هدایت شده از معیار(صراط الحمید)
#مباهله
کانال حمید اکبری
پاسخگوی حرم رضوی
https://eitaa.com/serathamed
هدایت شده از معیار(صراط الحمید)
#مباهله
کانال حمید اکبری
پاسخگوی حرم رضوی
https://eitaa.com/serathamed
هدایت شده از معیار(صراط الحمید)
#مباهله
کانال حمید اکبری
پاسخگوی حرم رضوی
https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع :
چیستی تهاجم تبلیغی؟؟
✍ مقدمه :
رهبر حکیم انقلاب در دیدار طلااب 1402/4/21فرمودند
وظيفه مبلغین ضرورت تبلیغ تهاجمی نسبت به جبهه لیبرال دموکراسی در غرب،
در این مقاله مبانی قرآنی، و ماهیت تهاجم تبلیغی بیان می گردد تا موجب برداشت نادرست و یا سوء استفاده نشود
1⃣حکمت را محکم گفتن
يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ ٱتَّقُواْ ٱللَّهَ وَقُولُواْ قَوۡلٗا سَدِيدٗا (أحزاب٧٠)
اى اهل ايمان! از خدا پروا كنيد و سخن درست و استوار گوييد
2⃣ جواب نقضی دادن
أَلَمۡ تَرَ إِلَى ٱلَّذِي حَآجَّ إِبۡرَٰهِـۧمَ فِي رَبِّهِۦٓ أَنۡ ءَاتَىٰهُ ٱللَّهُ ٱلۡمُلۡكَ إِذۡ قَالَ إِبۡرَٰهِـۧمُ رَبِّيَ ٱلَّذِي يُحۡيِۦ وَيُمِيتُ قَالَ أَنَا۠ أُحۡيِۦ وَأُمِيتُۖ قَالَ إِبۡرَٰهِـۧمُ فَإِنَّ ٱللَّهَ يَأۡتِي بِٱلشَّمۡسِ مِنَ ٱلۡمَشۡرِقِ فَأۡتِ بِهَا مِنَ ٱلۡمَغۡرِبِ فَبُهِتَ ٱلَّذِي كَفَرَۗ وَٱللَّهُ لَا يَهۡدِي ٱلۡقَوۡمَ ٱلظَّـٰلِمِينَ (بقره٢٥٨)
آيا [با ديدۀ عبرت] ننگريستى به كسى كه چون خدا او را پادشاهى داده بود [از روى كبر و غرور] با ابراهيم دربارۀ پروردگارش به مجادله و ستيز و گفتگوى بى منطق پرداخت ؟! هنگامى كه ابراهيم گفت: پروردگارم كسى است كه زنده مى كند و مى ميراند [او] گفت: من هم زنده مى كنم و مى ميرانم [و براى مشتبه كردن كار بر مردم، دستور داد دو زندانى محكوم را حاضر كردند، يكى را آزاد و ديگرى را كشت ] ابراهيم [براى بستن راه مغالطه و تزوير به روى دشمن] گفت: مسلماً خدا خورشيد را از مشرق بيرون مى آورد، تو آن را از مغرب برآور! پس آنكه كافر شده بود، متحير و مبهوت شد و خدا گروه ستمگر را [به خاطر تجاوز، ستم، پافشارى بر عناد و لجاجشان] هدايت نمى كند
3⃣ بیان شناسنامه دشمن
تَبَّتۡ يَدَآ أَبِي لَهَبٖ وَتَبَّ (مسد١)
نابود باد قدرت ابو لهب، و نابود باد خودش؛
یإبن الطلقاء، إبن مرجانه
4⃣ تصریح اسم مفسدین
ٱذۡهَبَآ إِلَىٰ فِرۡعَوۡنَ إِنَّهُۥ طَغَىٰ (طه٤٣)
هر دو به سوى فرعون برويد؛ زيرا او [در برابر خدا] سركشى كرده است
5⃣جدال أحسن(مچ گیری)
فَلَمَّا جَنَّ عَلَيۡهِ ٱلَّيۡلُ رَءَا كَوۡكَبٗاۖ قَالَ هَٰذَا رَبِّيۖ فَلَمَّآ أَفَلَ قَالَ لَآ أُحِبُّ ٱلۡأٓفِلِينَ (أنعام٧٦)
پس چون [تاريكى] شب او را پوشانيد، ستاره اى ديد [براى محكوم كردن ستاره پرستان با تظاهر به ستاره پرستى] گفت: اين پروردگار من است؛ هنگامى كه ستاره غروب كرد، گفت: من غروب كنندگان را دوست ندارم
6⃣ اعلام برائت وإنزجار
وَإِن كَذَّبُوكَ فَقُل لِّي عَمَلِي وَلَكُمۡ عَمَلُكُمۡۖ أَنتُم بَرِيٓـُٔونَ مِمَّآ أَعۡمَلُ وَأَنَا۠ بَرِيٓءٞ مِّمَّا تَعۡمَلُونَ (یونس٤١)
و اگر تو را تكذيب كردند [تا آنجا كه از ايمان آوردنشان نااميد شدى] بگو: عمل من براى من و عمل شما براى شماست، شما از آنچه من انجام مى دهم، بيزاريد، ومن از آنچه شما انجام مى دهيد، بيزارم
7⃣ نثار مرگ بر آنان
وَإِذَا رَأَيْتَهُمْ تُعْجِبُكَ أَجْسَامُهُمْ ۖ وَإِنْ يَقُولُوا تَسْمَعْ لِقَوْلِهِمْ ۖ كَأَنَّهُمْ خُشُبٌ مُسَنَّدَةٌ ۖ يَحْسَبُونَ كُلَّ صَيْحَةٍ عَلَيْهِمْ ۚ هُمُ الْعَدُوُّ فَاحْذَرْهُمْ ۚ قَاتَلَهُمُ اللَّهُ ۖ أَنَّىٰ يُؤْفَكُونَ(منافقون4)
چون آنان را ببینی جسم و ظاهرشان [از آراستگی و وقار] تو را به شگفت آورد، و اگر سخن گویند [به علت شیرینی و جذابیّت کلام] به سخنانشان گوش فرا می دهی [اما از پوچی باطن، سبک مغزی و دورویی] گویی چوب های خشکی هستند که به دیواری تکیه دارند [و در حقیقت اجسادی بی روح اند که در هیچ برنامه ای اطمینانی به آنان نیست، از شدت بزدلی] هر فریادی را به زیان خود می پندارند. اینان دشمن واقعی اند؛ از آنان بپرهیز؛ خدا آنان را بکشد؛ چگونه [با دیدن این همه دلایل روشن، از حق به باطل] منحرف می شوند.
اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
حمید اکبری1402/4/22قم
#تهاجم_تبلیغی
https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع:عوامل پیشرفت و کمال یا راههای کنترل ومدیریت خود(در قالب 14عنوان با حرف خاء)
1⃣ خوراک :
الف_کیفیّت(حلال و طیّب)
ب_کمیّت ) إیّاک والشبع
2⃣ خواب :
الف_کیفیت:روبه قبله باوضو، دمر نخوابیدن،همراه با دعا، ذکر و سوره
ب_کمیّت: کم خوابیدن، خواب نیم روز
3⃣ خلیل خوب
دوستان صالح و مؤمن
اميرالمؤمنين علیه السلام
_المرء على دين خليله وقرينه
_إياك ومصاحبة الشرير فإن ّطبعك يسرق طبعه وانت لاتعلم
4⃣خودشناسى،خودسازى
خود بينى وخود خواهى مانع پیشرفت و کمال است
قال اميرالمؤمنين علیه السلام
(اتقوالله في الخلوات )
5⃣ خُلق وخوى خوب:
_خنده روى، گشاده روی
_خشم وغضب ممنوع
6⃣ خصم شناسی:
1_دشمن بیرونی:ان ّالشيطان لكم عدوّ مبين
2_دشمن درونی:ان ّنفسَ لأمّارة بالسِوء
7⃣ خشنودى از خدا:
_راضية مرضية
رضی الله عنهم و رضوا عنه
8⃣ خدامحورى وخلوص:
نه خودمحورى(تكبر،غرور،
حرص، وحسد) باعث ضلالت و سقوط است
9⃣ خویشتن داری از گناه
تقوا و پرهیز کاری
🔟 خیّر وخدوم:
إنّ الحسنات یذهبن السيئات
اهل كار خير بودن و خدمت به دين ومردم ،عمل صالح وسنت حسنه سبب صعود و سلوک انسان به قرب و کمال الهی است
1⃣1⃣ خانواده خوب
_دقت در همسر گزینی
_مدیریت در همسر داری
خانواده خوب بستر آرامش، رشد و کمال برای همه اعضاء و جامعه است
2⃣1⃣ خدا شناسی
اللّهم عرّفنی نفسک
3⃣1⃣ خلیفه شناسی
الف_نبیّ شناسی
ب_امام شناسی
4⃣1⃣ خلقت شناسی
الف_جهان شناسی
ب_إنسان شناسی
سیروا فی ألآفاق و ألأنفس
اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
قم٩٢/٢/٤حميد اكبرى
#خودسازی_پیشرفت_کمال
https://eitaa.com/serathamed
هدایت شده از معیار(صراط الحمید)
#مُحرّم
کانال مطالب تولید شده توسط حمیداکبری
پاسخگوی حرم رضوی
<معیار(صراط الحمید)>
https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرّحمن الرّحیم
موضوع :تأمّلی درحکمت ۹
اميرالمؤمنين علیه السلام
إِذَا أَقْبَلَتِ اَلدُّنْیَا عَلَی أَحَدٍ أَعَارَتْهُ مَحَاسِنَ غَیْرِهِ وَ إِذَا أَدْبَرَتْ عَنْهُ سَلَبَتْهُ مَحَاسِنَ نَفْسِهِ
«هنگامی که دنیا به کسی روی آورد نیکی های دیگران را به او عاریت می دهد و هنگامی که دنیا به کسی پشت کند نیکی های خودش را نیز از او سلب می نماید.»
1⃣ دنیا گاهی برای فردی إقبال دارد و گاهی إدبار، و ممکن است برای عدّه ای إقبال و برای افرادی إدبار
✍ بنابراین،
اینگونه نیست که هر کسی که بخواهد می تواند به دنیا برسد بلکه این دنیا است که به إذن و قدرت الهی به کسی رو می کند و از کسی رو بر می گرداند، هر دو(إقبال و إدبار) امتحان الهی است،البته تدبیر و تلاش انسان نیز، لازم است
2⃣ دنیا خودش عاریه و أمانت است و خوبیهائی هم که برای دیگران هست به خاطر موقعیت دنیائی و مادی به انسان نسبت داده می شود آن هم عاریه است
✍ بنابراين،
الف_اگر به دنیا رسیدیم، به تعریف و تمجید دیگران دل خوش نکنیم چون اصلا چه بسا شایسته آن نیستیم
ب_افراد را به خاطر موقعیت خاص مادی، هر نسبتی ندهیم چون علاوه بر چابلوسی، به فرد مورد نظر، ظلم می کنیم چون باعث غرور، تکبر فرد خواهیم شد
3⃣ اگر ملاک، موقعیت مادی و دنیوی باشد، ویژگی ها و صفات خوب انسان را هم در نظر نمی گیرند
✍بنابراین،
الف_مواظب ارزیابی و قضاوت های خود نسبت به دیگران باشیم
ب_نگران نظر و نگاه مادی دیگران نباشیم مهم آن است که صفات خوب من حقیقی باشد نه عاریتی که ارزشی ندارد
4⃣ عاریه دادن خوبیهای دیگران به خاطر موقعیت دنیوی، و سلب خوبیهای انسان، به خاطر نداشتن دنیا
از خواصّ دنیا و اهل دنیا است
✍بنابراین،
باید نگاه و جهان بینی خود را إصلاح کنیم، معیار ارزش گذاری تقوا است نه تلاش برای دنیا
5⃣ دنبال محاسن و خوبی های ظاهری و صوری نباشیم، محاسن عاریتی، محاسن نیست، برای انسان معایب است
✍ بنابراین،
محاسن و صفات عاریتی، پایدار نیست، اما، محاسن حقیقی هر چند اگر دیگران از انسان سلب کنند اما واقعا قابل سلب نیست
اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
حمیداکبری1402/4/24قم
#دنیا_محاسن_قضاوت
https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع : معیار رضایت خدا
✍ مقدمه:
از أثر، به مؤثر پی می بریم، درک رضایت الهی، یک امر وجدانی است که انسان در درون خود می یابد که آیا خدا از کار او رضایت دارد یا خیر؟ در این مقاله علائم آن بیان می گردد
1⃣ باید کار، بر اساس فهم صحیح وظیفه و عمل به آن باشد که با تعقل و مشورت با اهلش به دست می آید
ممکن است وظیفه استقامت و استمرار بر آن کار باشد ممکن است ترک آن(حجّت شرعی داشته باشد)
2⃣ شکر الهی در هر صورت حتی شکست ظاهری، و هیچ گاه معترض نیست
3⃣ خسته نشدن از کار
4⃣ نادم و پشیمان از رنج و تلاشی که کرده است نباشد
5⃣ صبر بر مصائب و مشکلات
6⃣ بنده هم از خدا راضی باشد
راضیة مرضیة
رضی الله عنهم و رضوا عنه
7⃣ دغدغه کسب رضایت خدا و تقوا را داشته باشد نه جلب توجه مردم
8⃣ با نگرفتن حاجت و نرسیدن به نتیجه مطلوب ظاهری، مأیوس نیست و نسبت به خالق و مخلوق عصبانی نمی گردد الهی رضا برضائک
9⃣ توکل به خدا در همه أمور و همه آنات نشانه رضایت خدا از اوست
🔟 شهادت دادن عده قابل توجهی از مؤمنين به اخلاق و رفتار إنسان و تأیید سیره عملی انسان یکی دیگر نشانه های درک رضایت الهی است
1⃣1⃣ توفیق ترک گناه و انجام اعمال خیر و نیک
2⃣1⃣ بلایای متعدد و مستمر را تجربه می کند البته نه به خاطر بی تدبیری یا بی تقوائی یا تلاش نکردن
بلایا مانند فقر، مرض، همسر و فرزندان بد،مشکلات گوناگون و پی در پی البلاء للولاء مانند حضرت ایوب و دیگر انبیاء و اولیاء الهی علیهم السلام
اللّهم وفّقنا لما تحبُّ وترضی
اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم💐
کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری
پاسخگوی حرم رضوی 👇
https://eitaa.com/serathamed
1402/4/25قم مقدسه
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع : موجبات بهشت
اميرالمؤمنين علیه السلام
مَن جُمِعَ فيه سِتُّ خِصالٍ ما يَدَعُ للجَنّةِ مَطْلَبا و لا عنِ النّارِ مَهْرَبا :
هر كس شش خصلت در او جمع شود، هيچ مطلوبى از بهشت و هيچ گريزى از دوزخ را وا نگذاشته است :
1⃣ مَن عَرَفَ اللّه َ فأطاعَهُ
2⃣وعَرفَ الشَّيطانَ فعَصاهُ
3⃣ و عَرفَ الحقَّ فاتَّبعَهُ
4⃣ و عَرفَ الباطلَ فاتَّقاهُ
5⃣ و عَرفَ الدُّنيا فَرفَضَها
6⃣ و عَرفَ الآخِرَةَ فطَلَبها
[. تنبيه الخواطر : 1/135.]
كسى كه خدا را بشناسد و فرمانش بَرَد، و شيطان را بشناسد و نا فرمانى اش كند، و حق را بشناسد و پيروى اش نمايد، و باطل را بشناسد و از آن بپرهيزد، و دنيا را بشناسد و دورش افكند، و آخرت را بشناسد و آن را بجويد.
✍نکات:
1⃣ گام اوّل و أساس نجات بشریت، معرفت است
2⃣ هر معرفتی، مطلوب نیست بلکه معرفت به خدا، شیطان، حقّ، باطل، دنیا و آخرت لازم است که انسان را در جاده سعادت قرار می دهد
3⃣ علم ومعرفت، کافی نیست بلکه عمل لازم است تا به سعادت و نجات برسد
4⃣ درهر شش مورد حرف عطف فاء آمده که به معنای بلافاصله هست یعنی بعد از شناخت باید بدون معطّلی إقدام وعمل کرد
5⃣ سعادت و شقاوت بین دو تقابل است
خدا و شیطان
حقّ و باطل
دنیا و آخرت
یعنی سه طرف و سه جبهه نداریم باید هر کسی وضعیت خود را تعیین موضع کند
6⃣ در واقع سه عنوان اما یک حقیقت بیشتر نیست
خدا، آخرت و حقّ یک طرف و یک حقیقت،و طرف دیگر شیطان، دنیا و باطل
7⃣ خداشناسی کافی نیست، شیطان شناسی هم لازم است چرا که اگر باطل را نشناسد گرفتار دنیا و دوری از حق و آخرت می شود
8⃣ درد و مشکل اصلی جامعه، جهل و جهان بینی غلط است، جهالت باعث، دشمنی با حق و امور دینی و أُخروی است
اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
حمیداکبری1402/4/25قم
#بهشت_سعادت_جهنم
https://eitaa.com/serathamed