eitaa logo
معیار(صراط الحمید)
1.7هزار دنبال‌کننده
564 عکس
216 ویدیو
12 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم هدف بیان شاخص هایی برمبنای عقل وشرع است تا افرادبا اطمینان خودرا ارزیابی کنندو یا وظیفه خود را به درستی تشخیص دهند ان‌شاءالله در صورت انتقاد یا پیشنهاد یا سوال با ادمین ارتباط بگیرید:09127473862 @hamldakbarl لینک @serathamed منشن
مشاهده در ایتا
دانلود
موضوع : عوامل و زمینه های عفّت و حیاء 1️⃣ دعا وتوسل 2️⃣ معاشرت و مجالست با رفقای خوب 3️⃣ محیط مناسب منزل.مدرسه.محله و ... 4️⃣ازدواج : ما للشیطلان مِن سلاح ابلغُ فی الصالحین مِن النساء الاّ المتزوّجین اوئئک المطهرون 5️⃣ عدم اختلاط با نامحرم ( نظر و لمس زمینه بی عفتی است ) حضرت فاطمه زهرا ( سلام الله علیها ) _( او هیچ مردی را نبیندو هیچ مردی اورا نبیند) یا در جلسه حضور مرد نابینا ننشست وفرمود من او را می بینم و او بوی مرا استشمام می کند 6️⃣ نحوه تعامل والدین با یکدیگر و با فرزندان الف. از حیث پوشش و حفظ لباس ّب.از نظر گفتار و کلام ج.از جهت رفتارجنسی د. از لحاظ محبّت 7️⃣ پرخوری وحرام خواری نکردن ایاک والشبع فانّه یورث الشئین قسوة القلب وهیجان الشهوة 8️⃣غضّ بصرو کنترل نگاه قل للمومنین یغضوا مِن ابصارهم و یحفظوا فروجهم وقل للمؤمنات،،، 9️⃣ لباس _جنس لباس(حریر و ابریشم در مرد ممنوع) _اندازه (تنگ و کوتاه نباشد) 0️⃣1️⃣ پرهیز از صداهای نا هنجار 1_موسیقی حرام 2_ کلام های مستجن 1⃣1⃣پر حرفی مَن کثر کلامه کثر خظاهُ ومن کثرخطاهُ قَلّ حیاءُه ومَن قلّ حیاءُه قلّ وَرَیُ و مَن قلّ ورعه مات قلبه ومَن مات قلبه دخل النار مو اعظ العددیه ح ۳۵۷۱ 2⃣1⃣ تقویت معرفت _(تدبر در آیات و روایات) _مطالعه سیره حضرت زهرا سلام الله علیها _مطالعه خاطرات شهداء حمید اکبری ۹۶/۱۱/۳۰ اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : مدیریت حضور در فضای مجازی وتلفن همراه ✅ مقدمه یکی از آسیب‌های کنونی این زمان، حضور إفراطی در فضای مجازی و عضویت در هر گروه و کانالی هست!!! راهکار کنترل زمان حضور در فضای مجازی چیست؟ به عبارت دیگر عوامل به دست گرفتن بی حدّ وحصر موبایل چیست؟ 1⃣ عدم مشغولیت المؤمن مشغول وقته البته مشغولیت به کار مهم( فاذا فرغت فانصب) 2⃣ عدم جاذبه وکمال در اطراف: وقتی سرسفره چند نوع غذا باشد انسان غذایی را تمایل میکند که خوش طعم وجذاب باشد. باید فضای خانه را پر جاذبه کرد تا کسی میل به موبایل نکند. 3⃣ جهل به آسیب ها وخسارت ها ۱- اتلاف عمر ۲ اسراف ۳- انحراف جنسی وفکری 4⃣ معاشرت ومصاحبت با صالحین و مؤمنان که آداب معاشرت اسلامی را میدانند 5⃣ محدود کردن زمان برای سیر در کانال ها و گروه ها 6⃣ اتصال و اعتماد به برخی کانال های مطمئن ان جاعکم فاسق بنباء فتبیّنوا هر کس وهر خبری قابل اعتماد نیست ویا ارزش خبری ندارد( اعوذ بک من علم لا ینفع) 7⃣ نداشتن وسایل اتصال به فضای مجازی مگر برای ضرورت مثلا برخی گوشی با امکانات که غیر ضرورت است تهیه میکنند یا در پیام رسان های خارجی عضویت پیدا می کنند مانند واتساپ و تلگرام.و انیستا و،،، ( لا تقربوا) حضور خوب است فقط برای نصرت دین یا خدمت و منفعت مطلوب برای مردم و یا تقویت نظام و انقلاب 8⃣ توجه به نظارت خدا بر اعمال انسان ( الم یعلم بان الله یری) (انّ ربّک لبا المرصاد) 9⃣ توجه به امور معنوی (استعینوا بالصبر والصلاة) شروع با نام خدا_ نمی شود با ذکر خدا غافل وعاصی شد 🔟 خود را به جای دیگران بگذاریم ( آیا دوست دارید همسر ،فامیل ودیگران جلوی شما مشغول گوشی باشند و به شما بی اعتنا باشند؟!) قم۹۶/۱/۱حمید اکبری اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع: موانع علاقه یا عوامل نفرت راهکارهای ایجاد محبّت داشتن به اطرافیان و افراد 1️⃣دعا و توسل 2️⃣اصلاح نگرش و جهان بینی نسبت به مساله (خدا،دنیا،تکلیف،انسان ،ازدواج،و... 3️⃣عدم مقایسه با افراد بالاتر از خود (البته در ظاهر )در امور دنیوی 4️⃣شناخت صحیح از وضعیت ووظیفه چون خودرا محدودمی بیند علاقه پیدا نمی کند. 5️⃣باید اراده تغییر و پذیرش را داشته باشد و الّاهیچ راهکاری با لج بازی و تنبلی حلّ نمی شود 6️⃣خودرا شبیه علاقه مند در بیاورد ودر نشان دادن نمایش علاقه تلاش نماید .( ان لم تکن حلیما) 7⃣ مخاطب(حالا همسر . یا فردی که الآن محبوب نیست)سعی کند علاوه بر محبّت ،خواسته های همسر خودرا تا آنجا که ممکن است و با عقل وشرع سازگاری داردهمراهی کند، دربیان مفاهیم دینی و حتی خواسته ها وسلائق شخصی خود،با تحمیل و اجبار نباشد بلکه سهل و زیبا ( یعنی با تسهیل و تزیین )مطالبه کند 8⃣ معاشرت خود را کنترل کند ( خود رادر معرض هر فکر و نظری قرار ندهد) 9⃣ با مشاوره مذهبی و علمای ربّانی مشورت کند 🔟مطالعه قرآن،روایات و خاطرات شهداء(چرا که باعث هدایت وحیات انسان می شود) 1⃣1⃣ تفکر در آثار و آسیب های نفرت و کینه ( محرومیت از نعمت ) 2⃣1⃣ استفاده از تجریه دیگران ( لا علم کالتجربه) از افرادی که مبتلا به إنزوا و بی علاقه به همه بودند و سرشان به سنگ خورده است درس بگیرد اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم قم۹۷/۱/۱۴حمید اکبری https://eitaa.com/serathamed
موضوع : عوامل حال خوب در لسان دین؟ 1️⃣علم مفید( جهل و شک، انسان را دچار اضطراب و افسردگی می کند ) 2️⃣ فکر مطلوب( عدم تعقل، تفکرو تدبیرباعث نداشت و حال بد می گردد ) 3️⃣ شکر ( لِان شکرتم لا زیدَنکم) شاکر حال خوب دارد وشاکی حال بد 4️⃣ ذکر الهی ( کن ذاکراََ للشیئین ابداََ الخالق و الموت جریان ابراهیم ،یونس،موسی،ایوب، مریم سلام الله علیهم و،،،با وجود آن همه مصیبت، اما به دلیل ذکر الهی آرامش و حال خوب داشته اند 5️⃣ اهمیّت به لذّت حلال (اشاره به حدیث امام موسی کاظم ( علیه السلام) مسافرت تفریح سافروا تصحوا 6️⃣ اخلاق خوب کسی دارای کبر،حس،کینه و ...است حالش نمی تواند خوب باشد 7️⃣کمک و خدمت به دیگران مخصوصا به نیازمندان 8️⃣صله رحم_ حدیث:برای فرو نشاندن آتش خشم رَحِم به آغوش او پناه ببرید 9️⃣ جلب رضایت الهی اگر انسان کارش را بداند که خدا راضی هست حتی اگر با محدودیت و محرمیت باشد می گوید مَن مِثلی و بهترین حال را تجربه می کند. 0️⃣1️⃣ توسل به اهل بیت علیهم السلام وزیارت قبور آنان 1️⃣1️⃣دعا توسل اللهم غیّر سوء حالنا بحسن حالک 2️⃣1️⃣ انس با قرآن و روایات 3️⃣1️⃣ تقوا الهی و گناه نکردن گناه حال آدم را بد می کند نفس لوّامه اورا ملامت می کند) 4️⃣1️⃣ورزش 5️⃣1️⃣کار و مشغولیت 6️⃣1️⃣تغذیه مناسب 7️⃣1️⃣همسر خوب 8️⃣1️⃣امنیت و صلح 9️⃣1️⃣عفو وگذشت 0️⃣2️⃣ نظافت و بهداشت 1⃣2⃣مسافرت اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم حمید اکبری https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع :عوامل حال خوب در لسان مردم؟ 1️⃣ پول و ثروت 2️⃣ موسیقی 3️⃣ رقص 4️⃣ روابط غیر شرعی 5️⃣ مواد مخدّر 6️⃣ دخانیات ( سیگار و قلیان و ....) 7️⃣ شُرب خمر 8️⃣ بی خیال و بی تفاوت بودن 9️⃣ مشغول شدن به لغو،لهو و لعب 0️⃣1️⃣ دیدن فیلم ،عکس ( زشت یا بی فایده) ✅نکته هیچ یک از موارد مذکور، واقعا عامل حال خوب نیست چه بسا کسی ثروت و آسایش دارد اما آرامش و حال خوب را تجربه نمی کند باید دید که عوامل حال خوب در لسان و نظر دین چیست که در مقاله قبلی توضیح داده شد اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم حمید اکبری https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع :عوامل طلاق 1️⃣ ازدواج تحمیلی 2️⃣ ازدواج براساس ارتباط دختر و پسر 3️⃣ اعتیاد همسر 4️⃣ اخلاق بد(زن یا مرد) 5️⃣ نفقه ندادن همسر 6️⃣ اشتغال بانوان 7️⃣عدم ایمان وباور صحیح 8️⃣فرار از تکلیف و راحت طلبی 9️⃣تهاجم فرهنگی ( ماهواره و تبلیعات منفی بر علیه خانواده ) 0️⃣1️⃣مهریه زیاد 1⃣1⃣ توقع و انتظار مالی بیش از توانائی مرد(رفاه طلبی) 2⃣1⃣ ارتباط نامشروع هر یک از زن و مرد 3⃣1⃣ إزدواج موقت هرچند اگر طبق ضوابط شرعی، و ضروری باشد و ضرر نداشته باشد اشکال ندارد اما اگر ضررهائی مانند 1_سرد شدن روابط جنسی با همسر دائم 2_بیماری های جنسی 3_خطز آبرو ریزی اجتماعی 4_أخّاذی از سوی موقت 5_تأخیر ازدواج مجرد 6_طلاق همسر دائم در این صورت با وجود یکی از ضررهای مذکور، قطعا اقدام به موقت، اشتباه محض است 4⃣1⃣ عدم مهارت در همسر داری و نشناختن سلائق جنسیتی و فکری هریک از طرفین ۹۷/۵/۱۰حمید اکبری قم مجتمع ولایت اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : عوامل حال بد در لسان دین 1️⃣ غفلت و إعراض از یاد خدا اَلا بذکر الله تطمئن القلوب مَن اعرض عن ذکری فانّ له معیشة صنکا 2️⃣معاشرت با اشرار امام علی ( علیه السلام) مجالسة الاشرار تورت سوءالظن بالاخیار 3️⃣تغذیه نامطلوب کمیت(ایّاک والشبع) پرهیز ار پرخوری فانّه یورث الشیئین قسوة القلب و هیجان الشهوة کیفیّت(حرام خواری) کلوا مِن الطیبات واعلموا صالحا 4️⃣ رذائل اخلاقی دروغ، سوءظن، کبر_غرور حسد، کینه و،،، 5️⃣گناه ( ولهو،لغو، لعب) 6️⃣ محیط و جّو نامناسب 7️⃣جهل ( نگرش و نگاه غلط ) 8️⃣بیکاری و اِتلاف عمر 9️⃣ عدم رعایت بهداشت و نظافت 0️⃣1️⃣ بی نظمی اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم حمید اکبری https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع. علت امتناع فرزند آوری یا کاهش جمعیت ✅مقدمه با توجه به تأکید معارف دین و توصیه رهبری عزیز، برای تولید نسل و ازدیاد جمعیت، علل امتناع برخی از فرزند آوری تبیین می گردد و سپس نقد می شود، عوامل دو گونه است ✍عوامل اجتماعی: 1⃣ تبلیغات وسیع ومستمر که فرزند کمتر زندگی بهتر که متاسفانه به حدّ باور رسیده است!! 2⃣ عدم حمایت دولت وسیاست کلان ازفرزندان جدید (سوم وچهارم ) 3⃣ عدم توجه مردم به خانواده های پرجمعیت،مانند اجاره ندادن، تمسخر، و،،، ✍عوامل فردی 1⃣ فقر اقتصادی 2⃣ جهل فکری و فرهنگی 3⃣ عجز مدیریتی 4⃣ ترس تربیتی فرزندان ✅ نقد و توصیه هیچ کدام از عوامل مذکور، مانع جدّی وحقیقی فرزند آوری نیست کسی که دارای ایمان قوی و توکل الهی باشد با معرفت دقیق و همت عمیق، دنیا را مزرعه آخرت می بیند و برای تقرب الهی و کسب رضایت خدای سبحان، تلاش لازم را انجام می دهد اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم حمید اکبری1402/2/21 https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع:معیار واسطه گر ازدواج ✅مقدمه یکی از کارهای پسندیده که افراد، کمتر توفیق آن را پیدا می کنند واسطه شدن برای ازدواج هست برخی به خاطر آنکه ممکن است به طلاق منتهی بشود یا از ترس نفرین و ملامت طرفین در صورت اختلاف، به خود جرأت این کار را نمی دهند در این مقاله ویژگی هایی که واسطه گر ازدواج باید داشته باشد بیان می شود 1⃣اعتقاد وباوربه این امر داشته باشد تا سست نشود 2⃣ علاقه وعشق به خدمت 3⃣ اخلاص(فقط برای خدا) 4⃣ استعداد واسطه گری يعني روابط عمومی،تجربه، پختگی شخصیت،و...) 5⃣ علم دانش خانواده کتاب تحکیم خانواده ری شهری،و کتاب نیمه دیگرم محسن ولدی عباسی و نظام خانواده دراسلام حسین انصاریان ) 6⃣ غلو ، دروغ ، تدلیس نداشته باشد 7⃣ اخلاق حسنه 8⃣ تضمین صددرصد ندهد یعنی نباید کسی را مطلقا تأیید کند 9⃣ طرفین را با باسطح وفکر خود شان بسنجد الف_نه با سطح فکر واسطه گر باشد ب_ونه با نصاب ایده آلی نگاه کند و إلا هیچ دختر و پسری به هم نمی رسند 🔟 مقبولیت اجتماعی واسطه گر باید ثقه و مورد اعتماد باشد ✅نکته ملاک کفویت طرفین، هم سانی در میزان 6عنوان است 1_تدین2_اخلاق3_اصالت4_عقلانیت5_عزت6_عفت اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم حمید اکبری1402/2/22 https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : چگونه منبر مفید و مقاله علمی مطلوب تولید کنیم؟ 1️⃣ دعا و توسل استعینوا بالبصر و الصلوة 2️⃣ اخلاص جَری الله ینابیع الحکمه مِن قلبه الی لسانه 3️⃣ اُنس جدّی و مستمربا ۲ میراث پیامبر(کتاب و عترت) 4️⃣موضوع یابی ( با تاکید بر دغدغه درد، مشکل و نیاز مخاطبان) 5️⃣ دقیق خود را در معرض آن درد فرض کردن 6️⃣ ارائه راهکار و درمان با استفاده از عقل وشرع 7️⃣ تمرین کردن و خود را درآن کار( تولیدمقاله و منبر) انداختن اذا هبتَ عن شیء فَقَع فیه ( امام علی علیه السلام)فرمود از هر چیزی می ترسی خودت رادر آن وارد کن 8️⃣ پرهیز از کسالت و تنبلی 9️⃣ تسویف ممنوع ( باید در هر جا و هرزمان دغدعه تولید محتوا داشته باشد و اگراین گونه بود حتی در خواب هم معارف به او القاء و الهام می شود، واقعا این ادعا برای حقیر تجربه شده است الحمدلله) 0️⃣1️⃣ مباحثه و مشاوره با عالم ربانی حمید اکبری۹۶/۹/۲۳ اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : علل گرایش مردم به انتخاب باطل وحمایت آن 1⃣ جهالت 2⃣ لجاجت 3⃣ تکبر _ابی واستکبر :فرض الله الصلاة تنزیها عن الکبر لذا به نماز گرایش ندارد 4⃣ حبّ دنیا 5⃣ رفاقت با دوستان ناصالح 6⃣ تغذیه نامطلوب ۱- کمیت(پرخوری) ۲- کیفیت(حرام خواری) 7⃣ عدم انس با قرآن وروایات( ما ان تمسّکتم بهما لن تضلوا ابدا) 8⃣ ارتباط نداشتن با عالم ربانی (هلک من لیس له حکیم یرشده) 9⃣ عدم توجه به لذت حلال امام کاظم ( علیه السلام )اگر به لذت حلال اهمیت داده نشود ار تجارت، عبادت، رفاقت برای کسب معرفت و اصلاح عیوب باز می مانید 🔟 شرکت نکردن در مسجد و نماز جمعه 1⃣1⃣ گناهان مستمر،بدون توبه ثُمَّ كَانَ عَاقِبَةَ الَّذِينَ أَسَاءُوا السُّوأَىٰ أَنْ كَذَّبُوا بِآيَاتِ اللَّهِ وَكَانُوا بِهَا يَسْتَهْزِئُونَ(روم10) سپس سرانجام کسانی که اعمال بد مرتکب شدند به جایی رسید که آیات خدا را تکذیب کردند و آن را به مسخره گرفتند! حمید اکبری۹۷/۱۱/۲۵قم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع: عوامل از بین بردن غم وغصه 1️⃣دعا وتوسل دعای ندبه :و همومَنا به مکفیّه جامعه کبیره: بکم ینَفّسُ الهَمّ و یکشف الضُّرّ 2️⃣ذکر یونسیه .لا االه الا انت سبحانک انّی کنتُ من الظالمین امام صادق ( علیه السلام ) عجبتُ لِمن اغتمّ کیف لا یقرع الی قوله فانی سمعتُ الله یقول بعقبها (فاستجبنا له ونجّیناه من الغم) وکدذلک ننجی المؤمنين( انبیاء۸۸) 3️⃣اخلاق خوب 4️⃣قناعت اربعه خصال اذا اعطیتَها دفعت عنک کثیرا مِن الهَمّ والغم والذمّ حسن الخلق، والقناعه و صدق و اداء الأمانة مواعظ العددیه ح ۳۴۴۳ 5️⃣ راستگوئی و صداقت 6️⃣ امانت داری 7️⃣تغدیه مناسب علیکم بالزبیب یدهب بالغمّ مثلا زعفران /کشمش ۳۷۴۷ 8️⃣برنامه ریزی برای تفریح و لذت حلال .کوه _شنا_ دیدن مناظر زیبا ثلائه یذهبن عن وجه الحزن.الماء والخصراء والوجه الحسن 9️⃣ برطرف کردن غم دیگران، خدمت به نیازمند، حال آدم را خوب می کند. 0️⃣1️⃣ نگاه و جهان بینی درست بسیاری از مشکلات را آسان و تحمل مصائب و انجام تکالیف را راحت می کند 1️⃣1️⃣ ترک حسادت الحسود مغموم 2️⃣1️⃣مسافرت 3⃣1⃣ پرداخت قرض و بدهکاری قَالَ الصّادِقُ علیه‌السلام: الدَّيْنُ غَمٌّ بِاللَّيْلِ وَ ذُلٌّ بِالنَّهَارِ. (تحف‌العقول، ص۳۵۹) بدهکارى، اندوه شب و خوارى روز است ✅خدایا، به حق خوبان درگاهت، غم و غصه های شیعیان و محبان اهل بیت علیهم السلام را برطرف بفرما، آمّین قم۹۶/۱۱/۲۵حمید اکبری اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : راهکارهای راضی کردن همسربرای ازدواج دوم ✅مقدمه یکی از پرسشهای مخاطبان این هست که اگر توانایی لازم( مالی، جنسی، عاطفی وعدالت) را برای ازدواج دوم دارد، و از سوئی تأکید رهبری بر إزدیاد فرزند هست، حال با توجه به عدم توانایی همسر برای تامین نیاز جنسی و تولید نسل، چگونه می توان همسر اول را برای ازدواج دوم راضی نمود تا خانواده آسیب نبیند، و به طلاق عاطفی و حقوقی منتهی نشود؟ 1⃣ دعا و توسل ونذر ( إستعینوا بالصبر والصلاة) 2⃣ مذاکره وتبیین آثار ازدواج دوم الف_إزدیاد نسل ب_کم شدن مجردها ج_خدمت به جامعه و،،،، 3⃣ به نام زدن بخشی از خانه ،ماشین ،زمین(تضمینی است برای راحت شدن خیال همسر ازجهت إرث و مسأله مالی) 4⃣ هدیه معنوی وقول سفر حج یا عتبات هر چند سال یک بار 5⃣ شرط ضمن عقد که بیشتر مدت پیش همسر اول باشد 6⃣ آوردن همسر, پیش مشاور آگاه و مذهبی وتبیین ازدواج دوم برای همسر اول توسط مشاور مذهبی 7⃣ در اختیار قرار دادن کتاب ومقالاتی که در این باب صحبت کرده اند مانند،زن در اسلام شهید مطهری 8⃣ مشورت با خود عیال ،غیر مستقیم مثلا از او نظر خواهی کنید اگر تو به جای خانوم های نیازمند ازدواج بودی چه می کردی؟؟؟ آیا مانع خیر شدن، جواب قانع کننده ای داری؟ جای جهاد و کار برای خدا کچاست؟ 9⃣ طرح در جلسات میهمانی تا فرهنگ سازی شود، و قبح توهمی آن که در ذهن همسر، وفامیل و مردم هست شکسته شود 🔟 تقاضای فرزند آوری از همسر اول و درخواست مُکرّر نزدیکی (البته در صورت نیازجنسی، نه بهانه و یا لجاجت )تا همسر، یا تمکین کند و یا تسلیم به قبول برای ازدواج دوم شود ✅ تذکر دین را نه مردانه و نه زنانه تفسیر نکنیم، باید دید رضایت خدا در چیست؟ وظیفه کدام است؟ حق سالار باشیم نه زن سالار یا مرد سالار، باید پا روی نفس بگذاریم و ببینیم نصرت دین و خدمت به جامعه چگونه محقق می شود و قضاوت مردم و ملامت آنان ملاک و معیار تشخیص حق نیست 1⃣1⃣ معرفی الگوهای موفق چند همسری اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم حمید اکبری1402/2/26قم https://eitaa.com/serathamed
موضوع : احادیث منتخب از امام صادق عليه السلام 1⃣قَالَ علیه‌السلام: الرَّغْبَةُ فِي الدُّنْيَا تُورِثُ الْغَمَّ وَ الْحَزَنَ وَ الزُّهْدُ فِي الدُّنْيَا رَاحَةُ الْقَلْبِ وَ الْبَدَنِ. (تحف‌العقول، ص۳۵۸) امام صادق علیه‌السلام فرمود: میل به دنیا، مایۀ غم و اندوه است و بى‏‌میلى و زهد به دنیا، مایۀ آسایش دل و پیکر است 2⃣قَالَ علیه‌السلام: إِنَّمَا يَأْمُرُ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَى عَنِ الْمُنْكَرِ مَنْ كَانَتْ فِيهِ ثَلَاثُ خِصَالٍ عَالِمٌ بِمَا يَأْمُرُ عَالِمٌ بِمَا يَنْهَى عَادِلٌ فِيمَا يَأْمُرُ عَادِلٌ فِيمَا يَنْهَى رَفِيقٌ بِمَا يَأْمُرُ رَفِيقٌ بِمَا يَنْهَى. (تحف‌العقول، ص۳۵۸) امام صادق علیه‌السلام فرمود: تنها کسى مى‏‌تواند امربه‌معروف کند یا نهى‌ازمنکر نماید که داراى سه صفت باشد: به آنچه امر مى‏‌کند و از آنچه نهى مى‏‌نماید آگاه باشد، عادلانه امر کند و نهى نماید، با مهربانى و نرمی امر و نهى کند 3⃣قَالَ علیه‌السلام: صَلَاحُ حَالِ التَّعَايُشِ وَ التَّعَاشُرِ مِلْ‏ءُ مِكْيَالٍ ثُلُثَاهُ فِطْنَةٌ وَ ثُلُثُهُ تَغَافُلٌ. (تحف‌العقول، ص۳۵۹) امام صادق علیه‌السلام فرمود: مصلحت زندگى و معاشرت اجتماعى، به پیمان‌ه‏اى پر می‌ماند که دو سوم آن هوش و زیرکى، و یک‌سومش نادیده گرفتن و تجاهل است‏. 4⃣قِيلَ لَهُ مَا الْمُرُوَّةُ؟ فَقَالَ علیه‌السلام: لَا يَرَاكَ اللَّهُ حَيْثُ نَهَاكَ وَ لَا يَفْقِدُكَ مِنْ حَيْثُ أَمَرَكَ. (تحف‌العقول، ص۳۵۹) از امام صادق علیه‌السلام پرسیده شد: مردانگى چیست؟ فرمود: خدا تو را آنجا که منع کرده، نبیند و آنجا که امر کرده، گم نکند. 5⃣سَأَلَهُ علیه‌السلام رَجُلٌ أَنْ يُعَلِّمَهُ مَا يَنَالُ بِهِ خَيْرَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ وَ لَا يُطَوِّلَ عَلَيْهِ، فَقَالَ علیه‌السلام: لَا تَكْذِبْ. (تحف‌العقول، ص۳۵۹) مردى از امام صادق علیه‌السلام درخواست کلامى کوتاه نمود که حاوى خیر دنیا و آخرت باشد، ایشان فرمود: دروغ مگو. 6⃣قَالَ علیه‌السلام: الدَّيْنُ غَمٌّ بِاللَّيْلِ وَ ذُلٌّ بِالنَّهَارِ. (تحف‌العقول، ص۳۵۹) بدهکارى، اندوه شب است و خوارى روز https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع :مهارت تولید محتوا ✅مقدمه رهبری عزیز فرمودند جهاد تبيين یعنی تولید محتوا(و إرائه مناسب و به موقع آن به مخاطبان، قبل از آنکه دشمن، فکر و محتوائی را القاء کند) پرسش این است که مراحل و مهارت تولید محتوا و فکرچیست؟و چطور به دست می آید؟ تا ما هم به توفیق الهی جهادگر تبیین باشیم 1⃣ انتخاب موضوع با اهمیت و دارای أُولویّت و ضرورت : باید موضوعی را کار کرد که الآن مشکل روز جامعه، درد و نیاز مخاطبان باشد واین فهمیده نمی شود مگر باحضور در میدان(بودن درمیان مردم و فضای مجازی) 2⃣ إرائه راهکار و درمان: صرفا بیان درد، کافی نیست باید حل مشکل کرد و گره گشائی کرد،فکر نو و روش جدیدی ارائه کرد 3⃣ تحقیق و بررسی میراث علمی علماء و پژوهش گران گذشته و حال در رابطه با موضوعی که می خواهیم راجع به آن تولید محتوا کنیم چرا که موازی کاری نشود ضمن آنکه با استفاده از تجربیات دیگران تولید محتوای جدید و قوی تری صورت بگیرد 4⃣ بدون مطالعه یک دور تفسیر و منابع روائی مانند اصول کافی، نهج‌البلاغه ،نهج الفصاحه، صحیفه سجادیه، میزان الحکمه و،،،، نمی توان تولید محتوای مفید و قوی تحقق پیدا کند به قول شهید مطهری که تفکر مانند کارخانه است اول باید مواد اولیه مرغوب به او برسانیم تا به ما محصول بدهد(مواد اولیه فکر و تولید محتوا، علم مفید ومعارف دین هست که باید مفکّر، آن را داشته باشد 5⃣ دغدغه و نیّت جهادتبیین و خدمت فرهنگی داشته باشد تا توفیق تولید محتوا پیدا کندچرا که: إن تنصر الله ینصرکم من جاهد فینا لنهدینهم سبلنا رسول اکرم (ص) می فرمایند: مَن أخلَصَ لِلّهِ أربَعینَ صَباحا ظَهَرَت ینابیعُ الحِکمَةِ مِن قَلبِهِ عَلى لِسانِهِ. هر کس چهل روز خود را براى خدا خالص کند چشمه‏ هاى حکمت از قلب وى بر زبانش جارى مى ‏شود. 6⃣ تقوا و پرهیز از گناه: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ يَجْعَلْ لَكُمْ فُرْقَانًا وَيُكَفِّرْ عَنْكُمْ سَيِّئَاتِكُمْ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ۗ وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ(انفال 29) ای کسانی که ایمان آورده‌اید! اگر از (مخالفت فرمان) خدا بپرهیزید، برای شما وسیله‌ای جهت جدا ساختن حق از باطل قرارمی‌دهد؛ (روشن‌بینی خاصّی که در پرتو آن، حق را از باطل خواهید شناخت؛) و گناهانتان را می‌پوشاند؛ و شما را می‌زمرزد؛ و خداوند صاحب فضل و بخشش عظیم است! 7⃣ اهتمام به فکر کردن، باید در موضوع و مسأله ای که راجع به آن می خواهیم تولید محتوا کنیم،تمرکز و دقت کنیم وخود را در معرض آن قرار دهیم و به تعبیری کاملا با موضوع درگیر شویم وخود را به چالش بکشانیم و هر چیزی که مانع تفکر است را حذف کنیم(انتخاب زمان و مکان مناسب برای فکر،وپرهیز از تنبلی و بی حوصلگی) 8⃣ موجز و مختصر: با توجه به عصر ارتباطات و انفجار اطلاعات،و شرایط خاص، حوصله مخاطبان إقتضای بیان طولانی یا متن زیاد نیست باید در جهاد تبيين مطالب لازم، را کوتاه و مختصر إرائه کرد، البته بدون آنکه مبهم شود،و تبیین، تحقق پیدا نکند 9⃣ مطالعه کتاب مؤلفان مُفکّر: مطالعه آثار شهید مطهری و آیة الله مصباح یزدی، استادعلی صفائی(عین صاد)و،،، بسیار مفید ومورد توصیه است، کتاب‌هایی که به فکر انسان، عمق می بخشند، روش تولید محتوا،درضمن مطالعه کتاب های مفید،به دست می آید 🔟 تحصیل علوم لازم برای مدیریت فکر وتولیدمحتوا بایدمنطق،فلسفه،اصول،درایه و کتاب هایی که به انسان مبنا می دهند را باید فرا گرفت و إلا حرف های بی اساس و پر از تناقض و خلاف عقل و شرع از او صادر می شود (متأسفانه الآن اساتیدی درحوزه و دانشگاه هستند که برخی از آنان حرفی می زنند که عزادار را به خنده و تعجب وا می دارد(تضحک به الثکلی) اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم حمید اکبری1401/9/11 کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی👇 https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع: مدیریت فکر وتمرکز خیال ✅مقدمه امیرالمؤمنین علیه السلام من کثُر فکره فی المعاصی دعته الیها فکر زیاد در مورد گناه باعث میشود انسان به سمت گناه کشیده شود، برای همین فکر وخیال باید مدیریت شود،یعنی چه راهکاری وجود دارد تا افکار باطل،منفی و شیطانی در قلب و ذهن انسان نیاید؟؟ 1⃣ دعا و توسل (استعینوا بالصبر والصلاة) 2⃣ کنترل حواس پنجگانه( چرا که حواس درونی بوسیله مواد حواس بیرونی تغذیه میگردد) 3⃣ پرهیز از بیکاری ( فکر نکردن در امور نیز نوعی بیکاری است) اذا فرغت فانصب 4⃣ احساس خلوت وتنهایی نداشتن ( خدا را حاضر وناظر بداند) إنّ ربک لبالمرصاد علیم بذات الصدور امام سجاد علیه السلام فرمودند من در کنار قرآن تنها نیستم 5⃣ هدف عالی داشتن و برنامه ریزی برای آن 6⃣ مشورت گرفتن وارزیابی فکر وفهم خود توسط مشاور 7⃣ اراده جدی و تصمیم بر مدیریت فکر و خیال 8⃣ نظم(بی نظمی باعث بی تقوایی است)( اتقوا الله ونظم امرکم) 9⃣ تغذیه مناسب، کمی و کیفی 🔟 لباس مناسب ۱- تنگ نباشد ۲- عریان نباشد ۳- گرم نباشد۴- کثیف نباشد ، مثلا کفش تنگ مانع فکر وقضاوت صحیح می‌شود 1⃣1⃣ ورزش ،( کسالت وتنبلی نمی‌تواند افکار خوبی داشته باشد) 2⃣1⃣ خواب کافی ( خواب باید به اندازه وبه موقع باشد) 3⃣1⃣ معاشرت با افراد صالح والگوی مناسب در افکار موثر است 4⃣1⃣ موقعیت ، مکان ومحیط در نوع فکر ومدیریت آن موثر است 1_ نوع نشستن و خوابیدن مثلا دمر خوابیدن 2- وسایل ومناظر اطراف فرد 3-صدا ،زنگ ،نور و...در فکر موثر است 5⃣1⃣ أُنس با آیات و روایات ( تدبر و تفکر در آن) 6⃣1⃣ حذف ودفع موانع فکر ( هر چیز که میخواهد باشد) 7⃣1⃣ مطالعه آثار و برکات تفکر وآسیب های بی فکری 8⃣1⃣ زمان مناسب و وقت کافی برای فکر کردن بگذارد 9⃣1⃣ تفریح و پرداختن به لذت حلال ( امام کاظم علیه السلام فرمودند:« اگر به آن ( لذت) اهمیت ندهد از کسب معاش ،عبادت وتحصیل باز میماند») 0⃣2⃣ فضای حاجت ( به موقع به توالت برود) قم۹۶/۹/۲۳حمید اکبری اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع: عوامل ریزش ها ✅مقدمه درمقابل ولایت (خدا، نبیّ،امام و فقیه) سه نوع عملکرد وجود دارد الف_ولایت پذیری ب_ولایت گریزی ج_ولایت ستیزی پرسش این است که چرا بعد از شهادت هانی فقط یک زن درکوفه حامی مسلم شد مگر خودشان از امام دعوت نکردند؟ یا لشکر حّر، مگر به امام اقتدا نکردند یس جرا امام را کشتند یا خوارج(عده ای در جنگ صفین در رکاب امام بودند) اما در نهروان، در مقابل امام جنگیدند؟! چه شد، اصحاب پیامبر، برای تبرک آب وضوی پیامبر صلی الله علیه و آله دعوا می کردند، اما نوه پیامبر را پنجاه سال بعد کشتند، خلاصه : عوامل ولایت گریزی یا ولایت ستیزی چیست؟چرا برخی افراد از مسیرحق خارج و یا از ابتدا درجبهه حق وارد نمی شوند؟ 1⃣ جهل وجهان بینی غلط(عقاید واحکام ) النّاسِ أعداءِ ما جهلوا 2⃣ لجاجت (وجحدوا بها وإستیقنتها) اللَّجاجُة تسلُّ الرأی جریان سمرة بن جندب 3⃣ تکبّر( اَبی واستکبر وکان من الکافرین ) 4⃣ عمل کرد بد دینداران (الناس علی دین ملوکم ) 5⃣ فقر واقتصاد ضعیف (کاد الفقر ان یکون کفراً ) 6⃣ محیط فرهنگی نامناسب (در خرید خانه اول همسایه را نگاه کن) 7⃣ ارائه غلط دین وتکلیف (تهدید وتحمیل ممنوع ) 8⃣ اخلاق نامناسب برخی مسلمانان لو کنت فظّا غلیظ القلب لأنفضوا من حولک ) 9⃣ تهاجم فرهنگی (ماهواره، فضای مجازی ) انواع جنگ به راه می اندازد: الف_إجرائی( سخت، سرد و نرم) ب_تاکتیکی (نظری، فرهنگی، امنیتی اقتصادی، ترکیبی) 1⃣1⃣ کسب مال حرام یبین فی الذریّة 2⃣1⃣تنبلی وکسالت 3⃣1⃣ ارتباط نداشتن باعالم ربانی 4⃣1⃣ گناه مداوم بدون توبه سوره روم آیه ۱۰ (استناد حضرت زینب کبری سلام الله علیها برای یزید لعنة الله علیه 5⃣1⃣ عدم تمسّک به قرآن وعترت 6⃣1⃣ حسادت 7⃣1⃣ جمع آوری مال بیش از حدّ کفاف و لازم(حرص و حبّ دنیا) جریان ثعلبه که زکات مال را نداد من شرّ حاسد اذا حسد 8⃣1⃣ خانواده غیر صالح گاهی همسر و فرزند عامل ریزش و ولایت ستیزی هست مانند عبدالله بن زبیر 9⃣1⃣ حقد و کینه أحقادا بدریّة و حنینیة و خیبریّة 0⃣2⃣ حمیّت جاهلی،تعصّب بی جا و غیر منطقی اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم حمید اکبری۱۱ /۵/ ۹۷قم https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع: متهم در بی دینی تأملی در کلام امام صادق عليه السلام قَالَ الصّادِقُ علیه‌السلام: إِذَا صَلَحَ أَمْرُ دُنْيَاكَ فَاتَّهِمْ دِينَكَ. (تحف‌العقول، ص۳۵۹) چون کار دنیایت سامان یافت، به دین و آئین خود بدگمان شو. 1⃣ آنچه از اصلاح دنیا مورد نهی قرار گرفته، آن است که انسان با اصلاح دنیا، دین خود را از بین ببرد؛ یعنی برای رسیدن به منافع مادی ارزش‌های دینی را زیر پا گذاشته و از خطوط قرمز عبور کند. در همین راستا امام علی(عليه السلام ) فرمود: «ولا تُصلِحَنَّ دُنیاک‏ بِفَسادِ دِینِک‏ ومَحْقِهِ…»دنیای خود را با فساد دین خود اصلاح نکنید. و «… وَ لَا تَبِعْ آخِرَتَک بِدُنْیاک‏…»آخرت خود را به دنیا نفروش. 2⃣ کسی که به کسب حلال و لازم(به قدر کفایت و ضرورت) برای امرار معاش تلاش نکند او هم در دین خود تجدید نظر کند چرا که در دین حقیقی حتی برای توسعه دادن نسبت به خانواده و بیکار نبودن، توصیه وتأکید شده است، عبادت و دین به صوم و صلات منحصر نیست 3⃣ با توجّه به سخت بودن کسب حلال از یک سو، و وظيفه رسیدگی به فقراء از دیگر سو، به راحتی دنیای کسی آباد نمی شود(هر چند داشتن دنیای خوب منافاتی با دیندار خوب بودن ندارد)اما باید به خود بدگمان شود چون(ظاهرا با توجه به وضعیت جامعه وزمان، در طول تاریخ قبل از ظهور، اصل بر مشکل اقتصادی داشتن برای دیندار است) 4⃣ هر کاری و هر چیزی حتی به رنگ و قالب دینی منافات با دین باشد باید در آن دین تجدید نظر کرد چون اگر اخلاص بود نباید به راحتی جمع مال و موقعیت مناسب به دست می آورد(مگر برخی موارد استثناء مانند حضرت سلیمان و،،،) 5⃣ هیچ کس سلب اختیار نیست وهر کسی در هر شرایطی باید خود را متهم و مقصر بداند(فإتّهم دینک)یعنی به جای اینکه انگشت إتهام رابه سمت دیگران دراز کنیم اوّل خودرامتّهم وپاسحگوبدانیم) 6⃣متهم کردن دین خود یعنی ممکن است زیاد شدن نعمت،به سبب ناشکری کردن باشد امام حسین علیه السلام می فرماید: الْاسْتِدْراجُ مِنَ اللَّهِ سُبْحانَهُ لِعَبْدِهِ انْ یسْبِغَ عَلَیهِ النِّعَمَ وَ یسْلِبَهُ الشُّکرَ. استدراج از خداوند سبحان برای بنده اش به این است که نعمت را به سوی او روانه کند و توفیق شکر نعمت را از او سلب نماید. از امام صادق علیه السلام، تفسیر آیه شریفه: ... سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَیثُ لا یعْلَمُونَ. را پرسیدند، امام علیه السلام فرمودند: هُوَ الْعَبْدُ یذْنِبُ الذَّنْبَ فَیمْلی لَهُ وَ یجَدِّدُ لَهُ عِنْدَهَا النِّعَمَ فَتُلْهیهِ عَنِ الْاسْتِغْفارِ مِنَ الذُّنُوبِ فَهُوَ مُسْتَدْرِجٌ مِنْ حَیثُ لا یعْلَمُ. آن بنده ای است که گناهی مرتکب می شود و به وی مهلت داده شده و نعمت هایش اضافه می گردند و همین موجب می شود از استغفار برای گناهان باز بماند، پس او از جایی که نمی داند گرفتار می گردد. همین معنا از آیه ذیل قابل استفاده است. ... لَئِنْ شَکرْتُمْ لَأَزِیدَنَّکمْ وَ لَئِنْ کفَرْتُمْ إِنَّ عَذابِی لَشَدِیدٌ. اگر شکرگزاری کنید نعمت هایتان افزوده می شود و اگر کفران نعمت کنید مجازاتم سنگین است. در این آیه شریفه، اضافه شدن نعمت به عنوان اثر شکر ذکر شده است، ولی کمبود نعمت و نقص آن به عنوان اثر کفران مطرح نشده است، بنابراین چه بسا، نعمت بر ناشکر زیاد شود و خواسته هایش به وی اعطا و دعاهایش مستجاب گردد، و زندگی به ظاهر خوبی داشته باشد، ولی پایان این زندگی، عذاب قهر الهی است که می بایست در قیامت با آن روبرو شود 7⃣متهم کردن دین خود یعنی با سوء ظن به خوب شدن وضع دنیای خود بنگریم ازحضرت امير المؤمنين (علیه السّلام)نقل شده است: نعمت فراواني نديدم، مگر اين كه در كنارش حقي ضايع شده باشد 8⃣ متهم کردن خود یعنی بدانیم ریشه این وضع خوب(رفاه و آسایش همراه با بی تفاوتی و بدون دغدغه) ، مواضع ناصحیح ماست(مانندرذائل اخلاقی یا افکارغلط یاعمل بد) قَالَ اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ لاَ يَجْتَمِعُ اَلْمَالُ إِلاَّ بِخِصَالٍ خَمْسٍ بِبُخْلٍ شَدِيدٍ وَ أَمَلٍ طَوِيلٍ وَ حِرْصٍ غَالِبٍ وَ قَطِيعَةِ رَحِمٍ وَ إِيثَارِ اَلدُّنْيَا عَلَى اَلْآخِرَةِ. امام رضا عليه السّلام فرمود:مال جمع نمى شود مگر با وجود پنج خصلت:بخل شديد،آرزوى طولانى،حرص زياد،قطع رحم،ترجيح دنيا بر آخرت 9⃣ اگر دین بر اساس (قرآن و عترت)تمسّک و تبعیت شد حتی اگر دنیای او اصلاح بود منافاتی ندارد و نباید دیگران او را متهم کنند اما شایسته است چنین کسی برای رسیدن به کمال دین داری خود را متهم کند(دغدغه خدمت و بذل مال داشته باشد) 🔟 اسلام نه تنها با کسب حرام بلکه با جمع آوری و کثرت مال حلال (بیش از حدّ کفاف)نیزمخالف است،چراکه حبّ دنیا و دلبستگی به آن، انسان را دین گریزوحتی دین ستیزمی کند اللهّمَ صلّ علی محمد و آل محمد و عجّل فرجهم حمید اکبری6/ 3 /1401قم https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : آسیب های موبایل وفضای مجازی ✅مقدمه الف_ملاک و معیار مطلوب بودن هرکاری تأئید و مطابقت با ۱- شرع ۲- عقل، است ب_انواع آسیبها: ۱- دنیوی که شامل فردی و اجتماعی و فردی شامل جسمی و روانی است ۲- اخروی و معنوی ج_آسیب های فردی و اجتماعی: ۱- شنیداری۲- گفتاری ۳- تصویری ۴- نوشتاری:مثلا تبدیل زبان فارسی و تغییر فرهنگ د_استفاده از فن آوری: ۱- افراط ۲- تفریط۳- اعتدال (با موبایل کنار هم هستیم اما با هم نیستیم) ✍ضررهای جسمی 1⃣ عقیم شدن ونازایی 2⃣ گوشی کثیف ترین شی ومبتلا شدن به انواع بیماری 3⃣ تضعیف قوا ۱- گوش ۲- چشم 4⃣ ضعف جسمانی ،عدم تحرک ✍ضررهای روحی و روانی 1⃣ بدبینی وسوء ظن و بی اعتمادی 2⃣ بد اخلاقی وبی احترامی به والدین وغیره به خاطر انس با موبایل 3⃣ اضطراب وترس ونا امنی ( با اینکه به ظاهر برای امنیت و آسایش میخواهد) 4⃣ تمرکز وتفکر واستعداد از بین میرود 5⃣ افسردگی به خاطر ۱ - احساس عدم لذّت۲ - خلوت وتنهایی۳- احساس نا امنی ✍ضرر های اجتماعی: 1⃣ نقش آفرینی در هویت ۱- وابستگی به موبایل وافراد ۲- با کثرت تماس توهّم عزّت یا عدم عزّت دارد 2⃣ مُدگرایی و مُد سازی 3⃣ تبدیل زبان و فرهنگ 4⃣ شایعه سازی وترویج خرافات 5⃣ ارتباط های نامشروع 6⃣ ازدواج نارس 7⃣ کاهش روابط عاطفی بین افراد 8⃣ از بین رفتن حیاء وادب الف) عمومی کردن خلوت خود با إشراف پیام رسانها ب) در هنگام مسجد و نماز ج) در مدرسه ومنزل د) عدم مراعات ادب و احترام با صحبت بی موقع یا بازی با موبایل ه) ترویج فاحشه و) تهییج شهوت با فیلم و عکس یا موسیقی حرام 9⃣ در معرض تهمت وبی ابرو شدن 🔟 آسیب های اینترنت و ماهواره را دارد 1⃣1⃣ عدم مراعات قوانین و حقوق دیگران( مثلا در رانندگی یا حرف یا ایجاد مزاحمت با صدا وخواب واسایش دیگران را از بین میبرد 2⃣1⃣ خطر انحراف عقیدتی ۱- مطالب بد ۲- معاشرت بد 3⃣1⃣ خطر انحراف جنسی ✍ضررهای اقتصادی: 1⃣ هزینه گوشی 2⃣ هزینه شارژ 3⃣ کاهش تولید وتلاش وافزایش مصرف 4⃣ اتلاف واسراف انرژی، از بین رفتن وقت، جوانی و عُمر 5⃣ اخّاذی با فریب وگروکشی و تهدید به ریختن آبرو ✅نکته مهم هدف از مقاله مذکور. نفی استفاده از موبایل یا عدم ورود به فضای مجازی نیست بلکه تعلیم و تذکر آسیب‌هایی است که افراد، اگر آن را کنترل و مدیریت نکنند به شدت به آن ضررها مبتلا می شوند اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم قم/حمید اکبری https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : راههای اعتماد به نفس 1️⃣ دعا و توسل إستعینوا بالصبر و الصلوة 2️⃣مواجه شدن با موارد ترس اذا هبت عن شیء فقع فیه کنارگیری و تجربه نکردن باعث دوام و عمق ترس می گردد 3️⃣عدم شناخت الناس اعداء ما جهلوا اگر آگاهی لازم از خود ،کار،مخاطب و فضا و آثار کار پیدا شود ترس، بی علاقه گی کنار می رود 4️⃣معاشرت و مصاحبت با افراد با اعتماد و شجاع اِنَّ طبعک پسرق طبعه وانت لا تعلم 5️⃣ ترک طرح عنوان عیب و نگفتن جمله من نمی توانم (چرا که باعث تولید ویا توسعه بی اعتمادی و ترس و همان عیب مطروح می شود ) 6️⃣ یادآوری کارهای سخت تری که با توانمندی آن را انجام داده پس بهدطریق أُولی من هم می توانم وباید اعتماد به نفس کنم 7️⃣ تفکر و تدبّرُ در قرآن و روایات 8️⃣ بیان مطالب حق ( مطابق عقل و شرع ) وبا سبک صحیح و منطقی (مراعات زمان ،مکان،کلمات،لحن.،وحالت چهره در بیان حقّ)باعث افزایش اعتماد میگردد 9️⃣ ایمان و اعتماد به خدا و جلب رضایت خالق هدف او باشد اِنّ الله یدافع عن الذین آمنوا حج ۳۸ 0️⃣1️⃣ پیش بینی و احتمال خلاف آنچه مورد علاقه و نظر است، باعث آمادگی و استقبال از مخالفت و انتقاد و کاهش اصطراب و بالا رفتن اعتماد به نفس می گردد. 1️⃣1️⃣ انتخاب شرائط مناسب مکان،زمان،نور،گرمای و سرما و..... مثال:گاهی روی صندلی بهتر صبحت می کند تا روی منبر یا با تخته بهتر مسلط دارد 2️⃣1️⃣ امادگی جسمانی و روانی: نقص و ضغف در هریک از اعضاء باعث به هم خوردن اعتماد به نفس می شود، بهداشت دهان ودندان استفاده از عینک یاسمعک در صورت استنشاف و ....غم وغصّه قرض وقسم 3️⃣1️⃣ رفع نیاز و عدم احتیاج گرسنگی و تشنگی قضای حاجت، و درمان درد و ... چرا که نیاز باعث از بین رفتن اعتماد به نفس است 4️⃣1️⃣تقطیع و کوچک کردن کار ( مرحله ای انجام دهد ) 5️⃣1️⃣مشورت در کار لا مطاهَرة کالمشاورة 6️⃣1️⃣مشارکت دیگران با او و یا او با دیگران ( تنهائی حس و حال را کم می کند ) 7️⃣1️⃣حمایت و پشتیبانی( گاهی والدین با مایوس کردن فرزند، در فرزند ترس و نگرانی نسبت به ازدواج ایجاد می کنند) 8️⃣1️⃣ مشاهده رفتار دیگران و استفاده از تجربه آنان، (اگر دیگران می توانند پس من هم می توانم) 9️⃣1️⃣ توجه به ظرفیت ها و توانمندی های خود(نگاه به ضعف و نقص خود نکند، چرا که ۱ هر کس ممکن است نقصی داشته باشد ۲ قُوّت ها می تواند جابر ضعف باشد گاهی از یک معلول مشاهده شده نخبه و تولید گر شده) 0️⃣2️⃣ الگوگرفتن ازطبیعت،حیوانات ودیگر انسانها، مثلا یک مورچه ۷۰ مرتبه از دیوار بالا می رود و می افتد اما بالاخره با تلاش موفق می شود پس من می توانم یا جریان سکّاکی و مشاهده غلبه آب بر سنگ این اعتماد به نفس را به دست آورد که قلب من از سنگ سخت تر نیست من هم می توانم ۲۵رجب مبعث پبامبر ( صلی الله علیه واله) حمید اکبری ۹۶/۲/۵قم اللهم صل علی محمد و ال محمد وعحل فرجهم https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع: آسیبها و آثار خود إرضائی 1⃣ عذاب وعقوبت الهی 2⃣ ضعف اعصاب و بیماری های روانی إضطراب و نگرانی 3⃣ إختلال جنسی 4⃣ خودکشی 5⃣ یأس و نا امیدی 6⃣ منزوی و گوشه گیر 7⃣ تأخیر ازدواج 8⃣ ضعف جسمانی، بینائی 9⃣ عقیم شدن ونازائی 🔟 پیری زود رس اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم حمید اکبری1402/2/26قم https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع :معیار انتخاب شغل عناوین و اصول لازم برای انتخاب رشته و شغل 1️⃣کشف استعداد مثال:دانه انار استعداد انجیر یا زیتون را ندارد 2️⃣علاقه : الناس اعداء ما جهلوا گاهی عدم علاقه بخاطر عدم شناخت است نباید صرفا به علاقه بالفعل که در وجود انسان است اکتفا کرد چرا که گاهی علاقه منفی در اثر معاشرت یا تربیت خاصّ شکل گرفته مثلا به موسیقی علاقه دارد چون پدرش این گونه بود 3️⃣اولویّت قرار دادن : با توجه به زمان،مکان ،موقعیت ،عمر محدودامکانات و هزینه و ... نمی توان چندرشته ویا نباید حتی یک رشته خاص و شغلی را انتخاب کرد باید با در نظر گرفتن همه شرائط اولویت را انتخاب کرد مثل: سر سفره ای که چند نوع غذااست با توجه به ظرفیت محدود معده،غذائی که مفیدتر است انتخاب می شود هر چند ممکن است به همه آنهاعلاقه داشته باشیم 4️⃣رضایت الهی ورسالت انسان ( تکامل و تقرب الهی ) چرا خداوند حکیم ،برخی از مشاغل را حرام یا مکروه کرده است ؟ چون با سعادت انسان سازگار نیست برخی از مشاغل مانند راه رفتن بر روی طناب است مثلا جوانی که لباس زیر زنانه می فروشد ویا در معرض نامحرم است، بله حرام نیست اما در معرض خلاف و انحراف هست(بهترین حالت برای زن چیست ؟ حضرت زهرا سلام الله علیها فرمود :اینکه ااو هیچ مردی را نبیند و مردی نیز تا امکان دارد او را مشاهده نکند یعنی در معرض نامحرم نباشد) 5️⃣ نزدیک محل اسکان وحدّ الامکان در شهر محل سکونت باشد، چرا که: ۱.اهتمام به خانواده ۲.آرامش.۳ جلو گیری از انحراف و،،، (معیشة فی بلده) 6️⃣نیازمندیهای مردم مثال هنوز دارد لوازم پیکان یا فلان ماشین که از دور خارج شده می فروشد ویا رشته ای انتخاب می کند که اصلا یا خیلی کم در کشور به آن نیاز می شود 7️⃣ توانائی و قدرت گاهی ممکن است علاقه و استعداد کار یا رشته ای در کسی باشد اما توان لازم آن را ندارد مثلا چه معنا دارد زن رشته و شغل صنعتی یا مهندسی خاص یا زمین شناسی و غیره انتخاب کند؟! آیا با رسالت زن که مادری و همسری است سازگار است ؟ 8️⃣پر زحمت وطاقت فرسا نباشد( درتعقیبات نماز عشاء اشاره شده) برای کسب روزی حلال باید تلاش کرد اما نباید به گونه ای باشد که انسان رنج فراوانی را بر خود متحمل کند که نتواند به خود،خانواده و عبادت برسد لذا در ادعیه معصومین علیهم السلام آمده که روزی ام را بدون زحمت فراوان برسان اگر انسان به قدر کفاف داشته باشد و عزّت خود را حفظ کند لازم نیست مشاغل بسیار سخت و یا ساعت زیادتری فعالیت کند. 9️⃣با عزّت ،کرامت و حرمت انسان سازگار باشد خود رادر هر شغل و رشته ای قرار ندهد 0️⃣1️⃣تولیدی و حتی اشتغال زا باشد شغل کارمندی یا کارگری مستمر سفارش اسلام نیست باید مستقل و کارفرما و خود اهل تولید شد ✅ نتیجه اگر اافراد جامعه رشته و شغل مناسبی انتخاب کنند،و دغدغه تولید داشته باشند تورُّمی پیش نخواهد آمد فرهنگ بیکاری، مصرف گرائی واسراف جامعه را نابود می کند و باعث فساد فرهنگی و اقتصادی می گردد مثلا چوپان یک تولید تولیدگر است،کشاورز و غیره ... حتی در روایت آمده که نهی از شغل کارمندی شده است نکته ۱البته هرکس به استعداد و امکانات خود باید،رشته و شغلی را انتخاب کند که منتهی به تولید شود مثلا فردی غذای مردم را تولید می کند کسی هم عالم و مجتهد و سرباز امام عصرعلیه السلام تولید می کند یعنی حوزه و جلسه درسش، محصولات وثمرات پر برکتی دارد مراد از مقاله مذکور این نیست که حالا که رشته و شغل مناسب با اصول ده گانه نیافتم پس بیکار باشم، بیکاری مذموم و مبغوض خداست ( سقط من عینی ) 1⃣1⃣باید فعلا مشغول کاری باشد البته برای دراز مدت به فکرحرفه و مهارت و فن باشد ( می تواند مورد یازدهم باشد) قم۹۵/۱۲/۱۴حمید اکبری اللهم صل علی محمد و آل محمد وعجل فرجهم https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوغ :آثار بی عفّتی و إرضای غیر شرعی 1️⃣ انحرافات جنسی الف_خودارضائی( استمناء در پسران.استشهاء در دختران) ب_إرضاء با همجنس؛(لواط در مردان .مساحقه در زنان) ج_إرضاء با غیر همجنس (زنا.حیوان خواهی، با اشیاء و،،،) 2️⃣اختلال جنسی الف_إنزال زودرس ب.بلوغ زودرس ج.عدم رضایت جنسی 3️⃣سوءظن و بد بینی افراددر جامعه نسبت به هم 4️⃣تاخیر ازدواج 5️⃣تزلزل کانون خانواده ها 6️⃣کاهش تولیدو فعالیت اقتصادی 7️⃣افزایش جرم و جنایت 8️⃣ بی هویت شدن جامعه وبی اهمیت واقع شدن آن در جوامع بین الملل 9️⃣عقوبت و عداب الهی در دنیا و آخرت 0️⃣1️⃣مبتلا شدن به انواع بیماری های جنسی مانند، هپاتیت، سوزاک، شپش شرمگاهی و،،، ( سلامت و امنیت افراد از بین می رود 1️⃣1️⃣ اضطراب ،ترس واختلال روانی 2️⃣1️⃣وسواس 3️⃣1️⃣یاس 4️⃣1️⃣ توقف نسل یا نسل و فرزندان ناقص جمسی __روانی 5️⃣1️⃣تکثیر نسل حرام 6️⃣1️⃣قطع روابط عاطفی بین افراد که منجر به بی تفاوت شدن افراد نسبت به یکدیگر می شود شخص بی عاطفه علاوه بر انکه خودظلم می کند جلوی ظالم را نمی گیرد و بلکه حمایت نیز می کند فضایل اخلاقی و کمک به دیگران از بین می رود. 7️⃣1️⃣خودکشی 8️⃣1️⃣مبتلا شدن به اعتیاد به مواد مخدر 9️⃣1️⃣ فاصله گرفتن از اجتماع ،گوشه گیری ورهانیّت 0️⃣2️⃣ریخته شدن قبح انحرافات جنسی وتا جائی که مانند قوم لوط بی شرمانه به منزل لوط آمدند اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل حمید اکبری /قم https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع :۱۲ تفسیر از اَنا قتیلُ الغَبَرة قُتِلتُ مکروباً من کشته شده اشکم، با مصیبت، به شهادت رسیدم 1️⃣نتیجه کشتن مَن ،اشک و عزاست یعنی با روضه ابا عبدالله ،عواطف تحریک می شود و سپس عقیده مردم درست می گردد 2️⃣ با توجّه به عبارت(قتلت مکروباً) می توان گفت معنای اَنا قتیل العبرة این است که : کُشتن من به روش بسیار فجیع و غیر معمول بوده، به گونه ای که حتی اشک غیر معتقد به امام حسین را در می آورد 3️⃣ با اینکه دشمن می دانست حق با او نیست و بارها توسط امام واصحاب اِتمام حجّت شده اند اما با اشک و غم مرا کشت مانند عمرسعد ملعون 4️⃣ بنی امیّه و دشمنان با ایجاد ترس و تهدید در مردم ودر آوردن اشک آنان مجبور به کشتن من شده اند ( لا اقل عدّه ای با جبر وتهدید ابن زیاد ملعون به کربلا آمده اند) 5️⃣ با توجّه به معنای صفت مُشبهه و دوام معنا یعنی دائماً با یاد امام حسین علیه السلام در هر زمان و مناسبتی، با اشک وغم همراه است( قتیل به معنای مقتول نباشد بلکه صفت بگیریم ) 6️⃣ برای از بین بردن اشک و غم مردم قیام کردم و کشته شدم برای آنکه بنی امیّه به خاطر ظلمی که به مردم کرده بودند و دین را وارونه کردند و دنیای آنان را نیز خراب ،قیام و کشته شدن من برای آنکه اشک و آه مردم و مصیبت آنان که توسط حاکمیت طاغوت ایجاد شده بود از بین برود 7️⃣ من کشته رحمت هستم یعنی جامعه اسلامی با اشک ریختن لبریز از رحمت شده و دلها نرم شده و با یکدیکر اُلفت گیرند ( سعادت پرور فروغ شهادت ص ۳۰۰) ( اشک نماد رحمت و عطوفت است) 8️⃣ عَبَره از عبور گرفته شده ،یعنی کشته شدن امام حسین علیه السلام و إقامه عزای حضرت، باعث هدایت و عبور افراد از گناه و انحراف است 9️⃣قتیل مانند کریم در عبارت انا قتیل العَبَرة به معنای اسم فاعل باشد یعنی مصیبت امام حسین علیه السلام اشک را می کُشد(می خشکد) به عبادت دیگر در مصیبت امام حسین علیه السلام اشک فراوان ریخته می شود و یا باید ریخته شود تا اشک تمام شود چنانجه امام عصر علیه السلام فرمود لأندبنّک بَدَل الدموع دَما آن قدر برای تو اشک می ریزم تا اشکم تمام شود و به جای آن خون از چشمانم جاری گردد 0️⃣1️⃣ أشک نماد، رحم و عاطفه است، امام معصوم ،رحمه الله الواسعه است بنابراین اَنا قتیل العبرة یعنی فراوان و دائما اشک ( به معنای عطوفت،رحمت ) برای هدایت و نجات مردم ریختم تا کشته شده ام . 1️⃣1️⃣ اَنا قتیل العبرة را می توان به معنای عرفی آن گرفت: من فدای اشک های شما محبّان که در آینده،می ریزید هستم مانند بنفسی انت که امام سلام الله علیها به حضرت عباس علیه السلام فرمودند 2️⃣1️⃣ با اشکی که دشمن به بهانه قتل عثمان ویا اجداد خود از مردم بر علیه اهل بیت علیه السلام در اوردند سبب کشته شدن امام حسین علیه السلام شد /احقاداً بدریّه/بغضاً لأبیک / ودر مقاتل هست به خاطر آب ندادن به عثمان ،آب را به روی آنان ببندید ( در حالیکه علی علیه السلام ) برای عثمان توسط امام حسن علیه السلام آب فرستاد و زخمی شده اند) حمید اکبری اللّهم صَل علی محمّد و آل محمّد وعجل فرجهم https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع: علل افسردگی ودرمان آن 1⃣ جهل وجهان بینی غلط اگر شناخت فرد اصلاح بشود،دیگر از مشکلات عبور می کند شناخت صحیح الف_تدبّر در قرآن وروایات ب_ارتباط بذ عالم ربّانی ج_مطالعه خاطرات شهدا 2⃣ یأس وناامیدی 3⃣ القای ناتوانی وخود کم بینی مانند من ضعیفم ،مریضم ،نمی توانم ،نمیشه نگوید چراکه طرح عیب باعث تولید ویا توسعه آن می گردد پس دائم نگوید من افسرده‌ام ،بدبختمو،،، 4⃣ ضعف ایمان و ارتباط با خدا نداشتن 5⃣ مقایسه خود بادیگران وتوجه نداشتن به دارائیها وتوانائیهای خود وقتی فرد خودرا حقیر وضعیف ببیند واینکه دیگران داراتر وتواناترند منزوی وافسرده می گردد 6⃣ آرزوها وامیدهای ایده آلی داشتن وبعید دانستن به آن باعث اضطراب وافسردگی می گردد 7⃣ بیکاری وعدم مشغولیّت 8⃣ نداشتن هدف، برنامه ونظم 9⃣ اهمیت ندادن به لذّت حلال، وتفریح سالم 🔟 دوستان واطرافیان نامناسب ویا ناصالح(مانند برخی والدین،خواهران ،برادران ،همسر و....) اخلاق بد آنان ویا ارتباط با افرادی که افسردگی دارند 1⃣1⃣ محیط ومکان نامناسب 2⃣1⃣ تنهائی وخلوت 3⃣1⃣ عدم رعایت بهداشت ونظافت 4⃣1⃣ سوء تغذیه 5⃣1⃣ اخلاق بد و داشتن رذائل اخلاقی(سوءظن لجاجت، حسادت ،غرور ،کینه، تکبر ) 6⃣1⃣ گناه وبی تقوایی 7⃣1⃣ دیدن شکستها وندیدن موفقیتها 8⃣1⃣ انتظار محبّت وتوقع داشتن احترام و عزّت نداشتن 9⃣1⃣ غصّه کوتاهی وبی تدبیری گذشته هارا می خورد 0⃣2⃣ برای خود کرامت وشخصیت ندارد 1⃣2⃣ کسالت وتنبلی 2⃣2⃣ چاقی (عدم تحرک مورد تمسخر بودن) 3⃣2⃣ به پوچی رسیدن 4⃣2⃣ مریضی و درد داشتن 5⃣2⃣ فقرو فشار اقتصادی 6⃣2⃣ مجّرد ماندن وعدم توجّه به نیاز جنسی 7⃣2⃣ قد وقیافه خاص داشتن 8⃣2⃣ آب وهوای آلوده 9⃣2⃣ دنبال جلب رضایت مردم وبه هدف اینکه ازچشم آنان نیفتد لذا تمام دغدغه اش درنوع رفتار وگفتار، مدل لباس، چیدمان منزل و.....برای مردم زندگی می‌کند، لذا خسته وافسرده می شود چرا که نگران است دیده وپسندیده نشود 0⃣3⃣ برای خود کلاس گذاشتن و شأنی قائل شدن ولذا انتظار وتوقع از دیگران مطابق مقام توهمّی خود دارد اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم حمید اکبری ۹۸/۹/۱۷قم https://eitaa.com/serathamed