eitaa logo
معیار(صراط الحمید)
1.5هزار دنبال‌کننده
496 عکس
162 ویدیو
9 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم هدف بیان شاخص هایی برمبنای عقل وشرع است تا افرادبا اطمینان خودرا ارزیابی کنندو یا وظیفه خود را به درستی تشخیص دهند ان‌شاءالله در صورت انتقاد یا پیشنهاد یا سوال با ادمین ارتباط بگیرید:09127473862 @hamldakbarl لینک @serathamed منشن
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع:صلاحیت یا مصلحت؟ دلائل انتصابات برخی از مسئولان بی کفایت از سوی رهبری عزیز چیست؟! ✅مقدمه : یکی از سؤالات مردم اینکه، چرا رهبری، با اینکه برخی از افراد تخصص یا تعهد کافی را ندارند،به آنها مسئولیت جدید می دهد و یا سلب مسئولیت از آنها نمی کند، و ممکن است همین باعث، بدبینی مردم به رهبری، نظام و روحانیت می گردد ✍پاسخ اینکه : تا موضوعی و فلسفه کاری برای ما روشن نشده، بدون تحقیق، قضاوت نکنیم، با توجه به شخصیت رهبر بزرگوار، از حیث تقوا، تجربه،صبر، بصیرت،و شجاعت و دغدغه پیشرفت نظام اسلامی و إجرای عدالت بنابراین باید گفت : گاهی إعطای مسئولیت یا إبقای آن مصلحت نظام است نه صلاحیت افراد نکته مهم : مصلحت هم اگر بر مبنای عقل وشرع باشد، عین عدالت است، چرا که عدل یعنی هر چیزی سر جای خودش قرار گیرد،حتی ممکن است کسی صلاحیت لازم را ندارد، یعنی عدالت لزوما به معنای رسیدن صاحب حق به حقش نیست گاهی عدلت یعنی مصداق حق، در شرایطی تغییر می کند که تشخیصی آن با فقیه حکیم و بصیر و شجاع هست برخی از مصالحی که ممکن است در نظر رهبری باشد: 1⃣ پیشگیری از فتنه مانندإبقای مولوی عبدالحمید، در مسند امام جمعه! اگر ایشان عزل شود به دلیل مقبولیت ایشان در نزد اهل سنت، باعث فتنه و اختلاف شدید در کشور می گردد 2⃣ گاهی برای آنکه مردم به این بلوغ وشناخت برسند که اگر ارادتی به فلان شخص دارند او در آن مسئولیت رسوا شود و خود را نشان دهد مثلا تولیت حرم امام به آقای حسن خمینی یا هاشمی رفسنجانی و،،، 3⃣ گاهی به خاطر آنکه، نیروی انسانی لازم و کافی نداریم چاره ای نیست مثلا تولیت آقای مروی برای حرم رضوی 4⃣ گاهی برای آنکه فلان شخص جذب دشمن نشود به او مسؤلیت داده می شود تا تیم او و حامیان او فتنه اکبر نکند، او را سرگرم و دلخوش به جبهه خودی می کند مانند دادن مسؤلیت،به آقای آملی لاریجانی، 5⃣ گاهی دادن مسئولیت به برخی، برای کادر سازی و اقتضای کار تشکیلاتی است مثلا تنفیذ آقای رئیسی، تا زمینه قطع سرهای إژدهای هفت سر، فراهم شود 6⃣ گاهی برای جذب حداکثری مردم به نظام هست چرا که فرد مورد نظر از مقبولیت نسبتا خوبی در برخی اقشار دارد مانند عضویت احمدی نژاد در شورای تشخیص 7⃣ گاهی فشار لابی، و مافیای قدرتهای پنهان، مانع رهبر حکیم می گردد که با مسئولیت فردی موافقت کند، البته قبول کردن رهبری از روی ترس یا رضایت قلبی به آن نیست مثلا روی کار آمدن حسن روحانی! لابی (به انگلیسی: Lobby ) به گروهی گویند که در اوضاع سیاسی کشوری از طرق مختلف قانونی سعی در اعمال نفوذ و پیشبرد دیدگاه خود را داشته باشد. 8⃣ گاهی نظام اسلامی برای پیشرفت و منفعت مردم، به تخصص و تجربه فردی،لازم دارد و چاره ای به دادن مسئولیت به طور موقت نیست، هر چند ممکن است تقوا و تعهد لازم را ندارد مثلا،،، ✅ نکته و نتیجه) الف_در مثال ها و مصادیق افراد، ممکن است نقد و نظری باشد اما اصل موارد مصلحت، قابل خدشه نیست، پس لطفا در مثال مناقشه نکنید ب_تا مردم به رشد کافی و بصیرت نرسند، امام جامعه، نمی تواند عدالت إیده آل را اجرا کند کمی فکر کنیم چرا امیرالمؤمنین علیه السلام باید به امثال اشعث، ابوموسی و،،، مسئولیت بدهد؟! ج_در نقد رهبری و نظام اسلامی، تا چیزی را نمی دانیم نگوییم مستند حرف بزنیم و مستند حرف بشنویم نباید، به گونه ای حرف زد که موجب نا امیدی مردم و تضعیف نظام باشد که به تعبیر رهبر بزرگوار، گناه نابخشودنی هست، هر کاری و هر حرفی و هر سکوتی که موجب سوء استفاده دشمن می شود باید ترک شود اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم جهاد تبیین=تولید محتوا قم1402/2/30حمید اکبری https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع:عوامل تقرّب الهی در زیارتنامه حضرت معصومه سلام الله علیها ✅ مقدمه پنج عنوان در متن زیارت نامه حضرت معصومه سلام الله علیها ،باعث رشد، کمال و تقرّب انسان به خدای سبحان، بیان شده است 1⃣تولّی( محبت به اهل بیت علیهم السلام) أَتَقَرَّبُ إِلَى اللّٰهِ بِحُبِّکُمْ، 2⃣ تبرّی(دشمنی و بغض نسبت به دشمنان اهل بیت علیهم السلام) وَالْبَراءَهِ مِنْ أَعْدائِکُمْ، 3⃣ إطاعت و تسلیم محض،با رضایت کامل وَالتَّسْلِیمِ إِلَى اللّٰهِ راضِیاً بِهِ غَیْرَ مُنْکِرٍ وَلَا مُسْتَکْبِرٍ، 4⃣ إیمان و یقین به معارف نبوی، با رضایت کامل وَعَلَىٰ یَقِینِ مَا أَتىٰ بِهِ مُحَمَّدٌ وَبِهِ راضٍ، 5⃣ إخلاص کامل و جلب رضایت الهی نَطْلُبُ بِذٰلِکَ وَجْهَکَ یَا سَیِّدِی اللّٰهُمَّ وَرِضاکَ وَالدَّارَ الْآخِرَهَ ✍ نکات: 1⃣ شاید بتوان گفت متن مراحل تقرب الهی و ترتیب منطقی را بیان می‌کند یعنی: 🌹 محبت به اهل بیت علیهم هر کسی داشته باشد، نسبت به دشمنان، بغض و برائت دارد 🌷محبت به اهل بیت علیهم السلام، انسان را اهل تبعیت و اطاعت می کند 🌺اهل اطاعت، انسان را به ایمان و یقین می رساند(یعنی معرفت اجمالی انسان، با تقوا و تبعیت به معرفت تفصیلی و یقین، تبدیل می شود 🌸مطیع شدن یعنی کسب رضایت الهی 2⃣ هر یک از عناوین مذکور به تنهایی، عامل تقرّب است چرا که به یکدیگر مرتبط اند 3⃣ کسب رضایت الهی، قله و افق همه معارف دین است اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم حمید اکبری1402/2/30قم https://eitaa.com/serathamed
موضوع : عوامل زهد ✅ مقدمه زهد به معنای نداشتن دنیا یا عدم تلاش نیست بلکه زهد یعنی : ۱_ عدم وابستگی ۲_ بی رغبتی به دنیا حال چه کنیم زاهد بشویم؟ 1⃣ دعا و توسل 2⃣ یاد مرگ 3⃣ پرهیز از مال اندوزی وکثرت مال 4⃣ مجالست با فقرا (المعاشرة موثرة) 5⃣ تلاوت وتدبُّر در آیات و روایات مخصوصاً مربوط به زهد 6⃣ مطالعه سیره انبیاء ،اوصیاء ،علما وشهدا 7⃣ تمرین( به تدریج وتحمیل بر نفس) 8⃣ تفکر در مورد فنای دنیا ( کُلّ من علیها فانّ) 9⃣ خود را شبیه زاهد کردن از باب : ان لم تکن حلیما فتحلم و اگر زاهد نیستی، خودت را شبیه زاهدان قرار بده 🔟 حُبّ خدا ،نبیّ وامام را تقویت نماید عشق به رضایت الهی وبهشت ،دنیا را در نظر انسان ناچیز میکند . شب تاسوعا ۱۳۹۶ شلمزار حمید اکبری اللّٰهُمَّ صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : انواع ظرف ها و ظرفیت ها 1⃣ استکان قهوه خیلی کوچک است ظرفیت برخی آدم ها اینگونه است اصلا تحمل مصیبت و حتی نعمت را ندارند گنجایش ندارند 2⃣برخی مثل لیوان برعکس توی کابینت یا روی میز رستوران اند باید او را برگردانی تا در آن آب بریزی برخی آدم ها باید برگردند و توبه کنند تا از ظرفیت آنان استفاده شود 3⃣برخی ظرف ها فقط دکوری هستند بایدبفهمیم ظرفیت وجودی ما در دنیا دکوری نیست که بی استفاده و معطل بمانیم 4⃣برخی مثل آبکش اند هر چند بزرگ اما نمی توانند آب را نگهدارند برخی به ظاهر ظرفیت بزرگی دارند اما ده ها خروجی و از بین برنده نعمت الهی دارند با رفتار و گفتار خود(بخل و بد اخلاقی و،،،) ظرفیت عظیم خود را سوراخ کرده و نمی توانند از هرنعمتی بهره ببرند و نه آن نعمت را حفظ می کنند! 5⃣برخی مثل قیف اند واسطه فیض و نعمت به ظرفیت‌های دیگر که توانایی دریافت ندارند قیف علاوه بر اینکه بهره مند از نعمت می‌شود. واسطه نعمت هم است البته به شرط آنکه وصل به ظرف باشد به ظرفیت های ضعیف توجه و ارتباط داشته باشد و فیض برساند 6⃣برخی ظرف ها آلوده است آب و غذا که در آن بریزی آلوده میشود برخی ظرفیت ها که آلوده به غرور و تکبر و لجاجت و حسادت شده اند هر نعمتی و توفیقی را که به آن دست یافته اند آلوده و خرابش می کنند! 7⃣برخی مانند آفتابه اند ظرفیت و جایگاه وجودی او در توالت است آدم هایی که فضای فکری و وجودی خود را منحصر به مسائل دنیوی، مادی و جنسی می کنند و برای قلب و فکر و دین و آخرت خود برنامه ای ندارند! 8⃣ برخی ظرف ها درب دارند برخی بی درب آدم هائی که هر چیزی را می بینند و هر چیزی را می شنوند و درب و نگهبانی ندارند مواظبتی ندارند ظرفیت آنان صادرات خوبی ندارند چون واردات خوبی نداشته اند قلب، حرم و بیت الله هست، نبايد غیر خدا، در آن راه یابد 9⃣ ظاهر برخی ظرف ها زشت و کثیف و ترک خورده است کسی رغبت نمی کند از آن استفاده کند اگر میخواهیم از ظرفیت و استعداد ما استفاده بشود مراعات آداب و اخلاق و نظافت و بهداشت را داشته باشیم 🔟برخی ظرف ها یک بار مصرف اند و برخی یک عمر مثل ظرف مسی و چدنی قابل استفاده اند ظرفیت آدم ها نیز اینگونه است برخی مقاوم، برخی مأیوس و بی خاصیت و یک بار مصرف!!! 1⃣1⃣برخی ظرف ها سطل آشغال هستند آدم هایی هستند که تمام ظرفیت و استعداد خود را در گناه و آلودگی و کثافت به کار می گیرند 2⃣1⃣ برخی لیوان ها و ظرف ها دارای دسته اند داغی و سنگینی آنان را می‌شود تحمل کرد اما گرفتن لیوان و ظرف داغ بی دسته قابل تحمل نیست برخی آدم ها هیچ راهی و جایگاهی برای پذیرش و تحمل آنان نیست بی منطق و عصبانی و بداخلاق رب اشرح لی صدری و اعوذ بک من شر نفسی و شر الشیطان 🌹نکته هر کسی فکر کند و به خود بگوید تو چه ظرفی هستی؟ و ظرفیت وجودی تو چقدر هست؟ به دنیا آمده ایم که ظرفیت پبدا کنیم انشاءالله اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم حمید اکبری 16/ 4 /1400 https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : تشبیه مرگ به مسافرت ✅ مقدمه برای شناخت بهتر مرگ و آمادگي بیشتر برای معاد و آخرت، لازم است با مثال، موضوع مهم رحلت، روشن شود،نگرانی راننده ونرسیدن ماشین به مقصد به عوامل متعددی بستگی دارد، در این دنیا ما مثل راننده هستیم 1⃣ کمبود بنزین تزوّدوان فانّ خیر الزادالتقوی ( بقره ۱۹۷) 2️⃣ نقض فنی 3️⃣ ماشین سرقتی 4️⃣ جنس قاچاق دارد 5️⃣سرعت و سبقت غیر مجاز 6️⃣ همراهان ناصالح و خلاف کار 7️⃣ تنهائی در جاده(طولانی و تاریک) 8️⃣ نبودن علائم رانندگی و راهنما 9️⃣ نداشتن هدف و مقصد 0️⃣1️⃣! نداشتن گواهینامه و عدم تجربه کافی رانندگی 1️⃣1️⃣ کامل نبودن مدارک(بیمه،معاینی فنی و...) 2️⃣1️⃣ عبور درخیابان ورود ممنوع 3️⃣1️⃣ پلیس بد یا پلیس حسّاس 4️⃣1️⃣ جاده و راه خراب (خاکی، پر از دست انداز، پر پیچ و خم نهاوند۹۸/۴/۲۸حمیداکبری اللّهُم صَل علی محمّد وال محمّد وعجل فرجهم https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع :اصلاح چیست؟و إصلاح طلب حقیقی کیست؟ ✅مقدمه اگر کسی مُدّعی اِصلاحات است باید طبق اصول عقلی وشرعی باشد دراین صورت همه انبیاء وائمه علیهم السلام اصلاح طلب بودند و الاّ منافقین هم می گفتند ( نحن مُصلِحون ) معیار اصلاح طلب واقعی: 1️⃣مبارزه با طاغوت، اِستکبارو مظاهر شرک 2️⃣مخالفت با فساد و منکر ( نه آنکه بگوید آزادی مُطلق و هر چه خواست مردم است حتی اگر بدحجابی، همجنس بازی و سگ بازی را بخواهند) 3️⃣ ترویج دین و ارزشهای اسلامی و بالا بردن سطح انتخاب مردم و اصلاح سبک زندگی( یُعُلّمهم و یزکیّهم ) 4️⃣ اِصلاح رذائل اخلاقی در خود و جامعه،مانند لجاجت،حسادت،جهالت بخل و تعصّب بی جا و،،، 5️⃣شروع تغییر را از خود،خانواده و خویشاوند و خودی ها قراردهد (قوا انفسکم و اهلیکم نارا) ( واَنذر عشیرتک الأقربین) نه اینکه خود را بی عیب بداند یا ابتدا به عیب دیگران بپردازد! 6️⃣ اصلاح قوانینی که ضد عدالت است چرا که باعث اذیت مردم و مانع رسیدن به حقوق است 7️⃣ تذکر و حتی حذف افرادی که درکار و گفتار خود کوتاهی ویا حتی مخالفت با دین و نظام اسلامی داشته اند ( نه چشم پوشی و اهمال کاری و حتی دادن مسئولیت جدید به افرادی که تخصص یا تعهد لازم را ندارند) 8️⃣ از هر فرد شایسته استفاده شود نه آنکه چون فردی از حزب مخالف است او را به کار نگیرد 9️⃣ اقدام عملی و جدّی برای رفع موانع ازدواج و اشتعال جوانان 0️⃣1️⃣ نهادینه کردن سبک زندگی اسلامی (زندگي مصرف گرائی، اسراف و لاکچری بازی اصلاح طلبی نیست) اللهم صل علی محمد وال محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed 1402/3/2 قم مقدسه
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع: اصول حقیقی چیست؟و اُصول گرای واقعی کیست؟ ✅ مقدمه اگر کسی مُدّعی اصول گرایی است باید به این موارد معتقد و ملتزم باشد و إلّا حرف باطل میزند ویا حرف حقی که اراده باطل دارد معیار اصول گرائی حقیقی: 1⃣ خدا محوری ،توحید ( ورضایت خدا) نه خواست انسان ( اومانیسم و انسان محوری باطل است) 2⃣ اعتقاد و اطاعت از نبیّ اکرم وامام معصوم(باید قول،فعل وتقریر معصوم،ملاک احکام وافعال انسان باشد) 3⃣ هر کسی مسئول عمل خود است و باید در دنیا و آخرت پاسخگو باشد و آثار عمل خود را می بیند. 4⃣ هر عمل واقدامی که باعث نفوذ و تسلط غیر خودی بر مسلمانان ونظام اسلامی میگردد روا نیست ( لن یجعل الله للکافرین علی المؤمنین سبیلا) 5⃣ ملاک شایسته بودن تقوا ( تعهد) است انّ اکرمکم عندالله اتقیکم ،البته همراه تخصص ( حفیظ علیم) 6⃣ فضایل اخلاقی مانند صداقت،کرامت،شجاعت و.....در انتخاب وعمل 7⃣ تبری نسبت به دشمنان وعدم اطمینان به آنان( هیهات منّا الذّله)( اشدّاء علی الکفار) 8⃣ عدالت در همه جا و برای هر کس لازم است(نه اهمال و چشم پوشی در حق خودی ها) 9⃣ مصلحت عقلایی نیز از مصادیق عدالت وحق است.(یکی از اصول مهم تدبیر و تشخیص موضوع بر مبنای عقل وشرع است که عین عدالت است) 🔟 انتقاد( امر به معروف و نهی از منکر ) باید در جامعه نهادینه شود ( تواصوا بالحق)مخصوصاً نسبت به حاکمیت و مسئولین اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed 1402/3/2 قم مقدسه
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع: معیار نیک بودن انسان 1⃣ تمایل افراد به سمت او قال امیرالمؤمنین علیه‌السلام: (خالطوا الناس مخالطة اِن عشتم حنّوا الیکم )حن ّیعنی میل کردن به یک سو باید به گونه ای زندگی کرد که اطرافیان، دوست داشته باشند که به طرف او بیایند 2⃣ گریه واشک در فقدان او ادامه روایت مذکور :واِن متّم بَکوا علیکم( ‌اگر روزی از دنیا برود ویاحتی به مسافرت یا مهاجرت ،اطرافیان دلتنگ وغمگین بشوند معلوم می شود وجودش مفید وموَُثّر بوده است) 3⃣ شهادت واقعی مؤمنان درنماز میّت همه با اطمینان و ایمان بگویند : انّا لانعلم منه الاّ خیرا 4⃣ اکثراً در حال سکوت است البته سکوت او از روی جهالت ،خجالت یا ترس نیست بلکه هروقت لازم باشد از روی حکمت حرف می زند(الصمت بابُ من ابواب الحكمة ) اظهار فضل نمی کند و تا نپرسند حرفی نمی زند 5⃣ امید خیر در او داده می شود واهل خیر،و نفع به همه است .برخی افراد به گونه ای رفتار کرده‌اند که به آنها می شود اعتماد کرد خواهش انسان را ردّ نمی کنند بابزرگواری حاجت را پاسخ می دهند. 6⃣ اصلاح ذات البین می کند و کلامش فصل الخطاب است( حرف او را همه حجّت و معتبر می دانند ) 7⃣ اهل مسجد،و مؤمنین اورا تایید وبه نیکی او را می شناسند 8⃣ از او اذیتی گزارش نشده وهمه از شرّاو در امانند. 9⃣ محبوب قلوب همه است إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَٰنُ وُدًّا(مریم 96) همانا آنان که به خدا ایمان آوردند و نیکوکار شدند خدای رحمان آنها را (در نظر خلق و حق) محبوب می‌گرداند. 🔟 امانتداری و صدق حدیث(طبق روایات که نیکی فرد به کثرت نماز و روزه نیست) اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم حمید اکبری https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع: عیبهای ما مردم وآسیب شناسی زمان کنونی. ✅ مقدمه امام صادق علیه السلام: احبّ اخوانی الیّ من اَهدی الیّ عیوبی محبوب ترین انسان(که مانند برادر من می ماند) در نزد من کسی است که عیب های من را به من تذکر دهد بنابراین لازم است به عنوان برادر دینی، خود را آسیب شناسی و ارزیابی کنیم که گرفتار چه عیب هایی هستیم؟؟! 1⃣ ضعف معرفت وجهان بینی غلط 2⃣ ضعف ایمان وعقاید ناقص و باطل 3⃣ إهمال درانجام واجبات مخصوصا نماز 4⃣ کم توجّهی به مسأله حق ّالناس 5⃣ اتلاف عُمر وسرگرمی به کارهای لغو، لهو و لعب امام عسکری علیه السلام فرمود ما للعب خلقنا بل للعلم و العبادة ما برای بازی خلق نشدیم بلکه بر کسب علم و عبادت به دنیا آمده ایم 6⃣ انتطار عمل وقانون گرایی از غیر اما خود متعهد به آن نیستیم 7⃣ غفلت وبی توجّهی به مشکلات یکدیگر( فامیل وهمسایه از هم خبرندارند) 8⃣ اسراف وتجمّلات وچشم وهم چشمی(در آب و برق، نان ،غذا، جهیزیه ،لباس وغیره) 9⃣ قضاوت براساس گمان، سوءظن وتهمت وشایعه. 🔟 کم دقّتی درکسب مال حلال و بی توجهی و بی پروایی در کسب حرام( ربا، دزدی، حق الناس، تصرف در إرث ورّاث و....) اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم حمید اکبری ۹۷/۱۱/۱۱قم https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : فلسفهء فلسفه؟ ✅ مقدمه یکی از پرسش‌های مهم اینکه با توجه به نهی از گرایش به فلسفه در برخی روایات، و فاصله گرفتن برخی علماء از فلسفه، چه منطقی برای فراگیری این علم، وجود دارد پاسخ آنکه الف _روایات نهی،بر فرض صحّت سند،منظور،فلسفه ای که انسان را به إلحاد و بی ایمانی بکشاند،و علمی که سبب تواضع، اخلاص عمل، عبودیّت و خشیّت نشود، این فلسفه و علم غیر مفید مورد نهی است ب_اگر موضوع و هدف فلسفه صدرائی درست تبیین بشود مخالفت ها کم می گردد چرا که : النّاسِ اعداء ما جهلوا ✍چرا بایدفلسفه بخوانیم؟ 1⃣ إثبات واجب الوجود، و إستدلال عقلی بر وجود خدای سبحان 2⃣ فهم دقیق و عمیق آیات و روایات 3⃣ دفاع جامع و کامل در مقابل خصم و پاسخگوی قویّ برای پاسخ به شبهات 4⃣ تبیین صحیح معارف دین به دلیل ذهن منطقی و فلسفی و تقسیم درست و فرق گذاشتن بین قسیم و مقسم 5⃣ امر به تعقل، از سوی خدای حکیم که فرمود(أفلا تعقلون) 6⃣ أبزاری برای بیان زیبایی های دین 7⃣ إتمام حجت با مخالفان دلایل نقلی 8⃣ تبدیل گزاره‌های دینی را به صورت برهان و استدلال اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم حمید اکبری1402/3/2قم https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع: توهُّم با کلاس بودن 1⃣ دیر آمدن همیشه دیر سر جلسه قرار یا دیر به میهمانی می آید اتقواالله ونظم أمرکم 2⃣ بشقاب غذای خود را یا لیوان آب ،چای،شربت خود را تمام نمی‌خورد انّ المبذرین کانوا اخوان الشیاطین 3⃣ با کفش وارد منزل میشود النطافه من الایمان 4⃣ لباس و شلوار نامناسب ۱-تنگ وکوتاه ۲- سوراخ وپاره ۳-نازک وعریان تن آدمی شریف است به جان آدمیت نه همین لباس زیباست نشان آدمیت 5⃣ زندگی لاکچری ‌( منزل،ماشین،غذا،...) گران قیمت 6⃣ صرفا اسم تک وحتی بی معنا و گاهی معنای زشت ( که نمی‌داند ویا میداند) 7⃣ مدل مو ،محاسن،جراحی گوش ودماغ وسینه ولپ ،کفش پاشنه دار !!!!! مدل الاغی واقعا جای افتخار دارد؟؟؟ طاووس هم زیباست اما حیوان است ⬅️ نکته :« منظور این نیست که به زیبایی ونظافت اهمیت داده نشود» بلکه اکتفا نشود 8⃣ دیر سلام کردن یا سلام نکردن را کلاس میداند!!! 9⃣ روش مهمانی وصله ی رحم ۱- حتما باید دعوت بشود در حالیکه اسلام می گوید ( صل من قطعک) ۲- چند نوع غذا گذاشتن ۳- روی صندلی خاص میزبان بنشیند که اصلا صندلی راحتی نیست اما چون مُد یا به خیال آنکه کلاس حساب میشه!! خود را به زحمت می اندازد به طور کلی تکلف انداختن خود ( بدون ضرورت وغیره منطقی ) کلاس نیست 🔟 با لحن خاص ( ناز و کرشمه) یا لفظ قلم یا اصرار بر به کار بردن کلمات و اصطلاحات خارجی 1⃣1⃣ نگهداری حیوانات غیر معمول مانند سگ، گربه، سمندر، و،،، 2⃣1⃣ سیگار کشیدن مخصوصا زنان یا نوجوانان 3⃣1⃣ خود را شبیه جنس مخالف در آوردن در پوشش و حتی تغییر جنسیت زنان رفتار مردها را تقلید کردن یا برعکس 4⃣1⃣ دیر خوابیدن ودیر بیدار شدن کلاس نیست اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم حمید اکبری ۹۹/۵/۱۴قم https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع:معیار مذهبی بودن خانواده ✅ مقدمه برخی از افراد و خانواده ها، خود را مذهبی می دانند در حالیکه در سبک زندگی سکولار هستند یعنی مدعی دینداری هستند اما نقش و نظر دین را در زندگی وارد نمی دانند و مُقیّد به دستورات دین و سبک زندگی دینی نیستند!! معیار دین دار حقیقی: 1⃣ نام های نیک ( نه صرفا نام تک) امام حسين عليه السلام به جناب حُر فرمود انت الحُر کما سمتک اُمُّک والدین و فرزندان از نام هاي نیکو برخوردارند 2⃣ لباس مناسب و با حیاء الف_پرهیز از لباس شهرت و انگشت نما ب_پرهیز از لباس نازک و بدن نما روایت :لباس بدن نما و نازک، نشان ایمان ضعیف است ج_پرهیز از لباس راحتی و مخصوص اتاق خواب(خیلی عریان) در مقابل فرزندان د_پرهیز از پوشش ناهنجار در اجتماع 3⃣ وسایل و اسباب منزل مثلاً از ماهواره، مجسمه،تابلوهایی با تصاویر قبیح استفاده نمیکند 4⃣ اهل اسراف نیستند انّ المبذرین کانوا اخوان الشیاطین اسراف در آب ،غذا، لباس،برق..... 5⃣ محبوب ومقبول فامیل و غیره هستند إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَٰنُ وُدًّا(مریم 96) همانا آنان که به خدا ایمان آوردند و نیکوکار شدند خدای رحمان آنها را (در نظر خلق و حق) محبوب می‌گرداند مردم از آن خانواده به نیکی یاد میکنند هر چند ممکن است یکی از افراد آن خوب نباشد 6⃣ به ارزشهای اسلامی و دینی اهمیت واحترام قائلند ومن یعظم شعائر الله فانّها من تقوی القلوب حرمت نماز ،ماه مبارک ،حجاب،مسجد و....را نگه می دارد 7⃣ مداوم و مستمر خود را مُقیّد وملتزم به مسایل معنوی وعبادی میداند ربنا الله ثم استقاموا ( وفقط در ماه مبارک یا محرم عبادت نمی‌کنند یا زمانی که حاجت ومشکلی دارد دعا نمیکند) 8⃣ علاوه بر صفای باطن و به دور از خبائث و رذایل اخلاقی دارای ظاهری زیبا ومرتب هستند« از مدل مو ،ریش،لباس،کفش،نامناسب و...که انگشت نما باشد پرهیز میکنند. 9⃣ نسبت به نوامیس خود بی غیرت نیستند 🔟 اهتمام به حلّ مشکلات مردم وکمک به دیگران دارند اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم حمید اکبری1402/3/2قم https://eitaa.com/serathamed
موضوع: عبادتهای ناقص و غلط وعبودیت های باطل 1⃣ رهبانیت: فرار از مسؤلیت خانوادگی وخدمت اجتماعی 2⃣ ریاکارانه :(عدم اخلاص ) 3⃣ عمل غیر شرعی: دزدی می‌کند برای صدقه دادن 4⃣ عبادت بدون خضوع وخشوع 5⃣ تاَخیر درعبادت (آخر وقت یا درحالت قضا ) 6⃣ جزئی نگری وانحصاری دیدن مثلا فقط دین وعبادت رادر نماز روزه وکارهای مستحبی دیدن 7⃣ اهتمام به مستحباتی که به واجب ضرر می رساند( لا قربه بالنوافل اذا اضرّت بالفرائض ) 8⃣ ایجاد و انجام بدعت به جای احیای سنّت ها (لا حول ولا قوة اِلاّ بالله العلی العظیم )مثلا فلان ذکر را چند باربگو : 9⃣ ترک یک واحب به امید محبت اهل بیت علیهم السلام 🔟 ترک یک واجب به امید کرم و جود وخدمت به مردم! می گوید: عبادت به جز خدمت خلق نیست به تسبیح وسجاده و دلق نیست، یا به غلط می گوید می بخور، منبر بسوزان، مردم آزاری نکن . 1⃣1⃣ قلاده وزنجیر برای اظهار ارادت و.....(لا یری الجاهل اما مُفرطا ًاومُفرّطا ( المتقدم لهم مارق والمتاَخر عنهم زاهق و اللازم لهم لاحق ) امام حسن علیه السلام فرمودند : کنار همسر باشم برایم بهتر از اعتکاف در مسجد است اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم حمید اکبری1402/3/2قم https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع :موعظه ابلیس ملعون به موسی علیه السلام ✅ مقدمه   در حدیث معتبر آمده: روزی موسی برای مناجات به کوه طور می رفت، شیطان هم به دنبالش روان بود، یکی از اعوان آن رجیم درگاه، به او گفت: مگر به اغوای موسی هم امید داری؟ گفت: پدرش را از بهشت راندم، امید است که بتوانم وی را نیز گمراه کنم!! خود را به حضرت موسی رساند، موسی وی را با کلاهی هزار رنگ دید، از رنگ های کلاهش سؤال کرد، پاسخ داد: به این رنگ ها دل مردم را برده و آنان را می فریبم، ای موسی! برای تو هزار و پنج کلمه نصیحت دارم، گوش کن تا برایت بگویم که تو را در این مواعظ منفعت هست. حضرت فرمودند: مرا به موعظه تو نیازی نیست، جبرئیل نازل شد و عرضه داشت: پنج کلمه او را بشنو و از بقیه صرف نظر کن که در بقیه گفتارش اغوا دارد، موسی ایستاد و فرمود بگو. ✍شیطان گفت: پنج عمل است که خود من در آن پنج عمل متصدی فریب و اغوای مردمم و به اعوان و انصارم وانمی گذارم که از عهده آن برنیایند. 1⃣- به وقت غضب خود را به اولاد آدم می رسانم که هیچ زمانی به اندازه وقت غضب تسلّط بر آنان ندارم، ممکن است به دو دقیقه غضب آنان را به قتل و یا گناهان دیگر بیندازم، پس در حال غضب خود را حفظ کن مبادا که به هلاکت افتی. 2⃣- در خود عجب و خود پسندی راه مده؛ زیرا عجب و تکبر مرا به این تیره بختی نشاند، در حدی که رانده درگاه حق شدم و مورد لعن او و بندگانش قرار گرفتم. 3⃣- با زن نامحرم خلوت مکن که من تمام قدرتم را برای به عصیان کشیدن تو به کار می گیرم و کمتر کسی می تواند در خلوت خود را حفظ کند. 4⃣- تا می توانی با خدای خویش عهد و نذری مبند که من تا جایی که قدرت دارم نمی گذارم کسی به عهدش پای بند باشد و مخالفت نذر علاوه بر این که عصیان کرده مورد غضب خدا هم هست. 5⃣- چون قصد دادن صدقه کردی عجله کن ورنه تو را از فضیلت آن محروم خواهم کرد[1]. موسی(علیه السلام )به ابلیس گفت : به من از گناهی خبر ده که هرگاه انسان مرتکب آن گردد، تو بر او مسلط گردی. ابلیس: در سه مورد بر انسان مسلط می شوم؛ 1⃣ اول هنگامی که او از خود راضی شود و اعمال خود را بپسندد و خودبین باشد. 2⃣ دوم هنگامی که او عملش را زیاد تصور کند 3⃣ و سوم هنگامی که او گناهش را کوچک بشمارد. پی نوشت: [1] قصص الانبیاء، راوندى: 153، فصل 1، حدیث 163؛ بحار الأنوار: 13/ 350، باب 11، حدیث 39 اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم حمید اکبری1402/3/3 تهران https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : موعظه ابلیس ملعون به نوح علیه السلام ✅ مقدمه از امام باقر(علیه‌السلام) نقل شده است که فرمودند  چون نوح نزد پروردگارش، قوم خویش را نفرین کرد، ابلیس ملعون نزد آن حضرت آمد، عرض کرد: ‌ای نوح! تو به خاطر یک نعمت، حقی بر من داری که می‌خواهم به تو پاداش دهم، نوح فرمود: به خدا بر من ناگوار است که بر تو حق نعمتی داشته باشم، چیست آن نعمت؟ عرض کرد: بلی نفرین کردی، خدا قومت را غرق کرد. دیگر هیچ کس نماند که من از به گمراه کردن او رنج ببرم؛ پس من راحتم تا مردم دیگری به وجود آیند و آن‌ها را گمراه کنم، نوح فرمود: چه می‌خواهی مرا پاداش دهی؟ ✍ عرض کرد: مرا در سه جا به یادآور که در این سه جا به بنده نزدیک‌ترم. 1⃣هر وقت غضب کردی مرا به یادآور، 2⃣ هر وقت خواستی میان دو نفر حکم کنی، مرا به یاد آور 3⃣ و هر وقت با زن بیگانه خلوت کردی و با شما هیچ‌کس نیست، مرا به یاد آور اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم حمید اکبری1402/3/3 تهران https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع:پیامدهای برداشت غلط از دین 1️⃣سکولارشدن ( فاصله گرفتن از سیاست و حتی دخالت ندادن دین در امور اجتماعی، اقتصادی و حتی معنوی) 2️⃣ انحصار در نماز و روزه دانستن (در حالیکه عبادت ۱۰ قسم است ۹ قسم آن کسب حلال است) الدنیا مسجد اولیاءالله مصادیق زیادی در احادیث به عنوان عبادت معرفی شده است 3️⃣دینداری به ریش داشتن یا چادری بودن صرفاً نیست(هر چند لازم است) بلکه متدین خود را در مقابل حق الله وحق الناس(همسر،همسایه،هم شهری و...) مسئول می داند 4️⃣ برداشت مردانه یا زنانه یکی دیگر از آثار کج فهمی از دین است مثلاً اعتراض به ارث زن یا تعدد زوجات یا عقد موقّت و ... 5️⃣ رهبانیّت ( فاصله از اجتماع) اِنزوا ،بی تفاوتی نسبت به خانواده و همسر برداشت غلط دیگر از فهم دین و اسلام است) 6️⃣ فقط برای توبه از گناه روی به دین، معنویت و مسجد می آورد مانند کلیساها (دختری به من گفت مادرم میگه چرا میری مسجد؟ مگر گناه کردی!! 7️⃣دارای مشگل و مصیبت است برای گرفتن حاجت، اهل توسل و نماز می گردد ( اتفاقاً نمازگزار مشکلات بیشتر دارد.) اگر حاجتش را نگیرد دیگر نماز نمی خواندیا مسجد،هیئت و زیارت نمی رود. 8️⃣دین را منحصر به قلب و باطن می داند و عمل نمی کند الایمان ،اقرارباللسان،عمل بالأرکان 9️⃣ دین ( قرآن و عترت ) برای اَعراب هست وما إیرانی هستیم (ما فارس و پیرو زردشتی ایم و اسلام ربطی به فرهنگ وزبان ما ندارد و ما خود تمّدن داریم ) 0️⃣1️⃣محبت به اهل بیت علیهم السلام داشته باش اهل نجات هستی حتی اگر نماز نخوانی!! قال الباقر ( علیه السلام ) من کان منکم مطیعاً لله ینفعه ولایتنا 1️⃣1️⃣تبغّض در دین ( نؤمن ببعض و نکفر ببعض) آن قسمت که به نفع اوست عمل می کند یا اینکه مقداری که دلش بخواهد وآن را قبول کند ( در حالیکه باید مجموع آموزه های دین را بپذیرد) 2️⃣1️⃣جبری بودن ( تفکر اشاعره) که ما در اعمال خود اختیاری نداریم 3️⃣1️⃣تفویض و مختار محض ( تفکر معتزله)که خدا هیچ نقشی ندارد و دست خدا را کوتاه بداند 4️⃣1️⃣ اِیمان را کافی دانستن حتی اگذ هیچ عمل حسنه انجام دهد(مانند تفکر مُرجئه) 5️⃣1️⃣ دین زبانی ( نه قلبی ) اکتفا نماید الناس عبیدالدنیا والدین لعقُ علی اَلسِنتهم واذا محصوا بالبلاء قلّ الدیّانون 6️⃣1️⃣ غالیان درمورد امامت ملک فِیّ رجلان مُحِبُّ غال و مبغض قال 7️⃣1️⃣دین برای۱۴۰۰ پیش بود برای اینکه عقل مردم نمی رسید اَلان مردم همه چیز را می دانند و با عقل و علم درک می کنند ( در حالیکه عقل کافی نیست و منافاتی با دین ندارد) 8️⃣1️⃣دین مانع آزادی بشر است آیا هر آزادی ،منطقی و مفید است ؟ 9️⃣1️⃣دین و معجزه با علم و عقل سازگارنیست مگر می شودآتش ابراهیم را نسوزاند. مریم بی شوهر چگونه مادر شد 0️⃣2️⃣دین و تکلیف سخت است وبا عدالت خدا یا کرامت انسان نمی سازد (مثلا دختر ۹ ساله چرا مکلف می شود) لا یکلف الله نفساً الا وسعها ولقد یَسّرنا القرآن للذکر 1️⃣2️⃣خدا عادل نیست، چرا باید سیل ،زلزله،فرزند ناقص و ...در دنیا باشد این خدا را عبادت نمی کنم!! ( جهان بینی غلط نسبت به قدرت و حکمت خدا ) 2️⃣2️⃣ چرا اروپائی ها و غربی ها یا چین وژاین بودائی و بت پرست پیشرفت کردند و در رفاه اند اما کشور اسلامی عقب مانده اند یعنی دین را مانع میداند ( و تلقّی اشتباه از دین دارد ) پیشرفت کشور یا افراد بی دین، دلائلی دارد الف_تدبیر و تلاش لازم را داشته است ب_ سنّت استدراج و مهلت دادن خداست ج_امتحان الهی است د_در أثر ظلم و استکبار و چپاول از دیگر کشورها به این پیشرفت رسیده اند اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم حمید اکبری1402/3/3 تهران https://eitaa.com/serathamed