر کتابی، هر آدمی، اعتماد نکنیم، باید علم صحیح و مفید باشد که ثمره آن طبق روایت، إخلاص، تواضع و با تقوا شدن هست اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم لینک کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed 1402/2/12 قم مقدسه
موضوع: حقوق معلم ✍مقدمه : امام سجاد علیه السلام در رسالة الحقوق،راجع به حقّ معلم فرمودند وَ أَمّا حَقّ سَائِسِكَ بِالْعِلْمِ حق کسی که تعلیم و تربیت تو را به عهده گرفت : 1⃣فَالتّعْظِيمُ لَهُ بزرگداشت او 2⃣وَ التّوْقِيرُ لِمَجْلِسِهِ و حفظ احترام مجلس او 3⃣وَ حُسْنُ الِاسْتِمَاعِ إِلَيْهِ و نيك گوش دادن به گفتارش 4⃣وَ الْإِقْبَالُ عَلَيْهِ و رو كردن (و توجه) به او 5⃣وَ الْمَعُونَةُ لَهُ عَلَى نَفْسِكَ فِيمَا لَا غِنَى بِكَ عَنْهُ مِنَ الْعِلْمِ بِأَنْ تُفَرّغَ لَهُ عَقْلَكَ و يارى دادن به وى به سود خودت تا بتواند دانشى را كه نياز دارى به تو بياموزد، بدين گونه كه ذهن خود را كاملا مصروف او سازى 6⃣وَ تُحَضّرَهُ فَهْمَكَ و فهمت را به او پردازى 7⃣وَ تُزَكّيَ لَهُ قَلْبَكَ و پاكدلانه به (گفته) او دل دهى 8⃣وَ تُجَلّيَ لَهُ بَصَرَكَ بِتَرْكِ اللّذّاتِ وَ نَقْصِ الشّهَوَات و چشمت را به روشنى تمام، با ترك لذت ها و كاهش شهوت ها (و آرزوهايى غير از تحصيل دانش) بر او دوزى. 9⃣وَ أَنْ تَعْلَمَ أَنّكَ فِيمَا أَلْقَى إِلَيْكَ رَسُولُهُ إِلَى مَنْ لَقِيَكَ مِنْ أَهْلِ الْجَهْلِ و اينكه بدانى در هر چه به تو آموزد بايد فرستاده (و نماينده) او باشى كه آن را به نادانان برسانى 🔟 فَلَزِمَكَ حُسْنُ التّأْدِيَةِ عَنْهُ إِلَيْهِمْ وَ لَا تَخُنْهُ فِي تَأْدِيَةِ رِسَالَتِهِ وَ الْقِيَامِ بِهَا عَنْهُ إِذَا تَقَلّدْتَهَا وَ لَا حَوْلَ وَ لا قُوّةَ إِلّا بِاللّهِ. و بر توست كه اين رسالت را از جانب او به بهتر گونه‏ اى به آنان برسانى و در اداى رسالتش به وى خيانت نكنى و چون آن (رسالت) را بر عهده گرفتى به نيابت او بپردازى. و لا حول و لا قوه الا بالله؛ و جنبش و نيرويى نيست مگر به خدا.» لینک کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed 1402/2/12 قم مقدسه
موضوع : چرا خواص ساکت اند؟؟؟!!! ✅مقدمه : خواص یعنی کسانی که اهل تحلیل اند و یا کسانی که به خاطر علم یا هنر یا مهارت یا ثروت، صاحب شهرت، مقام و موقعیتی شده اند که در نزد عده زیادی از مردم محبوب و مقبولیت دارندو به اصطلاح این عده مریدان و عوام جامعه که اهل فکر و تحلیل نیستند نگاهشان به این خواص است!!! 1⃣چون برخی خواص سکولار اند (يعنی اعتقادی به ورود دین به سیاست و حاکمیت دین ندارند لذا عقیده و وظیفه ای برای دفاع،از نظام اسلامی در خود نمی بینند!!! 2⃣ بعضی برای خود شأن و مقامی قائل هستند و ورود خود را به مباحث سیاسی، تضعیف موقعیت خود می دانند 3⃣ عده ای خود را مکلّف و مسئول نمی دانند می گوید من که نقش و وظیفه ای ندارم به من ارتباطی نداردکه پاسخگوی این وضعیت باشم!! 4⃣کسانی هم برای حبّ دنیا و ترس از دست دادن مال و مقام و موقعیتی که دارند،سکوت کرده اند!!! 5⃣ بعضی به سبب بی بصیرتی و نشناختن زمان، لذا به موقع و به اندازه حرف نمی زنند!!! 6⃣ گاهی عدم تشخيص اولویّت ها و کثرت إشتغال و مشغولیت های متعدد!!! 7⃣ عده ای نیز به خاطر فشار و تهدید یا تشویق خانواده، اطرافیان و مریدان حرف نزدن را ترجیح می‌دهند!!! 8⃣برخی به سبب ضعف ایمان و باور ضعیف نسبت به پایداری وقدرت نظام اسلامی(یعنی در قلب و ذهن خود ظنّ و شک دارد که شاید این نظام شکست بخورد پس خودم را هزینه نکنم)!!!!لذا سکوت می کند 9⃣ برخی به خاطر کینه و دشمنی وحسادتی که نسبت به حزب مخالف خود دارندسکوت اختیار می کنند تا رقیب او، پیشرفت نکند وحتی گاهی با حمایت از اغتشاشات فضا را به نفع خود تمام می کنند تا بتوانند در انتخابات بعدی به قدرت برسندماننداصلاح طلبان! 🔟 عده‌ای نیز به بهانه آنکه حرف من یک یا چند نفر، تأثیر چندانی ندارد باید دیگران هم بیایند تا من چیزی بگویم و این گونه از جهاد تبیین شانه خالی می کند و سکوت می کند!! 1⃣1⃣ عدّه ای منتظرند تا رهبری یا مرجعی یا مدیری دستور بدهد در حالی که هر کسی مسئول هست و وظیفه ای دارد اگر خواص و مراجع به موقع حرف نزنند و یا حرف نا به جا بزنند رهبر و وليّ قدرت پیدا نمی کند چرا که پشتوانه مردمی کافی پیدا نمی‌کند این پیشتیبانی مردم توسط خواص کم یا زیاد می گردد 2⃣1⃣ تنبلی و حتی بی تقوایی عده‌ای. باعث سکوت شده،یعنی راحت طلبی را ترجیح می دهد این عده قطعا به خاطر ترک فعل و کوتاهی در انجام وظیفه و بی تفاوتی، بی تفوا محسوب می شوند و ادامه فتنه، فساد و خسارت به عهده آنها نیز هست، چون مسئول آگاه نکردن مردم و جرأت إغتشاش گران هستند و عقوبت سخت تری در نزد خدای قهار دارند و در ظلم به نظام اسلامی و شهداشریک اند 3⃣1⃣ عدم توکل به نصرت الهی ویقین نداشتن به أجر و ثواب الهی و شجاعت نداشتن به خاطر اعتماد و اعتقاد به قوی دانستن دشمنان، باعث شده،عده ای از خواص سکوت کنند وحتی به وعده های دشمن دل خوش کنند!!! حمید اکبری1401/8/27 صلوات جهادتبیین یعنیَ تولید محتوا https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع :هشت پیام از امام هشتم علیه السلام به شیعیان توسط جناب عبدالعظیم حسنی بسم الله الرحمن الرحیم یا عبدالعظیم! أبلغْ عنّی أولیائی السلامَ وقل لهم: ای عبدالعظیم! سلام گرم مرا به دوستدارانم برسان و به آنان بگو 1⃣ أن لا یجعلوا للشیطان على أنفسهم سبیلاً،(در دلهای خویش برای شیطان راهی نگشایند.) 2⃣ ومُرْهم بالصدق فی الحدیث وآنان رابه راستگویی درگفتار 3⃣ وأداء الأمانة،(و أدای امانت) 4⃣ ومُرْهم بالسکوت(سکوت حکیمانه و حرف زدن به جا وبه اندازه) 5⃣ وترک الجدال فیما لایَعْنیهم، ترک درگیری و جدال در کارهای بیهوده و بی فایده فراخوان 6⃣ و إقبالِ بعضهم على بعض و به صله رحم و رفت و آمد با یکدیگر 7⃣ والمُزاوَرة،( و رابطه گرم و دوستانه با هم دعوت کن) ✍ نتیجه این هفت عمل، باعث جلب رضایت امام ونزدیک شدن به اوست فإنّ ذلک قربة إلیّ . چرا که این(هفت)کار باعث تقرب به خدا و من و دیگر اولیاء اوست 8⃣ولا یشغلوا أنفسهم بتمزیق بعضهم بعضاً،(دوستان ما نباید فرصتهای گرانبهای زندگی و وقت ارزشمند خود را به دشمنی با یکدیگر تلف کنند) ✍نتیجه عمل نکردن مورد8: فإنّی آلیتُ على نفسی أنّه مَن فعل ذلک وأسخط ولیّاً من أولیائی دعوتُ الله لِیعذّبه فی الدنیا أشدّ العذاب، وکان فی الآخرة من الخاسرین (من با خود عهد کرده‌ام که هر کس مرتکب اینگونه امور شود یا به یکی از دوستانم و رهروانم خشم کند و به او آسیب رساند از خدا بخواهم که او را به سخت‌ترین کیفر دنیوی مجازات کند و در آخرت نیز اینگونه افراد از زیانکاران خواهند بود.) . وعرِّفْهم أنّ الله قد غفر لمحسنهم، وتجاوز عن مسیئهم، إلاّ مَن أشرک به أو آذى ولیّاً من أولیائی أو أضمر له سوءً، فإنّ الله لا یغفر له حتّى یرجع عنه، فإنْ رجع وإلاّ نُزع رُوح الإیمان عن قلبه، وخرج عن ولایتی، ولم یکن له نصیب فی ولایتنا، وأعوذ بالله من ذلک. (به دوستان ما توجه ده که خدا 💚نیکوکرداران آنان را مورد بخشایش خویش قرار داده 🖤 و بدکاران آنان را جز، آنهایی که 1_به خدا شرک ورزند 2_ و یا یکی از دوستان ما را برنجانند3_ و یا در دل نسبت به آنان کینه بپرورند، همه را مورد عفو قرار خواهد داد اما از آن سه گروه نخواهد گذشت و آنان را مورد بخشایش خویش قرار نخواهد داد. جز اینکه از نیت خود بازگردند و اگر از این اندیشه و عمل زشت خویش بازگردند، مورد آمرزش خواهند بود اما اگر همچنان باقی باشند،(نتيجه توبه نکردن دوستان بد اهل بیت علیهم السلام) : 1⃣خداوند روح ایمان را برای همیشه از دل آنان خارج ساخته 2⃣ و از ولایت ما نیز بیرون خواهد برد 3⃣ و از دوستی ما اهل بیت(ع) نیز بی بهره خواهند بود و من از این لغزشها به خدا پناه می برم.) ✍ نتیجه اینکه سه گروه از دوستان اهل بیت علیهم السلام مورد عفو خدا قرار نمی گیرند مگر آنکه توبه کنند 1⃣ شرک (یعنی عقیده و عمل او با توحید و یکتایی مدیریت اداره عالم توسط خدای سبحان منافات دارد) 2⃣ رنجاندن دوستان اهل بیت علیهم السلام 3⃣ کینه داشتن نسبت به محبّان اهل بیت علیهم السلام و انسانهای صالح ✍ نکته و نتیجه مهم: رنجاندن و کینه داشتن نسبت به مؤمنین و محبّین اهل بیت علیهم السلام همانندِ شرک به خدای سبحان است!!! اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم لینک کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed 1401/8/8 قم مقدسه
موضوع : سطوح ومراتب معرفت محبّان و شیعیان أئمه علیهم السلام نسبت به مقام وجایگاه امامت 1⃣ مرتبه اوّل❤️ کسانی که فقط شنیده که 12 امام داریم اما برخی حتی فرق آن را با 14معصوم نمی داند یا اسم، لقب امام و حتی ترتیب امام را هم نمی داند!!! 2⃣ مرتبه دوم💛 از اسماء و القاب امامان، محل تولد و نحوه شهادت آنان اطلاعاتی دارد و اهل روضه و هیئات هم هست و شاید پرچمی هم در مناسبت ها به درب منزلش نصب کند و حتی بانی روضه هم می شود، گاهی به زیارت امامان نیز مشرّف می شود، اما سکولار است یعنیَ هیچ کاری با مسائل سیاسی، انقلابی و اجتماعی ندارد و شناخت کافی از معارف دین(عقاید، احکام، اخلاق وآداب)ندارد فقط دل خوش به محبّت اهل بیت علیهم السلام است اما نسبت به انجام واجبات و عمل به وظیفه اهمال کار و گاهی بی تفاوت است مثلا دیده شده برخی فقط دهه محرم نماز می خوانند!!! 3⃣مرتبه سوم💙 نسبت به معارف اهل بیت علیهم السلام شناخت لازم و کافی را دارد اهل مطالعه احادیث، ادعیه و زیارات هست و در آنها دقت و تدبّر می کند حتی برای منابع دینی شرح و کتاب می نویسد و در بیان عقاید و إثبات امامت قویّ است اما آن چنان که بایسته است اهل عمل نیست!!! 4⃣ مرتبه چهارم💚 معرفت به امام یعنی علم و عقیده دارد که امام دارای مقام(حیات، علم الهی، عصمت، نصب الهی، اولی به أنفس، واسطه رزق مادی و معنوی، وسیله تقرّب الهی و واجب الإطاعه است)بنابراین تمام دغدغه و تلاش خود را در تبعیت و کسب رضایت امام قرار می دهد تا جائی که محبوب و مورد تأیید امام می شود کما اینکه امام هادی علیه السلام به سیّد الکریم فرمود أنت وليّنا حقا یا بیان امیرالمؤمنین علیه السلام که فرمود از طرف من به صعصعه بگویید « و أنت یرحمک الله ، فلقد کنت خفیف المؤونة ، کثیر المعونة »خدا تو را رحمت کند ای صعصعه ! تو خوب یار و یاوری برای من بودی ، کم‌ توقع ، کم زحمت ، کم خرج بودی . از آن طرف پرکار ، خدوم و فداکار بودی. ✅نتیجه) هر کسی فکر کند در کدام مرحله از معرفت به امام قرار دارد؟ فاصله او با امام چقدر است؟ حمید اکبری1401/8/10 https://eitaa.com/serathamed صلوات
موضوع:اسباب صيقل قلب🖤 مقدمه : قلب، حرم خدای سبحان است نباید آن را آلوده کرد، برای دفع و درمان زنگار قلب، توصیه هایی در روایات شده است 1⃣ زیاد یاد مرگ بودن: قالَ رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : إنّ هذهِ القُلوبَ تَصدَأُ كما يَصدأُ الحَديدُ إذا أصابَهُ الماءُ . قيلَ : وما جَلاؤها ؟ قالَ : كَثرَةُ ذِكرِ المَوتِ، وتِلاوَةِ القرآنِ [ كنز العمّال 42130.] پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمود : همچنان كه آهن اگر آب به آن رسد زنگ مى زند، اين دلها نيز زنگار مى بندد. عرض شد: صيقل دادن آنها به چيست؟ فرمود: بسيار به ياد مرگ بودن و تلاوت قرآن. 2⃣ تلاوت (وتدّبر) در قرآن: 3⃣ یاد خدا: رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : جَلاءُ هذهِ القُلوبِ ذِكرُ اللّه ِوتِلاوَةُ القرآنِ [تنبيه الخواطر: 2/122.] پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : صيقل دهنده اين دلها، ياد خدا و تلاوت قرآن است. 4⃣ شنیدن پند وموعظه: 5⃣ شنیدن و خواندن حکمت: معارف اهل بیت علیهم السلام بهترین حکمت ها است الإمامُ عليٌّ عليه السلام : أحْيِ قَلبَكَ بالمَوعِظَةِ ... ونَوِّرْهُ بالحِكمَةِ [ نهج البلاغة :الكتاب31.] امام على عليه السلام : دلت را با موعظه، زنده گردان...و آن را با حكمت، روشنايى بخش. 6⃣ إستغفار: الإمامُ الصّادقُ عليه السلام : إنَّ للقُلوبِ صَداءً كصَداءِ النُّحاسِ ، فاجلُوها بالاستِغفارِ [ عدّة الداعي : 249.] امام صادق عليه السلام : دلها نيز، همچون مس، زنگار مى بندد، پس آنها را با استغفار صيقل دهيد 7⃣ یادآوری نعمت های الهی: : قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ): «يَصْدَأُ اَلْقَلْبُ، فَإِذَا ذَكَرْتَهُ بِآلاَءِ اَللَّهِ اِنْجَلَى عَنْهُ قلب زنگار می گیرد هنگامی که نعمت های بی شمار الهی یادآوری شود قلب صیقل داده می‌شود 8⃣ شنیدن علم مفید: امیرالمؤمنین (علیه السلام) عَوِّدْ أُذُنَكَ حُسْنَ اَلاِسْتِمَاعِ وَ لاَ تُصْغِ إِلَى مَا لاَ يَزِيدُ فِي إِصْلاَحِكَ اِسْتِمَاعُهُ فَإِنَّ ذَلِكَ يُصْدِئُ اَلْقُلُوبَ وَ يُوجِبُ اَلْمَذَامَّ. گوش هایت را به شنیدن مطالب مفید، عادت بده و حرف هایی که سبب رشد و اصلاح انسان نمی‌شود گوش نسپار چرا که شنیدن سخنان غیر مفید، سبب زنگار قلب ومذمّت انسان می گردد حمیداکبری1401/8/18 صلوات/ https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : ویژگی های سیدالکریم،عبد العظیم حسنی علیه السلام 1⃣ عاشق واقعی امام امام هادی علیه السلام فرمود : أنت ولیُّنا حقّا 2⃣مورد مدح و تأیید افکار و عقاید ایشان توسط امام هادی علیه السلام 3⃣ هجرت به دستور امام 4⃣زیارت قبر ایشان معادل زیارت امام حسین علیه السلام 5⃣جهاد با طاغوت در موضوع تخریب حرم امام حسین (علیه السلام ) حضرت عبدالعظیم (ع) از حرم امام دفاع و با تخریب کنندگان مقابله می‌کند. 6⃣ اهل علم و تبلیغ 7⃣ معرفت و ادب نسبت به امام ایشان نسبت به امامان معصوم(ع) معاصر خود از امام موسی بن جعفر(ع) تا امام هادی(ع) شناخت و بصیرت کامل داشته است. 8⃣ راوی حدیث واقع شدن او در سلسله سند روایت در متون حدیثی شیعه است. 9⃣ وکیل و مورد اعتماد امام ابو حماد رازی  می گوید، خدمت حضرت هادی (علیه السّلام) رسیدم و از آن جناب مسائلی پرسیدم، هنگامی که اراده کردم از محضر مقدّسش بیرون شوم فرمود، هرگاه مشکلاتی برایت پیش آمد کرد، آنها را از عبد العظیم حسنی بپرس، و سلام مرا هم به او برسان. 🔟 إنتساب قطعی به امام نسبت ایشان به اهل بیت علیهم السلام و درک 4 امام معصوم و همچنین مکان قبر ایشان یقینی است 1⃣1⃣ إطاعت و تبعیت از امام آنچه که انسان را به سعادت و شهادت می رساند تبعیت محض از امام معصوم علیه السلام هست اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم لینک کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed 1402/2/15قم مقدسه
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع: روحانیت محبوب یا عوامل نفرت از روحانیت ✍مقدمه: یکی از مسائل مهم روز اینکه آیا واقعا إقبال مردم به روحانیت کمرنگ شده یا خیر؟! برای پاسخ دو نکته را باید توجه داشت الف_قرآن می فرماید در طول تاریخ، انبیاء الهی مورد اذیت، تهمت، تمسخر وشهادت بوده اند لذا این جهالت و لجاجت برخی از مردم همیشگی است ب_گاهی نیز علت دشمنی مردم، تبلیغات وسیع بر علیه روحانیت، باعث شده، عده ای از مردم به این باور غلط برسند که علت همه بدبختی ها و مشکلات، روحانیت هست! در این مقاله آسیب شناسی روحانیت، مورد بررسی قرار می‌گیرد یعنی مواردی که خود روحانیت نیز باعث فاصله با مردم شده نه جهل مردم و نه تبلیغات دشمنان 1⃣ بد أخلاقی اخلاق تند و گوش شنوا نداشتن و صدا را بلند کردن برای مخاطب و از موضع عُلوّ و برتری صحبت کردن، عدم تواضع، غرور و تکبر و،،، همه باعث نفرت و دوری مردم از روحانیت می شود 2⃣ بی سوادی اگر روحانی حرفهای سطحی، بی منطق وغیرعلمی بزند، فقط به گفتن خواب و قصه تکراری اکتفا کند قرآن و حدیث را غلط بخواند قطعا هیچ جایگاهی نزد مردم نخواهد داشت 3⃣ سیاسی بازی قطعا سیاست صحیح جزء دین هست و باید روحانیت برای روشنگری وتبیین از سیاست بگوید و در صورت لزوم اگر تخصص دارد مسئولیت سیاسی هم بگیرد ‌‌اما اگر در کار سیاسی بد عمل کرد و فقط شعار داد و حزبی و سلیقه ای عمل کرد و سکوت یا حرف و عملش به نفع مردم و نظام اسلامي نبود مردم به او إرادت و إقبالی ندارند 4⃣ بی نظمی دیر آمدن سر نماز، و منتظر گذاشتن مردم برای منبر و نظم نداشتن در زندگی و روابط عمومی،معطل کردن همه در جلسات و میهمانی ها، سبب جدائی مردم از روحانی نامنظم می شود 5⃣ آراسته نبودن گاهی لباس نامرتب، چروک، کثیف، کفش نامناسب، عمامه کج و،،،، چهره روحانیت را مخدوش می کند و انگیزه مردم از إقبال به روحانی شلخته سلب می شود 6⃣چشم به ثروت مردم روحانیت باید عزیز باشد و به هیچ وجه توقع کمک مردم نداشته باشد، هر چند مردم باید در راه فهم دین خود خرج کنند اما اگر مردم ببینند و بفهمند که فلان روحانی، انتظار کمک دارد و خود را تحمیل بر مردم نماید باعث انزجار و تنفرمردم می گردد 7⃣ اشرافی گری روحیه دنیا طلبی و زندگی بالاتر از قشر متوسط جامعه و نداشتن زهد و دلبستگی به دنیا، روحانیت را از چشم مردم می اندازد 8⃣ دروغگویی عدم تطابق رفتار با گفتار،به شدت باعث نفرت و فاصله مردم با روحانیت می گردد(گاهی وعده می دهد تخلف می کند، قرض می گیرد به موقع پرداخت نمی کند، توصیه و موعظه می کند خود عمل نکند!!!) 9⃣ نداشتن حلم شایسته است اهل علم، حلیم و صبور باشند و نداشتن سعه صدر، سبب می‌شود تحمّل انتقاد یا إهانت مردم را نداشته باشند 🔟 تنبلی و کم کاری قطعا مردم طلبه و روحانی انقلابی و جهادی و پرتلاش را دوست دارند، و نسبت به روحانی تن پرور و بیکار که فقط اکتفا به نماز جماعت می کند و کار علمی، فرهنگی وتبلیغی بایسته نمی کند نفرت دارند 1⃣1⃣ سکوت وبی تفاوتی اگر روحانیت نسبت به ظلم و بی عدالتی در جامعه سکوت کند حتما إقبال مردم به این قشر سست می شود باید به موقع و به اندازه، موضع خود را اعلام کنند 2⃣1⃣عرفیات وآداب طلبگی مردم نسبت به قشر روحانیت حسّاس و تقدُّس خاصی قائلند لذا اگر ببینند رفتار و گفتار، سبک زندگی، و هرچیزی که شایسته یک عالم دینی نیست از او ببینند از او فاصله می گیرند گاهی یک عمل غیر مناسب با شأن روحانیت هیبت و حرمت این قشر را از بین می برد 3⃣1⃣ طرح مباحث جنسی پرداختن بی مهابا به مسائل جنسی و گاهی تقاضا به شدت باعث بدبینی و تنفر مردم است باید خیلی احتیاط کرد و فقط در صورت لزوم به حدّ ضرورت إکتفاء کرد ✅ نتیجه و توصیه : قطعا دشمن، با تبلیغات منفی چهره روحانیت را تخریب می کند و مردم باید آگاه باشند اما روحانیت نیز در صورت توجه نداشتن به آسیب های مذکور باعث بدبینی مردم به روحانیت می گردد و این یکی از ظلم های بزرگ است اما مردم باید منصفانه قضاوت کنند چرا که باید: الف_تقصیرها را تقسیم کنیم و فقط نگوییم روحانیت مقصر است ب_واقعا اینگونه نیست که بگوییم مردم از روحانیت برگشته اند،بسیار دیده ایم که حتی کسانی که به ظاهر مذهبی نبوده اند اما نسبت به روحانیت احترام می گذارند رفتار زشت چند جوان جاهل یا فریب خورده نسبت به روحانیت را نباید به اسم همه مردم نوشت(کافر همه را به کیش خود پندارد!) اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم قم مقدسه 1402/2/15 کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
موضوع:تحلیل برخورد امام جمعه رشت با کشف حجاب ✅مقدمه : برای قضاوت و تحلیل صحیح و جامع در مورد فردی یا موضوعی چند نکته را باید در نظر گرفت 1⃣ پرهیز از افراط و تفریط قال امیرالمومنین علیه السلام لا تَرَى الجاهِلَ إلاّ مُفرِطا أو مُفَرِّطا؛ امام علی علیه السلام: نادان را نمى ‏بينى، مگر در حال زياده‌روى يا كم گذاردن 2⃣ خودمان را جای طرف قرار دهیم یا بُنَيَّ اجْعَلْ نَفْسَكَ مِيزَاناً فِيمَا بَيْنَكَ وَ بَيْنَ غَيْرِكَ؛ فَأَحْبِبْ لِغَيْرِكَ مَا تُحِبُّ لِنَفْسِك وَ اكْرَهْ لَهُ مَا تَكْرَهُ لَهَا، وَ لَا تَظْلِمْ كَمَا لَا تُحِبُّ أَنْ تُظْلَمَ، وَ أَحْسِنْ كَمَا تُحِبُّ أَنْ يُحْسَنَ إِلَيْكَ، وَ اسْتَقْبِحْ مِنْ نَفْسِكَ مَا تَسْتَقْبِحُهُ مِنْ غَيْرِكَ، وَ ارْضَ مِنَ النَّاسِ بِمَا تَرْضَاهُ لَهُمْ مِنْ نَفْسِكَ، 3⃣ پرهیز از نظردادن بدون علم یعنی بدون تحقیق وبدون إشراف کامل حق نظر نداریم وَ لَا تَقُلْ مَا لَا تَعْلَمُ وَ إِنْ قَلَّ مَا تَعْلَمُ وَ لَا تَقُلْ مَا لَا تُحِبُّ أَنْ يُقَالَ لَكَ. 4⃣پرهیز از غرور وخودبینی وَ اعْلَمْ أَنَّ الْإِعْجَابَ ضِدُّ الصَّوَابِ وَ آفَةُ الْأَلْبَابِ ✅نتیجه منصف باشیم ما راجع به معصوم نظر نمی دهیم که انتظار رفتار ایده آل از امام جمعه رشت داریم فضای حمله رسانه ها، ما را از تعقل و انصاف دور نکند، این موضع اتفاقا جای تقدیر و تشکر هم دارد نمونه آن برخورد شدید علامه حسن زاده آملی بود که زنی در مجلس ایشان فقط صلوات گرفت دیگر کشف حجاب نکرد! ✍نکته مهم: بله بهتر بود که ایشان 1_فعل کشف حجابی را تقبيح کند نه فاعل را 2_یا با لسان بهتر و لطیف دعوت به معروف می کرد 3_یا مجلس را ترک می کرد به عنوان اعتراض اما اشتباه ما مذهبی این است که اشتباه بدتر از امام جمعه مرتکب شده ایم و آن اینکه چنان امام جمعه را مورد هجمه و تخریب قرار می دهیم که دشمن شاد می شویم و حتی بدحجاب ها را جسورتر می کنیم کأنّه بدحجاب فعل خود را حق و امام جمعه را ناحق می داند و این بزرگترین غفلت است که برای نقد کسی، چنان طرف را نکوبیم که کسی جرأت نهی از منکر نکند و یا از فاعل منکر غافل شویم حمید اکبری 1402/2/16 پاسخگوی حرم رضوی نشر حدأکثری https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : تاکتیک مواجهه با فتنه ✅مقدمه: با تامّلی در فرمایش امیر بیان، نکاتی در مورد راهکار مواجهه باهرفتنه ای به دست می آید قَالَ امیرالمؤمنین عليه السلام: کُنْ فِي الْفِتْنَةِ کَابْنِ اللَّبُونِ، لاَ ظَهْرٌ فَيُرْکَبَ، وَلاَ ضَرْعٌ فَيُحْلَبَ(حکمت1نهج البلاغه) در فتنه ها همچون شتر دو ساله باش، نه پشت او قوى شده که سوارش شوند نه پستانى دارد که بدوشند 1⃣ گاهی می توان با یک مثال صحیح وساده، یک مطلب عمیق را بیان کرد(هر چیزی می تواند زمینه درس و عبرت باشد (کإبن اللبون:بچه شتر2ساله) 2⃣ نبايد فرصت هیچ استفاده ای را به دشمن داد(لاظهر فیرکب ولاضرع فیحلب)در برخی منابع دارد:وَلاَ وَبَرٌ فَیُسْلَبَ(و نه پشمى که بچینند) 3⃣ممکن است تفاوت بین جمله «لا ظَهْرٌ فَیُرْکَبُ» و جمله «وَلا ضَرْعٌ فَیُحْلَبُ» در این باشد که نه کمک هاى مستقیم به فتنه جویان کن (مانند سوارى دادن مرکب) که خودش وارد معرکه شود و نه کمک هاى غیر مستقیم مانند کمک هاى مادى به این گروه ها کردن رواست شبیه شیر دادن براى تغذیه افراد 4⃣دشمن از هر راهی، ممکن است سوء استفاده کند(یرکب، یحلب) 5⃣ گاهی دشمن برای ضربه زدن از پشت(ظهر)صحنه گردانی می کند و گاهی از مقابل(ضرع)إقدام می کند 6⃣ دشمن ابتدا سوار کار و مسلط می شود(یرکب) و سپس استثمار و سوء استفاده می کند(یحلب)غارت می کند 7⃣ بصیرت،درک زمان، شرایط و فهم وظیفه مهم است (کن فی الفتنه)پس اگر فتنه نیست ازدر اختیار گذاشتن توانایی و امکانات خود امتناع نکنیم 8⃣ضعف نشان دادن در فتنه مثل بچه شتر 2ساله، ترس یا بخل نیست بلکه عین حکمت وجهاد وعمل انقلابی است 9⃣ گاهی سکوت بی جا،و گاهی کلام بی جا، موجب سوء استفاده دشمن می شود، هر کاری که باعث تقویت دشمن، و تضعیف حق گردد، فتنه است 🔟فتنه، از ماده «فتن» (بر وزن متن) در اصل به معناى قرار دادن طلا در کوره است تا خالص از ناخالص جدا شود سپس به معناى هرگونه آزمایش و امتحان و بلا و عذاب و حتى شرک و بت پرستى و آشوب هاى اجتماعى آمده است فتنه،یعنی قرار گرفتن در کوره بنابراین سوختن دارد مشکلات و مصائبی دارد اما غربال صورت می گیرد تا مؤمن و منافق(خالص و ناخالص)مشخص شود 1⃣1⃣ خود را( ابن لبون) نشان دادن در شرایط غیر فتنه نیز، فتنه محسوب می شود چرا که باعث می‌شود حق، معلوم نشود مانند جائی که،حق وباطل در هم آمیخته، در چنین فضای گرد وغبار، تشخيص حق از باطل مشکل می گرددبنابراین ابن لبون بودن خواص در شرایطی که فتنه نیست، نوعی خیانت و باعث انحراف جامعه است چرا که وظیفه او جهاد تبيين وتولید محتوا بود تا دشمن قبل از او، مقاصد خود را در افکار إلقاء نکند 2⃣1⃣ فتنه، حق نیست حتی اگر برای رسیدن به هدف حق باشد چرا که هدف، وسیله را توجیه نمی کند پس کسی نگوید من در فتنه ابن لبون نمی شوم تا حق و عدالت، تحقق پیدا کند اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم مشهد مقدس1401/9/1 کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed جهادتبيين=تولید محتوا